• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
pdidi schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:12:
[...]

Ja, dat was deze post. Nu ik dat document nog eens goed lees, is het alleen de vraag of ASS wel een echt AVP (Automated Valet Parking) is. Want het feit dat het nu op max 6 meter mag worden gebruik, betekent dat het wordt behandeld als een RCP (Remote Controlled Parking) uit UN r79 waar die 6 meter expliciet in staat (5.6.1.2.7)
Wij hebben in NL ook ASS, dus dat zal voldoen aan huidige regelgeving. :) Dat wil niet zeggen dat het niet gaat kunnen voldoen aan de AVP gerelateerde regelgeving die in de pijplijn zit. Eerlijk gezegd lijkt het me dat het vrijwel direct goedkeuring moet kunnen krijgen op basis van mijn herrinnering aan de zaken die verplicht zijn.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:27
Mar.tin schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:50:
[...]

Wij hebben in NL ook ASS, dus dat zal voldoen aan huidige regelgeving. :) Dat wil niet zeggen dat het niet gaat kunnen voldoen aan de AVP gerelateerde regelgeving die in de pijplijn zit. Eerlijk gezegd lijkt het me dat het vrijwel direct goedkeuring moet kunnen krijgen op basis van mijn herrinnering aan de zaken die verplicht zijn.
Al die afkortingen haha. Smart summon is hier toch echt anders? Voertuig moet in zicht staan bijv en niet meer dan 6 meter van je verwijderd? In de praktijk kost je meer tijd om de app te pakken dan naar er naar toe te lopen in 6 stappen.

• Mar.tin
  • Nu online
Masterchiev schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:56:
[...]

Al die afkortingen haha. Smart summon is hier toch echt anders? Voertuig moet in zicht staan bijv en niet meer dan 6 meter van je verwijderd? In de praktijk kost je meer tijd om de app te pakken dan naar er naar toe te lopen in 6 stappen.
Het is afaik op dezelfde onderliggende software gebouwd, alleen met zoveel beperkingen dat het functioneel nutteloos is.
Echter zijn die beperkingen gevolg van wetgeving, en niet omdat Tesla Europeanen wil pesten :+

• Masterchiev
Mar.tin schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:59:
[...]

Het is afaik op dezelfde onderliggende software gebouwd, alleen met zoveel beperkingen dat het functioneel nutteloos is.
Echter zijn die beperkingen gevolg van wetgeving, en niet omdat Tesla Europeanen wil pesten :+
Klopt eens, maar of je dan dezelfde prijs moet vragen als bedrijf vraag ik mij af. Infrastructuur is hier ook totaal anders en de vraag wie er verantwoordelijk is bij een aanrijding.

In mijn opinie kan tesla het beter helemaal niet uitbrengen in de landen waar het niet toegestaan is zoals in de VS. Apple doet dat ook bijv. Dit brengt alleen maar frustratie met zich mee.
Daarnaast zijn ze beperkt in de informatie want als ik FSD wil aankopen zie ik dat er smart summon bij zit maar niet welke beperkingen in de app. Dan open ik YouTube en zie filmpjes maar dat is niet wat je krijgt. Dat is toch wel wat misleidend.

• Mar.tin
  • Nu online
Masterchiev schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:04:
[...]

Klopt eens, maar of je dan dezelfde prijs moet vragen als bedrijf vraag ik mij af. Infrastructuur is hier ook totaal anders en de vraag wie er verantwoordelijk is bij een aanrijding.

In mijn opinie kan tesla het beter helemaal niet uitbrengen in de landen waar het niet toegestaan is zoals in de VS. Apple doet dat ook bijv. Dit brengt alleen maar frustratie met zich mee.
Daarnaast zijn ze beperkt in de informatie want als ik FSD wil aankopen zie ik dat er smart summon bij zit maar niet welke beperkingen in de app. Dan open ik YouTube en zie filmpjes maar dat is niet wat je krijgt. Dat is toch wel wat misleidend.
We zijn het verder niet compleet oneens hoor. Wat je ziet is dat Tesla het maximaal haalbare doet wat er wettelijk mag. Dus er is een wettelijke beperking van 6mtr, dus passen ze die toe.
Of het dan nog een nuttig product is? Nee :+.

Wie er verantwoordelijk is bij een aanrijding? Diegene die hem veroorzaakt. Functioneel ben jij bestuurder van je auto.

Maar het is dus wel degelijk toegestaan. (Tot 6mtr) :9.
Deze video is wel grappig :+

[ Voor 10% gewijzigd door Mar.tin op 07-04-2026 10:14 ]

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:08
Masterchiev schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:46:
Iemand al een update gehad vanaf 2.3? Inmiddels zit volgens mij alleen Nederland nog op die build.
Ben benieuwd of wij aankomende dagen een aparte build krijgen.
Ik zit al een tijdje op 2026.2.9.1. En als ik deze thread zo lees zijn er een aantal meer die daarop zitten. Ik heb overigens geen FSD aangeschaft.

• Mar.tin
  • Nu online
Myrdhin schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:33:
[...]

