• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 05:57
Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Totdat los kopen geen optie meer is hier?
Ik kijk er niet naar uit ;)

Ik heb een hekel aan de “you will own nothing” mindset van de wereld momenteel
Maar ik vind het aan de andere kant wel extreem fijn als ik de feature meer 2x per jaar denk te gebruiken. Net als met premium connectivity zet ik dat aan naar behoefte. Laat met dat 200 euro per jaar kosten, dan kan ik ruim 30 jaar vooruit met dat geld. Zelfs al wordt het steeds duurder is 15 jaar nog best haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door gjcvro op 26-03-2026 19:43 ]

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:06
gjcvro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Maar ik vind het aan de andere kant wel extreem fijn als ik de feature meer 2x per jaar denk te gebruiken. Net als met premium connectivity zet ik dat aan naar behoefte. Laat met dat 200 euro per jaar kosten, dan kan ik ruim 30 jaar vooruit met dat geld. Zelfs al wordt het steeds duurder is 15 jaar nog best haalbaar.
Onderliggende assumptie is dan wel dat je er tweedehands 0 euro voor krijgt.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:16
gjcvro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:43:
[...]

Ik heb de hoop (al vind ik het niet superspannend), dat tenminste op de korte termijn het een restwaarde heeft zodra er een release van is in de EU, in zijn huidige vorm is het effectief waardeloos. :+.

Ik ben niet zo goed in lang doorrijden in auto’s maar elke €1200,- die het oplevert is een jaar minder dat het hoeft te “renderen”. Maargoed, wederom. Het is een auto in eigendom, dus alles wat die niet aan maandelijkse lasten meebrengt :)

Als het rondom de zomer in de EU beschikbaar is maar eens naar de Noordkaap ermee :D

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2026 21:48 ]

• gjcvro
rover12345 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Onderliggende assumptie is dan wel dat je er tweedehands 0 euro voor krijgt.
Eens. Tegelijkertijd staat die 7,5 k nu wel geld te verdienen ipv te kosten.

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:06
gjcvro schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Eens. Tegelijkertijd staat die 7,5 k nu wel geld te verdienen ipv te kosten.
Je kan het nu ook nog niet huren, dus scheve vergelijking. Wel eens dat je van rente op 7,5k zo’n 2-3 maanden per jaar “gratis” huurt…

• gjcvro
rover12345 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:54:
[...]

Je kan het nu ook nog niet huren,
Klopt ook, de insteek was kopen tov huren. Beide hebben voordelen, ik bezit ook liever dan dat ik huur, alleen in dit geval is huur in mijn voordeel. Maar dat komt dan vooral dat ik er maar een beperkte tijd echt iets aan heb. Mijn normale ritjes vind ik het prima om zelf te doen. Doe weinig saaie snelwekilometers.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 01:21
Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Totdat los kopen geen optie meer is hier?
Ik kijk er niet naar uit ;)

Ik heb een hekel aan de “you will own nothing” mindset van de wereld momenteel
Dat komt omdat ik gemiddeld 4-5 jaar met een auto doe.
60 maanden = 6000€. Aangezien het niet meer overdraagbaar naar een andere tesla, zie ik geen noodzaak om 7500€ neer te leggen.

• Mar.tin
Masterchiev schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:01:
[...]

Dat komt omdat ik gemiddeld 4-5 jaar met een auto doe.
60 maanden = 6000€. Aangezien het niet meer overdraagbaar naar een andere tesla, zie ik geen noodzaak om 7500€ neer te leggen.
Met de juiste randvoorwaarden zie ik het best nog eens gebeuren dat de aangekochte versie prima waarde blijft houden.

Een combinatie van een hogere maandprijs en een bijzonder functionele versie van FSD op deze generatie auto’s zeg maar.

In het zeldzame scenario dat de maandprijs naar €200 gaat, en deze auto’s goed blijven.

Maargoed dat is een boel “als” :)

• Masterchiev
Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:58:
[...]

Met de juiste randvoorwaarden zie ik het best nog eens gebeuren dat de aangekochte versie prima waarde blijft houden.

Een combinatie van een hogere maandprijs en een bijzonder functionele versie van FSD op deze generatie auto’s zeg maar.

In het zeldzame scenario dat de maandprijs naar €200 gaat, en deze auto’s goed blijven.

Maargoed dat is een boel “als” :)
Klopt, en vraag me af of ik het dagelijks ga gebruiken, dat hangt af hoe dichtbij het de US versie komt. Met maandelijkse abbo heb ik de keuze om het bijv voor een maandje af te sluiten alleen voor vakantie. Geeft meer vrijheid in mijn optiek. Of FSD waardevol blijft als aankoop hangt af wat de concurrentie gaat doen. Als daar een vergelijkbaar systeem gratis wordt, wat xpeng wilt doen bijv, dan is het gewoon een optie zoals airco ook is.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:53
Ik heb gisteren EAP gekocht. In de hoop dat FSD hier ook wel eens beschikbaar komt (BE), en dat ik dan 50€/maand ga betalen ipv 100€.
Ik doe niet veel kilometers dus zou dan waarschijnlijk enkel een maandje betalen als we op vakantie gaan. De rest van de tijd heb ik dan nog de EAP functies (die dan prehistorisch zullen lijken :+ )
We zien het allemaal wel gebeuren :)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fire69 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:57:
Ik heb gisteren EAP gekocht. In de hoop dat FSD hier ook wel eens beschikbaar komt (BE), en dat ik dan 50€/maand ga betalen ipv 100€.
Ik doe niet veel kilometers dus zou dan waarschijnlijk enkel een maandje betalen als we op vakantie gaan. De rest van de tijd heb ik dan nog de EAP functies (die dan prehistorisch zullen lijken :+ )
Slim, en een mooie balans inderdaad!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
Laten we hopen dat het zo gaat werken. Kon het niet vinden hoe dat nu geregeld is in bv Australië/nieuw zeeland. Kan je weer terug naar EAP of niet? Iemand meer info?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mv_ak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Laten we hopen dat het zo gaat werken. Kon het niet vinden hoe dat nu geregeld is in bv Australië/nieuw zeeland. Kan je weer terug naar EAP of niet? Iemand meer info?
In alle markten met EAP is er een FSD discount gekomen op het abonnement, en is EAP voor nieuwe auto's niet meer beschikbaar. EAP functionaliteit blijft actief wanneer de auto hiermee geleverd is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Fire69
mv_ak schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:54:
[...]

Het is net aangekondigd gisteren dat in AU/NZ de optie om te kopen gaat verdwijnen.
Ze kunnen nu al abonneren, en dan kost het de helft, zelfde als in de US.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Ik heb sinds 2023 EAP, het doet eigenlijk helemaal niets. Dat summon werkt eigenlijk gewoon niet. Zonde van het geld (als je het alleen zou kopen voor die EAP, even lost van de eventuele korting).

Let wel, mijn 2023 Y heeft wel HW3, dus misschien dat het daarom zo belabberd werk allemaal.

[ Voor 6% gewijzigd door carpebios op 27-03-2026 10:35 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51
carpebios schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:34:
[...]

