Dus als hier een auto van rechts komt geeft ie geen voorrang als je rechtdoor rijdt?Maurice- schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Op mijn route had ik (naast de vele afgekruiste banen) ook een ander gevaarlijk punt op de dagelijkse route. Ik rij hier rechtdoor (dus sla af naar links) en het leek alsof het lezen stopte bij het voorrangsbord.
[Afbeelding]
Zonder vaart minderen denderde de auto hier structureel rechtdoor. Zonder ingrijpen durf ik wel te stellen dat ik hier een keer een klapper had gemaakt, de bocht is niet te overzien zonder bijna tot stilstand te komen en heb je te maken met verkeer wat van rechts komt en dezelfde vaart houdt in die bocht.
Ik schrijf bewust in de verleden tijd want nu maand 2 laat hij de snelheid zakken tot bijna 20 kmpu. Er zijn verbeteringen toegepast.
Deed ie hier tijdens de trial wel. Maar op exact dezelfde bocht waar het onszelf ook nog regelmatig gebeurt. Bevestigt voor ons dat het aan de bocht ligt.Jarus20 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:49:
[...]
Idem hier. Rijdt veel dichter tegen voetpaden en draait veel korter af dan ik zelf zou doen, maar toe nu toe gaat het altijd goed. Vraag me ook af of er al mensen zijn waarbij FSD de stoeprand raakt.
Ik lees en gebruik dit topic niet om bijval te krijgen van andere gebruikers. Ik lees dit en neem deel, om ervaringen uit te wisselen. Ik vind het ook gek dat hij onderborden soms wel/soms niet snapt. Rij ik ineens weer 90 op de snelweg omdat dat de maximum snelheid is bij nat wegdek (terwijl het droog is). Is inmiddels denk ik algemeen bekend. Dat hij soms de maximum snelheid verkeerd heeft (heb ik recent ook over gepost dat hij 130 aanhield na 06.00 uur terwijl het dan dus 100 is). Dat hij bij mij erg links in de rijstrook rijdt, maar ik lees bij anderen dat hij aardig in het midden rijdt en weer bij anderen dat hij praktisch de stoeprand uit de weg rijdt. Dat zijn interessante ervaringen van anderen.MartijnA3 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:23:
Persoonlijk vind ik het vreemd dat FSD bijvoorbeeld het voorrangsbord met onderbord niet snapt. Zoals gezegd, het systeem brengt de bestuurder daar dus dagelijks in een gevaarlijke situatie, al is de snelheid nu wel verlaagd. Ik vind dat echt een manco aan het systeem, maar daar zal ik in dit topic vast niet veel bijval voor krijgen.
En als jij aangeeft dat de doorgaande weg naar rechts afbuigt, jij rechtdoor moet en hij verkeer van rechts dan geen voorrang geeft vind ik dat interessant, een filmpje van de situatie zou het afmaken. Dat anderen aangeven dat hij te vlot rijdt op een weg waar allemaal zijstraatjes van rechts komen en die voorrang hebben is dat ook een ervaring. Die ervaring heb ik ook, maar inmiddels heb ik toch ook wel een aardig vertrouwen dat hij toch tijdig remt als er wel verkeer van rechts komt. Waarschijnlijk ziet hij dat dus sneller en kan hij sneller reageren dan dat ik zelf kan.
Dus dat er zaken in het systeem zitten, noem het een manco, wat nog verholpen moet worden voordat het autonoom wordt, volledig eens. Maar als je het nu eens beoordeeld als een rijhulp middel waarbij je zelf aan het rijden bent met behulp van het systeem vind ik het echt een enorme stap voorwaarts ten opzichte van mijn vorige auto met alleen lane assist en adaptive cruise control. Ik ben daarbij dus niet op zoek naar bijval van anderen, maar hoop juist de verschillende ervaringen van mensen hier te lezen. Zaken die goed gaan en zaken die nog beter moeten, heel interessant. Maar ik vind het een beetje vreemd om dan de rest van de mensen die hier posten soort van voor gek te verklaren omdat je geen bijval krijgt in je negatieve ervaring.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Met veel verkeer vind ik FSD toch wat lastig. Hij is te voorzichtig met invoegen, en te laat met daarmee beginnen. Dan moet ik m toch telkens van FSD afhalen om de actie zelf maar uit te voeren. Zie hier een invoeg actie met ruim voldoende ruimte en tijd om in te voegen, maar hij wil maar niet:
https://vimeo.com/1202052618?share=copy&fl=sv&fe=ci
https://vimeo.com/1202052617?share=copy&fl=sv&fe=ci
FSDRecap.com - FSD rit analyse
Ik zie hier niets mis gaan.Hype schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:22:
Met veel verkeer vind ik FSD toch wat lastig. Hij is te voorzichtig met invoegen, en te laat met daarmee beginnen. Dan moet ik m toch telkens van FSD afhalen om de actie zelf maar uit te voeren. Zie hier een invoeg actie met ruim voldoende ruimte en tijd om in te voegen, maar hij wil maar niet:
Onder verkeersbord L05 (einde rijstrook) ben je wettelijk verplicht om te ritsen zodra er bij sterk vertraagd verkeer of file sprake is van een wegversmalling. Je rijdt door tot het einde van de afvallende strook en voegt dan om-en-om in.
Auto rijdt gewoon door tot einde van de rijstrook en gaat daar ritsen. Dat je dat zelf iets eerder wilt doen als er een beetje ruimte is betekent niet dat dat de enige juiste manier is.
Klopt, hij leek het te zien als voorrangsweg rechtdoor. Geeft ook geen richting aan terwijl je eigenlijk afslaat.pdidi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:50:
[...]
Dus als hier een auto van rechts komt geeft ie geen voorrang als je rechtdoor rijdt?
Dat idee heb ik ook als ik over dergelijke situaties lees. Hoe kan je weten dat het een ongeluk zou veroorzaken als je ingrijpt. Nou, niet dus inderdaad. Heb het in de tijd 2 keer met mijn voet op de rem aan het begin van de avond laten gaan. Eerste keer geen verkeer dus zegt niets, tweede keer wel verkeer en de snelheid bleef gelijk dus zelf hard op de rem getrapt. Maar was de auto uiteindelijk wel gestopt? Wellicht maar zo voelde het absoluut niet.Sandyman538 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:21:
[...]
En als jij aangeeft dat de doorgaande weg naar rechts afbuigt, jij rechtdoor moet en hij verkeer van rechts dan geen voorrang geeft vind ik dat interessant, een filmpje van de situatie zou het afmaken. *Knip* Die ervaring heb ik ook, maar inmiddels heb ik toch ook wel een aardig vertrouwen dat hij toch tijdig remt als er wel verkeer van rechts komt. Waarschijnlijk ziet hij dat dus sneller en kan hij sneller reageren dan dat ik zelf kan.
Ik duik m'n harde schijf nog even in of ik de oude situatie heb opgeslagen. Maar bij die situatie had ik de reacties al kunnen uittekenen want het gaat niet mis, want ik grijp in. En zo niet, weet niemand.
Ik begrijp dat dit op je dagelijkse route is. Zou je daar misschien eens een filmpje van kunnen maken dat ie idd straal voorbij een auto van rechts wil gaan (zonder zelf risico te gaan lopen)? Bij mij in de buurt helaas niet zo'n situatie, wel binnen de bebouwde kom, maar zonder bord zoals hier waar rechts wel voorrang wordt verleend bij rechtdoor rijdenMaurice- schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:07:
[...]
