FreakGIB schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Dus mijn toekomstvisie komt al sneller dichterbij dan ik dacht. In Duitsland zitten ze al half te denken aan de zelfrijdende taxi's. Als dat er eenmaal door is, en ook unsupervised, dan gaat het heel hard en wordt de behoefte aan een eigen auto steeds minder, als je toch van deur tot deur kan worden opgehaald. Tegelijkertijd kan het ook serieuze concurrentie worden voor het openbaar vervoer, dat dan misschien met de prijzen zal moeten gaan concurreren.
Die Duitsland taxi PoC staat overigens los van de RDW vrijstelling. Dat is onder de noemer van de Duitse wet Autonoom rijden uit 2021 opgestart. Het Duitse bedrijf Tesla Automation voert dat project uit samen met het Duitse ministerie

[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 29-03-2026 13:29 ]

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:05
Masterchiev schreef op zondag 29 maart 2026 @ 12:28:
Denk ook dat tesla serieuze concurrentie gaat krijgen. Als supervised er eenmaal door is dan hoeven de concurrenten het alleen te kopiëren. De aanschaf of abbo zal snel hierdoor onder druk komen te staan verwacht ik. Binnen nu en 5 jaar is FSD een begrip wat standaard in een voertuig zit denk ik.
Only time will tell of de aanvliegroute die Tesla nu heeft qua opbouw van zijn systeem door anderen met andere methoden nagemaakt kan worden.

Tesla traint op echte km’s van echte mensen. Er zal voorlopig geen andere fabrikant zijn met de infrastructuur om zoveel data van een gestandariseerd sensorplatform te verzamelen.

• Mar.tin
Mijn auto is de afgelopen maand prima veel data aan het uploaden in elk geval. +- 6,5GB elke paar dagen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgzIv-lVr6MHCKcUqy8z4nBNQAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKTmATI38155ovfYCQtHZrB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8MM4ljkCqdqPAO0XJTRqX0DOTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1ji65GBP9pqCtyP8CJQuDzmK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTRUTdDoZMyJk67SfVLJQADiX9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9INqWKjhGsfIP3cvs3yJZXR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/km2b0Mp1P5S0RjkDDwVH96cBiok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SM6WtgL35c3tdR8eLn6MZv6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOtQWdlsKTZ6fM3ZVDgRRIcBnRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJPeK4vsay2jxe77fDbNGHlL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YF6WXGnlQ9oEO6nLfAqq6-aRWsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTqXn9g9faO3VhwwjD1q6V1p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 29-03-2026 15:04 ]

Musk hoe FSD het Trolley Problem gaat tackelen, met in de comments een filmpje hoe dat eruit ziet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVJqxX9vWGGTtuurvaobudIGCpI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tqCn0xV7q8KVKI3JHh35J0hK.png?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
pdidi schreef op zondag 29 maart 2026 @ 17:50:
Musk hoe FSD het Trolley Problem gaat tackelen, met in de comments een filmpje hoe dat eruit ziet
[Afbeelding]
Ik denk inderdaad ook dat het klassieke A-B trolleyprobleem voor 99,99999999999% van de verkeerssituaties te zwart wit is.

Het is eigenlijk nooit kiezen tussen (meer) leven of (minder) dood. Zeker als je potentieel al de onoplettende bestuurder wegautomatiseert.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:17
Denk ook dat tesla serieuze concurrentie gaat krijgen. Als supervised er eenmaal door is dan hoeven de concurrenten het alleen te kopiëren. De aanschaf of abbo zal snel hierdoor onder druk komen te staan verwacht ik. Binnen nu en 5 jaar is FSD een begrip wat standaard in een voertuig zit denk ik.
De serieuze concurrentie is er al. In China, en met Nvidia Alpamayo. Beide opereren nog wel op een ander niveau.

Het verschil is dat geen van beide een goedkeuring hebben in de EU. Het is geen kwestie van gewoon kopiëren, dan moeten ze dezelfde 1.5 jaar aan uitzondering doorlopen met een keuringsinstantie.

Of wachten tot de UNECE het principe goedkeurt (want dat is namelijk nog niet het geval) - daar gaan ook nog een paar jaar overheen. En vervolgens is het de vraag wat beter werkt.

