Tenzij dat Europa een aparte FSD build krijgt met eventuele beperkingen. Dat weten wij nog nog niet maar daar lijkt het op.Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:17:
[...]
Is dat zo? Blijft FSD bestaan ook met een afwijkende "non-FSD" versie? Heb me dat nooit zo gerealiseerd. Dus eigenlijk zeg je dan dat 2026.2.9.1 een soort van "delivery" is van V14.2.2.5, en als je daarna naar 2026.8.x gaat, je alleen de rest bijwerkt omdat er geen FSD inzit, en dat het eigenlijk soort-van net als de map-updates een losse update is.
Dan is de volgende verlengde vraag: waarom zouden ze het niet los van de autoversies aanbieden?
Dit schijnt ondertussen alleen nog in de VS plaats te vinden heb ik pas bij Tesla te horen gekregen. Hoe hoger je safetyscore, hoe hoger je korting op je verzekering. Hier in Nederland hebben we dat natuurlijk met schadevrije jaren. Al wil het niet zeggen bij sommige mensen dat als je geen schade rijdt, je ook goed en veilig rijdt.mazzoop80 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:08:
Is er al iets bekend over of de Safety Score ook komt? Of was dat een ding bij early FSD days?
Dus dat je historische rijgedrag wordt beoordeeld en je op basis daarvan FSD wel of niet mag activeren?
Welke specifieke smaak FSD we hebben lijkt me voor de vraagstelling niet zo boeiend. Dan nog blijft de vraag:Masterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:09:
[...]
Tenzij dat Europa een aparte FSD build krijgt met eventuele beperkingen. Dat weten wij nog nog niet maar daar lijkt het op.
Kan Tesla de autosoftware updaten zonder de FSD te updaten met een update zonder FSD aan boord?
Dus kan er naar een auto die nu 2026.2.9.1 draait met FSD V14.2.2.5 onderwater aanwezig, update 2026.8.6 gepushed worden (waar geen FSD V14 in zit) zonder de onderliggende FSD versie aan te raken?
Ik vermoed van nee. Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 02-04-2026 14:35 ]
Ik denk ook dat dat niet kan. In deze gitlab-pagina staat beschreven hoe HW3 en HW4 reageren in de verschillende versies van FSDMar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:22:
[...]
Welke specifieke smaak FSD we hebben lijkt me voor de vraagstelling niet zo boeiend. Dan nog blijft de vraag:
Kan Tesla de autosoftware updaten zonder de FSD te updaten met een update zonder FSD aan boord?
Dus kan er naar een auto die nu 2026.2.9.1 draait met FSD V14.2.2.5 onderwater aanwezig, update 2026.8.6 gepushed worden (waar geen FSD V14 in zit) zonder de onderliggende FSD versie aan te raken?
Ik vermoed van nee.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
In ander nieuws zijn we de 9 miljard FSD miles voorbij, bijna 15 miljard kilometer.
/f/image/Zwg51VaxFzYiOIolAUtJXFeA.png?f=fotoalbum_large)
https://www.tesla.com/nl_nl/fsd
/f/image/Zwg51VaxFzYiOIolAUtJXFeA.png?f=fotoalbum_large)
https://www.tesla.com/nl_nl/fsd
Een release kan met of zonder FSD uitkomen. Dat kun je op https://teslafi.com/firmware (of op https://www.notateslaapp.com/software-updates/) zien. Maar FSD distributie gebeurd altijd als onderdeel van een release (er bestaat niet zoiets als een FSD release die apart gepushed kan worden). Zoals je kan zien was het tot release 2025.32.8 makkelijk: daar zat zowel FSD v12 als v13 in die naar alle Tesla's ging. Als iemand dan een FSD subscription koopt, hoeft die alleen enabled te worden (de FSD software staat er al op). Als er dan een release update komt zonder FSD (en dat gebeurd regelmatig, zal wel kwa sizing efficiënter zijn) betekent dat niet dat FSD wordt verwijderd (want waarom wel?)Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:17:
[...]