Klopt, hij leek het te zien als voorrangsweg rechtdoor. Geeft ook geen richting aan terwijl je eigenlijk afslaat.
Voor een supervised systeem vindt ik dat je als bestuurder nooit een dergelijke gedachtengang zou moeten hanteren. Het grote risico is namelijk dat je er altijd van uit blijft gaan 'dat de auto het wel oplost'. En juist dat kan in deze periode van testen tot ongelukken leiden die TESLA in diskrediet brengen. Beter om de situatie te filmen en / of in ieder geval een melding bij TESLA maken zodat het in een volgende update opgenomen kan worden.Sandyman538 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:21:[...]Die ervaring heb ik ook, maar inmiddels heb ik toch ook wel een aardig vertrouwen dat hij toch tijdig remt als er wel verkeer van rechts komt. Waarschijnlijk ziet hij dat dus sneller en kan hij sneller reageren dan dat ik zelf kan.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Filmen is Tesla niks mee, zo'n gevaarlijke situatie moet je zeker altijd een melding van maken.Yaksa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:47:
[...]te filmen EN in ieder geval een melding bij TESLA[...]
Hoe meer meldingen ze ontvangen hoe sneller ze alles eruit kunnen trainen.
Ik heb nu iets meer dan 100km maar toch al een melding of 5 gedaan.
Ja! Ik! Ofja... toen FSD nog niet goedgekeurd was met een drive along testrit. Hoge stoep in een bocht, busje tegenover ons. Ieder normaal mens zou even gewacht hebben, maar FSD had er zin in. Velg op 2 plekken tegenover elkaar beschadigd.pegasuspiet schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:24:
Heeft iemand hier al velgschade gehad. Die van mij rijdt soms toch akelig dicht langs de stoeprand. Tot nu toe nog altijd goed gegaan.
Probleem is dat hij niet ritst. Knipperlicht ging wel aan maar hij wou niet terwijl t gat groot genoeg was. Je ziet op t eind ook dat ik m zelf erin stuur (van fsd af).Sandyman538 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:30:
[...]
Ik zie hier niets mis gaan.
Onder verkeersbord L05 (einde rijstrook) ben je wettelijk verplicht om te ritsen zodra er bij sterk vertraagd verkeer of file sprake is van een wegversmalling. Je rijdt door tot het einde van de afvallende strook en voegt dan om-en-om in.
Auto rijdt gewoon door tot einde van de rijstrook en gaat daar ritsen. Dat je dat zelf iets eerder wilt doen als er een beetje ruimte is betekent niet dat dat de enige juiste manier is.
FSDRecap.com - FSD rit analyse
Ok, maar het filmpje houdt op terwijl er nog een 80 meter rijstrook voor je ligt met pijlen. Zou hij echt uiteindelijk niet geritst zijn voor de verdrijving vlakken?Hype schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:34:
[...]
Probleem is dat hij niet ritst. Knipperlicht ging wel aan maar hij wou niet terwijl t gat groot genoeg was. Je ziet op t eind ook dat ik m zelf erin stuur (van fsd af).
De RDW is met een persbericht gekomen met verdere toelichting hoe/wat er getest is. Op zich niet veel nieuws, want veel hiervan was al in het BNR interview gemeld
Grappig VRT nieuws item. "Als zelfs wij de regels in Brussel soms niet snappen, hoe gaat de Tesla dat dan doen"
Morgen moet ik in Namen, België zijn; Kan ik er in mijn Model 3 op rekenen dat FSD het daar doet? Want als dat niet zeker is, pak ik liever de S, omdat he zo’n lange rit is.
Zeker. Afgelopen zondag vanaf Frankrijk naar NL gereden. Vlak over de grens bij België FSD aangezet en heerlijk naar Nederland verder kunnen rijden.MindBender schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:32:
Morgen moet ik in Namen, België zijn; Kan ik er in mijn Model 3 op rekenen dat FSD het daar doet? Want als dat niet zeker is, pak ik liever de S, omdat he zo’n lange rit is.
Wat ik bedoelde met de opmerking is dat hij vlotter door straten rijdt dan dat ik misschien zou doen. Maar tot nu toe heb ik altijd gemerkt dat hij afremt voor verkeer van rechts. Dan remt de auto al lichtjes af terwijl ik nog niks zie en dan blijkt er een auto aan te komen van rechts. Dat is wat ik bedoel met vertrouwen in het systeem en helemaal niet dat ik volledig leun op het systeem. En Tesla in diskrediet brengen ben ik helemaal niet mee bezig. Als je uren en uren met FSD hebt gereden kun je zelf ervaren dat het echt heel goed is. Het rijdt in ieder geval een stuk beter dan mijn schoonouders van 80+. Dat is dan ook niet de maatstaf die ik zelf hanteer, maar om een indicatie te geven.Yaksa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:47:
[...]
Voor een supervised systeem vindt ik dat je als bestuurder nooit een dergelijke gedachtengang zou moeten hanteren. Het grote risico is namelijk dat je er altijd van uit blijft gaan 'dat de auto het wel oplost'. En juist dat kan in deze periode van testen tot ongelukken leiden die TESLA in diskrediet brengen. Beter om de situatie te filmen en / of in ieder geval een melding bij TESLA maken zodat het in een volgende update opgenomen kan worden.
Zeker altijd melden, inmiddels heb ik bijna 8000 km met fsd gereden en ik denk dat ik inmiddels goed weet wat de sterke en zwakkere punten zijn en onder wat voor omstandigheden je wat meer moet opletten en wanneer je onderuit kan zakken. Ik meld bijna elke rit wel wat maar heb er echt ook ritten bij die nagenoeg foutloos zijn. Het is een blijft een supervised systeem maar met een paar iteratieslagen voor Europa en de snelheidsprofielen dan is echt echt beter dan de gemiddelde bestuurderFire69 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:54:
[...]
Filmen is Tesla niks mee, zo'n gevaarlijke situatie moet je zeker altijd een melding van maken.
Hoe meer meldingen ze ontvangen hoe sneller ze alles eruit kunnen trainen.
Ik heb nu iets meer dan 100km maar toch al een melding of 5 gedaan.
Ik heb toch een paar keer gehad dat FSD gewoon doorreed terwijl er toch uiteindelijk wel een auto van rechts kwam, die ik ook pas op het laatste moment zag. Ik heb toen ook wat gas gegeven, want voor remmen was het echt te laat.Sandyman538 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:47:
[...]
Wat ik bedoelde met de opmerking is dat hij vlotter door straten rijdt dan dat ik misschien zou doen. Maar tot nu toe heb ik altijd gemerkt dat hij afremt voor verkeer van rechts. Dan remt de auto al lichtjes af terwijl ik nog niks zie en dan blijkt er een auto aan te komen van rechts. Dat is wat ik bedoel met vertrouwen in het systeem en helemaal niet dat ik volledig leun op het systeem. En Tesla in diskrediet brengen ben ik helemaal niet mee bezig. Als je uren en uren met FSD hebt gereden kun je zelf ervaren dat het echt heel goed is. Het rijdt in ieder geval een stuk beter dan mijn schoonouders van 80+. Dat is dan ook niet de maatstaf die ik zelf hanteer, maar om een indicatie te geven.
