• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:10
gjcvro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:47:
Tesla biedt het systeem volgens mij ook te koop aan.
"Verkoopt u ook kussentjes?"

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:22
Dan nog snap ik de opmerking niet, scheelt misschien ook dat ik nooit wat aan finkers heb gevonden. 8)

Maar als Tesla het inderdaad goedgekeurd krijgt, en je kunt als autofabrikant het systeem van tesla afnemen om daarmee de goedkeuring sneller te kunnen doorlopen zal dat best het overwegen waard zijn.

• Maurice-
gjcvro schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Dan nog snap ik de opmerking niet, scheelt misschien ook dat ik nooit wat aan finkers heb gevonden. 8)

Maar als Tesla het inderdaad goedgekeurd krijgt, en je kunt als autofabrikant het systeem van tesla afnemen om daarmee de goedkeuring sneller te kunnen doorlopen zal dat best het overwegen waard zijn.
We hebben ze wel maar verkopen ze nooit.

Gevestigde merken gaan echt geen FSD techniek van Tesla gebruiken, hoe goed ook. De onvoorspelbaarheid van een bepaald iemand is veel te riskant. Daarnaast zal het met de huidige technische ontwikkelingen ook niet nodig zijn om het te kopen als je iets soortgelijks binnen een paar jaar kunt namaken en mee kunt liften op bestaande goedkeuringen.

• gjcvro
Maurice- schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:55:
[...]

We hebben ze wel maar verkopen ze nooit.

Gevestigde merken gaan echt geen FSD techniek van Tesla gebruiken, hoe goed ook. De onvoorspelbaarheid van een bepaald iemand is veel te riskant. Daarnaast zal het met de huidige technische ontwikkelingen ook niet nodig zijn om het te kopen als je iets soortgelijks binnen een paar jaar kunt namaken en mee kunt liften op bestaande goedkeuringen.
Hangt er ook weer vanaf hoe snel je mee wil doen, en of het inderdaad de baan vrij maakt voor andere systemen of dat die door alle dezelfde hoepeltjes moeten springen. Maargoed speculatie, laat het eerst maar goedgekeurd worden.

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:14
Ik heb vanavond het aanbod ontvangen voor deze FSD hack. Het werkt vanaf HW3 en zoals @Mar.tin aangeeft moet je al FSD hebben aangeschaft. Blijkbaar is de FSD software dan aanwezig in de auto en krijg je voor ca €500 een soort SEXY-buttons commander waarmee de FSD software kan worden geactiveerd. Er is ook een workaround om een noordamerikaans FSD abonnement te nemen voor $99 per maand. Aangezien de SEXY-button hacks legaal worden verkocht en door Tesla worden getolereerd lijkt mij dat deze CANbus hack dat ook is

[ Voor 14% gewijzigd door TeslaNerd op 21-03-2026 22:36 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Er is een fundamenteel verschil tussen het automatisch (de)activeren van aanwezige, goedgekeurde voertuigfuncties zoals S3XY doet (verlichting, ruitenwissers, etc), en het geforceerd activeren van software die nadrukkelijk (nog) niet goedgekeurd is voor gebruik op europese wegen.
Dat deze wellicht aanwezig is onderwater in software zal weinig verschil maken voor verzekeraars en wethandhavers.

We hebben hier in de EU nu eenmaal wetgeving over bedacht. Een ongeluk veroorzaken met een dergelijk niet goedgekeurd hulpsysteem zal vermoedelijk verregaande persoonlijke, financiële gevolgen hebben. Die handtekening van de RDW over hopelijk 3 welen maakt wat dat betreft bergen aan verschil.

Het activeren van een dergelijke flag en/of de hardware zal vast niet illegaal zijn, maar het gebruik ervan op de openbare weg is dat zonder twijfel wel.

Mijn interesse ligt/lag wat dat betreft op een technisch vlak hoe het activeren binnen de EU bereikt wordt, ik was er tot nu toe van onder de indruk dat dit met geïmporteerde US wagens gedaan werd (zie bijvoorbeeld TeslaBjorn in de CyberTruck in Noorwegen) aangezien die voor zover ik weet geen geobeperkingen hebben.

En vermoedelijk is de legale situatie met een import auto weer anders omdat die dan geïmporteerd en goedgekeurd wordt met een dergelijk systeem geactiveerd. Maar IANAL. En voor mij stopt het bespreken van dergelijke zaken dan ook hier.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13
Mar.tin schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 22:56:
Er is een fundamenteel verschil tussen het automatisch (de)activeren van aanwezige, goedgekeurde voertuigfuncties zoals S3XY doet (verlichting, ruitenwissers, etc), en het geforceerd activeren van software die nadrukkelijk (nog) niet goedgekeurd is voor gebruik op europese wegen.
Dat deze wellicht aanwezig is onderwater in software zal weinig verschil maken voor verzekeraars en wethandhavers.
[...]
Volgens mij is automatisch weer aanschakelen van AutoSteer - wat de commander nu doet - ook niet volgens de typegoedkeuring in de EU wetgeving, om maar eens zijstraat te noemen. Het is op zijn minst een grijs gebied.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:40

Damian

Insane Obtrusion

Ik heb weer een gesprek gehad met iemand die bij het CBR werkt. Zij doen in opdracht van de RDW de testritten uitvoeren. Hij gaf aan dat de goedkeuring er zeker gaat komen. Wat ik wel bijzonder vond is de voorwaarden die er aan gaan kleven. De auto’s met FSD mogen alleen FSD hebben, verder niks. Dus geen TACC of Autopilot. Dit om verwarring to voorkomen als FSD gedeactiveerd wordt en de bestuurder of het idee heeft dat het aanstaat. Verder wordt een bepaalde FSD en HW versie goedgekeurd, dus aankomende updates moeten als deze nieuw rijgedrag bevatten opnieuw goedgekeurd worden.

Meteen dus ook slecht nieuws voor HW3 auto’s. Ga er maar vanuit dat die geen FSD gaan krijgen in de voorzienbare toekomst. Als er een HW4 upgrade gaat komen zal die ook weer getest moeten worden. Idem voor, als die er al gaat komen, een FSD 14 Lite. Minimaal 18 maanden verder ben je dan.

Ik heb het op mijn auto (2019 M3) maar opgegeven.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Damian schreef op zondag 22 maart 2026 @ 15:55:
Wat ik wel bijzonder vond is de voorwaarden die er aan gaan kleven. De auto’s met FSD mogen alleen FSD hebben, verder niks. Dus geen TACC of Autopilot.
Volgens mij is dit standaard, ook in de US, en gerelateerd aan de dubbelklik verwijdering in Juniper/M3H met stalk. Je moet in Park staan om te kunnen wisselen

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Dat is een bekend issue met vliegtuig autopilots dus logisch dat ze dat meenemen. Het wordt in de luchtvaart "mode confusion" genoemd, als de crew denkt dat de autopilot in een andere mode staat dan die werkelijk staat. Dat wil je in auto's voorkomen want de gemiddelde bestuurder heeft een stuk minder training en de tijd om in te grijpen als er iets mis gaat is een stuk korter.

Edit: Voor wie er echt diep in wil duiken: https://shemesh.larc.nasa...sisUsingFormalMethods.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door NTS op 22-03-2026 16:50 ]

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:05
Ik twijfel of dit het goede topic is, maar verwacht het wel.

