Dat is goed nieuws denk ik dan , zeker voor hw3 eigenaren. Hopelijk wordt die eenmalige transfer mogelijkheid nu permanent gemaaktpdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:40:
[...]
Tesla heeft de 31 maart weer verwijderd uit de voorwaarden. Er staat nu geen beperking meer in wanneer een nieuwe Tesla moet worden besteld danwel geleverd om FSD transfer te kunnen doen
doe ik over paar weken wel, ga ik 2100 euro doneren, voor draagarmen vervangen na 230.000km. (Model S 2016).pdidi schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:48:
[...]
Nog even in de Wayback gekeken, maar ook in 2020 was HW2->HW3 gratis voor mensen die FSD hadden aangeschaft. Dus zou zeker nog even contact met Tesla opnemen
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Yep, of nu een M3 HW3 met FSD kopen voor 17k en dan inruilen met daarbovenop de inruilbonuskarel_G_1981 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:54:
[...]
Dat is goed nieuws denk ik dan , zeker voor hw3 eigenaren. Hopelijk wordt die eenmalige transfer mogelijkheid nu permanent gemaakt
Hoe moet ik dit interpreteren?Damian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:32:
[...]
Ik vergis me, je hebt soweiso FSD nodig vanuit Tesla, anders gaat het niet werken.
Ik denk dus dat Tesla er helemaal niets aan gaat doen, die denken vooral F*ck de UNECE dan denk ik
Kosten voor het kastje zijn 500 euro, dat is nog wel te doen. Ik kijk nog heel even de kat uit de boom tot mensen in NL er mee rondrijden, dan ga ik het zeker ook halen!
Wat is die subscription? Is dat onofficieel via hun? Want via Tesla kost het nergens 60€/30€...Prerequisites:
- Your vehicle has to be equipped with the Full Self Driving package, you can also subscribe for 60 EUR (30 EUR if you have EAP). A manual for subscription is provided after the purchase.
Of je hebt het al aangeschaft, of je neemt via een VPN trucje oid een subscription bij Tesla in Canada, waar het omgerekend een stuk goedkoper is.Fire69 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:22:
[...]
Hoe moet ik dit interpreteren?
[...]
Wat is die subscription? Is dat onofficieel via hun? Want via Tesla kost het nergens 60€/30€...
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Ah, op die manier. En dat lukt gewoon met een NL/BE Tesla-account?Damian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Of je hebt het al aangeschaft, of je neemt via een VPN trucje oid een subscription bij Tesla in Canada, waar het omgerekend een stuk goedkoper is.
Ik gok dat je wel een account moet hebben die daar gevestigd is, dus niet met je NL/BE AccountFire69 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:37:
[...]
Ah, op die manier. En dat lukt gewoon met een NL/BE Tesla-account?
[ Voor 33% gewijzigd door Damian op 24-03-2026 11:45 ]
Hoe werkt dat trucje?Damian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Of je hebt het al aangeschaft, of je neemt via een VPN trucje oid een subscription bij Tesla in Canada, waar het omgerekend een stuk goedkoper is.
Geen idee. Ik vind hem bijzonder. Je moet namelijk vanuit je Tesla App de subscription starten, en dat werkt dan volgens mij alleen als er een "eligable" auto gekoppeld is aan dat account en je je dus in een land bevind waar FSD is toegestaan. Ik weet niet hoe ze die eligable auto check doen. Wellicht laten ze (Tesla Diagnostic Tool) de app denken dat de auto in Canada staat door een GPS trucje in de auto ofzo, maar volgens mij moet er nog veel gespoofed worden dan om te checken of de auto wel FSD mag hebben zoals VIN, software versie e.d.
Ik vind het knap gedaan in ieder geval.
[ Voor 13% gewijzigd door Damian op 24-03-2026 11:54 ]
zeer interessant om te weten hoe dat dat in zijn werk gaat maar ik vraag me af of dit bespreken toegestaan is op Tweakers/dit topic
[ Voor 19% gewijzigd door Svennie op 24-03-2026 11:55 ]
PSN ID: Svennie-NL
Ik vraag me af of de RDW niet allemaal eztra veiligheidschecks met stuur beethouden, camera in cockpit, uitschakelen bij slecht weer, uitschakelen in andere landen, etc etc. zal afdwingen waardoor FSD in de praktijk niet zo probleemloos is als in andere landen
Klopt en dan nog de updates. Het is de vraag of het überhaupt de prijs waard is op het moment al is die officieel nog niet bekend. Daarmee bedoel ik de maandelijkse betaling.LtMarx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:57:
Ik vraag me af of de RDW niet allemaal eztra veiligheidschecks met stuur beethouden, camera in cockpit, uitschakelen bij slecht weer, uitschakelen in andere landen, etc etc. zal afdwingen waardoor FSD in de praktijk niet zo probleemloos is als in andere landen
Je maakt een Canadees Tesla account aan en schrijft je auto over naar dat account, moeilijker is het niet.Damian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:51:
[...]
Geen idee. Ik vind hem bijzonder. Je moet namelijk vanuit je Tesla App de subscription starten, en dat werkt dan volgens mij alleen als er een "eligable" auto gekoppeld is aan dat account en je je dus in een land bevind waar FSD is toegestaan. Ik weet niet hoe ze die eligable auto check doen. Wellicht laten ze (Tesla Diagnostic Tool) de app denken dat de auto in Canada staat door een GPS trucje in de auto ofzo, maar volgens mij moet er nog veel gespoofed worden dan om te checken of de auto wel FSD mag hebben zoals VIN, software versie e.d.
Ik vind het knap gedaan in ieder geval.
Ik heb geen idee in hoeverre de RDW daar strict op is.TeslaNerd schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:29:
[...]
En als nu blijkt dat het mogelijk is voor Tesla’s die in de EU rijden en de FSD software die via reguliere OTA updates al op iedere Tesla aanwezig is de EU restricties op FSD te deactiveren met een apparaatje dat in 5 minuten kan worden geinstalleerd, zal RDW dan niet van Tesla eisen dat deze blootstelling eerst wordt verholpen voordat FSD wordt toegelaten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan in de EU al heel lang een CommaAI kopen wat zichzelf verkoopt als een soort FSD-systeem wat je kan bouwen in heel veel verschillende auto's. Vereiste is dat de CANbus open is en dat de auto hardwarematig in staat is tot zelf sturen en dergelijke. Het is vrij gebruikelijk dat dat het geval is.
Zo'n CommaAI is natuurlijk ook volledig illegaal binnen de kaders van wetgeving. Maarja zoiets wordt ook niet verkocht door een autofabrikant zelf.
Al met al lijkt het me niet zaak dat de RDW hier op handhaaft, maar 'gewoon' de politie. Sowieso zal een ongeval zeer waarschijnlijk tot gevolg hebben dat je als particulier niet verzekerd bent met alle gevolgen van dien.
Ook kan Tesla natuurlijk gewoon zien in logging dat je dit soort zaken doet op je voertuig met een bepaalde VIN. Handhaven is, als het nodig is, niet heel lastig en kan behoorlijke gevolgen hebben.
Op korte termijn lijkt het mij iig een slecht plan.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Wellicht is het allemaal makkelijk te omzeilen, maar dat betwijfel ik. Praktijk voorbeeld is natuurlijk als je de auto verkoopt vanuit NL naar een land waar FSD wel is toegestaan. En dat schijnt in de praktijk dus problematisch te zijn. Tesla kijkt dan echt naar het VIN en het typegoedkeuring (VIN-LOCK), die blijft Europees en die specifieke auto heeft geen typegoedkeuring in de US. Het blijft dan ook een EU auto, dus moet hij voldoen aan de UNECE voorwaarden.j0rdii schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Je maakt een Canadees Tesla account aan en schrijft je auto over naar dat account, moeilijker is het niet.