Dat we dit over 5 jaar in heel veel auto's zien, dat verwacht ik ook. Desondanks denk ik dat Tesla nog wel een paar jaar de enige is die het in auto's van minder dan 40k gaat bouwen. En het niveau van het systeem zal ook verschillen. Tesla is over 5 jaar verder dan waar het nu is.

De prijs gaat gegarandeerd dalen omdat dhr Musk zn bonus afhangt van de hoeveelheid subs :) hoe goedkoper, hoe meer subs. Nu de vaste aankoopprijs wordt uitgefaseerd kan Tesla daar ook makkelijker wat mee doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 29-03-2026 18:56 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Software en het neurale netwerk wat achter FSD zit kopieer je niet zomaar even. De voorsprong van Tesla is enorm

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Mar.tin
revolution-nl schreef op zondag 29 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Software en het neurale netwerk wat achter FSD zit kopieer je niet zomaar even. De voorsprong van Tesla is enorm
De vraag is, of het nodig is. Op dit moment lijkt het er op van wel, aangezien Tesla de enige is die het weet uit te rollen in enigzins serieuze aantallen. En de aanpak voelt ook goed door te trainen op echte scenario's.

Wat Nvidia doet, en al demonstreert in Mercedes ziet er niet gek uit. Maar een proefrit van 30 minuten met de CEO van Nvidia in de auto is nauwelijks "unbiased" te noemen bijvoorbeeld. Alleen al niet omdat het 1 rit is, in volledig gecontroleerde omstandigheden (in de zin van: er is hevig geknipt, het zouden bij wijze van spreken 50 ritten kunnen zijn).

YouTube: On the Road With DRIVE AV

YouTube: I Tested Nvidia's Self Driving Car… should Tesla be worried?

[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 29-03-2026 20:43 ]

Mar.tin schreef op zondag 29 maart 2026 @ 20:36:
[...]

De vraag is, of het nodig is. Op dit moment lijkt het er op van wel, aangezien Tesla de enige is die het weet uit te rollen in enigzins serieuze aantallen. En de aanpak voelt ook goed door te trainen op echte scenario's.

Wat Nvidia doet, en al demonstreert in Mercedes ziet er niet gek uit. Maar een proefrit van 30 minuten met de CEO van Nvidia in de auto is nauwelijks "unbiased" te noemen bijvoorbeeld. Alleen al niet omdat het 1 rit is, in volledig gecontroleerde omstandigheden (in de zin van: er is hevig geknipt, het zouden bij wijze van spreken 50 ritten kunnen zijn).

YouTube: On the Road With DRIVE AV

YouTube: I Tested Nvidia's Self Driving Car… should Tesla be worried?
Morgen is het feest: FSD Supervised wordt 2 jaar (v12.3.3 was born). Op AI Day 2022 was al te zien hoe FSD getraind werd. Niet alleen door echte beelden, maar ook door AI generated beelden. Iets wat Alpamayo doet voorkomen dat zij dat nu als eerste doen. Voor nVidia is het voordeel dat de compute power in de afgelopen 4 jaar natuurlijk enorm is toegenomen. Maar ook voor Tesla. Zie deze post van Musk: met 1 H100 kunnen 1 HD camera realtime video maken voor training.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13
Ik heb ook een filmpje gezien van de Xpeng G7 in China, die is ook vision only, net als Tesla. Ze testen daar nu ook hun FSD op hun eigen data, maar het is nog niet op het niveau van Tesla. Ik denk wel dat zij de eersten zijn die in de buurt gaan komen.
en de software is gratis bij hun.

PSN: FreakGIB

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:11
pdidi schreef op zondag 29 maart 2026 @ 21:11:
[...]

Morgen is het feest: FSD Supervised wordt 2 jaar (v12.3.3 was born). Op AI Day 2022 was al te zien hoe FSD getraind werd. Niet alleen door echte beelden, maar ook door AI generated beelden. Iets wat Alpamayo doet voorkomen dat zij dat nu als eerste doen. Voor nVidia is het voordeel dat de compute power in de afgelopen 4 jaar natuurlijk enorm is toegenomen. Maar ook voor Tesla. Zie deze post van Musk: met 1 H100 kunnen 1 HD camera realtime video maken voor training.
De champagne wordt pas ontkurkt als de goedkeuring er is wat mij betreft 😋

• Mar.tin
karel_G_1981 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:23:
[...]

