Fantastisch nieuws! Niet vandaag maar nu wel een duidelijke uitspraak. Hoop wel dat ze de communicatie hebben afgestemd met de RDW deze keer. Maar dit voelt wel als dat het rond is.robbinonline schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:16:
https://x.com/teslaeurope/status/2034872940542800361?s=46
Together with RDW, we have officially completed the final vehicle testing phase for Full Self-Driving (Supervised) and have submitted all documentation required for the UN R-171 approval + Article 39 exemptions. The RDW team is now reviewing the documentation and test results package internally. They have communicated the expected approval for Netherlands date of 4/10, shifting from 3/20 previously and we look forward to successful completion of this cooperation.
Following the Netherlands’ approval, European countries will be able to recognize this approval nationally. We are anticipating a possible EU-wide approval during the summer.
Over the past 18 months, this approval has involved a series of intense documentation, development, testing, research & audits. Including but certainly not limited to:
– 1,600,000+ km of FSD (Supervised) testing on EU roads
– 13,000+ customer sales ride-alongs
– 4,500+ track test scenario executions
– Thousands of pages of written documentation for 400+ compliance requirements
– Dozens of research studies into safety performance/results
We're extremely proud of the work conducted with the RDW team up until this point.
We very much look forward to the approval in April, and sharing FSD (Supervised) with our patient EU customers!
.
[ Voor 99% gewijzigd door Maurice- op 20-03-2026 07:46 . Reden: Spuit 11. Precies wat je zegt, mapupdates na 50 weken aub. ]
[X: https://x.com/i/status/2034882065989296296]
Hoe dan ook, communicatie, dat is fijn. Nu hopen dat de RDW de komende dagen niet met een berichtje komt dat Tesla te hard van stapel gaat
Inevitably, this will be 4/20 😂
Hoe dan ook, communicatie, dat is fijn. Nu hopen dat de RDW de komende dagen niet met een berichtje komt dat Tesla te hard van stapel gaat
[ Voor 65% gewijzigd door Richh op 20-03-2026 07:52 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Ik hoop vooral dat ze in de komende weken duidelijkheid gaan geven over het uitrolschema. De verwachting van de demo-rit medewerker (FWIW) gisteren was dat het geleidelijk zou gaan, dus eerst de mensen die al FSD hebben en daarna pas de rest. Sowieso (voorlopig) alleen HW4 auto's.
No matter the age, never lose the Kramer inside
Ja, blijkbaar doet Tesla Europe dat minder slecht dan Down Under waar nog niks over v14 is gecommuniceerd. Ik ben dan ook vooral benieuwd hoe het na de initiële uitrol verder gaat qua updates. Of bv alleen minor updates met fixes zijn toegestaan (14.2.2 -> 14.2.3) of dat feature updates ook mogen (14.2 -> 14.3). Waar een compleet nieuwe release v15 waarschijnlijk een full new approval wordtMar.tin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:19:
Communicatie! Awesome!
[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 20-03-2026 09:03 ]
Ja die HW4 is wel een ding. De meeste zullen toch wel (net als ik) op HW3 zitten. Terwijl er al sinds HW2 mij is beloofd dat ik binnenkort FSD zou hebben (8 jaar terug of zo). Ik begreep dat een upgrade naar HW4 ook niet kon zoals toen met HW2 -> HW3.Hmtsjmftsch schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:23:
Ik hoop vooral dat ze in de komende weken duidelijkheid gaan geven over het uitrolschema. De verwachting van de demo-rit medewerker (FWIW) gisteren was dat het geleidelijk zou gaan, dus eerst de mensen die al FSD hebben en daarna pas de rest. Sowieso (voorlopig) alleen HW4 auto's.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ik denk dat ze wel moeten upgraden, al dan niet gratis als je FSD hebt aangeschaft. Ik zie meerdere initiatieven met gang naar rechter verschijnen omdat mensen zich wat opgelicht voelen. Ook de naam FSD zie ik veranderen net zoals autopilot omdat het geen FSD is. De auto kan niet zelf rijden en dat kan die al niet vanaf 2013. De dieselgate is daar een mooi voorbeeld van die reden ook niet zo zuinig zoals vermeld.carpebios schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:03:
[...]
Ja die HW4 is wel een ding. De meeste zullen toch wel (net als ik) op HW3 zitten. Terwijl er al sinds HW2 mij is beloofd dat ik binnenkort FSD zou hebben (8 jaar terug of zo). Ik begreep dat een upgrade naar HW4 ook niet kon zoals toen met HW2 -> HW3.