Daarom ook erg interessant om te achterhalen hoe ze het voor elkaar krijgen
Ja die gaan er zeker komen. Er zal echt een EU versie van FSD V14 gaan komen. Vooral het DMS (Driver Monitoring System) stukje is iets waar de RDW echt not amused over was. Dat het 15 seconde duurt voordat de auto klaagt dat je te lang uit het raam kijkt bijvoorbeeld was echt een no-go voor de RDW, dat zullen ze dus specifiek voor de EU/NL moeten aanpassen in de software. Stuur vasthouden gaat niet nodig zijn, armen over elkaar mag prima, maar je gaat minutieus in de gaten gehouden worden door de cabine camera. 1 keer niet opletten is waarschuwing, tweede keer is einde FSD die rit en een strike op je rapport. Meerder strikes is uitsluiting van FSD voor een week. Dit is volgens mij met Autopilot ook al het geval. Uitschakelen bij slecht weer, slecht zicht, andere landen gaat er uiteraard in zitten.LtMarx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:57:
[ Voor 92% gewijzigd door Damian op 24-03-2026 12:46 ]
Van de Tool-bouwer himself:Damian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:27:
[...]
Wellicht is het allemaal makkelijk te omzeilen, maar dat betwijfel ik. Praktijk voorbeeld is natuurlijk als je de auto verkoopt vanuit NL naar een land waar FSD wel is toegestaan. En dat schijnt in de praktijk dus problematisch te zijn. Tesla kijkt dan echt naar het VIN en het typegoedkeuring (VIN-LOCK), die blijft Europees en die specifieke auto heeft geen typegoedkeuring in de US. Het blijft dan ook een EU auto, dus moet hij voldoen aan de UNECE voorwaarden.
Daarom ook erg interessant om te achterhalen hoe ze het voor elkaar krijgen
:strip_exif()/f/image/hxF3sxqSJCa3rxNLK2nf5toA.png?f=user_large)
Dit kun je ook gewoon zonder "tool" doen om FSD in abonnementsvorm in de EU te verkrijgen in de beperkte vorm waarop dit momenteel is toegestaan (inhalen met handmatige richtingaanwijzer en de stoplicht dingetjes zoals we dat allemaal kennen). Ik heb zelf nu een jaartje een 2021 M3P met FSD inbegrepen dus voor mij verder niet aan de orde.
Die tool is natuurlijk volstrekt illegaal en Tweakers kennende is het bespreken hiervan dan ook niet toegestaan. Geen flauw idee hoe het publiek hier tegen een Commander aankijkt maar het continueren van Autopilot na een baanwissel en het uitschakelen van waarschuwingen e.d. lijkt mij even goed illegaal, echter natuurlijk veel minder ingrijpend dan het inschakelen van een FSD supervised.
Ff met verschillende AI's gedubbelcheckt (ik zou ook kunnen googlen) maar die geven allemaal aan dat het vrijwel onmogelijk is. Dus hun conclusie is dan dat het of een scam is, er edge cases zijn waar het toevallig wel werkt of dat er doormiddel van de Diagnostic Tool van alles wordt gespoofed in de auto, maar ook rare dingen richting Tesla Backend doet om het voor elkaar te krijgen.j0rdii schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:56:
[...]
Van de Tool-bouwer himself:
[Afbeelding]
Dit kun je ook gewoon zonder "tool" doen om FSD in abonnementsvorm in de EU te verkrijgen in de beperkte vorm waarop dit momenteel is toegestaan (inhalen met handmatige richtingaanwijzer en de stoplicht dingetjes zoals we dat allemaal kennen). Ik heb zelf nu een jaartje een 2021 M3P met FSD inbegrepen dus voor mij verder niet aan de orde.
Die tool is natuurlijk volstrekt illegaal en Tweakers kennende is het bespreken hiervan dan ook niet toegestaan. Geen flauw idee hoe het publiek hier tegen een Commander aankijkt maar het continueren van Autopilot na een baanwissel en het uitschakelen van waarschuwingen e.d. lijkt mij even goed illegaal, echter natuurlijk veel minder ingrijpend dan het inschakelen van een FSD supervised.
Is er uberhaupt bewijs dat iemand het gekocht heeft en het ook werkend heeft in NL of BE? Ik kon het zo niet 1 2 3 vinden namelijk.
Nogmaals, als het werkt, props voor de maker ervan, en dan ga ik ook serieus nadenken over de aanschaf ervan, maar voorlopig vertrouw ik het voor geen meter. Ik heb dan gelukkig wel het voordeel dat er al FSD op mijn auto zit
Ik zit overigens nogsteeds op 2026.2.3
Meer Tesla’s?
Meer Tesla’s?
yep, ik ookMasterchiev schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:07:
Meer Tesla’s?
Ik ook.. Zat elke dag te checken in de laatste dagen voorafgaand 20 maart... En ik leer mijn lesje nog steeds niet want nu kijk ik weer elke dag of er een update is... 10 april gaat het echt gebeuren.. 3maal scheepsrecht toch? De demo-rit was een leuke ervaring..Masterchiev schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:07:
Meer Tesla’s?
Over 2 uurtjes een demo rit. Nog dingen die jullie willen weten?
Al op het lijstje:
- Huidige versie van FSD en Auto (vermoedelijk 14.2.2.5 en 2026.3.5)
- Zitten er speed profiles in 14.2.2.5 in de EU?
- Zitten er Park options in 14.2.2.5 in de EU?
Al op het lijstje:
Welke versie voor de HW3 Teslas in de EU? v12, v14Mar.tin schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:51:
Al op het lijstje:
Is Tesla bekend met de gehackte FSD-Teslas in Polen op Youtube?
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Ik heb as vrijdag 27 maart om 14.00 een testrit in het pittoreske Rotterdam. Nu kan degene die mee zou gaan, niet mee vanwege privé omstandigheden. Is er iemand die interesse heeft om alsnog mee te gaan?
Graag even een bericht in een DM. Het liefst uiteraard iemand die nog geen eerdere rit heeft gemaakt.
Graag even een bericht in een DM. Het liefst uiteraard iemand die nog geen eerdere rit heeft gemaakt.
Stuur beethouden mag ik toch hopen van niet, want dat zou het een stuk minder bruikbaar maken . Bij mijn ride along had de bestuurder handen niet aan of bij het stuur gehad, dus ik ging er vanuit dat dat niet nodig zou zijn.LtMarx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:57:
Er komt geen V12 of V14 voor HW3 Tesla's in de EU... Misschien in de toekomst een FSD V14 Lite, maar die moet ook dan weer helemaal door de molen van de RWD, dus dan ben je zo anderhalf jaar verder.TeslaNerd schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:05:
[...]
Welke versie voor de HW3 Teslas in de EU? v12, v14
Is Tesla bekend met de gehackte FSD-Teslas in Polen op Youtube?
[ Voor 20% gewijzigd door Damian op 24-03-2026 15:12 ]
Ik ben er ook bang voor dat dat gaat gebeuren wacht het af als het te beperkt is dan laat maarLtMarx schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:57:
ik heb nu EAP wat eigenlijk niet goed werkt / veel te veel beperkingen heeft
en kwa autopilot ik heb nu al geregeld ruzie als ik even te lang naar de kaart kijk onder het rijden en dan meteen de melding krijg voor je kijken.
hoop wel dat we naast FSD nog wel autopilot /autosteer kunnen blijven gebruiken en hopelijk op nieuwere software dan maar geen FSD en dat ook de EAP een goede update krijgt.
