Niet opgevallen maar hij laat je ook niet naar het scherm kijken zonder piepen. Echt een vreemde situatie want daar rechts heb je niets te zoeken met mijn eindbestemming.pdidi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:25:
[...]
Wow, dat ziet er op dat filmpje wel heel awkward uit. Weet je nog wel of ie van tevoren had gemeld dat ie initiating right turn ging doen?
helemaal waar, dus dat kun je het systeem ook niet verwijten. Maar in de realiteit ben je wel een stoorfactor op de meest linkerbaan.Ecological schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:37:
[...]
De matrix borden zijn geen advies snelheid, maar een snelheids-limiet. Dus eigenlijk dat die het beter dan 95% van de mensen!
Zojuist een kort stukje gereden. In moeten grijpen bij fietsers op rotonde.
Fsd gaat er dan af, maar kan je deze daarna weer inschakelen? Of moet auto in P staan?
Fsd gaat er dan af, maar kan je deze daarna weer inschakelen? Of moet auto in P staan?
Jazeker, ik weet hoe het werkt. Het is mijn tweede M3 en ik gebruik al een aantal jaren Autopilot icm de S3XY commander. Tot nu toe best wel tevreden over, ik baal er nu wel wat van dat de functie aangepast lijkt. Iemand anders hier ervaring mee?Kekboi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:49:
[...]
Toch nog even checken: heb je wel richting aangegeven bij het wisselen van baan? Ik weet niet wat jouw situatie was, maar er zijn veel mensen op de weg die gewoon geen richting aangeven en dan verbaasd zijn dat ze zwaar moeten sturen. Wellicht is het anders in jouw geval en is er echt iets veranderd, you never know.
Model 3 | 2024 Highland
Die kun je gewoon weer aanzetten. Gaf de auto de fietsers geen voorrang? Dat is mij nog niet overkomenWillianv schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:05:
Zojuist een kort stukje gereden. In moeten grijpen bij fietsers op rotonde.
Ja en nee. Geen fsd (HW3) maar zo nu en dan lijkt de commander het knipperlicht niet te sensen en wil gewoon rechtdoor.pewill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:05:
[...]
Jazeker, ik weet hoe het werkt. Het is mijn tweede M3 en ik gebruik al een aantal jaren Autopilot icm de S3XY commander. Tot nu toe best wel tevreden over, ik baal er nu wel wat van dat de functie aangepast lijkt. Iemand anders hier ervaring mee?
Een tweede keer richting aangegeven is meestal de oplossing.
Heb dit al sinds ik de commander heb (jaar of 2?).
Die borden staan er vaak voor jan-joker. Hier ook van die borden van 70 ineens 30 en 50 m verder ineens weer 70. Complete flauwekul. De eerste keer dat ik reed ging fsd op de rem , later niet meer , net zoals de rest van het verkeer gewoon wat gas los. Prima dat fsd hier lijkt te leren.Gumball schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:53:
[...]
op 1:06 wordt een 30 bord voor wegwerkzaamheden volledig genegeerd
Nee, gaf geen voorrang. Was net aan het optrekken om rotonde op te gaan. Misschien had de auto het gehaald, maar heb de gok niet genomen.
Opnieuw inschakelen moet natuurlijk gewoon met het scrollwheel…
Opnieuw inschakelen moet natuurlijk gewoon met het scrollwheel…
Drukken op je rechter scrollwiel, daarmee kun je hem ook even (tijdelijk) uit zettenWouterL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:08:
[...]
Die kun je gewoon weer aanzetten. Gaf de auto de fietsers geen voorrang? Dat is mij nog niet overkomen
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Dat zie je verkeerd. De hardrijders zijn de stoorfactor. Matrixborden geven snelheden aan, zodanig ingesteld om een zo goed mogelijke doorstroming of afremming van het aankomende verkeer mogelijk te maken.WouterL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:39:
[...]helemaal waar, dus dat kun je het systeem ook niet verwijten. Maar in de realiteit ben je wel een stoorfactor op de meest linkerbaan.Schuif dan een baan op ipv met 3km delta in te gaan halen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik merk dat mijn korte review bij velen hier een gevoelige snaar geraakt lijkt te hebben, waarschijnlijk omdat ik me niet zo positief uitliet over mijn FSD ervaring. Maar het was toch wat mij vanmorgen en gisteravond opviel, misschien is het een FSD instelling of is het een groot verschil met hoe ik normaal rij.
Iets wat ik in mijn review niet had benoemd, was dat FSD niet elke vrachtwagen ging inhalen, dus als ik niets deed dan bleef de auto achter een langzame vrachtwagen hangen. Dit in tegenstelling tot wat ik las dat elke vrachtwagen ingehaald moest worden met een klein verschil.
Waarschijnlijk heb ik een verkeerd beeld neer gezet over mijn eigen rijstijl, ik wil echter vermelden dat ik normaal meestal gewoon met 105km/h over de snelwegen cruise en dat mijn vorige set banden 75.000km meeging.
Het is gewoon iets wat mij en mijn vrouw gisteren opviel, wij vonden dat de auto te langzaam reed, vaak werd de maximum snelheid niet gehaald of erg langzaam. Heel vervelend als er dan auto's zitten te bumperkleven.
Iets wat ik in mijn review niet had benoemd, was dat FSD niet elke vrachtwagen ging inhalen, dus als ik niets deed dan bleef de auto achter een langzame vrachtwagen hangen. Dit in tegenstelling tot wat ik las dat elke vrachtwagen ingehaald moest worden met een klein verschil.
Waarschijnlijk heb ik een verkeerd beeld neer gezet over mijn eigen rijstijl, ik wil echter vermelden dat ik normaal meestal gewoon met 105km/h over de snelwegen cruise en dat mijn vorige set banden 75.000km meeging.
Het is gewoon iets wat mij en mijn vrouw gisteren opviel, wij vonden dat de auto te langzaam reed, vaak werd de maximum snelheid niet gehaald of erg langzaam. Heel vervelend als er dan auto's zitten te bumperkleven.
[ Voor 27% gewijzigd door pewill op 16-04-2026 16:32 ]
Model 3 | 2024 Highland
Ik ervaar precies hetzelfde, bij mijn rijlessen heb ik geleerd om altijd iets boven op het maximale limiet te rijden, dus 82 waar je 80 mag etc. Dit ivm de afwijking welke op de kilometer teller zit in elke auto.pewill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:20:
Ik merk dat mijn korte review bij velen hier een gevoelige snaar geraakt lijkt te hebben, misschien omdat ik me niet zo positief uitliet over mijn FSD ervaring. Maar misschien is het toch iets wat mij vanmorgen en gisteravond opviel, misschien is het een setting of een groot verschil met hoe ik normaal rij.
Maar misschien heb ik een verkeerd beeld gezet over mijn eigen rijstijl, ik moet echter hierbij vermelden dat ik normaal meestal gewoon met 105km/h over de snelwegen cruise en dat mijn vorige set banden 75.000km meeging.