Over FSD zelf, ik hoop dat duidelijk wordt hoe het gelanceerd wordt. Krijgen wij wel of geen updates bijv.
Of moet tesla elke keer een nieuwe aprovel doorgaan. Dan voorzie ik weinig updates en eens per (zoveel) jaar een grote update.
Daar zijn 2 opties voor aangegeven door Tesla.Masterchiev schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:12:
[...]
Ik denk dat ze wel moeten upgraden, al dan niet gratis als je FSD hebt aangeschaft. Ik zie meerdere initiatieven met gang naar rechter verschijnen omdat mensen zich wat opgelicht voelen. Ook de naam FSD zie ik veranderen net zoals autopilot omdat het geen FSD is. De auto kan niet zelf rijden en dat kan die al niet vanaf 2013. De dieselgate is daar een mooi voorbeeld van die reden ook niet zo zuinig zoals vermeld.
Over FSD zelf, ik hoop dat duidelijk wordt hoe het gelanceerd wordt. Krijgen wij wel of geen updates bijv.
Of moet tesla elke keer een nieuwe aprovel doorgaan. Dan voorzie ik weinig updates en eens per (zoveel) jaar een grote update.
Optie 1 is FSD14 lite. Die zou volgens Ome Musk nog in Q2 van dit jaar moeten komen. Ik verwacht daarna dan weer een approval tijd in NL, als ie uberhaupt al approved gaat worden.
Optie 2 is een hardware upgrade van HW3 naar iets van HW3,5 of HW4. Ze hebben al aangegeven dat ze dit free of charge zullen doen voor FSD eigenaren.
Ben benieuwd, ik heb weinig hoop dat ik het nog mee ga maken op mijn huidige auto, M3 LR AWD uit 2019 met FSD. We gaan het zien.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Exact. Want er staat "They have communicated the expected approval for Netherlands date of 4/10". Door het zo op te schrijven wordt wel heel erg gesuggereerd dat de RDW dit als expected approval heeft benoemd, terwijl dit wschl de expectation van Tesla iskarel_G_1981 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:43:
[...]
Hoop wel dat ze de communicatie hebben afgestemd met de RDW deze keer
[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 20-03-2026 09:26 ]
4 oktober duspdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Exact. Want er staat "They have communicated the expected approval for Netherlands date of 4/10"
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Ja, I know. Maar heb niet een hele hoge pet op van de communicatie van zowel Musk als tesla. Vaak zijn de uitspraken de ambitieus.Damian schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Daar zijn 2 opties voor aangegeven door Tesla.
Optie 1 is FSD14 lite. Die zou volgens Ome Musk nog in Q2 van dit jaar moeten komen. Ik verwacht daarna dan weer een approval tijd in NL, als ie uberhaupt al approved gaat worden.
Optie 2 is een hardware upgrade van HW3 naar iets van HW3,5 of HW4. Ze hebben al aangegeven dat ze dit free of charge zullen doen voor FSD eigenaren.
Ben benieuwd, ik heb weinig hoop dat ik het nog mee ga maken op mijn huidige auto, M3 LR AWD uit 2019 met FSD. We gaan het zien.
Dat geld ook voor de approval RDW. Hij roept 20 maart ergens in een interview. Nu roepen ze 10 april maar de approval is er nog niet doorheen. Kan zomaar dat er weer uitstel is. Roep geen datums voor de approval er is en ga dan een datum roepen en hoe de uitrol eruit gaat zien.
Dan heeft de RDW toch wel de verwachting gewekt dat dit gaat gebeuren neem ik aan. Het is nog maar een formaliteit anders communiceer je dit niet zo. Het lijkt me erg onlogisch dat er nog een horde te nemen is.pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:18:
[...]
Exact. Want er staat "They have communicated the expected approval for Netherlands date of 4/10". Door het zo op te schrijven wordt wel heel erg gesuggereerd dat de RDW dit als expected approval heeft benoemd, terwijl dit wschl de expectation van Tesla is
MWa, gezien de trackrecord van Tesla/Musk zou ik daar niet zo maar vanuit gaan. Het is een overheidsinstelling, die hebben tijd zat en laten zich (gelukkig) niet onder druk zettenkarel_G_1981 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:42:
[...]
