klopt, het wordt geadviseerd, niet verplicht. En daarmee staat het haaks op wat onder andere Belgie en Duitsland doen, die het volgens mij verbieden. Zelf vind ik het verduidelijken wat de intentie is, dus doe ik het zelf wel. Maar er zijn er ook die doen het als ze rechtdoor rijden en dat is dan weer fout. Het verbaasde me inderdaad wel dat FSD het ook deed, ondanks dat het geen verplichiting is, maar het helpt natuurlijk wel om bij de bestuurder aan te geven wat de plannen zijn van FSD.Sandyman538 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Ik weet dat het gedaan wordt, maar nergens in het RVV staat dat dit moet, er staat alleen in dat er richting aangegeven moet worden bij verlaten rotonde.
Het voordeel dat FSD het wel doet: dan heb ik als bestuurder wat meer zekerheid wat ie wil gaan doenSandyman538 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:25:
[...]
Ik weet dat het gedaan wordt, maar nergens in het RVV staat dat dit moet, er staat alleen in dat er richting aangegeven moet worden bij verlaten rotonde.
Dat weet ik niet, want ik was te boos om de preek aan te moeten horen, laat staan hem zelf actief te moeten lezen, maar ik denk dat als er ‘strike’ gestaan had, dat me wel was opgevallen; Kon je niet ergens zien of er strikes op het voertuig staan?Hype schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:39:
[...]
Was het niet gewoon een strike? Zoals: https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/ldlcmQ0owt
Kan zijn dat de binnen camera het niet helemaal eens was met je oplettendheid. Misschien schemer of gekke lichtval?
Onoplettendheid kan het niet geweest zijn, wat ik was hem continu met ingrepen aan het corrigeren. Zou het rancune zijn?
Een lichtinvalincident heb ik al wel een keer gehad. Het systeem bleef maar melden dat ik naar de weg moest kijken. Even met het stuur schudden hielp niet. En de alarmsignalen werden steeds indringender. Als er iets niet helpt bij het oplossing van een gemeld probleem, is het een steeds luider wordend alarmsignaal: Ik hoop dat ze dat in Starship anders doen. Maar goed, hij schakelde de af en ik had mijn handen al lang aan het stuur omdat ik hem ermee aan het nudge-en was en hij wilde daarna niet meer inschakelen. Bij het eerst volgende rode verkeerslicht even in P, en daarna is alles weer goed. Maar dit escalatie-traject is natuurlijk helemaal fout: Hij kan het niet goed zien, geeft je het nadeel van de twijfel - of twijfelt uberhaupt niet - en gaat dan steeds harder gillen. Als bestuurder ben je je van geen kwaad bewust; Niet opletten kan het niet zijn, want je bent aan het opletten, denk je in eerste instantie. Dan zou je foutzoeken, wordt je afgeleid met berichten op je scherm, worden de alarmen steeds indringender, en blijkt het uiteindelijk een self fulfilling prophecy te zijn. Héééél slecht.
Nogmaals: als het werkt is het best wel indrukwekkend, maar er gaan teveel dingen fout, die eigenlijk niet fout zouden hoeven gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door MindBender op 15-06-2026 09:39 ]
In principe zou dit toch ook gewoon in de navigatie-data moeten zitten? Ik hoop dat FSD hier gebruik van maakt?pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:08:
[...]
Als dit idd een gangbare inrichting is zonder enige verkeersremmende elementen dan denk ik dat FSD heel snel dat bord moet gaan herkennen. Als dit in NL zou zijn en je een snelheid bekeuring zou krijgen denk ik dat je die succesvol kunt aanvechten
Het is een computer, gen mens, dus rancune ken hij niet. Waarschijnlijk was het de melding dat je onvoldoende alert was volgens het systeem en dan krijg je een waarschuwing. Niks meer niks minder, en net als dat je een pluim krjjgt als je goed oplet, je kunt het prima negeren.MindBender schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Dat weet ik niet, want ik was te boos om de preek aan te moeten horen, laat staan hem zelf actief te moeten lezen, maar ik denk dat als er ‘strike’ gestaan had, dat me wel was opgevallen; Kon je niet ergens zien of er strikes op het voertuig staan?
Onoplettendheid kan het niet geweest zijn, wat ik was hem continu met ingrepen aan het corrigeren. Zou het rancune zijn?
Een lichtinvalincident heb ik al wel een keer gehad. Het systeem bleef maar melden dat ik naar de weg moest kijken. Even met het stuur schudden hielp niet. En de alarmsignalen werden steeds indringender. Als er iets niet helpt bij het oplossing van een gemeld probleem, is het een steeds luider wordend alarmsignaal: Ik hoop dat ze dat in Starship anders doen. Maar goed, hij schakelde de af en ik had mijn handen al lang aan het stuur omdat ik hem ermee aan het nudge-en was en hij wilde daarna niet meer inschakelen. Bij het eerst volgende rode verkeerslicht even in P, en daarna is alles weer goed. Maar dit escalatie-traject is natuurlijk helemaal fout: Hij kan het niet goed zien, geeft je het nadeel van de twijfel - of twijfelt uberhaupt niet - en gaat dan steeds harder gillen. Als bestuurder ben je je van geen kwaad bewust; Niet opletten kan het niet zijn, want je bent aan het opletten, denk je in eerste instantie. Dan zou je foutzoeken, wordt je afgeleid met berichten op je scherm, worden de alarmen steeds indringender, en blijkt het uiteindelijk een self fulfilling prophecy te zijn. Héééél slecht.
Nogmaals: als het werkt is het best wel indrukwekkend, maar er gaan teveel dingen fout, die eigenlijk niet fout zouden hoeven gaan.
Die snelheden vind ik wel boeiend, want in mijn beleving moet je verdomd je best doen om een beetje tempo in dde auto te creeren. Dat hij een woonerf niet kent verbaasd me dan ook weer niet, en ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om het daar niet te gebruiken.
Heb je het systeem uitgezet, of met het scrollwiel de snelheid verlaagt? Ik dacht trouwens dat er niet echt een definitie was van de maximale snelheid op een woonerf.
"In een erf is de maximumsnelheid 15 km/uur. Dit geldt voor alle bestuurders.gjcvro schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:45:
[...]
Het is een computer, gen mens, dus rancune ken hij niet. Waarschijnlijk was het de melding dat je onvoldoende alert was volgens het systeem en dan krijg je een waarschuwing. Niks meer niks minder, en net als dat je een pluim krjjgt als je goed oplet, je kunt het prima negeren.
Die snelheden vind ik wel boeiend, want in mijn beleving moet je verdomd je best doen om een beetje tempo in dde auto te creeren. Dat hij een woonerf niet kent verbaasd me dan ook weer niet, en ik denk dat ik er zelf voor zou kiezen om het daar niet te gebruiken.
Heb je het systeem uitgezet, of met het scrollwiel de snelheid verlaagt? Ik dacht trouwens dat er niet echt een definitie was van de maximale snelheid op een woonerf.
Een woonerf heeft een verblijfsfunctie. Mensen lopen hier en ontmoeten elkaar. Kinderen spelen op straat. Men mag hier de volle breedte van het woonerf voor gebruiken."
https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/maximumsnelheid-erf
AH, ze hebben het eindelijk een keer vastgelegd. In 2012 blijkbaar.Tdem schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:52:
[...]
"In een erf is de maximumsnelheid 15 km/uur. Dit geldt voor alle bestuurders.
Een woonerf heeft een verblijfsfunctie. Mensen lopen hier en ontmoeten elkaar. Kinderen spelen op straat. Men mag hier de volle breedte van het woonerf voor gebruiken."
https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/maximumsnelheid-erf
"Voorheen heette dat ‘stapvoets’. Nu is bij wet geregeld dat het om een limiet gaat van 15 kilometer per uur. Voetgangers en spelende kinderen hebben hier dezelfde rechten als automobilisten. Alleen met een lage snelheid kun je als autobestuurder op tijd remmen en anticiperen."
Je kan niet nudgen met het stuur. Alleen met het gaspedaal of de richtingaanwijzer. Als je aan het stuur gaat draaien schakelt die uiteindelijk af. In dat geval snap ik de meldingen wel. Maar wellicht begrijp ik je verkeerd?MindBender schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Maar goed, hij schakelde de af en ik had mijn handen al lang aan het stuur omdat ik hem ermee aan het nudge-en was en hij wilde daarna niet meer inschakelen.
Volgens dit NaTA artikel gaat Vision vóór Map Data. Vandaar dat het mij key lijkt dat FSD een Woonerf bord als snelheids bord beschouwd. Ik zal hier eens goed opletten wat FSD in een woonerf (ik begrijp dat het in NL tegenwoordig Erf heet) als max snelheid laat zien. In OSM staat iig netjes 15km/u, misschien eens kijken wat daar in een Belgisch Woonerf staatFire69 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:45:
[...]
In principe zou dit toch ook gewoon in de navigatie-data moeten zitten? Ik hoop dat FSD hier gebruik van maakt?
[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 15-06-2026 10:14 ]
Nu nieuwe Tesla's in Nederland alleen traffic aware cruise control of de nieuwe FSD hebben: wat gebeurt er wanneer je naar bijvoorbeeld Duitsland rijdt waar de nieuwe FSD nog niet beschikbaar is? Heb je in dat land dan alleen traffic aware cruise control beschikbaar, of valt de auto terug op de oude FSD met lane keeping aid a la Autopilot? Indien alleen traffic aware cruise control beschikbaar is, zou dat voor mij een belangrijke reden zijn om voorlopig geen nieuwe Tesla te kopen, tot meer (grote) landen de nieuwe FSD hebben goedgekeurd.