Is dat zo? Blijft FSD bestaan ook met een afwijkende "non-FSD" versie? Heb me dat nooit zo gerealiseerd. Dus eigenlijk zeg je dan dat 2026.2.9.1 een soort van "delivery" is van V14.2.2.5, en als je daarna naar 2026.8.x gaat, je alleen de rest bijwerkt omdat er geen FSD inzit, en dat het eigenlijk soort-van net als de map-updates een losse update is.
Dan is de volgende verlengde vraag: waarom zouden ze het niet los van de autoversies aanbieden?
Toen v14.1 uitkwam in US/CA werd er begonnen met een aparte branch startend met release 2025.32.8.5 die alleen naar Early Access Tesla's ging. T/m 2025.45.10 bleef dit een aparte branch met alleen v14 voor Early Access en alleen in US/CA
En toen kwam Europa erbij. De normale branch met v12/v13 was 2026.2.3 terwijl de aparte v14 branch 2026.2.9 werd. In de US gingen ze dus van 2025.45.10 -> 2026.2.9.x terwijl in de EU een select aantal HW4 Tesla's van 2026.2.3 -> 2026.2.9.x ging. Dat was dus voor het eerst dat er in US en EU dezelfde Early Access v14 branch kwam
Nu dat v14.2.2.5 de finale versie lijkt en klaar is voor GA moet er een release komen (2026.8?) met daarin v12.6.4 (voor HW3) en v14.2.2.5 (voor HW4). De US Tesla's die dan nog op v13.2.9 draaien gaan dan updaten naar v14.2.2.5. De aparte Early Access branch blijft daar dan bestaan en zal v14.3 krijgen.
Ik vermoed van welMar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:22:
[...]
Welke specifieke smaak FSD we hebben lijkt me voor de vraagstelling niet zo boeiend. Dan nog blijft de vraag:
Ik vermoed van nee. Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk
Overigens doet Tesla pas sinds 2025.2.8 twee versies van FSD combineren in 1 release. Tijdens installatie wordt dan gekeken welke van toepassing is
[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 02-04-2026 16:02 ]
Het wordt mij niet duidelijk uit de TeslaFi Stats, maar vermoedelijk wordt er aan TeslaFi niet exposed welke FSD versie er NU op een auto draait. (Of ze posten het gewoon niet) en is het alleen af te leiden uit dat er eerder een update met FSD versie X geïnstalleerd is.pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:48:
[...]
Ik vermoed van welals je naar deze post kijkt. Er zijn dan nu Tesla's met 2026.8.6 die FSD v12, v13 of v14 hebben. Het zou pas echt vreemd zijn als 2026.8.6 wel FSD v12+13 zou hebben, want dan zou een Tesla die van 2026.2.9.3 -> 2026.8.6 een FSD downgrade van v14 naar v13 krijgen
Overigens doet Tesla pas sinds 2025.2.8 twee versies van FSD combineren in 1 release. Tijdens installatie wordt dan gekeken welke van toepassing is
Zo heb ik de postnotes nooit gelezen in elk geval (ook niet op NaTA), maar het verklaart een boel
Ik heb des te meer veel vraagtekens waarom ze FSD niet als losse update pushen dan
De onderliggende technische reden daarvoor zal complexer zijn dan het lijkt
[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 02-04-2026 16:07 ]
Idd, op Teslafi zie je alleen welke versie(s) van FSD onderdeel zijn van een release. Tijdens installatie wordt pas bepaald welke versie moet worden geïnstalleerd (kan er maar 1 zijn)Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:05:
[...]
Het wordt mij niet duidelijk uit de TeslaFi Stats, maar vermoedelijk wordt er aan TeslaFi niet exposed welke FSD versie er NU op een auto draait. (Of ze posten het gewoon niet) en is het alleen af te leiden uit dat er eerder een update met FSD versie X geïnstalleerd is..