Ik heb sinds 2023 EAP, het doet eigenlijk helemaal niets. Dat summon werkt eigenlijk gewoon niet. Zonde van het geld (als je het alleen zou kopen voor die EAP, even lost van de eventuele korting).

Let wel, mijn 2023 Y heeft wel HW3, dus misschien dat het daarom zo belabberd werk allemaal.
Ik heb het ook en het is nog vrij gelimiteerd. De lane assist op de snelweg werkt op zich prima, maar voor mij is hij net iets te traag en er moet behoorlijk wat ruimte achter je zijn voordat hij van rijstrook wisselt.

Een voordeel is wel dat Autopilot gewoon actief blijft. Je hoeft dus, als je geen EAP hebt, niet telkens opnieuw Autopilot in te schakelen na een rijstrookwissel.

Waar ik het soms wél handig voor gebruik: als je op navigatie rijdt en je een afslag moet nemen die niet helemaal duidelijk is op de kaart. Bijvoorbeeld als je naar rechts moet, maar er zijn twee opties dicht bij elkaar en je net niet goed ziet welke je moet hebben. Met lane assist aan kiest hij meestal gewoon de juiste.

(Model 3 Highland, eind juli 2025)

Smart Summon vind ik persoonlijk niet echt bruikbaar. De gewone Summon (recht vooruit of achteruit een parkeervak in) werkt op zich wel. Automatisch inparkeren werkt ook goed en is de laatste tijd zelfs iets beter geworden.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakGIB op 27-03-2026 10:53 ]

PSN: FreakGIB

• Fire69
carpebios schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:34:
[...]

FreakGIB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:50:
[...]

Ik heb het ook en het is nog vrij gelimiteerd. De lane assist op de snelweg werkt op zich prima, maar voor mij is hij net iets te traag en er moet behoorlijk wat ruimte achter je zijn voordat hij van rijstrook wisselt.

Een voordeel is wel dat Autopilot gewoon actief blijft. Je hoeft dus, als je geen EAP hebt, niet telkens opnieuw Autopilot in te schakelen na een rijstrookwissel.

Waar ik het soms wél handig voor gebruik: als je op navigatie rijdt en je een afslag moet nemen die niet helemaal duidelijk is op de kaart. Bijvoorbeeld als je naar rechts moet, maar er zijn twee opties dicht bij elkaar en je net niet goed ziet welke je moet hebben. Met lane assist aan kiest hij meestal gewoon de juiste.

(Model 3 Highland, eind juli 2025)

Smart Summon vind ik persoonlijk niet echt bruikbaar. De gewone Summon (recht vooruit of achteruit een parkeervak in) werkt op zich wel. Automatisch inparkeren werkt ook goed en is de laatste tijd zelfs iets beter geworden.
Ik heb gisteren snel even een stukje autosnelweg getest, het actief blijven van Autopilot bij wisselen van strook alleen al is het geld waard. Wat is dat een waardeloze beslissing van Tesla geweest zeg :(

Smart Summon heb ik nog niet getest. De gewone wel, maar die stopte niet onmiddelijk als ik de knop los liet, hij ging nog makkelijk een seconde verder, is dat normaal?

Parkeren ging 2x goed, 1x niet. Dus toch maar altijd de voet boven de rem houden. Hij maakt wel nogal veel manoeuvres.

Maar zoals gezegd, ik hoop gewoon minder te betalen voor FSD :)

[edit]
Wel een vraagje voor jullie EAP bezitters. Hoe werkt wisselen van rijstrook in verschillende situaties?
- Enkel mogelijk als Navigate on Autopilot actief is?
- Enkel als het op het scherm wordt aangeduid of kan je het gewoon zelf forceren?
- Enkel op autosnelwegen of ook op andere?

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 27-03-2026 19:55 ]

FreakGIB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:50:
Smart Summon vind ik persoonlijk niet echt bruikbaar
Ik had ergens gelezen dat (Smart) Summon sinds 2026.2.9 ook in Europa zou zijn verbeterd. De blauwe gloed onder de auto lijkt te suggereren dat hier al FSD v14 voor wordt gebruikt (maar zou natuurlijk ook alleen de visualisatie kunnen zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 27-03-2026 11:22 ]

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 00:34
Fire69 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:07:
Wel een vraagje voor jullie EAP bezitters. Hoe werkt wisselen van rijstrook in verschillende situaties?
- Enkel als het op het scherm wordt aangeduid of kan je het gewoon zelf forceren?
Op je scherm zie je een nieuw icoontje met 2 lijntjes (links en rechts). Als die oplichten qua kleur betekend het dat hij de optie heeft om van baan te wisselen.

Een afrit met EAP is lastig, die wil hij pas doen wanneer de hele strook er is, dus niet in het begin. En EAP werkt niet goed als iemand links achter je zit. In alle andere gevallen ben ik erg blij met EAP, het is voor mij een gigantische verbetering. Ik vind het veel fijner dan die s3xy automation.

Na even wennen gaan bijna alle EAP acties bij mij goed. Af en toe gaat het fout, dan trekt hij je irritant terug naar de strook waar je vanaf kwam en lijkt het alsof je niet kan rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door GarageGoblin op 27-03-2026 11:27 ]

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:52
GarageGoblin schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Een afrit met EAP is lastig, die wil hij pas doen wanneer de hele strook er is, dus niet in het begin. En EAP werkt niet goed als iemand links achter je zit. In alle andere gevallen ben ik erg blij met EAP, het is voor mij een gigantische verbetering. Ik vind het veel fijner dan die s3xy automation.
Apart, bij mij geeft ie aan dat er een afrit komt. En als ik dan zeg 5 à 10 meter vóór de afrit de richtingaanwijzer activeer stuurt ie direct aan het begin netjes in.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GarageGoblin schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:25:
[...]

Op je scherm zie je een nieuw icoontje met 2 lijntjes (links en rechts). Als die oplichten qua kleur betekend het dat hij de optie heeft om van baan te wisselen.

Na even wennen gaan bijna alle EAP acties bij mij goed. Af en toe gaat het fout, dan trekt hij je irritant terug naar de strook waar je vanaf kwam en lijkt het alsof je niet kan rijden.
Apart afritten gaan eigenlijk heel consitent goed als ik op NOA rijdt. Ik ben sowieso wel blij met EAP en lane changes, in de spits is het waardeloos maar daarbuiten gebruik ik het best veel en geeft echt wel extra comfort.

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Apart afritten gaan eigenlijk heel consitent goed als ik op NOA rijdt. Ik ben sowieso wel blij met EAP en lane changes, in de spits is het waardeloos maar daarbuiten gebruik ik het best veel en geeft echt wel extra comfort.
Ja hier ook afritten nemen gaat over het algemeen goed en inderdaad net voor de afrit aangeven. Ik heb ook FSD aangeschaft met de hoop dat het naar de HW M3 komt in de komende maanden. Even afwachten hoe dat gaat lopen en anders over een half jaar overstappen op een HW4 auto

• Sjors4ever
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:55
Heb een nieuwe HW4 M3 sinds enkele weken! :) Afgelopen week EAP aangeschaft en dus wat aan het experimenteren hiermee op de snelweg. Ik sta in dubio om de upgrade naar FSD ook aan te schaffen. Merk ik nu al direct een verandering in het gedrag op de snelweg, als ik nu upgrade naar FSD ten opzichte van EAP?

