• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:37
Ik heb even een uitgebreide prompt gemaakt en Gemini gebruikt om het uit te zoeken met bronvermeldingen er bij, hopelijk word dit toegestaan

Voor degenen die door de bomen het bos niet meer zien rondom UN R-171 en Artikel 39, hier is de actuele stand van zaken (per 9 april 2026).
1. Huidige status (per vandaag)
De stand van zaken bij de RDW
De bal ligt nu volledig bij de RDW. Tesla heeft op 20 maart 2026 bevestigd dat de testfase is afgerond en het dossier is overgedragen. De RDW zit momenteel in de laatste beoordelingsfase.

Afgeronde documenten en tests
Aan de indiening ging een 18 maanden durend testtraject vooraf:
  • Wegtests: Meer dan 1,6 miljoen kilometer aan FSD Supervised ritten op Europese wegen.
  • Klantritten: Meer dan 13.000 begeleide 'ride-alongs'.
  • Baan- en edge-case tests: >4.500 specifieke scenario's getest op afgesloten circuits.
  • Regelgeving: Documentatie voor >400 nalevingsvereisten, specifiek gericht op UN R-171 (DCAS) en de aanvraag voor een uitzondering onder Artikel 39 (EU 2018/858).
Statements van Tesla en de RDW
Tesla Europe heeft via X gecommuniceerd dat de verwachte NL-goedkeuringsdatum verschoof naar 10 april 2026 (morgen), met het oog op een EU-zomeruitrol. De RDW heeft bevestigd dat het beoordelingsproces in de afrondende fase zit, maar heeft de harde datum van 10 april bewust niet bevestigd. Voor de RDW gaat veiligheidsborging boven commerciële deadlines.
2. Welke versie FSD krijgen we precies?
We krijgen in Europa de FSD Supervised versie (Level 2 autonoom). De bestuurder is juridisch verantwoordelijk en de cabinecamera zal strenger monitoren dan in de VS.

Tijdens de recente ride-alongs draaide alles om versie 14.2.2.5 (vaak gebundeld in update 2026.2.9.1). Deze V14-architectuur is zwaar geoptimaliseerd voor AI4 (Hardware 4).
  • Functionaliteiten: Volledige navigatie (city streets & highways), verbeterde rotonde-logica, Arrival Options (curbside/driveway) en de nieuwe Speed/Aggression Profiles.
  • Verschil met de VS: De VS is "outcome-based" (mag het, tenzij het onveilig is). Europa is "prescriptive" via UN R-171. Om toch de V14-ervaring naar de EU te brengen, gebruikt Tesla de Artikel 39-uitzondering voor "nieuwe technologieën". De software is nagenoeg gelijk, maar de driver monitoring zal in de EU meedogenlozer zijn afgesteld.
3. Mogelijke uitkomsten en scenario’s
Hieronder de drie meest waarschijnlijke scenario's voor de goedkeuring en uitrol.
ScenarioGoedkeuring NL (RDW)Rollout NLEU-brede erkenningVoorwaarden / RestrictiesKans
Best Case10 april 2026Eind apr / mei 2026Zomer 2026Minimale geofencing; strikte cabinecamera (strikes).30%
Most LikelyEind apr / mei 2026Vroege zomer 2026Land-voor-land t/m eind 2026Beperkingen op 'unprotected turns' of in stadskernen.50%
Worst CaseQ3 / Q4 2026Q4 20262027 of laterRDW/EU eist fundamentele software-aanpassingen.20%
4. Voorspellingen en timeline
  • Activering in NL: Volgen we het "Most Likely" scenario, dan kunnen we verwachten dat de eerste lichting (waarschijnlijk een early-access groep) in mei/juni 2026 FSD kan activeren.
  • EU-Rollout: Hoewel Tesla mikt op één grote zomeruitrol via Artikel 39, is de realiteit dat lidstaten na de RDW-goedkeuring via de Europese Commissie inspraak hebben. Een land-voor-land uitrol in H2 2026 is realistischer.
  • Unsupervised (L3+): Europa is hier wettelijk nog lang niet klaar voor. Verwacht dit op zijn vroegst in 2028.
  • Toekomstige versies: v14.3 wordt eind Q2 in de VS verwacht met betere routing logic (14.2.2.5 neemt soms nog rare detours). Europa stabiliseert waarschijnlijk eerst op een 14.2.x build.
5. Risico’s, voorwaarden en impact
  • Grootste risico's: Artikel 39 is een fragiele constructie. Eén ernstig ongeval in de eerste weken kan zorgen dat de toezichthouder de noodrem intrekt. Ook moeten navigatie-bugs (zoals de beruchte 'Costco Infinity Loop' in parkeervakken) vlekkeloos zijn opgelost voor de krappe Europese steden.
  • Veiligheidsvoorwaarden: De RDW zal vermoedelijk een 'zero-tolerance' beleid eisen voor bestuurdersinattentie, wat zich vertaalt in snellere FSD-lockouts (strikes).
  • Prijs & Verzekering: Verwacht wordt dat Tesla in de EU de overstap maakt naar een abonnementsmodel (geschat €99 - €199 p/m). Aansprakelijkheid verandert niet: het blijft L2, dus jouw autoverzekering en jijzelf blijven 100% aansprakelijk.
6. Bronnen
  • Tesla Europe (X) - Statement 20 mrt 2026: Voltooiing RDW tests en streefdatum 10 april.
  • RDW Persvoorlichting - Reactie op de streefdatum eind maart (veiligheid > snelheid).
  • NotAnFSDTracker / fsdtracker.eu - Updates over het EU-brede comité-stemproces en verschuivingen.
  • Reddit /r/TeslaFSD - Veel vergelijkingsmateriaal tussen HW3/AI4 en ervaringen met v14.2.2.5.
  • YouTube Deepdive - Goede uitleg over hoe Tesla's Artikel 39-strategie in Europa werkt.
Ben benieuwd of er hier meer mensen zijn die de ride-along hebben gedaan en wat jullie verwachtingen zijn voor een daadwerkelijke release datum!

PSN: FreakGIB

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Masterchiev schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:05:
Ben heel benieuwd aankomende 36u. Het begint wel lachwekkend te worden als het weer wordt uitgesteld haha. Dan vermoed ik dat het wel komt, maar dat tesla de datum elke keer een beetje opschuift om hype en FSD aankopen te genereren. Maar we gaan het zien. Spannend. Zometeen om 11:00u een meerijd sessie in Amsterdam. Ben benieuwd of we door het centrum gaan.
Cool! Doe je ons vertellen hoe het was? Filmpjes? Alles?!