Zo heb ik de postnotes nooit gelezen in elk geval, maar het verklaart een boel
Ik denk dat dit zo is gegroeid. Eerst waren er alleen SW releases incl AP (AP is onderdeel van de SW release). Dat distributie vehicle hebben ze toen uitgebreid met FSD als een soort add-on. Dat doen ze al zo sinds FSD v9 (2021.4.18.12). Het jammere van Teslafi is dat ze geen historie laten zien waar een release ooit is deployedMar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:05:
[...]
Ik heb des te meer veel vraagtekens waarom ze FSD niet als losse update pushen dan, want als het toch allemaal intercompatible is op het eerste gezicht, waarom dan niet zou je zeggen.
De onderliggende technische reden daarvoor zal complexer zijn dan het lijkt
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 02-04-2026 16:36 ]
er lijkt ook iets aan de hand met die grok uitrol. Ik vind het bijzonder dat we dat in Belgie en NL ook nog steeds niet hebben.Masterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:02:
[...]
Hier nog steeds 2.3. Denk dat we een aparte build krijgen de aankomende maanden.
Als je nou even FSD koopt, kijken of je dan 2026.2.9.1 krijgtMasterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:02:
[...]
Hier nog steeds 2.3. Denk dat we een aparte build krijgen de aankomende maanden.
Ja, hier ook Staat er al meer dan en maand op zie ik, langste tijd tussen updates sinds een jaar.
(en geen fsd gekocht).
Sprak vandaag een collega, die een nieuwe leaseauto uit mag zoeken, "wacht tot de 10e", dan weet je of het Tesla gelukt is, en dan is het waarschijnlijk de komende tijd de enige die het aan kan bieden. Had er zelf nog niet over gedacht, maar was een prima tip vond 'ie.
Ga ik echt niet doen. Eerst maar is duidelijk worden wat voor FSD er komt en wanneer. Dan komt er pas geld over de brug🤪.Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:46:
[...]
Als je nou even FSD koopt, kijken of je dan 2026.2.9.1 krijgt
Ik heb hem vorige week besteld (FSD)
Model Y JUNIPER
Mijn software zit nu op 2026.2.9.1
Model Y JUNIPER
Mijn software zit nu op 2026.2.9.1
My best guess: In Nederland blijven alle* HW4 die geen FSD hebben gekocht op 2026.2.3 staan, anders kan er geen FSD v14 meer op komen (wat vervelend is mocht je dat nu willen aanschaffen). Daarvoor moet je nl. naar 2026.2.9. Als je nu al op 2026.8 zou zitten kun je niet meer terug naar 2026.2.9.gjcvro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:52:
[...]
Ja, hier ook Staat er al meer dan en maand op zie ik, langste tijd tussen updates sinds een jaar.
(en geen fsd gekocht).
* Er zijn sommige gelukkigen die wel HW4 hebben en geen FSD hebben gekocht maar toch al 2026.2.9 met FSD v14 hebben gekregen. Het is nog gissen waarom: het zou kunnen dat zij als eerste na goedkeuring een gratis trial van FSD krijgen
Ik was niet nieuwsgierig, maar nu ben ik het ook omdat ik dus op 2.9.1 zit zonder FSD aanschafpdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
* Er zijn sommige gelukkigen die wel HW4 hebben en geen FSD hebben gekocht maar toch al 2026.2.9 met FSD v14 hebben gekregen. Het is nog gissen waarom: het zou kunnen dat zij als eerste na goedkeuring een gratis trial van FSD krijgen
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ik heb inderdaad ook al 2026.2.9.1 maar nog geen FSD abbo. Wel de accelelaration boost erop zitten. We gaan het zien volgende week vrijdag.pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door Myrdhin op 03-04-2026 06:37 ]
Jammer weer, een beetje sacrifice for the greater good.Masterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:23:
[...]
Ga ik echt niet doen. Eerst maar is duidelijk worden wat voor FSD er komt en wanneer. Dan komt er pas geld over de brug🤪.