Wat ik zo lees werd overigens de eenmalige aanschaf (upgrade) naar FSD vlak voor de abonnementsstructuur wat goedkoper (eenmalig 2000 dollar) in de VS. Zou dat hier ook komen denken jullie?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

desaff schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Ja hier ook afritten nemen gaat over het algemeen goed en inderdaad net voor de afrit aangeven. Ik heb ook FSD aangeschaft met de hoop dat het naar de HW M3 komt in de komende maanden. Even afwachten hoe dat gaat lopen en anders over een half jaar overstappen op een HW4 auto
Met een HW3 auto met FSD licentie kan je ook voor de Tesladroid oplossing gaan voor de HW3 US experience, en die is voor HW3 ook best indrukwekkend
https://teslaandroid.com/products/tesla-diagnostic-tool

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 27-03-2026 13:21 ]

• FreakGIB
[...]

[...]

Ik heb gisteren snel even een stukje autosnelweg getest, het actief blijven van Autopilot bij wisselen van strook alleen al is het geld waard. Wat is dat een waardeloze beslissing van Tesla geweest zeg :(

Smart Summon heb ik nog niet getest. De gewone wel, maar die stopte niet onmiddelijk als ik de knop los liet, hij ging nog makkelijk een seconde verder, is dat normaal?

Parkeren ging 2x goed, 1x niet. Dus toch maar altijd de fout boven de rem houden. Hij maakt wel nogal veel manoeuvres.

Maar zoals gezegd, ik hoop gewoon minder te betalen voor FSD :)

[edit]
Ik heb bij de settings “Wisselen van rijstrook op basis van snelheid” uitgeschakeld staan. Als je die op “licht” of een van de andere standen zet, vind ik het juist irritant. Hij komt dan regelmatig met meldingen dat je links kunt inhalen, terwijl je gewoon al op je ingestelde maximumsnelheid rijdt — of er net onder — en het prima vindt om achter iemand te blijven op bijvoorbeeld de tweede baan.

Zoals ik het nu gebruik: ik geef zelf met de richtingaanwijzer aan dat ik naar links wil. Ik check natuurlijk eerst of er voldoende ruimte is, en daarna wisselt hij netjes voor je van rijstrook.

Wel een kanttekening: als er toch iemand sneller op je afkomt dan verwacht, wil hij de actie soms vrij abrupt afbreken. Dat maakt het niet altijd even prettig, maar met wat ervaring leer je daar wel mee omgaan.

En ja, Autopilot moet natuurlijk wel aan staan.

• Fire69
FreakGIB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:20:
[...]

Zoals ik het nu gebruik: ik geef zelf met de richtingaanwijzer aan dat ik naar links wil. Ik check natuurlijk eerst of er voldoende ruimte is, en daarna wisselt hij netjes voor je van rijstrook.
En dit werkt dus ook op het moment dat hij zelf niet voorstelt om te veranderen? Als je bvb geen navigatie aan hebt en dus op normale AP rijdt. In mijn snelle test gisteren leek dat niet te werken. Wel als ik dan even aan het stuur trok.
In een YT video zag ik (bij iemand met een HW3 'echte' stalk nog) dat er een verschil is tussen richtingaanwijzer volledig doordrukken of niet? Dat kan ik een Juniper niet meer...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Fire69 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:29:
[...]

En dit werkt dus ook op het moment dat hij zelf niet voorstelt om te veranderen? Als je bvb geen navigatie aan hebt en dus op normale AP rijdt. In mijn snelle test gisteren leek dat niet te werken. Wel als ik dan even aan het stuur trok.
In een YT video zag ik (bij iemand met een HW3 'echte' stalk nog) dat er een verschil is tussen richtingaanwijzer volledig doordrukken of niet? Dat kan ik een Juniper niet meer...
Als je op AP rijdt kan je op de snelweg een automatische change initieren door simpel je richting aanwijzer uit te doen. De auto wisselt dan zelf als er ruimte is. In druk verkeer werkt het overigens niet prettig. Maar genoeg momenten waarop het wel goed en prettig werkt.

• FreakGIB
Fire69 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Volgens mij hoef je niet per se een route in je navigatie te hebben. Ik heb dat zelf eigenlijk altijd wel aan, omdat je dan ook ziet of er vertragingen op je route zijn en hij soms automatisch een andere route kiest.

Je moet wel een beetje “input” op het stuur geven. Wat ik zelf doe: ik laat mijn hand links onderaan het stuur hangen, zodat de auto merkt dat je het stuur vasthoudt.

Als je dan je richtingaanwijzer aanzet, gaat hij naar links of rechts — mits er voldoende ruimte is. Is die ruimte er niet, dan doet hij gewoon niets. Je ziet dat ook duidelijk in beeld: als je bijvoorbeeld naar links wilt en er is niet genoeg ruimte, wordt de linker blauwe lijn rood gestreept in plaats van blauw gestreept.

FreakGIB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:45:
[...]

Volgens mij hoef je niet per se een route in je navigatie te hebben. Ik heb dat zelf eigenlijk altijd wel aan, omdat je dan ook ziet of er vertragingen op je route zijn en hij soms automatisch een andere route kiest.

Je moet wel een beetje “input” op het stuur geven. Wat ik zelf doe: ik laat mijn hand links onderaan het stuur hangen, zodat de auto merkt dat je het stuur vasthoudt.

Als je dan je richtingaanwijzer aanzet, gaat hij naar links of rechts — mits er voldoende ruimte is. Is die ruimte er niet, dan doet hij gewoon niets. Je ziet dat ook duidelijk in beeld: als je bijvoorbeeld naar links wilt en er is niet genoeg ruimte, wordt de linker blauwe lijn rood gestreept in plaats van blauw gestreept.
Klopt het dat je met EAP geen soepele handmatige inhaal meer kunt doen als EAP aanstaat? Ik begreep nl. dat bij EAP de stuur weerstand niet wordt opgeheven als het knipperlicht aan staat (itt basic AP)

• FreakGIB
pdidi schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Klopt het dat je met EAP geen soepele handmatige inhaal meer kunt doen als EAP aanstaat? Ik begreep nl. dat bij EAP de stuur weerstand niet wordt opgeheven als het knipperlicht aan staat (itt basic AP)
Klopt ja dat is idd minder wat ik doe is rechter wiel indrukken dan gaat alles uit en dan knipperlicht aan en naar links of recht of even kort rem aantikken.
Maar daarna moet je alles weer aanzetten.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakGIB op 27-03-2026 14:34 ]

• fretnn
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Als jullie AP uitzetten op de autosnelweg, hoe zorgen jullie ervoor dat de auto niet afremt ? Ik heb er nog niet zoveel mee gereden maar het valt mij op dat het mij moeilijk lukt om het gaspedaal net genoeg in te drukken zodat de auto niet vertraagt, maar ook niet versnelt omdat ik het indruk.
Is het een kwestie van oefenen of doe ik iets verkeerd ?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:33
fretnn schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:40:
Als jullie AP uitzetten op de autosnelweg, hoe zorgen jullie ervoor dat de auto niet afremt ? Ik heb er nog niet zoveel mee gereden maar het valt mij op dat het mij moeilijk lukt om het gaspedaal net genoeg in te drukken zodat de auto niet vertraagt, maar ook niet versnelt omdat ik het indruk.
Oefening baart kunst. :)

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• FreakGIB
Dat is inderdaad gewoon even oefenen. Je hoeft je voet maar heel licht op het pedaal te laten rusten. Het grootste deel van de tijd rijd ik op de snelweg gewoon met Autopilot.