Hoe betrouwbaar vinden jullie de auto park optie? Hij gaat tegenwoordig zo snel, dat ik vaak toch met spanning mijn voet boven de rem houd. En wanneer ik dan daadwerkelijk rem, vraag ik mij altijd af of het nodig was.

Zijn er al bekende verhalen dat het schades veroorzaakt? Of zouden we het blind kunnen vertrouwen?

[ Voor 9% gewijzigd door GarageGoblin op 22-03-2026 17:01 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb weer een gesprek gehad met iemand die bij het CBR werkt. Zij doen in opdracht van de RDW de testritten uitvoeren. Hij gaf aan dat de goedkeuring er zeker gaat komen. Wat ik wel bijzonder vond is de voorwaarden die er aan gaan kleven. De auto’s met FSD mogen alleen FSD hebben, verder niks. Dus geen TACC of Autopilot. Dit om verwarring to voorkomen als FSD gedeactiveerd wordt en de bestuurder of het idee heeft dat het aanstaat. Verder wordt een bepaalde FSD en HW versie goedgekeurd, dus aankomende updates moeten als deze nieuw rijgedrag bevatten opnieuw goedgekeurd worden.

Meteen dus ook slecht nieuws voor HW3 auto’s. Ga er maar vanuit dat die geen FSD gaan krijgen in de voorzienbare toekomst. Als er een HW4 upgrade gaat komen zal die ook weer getest moeten worden. Idem voor, als die er al gaat komen, een FSD 14 Lite. Minimaal 18 maanden verder ben je dan.

Ik ben blij dat ik straks gebruik kan maken van FSD maar de bureaucratie in Europa is alles verstikkend aan het worden, echt ongelooflijk |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Als het dan is goedgekeurd dan mag er ook wat gebeuren voor de mensen die FSD hebben gekocht voor 8k. Een upgrade al zou dat 2k kosten voor tesla is het minste wat ze kunnen doen want nu hebben ze natuurlijk niets gekocht voor 8k. Ben benieuwd of er iets gaat komen. Daarnaast is die 8k natuurlijk ook meer waard geworden als je het zelf had belegd dus of het daadwerkelijk geld kost onder aan de streep voor Tesla is dan nog maar de vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 22-03-2026 18:18 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:07
Daniel. schreef op zondag 22 maart 2026 @ 18:17:
[...]

Als het dan is goedgekeurd dan mag er ook wat gebeuren voor de mensen die FSD hebben gekocht voor 8k. Een upgrade al zou dat 2k kosten voor tesla is het minste wat ze kunnen doen want nu hebben ze natuurlijk niets gekocht voor 8k. Ben benieuwd of er iets gaat komen. Daarnaast is die 8k natuurlijk ook meer waard geworden als je het zelf had belegd dus of het daadwerkelijk geld kost onder aan de streep voor Tesla is dan nog maar de vraag.
En als je die 8k niet had belegd en op je bankrekening had laten staan dan was het minder waard geweest… daar gaat tesla echt niets mee doen. De hw3 vloot is inmiddels ook kleiner dan de hw4 wereldwijd. Ik zou niet teveel spektakel verwachten.

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:03
pdidi schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Volgens mij is dit standaard, ook in de US, en gerelateerd aan de dubbelklik verwijdering in Juniper/M3H met stalk. Je moet in Park staan om te kunnen wisselen
Hoezo? In de US hebben ze toch nog steeds de keuze tussen TACC en FSD?
Trouwens, hier in Europa zijn er toch genoeg auto's die nu zowel een ACC als iets van een lane keeping mode hebben, waarom mag dat dan wel?

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:19
Hoe kan Tesla hier mee weg blijven komen. Ze roepen al jaren en beloven al jaren dat je snel FSD kan hebben en zelfstandig kan rijden met je auto. En nu kan het alleen vanaf HW4?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• gjcvro
carpebios schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:40:
Hoe kan Tesla hier mee weg blijven komen. Ze roepen al jaren en beloven al jaren dat je snel FSD kan hebben en zelfstandig kan rijden met je auto. En nu kan het alleen vanaf HW4?
Het is niet alleen aan tesla of het mag of niet.
En dat het een gok was, mag toch voor iedereen die meer dan 5 seconden nadacht duidelijk zijn.

• carpebios
gjcvro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Het is niet alleen aan tesla of het mag of niet.
En dat het een gok was, mag toch voor iedereen die meer dan 5 seconden nadacht duidelijk zijn.
Dit ruikt erg naar blaming the victim en het goedpraten van bedrog.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• gjcvro
carpebios schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:49:
[...]

Dit ruikt erg naar blaming the victim en het goedpraten van bedrog.
Wat jij wil. Ik noem het naïef gedrag en achteraf klagen.

• Maurice-
Iemand zich hier al in verdiept? Dat je geen US beleving krijgt is logisch maar sta je wellicht wel vooraan bij de release tzt net als de huidge rijders met aangekochte FSD?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Teq_Zs1pbVGDzvNHfG0kyZJLhI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fhuXTIoswuACMHoQdA9j0TE.jpg?f=fotoalbum_large
Fire69 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:29:
[...]

Hoezo? In de US hebben ze toch nog steeds de keuze tussen TACC en FSD?
Trouwens, hier in Europa zijn er toch genoeg auto's die nu zowel een ACC als iets van een lane keeping mode hebben, waarom mag dat dan wel?
TACC <-> FSD heeft dezelfde beperking als TACC <-> Autosteer in Juniper en M3H+Stalk. Je kan alleen in Park mode selecteren wat je wilt gebruiken (TACC, Autosteer of FSD) wat daarna tijdens het rijden niet meer worden gewisseld. Dus als je FSD uitzet tijdens het rijden, blijft er geen TACC actief. Maar goed, de meeste mensen die FSD hebben willen ook helemaal geen TACC of Autosteer meer gebruiken

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 22-03-2026 23:12 ]

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:54

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Mar.tin schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 16:13:
[...]

Ik heb me even kort verder ingelezen via de Comma.ai discord, schijnbaar zijn er methoden om FSD via de CAN bus te unlocken op auto’s waarop dit aangeschaft is aangezien het alleen maar een software switch is.

Was ook mijn vermoeden, nu bevestigd. Er schijnen in Polen een of enkele bedrijven te zijn die dit aanbieden, zo zal deze poster ook wel iets van FSD draaien. De Comma hangt er dus niet helemaal voor niets, die zal de MITM wel zijn om het te enablen.

Blijft bijzonder dat het met een halve interface dan is. Maar dat zal wel door “de hack” komen.
[Afbeelding][Afbeelding]
En omdat het wagens zijn die al een betaalde FSD hebben zal het Tesla niet zoveel boeien, maar kneiter onverstandig is het wel inderdaad.
Op TikTok heb je een user die beweert FSD te kunnen enablen. Dus heb hem uiteindelijk een bericht gestuurd, en we kwamen via telegram uit. Dit was inderdaad een pool. Hij biedt een dongle aan dat je in de canbus moet duwen, zelfde als een commander. Je moet inderdaad FSD hebben. Na een reboot werken alle FSD functionaliteiten zoals bijvoorbeeld in de US. De dongle is niet detecteerbaar volgens hem omdat hij alleen maar het signaal verstoord en daarmee waardes weet aan te passen. Het kost een kleine 1200 euro omgerekend.