De champagne wordt pas ontkurkt als de goedkeuring er is wat mij betreft 😋
Is Supervised he, dus wel alcoholvrije :+

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:11
Mar.tin schreef op zondag 29 maart 2026 @ 22:47:
[...]

Is Supervised he, dus wel alcoholvrije :+
Ah nee hoor supervised is the een enorme eerste stap en wat mij betreft de belangrijkste . Vanaf daar kan er verder gebouwd worden. Richting unsupervised

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:25
karel_G_1981 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Ah nee hoor supervised is the een enorme eerste stap en wat mij betreft de belangrijkste . Vanaf daar kan er verder gebouwd worden. Richting unsupervised
En natuurlijk data vergaren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Mar.tin
karel_G_1981 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Eens, maar als het alcoholhoudende is mag je niet testen en rijden de 10e ;)

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Damian

Insane Obtrusion

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:06
Denk dat dit geitepaadje binnenkort gesloten gaat worden, als het massaal gebruikt gaat worden.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:25
Zonet deed die het nog en 2 minuten later was die offline.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Daniel. schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Ja zag het ook, maar ik moest ook ineens inloggen, terwijl ik er daarvoor gewoon bij kon. Weet niet of er bij Gitlab wat veranderd is of dat ie inderdaad offline gehaald is.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien even zeggen wat er achter de link te vinden is ipv een link droppen....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ZeRoC00L schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:29:
[...]

Misschien even zeggen wat er achter de link te vinden is ipv een link droppen....
Voor zover ik kon zien doormiddel van een Ardafruit Feather M4 en wat kabeltjes richting de CAN-BUS FSD unlocken, gelijk aan de manier waarop die pool het probeert te verkopen.

• Mar.tin
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 07:21:
Denk dat dit geitepaadje binnenkort gesloten gaat worden, als het massaal gebruikt gaat worden.
Het is niet interresant vanwege verzekeringsredenen. En als FSD gereleased is is het helemaal niet meer boeiend.

Je hebt er nog steeds een actieve FSD subscriptie / aankoop voor nodig. Dus ook voor Tesla is er geen financiele prikkel om het te patchen. Ik hoop vooral dat het goedkeuring niet in de weg zit.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:10

-tom-562

Oliesjeik

Damian schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:31:
[...]

Voor zover ik kon zien doormiddel van een Ardafruit Feather M4 en wat kabeltjes richting de CAN-BUS FSD unlocken, gelijk aan de manier waarop die pool het probeert te verkopen.
VOlgens mij is er laatst een topicwarning geweest dat dit niet besproken mag worden, want illegaal (net zoals het opvoeren van scooters e.d.)

Vaak bu'j te bang!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Mar.tin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Het is niet interresant vanwege verzekeringsredenen. En als FSD gereleased is is het helemaal niet meer boeiend.

Je hebt er nog steeds een actieve FSD subscriptie / aankoop voor nodig. Dus ook voor Tesla is er geen financiele prikkel om het te patchen. Ik hoop vooral dat het goedkeuring niet in de weg zit.
Wel handig voor die 100 duizenden HW3 auto's die buiten de boot vallen he ;)

• gjcvro
Mar.tin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Wel als het de potentiële EU beperkingen omzeilt En voor de verzekering is het ook niet handig om je fatbike of brommer op te voeren of om te gaan zitten appen, maar dat weerhoud vele er ook niet van. En als laatste: zie maar te achterhalen wat dat rare kastje doet als het al gevonden wordt, is het iets dat data uit de auto leest zoals een obd reader of doet het iets meer. En je zegt het zelf "als FSD" nog niets is zeker.
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Wel als het de potentiële EU beperkingen omzeilt En voor de verzekering is het ook niet handig om je fatbike of brommer op te voeren of om te gaan zitten appen, maar dat weerhoud vele er ook niet van. En als laatste: zie maar te achterhalen wat dat rare kastje doet als het al gevonden wordt, is het iets dat data uit de auto leest zoals een obd reader of doet het iets meer. En je zegt het zelf "als FSD" nog niets is zeker.
Of en welke FSD er wordt gebruikt wordt opgeslagen in de EDR in geval van ongeluk. Voor HW3 eigenaren zal het dan lastig uitleggen worden als daar FSD (Supervised) staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNzVGkZlDtev2EgIB9EoL7Jp_1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/USlBCpmJnoIGkJL4FESqcHU4.png?f=fotoalbum_large