@Richh heeft er voor ons allemaal 1 kratje bier op gezet om te delen. Dus hopelijk wordt het een weekje doorgeschoven :+. Grolsch is ook goed, of Paulaner Naturtrub,

• FreakGIB
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:28:
[...]

Cool! Doe je ons vertellen hoe het was? Filmpjes? Alles?!

@Richh heeft er voor ons allemaal 1 kratje bier op gezet om te delen. Dus hopelijk wordt het een weekje doorgeschoven :+. Grolsch is ook goed, of Paulaner Naturtrub,
doe mij maar een cola als dat ook mag :P

• Mar.tin
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:00:
[...]

En dan HW4-only of krijgen mensen die al jarenlang met hun betaalde Full Self-Driving capability en HW3 rondrijden (ondergetekende) ook FSD?
HW3 krijgt wel FSD in de EU*, maar ik durf er wel 2 kratjes op te zetten dat dat niet met deze "wave" is.
offtopic:
*Danwel via een HW upgrade, danwel via een blijvende mogelijkheid om aangeschafte FSD mee te nemen, danwel via een VxxLite

• Mar.tin
  • Nu online
FreakGIB schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:35:
[...]

doe mij maar een cola als dat ook mag :P
offtopic:
Tuurlijk, hoewel een alcoholvrije paulaner ook erg lekker is moet ik zeggen. We halen tegenwoordig op mannenweekeind nog maar een half kratje mét en anderhalf kratje zonder.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:46
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:28:
Ja precies, 1 kratje, en dan zal het Hertog worden :*)

De week is nog niet voorbij, we gaan zien hoe het verloopt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Maronite
  • Registratie: Maart 2026
  • Nu online
https://x.com/IntCyberDigest/status/2042035911936929880

Laten we hopen dat dit dus niet waar is.....
Dan hadden ze toch wel eerder aan de bel getrokken in plaats van 1 dag van tevoren?
Maronite schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:00:
https://x.com/IntCyberDigest/status/2042035911936929880

Laten we hopen dat dit dus niet waar is.....
Dan hadden ze toch wel eerder aan de bel getrokken in plaats van 1 dag van tevoren?
Zal vast geen toeval zijn dat 1 dag voor D-day Tesla deze can bus versies heeft disabled

• Calibra 4 life
  • Laatst online: 13:04
Masterchiev schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:05:
Ben heel benieuwd aankomende 36u. Het begint wel lachwekkend te worden als het weer wordt uitgesteld haha. Dan vermoed ik dat het wel komt, maar dat tesla de datum elke keer een beetje opschuift om hype en FSD aankopen te genereren. Maar we gaan het zien. Spannend. Zometeen om 11:00u een meerijd sessie in Amsterdam. Ben benieuwd of we door het centrum gaan.
Ik mocht zelf aangeven waar wij naar toe wilde. Wij hadden een ritje van een uur en ik had gevraagd om wat stukken over de grachten... aangezien bij het erop en eraf gaan van die grachten je "mooi" altijd te maken hebt met kruisende fietsers en voetgangers. Dus zij wist 3 punten waar wij dan langs konden.. prachtig ritje had ik.. wij rijden met Effie. Een leuke jonge vrouw die goed op de hoogte was van alles en bijna al mijn vragen gedurende de rit over FSD kon beantwoorden.
Hoe was jouw ervaring?

• Richh
https://eenvandaag.avrotr...-geheid-dingen-mis-163259

Dat ze zelfs bij Eenvandaag nu 10 april in de gaten houden is best opvallend toch? :)

Ook best een gebalanceerd artikel imho.
"Op de lange termijn verwachten we dat een zelfrijdende auto veiliger is dan wanneer deze door een mens wordt bestuurd. Maar in de fase waarin zelfrijdende auto's voor het eerst worden toegelaten, gaan er geheid dingen mis", weet Van Wee. "Dat zien we nu ook al in China en de VS. Als dat in de beginfase vaak gebeurt, loop je het risico dat mensen zich tegen zelfrijdende auto's keren, zelfs als deze eigenlijk veiliger zijn."
"Het is hoognodig dat we deze auto's de weg op laten, want om veilige AI-systemen te maken moet je de openbare weg op om te leren." Zonder deze praktijktests kan de Europese auto-industrie volgens Dubbelman haar concurrentiepositie kwijtraken aan grote buitenlandse spelers.
En zo is het. Het is eigenlijk maar een heel kleine stap, maar wel een essentiële voor verdere ontwikkeling.

Richh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:48:

Dat ze zelfs bij Eenvandaag nu 10 april in de gaten houden is best opvallend toch? :)

[...]

[...]

En zo is het. Het is eigenlijk maar een heel kleine stap, maar wel een essentiële voor verdere ontwikkeling.
Mooi, het grote publiek gaat wakker worden

• Calibra 4 life

wel jammer dat de auteur benoemd om het niet in smalle straatjes te doen etc en met veel mensen er om heen.. terwijl de demo-ritjes toch heel goed aangeven dat het prima gaat.. gelukkig gebruikt de RDW, hoop ik, alle test data als basis voor hun beslissing..
[...]

[...]

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:52
-

[ Voor 99% gewijzigd door Masterchiev op 09-04-2026 13:38 ]

• Masterchiev
pdidi schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:37:
[...]

Lijkt mij dikke fake news
Denk het ook. Daarom weg gehaald. Was iets te enthousiast haha.

• Mar.tin
  • Nu online

[...]

[...]

Ik had even de hoop dat het een plaatje van een niet-tesla-owned wagen zou zijn (en dus een normaal mens met preview), maar het lijkt een “normale” ride along.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:37:
[...]

Ik had even de hoop dat het een plaatje van een niet-tesla-owned wagen zou zijn (en dus een normaal mens met preview), maar het lijkt een “normale” ride along.
Nou ja gebalanceerd ? Toch weer zuur geneuzel over hoe hij in de stad zou rijden , terwijl dat nu juist bewezen goed is. Even het item op 1 vandaag afwachten of ze niet weer allerlei achterhaalde onzin over LiDAR gaan verkondigen.

• Mar.tin
  • Nu online
karel_G_1981 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:52:
[...]