Nu doet de tesla het tegenovergestelde in 70% van de gevallen, behalve als je hem helpt, en dan zakt hij weer terug.
Ik zie dit ook terug in de filmpjes van Martin, daar rijdt hij ook vaak 78/79 ook al rijdt hij alleen op de weg.
Verder ben ik heel positief over FSD, maar die snelheid moet wel iets omhoog om het werkbaar te maken voor de overige bestuurders op de weg welke nog wel met gehaaste ogen op de kilometer teller kijken.
De reistijd voor een afstand van 120 km bij een constante snelheid van 82 km/u is ongeveer 88 minuten, bij een constante snelheid van 78 km/u is het ongeveer 92 minuten.Gyrolion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:26:
[...]Ik ervaar precies hetzelfde, bij mijn rijlessen heb ik geleerd om altijd iets boven op het maximale limiet te rijden, dus 82 waar je 80 mag etc. Dit ivm de afwijking welke op de kilometer teller zit in elke auto.
Nu doet de tesla het tegenovergestelde in 70% van de gevallen, behalve als je hem helpt, en dan zakt hij weer terug.
Ik zie dit ook terug in de filmpjes van Martin, daar rijdt hij ook vaak 78/79 ook al rijdt hij alleen op de weg.
Verder ben ik heel positief over FSD, maar die snelheid moet wel iets omhoog om het werkbaar te maken voor de overige bestuurders op de weg welke nog wel met gehaaste ogen op de kilometer teller kijken.
Behalve dat je hier in Nederland nergens 120 km achter elkaar dezelfde constante snelheid aan kunt houden scheelt het op die afstand 'maar liefst' 4 minuten. Op kortere afstanden dus nog veel minder.
Dat 'werkbaar maken' zit dus volgens mij vooral tussen de oren, in werkelijkheid maakt het nagenoeg niks uit.
Ik durf wel te beweren dat er op dit moment geen enkele rijschool is die zal adviseren om harder te rijden dan de maximaal toegestane snelheid.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Net terug van Rotterdam The Hague Airport naar Gouda. Hij ging binnendoor via Berkel en Rodenrijs en kwam later ergens de A12 op. Maar toen werd het spannend, want bij het aquaduct bij Gouda moest hij helemaal van links naar rechts invoegen om de afslag Gouda te halen. Dat redde hij net: hij gaf keurig richting aan naar de meest rechter rijstrook, maar de persoon achter mij liet hem er niet echt tussen. Pas toen de auto vóór ons naar links ging, kreeg hij ruimte en kon hij er alsnog tussen, maar het was echt op het nippertje – anders was het dus Reeuwijk geworden.
Daarna belde mijn zoon of ik toevallig al in Gouda was en hem kon ophalen bij het station. Route aangepast, en warempel: hij stopte netjes op de drop-offplek. Vervolgens naar huis gereden en dat ging ook prima. Wat ik wel nog vaak doe, is zelf even wat extra gas geven nadat hij een afslag of een rotonde heeft genomen, in de hoop dat hij daar uiteindelijk van leert en het zelf wat vlotter gaat doen na een kruising.
Daarna belde mijn zoon of ik toevallig al in Gouda was en hem kon ophalen bij het station. Route aangepast, en warempel: hij stopte netjes op de drop-offplek. Vervolgens naar huis gereden en dat ging ook prima. Wat ik wel nog vaak doe, is zelf even wat extra gas geven nadat hij een afslag of een rotonde heeft genomen, in de hoop dat hij daar uiteindelijk van leert en het zelf wat vlotter gaat doen na een kruising.
PSN: FreakGIB
To be fair kapt de speedo van Tesla voorzover ik kan beoordelen gewoon af.Gyrolion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:26:
[...]
Ik ervaar precies hetzelfde, bij mijn rijlessen heb ik geleerd om altijd iets boven op het maximale limiet te rijden, dus 82 waar je 80 mag etc. Dit ivm de afwijking welke op de kilometer teller zit in elke auto.
Dus 79 op de klok kan ook 79,9 km/u zijn. En je merkt aan het optrekken van FSD dat er iets van een logaritmisch-achtige curve in zit.
Daaraan toegevoegd, er zit geen afwijkingen op de km teller van een Tesla. 79 km is ook echt 79 km, daar waar de km teller van een standaard auto al snel een afwijking van meerdere kilometers kan hebben bijv. 106 = 100km p/u. In dat geval rijd je dus met 80 vloeiender door het verkeer dan andere weggebruikers doen die straks net op of iets boven de 80 zitten.
In mijn ervaring tot nog toe werkt dat alleen als je van rijstrook wil wisselen. FSD heeft af en toe de neiging teveel links blijven plakken, dat kan je dan corrigeren met knipperlicht. Om rechtdoor te forceren moet je 3x blaffen.RF1000 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:58:
vraagje; ik dacht ergens gelezen te hebben dat je de auto middels je richtingaanwijzer kan forceren een andere route te kiezen. Heb dit nu een paar keer geprobeerd maar is pas 1x gelukt. Alle andere keren was het stick-to-the-plan en zoek het maar uit met je knipperlicht. Beetje lullig voor andere weggebruikers.
Tevens dan ook een vervolgvraag; hoe forceer je rechtdoor rijden als de auto links of rechtsaf zou gaan?
Mijn Tesla wijkt 2 km/h af over de hele range. Dus niet zoals bij andere tellers procentueel. Mijn Mercedes procentueel 10%GeNiTaLiX schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:56:
Daaraan toegevoegd, er zit geen afwijkingen op de km teller van een Tesla. 79 km is ook echt 79 km, daar waar de km teller van een standaard auto al snel een afwijking van meerdere kilometers kan hebben bijv. 106 = 100km p/u. In dat geval rijd je dus met 80 vloeiender door het verkeer dan andere weggebruikers doen die straks net op of iets boven de 80 zitten.
Dit is een oneindige discussie, dus dit is mijn laatste toevoeging hieraan.Yaksa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:46:
[...]
De reistijd voor een afstand van 120 km bij een constante snelheid van 82 km/u is ongeveer 88 minuten, bij een constante snelheid van 78 km/u is het ongeveer 92 minuten.
Behalve dat je hier in Nederland nergens 120 km achter elkaar dezelfde constante snelheid aan kunt houden scheelt het op die afstand 'maar liefst' 4 minuten. Op kortere afstanden dus nog veel minder.
Dat 'werkbaar maken' zit dus volgens mij vooral tussen de oren, in werkelijkheid maakt het nagenoeg niks uit.
Ik durf wel te beweren dat er op dit moment geen enkele rijschool is die zal adviseren om harder te rijden dan de maximaal toegestane snelheid.
Maar het gaat hier om een stukje empathie naar je medeweggebruikers die niet in een auto rijden met automatisch cruise control systemen, en die zich in het dagelijks leven iets meer gejaagd voelen.
Het is dus een stukje emotie wat hier ook bij speelt, en dat jij het liefst 78 km/u op een 80 weg rijd is prima, maar je gaat er wel mensen mee irriteren.