• DaCoTa
Wat wil je dat ze doen dan? Ze mogen er in Europa de weg niet mee op, end of story. Het is ook al heel lang bekend en duidelijk gemaakt dat het in de EU afhangt van de regelgeving. In de U.S. is het andersom, eerst de weg op en dan kijken of het legaal is.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:24

Dan mag ik hopen dat je voorlopig nog wel fsd transfers mag blijven doen bij aankoop van een nieuwe auto want een hw3 tesla met fsd heeft dan geen meerwaarde meer en dan ben je gewoon je geld kwijt. Voor klantenbinding zou het ook heel verstandig zijn .

• carpebios
DaCoTa schreef op maandag 23 maart 2026 @ 00:07:
[...]

Wat wil je dat ze doen dan? Ze mogen er in Europa de weg niet mee op, end of story. Het is ook al heel lang bekend en duidelijk gemaakt dat het in de EU afhangt van de regelgeving. In de U.S. is het andersom, eerst de weg op en dan kijken of het legaal is.
Dat ze het beschikbaar maken zoals beloofd op HW3. Zo lastig te begrijpen is dat toch niet.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

carpebios schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:31:
[...]

Dat ze het beschikbaar maken zoals beloofd op HW3. Zo lastig te begrijpen is dat toch niet.
Mja leuk, maar als FSD14 Lite er niet door komt bij de RDW gaat het feestje niet door in NL. Das ook niet heel lastig te begrijpen toch? Er is een reden dat Tesla FSD V12.6 niet op een HW3 auto laat testen hier omdat het gewoon niet veilig genoeg is. Ik zie de gratis hardware upgrade er ook niet 1 2 3 komen, dat heeft echt meer voeten in aarde dan een software update. En bedenk, dat als hij er is, hij ook weer getest moet worden door de RDW, en dan ben je ook zo weer een jaar verder...

[ Voor 33% gewijzigd door Damian op 23-03-2026 08:17 ]

• karel_G_1981

Dat elke update weer gekeurd moet worden remt wel enorm de ontwikkeling. Hoop toch dat daar een shortcut voor is want de software-updates komen bijna maandelijks. Anders is het systeem binnen no time weer achterhaald.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

karel_G_1981 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:12:
[...]

Dat elke update weer gekeurd moet worden remt wel enorm de ontwikkeling. Hoop toch dat daar een shortcut voor is want de software-updates komen bijna maandelijks. Anders is het systeem binnen no time weer achterhaald.
Tjah, graag of niet. Als een nieuwe versie ander rijgedrag vertoont moet het weer getest worden. Het zal met elke update uiteraard wel sneller gaan, maar dat zijn de voorwaarden.

• carpebios
Mijn auto is nog geen 3 jaar oud en ik krijg dus geen FSD terwijl dit al 10 jaar? beloofd wordt. Maar nu ben ik naïef 😂

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:16
carpebios schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:46:
Mijn auto is nog geen 3 jaar oud en ik krijg dus geen FSD terwijl dit al 10 jaar? beloofd wordt. Maar nu ben ik naïef 😂
dat kan je niet met zekerheid zeggen tot het zo ver is maar het ziet er wel naar uit. Je zal FSD maar gekocht hebben voor 7K 8)7

PSN ID: Svennie-NL

karel_G_1981 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 00:26:
[...]

Dan mag ik hopen dat je voorlopig nog wel fsd transfers mag blijven doen bij aankoop van een nieuwe auto want een hw3 tesla met fsd heeft dan geen meerwaarde meer en dan ben je gewoon je geld kwijt. Voor klantenbinding zou het ook heel verstandig zijn .
Tesla heeft de 31 maart weer verwijderd uit de voorwaarden. Er staat nu geen beperking meer in wanneer een nieuwe Tesla moet worden besteld danwel geleverd om FSD transfer te kunnen doen

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Svennie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:33:
[...]

dat kan je niet met zekerheid zeggen tot het zo ver is maar het ziet er wel naar uit. Je zal FSD maar gekocht hebben voor 7K 8)7
Daarom wel handig dat ze het op abo basis doen nu. Mijn auto had het gelukkig al (2dehands).

[...]

In 2019 heeft de EU speciaal voor Tesla een aanpassing aan UN r79 gemaakt om de belangrijkste feature van FSD (het zelfstandig uitvoeren van een Lane change) te blokkeren, waardoor die feature moest worden teruggedraaid in EU en tot op vandaag de reden is dat FSD nog steeds niet is toegestaan in EU

• Svennie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:16
Damian schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:44:
[...]
Daarom wel handig dat ze het op abo basis doen nu. Mijn auto had het gelukkig al (2dehands).
is ook goedkoper of je moet je auto meer dan 70 maanden houden (je mag het niet meer meenemen naar een volgende auto toch, niet dat dat er toe doet bij een maand abonnement uiteraard, dwz het resterende deel van maand evt wel)
pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:53:
[...]
In 2019 heeft de EU speciaal voor Tesla een aanpassing aan UN r79 gemaakt om de belangrijkste feature van FSD (het zelfstandig uitvoeren van een Lane change) te blokkeren, waardoor die feature moest worden teruggedraaid in EU en tot op vandaag de reden is dat FSD nog steeds niet is toegestaan in EU
In de FSD ride alongs deed de Tesla dat wel zelfstandig, hoe past dat bij deze wet? Ik zie die regelgeving niet gewijzigd worden de komende weken terwijl FSD er zou kunnen komen volgende maand

[ Voor 47% gewijzigd door Svennie op 23-03-2026 10:09 ]

PSN ID: Svennie-NL

Svennie schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:06:
In de FSD ride alongs deed de Tesla dat wel zelfstandig, hoe past dat bij deze wet? Ik zie die regelgeving niet gewijzigd worden de komende weken terwijl FSD er zou kunnen komen volgende maand
Poeh, daar gaat dit hele topic over ;). Lees vooral even deze post, maar ook het Tweakers artikel hierover. TL;DR Tesla heeft de RDW om een vrijstelling gevraagd

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 23-03-2026 10:21 ]

[...]

Met de bril naar het verleden op is het makkelijk kijken en zeggen: Dat zat er in 2019 absoluut niet aan te komen, en 3 jaar geleden waren er in de EU ook nog weinig geluiden. Maar dat is allemaal gerelativeerd aan de hoeveelheid geluid (lees: publieke informatie via officiële kanalen, en dan reken ik Musk dus niet mee als "officieel kanaal")

Zoals ik het zie heeft Tesla 3 keuzes:

1. Alle HW3 aankopen van FSD refunden in de EU, of tenminste een mogelijkheid daartoe geven.

2. Een retrofit aanbieden. Dit is in mijn ogen de beste optie en levert ze de meeste positieve publiciteit op. Ze maken een krom recht. En komen gemaakte beloften na. Doch, met de aanstaande release van FSD in de EU, loopt naar mijn mening de aftelklok hard richting 0. Er moet dit jaar een retrofit zijn om nog enig positief gevoel eraan over te houden voor de "oude rotten".

3. Zou ten minste voor alle HW3 eigenaren met FSD ten alle tijden moeten kunnen: FSD meenemen naar een nieuwe auto.

Eigenlijk zouden 1 en 3 ten alle tijden een optie moeten zijn voor HW3 naar mijn mening.