Dan heeft de RDW toch wel de verwachting gewekt dat dit gaat gebeuren neem ik aan. Het is nog maar een formaliteit anders communiceer je dit niet zo. Het lijkt me erg onlogisch dat er nog een horde te nemen is.
Vaak bu'j te bang!
Mijn ride-along van afgelopen week verliep ook vlekkeloos. Kan niet wachten! 0 Interventions meegemaakt, én zelf mogen aanschouwen dat de auto reageerde op een voetganger die ons met een handgebaar doorwuifde waar de auto initieel wachtte tot de voetganger overliep. Epic!
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Wordt wel een mooie maand april. Fsd goedkeuring , release nieuwe tesla roadster, release Y-L-tom-562 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:46:
[...]
MWa, gezien de trackrecord van Tesla/Musk zou ik daar niet zo maar vanuit gaan. Het is een overheidsinstelling, die hebben tijd zat en laten zich (gelukkig) niet onder druk zetten
Ik heb volgende week vrijdag een testrit FSD staan in Rotterdam. Ik ben benieuwd, aangezien ik nog niet veel films heb gezien vanuit de regio Rotterdam. Tot nu toe eentje, waar richting de IKEA wordt gereden. Dat gebeurt over een vrij standaard weg eigenlijk met wat turbo rotondes.
Ik ben meer benieuwd naar de wegen rondom Rotterdam-Zuid, waar iedereen zomaar de weg over steekt zonder gebruik te maken van de zebrapaden.
Ik heb al wel FSD geïnstalleerd staan op mijn zakelijke leaseauto. Dus ik hoop dat 10 april echt in werking gaat, vooral als ik halverwege april richting Disneyland Parijs ga, wat die doet als ik de grens overga
Ik ben meer benieuwd naar de wegen rondom Rotterdam-Zuid, waar iedereen zomaar de weg over steekt zonder gebruik te maken van de zebrapaden.
Ik heb al wel FSD geïnstalleerd staan op mijn zakelijke leaseauto. Dus ik hoop dat 10 april echt in werking gaat, vooral als ik halverwege april richting Disneyland Parijs ga, wat die doet als ik de grens overga
Ik heb zelf alleen EAP op mijn leaseauto, maar ik hoop dat we in ieder geval een maand mogen testen, zoals ze volgens mij ook in de VS hebben gedaan.Maronite schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:06:
Ik heb volgende week vrijdag een testrit FSD staan in Rotterdam. Ik ben benieuwd, aangezien ik nog niet veel films heb gezien vanuit de regio Rotterdam. Tot nu toe eentje, waar richting de IKEA wordt gereden. Dat gebeurt over een vrij standaard weg eigenlijk met wat turbo rotondes.
Ik wil dan vooral kijken hoe hij omgaat met de hele smalle weggetjes in Reeuwijk-Dorp, waar je aan beide kanten water hebt en regelmatig moet uitwijken op iemands oprit om tegemoetkomend verkeer te laten passeren. Ik ben ook benieuwd of hij begrijpt wanneer tegenliggers met lichtsignalen aangeven van “kom maar door”.
Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de grens overgaat. Afgelopen weekend in Luxemburg had ik namelijk bijna één lange rechte route vanuit Nederland via België — dat zou in theorie perfect door FSD afgehandeld moeten kunnen worden.
PSN: FreakGIB
Nou, dat zal een goed gedocumenteerde en visueel vastgelegde rit gaan worden.Empie69 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:58:
Volgende week dinsdag 24-3 om 15:45 testrit FSD in Tilburg gepland. Er is een plekje vrij om mee te rijden.
Heb je interesse? Stuur me even een PM.
Edit: @Mar.tin is de gelukkige
De nieuwe A16 is na maanden pas toegevoegd. Maar de max snelheden op die weg kloppen voor geen meter (autopilot springt steeds terug naar 80). Dat zou met FSD toch echt beter moeten werken en sneller geupdate worden anders krijg je gevaarlijke situatiespdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:41:
[...]
Waarom ik het helemaal vreemd vind, is omdat we nu al 9 maanden geen kaart updates hebben gehad en er schijnbaar wel iets op kaart-nivo gewijzigd lijkt te zijn. Maar ook dat ondanks geen kaart update het nu wel opeens mogelijk is om via de A16 te navigeren. En dat ik bijna zeker weet dat de manier van weergave van alternatieve routes is veranderd. Of dit alles iets met FSD of de mogelijk nieuwe navigatie oplossing Voyager Trip Planner te maken heeft, geen idee
Ja, het is echt gevaarlijk hoe de auto ook daarop reageert, veel te zenuwachtig.Ingmar7 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:54:
[...]
