• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:20
Card Nox schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:48:
[...]

Rechter knop naar rechts of links bewegen (ik dacht links voor meer afstand).
Wel ik ken die functie van voorheen, maar ik zie visueel geen aanduiding. Anders krijg je 2 auto's te zien met pijlen en een cijfer?

  • Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:43
@sonina, bij TACC werkt het inderdaad zo, ik zit nog altijd op factory software dus geen ervaring met deze instelling in FSD helaas.

  • Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:42
sonina schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:50:
[...]

Wel ik ken die functie van voorheen, maar ik zie visueel geen aanduiding. Anders krijg je 2 auto's te zien met pijlen en een cijfer?
Ik krijg de 2 seconden pop up ook. Maar voor zover ik weet kan je met FSD geen volg afstand selecteren zoals bij TACC

  • sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:20
Mike.Litoris schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:51:
[...]


Ik krijg de 2 seconden pop up ook. Maar voor zover ik weet kan je met FSD geen volg afstand selecteren zoals bij TACC
Mijn korte Google-zoektocht deze ochtend doet hetzelfde vermoeden.

Gek van die popup dan waar effectief ook staat dat je het kan aanpassen. 😀

  • Jarus20
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 25-06 12:45
sonina schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:38:
Eerste ritten met FSD gemaakt in België.

Vlot, zuinig en toch vooral aanpassen. Went snel, paar keer ingegrepen.

1 keer wegens heel ongelukkig voorsorteren, was in principe niets foutief aan van de wagen, maar de verkeerssituatie is daar ongelukkig waardoor laat van rijstrook wisselen associaal is.


Maakte een stuk verder op een andere afrit ook een 'foute' keuze door eigenlijk verkeerd voor te sorteren. Direct na de afrit is er 20m verder weer een splitsing. Wanneer je daar rechts wil, kan je best bij de eerste afrit ook rechts staan.

Tesla kwam uit op de linkerbaan van de dubbele afrit en moest daarna op dat heel kort stuk snel nog invoegen. Ik theorie niet fout, in praktijk wat ongelukkig.


Waar ik me wel aan ergerde.. De snelheidsborden en of gekozen snelheden. Hij ziet eenbord 70 en doet 50. Of toont 50 op het scherm maar blijft toch netjes 30 rijden binnen de zone 30..


En dan toch nog een vraagje. Bij inschakelen toont die dat ik op minder dan 2s van mijn voorganger zit en moet scrollen om aan te passen.. Wat ik ook doe, ik zie de volgafstand niet wijzigen. Morgen nog eens uitzoeken.
Je moet inderdaad voortdurend 'gas' bijgeven, anders rij je als een trage slak. En hij rijdt nogal snel voorbij voorrang van rechts.

Verder vind ik het heel knap wat het kan momenteel. Ik kan meestal ritten doen van 60km zonder aan het stuur te komen. Zeker op snelwegen en files is het enorm ontspannend rijden.
pdidi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:09:
[...]

Misschien moet iemand die Zweden eens zeggen dat de Tesla nooit uit zichzelf de Speed Offset gaat rijden.
Maar ik zit net nog eens in de auto de uitleg van die Speed Offset (Marge max. snelheid) goed te lezen:

[...]

Let op dat woordje "Context" daar, die uitgelegd wordt bij Wat is die andere instelling Contextuele maximale snelheid:

[...]

Je moet het dus zo lezen dat als de optie Contextuele maximale snelheid aanstaat, dat dan die Marge max. snelheid wordt toegepast. FSDs gaat dus alleen maar harder rijden als anderen dat ook aan het doen zijn
Heel vervelend dat ook het Front Page artikel (en bijbehorende reacties) niet weet hoe de Speed Offset werkt. Ik heb er maar een Geachte Redactie aan gewaagd

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
pdidi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:51:
[...]

Heel vervelend dat ook het Front Page artikel (en bijbehorende reacties) niet weet hoe de Speed Offset werkt. Ik heb er maar een Geachte Redactie aan gewaagd
Weer op basis van Reuters drek / hearsay. Wie zegt dat het zo is? Gezien t/m de twijfelachtige reputatie van Reuters hebben ze het wellicht verzonnen om weer wat meer twijfel te zaaien.
karel_G_1981 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:15:
[...]

Weer op basis van Reuters drek / hearsay. Wie zegt dat het zo is? Gezien t/m de twijfelachtige reputatie van Reuters hebben ze het wellicht verzonnen om weer wat meer twijfel te zaaien.
In dit geval denk ik echt dat de Zweedse autoriteiten het daadwerkelijk niet hebben begrepen. Dat Reuters dat dan klakkeloos overnemeent ipv zelf de handleiding lezen is niet verassend, want past idd mooi in hun straatje (waarom zou je iemand er op wijzen dat ie het verkeerd begrijpt als dat je eigen doelstelling tegenwerkt)

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
pdidi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:29:
[...]

In dit geval denk ik echt dat de Zweedse autoriteiten het daadwerkelijk niet hebben begrepen. Dat Reuters dat dan klakkeloos overnemeent ipv zelf de handleiding lezen is niet verassend, want past idd mooi in hun straatje (waarom zou je iemand er op wijzen dat ie het verkeerd begrijpt als dat je eigen doelstelling tegenwerkt)
Zijn die Zweden dan zo dom, of is het van hun kant (mss onder invloed van het vakbondsconflict) ook bewuste sabotage. Ik vermoed het laatste, waarbij dit gewoon een (slap) excuus is om weer meer barrières op te werpen.
karel_G_1981 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Zijn die Zweden dan zo dom, of is het van hun kant (mss onder invloed van het vakbondsconflict) ook bewuste sabotage. Ik vermoed het laatste, waarbij dit gewoon een (slap) excuus is om weer meer barrières op te werpen.
Nee, de Zweden zijn boos dat het überhaupt mogelijk is dat FSD Supervised sneller kan gaan rijden dan toegestaan. Ook al zou dat leiden tot een veiligere verkeersdoorstroom. Mind my words: als de RDW duidelijk heeft uitgelegd hoe contextuele max snelheid in de praktijk werkt dat het weer met een sisser afloopt, echter de schade is al (bewust) aangericht

[ Voor 15% gewijzigd door pdidi op 20-06-2026 14:41 ]


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
pdidi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:39:
[...]

Nee, de Zweden zijn boos dat het überhaupt mogelijk is dat FSD Supervised sneller kan gaan rijden dan toegestaan. Ook al zou dat leiden tot een veiligere verkeersdoorstroom. Mind my words: als de RDW duidelijk heeft uitgelegd hoe contextuele max snelheid in de praktijk werkt dat het weer met een sisser afloopt, echter de schade is al (bewust) aangericht
Door Reuters en de sponsors van deze bagger artikelen (etsc?)
karel_G_1981 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 14:46:
[...]

Door Reuters en de sponsors van deze bagger artikelen (etsc?)
Ja, het lijkt op zoeken naar spijkers op laag water. Maar laten we het positief zien: misschien hebben ze het echt verkeerd begrepen

  • fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:23
Calibratie van alle camera’s gedaan. FSD kleeft nog steeds tegen de middenlijn.