@paul_b_16 en andere, zodra ik FSD heb zal ik het testen voor jullie, ik woon relatief nabij de Duitse grens.
Die situatie is nog onbekend (zoals al eerder hier gemeld) want er zijn hier vzb nog geen Tesla's met alleen TACC en FSDpaul_b_16 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:08:
Nu nieuwe Tesla's in Nederland alleen traffic aware cruise control of de nieuwe FSD hebben: wat gebeurt er wanneer je naar bijvoorbeeld Duitsland rijdt waar de nieuwe FSD nog niet beschikbaar is? Heb je in dat land dan alleen traffic aware cruise control beschikbaar, of valt de auto terug op de oude FSD met lane keeping aid a la Autopilot? Indien alleen traffic aware cruise control beschikbaar is, zou dat voor mij een belangrijke reden zijn om voorlopig geen nieuwe Tesla te kopen, tot meer (grote) landen de nieuwe FSD hebben goedgekeurd.
Bij ons doet hij dit niet goed. In OSM stond ook nog 30, heb ik een tijd geleden aangepast. In TomTom Mapshare staat ook 30, heb ik aangepast maar die aanpassingen zijn staan al maanden op review. Kaart in de auto is nog niet geupdate, maar hij lijkt het bord in ieder geval niet te herkennen want hij heeft gewoon 30 als maximum ingesteld staan. Door de breedte (of het gebrek aan breedte juist) is hij wel voorzichtig en haalt hij de 30 niet, maar het bord doet hij zo te zien helemaal niets mee.pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:13:
[...]
Volgens dit NaTA artikel gaat Vision vóór Map Data. Vandaar dat het mij key lijkt dat FSD een Woonerf bord als snelheids bord beschouwd. Ik zal hier eens goed opletten wat FSD in een woonerf (ik begrijp dat het in NL tegenwoordig Erf heet) als max snelheid laat zien. In OSM staat iig netjes 15km/u, misschien eens kijken wat daar in een Belgisch Woonerf staat
Woonerf is toch 30? Verder gaat het om de context. Als zelfs het ultra voorzichtige fsd al te snel rijdt , is de weg blijkbaar niet goed ontworpen en zullen andere auto’s ook sneller rijden. Ook hier vallen vooral de wegbeheerders weer door de mand.Sypheron schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:32:
[...]
Bij ons doet hij dit niet goed. In OSM stond ook nog 30, heb ik een tijd geleden aangepast. In TomTom Mapshare staat ook 30, heb ik aangepast maar die aanpassingen zijn staan al maanden op review. Kaart in de auto is nog niet geupdate, maar hij lijkt het bord in ieder geval niet te herkennen want hij heeft gewoon 30 als maximum ingesteld staan. Door de breedte (of het gebrek aan breedte juist) is hij wel voorzichtig en haalt hij de 30 niet, maar het bord doet hij zo te zien helemaal niets mee.
Net gekeken in OSM: 50km/u bij het woonerf waar ik gisteren waspdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:13:
[...]
Volgens dit NaTA artikel gaat Vision vóór Map Data. Vandaar dat het mij key lijkt dat FSD een Woonerf bord als snelheids bord beschouwd. Ik zal hier eens goed opletten wat FSD in een woonerf (ik begrijp dat het in NL tegenwoordig Erf heet) als max snelheid laat zien. In OSM staat iig netjes 15km/u, misschien eens kijken wat daar in een Belgisch Woonerf staat
En terwijl ik bezig was heb ik de zone 30 in de stad waar ik woon gecheckt: die staat daar correct aangegeven, maar FSD versnelt vanaf de eerste zijstraat van 30km/u naar 50km/u
Nee, in NL 15km/u. Binnen OSM wordt hiervoor living_street met de verschillende maxspeed per land gebruiktkarel_G_1981 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:37:
[...]
Woonerf is toch 30? Verder gaat het om de context. Als zelfs het ultra voorzichtige fsd al te snel rijdt , is de weg blijkbaar niet goed ontworpen en zullen andere auto’s ook sneller rijden. Ook hier vallen vooral de wegbeheerders weer door de mand.
Dan is het in OSM neem ik aan niet als living_street gedefinieerd (zie hierboven)?fretnn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:45:
[...]
Net gekeken in OSM: 50km/u bij het woonerf waar ik gisteren was
[ Voor 25% gewijzigd door pdidi op 15-06-2026 11:48 ]
Sinds de nieuwe update (2026.17.5) heb ik nu al 2x moeten ingrijpen, vanmorgen weer, omdat de auto wil gaan inhalen waar dat compleet niet meer handig is. Vanmorgen reed ik op de rechterbaan, was het bord dat mijn afrit over 600 meter is al voorbij en voor me reden een auto en 3 vrachtwagens; wil de auto naar links en gaan inhalen 
Vorige week had ik ook al een soortgelijke situatie. Misschien toeval, maar voor de update was ik hier nog niet tegenaan gelopen. Meer mensen dit ervaren?
Vorige week had ik ook al een soortgelijke situatie. Misschien toeval, maar voor de update was ik hier nog niet tegenaan gelopen. Meer mensen dit ervaren?
Mijn ervaring is heel divers. Met 14.2.2.5 geregeld de afrit hierdoor gemist. Met 14.2.2.6 toch al een paar keer gehad dat ie strak achter een vrachtwagen blijft hangen om de afrit niet te missen, maar soms ook spannende last-minute inhaal acties gehad (overigens zonder de afrit te missen). Als je haast hebt en zeker wilt weten dat ie de afrit haalt, hoef je niet in te grijpen, maar knipperlicht naar rechts aangeven is dan voldoendeJeroenV_ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:49:
Sinds de nieuwe update (2026.17.5) heb ik nu al 2x moeten ingrijpen, vanmorgen weer, omdat de auto wil gaan inhalen waar dat compleet niet meer handig is. Vanmorgen reed ik op de rechterbaan, was het bord dat mijn afrit over 600 meter is al voorbij en voor me reden een auto en 3 vrachtwagens; wil de auto naar links en gaan inhalen
Vorige week had ik ook al een soortgelijke situatie. Misschien toeval, maar voor de update was ik hier nog niet tegenaan gelopen. Meer mensen dit ervaren?
Met ingrijpen bedoel ik idd dat ik de knipper naar rechts aan heb gedaan
, want in beide gevallen had ik de afrit never nooit meer gehaald weet ik wel zeker.
Maar goed, ben dus niet de enige in ieder geval.
Maar goed, ben dus niet de enige in ieder geval.
In mijn beleving "denkt" het systeem niet veel verder vooruit dan wat hij ziet. Dus daarin gaat tijdig voorsorteren, de juiste rijbaan kiezen of even afwachten etc structureel fout.
Mijn ervaring met de nieuwe map update is niet heel positief. Op de punten waar FSD het voor de update niet goed deed doet hij het nog steeds niet goed en op punten waar hij het voor de update wel goed deed, doet hij dat nu niet meer. Zo is het eerste deel van mijn woon-werk rit een 80 weg, met op de helft een oversteekplaats waar je 50 mag. Voor de update reed hij mooi 50 bij de oversteekplaats en accelereerde hij daarna weer naar 80. Nu blijft hij op 50 hangen tot het volgende stoplicht. Is dat een Openstreetmap probleem?
Zaterdag een rit gehad met de nieuwe update 2026.17.5 14.2.2.6 en een aantal vreemde manoeuvres meegemaakt. Snelweg opdraaien waarbij hij de keuze maakt om op de meest linkerbaan van 2 te gaan, terwijl er verder geen verkeer was. Dat was nog niet zo'n probleem maar dat hij daarna direct van de linkerbaan naar de rechterbaan gaat over een doorgetrokken streep lijkt mij niet de bedoeling.
Op de snelweg 2-baans met 110 iemand rechts proberen in te halen, zal de handhaving ook niet vrolijk van worden.
En als laatste een afrit 2 banen van de snelweg af, ik rijd op de rechter baan. Daar zit een gat en dit ontwijkt hij niet, maar vervolgens lijkt hij door het gat van slag te zijn en schiet hij daarna direct door naar de linkerbaan(Terwijl de bocht naar rechts gaat).
Het lijkt ook wel met deze update wanneer er iemand achter je rijdt en je haalt auto's in op de snelweg met 112, hij wel heel graag weer naar rechts waardoor je weer in het treintje komt die je aan het inhalen bent. Met als gevolg dat je weer 102 rijdt, moet wachten tot je achtervolger je inhaalt en dan weer moet accelereren.
Inmiddels al bijna 4500 km met self driving gereden maar ik vond de vorige versie tot nu toe fijner dan deze.
Op de snelweg 2-baans met 110 iemand rechts proberen in te halen, zal de handhaving ook niet vrolijk van worden.
En als laatste een afrit 2 banen van de snelweg af, ik rijd op de rechter baan. Daar zit een gat en dit ontwijkt hij niet, maar vervolgens lijkt hij door het gat van slag te zijn en schiet hij daarna direct door naar de linkerbaan(Terwijl de bocht naar rechts gaat).
Het lijkt ook wel met deze update wanneer er iemand achter je rijdt en je haalt auto's in op de snelweg met 112, hij wel heel graag weer naar rechts waardoor je weer in het treintje komt die je aan het inhalen bent. Met als gevolg dat je weer 102 rijdt, moet wachten tot je achtervolger je inhaalt en dan weer moet accelereren.
Inmiddels al bijna 4500 km met self driving gereden maar ik vond de vorige versie tot nu toe fijner dan deze.
Tesla zou misleidende informatie hebben gegeven aan o.a. RDW voor FSD goedkeuring.