De nieuwe A16 is na maanden pas toegevoegd. Maar de max snelheden op die weg kloppen voor geen meter (autopilot springt steeds terug naar 80). Dat zou met FSD toch echt beter moeten werken en sneller geupdate worden anders krijg je gevaarlijke situaties
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Laat ik daar nou écht heel slecht in zijn. Maar zal mijn best doen. Weet iemand of ze bezwaar hebben als je een GoPro tegen het dak zuignapt?pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:36:
[...]
Nou, dat zal een goed gedocumenteerde en visueel vastgelegde rit gaan worden.
Ik vermoed dat het na goedkeuring ook weer een tijd stil gaat worden hier hoor, zodra de centjes binnenrollen is het weer een stuk minder boeiend dan nu hype maken.pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:54:
[...]
Ja, blijkbaar doet Tesla Europe dat minder slecht dan Down Under waar nog niks over v14 is gecommuniceerd. Ik ben dan ook vooral benieuwd hoe het na de initiële uitrol verder gaat qua updates. Of bv alleen minor updates met fixes zijn toegestaan (14.2.2 -> 14.2.3) of dat feature updates ook mogen (14.2 -> 14.3). Waar een compleet nieuwe release v15 waarschijnlijk een full new approval wordt
De vraag is inderdaad wel hoe NL / EU omgaat met updates, maar ook dat, minder spannend als je een release in het wild hebt draaien waarop je veiligheid en performance kunt bewijzen met échte nummers, échte ritten en échte mensen, ipv "getrainde" chauffeurs die de hele dag niets anders doen en in een straal van max 10-15 minuten rondom 5 SC's rondrijden.
En nu heb je ook al de spreekwoordelijke voet in de deur met (waarschijnlijk) goedkeuring op in elk geval een versie die dan aan de minimum vereisten voldoet. Je zou niet direct verwachten dat er dan voor nieuwe versies een volle testronde gedaan moet worden om die op alle punten opnieuw te checken. Daarnaast verwacht ik dat naar aanleiding hiervan wellicht regelgeving ook mee gaat bewegen. Je zag het laatst al met die wijziging rondom summon / banish, en de vrij heldere vereisten die daar voor gelden.
Volgens mij mag dat niet, alleen telefoon. Ik was bewust achterin in het midden gaan zitten, maar als degene voorin ook gaat filmen heb je kans dat je elkaar in de weg zitMar.tin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:04:
[...]
Laat ik daar nou écht heel slecht in zijn. Maar zal mijn best doen. Weet iemand of ze bezwaar hebben als je een GoPro tegen het dak zuignapt?
FSD14 lite is inderdaad de belofte, maar voorlopig is dat er nog niet. Ik moet het nog zien in hoeverre het uberhaupt gaat komen, en in hoeverre het net zo goed zal zijn als FSD14 op HW4.Damian schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:17:
[...]
Daar zijn 2 opties voor aangegeven door Tesla.
Die hardware upgrade is theoretisch een optie, maar praktisch niet. Naast de computer is HW4 vooral anders qua camera's en als je die zou willen upgraden, dan moet de kabelboom er ook aan geloven. Plus je zit met energymanagement. Je zit al snel op 1000 dollar per auto aan hardwarekosten en ik denk een vergelijkbaar bedrag aan een monteur. Op miljoenen auto's wordt dat een vrij prijzige opgave, dat free of charge doen voor een paar maandjes 99 dollar is denk ik te gek.
Daarnaast gaat HW4 goedkeuring al relatief moeizaam
Sowieso; zie ook de tweet van vandaag. Men is al 1.5 jaar bezig met EU approval. Hoe toevallig is het toevoegen van de bumpercam 1 jaar geleden?
Bumpercam is niet nodig voor FSD is mij altijd gezegd door tesla. Daar ga ik ze ook aan houden.
Heeft deze het toch bij het juiste eind gehadkarel_G_1981 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:54:
[...]
Daarom is de goedkeuring nu uitgesteld tot 10 april 😢🥺
Deze situaties zijn al lang al getest en zelfs reageren op lichtsignalen en handgebaren van verkeersregelaars. Een rotonde in Parijs met 12 banen zelfs. Genoeg van terug te vinden.FreakGIB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 11:23:
[...]