Het artikel wat hier op tweakers staat vind ik de spijker op z`n kop slaan..Het systeem wordt beoordeeld wat even goed werkt als een hulpmiddel..En zo begin ik FSD ook te zien. Zoals hierboven ook al vermeld staat, bij drukker verkeer is het rampzalig (langzaam, twijfelachtig). Het is nog te digitaal en je merkt dat iedereen maar een doetje doet. Het is te variabel. Ik geloof echt heilig in de doorstroom wanneer alle auto`s over dergelijke systemen zouden beschikken maar nu is het echt een transitiefase..pdidi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:28:
De RDW is met een persbericht gekomen met verdere toelichting hoe/wat er getest is. Op zich niet veel nieuws, want veel hiervan was al in het BNR interview gemeld
Ik zou overigens erg benieuwd zijn wanneer FSD in Italië zou worden toegelaten..Daar kunnen ze nogal creatief met de regels om gaan (sommige hollanders ook dat ook gezegd hebbende).
Zelf twijfel ik echt om FSD op te zeggen, moet zeggen dat ik het bij drukte gewoon niet gebruik. Bij rustige wegen/ momenten gebruik ik het constant. Het systeem creëert z`n eigen ellende door niet tijdig op te letten, althans het lijkt minder te zijn geworden. De eerste launch was echt zalig voor mijn gevoel, maar sinds de update is het net een tiener die voor het eerst op de snelweg zit..
Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+
Ik had gisteren ook gemerkt dat hij wat te veel rechts leek te rijden. Het is mijn eerste week met FSD dus nog niet te veel ervaring. Maar ik ben net terug van nog een testrit en ik weet niet wat er aan de hand maar hij rijdt nu plots gewoon de kant in! Eerst in wat achterbaantjes al gemerkt dat hij echt op de rand van het asfalt reed. Na een 20-tal km's ben ik naar een Supercharger gereden, een reset van de camera-kalibratie gedaan en dan de snelweg op voor herkalibratie. Maar dat heeft niet geholpen. Hier een voorbeeld van erna, hij rijdt gewoon het fietspad op...Jarus20 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:49:
[...]
Idem hier. Rijdt veel dichter tegen voetpaden en draait veel korter af dan ik zelf zou doen, maar toe nu toe gaat het altijd goed. Vraag me ook af of er al mensen zijn waarbij FSD de stoeprand raakt.
https://imgur.com/a/mVd5xVm
Zijn de camera’s vuil ?Fire69 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:42:
[...]
Ik had gisteren ook gemerkt dat hij wat te veel rechts leek te rijden. Het is mijn eerste week met FSD dus nog niet te veel ervaring. Maar ik ben net terug van nog een testrit en ik weet niet wat er aan de hand maar hij rijdt nu plots gewoon de kant in! Eerst in wat achterbaantjes al gemerkt dat hij echt op de rand van het asfalt reed. Na een 20-tal km's ben ik naar een Supercharger gereden, een reset van de camera-kalibratie gedaan en dan de snelweg op voor herkalibratie. Maar dat heeft niet geholpen. Hier een voorbeeld van erna, hij rijdt gewoon het fietspad op...
https://imgur.com/a/mVd5xVm
Er is nog de DAS Reset. Via Service Mode klikken op Driver Assist -> Camera's -> DAS resetten. Zodra dit klaar is, uit de auto stappen, 20 seconden wachten en weer instappen en even rijden. Hopelijk biedt dat soelaasFire69 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:50:
[...]
Nee, die had ik dit weekend nog afgewassen om FSD goed te kunnen testen.
Ik heb nog getwijfeld om die te doen, maar ik dacht dat de camera-reset ook de DAS resette. Zal ik even gaan doen en morgenvroeg snel testen dan.pdidi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:12:
[...]
Er is nog de DAS Reset. Via Service Mode klikken op Driver Assist -> Camera's -> DAS resetten. Zodra dit klaar is, uit de auto stappen, 20 seconden wachten en weer instappen en even rijden. Hopelijk biedt dat soelaas
Anders maak ik maar een ticket aan veronderstel ik
Je geeft zelf kortstondig watt bij, op het tweede filmpje te zien op ongeveer 12 seconden aan het pedaal icoon rechtsonderin. Je breekt daarmee in op het FSD programma, precies als de ruimte ontstaat om in te voegen. Wat er daarna gebeurd is eigenlijk niet meer relevant want je hebt reeds geïntervenieerd.Hype schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:22:
Maar waarschijnlijk was de wagen pas op het laatste moment naar rechts gegaan, zoals het hoort.
[ Voor 4% gewijzigd door -MD- op 17-06-2026 23:10 ]
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Hoort zo een DAS Reset ook bij de vereiste supervisie waarmee FSD Supervised door de RDW is toegelaten?pdidi schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:12:
[...]
Er is nog de DAS Reset. Via Service Mode klikken op Driver Assist -> Camera's -> DAS resetten. Zodra dit klaar is, uit de auto stappen, 20 seconden wachten en weer instappen en even rijden. Hopelijk biedt dat soelaas
Ik heb dat misschien gemist in de instructievideo die ik moest bekijken voordat ik met FSD Supervised de weg op mocht
Ik heb in de tijd dat ik FSD heb (8000km) vaker zelf een wiel langs een stoep getrokken (4x) dan FSD (0x)pegasuspiet schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:24:
Heeft iemand hier al velgschade gehad. Die van mij rijdt soms toch akelig dicht langs de stoeprand. Tot nu toe nog altijd goed gegaan.
Gelukkig heb ik een paar deftige doppen erop waar de krassen in komen.
Nee, dat staat los van FSD, maar wordt al veel langer gebruikt als er iets mis is met sensoren zoals GPS en camera's. Baat het niet dan schaadt het nietAliExpres schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:31:
[...]
Hoort zo een DAS Reset ook bij de vereiste supervisie waarmee FSD Supervised door de RDW is toegelaten?
Ik heb dat misschien gemist in de instructievideo die ik moest bekijken voordat ik met FSD Supervised de weg op mocht
Hier heeft Tesla inmiddels zelf duidelijkheid over verschaft en aangegeven dat in het buitenland waar FSD nog niet is goedgekeurd uitsluitend traffic aware cruise control en geen autosteer binnen de baan beschikbaar is (ook als er wel een FSD abo is afgesloten). Dat betekent dat vooralsnog een nieuwe Tesla aanzienlijk minder prettig is op lange buitenlandse ritten dan oude Tesla's. Vrij onbegrijpelijk (immers de oude FSD of Autopilot had vermoedelijk in die landen gewoon beschikbaar kunnen zijn) en reden om dan maar voorlopig geen nieuwe te kopen...pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:27:
[...]
Die situatie is nog onbekend (zoals al eerder hier gemeld) want er zijn hier vzb nog geen Tesla's met alleen TACC en FSD
Heb je een link?paul_b_16 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:28:
[...]
Hier heeft Tesla inmiddels zelf duidelijkheid over verschaft en aangegeven dat in het buitenland waar FSD nog niet is goedgekeurd uitsluitend traffic aware cruise control en geen autosteer binnen de baan beschikbaar is (ook als er wel een FSD abo is afgesloten). Dat betekent dat vooralsnog een nieuwe Tesla aanzienlijk minder prettig is op lange buitenlandse ritten dan oude Tesla's. Vrij onbegrijpelijk (immers de oude FSD of Autopilot had vermoedelijk in die landen gewoon beschikbaar kunnen zijn) en reden om dan maar voorlopig geen nieuwe te kopen...