PSN: FreakGIB
Het is ook een wezenlijk verschil tussen daglicht en in het donker rijden met (E)AP. In het licht kan ik gewoon mijn hand op het stuur laten rusten zonder continue meldingen te krijgen maar in het donker zit je constant aan het stuur te trekken om maar geen melding te krijgen..FreakGIB schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:25:
[...]
Ik ben er ook bang voor dat dat gaat gebeuren wacht het af als het te beperkt is dan laat maar
ik heb nu EAP wat eigenlijk niet goed werkt / veel te veel beperkingen heeft
en kwa autopilot ik heb nu al geregeld ruzie als ik even te lang naar de kaart kijk onder het rijden en dan meteen de melding krijg voor je kijken.
hoop wel dat we naast FSD nog wel autopilot /autosteer kunnen blijven gebruiken en hopelijk op nieuwere software dan maar geen FSD en dat ook de EAP een goede update krijgt.
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Test ook even of die blijft staan bij rood lichtMar.tin schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:51:
Al op het lijstje:
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Idem.Masterchiev schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:07:
Meer Tesla’s?
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik heb 2026.2.9.1, die is op mijn M3 gekomen op 10 maart om 11.57 zag ik toevalligMasterchiev schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:07:
Meer Tesla’s?
Zit ook op 2026.2.9.1 sinds een aantal weken.Maronite schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Ik heb 2026.2.9.1, die is op mijn M3 gekomen op 10 maart om 11.57 zag ik toevallig
Gelukkig ook nog 2026.2.3, nu werkt de TACC naar Autopilot en terug tijdens het rijden tenminste nog via wisselen van profiel.Masterchiev schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:07:
Meer Tesla’s?
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 12:14
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Tenminste niet voor de model Y Juniper volgens een andere gebruiker. Je kan dan alleen van profiel wisselen als je stil staat. Vervelend.NTS schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:30:
Kan dat in de nieuwe versie niet meer?
Daar ziet het niet naar uit. Alle landen waar FSD Supervised is uitgerold, is EAP inmiddels niet meer te koop
oke wel jammer ik heb het hoop wel op kortingpdidi schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:57:
[...]
Daar ziet het niet naar uit. Alle landen waar FSD Supervised is uitgerold, is EAP inmiddels niet meer te koop
en had gehoopt betere summon en betere (US achtige EAP voor op de snelweg)
maar we gaan het zien.
Als je een 3 highland hebt met kniperlichtknoppen ipv stalk blijft het wel werkenmv_ak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:09:
[...]
Tenminste niet voor de model Y Juniper volgens een andere gebruiker. Je kan dan alleen van profiel wisselen als je stil staat. Vervelend.
M3 AWD 19: die zit op 2026.8 nu, 2026.8.3 staat klaar om te DL'enMaronite schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:35:
[...]
Ik heb 2026.2.9.1, die is op mijn M3 gekomen op 10 maart om 11.57 zag ik toevallig
PSN ID: Svennie-NL
Ja er lijkt een splitsing te komen tussen HW3 en HW4.Svennie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 08:40:
[...]
M3 AWD 19: die zit op 2026.8 nu, 2026.8.3 staat klaar om te DL'en
Wacht geduldig op 2026.9.x
Mijn HW4 staat ook nog op 2026.2.3. We wachten rustig af. Ik hoop wel dat er nog een duidelijk informatiepagina komt wat er nu wel / niet kan na het afsluiten van een abonnement en of je ook nog kan switchen per maand ofzo en of dat dan telkens betekent dat je een andere firmware moet installeren (en of dat dan daarom bijvoorbeeld ook beperkt is). Veel is natuurlijk wel via losse stukjes informatie te vinden, maar dat is natuurlijk niet zo gebruikersvriendelijk.
UNOX: The worst operating system
Eens! Algeheel de communicatie omtrent FSD is beneden peil.Korvaag schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:39:
Mijn HW4 staat ook nog op 2026.2.3. We wachten rustig af. Ik hoop wel dat er nog een duidelijk informatiepagina komt wat er nu wel / niet kan na het afsluiten van een abonnement en of je ook nog kan switchen per maand ofzo en of dat dan telkens betekent dat je een andere firmware moet installeren (en of dat dan daarom bijvoorbeeld ook beperkt is). Veel is natuurlijk wel via losse stukjes informatie te vinden, maar dat is natuurlijk niet zo gebruikersvriendelijk.
Om alvast een idee te krijgen, dit is wat er voorhanden is in US (en wat met wat EU specifieke aanpassingen ook bij ons zal komen):Korvaag schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:39:
https://www.tesla.com/sup...elf-driving-subscriptions
https://www.tesla.com/support/fsd
https://www.tesla.com/own...4B-8B04-09B991368DC5.html
Eens en oneens. Eens vanuit een nieuwschierigheidsperspectief, en graag geïnformeerd willen zijn.Masterchiev schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:40:
[...]
Eens! Algeheel de communicatie omtrent FSD is beneden peil.
Oneens vanuit het perspectief: Het is nog niet goedgekeurd, en het voorbarig beschikbaar maken van dergelijke informatie kan bij verdere uitstel of zelfs afkeur tot een verdere teleurstelling leiden omdat er dan vanuit gegaan wordt dat het beschikbaar is, of komt, terwijl dat natuurlijk nog niet zeker is.
Het zijn documenten die binnen 1 minuut online kunnen staan, en het is daarbij niet alsof je bij beschikbaar komen er niet 3 minuten naar kan kijken voor je eea aanschaft
TL:DR: het lijkt me logisch om de randvoorwaarden van de dienst pas beschikbaar te maken bij daadwerkelijk beschikbaar komen van de dienst, en niet vooraf
Ik zit er hetzelfde in als jij en heb goede ervaringen met de maker die ook de auteur is van TeslaAndroid. Ik heb vanmorgen deze FSD EU review in Krakow met hem zitten kijken en in de eerste 5 minuten van deze video geeft hij veel inzicht in de verschillen tussen FSD in de VS en FSD zoals die in de EU gaat komenDamian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:02:
[...]
Ff met verschillende AI's gedubbelcheckt (ik zou ook kunnen googlen) maar die geven allemaal aan dat het vrijwel onmogelijk is. Dus hun conclusie is dan dat het of een scam is, er edge cases zijn waar het toevallig wel werkt of dat er doormiddel van de Diagnostic Tool van alles wordt gespoofed in de auto, maar ook rare dingen richting Tesla Backend doet om het voor elkaar te krijgen.
Is er uberhaupt bewijs dat iemand het gekocht heeft en het ook werkend heeft in NL of BE? Ik kon het zo niet 1 2 3 vinden namelijk.
Nogmaals, als het werkt, props voor de maker ervan, en dan ga ik ook serieus nadenken over de aanschaf ervan, maar voorlopig vertrouw ik het voor geen meter. Ik heb dan gelukkig wel het voordeel dat er al FSD op mijn auto zit
NB: voor wie de poolse taal niet machtig is: in youtube de automatische vertaling en ondertiteling op NL of EN zetten
[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 26-03-2026 10:14 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Dus als ik het goed begrijp: als je op YouTube kijkt en de Engelse versie hoort, wordt onze versie straks super streng. Je kunt dan eigenlijk nauwelijks naar iemand in de auto kijken, moet regelmatig in je spiegels kijken en continu vooruit blijven kijken, anders krijg je een “red screen” melding. En ’s avonds en bij regen wordt het systeem ook nog eens een stuk beperkter?TeslaNerd schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:43:
[...]