RDW zegt zijn besluit niet op dit soort marketing informatie te hebben gebaseerd.
https://www.reuters.com/world/tesla-presented-misleading-full-self-driving-safety-data-european-regulators-2026-06-15/
RDW zegt zijn besluit niet op dit soort marketing informatie te hebben gebaseerd.
https://www.reuters.com/world/tesla-presented-misleading-full-self-driving-safety-data-european-regulators-2026-06-15/
In zulke situaties grijp ik tegenwoordig zelf iets pro actiever in door de snelheid naar beneden te scrollen, zodat ik de snelheid match met het verkeer wat voor mij rijdt. Ik pas er voor om de afslag te missen en 10 minuten om te rijden door het systeem zelf een beetje aan te laten modderen in zulke situaties.JeroenV_ schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:49:
Sinds de nieuwe update (2026.17.5) heb ik nu al 2x moeten ingrijpen, vanmorgen weer, omdat de auto wil gaan inhalen waar dat compleet niet meer handig is. Vanmorgen reed ik op de rechterbaan, was het bord dat mijn afrit over 600 meter is al voorbij en voor me reden een auto en 3 vrachtwagens; wil de auto naar links en gaan inhalen
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
[quote]
mv_ak schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:02:
Tesla zou misleidende informatie hebben gegeven aan o.a. RDW voor FSD goedkeuring.
RDW zegt zijn besluit niet op dit soort marketing informatie te hebben gebaseerd.
https://www.reuters.com/world/tesla-presented-misleading-full-self-driving-safety-data-european-regulators-2026-06-15/
mv_ak schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:02:
Tesla zou misleidende informatie hebben gegeven aan o.a. RDW voor FSD goedkeuring.
RDW zegt zijn besluit niet op dit soort marketing informatie te hebben gebaseerd.
https://www.reuters.com/world/tesla-presented-misleading-full-self-driving-safety-data-european-regulators-2026-06-15/
Exclusive: Tesla presented misleading ‘Full Self-Driving’ safety data to European regulators
By Chris Kirkham and Marie Mannes
June 15, 202610:04 AM GMT+2Updated 55 mins ago
Tesla used dubious safety stats to make case for FSD approval in Europe
Automaker's crash data has been called into question by researchers
Sweden says regulators 'look beyond headline figures' to assess safety
June 15 (Reuters) - In its efforts to secure European approval of its “Full Self-Driving” (FSD) system, Tesla has presented self-published safety statistics to regulators in Sweden and the Netherlands that independent traffic-safety researchers have said amount to misleading marketing.
A Reuters examination published last month found that Tesla CEO Elon Musk and other leaders over the past year have increasingly cited statistics they say prove its FSD driver-assistance feature is up to 10 times safer than human drivers. But the news agency’s review found several invalid data comparisons underlying Tesla’s statistics, opens new tab that exaggerated its safety claims.
Tesla has presented the inflated safety data to some European regulators, according to correspondence obtained by Reuters through public records requests, as the EV maker seeks wider approval of FSD in a region where it is trying to regain market share. Tesla approached RDW, the Dutch road regulator, in late 2024 to begin the FSD approval process.
In a November 2024 letter to RDW, Tesla provided a link to its safety report and claimed “increased usage” of FSD “leads to safer roads.” Tesla charges a monthly subscription for FSD, which can drive itself under certain circumstances but requires the human driver to pay attention.
After more than a year of testing and discussions with Tesla, RDW in April approved FSD for use in the Netherlands. The Dutch regulator is now seeking EU-wide approval on behalf of Tesla.
RDW declined to comment on the issues Reuters identified with Tesla's safety statistics, but the agency said in a statement that it "does not rely on marketing claims or external statistics" to make decisions and performs its own "tests, analyses and verifications" of the system on public roads and test tracks. The agency did not say whether it assessed Tesla's U.S. safety statistics.
RDW said Tesla “collected a lot of data” during testing and the agency “validated, tested and audited all of this data.” RDW did not say what kind of data Tesla collected or what it measured.
Tesla did not respond to requests for comment.
SAVING 32,000 LIVES?
Soon after the Dutch announced the decision on April 10, a Tesla policy manager, Ivan Komusanac, wrote an email to Swedish regulators asking for similar FSD approval. He attached a slide presentation displaying the exaggerated claim that Teslas using FSD can travel more than seven times farther between crashes than the average U.S. human driver.
The presentation also claimed FSD could have potentially saved 32,000 lives and prevented 1.9 million injuries.
Researchers interviewed by Reuters said those figures are highly misleading because they are based on the unrealistic assumption that every U.S. vehicle, including freight trucks and crash-prone motorcycles, would be replaced by an FSD-enabled Tesla car – and that every Tesla car is, in fact, at least seven times safer than the one it replaces.
The Reuters examination also found Tesla exaggerates the technology’s safety by comparing a rate of crashes in FSD-piloted Teslas that triggered airbag deployments to a U.S. crash rate for all vehicles that includes far less-severe accidents. The company also compares its cars to the average U.S. vehicle – which is much older than the average Tesla. That distorts the results because automakers have gradually introduced new safety features that reduce crashes.
Anders Eriksson, an investigator at the Swedish Transport Agency, declined to comment on the data Tesla provided, but added that Swedish regulators “look beyond headline figures” and that any assessment of such a system would not be based “solely on aggregated safety claims, but on the overall evidence presented.”
The regulator did not answer Reuters’ questions about what other evidence Tesla provided.
Dudley Curtis, a spokesperson for the watchdog group European Transport Safety Council, said his organization is “certainly concerned” that Tesla presented “unreliable safety data” from the United States to regulators in Sweden, after Reuters told the group about the correspondence.
He added that if Tesla wants to make safety claims, they should “give the data to a university, have it independently verified by a qualified researcher, and then let’s talk.”
TESLA LOOKS TO FSD FOR EUROPEAN REBOUND
Tesla has said FSD approval in Europe is key to vehicle sales growth in the region. The EV maker is still trying to regain market share after sales plummeted last year amid protests over Musk’s political activities, including his embrace of far-right European political parties.
Failing to secure approval could make it harder for Tesla to compete in a region where Chinese EV makers are steadily making inroads.
In the coming months, representatives of 55% of member states that make up 65% of the bloc's population must vote “yes” for FSD to become legal throughout the EU.
In the meantime, individual member states can approve the technology on their own. A regulator in Greece, which said last month the country aims to approve FSD, cited data “from the other side of the Atlantic” that showed “this system ultimately leads to a very significant drop in accidents.”
The Greek transport ministry declined to answer questions about whether the data it cited was from Tesla’s safety report.
Regulators in other European countries have been inundated by drivers citing Tesla’s safety statistics and urging swift approval of FSD, emails showed.
Several Tesla drivers wrote to Norwegian road regulators citing Tesla’s vehicle safety report last autumn. One argued the technology is “significantly safer than average manual driving,” with the potential to “reduce traffic accidents by up to 90% and thus save lives on Norwegian roads.”
Stein-Helge Mundal of the Norwegian Public Roads Administration responded to several Tesla enthusiasts, saying Tesla’s figures “are self-produced,” which makes it “difficult to find correlation with the authorities’ accident statistics.”
Reporting by Chris Kirkham in Los Angeles and Marie Mannes in Stockholm; Additional reporting by Toby Sterling in Amsterdam; Editing by Mike Colias and Anna Driver
lol 😂 voorbeeldje van onze absurde bordenfetisj. Gelukkig kijkt fsd naar de context en niet naar de borden.
—> Er zijn geen werkzaamheden, er zijn geen steentjes ,er is geen slipgevaar, 30 is een absurde snelheid voor die weg (niemand rijdt dat daar) bovendien staat het bord 60 achter het bord 30 , dus die 30 geldt formeel maar voor 10cm. Dit borden circus staat dan vervolgens na iedere zijweg
—> Er zijn geen werkzaamheden, er zijn geen steentjes ,er is geen slipgevaar, 30 is een absurde snelheid voor die weg (niemand rijdt dat daar) bovendien staat het bord 60 achter het bord 30 , dus die 30 geldt formeel maar voor 10cm. Dit borden circus staat dan vervolgens na iedere zijweg
[ Voor 94% gewijzigd door karel_G_1981 op 15-06-2026 15:09 ]
Reuters had al eerder een artikel waar Tesla negatief werd neergezet en blijkbaar vol met onjuistheden stond. Het is ook wel frappant dat zowel RDW, Tesla en de Zweedse dienst voor wegverkeer niet gereageerd hebben of niet willen reageren. De RDW gaat sowieso ook niet in op vragen over de tests en brengt alleen naar buiten dat de 1.5 jaar lang allerlei tests gedaan hebben.mv_ak schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:02:
Tesla zou misleidende informatie hebben gegeven aan o.a. RDW voor FSD goedkeuring.
RDW zegt zijn besluit niet op dit soort marketing informatie te hebben gebaseerd.
https://www.reuters.com/world/tesla-presented-misleading-full-self-driving-safety-data-european-regulators-2026-06-15/
Dus of de RDW nu blind heeft vertrouwd op cijfers van Tesla is maar de vraag. De zullen echt in die 1.5 jaar wel tests gedaan hebben om cijfers te verifieren.
[ Voor 4% gewijzigd door Myrdhin op 15-06-2026 14:24 ]
Ik volg Tesla al sinds 2014, en het aantal artikelen dat Reuters heeft geschreven die gewoon pertinent onjuist zijn in de tientallen. Ik weet echt niet wat het is met Tesla en Reuters, maar ik kan me het herinneren dat Reuters een positief artikel heeft geschreven. Het is namelijk nogal een prestatie dat Tesla over de hele wereld zoveel Model Ys verkoopt als je ziet waar ze vandaan komen.Myrdhin schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Reuters had al eerder een artikel waar Tesla negatief werd neergezet en blijkbaar vol met onjuistheden stond. Het is ook wel frappant dat zowel RDW, Tesla en de Zweedse dienst voor wegverkeer niet gereageerd hebben of niet willen reageren. De RDW gaat sowieso ook niet in op vragen over de tests en brengt alleen naar buiten dat de 1.5 jaar lang allerlei tests gedaan hebben.