Ik wil wel een tientje sponsoren als je dat over de streep trekt
Gaat er hier iemand vandaag rond utrecht nog een rondje meerijden die een plekje overheeft? Ik ga graag mee namelijk 😇
Wat ik me afvraag:
FSD werkt toch alleen als je de navigatie vertelt waar je heen wilt? Is het dan ook mogelijk om tijdens het rijden een alternatieve route te kiezen?
Vanuit mijn werk heb kan ik een aantal routes rijden naar huis. De ervaring leert dat de routes die de navigatie aangeeft niet altijd de handigste zijn. In mijn vorige auto gebruikte ik Android Auto met Waze. Daarin kon ik heel makkelijk een alternatieve route kiezen.
In mijn M3H is het kiezen van een alternatieve route voor zover ik heb kunnen ontdekken niet mogelijk.
Zou je dan FSD tijdelijk uit moeten zetten en zelf een andere afslag nemen voordat je FSD weer aanzet en de boel laat regelen?
Op dit moment loopt de navigatie van Tesla best ver achter op de werkelijkheid in mijn buurt. Er is daar een afslag van de snelweg permanent afgesloten, maar dat weet de auto nog niet. Ik heb dus nu al een tijdje Waze op mijn telefoon aanstaan om de juiste route te kunnen zien.
FSD werkt toch alleen als je de navigatie vertelt waar je heen wilt? Is het dan ook mogelijk om tijdens het rijden een alternatieve route te kiezen?
Vanuit mijn werk heb kan ik een aantal routes rijden naar huis. De ervaring leert dat de routes die de navigatie aangeeft niet altijd de handigste zijn. In mijn vorige auto gebruikte ik Android Auto met Waze. Daarin kon ik heel makkelijk een alternatieve route kiezen.
In mijn M3H is het kiezen van een alternatieve route voor zover ik heb kunnen ontdekken niet mogelijk.
Zou je dan FSD tijdelijk uit moeten zetten en zelf een andere afslag nemen voordat je FSD weer aanzet en de boel laat regelen?
Op dit moment loopt de navigatie van Tesla best ver achter op de werkelijkheid in mijn buurt. Er is daar een afslag van de snelweg permanent afgesloten, maar dat weet de auto nog niet. Ik heb dus nu al een tijdje Waze op mijn telefoon aanstaan om de juiste route te kunnen zien.
Met het knipperlicht kun je de route ter plekke aanpassen, zonder dat FSD wordt disabled.Paling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:06:
Wat ik me afvraag:
Overigens hoef je niet perse een bestemming op te geven om FSD te gebruiken. Als je FSD aanzet zonder bestemming gaat ie gewoon rechtdoor, just cruising ala TACC/Autosteer
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 10:28 ]
Afaik kun je FSD ook aanzetten zonder navigatie, net zoals autopilot nu. Ik zal het morgen tijdens mijn FSD-demo rit in Deventer navragenPaling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:06:
Wat ik me afvraag:
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Ik rij een lease Model 3 Highland. Als ik FSD wil, moet dat via de leasemaatschappij, en dat is nogal gedoe omdat dan het contract aangepast moet worden. Ik heb nu al EAP en zou eigenlijk liever maandelijks betalen, bijvoorbeeld rond de 50 euro, maar die optie zie ik nog niet terug en volgens mij bestaat die nu ook nog niet in NL. Ik vraag me dus af of wij als leaserijders die mogelijkheid om FSD te kopen of te huren straks überhaupt te zien krijgen in de app / op het scherm, of dat dit altijd via de leasemaatschappij moet blijven lopen?pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
[...]
My best guess: In Nederland blijven alle* HW4 die geen FSD hebben gekocht op 2026.2.3 staan, anders kan er geen FSD v14 meer op komen (wat vervelend is mocht je dat nu willen aanschaffen). Daarvoor moet je nl. naar 2026.2.9. Als je nu al op 2026.8 zou zitten kun je niet meer terug naar 2026.2.9.
dat Premium connect kan dan wel weer zelf gedaan worden als het in dat menu komt op de App zou het wel kunnen werken.