Ik heb zelf alleen EAP op mijn leaseauto, maar ik hoop dat we in ieder geval een maand mogen testen, zoals ze volgens mij ook in de VS hebben gedaan.
Ik wil dan vooral kijken hoe hij omgaat met de hele smalle weggetjes in Reeuwijk-Dorp, waar je aan beide kanten water hebt en regelmatig moet uitwijken op iemands oprit om tegemoetkomend verkeer te laten passeren. Ik ben ook benieuwd of hij begrijpt wanneer tegenliggers met lichtsignalen aangeven van “kom maar door”.
Daarnaast ben ik benieuwd wat er gebeurt als je de grens overgaat. Afgelopen weekend in Luxemburg had ik namelijk bijna één lange rechte route vanuit Nederland via België — dat zou in theorie perfect door FSD afgehandeld moeten kunnen worden.
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
ik heb een tesla model 3 2019 met aangeschafte FSD, gaat dit dan ook op mijn auto straks werken?
can you read my mind?
Gaat de autopilot software dadelijk ook gebruik kunnen maken van onderliggende verbeteringen van FSD? Een soort FSD met een hele hoop achter slot en grendel? Of blijft het de oude software zijn die we nu hebben?
En ik ga er vanuit dat er ook een abonnement vorm beschikbaar komt voor FSD? De Tesla medewerker gaf aan ''vooralsnog alleen aankoop''.
En ik ga er vanuit dat er ook een abonnement vorm beschikbaar komt voor FSD? De Tesla medewerker gaf aan ''vooralsnog alleen aankoop''.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik heb veel FSD-video’s bekeken, dus het kan zijn dat ik het gemist heb, maar ik bedoel het volgendekijk vanaf 1:07 en 2:44 daar heb je een stuk waar auto's elkaar moeten passeren.wouter1971 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:22:
[...]
Deze situaties zijn al lang al getest en zelfs reageren op lichtsignalen en handgebaren van verkeersregelaars. Een rotonde in Parijs met 12 banen zelfs. Genoeg van terug te vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door FreakGIB op 20-03-2026 14:30 ]
Nee, HW3 zit nog steeds op FSD v12 en die gaat hier niet komen.cruncher schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:25:
ik heb een tesla model 3 2019 met aangeschafte FSD, gaat dit dan ook op mijn auto straks werken?
Nee, AutoPilot en FSD zijn 2 compleet verschillende software.spartacusNLD schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:27:
Gaat de autopilot software dadelijk ook gebruik kunnen maken van onderliggende verbeteringen van FSD? Een soort FSD met een hele hoop achter slot en grendel? Of blijft het de oude software zijn die we nu hebben?
Het zou me verwonderen als er geen abonnement zou komen. Het is overal zo, waarom zou het hier niet zijn. Het zal waarschijnlijk nog een tijdje gewoon aankoop zijn en dan overschakelen op enkel abonnement, zo is het overal gegaan.
Ik denk dat dit is wat je zoekt. Misschien heeft @Destynx nog meer van dit soort filmpjesFreakGIB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Ik heb veel FSD-video’s bekeken, dus het kan zijn dat ik het gemist heb, maar ik bedoel het volgende
[YouTube: Reeuwijk-Dorp - Beautiful little Dutch city's - FULL HD 2015]
kijk vanaf 1:07 en 2:44 daar heb je een stuk waar auto's elkaar moeten passeren.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 20-03-2026 14:42 ]
Thxpdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:40:
[...]
Ik denk dat dit is wat je zoekt. Misschien heeft @Destynx nog meer van dit soort filmpjes
Waar baseer je dit op?Fire69 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:47:
[...]
Nee, HW3 zit nog steeds op FSD v12 en die gaat hier niet komen.
[...]
Misschien wat indirect bewijs, maar er zijn in EU alleen Ride-Alongs geweest met Junipers en M3H waarop v14.1.7 draaide
Heb net zelf een FSD testrit gedaan in Utrecht. Er scheen ook net een nieuwe FSD versie geïnstalleerd te zijn. Was eigenlijk best onder de indruk en het rijdt inderdaad heel relaxed (misschien iets te).
'Moeilijke' rotondes van de A12 naar de Waterlinieweg en naar het Wilhelminapark gingen allemaal soepel. Alleen op de Singel in Utrecht was hij wat voorzichtig met het inhalen van fietsers, maar met wat gas bij geven (zonder stuuringreep) ging hij er zelf toch veilig langs.
