Tenzij dat Europa een aparte FSD build krijgt met eventuele beperkingen. Dat weten wij nog nog niet maar daar lijkt het op.Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:17:
[...]
Is dat zo? Blijft FSD bestaan ook met een afwijkende "non-FSD" versie? Heb me dat nooit zo gerealiseerd. Dus eigenlijk zeg je dan dat 2026.2.9.1 een soort van "delivery" is van V14.2.2.5, en als je daarna naar 2026.8.x gaat, je alleen de rest bijwerkt omdat er geen FSD inzit, en dat het eigenlijk soort-van net als de map-updates een losse update is.
Dan is de volgende verlengde vraag: waarom zouden ze het niet los van de autoversies aanbieden?
Dit schijnt ondertussen alleen nog in de VS plaats te vinden heb ik pas bij Tesla te horen gekregen. Hoe hoger je safetyscore, hoe hoger je korting op je verzekering. Hier in Nederland hebben we dat natuurlijk met schadevrije jaren. Al wil het niet zeggen bij sommige mensen dat als je geen schade rijdt, je ook goed en veilig rijdt.mazzoop80 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:08:
Is er al iets bekend over of de Safety Score ook komt? Of was dat een ding bij early FSD days?
Dus dat je historische rijgedrag wordt beoordeeld en je op basis daarvan FSD wel of niet mag activeren?
Welke specifieke smaak FSD we hebben lijkt me voor de vraagstelling niet zo boeiend. Dan nog blijft de vraag:Masterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:09:
[...]
Tenzij dat Europa een aparte FSD build krijgt met eventuele beperkingen. Dat weten wij nog nog niet maar daar lijkt het op.
Kan Tesla de autosoftware updaten zonder de FSD te updaten met een update zonder FSD aan boord?
Dus kan er naar een auto die nu 2026.2.9.1 draait met FSD V14.2.2.5 onderwater aanwezig, update 2026.8.6 gepushed worden (waar geen FSD V14 in zit) zonder de onderliggende FSD versie aan te raken?
Ik vermoed van nee. Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk
[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 02-04-2026 14:35 ]
Ik denk ook dat dat niet kan. In deze gitlab-pagina staat beschreven hoe HW3 en HW4 reageren in de verschillende versies van FSDMar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:22:
[...]
Welke specifieke smaak FSD we hebben lijkt me voor de vraagstelling niet zo boeiend. Dan nog blijft de vraag:
Kan Tesla de autosoftware updaten zonder de FSD te updaten met een update zonder FSD aan boord?
Dus kan er naar een auto die nu 2026.2.9.1 draait met FSD V14.2.2.5 onderwater aanwezig, update 2026.8.6 gepushed worden (waar geen FSD V14 in zit) zonder de onderliggende FSD versie aan te raken?
Ik vermoed van nee.
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
In ander nieuws zijn we de 9 miljard FSD miles voorbij, bijna 15 miljard kilometer.
/f/image/Zwg51VaxFzYiOIolAUtJXFeA.png?f=fotoalbum_large)
https://www.tesla.com/nl_nl/fsd
/f/image/Zwg51VaxFzYiOIolAUtJXFeA.png?f=fotoalbum_large)
https://www.tesla.com/nl_nl/fsd
Een release kan met of zonder FSD uitkomen. Dat kun je op https://teslafi.com/firmware (of op https://www.notateslaapp.com/software-updates/) zien. Maar FSD distributie gebeurd altijd als onderdeel van een release (er bestaat niet zoiets als een FSD release die apart gepushed kan worden). Zoals je kan zien was het tot release 2025.32.8 makkelijk: daar zat zowel FSD v12 als v13 in die naar alle Tesla's ging. Als iemand dan een FSD subscription koopt, hoeft die alleen enabled te worden (de FSD software staat er al op). Als er dan een release update komt zonder FSD (en dat gebeurd regelmatig, zal wel kwa sizing efficiënter zijn) betekent dat niet dat FSD wordt verwijderd (want waarom wel?)Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:17:
[...]
Is dat zo? Blijft FSD bestaan ook met een afwijkende "non-FSD" versie? Heb me dat nooit zo gerealiseerd. Dus eigenlijk zeg je dan dat 2026.2.9.1 een soort van "delivery" is van V14.2.2.5, en als je daarna naar 2026.8.x gaat, je alleen de rest bijwerkt omdat er geen FSD inzit, en dat het eigenlijk soort-van net als de map-updates een losse update is.
Dan is de volgende verlengde vraag: waarom zouden ze het niet los van de autoversies aanbieden?
Toen v14.1 uitkwam in US/CA werd er begonnen met een aparte branch startend met release 2025.32.8.5 die alleen naar Early Access Tesla's ging. T/m 2025.45.10 bleef dit een aparte branch met alleen v14 voor Early Access en alleen in US/CA
En toen kwam Europa erbij. De normale branch met v12/v13 was 2026.2.3 terwijl de aparte v14 branch 2026.2.9 werd. In de US gingen ze dus van 2025.45.10 -> 2026.2.9.x terwijl in de EU een select aantal HW4 Tesla's van 2026.2.3 -> 2026.2.9.x ging. Dat was dus voor het eerst dat er in US en EU dezelfde Early Access v14 branch kwam
Nu dat v14.2.2.5 de finale versie lijkt en klaar is voor GA moet er een release komen (2026.8?) met daarin v12.6.4 (voor HW3) en v14.2.2.5 (voor HW4). De US Tesla's die dan nog op v13.2.9 draaien gaan dan updaten naar v14.2.2.5. De aparte Early Access branch blijft daar dan bestaan en zal v14.3 krijgen.
Ik vermoed van welMar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:22:
[...]
Welke specifieke smaak FSD we hebben lijkt me voor de vraagstelling niet zo boeiend. Dan nog blijft de vraag:
Ik vermoed van nee. Maar zeker weten doe ik het niet natuurlijk
Overigens doet Tesla pas sinds 2025.2.8 twee versies van FSD combineren in 1 release. Tijdens installatie wordt dan gekeken welke van toepassing is
[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 02-04-2026 16:02 ]
Het wordt mij niet duidelijk uit de TeslaFi Stats, maar vermoedelijk wordt er aan TeslaFi niet exposed welke FSD versie er NU op een auto draait. (Of ze posten het gewoon niet) en is het alleen af te leiden uit dat er eerder een update met FSD versie X geïnstalleerd is.pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:48:
[...]
Ik vermoed van welals je naar deze post kijkt. Er zijn dan nu Tesla's met 2026.8.6 die FSD v12, v13 of v14 hebben. Het zou pas echt vreemd zijn als 2026.8.6 wel FSD v12+13 zou hebben, want dan zou een Tesla die van 2026.2.9.3 -> 2026.8.6 een FSD downgrade van v14 naar v13 krijgen
Overigens doet Tesla pas sinds 2025.2.8 twee versies van FSD combineren in 1 release. Tijdens installatie wordt dan gekeken welke van toepassing is
Zo heb ik de postnotes nooit gelezen in elk geval (ook niet op NaTA), maar het verklaart een boel
Ik heb des te meer veel vraagtekens waarom ze FSD niet als losse update pushen dan
De onderliggende technische reden daarvoor zal complexer zijn dan het lijkt
[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 02-04-2026 16:07 ]
Idd, op Teslafi zie je alleen welke versie(s) van FSD onderdeel zijn van een release. Tijdens installatie wordt pas bepaald welke versie moet worden geïnstalleerd (kan er maar 1 zijn)Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:05:
[...]
Het wordt mij niet duidelijk uit de TeslaFi Stats, maar vermoedelijk wordt er aan TeslaFi niet exposed welke FSD versie er NU op een auto draait. (Of ze posten het gewoon niet) en is het alleen af te leiden uit dat er eerder een update met FSD versie X geïnstalleerd is..
Zo heb ik de postnotes nooit gelezen in elk geval, maar het verklaart een boel
Ik denk dat dit zo is gegroeid. Eerst waren er alleen SW releases incl AP (AP is onderdeel van de SW release). Dat distributie vehicle hebben ze toen uitgebreid met FSD als een soort add-on. Dat doen ze al zo sinds FSD v9 (2021.4.18.12). Het jammere van Teslafi is dat ze geen historie laten zien waar een release ooit is deployedMar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:05:
[...]
Ik heb des te meer veel vraagtekens waarom ze FSD niet als losse update pushen dan, want als het toch allemaal intercompatible is op het eerste gezicht, waarom dan niet zou je zeggen.
De onderliggende technische reden daarvoor zal complexer zijn dan het lijkt
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 02-04-2026 16:36 ]
er lijkt ook iets aan de hand met die grok uitrol. Ik vind het bijzonder dat we dat in Belgie en NL ook nog steeds niet hebben.Masterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:02:
[...]
Hier nog steeds 2.3. Denk dat we een aparte build krijgen de aankomende maanden.
Als je nou even FSD koopt, kijken of je dan 2026.2.9.1 krijgtMasterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:02:
[...]
Hier nog steeds 2.3. Denk dat we een aparte build krijgen de aankomende maanden.
Ja, hier ook Staat er al meer dan en maand op zie ik, langste tijd tussen updates sinds een jaar.
(en geen fsd gekocht).
Sprak vandaag een collega, die een nieuwe leaseauto uit mag zoeken, "wacht tot de 10e", dan weet je of het Tesla gelukt is, en dan is het waarschijnlijk de komende tijd de enige die het aan kan bieden. Had er zelf nog niet over gedacht, maar was een prima tip vond 'ie.
Ga ik echt niet doen. Eerst maar is duidelijk worden wat voor FSD er komt en wanneer. Dan komt er pas geld over de brug🤪.Mar.tin schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:46:
[...]
