• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:31
Farg0 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:22:
[Afbeelding]

Sinds gisteren FSD abo genomen - net deze update ter beschikking (België)
Yep ik ook in Belgie!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:29
Ook abonnement gestart? Ik wil liever 1 maand gratis trial maar ik wil ook geen weken wachten :P

• Br3cht
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-07 22:54
Wordt de betaling in België meteen afgeboekt of begint dit pas te lopen vanaf de update beschikbaar is?

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:37
Br3cht schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:47:
Wordt de betaling in België meteen afgeboekt of begint dit pas te lopen vanaf de update beschikbaar is?
Hier in NL was het pas als de Update gedownload is en geinstalleerd is dan start de betaling.

PSN: FreakGIB

royalt123 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:26:
[...]

Ook abonnement gestart? Ik wil liever 1 maand gratis trial maar ik wil ook geen weken wachten :P
In Nederland kwam de trial 4 dagen na de uitrol

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Als het hetzelfde is als in NL gaat de teller pas lopen nadat je de update hebt gekregen.

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:39
pdidi schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Nou, niet altijd. Gisteren gingen zowel FSD als de bestuurder (moi) in de fout bij de volgende nieuwe Turbo Rotonde bij afrit Breukelen A2, die welhaast door een stagiair moet zijn ontworpen. Het gaat mis omdat deze ook nog eens gecombineerd is met een bypass zonder dat je dat als bestuurder in de gaten hebt. Het begint netjes met 2 rijstroken (linksboven), waarbij de rechter rijstrook de Turbo route lijkt, maar feitelijk de bypass is. Daarna gaat het mis bij de rode pijl, waar de linker rijstrook (bedoeld voor alle 3 de richtingen) aankomt bij de rotonde. Hoe had FSD (en ik) hier van te voren moeten weten dat hier de binnenste baan van de rotonde moest worden genomen als je rechtdoor (2e afslag) wil gaan? Als je verder naar die rotonde kijkt zie je dus ook dat voor alle 4 de toeritten er een andere constructie is gebruikt en had ikzelf (en FSD) dus verwacht dat het net zoals bij de groene pijl zou zijn
[Afbeelding]
In mijn allereerste FSD rit ging ik zonder probleem over deze rotonde. Twee keer 😇

Tesla MY - Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
Farg0 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:22:
[Afbeelding]

Sinds gisteren FSD abo genomen - net deze update ter beschikking (België)
Super! Ook maar direct geabonneerd hier dan! :*)
Nee, pas als je de upgrade krijgt:
"[...]en gaat in zodra de software in u w Tesla is geïnstalleerd"

[ Voor 27% gewijzigd door Fire69 op 12-06-2026 18:10 ]

• Richh
RF1000 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:42:
interessante grafiekje. Is niet aanwezig in mijn 2026.17.5

bron: twitterberichtje van NL FSD Inside 12/6/26
[Afbeelding]
Hebben ze nou speciaal voor België die melding toegevoegd :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

nicow101 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:53:
[...]

In mijn allereerste FSD rit ging ik zonder probleem over deze rotonde. Twee keer 😇
Echt waar?!, van Breukelen richting Nieuwer Ter Aar (dus de 2e rotonde en daar rechtdoor)? De eerste keer ging ik daardoor dus de snelweg op richting Utrecht. En toen ik terug kwam wilde die dus weer hetzelfde doen. Van de eerste heb ik een filmpje waar je ziet dat ie geen knipperlicht naar rechts aangaf en rechtdoor wilde gaan. Ook leuk: op 20sec zie je dat daar dus regelmatig wordt omgekeerd door foutrijders
En ik zie nu pas wat voor bord daar gebruikt wordt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NgCFO9jTZb9EG5oRPY9Z9nL568=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TYfP3dWXVl3Ni9xYbD5xeAod.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 12-06-2026 20:45 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16:17
pdidi schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:42:
[...]

Echt waar?!, van Breukelen richting Nieuwer Ter Aar (dus de 2e rotonde en daar rechtdoor)? De eerste keer ging ik daardoor dus de snelweg op richting Utrecht. En toen ik terug kwam wilde die dus weer hetzelfde doen. Van de eerste heb ik een filmpje waar je ziet dat ie geen knipperlicht naar rechts aangaf en rechtdoor wilde gaan. Ook leuk: op 20sec zie je dat daar dus regelmatig wordt omgekeerd door foutrijders
[YouTube: Turbo Rotonde]

[Afbeelding]
Wie verzint dit soort debiele constructies. Sinds ik fsd heb valt me echt op hoe slecht onze wegen soms worden ingericht en wat een warboel aan borden we hebben

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:24
karel_G_1981 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:18:
[...]Wie verzint dit soort debiele constructies. Sinds ik fsd heb valt me echt op hoe slecht onze wegen soms worden ingericht en wat een warboel aan borden we hebben
Dat het herkenningssysteem van Tesla sommige borden niet (goed) herkend wil nog niet zeggen dat het debiele constructies zijn.
Soms is een ietwat afwijkend verkeersbord gewoon nodig om de oplettende bestuurder duidelijkheid te geven over de situatie. En eerlijk gezegd vind ik dit een bord wat goed de situatie aangeeft.
Er zal best een reden zijn dat sommige situaties door de wegbeheerder niet op een andere (simpelere) manier aangelegd kunnen worden. Je mag er van uit gaan dat daar goed over is nagedacht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• karel_G_1981
Yaksa schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Dat het herkenningssysteem van Tesla sommige borden niet (goed) herkend wil nog niet zeggen dat het debiele constructies zijn.
Soms is een ietwat afwijkend verkeersbord gewoon nodig om de oplettende bestuurder duidelijkheid te geven over de situatie. En eerlijk gezegd vind ik dit een bord wat goed de situatie aangeeft.
Er zal best een reden zijn dat sommige situaties door de wegbeheerder niet op een andere (simpelere) manier aangelegd kunnen worden. Je mag er van uit gaan dat daar goed over is nagedacht.
Dat laatste ga ik niet vanuit . De wegbeheerders zijn krankzinnig of er zit minstens een steekje los.

• Oneliner1985
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 13-06 22:51
In de hoop dat iemand dit herkent en kan helpen…

Bijzonder fier was ik, toen ik de update kreeg, downloadde en vervolgens installeerde. Om na de verplichte quiz EINDELIJK FSD te kunnen gebruiken in België.

Een manoeuvre maakt de auto perfect, maar van zodra hij accelereert naar 5km/u krijg ik het vervelende rode stuurtje op mijn scherm dat een systeem error ervoor zorgt dat FSD wordt uitgeschakeld. Ik heb de camera’s proper gemaakt, soft reset gedaan, auto paar uurtjes laten rusten,…

Zijn er hier mensen met gelijkaardige problemen? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Groeten van een wanhopige Belg…

• Voltswagen
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-07 10:50
Net iets nieuws ontdekt?!

In mijn straat zijn laadpalen waar ik hem altijd oplaad (ik woon in een appartement).

De accu van mijn tesla was aardig leeg en ondanks dat ik mijn navigatie naar huis had ingesteld parkeerde hij hem bij aankomst in straat netjes bij het laadpunt in plaats van mijn huis.