Voor HW4 eigenaren waar iets met de Driver Monitoring Nag is aangepast, grote kans dat dat hier wordt opgeslagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dLFh46B8HWjgQx1vYfzNhuMB7I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4UDkaScZpJ2bZfWSYULrro8U.png?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door pdidi op 30-03-2026 10:48 ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Daniel. schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:19:
[...]

Hij is er weer ;)
Project 'Starmixcraft/tesla-fsd-can-mod' was moved to 'Tesla-OPEN-CAN-MOD/tesla-fsd-can-mod'. Please update any links and bookmarks that may still have the old path.

• Mar.tin
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Ja want een fatbike en brommer zijn absoluut hetzelfde als een voertuig van 2000kg, met ergens tussen de 300 en 500pk. Heel vergelijkbaar. 8)7

De logging in de auto zal in alle gevallen uitgelezen worden bij een ongeval. Zoals ook @pdidi aangeeft.

Of FSD al dan niet goedgekeurd wordt heeft niets met de legaliteit en verstandigheid van dergelijke oplossingen te maken. Zolang FSD geen goedgekeurd systeem is is het geen goedgekeurd systeem. No amount of eromheen lullen en Fatbikes erbij halen verandert dat.

Ik kan alleen maar hopen dat Tesla het dichttimmert, en dat het niet ten koste gaat van daadwerkelijk nuttige tools als bijvoorbeeld het uitlezen van de CAN-bus.
Rit door Edam (playback snelheid op 0,5 zetten). Op 0:10 leuk moment als er plotseling een tegenligger om de hoek komt zeilen

[ Voor 25% gewijzigd door pdidi op 30-03-2026 11:28 ]

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik gooi deze nog even in de herhaling geloof ik:
We Are Borg schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:48:
Modbreak:Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
De volgende die hier wederom geen gehoor aan geeft gaan we zonder pardon knippen uit de discussie.

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 30-03-2026 11:27 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Mar.tin
pdidi schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:26:
Rit door Edam (playback snelheid op 0,5 zetten). Op 0:10 leuk moment als er plotseling een tegenligger om de hoek komt zeilen
Grappig, kort, en ook een boeiend stukje rit.

Blijf het wel geestig vinden dat de situaties waarvan eigenlijk "iedereen" dacht dat het "nooit zou werken" eigenlijk FSD het gemakkelijkste af lijken te gaan.
Dit soort krappe straatjes met voetgangers en fietsers lijkt het echt met méér dan 2 vingers in de neus te doen. De uitdagingen zitten hem lijkt het meer op de echt afwijkende dingen, voornamelijk in combinatie met dingen die alleen op een bord uitgelegd worden, of een verkeerslicht vereisen (op een afwijkende plek).

Bijvoorbeeld die rechtdoorgang de bussluis over tijdens mijn rit.

Maar dat versterkt tevens wat je in de VS ziet: Goede navigatie en kaartdata groeit hard in belangrijkheid om de tekortkoming van dergelijke zaken op te vangen tot ze deftig opgenomen zijn in de FSD Stack.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Notna schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:26:
Ik gooi deze nog even in de herhaling geloof ik:

[...]

De volgende die hier wederom geen gehoor aan geeft gaan we zonder pardon knippen uit de discussie.
Hmm dat mag er in theorie ook niet meer gesproken worden over de enhance commander. Aangezien die autopilot forward in zodanige snelheid met snelkoppelingen dat je niet verzekerd bent ( nagevraagd bij 4 verzekeraars ).