Als je nou even FSD koopt, kijken of je dan 2026.2.9.1 krijgt
Ik heb hem vorige week besteld (FSD)
Model Y JUNIPER
Mijn software zit nu op 2026.2.9.1
Model Y JUNIPER
Mijn software zit nu op 2026.2.9.1
My best guess: In Nederland blijven alle* HW4 die geen FSD hebben gekocht op 2026.2.3 staan, anders kan er geen FSD v14 meer op komen (wat vervelend is mocht je dat nu willen aanschaffen). Daarvoor moet je nl. naar 2026.2.9. Als je nu al op 2026.8 zou zitten kun je niet meer terug naar 2026.2.9.gjcvro schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:52:
[...]
Ja, hier ook Staat er al meer dan en maand op zie ik, langste tijd tussen updates sinds een jaar.
(en geen fsd gekocht).
* Er zijn sommige gelukkigen die wel HW4 hebben en geen FSD hebben gekocht maar toch al 2026.2.9 met FSD v14 hebben gekregen. Het is nog gissen waarom: het zou kunnen dat zij als eerste na goedkeuring een gratis trial van FSD krijgen
Ik was niet nieuwsgierig, maar nu ben ik het ook omdat ik dus op 2.9.1 zit zonder FSD aanschafpdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
* Er zijn sommige gelukkigen die wel HW4 hebben en geen FSD hebben gekocht maar toch al 2026.2.9 met FSD v14 hebben gekregen. Het is nog gissen waarom: het zou kunnen dat zij als eerste na goedkeuring een gratis trial van FSD krijgen
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Ik heb inderdaad ook al 2026.2.9.1 maar nog geen FSD abbo. Wel de accelelaration boost erop zitten. We gaan het zien volgende week vrijdag.pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door Myrdhin op 03-04-2026 06:37 ]
Jammer weer, een beetje sacrifice for the greater good.Masterchiev schreef op donderdag 2 april 2026 @ 22:23:
[...]
Ga ik echt niet doen. Eerst maar is duidelijk worden wat voor FSD er komt en wanneer. Dan komt er pas geld over de brug🤪.
Ik wil wel een tientje sponsoren als je dat over de streep trekt
Gaat er hier iemand vandaag rond utrecht nog een rondje meerijden die een plekje overheeft? Ik ga graag mee namelijk 😇
Wat ik me afvraag:
FSD werkt toch alleen als je de navigatie vertelt waar je heen wilt? Is het dan ook mogelijk om tijdens het rijden een alternatieve route te kiezen?
Vanuit mijn werk heb kan ik een aantal routes rijden naar huis. De ervaring leert dat de routes die de navigatie aangeeft niet altijd de handigste zijn. In mijn vorige auto gebruikte ik Android Auto met Waze. Daarin kon ik heel makkelijk een alternatieve route kiezen.
In mijn M3H is het kiezen van een alternatieve route voor zover ik heb kunnen ontdekken niet mogelijk.
Zou je dan FSD tijdelijk uit moeten zetten en zelf een andere afslag nemen voordat je FSD weer aanzet en de boel laat regelen?
Op dit moment loopt de navigatie van Tesla best ver achter op de werkelijkheid in mijn buurt. Er is daar een afslag van de snelweg permanent afgesloten, maar dat weet de auto nog niet. Ik heb dus nu al een tijdje Waze op mijn telefoon aanstaan om de juiste route te kunnen zien.
FSD werkt toch alleen als je de navigatie vertelt waar je heen wilt? Is het dan ook mogelijk om tijdens het rijden een alternatieve route te kiezen?
Vanuit mijn werk heb kan ik een aantal routes rijden naar huis. De ervaring leert dat de routes die de navigatie aangeeft niet altijd de handigste zijn. In mijn vorige auto gebruikte ik Android Auto met Waze. Daarin kon ik heel makkelijk een alternatieve route kiezen.
In mijn M3H is het kiezen van een alternatieve route voor zover ik heb kunnen ontdekken niet mogelijk.
Zou je dan FSD tijdelijk uit moeten zetten en zelf een andere afslag nemen voordat je FSD weer aanzet en de boel laat regelen?
Op dit moment loopt de navigatie van Tesla best ver achter op de werkelijkheid in mijn buurt. Er is daar een afslag van de snelweg permanent afgesloten, maar dat weet de auto nog niet. Ik heb dus nu al een tijdje Waze op mijn telefoon aanstaan om de juiste route te kunnen zien.
Met het knipperlicht kun je de route ter plekke aanpassen, zonder dat FSD wordt disabled.Paling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:06:
Wat ik me afvraag:
Overigens hoef je niet perse een bestemming op te geven om FSD te gebruiken. Als je FSD aanzet zonder bestemming gaat ie gewoon rechtdoor, just cruising ala TACC/Autosteer
[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 10:28 ]
Afaik kun je FSD ook aanzetten zonder navigatie, net zoals autopilot nu. Ik zal het morgen tijdens mijn FSD-demo rit in Deventer navragenPaling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:06:
Wat ik me afvraag:
Home Assistant | ☀️ 15.2kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD
Ik rij een lease Model 3 Highland. Als ik FSD wil, moet dat via de leasemaatschappij, en dat is nogal gedoe omdat dan het contract aangepast moet worden. Ik heb nu al EAP en zou eigenlijk liever maandelijks betalen, bijvoorbeeld rond de 50 euro, maar die optie zie ik nog niet terug en volgens mij bestaat die nu ook nog niet in NL. Ik vraag me dus af of wij als leaserijders die mogelijkheid om FSD te kopen of te huren straks überhaupt te zien krijgen in de app / op het scherm, of dat dit altijd via de leasemaatschappij moet blijven lopen?pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
[...]
My best guess: In Nederland blijven alle* HW4 die geen FSD hebben gekocht op 2026.2.3 staan, anders kan er geen FSD v14 meer op komen (wat vervelend is mocht je dat nu willen aanschaffen). Daarvoor moet je nl. naar 2026.2.9. Als je nu al op 2026.8 zou zitten kun je niet meer terug naar 2026.2.9.
dat Premium connect kan dan wel weer zelf gedaan worden als het in dat menu komt op de App zou het wel kunnen werken.
[ Voor 4% gewijzigd door FreakGIB op 03-04-2026 10:46 ]
PSN: FreakGIB
Ik heb ook lease, en kan ook nu al geen FSD of EAP in de app aanschaffen. Alleen Premium Connectivity omdat het een abbo isFreakGIB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:45:
[...]
Ik rij een lease Model 3 Highland. Als ik FSD wil, moet dat via de leasemaatschappij, en dat is nogal gedoe omdat dan het contract aangepast moet worden. Ik heb nu al EAP en zou eigenlijk liever maandelijks betalen, bijvoorbeeld rond de 50 euro, maar die optie zie ik nog niet terug en volgens mij bestaat die nu ook nog niet in NL. Ik vraag me dus af of wij als leaserijders die mogelijkheid om FSD te kopen of te huren straks überhaupt te zien krijgen in de app / op het scherm, of dat dit altijd via de leasemaatschappij moet blijven lopen?
Om bovenstaande te checken, zou je idd kunnen vragen of de bestuurder tijdens het rijden (en er komt een afslag aan) zijn knipperlicht wil aanzetten. @Mar.tin had in zijn rit al wel laten zien dat je het knipperlicht kunt gebruiken om een Lane change te forcerenMevius schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:22:
[...]
Afaik kun je FSD ook aanzetten zonder navigatie, net zoals autopilot nu. Ik zal het morgen tijdens mijn FSD-demo rit in Deventer navragen.
[ Voor 10% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 10:53 ]
EAP heb ik destijds bij het afsluiten van de lease als losse accessoire gekozen; die kosten zijn toen door mijn werkgever betaald, zonder extra bijtelling voor mij. FSD werd op dat moment te duur, dus heb ik gevraagd of de leasemaatschappij dat deel wilde betalen, met het argument dat de auto bij verkoop dan meer waard is. Het idee was dus: EAP door mijn werkgever, en de extra upgrade naar FSD door de leasemaatschappij, maar daar hadden zij geen interesse in omdat ze het contract dan moesten openbreken. Voor mij is de enige realistische optie dus een maandabonnement, als we die optie tenminste ooit in de app te zien krijgen. Dan moet je volgens mij ook de juiste softwareversie hebben, en in de VS kregen veel rijders een maand FSD gratis als trial; ik hoop dat wij hier in NL met teminste Hardware 4 straks ook zo’n melding krijgen zodra de goede software erop staat.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:47:
[...]
Ik heb ook lease, en kan ook nu al geen FSD of EAP in de app aanschaffen. Alleen Premium Connectivity omdat het een abbo is
Lijkt me wel. Musk heeft een target op het aantal FSD abonnementen om zijn bonus te krijgen. FSD laagdrempelig via de app aanbieden is één van de manieren om dat te halen.
Ah OK, dan ben je dus afhankelijk van de 'geweldige' implementatie van de knipperlichten op een Tesla.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:22:
[...]
Met het knipperlicht kun je de route ter plekke aanpassen, zonder dat FSD wordt disabled.
Overigens hoef je niet perse een bestemming op te geven om FSD te gebruiken. Als je FSD aanzet zonder bestemming gaat ie gewoon rechtdoor, just cruising ala TACC/Autosteer
Ik heb een stalk op mijn M3H, maar ik met heel de tijd hengelen aan dat ding om te zorgen dat ie doet wat ie moet doen in plaats van automatisch uitgaan als de auto denkt dat dat ok is. Op rotondes gaat ±80% niet goed. Afslagen in de stad of als je meerdere banen moet opschuiven is een drama. Wordt leuk als je op die manier FSD moet vertellen waar je heen wilt.