Ik zit er hetzelfde in als jij en heb goede ervaringen met de maker die ook de auteur is van www.TeslaAndroid.com. Ik heb vanmorgen deze FSD EU review in Krakow met hem zitten kijken en in de eerste 5 minuten van deze video geeft hij veel inzicht in de verschillen tussen FSD in de VS en FSD zoals die in de EU gaat komen
NB: voor wie de poolse taal niet machtig is: in youtube de automatische vertaling en ondertiteling op NL of EN zetten
[YouTube: Jak Full-Self-Drive Tesli radzi sobie w Krakowie? (część 1/2)]
Als het er is en we mochten bv een maand gratis krijgen dan nog kijk ik even de kat uit de boom en hoor wel van anderen of het de moeite waard is.
Als ze de FSD ervaringen zo hebben weten te verpesten met de verscherpte driver monitoring dan ga ik de oplossing van www.TeslaAndroid.com zeker overwegen.FreakGIB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Dus als ik het goed begrijp: als je op YouTube kijkt en de Engelse versie hoort, wordt onze versie straks super streng. Je kunt dan eigenlijk nauwelijks naar iemand in de auto kijken, moet regelmatig in je spiegels kijken en continu vooruit blijven kijken, anders krijg je een “red screen” melding. En ’s avonds en bij regen wordt het systeem ook nog eens een stuk beperkter?
Als het er is en we mochten bv een maand gratis krijgen dan nog kijk ik even de kat uit de boom en hoor wel van anderen of het de moeite waard is.
Die 500 euro is dan ook wel te overzien
Eerst maar eens ervaren in hoeverre de EU Bureaucraten het daadwerkelijk is gelukt om weer iets grondig te verpesten met regels
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 26-03-2026 10:07 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Jawel hoor, ik heb FSD op mijn auto en daar wordt hij niet eens uitgeschakeld.DaCoTa schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 23:50:
[...]
Volgens mij is automatisch weer aanschakelen van AutoSteer - wat de commander nu doet - ook niet volgens de typegoedkeuring in de EU wetgeving, om maar eens zijstraat te noemen. Het is op zijn minst een grijs gebied.
€500 is op zich niet duur, maar ik denk dat ik er als leaserijder weinig aan heb. Je bent niet meer verzekerd als er iets gebeurt, en volgens mij mag ik ook niets installeren in de auto van mijn leasemaatschappij. Ik denk dat veel leaserijders met dit probleem zitten.revolution-nl schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:05:
[...]
Als ze de FSD ervaringen zo hebben weten te verpesten met de verscherpte driver monitoring dan ga ik de oplossing van www.TeslaAndroid.com zeker overwegen.
Die 500 euro is dan ook wel te overzien
Eerst maar eens ervaren in hoeverre de EU Bureaucraten het daadwerkelijk is gelukt om weer iets grondig te verpesten met regels
Misschien heb ik het gemist, maar ik zag in het filmpje geen EU versie actief. Tijdens mijn ride along leek het niet zo dramatisch zoals deze Poolse verkoper verteld. Kijk ook eens naar dit filmpje van een ride along in Parijs (vooral vanaf 9 minuten) waar het allemaal niet zo heel strikt lijkt te zijnFreakGIB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:01:
[...]
Dus als ik het goed begrijp: als je op YouTube kijkt en de Engelse versie hoort, wordt onze versie straks super streng. Je kunt dan eigenlijk nauwelijks naar iemand in de auto kijken, moet regelmatig in je spiegels kijken en continu vooruit blijven kijken, anders krijg je een “red screen” melding. En ’s avonds en bij regen wordt het systeem ook nog eens een stuk beperkter?
Voordeel van de US versie is dat de driver monitoring context gebaseerd is, bij eenvoudige situaties op de snelweg is er amper aandacht nodig van de bestuurder, terwijl FSD in stedelijk gebied of complexe situaties veel stricter is. Eigenlijk is dat precies wat je wil.pdidi schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:14:
[...]
Misschien heb ik het gemist, maar ik zag in het filmpje geen EU versie actief. Tijdens mijn ride along leek het niet zo dramatisch zoals deze Poolse verkoper verteld. Kijk ook eens naar dit filmpje van een ride along in Parijs (vooral vanaf 9 minuten) waar het allemaal niet zo heel strikt lijkt te zijn
Wij gaan het meemaken
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Eens, maar wie heeft laten zien dat dat niet in de EU versie zit? Overigens heb ik al diverse US posts gezien dat 14.2.2.5 de afgelopen dagen ook daar strenger is geworden sinds 2026.2.9 daar ook is uitgeroldrevolution-nl schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:16:
[...]
Voordeel van de US versie is dat de driver monitoring context gebaseerd is, bij eenvoudige situaties op de snelweg is er amper aandacht nodig van de bestuurder, terwijl FSD in stedelijk gebied of complexe situaties veel stricter is. Eigenlijk is dat precies wat je wil.
Wij gaan het meemaken
[ Voor 11% gewijzigd door pdidi op 26-03-2026 10:21 ]
Dat is toch dat het 15 seconde duurt voordat de auto klaagt dat je te lang uit het raam kijkt. En dat is echt een no-go voor de RDWpdidi schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:18:
[...]
Eens, maar wie heeft laten zien dat dat niet in de EU versie zit? Overigens heb ik al diverse US posts gezien dat 14.2.2.5 de afgelopen dagen ook daar strenger is geworden
Weet je zeker dat die "feature" er in de US nog in zit na uitrol van 2026.2.9? Niet vergeten dat tot nu toe alleen early access rijders toegang hadden tot een beta van 14.2TeslaNerd schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:21:
[...]
Dat is toch dat het 15 seconde duurt voordat de auto klaagt dat je te lang uit het raam kijkt. En dat is echt een no-go voor de RDW
Waar ik uiteindelijk ook op hoop voor de toekomst, is dat je een flinke korting krijgt als je een leaseauto met FSD neemt ten opzichte van één zonder. En ook als je een auto koopt: dat je bij een Tesla met FSD korting krijgt op je verzekering als je het merendeel van de tijd op FSD rijdt.
Nog verder vooruit gedacht: misschien komen er wel aangepaste rijbewijzen — eenvoudiger, maar dan mag je alleen rijden in een auto met FSD.
En uiteindelijk, met volledig unsupervised rijden, hoef je misschien niet eens meer een eigen auto te hebben. Dan laat je gewoon een Tesla Cybercab voor je deur komen die je naar je werk brengt, tegen een veel lagere prijs dan een taxi nu. Als dat gemeengoed wordt, zouden files kunnen afnemen, moet het OV gaan concurreren, en worden we er misschien eindelijk beter van.
Nog verder vooruit gedacht: misschien komen er wel aangepaste rijbewijzen — eenvoudiger, maar dan mag je alleen rijden in een auto met FSD.
En uiteindelijk, met volledig unsupervised rijden, hoef je misschien niet eens meer een eigen auto te hebben. Dan laat je gewoon een Tesla Cybercab voor je deur komen die je naar je werk brengt, tegen een veel lagere prijs dan een taxi nu. Als dat gemeengoed wordt, zouden files kunnen afnemen, moet het OV gaan concurreren, en worden we er misschien eindelijk beter van.
Ik ben wel oprecht bang dat mensen dit gaan gebruiken om bezopen in de auto te gaan zitten.