Het gaat niet om die tijd winst, maar het gevoel van tijd winst.
Ik heb sinds gisteren FSD (MYLR dec. '24) en vandaag voor het eerst kunnen rijden. Erg voorzichtig maar enorm indrukwekkend.
Maar de "watch the road" meldingen zijn echt ronduit belachelijk. Het werkt gewoon niet. Ik krijg de melding aan de lopende band terwijl ik letterlijk naar de weg zit te kijken of aan het spiegelen ben. Het bijhorende dreigement aan het einde van de rit over de strikes schiet mij een beetje in het verkeerde keelgat.
Maar de "watch the road" meldingen zijn echt ronduit belachelijk. Het werkt gewoon niet. Ik krijg de melding aan de lopende band terwijl ik letterlijk naar de weg zit te kijken of aan het spiegelen ben. Het bijhorende dreigement aan het einde van de rit over de strikes schiet mij een beetje in het verkeerde keelgat.
Ja dat betuttelende lijkt me ook niet tof. Ik heb best kleine knijpoogjes, en bij autopilot loopt ie al te miepen zonder reden. Benieuwd hoe het bij mij gaat zijn. Als ze ooit nog een wave doensander6 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:25:
Ik heb sinds gisteren FSD (MYLR dec. '24) en vandaag voor het eerst kunnen rijden. Erg voorzichtig maar enorm indrukwekkend.
Kan ook aan de manier van bewegen bij het kijken liggen. Kijk je strak naar een punt op de weg dan neem je de omgeving niet in je op waardoor je in feite niet kunt reageren op een plotselinge situatie die zich op dat moment niet in je gezichtsveld bevindt. Spiegelen moet je eigenlijk continue doen zodat je ook weet wat er achter je gebeurt. Ik weet nog wel dat ik bij mijn eerste rijlessen (zo'n 40 jaar geleden) met pijn in de nek uit de lesauto stapte......sander6 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:25:
Dit lijkt mij best knap.GeNiTaLiX schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:56:
Wettelijke marge: Volgens Europese regelgeving (UN ECE Regulation 39) mag een snelheidsmeter nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer (tot 10% 4 km/u extra). Fabrikanten, waaronder Tesla, bouwen daarom altijd een veilige marge in om juridische problemen te voorkomen.
Je hebt gelijk dat er iets marge zit, maar in de praktijk (iig bij mij is die zeer beperkt bij de Tesla ). Bij mij en gps hoogstens 1 á 2 km .Gyrolion schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:35:
[...]
Dit lijkt mij best knap.
Wettelijke marge: Volgens Europese regelgeving (UN ECE Regulation 39) mag een snelheidsmeter nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer (tot 10% 4 km/u extra). Fabrikanten, waaronder Tesla, bouwen daarom altijd een veilige marge in om juridische problemen te voorkomen.
Same hier. Tesla 82kmh is 80 op gps. 102 -> 100GeNiTaLiX schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:39:
[...]
Je hebt gelijk dat er iets marge zit, maar in de praktijk (iig bij mij is die zeer beperkt bij de Tesla ). Bij mij en gps hoogstens 1 á 2 km .
MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland
Daarbij kan het verschil ook nog fluctueren ivm slijtage aan banden. Een nieuwe band heeft immers een andere afrolsnelheid dan een versleten band.charlie7 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:48:
[...]
Same hier. Tesla 82kmh is 80 op gps. 102 -> 100
Leuk detail. Er zit wel afwijking in de snelheids wat we op scherm zien.GeNiTaLiX schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:56:
De grap vindt ik dan dat op canbus niveau dan verschil duidelijk opzettelijk is. Het is minimaal op lage snelheid hoor en loopt op tot 1km. Op hogere snelheid zie je op scherm 100km/h dat was op canbus exact 99 km/h is.
Dus 101km/h op scherm tesla is 100km/h op gps gemeten.
Maar toegegeven. Dat was op mijn model S van 2018. Deze ervaring is dus van enige tijd terug.
Bij mijn Model 3 uit 2024 is er een redelijk constante afwijking van 2 km/u GPS en realiteit. Dus 80 = 78, etc.mazzoop80 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:52:
[...]
Leuk detail. Er zit wel afwijking in de snelheids wat we op scherm zien.
De grap vindt ik dan dat op canbus niveau dan verschil duidelijk opzettelijk is. Het is minimaal op lage snelheid hoor en loopt op tot 1km. Op hogere snelheid zie je op scherm 100km/h dat was op canbus exact 99 km/h is.
Dus 101km/h op scherm tesla is 100km/h op gps gemeten.
Maar toegegeven. Dat was op mijn model S van 2018. Deze ervaring is dus van enige tijd terug.
Aldus de flitsmeister.
En dit is dus een 'fout' in hoe wij in Nederland de max snelheid presenteren op het matrixbord: zonder rode cirkel, dus geen verbodsbord eigenlijk zoals het Europees gezien wel zou moeten. In Duitsland hebben ze bijvoorbeeld wel strikt vastgehouden aan implementatie van de rode cirkel, en wrschnlijk de rest van de wereld ook. Blijkbaar is het neurale netwerk van Tesla dus niet getraind voor deze hele specifieke Nederlandse situatie....WouterL schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:39:
[...]
helemaal waar, dus dat kun je het systeem ook niet verwijten. Maar in de realiteit ben je wel een stoorfactor op de meest linkerbaan.Schuif dan een baan op ipv met 3km delta in te gaan halen.
Wat me zojuist opviel met de trip naar huis mbt de max. snelheid.
Deze staat bij mij op +20%.
Toegestane snelheid was 100 en hij reed 105-107 kmh, ds dat is netjes. Vervolgens was ik aan het inhalen, snelheidsverschil met in te halen auto was minimaal, dus ging langzaam. Vervolgens zie ik in mijn spiegel een auto aankomen en ik gaf dus zelf gas bij tot 120 kmh om er snel voorbij te gaan. Na de inhaal manoeuvre ging de auto netjes naar rechts en bleef 120 kmh rijden, wat ook prima kon, weg was redelijk leeg.
Ik vind dit een prima manier van werken, al is het wat omslachtig om de snelheid dan weer naar beneden te krijgen, dan moet je dat middels het scrollwieltje doen of wachten op langzamere voorgangers,
Al met al vind ik dit een prima manier van snelheidsbepaling.
Deze staat bij mij op +20%.
Toegestane snelheid was 100 en hij reed 105-107 kmh, ds dat is netjes. Vervolgens was ik aan het inhalen, snelheidsverschil met in te halen auto was minimaal, dus ging langzaam. Vervolgens zie ik in mijn spiegel een auto aankomen en ik gaf dus zelf gas bij tot 120 kmh om er snel voorbij te gaan. Na de inhaal manoeuvre ging de auto netjes naar rechts en bleef 120 kmh rijden, wat ook prima kon, weg was redelijk leeg.