Thanks! Ben benieuwd of dat makkelijk gaat. Zoals ik hierboven al schreef, die knipperlichten doen heel vaak niet wat ik wil, dus ik hoop dat ze daar ook softwarematig nog wat aan getweaked hebben voor FSD.Mevius schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:22:
[...]
Afaik kun je FSD ook aanzetten zonder navigatie, net zoals autopilot nu. Ik zal het morgen tijdens mijn FSD-demo rit in Deventer navragen.
Hoop ik ook. Maar ik denk niet meteen, als je ziet dat de laatste NL Tesla die 2026.2.9.1 kreeg op 19 maart was. "Toevallig" 1 dag voordat duidelijk werd dat 20 maart niet de goedkeuring zou komen. Dus hou die release in de gaten: als daar vlak voor 10 april ineens NL auto's bijkomen, dan kan de vlag uitFreakGIB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:54:
[...]
ik hoop dat wij hier in NL met teminste Hardware 4 straks ook zo’n melding krijgen zodra de goede software erop staat.
[ Voor 18% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 11:08 ]
Ik volg al een tijdje deze pagina: https://www.notateslaapp.com/software-updates/pdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
[...]
My best guess: In Nederland blijven alle* HW4 die geen FSD hebben gekocht op 2026.2.3 staan, anders kan er geen FSD v14 meer op komen (wat vervelend is mocht je dat nu willen aanschaffen). Daarvoor moet je nl. naar 2026.2.9. Als je nu al op 2026.8 zou zitten kun je niet meer terug naar 2026.2.9.
En nu las ik net hier de discussie omtrent de updates en FSD updates.
Ik denk dat als de goedkeuring definitief is, dat Tesla vrij snel een update kan uitbrengen met de juiste FSD versie. Zodat alle Tesla's in NL de juiste software (afhankelijk van HW versie) hebben.
Toekomstige updates is dan ook geen probleem meer, of je nou wel of niet FSD hebt gekocht (of een abonnement wil).
Zelf heb ik trouwens een HW4 Tesla zonder FSD, maar ik zit wel al een tijdje op 2026.2.9.1.
Denk ik ook. Maar die update was er al, dat is/was nog steeds 2026.2.9.1. Maar zoals ik hierboven al zei, is die uitrol in NL gestopt (en ik denk niet toevallig op 19 maart) en zien HW4 eigenaren, zoals ik of @gjcvro, dat er al heel lang op 2026.2.3 wordt stilgestaanPlenkske schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:17:
[...]
Ik volg al een tijdje deze pagina: https://www.notateslaapp.com/software-updates/
En nu las ik net hier de discussie omtrent de updates en FSD updates.
Ik denk dat als de goedkeuring definitief is, dat Tesla vrij snel een update kan uitbrengen met de juiste FSD versie. Zodat alle Tesla's in NL de juiste software (afhankelijk van HW versie) hebben.
Toekomstige updates is dan ook geen probleem meer, of je nou wel of niet FSD hebt gekocht (of een abonnement wil).
Zelf heb ik trouwens een HW4 Tesla zonder FSD, maar ik zit wel al een tijdje op 2026.2.9.1.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 11:39 ]
Maar die bevat dan weer niet de .8 wijzigingen. Ik denk dat een nieuwe update logischer is. We zullen zien.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:28:
[...]
Denk ik ook. Maar die update was er al, dat is/was nog steeds 2026.2.9.1. Maar zoals ik hierboven al zei, is die uitrol in NL gestopt (en ik denk niet toevallig op 19 maart)
Dat is wat @Mar.tin hierboven ook al noemde: doordat ze FSD v14 nu nog gekoppeld hebben aan specifieke releases wordt daar ook in de US over geklaagd: de early access mensen krijgen/kregen daardoor veel later feature updates. En dat zie je nu ook hier gebeuren: er zijn in NL nog geen HW4 Tesla's met .8 waardoor hier dus ook nog niemand de nieuwe soft braking van de Juniper heeft (terwijl het in Duitsland al massaal is uitgerold)Plenkske schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:38:
[...]
Maar die bevat dan weer niet de .8 wijzigingen. Ik denk dat een nieuwe update logischer is. We zullen zien.
Ik denk dat het me 1000 Karma punten kost als het niet klopt, maar pin me er op vast: als er tussen nu en 10 april NL HW4 Tesla's naar 2026.8.x (zonder v14) gaan dan is het foute boel. Gaan er naar 2026.2.9.x (of een nieuwe 2026.8.x met v14) dan is het feest
[ Voor 32% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 12:11 ]
Als ik na goedkeuring geen juiste versie geïnstalleerd krijg ga ik Tesla toch echt bestoken met wat support tickets of andere vormen van stalkingpdidi schreef op donderdag 2 april 2026 @ 23:23:
[...]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het KAN wel (vermoed ik) maar ik had tijdens onze rit in Tilburg vorige week het idee dat het niet MAG. Beleidsdingetje wellicht bij Tesla met de proefritten ofzo, dat eerder wellicht beleid van het RDW was.Mevius schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:22:
[...]
Wellicht iets met de dataverzameling, ik weet het natuurlijk niet. Ben benieuwd of jouw rijder het wel kan/mag.
Ik heb hier echt (nabij) 0 problemen mee, als je weet hoe en waar en wat het werkt is het relatief eenvoudig uit te spelen, en werkt het consistenter dan een pook die fysiek iets doet met een schakelaar.Paling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:00:
[...]
Ah OK, dan ben je dus afhankelijk van de 'geweldige' implementatie van de knipperlichten op een Tesla.![]()
Ik heb een stalk op mijn M3H, maar ik met heel de tijd hengelen aan dat ding om te zorgen dat ie doet wat ie moet doen in plaats van automatisch uitgaan als de auto denkt dat dat ok is. Op rotondes gaat ±80% niet goed. Afslagen in de stad of als je meerdere banen moet opschuiven is een drama. Wordt leuk als je op die manier FSD moet vertellen waar je heen wilt.
[...]
Thanks! Ben benieuwd of dat makkelijk gaat. Zoals ik hierboven al schreef, die knipperlichten doen heel vaak niet wat ik wil, dus ik hoop dat ze daar ook softwarematig nog wat aan getweaked hebben voor FSD.
meervoudige baanwissel, niet 100% volgens de regels natuurlijk, maar zolang je rustig door blijft bewegen gaat je richtingaanwijzer niet uit, pas als je "recht" stuurt. Dat kan heel subtiel zijn. A27 > A28 bij Utrecht schuif ik zo de meeste dagen 3 banen op zonder extra knipper (aannenemde dat het rustig genoeg is).
Rotondes heb ik eigenlijk alleen moeite met rechtsaf slaan, maar dat had ik in een "normale" auto ook. Namelijk bij het maken van de kromming van de rotonde dat het knippertje uit gaat. Bij alle andere smaken (rechtdoor, linksaf) heb ik geen problemen.
Incidenteel een baan links of rechtsaf voor een verkeerslicht die hij niet goed herkent en na de baanwissel mijn richtingaanwijzer uitzet (dat vind ik dan weer niet boeiend want ik sta al voorgesorteerd en scheelt herrie
Sowieso doet FSD zijn "eigen ding" met de richtingaanwijzers, en kun je ze hooguit ter instructie gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 03-04-2026 12:36 ]
Het zou me weinig verbazen als er voor de 10e een 2026.9.x is met FSD V14 erin gebaseerd op 2026.8.x al dan niet om inderdaad vlotte uitrol mogelijk te maken en de vloot up to date te houden.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:03:
[...]
Hoop ik ook. Maar ik denk niet meteen, als je ziet dat de laatste NL Tesla die 2026.2.9.1 kreeg op 19 maart was. "Toevallig" 1 dag voordat duidelijk werd dat 20 maart niet de goedkeuring zou komen. Dus hou die release in de gaten: als daar vlak voor 10 april ineens NL auto's bijkomen, dan kan de vlag uit
ik ben het persoonlijk niet eens met die links‑rechts‑knopjes; de bovenste is rechts en de onderste links. Ze hebben dat zo gekozen, begreep ik, omdat je normaal met een stalk naar beneden drukt voor linksaf, en daarom zit links nu ook onder. Maar normaal, als je met iemand praat over links en rechts, begint bijna iedereen met links en dan rechts.Mar.tin schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:34:
[...]
Ik heb hier echt (nabij) 0 problemen mee, als je weet hoe en waar en wat het werkt is het relatief eenvoudig uit te spelen, en werkt het consistenter dan een pook die fysiek iets doet met een schakelaar.
meervoudige baanwissel, niet 100% volgens de regels natuurlijk, maar zolang je rustig door blijft bewegen gaat je richtingaanwijzer niet uit, pas als je "recht" stuurt. Dat kan heel subtiel zijn. A27 > A28 bij Utrecht schuif ik zo de meeste dagen 3 banen op zonder extra knipper (aannenemde dat het rustig genoeg is).
Rotondes heb ik eigenlijk alleen moeite met rechtsaf slaan, maar dat had ik in een "normale" auto ook. Namelijk bij het maken van de kromming van de rotonde dat het knippertje uit gaat. Bij alle andere smaken (rechtdoor, linksaf) heb ik geen problemen.
Incidenteel een baan links of rechtsaf voor een verkeerslicht die hij niet goed herkent en na de baanwissel mijn richtingaanwijzer uitzet (dat vind ik dan weer niet boeiend want ik sta al voorgesorteerd en scheelt herrie), maar meestal blijft hij keurig aan.
Sowieso doet FSD zijn "eigen ding" met de richtingaanwijzers, en kun je ze hooguit ter instructie gebruiken.