UNOX: The worst operating system
Wat denk je van senioren, die moet herkeuren etc. mijn schoonvader (en de verkeersveiligheidFreakGIB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:30:
Waar ik uiteindelijk ook op hoop voor de toekomst, is dat je een flinke korting krijgt als je een leaseauto met FSD neemt ten opzichte van één zonder. En ook als je een auto koopt: dat je bij een Tesla met FSD korting krijgt op je verzekering als je het merendeel van de tijd op FSD rijdt.
Lijkt mij een kwestie van tijd dat FSD gekoppeld wordt aan een alcoholslotKorvaag schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:38:
Ik ben wel oprecht bang dat mensen dit gaan gebruiken om bezopen in de auto te gaan zitten.
Vaak bu'j te bang!
Het kan de situatie hooguit veiliger maken lijkt me.Korvaag schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:38:
Niemand moet met alcohol op gaan rijden.
Doch als een ziel dan toch de achterlijke beslissing neemt om het wél te doen heb ik liever wél dan géén FSD die meebestuurt.
Wel actueelKorvaag schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:38:
Al bekomen van de ritMar.tin schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:51:
Al op het lijstje:
Ik zit net een epistel te typen. Heb nu alles weggegooid om jou te antwoorden, dus + een uur typewerk nu
Dat wordt zo dan wel een duur ritjeMar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:14:
[...]
Ik zit net een epistel te typen. Heb nu alles weggegooid om jou te antwoorden, dus + een uur typewerk nu
Morgen om 14.00 uur heb ik een FSD testrit in Rotterdam. Er is plek voor 1 extra iemand. Is er iemand die interesse heeft om mee te gaan? Graag een privé bericht alsjeblieft
Afgelopen dinsdag samen met @Empie69 een proefrit gemaakt in Tilburg. Tevens vastgelegd. Doch door een foute instelling op mijn gopro (Linear+ Horizon Lock) "stabiliseert" hij in bochten regelmatig het beeld ver genoeg dat zowel de bestuurder als passagier in beeld komen. Alvorens ik wat kan delen hiervan moet ik dat echt even wegblurren, en daar dus ook tijd voor maken, dus voor nu moeten jullie het doen met mijn geschreven verhaal, en wellicht een paar boeiende stukken.
We waren de laatste rit van de dag dus de bestuurder had "alle tijd". Hebben uiteindelijk bijna een uur rondgereden. Conclusie tot zover: Het is fantastisch, niet feilloos, maar ruim binnen de definitie van "Zelfrijdend met supervisie".
/f/image/fT4JhUA6YmR4ZnChv36lLNL1.png?f=fotoalbum_large)
De gereden route (ongeveer)
Er draait inderdaad V14.2.2.5. Deze kent geen snelheidsprofielen, noch parkeer-op-einde-van-de-rit-keuze (aldus de bestuurder), maar gaat wel parkeren als er een plekje is waar de rit eindigt. De bestuurder gaf aan in de afgelopen maand met 6-10 ritten per dag pas 2x een "echte fout" gezien te hebben, namelijk bij een bussluis waar de auto overheen wil. Per toeval kwamen we daar nu ook langs, en het lijkt met name een navigatie ding te zijn, want de auto wilde tot bijna 500mtr verderop nog steeds omkeren en door die bussluis.
/f/image/8KMFldjeWIrTqmexoVEgCQsb.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot van Google Streetview van de oude situatie.
/f/image/1KWEE5Bp46koo2EhiqmbjRqZ.png?f=fotoalbum_large)
Situatie nu, nog onbekend op de navigatie. De bestuurder herkende de situatie, liet de auto kort zijn gang gaan om data te verzamelen, en is toen omgekeerd en een stukje zelf verder gereden. De auto zal, zéker in samenspel met de navigatie, niet de enige zijn die met deze situatie moeite heeft vermoed ik.
Bijzonderheden die mij opgevallen zijn die ik tot zover niet elders gelezen heb:
- FSD kan op deze testversie alleen ingeschakeld worden vanuit PARK. Dus niet tijdens het rijden en als je het dus tijdens het rijden disengaged, moet er stilgestaan worden, in park gezet en weer ingeschakeld. Het leek ons allen onplausibel dat dat in een publieke release ook zo zou zijn.
- De verwachting is inderdaad enkel beschikbaar voor HW4
- Als de auto te langzaam rijdt, kun je hem iets motiveren met een beetje acceleratiepedaal. Op een gegeven moment reden we ergens 75 waar 80 toegestaan was. Een klein beetje gas, even vasthouden en daarna bleef hij keurig 80 rijden, eveneens een stukje waar een verdwaald 30-bord werd herkend en er keurig 30 gereden werd op een 50 weg werd met wat acceleratiemotivatie opgelost.
Ik zag in de instellingen dat er wel iets was als "contextual max speed" en dat stond uit, dus wellicht had die instelling dat voorkomen.
/f/image/JZ8ykaD1xisY1kTacJIyhCFX.png?f=fotoalbum_large)
Bijzonderheden aan de rit:
- Vlak ná het eerste stoppunt kwamen we een slingerende fietser tegen. FSD wachtte hier netjes op, maar wilde op een gegeven moment heel rustig gaan inhalen. Dit werd afgebroken door de bestuurder. Niet omdat er persé een onveilige situatie zou ontstaan (het ging super rustig) maar omdat we allen geen zin hadden in een slingerende fietser in de zijkant. FSD haalt erg beheerst en rustig in als hij dat doet namelijk.
Bestuurder nam even FSD eraf, stukje verderop kort gestopt en weer verder.
Filmpje van de situatie
- De betreffende bussluis had ik al besproken.
Verder rijdt het bijna net zo goed als ik zelf kan rijden
Dus ik kijk er erg naar uit, worden nog een lange 2 weken nachtjes (niet) slapen en veel hoop dat het dan goedgekeurd is.
We waren de laatste rit van de dag dus de bestuurder had "alle tijd". Hebben uiteindelijk bijna een uur rondgereden. Conclusie tot zover: Het is fantastisch, niet feilloos, maar ruim binnen de definitie van "Zelfrijdend met supervisie".
/f/image/fT4JhUA6YmR4ZnChv36lLNL1.png?f=fotoalbum_large)
Er draait inderdaad V14.2.2.5. Deze kent geen snelheidsprofielen, noch parkeer-op-einde-van-de-rit-keuze (aldus de bestuurder), maar gaat wel parkeren als er een plekje is waar de rit eindigt. De bestuurder gaf aan in de afgelopen maand met 6-10 ritten per dag pas 2x een "echte fout" gezien te hebben, namelijk bij een bussluis waar de auto overheen wil. Per toeval kwamen we daar nu ook langs, en het lijkt met name een navigatie ding te zijn, want de auto wilde tot bijna 500mtr verderop nog steeds omkeren en door die bussluis.
/f/image/8KMFldjeWIrTqmexoVEgCQsb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1KWEE5Bp46koo2EhiqmbjRqZ.png?f=fotoalbum_large)
Situatie nu, nog onbekend op de navigatie. De bestuurder herkende de situatie, liet de auto kort zijn gang gaan om data te verzamelen, en is toen omgekeerd en een stukje zelf verder gereden. De auto zal, zéker in samenspel met de navigatie, niet de enige zijn die met deze situatie moeite heeft vermoed ik.
Bijzonderheden die mij opgevallen zijn die ik tot zover niet elders gelezen heb:
- FSD kan op deze testversie alleen ingeschakeld worden vanuit PARK. Dus niet tijdens het rijden en als je het dus tijdens het rijden disengaged, moet er stilgestaan worden, in park gezet en weer ingeschakeld. Het leek ons allen onplausibel dat dat in een publieke release ook zo zou zijn.