Ik zit al een tijdje op 2026.2.9.1. En als ik deze thread zo lees zijn er een aantal meer die daarop zitten. Ik heb overigens geen FSD aangeschaft.
Ook geen EAP?

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:41
Myrdhin schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:33:
[...]

Same here.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17:41
Zit ook op deze update en heb geen FSD en geen EAP.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:08

• Masterchiev
Blijft raar. Ik zit op 2.3 ook geen FSD of EAP aangeschaft maar krijg geen update aangeboden. Updates liggen in Nederland sowieso stil als ik teslafi bekijk. Zowel hw3 en hw4 gaan over naar 8.6 inmiddels.

• Sjors4ever
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:20
Stilte voor de storm!!? 🫣😬

Ik heb nieuwe M3 met EAP en zit ookal even op 2026.2.9.1

• desaff
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb de 8.6. update gisteren binnen gekregen. Ik heb FSD oud model, dus even aankijken hoe het gaat.

• Mar.tin
  • Nu online
Om de tijd te vullen maar eens een filmpje uit de toekomst (20 april volgens de titel). Dus vermoedelijk dan ook met allerlei nieuwe functionaliteiten die we nu nog niet hebben :+.

@pdidi Hier ook weer een Delivery Status melding ;).

Verder weinig op aan te merken. Saaie, en dus leuke rit :)

De poster zoomt helaas steeds in op het scherm als er een verkeerslicht is dus het is niet te zien of die automatisch of handmatig doorgetrapt worden :+.

Rondom 14:20 wordt er tijdens het rijden FSD ingeschakeld :)
Op 18:15 zie je dat er bij-gegast wordt omdat de snelheid op 30 blijft plakken.
Op 25:22 moet er voor een groen licht acceleratie plaatsvinden
Masterchiev schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 11:40:
Blijft raar. Ik zit op 2.3 ook geen FSD of EAP aangeschaft maar krijg geen update aangeboden. Updates liggen in Nederland sowieso stil als ik teslafi bekijk. Zowel hw3 en hw4 gaan over naar 8.6 inmiddels.
Goed nieuws toch? In NL zit iedereen met HW4 of nog op 2026.2.3 (de release waar nog geen FSD v14 in zit) of al op 2026.2.9.1 (met daarin FSD v14). Zodra er weer beweging komt van 2026.2.3 naar een release met daarin FSD dan hebben we een Go

• Masterchiev
pdidi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:48:
[...]

Goed nieuws toch? In NL zit iedereen met HW4 of nog op 2026.2.3 (de release waar nog geen FSD v14 in zit) of al op 2026.2.9.1 (met daarin FSD v14). Zodra er beweging komt van 2026.2.3 naar een release met daarin FSD dan hebben we een Go
Zeker goed nieuws! Ik hou de updates nauwlettend in de gaten.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik heb vanmiddag om 16:00 mijn eerste FSD‑rit.
Heeft iemand hier nog tips waar ik op moet letten?

Hoeveel tijd krijg je gemiddeld tijdens zo’n rit? Mag je zelf een route voorstellen, zolang het binnen de geplande tijd blijft?

Ik vertrek vanaf Tesla Den Haag (Ypenburg).
Als ik genoeg tijd krijg (1 uur of meer), wil ik vragen om richting Reeuwijk te rijden: via de Bloemendaalseweg richting Waddinxveen. Ik ben vooral benieuwd hoe FSD omgaat met die smalle weggetjes daar en hoe hij reageert op tegemoetkomend verkeer; volgens mij gaat ’ie het daar behoorlijk lastig krijgen.
Ik heb van een ander hier soortgelijks gezien maar wil het zelf ook mee maken.

PSN: FreakGIB

• Mar.tin
  • Nu online
FreakGIB schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:25:

Hoeveel tijd krijg je gemiddeld tijdens zo’n rit? Mag je zelf een route voorstellen, zolang het binnen de geplande tijd blijft?

Als ik genoeg tijd krijg (1 uur of meer), wil ik vragen om richting Reeuwijk te rijden: via de Bloemendaalseweg richting Waddinxveen. Ik ben vooral benieuwd hoe FSD omgaat met die smalle weggetjes daar en hoe hij reageert op tegemoetkomend verkeer; volgens mij gaat ’ie het daar behoorlijk lastig krijgen.
Veel plezier! :D

Ik denk dat we het op basis van filmpjes een heel eind hebben uitgespeeld. Bijzonderheden wat mij betreft:
- Blijft staan bij groen licht als hij vooraan staat, en dan is een kleine gaspedaal input vereist
- Stopt voor alles en iedereen die enige vage indicatie geven van oversteken.
- Soms iets te strikt met snelheden waardoor rijgedrag afwijkt van de praktijk (30-werkzaamheden-zones vooral)

Hoeveel tijd je krijgt is vooral afhankelijk van hoeveel ritten ze nog moeten en of ze op schema liggen. Wij waren om 15:40 laatst de laatste van de dag en hebben een uur rondgereden, terwijl 20-30 minuten "normaal" lijkt. Net als een geplande, of zelfgekozen route, hangt een beetje van het humeur van de chauffeur af :).