Waarvoor wil je een link, als je besteld zie je toch dat dit er niet (meer) op zit. Dan komt het er niet opeens bij met FSD want het is geen onderdeel van FSD.
Verder zijn we natuurlijk ook gewoon verwend. In de jaren 80 reed bijna iedereen zonder cruisecontrol, in de jaren 90 was er cruiscontrol. Wel zelf sturen en afremmen anders ging je door je voorganger. Nu krijg je TACC waarbij de auto netjes afstand houd maar je zelf moet sturen en vinden we dat onoverkomelijk
Zou mij niets verbazen als RDW of een andere EU instantie dit heeft afgedwongenpaul_b_16 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:28:
[...]
Hier heeft Tesla inmiddels zelf duidelijkheid over verschaft en aangegeven dat in het buitenland waar FSD nog niet is goedgekeurd uitsluitend traffic aware cruise control en geen autosteer binnen de baan beschikbaar is (ook als er wel een FSD abo is afgesloten). Dat betekent dat vooralsnog een nieuwe Tesla aanzienlijk minder prettig is op lange buitenlandse ritten dan oude Tesla's. Vrij onbegrijpelijk (immers de oude FSD of Autopilot had vermoedelijk in die landen gewoon beschikbaar kunnen zijn) en reden om dan maar voorlopig geen nieuwe te kopen...
misschien zijn we verwend maar heel veel andere merken hebben tegenwoordig ook al standaard autosteer op de snelwegen.jongetje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Waarvoor wil je een link, als je besteld zie je toch dat dit er niet (meer) op zit. Dan komt het er niet opeens bij met FSD want het is geen onderdeel van FSD.
Verder zijn we natuurlijk ook gewoon verwend. In de jaren 80 reed bijna iedereen zonder cruisecontrol, in de jaren 90 was er cruiscontrol. Wel zelf sturen en afremmen anders ging je door je voorganger. Nu krijg je TACC waarbij de auto netjes afstand houd maar je zelf moet sturen en vinden we dat onoverkomelijkMet de autopilot moet je het stuur ook al vasthouden en dat is misschien net even lekkerder omdat de auto stuurt, maar toch niet onoverkomelijk.
en nu krijg je dus gewoon minder op een kale Tesla.
puur om je te pushen naar FSD wat veel te duur is voor wat wij er voor krijgen.
laat ze Summon er gewoon uit halen hier in europa je hebt er totaal niks aan en geef ons een goedkoper abbonement en dan eventueel wat bijbetalen voor Summon mocht dat ooit in de toekomst werbaar zijn.
PSN: FreakGIB
FSDs abo is meer dan alleen FSDs (ASS, Autopark, NoA, EAP, Verkeerslicht herkenning etc). Dus wat van FSD abo werkt er nog in het buitenland? Ik zou het nog niet zo vreemd (lees: netjes) vinden als je dan FSD Capability zou krijgen.jongetje schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Verder zijn we natuurlijk ook gewoon verwend. In de jaren 80 reed bijna iedereen zonder cruisecontrol, in de jaren 90 was er cruiscontrol. Wel zelf sturen en afremmen anders ging je door je voorganger. Nu krijg je TACC waarbij de auto netjes afstand houd maar je zelf moet sturen en vinden we dat onoverkomelijkMet de autopilot moet je het stuur ook al vasthouden en dat is misschien net even lekkerder omdat de auto stuurt, maar toch niet onoverkomelijk.
Omdat de buurlanden van USA (Canada en Mexico) beide ook FSD Supervised hebben goedgekeurd is er maar weinig te vinden wat er met Tesla's die alleen TACC hebben met FSDs gebeurd als je naar een land rijdt zonder FSDs goedkeuring (zoals Guatemala). Dat gaat nu eigenlijk pas massaal spelen in de EU, maar aangezien nieuwe Tesla's met alleen TACC nog maar mondjesmaat aanwezig zijn en allemaal nog op fabrieks software draaien zonder FSDs is het nog steeds afwachten wat er precies gaat gebeuren
[ Voor 26% gewijzigd door pdidi op 18-06-2026 13:28 ]
Waarom denk je dat? Dan zouden ze dat bij andere merken toch ook doen?AliExpres schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:07:
[...]
Zou mij niets verbazen als RDW of een andere EU instantie dit heeft afgedwongen
No matter the age, never lose the Kramer inside
Nee, dit doet Tesla op alle markten, ook buiten de EUAliExpres schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:07:
[...]
Zou mij niets verbazen als RDW of een andere EU instantie dit heeft afgedwongen
Zijn er eigenaren welke de Tesla na april hebben gekocht en uitnodiging hebben ontvangen voor proefmaand FSD?
Lees 3 posts boven jejochie79 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 13:46:
Zijn er eigenaren welke de Tesla na april hebben gekocht en uitnodiging hebben ontvangen voor proefmaand FSD?
Ik heb een nieuwe Tesla met alleen TACC. Opgehaald in Tilburg op 15-05. Deze was trouwens voorzien van "normale software" 2026.8.6Dat gaat nu eigenlijk pas massaal spelen in de EU, maar aangezien nieuwe Tesla's met alleen TACC nog maar mondjesmaat aanwezig zijn en allemaal nog op fabrieks software draaien zonder FSDs is het nog steeds afwachten wat er precies gaat gebeuren
Inmiddels 2 updates gehad 2026.14.6 en 2026.17.5 met FSD (abbo)
Whut.. ik ook de 15de opgehaald (om 14:00) en ik zit nog altijd op factory 2026.8.300... Lieve Elon, kun je mijn VIN ff pushen, thanks.Snuggles! schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Ik heb een nieuwe Tesla met alleen TACC. Opgehaald in Tilburg op 15-05. Deze was trouwens voorzien van "normale software" 2026.8.6
Gefeliciteerd, dan ben je de eerste hier in het topic! Zou jij eens wat foto's kunnen maken van het Self-Driving menu, zowel TACC als FSD?Snuggles! schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Ik heb een nieuwe Tesla met alleen TACC. Opgehaald in Tilburg op 15-05. Deze was trouwens voorzien van "normale software" 2026.8.6
Ik heb inmiddels wel de update naar 2026.17.5 (vorige week ontvangen) ondersteund de auto dan nog geen FSD?
Mijn vraag was dus meer: heeft het zin te wachten op een gratis proefmaand of kan ik het beter gelijk een abonnement afsluiten?
[ Voor 20% gewijzigd door jochie79 op 18-06-2026 17:23 ]
Ik heb mijn nieuwe Y op 03-06 opgehaald en heb momenteel alleen TACC beschikbaar. Het voelt eerlijk gezegd alsof ik met een kreupele auto rijd. Ik baal er behoorlijk van dat ik moet wachten op een software-update voordat ik FSD kan gebruiken (ik zit nog op 2026.14.100).Snuggles! schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Hiervoor reed ik een Model Y met EAP en daarvoor een Model 3 uit 2019 met FSD. Die Model 3 werd destijds zelfs nog van HW2.5 naar HW3 geüpgraded. Vooral de EAP-functies gebruikte ik dagelijks, dus hoewel ik nu een nieuwe auto heb, voelt het op dit moment als een stap achteruit. Waarom geen EAP als ik wacht op FSD software?!