- Als de auto te langzaam rijdt, kun je hem iets motiveren met een beetje acceleratiepedaal. Op een gegeven moment reden we ergens 75 waar 80 toegestaan was. Een klein beetje gas, even vasthouden en daarna bleef hij keurig 80 rijden, eveneens een stukje waar een verdwaald 30-bord werd herkend en er keurig 30 gereden werd op een 50 weg werd met wat acceleratiemotivatie opgelost.
Ik zag in de instellingen dat er wel iets was als "contextual max speed" en dat stond uit, dus wellicht had die instelling dat voorkomen.
/f/image/JZ8ykaD1xisY1kTacJIyhCFX.png?f=fotoalbum_large)
- Vlak ná het eerste stoppunt kwamen we een slingerende fietser tegen. FSD wachtte hier netjes op, maar wilde op een gegeven moment heel rustig gaan inhalen. Dit werd afgebroken door de bestuurder. Niet omdat er persé een onveilige situatie zou ontstaan (het ging super rustig) maar omdat we allen geen zin hadden in een slingerende fietser in de zijkant. FSD haalt erg beheerst en rustig in als hij dat doet namelijk.
Filmpje van de situatie- De betreffende bussluis had ik al besproken.
Verder rijdt het bijna net zo goed als ik zelf kan rijden
Kon de bestuurder dit afbreken zonder dat FSD disengaged, of moest hij parkeren om opnieuw te starten?Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:36:
[...]
- Vlak ná het eerste stoppunt kwamen we een slingerende fietser tegen. FSD wachtte hier netjes op, maar wilde op een gegeven moment heel rustig gaan inhalen. Dit werd afgebroken door de bestuurder.
Top ik zie dat je dit stuk nu als video hebt toegevoegd!
De auto kan dus een (simpel) C01 bord (dus niet met belachelijke onderborden) niet herkennen. Dat is zeker bij (tijdelijke) afzettingen wel vervelend.Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:36:
[...]
namelijk bij een bussluis waar de auto overheen wil.
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door I_IBlackI_I op 26-03-2026 12:03 ]
Nee, hij nam over, en iets verderop even kort gestopt en weer verder. Dit zal vermoedelijk in de publieke versies dus niet nodig zijn.I_IBlackI_I schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:41:
[...]
Kon de bestuurder dit afbreken zonder dat FSD disengaged, of moest hij parkeren om opnieuw te starten?
Zie ook het filmpje dat ik inmiddels toegevoegd heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2026 12:03 ]
Ik ben eigenlijk benieuwd wat FSD doet met kuilen en slecht wegdek.
Als ik nu op de weg een gat zie dan stuur ik eromheen maar ik vraag mij af of de Tesla hier gewoon doorheen ploegt.
Als ik nu op de weg een gat zie dan stuur ik eromheen maar ik vraag mij af of de Tesla hier gewoon doorheen ploegt.
Wat ik ervan gezien heb overwegend vermijden / snelheid aanpassen waar mogelijk.Crxtreem schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:03:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat FSD doet met kuilen en slecht wegdek.
Netjes! Toch jammer dat er dan blijkbaar geen full Arrival Options in zitten, maar wellicht dat die er alleen voor ride alongs uit zijn gehaald om tijd te besparen.Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:36:
Afgelopen dinsdag samen met @Empie69 een proefrit gemaakt in Tilburg. Tevens vastgelegd. Doch door een foute instelling op mijn gopro (Linear+ Horizon Lock) "stabiliseert" hij in bochten regelmatig het beeld ver genoeg dat zowel de bestuurder als passagier in beeld komen. Alvorens ik wat kan delen hiervan moet ik dat echt even wegblurren, en daar dus ook tijd voor maken, dus voor nu moeten jullie het doen met mijn geschreven verhaal, en wellicht een paar boeiende stukken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: FSD V14.2.2.5]
Filmpje van de situatie
Verder rijdt het bijna net zo goed als ik zelf kan rijdenDus ik kijk er erg naar uit, worden nog een lange 2 weken nachtjes (niet) slapen en veel hoop dat het dan goedgekeurd is.
Die bussluis is wel bijzonder, waar zelfs Google maps nog niet goed mee overweg kan (iemand heeft zo te zien handmatig een blokkade toegevoegd, maar wel voor maar 1 richting)
:strip_exif()/f/image/aIXGrikUdCIVrqpmN5qUDP9B.png?f=user_large)
Wel vreemd dat het Gesloten voor al het verkeer bord wordt genegeerd. Zal toch wel veel vaker worden gebruikt voor bv. werkzaamheden
Nou, het is niet eens zozeer het geslinger van die fietser, maar ook dat er een fiets van de andere kant aankomt. Zo te zien had die het nooit kunnen halenMar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:36:
Filmpje van de situatie
Waarom zou je korting moeten krijgen, die snap ik niet helemaal?FreakGIB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:30:
De aanschaf van fsd is namelijk ook niet gratis.
Verzekering kan ik me iets bij voorstellen, maar dat zal zeker in het begin kog wel een bijzonder aandachtspunt zijn wie precies wanneer aansprakelijk is. (Bestuurder of auto fabrikant)
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik heb er wel vertrouwen in dat het in beide gevallen goed was gekomen, maar better safe than sorry zeg maarpdidi schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:19:
[...]
Netjes! Toch jammer dat er dan blijkbaar geen full Arrival Options in zitten, maar wellicht dat die er alleen voor ride alongs uit zijn gehaald om tijd te besparen.
Die bussluis is wel bijzonder, waar zelfs Google maps nog niet goed mee overweg kan (iemand heeft zo te zien handmatig een blokkade toegevoegd, maar wel voor maar 1 richting)
[Afbeelding]
Wel vreemd dat het Gesloten voor al het verkeer bord wordt genegeerd. Zal toch wel veel vaker worden gebruikt voor bv. werkzaamheden
[...]
Nou, het is niet eens zozeer het geslinger van die fietser, maar ook dat er een fiets van de andere kant aankomt. Zo te zien had die het nooit kunnen halen
Mooi verslag, laat het maar snel 10 april zijn.Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: FSD V14.2.2.5]
Filmpje van de situatie
Verder rijdt het bijna net zo goed als ik zelf kan rijdenDus ik kijk er erg naar uit, worden nog een lange 2 weken nachtjes (niet) slapen en veel hoop dat het dan goedgekeurd is.
Interssant, in de vorige versie (14.1.7) bij testritten was het wel mogelijk om FSD in te schakelen met het scrollwheel.Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:44:
[...]
Nee, hij nam over, en iets verderop even kort gestopt en weer verder. Dit zal vermoedelijk in de publieke versies dus niet nodig zijn.
Zie ook het filmpje dat ik inmiddels toegevoegd heb.
Wat ook opvalt is dat heel Europa inmiddels overgaat op 2026.2.9.3 met uitzondering van Nederland. Daar is geen enkele tesla geupdate tot zover.
Het zou natuurlijk bestuurders-error kunnen zijn en hij gewoon niet weet dat hij met het scrollwieltje kan inschakelen. Heb het niet gevraagd, hij heeft het niet geprobeerd, en heb aangenomen dat ie weet waar hij het over heeftjojost1 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:38:
[...]
Interssant, in de vorige versie (14.1.7) bij testritten was het wel mogelijk om FSD in te schakelen met het scrollwheel.
Edit: Ik ga voor ofwel nadrukkelijke instructie vanuit Tesla om het niet zo in te schakelen ofwel bestuurdersonwetendheid:
Plaatje vlak na disengagement met de fietser, het icoontje verdwijnt heel eventjes (net als op AutoSteer zeg maar), om dan weer te verschijnen.