• gjcvro
Mar.tin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Ja want een fatbike en brommer zijn absoluut hetzelfde als een voertuig van 2000kg, met ergens tussen de 300 en 500pk. Heel vergelijkbaar. 8)7
Goed, boodschap overbrengen is blijkbaar een dingetje:

Wat ik er mee aan wil geven is dat de dreiging voor niet verzekerd zijn lang niet iedereen tegen houdt om het niet te doen. En ik denk dat we niet eens willen weten hoeveel er sowieso onverzekerd rondrijden om wat voor reden dan ook.

• Masterchiev
  • Nu online
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Goed, boodschap overbrengen is blijkbaar een dingetje:

Wat ik er mee aan wil geven is dat de dreiging voor niet verzekerd zijn lang niet iedereen tegen houdt om het niet te doen. En ik denk dat we niet eens willen weten hoeveel er sowieso onverzekerd rondrijden om wat voor reden dan ook.
Klopt er wordt ook over tuning gesproken in diverse kanalen op tweakers en ook de enhance commander, die ik zojuist al aangaf. Die forward de autopilot waardoor je ook autopilot gebruikt dusdanig wat niet is goedgekeurd.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Masterchiev schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:04:
[...]
Die forward de autopilot waardoor je ook autopilot gebruikt dusdanig wat niet is goedgekeurd.
Ik snap niet wat je hier bedoelt? Forward?

• Masterchiev
  • Nu online
NTS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:11:
[...]

Ik snap niet wat je hier bedoelt? Forward?
Enhance commander zet snelkoppelingen razendsnel achter elkaar. Hierdoor kan je rijstrookwisselingen uitvoeren onder autopilot, iets wat niet kan onder de standaard software zonder toevoegingen. Die resulteert direct in onverzekerd rijden namelijk hardware toevoeging die de software anders doet functioneren dan bedoelt. Dit wordt uitvoerig besproken in het accessoires topic van tesla.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:23
Masterchiev schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Enhance commander zet snelkoppelingen razendsnel achter elkaar. Hierdoor kan je rijstrookwisselingen uitvoeren onder autopilot, iets wat niet kan onder de standaard software zonder toevoegingen. Die resulteert direct in onverzekerd rijden namelijk hardware toevoeging die de software anders doet functioneren dan bedoelt. Dit wordt uitvoerig besproken in het accessoires topic van tesla.
Ik vind dit wel een bijzondere. Ik zie niet in wat er anders in aan dat de Enhance via can twee keer op het knopje op het stuur drukt dan als je dit zelf zou doen?

Heb je het hier over Continues Autopilot? Ik heb even gezocht in het accesoire topic maar kon zo snel niks vinden over wel of niet verzekerd zijn. Kun je dit wat meer uitleggen? Ik vraag me ook wel af hoe je dit hebt uitgelegd aan de verzekeraars, en hoe die er bij een eventueel ongeluk achter zouden kunnen komen?

[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 30-03-2026 12:41 ]

Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Masterchiev schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Je kan met een commander nog steeds niet rijstrookwisselingen uitvoeren onder autopilot. Op het moment dat je het knipperlicht uit doet en iets aan het stuur beweegt gaat AP uit. Na de baanwissel als het knipperlicht automatisch door de Tesla wordt uitgeschakeld zet de commander AP weer aan door voor jou op het knopje te drukken (of de hendel naar beneden te doen). Als ik na de baanwissel gelijk op het knopje druk (of de hendel naar beneden trek) doe ik precies hetzelfde als wat de commander doet.

Uiteraard is er een grijs gebied of zoiets geautomatiseerd mag worden. Het verschil zit 'm er wel in dat de commander nog steeds alleen een automatische handeling doet van iets wat je normaal met de hand kan doen. Wat ie niet doet is zaken die normaal niet geactiveerd kunnen worden via de normale weg voor jou gaat activeren zoals met die FSD hack.

• Masterchiev
  • Nu online
Myrdhin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:45:
[...]

Je kan met een commander nog steeds niet rijstrookwisselingen uitvoeren onder autopilot. Op het moment dat je het knipperlicht uit doet en iets aan het stuur beweegt gaat AP uit. Na de baanwissel als het knipperlicht automatisch door de Tesla wordt uitgeschakeld zet de commander AP weer aan door voor jou op het knopje te drukken (of de hendel naar beneden te doen). Als ik na de baanwissel gelijk op het knopje druk (of de hendel naar beneden trek) doe ik precies hetzelfde als wat de commander doet.