[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 23-03-2026 10:59 ]

Mar.tin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Met de bril naar het verleden op is het makkelijk kijken en zeggen: Dat zat er in 2019 absoluut niet aan te komen, en 3 jaar geleden waren er in de EU ook nog weinig geluiden. Maar dat is allemaal gerelativeerd aan de hoeveelheid geluid (lees: publieke informatie via officiële kanalen, en dan reken ik Musk dus niet mee als "officieel kanaal")

Zoals ik het zie heeft Tesla 3 keuzes:

1. Alle HW3 aankopen van FSD refunden in de EU, of tenminste een mogelijkheid daartoe geven.

2. Een retrofit aanbieden. Dit is in mijn ogen de beste optie en levert ze de meeste positieve publiciteit op. Ze maken een krom recht. En komen gemaakte beloften na. Doch, met de aanstaande release van FSD in de EU, loopt naar mijn mening de aftelklok hard richting 0. Er moet dit jaar een retrofit zijn om nog enig positief gevoel eraan over te houden voor de "oude rotten".

3. Zou ten minste voor alle HW3 eigenaren met FSD ten alle tijden moeten kunnen: FSD meenemen naar een nieuwe auto.

Eigenlijk zouden 1 en 3 ten alle tijden een optie moeten zijn voor HW3 naar mijn mening.
1. Makkelijkste oplossing
2. De hele retrofit discussie gaat toch alleen over Unsupervised?
3. De eerste stap is gedaan, nu deze clausule er nog uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ND5BZt_ufPBRGQNMCu-jDxuiw9E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B78f3WwDmW5PFKtCdl4CuTJP.png?f=fotoalbum_large
4. FSD v14 Lite voor HW3 die dus Unsupervised zou moeten kunnen (in US) en goedkeuring in EU voor Supervised moet krijgen
pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:17:
[...]

1. Makkelijkste oplossing
2. De hele retrofit discussie gaat toch alleen over Unsupervised?
3. De eerste stap is gedaan, nu deze clausule er nog uit
[Afbeelding]
4. FSD v14 Lite voor HW3 die dus Unsupervised zou moeten kunnen (in US) en goedkeuring in EU voor Supervised moet krijgen
2. Ik denk dat je 99+% van de huidige aangeschafte gebruikers gelukkig hebt met een functioneel gelijke wagen aan de huidige HW4, gezien de lange stilte ook in de VS op ontwikkeling van V14Lite denk ik dat het "gewoon niet kan". Maargoed, Tesla heeft wel eens vaker bewezen dat het ze lukt om "the square peg in the round hole" te krijgen.

Het is natuurlijk ook een stukje je "vroege" "investeerders" gelukkig houden.
Er zal een stapel klanten nu met een zure smaak hun wagen vervangen omdat ze niets gekregen hebben voor hun geld, én ook nog eens overgeslagen worden nu in de EU, en dus zéker nog x periode moeten wachten.
Ik snap het gevoel, en daarom moet je die groep klanten naar mijn mening ook extra tegemoet komen. Een retrofit zou voor Tesla ook makkelijk zijn want geen gelul met het goedkeuren van een "lite" versie, terwijl er 1001 beloften gedaan zijn door de CEO dat het allemaal kon.

Een lite versie uitrollen, hoe capabel ook, impliceert dat het niet full-fat release is en dus zaken mist ten opzichte van de fancy "echte" versie.

Ik vermoed dat er weinigen zullen zijn die de CEO aan de belofte gaan houden "dat het een robotaxi gaat worden", maar wél dat ze in elk geval functionele parity moeten kunnen bereiken met wat HW4 nu kan.

HW4 zal ook niet eeuwig meegaan, maar lijkt tenminste capabel te zijn om iets neer te zetten dat op zijn minst 99,9% van de cases op te kunnen vangen.

Daarom ook: een retrofit naar HW4. Het kan geen rakettechniek zijn om een HW4 computer te maken die fysiek past op een HW3's mounting points. En een paar cable runs voor nieuwe camera's + nieuwe camera's. Het zit allemaal niet extreem onbereikbaar, maar zal wel wat manuren vereisen.

Tegelijkertijd zul je wellicht de upgrade voor nieuwe klanten onaantrekkelijk willen maken, immers heb je liever dat die een nieuwe auto kopen. Als je voor €10k een Model 3 kan kopen en voor €99 per maand kan FSD-en, waarom zou je dan ooit een nieuwe Tesla kopen?

• Masterchiev
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tEDE3_WwOmiLO7iJnxx53KR0OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MuuEt4eU4hRlABrVsK2PVXO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou voor het eerst zijn. Vision icm met lidar??

• Maurice-
HW4 retrofit test in volle gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yibkRUDb67ppZSNAzes1FxFscGE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/erZlhxaEl2fn1qjmSrfgH9LM.jpg?f=user_large
Masterchiev schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:57:
[Afbeelding]

Ze validaten regelmatig wagens met Lidar / hoge camera's. Ook wel om andere platforms te simuleren (je zag het bijvoorbeeld vóór de Cybertruck ook gebeuren op Y's met verplaatste camera's). Ik heb wel speculatie gezien dat het bijvoorbeeld wellicht een Semi-validatie zou kunnen zijn.

Wat andere voorbeelden:

https://www.notateslaapp.com/news/2125/un
https://www.reddit.com/r/...nb/what_is_tesla_testing/
https://x.com/pbeisel/status/1940820265736589568

[ Voor 12% gewijzigd door Mar.tin op 23-03-2026 12:01 ]

Masterchiev schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:57:
[Afbeelding]

Is voor FSD Unsupervised (Robotaxi) nodig om eenmalig het ODD in kaart te brengen
Mar.tin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
[...]

2. Ik denk dat je 99+% van de huidige aangeschafte gebruikers gelukkig hebt met een functioneel gelijke wagen aan de huidige HW4, gezien de lange stilte ook in de VS op ontwikkeling van V14Lite denk ik dat het "gewoon niet kan". Maargoed, Tesla heeft wel eens vaker bewezen dat het ze lukt om "the square peg in the round hole" te krijgen.

Er zal een stapel klanten nu met een zure smaak hun wagen vervangen omdat ze niets gekregen hebben voor hun geld, én ook nog eens overgeslagen worden nu in de EU, en dus zéker nog x periode moeten wachten.
Ik snap het gevoel, en daarom moet je die groep klanten naar mijn mening ook extra tegemoet komen. Een retrofit zou voor Tesla ook makkelijk zijn want geen gelul met het goedkeuren van een "lite" versie, terwijl er 1001 beloften gedaan zijn door de CEO dat het allemaal kon.

Een lite versie uitrollen, hoe capabel ook, impliceert dat het niet full-fat release is en dus zaken mist ten opzichte van de fancy "echte" versie.

Ik vermoed dat er weinigen zullen zijn die de CEO aan de belofte gaan houden "dat het een robotaxi gaat worden", maar wél dat ze in elk geval functionele parity moeten kunnen bereiken met wat HW4 nu kan.

HW4 zal ook niet eeuwig meegaan, maar lijkt tenminste capabel te zijn om iets neer te zetten dat op zijn minst 99,9% van de cases op te kunnen vangen.

Daarom ook: een retrofit naar HW4. Het kan geen rakettechniek zijn om een HW4 computer te maken die fysiek past op een HW3's mounting points. En een paar cable runs voor nieuwe camera's + nieuwe camera's. Het zit allemaal niet extreem onbereikbaar, maar zal wel wat manuren vereisen.