Tip voor files in combinatie met Autopilot: zet de volgafstand op 3 of zelfs 4 auto’s. Ja, anderen zullen er dan vaker tussen duiken, maar het rijdt een stuk relaxter. Zeker bij optrekken vanuit stilstand remt hij dan minder abrupt weer af als hij te dicht op zijn voorganger komt.

Ik heb zelf ook de rijmodus op “Chill” staan. Daarnaast heb ik de optie om te wisselen tussen “Chill” en “Normaal” onder het linker scrollwiel gezet: 3 seconden ingedrukt houden en je kunt snel schakelen.

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-04 20:07
Kwestie van gevoel :Y) . Op een gegeven moment lukt het je zonder te versneller/vertragen. Alleen bij onverwachte rem-acties wil ik nog wel eens teveel gas bijgeven (wat de wederhelft kan waarderen :X)

Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

FreakGIB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:46:
[...]
Daarnaast heb ik de optie om te wisselen tussen “Chill” en “Normaal” onder het linker scrollwiel gezet: 3 seconden ingedrukt houden en je kunt snel schakelen.
Tip: met stem commando's "Chill" (overdreven als Tsjil uitspreken) en "Standaard" kun je heel snel wisselen. Zo heb je dan de long press over voor een ander commando (ik gebruik die voor het dashboard kastje)

• FreakGIB
pdidi schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:51:
[...]

Tip: met stem commando's "Chill" (overdreven als Tsjil uitspreken) en "Standaard" kun je heel snel wisselen. Zo heb je dan de long press over voor een ander commando (ik gebruik die voor het dashboard kastje)
Thx die wist ik niet :*)

• FreakGIB
ik krijg nu net een mail van Tesla dat er weer Full self driving ritten beschikbaar zijn ik had zelf nog niet de mogelijkheid gehad en nu net een afspraak geplanned dus wie weet zijn er nog meer plekken beschikbaar.

• Mevius
FreakGIB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:05:
ik krijg nu net een mail van Tesla dat er weer Full self driving ritten beschikbaar zijn ik had zelf nog niet de mogelijkheid gehad en nu net een afspraak geplanned dus wie weet zijn er nog meer plekken beschikbaar.
Dank voor de tip. Paar keer achter het net gevist maar nu aangemeld voor Deventer 👌.

• Fire69
FreakGIB schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:05:
Thanks! Net een daguitstapje naar Tilburg gereserveerd! :*)

• Maronite
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13-04 15:27
Zojuist een testrit in Rotterdam gehad. Het was eigenlijk zelfs "saai". De medewerker gaf aan dat 10 April zo goed als zeker is en dat het dan ook uitgerold wordt.
Omtrent het onderweg inschakelen van FSD tijdens het rijden, dat kon gewoon. Hij onderbrak op de snelweg de FSD met de rem en schakelde het daarna weer in met het rechterwieltje.

• FreakGIB
Maronite schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:59:
Zojuist een testrit in Rotterdam gehad. Het was eigenlijk zelfs "saai". De medewerker gaf aan dat 10 April zo goed als zeker is en dat het dan ook uitgerold wordt.
Omtrent het onderweg inschakelen van FSD tijdens het rijden, dat kon gewoon. Hij onderbrak op de snelweg de FSD met de rem en schakelde het daarna weer in met het rechterwieltje.
hebben die auto's ook al Grok aktief toevallig niet dat dat super belangrijk is maar zou wel leuk zijn als we dat er ook bij krijgen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mevius schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Dank voor de tip. Paar keer achter het net gevist maar nu aangemeld voor Deventer 👌.
Weet je zeker dat je een FSD rit hebt geboekt en niet een "gewone" testrit?

Deventer heeft geen tesla vestiging...

• Mar.tin
https://www.tesla.com/nl_...-supervised-ride-along-nl

Ze hebben de datum verlengd tot 10-04! Dat geeft hoop voor een release die dag.

De medewerker dinsdag gaf aan dat zodra het vrijgegeven is ze natuurlijk gewoon een auto mee kunnen geven als normale proefrit. En het dan dus veel makkelijker beleven is.

• Mar.tin
Mevius schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Ik vermoed dat je een “Self-Serve” proefrit geboekt hebt. Dat is een proefrit zonder medewerker te spreken in een auto die op een parking staat.

Erg leuk, maar geen FSD ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RYu0RIF0kPa2M0qBILM_7kTyJw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kx5GfSIeRzRqYF6zKokgOPpZ.png?f=fotoalbum_large

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-04 18:08
Parkeren ging 2x goed, 1x niet. Dus toch maar altijd de fout boven de rem houden. Hij maakt wel nogal veel manoeuvres.
Wat ging er niet goed met inparkeren? Ik ben zelf wel benieuwd of automatisch inparkeren wel eens mis gaat, ik hoor er nooit iets over maar een paar dagen terug vroeg iemand zich dit ook al af.

• Mar.tin
DutchJudge schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Wat ging er niet goed met inparkeren? Ik ben zelf wel benieuwd of automatisch inparkeren wel eens mis gaat, ik hoor er nooit iets over maar een paar dagen terug vroeg iemand zich dit ook al af.
Sinds de 20e draaien ze ipv 14.1.7 nu 14.2.2.5 volgens de bestuurder die we afgelopen dinsdag hadden gaat ie nu consistenter een parkeerplek zoeken.

Waar het echter op lijkt is dat voor het parkeren nog steeds de “oude” self parking gebruikt wordt. Die is gewoon niet erg goed :+

Niet dat ie door andere auto’s heen rijdt, maar gewoon 8x steken om een vak in te komen en dan nog scheef en halverwege te parkeren.

Het is zo langzaam dat je ondertussen rustig koffie had kunnen halen zeg maar.

• Masterchiev
Als straks die maandelijkse subscription er is. Valt alles wat onder EAP en het FSD pakket wat er nu is onder de nieuwe FSD?