Uiteraard is er een grijs gebied of zoiets geautomatiseerd mag worden. Het verschil zit 'm er wel in dat de commander nog steeds alleen een automatische handeling doet van iets wat je normaal met de hand kan doen. Wat ie niet doet is zaken die normaal niet geactiveerd kunnen worden via de normale weg voor jou gaat activeren zoals met die FSD hack.
De discussie is of hardware toevoegen een “hack” is.

• Masterchiev
  • Nu online
adjego schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Ik vind dit wel een bijzondere. Ik zie niet in wat er anders in aan dat de Enhance via can twee keer op het knopje op het stuur drukt dan als je dit zelf zou doen?

Heb je het hier over Continues Autopilot? Ik heb even gezocht in het accesoire topic maar kon zo snel niks vinden over wel of niet verzekerd zijn. Kun je dit wat meer uitleggen? Ik vraag me ook wel af hoe je dit hebt uitgelegd aan de verzekeraars, en hoe die er bij een eventueel ongeluk achter zouden kunnen komen?
Gaat het erom of ze er achter komen of dat het niet mag van de verzekeraar? Of ze er achter komen is geen kwestie of het wel of niet besproken mag worden.

• Masterchiev
  • Nu online
Voertuig is niet goedgekeurd met deze hardware toevoeging en tesla staat niet garant voor de werking daarvan dus ook niet van je tesla als voertuig. Dus niet verzekerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 30-03-2026 13:04 ]

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Masterchiev schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:59:
[...]

De discussie is of hardware toevoegen een “hack” is.
Dan zou je zo'n discussie ook kunnen gaan voeren over 3rd party wieldoppen en al rijdend op de snelweg van je wiel afvliegen omdat ze niet goed vast zitten vanwege slechte kwaliteit en door de voorruit van een andere auto gaan. Het is immers achteraf gewijzigd en zijn niet de Tesla wieldoppen.

Laten we die discussie hier maar niet gaan voeren.

• NTS
  • Niet online

NTS

Ruitenwisserbladen vervangen door Bosch ipv die van Tesla? Onverzekerd :+

Maar zonder gekheid, een verzekeraar moet wel aannemelijk kunnen maken dat jouw modificatie de schade veroorzaakt heeft of verergerd. Anders kunnen ze er niet veel mee.

Wordt met FSD ook nog interessant hoe ze omgaan met updates door Tesla. Moet je die verplicht installeren als er een bug gevonden wordt? Of mag je die in Europa niet installeren voordat de RDW er naar gekeken heeft?

• Masterchiev
  • Nu online
Myrdhin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:14:
[...]

Dan zou je zo'n discussie ook kunnen gaan voeren over 3rd party wieldoppen en al rijdend op de snelweg van je wiel afvliegen omdat ze niet goed vast zitten vanwege slechte kwaliteit en door de voorruit van een andere auto gaan. Het is immers achteraf gewijzigd en zijn niet de Tesla wieldoppen.

Laten we die discussie hier maar niet gaan voeren.
Naja in Duitsland gaat het al zover. Onderdelen zonder Tüv keuring is onverzekerd, al is het een boutje haha.

Laten we erover stoppen idd.

• Mar.tin
Misschien weet iemand die meer van de wetten op de hoogte is dit:

https://x.com/KRoelandschap/status/2032232466509959236

FSD lijkt bij de grens te stoppen, maar, waarom zou een goedgekeurd systeem in een Nederlandse auto niet in het buitenland gebruikt mogen worden?
In principe wordt het onderdeel van de typegoedkeuring toch? Dus zou je verwachten dat je met die goedkeuring in je NL auto ook elders gebruik mag maken, maar dat het niet andersom werkt (met je DE auto met FSD, die niet in NL mag gebruiken omdat het in DE niet goedgekeurd is).

Of mis ik ergens een puzzelstukje? Is het een bijzonder / los systeem dat tegelijkertijd wel en niet aan een auto / typegoedkeuring hangt.