Calibratie was wel na 5km al klaar.

  • Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
De Zweden zijn zeker boos ⚽ :)F :)F :)F

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
pdidi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Dus als hier een auto van rechts komt geeft ie geen voorrang als je rechtdoor rijdt?
Een vooral gevonden. Ik ben zelf dus ook te laat met ingrijpen, ik liet het er een beetje op aan komen en had slecht af kunnen lopen.

https://streamable.com/w69blt
https://streamable.com/wf650v

Heb het idee dat het systeem nu, 1,5 maand later, wat voorzichtiger is op dit punt.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Maurice- schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:32:
[...]Een vooral gevonden. Ik ben zelf dus ook te laat met ingrijpen, ik liet het er een beetje op aan komen en had slecht af kunnen lopen.
Heb het idee dat het systeem nu, 1,5 maand later, wat voorzichtiger is op dit punt.
Wat is daar fout aan dan?
Je komt aanrijden met 30 km/h, auto vertraagt voor de kruising naar 20 km/h, ziet dat ie makkelijk voorlangs kan zonder de andere auto te hinderen en rijdt verder.
Ik zie hier niets wat slecht af had kunnen lopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
snip: doe eens niet ;)

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 11:55 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
Maurice- schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:32:
[...]


Een vooral gevonden. Ik ben zelf dus ook te laat met ingrijpen, ik liet het er een beetje op aan komen en had slecht af kunnen lopen.

https://streamable.com/w69blt
https://streamable.com/wf650v

Heb het idee dat het systeem nu, 1,5 maand later, wat voorzichtiger is op dit punt.
Denk niet dat die andere auto raar heeft opgekeken.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
Vandaag heel indrukwekkende ritjes gehad met fsd , ook dwars door alle storm schade , netjes om grote boomtakken en overig verkeer op smalle landwegen. Heel goed met al deze toch bijzondere onstandigheden. Wilde tesla nog eeen compliment sturen , alleen raakte fsd tijdens m’n laatste rit totaal de kluts kwijt op het parkeerterrein van de jumbo , hopeloos zoekend naar de uitgang 😂 toch nog gezakt , haha
Maurice- schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:32:
[...]


Een vooral gevonden. Ik ben zelf dus ook te laat met ingrijpen, ik liet het er een beetje op aan komen en had slecht af kunnen lopen.

https://streamable.com/w69blt
https://streamable.com/wf650v

Heb het idee dat het systeem nu, 1,5 maand later, wat voorzichtiger is op dit punt.
Ik kan niet zo goed inschatten waar de auto van rechts zich bevond, want op de front cam is die niet te zien. Misschien dat het op de rechter pillar cam beter is te zien. Maar jouw kruising is idd wel veel onoverzichtelijker dan mijn voorbeeld

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
pdidi schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Ik kan niet zo goed inschatten waar de auto van rechts zich bevond, want op de front cam is die niet te zien. Misschien dat het op de rechter pillar cam beter is te zien. Maar jouw kruising is idd wel veel onoverzichtelijker dan mijn voorbeeld
Dank voor de tip! Dat is een betere hoek inderdaad.

https://streamable.com/rniqrg

  • Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 11:43
snip: op de man

[ Voor 99% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 11:56 ]

Maurice- schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:54:
[...]


Dank voor de tip! Dat is een betere hoek inderdaad.

https://streamable.com/rniqrg
Als die voorheen niet afremde van 30->20 dan kan ik me wel goed voorstellen dat dat in zo'n onoverzichtelijke bocht zonder voorrang dan wel als wat too much voelt. Alleen weten we nu nog niet of hij rechts voorrang zou geven :)

[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 21-06-2026 00:17 ]


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:11:
[...]

Als die voorheen niet afremde van 30->20 dan kan ik me wel goed voorstellen dat dat in zo'n onoverzichtelijke bocht zonder voorrang dan wel als wat too much voelt. Alleen weten we nu nog niet of hij rechts voorrang zou geven :)
Ik heb ook 1 weg waar hij steevast voorrang neemt , waar je het niet hebt . Dit is een weg waar de haaientanden bijna helemaal zijn weggesleten en er geen bord staat. Bij een ongeval zou dat dus best discutabel zijn en imho achterstallig onderhoud van de wegbeheerder. Dus afgesleten haaientanden is ook iets waar hij zich kan vergissen ( net zoals mensen overigens)

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 00:11:
[...]

Als die voorheen niet afremde van 30->20 dan kan ik me wel goed voorstellen dat dat in zo'n onoverzichtelijke bocht zonder voorrang dan wel als wat too much voelt. Alleen weten we nu nog niet of hij rechts voorrang zou geven :)
Gek dat ie daar niet stopt weL Melding waardig lijkt een gelijkwaardige kruising, verkeerssituatie niet veranderd?? misschien ik zie op dit beeld ook nieuw asfalt , wellicht was het een voorrangsweg en is het dat nog op OSM

[ Voor 14% gewijzigd door karel_G_1981 op 21-06-2026 09:38 ]


  • gwg
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 15:22

gwg

Goedemorgen, ik heb een nieuwe Tesla model 3, maar ik heb nog geen FSD. Nu begrijp ik, als ik de comments een beetje teruglees, dat de nieuwe software update volledig is uitgerold. Of zijn er meer mensen met het FSD pakket aangekocht maar geen FSD optie hebben op dit moment?

  • DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:51
gwg schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:34:
Goedemorgen, ik heb een nieuwe Tesla model 3, maar ik heb nog geen FSD. Nu begrijp ik, als ik de comments een beetje teruglees, dat de nieuwe software update volledig is uitgerold. Of zijn er meer mensen met het FSD pakket aangekocht maar geen FSD optie hebben op dit moment?
Kan een weekje of 6 duren.

  • TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:49
Hallo! Vrijdag mijn nieuwe Model 3 AWD opgehaald. De auto was gelijk voorzien van software 2026.17.5 wat een aangename verassing was.

Het betreft een zakelijke lease via Hiltermann. Met mijn werkgever heb ik afgesproken dat het FSD abonnement zakelijk betaald wordt en dat dit ‘verrekend’ wordt met de eigen bijdrage, dat scheelt me netto ongeveer de helft per maand.

In de Tesla app zie ik bij ‘Upgrades’ geen software upgrades staan. Duurt het even voordat je dit ziet of is er iets anders aan de hand? Eerdere posts zie ik dat mensen met een zakelijke lease wel het abonnement kunnen afsluiten.

Alvast bedankt! Hoop snel van FSD te genieten :P

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
TheDuJa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:31:
Hallo! Vrijdag mijn nieuwe Model 3 AWD opgehaald. De auto was gelijk voorzien van software 2026.17.5 wat een aangename verassing was.

Het betreft een zakelijke lease via Hiltermann. Met mijn werkgever heb ik afgesproken dat het FSD abonnement zakelijk betaald wordt en dat dit ‘verrekend’ wordt met de eigen bijdrage, dat scheelt me netto ongeveer de helft per maand.