Iemand dit al eerder meegemaakt? Vond het wel slim!

Model Y Juniper LR AWD Ultra Red

• karel_G_1981
Voltswagen schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:18:
Net iets nieuws ontdekt?!

In mijn straat zijn laadpalen waar ik hem altijd oplaad (ik woon in een appartement).

De accu van mijn tesla was aardig leeg en ondanks dat ik mijn navigatie naar huis had ingesteld parkeerde hij hem bij aankomst in straat netjes bij het laadpunt in plaats van mijn huis.

Iemand dit al eerder meegemaakt? Vond het wel slim!
Of toeval?? :D Heb deze ervaring nog niet gehad

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:38
Oneliner1985 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:00:

Bijzonder fier was ik, toen ik de update kreeg, downloadde en vervolgens installeerde. Om na de verplichte quiz EINDELIJK FSD te kunnen gebruiken in België.

Een manoeuvre maakt de auto perfect, maar van zodra hij accelereert naar 5km/u krijg ik het vervelende rode stuurtje op mijn scherm dat een systeem error ervoor zorgt dat FSD wordt uitgeschakeld. Ik heb de camera’s proper gemaakt, soft reset gedaan, auto paar uurtjes laten rusten,…

Zijn er hier mensen met gelijkaardige problemen? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Heb je al geprobeerd om in de service modus de foutcode uit te lezen?

• nry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-06 08:09

nry

Oneliner1985 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:00:

Mijn collega had hetzelfde probleem. Hij zei dat zodra hij FSD startte, hij een rode waarschuwing kreeg dat het was geannuleerd. Autosteer werkte prima.

Hij maakte een afspraak bij SEC. Daar werd de auto gecontroleerd en bleek dat zijn rugleuning te ver naar achteren stond. Blijkbaar werkt FSD niet goed als je niet rechtop zit, en er wordt geen duidelijke melding weergegeven met de reden voor de annulering.

Als jouw rugleuning ook te ver naar achteren staat, kun je proberen deze recht te zetten en FSD opnieuw te starten om te zien of het probleem daarmee is opgelost.

• Oneliner1985
MisterX schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:54:
[...]

Heb je al geprobeerd om in de service modus de foutcode uit te lezen?
Nog niet. Hoe doe ik dat?

Bedankt alvast voor de reacties, ik probeer alles uit!
Hoe zijn de ervaringen in België sofar? Ook benieuwd of FSD op snelwegen 120km/u rijdt. En hoe gaat het in Brussel en (ring) Antwerpen? Steven Peeters heeft iig zojuist zijn eerste lange video geplaatst
05:10 Als Hollander snap ik niet dat daar geen verboden in te rijden bord staat (en FSD dus ook niet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS8dxVJVkoo2ivKwh3gPohswGbQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cGTShUBoZpzBzs1WT3mtKnQs.png?f=fotoalbum_large
07:00 Ik hoop niet dat het geldgebrek bij Rijkswaterstaat bij ons ook dit soort treinrails ervaringen gaat leveren
08:00 50km/u waar blijkbaar 70km/u mag door bebouwing. Zo was het in NL 20 jaar geleden. Time travel
12:00 Antwoord op mijn eigen vraag: 120km/u op snelweg. Dat ie in NL niet naar 130km/u gaat lijkt dan toch aan de tijd afhankelijke max snelheid te liggen

[ Voor 119% gewijzigd door pdidi op 13-06-2026 11:46 ]

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:36
Blijft FSD nu werken als je van Nederland België inrijdt en andersom? Ik woon in de grensstreek dus dat zou wel een aardige toevoeging zijn.

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:38
Oneliner1985 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 09:33:
[...]

Nog niet. Hoe doe ik dat?

Bedankt alvast voor de reacties, ik probeer alles uit!
Menu - Software tab - Dan op het scherm je model naam Model 3/Y ingedrukt houden tot je het ziet knipperen - service als wachtwoord intypen. Accepteren en kom je in het hoofdscherm.. Bij het tabje service alert staan je actieve fouten maar ook oudere. Daar zou deze ook bij moeten staan. Met informatie

(er staan ook voorbeeld filmpjes op YT)
Falch schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:16:
Blijft FSD nu werken als je van Nederland België inrijdt en andersom? Ik woon in de grensstreek dus dat zou wel een aardige toevoeging zijn.
Ja

[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 13-06-2026 12:40 ]

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
Oh dat is wel heel nice! Hopelijk volgen Frankrijk en Duitsland snel.

[ Voor 9% gewijzigd door Falch op 13-06-2026 13:09 ]

• gjcvro
  • Nu online
Falch schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:08:
[...]

Oh dat is wel heel nice! Hopelijk volgen Frankrijk en Duitsland snel.
Dat hopen nog veel meer mensen. 8)

• nicow101
pdidi schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:42:
[...]

[YouTube: Turbo Rotonde]

[Afbeelding]
Nee ik reed naar de superchargers bij Van der Valk Breukelen en kwam van de provinciale weg langs Kockengen. Vanaf de andere kant dus. Bij deze rotonde was het alleen rechts aanhouden. Terug gingen we driekwart rotonde en dat ging ook prima. Overigens reden we op weg naar de superchargers via de slagboom het parkeerterrein op en ook daar wist FSD feilloos de weg. Dat wil zeggen, tot vlak voor het Tesla terrein zeg maar. Toen wist ie het niet meer, ik moest zelf een plek uitzoeken hahah.

• Mike.Litoris
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08:48
Gisteren vanuit omgeving Eindhoven naar Erperheide in België gereden. FSD blijft prima werken. Navigatie viel wel een paar minuten uit omdat de tesla geen data verbinding had. Wisselen tussen NL en BE provider duurde best lang, maar FSD ging gewoon netjes door.
Net de tip van Kees geprobeerd en waarempel het werkt. Als je de max ingestelde snelheid 3km boven de huidige snelheid insteld dan gaat FSD uit zichzelf meteen zo hard rijden. Ook tijdens het rijden werkt dat door het scroll wieltje de snelheid langzaam te verhogen (dus met +1 km ipv +5 km).
Wat daardoor ook goed werkt is op een 100km snelweg de max snelheid op 105km/u te zetten. Als de Tesla dan even afremd tot 102km/u dan gaat ie vandaar terug naar 105km/u

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 13-06-2026 19:10 ]

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09
Net mn eerste FSD rit in BE er op zitten. Verbazingwekkend !
De auto reed wel heel dicht tegen de middenlijn aan. Voor de rest was het een heel positieve eerste ervaring

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
pdidi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 18:09:
Net de tip van Kees geprobeerd en waarempel het werkt. Als je de max ingestelde snelheid 3km boven de huidige snelheid insteld dan gaat FSD uit zichzelf meteen zo hard rijden. Ook tijdens het rijden werkt dat door het scroll wieltje de snelheid langzaam te verhogen (dus met +1 km ipv +5 km).
Wat daardoor ook goed werkt is op een 100km snelweg de max snelheid op 105km/u te zetten. Als de Tesla dan even afremd tot 102km/u dan gaat ie vandaar terug naar 105km/u
Snap het niet helemaal, bedoel je een andere instelling in het menu of iedere keer scroll wieltje de snelheid instellen?