Nou ja gebalanceerd ? Toch weer zuur geneuzel over hoe hij in de stad zou rijden , terwijl dat nu juist bewezen goed is. Even het item op 1 vandaag afwachten of ze niet weer allerlei achterhaalde onzin over LiDAR gaan verkondigen.
Jij bedoelde vast te reageren op @Richh

• Richh
karel_G_1981 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:52:
[...]

Ja, het gaat in 99,999% van de gevallen wel goed. Maar ook dan nog, ook al ben je op een gegeven moment veiliger dan de mens: ooit gaat het eens wel fout. Dat is de realiteit in het verkeer.
Bij een incident zijn er vaak meerdere partijen betrokken, ook die ander kan een fout maken en een niet-te-voorkomen situatie creëren. Dan is het systeem wel betrokken. En dan zijn de risico's inderdaad groter binnen de bebouwde kom dan daar buiten.

Bedenk even dat we een jaar geleden nog een Zembla-documantaire hadden die de RDW wou shamen omdat ze Autopilot ooit hadden toegestaan, gevuld met jaren oude video's van zaken die in de VS ooit mis gingen. Er heerst voldoende media-negativiteit rondom Tesla en Musk - zolang de media kijkt naar feiten en zaken beoordeelt op de realiteit en op feitelijke prestaties, ben ik allang blij.

Je moet het spelletje ook een klein beetje meespelen. Dit is pas de eerste fase, en dan moeten de teugels strak zitten. FSD is iets wat men fysiek moet ervaren, de samenleving moet overtuigd zijn voordat je teugels wat losser kan laten.

De stap naar toelating is gigantisch en essentieel voor alle volgende stappen. Ook al duurt het allemaal langer dan we zouden hopen :)

In ander nieuws, mijn MY (Standard, mid-maart aangekocht) is eindelijk uit "island mode"; 2025.44.300 is zojuist ingeruild voor 2026.2.3. Nog geen FSD build helaas maar wel binnen main release schema nu :)

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 09-04-2026 16:20 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
Richh schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:18:
[...]

Ja, het gaat in 99,999% van de gevallen wel goed. Maar ook dan nog, ook al ben je op een gegeven moment veiliger dan de mens: ooit gaat het eens wel fout. Dat is de realiteit in het verkeer.
Bij een incident zijn er vaak meerdere partijen betrokken, ook die ander kan een fout maken en een niet-te-voorkomen situatie creëren. Dan is het systeem wel betrokken. En dan zijn de risico's inderdaad groter binnen de bebouwde kom dan daar buiten.

Bedenk even dat we een jaar geleden nog een Zembla-documantaire hadden die de RDW wou shamen omdat ze Autopilot ooit hadden toegestaan, gevuld met jaren oude video's van zaken die in de VS ooit mis gingen. Er heerst voldoende media-negativiteit rondom Tesla en Musk - zolang de media kijkt naar feiten en zaken beoordeelt op de realiteit en op feitelijke prestaties, ben ik allang blij.

Je moet het spelletje ook een klein beetje meespelen. Dit is pas de eerste fase, en dan moeten de teugels strak zitten. FSD is iets wat men fysiek moet ervaren, de samenleving moet overtuigd zijn voordat je teugels wat losser kan laten.

De stap naar toelating is gigantisch en essentieel voor alle volgende stappen. Ook al duurt het allemaal langer dan we zouden hopen :)

In ander nieuws, mijn MY (Standard, mid-maart aangekocht) is eindelijk uit "island mode"; 2025.44.300 is zojuist ingeruild voor 2026.2.3. Nog geen FSD build helaas maar wel binnen main release schema nu :)
Eens de toon is verbeterd maarrrrr -O- De intro begon met een KIA Niro op beeld …….hmmm

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:31
Ik mis de content bij dit bericht, lijkt iig wel echt een tesla delivery centrum. Maar of dit echt in Nederland is, en wie deze guy is

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:38
robbinonline schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:53:
[...]

Ik mis de content bij dit bericht, lijkt iig wel echt een tesla delivery centrum. Maar of dit echt in Nederland is, en wie deze guy is
Als je z’n andere X Posts bekijkt lijkt het dat dit in Tilburg is. Wellicht werkt hij ook voor Tesla, niet helemaal duidelijk.

• Mar.tin
  • Nu online
Wat dat betreft is het gauw veiliger dan whatever de F dit is op AutoSteer :+

A50 Arnhem richting Apeldoorn

(Kon ik mooi even mijn nieuwe camerasetup proberen)
Voor wie de 1vandaag uitzending heeft gemist: link (alleen kijken als je toch al in een slechte bui bent)
Tesla heeft dus geen toestemming gegeven om professioneel te filmen. Al met al een matige docu met alleen maar "deskundigen" die niet betrokken zijn geweest en alleen een mening hebben. Ik hoop dat de RDW toch ook uit zijn schulp gaat komen om uitgebreid tekst en uitleg te geven

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 09-04-2026 20:54 ]

• Mar.tin
  • Nu online

[...]

[...]

An sich gebalanceerd, maar:

Ik vind het wel erg flauw om een verloren rechtzaak uit “augustus” aan te halen die over een dodelijk ongeval met autopilot in 2019! Gaat.

https://www.nbcnews.com/n...-partly-liable-rcna222344

Net als indirect zeggen dat “zoiets als in china” (dat ze zonder internet zaten en stilvielen) ook met deze auto’s kan gebeuren.

• Mar.tin
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:16:
Voor wie de 1vandaag uitzending heeft gemist: link
Tesla heeft dus geen toestemming gegeven om professioneel te filmen. Al met al een matige docu met alleen maar "deskundigen" die niet betrokken zijn geweest en alleen een mening hebben. Ik hoop dat de RDW toch ook uit zijn schulp gaat komen om uitgebreid tekst en uitleg te geven
Niet betrokken zijn is naar mijn nederige mening niet eens zo erg, maar een beetje verdieping in de specifieke materie mag wat mij betreft wel.

Het begint sterk met Gijs Dubbelman die vraagt "is de mens veilig?" Daarna gaan we door naar een jurist die het niet opletten toelicht. Het was sterk geweest om direct ook te melden dat er toezicht is op de bestuurder dat deze oplet. Dat komt pas (veel) later.