In de Tesla app zie ik bij ‘Upgrades’ geen software upgrades staan. Duurt het even voordat je dit ziet of is er iets anders aan de hand? Eerdere posts zie ik dat mensen met een zakelijke lease wel het abonnement kunnen afsluiten.

Alvast bedankt! Hoop snel van FSD te genieten :P
Als je al 17.5 hebt zou je verwachten dat fsd meteen werkt als de optie geactiveerd is. Software update is niet nodig. Check het self driving menu op het scherm, misschien staat het gewoon nog uit.
karel_G_1981 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:14:
[...]

Gek dat ie daar niet stopt weL Melding waardig lijkt een gelijkwaardige kruising, verkeerssituatie niet veranderd?? misschien ik zie op dit beeld ook nieuw asfalt , wellicht was het een voorrangsweg en is het dat nog op OSM
Nee, zo te zien niet veranderd. @Maurice- had deze kruising al eens eerder gedeeld en het voorrangsbord met afbuigings onderbord staat er nog steeds
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQoSChpQz41sobaiYorRrr65nEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VboEflVyEOADK4od75VHmlcP.png?f=fotoalbum_large
En het eerste moment die ie die auto van rechts zag lijkt toch echt dat ie had moeten stoppen. Het is gewoon een super onoverzichtelijke kruising waar ie geen voorrang heeft, dus dan is zelfs 20km/u nog veel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiHBbuKI-TGVTNzXcmQMI7o0FTw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CLgy19aVwxu8AuC03xeolIer.png?f=fotoalbum_large

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
karel_G_1981 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:12:
[...]

Ik heb ook 1 weg waar hij steevast voorrang neemt , waar je het niet hebt . Dit is een weg waar de haaientanden bijna helemaal zijn weggesleten en er geen bord staat. Bij een ongeval zou dat dus best discutabel zijn en imho achterstallig onderhoud van de wegbeheerder. Dus afgesleten haaientanden is ook iets waar hij zich kan vergissen ( net zoals mensen overigens)
geen bord = gewone kriusing.

  • TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:49
karel_G_1981 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Als je al 17.5 hebt zou je verwachten dat fsd meteen werkt als de optie geactiveerd is. Software update is niet nodig. Check het self driving menu op het scherm, misschien staat het gewoon nog uit.
In het FSD menu is ‘Abonneren’ greyed out met de melding “Prijs is niet beschikbaar - probeer het later opnieuw”. ook staat er dat de proefperiode is beëindigd wat erg gek is omdat de auto 2 dagen oud is…
TheDuJa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:23:
[...]

In het FSD menu is ‘Abonneren’ greyed out met de melding “Prijs is niet beschikbaar - probeer het later opnieuw”. ook staat er dat de proefperiode is beëindigd wat erg gek is omdat de auto 2 dagen oud is…
Via de Tesla app. Upgrades -> Software Upgrades. Ik vermoed dat het in de auto zelf alleen kan als je de Owner bent

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 21-06-2026 11:35 ]

Richh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:59:
[...]

Als ze die speed offset er alleen in Zweden uithalen zijn alle problemen opgelost, toch?
Ik snap al die ophef over Zweden ook niet zo. Het enige probleem wat Zweden heeft is dat FSDs zelf kan bepalen om te hard te rijden. FSDs is ook goedgekeurd als contextuele max snelheid uit staat. Dus dan kan de bestuurder gewoon zelf bepalen of ie harder wil door gas te geven

  • We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Een discussie over FSD kan nog al wat frustratie over en weer brengen blijkt maar weer :). Verzoek is om op de inhoud te reageren, niet op de man. Ben je het niet eens en wil je er inhoudelijk op ingaan: go for it :) Dat is het idee bij een forum. Merk je dat je door eventuele irritatie op de man gaat reageren: reageer dan gewoon niet. Het vuurtje aanstoken en op de man over en weer reageren maakt het topic er niet gezelliger op

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
gjcvro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:16:
[...]

geen bord = gewone kriusing.
Ik zal wel even een foto maken , geen bord wel totaal afgesleten haaientanden . Erg verwarrend. Het is vaak niet fsd dat een fout maakt maar de wegbeheerders die enorm slordig zijn , dit valt me zoals ik al eerder zei veel meer op omdat ik zelf zonder fsd vaak gedachteloos op de “automatische piloot” reed.

  • Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 11:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF793Gv3fP41PqwNBw5JlQ0juqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkyGupZR4vEZZdSPx90wqUWT.jpg?f=fotoalbum_large Gaan de abbo’s nu met opzeg van een jaar?

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Nee, zo te zien niet veranderd. @Maurice- had deze kruising al eens eerder gedeeld en het voorrangsbord met afbuigings onderbord staat er nog steeds
[Afbeelding]
En het eerste moment die ie die auto van rechts zag lijkt toch echt dat ie had moeten stoppen. Het is gewoon een super onoverzichtelijke kruising waar ie geen voorrang heeft, dus dan is zelfs 20km/u nog veel
[Afbeelding]
Ja, hij houdt in maar voor mijn gevoel is dat voor de drempel en trekt 'ie zich niets aan van verkeer van rechts. (Bij afslaan/rechtdoor moet je in deze situatie toch ook richting aangeven? Rechtsaf is rechtdoorgaand) Gezien de voorzichtigheid van FSDs kan ik mij moeilijk voorstellen dat het op dit punt dacht: dat kan nog wel. De situatie is inderdaad niet gewijzigd. Wel moeilijk om het zover te laten komen dat het écht niet meer kan, misschien nog eens te proberen met eigen auto's.

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
Masterchiev schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:13:
[Afbeelding] Gaan de abbo’s nu met opzeg van een jaar?
Voor €99? 8)

  • RiBa007
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:24
TheDuJa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:23:
[...]

In het FSD menu is ‘Abonneren’ greyed out met de melding “Prijs is niet beschikbaar - probeer het later opnieuw”. ook staat er dat de proefperiode is beëindigd wat erg gek is omdat de auto 2 dagen oud is…
Heb je al in het startmenu gekeken? Daar staat de fsd app die ikzelf eerst moest openen om het verplichte filmpje te bekijken. Pas daarna kon ik fsd kiezen in de settings.

  • Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 11:43
Haha dat zou wat zijn🤣. Ik hoop niet voor 99€ per maand.. ik switch veel met FSD tussen de twee auto’s. Volgende maand op vakantie naar Italië, heb stille hoop.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
TheDuJa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:23:
[...]

In het FSD menu is ‘Abonneren’ greyed out met de melding “Prijs is niet beschikbaar - probeer het later opnieuw”. ook staat er dat de proefperiode is beëindigd wat erg gek is omdat de auto 2 dagen oud is…
Dit zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy0_3_No6vPYGFE6ALY4iTbaPQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot97ezWT556VlYUkFypDD0nG.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7ITsN4mMZxH5p-JgP02q4lPZGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2CTjws6kImGEtTjOXU4Oosh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door karel_G_1981 op 21-06-2026 12:42 ]


  • TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:49
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:33:
[...]