Ik vind dit een prima manier van werken, al is het wat omslachtig om de snelheid dan weer naar beneden te krijgen, dan moet je dat middels het scrollwieltje doen of wachten op langzamere voorgangers,
Al met al vind ik dit een prima manier van snelheidsbepaling.
Grappige situatie net op de A6 waar ik op de doorgaande stroken reed en de Tesla daar wilde uitvoegen naar de buitenbanen. Op de linkerstrook kwam een zwarte Model Y aanzetten. Mijn Model 3 gaf op FSD ruimschoots richting aan maar de Y maakte geen aanstalten om me die manoeuvre te laten maken en FSD annuleerde de actie. Trut-actie mopper ik nog en zat wat te foeteren op de bestuurder @Venzent 😆
Even verderop haalde in de Y in en zat de bestuurder driftig met z’n duim op te lachen naar me en toen pas viel het kwartje: meneer reed ook FSD en de bitchmove waren twee concurrerende FSD systemen … 🫣😆
Edit: het bleek @Venzent te zijn lol …
Even verderop haalde in de Y in en zat de bestuurder driftig met z’n duim op te lachen naar me en toen pas viel het kwartje: meneer reed ook FSD en de bitchmove waren twee concurrerende FSD systemen … 🫣😆
Edit: het bleek @Venzent te zijn lol …
[ Voor 5% gewijzigd door Odie op 16-04-2026 18:55 ]
Ja, ik zou dat ook wel willen weten. Dus FSD rijders, ga weer even terug naar de stoneage en probeer eens of bij Autosteer na aanzetten knipperlicht dan nog steeds met minder stuurweerstand Autosteer wordt gestoptpewill schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:05:
[...]
Jazeker, ik weet hoe het werkt. Het is mijn tweede M3 en ik gebruik al een aantal jaren Autopilot icm de S3XY commander. Tot nu toe best wel tevreden over, ik baal er nu wel wat van dat de functie aangepast lijkt. Iemand anders hier ervaring mee?
Is al iemand die dat genoemd heeft, dan zegt ie simpel doe het zelf maar, ik weet het niet.LigeTRy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:25:
[...]
Heb je een pontje in de buurt? ik blijf benieuwd in hoeverre ie dat aandurft/kan, je mag me een tikkie sturen voor de kosten van overvaren
Ik denk wel dat de pont zal werken. Maar waar ik meer naar benieuwd ben is hoe hij daarna met zijn kapotte GPS om gaat.LigeTRy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:25:
[...]
Heb je een pontje in de buurt? ik blijf benieuwd in hoeverre ie dat aandurft/kan, je mag me een tikkie sturen voor de kosten van overvaren
Ik heb eerder al eens genoemd in een andere topic dat wanneer ik aan de overkant ben met de pont, de auto nog aan de overkant staat. En het duurt best wel even (makkelijk een half uur tot een uur) voordat hij eindelijk eens doorheeft dat waar hij denkt dat hij is niet overeenkomt en zichzelf reset.
Maar gezien FSD erg afhankelijk is van zijn eigen kaarten weet ik vrijwel zeker dat dit fout gaat.
Het valt me op dat er hier geen berichten zijn over phantom braking, tenzij ik eroverheen lees natuurlijk. In mijn Model 3 had ik er af en toe last van, maar in m'n onlangs aangeschafte Model Y nog niet. Hoe zit dat bij gebruik van FSD, komt het helemaal niet voor? Overigens wacht ik ook geduldig af op de update, abo gisterochtend besteld.
Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro
Ben er alweer klaar mee. Veel te traag en voorzichtig.
Daarnaast is het bloed irritant dat de ruitenwisser heel regelmatig gaat wissen (kurkdroog, auto net gewassen).
Dat phantom wipen doet ie sowieso wel eens maar met FSD is het helemaal irritant vaak.
Als er een aantal software revisies zijn geweest kijk ik wel weer eens en misschien op vakantie naar Frankrijk (als het daar mag in Augustus).
Daarnaast is het bloed irritant dat de ruitenwisser heel regelmatig gaat wissen (kurkdroog, auto net gewassen).
Dat phantom wipen doet ie sowieso wel eens maar met FSD is het helemaal irritant vaak.
Als er een aantal software revisies zijn geweest kijk ik wel weer eens en misschien op vakantie naar Frankrijk (als het daar mag in Augustus).
Kunnen ze het niet onderling of via de Tesla servers met elkaar afstemmen? Dit is nu even grappig of toevallig maar gaat steeds vaker voorkomen natuurlijkOdie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:01:
Grappige situatie net op de A6 waar ik op de doorgaande stroken reed en de Tesla daar wilde uitvoegen naar de buitenbanen. Op de linkerstrook kwam een zwarte Model Y aanzetten. Mijn Model 3 gaf op FSD ruimschoots richting aan maar de Y maakte geen aanstalten om me die manoeuvre te laten maken en FSD annuleerde de actie. Trut-actie mopper ik nog en zat wat te foeteren op de bestuurder.
Heb je toevallig ook niet een servicemelding staan voor het reinigen van de camera?duderuud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:38:
Ben er alweer klaar mee. Veel te traag en voorzichtig.
Hahaha, ja, dat was ik, en zag je mopperen en toen je display dat op op fsd reed. Uiteindelijk was het toch prima opgelostOdie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:01:
Grappige situatie net op de A6 waar ik op de doorgaande stroken reed en de Tesla daar wilde uitvoegen naar de buitenbanen. Op de linkerstrook kwam een zwarte Model Y aanzetten. Mijn Model 3 gaf op FSD ruimschoots richting aan maar de Y maakte geen aanstalten om me die manoeuvre te laten maken en FSD annuleerde de actie. Trut-actie mopper ik nog en zat wat te foeteren op de bestuurder.
Ja het duurde even tot ik door had wat er er gebeurd was haha.Venzent schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:44:
[...]
Hahaha, ja, dat was ik, en zag je mopperen en toen je display dat op op fsd reed. Uiteindelijk was het toch prima opgelost
Gelukkig hebben we de sentry beelden nog 😆
Zag jouw FSD niet mijn knipperlichten? Ik zou verwachten dat ie daar voorzichtig van wordt maar jouw FSD zei gewoon: fcuk die pauper, gas erop! 😂
Op zich was het zo goed opgelost, en nu kon ik ook niks anders, kon geen rijstrook opschuiven (daar reden auto's) en zou hem van FSD moeten halen als ik wat gas terug zou willen nemen (wat je misschien doet als je zelf rijdt), de FSD van Odie had misschien wat assertiever in kunnen voegen, maar de afrit was nog lang genoeg om later de actie nogmaals te proberen.CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:40:
[...]
Kunnen ze het niet onderling of via de Tesla servers met elkaar afstemmen? Dit is nu even grappig of toevallig maar gaat steeds vaker voorkomen natuurlijk
Maar, was inderdaad een leuke situatie
Niet op gelet, maar waarschijnlijk dan niet, of deed er niks mee. De afstand en snelheidsverschillen waren dusdanig dat mijn auto prima iets kon afzakken om je voor te laten, maar dat is waarschijnlijk net de balans tussen " de heer in het verkeer" en een stukje assertiviteit.Odie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:49:
[...]