Direct daarna komt de verloren rechtzaak voorbij. Die dus over een dodelijk ongeval op AutoPilot ging, waar een Model S niet gestopt is voor een stopbord met knipperend rood licht. (Iets dat dat systeem volgens mij in zijn geheel niet doet.) Dus in alle gevallen niets met FSD te maken heeft los van alle aansprakelijkheid etc van Tesla. (Zie ook mijn post hierboven).

Dan een beetje tempering dat het helemaal niet baanbrekend is, want "we schieten er niets mee op". Vervolgens gaat meneer Gijs vertellen dat je voor een echte robotaxi meer nodig hebt dan alleen maar camera's. (Was er vanmiddag niet iemand die zei dat ze nog wel over Lidar gingen beginnen? :+)

Vergelijking met een robotaxibedrijf uit china dat ze "zomaar kunnen stoppen met werken".

Gijs is daarna weer positief. Dat we best ver zijn. En dat de enige manier is: Testen in het wild.

Het siert Tesla overigens niet dat er geen demo / informatie gegeven wordt voor een dergelijk TV programma vind ik. Net als dat er van het RDW niet meer info is dan wat ze in het persbericht deelden.

Had dan een dagje gewacht :+

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23

Damian

Insane Obtrusion

Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:46:
[...]

HW3 krijgt wel FSD in de EU*, maar ik durf er wel 2 kratjes op te zetten dat dat niet met deze "wave" is.
offtopic:
*Danwel via een HW upgrade, danwel via een blijvende mogelijkheid om aangeschafte FSD mee te nemen, danwel via een VxxLite
De RDW heeft v14 getest en geen v12 of v13. Er is dus geen goedkeuring voor lager dan v14.2. Ik gok dat die er ook niet gaat komen. Wellicht als we ooit v14 lite krijgen of een HW3 upgrade zodat die ook v14.2 of hoger kan draaien. Maar die zal dan ook weer volledig door de molen moeten bij de RDW.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Mar.tin
  • Nu online
Damian schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:47:
[...]

De RDW heeft v14 getest en geen v12 of v13. Er is dus geen goedkeuring voor lager dan v14.2. Ik gok dat die er ook niet gaat komen. Wellicht als we ooit v14 lite krijgen of een HW3 upgrade zodat die ook v14.2 of hoger kan draaien. Maar die zal dan ook weer volledig door de molen moeten bij de RDW.
Ik schreef ook niet dat het nu zou gaan gebeuren toch? Ik durf daar wel een kratje op te zetten dat HW3 in de EU dit jaar geen FSD goedkeuring heeft. :)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:39:
[...]
Het begint sterk met Gijs Dubbelman die vraagt "is de mens veilig?"
"Ik heb toch mijn rijbewijs gehaald!" Al eens gezien hoeveel idioten er op de baan rijden met zo'n rijbewijs!? |:(

• karel_G_1981
  • Nu online
En weer zo’n figuur die totaal niet op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen (alleen op de snelweg) en weer zo’n vals geframed ongeval en gezeur over LiDAR en vastgelopen Chinese taxies. Waarom verdiepen die lui zich niet in de materie voordat ze zo’n debiel tv item maken? Goed het was er stuk minder vijandig als het Zembla item , maar toch zit de anti tesla reflex diep blijkbaar.
Fire69 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:02:
[...]

"Ik heb toch mijn rijbewijs gehaald!" Al eens gezien hoeveel idioten er op de baan rijden met zo'n rijbewijs!? |:(
Idd, alle deelnemers aan het programma De slechtste chauffeur van Nederland hebben ook hun rijbewijs gehaald
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:39:
[...]

Niet betrokken zijn is naar mijn nederige mening niet eens zo erg, maar een beetje verdieping in de specifieke materie mag wat mij betreft wel.

Het begint sterk met Gijs Dubbelman die vraagt "is de mens veilig?" Daarna gaan we door naar een jurist die het niet opletten toelicht. Het was sterk geweest om direct ook te melden dat er toezicht is op de bestuurder dat deze oplet. Dat komt pas (veel) later.

Direct daarna komt de verloren rechtzaak voorbij. Die dus over een dodelijk ongeval op AutoPilot ging, waar een Model S niet gestopt is voor een stopbord met knipperend rood licht. (Iets dat dat systeem volgens mij in zijn geheel niet doet.) Dus in alle gevallen niets met FSD te maken heeft los van alle aansprakelijkheid etc van Tesla. (Zie ook mijn post hierboven).

Dan een beetje tempering dat het helemaal niet baanbrekend is, want "we schieten er niets mee op". Vervolgens gaat meneer Gijs vertellen dat je voor een echte robotaxi meer nodig hebt dan alleen maar camera's. (Was er vanmiddag niet iemand die zei dat ze nog wel over Lidar gingen beginnen? :+)

Vergelijking met een robotaxibedrijf uit china dat ze "zomaar kunnen stoppen met werken".

Gijs is daarna weer positief. Dat we best ver zijn. En dat de enige manier is: Testen in het wild.

Het siert Tesla overigens niet dat er geen demo / informatie gegeven wordt voor een dergelijk TV programma vind ik. Net als dat er van het RDW niet meer info is dan wat ze in het persbericht deelden.

Had dan een dagje gewacht :+
Ja met het woordje betrokken bedoelde ik idd hetzelfde (maar jij verwoordt het veel beter). Wat overigens ook een verkeerde suggestie was (van de expert) dat Tesla niet zonder reden Nederland had uitgekozen om FSD goed te keuren. Tesla heeft in 2015 Nederland geselecteerd om hun EU typegoedkeuringen uit te voeren. Dat is de enige reden waarom ze ook voor FSD bij de RDW moeten aankloppen

• Boy1308
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:52
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inuDZcB39hCjEQSQIY_jsD7-CWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TessvZEoxo7b9v2QOatrUF6l.jpg?f=fotoalbum_large

Zou dat wat betekenen? 🫣

• Mar.tin
  • Nu online
Nee, is gewoon de aanpassing van AutoPilot naar AutoSteer. ;) zelfde ding, ander naampje, net als de computernaam
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:12:
Wat dat betreft is het gauw veiliger dan whatever de F dit is op AutoSteer :+

A50 Arnhem richting Apeldoorn

(Kon ik mooi even mijn nieuwe camerasetup proberen)

[Video: AutoSteer on the Spitsstrook]
Ik heb idd nog geen FSD filmpjes gezien over een spitsstrook. En dan met name bij een oprit waarbij de belijning Autosteer (maar ook Emergency Lane Assist) je gewoon naar de rijstrook links van je duwt

• Mar.tin
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:29:
[...]