Via de Tesla app. Upgrades -> Software Upgrades. Ik vermoed dat het in de auto zelf alleen kan als je de Owner bent
Via de Tesla app zie ik bij upgrades geen software upgrades… enkel accessoires.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:44:
[...]Ik snap al die ophef over Zweden ook niet zo. Het enige probleem wat Zweden heeft is dat FSDs zelf kan bepalen om te hard te rijden. FSDs is ook goedgekeurd als contextuele max snelheid uit staat. Dus dan kan de bestuurder gewoon zelf bepalen of ie harder wil door gas te geven
Misschien omdat de meeste Zweden over het algemeen niet te hard rijden? De boetes daar zijn namelijk nogal hoog. Verder zijn de afstanden tussen dorpen/steden in Zweden niet te vergelijken met Nederland. Hele lange eentonige rechte wegen. Dat kan leiden tot een vloot Tesla's die structureel te hard gaan rijden. Plus dat je in de winter veel meer last hebt van gladde wegen door sneeuw en ijzel. En er zijn nogal wat gravel-wegen die dorpjes met elkaar verbinden. Al met al heel anders dan in Nederland.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 11:43
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Misschien omdat de meeste Zweden over het algemeen niet te hard rijden? De boetes daar zijn namelijk nogal hoog. Verder zijn de afstanden tussen dorpen/steden in Zweden niet te vergelijken met Nederland. Hele lange eentonige rechte wegen. Dat kan leiden tot een vloot Tesla's die structureel te hard gaan rijden. Plus dat je in de winter veel meer last hebt van gladde wegen door sneeuw en ijzel. En er zijn nogal wat gravel-wegen die dorpjes met elkaar verbinden. Al met al heel anders dan in Nederland.
Beetje een rooskleurige illusie dat het nu niet gebeurt met autopilot of TACC. Waar exact dezelfde overule percentage in zit. Het wordt al vanaf 2013/2014 op deze wijze goedgekeurd.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
karel_G_1981 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Ik zal wel even een foto maken , geen bord wel totaal afgesleten haaientanden . Erg verwarrend. Het is vaak niet fsd dat een fout maakt maar de wegbeheerders die enorm slordig zijn , dit valt me zoals ik al eerder zei veel meer op omdat ik zelf zonder fsd vaak gedachteloos op de “automatische piloot” reed.
Hoe recent is d situatie op google? EN interesanter is om te zien wat er op de andere weg staat, want daar zou dan een voorrangs bord moeten staan.

  • SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Masterchiev schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Beetje een rooskleurige illusie dat het nu niet gebeurt met autopilot of TACC. Waar exact dezelfde overule percentage in zit. Het wordt al vanaf 2013/2014 op deze wijze goedgekeurd.
Volgens mij gaat het er vooral om dat de wagen zelf kan beslissen om harder te rijden op basis van de context. Dat is bij AP/TACC niet het geval, daar gaat de auto altijd maximaal zoals ingesteld als er geen voorligger is, ongeacht de context.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Masterchiev schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:53:
[...]Beetje een rooskleurige illusie dat het nu niet gebeurt met autopilot of TACC. Waar exact dezelfde overule percentage in zit. Het wordt al vanaf 2013/2014 op deze wijze goedgekeurd.
Het verschil is natuurlijk dat je bij die systemen nog steeds je handen aan het stuur moet houden.
Verder is de kans op zeer plotseling, snel overstekend wild in Zweden een stuk hoger dan in Nederland.
Een Tesla kan dat misschien wel ondervangen door (veilig) uit te wijken, maar ik kan me voorstellen dat de Zweedse autoriteiten dat heel zeker willen weten (ook bij een snelheid van 70 km/h op een gravelweg).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Misschien omdat de meeste Zweden over het algemeen niet te hard rijden? De boetes daar zijn namelijk nogal hoog. Verder zijn de afstanden tussen dorpen/steden in Zweden niet te vergelijken met Nederland. Hele lange eentonige rechte wegen. Dat kan leiden tot een vloot Tesla's die structureel te hard gaan rijden. Plus dat je in de winter veel meer last hebt van gladde wegen door sneeuw en ijzel. En er zijn nogal wat gravel-wegen die dorpjes met elkaar verbinden. Al met al heel anders dan in Nederland.
Als je met FSD had gereden, zou je weten dat het best lastig is om het systeem consequent te hard te laten rijden, eigenlijk altijd is het een beslissing van de chauffeur, niet van het systeem. Dan is het best raar om een systeem dat in basis meer moeite vraagt om te hard te rijden te verbieden omdat het de potentie heeft om te hard te rijden. Dan moeten ze ook alle andere systemen verbieden, inclusief de chauffeur.

  • Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 11:43
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Het verschil is natuurlijk dat je bij die systemen nog steeds je handen aan het stuur moet houden.
Verder is de kans op zeer plotseling, snel overstekend wild in Zweden een stuk hoger dan in Nederland.
Een Tesla kan dat misschien wel ondervangen door (veilig) uit te wijken, maar ik kan me voorstellen dat de Zweedse autoriteiten dat heel zeker willen weten (ook bij een snelheid van 70 km/h op een gravelweg).
Volgens mij heb je geen FSD dan, of rijdt er niet mee. FSD supervised geeft je dezelfde verantwoordelijkheden als met TACC of autopilot waar ook die percentage overschrijding inzit. Dus ze stemmen tegen iets wat er al is…. Alle randvoorwaarden die je nu noemt qua wegindeling of gevaarzetting plaatselijk in Zweden doet niet ter zake want die gevaarzetting is er al en zal blijven want autopilot en TACC blijven dit houden. Ze creëren hiermee hun eigen onveiligheid want met FSD wordt het veiliger dan zonder. Blijft een rare keuze. Maar als het maar bij één land blijft is er geen vuiltje aan de lucht.

  • Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 11:43
SirLenncelot schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Volgens mij gaat het er vooral om dat de wagen zelf kan beslissen om harder te rijden op basis van de context. Dat is bij AP/TACC niet het geval, daar gaat de auto altijd maximaal zoals ingesteld als er geen voorligger is, ongeacht de context.
Ja exact. Dan zou je zeggen dat FSD veiliger is want die houdt rekening met de context. Kijk naar Canada, ook gravelwegen, zelfde koude winters.. gaat hartstikke goed daar zelfs met de USA build.
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:47:
[...]

Misschien omdat de meeste Zweden over het algemeen niet te hard rijden? De boetes daar zijn namelijk nogal hoog. Verder zijn de afstanden tussen dorpen/steden in Zweden niet te vergelijken met Nederland. Hele lange eentonige rechte wegen. Dat kan leiden tot een vloot Tesla's die structureel te hard gaan rijden. Plus dat je in de winter veel meer last hebt van gladde wegen door sneeuw en ijzel. En er zijn nogal wat gravel-wegen die dorpjes met elkaar verbinden. Al met al heel anders dan in Nederland.
Daar zei ik en @Richh ook: gewoon Contextual max snelheid optie disablen in Zweden. Issue opgelost

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Masterchiev schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:13:
[...]Ja exact. Dan zou je zeggen dat FSD veiliger is want die houdt rekening met de context. Kijk naar Canada, ook gravelwegen, zelfde koude winters.. gaat hartstikke goed daar zelfs met de USA build.
Vertel er dan ook even bij dat de strenge winters met bijbehorende sneeuw en gladde wegen er toe kunnen leiden dat FSD (supervised) gewoon uitgeschakeld wordt. Het systeem werkt nou eenmaal voor het grootste deel op camerabeelden. In een sneeuwstorm valt er niet zoveel te zien. En op ijs is het ook lastig inschatten voor een boordcomputer waar je nog grip genoeg hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

TheDuJa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:46:
[...]