Bij een rotonde was het dus andersom beter geweest. Als je de rotonde half neemt, is op het moment dat je bij die afslag komt je stuur zo gedraaid dat die knopjes bij je benen zitten. Dan moet je op gevoel drukken, en dan moet je het linker knopje hebben, want ze zitten op dat moment links en rechts van elkaar, maar je moet de linker indrukken om rechts aan te geven. Als ze het andersom hadden gedaan, dus bovenste links en onderste rechts, dan klopt het bij een rotonde ook, want dan is het rechter knopje ook echt rechtsaf.
als het in de UK het zelfde is als bij ons hebben zij geluk bij een rotonde.
Tja, hier is mijn ervaring toch heel anders.... Het grootste probleem is dat de knipperlichten uitgaan als je 2x dezelfde kant op knippert terwijl de auto zelf nog (net) niet bedacht heeft dat ze uit moeten. Dit vind ik echt een idiote keuze van Tesla. De knipperlichten zouden pas uit moeten als je de andere kant op knippert.Mar.tin schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:34:
[...]
Ik heb hier echt (nabij) 0 problemen mee, als je weet hoe en waar en wat het werkt is het relatief eenvoudig uit te spelen, en werkt het consistenter dan een pook die fysiek iets doet met een schakelaar.
Tja, ik heb in een van mijn routes toch echt een situatie waar je binnen hooguit 200m echt 3x van baan moet wisselen wil je bij het juiste stoplicht uitkomen. (invoegen op een 2-baansweg (80km/h) met daarnaast een uitvoegstrook voor het stoplicht). Dit gaat altijd fout met knipperen.meervoudige baanwissel, niet 100% volgens de regels natuurlijk, maar zolang je rustig door blijft bewegen gaat je richtingaanwijzer niet uit, pas als je "recht" stuurt. Dat kan heel subtiel zijn. A27 > A28 bij Utrecht schuif ik zo de meeste dagen 3 banen op zonder extra knipper (aannenemde dat het rustig genoeg is).
Mijn knippers gaan gewoon uit als de auto ziet dat er van baan gewisseld is. Maakt niet uit hoeveel de stuuruitslag is. Heel soms denk ik wel eens dat de auto de pijlen op de weg ziet en daar ook op reageert, maar in het donker/slecht weer of als er een andere auto op rijdt ziet ie niets en gaan de knippers uit als je een uitvoegstrook oprijdt.
Dit probleem heb ik vooral bij de wat kleinere rotondes, dus dit heeft wel met stuuruitslag te maken, maar ik verwacht van zo'n systeem dat het wel iets slimmer is dan dat. Het is vrij duidelijk dat ik een rotonde verlaat. Knipperlichten gaan bijvoorbeeld ook gewoon uit als ik op 1 van mijn routes een uitvoegstrook naar rechts gevolgd door een vrij scherpe bocht naar rechts met daarin weer een uitvoegstrook naar rechts op rijdt.Rotondes heb ik eigenlijk alleen moeite met rechtsaf slaan, maar dat had ik in een "normale" auto ook. Namelijk bij het maken van de kromming van de rotonde dat het knippertje uit gaat. Bij alle andere smaken (rechtdoor, linksaf) heb ik geen problemen.
Toegegeven dit werkt bij conventionele mechanische stalks ook niet vlekkeloos, maar die gaan tenminste niet uit als je 2x achter elkaar dezelfde kant op knippert.
[ Voor 7% gewijzigd door Paling1 op 03-04-2026 13:06 ]
Heb jij op je M3H een af-fabriek stalk? Want daarvoor is eea veranderd kwa knipperlicht op rotondesPaling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:03:
[...]
Tja, hier is mijn ervaring toch heel anders.... Het grootste probleem is dat de knipperlichten uitgaan als je 2x dezelfde kant op knippert terwijl de auto zelf nog (net) niet bedacht heeft dat ze uit moeten. Dit vind ik echt een idiote keuze van Tesla. De knipperlichten zouden pas uit moeten als je de andere kant op knippert.
[...]
Tja, ik heb in een van mijn routes toch echt een situatie waar je binnen hooguit 200m echt 3x van baan moet wisselen wil je bij het juiste stoplicht uitkomen. (invoegen op een 2-baansweg (80km/h) met daarnaast een uitvoegstrook voor het stoplicht). Dit gaat altijd fout met knipperen.
Mijn knippers gaan gewoon uit als de auto ziet dat er van baan gewisseld is. Maakt niet uit hoeveel de stuuruitslag is. Heel soms denk ik wel eens dat de auto de pijlen op de weg ziet en daar ook op reageert, maar in het donker/slecht weer of als er een andere auto op rijdt ziet ie niets en gaan de knippers uit als je een uitvoegstrook oprijdt.
[...]
Dit probleem heb ik vooral bij de wat kleinere rotondes, dus dit heeft wel met stuuruitslag te maken, maar ik verwacht van zo'n systeem dat het wel iets slimmer is dan dat. Het is vrij duidelijk dat ik een rotonde verlaat. Knipperlichten gaan bijvoorbeeld ook gewoon uit als ik op 1 van mijn routes een uitvoegstrook naar rechts gevolgd door een vrij scherpe bocht naar rechts met daarin weer een uitvoegstrook naar rechts op rijdt.
Toegegeven dit werkt bij conventionele mechanische stalks ook niet vlekkeloos, maar die gaan tenminste niet uit als je 2x achter elkaar dezelfde kant op knippert.
Yep, met stalk. Moet er niet aan denken dat ik dit gedonder zou hebben in combinatie met knoppen op het stuur.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:08:
[...]
Heb jij op je M3H een af-fabriek stalk? Want daarvoor is eea veranderd kwa knipperlicht op rotondes
Als het goed is, zou bij jou het knipperlicht niet uit moeten gaan als je op de rotonde 3 kwart rond gaat en dan knipperlicht rechtsaf geeft om van de rotonde af te gaanPaling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:09:
[...]
Yep, met stalk. Moet er niet aan denken dat ik dit gedonder zou hebben in combinatie met knoppen op het stuur.
[ Voor 29% gewijzigd door pdidi op 03-04-2026 13:14 ]
@pdidi
Op kleine rotondes waar ik rechtdoor moet gaat het knipperlicht niet uit als is de rotonde verlaat.
Bij grotere rotondes is dat meestal geen probleem.
Ga ik 3-kwart rond gaat het meestal ook goed, maar dat ligt echt wel aan de hoeveelheid stuuruitslag die je nodig hebt.
Als ik rechtdoor ga op een rotonde geef ik geen richting aan als ik de rotonde oprij, pas als ik de rotonde verlaat geef ik richting aan naar rechts.
Als ik 3-kwart rond ga dat heb ik de knippers naar links aan als de rotonde oprij, bij verlaten rotonde weer naar rechts.
/f/image/Lc5nBLzZkkWDObUsmTuJGq7Z.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dus het probleem. Een idiote onlogische keuze van Tesla. Dat zouden ze er zo snel mogelijk uit moeten slopen.... Ik denk dat het grootste deel van de problemen dan weg zijn.
Op kleine rotondes waar ik rechtdoor moet gaat het knipperlicht niet uit als is de rotonde verlaat.
Bij grotere rotondes is dat meestal geen probleem.
Ga ik 3-kwart rond gaat het meestal ook goed, maar dat ligt echt wel aan de hoeveelheid stuuruitslag die je nodig hebt.
Als ik rechtdoor ga op een rotonde geef ik geen richting aan als ik de rotonde oprij, pas als ik de rotonde verlaat geef ik richting aan naar rechts.
Als ik 3-kwart rond ga dat heb ik de knippers naar links aan als de rotonde oprij, bij verlaten rotonde weer naar rechts.
/f/image/Lc5nBLzZkkWDObUsmTuJGq7Z.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dus het probleem. Een idiote onlogische keuze van Tesla. Dat zouden ze er zo snel mogelijk uit moeten slopen.... Ik denk dat het grootste deel van de problemen dan weg zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door Paling1 op 03-04-2026 13:18 ]
Heb jij wel FSD gekocht? Zijn er überhaupt mensen met HW4 en gekochte FSD die nog niet op 2026.2.9.1 zitten?revolution-nl schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:13:
[...]
Als ik na goedkeuring geen juiste versie geïnstalleerd krijg ga ik Tesla toch echt bestoken met wat support tickets of andere vormen van stalking![]()
Ik heb FSD niet gekocht, maar mijn bijna 1 maand oude auto zit nog steeds op "factory firmware" (2025.44.300). Dat is blijkbaar een ding; de eerste 2-8 weken blijft de auto op oude firmware zitten waarbij alles wordt 'getest' voor ze naar main release branches gaan.pdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:00:
[...]
Heb jij wel FSD gekocht? Zijn er überhaupt mensen met HW4 en gekochte FSD die nog niet op 2026.2.9.1 zitten?
Er zullen dus zeker mensen zijn met HW4 en gekochte FSD die niet op de nieuwste firmware zitten
Al is dat niet geheel wat je bedoelt natuurlijk haha.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Mijn eerst M3 kreeg ik ook met een honderd serie, de 2 Highlands erna hadden direct een reguliere versie.Richh schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:08:
[...]
Ik heb FSD niet gekocht, maar mijn bijna 1 maand oude auto zit nog steeds op "factory firmware" (2025.44.300). Dat is blijkbaar een ding; de eerste 2-8 weken blijft de auto op oude firmware zitten waarbij alles wordt 'getest' voor ze naar main release branches gaan.
Er zullen dus zeker mensen zijn met HW4 en gekochte FSD die niet op de nieuwste firmware zitten
Al is dat niet geheel wat je bedoelt natuurlijk haha.
Ik heb ook een M3 zakelijk via de lease. Bij mij was het geen probleem om FSD erop te laten zetten via mijn leasemaatschappij en ook mijn werk vond het geen probleem.FreakGIB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:45:
[...]