Dus of de RDW nu blind heeft vertrouwd op cijfers van Tesla is maar de vraag. De zullen echt in die 1.5 jaar wel tests gedaan hebben om cijfers te verifieren.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Volgens mij weet iedereen inmiddels wel dat Reuters en Musk geen vrienden zijn (zacht uitgedrukt). Het is slim van Tesla Europe dat ze in hun safety cijfers alleen maar een vergelijking maken tussen Tesla's met en zonder FSDs, want die cijfers zijn door Reuters natuurlijk niet genoemd. En wat me ook steeds weer opvalt (ook hier op Tweakers) is dat niemand echt goed naar de nieuwe FSD safety report cijfers kijkt die Tesla tegenwoordig presenteert en blijft hangen op die 7x veiliger ipv de onderliggende absolute cijfers (eind vorig jaar heb ik daar al eens een dump van gepost, inmiddels weer een kwartaal verder dus zal weer eens een update maken). Komt ook door Tesla zelf, want ze zouden het veel makkelijker moeten presenterenMyrdhin schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:22:
[...]
Reuters had al eerder een artikel waar Tesla negatief werd neergezet en blijkbaar vol met onjuistheden stond. Het is ook wel frappant dat zowel RDW, Tesla en de Zweedse dienst voor wegverkeer niet gereageerd hebben of niet willen reageren. De RDW gaat sowieso ook niet in op vragen over de tests en brengt alleen naar buiten dat de 1.5 jaar lang allerlei tests gedaan hebben.
Dus of de RDW nu blind heeft vertrouwd op cijfers van Tesla is maar de vraag. De zullen echt in die 1.5 jaar wel tests gedaan hebben om cijfers te verifieren.
Heb dus ook opnieuw een kalibratie uitgevoerd. Ervoor gezorgd dat ik het op een snelweg had gedaan met duidelijke wegmarkering. Nog steeds blijft de auto met FSD aan de midden streep plakken. Gek genoeg niet met autosteer:gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:51:
[...]
Je bent niet de enige die er over klaagt hoor. De opmerking is inmiddels al vaker langsgekomen, en ik vind ook dat hij te kort op de streep rijdt. Heb alle settingen al een keer gereset en opnieuw gekalibreerd, ook al eens expres ver naar links of rechts tijdens kalibreren, allemaal zonder succes.
Ik denk dat voor een (écht) succesvolle calibratie er ook daadwerkelijk aan de camera's gerommeld moet worden als er issues zijn/blijven met baancentrering.Mike.Litoris schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:31:
[...]
Heb dus ook opnieuw een kalibratie uitgevoerd. Ervoor gezorgd dat ik het op een snelweg had gedaan met duidelijke wegmarkering. Nog steeds blijft de auto met FSD aan de midden streep plakken. Gek genoeg niet met autosteer:
[Afbeelding]
ik heb gisteren m'n camera's gekuist (ruitenwisser laten sproeien, en de andere front camera via ingebouwde sproeier) en ik heb de indruk dat het beter is, maar ik heb niet genoeg afstand afgelegd om dit met zekerheid te kunnen zeggen.Mike.Litoris schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:31:
[...]
Heb dus ook opnieuw een kalibratie uitgevoerd. Ervoor gezorgd dat ik het op een snelweg had gedaan met duidelijke wegmarkering. Nog steeds blijft de auto met FSD aan de midden streep plakken. Gek genoeg niet met autosteer:
[Afbeelding]
Wat wel was is dat hij op een weg waar ie 's morgens tegen de middenlijn kleefde na het sproeien er verder vanaf bleef
Wat mij opviel van het weekend is dat FSD op de snelweg gewoon recht in haalt. Terwijl op de basis cruise control de tesla inhoud en achter de linksrijder blijft.Lennnn1 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:49:
Op de snelweg 2-baans met 110 iemand rechts proberen in te halen, zal de handhaving ook niet vrolijk van worden.
FSD is mooi, maar dit soort dingen snap ik dan niet dat dit er in zit.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Als je in Autopilot de snelheid met het scroll wieltje hebt aangepast dan haalt die ook rechts in. Mijn vermoeden is dat zoiets ook meespeelt met FSDs, maar zeker weten doe ik het nietEdgenumber schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:47:
[...]
Terwijl op de basis cruise control de tesla inhoud en achter de linksrijder blijft.
[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 15-06-2026 15:59 ]
Die van mij niet. Als ik op de cruise control met 110 op een linksrijder aan kom rijden die net aan 100 rijdt dan gaat die van mij er niet aan voorbij.pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 15:55:
[...]
Als je in Autopilot de snelheid met het scroll wieltje hebt aangepast dan haalt die ook rechts in
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Voor TACC weet ik niet (want gebruik ik nooit) maar bij Autosteer wel: dus na activering Autosteer als je dan de ingestelde snelheid aanpast dan haalt die vrolijk rechts in, ook als dat pas veel later isEdgenumber schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:00:
[...]
Die van mij niet. Als ik op de cruise control met 110 op een linksrijder aan kom rijden die net aan 100 rijdt dan gaat die van mij er niet aan voorbij.
Nou de anti FSD lobby is van start gegaan hoor
bijzonder allemaal weer. Wat motiveert zo'n ETSC nou precies denk ik dan. Hopelijk weer Tesla in de grotere landen succesvol de resultaten van de ride alongs te delen ter verificatie.
Ondertussen kan ik bevestigen dat FSD zonder enige problemen de landsgrens van NL naar BE heeft overgestoken. En dat FSD zich prima weet te redden ook in België.
Ondertussen kan ik bevestigen dat FSD zonder enige problemen de landsgrens van NL naar BE heeft overgestoken. En dat FSD zich prima weet te redden ook in België.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik gebruik TACC en die blijft er achter hangen. Terwijl FSD er in mijn maand proef eraan voorbij ging.pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:01:
[...]
Voor TACC weet ik niet (want gebruik ik nooit) maar bij Autosteer wel: dus na activering Autosteer als je dan de ingestelde snelheid aanpast dan haalt die vrolijk rechts in, ook als dat pas veel later is
[ Voor 3% gewijzigd door Edgenumber op 15-06-2026 16:12 ]
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Mijn laatste artikel was best wel een hit, de Twitter gang is ook niet echt diep aan het gaan, maar er is best wel wat interessants te schrijven over de organisatorische structuren, de deelnemers aan de ETSC, de geopolitieke ontwikkelingen.Richh schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:08:
Nou de anti FSD lobby is van start gegaan hoorbijzonder allemaal weer. Wat motiveert zo'n ETSC nou precies denk ik dan. Hopelijk weer Tesla in de grotere landen succesvol de resultaten van de ride alongs te delen ter verificatie.
Ondertussen kan ik bevestigen dat FSD zonder enige problemen de landsgrens van NL naar BE heeft overgestoken. En dat FSD zich prima weet te redden ook in België.
Wat ik vooral vervelend vind is dat er toch onze vrijheid wordt ingeperkt door deze ondemocratische clubs. Ik zou ook heel graag de snelheidsprofielen willen in FSD straks, ik rij heel aandachtig en geconcentreerd in de bebouwde kom, maar ik ben geen persoon die met 90 achter vrachtwagen blijft hangen.
Nou ja, het komt wel goed, maar verandering is voor veel mensen hun breinen erg eng.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Ik weet niet of je mijn antwoord al had gezien, maar inmiddels heeft iemand het geprobeerdMindBender schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:59:
Vroeger, als kind, speelden mijn broer en ik weleens in de auto. Tijdens het wassen, of wij moesten op de plaats van bestemming even in de auto op papa or mama wachten. We kropen dan achter het stuur, speelden met de versnelling en trapten op de pedalen. De sleutel zat toch niet in het contactslot. Maar zelfs al zou dat het geval zijn, dan nog werkte de auto ons voldoende tegen om de schade groter te maken dan een deuk.
Met FSD is dat anders; De authenticatie om te rijden heeft al plaatsgevonden en blijft nog even actief nadat mama is weggelopen. Als je als kind net doet alsof je auto rijdt, worden natuurlijk de pedalen ingetrapt. In Drive zetten is misschien een barrière, evenals het adres van oma, 200km verderop selecteren, maar misschien was dat adres al ingegeven, bijvoorbeeld op een route met stops. Het activeren van FSD is dan niet zo'n grote stap meer. Gaat FSD in zo'n corner-case rijden, met je kind op de bestuurdersstoel?
Want ik weet zo snel niet wat erger is: Een kind dat je auto tegen de auto ervoor of erachter heeft gereden tijdens je korte afwezigheid, of een kind dat met FSD onderweg naar oma is.
En rtl nieuws heeft het BS verhaal van Reuters klakkeloos overgenomenRichh schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:08:
Nou de anti FSD lobby is van start gegaan hoorbijzonder allemaal weer. Wat motiveert zo'n ETSC nou precies denk ik dan. Hopelijk weer Tesla in de grotere landen succesvol de resultaten van de ride alongs te delen ter verificatie.
Ondertussen kan ik bevestigen dat FSD zonder enige problemen de landsgrens van NL naar BE heeft overgestoken. En dat FSD zich prima weet te redden ook in België.