Tegelijkertijd zul je wellicht de upgrade voor nieuwe klanten onaantrekkelijk willen maken, immers heb je liever dat die een nieuwe auto kopen. Als je voor €10k een Model 3 kan kopen en voor €99 per maand kan FSD-en, waarom zou je dan ooit een nieuwe Tesla kopen?
Ik denk dat 99% van de Europese HW3 eigenaren met FSD al dik tevreden zouden zijn met de functionaliteit van FSD v12. Als dat dan ook nog eens verbeterd kan worden met v14 Lite om zo te kunnen voldoen aan de Europese regels en sommige features van v14 toe te voegen, dan zijn we er denk ik :)
pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat 99% van de Europese HW3 eigenaren met FSD al dik tevreden zouden zijn met de functionaliteit van FSD v12. Als dat dan ook nog eens verbeterd kan worden met v14 Lite om zo te kunnen voldoen aan de Europese regels en sommige features van v14 toe te voegen, dan zijn we er denk ik :)
Wat dat betreft eens.

Eens, maar ik durf wel te stellen dat V12 hier niet door de goedkeuring heen komt :+, en ook van V14.Lite is nog geen spoor, + laten we uitgaan van 18 maanden doorlooptijd bij RDW is eigenlijk gewoon 3x kut. :+

Als er binnen 2-3 maanden een HW4 retrofit zou zijn, kun je iig die club gelukkig maken.

Maargoed, we kunnen er weinig aan wijzigen, en enkel beleven. Ik prijs me gelukkig met HW4 :+

[ Voor 5% gewijzigd door Mar.tin op 23-03-2026 12:32 ]

https://www.tesla.com/nl_...-supervised-ride-along-nl

In ander niet-nieuws: De ride-alongs in NL zijn nog steeds niet verlengd volgens de website.

• Masterchiev
Mar.tin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:29:

In ander niet-nieuws: De ride-alongs in NL zijn nog steeds niet verlengd volgens de website.
Zijn dit nou medewerkers van de rdw of tesla die dit uitvoeren?
Masterchiev schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Tesla, maar zal het morgen dubbelchecken.
Masterchiev schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Van Tesla, die zich moeten houden aan de strenge regels opgelegd door de RDW

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 23-03-2026 12:32 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:23

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:18:
[...]

niet als je 7500 euro hebt betaald en daarna HW3 upgrade van 2300 euro denk ik zo...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

Mar.tin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:31:
[...]

Tesla, maar zal het morgen dubbelchecken.
Check ook of er stiekem toch Speed Profiles bij zijn gekomen (mits je demo auto v14.2 heeft gekregen natuurlijk)
peterpijpelink schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:42:
[...]

niet als je 7500 euro hebt betaald en daarna HW3 upgrade van 2300 euro denk ik zo...
De bedoeling is dat v14 Lite zonder HW3 upgrade gaat draaien
pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Check ook of er stiekem toch Speed Profiles bij zijn gekomen (mits je demo auto v14.2 heeft gekregen natuurlijk)
Added to the list.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Grok gevraagd naar grootte van de HW3/HW4 vloot in Europa:

Schatting (gebaseerd op leverdata, forumdiscussies, X-posts en analyses zoals Teslascope / community tracking):
HW3: ~60–75% van de actieve vloot in Europa (mogelijk 700.000–1.000.000+ voertuigen).
Dit komt omdat Europa vroeg adopteerde (veel pre-2023 auto's), en de gemiddelde leeftijd van Teslas hier hoger ligt dan in de VS.
HW4: ~25–40% (mogelijk 300.000–600.000 voertuigen).
Dit groeit snel door nieuwe leveringen uit Giga Berlin (Model Y bijna allemaal HW4 sinds ~2024/2025) en Highland Model 3.

Geen idee hoeveel % er dan op HW3 al gekochte FSD heeft, maar toen ik naar mijn Tesla zocht verbaasde ik mij erover hoeveel het hadden. Zo ook degene die ik nu in bezit heb.

Ondanks dat ik alle inzichten wel snap hier, denk ik toch dat Tesla er zelf ook wel gebaat zij is om FSD op HW3 beschikbaar te krijgen.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

Als FSD wordt goedgekeurd zou dat dan gelden voor voertuigen met een bepaalde typegoedkeuring?
En als dat zo is zou het retrofitten van de HW4 op een HW3 goedgekeurde auto dan ook inhouden dat er een nieuwe typegoedkeuring voor die retrofit auto's moet komen? Is dat überhaupt mogelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door Paling1 op 23-03-2026 13:33 ]

Beekforel schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:15:
Grok gevraagd naar grootte van de HW3/HW4 vloot in Europa:

Schatting (gebaseerd op leverdata, forumdiscussies, X-posts en analyses zoals Teslascope / community tracking):
HW3: ~60–75% van de actieve vloot in Europa (mogelijk 700.000–1.000.000+ voertuigen).
Dit komt omdat Europa vroeg adopteerde (veel pre-2023 auto's), en de gemiddelde leeftijd van Teslas hier hoger ligt dan in de VS.
HW4: ~25–40% (mogelijk 300.000–600.000 voertuigen).
Dit groeit snel door nieuwe leveringen uit Giga Berlin (Model Y bijna allemaal HW4 sinds ~2024/2025) en Highland Model 3.

Geen idee hoeveel % er dan op HW3 al gekochte FSD heeft, maar toen ik naar mijn Tesla zocht verbaasde ik mij erover hoeveel het hadden. Zo ook degene die ik nu in bezit heb.

Ondanks dat ik alle inzichten wel snap hier, denk ik toch dat Tesla er zelf ook wel gebaat zij is om FSD op HW3 beschikbaar te krijgen.
Was ook mijn conclusie op basis van RDW gegevens: 42% van de Nederlandse Tesla's heeft HW4.
In Noord Amerika had (ik meen in 2025) 10% van alle Tesla's FSD. Als dat ook zo zou zijn in NL dan zouden er hier zo'n 11000 Tesla's FSD hebben, waarvan 6400 met HW3

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 23-03-2026 13:41 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dan moet je vooral even bij de bureaucraten in Brussel zijn, niet bij Tesla. Die komen namelijk in Jun/Jul namelijk met FSD Lite voor HW3 voor wereld delen die wel willen innoveren (ipv stagneren en kapot regulieren)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Paling1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:32:
Als FSD wordt goedgekeurd zou dat dan gelden voor voertuigen met een bepaalde typegoedkeuring?
En als dat zo is zou het retrofitten van de HW4 op een HW3 goedgekeurde auto dan ook inhouden dat er een nieuwe typegoedkeuring voor die retrofit auto's moet komen? Is dat überhaupt mogelijk?
De exception geld alleen voor de HW4 versie en de FSD versie die gekeurd is tijdens de exception procedure door de RDW, iedere wijziging moet weer volledig door de molen heen 8)7 |:(

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

revolution-nl schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:15:
[...]

De exception geld alleen voor de HW4 versie en de FSD versie die gekeurd is tijdens de exception procedure door de RDW, iedere wijziging moet weer volledig door de molen heen 8)7 |:(
Dat is dus niet wat ik bedoel. (of ik begrijp je post verkeerd)
Stel FSD wordt goedgekeurd. Dan is dat denk ik voor alle auto's die origineel geleverd zijn met HW4.
De auto's met HW3 hebben waarschijnlijk een andere typegoedkeuring. Dus een eventuele ombouw van een HW3 auto naar HW4 zou dan een nieuwe typegoedkeuring voor die auto betekenen. Geen idee of dat mogelijk is, maar het lijkt mij een extra belemmering.
pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:37:
[...]