Hopelijk komt FSD snel beschikbaar!
'Moeilijke' rotondes van de A12 naar de Waterlinieweg en naar het Wilhelminapark gingen allemaal soepel. Alleen op de Singel in Utrecht was hij wat voorzichtig met het inhalen van fietsers, maar met wat gas bij geven (zonder stuuringreep) ging hij er zelf toch veilig langs.
Geen foto toevallig gemaakt van de FSD versie?MegaCookie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:33:
Heb net zelf een FSD testrit gedaan in Utrecht. Er scheen ook net een nieuwe FSD versie geïnstalleerd te zijn. Was eigenlijk best onder de indruk en het rijdt inderdaad heel relaxed (misschien iets te).
Ik doel vooral op het "die gaat hier niet komen".
In de VS reden ze ook alleen met de M3H volgens mij? Wat ik van NL gezien heb was het zelfs alleen de M3H, op basis daarvan zou je stellen dat de MY ook pech heeft.pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:
[...]
Misschien wat indirect bewijs, maar er zijn in EU alleen Ride-Alongs geweest met Junipers en M3H waarop v14.1.7 draaide
Meer dan een jaar geleden werd hier nog geroeptoeterd dat FSD nooit in Nederland toegestaan zou worden want niet veilig etc. Tot nu toe heeft Tesla nog steeds redelijk positief beeld geschetst over HW3, ik heb nog steeds goede hoop dat dat uiteindelijk wel vrijgegeven gaat worden.
Op basis van wat ik tot nu toe van FSD gezien heb verwacht ik geen problemen op dit soort wegen. Heb even geen bronnen dus je moet het van mijn "trust me bro" hebben dat ik ergens wat vergelijkbaars heb gezien op smalle wegen met beperkingen aan één van beide zijden.FreakGIB schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:33:
[...]
Ik heb veel FSD-video’s bekeken, dus het kan zijn dat ik het gemist heb, maar ik bedoel het volgende
[YouTube: Reeuwijk-Dorp - Beautiful little Dutch city's - FULL HD 2015]
kijk vanaf 1:07 en 2:44 daar heb je een stuk waar auto's elkaar moeten passeren.
Vertel mij wat (MY24 maar wel HW4). Het enige wat mij dan een beetje geruststeld is dat er volgens Teslafi ook legacy MY's 2026.2.9.1 hebben gekregenBeekforel schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:46:
[...]
op basis daarvan zou je stellen dat de MY ook pech heeft.
https://www.tesla.com/nl_...-supervised-ride-along-nl
De ride-alongs zijn in NL nog steeds niet verlengd trouwens.
De ride-alongs zijn in NL nog steeds niet verlengd trouwens.
Voor wat ik voorbij heb zien komen pakken ze "gewoon" een nieuwe demo-auto waar ze FSD op rammen. Dat zal dus nooit een oud model hebben, hoogste kmstand die ik heb gezien lag ergens richting de 5000km.pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:
[...]
Ze hebben ook eigenlijk allemaal zonder uitzondering nog een "preparation readiness for delivery" melding onderin hangen, dus zijn functioneel nieuwe auto's die nog nooit aan een klant geleverd geweest zijn en dus op korte termijn weer doorschuiven met een beetje korting zoals ze dat altijd doen met de demo's.
Denk dat dat verder dus niet zoveel te maken heeft met de uitrol.
#mijntheorie
[ Voor 4% gewijzigd door Mar.tin op 20-03-2026 15:59 ]
De RDW test (voor zover we weten) met V14, de ride alongs ook. V12 is ondertussen meer dan een jaar oud en veel minder capabel. Als ze effectief met V14 de certificatie doen gaan ze niet ook een veel oudere versie goedkeuren. Daarvoor zijn de regels in de EU veel te streng. Tesla heeft ook specifieke EU aanpassingen gedaan aan V14 (meldingen op het scherm ivm aankomende maneuvers en zo) , ze gaan geen tijd steken om dat te backporten naar oudere versies.
YouTube: FSD SOON in Europe! Netherlands April 10 Target + Massive Tesla Test...
Als ze 10 april niet halen, zeggen ze gewoon dat ze 4 oktober bedoelden met 4/10
Als ze 10 april niet halen, zeggen ze gewoon dat ze 4 oktober bedoelden met 4/10
Welk jaar?Mar.tin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:29:
YouTube: FSD SOON in Europe! Netherlands April 10 Target + Massive Tesla Test...