Ik heb idd nog geen FSD filmpjes gezien over een spitsstrook. En dan met name bij een afrit waarbij de belijning Autosteer (maar ook Emergency Lane Assist) je gewoon naar de rijstrook links van je duwt
Ik ook niet, en an sich snap ik daar dat AS er moeite mee heeft, er staan immers dikke lijnen dwars over de rijstrook etc.

Bij deze dingen snap ik het niet zo goed. Er ligt een (dun) lijntje rechts en een rechte lijn links. Dus er lijkt geen reden dat ie dit doet. De eerste keer schrok ik me het leplazurus, en tegenwoordig zet ik AS maar even uit.

Het is overigens in het echt veel heftiger dan het op video lijkt.

Fingers crossed voor goed nieuws morgen. Dan is het tijd om eens wat km’s te gaan maken. Ik had vaag het plan om dan alle SuC’s van NL aan te doen van beneden naar boven of andersom met omweggetjes tussendoor om niet alleen maar snelweg te rijden.

Edit: Dat lijkt leuk op het eerste gezicht, en is ook wel leuk denk ik. Maar niet om FSD te testen :+. 90+% snelweg. En de afstanden, zeker in het zuiden, zijn vrij fors.

[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 09-04-2026 20:47 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
Was idd ergeniswekkend, heb alweer spijt het te hebben gekeken.
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:37:
[...]

Ik ook niet, en an sich snap ik daar dat AS er moeite mee heeft, er staan immers dikke lijnen dwars over de rijstrook etc.

Bij deze dingen snap ik het niet zo goed. Er ligt een (dun) lijntje rechts en een rechte lijn links. Dus er lijkt geen reden dat ie dit doet. De eerste keer schrok ik me het leplazurus, en tegenwoordig zet ik AS maar even uit.

Fingers crossed voor goed nieuws morgen. Dan is het tijd om eens wat km’s te gaan maken. Ik had vaag het plan om dan alle SuC’s van NL aan te doen van beneden naar boven of andersom met omweggetjes tussendoor om niet alleen maar snelweg te rijden.

Edit: Dat lijkt leuk op het eerste gezicht, en is ook wel leuk denk ik. Maar niet om FSD te testen :+. 90+% snelweg. En de afstanden, zeker in het zuiden, zijn vrij fors.
Zou deze idd op je test lijstje zetten (afrit Schaarsbergen A50)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLFMsAJBEdxw_XWk0YbKbJ2-rKM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yMk03w0vC650vE7Z2bYY3KyC.png?f=fotoalbum_large
karel_G_1981 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:49:
[...]

Was idd ergeniswekkend, heb alweer spijt het te hebben gekeken.
Sorry, heb er nu een disclaimer bij gezet

• Maronite
  • Nu online
pdidi schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:51:
[...]

Zou deze idd op je test lijstje zetten (afrit Schaarsbergen A50)
[Afbeelding]
Ook de A27 van Gorinchem naar Utrecht zal een leuke worden met op- en afritten die overgaan in spitsstroken

• Masterchiev
Voor wie de 1vandaag uitzending heeft gemist: link (alleen kijken als je toch al in een slechte bui bent)
Daarom snap ik ook niet de “samenwerking” tussen tesla en de RDW. Bedoel het is toch raar als tesla een datum noemt en de RDW niet. Spreek dat dan af in de samenwerking. Ik merk bij mezelf dat ik het irritant begin te vinden dat er geen roadmap is of überhaupt communicatie. En als je als tesla een bedenkelijke reputatie hebt met communicatie zorg dan dat het goed is.

De RDW is wel degelijk beïnvloedbaar voor de publieke opinie verwacht ik namelijk. Ondanks de feiten die goed lijken moet het bewezen worden deze techniek. En als dat te voorzichtig is dan is het waarschijnlijk niet werkbaar.
Je kan op 10 vingers natellen dat er morgen niets gebeurd. Ik verwacht echt dat dit nog weken dan wel maanden gaat duren. Gelijk de reden waarom ik geen FSD aanschaf. Ik vertrouw het gewoon niet als een bedrijf dat vanaf 2013 al roept dat het komt…
Maronite schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:56:
[...]

Ook de A27 van Gorinchem naar Utrecht zal een leuke worden met op- en afritten die overgaan in spitsstroken
Ja idd die bedoelde ik. Zie hier. Als je daar op de spitsstrook rijdt wordt je vrolijk naar de rijstrook links van je gestuurd. Echt benieuwd of FSD het daar foutloos doet

• Mar.tin
  • Nu online
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:37:
[...]

1587 km aan pure route + 222 heenrit Maastricht (startpunt) + 110km retour vanaf Nieuw-Amsterdam.

Mooi ritje voor een weekeind :) 57 stops.

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Hayte

Nieuwsredacteur
Masterchiev schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:01:
[...]

Daarom snap ik ook niet de “samenwerking” tussen tesla en de RDW. Bedoel het is toch raar als tesla een datum noemt en de RDW niet. Spreek dat dan af in de samenwerking. Ik merk bij mezelf dat ik het irritant begin te vinden dat er geen roadmap is of überhaupt communicatie. En als je als tesla een bedenkelijke reputatie hebt met communicatie zorg dan dat het goed is.
De RDW wil er zo min mogelijk over naar buiten toe communiceren, dat zie je ook in ieder persbericht dat ze hierover publiceren. Ze zijn hier niet bepaald subtiel over. Tesla besluit zelf zo 'open' hierover te communiceren.

• Mar.tin
  • Nu online
Hayte schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:29:
[...]

De RDW wil er zo min mogelijk over naar buiten toe communiceren, dat zie je ook in ieder persbericht dat ze hierover publiceren. Ze zijn hier niet bepaald subtiel over. Tesla besluit zelf zo 'open' hierover te communiceren.
De communicatie die ze doen is ook puur om belletjes en contact van het publiek zoveel mogelijk te voorkomen lijkt het.

• Masterchiev
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:30:
[...]