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:37
revolution-nl schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Met een HW3 auto met FSD licentie kan je ook voor de Tesladroid oplossing gaan voor de HW3 US experience, en die is voor HW3 ook best indrukwekkend
https://teslaandroid.com/products/tesla-diagnostic-tool
Wie heeft hier ervaring mee. Is natuurlijk ook interessant hoe dit verzekeringstechnisch in elkaar zit.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:32
Ze hebben de ride alongs precies tot 10 april verlengd! Ziet er naar uit dat het echt gaat gebeuren mensen , in andere landen zijn ze namelijk verlengd to eind april

• gjcvro
karel_G_1981 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:19:
Ze hebben de ride alongs precies tot 10 april verlengd! Ziet er naar uit dat het echt gaat gebeuren mensen , in andere landen zijn ze namelijk verlengd to eind april
Het is in ieder geval waarschijnlijk dat er dan nieuws komt. Maar of dat positief is of negatief is kun je er eigenlijk niet aan afleiden.

Want negatief zou ws betekenen dat de droom stopt en dat de ride alongs weinig nut meer hebben..
En positief dan kunnen het gewone proefritten worden.
Mar.tin schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:40:
[...]
Het is zo langzaam dat je ondertussen rustig koffie had kunnen halen zeg maar.
Banish :)

• Mar.tin
gjcvro schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Het is in ieder geval waarschijnlijk dat er dan nieuws komt. Maar of dat positief is of negatief is kun je er eigenlijk niet aan afleiden.

Want negatief zou ws betekenen dat de droom stopt en dat de ride alongs weinig nut meer hebben..
En positief dan kunnen het gewone proefritten worden.
Ik kan me niet voorstellen dat het na 18 maanden hiernaartoewerken dermate negatief nieuws is dat het nooit gebeuren gaat. Hooguit verder uitstel omdat er toch nog zaken aangepast moeten.

RDW is natuurlijk wel een overheidsorgaan dus er is altijd een kans op een botte "nee".

Doch, lijkt het me dat je in een dergelijk traject samen toe werkt naar het halen van een voldoende voor de scriptie door van tevoren alvast kritiek en correcties aan te leveren waaraan het allemaal moet voldoen en gelegenheid te bieden om deze toe te passen. Dan is er natuurlijk een moment dat er een definitieve versie ingeleverd moet worden (20 maart) welke dan beoordeeld wordt, en een verwachte datum waarop er een cijfer terug komt. (Hopelijk 10 april).

Naast de proefritten na goedkeuring heb je een (enorme) olievlek aan klanten die ineens kunnen rijden met FSD, reclame gaan maken en ook mensen laten proeven. Ik ben erg benieuwd wat een goedkeuring met verkoopcijfers doet. Ik merk dat het bij eigenlijk niemand die ik spreek zonder Tesla ook maar vaag speelt, en ben benieuwd wat dus enthousiaste klanten doen die mensen meenemen op ritjes.

• gjcvro
Mar.tin schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:42:
[...]

Ik kan me niet voorstellen dat het na 18 maanden hiernaartoewerken dermate negatief nieuws is dat het nooit gebeuren gaat. Hooguit verder uitstel omdat er toch nog zaken aangepast moeten.

RDW is natuurlijk wel een overheidsorgaan dus er is altijd een kans op een botte "nee".

Doch, lijkt het me dat je in een dergelijk traject samen toe werkt naar het halen van een voldoende voor de scriptie door van tevoren alvast kritiek en correcties aan te leveren waaraan het allemaal moet voldoen en gelegenheid te bieden om deze toe te passen. Dan is er natuurlijk een moment dat er een definitieve versie ingeleverd moet worden (20 maart) welke dan beoordeeld wordt, en een verwachte datum waarop er een cijfer terug komt. (Hopelijk 10 april).

Naast de proefritten na goedkeuring heb je een (enorme) olievlek aan klanten die ineens kunnen rijden met FSD, reclame gaan maken en ook mensen laten proeven. Ik ben erg benieuwd wat een goedkeuring met verkoopcijfers doet. Ik merk dat het bij eigenlijk niemand die ik spreek zonder Tesla ook maar vaag speelt, en ben benieuwd wat dus enthousiaste klanten doen die mensen meenemen op ritjes.
In ieder geval mogen we nog 2 weken dromen. 8)

• Fire69
DutchJudge schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:33:
[...]

Moeilijk uit te leggen hoe het juist fout ging. Hij reed achteruit recht op de auto af die naast het vak stond waar hij in moest. Misschien was hij wel op tijd gestopt maar het was gewoon niet logisch wat hij deed en hij kwam al redelijk dicht bij de auto dus heb maar geremd. Het was wel donker op een parking zonder verlichting.

• GarageGoblin
Maar zijn er ook al gevallen bekend van schade met auto parking?

• Mar.tin
In licht gerelateerde zaken heb ik deze week eens goed opgelet waar de huidige "houd je stuur vast" meldingen van AutoSteer eigenlijk op letten.

Ik kan ermee weg komen om mijn stuur in zijn geheel niet vast te houden door mijn handen in de houding te houden van "klaarzitten om over te nemen" zoals de safety drivers die de FSD ritten nu doen ook.
Handen plat op de benen (dus handpalm omlaag) lijkt niet voldoende te zijn.
Dit lijkt bedoeld gedrag.

Handen mogen niet te ver weg van het stuur zijn, het komt best nauw. Zie ook onderstaand filmpje dat ik vanmiddag gemaakt heb.

Het is me eerder niet opgevallen dat het stuur aanraken in zijn geheel bij goed op de weg letten niet nodig lijkt.
Iemand met een non-FSD-V14 versie, op HW4 die eens bij daglicht wil proberen of AutoSteer dit ook zo accepteert?

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 27-03-2026 20:43 ]

• GarageGoblin
Mar.tin schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:41:
Iemand met een non-FSD-V14 versie, op HW4 die eens bij daglicht wil proberen of AutoSteer dit ook zo accepteert?
Ik heb eigenlijk al vanaf het begin (oktober 2025) dat ik soms zo rijd. Alleen je linker hand is ook voldoende. Ik dacht altijd dat de camera diepte niet goed ziet en er vanuit gaat dat je handen aan het stuur zitten. Om het makkelijker te maken rust ik mijn hand op mijn knie, wel open/omhoog

Edit: ik heb pas fsd sinds feb ofzo, maar daarvoor kon het dus ook al.

Edit: vaak gebruik ik ook mijn knie om even tegen het stuur te tikken, maar ik ben dan ook bijna 2 meter

[ Voor 14% gewijzigd door GarageGoblin op 27-03-2026 21:09 ]

In licht gerelateerde zaken heb ik deze week eens goed opgelet waar de huidige "houd je stuur vast" meldingen van AutoSteer eigenlijk op letten.

Ik kan ermee weg komen om mijn stuur in zijn geheel niet vast te houden door mijn handen in de houding te houden van "klaarzitten om over te nemen" zoals de safety drivers die de FSD ritten nu doen ook.

Handen mogen niet te ver weg van het stuur zijn, het komt best nauw. Zie ook onderstaand filmpje dat ik vanmiddag gemaakt heb.

Het is me eerder niet opgevallen dat het stuur aanraken in zijn geheel bij goed op de weg letten niet nodig lijkt.