Ik heb zojuist een testrit gehad in Eindhoven FSD v14.2.2.5pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:05:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door jojost1 op 20-03-2026 17:03 ]
Een nieuwe ride-along video van een interessantere route in Eindhoven met FSD v14.2.2.5. De nieuwe update was vannacht geïnstalleerd zeiden ze bij Tesla. Vergeleken met eerdere testdrives geen wezenlijk verschil met v14.1.7 voor m'n gevoel, maar zo'n rit is niet erg lang natuurlijk.
Een aantal interessante gevallen waaronder een héél smal stukje (max 2 meter) waar de auto dus eigenlijk niet eens doorheen zou mogen (Model 3 incl spiegels is nét breder dan 2m). Zie beschrijving & video voor timestamps:
YouTube: Nieuwe Tesla FSD v14.2.2.5 update in Nederland, Eindhoven 🇳🇱 | 20 ma...
Een aantal interessante gevallen waaronder een héél smal stukje (max 2 meter) waar de auto dus eigenlijk niet eens doorheen zou mogen (Model 3 incl spiegels is nét breder dan 2m). Zie beschrijving & video voor timestamps:
YouTube: Nieuwe Tesla FSD v14.2.2.5 update in Nederland, Eindhoven 🇳🇱 | 20 ma...
Top, ik (we) zullen dinsdag in Tilburg ook checken, maar ben benieuwd naar verschillen tussen de versies. Heb je er video van?jojost1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Ik heb zojuist een testrit gehad in Eindhoven FSD v14.2.2.5
Direct bijzonder: Zij draaien 2026.3.5 icm 14.2.2.5, en "wij" draaien 2026.2.9.1 met 14.2.2.5jojost1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:03:
Een nieuwe ride-along video van een interessantere route in Eindhoven met FSD v14.2.2.5. De nieuwe update was vannacht geïnstalleerd zeiden ze bij Tesla. Vergeleken met eerdere testdrives geen wezenlijk verschil met v14.1.7 voor m'n gevoel, maar zo'n rit is niet erg lang natuurlijk.
https://www.notateslaapp.com/nl/software-updates/
2026.3.5 is geen publiek bekende build voorzover ik weet, erg benieuwd wat daar verschillend aan zou zijn en of die dan ook nog uitgerold wordt voor 10 april.
Goed om te weten wellicht is dat de visualisatie vzviw niet gekoppeld is aan de FSD versie en dus iets anders kan doen dan waar de auto op registeert (doelende op de hobbels die niet altijd op het scherm staan)
En weer een onterecht, maar vriendelijk, fietser-voor-laat-moment, dat is er in elk geval nog niet uitgestampt in 14.2.2.5
Ik voel me aangesproken rondom 20:53
Edit: Is dat kanaal van jou? Mag ik dinsdag mijn ritje aan jou delen om te uploaden daar? DM me anders
Edit2: Nette rit, weinig op aan te merken verder. Dat ie op het einde een vak in probeert te kneien is ook leuk, maar wat een gepruts. Huidige autopark is beter, en dat is al mwah. 100x steken om een half vrij vak in te komen
[ Voor 22% gewijzigd door Mar.tin op 20-03-2026 17:37 ]
Ook een ritje gemaakt en bijzonder weinig op aan te merken. Voelt volwassen aan, nergens was een ingreep nodig. Een relatief drukke binnenstad met ladende vrachtwagens half op de weg, suïcidale fietsers en blinde voetgangers was geen probleem, waarbij we ook hier een situatie hadden waarbij de auto handsignalen leek te herkennen.
Reed wel een beetje truttig/voorzichtig, waarbij ik me afvraag wat minder geduldige medeweggebruikers daarmee gaan doen. Maar geen enkel moment onveilig gevoeld of ook maar iets van vage situaties meegemaakt.
Mocht Tesla het ook op mijn hw3 model3 uitbrengen, zie ik mij het wel toevoegen.
Reed wel een beetje truttig/voorzichtig, waarbij ik me afvraag wat minder geduldige medeweggebruikers daarmee gaan doen. Maar geen enkel moment onveilig gevoeld of ook maar iets van vage situaties meegemaakt.