Zag jouw FSD niet mijn knipperlichten? Ik zou verwachten dat ie daar voorzichtig van wordt maar jouw FSD zei gewoon: fcuk die pauper, gas erop! 😂
Nou mijn Tesla laat momenteel zelfs slakken nog oversteken, man man man. Echt elke voetganger die maar aanstalten maakt. Mijn highland denkt dat ie bonuspunten krijgt voor elke persoon die hij voor laat gaan.Venzent schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:53:
[...]
Niet op gelet, maar waarschijnlijk dan niet, of deed er niks mee. De afstand en snelheidsverschillen waren dusdanig dat mijn auto prima iets kon afzakken om je voor te laten, maar dat is waarschijnlijk net de balans tussen " de heer in het verkeer" en een stukje assertiviteit.
Gewoon laten gaan, gaat Tesla weer een positieve naam geven als de nette rijders ;-)Odie schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:56:
[...]
Nou mijn Tesla laat momenteel zelfs slakken nog oversteken, man man man. Echt elke voetganger die maar aanstalten maakt. Mijn highland denkt dat ie bonuspunten krijgt voor elke persoon die hij voor laat gaan.
Nog ff geprobeerd de sentry beelden eraf te halen, maar hij gaat terug vanaf het moment dat je achter me invoegt, dus de actie zelf staat er niet meer op, helaas
Ik heb de hele actie wel vastgelegd, inclusief je duimpje hahaha. Volgens mij gaf mijn FSD al vanaf het puntstuk richting aan, jij zat op de rechterstrook achter een wit/licht autootje. Eenmaal op de linkerstrook vond jouw FSD het nog prima om kalm aan te doen maar eenmaal achter de BMW op de linkerbaan die flink doorgaste dacht jouw FSD (met nu ik lees +20%) HOP PEDAL TO THE METAL, fcuk die pauper die naar rechts wil, hij wacht maarVenzent schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:02:
[...]
Gewoon laten gaan, gaat Tesla weer een positieve naam geven als de nette rijders ;-)
Nog ff geprobeerd de sentry beelden eraf te halen, maar hij gaat terug vanaf het moment dat je achter me invoegt, dus de actie zelf staat er niet meer op, helaas
Same! Heel veel warnings gehad, waarvan 3x het stuur moeten overnemen en 2x FSD uitgeschakeld. Echt, ik let mega goed op! Komt het door mijn bril? Kleine oogjes? Super irritant.sander6 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:25:
Elke keer melding van gedaan trouwens.
Verder heerlijk ~230km gereden trouwens. Ik was echt verbaasd hoe heerlijk het reed.
Haha wel een lachen filmpje net op RTL boulevard , FSD in de mcdrive. Heb het nog niet uitgeprobeerd maar had al eerder gezien dat dit zou moeten werken, stopt zelf bij de juiste raampjes en slagboom en ziet blijkbaar ook nog dat je aan het afrekenen bent. Ging ook perfect.
net met laagstaande zon leek ie net bij mij ook wat moeite hebben m’n ogen te tracken en toen ik de zonneklep naar beneden deed zei die dat de drive monitoring mogelijk geblokkeerd was.Jasper schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:12:
[...]
Same! Heel veel warnings gehad, waarvan 3x het stuur moeten overnemen en 2x FSD uitgeschakeld. Echt, ik let mega goed op! Komt het door mijn bril? Kleine oogjes? Super irritant.
Elke keer melding van gedaan trouwens.
Verder heerlijk ~230km gereden trouwens. Ik was echt verbaasd hoe heerlijk het reed.
Melden jullie ook (mogelijke) bugs via de app / service verzoek?
Die melding inspreken is niet erg handig denk ik.
Wat ik wel zou willen melden is dat meerdere mensen roepen dat ze toch echt naar de weg kijken maar dat de auto loopt te zeuren. Kleine ogen en/of bril combi daarvan.
Wat ik wel zou willen melden is dat meerdere mensen roepen dat ze toch echt naar de weg kijken maar dat de auto loopt te zeuren. Kleine ogen en/of bril combi daarvan.
ik spreek ze tot nu toe in als hij erom vraagt (na een disengagement) net trouwens ook gezien dat hij remt voor een plots overstekende kat ❤️ had m zelf niet gezien dus FSD heeft een leven gered 🫶.xares schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:14:
Melden jullie ook (mogelijke) bugs via de app / service verzoek?
Verder een afslag naar rechts die half geblokkeerd was en zeer slecht overzichtelijk maar niet onmogelijk dat ie na even kijken ineens rigorous koos om een alternatieve route te nemen . Heel goed naar mijn mening. Geen getreuzel of risico’s , maar gewoon een vlot besluit een klein blokje om te gaan.
Vandaag twee keer door de tunnel van de A9 langs de Ikea gegaan. FSD not happy, PAY ATTENTION to the road. Bij herhaling. Ik merkte dat het hebben van een zonnebril op je hoofd kennelijk doet vermoeden dat je omhoog kijkt. Maar op de terugweg had ik hem af en ook daar: PAY ATTENTION !! Eh ja mokkel, IK KIJK!
Misschien alle reflecties van lampen die de boel verzieken? Ik heb een melding gemaakt.
Misschien alle reflecties van lampen die de boel verzieken? Ik heb een melding gemaakt.
Mij ervaring: 2x van Gorinchem naar Sliedrecht gereden; door de vesting stad zelf en snelweg. Ging heel goed, geen interventies van deur tot deur. Wel traag bij vlagen, ik zou wel willen dat de auto assertiever versneld. Heb gas bij moeten geven. Verder prima rit !
M’n model Y heeft nog geen fsd, abbo vrijdag aangevraagd.
M’n model Y heeft nog geen fsd, abbo vrijdag aangevraagd.
Tsja, alleen naar de weg kijken is niet genoeg hè.xares schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:14:
Je moet ook je omgeving in de gaten houden.
Ik had ook laag staande zon en zonne klep naar beneden toen de fsd eruit vloog.
Ik heb de rit toen gestopt en weer met fsd gestart en een zonnebril opgedaan, dat ging toen wel goed
Ik heb de rit toen gestopt en weer met fsd gestart en een zonnebril opgedaan, dat ging toen wel goed
Model 3 | 2024 Highland
Net even getest. Na het weer uitschakelen van aanhangermodus lijkt FSD gewoon te werken. Ik kon iig de oprit afrijden op FSD. Geen waarschuwing oid.RF1000 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 07:08:
[...]
Hmm, eigenlijk wel te verwachten natuurlijk maar had er stiekem op gehoopt dat het wel zit werken. Rij in het weekend en in de vakantie veel met de fietsendrager achterop.
Ik wordt gecyberpest
Nee nog steeds niet. En als https://tesla-fsd.nl/ goed gebruikt wordt (ik hou 't scherp in de gaten), heeft vandaag geen enkele HW4 de update gekregen...