Ik rij een lease Model 3 Highland. Als ik FSD wil, moet dat via de leasemaatschappij, en dat is nogal gedoe omdat dan het contract aangepast moet worden. Ik heb nu al EAP en zou eigenlijk liever maandelijks betalen, bijvoorbeeld rond de 50 euro, maar die optie zie ik nog niet terug en volgens mij bestaat die nu ook nog niet in NL. Ik vraag me dus af of wij als leaserijders die mogelijkheid om FSD te kopen of te huren straks überhaupt te zien krijgen in de app / op het scherm, of dat dit altijd via de leasemaatschappij moet blijven lopen?
dat Premium connect kan dan wel weer zelf gedaan worden als het in dat menu komt op de App zou het wel kunnen werken.
Maar denk dat het werk en leasemaatschappij afhankelijk is.
welke leasemaatschappij zit je als ik vragen mag en moest je dat zelf betalen.Maronite schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 18:53:
[...]
Ik heb ook een M3 zakelijk via de lease. Bij mij was het geen probleem om FSD erop te laten zetten via mijn leasemaatschappij en ook mijn werk vond het geen probleem.
Maar denk dat het werk en leasemaatschappij afhankelijk is.
Voor mijn gevoel zaten 80%-100% van de dingen die ze noemen ook al in de build waarmee ze op 1 maart reden, maar dat kan aan mij liggen
Terwijl ze het brengen alsof het allemaal “ineens” nieuw is.
[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 03-04-2026 23:11 ]
Nee EAP, ik ga voor de FSD Subscriptionpdidi schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:00:
[...]
Heb jij wel FSD gekocht? Zijn er überhaupt mensen met HW4 en gekochte FSD die nog niet op 2026.2.9.1 zitten?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zit bij Athlon via mijn werk en het is via de bijtelling gegaan, maar ik ben eerlijk dat ik dat niet echt merkFreakGIB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 19:34:
[...]
welke leasemaatschappij zit je als ik vragen mag en moest je dat zelf betalen.
Ah oké, je hebt het niet achteraf gedaan maar meteen bij het afsluiten van je lease. Dat heb ik ook gedaan, maar dan alleen voor EAP, en dan als accessoire zodat de bijtelling niet omhoog ging. Ik kon ook alleen maar de Standard Range+ bestellen om het betaalbaar te houden.Maronite schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:47:
[...]
Ik zit bij Athlon via mijn werk en het is via de bijtelling gegaan, maar ik ben eerlijk dat ik dat niet echt merk
Nee, ik kon het achteraf doen! Toen ik hem koos, had ik hem zo kaal mogelijk (wit, geen speciale velgen, niks aan extra opties). Later eerst EAD genomen na een half jaar, en pas sinds januari heb ik FSD laten plaatsen op de auto. De leasemaatschappij deed absoluut niet moeilijk en mijn werk ook niet. Maar ik had ook die ruimte nog in mijn contract.FreakGIB schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 21:52:
[...]
Ah oké, je hebt het niet achteraf gedaan maar meteen bij het afsluiten van je lease. Dat heb ik ook gedaan, maar dan alleen voor EAP, en dan als accessoire zodat de bijtelling niet omhoog ging. Ik kon ook alleen maar de Standard Range+ bestellen om het betaalbaar te houden.
Thanks voor de info, misschien toch nog maar eens praten. Mijn bruto bijtelling is nu al 589 euro per maand en dat vind ik best veel in verhouding tot mijn salaris. Mijn Model 3 is verder ook gewoon kaal, geen extra opties. Alleen EAP kon ik als accessoire laten toevoegen, zodat mijn bijtelling niet omhoog ging. Misschien is het sowieso beter om eerst even af te wachten welke versie van FSD we hier uiteindelijk krijgen, en of we in NL ook de optie krijgen om maandelijks FSD te nemen met korting omdat we EAP al hebben.Maronite schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 09:02:
[...]
Nee, ik kon het achteraf doen! Toen ik hem kboos, had ik hem zo kaal mogelijk (wit, geen speciale velgen, niks aan extra opties). Later eerst EAD genomen na een half jaar, en pas sinds januari heb ik FSD laten plaatsen op de auto. De leasemaatschappij deed absoluut niet moeilijk en mijn werk ook niet. Maar ik had ook die ruimte nog in mijn contract.
Grok gevraagd voor de laatste update maar ook verschillen met de VS. Het ziet er naar uit dat je niet te hard kan rijden met FSD. Dat word leuk met inhalen. Vraag me af of als je gas “bijgeeft” dus de max speed overrulled, of FSD er dan afgaat.
Grok:
Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen Tesla FSD (Full Self-Driving) in de VS (en Noord-Amerika) versus Europa (stand van april 2026).
1. Beschikbaarheid en goedkeuring
• VS: FSD (Supervised) is al jaren beschikbaar voor eigenaren. Je kunt het activeren op je auto, en het wordt regelmatig geüpdatet (momenteel rond v14.x). Het systeem wordt intensief gebruikt door duizenden eigenaren.
• Europa: Nog niet beschikbaar voor eigenaren. Tesla heeft meer dan 1,6 miljoen testkilometers afgelegd en duizenden demo-ritten gedaan. De verwachte goedkeuring in Nederland (via RDW) staat gepland voor 10 april 2026. Daarna volgt mogelijk een bredere EU-rollout in de zomer van 2026. Tot die tijd kun je alleen gratis demo-ritten boeken bij Tesla.
2. Naam en driver responsibility (UI)
• VS: Het heet vaak “FSD (Supervised)” of soms gewoon “Self-Driving”. De UI toont “hands-off mode” wanneer de cabinecamera detecteert dat je niet alert bent (je mag je handen even van het stuur halen zolang je oplet).
• Europa: Altijd expliciet “FSD (Supervised) hands-ready mode”. Dit benadrukt dat je handen klaar moeten zijn om direct in te grijpen. Dit is een aanpassing aan strengere Europese regels over driver supervision.
3. Snelheidsregeling
• VS: Er zijn speed profiles (bijv. Chill, Average, Assertive of zelfs Mad Max-achtige opties) waarmee de auto iets boven of onder de limiet kan rijden.
• Europa: Geen speed profiles. In plaats daarvan een eenvoudige Max Speed-instelling die je zelf kunt kiezen. Dit zorgt voor voorspelbaarder en strikter naleven van snelheidslimieten (belangrijk voor EU-regelgeving).
4. Communicatie en transparantie (UI-aanpassingen)
Europa heeft extra meldingen voor meer duidelijkheid:
• “Initiating left-turn maneuver” of “Initiating lane change” (gele highlight op de lead car).
• Mogelijk een uncertainty indicator bij snelheidslimieten.
• Meer nadruk op wat de auto precies gaat doen, om aan Europese eisen voor driver awareness te voldoen.
Deze features waren deels al in oudere VS-versies, maar zijn in de Europese build sterker aanwezig of aangepast.
5. Gedrag en functionaliteit
• De onderliggende neural nets (v14) zijn grotendeels hetzelfde, maar het Europese systeem is conservatiever afgesteld om te voldoen aan UN R-171 en lokale verkeersregels.
• VS: Meer agressief/relaxed gedrag mogelijk (bijv. soepeler inhalen, parkeren, omgaan met onvoorspelbare situaties).
• Europa: Strengere naleving van regels (geen rechts inhalen op snelwegen, striktere snelheidslimieten, aanpassingen voor smalle straten, rotondes en fietsers/voetgangers die in Europa veel voorkomend zijn). Sommige manoeuvres (zoals bepaalde turns op Autopilot) waren historisch al beperkt door UN/ECE-regels.
• Features zoals Smart Summon of Actually Smart Summon werken in Europa vaak beperkter of niet.
6. Overige praktische verschillen
• Aankoop: In de VS eindigde de eenmalige koopoptie eerder; in Europa kun je FSD nog kopen (maar het is nog niet bruikbaar tot na goedkeuring).
• Liability & regels: Europa vereist formele typegoedkeuring per feature. De VS is flexibeler (daarom kon Tesla sneller itereren).
• Demo’s: In Europa zijn er nu veel testritten met een safety driver; de ervaring voelt al indrukwekkend, maar nog niet identiek aan de VS.
Kort samengevat: De kerntechnologie (visie + neural nets) is vergelijkbaar, maar de Europese versie is veiliger/conservatiever, transparanter en strenger gereguleerd afgesteld. Tesla past de software regionaal aan om door de keuring te komen. Zodra het live is in Europa, zal het in het begin waarschijnlijk iets “rustiger” aanvoelen dan in de VS, maar met regelmatige updates zal het snel verbeteren.
Grok:
Hier zijn de belangrijkste verschillen tussen Tesla FSD (Full Self-Driving) in de VS (en Noord-Amerika) versus Europa (stand van april 2026).
1. Beschikbaarheid en goedkeuring
• VS: FSD (Supervised) is al jaren beschikbaar voor eigenaren. Je kunt het activeren op je auto, en het wordt regelmatig geüpdatet (momenteel rond v14.x). Het systeem wordt intensief gebruikt door duizenden eigenaren.
• Europa: Nog niet beschikbaar voor eigenaren. Tesla heeft meer dan 1,6 miljoen testkilometers afgelegd en duizenden demo-ritten gedaan. De verwachte goedkeuring in Nederland (via RDW) staat gepland voor 10 april 2026. Daarna volgt mogelijk een bredere EU-rollout in de zomer van 2026. Tot die tijd kun je alleen gratis demo-ritten boeken bij Tesla.