NL auto in NL - Werkt want goedkeuring
NL auto in DE - Werkt niet? Want geen goedkeuring in DE?
DE auto in NL - Werkt wél want goedkeuring in NL? Of juist niet want geen goedkeuring in DE.

Allemaal nog speculatie natuurlijk, maar vroeg het me ineens af.
NTS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
Wordt met FSD ook nog interessant hoe ze omgaan met updates door Tesla. Moet je die verplicht installeren als er een bug gevonden wordt? Of mag je die in Europa niet installeren voordat de RDW er naar gekeken heeft?
Tja, dit is de EU, dus er zijn regels voor: UNECE Regulation No. 156 (hoofdstuk 8 ). TL;DR De fabrikant is verantwoordelijk functionele wijzigingen ter beoordeling aan te melden bij de keuringsinstantie (RDW). Dus bij alleen bug fixing hoeft RDW geen goedkeuring te geven
Mar.tin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:02:
Misschien weet iemand die meer van de wetten op de hoogte is dit:

https://x.com/KRoelandschap/status/2032232466509959236

FSD lijkt bij de grens te stoppen, maar, waarom zou een goedgekeurd systeem in een Nederlandse auto niet in het buitenland gebruikt mogen worden?
In principe wordt het onderdeel van de typegoedkeuring toch? Dus zou je verwachten dat je met die goedkeuring in je NL auto ook elders gebruik mag maken, maar dat het niet andersom werkt (met je DE auto met FSD, die niet in NL mag gebruiken omdat het in DE niet goedgekeurd is).

Of mis ik ergens een puzzelstukje? Is het een bijzonder / los systeem dat tegelijkertijd wel en niet aan een auto / typegoedkeuring hangt.

NL auto in NL - Werkt want goedkeuring
NL auto in DE - Werkt niet? Want geen goedkeuring in DE?
DE auto in NL - Werkt wél want goedkeuring in NL? Of juist niet want geen goedkeuring in DE.

Allemaal nog speculatie natuurlijk, maar vroeg het me ineens af.
RDW geeft in eerste instantie een Nationale goedkeuring af. Hier beschreven hoe dat werkt: die is alleen in NL geldig (andere EU landen mogen vrijwillig meedoen). Vergelijkbaar met Mercedes Drive Pilot, dat alleen een Duitse Nationale goedkeuring heeft en in NL wordt disabled.
Hoe dat wet technisch allemaal is vastgelegd staat in Artikel 3.7.1 Regeling voertuigen

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 30-03-2026 15:47 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:14:
[...]

RDW geeft in eerste instantie een Nationale goedkeuring af. Hier beschreven hoe dat werkt: die is alleen in NL geldig. Vergelijkbaar met Mercedes Drive Pilot, dat alleen een Duitse Nationale goedkeuring heeft en in NL wordt disabled
Dus volgens die logica, een DE (of immer wo welk (buur)land auto die NL in rijdt, krijgt niet automagisch toegang tot FSD omdat het in DE niet goedgekeurd is, en wij daar dus niets aan kunnen overnemen.

Check.

@Onze Buurlanden, het zou chill zijn als jullie een beetje doorpakken en voor de zomer dit goedkeuren. Met name DE, DK, S en N :+.

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 30-03-2026 14:19 ]

Mar.tin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:17:
[...]

Dus volgens die logica, een DE (of immer wo welk (buur)land auto die NL in rijdt, krijgt niet automagisch toegang tot FSD omdat het in DE niet goedgekeurd is, en wij daar dus niets aan kunnen overnemen.

Check.
Ja die vraag/discussie heb ik op TFF al heel veel voorbij zien komen :). Als DE meteen vrijwillig aanhaakt dan iig wel. Waar ik wel naar benieuwd ben, is of de RDW (of KBA in DE) dan via Tesla op de hoogte wordt gehouden welke VIN's hiervoor geregisteerd worden. Zou wel leuk zijn als je dat bij ovi.rdw.nl kunt zien via Bijzonderheden

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Wat ik begrepen heb is dit onderdeel van het land waarin je auto op kenteken staat, dus dan naar Duitsland rijden als het daar wel is toegestaan zal je geen FSD geven. Idem voor een auto die je vanuit hier exporteert naar de USofA zal daar geen FSD krijgen. VIN-Lock helaas.