Heb wel een berichtje gedaan naar Tesla dat mijn omgeving me allemaal op RTL Nieuws heeft gezien en nu aan me vragen of het een beetje werkt en of ze een keer mee kunnen rijden. Daarop moet ik nu dus antwoorden dat ik nog wacht op een update
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Weet iemand dit filmpje te vinden? Anders moet ik zo zelf naar de mac...karel_G_1981 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:13:
Haha wel een lachen filmpje net op RTL boulevard , FSD in de mcdrive. Heb het nog niet uitgeprobeerd maar had al eerder gezien dat dit zou moeten werken, stopt zelf bij de juiste raampjes en slagboom en ziet blijkbaar ook nog dat je aan het afrekenen bent. Ging ook perfect.
Het is wel opvallend want teslafi meld ook geen enkele update vandaag.Richh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
[...]
Ik wordt gecyberpest
Nee nog steeds niet. En als https://tesla-fsd.nl/ goed gebruikt wordt (ik hou 't scherp in de gaten), heeft vandaag geen enkele HW4 de update gekregen...
Heb wel een berichtje gedaan naar Tesla dat mijn omgeving me allemaal op RTL Nieuws heeft gezien en nu aan me vragen of het een beetje werkt en of ze een keer mee kunnen rijden. Daarop moet ik nu dus antwoorden dat ik nog wacht op een updatemaargoed daarop stuurt support natuurlijk een standaard riedeltje met dat het allemaal gefaseerd gaat blabla.
YouTube: ZELFRIJDENDE TESLA vs MCDRIVE! 😱GarageGoblin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
[...]
Weet iemand dit filmpje te vinden? Anders moet ik zo zelf naar de mac...
Jaiks, net rijdt FSD een parkeerterrein met slagboom op… via de linker strook (de uitgang). Bad Tesla!!
[ Voor 63% gewijzigd door Odie op 16-04-2026 19:52 ]
Met welke zin die rtl je in de mond had gelegd werd het item ook alweer afgesloten?Richh schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:41:
[...]
Ik wordt gecyberpest
Heb wel een berichtje gedaan naar Tesla dat mijn omgeving me allemaal op RTL Nieuws heeft gezien en nu aan me vragen of het een beetje werkt en of ze een keer mee kunnen rijden. Daarop moet ik nu dus antwoorden dat ik nog wacht op een updatemaargoed daarop stuurt support natuurlijk een standaard riedeltje met dat het allemaal gefaseerd gaat blabla.
Vandaag voor het eerst een oneindig twijfelgeval van FSD meegemaakt. Stoplicht op groen maar niemand rijdt waardoor hij naar links wil maar niet gaat. Stuur gaat hard heen en weer totdat ik FSD uitschakel en zelf overneem.Grappig genoeg ontweek hij een paar minuten eerder op dezelfde weg nog een auto die op twee rijbanen tegelijk over een dubbele doorgetrokken streep stilstond
[ Voor 29% gewijzigd door Kekboi op 16-04-2026 20:01 ]
Tot zover redelijk tevreden. Paar keer op en neer vanaf het Westland naar centrum Den Haag en naar Schiphol heen en weer.
Over het algemeen doet FSD het prima, echter is deze wel te angstig tijdens het invoegen in een drukke spits. Knipperlicht gaat aan, maar invoegen in de ruimtes die door andere gelaten worden durft hij vaak niet gelijk. Blijft erg lang twijfelen.
Daarentegen nam hij bij Hoofddorp wel de afslag die ik dacht dat hij ging missen. Had blijkbaar toch een gaatje gezien en schoof 300m van te voren opeens 3 banen zo de afslag op.
Snelheid gemixt. Op de snelweg durft hij wel 105-110 te rijden, maar rotondes daarentegen neemt hij als een slak, voor mijn rijgedrag in ieder geval…
Over het algemeen doet FSD het prima, echter is deze wel te angstig tijdens het invoegen in een drukke spits. Knipperlicht gaat aan, maar invoegen in de ruimtes die door andere gelaten worden durft hij vaak niet gelijk. Blijft erg lang twijfelen.
Daarentegen nam hij bij Hoofddorp wel de afslag die ik dacht dat hij ging missen. Had blijkbaar toch een gaatje gezien en schoof 300m van te voren opeens 3 banen zo de afslag op.
Snelheid gemixt. Op de snelweg durft hij wel 105-110 te rijden, maar rotondes daarentegen neemt hij als een slak, voor mijn rijgedrag in ieder geval…
Ja, die doet pijnnosuchuser schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:55:
[...]
Met welke zin die rtl je in de mond had gelegd werd het item ook alweer afgesloten?
Was dit al gedeeld?
Ervaar Full Self-Driving (Supervised)
Vanaf 17 april kunt u tijdens uw rit Full Self-Driving (Supervised) ervaren. Uw auto zal onder uw toezicht bijna overal zelf naartoe kunnen rijden, met minimale interventie van u als bestuurder.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zijn er al ervaringen in file rijden? Ik vind zelf autopilot vaak niet fijn dan: soms veel te hard optrekken en weer remmen etc. Ook in chill modus. Ben benieuwd of dat anders is met fsd?
Na een lange rit vandaag. Het is erg indrukwekkend allemaal. In de file ruimte maken voor motorrijders, aan de kant voor een ambulance. Wachten tot een auto achteruit ging om ruimte te maken op een krappe weg. Alles tegengekomen.
Ook wel aardig wat minpunten. Hard remmen voor oranje, Tesla achter me moest vol in de ankers.
Hij wilde plots zomaar de snelweg af waar ik rechtdoor moest en de afrit stond vast dus ging ie remmen op de snelweg, de afrit was al bijna aan het einde, geen idee waar dat idee vandaan kwam moest nog 50km rechtdoor.
Dat eindeloze twijfelen met inhalen in de spits is echt heel irritant. Blijf gewoon in de baan of ga, je hebt power genoeg. Ik gaf gas bij maar toen bleef ie in de baan. Dit is echt het grootste minpunt momenteel imo.
Stoppen doet ie bij het stopbord ipv de streep waar helemaal niets te zien is.
Afslaande fietsers met uitgestoken hand snapt ie niet, gaat ie voor stoppen ook al komen ze dus helemaal niet op mijn pad.
Benieuwd hoe snel ie leert!
Ook wel aardig wat minpunten. Hard remmen voor oranje, Tesla achter me moest vol in de ankers.
Hij wilde plots zomaar de snelweg af waar ik rechtdoor moest en de afrit stond vast dus ging ie remmen op de snelweg, de afrit was al bijna aan het einde, geen idee waar dat idee vandaan kwam moest nog 50km rechtdoor.
Dat eindeloze twijfelen met inhalen in de spits is echt heel irritant. Blijf gewoon in de baan of ga, je hebt power genoeg. Ik gaf gas bij maar toen bleef ie in de baan. Dit is echt het grootste minpunt momenteel imo.