[ Voor 39% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2026 13:16 ]
Dit.Davidas schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:37:
[...]
Mooi verslag, laat het maar snel 10 april zijn.
Op dus de 2 dingetjes na die 57 minuten in pure ontspanning meegereden. Maar dat is wat dat betreft "saai" om te delen. Geeft wel een vertekend beeld omdat ik alleen die 2 "pijnpunten" uitlicht.
En ook die 2 dingen (bussluis wisten we dat ie die fout zou gaan doen omdat hij dat wist, en het dus ook wilde demonstreren voor een melding). En de fietser blijf ik van overtuigd dat het zichzelf anders ook wel opgelost had. Remmen is altijd een optie natuurlijk.
We are locked in ready for battle.Masterchiev schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:40:
Wat ook opvalt is dat heel Europa inmiddels overgaat op 2026.2.9.3 met uitzondering van Nederland. Daar is geen enkele tesla geupdate tot zover.
Dat zou net een van de grootste redenen zijn voor mij om FSD te pakken, op voorwaarde dat het unsupervised is en legaal is.Korvaag schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:38:
Zolang het supervised is, heeft het voor mij nul toegevoegde waarde. Als ik toch moet opletten rij ik zelf wel.
Als er zoiets komt zal dat generiek voor L3 self-driving zijn denk ik.FreakGIB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:30:
Maar dan zal er eerst moeten worden bewezen dat er echt minder ongelukken zijn.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Je gebruikt ook geen andere hulpmiddelen als cruise control? Of heeft het in geval van FSD met de meerprijs te maken?this schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:11:
[...]
Dat zou net een van de grootste redenen zijn voor mij om FSD te pakken, op voorwaarde dat het unsupervised is en legaal is.
Zolang het supervised is, heeft het voor mij nul toegevoegde waarde. Als ik toch moet opletten rij ik zelf wel.
Nieuwschierigheid. Want zelfs van AutoSteer merk ik al dat ik fors ontspannener aankom op bestemming dan meereizigers zonder TACC / AutoSteer maar alleen met normale cruise control.
[ Voor 22% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2026 13:23 ]
Stelling van de dag: Autosteer geeft in de dagelijkse praktijk al 90% van wat FSD Supervised gaat doenMar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:21:
[...]
Je gebruikt ook geen andere hulpmiddelen als cruise control? Of heeft het in geval van FSD met de meerprijs te maken?.
Nieuwschierigheid. Want zelfs van AutoSteer merk ik al dat ik fors ontspannener aankom op bestemming dan meereizigers zonder TACC / AutoSteer maar alleen met normale cruise control.
Oneens. Eerder richting de 30%.TeslaNerd schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:32:
[...]
Stelling van de dag: Autosteer geeft in de dagelijkse praktijk al 90% van wat FSD Supervised gaat doen
Binnen de bebouwde kom werkt het wel, maar is het (voorspelbaar) nerveus rondom allerlei andere verkeersdeelnemers. Gelukkig altijd op dezelfde manier zodat je er op kan anticiperen. Daarnaast zijn er bij alles anders dan "rechtdoor" rijden handelingen nodig. Op nieuwe auto's is tijdens het rijden wisselen tussen TACC en AutoSteer niet mogelijk.
Op 60-wegen met versmallende belijning erop werkt het voor geen kloot. Op 80-wegen overwegend prima, al heb ik al in meerdere HW4 wagens ondervonden dat tegemoetkomende vrachtwagens incidenteel voor remacties zorgen, dat middenbelijning incidenteel wordt aangetikt en er zo nu en dan wilde verkeersborden verkeerd worden gelezen waardoor snelheden verkeerd worden aangehouden.
Op de snelweg, zolang het "echte" rijbanen zijn werkt het prima. Dit is natuurlijk ook de natuurlijke habitat van AutoSteer. Echter bij het inhalen van vrachtwagens zwabbert het, op spits-vlucht-stroken neemt het abrubt de gemarkeerde afritten.
In zijn algemeenheid is het "nerveus" waar FSD "chill" is.
Autosteer ondersteunt mijn dagelijkse 180km zékerweten, met name ook omdat ik weinig inhaal, het is merkbaar ontspannener rijden dan zonder AutoSteer. Maar de ervaring afgelopen dinsdag in Tilburg maakte wel duidelijk dat de kloof tussen beide systemen echt enorm is in functionaliteit en zou je je bijna gaan afvragen waarom de goedkeur van FSD zo moeilijk is en van AutoSteer zo "makkelijk" was. Bijna, als je niet wist dat het één een "simpele" rijbaanhulp is, en de ander stapels uitzonderingen nodig heeft voor het autonoom starten van acties als van rijbaan wisselen etc.
Op een gemiddeld uur rijden met AutoSteer richting werk, en mijn rit is: 3km bebouwde kom, 72km snelweg 2km bebouwde kom. OF 3km bebouwde kom, 3km snelweg, 35km binnendoor, 35km snelweg, 2km bebouwde kom.
AutoSteer: Zéker 30-50x aan/uitschakelen, verkeerslichten, bochten, baanwissels, klaverbladen, in/uitvoegen etc.
Apeldoorn - Nieuwegein A1 - A28 - A27 als ik voorspellend ga tellen is het er al 5x vanaf geweest voor ik uberhaupt op de snelweg zit. Dan lukt Apeldoorn - Barneveld meestal wel in 1x, Barneveld - Afrit A28, stuk tot klaverblad weer inschakelen, klaverblad draaien, invoegen, weer inschakelen, meestal weer (meermaals) uitschakelen om invoegend verkeer ruimte te geven rondom Leusden, dan gaat het meestal wel goed tot overgang naar A27 bij Utrecht, weer uitschakelen, stuk met de hand rijden vanwege invoegen op de A27. Weer inschakelen. Na de A12 weer uitschakelen vanwege baanwissel. Inschakelen, bij afrit Nieuwegein weer uitschakelen, uitvoegen, verkeerslichten, stukje bebouwde kom rechtdoor weer inschakelen, verkeerslicht weer uitschakelen.
Gister 57 minuten binnen de bebouwde kom Tilburg FSD, eindpunten niet meegerekend, 3x aangeschakeld. 2x uitgezet.
Ik verwacht dat mijn rit richting werk thuis aanzetten, op werk uitzetten is, of daar stevig nabij.
[ Voor 25% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2026 13:56 ]
Ik dacht bij die korting voor de leasemaatschappij vooral aan minder ongelukken en minder slijtage. De auto rijdt met FSD in theorie rustiger en consistenter, wat op termijn kan zorgen voor een hogere restwaarde. Als daardoor ook de verzekeringskosten dalen, wordt het uiteindelijk zowel voor de leasemaatschappij als voor de leaserijder goedkoper.ZeRoC00L schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:32:
[...]
Waarom zou je korting moeten krijgen, die snap ik niet helemaal?
De aanschaf van fsd is namelijk ook niet gratis.
Verzekering kan ik me iets bij voorstellen, maar dat zal zeker in het begin kog wel een bijzonder aandachtspunt zijn wie precies wanneer aansprakelijk is. (Bestuurder of auto fabrikant)
Als voorbeeld: toen ik vorig jaar voor de tweede keer voor een Model 3 ging, heb ik ook gekeken naar andere merken, onder andere de BYD Seal. Die was iets duurder. Zelfs de Xpeng G6 zat qua prijs ongeveer gelijk aan de Tesla Model 3 Standard Range op dat moment. Toch kon ik die niet leasen, waarschijnlijk vanwege een lagere verwachte restwaarde.