• thijsboeree
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:49
karel_G_1981 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 06:53:
In de vs gaan ze inmiddels op 14.3.4 na talloze klachten over 14.3.3 , apart dat updates soms tot ander gedrag leidt wat weer allerlei zij effecten heeft. Voor mijn gevoel rijdt 14.2.2.6 ook iets minder goed dan 14.2.2.5 ,een systeem als FSD is best lastig te tweaken blijkbaar omdat alles op alles effect heeft.

-blijf het bij tesla ook wel apart vinden dat de CEO over dit soort updates tweet. 14.3.3 was blijkbaar toch niet zo’n “banger “ wat hij eerder postte

[Afbeelding]
Ik merk bij FSD 14.2.2.6 meer phantom breaking bij voetgangers, en ook soms nog vol in de ankers bij een groen stoplicht, met volle vaart erop af en dan ineens een anders stoplicht op rood zien staan en bam, keihard remmen, auto's achter mij krijgen haast een beroerte. Ik vind dit zelf ook best wel eng.

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:49

Sandyman538

SandstorM [148839]

fretnn schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:02:
Net mn eerste FSD rit in BE er op zitten. Verbazingwekkend !
De auto reed wel heel dicht tegen de middenlijn aan. Voor de rest was het een heel positieve eerste ervaring
Dat doet die van mij ook steeds, lijkt nog wel extremer dan bij de vorige versie. Ik rij echt vaak met mijn linkerspiegel boven de strepen. Best irritant, zeker omdat hij lijkt alsof hij bij andere gebruikers wel meer in het midden rijdt. Met autopilot rijdt hij bijvoorbeeld wel goed in het midden van de rijstrook.

Verder vandaag voor het eerst meegemaakt dat hij op de snelweg aan bleef geven dat het 130km/u was, terwijl de tijd inmiddels 06.15 was en het dan gewoon 100 is. Snelheid bleef ook gewoon hoog. Daarna door wegwerkzamheden naar 70, dat ging goed, maar daarna pakte hij weer 130 op. Vreemd. Nog niet eerder meegemaakt.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• Oneliner1985
Met dank aan de hulp hierboven, ondertussen heel wat kilometers FSD gereden. Al kreeg ik op het einde van mijn rit - simpelweg op de autostrade - toch weer een systeemerror.

Het is uiteindelijk de DAS-reset die het initiële probleem, waarbij ik enkele seconden na vertrek consequent een systeemerror kreeg, wel opgelost. Moesten er nog mensen op een soortgelijk issue stoten...

Wat mij opviel is dat hij op de kleine weggetjes waar je 50km/u mag, in eerste instantie toch rond de 35km/u blijft hangen. Een klein tikje op het gaspedaal lijkt over te komen als een soort van goedkeuring om toch de maximumsnelheid te benaderen. Is dat iets dat nog mensen hebben ervaren?
Sandyman538 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 20:34:
[...]

Verder vandaag voor het eerst meegemaakt dat hij op de snelweg aan bleef geven dat het 130km/u was, terwijl de tijd inmiddels 06.15 was en het dan gewoon 100 is. Snelheid bleef ook gewoon hoog. Daarna door wegwerkzamheden naar 70, dat ging goed, maar daarna pakte hij weer 130 op. Vreemd. Nog niet eerder meegemaakt.
Ik merkte vandaag ook dat er iets niet lekker gaat met de max snelheid. Op A2 thv utrecht waar je ook na 19uur maar 100 mag, verscheen af en toe 130 in beeld.
Of dit nou met de nieuwe FSD of de nieuwe kaart te maken heeft weet ik niet (kreeg ze beide tegelijk)

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 13-06-2026 21:17 ]

Flash3d schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 19:37:
[...]

Snap het niet helemaal, bedoel je een andere instelling in het menu of iedere keer scroll wieltje de snelheid instellen?
Je kunt met het scroll wieltje de auto sneller laten rijden zonder gas te geven door 3km boven de huidige snelheid in te stellen en dan langzaam +1km verhogen.
Dus als FSD 102km/u rijdt en jouw max ingestelde snelheid is 110km/u dan blijft FSD 102km/u rijden.
Als je dan met het scroll wieltje de max snelheid van 110 naar 105km/u draait gaat FSD meteen 105km/u rijden. Door daarna iedere keer +1km omhoog te scrollen gaat FSD steeds harder

[ Voor 25% gewijzigd door pdidi op 13-06-2026 21:31 ]

• Papsec
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-07 01:22
Vandaag een FSD testrit in België gemaakt, en ben zeker wel onder de indruk. Rustige rijstijl, maar had toch de indruk dat hij vinnig genoeg was bij het invoegen. Paar heel mooie acties gezien, met onvoorziene obstakels (verhuisvrachtwagen die aan het lossen was, absurde aangelegde wegversmallingen en kruisend zwaar verkeer), maar ook een paar kleinere probleempjes (inparkeren, vertrekken na in te parkeren, hard remmen voor een tegenliggende fietser, die wel mooi op zijn kant reed). Wel twee maal op de snelweg blijven inhalen en links rijden, en daardoor de afrit missen (de tweede keer op tijd kunnen ingrijpen).

Al bij al een geslaagd rit, heel interessant om te zien hoever het systeem al staat, en waar er nog wat verbeterpunten zijn.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:53
Update beschikbaar (BE). Ook mailtje voor proefperiode en app-melding ontvangen.

Hopelijk kan ik de proefperiode nog enkele dagen uitstellen. Dan kan ik nog op vakantie vertrekken (jammer genoeg richting DE en verder), maar toch de eerste 100km profiteren.

Ben vooral beneiuwd of het systeem de zone 30 waar ik woon dan eindelijk gaat herkennen. Ik kijk er naar uit!

• gjcvro
  • Nu online
sonina schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 22:03:
Update beschikbaar (BE). Ook mailtje voor proefperiode en app-melding ontvangen.

Hopelijk kan ik de proefperiode nog enkele dagen uitstellen. Dan kan ik nog op vakantie vertrekken (jammer genoeg richting DE en verder), maar toch de eerste 100km profiteren.

Ben vooral beneiuwd of het systeem de zone 30 waar ik woon dan eindelijk gaat herkennen. Ik kijk er naar uit!
Hier begon de proefperiode meteen nadat de update geïnstalleerd was.

• Fire69

De update nog niet installeren dan. FSD wordt geactiveerd direct nadat de installatie gedaan is.

Blijkbaar had ik gisteren geen abo mogen afsluiten, jij hebt een mail voor een proefperiode gekregen vandaag? :|

Anyway, net eerst rit van een half uurtje achter de rug, was superspannend, het is toch niet hetzelfde als je het met je eigen auto ervaart! :D

Paar keer moeten overnemen via rem, paar keer moeten gas bijgeven. Al bij al wel geslaagde rit, maar duidelijk wel Supervised :)
Fire69 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Blijkbaar had ik gisteren geen abo mogen afsluiten, jij hebt een mail voor een proefperiode gekregen vandaag? :|
Als Tesla net zo aardig is in België voor vroege abo afsluiters dan krijg je later alsnog een proefperiode

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 13-06-2026 23:06 ]

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:29
Zojuist ook eerste ritje gemaakt van 40 min.