[YouTube: Europe AutoSteer Testing Hand Positions - 27-03-2026 2026.2.9.1]

Ik moest even zoeken, maar mijn eerste keer dat ik precies zo kilometers met handjes los reed was in oktober 2024. Maar werkt tot op vandaag alleen bij veel daglicht. Ben daarom heel benieuwd hoe FSD het zometeen in het donker gaat doen qua handen los.

• karel_G_1981

De safety driver die ik had , had z’n handen gewoon op zn knieën , hoop en verwacht niet dat je zo krampachtig je handen bij het stuur moet houden. Ah ik zie nu dat je het hebt over de gewone autosteer. dat ga ik morgen eens testen. Ik leunde to nu toe altijd met m’n knie tegen het stuur zodat je hand nog enigsinds kon ontspannen tijdens het rijden

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 27-03-2026 21:37 ]

• karel_G_1981
GarageGoblin schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:21:
Maar zijn er ook al gevallen bekend van schade met auto parking?
Auto parking is slordig vind ik , zeker als je langs een stoeprand moet parkeren , gebruik het daar eigenlijk nooit dat kan ik zelf stukken beter. Auto staat scheef of te ver van de stoeprand. Achteruit gaat wel goed al moet ik haar vaak nog een klein stukje verder achteruit zetten als zij denkt dat ze klaar is. De tesla parkeert als een vrouw dus , ;-) maar nooit schade gelukkig. Zou dat met FSD ook beter gaan ?? Ben bang van niet eigenlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 28-03-2026 01:15 ]

• Mar.tin
Eindelijk mijn instellingen gepruts weggeblurred van de rit van afgelopen dinsdag :)

De volle rit, alle 57 minuten, exclusief geluid, ik hoef mezelf niet te horen en de safetydriver heeft natuurlijk de hele rit ook keurig niets gezegd behoudens bij stilstand. :)

• Mevius
Fly-guy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 17:23:
[...]

Weet je zeker dat je een FSD rit hebt geboekt en niet een "gewone" testrit?

Deventer heeft geen tesla vestiging...
Vrij zeker :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlrpQ_DysKrD23wymdWeHBcLscs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gZTnORF8cSyBwV93995kRu7t.png?f=user_large

• gjcvro
Mar.tin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:11:
[YouTube: FSD V14.2.2.5 Drive 24-03-2026 Tilburg Netherlands]

Eindelijk mijn instellingen gepruts weggeblurred van de rit van afgelopen dinsdag :)

De volle rit, alle 57 minuten, exclusief geluid, ik hoef mezelf niet te horen en de safetydriver heeft natuurlijk de hele rit ook keurig niets gezegd behoudens bij stilstand. :)
Die "bestuurder" zit wel een stuk relaxter dan de meeste andere die ik gezien heb.

Ik heb het net geprobeerd op mijn MY24 met HW4/Basic AP en het gedrag is idd precies hetzelfde: als je je handen plat op je benen hebt liggen vlak bij het stuur, dan krijg je alsnog een hands-on request, waarna je handen laten "zweven" om het stuur voldoende is om de melding te laten verdwijnen. In zoverre laat jouw FSD rit al zien dat dat minder streng is (handen kunnen plat op benen)

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:48
pdidi schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Ik heb het net geprobeerd op mijn MY24 met HW4/Basic AP en het gedrag is idd precies hetzelfde: als je je handen plat op je benen hebt liggen vlak bij het stuur, dan krijg je alsnog een hands-on request, waarna je handen laten "zweven" om het stuur voldoende is om de melding te laten verdwijnen. In zoverre laat jouw FSD rit al zien dat dat minder streng is (handen kunnen plat op benen)
Haha, is dat wel legaal wat jij daar doet :*)

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

TeslaNerd schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:23:
[...]

Haha, is dat wel legaal wat jij daar doet :*)
Zekers. Het is niet verplicht om je handen aan het stuur te houden, zolang je de auto te allen tijde onder controle houdt. Aangezien AP een goedgekeurd systeem is, is er geen issue

• FreakGIB
Even iets puur uit nieuwsgierigheid om te kijken of anderen dit ook geprobeerd hebben. Ik heb een tijd geleden eens een papiertje voor de binnenkamera geplakt. Ik kreeg toen helemaal geen melding om mijn handen aan het stuur te houden. Ik reed met iemand naast me en heb als test ook meer dan een minuut mijn ogen dichtgedaan. Niet dat de auto dat kon zien, maar er kwam geen enkele waarschuwing. Uiteindelijk heb ik het papiertje weer weggehaald, omdat ik merk dat ik bij lange ritten soms moe word of net te lang niet goed naar buiten kijk als ik op AP rijd, en ik dan juist liever wél een waarschuwing krijg.
tesla

Mar.tin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:11:
[YouTube: FSD V14.2.2.5 Drive 24-03-2026 Tilburg Netherlands]

Wat een heerlijk rustig beeld met zo'n gimbal. Top gefilmd.
Welke warning staat er de hele tijd in beeld?
Op 30:20 zit wel een tricky manoeuvre vind ik. Om tussen 2 fietsers door te gaan vlak voor een kruising, waardoor hij door de auto van links moet gaan uitwijken
Op 32:35 goed dat ie niet als een malloot gaat remmen voor oranje
37:15 FSD will not brake. Ik dacht dat als je bij verkeerde snelheidslimiet je alleen even op het gaspedaal hoefde te drukken?
39:45 Pff, ik had hier wel gestopt
40:40 Mooi dat ie een parkeerplekje uitzoekt, jammer dat ie niet iets verder naar achteren rijdt
45:50 Pay attention to the road. Iets teveel met de bijrijder bezig. Dus zo streng nog wel
51:15 Demo dat je zelf nog handmatig baanwissels kan doen?

[ Voor 24% gewijzigd door pdidi op 28-03-2026 12:20 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Cool, had ik eerder moeten weten... Zal eens kijken of ze nog steeds vanaf het hotel dat aanbieden..

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:44:
[...]

Wat een heerlijk rustig beeld met zo'n gimbal.
Op 30:20 zit wel een tricky manoeuvre vind ik. Om tussen 2 fietsers door te gaan vlak voor een kruising, waardoor hij door de auto van links moet gaan uitwijken
Voordeel was wel dat hij al lang voor de fietsers zat, dus dit ging goed. Zelf had je ws even iets meer gas gegeven om er sneller langs te gaan (tenminste dat doe ik dan)

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:20

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

gjcvro schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:53:
[...]

In ieder geval mogen we nog 2 weken dromen. 8)
dan doe ik al bijna 10 jaar. Beloftes maken kunnen ze wel bij tesla...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Mar.tin
[...]