De communicatie die ze doen is ook puur om belletjes en contact van het publiek zoveel mogelijk te voorkomen lijkt het.
Datums noemen is jezelf in moeilijkheden brengen qua publiciteit. Stel dat deden ze niet, tesla communiceert geen data. Maar zegt:” we zijn er mee bezig we komen terug op het moment als het daar is”. Dan heb je niet die “negatieve” media. Als je dat ergens in november/decemeber had gepubliceerd… dan was het er ineens. Media en onderzoeksbureaus hebben alle tijd om in het verleden te duiken en te publiceren nu.
Ik vind dat echt geen slimme zet, zeker als de datum van morgen niet wordt gehaald.
Dan heb je vandaag 1vandaag en morgen de rest aan negatieve reacties.

• Masterchiev
Hayte schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:29:
[...]

Tesla communiceert wel iets te open. Soms schuurt deze communicatie richting overschatting aan in mijn opinie.

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Nu online

Hayte

Nieuwsredacteur
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:30:
[...]

Dit zeiden ze ook in het eerste persbericht, inderdaad :)
Masterchiev schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:42:
[...]

Tesla communiceert wel iets te open. Soms schuurt deze communicatie richting overschatting aan in mijn opinie.
Eens, het is ook niet alsof deze open communicatie volledig duidelijk is. Ik lees dat sommigen hier morgen vrij hebben genomen van werk om FSD te kunnen gebruiken. Ik vrees dat dat wat optimistisch is, los van of de goedkeuring morgen wel of niet komt.

• Mar.tin
  • Nu online
Hayte schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:49:
[...]

[...]

Eens, het is ook niet alsof deze open communicatie volledig duidelijk is. Ik lees dat sommigen hier morgen vrij hebben genomen van werk om FSD te kunnen gebruiken. Ik vrees dat dat wat optimistisch is, los van of de goedkeuring morgen wel of niet komt.
Hype maken kunnen ze in elk geval wel. Dat lukt geen ander automerk op deze manier denk ik.

Overigens verzekert mijn tesla AI in de app me al weken dat ik onderdeel ben van de “early access” groep. Dus ik verwacht dat vrijnemen gerechtvaardigd is :9 :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9Ed45CsTedSmP_ua54nV86LyIc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ciDxZptiGii1LCI0ndaVCJac.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4XTe0yfEal2s6LllmFoJFGuUOc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8RymqeBMWW7sIiEty5gJDlM.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YNh58HS1raJyqR-jV2oy63mJD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86TFpSETAU9AEfTMqs5bUsKT.jpg?f=fotoalbum_large (na blijkbaar de juiste prompt gemaakt te hebben)

Overigens kreeg ik gister nog een hele uitleg wat het early access program zou mogen zijn. Bijzonder.

We houden het maar op een hallucinerende ai :+

• FreakGIB
pdidi schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:15:
[...]

Ja idd die bedoelde ik. Zie hier. Als je daar op de spitsstrook rijdt wordt je vrolijk naar de rijstrook links van je gestuurd. Echt benieuwd of FSD het daar foutloos doet
of deze op de A10 amsterdam ringweg zuid daar heb ik een keer op AP gehad dat die vol naar links ging kon gelukkig snel ingrijpen anders was het miss gegaan.
https://www.google.com/ma...wNy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

[ Voor 3% gewijzigd door FreakGIB op 09-04-2026 22:07 ]

• Richh
Hayte schreef op donderdag 9 april 2026 @ 21:49:
[...]

[...]

Maar... heb je voor morgen toevallig een afspraak bij de kapper geboekt? :+

Verder geheel mee eens overigens :)

• Mar.tin
  • Nu online
Hoelaat verwachten we groen licht?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:13
Mar.tin schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:30:
Januari 2016 :+

Wellicht de voorgaande trend en tijden van persberichten vanuit RDW bekijken? Lijkt mij dat er echt niets over te zeggen is.
Ik zou denk alleen al om Musk te treiteren morgen niets communiceren :9 .

[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 09-04-2026 22:40 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:25
Ik heb morgen in de namiddag een Ride along in Tilburg. Misschien mag ik tegen dan al het ritje maken zonder Tesla medewerker erbij 8)

• robbinonline
Je zou denken dat hele proces is allang afgerond en ze hebben een ingangsdatum dan zou het vanaf middernacht goed gekeurd zijn.

Als ze er nog een pers moment van willen maken binnen kantoor uren en dan lijkt mij ‘s morgens de meest logische optie.

Ik denk als er in de ochtend niets word bekend gemaakt dat het dan überhaupt niet meer komt die dag, want waarom zou je die dag wachten.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:17
Damian schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:47:
[...]

Zou wel fijn zijn als hier meer informatie over komt. Dat hoop ik in ieder geval!

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Om 7:01am een euforisch bericht van Tesla en om 9:01am een corrigerend bericht van RDW

• karel_G_1981
  • Nu online
een half uurtje wachten!

• Masterchiev
Ik zit er al in 🤣 verbonden met mijn wifi.

( grapje )

Wacht ff tot 00:00 en dan pitten.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27
pdidi schreef op donderdag 9 april 2026 @ 22:57:
[...]

Om 7:01am een euforisch bericht van Tesla en om 9:01am een corrigerend bericht van RDW
Heb je rekening gehouden met 7 uur tijdsverschil? 🫣

• Richh
Op 20 maart kwam de tweet van Tesla Europe idd om 7:01. Maar het kan natuurlijk ook eerder of later, dat is gissen.

Ik verwacht iets van communicatie voor 19:30 iig :+

• robbinonline
patrickt35 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 23:30:
[...]

Heb je rekening gehouden met 7 uur tijdsverschil? 🫣
Tijdsverschil? De vorige officiële berichten zijn gedaan door Tesla Europa in onze tijdzone.

• Mar.tin
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpJ49jCFwm6Oi5uQG-_X4eTnh7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1oKAHJpV5IpG1GZ2qGcFOe6.jpg?f=fotoalbum_large

Geen midnight release in elk geval. Morgenochtend nieuwe ronde nieuwe kansen

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:58
Het valt mij nu wel op dat de omschrijving van FSD en EAP exact hetzelfde zijn in de Tesla App.

Daar stond eerst bij FSD nog wat zaken bij zoals self-driving on city streets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znc4jggl1SedZZu961c9IfQcRJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gu5iMjwd53vZyIb5ax0EOs4m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8MB9v3OPTH6X1kD5iY4EzT13Y4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uskHztN2w98UlVEUyqF2v9Kv.png?f=fotoalbum_large

Overigens staat mijn M3 Highland op dit moment bij Tesla in service, benieuwd of ik daardoor nog voordelen krijg mbt. software updates.