Via de Tesla app zie ik bij upgrades geen software upgrades… enkel accessoires.
Lease auto? Dan even contact opnemen met LM want dan hebben ze dat voor jou uitgezet. Dan kun je dus bv. ook geen Premium Connectivity afsluiten

  • Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-06 11:43
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Vertel er dan ook even bij de strenge winters met bijbehorende sneeuw en gladde wegen er toe kan leiden dat FSD (supervised) gewoon uitgeschakeld wordt. Het systeem werkt nou eenmaal voor het grootste deel op camerabeelden. In een sneeuwstorm valt er niet zoveel te zien. En op ijs is het ook lastig inschatten voor een boordcomputer waar je nog grip genoeg hebt.
Denk niet dat ik dat er bij hoef te vertellen hier het in forum waar FSD besproken wordt. En iedereen weet wel hoe het weer is in Canada toch? Beetje zelf logisch nadenken.

Bij de voorbeelden die nu nu aangeeft krijg je gewoon rood stuur net zoals hier in NL het geval is met een harde regenbui, sneeuw enz enz.

[ Voor 9% gewijzigd door Masterchiev op 21-06-2026 13:28 ]


  • rumu
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-06 11:00
Ik heb een klein stukje mee kunnen rijden met fsd. Was wel positief verrast. Vond het heel soepel gaan.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Vertel er dan ook even bij dat de strenge winters met bijbehorende sneeuw en gladde wegen er toe kunnen leiden dat FSD (supervised) gewoon uitgeschakeld wordt. Het systeem werkt nou eenmaal voor het grootste deel op camerabeelden. In een sneeuwstorm valt er niet zoveel te zien. En op ijs is het ook lastig inschatten voor een boordcomputer waar je nog grip genoeg hebt.
Oh, boehoe, dan gaat het systeem uit en moet je zelf al weer gaan rijden. wat is dan het verschil met geen systeem? Non argument. En het gaat niet spontaan uit, je krijgt een waarschuwing die je niet kunt negeren. En nu kan ik elke CC aanzetten op 120km/uur en niets van de omstandigheden zorgen er voor dat het uit gaat, nee dat is veilig?

  • TheDuJa
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:49
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Lease auto? Dan even contact opnemen met LM want dan hebben ze dat voor jou uitgezet. Dan kun je dus bv. ook geen Premium Connectivity afsluiten
Inderdaad een lease auto. Zal morgen eens bellen met de LM. Bedankt!

  • Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Vertel er dan ook even bij dat de strenge winters met bijbehorende sneeuw en gladde wegen er toe kunnen leiden dat FSD (supervised) gewoon uitgeschakeld wordt. Het systeem werkt nou eenmaal voor het grootste deel op camerabeelden. In een sneeuwstorm valt er niet zoveel te zien. En op ijs is het ook lastig inschatten voor een boordcomputer waar je nog grip genoeg hebt.
Ik zal even normaal reageren op je post (ik weet niet wat er aan de hand is in dit topic, niemand de mod-break gezien?)
Gladde wegen zullen er denk ik niet snel toe leiden dat FSD uitschakelt? Enkel als je de grip volledig kwijt raakt en de kant in schuift misschien.
Bij harde sneeuw vraag ik me af hoeveel verschil het maakt dat je camera's en/of lidar hebt. Bij echt zware sneeuw zal lidar ook wel niet meer werken, en dan is er nog de vraag of je in zo'n weer wel moet blijven doorrijden...

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Fire69 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:51:
[...]Ik zal even normaal reageren op je post (ik weet niet wat er aan de hand is in dit topic, niemand de mod-break gezien?)
Gladde wegen zullen er denk ik niet snel toe leiden dat FSD uitschakelt? Enkel als je de grip volledig kwijt raakt en de kant in schuift misschien.
Bij harde sneeuw vraag ik me af hoeveel verschil het maakt dat je camera's en/of lidar hebt. Bij echt zware sneeuw zal lidar ook wel niet meer werken, en dan is er nog de vraag of je in zo'n weer wel moet blijven doorrijden...
Waar ik op doelde was dat "zelfde koude winters.. gaat hartstikke goed daar zelfs met de USA build" als argument gebruikt werd dat FSD (Supervised) het goed doet daar. Maar wanneer FSD zichzelf uitschakelt bij slecht weer dan kun je dat argument niet als zodanig gebruiken, immers dan moet je zelf het stuur overnemen. Overigens zijn ze qua winterweer in Canada en Zweden wel wat gewend hoor, In Zweden is in de sneeuw rijden zelfs onderdeel van de rijopleiding (Riskutbildning del 2).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
gjcvro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:16:
[...]

geen bord = gewone kriusing.
Bord staat sterk gedraaid en haaientanden zijn versleten op 1 na.

Aan de andere kant staat geen bord en het is geen voorrangsweg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gztQGFgki94Qs_a3FhNpR3xOLe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOc6CqG5soLDbjF7YNj2jKG7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 21-06-2026 15:41 ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
karel_G_1981 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Bord staat sterk gedraaid en haaientanden zijn versleten op 1 na.

Aan de andere kant staat geen bord en het is geen voorrangsweg

[Afbeelding]
Dat is wat anders dan geen bord. Maar kan me wel voorstellen dat dit snel mis gaat, en dan moet op de andere weg wel een bord voorrangsweg of kruising staan. Haaientanden helpen wel maar hebben dacht ik geen wettelijke betekenis. Maar mijn kennis is ook wat versleten.

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
gjcvro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Dat is wat anders dan geen bord. Maar kan me wel voorstellen dat dit snel mis gaat, en dan moet op de andere weg wel een bord voorrangsweg of kruising staan. Haaientanden helpen wel maar hebben dacht ik geen wettelijke betekenis. Maar mijn kennis is ook wat versleten.
Aan de andere kant staat dus geen bord, dit is een lastige situatie veroorzaakt door de wegbeheerder. Fsd “neemt” hier consequent voorrang maar heb er toch al een paar keer ingegrepen omdat de bestuurder aan de andere kant ook denkt dat ie voorrang heeft door de haaietanden, maar of dat daadwerkelijk zo is? Het is de vraag als dat tot een ongeval leidt.

[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 21-06-2026 16:48 ]


  • MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:15:
[...]

En het eerste moment die ie die auto van rechts zag lijkt toch echt dat ie had moeten stoppen. Het is gewoon een super onoverzichtelijke kruising waar ie geen voorrang heeft, dus dan is zelfs 20km/u nog veel
Voor zover bekend kan FSD onderborden niet lezen, zal hij dit dan als een voorrangsweg voor rechtdoor zien?
Want als hij het voorrangsbord met onderbord in het geheel zou negeren zou je verwachten dat hij het als gelijkwaardige kruising ziet en de auto van rechts alsnog voorrang zou geven.

iRacing Profiel


  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
gjcvro schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:51:
[...]Haaientanden helpen wel maar hebben dacht ik geen wettelijke betekenis. Maar mijn kennis is ook wat versleten.
Ik help je even; Haaientanden zijn 'gewoon' verkeerstekens.
Artikel 80 van de wegenverkeerswet: Haaientanden betekenen dat bestuurders voorrang moeten geven aan de kruisende weg.