Maar goed, ik wacht dus eigenlijk al bijna zeven jaar op de belofte van “binnenkort automatisch rijden binnen de bebouwde kom”. Dat was destijds één van de belangrijkste argumenten waarmee FSD werd verkocht toen ik het pakket voor mijn Model 3 kocht…
Tja, 2026.17.5 ondersteund FSD Supervised, maar volgens de ondoorgrondelijke regels van Tesla heb je formeel geen recht op een proefperiode:jochie79 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:20:
[...]
Ik heb inmiddels wel de update naar 2026.17.5 (vorige week ontvangen) ondersteund de auto dan nog geen FSD?
Mijn vraag was dus meer: heeft het zin te wachten op een gratis proefmaand of kan ik het beter gelijk een abonnement afsluiten?
:strip_exif()/f/image/QaDFxM7oHYuRSIbmAzYccQiJ.png?f=user_large)
Maar volgens mij zijn er in dit topic mensen geweest die hun Tesla na 17 april geleverd hebben ontvangen en toch de proefperiode hebben gekregen
Ik kreeg vandaag de uitnodiging om naar een event te komen voor uitleg en een proefrit. Beetje vreemd nadat ik al een maand heb rondgereden met het systeem.
Spanje goedkeuring komt eraan , als alle verhalen kloppen die ik lees 🔥🔥🔥 mooi net voor de vakantie
Vandaag een behoorlijke ingreep moeten doen op een eenvoudige rotonde. De auto wilde vrolijk de rotonde oprijden terwijl dat niet was goed gegaan. Gezakt…
Het grappige is dus dat Tesla in Spanje sinds November 2025 met 30 Tesla's meedoet in een 2 jarige test voor geautomatiseerde voertuigen, waarvan de meeste Level 4 zijn en Tesla als één van de weinige met een Level 2 systeem. 275000km sofar zonder relevante ongelukken en geen ODD. Tja, dan moet goedkeuring als een Level 2 systeem niet zo moeilijk zijnkarel_G_1981 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:08:
Spanje goedkeuring komt eraan , als alle verhalen kloppen die ik lees 🔥🔥🔥 mooi net voor de vakantie
Sinds de laatste update op mijn MYLR24 merk ik dat de auto tijdens FSD stoterig accelereert wanneer je zelf gas bij geeft. Ik heb dit hier volgens mij ook al vaker gelezen.
Het voelt alsof hij telkens wil accelereren, dit vervolgens afknijpt en daarna weer bijna vol gas geeft. Alsof het vermogen meerdere keren per seconde op en neer gaat tussen ongeveer 50% en 100%.Hij accelereert dus wel maar haperend.
Het voelt alsof hij telkens wil accelereren, dit vervolgens afknijpt en daarna weer bijna vol gas geeft. Alsof het vermogen meerdere keren per seconde op en neer gaat tussen ongeveer 50% en 100%.Hij accelereert dus wel maar haperend.
Dus wederom een ingreep die succesvol door de bestuurder werd uitgevoerdWouterL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:25:
Vandaag een behoorlijke ingreep moeten doen op een eenvoudige rotonde. De auto wilde vrolijk de rotonde oprijden terwijl dat niet was goed gegaan. Gezakt…
Het is vrijwel onmogelijk om niet alsnog bezig te zijn met autorijden. Het systeem dwingt immers tot oplettendheid. Ook een friendly reminder dat het nog steeds oppassen geblazen is.pdidi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:32:
[...]
Dus wederom een ingreep die succesvol door de bestuurder werd uitgevoerd(er wordt op de Front Page nogal vaak geopperd dat de bestuurder helemaal niet in staat zou zijn om op tijd in te grijpen)
Hier hetzelfde. Ik heb mijn Model 3 (met alleen TACC) sinds 29 mei en heb afgelopen week ook de 2026.17.5 update gehad waar FSD in zit. Als ik FSD open, dan staat er dat de proefperiode al is verstreken, met andere woorden verwacht ik eigenlijk niet dat ik die ooit nog ga krijgen helaas. Helemaal niet met de uitnodiging in de inbox voor het FSD-voorlichtingsevent waar je het middels een proefrit kunt ervaren…gjcvro schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:49:
Ik kreeg vandaag de uitnodiging om naar een event te komen voor uitleg en een proefrit. Beetje vreemd nadat ik al een maand heb rondgereden met het systeem.
Ik verdenk de RDW er van dat ze Tesla opdracht hebben gegeven om af en toe een domme move te doen, zodat we bij de les blijven en we het systeem niet al te veel gaan vertrouwenWouterL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Het is vrijwel onmogelijk om niet alsnog bezig te zijn met autorijden. Het systeem dwingt immers tot oplettendheid. Ook een friendly reminder dat het nog steeds oppassen geblazen is.
Ah, dat is een duidelijke reden waarom ik nog nooit een ingreep hoefde te doen, ik ben een perfecte opletter.... :-)pdidi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:44:
[...]
Ik verdenk de RDW er van dat ze Tesla opdracht hebben gegeven om af en toe een domme move te doen, zodat we bij de les blijven en we het systeem niet al te veel gaan vertrouwen
Ter info voor de Belgen onder ons:pdidi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:46:
[...]
Tja, 2026.17.5 ondersteund FSD Supervised, maar volgens de ondoorgrondelijke regels van Tesla heb je formeel geen recht op een proefperiode:
[Afbeelding]
Maar volgens mij zijn er in dit topic mensen geweest die hun Tesla na 17 april geleverd hebben ontvangen en toch de proefperiode hebben gekregen
Vandaag heen en terug naar het centrum van Gent gereden, heel druk in het centrum met veel fietsers. Soms even op de rem omdat hij schrikte van een fietser, maar verder een goeie rit.Eigenaar zijn van een Model S, Model 3, Model X of Model Y die is geleverd vóór 11 juni 2026
Op de autosnelweg weigert hij over de 120 te gaan, op de linkse baan voorbij steken aan dat tempo is niet ideaal. Ik zet hem gewoon op 115, da's snel genoeg en dat lost meestal het probleem op
Wel nog steeds te veel naar rechts rijden, echt bizar...
Zou mooi zijn , verder las ik dat sufffe verhaal dat Zweden eist dat de speed offset eruit gaat. Nou dat mag ik toch niet hopen want dat zou rampzalig zijn voor de bruikbaarheid met onze krankzinnige bordenbrijpdidi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:29:
[...]
Het grappige is dus dat Tesla in Spanje sinds November 2025 met 30 Tesla's meedoet in een 2 jarige test voor geautomatiseerde voertuigen, waarvan de meeste Level 4 zijn en Tesla als één van de weinige met een Level 2 systeem. 275000km sofar zonder relevante ongelukken en geen ODD. Tja, dan moet goedkeuring als een Level 2 systeem niet zo moeilijk zijn
https://nos.nl/l/2619202
[ Voor 5% gewijzigd door karel_G_1981 op 18-06-2026 20:44 ]
Heb je er ook een filmpje van wat er precies gebeurde?WouterL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:25:
Scherp, dat is een goede verklaring waarschijnlijk waarom sommigen dus wel de proefperiode kregen
Toch maar even een filmpje gemaakt dat mijn MY24 strak in het midden blijft. Dus ook de DAS-reset heeft niks uitgehaald?Wel nog steeds te veel naar rechts rijden, echt bizar...