[ Voor 7% gewijzigd door Destynx op 10-04-2026 00:14 ]

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Mar.tin
  • Nu online
Destynx schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:13:
Het valt mij nu wel op dat de omschrijving van FSD en EAP exact hetzelfde zijn in de Tesla App.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yep, is ergens eergister voor het eerst opgevallen geloof ik. Is in elk geval niet nieuw-nieuw :)

• karel_G_1981
  • Nu online
Nog niets 🫣

• karel_G_1981
  • Nu online
Destynx schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 00:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Overigens staat mijn M3 Highland op dit moment bij Tesla in service, benieuwd of ik daardoor nog voordelen krijg mbt. software updates.
“Alleen de prijs is anders” 🥴

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZB-5MHWWWIsRTyxfMUkmOeOf4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7aLWwJwlHDfv4zYIoj6VJaX.jpg?f=fotoalbum_large

Valt jullie hier iets op?
Is bij de laatste update (2026.2.9.1) aangepast. Alleen op de Performance Highland met adaptief onderstel.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Mar.tin
  • Nu online
Het is oorverdovend stil :+

• Tassadar32
Kan best dat de RDW pas tijdens kantoortijd de goedkeuring geeft en Tesla dan nog wat werk moet doen voordat we iets horen. We weten van de vorige mededelingen dat het Tesla EU socials team en Musk zo'n beetje 24/7 online zijn maar dat geld natuurlijk niet voor de RDW.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Maronite
  • Nu online
Rustig aan!
- Eerst aankomen op het RDW kantoor.
- Tas neerzetten en jas ophangen.
- Computer aanzetten, koffie halen en even praten en lachen met collega's over alle forumberichten van iedereen die gehyped is, terwijl zij weten dat er niets gebeurt.
- Dan terug naar de computer lopen, inloggen en de emails bekijken.
- Telefoontje hier en daar, nieuwe ronde koffie halen.
- Gebak eten want de hond van iemand is jarig vandaag
- Terug naar de computer en daar erachter komen dat je koffie nog bij de automaat staat
- Weer naar de koffieautomaat lopen en meteen even een gesprekje met die gezellige collega
- Lunchtijd (die uitloopt vanwege het feit dat vrijdag is.)
- Weer naar de computer die opnieuw moet opstarten vanwege een update
- Naar de IT afdeling want de computer start niet meer op (en meteen even koffie halen en lachen vanwege het feit dat de computer sneller een update heeft dan een Tesla)
- De computer werkt weer, maar het is tijd voor de vrijmibo
- Tijd om naar huis te gaan en de computer wordt afgesloten en onderweg naar buiten denken wat het weekend allemaal in petto heeft.

• karel_G_1981
  • Nu online
Tassadar32 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:53:
Kan best dat de RDW pas tijdens kantoortijd de goedkeuring geeft en Tesla dan nog wat werk moet doen voordat we iets horen. We weten van de vorige mededelingen dat het Tesla EU socials team en Musk zo'n beetje 24/7 online zijn maar dat geld natuurlijk niet voor de RDW.
het is 8:14 lijkt me dat de koffiepauze voorbij is :)F

• Tassadar32
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:14:
[...]
het is 8:14 lijkt me dat de koffiepauze voorbij is :)F
Duidelijk dat je nog nooit bij een overheidsinstantie gewerkt hebt. Een jaartje belastingdienst heeft me geleerd dat personeel pas rond 9:30 binnendruppelt en de koffiepauze om 10:00 begint.

• FreakGIB
Tassadar32 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:17:
[...]

Duidelijk dat je nog nooit bij een overheidsinstantie gewerkt hebt. Een jaartje belastingdienst heeft me geleerd dat personeel pas rond 9:30 binnendruppelt en de koffiepauze om 10:00 begint.
Hopelijk lezen ze dit niet want dan gaan ze nog rustiger doen.

• Calibra 4 life
Maronite schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:05:
Rustig aan!
- Eerst aankomen op het RDW kantoor.
- Tas neerzetten en jas ophangen.
- Computer aanzetten, koffie halen en even praten en lachen met collega's over alle forumberichten van iedereen die gehyped is, terwijl zij weten dat er niets gebeurt.
- Dan terug naar de computer lopen, inloggen en de emails bekijken.
- Telefoontje hier en daar, nieuwe ronde koffie halen.
- Gebak eten want de hond van iemand is jarig vandaag
- Terug naar de computer en daar erachter komen dat je koffie nog bij de automaat staat
- Weer naar de koffieautomaat lopen en meteen even een gesprekje met die gezellige collega
- Lunchtijd (die uitloopt vanwege het feit dat vrijdag is.
- Weer naar de computer die opnieuw moet opstarten vanwege een update
- Naar de IT afdeling want de computer start niet meer op (en meteen even koffie halen en lachen vanwege het feit dat de computer sneller een update heeft dan een Tesla)
- De computer werkt weer, maar het is tijd voor de vrijmibo
- Tijd om naar huis te gaan en de computer wordt afgesloten en onderweg naar buiten denken wat het weekend allemaal in petto heeft.
Als FSD vandaag niet komt heb ik in ieder geval nog 1x goed gelachen vandaag,, om bovenstaande

• Mar.tin
  • Nu online
Jullie vergeten allemaal dat Jantina, die haar handtekening moet zetten vandaag mammadag heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Mar.tin op 10-04-2026 08:30 ]

Mar.tin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:30:
Jullie vergeten allemaal dat Jantina, die haar handtekening moet zetten vandaag mammadag heeft.
Met een knipoog naar haar Friese grootmoeder zegt ze: ‘Mijn beppe zei altijd: je hebt later vaker spijt van wat je niet hebt gedaan dan van wat je wel hebt gedaan. Dus hup hup!
Aldus RDW-directeur Jantina Woudstra

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 10-04-2026 08:50 ]

• Tassadar32
Mar.tin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:30:
Toen ik laatst bij de RDW was heb ik geen vrouw gezien bij het personeel.

• Maronite
  • Nu online
Tassadar32 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:44:
[...]

Toen ik laatst bij de RDW was heb ik geen vrouw gezien bij het personeel.
Dan was je er toevallig op haar vrije dag!

• Tassadar32
Maronite schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:48:
[...]