Het is vooral heel plezant maar wel tegelijkertijd ook erg spannend en eng voor velgschade gezien ik altijd erg ruim gaat in de bochten :D

Wel 2 keer moeten overnemen om hetzelfde reden, voorsorteren doet die totaal niet terwijl erg duidelijk is op de weg met pijltjes 😬 gelukkig was het nacht en erg rustig. Morgen wordt een echte test van 3u ritje met kids erbij 😄

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:30
Vandaag ook mijn eerste FSD-rit mogen maken. Kon na 5 minuten al wel meteen ingrijpen en dit ook netjes via de microfoon gemeld bij Tesla. Voor de afrit A2 waar ik op moest bleef die voor de stoplichten volledig rechts rijden terwijl die toch echt minimaal 2 banen naar links moest opschuiven om goed voorgesorteerd te staan. Verdere rit ging erg netjes en soepel, inclusief het fileparkeren. Kon misschien een paar cm strakker richting de stoep, maar buiten dat erg netjes

• fretnn
De zone 30 waar ik woon wordt beter herkend dan bij TACC maar na een tijd gaat ie toch weer 50 rijden

• fretnn
Zo net 2 kleine ritjes gedaan. Eerste was ok. Los van dicht bij de middenrand blijven hangen.

De 2e was volledig zone 30. Negeert die volledig. Niet zo erg valt te corrigeren. 2e probleem: de volledige 2km met een wiebelend stuur. Het is subtiel maar lichtjes irritant

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19-07 14:15
fretnn schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:30:
Zo net 2 kleine ritjes gedaan. Eerste was ok. Los van dicht bij de middenrand blijven hangen.

De 2e was volledig zone 30. Negeert die volledig. Niet zo erg valt te corrigeren. 2e probleem: de volledige 2km met een wiebelend stuur. Het is subtiel maar lichtjes irritant
Klinkt ook alsof je camera’s gekalibreerd moeten worden. Ik heb tot dusver geen problemen gehad met het centreren op de weg.

Wat betreft de 30 zone; kijk ook eens of de ‘dynamische snelheid’ toggle verschil maakt. Persoonlijk heb ik liever 50 in een 30 zone, maar dat verschilt pp :p

FSDRecap.com - FSD rit analyse

• fretnn
Hype schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:18:
[...]

Klinkt ook alsof je camera’s gekalibreerd moeten worden. Ik heb tot dusver geen problemen gehad met het centreren op de weg.

Wat betreft de 30 zone; kijk ook eens of de ‘dynamische snelheid’ toggle verschil maakt. Persoonlijk heb ik liever 50 in een 30 zone, maar dat verschilt pp :p
Camera calibratie ga ik deze week eens doen.

Dynamische snelheid toggle interpreteer ik als: rij sneller als iedereen sneller rijdt. Maar dit werkt dus anders ?

• gjcvro
  • Nu online
fretnn schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Camera calibratie ga ik deze week eens doen.

Dynamische snelheid toggle interpreteer ik als: rij sneller als iedereen sneller rijdt. Maar dit werkt dus anders ?
Je bent niet de enige die er over klaagt hoor. De opmerking is inmiddels al vaker langsgekomen, en ik vind ook dat hij te kort op de streep rijdt. Heb alle settingen al een keer gereset en opnieuw gekalibreerd, ook al eens expres ver naar links of rechts tijdens kalibreren, allemaal zonder succes.

• karel_G_1981
gjcvro schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 13:28:
[...]

Dat hopen nog veel meer mensen. 8)
Ben nu voor een paar trips in DLD , groot nadeel hier is wel die 130 Max beperking . Hoop wel dat die er voor DLD af gaat en bv naar 160 gaat

• gjcvro
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Ben nu voor een paar trips in DLD , groot nadeel hier is wel die 130 Max beperking . Hoop wel dat die er voor DLD af gaat en bv naar 160 gaat
Zou mij niet echt uitmaken, omdat ik nou toch meestal al max 130 rij. Word nl simpel van alle snelheidsaanpassingen daar. Ze zetten gerust een bordje einde beperking, en nog geen kilometer later weer naar 120/80/60.

• Fire69
pdidi schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 23:05:
[...]

Als Tesla net zo aardig is in België voor vroege abo afsluiters dan krijg je later alsnog een proefperiode
Ik hoop het! Het is vanwege EAP maar 49€ besparing, maar toch altijd leuk :)
Hype schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:18:
[...]
Net terug van tweede testrit, ik heb het wiebelend stuur ook. 99% van de rit niks, dan plots een paar 100m wel, daarna weer niks. Lijkt me toch eerder een bug dan een kalibratiesysteem.
karel_G_1981 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Sinds ze enkel op camera zijn overgegaan is de max snelheid 140km/u. Ik denk niet dat ze het nog hoger gaan zetten dan dat.

Daarnet wel een vervelend puntje gemerkt. Ik weet niet hoe het in NL zit, maar steeds meer chauffeurs blijven op de autosnelweg op de middelste strook plakken, ook als ze maar 100-110 doen.
Ik reed 120 op de rechterstrook, afslag binnen 1km. Daar ging hij dus gezellig rechts voorbij steken, gevaarlijk en een zware overtreding!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16:36

EDB

Fire69 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Ik hoop het! Het is vanwege EAP maar 49€ besparing, maar toch altijd leuk :)

[...]

Net terug van tweede testrit, ik heb het wiebelend stuur ook. 99% van de rit niks, dan plots een paar 100m wel, daarna weer niks. Lijkt me toch eerder een bug dan een kalibratiesysteem.

[...]

Sinds ze enkel op camera zijn overgegaan is de max snelheid 140km/u. Ik denk niet dat ze het nog hoger gaan zetten dan dat.

Daarnet wel een vervelend puntje gemerkt. Ik weet niet hoe het in NL zit, maar steeds meer chauffeurs blijven op de autosnelweg op de middelste strook plakken, ook als ze maar 100-110 doen.
Ik reed 120 op de rechterstrook, afslag binnen 1km. Daar ging hij dus gezellig rechts voorbij steken, gevaarlijk en een zware overtreding!
Je laatste punt herken ik wel. Niet alleen op FSD maar ook via TACC / Autopilot haalt die van mij gerust rechts in.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• nicow101
EDB schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Je laatste punt herken ik wel. Niet alleen op FSD maar ook via TACC / Autopilot haalt die van mij gerust rechts in.
FSD heeft geen probleem met rechts inhalen, dat is al vanaf het begin het geval. Nu is het in een (langzaam) rijdende file wel fijn, maar op gewone snelheid toch echt een overtreding. Een dure ook, dus draai ik het scrollwieltje omlaag.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:13
Geweldige tests! Wat een techniek is het ook en hoeveel veiliger gaat dit ons verkeer maken. Ik vind AI Drivr ook leukste content creator - wholemars is een beetje te fanboy voor mij. Geweldig.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• gjcvro
  • Nu online
Ecological schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:52:
[YouTube: Pushing Tesla FSD Reflexes to the Limit]

Geweldige tests! Wat een techniek is het ook en hoeveel veiliger gaat dit ons verkeer maken. Ik vind AI Drivr ook leukste content creator - wholemars is een beetje te fanboy voor mij. Geweldig.
Je bent te laat...