Die van mij (m3) rijdt ook perfect in het midden van de baan. Gek toch dat daar verschillen zijn.pdidi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:32:
[...]
Scherp, dat is een goede verklaring waarschijnlijk waarom sommigen dus wel de proefperiode kregen
[...]
Toch maar even een filmpje gemaakt dat mijn MY24 strak in het midden blijft. Dus ook de DAS-reset heeft niks uitgehaald?
[YouTube: Midden]
Die van mij wisselt af. Soms dicht bij de linker lijn. En dan andere momenten meer naar het midden maar niet perfect in het midden.karel_G_1981 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:51:
[...]
Die van mij (m3) rijdt ook perfect in het midden van de baan. Gek toch dat daar verschillen zijn.
Voor wie het nog leuk vind om bepaalde verkeersborden uit te proberen, daar kun je de Rijkswaterstaat Wegkenmerken kaart voor gebruiken om ze te zoeken. Voor bijvoorbeeld het voorrangsweg bord met onderbord (zoals in de post van @Maurice-) kun je deze link gebruiken (in dit geval bij de SuC Breukelen waar ik zelf eens zal gaan proberen of ie rechts voorrang geeft). Ik zie nu alleen dat de link het filter niet opslaat: bij RVV code B1 kiezen en bij OB Code "Geen onderbord" uitvinken
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 18-06-2026 23:06 ]
Hij kijkt wel slim naar wat er bv in de berm gebeurt , of wat voor weg het is , of als er brede wagens naderen bv. . Vandaag ging hij ineens naar de middellijn , ik dacht nog , wrf? toen bleek er een eekhoorntje in de berm te zitten die ik gemist had . Ook op de snelweg en zeker in files doet ie dat om Bv langs een auto te kunnen kijken of als er een motorfiets aankomt. Ik vind de weg positie op dit vlak eigenlijk nagenoeg perfect meestal.fretnn schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:03:
[...]
Die van mij wisselt af. Soms dicht bij de linker lijn. En dan andere momenten meer naar het midden maar niet perfect in het midden.
Als ze die speed offset er alleen in Zweden uithalen zijn alle problemen opgelost, toch?karel_G_1981 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:39:
[...]
Zou mooi zijn , verder las ik dat sufffe verhaal dat Zweden eist dat de speed offset eruit gaat. Nou dat mag ik toch niet hopen want dat zou rampzalig zijn voor de bruikbaarheid met onze krankzinnige bordenbrij
https://nos.nl/l/2619202
Aan de andere kant, de Zweden zullen de lastigste zijn om te overtuigen. Er speelt daar het een en ander met een vakbond geloof ik? Ook was de Zweedse keuringsinstantie de enigste waar Zembla de autopilot docu op had gebaseerd. De Zweden hebben ook actief langdurig tests van Tesla geblokkeerd.
Tesla doet er verstandiger aan te lobbyen voor Duitsland, Frankrijk en Italië. Dat zijn naast Spanje en Griekenland (die lijken volgens de geruchten aanstaande) immers qua inwoneraantal belangrijke landen.
[ Voor 35% gewijzigd door Richh op 18-06-2026 23:04 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Polen is ook een belangrijke , ik heb daar gek genoeg weinig van gehoord.Richh schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 22:59:
[...]
Als ze die speed offset er alleen in Zweden uithalen zijn alle problemen opgelost, toch?
Aan de andere kant, de Zweden zullen de lastigste zijn om te overtuigen. Er speelt daar het een en ander met een vakbond geloof ik? Ook was de Zweedse keuringsinstantie de enigste waar Zembla de autopilot docu op had gebaseerd. De Zweden hebben ook actief langdurig tests van Tesla geblokkeerd.
Tesla doet er verstandiger aan te lobbyen voor Duitsland, Frankrijk en Italië. Dat zijn naast Spanje en Griekenland (die lijken volgens de geruchten aanstaande) immers qua inwoneraantal belangrijke landen.
Nee, heeft geen verschil gemaakt. Dit weekend nog eens proberen een camera en DAS reset te doen nadat ik de cameras echt goed heb schoongemaakt. Ik zal dan ook eens zo'n multi-angle video posten als dit het niet oplost.pdidi schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:32:
[...]
Toch maar even een filmpje gemaakt dat mijn MY24 strak in het midden blijft. Dus ook de DAS-reset heeft niks uitgehaald?
[YouTube: Midden]
Gisteren ging de hercalibratie trouwens echt heel snel, enkele kilometers op de autosnelweg was genoeg, is dat normaal? Ik lees vaak dat het tot een half uur en +20km kan duren.
Ik durf te stellen dat mensen met fsd meestal minder afgeleid zijn dan mensen zonder fsd.WouterL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:39:
[...]
Het is vrijwel onmogelijk om niet alsnog bezig te zijn met autorijden. Het systeem dwingt immers tot oplettendheid. Ook een friendly reminder dat het nog steeds oppassen geblazen is.
Ik heb nu dus ook één keer gehad dat hij vrolijk de rotonde op reed – recht op een auto af. Daarnaast heeft hij inderdaad een voorkeur voor links op binnenringachtige wegen (binnen de bebouwde kom is dat niet het geval) en het voorsorteren voor een turborotonde rechtdoor gaat structureel mis. Hij sorteert voor op de rechterbaan en moet dan onhandig over de middenbermpjes; uit nieuwsgierigheid heb ik een keer op een rustig moment niet ingegrepen.WouterL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 19:25:
Verder heb ik niets dan lof over hoe hij omgaat met normaal verkeer. Vaak is dat een stuk subtieler dan ik het zelf zou oplossen. En tijdens een demonstratie hadden mijn schoonbroer en ik (als bijrijder) de politieagent die na een brug vol door rood reed even helemaal over het hoofd gezien. Goede safe van het systeem!
Dit weet ik wel 100% zeker!karel_G_1981 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 07:43:
[...]
Ik durf te stellen dat mensen met fsd meestal minder afgeleid zijn dan mensen zonder fsd.
Met FSD moet je strak voor je uit blijven staren.
Nou met de nieuwe versie is dat gelukkig niet meer zo erg en is er (een beetje afhankelijkheid van de licht omstandigheden al veel meer vrijheid, alleen kijken op het scherm pruimt hij niet goed) desalniettemin houdt ie je wel bij de les.dimocash schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:21:
[...]
Dit weet ik wel 100% zeker!
Is FSD bij jullie ook zo superzuinig? Net een rit met deels stadsverkeer en deels snelweg en mijn MY kwam voor dat ritje uit op 10 kWh per 100km.
Dat nou juist niet. Staren wordt afgestraft, je moet actief kijkendimocash schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:21:
[...]
FSD heeft niet zo'n zware rechtervoetBlik1984 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:24:
Is FSD bij jullie ook zo superzuinig? Net een rit met deels stadsverkeer en deels snelweg en mijn MY kwam voor dat ritje uit op 10 kWh per 100km.
Zou goed kunnen, maar dat hangt natuurlijk af van je rijstijl. Er speelt nog iets anders. Het is erg warm, dat maakt de lucht dun en de weerstand laag. Daarom rijd je zuiniger dan normaal.
Nou, FSD rijdt echt zuinig heb ik gemerkt tijdens mijn proefmaand.