2. Naam en driver responsibility (UI)
• VS: Het heet vaak “FSD (Supervised)” of soms gewoon “Self-Driving”. De UI toont “hands-off mode” wanneer de cabinecamera detecteert dat je niet alert bent (je mag je handen even van het stuur halen zolang je oplet).
• Europa: Altijd expliciet “FSD (Supervised) hands-ready mode”. Dit benadrukt dat je handen klaar moeten zijn om direct in te grijpen. Dit is een aanpassing aan strengere Europese regels over driver supervision.
3. Snelheidsregeling
• VS: Er zijn speed profiles (bijv. Chill, Average, Assertive of zelfs Mad Max-achtige opties) waarmee de auto iets boven of onder de limiet kan rijden.
• Europa: Geen speed profiles. In plaats daarvan een eenvoudige Max Speed-instelling die je zelf kunt kiezen. Dit zorgt voor voorspelbaarder en strikter naleven van snelheidslimieten (belangrijk voor EU-regelgeving).
4. Communicatie en transparantie (UI-aanpassingen)
Europa heeft extra meldingen voor meer duidelijkheid:
• “Initiating left-turn maneuver” of “Initiating lane change” (gele highlight op de lead car).
• Mogelijk een uncertainty indicator bij snelheidslimieten.
• Meer nadruk op wat de auto precies gaat doen, om aan Europese eisen voor driver awareness te voldoen.
Deze features waren deels al in oudere VS-versies, maar zijn in de Europese build sterker aanwezig of aangepast.
5. Gedrag en functionaliteit
• De onderliggende neural nets (v14) zijn grotendeels hetzelfde, maar het Europese systeem is conservatiever afgesteld om te voldoen aan UN R-171 en lokale verkeersregels.
• VS: Meer agressief/relaxed gedrag mogelijk (bijv. soepeler inhalen, parkeren, omgaan met onvoorspelbare situaties).
• Europa: Strengere naleving van regels (geen rechts inhalen op snelwegen, striktere snelheidslimieten, aanpassingen voor smalle straten, rotondes en fietsers/voetgangers die in Europa veel voorkomend zijn). Sommige manoeuvres (zoals bepaalde turns op Autopilot) waren historisch al beperkt door UN/ECE-regels.
• Features zoals Smart Summon of Actually Smart Summon werken in Europa vaak beperkter of niet.
6. Overige praktische verschillen
• Aankoop: In de VS eindigde de eenmalige koopoptie eerder; in Europa kun je FSD nog kopen (maar het is nog niet bruikbaar tot na goedkeuring).
• Liability & regels: Europa vereist formele typegoedkeuring per feature. De VS is flexibeler (daarom kon Tesla sneller itereren).
• Demo’s: In Europa zijn er nu veel testritten met een safety driver; de ervaring voelt al indrukwekkend, maar nog niet identiek aan de VS.
Kort samengevat: De kerntechnologie (visie + neural nets) is vergelijkbaar, maar de Europese versie is veiliger/conservatiever, transparanter en strenger gereguleerd afgesteld. Tesla past de software regionaal aan om door de keuring te komen. Zodra het live is in Europa, zal het in het begin waarschijnlijk iets “rustiger” aanvoelen dan in de VS, maar met regelmatige updates zal het snel verbeteren.
[ Voor 3% gewijzigd door Masterchiev op 04-04-2026 19:36 ]
Korte terugkoppeling van mijn FSD rit vanaf V/d Valk Deventer.Paling1 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:00:
[...]
Thanks! Ben benieuwd of dat makkelijk gaat. Zoals ik hierboven al schreef, die knipperlichten doen heel vaak niet wat ik wil, dus ik hoop dat ze daar ook softwarematig nog wat aan getweaked hebben voor FSD.
- Tesla stond er met een popup tentje, 1 FSD en 2 test-drive voertuigen (Model 3 & Y)
- Wij waren om 10:00 uur de eerste (en enige op locatie) dus hadden de luxe van alle tijd met vier Tesla medewerkers
- Ze deden die dag 8 FSD ritten en het was binnen 13 minuten volgeboekt (nogmaals dank @FreakGIB voor de tip
)
- Wegrijden ging vanuit parkeervak, inparkeren deed 'ie echter nog niet rechtstreeks. Moest handmatig via automatisch inparkeren
- We hadden een relatief simpele rit in Deventer. Niet veel gekkigheden tegengekomen (helaas). Wegversmallingen, instappen mensen en rotondes deed 'ie allemaal zonder problemen.
- De uitrit van de parkeerplaats van V/d Valk nam 'ie tegen het verkeer in, verder was de rit foutloos en super smooth.
- FSD zonder navigatie werkte prima. De Tesla medewerker demonstreerde het tijdens de rit. Hij gaf aan dat de auto niet enkel rechtuit rijdt maar ook uit zichtzelf afslagen neemt. Hij wist zelf niet waar dit op gebaseerd was. We waren al aan het grappen dat ze allemaal naar Tesla Tilburg zouden rijdt
- Na de FSD-rit hadden we ook nog een testrit in een Model Y geboekt (onder het mom van, we waren er toch en nog nooit zelf in gereden)
- Naast de ietwat saaie SR RWD waar ik de testrit mee zou hebben stond er ook een performance Y. Tijdens het regelen van de formaliteiten liet ik heel subtiel vallen dat ik ook wel heel benieuwd was hoe zo'n Performance aan zou voelen. Hij keek me even aan en zei 'dat is geen test drive voertuig was maar een service vehicle', keek vervolgens zijn collega aan en zei 'maar die mag je ook wel mee voor een rondje
'. - Met de groet 'hou 'm heel!' reden we het parkeerterrein af.
- [offtopic] De Performance Y reed bovenverwachting comfortabel, zelfs op sport en insane. Je merkt wel dat 'ie hard is afgeveerd maar het is niet onconfortabel.
- Uiteraard Launch Mode geprobeerd. Met wat een kracht maar ook zeker met wat een souplesse knalt 'ie 'm naar de 100 in 3.5 seconden.
@Mevius
Thanks voor de terugkoppeling!
1,8 miljoen km's is best veel vind ik. Dan rijden ze al een hele tijd rond met FSD testauto's.
1,8 miljoen km's is best veel vind ik. Dan rijden ze al een hele tijd rond met FSD testauto's.
Hoe moeten wij Tesla‑rijders dit precies zien? Komt er echt eerst een fase waarin je alleen na een FSD‑‘les’ met supervisor in je eigen auto mag rijden, of wordt het – net als in de VS – gewoon een kwestie van FSD kopen/abonneren en software activeren na RDW‑goedkeuring? Dat hele idee van verplichte lesafspraken klinkt voor mij nogal omslachtig en eerlijk gezegd ook niet heel realistisch.Mevius schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:00:
[...]
Korte terugkoppeling van mijn FSD rit vanaf V/d Valk Deventer.De Tesla medewerker gaf aan dat ze het na goedkeuring door de RDW waarschijnlijk stapsgewijs gaan uitrollen. Dus eerst deze ritten aanbieden met de bestuurder zelf achter het stuur en een supervisor ernaast en vervolgens na verloop van tijd selectief zonder supervisor. Doel van deze rtitten én de ritten dan is data verzamelen. Ze hebben inmiddels (al!) 1.8 miljoen kilometers verzameld met FSD op de Nederlandse wegen.
- Tesla stond er met een popup tentje, 1 FSD en 2 test-drive voertuigen (Model 3 & Y)
- Wij waren om 10:00 uur de eerste (en enige op locatie) dus hadden de luxe van alle tijd met vier Tesla medewerkers
- Ze deden die dag 8 FSD ritten en het was binnen 13 minuten volgeboekt (nogmaals dank @FreakGIB voor de tip
)
- Wegrijden ging vanuit parkeervak, inparkeren deed 'ie echter nog niet rechtstreeks. Moest handmatig via automatisch inparkeren
- We hadden een relatief simpele rit in Deventer. Niet veel gekkigheden tegengekomen (helaas). Wegversmallingen, instappen mensen en rotondes deed 'ie allemaal zonder problemen.
- De uitrit van de parkeerplaats van V/d Valk nam 'ie tegen het verkeer in, verder was de rit foutloos en super smooth.
- FSD zonder navigatie werkte prima. De Tesla medewerker demonstreerde het tijdens de rit. Hij gaf aan dat de auto niet enkel rechtuit rijdt maar ook uit zichtzelf afslagen neemt. Hij wist zelf niet waar dit op gebaseerd was. We waren al aan het grappen dat ze allemaal naar Tesla Tilburg zouden rijdt
- Na de FSD-rit hadden we ook nog een testrit in een Model Y geboekt (onder het mom van, we waren er toch en nog nooit zelf in gereden)
- Naast de ietwat saaie SR RWD waar ik de testrit mee zou hebben stond er ook een performance Y. Tijdens het regelen van de formaliteiten liet ik heel subtiel vallen dat ik ook wel heel benieuwd was hoe zo'n Performance aan zou voelen. Hij keek me even aan en zei 'dat is geen test drive voertuig was maar een service vehicle', keek vervolgens zijn collega aan en zei 'maar die mag je ook wel mee voor een rondje
'.
- Met de groet 'hou 'm heel!' reden we het parkeerterrein af.
- [offtopic] De Performance Y reed bovenverwachting comfortabel, zelfs op sport en insane. Je merkt wel dat 'ie hard is afgeveerd maar het is niet onconfortabel.
- Uiteraard Launch Mode geprobeerd. Met wat een kracht maar ook zeker met wat een souplesse knalt 'ie 'm naar de 100 in 3.5 seconden.
Wordt misschien wel onderdeel van de goekeuring, dan hebben ze weinig keus. Of willen ze vooral niet meteen een hele hoop negatieve reviews van mensen die niet snappen wat het wel en niet doet.FreakGIB schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:19:
[...]