Was ook mijn conclusie op basis van RDW gegevens: 42% van de Nederlandse Tesla's heeft HW4.
In Noord Amerika had (ik meen in 2025) 10% van alle Tesla's FSD. Als dat ook zo zou zijn in NL dan zouden er hier zo'n 11000 Tesla's FSD hebben, waarvan 6400 met HW3
Ik zou vermoeden dat er iets bias in de getallen van de VS zit omdat het daar daadwerkelijk geleverd wordt. Als het boven de 2-3% uitkomt zou het me verbazen voor een dergelijke vrij prijzige toekomstaanschaf op een wagen die vrijwel alleen als leasebak gereden werd in NL.

Ik heb het bijvoorbeeld ook enkel aangeschaft (begin feb 2026) omdat er geluiden waren van einde aanschafperiode én geluiden van aanstaande goedkeuring.

• Fire69
revolution-nl schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:15:
[...]

Wat dus eigenlijk wel vreemd is, want RDW en Tesla zijn al 18 maanden bezig met deze testperiode.
In die tijd zijn er een hoop nieuwe versies van FSD geweest. Als er een goedkeuring komt, voor welke versie zal het dan zijn? V14.2.2.5 kunnen ze nog niet grondig genoeg getest hebben om die goed te keuren dan.

• Masterchiev
Fire69 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Wat dus eigenlijk wel vreemd is, want RDW en Tesla zijn al 18 maanden bezig met deze testperiode.
In die tijd zijn er een hoop nieuwe versies van FSD geweest. Als er een goedkeuring komt, voor welke versie zal het dan zijn? V14.2.2.5 kunnen ze nog niet grondig genoeg getest hebben om die goed te keuren dan.
Ik denk dat er een kader is waarin tesla de software mag updaten. Ik denk als bijv V15.x uitkomt met nieuwe features die het rijden doen veranderen, er een nieuwe goedkeuring moet komen. Ik verwacht dan een korter goedkeuringsproces.
Masterchiev schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:59:
[...]

Ik denk dat er een kader is waarin tesla de software mag updaten. Ik denk als bijv V15.x uitkomt met nieuwe features die het rijden doen veranderen, er een nieuwe goedkeuring moet komen. Ik verwacht dan een korter goedkeuringsproces.
Ik denk dat dat al voor v14.3 het geval zal zijn. De invoering van reasoning is een dermate grote architecturele wijziging, dat het niet zomaar als een update kan worden gezien

• NTS
  • Niet online

NTS

Ik heb ze nooit gezien, maar denk dat het RDW sowieso procedures heeft voor kleine aanpassingen aan een voertuig met een typegoedkeuring. Je ziet ook bij traditionele automodellen dat er na 2 jaar bijvoorbeeld een model met een andere motor wordt uitgebracht. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dan de hele goedkeuring opnieuw moet doen.
Paling1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:35:
[...]

Dat is dus niet wat ik bedoel. (of ik begrijp je post verkeerd)
Stel FSD wordt goedgekeurd. Dan is dat denk ik voor alle auto's die origineel geleverd zijn met HW4.
De auto's met HW3 hebben waarschijnlijk een andere typegoedkeuring. Dus een eventuele ombouw van een HW3 auto naar HW4 zou dan een nieuwe typegoedkeuring voor die auto betekenen. Geen idee of dat mogelijk is, maar het lijkt mij een extra belemmering.
Klopt, de AP hardware is onderdeel van de typegoedkeuring, zoals je ook hier kunt zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iac75jRe5yop_tHVPqMdf7VC5Hg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/T7J6lbziKlhtk82qOWzess34.png?f=user_large

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

NTS schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:15:
Ik heb ze nooit gezien, maar denk dat het RDW sowieso procedures heeft voor kleine aanpassingen aan een voertuig met een typegoedkeuring. Je ziet ook bij traditionele automodellen dat er na 2 jaar bijvoorbeeld een model met een andere motor wordt uitgebracht. Ik kan me haast niet voorstellen dat je dan de hele goedkeuring opnieuw moet doen.
Maar dan gaat het om nieuwe auto's die een andere typegoedkeuring hebben dan eerder geleverde auto's.
Mijn M3H van december 2025 heeft ook een andere typegoedkeuring dan een M3H uit 2024. Dat is dus vrij normaal.
Maar als je dus een oudere HW3 tesla ombouwt naar HW4 dan lijkt me dat die auto een andere typegoedkeuring moet krijgen om FSD ook echt te kunnen gebruiken. Geen idee of dat mogelijk is.

• Paling1
  • Niet online

Paling1

R 8.5

pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:18:
[...]

Klopt, de AP hardware is onderdeel van de typegoedkeuring, zoals je ook hier kunt zien:
[Afbeelding]
Dan zie ik het somber in voor de eigenaars van een HW3 auto. Ik geloof nooit dat er voor alle verschillende typegoedkeuringen met HW3 een nieuwere versie voor de HW4 ombouw komt. Maar misschien ben ik wel heel pessimistisch. :9

• NTS
  • Niet online

NTS

Paling1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:20:
[...]
Maar dan gaat het om nieuwe auto's die een andere typegoedkeuring hebben dan eerder geleverde auto's.
Mijn M3H van december 2025 heeft ook een andere typegoedkeuring dan een M3H uit 2024. Dat is dus vrij normaal.
Maar als je dus een oudere HW3 tesla ombouwt naar HW4 dan lijkt me dat die auto een andere typegoedkeuring moet krijgen om FSD ook echt te kunnen gebruiken. Geen idee of dat mogelijk is.
Goed punt. Ja het kan best zijn dat de procedures zo gemaakt zijn dat het als fabrikant makkelijk is om een nieuwe typegoedkeuring te krijgen als variant van een bestaande, maar daar heb je niks aan als jouw auto de oude heeft.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Masterchiev schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:59:
[...]

De RDW geeft een goedkeuring voor een bepaalde FSD versie op een bepaald HW niveau. De 30ste gaat er nog gereden worden door de RDW met testauto's, die zal dan mogelijk op v14.2.2.5 zijn. Wellicht dat ze hem daar dan op vastzetten.

Als Tesla de HW3's zou retrofitten naar minimaal HW4 niveau met deze software versie dan zou dat weinig weerstand geven van de RDW gok ik zo.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Damian schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:08:
[...]

De RDW geeft een goedkeuring voor een bepaalde FSD versie op een bepaald HW niveau. De 30ste gaat er nog gereden worden door de RDW met testauto's, die zal dan mogelijk op v14.2.2.5 zijn. Wellicht dat ze hem daar dan op vastzetten.

Als Tesla de HW3's zou retrofitten naar minimaal HW4 niveau met deze software versie dan zou dat weinig weerstand geven van de RDW gok ik zo.
Ik denk dat het niet veel te maken heeft met de werkwijze van de FSD maar de wettelijke voorwaarde voor een exemption zoals dit in EU regelgeving is vastgelegd.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

revolution-nl schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Ik denk dat het niet veel te maken heeft met de werkwijze van de FSD maar de wettelijke voorwaarde voor een exemption zoals dit in EU regelgeving is vastgelegd.
EU heeft er niets mee te maken. Dit heeft maken met de Artikel 39 uitzondering waar de RDW over gaat.

Damian schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:13:
[...]

EU heeft er niets mee te maken. Dit heeft maken met de Artikel 39 uitzondering waar de RDW over gaat.
Ha nee. Artikel 39/40 zijn onderdeel van Regulation (EU) 2018/858. De RDW is alleen maar uitvoerend
Damian schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:08:
[...]