Wat een heerlijk rustig beeld met zo'n gimbal. Top gefilmd.
Welke warning staat er de hele tijd in beeld?
Het is met een GoPro gefilmd aan een zuignapje aan het dak. Het was nog beter geweest als ik even de superactieve stabilisatie had uitgezet. Dat had al dat meesturen in de bochten van het beeld voorkomen en 2 uur aan blurwerk :+ Voor verdere video's weet ik weer hoe het werkt in elk geval :+
Zelfde warning als de rest van alle proefritten, iets dat de delivery status checklist nog niet is afgerond.
In real life voelde het keurig, had het zelf wellicht iets vlotter gedaan, maar verder niets gewijzigd denk ik, remmen kan altijd, ook voor verkeer van rechts eventueel.
Op 32:35 goed dat ie niet als een malloot gaat remmen voor oranje
Hierna werd er in de auto iets opgemerkt als "hij is geen Freek de Jonge" maar hadden het zelf allen ook zo gedaan.
37:15 FSD will not brake. Ik dacht dat als je bij verkeerde snelheidslimiet je alleen even op het gaspedaal hoefde te drukken?
Je ziet het op video niet, maar de bestuurder telepathiseerde ons (de auto reed dus hij sprak niet natuurlijk :+) dat dit stukje vaker ruk was en hij even zou bij-accelereren. Hij prakt het pedaal vanaf de rotonde al in. De auto pakt dit pas tegen die bocht naar links over in dat geval daar. Hij liet hem voor de bocht al een paar keer zachtjes los, maar de auto bleef terug naar 30 gaan, en er was een auto met heel heel heel veel haast achter ons, dus ruimte om het even zijn beloop te laten gaan was er helaas niet echt. :)
Ik niet. Het stond allemaal keurig stil.
En kinderen moeten (vind ik) ook leren dat ze niet vanzelf voorrang krijgen. Stoppen is op de lange termijn gevaarlijker denk ik dan doorrijden. Want elke keer dat iemand onterecht voorrang verleent leert een kind: oh ik heb toch wel voorrang zeg maar. (daarnaast, zo hard reden we niet dus worst-kaas hadden we wel tijdig gestopt)
De begeleider van de kids koos naar mijn mening een bijzonder achterlijke plek om over te steken als dit is hoe je moet kijken naar aankomend verkeer.
40:40 Mooi dat ie een parkeerplekje uitzoekt, jammer dat ie niet iets verder naar achteren rijdt
Inderdaad, eerder probeerde hij hem ook al op een "plekje" te prakken, dat werd voorkomen door de bestuurder :+. Vlak na 23:50. Het parkeren is nog (verre van) perfect.
45:50 Pay attention to the road. Iets teveel met de bijrijder bezig. Dus zo streng nog wel
Hij heeft het ook een aantal keer gedemonstreerd hoe streng het wel/niet was. :).
51:15 Demo dat je zelf nog handmatig baanwissels kan doen?
Yes :)

• Mar.tin
FreakGIB schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:37:
Even iets puur uit nieuwsgierigheid om te kijken of anderen dit ook geprobeerd hebben. Ik heb een tijd geleden eens een papiertje voor de binnenkamera geplakt. Ik kreeg toen helemaal geen melding om mijn handen aan het stuur te houden. Ik reed met iemand naast me en heb als test ook meer dan een minuut mijn ogen dichtgedaan. Niet dat de auto dat kon zien, maar er kwam geen enkele waarschuwing. Uiteindelijk heb ik het papiertje weer weggehaald, omdat ik merk dat ik bij lange ritten soms moe word of net te lang niet goed naar buiten kijk als ik op AP rijd, en ik dan juist liever wél een waarschuwing krijg.
tesla
HW3 auto?
Mijn HW4 auto's geven binnen 10 seconden nadat de binnencamera geblokkeerd is een foutmelding dat dat zo is, en gaan vrijwel direct actiever zeuren om handen aan het stuur.

• Mar.tin
gjcvro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:51:
[...]

Die "bestuurder" zit wel een stuk relaxter dan de meeste andere die ik gezien heb.
Mijn vermoeden: na de 20e maakt het veel minder uit omdat het niet meetelt voor de goedkeuring, maar alleen onderdeel is van de uitzondering die ze nu hebben. Ik zie het ze in andere landen ook wel soortgelijk doen.

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:26

Net gecheckt hier met een non-FSD-V14 versie op HW4. Alleen linkerhand open neerleggen op mijn opgetrokken knie is voldoende. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwNbXI29c98Y_E2YXa6InZjBBZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n171DLiJtpl1HJAhalxRQW2J.jpg?f=fotoalbum_large
Mar.tin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Zelfde warning als de rest van alle proefritten, iets dat de delivery status checklist nog niet is afgerond.
Ik had die melding niet, maar mss omdat dat 4.1.7 was
De begeleider van de kids koos naar mijn mening een bijzonder achterlijke plek om over te steken als dit is hoe je moet kijken naar aankomend verkeer.
Ja daar doelde ik idd op. Omdat hij een fout maakt, zou ik toch stoppen vanwege die kids. Maar misschien dat de wide cam het wat dramatischer laat zien

• gjcvro
Mar.tin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:56:
[...]

Mijn vermoeden: na de 20e maakt het veel minder uit omdat het niet meetelt voor de goedkeuring, maar alleen onderdeel is van de uitzondering die ze nu hebben. Ik zie het ze in andere landen ook wel soortgelijk doen.
Ja, dat idee had ik ook, dat het gedrag is aangepast, maat ik wist niet zeker of deze rit van voor of na die datum was (heb het niet gecontroleerd).

• karel_G_1981
karel_G_1981 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 21:32:
[...]

De safety driver die ik had , had z’n handen gewoon op zn knieën , hoop en verwacht niet dat je zo krampachtig je handen bij het stuur moet houden. Ah ik zie nu dat je het hebt over de gewone autosteer. dat ga ik morgen eens testen. Ik leunde to nu toe altijd met m’n knie tegen het stuur zodat je hand nog enigsinds kon ontspannen tijdens het rijden
Vandaag geprobeerd en het werkt zo idd. En bij mij was het alleen de rechterhand die er toe deed. Dus de linkerhand maakte niet uit waar ik die had, de rechterhand kon ik omgekeerd op m’n knie laten rusten dan kreeg ik geen melding anders wel en m’n hand even omdraaien was genoeg om de melding weg te laten gas. Stuur aanraken is dus niet nodig. Dat ik daar nu pas achter kom.. 8)7

• gjcvro
Dat is in mijn ogen de domste actie die je kunt doen. Opletten a la, maar stoppen en ze dan A) leren dat een auto wel stopt en optie B ) ze over laten steken waardoor ze potentieel geschept worden door de auto's aan de andere kant omdat ze gehaast oversteken? Ze staan stil en kijken goed naar het verkeer, dus nee stoppen zou ik nooit doen.

• Mar.tin
gjcvro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Ja, dat idee had ik ook, dat het gedrag is aangepast, maat ik wist niet zeker of deze rit van voor of na die datum was (heb het niet gecontroleerd).
Het staat potdorie in de titel van de video :+
gjcvro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 13:53:
Ze staan stil en kijken goed naar het verkeer, dus nee stoppen zou ik nooit doen.
Ik blijf erbij: bij kinderen in geval van twijfel altijd stoppen. Helemaal als een volwassene duidelijk een fout maakt en ook nog eens niet op de kinderen let. Zelfs met maar 30km/u rijdt je 8m/s, reken maar dat je dan niet op tijd bent als dat kind wat jou niet kan zien gaat oversteken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qOex17QhHPWVL7BuV4yCQyfEgk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v0MyAWhaNenBMR4OcnXdyf6H.png?f=user_large

• gjcvro
pdidi schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:53:
[...]