[ Voor 4% gewijzigd door FreakGIB op 03-04-2026 10:46 ]
PSN: FreakGIB
Ik heb ook lease, en kan ook nu al geen FSD of EAP in de app aanschaffen. Alleen Premium Connectivity omdat het een abbo isFreakGIB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:45:
[...]
Ik rij een lease Model 3 Highland. Als ik FSD wil, moet dat via de leasemaatschappij, en dat is nogal gedoe omdat dan het contract aangepast moet worden. Ik heb nu al EAP en zou eigenlijk liever maandelijks betalen, bijvoorbeeld rond de 50 euro, maar die optie zie ik nog niet terug en volgens mij bestaat die nu ook nog niet in NL. Ik vraag me dus af of wij als leaserijders die mogelijkheid om FSD te kopen of te huren straks überhaupt te zien krijgen in de app / op het scherm, of dat dit altijd via de leasemaatschappij moet blijven lopen?
Om bovenstaande te checken, zou je idd kunnen vragen of de bestuurder tijdens het rijden (en er komt een afslag aan) zijn knipperlicht wil aanzetten. @Mar.tin had in zijn rit al wel laten zien dat je het knipperlicht kunt gebruiken om een Lane change te forcerenMevius schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:22:
[...]
Afaik kun je FSD ook aanzetten zonder navigatie, net zoals autopilot nu. Ik zal het morgen tijdens mijn FSD-demo rit in Deventer navragen.
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 10:53 ]
EAP heb ik destijds bij het afsluiten van de lease als losse accessoire gekozen; die kosten zijn toen door mijn werkgever betaald, zonder extra bijtelling voor mij. FSD werd op dat moment te duur, dus heb ik gevraagd of de leasemaatschappij dat deel wilde betalen, met het argument dat de auto bij verkoop dan meer waard is. Het idee was dus: EAP door mijn werkgever, en de extra upgrade naar FSD door de leasemaatschappij, maar daar hadden zij geen interesse in omdat ze het contract dan moesten openbreken. Voor mij is de enige realistische optie dus een maandabonnement, als we die optie tenminste ooit in de app te zien krijgen. Dan moet je volgens mij ook de juiste softwareversie hebben, en in de VS kregen veel rijders een maand FSD gratis als trial; ik hoop dat wij hier in NL met teminste Hardware 4 straks ook zo’n melding krijgen zodra de goede software erop staat.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:47:
[...]
Ik heb ook lease, en kan ook nu al geen FSD of EAP in de app aanschaffen. Alleen Premium Connectivity omdat het een abbo is
PSN: FreakGIB
Lijkt me wel. Musk heeft een target op het aantal FSD abonnementen om zijn bonus te krijgen. FSD laagdrempelig via de app aanbieden is één van de manieren om dat te halen.
Ah OK, dan ben je dus afhankelijk van de 'geweldige' implementatie van de knipperlichten op een Tesla.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:22:
[...]
Met het knipperlicht kun je de route ter plekke aanpassen, zonder dat FSD wordt disabled.
Overigens hoef je niet perse een bestemming op te geven om FSD te gebruiken. Als je FSD aanzet zonder bestemming gaat ie gewoon rechtdoor, just cruising ala TACC/Autosteer
Ik heb een stalk op mijn M3H, maar ik met heel de tijd hengelen aan dat ding om te zorgen dat ie doet wat ie moet doen in plaats van automatisch uitgaan als de auto denkt dat dat ok is. Op rotondes gaat ±80% niet goed. Afslagen in de stad of als je meerdere banen moet opschuiven is een drama. Wordt leuk als je op die manier FSD moet vertellen waar je heen wilt.
Thanks! Ben benieuwd of dat makkelijk gaat. Zoals ik hierboven al schreef, die knipperlichten doen heel vaak niet wat ik wil, dus ik hoop dat ze daar ook softwarematig nog wat aan getweaked hebben voor FSD.Mevius schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:22:
[...]