In Artikel 40 staat er wel het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEYhLS1KZERTzsx3Rte9qJ4nrTc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XAW2QSFy2tloH3xBN9QdYhjA.png?f=user_large

Dus mocht de exemption (vrijstelling) door de EU worden goedgekeurd, dan betekent dat dat de bijbehorende UNECE regels in r171 en r79 die op dit moment er nog voor zorgen dat FSD niet wordt toegestaan moeten worden aangepast zodanig dat de vrijstelling daarin wordt verwerkt. Geen idee hoe dat er dan in komt te staan

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Dus mocht het door de exemption (vrijstelling) door de EU worden goedgekeurd, dan betekent dat dat de bijbehorende UNECE regels in r171 en r79 die op dit moment er nog voor zorgen dat FSD niet wordt toegestaan moeten worden aangepast zodanig dat de vrijstelling daarin wordt verwerkt. Geen idee hoe dat er dan in komt te staan
Dat verklaart wel waarom er zoveel papierwerk nodig is om een uitzondering er doorheen te krijgen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Richh schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Dat verklaart wel waarom er zoveel papierwerk nodig is om een uitzondering er doorheen te krijgen.
Ja wellicht dat al dat papierwerk alvast wordt verzameld voor de EU vervolgstappen. Toch wel bizar he:
– Thousands of pages of written documentation for 400+ compliance requirements
– Dozens of research studies into safety performance/results

• Richh
Mar.tin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:54:
[...]

Functionele parity... Dat is best lastig te kwantificeren. Puur qua features om met bepaalde verkeerssituaties om te gaan, zijn ze functioneel al gelijk. Desondanks qua 'vloeiendheid' en 'vooruitdenken' zit er een wezenlijk verschil in. Maar hoe beoordeel je zoiets?

Het is wel degelijk rocket science om HW4 aan te sluiten op HW3 mounting points. Het energieverbruik en de benodigde koeling komen namelijk ook niet overeen, nog los van de efficiency die tegenwoordig met octovalve daar dan weer op bereikt wordt om het weg te werken in nieuwe Tesla's. Je moet veel meer aanpassen dan een PCB en wat bekabeling.

Waarvoor ook nog eens geldt dat die bekabeling op vrij lastige plekken doorloopt. Om vanuit de FSD computer naar de camera's bij de spiegel te komen moet je behoorlijk wat delen lostrekken bijvoorbeeld. En er zijn meters aan bedrading nodig om bij de kofferklep te komen.

Sowieso zijn HW4 cameras volgens mij weer ingeprikt op het low voltage circuit, wat daar 16v is terwijl HW3 voertuigen op 12v accu's zitten. Voor een 2e accu is geen plek. Dus dat wordt ook al complex.

Al met al gaat het nog los van R&D, al snel om duizenden dollars per voertuig aan hardware (AI4 compute is al $700+) en arbeid, waarvan de tweedehandswaarde ook flink zakt... Het is voor Tesla denk ik aantrekkelijker om geïnteresseerden een goeie korting op een HW4 auto te bieden + transfer.

• gjcvro
Richh schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:41:
[...]
Sowieso zijn HW4 cameras volgens mij weer ingeprikt op het low voltage circuit, wat daar 16v is terwijl HW3 voertuigen op 12v accu's zitten. Voor een 2e accu is geen plek. Dus dat wordt ook al complex.
Maar misschien is de hardware geschikt voor 10-25V dan maakt het weer geen drol uit.

• Richh
gjcvro schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:51:
[...]

Maar misschien is de hardware geschikt voor 10-25V dan maakt het weer geen drol uit.
Da's waar, maar we weten het niet :)

En dan hebben we het alleen nog maar over input. Ik rijd nu 2 weekjes met een HW4 Y standard en de stuurmotor kan veel 'subtieler' sturen dan dat mijn 3 uit 2020 dat kon. Geen idee hoeverre dat nou echt uit maakt maar ik wil maar zeggen dat er ook andere zaken zijn waar we het ook niet van weten.

Ondertussen is de HW4 vloot groeiende en de HW3 vloot krimpende. Hoe langer Tesla een besluit kan uitstellen, hoe minder impact het heeft. En hoe makkelijker men weg kan komen met een FSD 14 'lite' zonder hardware changes. Die in de EU dus zeer waarschijnlijk geen goedkeuring gaat krijgen, enerzijds omdat regelgevende instanties kritisch zijn, anderzijds omdat Tesla daar waarschijnlijk niet het hele proces voor wil financieren.

Het lijkt mij al met al simpelweg zeer onwaarschijnlijk dat we in Europa nog FSD gaan zien op 'oude' Tesla's.

• DaCoTa
Mar.tin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:37:
[...]
Ik zou vermoeden dat er iets bias in de getallen van de VS zit omdat het daar daadwerkelijk geleverd wordt. Als het boven de 2-3% uitkomt zou het me verbazen voor een dergelijke vrij prijzige toekomstaanschaf op een wagen die vrijwel alleen als leasebak gereden werd in NL.
Dit zou uit de RDW opendata te halen moeten zijn, op basis van de catalogusprijs? Er zijn maar een paar verschillende prijzen per typegoedkeuring lijkt me. (Even de achteraf aangeschafte FSDs daargelaten)

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-04 23:06
Richh schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:41:
[...]

Waarvoor ook nog eens geldt dat die bekabeling op vrij lastige plekken doorloopt. Om vanuit de FSD computer naar de camera's bij de spiegel te komen moet je behoorlijk wat delen lostrekken bijvoorbeeld. En er zijn meters aan bedrading nodig om bij de kofferklep te komen.

geïnteresseerden een goeie korting op een HW4 auto te bieden + transfer.
En als ze de retrofit nou wireless maken?

• GeeMoney
  • Laatst online: 15:29
rover12345 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:37:
[...]

En als ze de retrofit nou wireless maken?
Als dat kon was dat nu al het geval natuurlijk.
Gaat niet gebeuren ivm storings gevoeligheid en kabels is natuurlijk vele malen betrouwbaarder en met grotere zekerheid sneller.

Het valt mij nog mee hoe weinig eerste Tesla rijders eigenlijk klagen over het feit dat ze dachten een auto te kopen die door software updates oneindig bij zou blijven maar toch al vrij snel ook met hardware limitaties geconfronteerd werden. Zeker mensen met HW2/2.5 en nu dus mogelijk ook HW3 zijn toch serieus in de aap gelogeerd.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 23-03-2026 21:02 ]

GeeMoney schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:00:
[...]
Zeker mensen met HW2/2.5 en nu dus mogelijk ook HW3 zijn toch serieus in de aap gelogeerd.
HW2/2.5 is toch gratis geupgrade naar HW3 voor FSD kopers?

• DaCoTa
pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:30:
[...]

Ja, was gratis. En HW3 was een drop-in replacement for HW2.5.

• Fire69
Je zou denken dat ze hun les geleerd hadden en HW3 naar HW4 upgrades voorzien hadden. Of nu zelfs hopelijk HW4 naar HW5...

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:23:
[...]

[Afbeelding]

Dus mocht de exemption (vrijstelling) door de EU worden goedgekeurd, dan betekent dat dat de bijbehorende UNECE regels in r171 en r79 die op dit moment er nog voor zorgen dat FSD niet wordt toegestaan moeten worden aangepast zodanig dat de vrijstelling daarin wordt verwerkt. Geen idee hoe dat er dan in komt te staan
Ja dat bedoel ik. De RDW zorgt er met artikel 39 voor dat UNECE de uitzondering wel moet maken.