Meestal in combinatie met het driehoekige voorrangsbord (B06), maar dat is niet noodzakelijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • Emiel1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:58
De data wijst niet uit dat het systeem onveiliger wordt door de speed offset contextueel te verhogen. Het argument van Zweden dat de veiligheidsvoordelen verdwijnen klopt dus niet. Je zou net zo goed kunnen stellen dat contextueel meerijden met het verkeer juist veiliger is voor iedereen. De lokale omstandigheden (van Zweden) zijn eigenlijk eigen verantwoordelijkheid van de bestuurder. Ik kan mij voorstellen dat ze een extra popup in het systeem zetten om mensen daarop te wijzen maar dat hoeft niet echt.

  • RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
SirLenncelot schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:05:
[...]

Volgens mij gaat het er vooral om dat de wagen zelf kan beslissen om harder te rijden op basis van de context. Dat is bij AP/TACC niet het geval, daar gaat de auto altijd maximaal zoals ingesteld als er geen voorligger is, ongeacht de context.
Dat harder rijden obv context heb ik hier in NL nog niet gemerkt. Alleen op snelwegen 'klikt' ie uiteindelijk op de hogere max snelheid en blijft ie dit aanhouden. Op provinciale wegen gaat ie bij mij altijd terug naar de geldende maximumsnelheid of het liefst 2km daaronder. Ongeacht wat omliggende auto's doen. Vindt achterop komend verkeer niet altijd prettig

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
RF1000 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:25:
[...]Dat harder rijden obv context heb ik hier in NL nog niet gemerkt. Alleen op snelwegen 'klikt' ie uiteindelijk op de hogere max snelheid en blijft ie dit aanhouden. Op provinciale wegen gaat ie bij mij altijd terug naar de geldende maximumsnelheid of het liefst 2km daaronder. Ongeacht wat omliggende auto's doen. Vindt achterop komend verkeer niet altijd prettig
Op zich vind ik dat niet zo vreemd. Provinciale wegen zijn nou eenmaal wat gevoeliger wat verkeersveiligheid betreft (kruisend verkeer, langzaam verkeer zoals tractoren of brommobielen, geen middenberm, bomen in de berm). De meeste snelwegen daarentegen zijn ingericht voor een snelheid tot 130 km/h. (Al zijn er wel maatregelen genomen om op sommige stukken de snelheid naar beneden bij te stellen vanwege stikstofuitstoot, geluidsoverlast omgeving of bijvoorbeeld het snelheidsverschil tussen personenauto's en vrachtwagens).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Ik help je even; Haaientanden zijn 'gewoon' verkeerstekens.
Artikel 80 van de wegenverkeerswet: Haaientanden betekenen dat bestuurders voorrang moeten geven aan de kruisende weg.

Meestal in combinatie met het driehoekige voorrangsbord (B06), maar dat is niet noodzakelijk.
En een halve afgesleten haaientand zoals in mij. Voorbeeld? Geldt dat nog

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
karel_G_1981 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:15:
[...]En een halve afgesleten haaientand zoals in mij. Voorbeeld? Geldt dat nog
Jij, als bestuurder, herkent het schijnbaar nog prima als haaientanden, ondanks de slijtage. Dus ja, het geldt nog. Ik zou wel een fotootje ervan naar de wegbeheerder sturen met het advies om de belijning en haaientanden te herstellen zodat de situatie wat duidelijker wordt. Maar misschien staat het al op de onderhoudskalender van de wegbeheerder, kan ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

MartijnA3 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:09:
[...]


Voor zover bekend kan FSD onderborden niet lezen, zal hij dit dan als een voorrangsweg voor rechtdoor zien?
Want als hij het voorrangsbord met onderbord in het geheel zou negeren zou je verwachten dat hij het als gelijkwaardige kruising ziet en de auto van rechts alsnog voorrang zou geven.
Dat is precies de reden waarom ik het zelf eerder probeerde (zie post), waar de Tesla dus wel stopt met onderbord

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
Yaksa schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:21:
[...]

Jij, als bestuurder, herkent het schijnbaar nog prima als haaientanden, ondanks de slijtage. Dus ja, het geldt nog. Ik zou wel een fotootje ervan naar de wegbeheerder sturen met het advies om de belijning en haaientanden te herstellen zodat de situatie wat duidelijker wordt. Maar misschien staat het al op de onderhoudskalender van de wegbeheerder, kan ook.
2040

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
dit is in Groningen , daar is het wegonderhoud volledig on hold gezet voor deze kabinetsperiode , misschien dat ik er zelf wel een keer langsga met een spuitbus.

  • Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
karel_G_1981 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:04:
[...]dit is in Groningen , daar is het wegonderhoud volledig on hold gezet voor deze kabinetsperiode , misschien dat ik er zelf wel een keer langsga met een spuitbus.
Voor de Rijkswegen wel, voor de provinciale wegen is schijnbaar nog wel budget (Bron:).
Geen idee overigens wie deze bewuste weg/kruising in beheer heeft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former


  • fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:23
Gisteren op de heen en terug weg week FSD uit voor 2 verschillende ‘60’ wegmarkeringen in Cadzand. De eerste was enorm schrikken. Bij het terugkeren was ik er op voorbereid.

https://streamable.com/a9jdfr

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
fretnn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:36:
Gisteren op de heen en terug weg week FSD uit voor 2 verschillende ‘60’ wegmarkeringen in Cadzand. De eerste was enorm schrikken. Bij het terugkeren was ik er op voorbereid.

https://streamable.com/a9jdfr
Yep af en toe doet ie dat

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
fretnn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:36:
Gisteren op de heen en terug weg week FSD uit voor 2 verschillende ‘60’ wegmarkeringen in Cadzand. De eerste was enorm schrikken. Bij het terugkeren was ik er op voorbereid.

https://streamable.com/a9jdfr
Was het de markering of de schaduw?

  • fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:23
gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:25:
[...]

Was het de markering of de schaduw?
Als je goed kijkt zie je dat hij direct na de markering (en nog voor de schaduw) al begint terug te sturen.

Als je FSD uitzet kan je commentaar sturen naar Tesla (met bijbehorende beelden, ga ik van uit), is er nog een andere manier om achteraf dingen door te sturen ?
Want bij de eerste keer uitwijken had ik FSD uitgezet en wou ik melden, maar ik was net over de grens .. geen verbinding.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
fretnn schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:40:
[...]

Als je goed kijkt zie je dat hij direct na de markering (en nog voor de schaduw) al begint terug te sturen.
Dat zegt niet veel, kan ook zijn dat hij op dat moment beseft dat de schaduw niks is om omheen te sturen. En uiteindelijk rijdt hij gewoon over zowel de markering als de schaduw heen..