Stoppen doet ie bij het stopbord ipv de streep waar helemaal niets te zien is.
Afslaande fietsers met uitgestoken hand snapt ie niet, gaat ie voor stoppen ook al komen ze dus helemaal niet op mijn pad.
Benieuwd hoe snel ie leert!
[ Voor 6% gewijzigd door AirJonn op 16-04-2026 20:33 ]
Compleet anders - houd netjes afstand en rolt op een natuurlijke manier mee. Gaat ook niet onnodig heen en weer tussen banen tenzij er echt een gat valt. Het harde optrekken en afremmen is compleet verdwenen op FSDmaart84 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:19:
Zijn er al ervaringen in file rijden? Ik vind zelf autopilot vaak niet fijn dan: soms veel te hard optrekken en weer remmen etc. Ook in chill modus. Ben benieuwd of dat anders is met fsd?
File rijden gaat zooo veel soepeler met fsd. Totaal niet schokkerig en veel fijner!maart84 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:19:
dit zou voor mij een serieuze meerwaarde hebben. Reden dat ik een update van autopilot wens is dat ze al járen niet snappen wat rustig afstand houden betekend. Hij trekt keihard op en gaat dan op de rem. Als ik misselijk wil worden in een karretje ga ik wel naar een pretparkn0mda schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:22:
[...]
File rijden gaat zooo veel soepeler met fsd. Totaal niet schokkerig en veel fijner!
Is er eigenlijk iemand die al deze posts leest, nog nooit zoveel paginas per dag voorbij zien komen in welk forum dan ook
Ik, ik ververs iedere 15 minutenvahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Is er eigenlijk iemand die al deze posts leest, nog nooit zoveel paginas per dag voorbij zien komen in welk forum dan ook
Ik lees ook alles.. terwijl ik al fsd heb. Misschien iets te enthousiastvahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Geen wave vandaag denk ik. Geen enkele tesla is geupdate als ik de data bekijk vandaag.GeNiTaLiX schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:35:
[...]
Ik, ik ververs iedere 15 minutenwachtend op de volgende golf... Als ik m straks binnenheb vervaag ik weer naar de achtergrond
Joe!vahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
En mag het, dit is toch de grootste revolutie op de Nederlandse wegen sinds paard en wagen.
Net van Gouda naar Westfield geweest, inclusief parkeren daar. Snelweg gaat bij mij heel goed, snelheid is ook prima. Ik heb vanaf het begin de offset op 50% gezet; standaard rijdt hij dan tussen de 100 en 105 op de snelweg, precies zoals ik het wil.
Het grootste minpunt op de snelweg is als het druk is en hij helemaal van de linkerrijstrook terug moet naar rechts om de afslag te halen. Bij het Gouda-aquaduct heb je niet heel veel tijd en als je van Den Haag komt, moet je van links naar rechts. Hij haalde het nu net, dat was vandaag al de tweede keer dat ik daar langs kwam. Dan knijp je ’m toch wel een beetje.
Verder richting Westfield, als je van de A4 af gaat richting Leidschendam, krijg je meteen een tunnel. Vlak voor die tunnel is de rechterbaan buiten gebruik. Hij zag dat pas toen de auto vóór hem naar links ging en de linkerrijstrook zat vol. Dus hij reed vrolijk door tot bijna aan de afzetting om er op het laatste moment nog links tussen te duiken. Dat heb ik dus onderbroken en zelf gedaan.
Later heeft hij wel helemaal zelf de binnenparkeergarage ingereden en is naar de tweede laag gegaan. Daar heb ik zelf geparkeerd, want daar is hij nog niet zo goed in. Hij ging ook heel langzaam over die eerste drempel bij het inrijden van de garage, dat deed hij dan weer wel netjes.
Het grootste minpunt op de snelweg is als het druk is en hij helemaal van de linkerrijstrook terug moet naar rechts om de afslag te halen. Bij het Gouda-aquaduct heb je niet heel veel tijd en als je van Den Haag komt, moet je van links naar rechts. Hij haalde het nu net, dat was vandaag al de tweede keer dat ik daar langs kwam. Dan knijp je ’m toch wel een beetje.
Verder richting Westfield, als je van de A4 af gaat richting Leidschendam, krijg je meteen een tunnel. Vlak voor die tunnel is de rechterbaan buiten gebruik. Hij zag dat pas toen de auto vóór hem naar links ging en de linkerrijstrook zat vol. Dus hij reed vrolijk door tot bijna aan de afzetting om er op het laatste moment nog links tussen te duiken. Dat heb ik dus onderbroken en zelf gedaan.
Later heeft hij wel helemaal zelf de binnenparkeergarage ingereden en is naar de tweede laag gegaan. Daar heb ik zelf geparkeerd, want daar is hij nog niet zo goed in. Hij ging ook heel langzaam over die eerste drempel bij het inrijden van de garage, dat deed hij dan weer wel netjes.
Mijn ervaring is dat dat bij Autopilot alleen gebeurt als je de volgafstand op een laag getal hebt staan (bijv 3 of lager). Zet je die op 6 bijvoorbeeld, dan gaat het ineens een heel stuk beter. De afstand wordt er niet eens veel groter van, want die is bij langzaam rijdend verkeer net zo klein en wordt pas echt groter vanaf hogere snelheden.maart84 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:19:
Zeker!vahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Afgelopen vrijdag was mijn Model 3 Highland voor onderhoud bij Tesla. Verwachting was dat hij dezelfde dag klaar zou zijn, dus ik had goede hoop dat ik zaterdag met FSD aan de slag kon.
Helaas moest de auto langer blijven waardoor we een Model Y met FSD meekregen, helaas maar HW3.
De auto heeft tot en met gisteren in service mode gestaan en ik gok dat daardoor mijn update nog niet binnen gekomen is. Sindsdien elk uur de berichten hier in de gaten houden wanneer de volgende wave er aan komt.
EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L
Idd dat heb ik ook al vaker gezegt ik had hem voor dat ik SFD had op chill staan en afstand op 4 en eigenlijk nergens last van met file rijden.Aeonis schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:01:
[...]
Mijn ervaring is dat dat bij Autopilot alleen gebeurt als je de volgafstand op een laag getal hebt staan (bijv 3 of lager). Zet je die op 6 bijvoorbeeld, dan gaat het ineens een heel stuk beter. De afstand wordt er niet eens veel groter van, want die is bij langzaam rijdend verkeer net zo klein en wordt pas echt groter vanaf hogere snelheden.
Ik lees ook alles, en dat terwijl ik HW3 heb. (Nog wel)vahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Dit is een revolutie en wij zijn er onderdeel van!GarageGoblin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:37:
[...]
Ik lees ook alles.. terwijl ik al fsd heb. Misschien iets te enthousiast
ik ben jaloers op dat Percentage...FreakGIB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:01:
Net van Gouda naar Westfield geweest, inclusief parkeren daar. Snelweg gaat bij mij heel goed, snelheid is ook prima. Ik heb vanaf het begin de offset op 50% gezet; standaard rijdt hij dan tussen de 100 en 105 op de snelweg, precies zoals ik het wil.