Afaik kun je FSD ook aanzetten zonder navigatie, net zoals autopilot nu. Ik zal het morgen tijdens mijn FSD-demo rit in Deventer navragen.
Hoop ik ook. Maar ik denk niet meteen, als je ziet dat de laatste NL Tesla die 2026.2.9.1 kreeg op 19 maart was. "Toevallig" 1 dag voordat duidelijk werd dat 20 maart niet de goedkeuring zou komen. Dus hou die release in de gaten: als daar vlak voor 10 april ineens NL auto's bijkomen, dan kan de vlag uitFreakGIB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:54:
[...]
ik hoop dat wij hier in NL met teminste Hardware 4 straks ook zo’n melding krijgen zodra de goede software erop staat.
[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 11:08 ]
Ik volg al een tijdje deze pagina: https://www.notateslaapp.com/software-updates/pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
[...]
My best guess: In Nederland blijven alle* HW4 die geen FSD hebben gekocht op 2026.2.3 staan, anders kan er geen FSD v14 meer op komen (wat vervelend is mocht je dat nu willen aanschaffen). Daarvoor moet je nl. naar 2026.2.9. Als je nu al op 2026.8 zou zitten kun je niet meer terug naar 2026.2.9.
En nu las ik net hier de discussie omtrent de updates en FSD updates.
Ik denk dat als de goedkeuring definitief is, dat Tesla vrij snel een update kan uitbrengen met de juiste FSD versie. Zodat alle Tesla's in NL de juiste software (afhankelijk van HW versie) hebben.
Toekomstige updates is dan ook geen probleem meer, of je nou wel of niet FSD hebt gekocht (of een abonnement wil).
Zelf heb ik trouwens een HW4 Tesla zonder FSD, maar ik zit wel al een tijdje op 2026.2.9.1.
Denk ik ook. Maar die update was er al, dat is/was nog steeds 2026.2.9.1. Maar zoals ik hierboven al zei, is die uitrol in NL gestopt (en ik denk niet toevallig op 19 maart) en zien HW4 eigenaren, zoals ik of @gjcvro, dat er al heel lang op 2026.2.3 wordt stilgestaanPlenkske schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:17:
[...]
Ik volg al een tijdje deze pagina: https://www.notateslaapp.com/software-updates/
En nu las ik net hier de discussie omtrent de updates en FSD updates.
Ik denk dat als de goedkeuring definitief is, dat Tesla vrij snel een update kan uitbrengen met de juiste FSD versie. Zodat alle Tesla's in NL de juiste software (afhankelijk van HW versie) hebben.
Toekomstige updates is dan ook geen probleem meer, of je nou wel of niet FSD hebt gekocht (of een abonnement wil).
Zelf heb ik trouwens een HW4 Tesla zonder FSD, maar ik zit wel al een tijdje op 2026.2.9.1.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 11:39 ]
Maar die bevat dan weer niet de .8 wijzigingen. Ik denk dat een nieuwe update logischer is. We zullen zien.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:28:
[...]
Denk ik ook. Maar die update was er al, dat is/was nog steeds 2026.2.9.1. Maar zoals ik hierboven al zei, is die uitrol in NL gestopt (en ik denk niet toevallig op 19 maart)
Dat is wat @Mar.tin hierboven ook al noemde: doordat ze FSD v14 nu nog gekoppeld hebben aan specifieke releases wordt daar ook in de US over geklaagd: de early access mensen krijgen/kregen daardoor veel later feature updates. En dat zie je nu ook hier gebeuren: er zijn in NL nog geen HW4 Tesla's met .8 waardoor hier dus ook nog niemand de nieuwe soft braking van de Juniper heeft.Plenkske schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:38:
[...]
Maar die bevat dan weer niet de .8 wijzigingen. Ik denk dat een nieuwe update logischer is. We zullen zien.
Dus pin me er op vast: als er tussen nu en 10 april NL HW4 Tesla's naar 2026.8.x gaan dan is het foute boel. Gaan er naar 2026.2.9.1 dan is het feest
[ Voor 25% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 11:52 ]
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.