Niet zo gek als je gas geeft als een oude oma :-)
[ Voor 3% gewijzigd door cacofant op 19-06-2026 12:03 ]
Tesla Model Y Juniper AWD (2026)
Dat scheelt ook een hoop ja, vooral ook voor de accu temperatuur.123Jan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Zou goed kunnen, maar dat hangt natuurlijk af van je rijstijl. Er speelt nog iets anders. Het is erg warm, dat maakt de lucht dun en de weerstand laag. Daarom rijd je zuiniger dan normaal.
Eigenlijk is het nu al te warm, de koeling moet meer doen nu.
Een temperatuur van 15-20 is ideaal voor de accu en dat de koeling niet zo veel te doen heeft.
Aan alle mensen die nu FSD hebben geprobeerd een maand of enkele weken:
Kunnen jullie je voorstellen dat onze auto's volledig autonoom ingezet zouden kunnen worden als robot taxi?
Ik namelijk niet.
Ja FSD werkt maar supervised is klaar om in te grijpen accuut is echt nodig.
Dat auto's autonoom mogen rijden van A naar B is echt nog een heel eind weg.
Kunnen jullie je voorstellen dat onze auto's volledig autonoom ingezet zouden kunnen worden als robot taxi?
Ik namelijk niet.
Nog meer Reuters trash
https://x.com/knytanders/status/2067666451087982631?s=46
Zit niet eens achter de paywall , de sponsor van deze artikelen betaalt kennelijk gul.
Zit niet eens achter de paywall , de sponsor van deze artikelen betaalt kennelijk gul.
Als het een beperkt ODD is kan het zeker al, dat laat de Robotaxi al zien. Dat is Level 4. Wat jij neem ik aan bedoeld is Level 5, dus overal autonoom. Zo ver is FSD idd nog (lang?) niet. De Robotaxi's gebruiken nu een eigen AI model dat uitentreuren is getraind voor dat ene ODD, ook offline via alle opgeslagen camera en LiDAR beelden. Voor level 5 is dat een onhaalbare aanpak en zal het systeem nog veel beter moeten wordennerd_ehv_74 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:23:
Ik namelijk niet.
Nee, dat denk ik niet. De technologie is binnen handbereik, de ontwikkelingen gaan exponentieel door de snelgroeiende dataset en razend snel ontwikkelende Ai technologie.nerd_ehv_74 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:23:
Ik namelijk niet.
Voor veiligheidszaken heb ik de afgelopen 1.5 maand amper hoeven ingrijpen, allemaal situaties die met o.a. enforced learning heel snel te fixen zijn.
De technologie is hier niet de bottleneck, dat is maatschappelijk acceptatie (want dagelijks meerdere verkeersdoden door manuele bestuurders vinden wij normaal, terwijl dat bij autonome voertuigen niet geaccepteerd zal worden) en wetgeving door o.a de verschrikkelijke bureaucraten in Brussel.
Level 4 is echt dichterbij dan je denkt
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Je moet daarbij echt wel onderscheid maken tussen een Robotaxi Level 4 en een consumenten Level 4. Beide zullen een heel ander soort ODD hebben, waarbij de ODD van de Robotaxi een afgeschermd gebied is waar nooit uit kan worden gegaan. Terwijl een consumenten Level 4 wel buiten het ODD (bv een snelweg) zal gaan en er van uitgaat dat er nog een bestuurder is en dan verder zal gaan als een Level 2 Supervisedrevolution-nl schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Nee, dat denk ik niet. De technologie is binnen handbereik, de ontwikkelingen gaan exponentieel door de snelgroeiende dataset en razend snel ontwikkelende Ai technologie.
Voor veiligheidszaken heb ik de afgelopen 1.5 maand amper hoeven ingrijpen, allemaal situaties die met o.a. enforced learning heel snel te fixen zijn.
De technologie is hier niet de bottleneck, dat is maatschappelijk acceptatie (want dagelijks meerdere verkeersdoden door manuele bestuurders vinden wij normaal, terwijl dat bij autonome voertuigen niet geaccepteerd zal worden) en wetgeving door o.a de verschrikkelijke bureaucraten in Brussel.
what a time to be alive!
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
je vergeet de lobby van concurrentenrevolution-nl schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:49:
[...]
Nee, dat denk ik niet. De technologie is binnen handbereik, de ontwikkelingen gaan exponentieel door de snelgroeiende dataset en razend snel ontwikkelende Ai technologie.
De technologie is nog volop in ontwikkeling. Het grootste probleem waar TESLA mee zit is dat de huidige HW4 computer niet krachtig genoeg is voor de volgende levels van FSD.revolution-nl schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:49:
[...]Nee, dat denk ik niet. De technologie is binnen handbereik, de ontwikkelingen gaan exponentieel door de snelgroeiende dataset en razend snel ontwikkelende Ai technologie.
De HW5 computer (die dat wel zou moeten zijn) is al een tijdje aangekondigd, maar nog niet in (massa)productie voor inbouw in nieuwe auto's. Staat nu aangekondigd voor halverwege 2027. Waarbij het nog niet helemaal zeker is waar TESLA de specifieke chips zal laten maken. TSMC is nog in beeld maar zit qua productie een beetje aan z'n limiet, daarom kijkt Tesla ook naar Samsung (Bron:).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Yaksa schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:30:
[...]
De technologie is nog volop in ontwikkeling. Het grootste probleem waar TESLA mee zit is dat de huidige HW4 computer niet krachtig genoeg is voor de volgende levels van FSD.
De HW5 computer (die dat wel zou moeten zijn) is al een tijdje aangekondigd, maar nog niet in (massa)productie voor inbouw in nieuwe auto's. Staat nu aangekondigd voor halverwege 2027. Waarbij het nog niet helemaal zeker is waar TESLA de specifieke chips zal laten maken. TSMC is nog in beeld maar zit qua productie een beetje aan z'n limiet, daarom kijkt Tesla ook naar Samsung (Bron:).
offtopic:
ik wil echt geen taalnazi zijn maar het is Tesla niet TESLA. Als je het over het aandeel hebt dan is het TSLA.
Verder waar heb je het? De eerste robotaxis rijden al in Texas rond. Dit is op HW4.
ik wil echt geen taalnazi zijn maar het is Tesla niet TESLA. Als je het over het aandeel hebt dan is het TSLA.
Een robotaxi is niet hetzelfde........Ecological schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:54:
[...]Verder waar heb je het? De eerste robotaxis rijden al in Texas rond. Dit is op HW4.
Zie ook 3 posts boven je.
Goh, ze zijn gegeofenced, maar binnen die geofence kan je bijna oneindig veel onvoorziene situaties tegenkomen. Dus of die robotaxis nu echt zo anders zijn...Yaksa schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:57:
[...]
Een robotaxi is niet hetzelfde...
Zie ook 3 posts boven je.
snip: reageer dan ook niet
[ Voor 82% gewijzigd door We Are Borg op 21-06-2026 11:55 ]
Elon heeft aangegeven bij de presentatie van de laatste jaarcijfers dat HW4 unsupervised kan (ik ga dan uit van L5) maja Elon heeft wel vaker iets gezegd. Feit is wel dat je in de huidige fsd al de nodige beperkingen tegenkomt (zoals de herkenning van verkeersborden) Ik denk dat we met de huidige generatie hw echt nog wel een stap kunnen maken , maar L5 unsupervised overal ter wereld??? Vraag het me af.Yaksa schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:30:
[...]