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
Weer iets nieuws deze maandagochtend. Niet alleen richting Amersfoort maar nu ook richting Groningen rijdt FSDs op de A28 de afgekruiste baan op. Hoe moeilijk kan het zijn, zou je denken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhaghnbeP0i2ZZsNhyzktdljicI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AiWdaoadswyac4tQGE1DMTZw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Maurice- op 22-06-2026 09:12 . Reden: Deugpolitie ]


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
LOL, maar wel te hard.

  • Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:32
Contextual max speed ;)

  • MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
pdidi schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:59:
[...]

Dat is precies de reden waarom ik het zelf eerder probeerde (zie post), waar de Tesla dus wel stopt met onderbord
Fascinerend dat ie blijkbaar op verschillende plaatsen maar vergelijkbare verkeersituaties iets anders doet.

Ik ben erg benieuwd of FSD aan de hand van kaartdata (wegkenmerken) weet of hij op een voorrangsweg rijdt en dat door foutieve data dit soort verschillen ontstaan.

iRacing Profiel


  • 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:31
Maurice- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:00:
Weer iets nieuws deze maandagochtend. Niet alleen richting Amersfoort maar nu ook richting Groningen rijdt FSDs op de A28 de afgekruiste baan op. Hoe moeilijk kan het zijn, zou je denken.

[Afbeelding]
Check, dat heb ik ook al een aantal keren meegemaakt daarzo.
Terwijl ie op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn weigert om de rechter spitsstrook te gebruiken.
Mogelijk heeft de doorgetrokken lijn daar iets mee van doen.
Maar dat is gelukkig wel op te lossen door de richtingaanwijzer te gebruiken.
MartijnA3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:36:
[...]

Fascinerend dat ie blijkbaar op verschillende plaatsen maar vergelijkbare verkeersituaties iets anders doet.

Ik ben erg benieuwd of FSD aan de hand van kaartdata (wegkenmerken) weet of hij op een voorrangsweg rijdt en dat door foutieve data dit soort verschillen ontstaan.
In het filmpje van @Maurice- zou je nog kunnen discussiëren of FSDs daar had moeten stoppen. Het zou dus zomaar kunnen dat als die auto van rechts al veel dichter bij de kruising was, dat FSDs netjes zou stoppen. In mijn geval was dat overduidelijk, ook omdat er veel meer overzicht was en de auto van rechts ruim van te voren werd gezien. En ik natuurlijk heel precies het kruismoment had bepaald (ik stond daar als een soort havik te wachten op mijn prooi)

  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
Maurice- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:00:
Weer iets nieuws deze maandagochtend. Niet alleen richting Amersfoort maar nu ook richting Groningen rijdt FSDs op de A28 de afgekruiste baan op. Hoe moeilijk kan het zijn, zou je denken.

[Afbeelding]
Klopt dit een bekend probleem wat af en toe voorkomt. Bij afgekruisde banen extra goed opletten voorlopig

  • Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-06 14:40

Damian

Insane Obtrusion

Is het trouwens niet zinvol de titel van dit topic naar iets van Het algemene Tesla FSD Topic te hernoemen?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta


  • Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:02
Vergeet niet massaal feedback te geven op de rode kruizen! Dan is het misschien gefixt wanneer ik mijn FSD krijg. :+ :+ :+

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55


  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
Maurice- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:00:
Weer iets nieuws deze maandagochtend. Niet alleen richting Amersfoort maar nu ook richting Groningen rijdt FSDs op de A28 de afgekruiste baan op. Hoe moeilijk kan het zijn, zou je denken.

[Afbeelding]
Ik heb trouwens ook meermaals gehad dat hij de andere kant de fout op ging, gewoon de busbaan oprijden rechts naast de weg. Borden herkenning lijkt nog wel een heel zwak punt

  • Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58
2cents schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Check, dat heb ik ook al een aantal keren meegemaakt daarzo.
Terwijl ie op de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn weigert om de rechter spitsstrook te gebruiken.
Mogelijk heeft de doorgetrokken lijn daar iets mee van doen.
Maar dat is gelukkig wel op te lossen door de richtingaanwijzer te gebruiken.
Ik heb daar doorgaans 0 moeite met de spitsstrook pakken, hoewel 0.. het hangt een beetje vanaf waar op het traject haha.

  • AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Ik heb trouwens ook meermaals gehad dat hij de andere kant de fout op ging, gewoon de busbaan oprijden rechts naast de weg. Borden herkenning lijkt nog wel een heel zwak punt
Is Tesla FSDsupervised met deze bevindingen dan nog steeds meer afhankelijk van HD maps dan de Tesla marketing slogans ons willen laten geloven?

  • MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:44
gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:57:
[...]

Ik heb trouwens ook meermaals gehad dat hij de andere kant de fout op ging, gewoon de busbaan oprijden rechts naast de weg. Borden herkenning lijkt nog wel een heel zwak punt
Kun je een google maps locatie delen waar dit gebeurde?

iRacing Profiel


  • karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:19
Ecological schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:03:
Vergeet niet massaal feedback te geven op de rode kruizen! Dan is het misschien gefixt wanneer ik mijn FSD krijg. :+ :+ :+
Altijd , gek genoeg gaat het niet altijd fout. Ik vind het ook altijd spannend dat hij de matrix borden als stoplicht weergeeft , ben altijd bang dat ie een keer besluit te remmen. (Is nog nooit gebeurd , maar voor het idee) Dus de matrix borden zou erg fijn zijn als het in een volgende update komt.
Wat doet volgens jullie Contextuele Max Snelheid? Ik heb hier een discussie over met @Hayte in Geachte Redactie. Ik was heel stellig, maar misschien zie ik het toch fout:
Optie 1: Het past de huidige snelheid aan tot de ingestelde max snelheidsinstelling, waarbij de max snelheidsinstelling niet wordt aangepast
Optie 2: Het past de ingestelde max snelheidsinstelling aan waardoor de huidige snelheid wordt verhoogd
Optie 3: Iets anders ;)

Het vervelende is, dat Tesla het zelf 3x verschillend uitlegt: Op de FSDs Support pagina, In de Owners Manual en in de auto zelf

Wat iig volgens mij altijd waar is, is dat de Tesla nooit harder rijdt dan de max snelheidsinstelling (dat is dus de snelheid die je ziet boven het verkeersbord bij full screen).

Ik was heel erg voor Optie 1, echter zie ik ook soms verschillen tussen de Wettelijke max snelheid (het verkeersbord) en de Max Snelheidsinstelling, waarbij het verschil groter is dan de Speed Offset (er staat dan bv een 100km/u bord met daarboven 125km/u max snelheidsinstelling). Ik weet nu niet of ik dat alleen maar op 130km/u wegen heb gezien en of dat dus veroorzaakt wordt door de lousy implementatie van de tijdsafhankelijke wettelijke max snelheid. Of dat dit een actie is van Contextuele max Snelheid?