Het is zelfs nog erger. RTL Z haalt in hun rapportage autopilot en fsd door elkaar , rtl Z zegt dat “autopilot” in heel Europa gebruikt mag worden door “misleidende” gegevens van tesla. Allemaal totale onzin , is er dan niemand die meer dan 10 seconde research doet voordat ze een “nieuws” item maken???karel_G_1981 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:49:
[...]
En rtl nieuws heeft het BS verhaal van Reuters klakkeloos overgenomenhttps://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5613422/tesla-misleidde-rdw-met-claims-over-kwaliteit-zelfrijdende-auto
De Vlaamse minister van mobiliteit geeft intussen gewoon een interview terwijl ze met FSDs door Antwerpen rijdt
Er lijken beelden te zijn gelekt van de Chinese Tesla site van FSD demoritten, met handen aan het stuur. Ik neem aan alleen omdat het nog niet (opnieuw) is goedgekeurd, maar wellicht zou dit voor EU landen zoals Oostenrijk (waar handen los volgens de wet niet mag) nog een optie zijn
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 15-06-2026 19:18 ]
Misschien kunnen ze @Richh weer vragen als duiderkarel_G_1981 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:21:
[...]
Het is zelfs nog erger. RTL Z haalt in hun rapportage autopilot en fsd door elkaar , rtl Z zegt dat “autopilot” in heel Europa gebruikt mag worden door “misleidende” gegevens van tesla. Allemaal totale onzin , is er dan niemand die meer dan 10 seconde research doet voordat ze een “nieuws” item maken???
En weer een nieuwe aanval , lijkt wel gecoördineerd! En weer vol met onzin , vooroordelen en negativiteitpdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:44:
[...]
Misschien kunnen ze @Richh weer vragen als duider
https://electrek.co/2026/06/15/chinese-drivers-plastic-heads-fool-tesla-autopilot-camera/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=bluesky
“The latest round of a dangerous arms race
This isn’t new behavior — just a new form of it. Tesla drivers have a long history of trying to defeat safety monitoring, and the safety systems have consistently failed to stay ahead.”
[ Voor 32% gewijzigd door karel_G_1981 op 15-06-2026 20:00 ]
Ken je het verhaal van Electrec?karel_G_1981 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 19:55:
[...]
En weer een nieuwe aanval , lijkt wel gecoördineerd! En weer vol met onzin , vooroordelen en negativiteit
https://electrek.co/2026/06/15/chinese-drivers-plastic-heads-fool-tesla-autopilot-camera/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=bluesky
“The latest round of a dangerous arms race
This isn’t new behavior — just a new form of it. Tesla drivers have a long history of trying to defeat safety monitoring, and the safety systems have consistently failed to stay ahead.”
[Afbeelding]
Ooit waren de oprichter en Elon dikke vriendjes - maar toen Tesla het referral programma heeft aangepast, hebben ze ruzie gekregen en is sindsdien Electrec erg anti-Tesla.
*opa spreekt.
Maar inderdaad, een slechte dag voor het aanzien van FSD. Erg vervelend!
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Thnx wist ik niet. Geeft wat duiding. Ook de nos neemt het nep verhaal van Reuters weer blind over , vermoedelijk omdat het zo lekker veel clicks oplevert en ze toch al een hekel aan Musk hebben. Journalistieke waarheidsvinding , of een kleine check waar dit verhaal vandaar komt vindt de nos niet nodig blijkbaar . Staat dan iig nog wel het statement van de RDW bij als nuancering.Ecological schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:07:
[...]
Ken je het verhaal van Electrec?
Ooit waren de oprichter en Elon dikke vriendjes - maar toen Tesla het referral programma heeft aangepast, hebben ze ruzie gekregen en is sindsdien Electrec erg anti-Tesla.
*opa spreekt.
Maar inderdaad, een slechte dag voor het aanzien van FSD. Erg vervelend!
https://nos.nl/l/2618747
Op teletext staat die nuance weer niet , zou dit geen reden zijn voor een juridische procedure, want ik vind het gewoon laster eigenlijk.
[ Voor 10% gewijzigd door karel_G_1981 op 15-06-2026 23:34 ]
Ook weer echt de NOS, lekker een Cybertruck erbij zetten (voor de clicks) wat niks met FSD in NL te maken heeft.karel_G_1981 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 20:40:
[...]
Thnx wist ik niet. Geeft wat duiding. Ook de nos neemt het nep verhaal van Reuters weer blind over , vermoedelijk omdat het zo lekker veel clicks oplevert en ze toch al een hekel aan Musk hebben. Journalistieke waarheidsvinding , of een kleine check waar dit verhaal vandaar komt vindt de nos niet nodig blijkbaar . Staat dan iig nog wel het statement van de RDW bij als nuancering.
https://nos.nl/l/2618747
Nou ja, binnenkort maar mijn bestelling in ontvangst nemen en dan heel veel mensen laten zien hoe goed FSD is en hoeveel veiliger het is.
Dit bericht ook in een ander kanaal getikt die goed laat zien hoe ik er over denk:
"Nieuwe dingen zijn vaak eng voor onze hersenen waardoor we niet altijd goed kunnen overzien en rationeel naar de wereld kijken, FSD maakt fouten, maar FSD is niet afgeleid, niet slaperig. is niet opgefokt, kan bijna 360 graden om zich heen kijken en heeft een reactie vermogen van ongeveer 0.2 seconden. Wij kunnen hier als mensen niet aan tippen. We kunnen kijken wat we ook met veiliger bedoelen, het kan zo zijn dat FSD unsupervised in NL onveiliger zou zijn en meer kleinere botsingen hebben, maar alsnog minder doden en gewonden. Echter is dit niet relevant want op dit moment hebben we alleen maar FSD supervised. Dit betekent dat je niet 1 bestuurder hebt, maar ook een Co-piloot naast de piloot FSD. Het is overduidelijk dat dit veiliger is dan zelf rijden. Bedankt voor het aanhoren van mijn relaas."
/edit: Hoi Hayte
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Het zijn ook weer de headliners die de toon bepalen. Groot respect voor Hayte die tussen de gepolariseerde commentsectie wat nuance aan durft te brengen.
Maar toevallig is het zeker, Reuters en de ETSC zo op 1 dag. Laten we hopen dat de regelgevende instanties gewoon kijken naar de praktijktesten van de ride alongs en/of zelf net als België wat testen gaan doen.
FSD is een techniek die je een uurtje moet ervaren.
Maar toevallig is het zeker, Reuters en de ETSC zo op 1 dag. Laten we hopen dat de regelgevende instanties gewoon kijken naar de praktijktesten van de ride alongs en/of zelf net als België wat testen gaan doen.
FSD is een techniek die je een uurtje moet ervaren.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Wat heeft Hayte gezegd en/of geschreven hierover?Richh schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:23:
Het zijn ook weer de headliners die de toon bepalen. Groot respect voor Hayte die tussen de gepolariseerde commentsectie wat nuance aan durft te brengen.
Maar toevallig is het zeker, Reuters en de ETSC zo op 1 dag. Laten we hopen dat de regelgevende instanties gewoon kijken naar de praktijktesten van de ride alongs en/of zelf net als België wat testen gaan doen.
FSD is een techniek die je een uurtje moet ervaren.
.geek: Redactieblog: Tesla misleidde de RDW met FSD-cijfers? Dat vind ik wat ...AliExpres schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:43:
[...]
Wat heeft Hayte gezegd en/of geschreven hierover?
Vooral het volgende kan ik me geheel in vinden:
Daarbij is het extra opvallend dat Reuters niet op reactie van de RDW heeft gewacht, voorafgaand aan het publiceren, zoals bij een journalistieke 'wederhoor' zou moeten. Immers, als men netjes had gewacht, had dat frame niet zo geplaatst kunnen worden als het nu is.Ik zeg niet dat de beweringen van Reuters onjuist zijn – wel wat slecht onderbouwd – ik val vooral over de toon van het artikel. Daardoor ontstaat het frame dat de RDW hier 'in de val' van Tesla is getrapt en op basis daarvan FSD heeft goedgekeurd.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Blijkbaar is het wel ok om je lezers te misleiden.Richh schreef op maandag 15 juni 2026 @ 23:49:
[...]
.geek: Redactieblog: Tesla misleidde de RDW met FSD-cijfers? Dat vind ik wat ...
Vooral het volgende kan ik me geheel in vinden:
[...]
Daarbij is het extra opvallend dat Reuters niet op reactie van de RDW heeft gewacht, voorafgaand aan het publiceren, zoals bij een journalistieke 'wederhoor' zou moeten. Immers, als men netjes had gewacht, had dat frame niet zo geplaatst kunnen worden als het nu is.
nu net reed ik op de A12 richting Utrecht en zat ik op de 2de baan was vrij druk tussen gouda en woerden maar voor mij en achter mij reden een witte model Y en ik er dus tussen die achter mij reed denk ik ook op FSD hij hield veel afstand en die voor mij was ik niet zeker van.
maar het viel me op dat mijn auto just meer naar rechts reed tussen de lijnen dan de andere 2 Tesla's misschien omdat de 3de baan ook niet door reed en de eerste baan met meerendeels vrachtwagen soms wel door reed hij meer daar heen leunde? normaal zit ik ook lichtjes naar links kan ik me herinneren.
maar het viel me op dat mijn auto just meer naar rechts reed tussen de lijnen dan de andere 2 Tesla's misschien omdat de 3de baan ook niet door reed en de eerste baan met meerendeels vrachtwagen soms wel door reed hij meer daar heen leunde? normaal zit ik ook lichtjes naar links kan ik me herinneren.
PSN: FreakGIB
Ah je verwacht het niet , maar het radicale Joop.nl doet ook een duit in het zakje.