[Afbeelding]
Net mijn rit naar huis opgerekt naar ruim 3,5 uur
Veel boeiende stukken morgen even wat van kneien aan filmpjes
.
Ondanks dat vandaag maar 241 km gemaakt.. Morgen maar een beetje inhalen
(als het mee zit naar Maastricht en dan de eerste 15-20 SuC's van NL aan doen.
- Oranje remmen is absoluut gewijzigd t.o.v. eerder in de week.
- Baanwissels zijn definitief assertiever geworden, maar nog lang niet perfect. Had tot 3x toe binnen 1 minuut een afgebroken baanwissel. Knipper aan, begint te bewegen, toch maar niet. Zonder mensen om me heen
.
- Er is een soort twijfelwiebel, zelfs op wegen rechtdoor met lijntjes. Gelukkig is hij alleen zichtbaar niet voelbaar.
Vanaf Wijk bij Duurstede helemaal binnendoor naar IKEA Duiven gereden, daar reed hij zelf de parkeergarage in en """"""parkeerde"""""" en is daarna zelf de parkeergarage weer uitgereden.
Op 3,5 uur 1 echte ingreep, in Wijk bij Duurstede wilde hij een tijdsgebonden verboden in te rijden bord door.
Heel veel kilometers spannende smalle 60 wegen die verrassend prima gingen. Het blijft indrukwekkend allemaal
.
Ondanks dat vandaag maar 241 km gemaakt.. Morgen maar een beetje inhalen
- Oranje remmen is absoluut gewijzigd t.o.v. eerder in de week.
- Baanwissels zijn definitief assertiever geworden, maar nog lang niet perfect. Had tot 3x toe binnen 1 minuut een afgebroken baanwissel. Knipper aan, begint te bewegen, toch maar niet. Zonder mensen om me heen
- Er is een soort twijfelwiebel, zelfs op wegen rechtdoor met lijntjes. Gelukkig is hij alleen zichtbaar niet voelbaar.
Vanaf Wijk bij Duurstede helemaal binnendoor naar IKEA Duiven gereden, daar reed hij zelf de parkeergarage in en """"""parkeerde"""""" en is daarna zelf de parkeergarage weer uitgereden.
Op 3,5 uur 1 echte ingreep, in Wijk bij Duurstede wilde hij een tijdsgebonden verboden in te rijden bord door.
Heel veel kilometers spannende smalle 60 wegen die verrassend prima gingen. Het blijft indrukwekkend allemaal
Echt he. Ik lees ze allemaal, kom niet meer aan werken toe.vahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Daar lijkt het inderdaad op. Rond 15:00 vanmiddag heb ik de upgrade van EAP naar FSD (Supervised) gekocht. De auto kwam gelijk met een melding, maar geen enkel menu is nog aangepast. Ook in de app zie ik nog geen FSD versie onderaan staan. Mijn 2026 M3 heeft trouwens nog wel de 'oude' 2026.2.9.1 draaien. De auto resetten met de twee wieltjes ingedrukt houden heeft niet geholpen.Luchtbakker schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:05:
Het lijkt er zo op dat er geen uitrol is vandaag?
:strip_exif()/f/image/eUran6A1VcBrFAEBOUFAxrwP.png?f=user_large)
Hier klopt in ieder geval niets van. Licht valse start. Morgen een lange rit, dus zou leuk zijn als het dan werkt.
Lekker!
Ja misschien dat Tesla ziet hoe gezellig wij het hier hebben, dat ze daarom de uitrol zo langzaam doen! Eigenlijk heel attent van ze!vahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Zoals ik het lees heb je de auto nog niet in de parkeerstand gezet en is de upgrade/download dus nog niet uitgevoerd. Klopt toch helemaal?Napsju schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:34:
[...]Daar lijkt het inderdaad op. Rond 15:00 vanmiddag heb ik de upgrade van EAP naar FSD (Supervised) gekocht. De auto kwam gelijk met een melding, maar geen enkel menu is nog aangepast. Ook in de app zie ik nog geen FSD versie onderaan staan. Mijn 2026 M3 heeft trouwens nog wel de 'oude' 2026.2.9.1 draaien. De auto resetten met de twee wieltjes ingedrukt houden heeft niet geholpen.
[Afbeelding]
Hier klopt in ieder geval niets van. Licht valse start. Morgen een lange rit, dus zou leuk zijn als het dan werkt.
Ik kan bevestigen dat dit werkt! Naar de McDonald‘s navigeren en hij pakt zelf de drive. Wel goed opletten bij het 2e raam als daar een soort tafeltje aan het raam hangt. Hij rijdt je spiegel er gewoon tegenaan. Ik wist het net te voorkomen. Doorrijden van raam naar raam is met een tikje gas trouwens!karel_G_1981 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 19:13:
@Yaksa De auto staat sinds vanmiddag in de parkeerstand en is verbonden met WiFi. Er is geen download gestart.
Lekker!
Vrees dat er vandaag geen uitrol is geweest, omdat niemand vandaag een post heeft gemaakt dat de update binnenkomt. Zelf ook niks gehad helaas. Nog even wachten dan maarNapsju schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:47:
@Yaksa De auto staat sinds vanmiddag in de parkeerstand en is verbonden met WiFi. Er is geen download gestart.
Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/
Welkom bij de rest van de honderden wachtenden.Napsju schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:47:
Ik denk dat er een update komt met een snellere uitrol. Andere verklaring zou ik niet weten.
Er zijn wel wat kleine dingen om weg te poetsen dus het zou me niets verbazen.Masterchiev schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:57:
Ik denk dat er een update komt met een snellere uitrol. Andere verklaring zou ik niet weten.
Baanwissels, wiebels, etc.
Dit denk ik vooral, over de rest zal ik niet teveel stellenMasterchiev schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:57:
Ik denk dat er een update komt
De oplossing van een van mijn grootste irritaties is al ingebouwd en het heet "Contextuele maximale snelheid". Te vinden in het FSD menu. In geval van beginnende file waar matrixborden 50 aangeven gaat de auto niet gelijk in de ankers maar past zich aan het overige verkeer aan. Dus mooi geleidelijk vaart minderen met de meute. Raak steeds meer onder de indruk van het systeem. Ik had met mezelf (en de misses) afgesproken het een maandje te proberen maar ik vrees dat ik niet meer terug wil naar de standaard (matige) Autopilot.n0hh schreef op woensdag 15 april 2026 @ 21:25:
Wel heel irritant dat (in geval van file) het de maximumsnelheid van matrixborden blijft aanhouden. Vandaag meermaals gehad dat die borden 50 aangaven maar het verkeer met bijna het dubbele links en rechts voorbij vloog. Als je de maximum snelheid vervolgens aanpast naar 105 dan overschrijft het dat in no time weer naar 50.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
/f/image/nyN1crWU536RNDLXEquF8B0U.png?f=fotoalbum_large)