Verder zou ik vooral gewoon lekker genieten. Wellicht een filmpje maken (altijd leuk). Eventueel wil ik die wel voor je muten en uploaden als je m wil delen. ;).

Filmen mag altijd, zolang je de bestuurder niet in beeld brengt. Ik heb de bestuurder van tevoren aangegeven dat ik het filmpje zou muten achteraf mocht ik hem met iemand delen. Tesla heeft er een hele disclaimer voor.

Ze mogen tijdens de rit (zolang FSD aan staat) niet praten, in de praktijk zullen er altijd wel een paar woorden loskomen. Die zullen wat vrijer zijn als iemand weet dat je deze niet gaat verspreiden ;).

Had ik al gezegd veel plezier?! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 07-04-2026 13:54 ]

Mar.tin schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 12:30:
[YouTube: Tesla FSD Supervised Drive, 20th April, Purmerend NL]

Om de tijd te vullen maar eens een filmpje uit de toekomst (20 april volgens de titel). Dus vermoedelijk dan ook met allerlei nieuwe functionaliteiten die we nu nog niet hebben :+.

@pdidi Hier ook weer een Delivery Status melding ;).

Verder weinig op aan te merken. Saaie, en dus leuke rit :)

De poster zoomt helaas steeds in op het scherm als er een verkeerslicht is dus het is niet te zien of die automatisch of handmatig doorgetrapt worden :+.

Rondom 14:20 wordt er tijdens het rijden FSD ingeschakeld :)
Op 18:15 zie je dat er bij-gegast wordt omdat de snelheid op 30 blijft plakken.
Op 25:22 moet er voor een groen licht acceleratie plaatsvinden
Op 3:26 en 5:35 zag ik vlgs mij voor het eerst 1 van de zaken waar ze een vrijstelling voor hebben gevraagd (melding komt wel beetje laat):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hYYMJuhVMiNes9WgU4-NWb_CUyo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5HdwfvfxyPDBU4fgh2SR0v2j.png?f=user_large

3:40: Hands on Steer nodig ??
10:00: Niet onnodig gestopt voor fiets ondanks belijning op de weg
11:17-30: Verkeerslicht springt twee keer op groen, vreemd, jammer idd dat we net niet het echte beeld zien

• Mar.tin
  • Nu online
pdidi schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:00:
[...]

Op 3:26 en 5:35 zag ik vlgs mij voor het eerst 1 van de zaken waar ze een vrijstelling voor hebben gevraagd (melding komt wel beetje laat):
[Afbeelding]

3:40: Hands on Steer nodig ??
10:00: Niet onnodig gestopt voor fiets ondanks belijning op de weg
11:17-30: Verkeerslicht springt twee keer op groen, vreemd, jammer idd dat we net niet het echte beeld zien
Yes die high lateral force melding hadden wij ook al in de eerste bocht naar links.

3:40 lijkt verwarring van de bestuurder, er staat keep eyes on road op het scherm.
Hij is later in de video ook al een paar keer een beetje de weg kwijt in de software. Ik vermoed onervarenheid. (Rondom 14:04 gaat hij een adres intypen, terwijl alle DEMO auto's die ik van dichtbij gezien hebben hun huis-SC gewoon als home / work in de nav hebben zitten. Klikt hij hem niet direct in de nav maar op het routepunt tonen icoontje. En even later klikt hij een richtingaanwijzer venster dicht, schijnbaar omdat hij niet weet hoe het uit de weg moet)
10:00 Fietser stopt ook duidelijk, en geeft geen intentie.
11:17-35 3x. heel bijzonder. Lijkt een verwarring met het fietsersverkeerslicht? . Het hoog-laag lijkt te komen door het extra onderlicht. Maar inderdaad we zullen het nooit weten omdat alleen het scherm gefilmd is.

[ Voor 36% gewijzigd door Mar.tin op 07-04-2026 15:35 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 17:47
we zullen het nog zien. De smart summun zoals die nu is is iig compleet onbruikbaar, laten we hopen dat dit anders wordt.

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:26
Ik heb een m3 performance, kan je instellen dat hij maximaal optrekt als dat kan? Wss niet ben ik bang?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:33:
Ik heb een m3 performance, kan je instellen dat hij maximaal optrekt als dat kan? Wss niet ben ik bang?
Valet/chill mode ?

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:26
Insane modus :) Maar ben bang dat hij niet snel optrekt bij een stoplicht (zoals ik dat altijd doe, als ik de kans krijg)
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:10:
[...]

Insane modus :) Maar ben bang dat hij niet snel optrekt bij een stoplicht (zoals ik dat altijd doe, als ik de kans krijg)
Je mag je rechtervoet gewoon blijven gebruiken zonder dat FSD uit gaat

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:18
TweakerVincent schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:33:
Dat lijkt me in een vrijwel alle situaties totaal niet wenselijk, als standaard gedrag. Zelfs een niet performance trekt al veel sneller op dan een boel mensen verwachten en wat wenselijk is bij stoplichten.

• Mar.tin
  • Nu online
FreakGIB schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:25:

En en en en? Al vrijgelaten? Goeie rit gehad?
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.