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
MartijnA3 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Kun je een google maps locatie delen waar dit gebeurde?
Hier gaat de busbaan uiteindelijk over in een uitvoegstrook, maar ver voor dat punt ging die al over de doorgetrokken lijn:

https://www.google.com/maps/@51.8856322,5.8588995,3a,75y,184.43h,66.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1sJ0saQMBP9bz5VD92VSqL5w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D23.579684697116235%26panoid%3DJ0saQMBP9bz5VD92VSqL5w%26yaw%3D184.4307874369398!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDYxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D


Hier idem, verderop ga je de ovatonde af maar halverwege de brug ging die al op de busbaan rijden, wat extra link was, omdat verkeer dat de rotonde op rijdt geen rekening houdt met auto's op die strook.
https://www.google.com/maps/@51.8825544,5.8583949,3a,75y,116.25h,83.91t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPsIWkoqkV5EAMdNZY0zI2g!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D6.094428072116543%26panoid%3DPsIWkoqkV5EAMdNZY0zI2g%26yaw%3D116.24810464205075!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDYxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Hier ging het ook mis:
https://www.google.com/maps/@51.9617367,5.9036005,3a,75y,145.07h,74.71t/data=!3m7!1e1!3m5!1stuNAm-1Mq4Xk4wzB3-Cm5w!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D15.293068779342804%26panoid%3DtuNAm-1Mq4Xk4wzB3-Cm5w%26yaw%3D145.06921130301393!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDYxNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
ik moest linksaf maar hij zat op de baan naast de vrachtwagen, en wilde aan het einde toch weer links afbuigen

  • 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:31
pdidi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:28:
Wat doet volgens jullie Contextuele Max Snelheid? Ik heb hier een discussie over met @Hayte in Geachte Redactie. Ik was heel stellig, maar misschien zie ik het toch fout:
Optie 1: Het past de huidige snelheid aan tot de ingestelde max snelheidsinstelling, waarbij de max snelheidsinstelling niet wordt aangepast
Optie 2: Het past de ingestelde max snelheidsinstelling aan waardoor de huidige snelheid wordt verhoogd
Optie 3: Iets anders ;)

Het vervelende is, dat Tesla het zelf 3x verschillend uitlegt: Op de FSDs Support pagina, In de Owners Manual en in de auto zelf

Wat iig volgens mij altijd waar is, is dat de Tesla nooit harder rijdt dan de max snelheidsinstelling (dat is dus de snelheid die je ziet boven het verkeersbord bij full screen).

Ik was heel erg voor Optie 1, echter zie ik ook soms verschillen tussen de Wettelijke max snelheid (het verkeersbord) en de Max Snelheidsinstelling, waarbij het verschil groter is dan de Speed Offset (er staat dan bv een 100km/u bord met daarboven 125km/u max snelheidsinstelling). Ik weet nu niet of ik dat alleen maar op 130km/u wegen heb gezien en of dat dus veroorzaakt wordt door de lousy implementatie van de tijdsafhankelijke wettelijke max snelheid. Of dat dit een actie is van Contextuele max Snelheid?
Mijn ervaring:
De auto past de huidige snelheid aan aan de wegsituatie wat de maximum snelheid ook aangeeft.
Ik heb al vaker meegemaakt dat ie bij een smalle provinciale 80km weg met bomen aan weerszijde een niet hogere snelheid dan 60 km/u aanhoudt.
Of binnen de bebouwde kom 35-40 km/u rijdt bij een knikje in de weg (bv om verkeer af te remmen voor een kruising en een vluchtheuvel).
2cents schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Mijn ervaring:
De auto past de huidige snelheid aan aan de wegsituatie wat de maximum snelheid ook aangeeft.
Ik heb al vaker meegemaakt dat ie bij een smalle provinciale 80km weg met bomen aan weerszijde een niet hogere snelheid dan 60 km/u aanhoudt.
Of binnen de bebouwde kom 35-40 km/u rijdt bij een knikje in de weg (bv om verkeer af te remmen voor een kruising en een vluchtheuvel).
Klopt, deze varianten ken ik ook. Dus dat er juist langzamer wordt gereden. Echter wordt dan op het scherm de max snelheidsinstelling niet verlaagd. Waarmee het past in Optie 1 toch?
gjcvro schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:34:
[...]


Hier idem, verderop ga je de ovatonde af maar halverwege de brug ging die al op de busbaan rijden, wat extra link was, omdat verkeer dat de rotonde op rijdt geen rekening houdt met auto's op die trook.
Tjonge, dat is toch een horror rotonde? Als je daar de rotonde wil verlaten, moet je de bus voorrang geven omdat die recht doorgaand verkeer is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDBm1zA9U5JBI1Fsc1U93VOThww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A5tjCvJb5vvdHOmHDqYH2G4l.png?f=fotoalbum_large

  • Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58
pdidi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:28:
Wat doet volgens jullie Contextuele Max Snelheid? Ik heb hier een discussie over met @Hayte in Geachte Redactie. Ik was heel stellig, maar misschien zie ik het toch fout:
Optie 1: Het past de huidige snelheid aan tot de ingestelde max snelheidsinstelling, waarbij de max snelheidsinstelling niet wordt aangepast
Optie 2: Het past de ingestelde max snelheidsinstelling aan waardoor de huidige snelheid wordt verhoogd
Optie 3: Iets anders ;)

Het vervelende is, dat Tesla het zelf 3x verschillend uitlegt: Op de FSDs Support pagina, In de Owners Manual en in de auto zelf

Wat iig volgens mij altijd waar is, is dat de Tesla nooit harder rijdt dan de max snelheidsinstelling (dat is dus de snelheid die je ziet boven het verkeersbord bij full screen).

Ik was heel erg voor Optie 1, echter zie ik ook soms verschillen tussen de Wettelijke max snelheid (het verkeersbord) en de Max Snelheidsinstelling, waarbij het verschil groter is dan de Speed Offset (er staat dan bv een 100km/u bord met daarboven 125km/u max snelheidsinstelling). Ik weet nu niet of ik dat alleen maar op 130km/u wegen heb gezien en of dat dus veroorzaakt wordt door de lousy implementatie van de tijdsafhankelijke wettelijke max snelheid. Of dat dit een actie is van Contextuele max Snelheid?
Soms 1, soms 2.

Ik heb niet het idee dat de snelheid die de auto daadwerlijkelijk rijdt( bijvoorbeeld afremmen voor een bocht of knik in de weg, onderdeel is van de Contextuele max snelheid.

In files negeert hij regelmatig de 50 en 70 matrixen bij mij als de rest van het verkeer significant harder rijdt.

Ik heb geen idee of dat normaal is, ik rijd altijd met CMax aan.

  • gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:49
pdidi schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Tjonge, dat is toch een horror rotonde? Als je daar de rotonde wil verlaten, moet je de bus voorrang geven omdat die recht doorgaand verkeer is
[Afbeelding]
Ja, gelukkig zie je die dingen best goed van te voren rijden of staan, dus zo erg is het niet.

Alleen bij de andere hoek is ook een stopplaats net voor de afrit. Dan is het wel opletten of die gaat rijden. en officieel heeft die geen voorrang bij wegrijden, maar als die eenmaal rijdt weer wel. Dus ik laat hem maar voor gaan.
Pagina: 1 ... 99 ... 101 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.