• karel_G_1981
Mar.tin schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:29:

Logisch. Als in NLD 10 april de goedkeuring komt is dat programma niet meer nodig. Dan kunnen mensen zelf met fsd een proefrit maken zonder tesla medewerker als ze dat willen. In andere Europese landen zal die goedkeuring nog wat langer op zich laten wachten

• Richh
GeeMoney schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Als dat kon was dat nu al het geval natuurlijk.
Gaat niet gebeuren ivm storings gevoeligheid en kabels is natuurlijk vele malen betrouwbaarder en met grotere zekerheid sneller.

Het valt mij nog mee hoe weinig eerste Tesla rijders eigenlijk klagen over het feit dat ze dachten een auto te kopen die door software updates oneindig bij zou blijven maar toch al vrij snel ook met hardware limitaties geconfronteerd werden. Zeker mensen met HW2/2.5 en nu dus mogelijk ook HW3 zijn toch serieus in de aap gelogeerd.
Draadloos is idd volledig onmogelijk.

Veel features worden nog steeds naar oude Tesla's uitgerold. Zaken rondom routeplanning worden nog steeds bijgewerkt en verbeterd. Ander voorbeeld, alle Tesla's kunnen sinds kort de laadkabel unlocken met de deurhendel linksachter. Ook 8 jaar oude modellen - alles met MCU2 krijgt misschien niet alle compute heavy shit maar wel degelijk updates.

"Altijd bij blijven".. dat zou onrealistisch zijn, altijd is wel heel lang haha. Ik denk ook niet dat mensen dat echt verwachten. Maar alles is relatief. Dat soort geintjes krijg je bij de concurrent simpelweg helemaal niet, na een maand nog niet.

HW2 en 2.5 hebben gratis* upgrades naar HW3 gehad waarmee men met FSD12 wel degelijk veel self driving beloftes heeft waargemaakt. Zeker met simpele rustige Amerikaanse wegen red dat systeem zich best prima. Dat FSD12 en alle beperkingen van die hardware naar alle waarschijnlijkheid nooit in de EU goedgekeurd gaan worden, maakt het verhaal wel wat genuanceerder dan "in de aap gelogeerd" zijn.

Ik denk dat veel early adopters zelf wel iets met IT doen en daardoor bovengemiddeld veel begrip hebben van technische beperkingen. Op oude hardware kan niet alles. En Musk belooft dingen al voor het ontwikkeld is, in tegenstelling tot alle serieuze bedrijven die veelal pas aankondigingen doen als het een week later in de winkels kan liggen. Dat weten we inmiddels allemaal wel :)

Zelf denk ik dat ook zelfs HW4 onvoldoende is voor unsupervised.

• TeslaNerd
snip: gaan we hier niet bespreken

[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 24-03-2026 16:45 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Ik denk serieus dat Tesla er erg weinig tegen gaat doen. Die zijn alleen maar blij dat er een percentage minder klagende HW3 gebruikers zonder FSD gaat zijn. Vraag me af wat de kosten zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Damian op 24-03-2026 08:31 ]

• Masterchiev
2.9.1 wordt uitgefaseerd zie ik op tessie.
2.9.3 word nu uitgerold.

• NTS
  • Niet online

NTS

Damian schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:08:
Als het heel veel goedkoper is dan FSD bij Tesla zelf dan zal er ook veel HW4 volk op af komen denk ik.
En dan worden ze bij Tesla minder blij dus zouden ze er wel eens iets aan kunnen gaan doen. Want dat kost ze geld.

• TeslaNerd
NTS schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:23:
[...]

En dan worden ze bij Tesla minder blij dus zouden ze er wel eens iets aan kunnen gaan doen. Want dat kost ze geld.
Zoals eerder al gepost is het via Tesla account mogelijk om voor CAN$99 (ca EUR60) een maandabbootje FSD te nemen die met deze regio hack ook in de EU kan worden gebruikt. De "diagnostic tool" die voor ca EUR500 nu wordt aangeboden biedt dan vervolgens de mogelijkheid de EU-restricties die Tesla als parameters op de generieke FSD software heeft ingebouwd te deactiveren.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

NTS schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:23:
[...]

Ik vergis me, je hebt soweiso FSD nodig vanuit Tesla, anders gaat het niet werken.

Ik denk dus dat Tesla er helemaal niets aan gaat doen, die denken vooral F*ck de UNECE dan denk ik :D

Kosten voor het kastje zijn 500 euro, dat is nog wel te doen. Ik kijk nog heel even de kat uit de boom tot mensen in NL er mee rondrijden, dan ga ik het zeker ook halen!

[ Voor 10% gewijzigd door Damian op 24-03-2026 08:33 ]

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:22
TeslaNerd schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:30:
[...]

Zoals eerder al gepost is het via Tesla account mogelijk om voor CAN$99 (ca EUR60) een maandabbootje FSD te nemen die met deze regio hack ook in de EU kan worden gebruikt. De "diagnostic tool" die voor ca EUR500 nu wordt aangeboden biedt dan vervolgens de mogelijkheid de EU-restricties die Tesla als parameters op de generieke FSD software heeft ingebouwd te deactiveren.
die CAN$99 ongeveer 60 euro is dat alleen als je dus via CAN een maandabbo neemt of word dat ook de prijs in Nederland?

PSN: FreakGIB

TeslaNerd schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:29:
[...]
zal RDW dan niet van Tesla eisen dat deze blootstelling eerst wordt verholpen voordat FSD wordt toegelaten?
Lijkt me meer iets voor Justitie. Als je in geval van ernstig ongeluk niet meer in staat bent snel de dongle eruit te trekken ben je de Sjaak. Ik hoop alleen niet dat ik de andere partij ben

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

pdidi schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:30:
[...]

HW2 --> HW3 was betaalde upgrade en idd HW2.5 naar HW3 was gratis. Upgrade naar HW3 was nodig om te zorgen dat we FSD konden gebruiken. En nu met HW4 verschuift die belofte weer.... :(

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

peterpijpelink schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:13:
[...]

HW2 --> HW3 was betaalde upgrade en idd HW2.5 naar HW3 was gratis. Upgrade naar HW3 was nodig om te zorgen dat we FSD konden gebruiken. En nu met HW4 verschuift die belofte weer.... :(
Volgens Tesla ook HW2

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Zal ik je de rekening sturen van HW2 naar HW3 upgrade? 30-10-2020: 3.048,55 euro incl MCU2 en HW3, was 1 upgrade.

[ Voor 10% gewijzigd door peterpijpelink op 24-03-2026 09:24 ]

peterpijpelink schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Zal ik je de rekening sturen van HW2 naar HW3 upgrade?
Geen idee. Misschien even contact met ze opnemen, want er staat toch echt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUO_Xfifwk4QlkirK19BnPPMHro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mjXtAP7yF4hvicZuSNjjyLwJ.png?f=fotoalbum_large
peterpijpelink schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:22:
[...]

Zal ik je de rekening sturen van HW2 naar HW3 upgrade? 30-10-2020: 3.048,55 euro incl MCU2 en HW3, was 1 upgrade.
Nog even in de Wayback gekeken, maar ook in 2020 was HW2->HW3 gratis voor mensen die FSD hadden aangeschaft. Dus zou zeker nog even contact met Tesla opnemen
Pagina: 1 ... 7 ... 41 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.