Om het argument kracht bij te zetten voegen ze er de volgende alinea aan toe :
“Het gebeurt vaker dat sociopaat Elon Musk het niet zo nauw neemt met de waarheid. Op het door hem opgekochte platform X verspreidt de Tesla-CEO veelvuldig desinformatie en complottheorieën. Musk staat er ook om bekend dat hij meer belooft dan hij kan waarmaken. Zo was de SpaceX-topman er in 2020 “zeer zeker” van dat er in 2026 een bemande Mars-missie zou plaatsvinden.”
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/sociopaat-musk-loog-tegen-nederlandse-autoriteiten-over-veiligheid-zelfrijdende-teslas
🤡
Om het argument kracht bij te zetten voegen ze er de volgende alinea aan toe :
“Het gebeurt vaker dat sociopaat Elon Musk het niet zo nauw neemt met de waarheid. Op het door hem opgekochte platform X verspreidt de Tesla-CEO veelvuldig desinformatie en complottheorieën. Musk staat er ook om bekend dat hij meer belooft dan hij kan waarmaken. Zo was de SpaceX-topman er in 2020 “zeer zeker” van dat er in 2026 een bemande Mars-missie zou plaatsvinden.”
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/sociopaat-musk-loog-tegen-nederlandse-autoriteiten-over-veiligheid-zelfrijdende-teslas
🤡
[ Voor 11% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-06-2026 08:50 ]
Wauw sinds FSD 14.2.2.6 als je een beetje gas bij geeft wordt ik gewoon zeeziek, het lijkt of de auto mijn input met het pedaal wilt overschrijven.
Ik had het al even voorbij zien komen, maar heeft iedereen dit?
Ik had het al even voorbij zien komen, maar heeft iedereen dit?
Ja dit heb ik dus ook echt heel erg, maar ook continue stuurcorrecties zelfs op een rechte weg.easy-cloud schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:54:
Wauw sinds FSD 14.2.2.6 als je een beetje gas bij geeft wordt ik gewoon zeeziek, het lijkt of de auto mijn input met het pedaal wilt overschrijven.
Ik had het al even voorbij zien komen, maar heeft iedereen dit?
En maar kleven tegen de middenstrook aan, hercalibratie camera's heeft niet geholpen.
Als ik zelf rij gebeurd dit niet.
Tesla Model Y Juniper AWD (2026)
Misschien iets meer info geven. Als je het gaspedaal langere tijd indrukt? Want dan kun je beter de snelheid aanpassen met het scroll wheel. Zodra je op de snelheid bent en dan aan het scroll wheel draait stelt die meteen de huidige snelheid ineasy-cloud schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:54:
Wauw sinds FSD 14.2.2.6 als je een beetje gas bij geeft wordt ik gewoon zeeziek, het lijkt of de auto mijn input met het pedaal wilt overschrijven.
Ik had het al even voorbij zien komen, maar heeft iedereen dit?
Maar wat doe je als de snelheid al correct ingesteld staat, bvb 90, en hij blijft op 50 hangen? Dat had ik gisteren. Dan geef je gewoon gas bij, nee? Of is in deze situatie ook het scrolwiel gebruiken het trukje dat je onlangs ontdekte?pdidi schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Misschien iets meer info geven. Als je het gaspedaal langere tijd indrukt? Want dan kun je beter de snelheid aanpassen met het scroll wheel. Zodra je op de snelheid bent en dan aan het scroll wheel draait stelt die meteen de huidige snelheid in
Ja, als je dan gas geeft en minstens 87km/u rijdt dan gaat ie naar 90km/u en blijft daar. 2 maanden geleden vergeleek mijn dochter dit al met een magneet. En die 3km versterkt dat: zodra het verschil 3km is, is het "magneet" sterk genoeg om het naar de ingestelde snelheid te krijgenFire69 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:54:
[...]
Maar wat doe je als de snelheid al correct ingesteld staat, bvb 90, en hij blijft op 50 hangen? Dat had ik gisteren. Dan geef je gewoon gas bij, nee? Of is in deze situatie ook het scrolwiel gebruiken het trukje dat je onlangs ontdekte?
Hier hetzelfde gedrag. Het gebeurt bij even gas bijgeven om bijvoorbeeld van 100 naar 130 te gaan in de avond. Max snelheid staat dan op 130, maar auto blijft op 100 hangen. Even het gaspedaal indrukken brengt de auto naar 130, die daar dan ook prima op blijft. Alleen de acceleratie van 100 naar 130 was soepel bij de vorige versie, en nu schokt de auto soms even tijdens het accelereren. Alsof er wat luchtbellen in je benzine toevoer zitten ;-)pdidi schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:37:
[...]
Misschien iets meer info geven. Als je het gaspedaal langere tijd indrukt? Want dan kun je beter de snelheid aanpassen met het scroll wheel. Zodra je op de snelheid bent en dan aan het scroll wheel draait stelt die meteen de huidige snelheid in
Heb je de camera's al eens gepoetst ? Bij mij leek dit te helpen, kan ook toeval zijncacofant schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:02:
[...]
Ja dit heb ik dus ook echt heel erg, maar ook continue stuurcorrecties zelfs op een rechte weg.
En maar kleven tegen de middenstrook aan, hercalibratie camera's heeft niet geholpen.
Als ik zelf rij gebeurd dit niet.
/f/image/r3vu9AB7nowNWWVlGhMkFm8Z.png?f=fotoalbum_large)
Omdat niet iedereen X heeft ook als afbeelding: https://x.com/SawyerMerritt/status/2066597523955888252
Dit is wel heel grappig, de enige Robotaxi's ongelukjes zijn door mensen die achterop de taxi's rijden. Dat zagen we natuurlijk ook bij het "stoplicht-incident". Hoewel de Tesla niet had moeten stoppen, er kan altijd iets gebeuren waardoor een auto kan stoppen, kan niet wachten tot we veiliger verkeer krijgen! Niet te danken aan de ambtenaren in Brussel.
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Afgelopen weekend reed ik op de snelweg en voor mij reedt een grote groep Harley rijders 2 aan 2 op de rechter baan, ongeveer 90kmh. FSD besluit in te halen, maar houdt daarbij extreem veel afstand tot de motorrijders. Zoveel zelfs dat hij over de doorgetrokken streep aan de linkerkant van de weg reedt. Hebben meer mensen deze ervaring? Het was geen 1% MC dus daarvoor zou hij het niet hoeven doen...
Heb je een filmpje? Ben wel benieuwd, lastig anders want ervaringen kunnen subjectief zijn. Veel afstand houden tot motorrijders lijkt me juist iets wat je wilt!Thodekroo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:41:
Afgelopen weekend reed ik op de snelweg en voor mij reedt een grote groep Harley rijders 2 aan 2 op de rechter baan, ongeveer 90kmh. FSD besluit in te halen, maar houdt daarbij extreem veel afstand tot de motorrijders. Zoveel zelfs dat hij over de doorgetrokken streep aan de linkerkant van de weg reedt. Hebben meer mensen deze ervaring? Het was geen 1% MC dus daarvoor zou hij het niet hoeven doen...
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
Ja daar baal ik dus van, helemaal vergeten op te slaan. En ja extra afstand houden tot motorrijders vind ik in principe heel goed, maar ik vond in dit geval de vangrail wel angstig dichtbij komen. Alle andere inhaalmanoeuvres (vrachtwagens/auto's en enkele motorrijders) bleef de auto netjes in het midden van de linker baan.Ecological schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:44:
[...]
Heb je een filmpje? Ben wel benieuwd, lastig anders want ervaringen kunnen subjectief zijn. Veel afstand houden tot motorrijders lijkt me juist iets wat je wilt!
Altijd leuk om de reacties onder zo een post op X te lezen:Ecological schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:35:
[Afbeelding]
Omdat niet iedereen X heeft ook als afbeelding: https://x.com/SawyerMerritt/status/2066597523955888252
Dit is wel heel grappig, de enige Robotaxi's ongelukjes zijn door mensen die achterop de taxi's rijden. Dat zagen we natuurlijk ook bij het "stoplicht-incident". Hoewel de Tesla niet had moeten stoppen, er kan altijd iets gebeuren waardoor een auto kan stoppen, kan niet wachten tot we veiliger verkeer krijgen! Niet te danken aan de ambtenaren in Brussel.
the real problem is the fleet size.
a 20 car fleet is good for nothing in terms of validating safety.
let's be generous and say tesla has been running 20 cars on average since the beginning of year, and there will be no accident through the end of June. so 6 month accident free.
20 cars * 200 miles/day * 180 days = 720k miles
that's only a little better than an average human driver. nothing to be excited about, or encouraging to the investors.
it puzzles me why
$TSLA
is not putting out 600 cars in Auston, so the fleet is capable of validating safety profiles in a short period of time.
something very easy to do, but they seem very adamant not to do it.
Ik kan je bericht zonder opmaak niet zo goed lezen, maar ik vond het een grappige constatering. That's all.AliExpres schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:50:
[...]
Altijd leuk om de reacties onder zo een post op X te lezen:
the real problem is the fleet size.
a 20 car fleet is good for nothing in terms of validating safety.
let's be generous and say tesla has been running 20 cars on average since the beginning of year, and there will be no accident through the end of June. so 6 month accident free.
20 cars * 200 miles/day * 180 days = 720k miles
that's only a little better than an average human driver. nothing to be excited about, or encouraging to the investors.
it puzzles me why
$TSLA
is not putting out 600 cars in Auston, so the fleet is capable of validating safety profiles in a short period of time.
something very easy to do, but they seem very adamant not to do it.