Hoe moeten wij Tesla‑rijders dit precies zien? Komt er echt eerst een fase waarin je alleen na een FSD‑‘les’ met supervisor in je eigen auto mag rijden, of wordt het – net als in de VS – gewoon een kwestie van FSD kopen/abonneren en software activeren na RDW‑goedkeuring? Dat hele idee van verplichte lesafspraken klinkt voor mij nogal omslachtig en eerlijk gezegd ook niet heel realistisch.
(ik wil met 30 bier in mijn mik naar huis kunnen rijden)
Dat klinkt niet schaalbaar en geeft niet veel hoop dat Tesla op korte termijn voor alle HW4 voertuigen ook beschikbaar komtMevius schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:00:
[...]
De Tesla medewerker gaf aan dat ze het na goedkeuring door de RDW waarschijnlijk stapsgewijs gaan uitrollen. Dus eerst deze ritten aanbieden met de bestuurder zelf achter het stuur en een supervisor ernaast en vervolgens na verloop van tijd selectief zonder supervisor. Doel van deze rtitten én de ritten dan is data verzamelen. Ze hebben inmiddels (al!) 1.8 miljoen kilometers verzameld met FSD op de Nederlandse wegen.
Dat zal ongetwijfeld weer uit de koker van de EU bureaucraten komen, in andere markten waar FSD is gelanceerd is dit namelijk niet aan de orde geweest.gjcvro schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:00:
[...]
Wordt misschien wel onderdeel van de goekeuring, dan hebben ze weinig keus. Of willen ze vooral niet meteen een hele hoop negatieve reviews van mensen die niet snappen wat het wel en niet doet.
Wellicht zelfgekozen gezien de gevoeligheid van Europese goedkeuring. Als er in de eerste paar dagen een door rood ongeluk is hebben Tesla en de RDW een groot probleem. Als ik hier niet zou meelezen had ik wel verwacht dat onder andere verkeerslichten foutloos genomen zouden worden.gjcvro schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:00:
[...]
Wordt misschien wel onderdeel van de goekeuring, dan hebben ze weinig keus. Of willen ze vooral niet meteen een hele hoop negatieve reviews van mensen die niet snappen wat het wel en niet doet.
Niets is zeker, en totdat de echte spelregels bekend zijn blijven we gissen, dus "dat zal ongetwijfeld weer uit de koker van de EU bureaucraten komen" is voorlopig een zinloze uitspraak. En ook daarna, want de RDW beslist nu, niet de EU.revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:41:
[...]
Dat zal ongetwijfeld weer uit de koker van de EU bureaucraten komen, in andere markten waar FSD is gelanceerd is dit namelijk niet aan de orde geweest.
Volgens mij zitten wij in deze situatie door de idiote UNECE regelgeving uit Europa. Dat Tesla en RDW daar allerlei hoepels heen moeten komt inderdaad door de bureaucraten in Brussel.gjcvro schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:11:
[...]
Niets is zeker, en totdat de echte spelregels bekend zijn blijven we gissen, dus "dat zal ongetwijfeld weer uit de koker van de EU bureaucraten komen" is voorlopig een zinloze uitspraak. En ook daarna, want de RDW beslist nu, niet de EU.
Al die verstikkende regelgeving uit Brussel, het is gekmakend.
Dan nog hebben die nu voor dit niets te maken wat er wel en niet beslist wordt.revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:15:
[...]
Volgens mij zitten wij in deze situatie door de idiote UNECE regelgeving uit Europa. Dat Tesla en RDW daar allerlei hoepels heen moeten komt inderdaad door de bureaucraten in Brussel.
Al die verstikkende regelgeving uit Brussel, het is gekmakend.
Evident gezien de RDW moet voldoen aan de voorwaarden die beschreven zijn in de exemption, de invulling is aan de RDW maar de kaders zijn toch echt door Brussel opgesteld.gjcvro schreef op zondag 5 april 2026 @ 14:29:
[...]
Dan nog hebben die nu voor dit niets te maken wat er wel en niet beslist wordt.
Nogmaals, door de EU zitten wij in deze ellende.
ik hoop toch dat het meteen werkt op de auto’s waarvan het gekocht is. Snap wel enige voorzichtigheid want er zijn hordes aan tesla haters die alles zullen aangrijpen om negatieve pers en hel-verdoemenis verhalen te brengen.FreakGIB schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:19:
[...]
Hoe moeten wij Tesla‑rijders dit precies zien? Komt er echt eerst een fase waarin je alleen na een FSD‑‘les’ met supervisor in je eigen auto mag rijden, of wordt het – net als in de VS – gewoon een kwestie van FSD kopen/abonneren en software activeren na RDW‑goedkeuring? Dat hele idee van verplichte lesafspraken klinkt voor mij nogal omslachtig en eerlijk gezegd ook niet heel realistisch.
Bedoel je met "deze ritten" de Ride Along ritten waarbij je zelf achter het stuur mag gaan zitten? Dus dat er in het begin nog wel iemand van Tesla mee gaat. Neem aan dat dat los staat van de (gefaseerde) uitrol naar Tesla rijdersMevius schreef op zondag 5 april 2026 @ 10:00:
Dus eerst deze ritten aanbieden met de bestuurder zelf achter het stuur en een supervisor ernaast en vervolgens na verloop van tijd selectief zonder supervisor.
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 05-04-2026 15:59 ]
Ja dat gaf hij wel aan. Zeker weten deed hij het natuurlijk ook niet maar hij zei wel dat in 1x opzetten voor alle HW4 auto's met FSD "niet goed kwam". (wss mede om het voorbeeld wat gjcvro in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD" aangeeft).pdidi schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:53:
[...]
Bedoel je met "deze ritten" de Ride Along ritten waarbij je zelf achter het stuur mag gaan zitten? Dus dat er in het begin nog wel iemand van Tesla mee gaat. Neem aan dat dat los staat van de (gefaseerde) uitrol naar Tesla rijders
Na afloop van de rit kreeg de bestuurder zijn 'safety score' te zien op het scherm. Ik vermoed dat ze daar iets mee gaan doen qua gefaseerd beschikbaar stellen.
Ik vermoed dat het voor veel medewerkers ook gewoon koffiedik kijken is. Ze hebben duidelijk instructies gekregen (niet praten tijdens de rit etc.) en daar houden ze zich keurig aan, maar veel meer achtergrondinformatie dan op internet te vinden is hebben ze wss ook niet.
Het klinkt als veel, maar uitgaande van een traject van 18 maanden, heb je het maar over 100k km per maand.Paling1 schreef op zondag 5 april 2026 @ 11:03:
@Mevius
Stel dat dat 20 dedicated auto’s zijn gaat het om 5000km per maand. = 227km per auto per werkdag.
Maar het feit dat het in de afgelopen maand opgelopen lijkt van 1,6 miljoen naar nu 1,8 miljoen km’s doet een vermeerdering van het testen vermoeden of een vergroting van de testvloot.
Tja wat is stapsgewijs. Elke week 30% toegang geven zijn ook stappen.revolution-nl schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:40:
[...]
Dat klinkt niet schaalbaar en geeft niet veel hoop dat Tesla op korte termijn voor alle HW4 voertuigen ook beschikbaar komt
Ik denk dat alles wat nu FSD heeft een weekje of 2 voorrang krijgt (lees bij goedkeuring direct toegang), ze aan de hand daarvan nog aan wat softwaretuning-knopjes draaien en er dan het abbo vrijgeven, en daarmee toegang tot een breder publiek ontsluiten.
Even ervan uitgaande dat ze nu met de hierboven genoemde fictieve 20 wagens testen. Doe je met een vrijgave richting alle aangeschafte FSD AI4 auto’s minimaal een ver-100-voudiging van je fleet, als niet meer. En gaan je gereden FSD km’s per dag van pakweg 2000, naar iets van 100.000. Deze auto’s komen ineens “overal” ipv alleen 10km rondom je SuC’s, en leren je dus ook veel meer. Omdat mensen er echte dingen mee gaan doen.
Ik heb hoop, en vermoed eigenlijk dat ze het alleen over de ride-alongs / proefritten hebben
Nog een dag of 5 speculeren..Mar.tin schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:49:
[...]
Tja wat is stapsgewijs. Elke week 30% toegang geven zijn ook stappen.
Ik denk dat alles wat nu FSD heeft een weekje of 2 voorrang krijgt (lees bij goedkeuring direct toegang), ze aan de hand daarvan nog aan wat softwaretuning-knopjes draaien en er dan het abbo vrijgeven, en daarmee toegang tot een breder publiek ontsluiten.
Even ervan uitgaande dat ze nu met de hierboven genoemde fictieve 20 wagens testen. Doe je met een vrijgave richting alle aangeschafte FSD AI4 auto’s minimaal een ver-100-voudiging van je fleet, als niet meer. En gaan je gereden FSD km’s per dag van pakweg 2000, naar iets van 100.000. Deze auto’s komen ineens “overal” ipv alleen 10km rondom je SuC’s, en leren je dus ook veel meer. Omdat mensen er echte dingen mee gaan doen.
Ik heb hoop, en vermoed eigenlijk dat ze het alleen over de ride-alongs / proefritten hebben
Die Go-pro gaat overuren makenMar.tin schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:49:
[...]
Ik denk dat alles wat nu FSD heeft een weekje of 2 voorrang krijgt
Doet hij nu ook al want ik probeer her en der vergelijkingmateriaal te schieten tussen AP en straks FSD
Waar ik ook heel benieuwd naar ben is of en hoe het in de praktijk beschikbaar wordt voor Tesla's met HW3. Zelf rij ik een Tesla Model 3 uit 2023 met HW3 en Enhanced Auto Pilot.