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:51
Ecological schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:52:
[YouTube: Pushing Tesla FSD Reflexes to the Limit]

'limit' als het dag is en dan ook nog eens zonnig. En op een verder lege weg. Dat kan je toch geen limiet noemen?

• Fire69
Bartske schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:58:
[...]

'limit' als het dag is en dan ook nog eens zonnig. En op een verder lege weg. Dat kan je toch geen limiet noemen?
Ik ben wel fan van AI Drivr, maar ik vond zijn test ook niet zo geslaagd. Hij had inderdaad 's nachts en met een obstakel moeten testen.
Ook lijken ze te denken dat FSD op die pop reageert die gegooid wordt, maar de eerste reactie is natuurlijk gewoon op die gast die plots in beeld verschijnt.

• gjcvro
  • Nu online
Bartske schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Desalniettemin indrukwekkend hoe snel het systeem reageert, al is het op de in beeld stappende gooier. Ik vraag me af hoeveel bestuurders er zijn die de auto dan op tijd uit te weg krijgen.

• Yaksa
  • Laatst online: 16:24
gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:16:
[...]Desalniettemin indrukwekkend hoe snel het systeem reageert, al is het op de in beeld stappende gooier. Ik vraag me af hoeveel bestuurders er zijn die de auto dan op tijd uit te weg krijgen.
Ik vraag me eerder af hoeveel poppengooiende idioten er in Nederland langs de weg staan.
Click-bait titel, sensationeel commentaar, alles om maar zoveel mogelijk clicks te krijgen.
Dit heeft helemaal niks met een serieuze test te maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ecological
gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:55:
[...]

[...]

Je bent te laat...
Ah mea culpa, gaat ook zo snel deze thread :)

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:27
Zonet een testritje gedaan in het Belgisch landschap en ik kwam een Skateboard idioot tegen:
Ik weet niet wat FSD zou gedaan hebben, maar ik heb mijn rem ingeduwd en naar links uitgeweken.

• Bartske
gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:16:
[...]

Desalniettemin indrukwekkend hoe snel het systeem reageert, al is het op de in beeld stappende gooier. Ik vraag me af hoeveel bestuurders er zijn die de auto dan op tijd uit te weg krijgen.
Ik vind het eerlijkgezegd helemaal niet indrukwekkend en dit lijkt me het minste dat een systeem (beter) zou moeten kunnen dan een mens, ontzettend snel reageren op een object dat voor een auto wordt gegooid. Mijn 'domme' auto met wat veilgheidssystemen reageert ook al op deze situaties met een noodstop. Het lijkt mij veel interessanter om cases te behandelen waar keuzes moeten gemaakt worden waar je op het moment zelf nog moeilijk kan inschatten wat de beste keuze is, en dan het liefst in slecht weer. Wat doet de auto als er in eens van 2 kanten auto's op hem af komen rijden? Wat gebeurd er als de auto uit moet wijken voor de pop maar er op dat moment ook net een auto aan de andere kant langs komt rijden? Etc etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartske op 14-06-2026 14:35 ]

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:13
In NL gebeurt dat ook maar niet zoveel als in België. Hier in Belgie plakken mensen (vooral in de spitsuren) gerust de hele weg van Brussel naar Hasselt op de linkerbaan. Lekker 95 km/h rijden en niet naar rechts gaan terwijl de volgende vrachtwagen die wordt ingehaald zich 3 kilometer verderop bevindt. Ik ben blij dat de Tesla hem daar gewoon voorbij steekt, dan hoef ik het zelf niet te doen. Snelwegpolitie is hier gelukkig niet te bekennen en als je die al eens ziet dan hebben die hun handen vol aan 50% van de auto's van de weg plukken omdat de bestuurders hun gsm in de handen hebben. Man man man wat zijn Belgen toch slechte chauffeurs.

Overigens mijn eerste FSD ervaring in België gisteravond en vandaag (proefperiode): positief verrast, maar het systeem is verre van perfect. Daar waar de situatie overzichtelijk en logisch is reageert het systeem goed en kun je zonder zorgen rijden. Daar waar het niet-standaard (lees: wegwerkzaamheden of een ontbrekend bord) gaat het mis. De auto wou drie keer over een doorgetrokken streep rijden, één keer over een verdrijvingsvlak inhalen, één keer een afgesloten straat in rijden, en ik heb twee afslagen gemist (gevolg: 15 min extra rijtijd). Verder vind ik dat de auto erg vroeg naar rechts knippert bij het inhalen, dat gebeurt al als je nog niet eens voorbij de auto bent die je inhaalt op de snelweg.

[ Voor 24% gewijzigd door Bobmeister op 14-06-2026 15:04 ]

Bartske schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Ik vind het eerlijkgezegd helemaal niet indrukwekkend en dit lijkt me het minste dat een systeem (beter) zou moeten kunnen dan een mens, ontzettend snel reageren op een object dat voor een auto wordt gegooid. Mijn 'domme' auto met wat veilgheidssystemen reageert ook al op deze situaties met een noodstop. Het lijkt mij veel interessanter om cases te behandelen waar keuzes moeten gemaakt worden waar je op het moment zelf nog moeilijk kan inschatten wat de beste keuze is, en dan het liefst in slecht weer. Wat doet de auto als er in eens van 2 kanten auto's op hem af komen rijden? Wat gebeurd er als de auto uit moet wijken voor de pop maar er op dat moment ook net een auto aan de andere kant langs komt rijden? Etc etc.
Hier een voorbeeld maar dan met echte mensen. Musk heeft daar ooit dit over gezegd

• pegasuspiet
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-07 09:37
gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Je bent niet de enige die er over klaagt hoor. De opmerking is inmiddels al vaker langsgekomen, en ik vind ook dat hij te kort op de streep rijdt. Heb alle settingen al een keer gereset en opnieuw gekalibreerd, ook al eens expres ver naar links of rechts tijdens kalibreren, allemaal zonder succes.
Vreemd, die van mij rijd erg rechts, zeer dicht langs de trottoirband, ben soms bang dat ie mijn velgen beschadigd wat tot nu toe nog niet gebeurd is.

• gjcvro
  • Nu online
Yaksa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Ik vraag me eerder af hoeveel poppengooiende idioten er in Nederland langs de weg staan.
Click-bait titel, sensationeel commentaar, alles om maar zoveel mogelijk clicks te krijgen.
Dit heeft helemaal niks met een serieuze test te maken.
Nou, verzin zelf een betere dan zou ik zeggen. Of heb je nog steeds niet gereden?

• gjcvro
  • Nu online
Bartske schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Nou, zet het op zou ik zeggen. Iets afkraken is nooit moeilijk, het zelf beter doen dan weer wel.