Dan was je er toevallig op haar vrije dag!
Waarschijnlijk wel ja :)

Om de tijd te doden, hier wat de RDW in hun 2025 terugblik hebben geschreven:
Ook is een tijdelijke individuele goedkeuring verleend aan een fabrikant om op de openbare weg ervaring op te doen met (en data te verzamelen over) de werking van een geavanceerd rijhulpsysteem in het Nederlandse verkeer.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:27
Ik heb op dit moment een M3 LR AWD 20 maar zit te kijken naar een Y. Het toelaten van FSD op de Nederlandse wegen is voor mij doorslaggevend om tot aankoop over te gaan. F5.. F5.... F5

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
Ik krijg toch een beetje een WTF gevoel hier.
Tesla haalde totnogtoe vrijwel geen enkele zelf aangekondigde deadline, en nu worden de ambtenaren bij de RDW effe geschoffeerd.
Ik heb al met de RDW gewerkt, en dat was telkens een heel correcte ervaring.

In elk geval, als ik vandaag werkte bij de RDW, dan zou ik ook meer koffie drinken dan dossiers vreten.
Knip

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 10-04-2026 10:25 . Reden: Laatste is onnodig ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:54
Knip

[ Voor 97% gewijzigd door Notna op 10-04-2026 10:25 . Reden: Maak een TR aan ipv reageren ]

• Mar.tin
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
Ik krijg toch een beetje een WTF gevoel hier.
Tesla haalde totnogtoe vrijwel geen enkele zelf aangekondigde deadline, en nu worden de ambtenaren bij de RDW effe geschoffeerd.
Ik heb al met de RDW gewerkt, en dat was telkens een heel correcte ervaring.

In elk geval, als ik vandaag werkte bij de RDW, dan zou ik ook meer koffie drinken dan dossiers vreten.
Knip
Van de grapjes hier over koffiedrinken en/of een vrije dag? Gaat het?

Zelfs op X lees ik overwegend positieve vibes richting de RDW. En dat is me gewoonlijk toch wel een negatief hol.

Hope your day gets better. O+

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 10-04-2026 10:26 . Reden: Quote Knip ]

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:14
Knip

[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 10-04-2026 10:26 . Reden: Onnodig, maak dan een TR aan ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:44
Was een grap hé.
Waarom staat die koe er bij.

Wellicht een idee om even na te gaan of het wel echt zo grappig is voor je het post...

Het ging me er vooral om dat er nog zo gerekend wordt op Tesla om beloftes na te komen...

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 10-04-2026 10:27 . Reden: Quote knip ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

• talkatoo
  • Laatst online: 17:16
Vanmorgen stap ik in de auto, tot mijn grote verbazing zag ik dat FSD nog niet was geactiveerd. Na even huilen toch een fantastische rit gehad en nog even genoten van een van de allerlaatste keren dat we nog zelf kunnen rijden. Ik zou zeggen geniet er nog even van, het proces gaat nu even traag, maar voor je het weet is Nederland de eerste die zelf rijden verplicht in nieuwe auto's.

:D
Om te voorkomen dat straks je kind jouw telefoon pakt en er met FSD vandoor gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jI7c37djrlqIcQ-dqCyCmiCXB_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T6Tnk5ZGDq0Jb6LzBGiXoR8y.png?f=fotoalbum_large
Bron

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:23

Damian

Insane Obtrusion

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HFhxlF4XYAApb-K?format=jpg&name=small

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Mar.tin
  • Nu online
pdidi schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:19:
Om te voorkomen dat straks je kind jouw telefoon pakt en er met FSD vandoor gaat?
[Afbeelding]
Bron
En/of voorbarig op de influencers vooruitlopend die een kind in de stoel zetten en er naast gaan zitten? :+

Aan de andere kant, als het in de VS nog niet gebeurd is...

• Mar.tin
  • Nu online
Hahahahahahaha, ik zag hem al ergens voorbij komen, maar verdween door een onverhoopte refresh.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat een prachtige dag. Vanmorgen vroeg opgestaan, lekker gedouched, ontbeten en de deur uitgegaan. Klein uurtje later op werk aangekomen, heerlijk elektrisch gereden en het stuur amper aangeraakt. Nou ja, even dan, op de fiets van huis naar de bushalte.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28
Zou die goedkeuring vandaag komen ja? Ach ik merk het wel.

UNOX: The worst operating system

• Mar.tin
  • Nu online
Wat lichthartig vermaak. Dit is dus een grapje van de poster, de "SHOW MORE" knop doet niets.

Mijn hartslag ging iets omhoog.

https://x.com/TheEVuniverse/status/2042515871214584281

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z_0ZN_rv6AXG7QYO7wp4FWRO74=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q3YdyYWydezQezDcmxegZF2W.png?f=user_large

[ Voor 67% gewijzigd door Mar.tin op 10-04-2026 10:44 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
Ik zal de auto eens resetten misschien trigger ik de switch ? Its about time, mag hopen dat ze voor de lunch en de vrijmibo alle papierwerk geregeld hebben zodat tesla de knop om kan zetten vanmiddag .

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:54
karel_G_1981 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:00:
Ik zal de auto eens resetten misschien trigger ik de switch ? Its about time, mag hopen dat ze voor de lunch en de vrijmibo alle papierwerk geregeld hebben zodat tesla de knop om kan zetten vanmiddag .
Zolang je niets hoort kun je hoop houden, anders is de lol er ws wel vanaf. :+

• Mar.tin
  • Nu online
gjcvro schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:01:
[...]

Zolang je niets hoort kun je hoop houden, anders is de lol er ws wel vanaf. :+
Ah, Shrodingers FSD-Approval :+

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:55
Mar.tin schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:43:
Wat lichthartig vermaak. Dit is dus een grapje van de poster, de "SHOW MORE" knop doet niets.

Mijn hartslag ging iets omhoog.

https://x.com/TheEVuniverse/status/2042515871214584281

[Afbeelding]
Engagement farming is huuge vandaag, pas een beetje op met dit soort accounts. Persoonlijk ik verwacht eigenlijk helemaal niks vandaag, het is voor mij tot nu toe een grote hype, gebaseerd op een heleboel berichten die keer op keer uit verband zijn getrokken. Nergens is gecommuniceerd dat als de RDW vandaag "iets" besluit, we dan ook allemaal vanmiddag met onze handjes los door de mcdrive kunnen.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.