Hopelijk krijgen die auto's ook een volwaardige FSD en als het even kan met 50% voordeel voor EAP bezitters.
Hopelijk krijgen die auto's ook een volwaardige FSD en als het even kan met 50% voordeel voor EAP bezitters.
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 05-04-2026 17:46 ]
Ik zou er niet op rekenen voorlopig. Het lijkt erop dat het per typegoedkeuring en softwareversie goedkeuring nodig heeft.Boost9898 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:44:
Waar ik ook heel benieuwd naar ben is of en hoe het in de praktijk beschikbaar wordt voor Tesla's met HW3. Zelf rij ik een Tesla Model 3 uit 2023 met HW3 en Enhanced Auto Pilot.
Maar je weet het nooit, het zou een leuke verrassing zijn
Nou ik denk dat het nooit gaat komen althans in de EU. In Amerika heeft HW3 ook geen FSD. Er wordt gesproken over FSD Lite. Maar ja Musk en iets zeggen…Boost9898 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:44:
En als het komt dan moet het mogelijk weer goedgekeurd worden, of een escape hebben misschien met de huidige goedkeuring. Ze zijn nu 18 maanden bezig geweest met HW4.
Mogelijk dat er een upgrade komt naar HW4 maar dat lag ook niet voor de hand begreep ik omdat er een kabelboom vernieuwd dient te worden.
Testchauffeur in Utrecht gaf aan dat hij zo'n 8 uur per dag testritjes doet met FSD en die auto ook prive gebruikt buiten het werk. Daarnaast natuurlijk de auto's die voor de RDW en Tesla zelf met FSD rijden.Mar.tin schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:42:
[...]
Het klinkt als veel, maar uitgaande van een traject van 18 maanden, heb je het maar over 100k km per maand.
Stel dat dat 20 dedicated auto’s zijn gaat het om 5000km per maand. = 227km per auto per werkdag.
Maar het feit dat het in de afgelopen maand opgelopen lijkt van 1,6 miljoen naar nu 1,8 miljoen km’s doet een vermeerdering van het testen vermoeden of een vergroting van de testvloot.
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Kijk maar naar Australiē, daar heeft HW3 ook nog geen FSD. Ik verwacht dat ze ofwel een lite versie gaan doen (indien mogelijk), of wachten tot HW5/6 uit is en daar een variant van maken die als retrofit werkt.Boost9898 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:44:
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
In de VS draait HW3 op V12.6?.x en dat is zeker beschikbaar voor de normale mens, dus ik zou willen stellen dat het er zeker wel is in de VS alleen geen actuele versie want de laatste update voor HW3 was ergens feb vorig jaar.Masterchiev schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:50:
[...]
Nou ik denk dat het nooit gaat komen althans in de EU. In Amerika heeft HW3 ook geen FSD. Er wordt gesproken over FSD Lite. Maar ja Musk en iets zeggen…
En als het komt dan moet het mogelijk weer goedgekeurd worden, of een escape hebben misschien met de huidige goedkeuring. Ze zijn nu 18 maanden bezig geweest met HW4.
Mogelijk dat er een upgrade komt naar HW4 maar dat lag ook niet voor de hand begreep ik omdat er een kabelboom vernieuwd dient te worden.
Idd, ik denk dat er heel veel EU HW3 rijders zijn die super blij van FSD v12.6 zouden worden. Op de snelweg performed deze vergelijkbaar met v13/14 vanwege de end-to-end upgrade. Waar het sterk achterblijft is alles buiten de snelwegen, en dat is wat Musk wel beloofd heeftMar.tin schreef op zondag 5 april 2026 @ 18:21:
[...]
In de VS draait HW3 op V12.6?.x en dat is zeker beschikbaar voor de normale mens, dus ik zou willen stellen dat het er zeker wel is in de VS alleen geen actuele versie want de laatste update voor HW3 was ergens feb vorig jaar.
Dit klinkt eigenlijk perfect, als dit (gratis?) beschikbaar komt voor HW3 in Nederland zou ik denk ik niet eens FSD aanschaffen. Mijn dagelijkse woonwerkverkeer is van ruim 110 km op de snelweg van de totale 120 km die ik dagelijks afleg. Als ik die kilometers kan afleggen zonder maar iets te hoeven doen behalve opletten is dat geweldig.pdidi schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:50:
[...]
Idd, ik denk dat er heel veel EU HW3 rijders zijn die super blij van FSD v12.6 zouden worden. Op de snelweg performed deze vergelijkbaar met v13/14 vanwege de end-to-end upgrade. Waar het sterk achterblijft is alles buiten de snelwegen, en dat is wat Musk wel beloofd heeft
Waarom zouden ze het gratis aanbieden?Boost9898 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:42:
[...]
Dit klinkt eigenlijk perfect, als dit (gratis?) beschikbaar komt voor HW3 in Nederland zou ik denk ik niet eens FSD aanschaffen. Mijn dagelijkse woonwerkverkeer is van ruim 110 km op de snelweg van de totale 120 km die ik dagelijks afleg. Als ik die kilometers kan afleggen zonder maar iets te hoeven doen behalve opletten is dat geweldig.
neem dan EAP en dan hopen dat het de zelfde functie krijgt als in de US dan heb je FSD niet eens nodig voor op de snelwegen.Boost9898 schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:42:
[...]
Dit klinkt eigenlijk perfect, als dit (gratis?) beschikbaar komt voor HW3 in Nederland zou ik denk ik niet eens FSD aanschaffen. Mijn dagelijkse woonwerkverkeer is van ruim 110 km op de snelweg van de totale 120 km die ik dagelijks afleg. Als ik die kilometers kan afleggen zonder maar iets te hoeven doen behalve opletten is dat geweldig.
reken er maar niet op EAP had namelijk die functionaliteit maar in 2019 hebben ze (UNECE) snel wat nieuwe en frustrerende regels bedacht om Tesla dwars te zitten en EAP onbruikbaar te maken .. Denk niet dat ze die nu ineens gaan afschaffen .FreakGIB schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:02:
[...]
neem dan EAP en dan hopen dat het de zelfde functie krijgt als in de US dan heb je FSD niet eens nodig voor op de snelwegen.
Toch zijn er denk ik zat mensen die dat gekocht hebben mag dan wel een keer een goede compensatie voor komen.karel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:09:
[...]
reken er maar niet op EAP had namelijk die functionaliteit maar in 2019 hebben ze (UNECE) snel wat nieuwe en frustrerende regels bedacht om Tesla dwars te zitten en EAP onbruikbaar te maken .. Denk niet dat ze die nu ineens gaan afschaffen .
De compensatie is dat je FSD aan halve prijs zal krijgen.FreakGIB schreef op maandag 6 april 2026 @ 08:21:
[...]
Toch zijn er denk ik zat mensen die dat gekocht hebben mag dan wel een keer een goede compensatie voor komen.
Dat is geen compensatie, maar een korting op een artikel.Fire69 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:45:
[...]
De compensatie is dat je FSD aan halve prijs zal krijgen.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Niet dat deze functie in de hoedanigheid zoals die in de USA werk naar EU zou komen überhaupt maar wel goed nieuws.
https://www.notateslaapp....ally-smart-summon-feature
Keurig resultaatMasterchiev schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:38:
Niet dat deze functie in de hoedanigheid zoals die in de USA werk naar EU zou komen überhaupt maar wel goed nieuws.
In 0,004% van de gevallen heeft A.S.S. geleid tot blikschade dus, nette prestatie dacht ik zo!NHTSA Closes Investigation Into Tesla's Actually Smart Summon Feature
[...]
According to a report from Reuters, the agency decided to end the review after finding that incidents were primarily linked only to low-speed collisions. The investigation, which covered nearly 2.6 million vehicles, found that while there were about 100 reported crashes, they resulted in zero injuries and zero fatalities.
[...]
Er zijn best wel wetgevingsontwikkelingen om dit mogelijk te maken in europa. @pdidi had laatst een wetsvoorstel van de EU meende ik.Masterchiev schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:38:
In Europa heeft NoA nooit de mogelijkheid gekregen om Lane Change Confirmation te disablen. Het zat in een beta in de US (zie deze Tweaker post uit 2018), maar bleek vanwege die aangepaste UN R79 regel er uiteindelijk voor de EU niet in te zitten (post)karel_G_1981 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:09:
[...]
reken er maar niet op EAP had namelijk die functionaliteit maar in 2019 hebben ze (UNECE) snel wat nieuwe en frustrerende regels bedacht om Tesla dwars te zitten en EAP onbruikbaar te maken .. Denk niet dat ze die nu ineens gaan afschaffen .
Ja, dat was deze post. Nu ik dat document nog eens goed lees, is het alleen de vraag of ASS wel een echt AVP (Automated Valet Parking) is. Want het feit dat het nu op max 6 meter mag worden gebruik, betekent dat het wordt behandeld als een RCP (Remote Controlled Parking) uit UN r79 waar die 6 meter expliciet in staat (5.6.1.2.7)Mar.tin schreef op maandag 6 april 2026 @ 20:54:
[...]
Er zijn best wel wetgevingsontwikkelingen om dit mogelijk te maken in europa. @pdidi had laatst een wetsvoorstel van de EU meende ik.
Iemand al een update gehad vanaf 2.3? Inmiddels zit volgens mij alleen Nederland nog op die build.
Ben benieuwd of wij aankomende dagen een aparte build krijgen.
Ben benieuwd of wij aankomende dagen een aparte build krijgen.
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/Sod99PiK5Pt9LT4uDLN1uGll.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/h3loMdpuEKk1QpyGt2nd0RTY.jpg?f=fotoalbum_tile)