Gebruik jij Autosteer dan ook maar voor 30% van die dagelijkse kms?Mar.tin schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:43:
[...]
Oneens. Eerder richting de 30%.
Binnen de bebouwde kom werkt het wel, maar is het (voorspelbaar) nerveus rondom allerlei andere verkeersdeelnemers. Gelukkig altijd op dezelfde manier zodat je er op kan anticiperen. Daarnaast zijn er bij alles anders dan "rechtdoor" rijden handelingen nodig. Op nieuwe auto's is tijdens het rijden wisselen tussen TACC en AutoSteer niet mogelijk.
Op 60-wegen met versmallende belijning erop werkt het voor geen kloot. Op 80-wegen overwegend prima, al heb ik al in meerdere HW4 wagens ondervonden dat tegemoetkomende vrachtwagens incidenteel voor remacties zorgen, dat middenbelijning incidenteel wordt aangetikt en er zo nu en dan wilde verkeersborden verkeerd worden gelezen waardoor snelheden verkeerd worden aangehouden.
Op de snelweg, zolang het "echte" rijbanen zijn werkt het prima. Dit is natuurlijk ook de natuurlijke habitat van AutoSteer. Echter bij het inhalen van vrachtwagens zwabbert het, op spits-vlucht-stroken neemt het abrubt de gemarkeerde afritten.
In zijn algemeenheid is het "nerveus" waar FSD "chill" is.
Autosteer ondersteunt mijn dagelijkse 180km zékerweten, met name ook omdat ik weinig inhaal, het is merkbaar ontspannener rijden dan zonder AutoSteer. Maar de ervaring afgelopen dinsdag in Tilburg maakte wel duidelijk dat de kloof tussen beide systemen echt enorm is in functionaliteit en zou je je bijna gaan afvragen waarom de goedkeur van FSD zo moeilijk is en van AutoSteer zo "makkelijk" was. Bijna, als je niet wist dat het één een "simpele" rijbaanhulp is, en de ander stapels uitzonderingen nodig heeft voor het autonoom starten van acties als van rijbaan wisselen etc.
Méér dan dat. Puur op kilometerbasis zal het wellicht de 70% wel aantikken. Ik vind dat echter niet hetzelfde als dat het 70% van het werk doet. Rechtdoor rijden op een snelweg zonder baanwissels is het eenvoudigste stukje rijden wat er is wat dat betreft vind ik. (Bijna) Elke andere handeling in een auto vereist meer (mentale) activiteit. Als ik even kan kiezen tussen langzaamrijden op een snelweg en 5 minuten later aankomen. Of een kwartier binnendoorrijden, doe me dan de snelweg maar.TeslaNerd schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:46:
[...]
Gebruik jij Autosteer dan ook maar voor 30% van die dagelijkse kms?
Maar AutoSteer is vergeleken met FSD niet zorgeloos. Ook niet op een snelweg. Ik vind gemiddeld elke minuut reizen een disengagement vergeleken met elke 30 minuten op basis van 1 ritje gister een vrij behoorlijk verschil.
Tel daarbij op dat FSD gewoon werkt juist op de plekken waar rijden relatief ingewikkeld, en lastig is (een onbekend stadscentrum bijvoorbeeld). Als je auto dan "de basis" doet. Heb jij gelegenheid om je te focussen op de randjes.
[ Voor 47% gewijzigd door Mar.tin op 26-03-2026 14:32 ]
Sowieso krijg je eerst al de toeslag van FSD, maar daarna heb je als LM geen zekerheid dat een bestuurder het ook gebruikt. Dus voor een LM geen garantie op minder schade.FreakGIB schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:44:
[...]
Ik dacht bij die korting voor de leasemaatschappij vooral aan minder ongelukken en minder slijtage. De auto rijdt met FSD in theorie rustiger en consistenter, wat op termijn kan zorgen voor een hogere restwaarde. Als daardoor ook de verzekeringskosten dalen, wordt het uiteindelijk zowel voor de leasemaatschappij als voor de leaserijder goedkoper.
De eventuele goedkopere verzekering (als dat al is) weegt voorlopig niet op voor de meerprijs van FSD
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ik denk dat het veel uitmaakt of je een Juniper of M3H+stalk rijdt. Mocht dat niet zo zijn, net als ik, dan raad ik je aan om Autopilot eens een tijdje met enkel klikken/trekken te rijden. Viel mij wel tegen eerlijk gezegd. Weet niet of ik dan nog aan die 90% zou komen (en dan ben ik nog van de makkelijke categorie die eigenlijk nooit TACC gebruikt, alleen bij baanwissels)TeslaNerd schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:32:
[...]
Stelling van de dag: Autosteer geeft in de dagelijkse praktijk al 90% van wat FSD Supervised gaat doen
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 26-03-2026 14:34 ]
Werkt dat Autosteer ook op de FSD stack? En TACC? Zou de werking van die functies verbeteren als de nieuwe FSD actief wordt in NL?
Op mijn auto (M3H, 2026 model met stalk) zit geen FSD en ik heb alleen TACC aanstaan. Dat geeft af en toe ronduit gevaarlijke reacties, dus ik durf Autosteer eigenlijk niet aan te zetten.
Binnen de bebouwde kom is TACC nauwelijks bruikbaar en op de snelweg heb ik op meerdere locaties dat ie ineens de snelheid naar beneden bijstelt.
Op mijn auto (M3H, 2026 model met stalk) zit geen FSD en ik heb alleen TACC aanstaan. Dat geeft af en toe ronduit gevaarlijke reacties, dus ik durf Autosteer eigenlijk niet aan te zetten.
Binnen de bebouwde kom is TACC nauwelijks bruikbaar en op de snelweg heb ik op meerdere locaties dat ie ineens de snelheid naar beneden bijstelt.
[ Voor 3% gewijzigd door Paling1 op 26-03-2026 14:36 ]
Het is inderdaad nog toekomstmuziek, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld de Xpeng G7 ook een eigen “vision-only” FSD-achtige oplossing heeft. Die is nu nog niet op het niveau van Tesla, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd. Op dat gebied komt er dus zeker concurrentie.ZeRoC00L schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:22:
[...]
Sowieso krijg je eerst al de toeslag van FSD, maar daarna heb je als LM geen zekerheid dat een bestuurder het ook gebruikt. Dus voor een LM geen garantie op minder schade.
De eventuele goedkopere verzekering (als dat al is) weegt voorlopig niet op voor de meerprijs van FSD
Ik denk ook dat we het uiteindelijk niet meer los kunnen kopen, maar dat het alleen nog als abonnement beschikbaar wordt bij Tesla. Misschien dat leasemaatschappijen, met hun grote aantallen, daar extra korting op krijgen om de verkoop te stimuleren.
En als je het eenmaal hebt, zou het me niet verbazen als je het ook “moet” gebruiken. Doe je dat niet, dan zou dat in de toekomst misschien nadelig kunnen uitpakken, bijvoorbeeld bij een ongeluk waarbij jij als bestuurder aansprakelijk bent.
Persoonlijk denk ik ook dat als in de VS “unsupervised” FSD grootschalig wordt uitgerold en daadwerkelijk zorgt voor minder ongelukken — en Tesla Cybercab-achtige diensten veel gebruikt gaan worden — Europa daar automatisch naar gaat kijken. Als de cijfers daar overtuigend zijn, verwacht ik dat veranderingen hier uiteindelijk sneller kunnen gaan dan we nu misschien denken.