• Mar.tin
Je zou toch wel verwachten/vermoeden dat als er een europese goedkeuring is het systeem in heel de EU gebruikt kan worden en niet alleen in het land van registratie.. toch?

Dat het in de eerste instantie een nationaal-gebonden goedkeuring is is begrijpelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Mar.tin op 30-03-2026 15:34 ]

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:06
Mar.tin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:31:
Je zou toch wel verwachten/vermoeden dat als er een europese goedkeuring is het systeem in heel de EU gebruikt kan worden en niet alleen in het land van registratie.. toch?
Nee. Artikel 39 procedure is uitzondering. Juist omdat EU regelgeving enorm traag gaat. Ieder land kan die overnemen als RDW heeft goedgekeurd

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Mar.tin schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:31:
Zeker. Een goedkeuring geldt direct voor alle Europese landen. Maar wat Tesla nu aan de RDW gevraagd heeft is geen goedkeuring maar een uitzondering. En die geldt niet automatisch voor andere landen, die mogen ze vrijwillig overnemen als ze willen. Het is dus hopen dat ze dat doen.

• gjcvro
Het nut van FSD wordt natuurlijk fors groter als je hem op je vakantierit kunt gebruiken, tenminste voor mij dan. Als het alleen tot de nederlandse grens werkt gaat dat niet opschieten. Of als het b.v. wel in nederland, niet in belgie maar weer wel in frankrijk werkt wordt het ook al opletten.
NTS schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:07:
[...]

Zeker. Een goedkeuring geldt direct voor alle Europese landen. Maar wat Tesla nu aan de RDW gevraagd heeft is geen goedkeuring maar een uitzondering. En die geldt niet automatisch voor andere landen, die mogen ze vrijwillig overnemen als ze willen. Het is dus hopen dat ze dat doen.
Hoe het gaat (en zoals het ook min of meer in het RDW persbericht staat):

Stap 1: Tesla heeft aan RDW gevraagd om FSDs in EU te gaan gebruiken als zijnde een nieuwe technologie. Dit is mogelijk via het Europeese Artikel 39
Stap 2: Om te valideren of FSDs voldoet aan de Artikel 39 vereisten, is er door de RDW eerst een Voorlopige nationale individuele goedkeuring opgestart (die is er speciaal voor nieuwe technologieën in NL). Dat kan dus ook negatief uitpakken, zoals in 3.7.2 staat
Stap 2.1: Mij niet helemaal duidelijk of de Voorlopige goedkeuring eerst naar Definitieve goedkeuring moet worden omgezet (zoals beschreven in 3.7.3) voordat met de volgende stappen door kan worden gegaan. Wellicht wordt dit meteen gedaan en zal de bijbehorende wettelijke regeling meteen worden geregeld (wellicht 1 van de redenen dat dit alles al 18 maanden duurt)
Stap 3: Indien door de RDW de (Voorlopige) Nationale individuele goedkeuring op 10 april wordt afgegeven kan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat officieel het verzoek voor Artikel 39 bij de EU indienen
Stap 4: De (Voorlopige) Nationale individuele goedkeuring kan in de tussentijd al door andere EU landen vrijwillig worden overgenomen (staat dus los van het Artikel 39 traject)
Stap 5: In de TCMV (Technical Committee on Motor Vehicles) EU commisie wordt over het verzoek gestemd. In die commisie zitten van alle EU lidstaten afgevaardigden van hun "RDW"
Stap 6: Als een meerderheid instemd krijgt FSDs in alle EU lidstaten (zonder uitzondering) een vrijstelling
Stap 6.1: De EU gaat vervolgens via Artikel 40 aan de slag om deze vrijstelling te verwerken in de algemene UNECE regels (r171 DCAS en r79 Steering equipment). Zodra dit is afgerond zal de vrijstelling worden omgezet in een algemene goedkeuring
Stap 7: Mocht een meerderheid niet instemmen, dan blijft de (voorlopige) nationale individuele goedkeuring van de RDW actief in NL. Andere lidstaten kunnen dan nog steeds (net als Stap 4) deze overnemen

[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 30-03-2026 17:27 ]

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.