En een noodstop maken doen inderdaad veel meer auto's, maar ook de uitwijkende manoeuvre maken is wat het wel apart maakt. Wat mij zou boeien: kiest hij voor een tegemoetkomende auto of voor minder uitwijken. Het filmpje waarin dat ooit gebeurde was nog zonder fsd.

[ Voor 12% gewijzigd door gjcvro op 14-06-2026 16:27 ]

• Bartske
gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:17:
[...]

Nou, zet het op zou ik zeggen. Iets afkraken is nooit moeilijk, het zelf beter doen dan weer wel.

En een noodstop maken doen inderdaad veel meer auto's, maar ook de uitwijkende manoeuvre maken is wat het wel apart maakt. Wat mij zou boeien: kiest hij voor een tegemoetkomende auto of voor minder uitwijken. Het filmpje waarin dat ooit gebeurde was nog zonder fsd.
Rare reactie dit, als je commentaar hebt op een filmpje met een sensatietitel moet je het maar zelf doen?

• gjcvro
  • Nu online
Bartske schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Rare reactie dit, als je commentaar hebt op een filmpje met een sensatietitel moet je het maar zelf doen?
Nee, het is tegenwoordig veel te gebruikelijk om iets af te zeiken, in plaats van te kijken wat er wel gedaan wordt. Dus ik vind het een rare reactie als je begint met bwah, ze hadden dit of dat.

• thijsboeree
Gaat het hier op het forum nog over FSD?

• thijsboeree
Wat mij trouwens opvalt: als ik op een weg rijd met daarnaast een fietspad op gelijke hoogte van de rijbaan (het oranje fietspad met de onderbroken streep), rijdt FSD netjes langs fietsers en wijkt hij zelfs een klein stukje uit om wat extra ruimte te geven. Maar als er naast de weg een verhoogd fietspad ligt en ik in de buurt van fietsers kom, remt FSD soms ineens vrij schokkerig af. Dat heb ik inmiddels al een paar keer meegemaakt. Herkennen anderen dit ook?

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:57
Eerste ritje gereden met een trial in BE.

Zeker nog niet perfect, maar heel indrukwekkend!

Twee zaken die me opvielen:

(1) Voor een rotonde waar de derde afslag genomen moest worden (linksaf in de rijrichting dus) ging de richtingaanwijzer naar links vóór het oprijden van de rotonde. Dat vinden we in België alvast iets gek.

(2) Iets waar ik me wel zorgen over maak: er wordt niet afgeremd voor straten aan de rechterkant die voorrang hebben, ook als je nauwelijks kan zien wat er van achter het hoekje komt. Zo zijn er in een zone 30 tientallen straten hier. Als er een bestuurder zijn voorrang 'neemt', vind ik dit een heel gevaarlijke situatie. Zelf al moeten ingrijpen voor een fietser uit zo'n straat, FSD leek rustig door te gaan rijden.

Uiteraard ook veel positieve zaken ervaren, maar de minpuntjes blijven natuurlijk makkelijker hangen.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:22
pdidi schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Hier een voorbeeld maar dan met echte mensen. Musk heeft daar ooit dit over gezegd
Dat filmpje schijnt uit 2024 te zijn en er zijn geen bewijzen dat het iets met FSD of hulpsystemen te maken heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Myrdhin op 14-06-2026 17:39 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:48
Ook maar even melden. Heel leuk, afgelopen avond kreeg ik een mailtje voor een trial. Ik heb een 2026 M3 met de zwarte logo's en terug een stalk aan het stuur maar heb ook nog de "Basic Autopilot met Autosteer en TACC".

Eerst nog een beetje aarzelend maar na de berichten van @pdidi dat ook na FSD je Autosteer en TACC behoudt vanmorgen het toch even aangezet. @pdidi , is dit nog altijd het geval? Ik hoor in mijn omgeving geruchten dat het toch niet zou zijn? Mag ik met een gerust hart voorlopig er van uit gaan dat ik Autosteer en TACC terugkrijg of ben ik het haasje?
pegasuspiet schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:12:
[...]

Vreemd, die van mij rijd erg rechts, zeer dicht langs de trottoirband, ben soms bang dat ie mijn velgen beschadigd wat tot nu toe nog niet gebeurd is.
Dit heb ik ook al gemerkt dat ik soms denk "oeh da's dicht" maar tot nog toe geen schade.

Hij slaat bij mij de bal nog mis op een nieuwe verkaveling die afgetakt is net voor een keerlus waar een 4-tal huizen rond staan. Dan gaat ie even in paniek of rijdt te ver door. Bij het panikeren ging ie even in de stoep/berm maar ging dan paar keer stoten achteruit om dan toch terug in te draaien. Een andere keer ging ie los tot bij een ander huis tot op de oprit :+ .

• gjcvro
  • Nu online
HyperBart schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:55:
Ook maar even melden. Heel leuk, afgelopen avond kreeg ik een mailtje voor een trial. Ik heb een 2026 M3 met de zwarte logo's en terug een stalk aan het stuur maar heb ook nog de "Basic Autopilot met Autosteer en TACC".

Eerst nog een beetje aarzelend maar na de berichten van @pdidi dat ook na FSD je Autosteer en TACC behoudt vanmorgen het toch even aangezet. @pdidi , is dit nog altijd het geval? Ik hoor in mijn omgeving geruchten dat het toch niet zou zijn? Mag ik met een gerust hart voorlopig er van uit gaan dat ik Autosteer en TACC terugkrijg of ben ik het haasje?

[...]

Dit heb ik ook al gemerkt dat ik soms denk "oeh da's dicht" maar tot nog toe geen schade.

Hij slaat bij mij de bal nog mis op een nieuwe verkaveling die afgetakt is net voor een keerlus waar een 4-tal huizen rond staan. Dan gaat ie even in paniek of rijdt te ver door. Bij het panikeren ging ie even in de stoep/berm maar ging dan paar keer stoten achteruit om dan toch terug in te draaien. Een andere keer ging ie los tot bij een ander huis tot op de oprit :+ .
Bij mij (m3 2024) kwam alles weer terug zoals voorheen.

• karel_G_1981

[...]

Daar heb je voor betaald dus dat kunnen ze niet zomaar afpakken lijkt me? . Ik heb ook autosteer, die werkt bij mij ook gewoon nog steeds. Als ik in Duitsland ben kan ik fsd niet gebruiken en kun je gewoon de auto op autosteer zetten en dan werkt het net als voorheen. Viel me trouwens op dat ik voor wegrijden steeds een pop up kreeg om fsd aan te zetten . Ja duh wil ik wel maar werkt (nog) niet in dld. De VS is ons voorland wat dat betreft daar werkt autosteer ook nog gewoon op auto’s waar het op zat en men niet betaalt of betaald heeft voor fsd.
Myrdhin schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:36:
[...]

Dat filmpje schijnt uit 2024 te zijn en er zijn geen bewijzen dat het iets met FSD of hulpsystemen te maken heeft.
Klopt, het ging om het voorbeeld van een trolley probleem hoe FSD zal besluiten. Dus voetganger ontwijken en proberen de botsing met de tegenligger te minimaliseren

[...]