[Afbeelding]
Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55
usb stick in je computer steken en met photo recovery software kan je beelden afhalen die niet waren opgeslagen, maar die gewoon nog op de usb stick te vinden zijn, met wat geluk zit er iets tussenThodekroo schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 11:48:
[...]
Ja daar baal ik dus van, helemaal vergeten op te slaan. En ja extra afstand houden tot motorrijders vind ik in principe heel goed, maar ik vond in dit geval de vangrail wel angstig dichtbij komen. Alle andere inhaalmanoeuvres (vrachtwagens/auto's en enkele motorrijders) bleef de auto netjes in het midden van de linker baan.
Ja, hier ook.easy-cloud schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:54:
Wauw sinds FSD 14.2.2.6 als je een beetje gas bij geeft wordt ik gewoon zeeziek, het lijkt of de auto mijn input met het pedaal wilt overschrijven.
Ik had het al even voorbij zien komen, maar heeft iedereen dit?
Ik weet van een wijk in NL waar een woonerf is aangesloten op een 60km/u weg en daar negeert FSD én het plaatsnaam bord (bebouwde kom, dus 50) én het woonerf bord. Scherm blijft 60 aangeven als maximum snelheid maar (waarschijnlijk) vanwege de weginrichting werd er niet harder dan 30 gereden. Of het was andere onderliggende navigatie data. Maar dat was alsnog 2x de max snelheid dus.pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:08:
[...]
Als dit idd een gangbare inrichting is zonder enige verkeersremmende elementen dan denk ik dat FSD heel snel dat bord moet gaan herkennen. Als dit in NL zou zijn en je een snelheid bekeuring zou krijgen denk ik dat je die succesvol kunt aanvechten
Maar blijkbaar gaat het gas geven bij sommige mensen dus 'moeilijk' nu met de .6 versie.pdidi schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:06:
[...]
Ja, als je dan gas geeft en minstens 87km/u rijdt dan gaat ie naar 90km/u en blijft daar. 2 maanden geleden vergeleek mijn dochter dit al met een magneet. En die 3km versterkt dat: zodra het verschil 3km is, is het "magneet" sterk genoeg om het naar de ingestelde snelheid te krijgen
Vanavond even proberen testen.
Ik reed gisteren (in BE) op een autoweg (90km/u). Ik passeerde het bord 'einde autoweg', dan 50m verder het bord 'bebouwde kom'. FSD bleef gewoon 90 doen, en dan plots ~30m verder vertraagde hij naar 50.MartijnA3 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:44:
[...]
Ik weet van een wijk in NL waar een woonerf is aangesloten op een 60km/u weg en daar negeert FSD én het plaatsnaam bord (bebouwde kom, dus 50) én het woonerf bord. Scherm blijft 60 aangeven als maximum snelheid maar (waarschijnlijk) vanwege de weginrichting werd er niet harder dan 30 gereden. Of het was andere onderliggende navigatie data. Maar dat was alsnog 2x de max snelheid dus.
Ik ben dus helemaal niet zo zeker dat hij die borden kent of leest en gewoon afgaat op map data (zoals ik hierboven ook al zei). Het lijkt alsof de enige borden waar hij echt goed/direct op reageert snelheidsborden zijn. Dan vertraagt hij tijdig zodat hij de aangeduidde snelheid rijdt op het moment dat het bord gepasseerd word.
Sow, Karremans heeft repliek gegeven over het Reuters artikel en bevestigd dat de RDW andere data van Tesla heeft gekregen (miljarden datapunten) en gevalideerd. Dus niks aan de hand. En Karremans gaat niet in overleg met ETSC. Hij gaat nog wel kijken wat er van die data met de 2e kamer kan/mag worden gedeeld.
Hier ook de 2e kamer link
Inmiddels ook op NOS
Hier ook de 2e kamer link
Inmiddels ook op NOS
[ Voor 24% gewijzigd door pdidi op 16-06-2026 17:25 ]
24 miljoen kilometer en geen noemenswaardige incidenten. En dat in een dichtbevolkt land als Nederland. Tesla heeft een knap systeem gemaakt. Belangrijkste minpunt is dat fsd nu nog stopt voor allerlei voetgangers en fietsers die geen voorrang hebben. Maakt mij niet zoveel uit als al die knappe vrouwen naar mij zwaaien. Voor de anderen houdt het wel het verkeer op.pdidi schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:16:
Sow, Karremans heeft repliek gegeven over het Reuters artikel en bevestigd dat de RDW andere data van Tesla heeft gekregen (miljarden datapunten) en gevalideerd. Dus niks aan de hand. En Karremans gaat niet in overleg met ETSC. Hij gaat nog wel kijken wat er van die data met de 2e kamer kan/mag worden gedeeld.
Hier ook de 2e kamer link
Inmiddels ook op NOS
Dat is wel een bijzondere claim voor een systeem waarvan hier dag op dag beweerd wordt dat het fout was gegaan indien de bestuurder niet had ingegrepen.Emiel1 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:40:
[...]24 miljoen kilometer en geen noemenswaardige incidenten.
Of moeten er in jouw ogen eerst gewonden en/of doden vallen alvorens iets een noemenswaardig incident genoemd mag worden?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Voor mij staat de veiligheid voorop. Ik heb maar 1 keer meegemaakt dat die mogelijk in gevaar was en heb toen voorzichtigheidshalve ingegrepen. Het is lastig en ook niet juist om een ingreep een incident te noemen. Uiteraard zitten er nog wel wat bugs in het systeem. Ik denk dat ook nieuwe bestuurders nog moeten wennen aan al die nieuwigheden en hoe het systeem te gebruiken. Mijn uitgangspunt is altijd dat er nu twee bestuurders zijn en dat de kans op ongelukken behoorlijk is afgenomen. Dat blijkt ook uit de cijfers.Yaksa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:20:
[...]
Dat is wel een bijzondere claim voor een systeem waarvan hier dag op dag beweerd wordt dat het fout was gegaan indien de bestuurder niet had ingegrepen.
Of moeten er in jouw ogen eerst gewonden en/of doden vallen alvorens iets een noemenswaardig incident genoemd mag worden?
Wat bedoel je precies met "fout"? En link dan ook even naar die dagelijkse posts waarin zo'n "fout" voorkomt, dat maakt de discussie wat makkelijkerYaksa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:20:
[...]
Dat is wel een bijzondere claim voor een systeem waarvan hier dag op dag beweerd wordt dat het fout was gegaan indien de bestuurder niet had ingegrepen.
Of moeten er in jouw ogen eerst gewonden en/of doden vallen alvorens iets een noemenswaardig incident genoemd mag worden?
Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik herken dit helemaal! Gas bijgeven om naar de limiet te trekken gaat mega schokkerig. Het links-plakken is verergerd, zover dat ik merk dat tegenliggers beetje wegsturen. En het stuur blijft voortdurend sturen op rechte stukken.easy-cloud schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 08:54:
Wauw sinds FSD 14.2.2.6 als je een beetje gas bij geeft wordt ik gewoon zeeziek, het lijkt of de auto mijn input met het pedaal wilt overschrijven.
Ik had het al even voorbij zien komen, maar heeft iedereen dit?
deze update is duidelijk geen voortgang
Laat eens een filmpje ziensanzut schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:43:
[...]
Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik herken dit helemaal! Gas bijgeven om naar de limiet te trekken gaat mega schokkerig. Het links-plakken is verergerd, zover dat ik merk dat tegenliggers beetje wegsturen. En het stuur blijft voortdurend sturen op rechte stukken.
deze update is duidelijk geen voortgang
Zal eens kijken of ik morgen filmpje kan maken van stuur/interface en matchende dashcam beelden
Heeft het verwijderen van de Commander (of iets anders in de USB poort) nog soelaas gebracht in het stuur wiebelen?Mar.tin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:57:
[...]
Hij deed het voor het filmpje ook al een stuk. Dus had hem erbij gepakt.
@cacofant heb jij toevallig ook deze error in je servicemenu?
Het internet zegt: ligt aan de commander (deze foutmelding), dus die ga ik zo even loshalen.
Ook zonder commander staat het er. Ik ga een serviceverzoekje aanmaken. En tegelijkertijd de auto nog een uurtje laten tukken.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 16-06-2026 18:54 ]
Dat stuur wiebelen is al eerder hier getoond, maar ben vooral benieuwd naar links plakkers vlak bij tegemoetkomend verkeer. De linker cam is dan ook interessant (kun je combineren met Sentry Studio)sanzut schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:47:
[...]
Zal eens kijken of ik morgen filmpje kan maken van stuur/interface en matchende dashcam beelden
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 16-06-2026 18:53 ]
Ja die verkeersborden herkenning heeft nog veel verbetering nodig. Begrijp ook niet dat de RDW dat niet getest heeft op hun eigen test baan. Of vonden ze het wel prima?Fire69 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:25:
[...]
Ik reed gisteren (in BE) op een autoweg (90km/u). Ik passeerde het bord 'einde autoweg', dan 50m verder het bord 'bebouwde kom'. FSD bleef gewoon 90 doen, en dan plots ~30m verder vertraagde hij naar 50.
Ik ben dus helemaal niet zo zeker dat hij die borden kent of leest en gewoon afgaat op map data (zoals ik hierboven ook al zei). Het lijkt alsof de enige borden waar hij echt goed/direct op reageert snelheidsborden zijn. Dan vertraagt hij tijdig zodat hij de aangeduidde snelheid rijdt op het moment dat het bord gepasseerd word.
Op mijn route had ik (naast de vele afgekruiste banen) ook een ander gevaarlijk punt op de dagelijkse route. Ik rij hier rechtdoor (dus sla af naar links) en het leek alsof het lezen stopte bij het voorrangsbord.pdidi schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:37:
[...]