Ik blijf erbij: bij kinderen in geval van twijfel altijd stoppen. Helemaal als een volwassene duidelijk een fout maakt en ook nog eens niet op de kinderen let. Zelfs met maar 30km/u rijdt je 8m/s, reken maar dat je dan niet op tijd bent als dat kind wat jou niet kan zien gaat oversteken
[Afbeelding]
En ik blijf er bij dat ik niet voor elke poep en scheet ga stilstaan en verkeerd gedrag aanleer. Te veel mensen geven onnodig voorrang aan mensen die het niet hebben en creëren juist daardoor een gevaarlijke situatie.
Zal nooit vergeten dat ik een eigenwijs kind aan de andere kant van de schutting hoorde zeggen "Ach, ik steek gewoon over want de auto's stoppen toch wel." Totdat ze de verkeerde treft.

• GarageGoblin
gjcvro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:15:
[...]

En ik blijf er bij dat ik niet voor elke poep en scheet ga stilstaan en verkeerd gedrag aanleer. Te veel mensen geven onnodig voorrang aan mensen die het niet hebben en creëren juist daardoor een gevaarlijke situatie.
Zal nooit vergeten dat ik een eigenwijs kind aan de andere kant van de schutting hoorde zeggen "Ach, ik steek gewoon over want de auto's stoppen toch wel." Totdat ze de verkeerde treft.
Misschien bij Tesla even een "road kill" feature aanvragen, anders stopt de auto straks veilig voor die kinderen.

• FreakGIB
Mar.tin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:55:
[...]

HW3 auto?
Mijn HW4 auto's geven binnen 10 seconden nadat de binnencamera geblokkeerd is een foutmelding dat dat zo is, en gaan vrijwel direct actiever zeuren om handen aan het stuur.
Ja was in mijn oude model 3 van 2020

• gjcvro
GarageGoblin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Misschien bij Tesla even een "road kill" feature aanvragen, anders stopt de auto straks veilig voor die kinderen.
Onzin reactie, de auto is niet gestopt, er is ook geen reden om te stoppen en je zegt veilig voor kinderen stoppen ik zeg onveilig stoppen want het is onzinnig, onnodig en gevaarlijk voor het overige verkeer als jij zonder duidelijke reden ineens stil gaat staan op de weg.

• karel_G_1981
[...]

[Afbeelding]
We hebben het er al eens over gehad maar ik toeter altijd in dit soort situaties om te voorkomen dat kinderen niet opletten. Het deed me deugd laatst te lezen dat fsd 14.2.2.5 ook regelmatig preventief toetert. Ik hoop dus in de Europese variant ook want dat maakt het er wel veiliger op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbriXi0OLJT-fGgpBTUBYAwqQVw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f09pqy8lRkE7oIQakGeHLb07.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door karel_G_1981 op 28-03-2026 17:46 ]

• Mar.tin
[...]

[Afbeelding]
In geval van twijfel inderdaad stoppen. Er was in dit geval geen twijfel. Dus we zijn niet gestopt :)

• Empie69
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:26
Mar.tin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:24:
[...]

In geval van twijfel inderdaad stoppen. Er was in dit geval geen twijfel. Dus we zijn niet gestopt :)
Ik kan bevestigen dat er van twijfel geen sprake was (want ik zat er als passagier het dichtste bij) :P
Mar.tin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Haha, dat klopt, de twijfel zit bij mij. Maar om mij gerust te stellen: jouw go-pro heeft vast veel hogere resolutie gemaakt dan op YouTube te zien. Kun jij op het Tesla scherm zien dat die kinderen überhaupt gezien zijn?
Of dit nou een goed teken is....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-7o0Qvvme17Ig5oljSOGUsRV4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9yebN3ebOxIJUR0Cg9Dz1Dx.png?f=fotoalbum_large

• Masterchiev
Dus dan is het auto pilot self driving 😂

• gjcvro
"have been stuck" = verleden tijd toch?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:33
gjcvro schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:37:
"have been stuck" = verleden tijd toch?
Precies, 10 april lets go!

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• karel_G_1981
Zowaar een positief item op de Duitse TV over fsd.

https://x.com/sawyermerritt/status/2037916562217189551?s=46

• Mar.tin
pdidi schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 21:09:
[...]

Haha, dat klopt, de twijfel zit bij mij. Maar om mij gerust te stellen: jouw go-pro heeft vast veel hogere resolutie gemaakt dan op YouTube te zien. Kun jij op het Tesla scherm zien dat die kinderen überhaupt gezien zijn?
Hij geeft een voetganger weer vanaf het moment dat die man iets achter de hoogwerker vandaan komt. En blijft hem weergeven als hij er weer achter verdwijnt all the way tot we er voorbij gaan.
Mar.tin schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:03:
[...]

Hij geeft een voetganger weer vanaf het moment dat die man iets achter de hoogwerker vandaan komt. En blijft hem weergeven als hij er weer achter verdwijnt all the way tot we er voorbij gaan.
I'm rest assured now :). Ik zag nu pas dat je ook een whopping 2160p hebt aangemaakt, waar het idd heel goed op te zien is

• FreakGIB
Dus mijn toekomstvisie komt al sneller dichterbij dan ik dacht. In Duitsland zitten ze al half te denken aan de zelfrijdende taxi's. Als dat er eenmaal door is, en ook unsupervised, dan gaat het heel hard en wordt de behoefte aan een eigen auto steeds minder, als je toch van deur tot deur kan worden opgehaald. Tegelijkertijd kan het ook serieuze concurrentie worden voor het openbaar vervoer, dat dan misschien met de prijzen zal moeten gaan concurreren.

• Masterchiev
Denk ook dat tesla serieuze concurrentie gaat krijgen. Als supervised er eenmaal door is dan hoeven de concurrenten het alleen te kopiëren. De aanschaf of abbo zal snel hierdoor onder druk komen te staan verwacht ik. Binnen nu en 5 jaar is FSD een begrip wat standaard in een voertuig zit denk ik.
Masterchiev schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:28:
Denk ook dat tesla serieuze concurrentie gaat krijgen. Als supervised er eenmaal door is dan hoeven de concurrenten het alleen te kopiëren.
Denk niet dat het zo'n vaart zal lopen. De concurrentie kan pas gaan kopiëren als de EU samen met de UNECE klaar is met het verwerken van de vrijstelling die FSD heeft gekregen in de UN regels. En we kennen de UNECE inmiddels goed genoeg dat dat maanden zoniet jaren kan gaan duren. Tot die tijd zal ieder nieuw systeem (inclusief v14 Lite ben ik bang) een nieuwe artikel 39 vrijstelling moeten aanvragen, inclusief de duizenden pagina's bewijs data
Pagina: 1 ... 9 ... 54 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.