Ja, zodra het FSD abo is afgelopen krijg je weer Basic AP terug. Zolang je FSD abo nog actief is heb je Enhanced Autopilot (met Auto Lane Change en Navigate on Autopilot), ook in het buitenland als FSD daar niet werkt. Overigens is er volgens mij nog steeds niemand die een Tesla met alleen TACC heeft met FSD. Daar is nog steeds van onduidelijke wat er precies in het buitenland gebeurd (waarschijnlijk geen EAP)

• Bartske
gjcvro schreef op zondag 14 juni 2026 @ 16:46:
[...]

Nee, het is tegenwoordig veel te gebruikelijk om iets af te zeiken, in plaats van te kijken wat er wel gedaan wordt. Dus ik vind het een rare reactie als je begint met bwah, ze hadden dit of dat.
Het is zeker impressive wat FSD kan, maar dit gaat om een filmpje dat de veiligheid van het systeem (claimt) te testen. Als je in een auto rijdt ben je niet alleen verantwoordlijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van je medeweggebruikers. Een filmpje maken waarin je claimt de limieten van een systeem te testen maar waar dat duidelijk niet zo is kan valse informatie overbrengen bij kijkers ('ik hoef niet in te grijpen want mijn auto ontwijkt toch wel'). Dus is het zeker gewaarborgd om kritisch naar dit soort filmpjes/media te kijken.

• ReconE
  • Laatst online: 20-07 19:55
TLHA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 17:14:
Eerste ritje gereden met een trial in BE.

Zeker nog niet perfect, maar heel indrukwekkend!

Twee zaken die me opvielen:

(1) Voor een rotonde waar de derde afslag genomen moest worden (linksaf in de rijrichting dus) ging de richtingaanwijzer naar links vóór het oprijden van de rotonde. Dat vinden we in België alvast iets gek.

(2) Iets waar ik me wel zorgen over maak: er wordt niet afgeremd voor straten aan de rechterkant die voorrang hebben, ook als je nauwelijks kan zien wat er van achter het hoekje komt. Zo zijn er in een zone 30 tientallen straten hier. Als er een bestuurder zijn voorrang 'neemt', vind ik dit een heel gevaarlijke situatie. Zelf al moeten ingrijpen voor een fietser uit zo'n straat, FSD leek rustig door te gaan rijden.

Uiteraard ook veel positieve zaken ervaren, maar de minpuntjes blijven natuurlijk makkelijker hangen.
Fijn dat je een goede ervaring had. Punt 1 is in België idd niet gebruikelijk, maar wel in Nederland, zo leren we het over het algemeen bij rijles. Fsd is o.a. getraind in Nederland.

Punt 2, misschien kun je met het scrollwiel de max snelheid wat verlagen? Het blijft een adas (hulpsysteem) wat je af en toe wat moet bijsturen.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Felyrion

goodgoan!

Bartske schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:55:
[...]

Het is zeker impressive wat FSD kan, maar dit gaat om een filmpje dat de veiligheid van het systeem (claimt) te testen. Als je in een auto rijdt ben je niet alleen verantwoordlijk voor je eigen veiligheid, maar ook voor die van je medeweggebruikers. Een filmpje maken waarin je claimt de limieten van een systeem te testen maar waar dat duidelijk niet zo is kan valse informatie overbrengen bij kijkers ('ik hoef niet in te grijpen want mijn auto ontwijkt toch wel'). Dus is het zeker gewaarborgd om kritisch naar dit soort filmpjes/media te kijken.
Kritisch mag zeker, maar het lijkt me toch overduidelijk dat de limieten opzoeken hier gaat over reactietijd, niet over allerlei andere zaken die er bij gehaald worden. Of moeten we hier richting Amerika met al die disclaimer opmerkingen zoals "niet in bad gebruiken".... beetje nadenken mag nog toch?

Wat je ziet zijn (volgens mij) indrukwekkende reactietijden, niet meer, niet minder.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Impressive, uitwijken over de busbaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvgpg-Cuj1ChGE-1cqNQStF1tH4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2hJPNk40Fs70DBgS2zRZaWpM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door pdidi op 14-06-2026 20:57 ]

• TLHA
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13:57
ReconE schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Fijn dat je een goede ervaring had. Punt 1 is in België idd niet gebruikelijk, maar wel in Nederland, zo leren we het over het algemeen bij rijles. Fsd is o.a. getraind in Nederland.

Punt 2, misschien kun je met het scrollwiel de max snelheid wat verlagen? Het blijft een adas (hulpsysteem) wat je af en toe wat moet bijsturen.
Punt 1: ik zou verwachten dat men dit dan voor BE snel kan bijsturen.

Punt 2: ja, dat heb ik inderdaad na een paar keer zo toegepast. Anderzijds leek het echt structureel gedrag. Ik weet niet hoe dat in NE is, maar als je tijdens een rijexamen op die snelheid een zijweg passeert waar je voorrang moet verlenen, laten ze je volgens mij onmiddellijk terug naar het examencentrum rijden. Ik zou hier liever wat defensiever rijgedrag zien. Al zal dat voor sommigen dan niet assertief genoeg zijn.

• fretnn
Daarnet een woonerf binnen gereden. Max snelheid is 20. FSD bleef 50 knallen, moest snel aan het knopje draaien.

Ik heb de indruk dat die 5000 extra test kilometers in BE niet gewerkt is op zone 30 en woonerf.

Er staat hier in de buurt ook op een bedrijventerrein een bord van 15km per uur. Zichtbaar vanaf de weg. Natuurlijk rijdt FSD dan 15 per uur 😅

• karel_G_1981
fretnn schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Daarnet een woonerf binnen gereden. Max snelheid is 20. FSD bleef 50 knallen, moest snel aan het knopje draaien.

Ik heb de indruk dat die 5000 extra test kilometers in BE niet gewerkt is op zone 30 en woonerf.

Er staat hier in de buurt ook op een bedrijventerrein een bord van 15km per uur. Zichtbaar vanaf de weg. Natuurlijk rijdt FSD dan 15 per uur 😅
Stonden daar geen snelheidsborden?

• fretnn
karel_G_1981 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:52:
[...]

Stonden daar geen snelheidsborden?
Een woonerf wordt aangeduid met een specifiek verkeersbord:

https://www.antwerpen.be/...77ee6d/wat-is-een-woonerf

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48
fretnn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 06:01:
[...]

Een woonerf wordt aangeduid met een specifiek verkeersbord:

https://www.antwerpen.be/...77ee6d/wat-is-een-woonerf
Tesla herkent de Nederlandse woonerf borden ook niet.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:22
fretnn schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:17:
[...]
En hopelijk gelijk FSD uitgezet waardoor je een melding kan maken van dit gedrag met de microfoonknop zodat het opgelost kan worden?

• MindBender
  • Laatst online: 11:32

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Ik heb en nu een paar dagen mee gereden. Lange ritten, korte ritjes, demo’s voor vrienden en collega’s. Het is een beetje hit or miss: Als hij het goed doet, is het echt wel indrukwekkend.