Wat bedoel je precies met "fout"? En link dan ook even naar die dagelijkse posts waarin zo'n "fout" voorkomt, dat maakt de discussie wat makkelijker
:strip_exif()/f/image/D4cNGbXCQICFQsACImV6mvg8.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder vaart minderen denderde de auto hier structureel rechtdoor. Zonder ingrijpen durf ik wel te stellen dat ik hier een keer een klapper had gemaakt, de bocht is niet te overzien zonder bijna tot stilstand te komen en heb je te maken met verkeer wat van rechts komt en dezelfde vaart houdt in die bocht.
Ik schrijf bewust in de verleden tijd want nu maand 2 laat hij de snelheid zakken tot bijna 20 kmpu. Er zijn verbeteringen toegepast.
Volgens mij is het beoordeeld als een hulp systeem en geen autonoom systeem. Als hulp systeem werkt het meer dan prima. Hele ritten van 100+ km hoef ik mijn stuur niet aan te raken. Soms heeft het systeem nog wat input nodig, wat ik dan ook lever.MartijnA3 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:29:
[...]
Ja die verkeersborden herkenning heeft nog veel verbetering nodig. Begrijp ook niet dat de RDW dat niet getest heeft op hun eigen test baan. Of vonden ze het wel prima?
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Reactie van de RDW gekregen op mijn vraag wat er gebeurd als de TCMV de Voorlopige EU Goedkeuring afwijst. Er was wat verwarring over de Deense mededeling dat FSDs dan niet meer in de EU op de markt mag komen. Echter, zoals verwacht, blijft FSD Supervised dan op basis van de Nationale Goedkeuring actief in Nederland. De vraag is dan wel hoe dat in de andere EU landen zal zijn
Tuurlijk hebben ze dat getest, en bevonden dat het voldoende veilig is _mits_ supervised. Dus het mag een fout maken. Jij wordt geacht in te grijpen bij zo'n fout. Dan is er niks aan de hand.MartijnA3 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:29:
[...]
Ja die verkeersborden herkenning heeft nog veel verbetering nodig. Begrijp ook niet dat de RDW dat niet getest heeft op hun eigen test baan. Of vonden ze het wel prima?
Vandaar ook de focus op het controleren van de aandacht van de bestuurder lijkt me.
Pas als het een "echt" autonoom systeem wordt zullen dit soort dingen belangrijker worden.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Dat deed hij echt heel goed, prima de suggestieve vragen van die de Hoop gepareerd, klasse. Wat dat betreft in retrospectief ook weer heel goed dat de RDW zo zorgvuldig te werk is gegaan. je zie dat men alles weer probeert politiek te maken.pdidi schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:16:
Sow, Karremans heeft repliek gegeven over het Reuters artikel en bevestigd dat de RDW andere data van Tesla heeft gekregen (miljarden datapunten) en gevalideerd. Dus niks aan de hand. En Karremans gaat niet in overleg met ETSC. Hij gaat nog wel kijken wat er van die data met de 2e kamer kan/mag worden gedeeld.
Hier ook de 2e kamer link
Inmiddels ook op NOS
Vandaag weer ruim 400km gereden en toch weer een paar positieve verbeteringen in 14.2.2.6 op 1 van mijn routes. In In de oude versie was er een oprit waar hij steeds op ging invoegen en dan meteen weer terug. Dit doet ie niet meer . Uitvoegen gaat echt een stuk beter in het algemeen mis ik geen afslagen meer zonder ingrijpen omdat hij ook kiest om rechts te blijven en niet perse altijd gaat inhalen.Maurice- schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 19:37:
[...]
Op mijn route had ik (naast de vele afgekruiste banen) ook een ander gevaarlijk punt op de dagelijkse route. Ik rij hier rechtdoor (dus sla af naar links) en het leek alsof het lezen stopte bij het voorrangsbord.
[Afbeelding]
Zonder vaart minderen denderde de auto hier structureel rechtdoor. Zonder ingrijpen durf ik wel te stellen dat ik hier een keer een klapper had gemaakt, de bocht is niet te overzien zonder bijna tot stilstand te komen en heb je te maken met verkeer wat van rechts komt en dezelfde vaart houdt in die bocht.
Ik schrijf bewust in de verleden tijd want nu maand 2 laat hij de snelheid zakken tot bijna 20 kmpu. Er zijn verbeteringen toegepast.
Ben inmiddels wel weer gewend aan de specifieke nukken van deze versie waar ik eerst wat klachten over had en, grootste verbetering by far is toch wel die dms. En je rijdt ook nog rete zuinig als bijvangst vandaag zowaar zuiniger als de wltp waarde (ruim 500 km met een lfp batterij en nog 10% over, nog nooit gebeurd 🤣
op bluecry buitelen ze inmiddels schuimbekkend over elkaar wat een schande het is dat “neonazi” Musk vrij spel heb. Wat een verzameling aan idioten zit er toch op dat platform. Hier een bekende (vermeend)d66 prominent
[ Voor 14% gewijzigd door karel_G_1981 op 16-06-2026 22:40 . Reden: Lekkerkerk wordt officieus gelieerd aan d66 en niet aan pro wat ik dacht ]
Hier inmiddels wat meer kilometers door België afgelegd op FSD. Juist op wegen die je niet kent is het fijn dat de auto al zoveel voor je doet
en helpt met rijbaankeuzes etc bij drukkere intersecties.
Ow en dan nog een fun fact die geloof ik nog niet gedeeld was hier.
De maximale snelheid die FSD in Nederland kan rijden is 130. Verder kan je het scrollwiel niet scrollen.
In België gaat deze maar tot 120
Met andere woorden, FSD staat geen hogere snelheid toe dan de maximum snelheid van het land.
Ben benieuwd of je in Duitsland (als het daar ook goedgekeurd zou worden) boven de 140 (max van Autopilot immers) mag scrollen op FSD.
Ow en dan nog een fun fact die geloof ik nog niet gedeeld was hier.
De maximale snelheid die FSD in Nederland kan rijden is 130. Verder kan je het scrollwiel niet scrollen.
In België gaat deze maar tot 120
Met andere woorden, FSD staat geen hogere snelheid toe dan de maximum snelheid van het land.
Ben benieuwd of je in Duitsland (als het daar ook goedgekeurd zou worden) boven de 140 (max van Autopilot immers) mag scrollen op FSD.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
ik heb +10% marge ingesteld staan en als ik een 130-gebied in rijdt in de avond dan zie ik heel kort 140 staan, waarna het zichzelf corrigeert naar 130.
Ik denk dat 140 dan de absolute max is. Volgens mij komt dat ook overeen met de Amerikaanse versie
Ik denk dat 140 dan de absolute max is. Volgens mij komt dat ook overeen met de Amerikaanse versie
Iemand al een poppetje geprobeerd?
https://electrek.co/2026/06/15/chinese-drivers-plastic-heads-fool-tesla-autopilot-camera/
https://electrek.co/2026/06/15/chinese-drivers-plastic-heads-fool-tesla-autopilot-camera/
Dat zat erin he dat dit soort dingen komen.JeroenV_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:12:
Iemand al een poppetje geprobeerd?
https://electrek.co/2026/06/15/chinese-drivers-plastic-heads-fool-tesla-autopilot-camera/
Ik denk dat iedereen hier wel weet dat dat niet gaat werken met de nieuwe DMS (die er in China nog niet is). Typisch gevalletje Elektrek FUD. Als je FSD hebt gekocht zou ik het ook niet aanraden te proberen, want Tesla verwijderd gewoon je 7500 euro licentieJeroenV_ schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:12:
Iemand al een poppetje geprobeerd?
https://electrek.co/2026/06/15/chinese-drivers-plastic-heads-fool-tesla-autopilot-camera/
Ik begrijp niet hoe je dat zo stellig kan zeggen, dat het getest is. Want als je op een plek waar de onderliggende kaartdata goed is een woonerf in rijdt, dan zie je netjes de snelheid veranderen naar 15km/u. Doe je dat op een plek waar de data niet goed is, dan veranderd de snelheid niet.Felyrion schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:18:
[...]
Tuurlijk hebben ze dat getest, en bevonden dat het voldoende veilig is _mits_ supervised. Dus het mag een fout maken. Jij wordt geacht in te grijpen bij zo'n fout. Dan is er niks aan de hand.
Vandaar ook de focus op het controleren van de aandacht van de bestuurder lijkt me.
Pas als het een "echt" autonoom systeem wordt zullen dit soort dingen belangrijker worden.
Dus als er toevallig alleen getest is op plekken waar de kaartdata goed was, dan kun je niet met zekerheid zeggen dat bordherkenning getest is.
Persoonlijk vind ik het vreemd dat FSD bijvoorbeeld het voorrangsbord met onderbord niet snapt. Zoals gezegd, het systeem brengt de bestuurder daar dus dagelijks in een gevaarlijke situatie, al is de snelheid nu wel verlaagd. Ik vind dat echt een manco aan het systeem, maar daar zal ik in dit topic vast niet veel bijval voor krijgen.
Heeft iemand hier al velgschade gehad. Die van mij rijdt soms toch akelig dicht langs de stoeprand. Tot nu toe nog altijd goed gegaan.
Idem hier. Rijdt veel dichter tegen voetpaden en draait veel korter af dan ik zelf zou doen, maar toe nu toe gaat het altijd goed. Vraag me ook af of er al mensen zijn waarbij FSD de stoeprand raakt.pegasuspiet schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:24:
Heeft iemand hier al velgschade gehad. Die van mij rijdt soms toch akelig dicht langs de stoeprand. Tot nu toe nog altijd goed gegaan.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.