De technologie is nog volop in ontwikkeling. Het grootste probleem waar TESLA mee zit is dat de huidige HW4 computer niet krachtig genoeg is voor de volgende levels van FSD.
Misschien moet iemand die Zweden eens zeggen dat de Tesla nooit uit zichzelf de Speed Offset gaat rijden.karel_G_1981 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:46:
Nog meer Reuters trash
Maar ik zit net nog eens in de auto de uitleg van die Speed Offset (Marge max. snelheid) goed te lezen:
Let op dat woordje "Context" daar, die uitgelegd wordt bij Wat is die andere instelling Contextuele maximale snelheid:Afhankelijk van de context kan FSD (Supervised) sneller rijden dan de snelheidslimiet of de voorspelde snelheid van de weg om zich aan het verkeer aan te passen. Dit is de maximale rijsnelheid als procentuele marge die wordt toegepast op de snelheidslimiet van de weg of de voorspelde snelheid op de weg.
Je moet het dus zo lezen dat als de optie Contextuele maximale snelheid aanstaat, dat dan die Marge max. snelheid wordt toegepast. FSDs gaat dus alleen maar harder rijden als anderen dat ook aan het doen zijnWanneer de contextuele maximale snelheid is ingeschakeld, zal het systeem uw maximale snelheidsinstelling dynamisch aanpassen op basis van de visuele context. Dit kan betekenen dat de maximumsnelheid wordt verhoogd zodat FSD (Supervised) een veilige en natuurlijke verkeersstroom kan behouden, of dat wordt voorkomen dat de maximumsnelheid verandert in gevallen waarin dat zou leiden tot een onveilige rijsnelheid.
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 20-06-2026 11:10 ]
Nou, ik heb even zelf geprobeerd hoe FSD het met het afbuigende voorrangswegbord doet (de mensen bij Breukelen station Kiss&Ride stonden denk wat raar te kijken omdat ik van daaruit mijn opponenten aan het opwachten was)Maurice- schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Op mijn route had ik (naast de vele afgekruiste banen) ook een ander gevaarlijk punt op de dagelijkse route. Ik rij hier rechtdoor (dus sla af naar links) en het leek alsof het lezen stopte bij het voorrangsbord.
[Afbeelding]
Zonder vaart minderen denderde de auto hier structureel rechtdoor. Zonder ingrijpen durf ik wel te stellen dat ik hier een keer een klapper had gemaakt, de bocht is niet te overzien zonder bijna tot stilstand te komen en heb je te maken met verkeer wat van rechts komt en dezelfde vaart houdt in die bocht.
Ik schrijf bewust in de verleden tijd want nu maand 2 laat hij de snelheid zakken tot bijna 20 kmpu. Er zijn verbeteringen toegepast.
Er klopt ook niks van de belijning. Maar doet het toch goed? Of komt het omdat hij van rechts komt?pdidi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:08:
[...]
Nou, ik heb even zelf geprobeerd hoe FSD het met het afbuigende voorrangswegbord doet (de mensen bij Breukelen station Kiss&Ride stonden denk wat raar te kijken omdat ik van daaruit mijn opponenten aan het opwachten was)
[YouTube: Voorrangsbord take 1]
[YouTube: Voorrangsbord take 2]
Ja, beide keer goed. Netjes rechts voorrang gegeven omdat de voorrangsweg afbuigtgjcvro schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:19:
[...]
Er klopt ook niks van de belijning. Maar doet het toch goed? Of komt het omdat hij van rechts komt?
[ Voor 35% gewijzigd door pdidi op 19-06-2026 23:14 ]
Ik ben eerder benieuwd hoe die het van de andere kant doet. Of hij wel voorrang neemt op de weg van rechts als je de weg volgt. Of voorang geeft op links omdat dat verkeer de weg volgt. Feitelijk ziet hij het nu als een weg van rechts.pdidi schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:12:
[...]
Ja, beide keer goed. Netjes rechts voorrang gegeven omdat de voorrangsweg afbuigt
Eerste ritten met FSD gemaakt in België.
Vlot, zuinig en toch vooral aanpassen. Went snel, paar keer ingegrepen.
1 keer wegens heel ongelukkig voorsorteren, was in principe niets foutief aan van de wagen, maar de verkeerssituatie is daar ongelukkig waardoor laat van rijstrook wisselen associaal is.
Maakte een stuk verder op een andere afrit ook een 'foute' keuze door eigenlijk verkeerd voor te sorteren. Direct na de afrit is er 20m verder weer een splitsing. Wanneer je daar rechts wil, kan je best bij de eerste afrit ook rechts staan.
Tesla kwam uit op de linkerbaan van de dubbele afrit en moest daarna op dat heel kort stuk snel nog invoegen. Ik theorie niet fout, in praktijk wat ongelukkig.
Waar ik me wel aan ergerde.. De snelheidsborden en of gekozen snelheden. Hij ziet eenbord 70 en doet 50. Of toont 50 op het scherm maar blijft toch netjes 30 rijden binnen de zone 30..
En dan toch nog een vraagje. Bij inschakelen toont die dat ik op minder dan 2s van mijn voorganger zit en moet scrollen om aan te passen.. Wat ik ook doe, ik zie de volgafstand niet wijzigen. Morgen nog eens uitzoeken.
Vlot, zuinig en toch vooral aanpassen. Went snel, paar keer ingegrepen.
1 keer wegens heel ongelukkig voorsorteren, was in principe niets foutief aan van de wagen, maar de verkeerssituatie is daar ongelukkig waardoor laat van rijstrook wisselen associaal is.
Maakte een stuk verder op een andere afrit ook een 'foute' keuze door eigenlijk verkeerd voor te sorteren. Direct na de afrit is er 20m verder weer een splitsing. Wanneer je daar rechts wil, kan je best bij de eerste afrit ook rechts staan.
Tesla kwam uit op de linkerbaan van de dubbele afrit en moest daarna op dat heel kort stuk snel nog invoegen. Ik theorie niet fout, in praktijk wat ongelukkig.
Waar ik me wel aan ergerde.. De snelheidsborden en of gekozen snelheden. Hij ziet eenbord 70 en doet 50. Of toont 50 op het scherm maar blijft toch netjes 30 rijden binnen de zone 30..
En dan toch nog een vraagje. Bij inschakelen toont die dat ik op minder dan 2s van mijn voorganger zit en moet scrollen om aan te passen.. Wat ik ook doe, ik zie de volgafstand niet wijzigen. Morgen nog eens uitzoeken.
Je bedoelt hier? Waarom ik eerst andersom probeerde is omdat @Maurice- dacht dat ie niet zou stoppen voor rechts door dat voorrangsbord. Dus zeg maar wat ik de volgende keer daar moet proberen (kom er nogal vaak langs), maar ik heb daar van verschillende kanten nog nooit een issue gehadgjcvro schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:14:
[...]
Ik ben eerder benieuwd hoe die het van de andere kant doet. Of hij wel voorrang neemt op de weg van rechts als je de weg volgt. Of voorang geeft op links omdat dat verkeer de weg volgt. Feitelijk ziet hij het nu als een weg van rechts.
Rechter knop naar rechts of links bewegen (ik dacht links voor meer afstand).sonina schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:38:
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/1e0DtKHX8Ubkzz9GUny0028d.jpg?f=fotoalbum_large)