Maar zondagochtend was het bar slecht: Hij maakte fout na fout en ik moest steeds ingrijpen. Hij ging ook steeds voorzichtiger langzamer rijden.

Aan het einde van de rit, in plaats van de gebruikelijke oplettendheid beoordeling kreeg ik een preek te lezen. TLDR; maar iets met ‘telemetry’, ‘misbruik’ en ‘gerapporteerd’. Ik vind dat nogal een serieuze beschuldiging, van een systeem dat zelf doorlopend fouten maakt. Ik had alles aanstaan, maar heb ter plaatse meteen alle telemetry uitgezet.
MindBender schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:15:
Ik heb en nu een paar dagen mee gereden. Lange ritten, korte ritjes, demo’s voor vrienden en collega’s. Het is een beetje hit or miss: Als hij het goed doet, is het echt wel indrukwekkend.

Maar zondagochtend was het bar slecht: Hij maakte fout na fout en ik moest steeds ingrijpen. Hij ging ook steeds voorzichtiger langzamer rijden.

Aan het einde van de rit, in plaats van de gebruikelijke oplettendheid beoordeling kreeg ik een preek te lezen. TLDR; maar iets met ‘telemetry’, ‘misbruik’ en ‘gerapporteerd’. Ik vind dat nogal een serieuze beschuldiging, van een systeem dat zelf doorlopend fouten maakt. Ik had alles aanstaan, maar heb ter plaatse meteen alle telemetry uitgezet.
Foto van het scherm en wat filmpjes van de ingrepen gemaakt?

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:49

Sandyman538

SandstorM [148839]

TLHA schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Punt 1: ik zou verwachten dat men dit dan voor BE snel kan bijsturen.
Ik hoop dat dit ook voor Nederland aangepast wordt. Schijnt soort van gedoogd (en door sommigen aangeleerd), maar een rotonde is een doorgaande weg waarbij je alleen (naar mijn idee) richting aangeeft bij het verlaten.
Ik weet niet hoe dat in NE is, maar als je tijdens een rijexamen op die snelheid een zijweg passeert waar je voorrang moet verlenen, laten ze je volgens mij onmiddellijk terug naar het examencentrum rijden.
Bedenk wel dat de auto meer ziet dan jij, zeker als er ook nog een bumper camera is. Kijk maar eens op de animatie op het scherm dan zie je vaak dat hij al een heel stuk een zijstraat in kijkt terwijl jij nog niks ziet. Maar ik zou zelf daar ook wat langzamer rijden.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• fretnn
Myrdhin schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:46:
[...]

En hopelijk gelijk FSD uitgezet waardoor je een melding kan maken van dit gedrag met de microfoonknop zodat het opgelost kan worden?
Nee niet gedaan. Volgende keer dat ik er ben doe ik het wel.

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19-07 14:15
MindBender schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:15:

Was het niet gewoon een strike? Zoals: https://www.reddit.com/r/TeslaFSD/s/ldlcmQ0owt

Kan zijn dat de binnen camera het niet helemaal eens was met je oplettendheid. Misschien schemer of gekke lichtval?

FSDRecap.com - FSD rit analyse

fretnn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:35:
[...]

Nee niet gedaan. Volgende keer dat ik er ben doe ik het wel.
Ik weet niet hoe een Belgisch woonerf eruitziet, maar in Nederland is dat meestal (altijd?) ook zo ingericht dat je daar echt geen 50km/u gaat rijden (als normaal bestuurder) vanwege drempels en zigzag obstakels. Paar keer met FSD in een NL woonerf geweest en rijdt daar heel voorzichtig/langzaam

• fretnn
pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Ik weet niet hoe een Belgisch woonerf eruitziet, maar in Nederland is dat meestal (altijd?) ook zo ingericht dat je daar echt geen 50km/u gaat rijden (als normaal bestuurder) vanwege drempels en zigzag obstakels. Paar keer met FSD in een NL woonerf geweest en rijdt daar heel voorzichtig/langzaam
Die waar ik het over had ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhdlVcJ3xZxmCZC9Lc2ZfAnk-BA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W28TON0taTjs1b8OOTcBG1RK.png?f=fotoalbum_large

50 rijden in het eerste deel voelt daar niet snel aan, éénmaal je aan de drempel komt vertraag je wel want anders vlieg je richting de maan. Het woonerf bord is hier niet goed zichtbaar maar ik wou duidelijk maken dat je als je wil er echt snel kan rijden.

• Ecological
fretnn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:50:
[...]

[Afbeelding]

50 rijden in het eerste deel voelt daar niet snel aan, éénmaal je aan de drempel komt vertraag je wel want anders vlieg je richting de maan. Het woonerf bord is hier niet goed zichtbaar maar ik wou duidelijk maken dat je als je wil er echt snel kan rijden.
Oof. Wat een weginrichting. Ik wil nu een mop maken over Belgische weginrichting maar ik ben te flabbergasted. :+

fretnn schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:50:
[...]

[Afbeelding]

Als dit idd een gangbare inrichting is zonder enige verkeersremmende elementen dan denk ik dat FSD heel snel dat bord moet gaan herkennen. Als dit in NL zou zijn en je een snelheid bekeuring zou krijgen denk ik dat je die succesvol kunt aanvechten

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 15-06-2026 09:10 ]

• MindBender
  • Laatst online: 11:32

MindBender

Bite my shiny metal ass!

pdidi schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:18:
[...]

Foto van het scherm en wat filmpjes van de ingrepen gemaakt?
Nee, beide niet. Ook nog maar 1 voorval gerapporteerd. Ik ben een beetje microphone shy.

• gjcvro
  • Nu online
Sandyman538 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 08:29:
[...]

Ik hoop dat dit ook voor Nederland aangepast wordt. Schijnt soort van gedoogd (en door sommigen aangeleerd), maar een rotonde is een doorgaande weg waarbij je alleen (naar mijn idee) richting aangeeft bij het verlaten.

[...]

Bedenk wel dat de auto meer ziet dan jij, zeker als er ook nog een bumper camera is. Kijk maar eens op de animatie op het scherm dan zie je vaak dat hij al een heel stuk een zijstraat in kijkt terwijl jij nog niks ziet. Maar ik zou zelf daar ook wat langzamer rijden.
Het wordt no nog steeds zo aangeleerd:
https://www.nutheorie.nl/blog/richting-aangeven-op-een-rotonde?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=HH%20-%20NL%20-%20PM%20-%20PMax&utm_term=&utm_content=&bg_source=ga&bg_campaign=20846566975&bg_kw=-mi--pi--ppi-&bg_source_id=&gad_source=1&gad_campaignid=22400098267&gbraid=0AAAAADsWbLKNOrKg0d-wnJ84IvCOtRsSU&gclid=CjwKCAjwxb7RBhA5EiwAQ-AAdOkum33Rn_jrKo8hrKsxrkp0wQhgc18rOt6B0ZMdK7nUPqEuijiuVxoCyzoQAvD_BwE
Pagina: 1 ... 96 ... 108 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.