Mocht Tesla het ook op mijn hw3 model3 uitbrengen, zie ik mij het wel toevoegen.
waarschijnlijk niet, jij hebt AI3/HW3 en zult vermoedelijk moeten wachten op een FSD v14Litecruncher schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:25:
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
Aso's heb je overal, en den mensch is nou eenmaal gewoon heel gejaagd. Ik sta elke dag opnieuw bij dezelfde verkeerslichten te wachten tot de mensen die me met 70 voorbij jakkerden binnen de bebouwde kom opgetrokken zijn omdat zij moesten stoppen en ik met gewoon 50 door had kunnen rijden. Je doet er weinig aan.Fly-guy schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:25:
Gelukkig kan je aan de buitenkant niet merken of zo'n auto zelf rijdt, dus het fenomeen pesten zal wel beperkt blijven. En als de auto rijdt heb ik (nog veel meer) schijt aan drammers.
Fyi: de RDW heeft kort gereageerd op Tesla's verwachtingen voor de goedkeuring van FSD. "In deze eindfase kijkt de RDW grondig naar de testresultaten en wordt de data geanalyseerd. Tijdens deze eindfase beoordelen onze inspecteurs alle data en testresultaten en na afronding van dit proces zal er een beslissing genomen worden over de toelating van het rijhulpsysteem FSD Supervised."
Het bericht van Tesla zelf vind ik positiever dan wat de RDW zegt, daarom wilde ik het even delen.
Het bericht van Tesla zelf vind ik positiever dan wat de RDW zegt, daarom wilde ik het even delen.
Ik vind het een logische en in realiteit gegronde reactie, vermoedelijk gedoeld op het beperken van de hoeveelheid capaciteit die niet publiek reageren kost omdat er dan via de pers en publiek relatief veel vragen binnen komen. En de RDW zegt in principe:Hayte schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:39:
Fyi: de RDW heeft kort gereageerd op Tesla's verwachtingen voor de goedkeuring van FSD. "In deze eindfase kijkt de RDW grondig naar de testresultaten en wordt de data geanalyseerd. Tijdens deze eindfase beoordelen onze inspecteurs alle data en testresultaten en na afronding van dit proces zal er een beslissing genomen worden over de toelating van het rijhulpsysteem FSD Supervised."
“Tesla heeft zijn huiswerk ingeleverd, dat gaan we nu nakijken, en becijferen”
Tesla is natuurlijk optimistisch, al dan niet om op zijn amerikaans invloed uit te oefenen, terwijl ze in feite ook niets meer of minder melden dan:
“We hebben ons huiswerk ingeleverd, de RDW verwacht het 10 april nagekeken te hebben. We verwachten een voldoende te halen want we hebben natuurlijk goed ons best erop gedaan.”
het meest positieve wat ik uit het rdw bericht haal is dit:
Betekent in mijn ogen dat het in ieder geval erg serieus wordt overwogen en niet alleen een spelletje is van Tesla zelf.Ongeveer 18 maanden geleden is het gezamenlijke intensieve testprogramma begonnen.
Zijn er nog andere merken die zulke testen enz hebben doorgegeven aan RDW? Maw gaan er nog andere merken autonoom rijden( supervised)? Of is tesla momenteel de enige speler in Europa?
Dit. Je houdt een fabrikant toch niet 18 maanden lang aan het lijntje om dan toch uiteindelijk te zeggen: helaas. Dan moeten er toch ruim van te voren zeer serieuze bedenkingen worden geuitgjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:47:
het meest positieve wat ik uit het rdw bericht haal is dit:
[...]
Betekent in mijn ogen dat het in ieder geval erg serieus wordt overwogen en niet alleen een spelletje is van Tesla zelf.
Inmiddels op musk zijn eigen X. Hij zegt 20/04. Wat een grap🤣
Top dat je het in je video hebt gemonteerd. Ben zo vrij geweest je filmpje ook op TFF te delenjojost1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 16:59:
[...]
Ik heb zojuist een testrit gehad in Eindhoven FSD v14.2.2.5(Software versie 2026.3.5)
[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 20-03-2026 18:21 ]
Zou niet weten waarom. Als tesla 18 maanden geleden de requirements heeft ontvangen en daar niet aan voldoet dan is het afkeur en kunnen ze weer opnieuw naar de tekentafel.pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:10:
[...]
Dit. Je houdt een fabrikant toch niet 18 maanden lang aan het lijntje om dan toch uiteindelijk te zeggen: helaas. Dan moeten er toch ruim van te voren zeer serieuze bedenkingen worden geuit
Andere merken zijn (nog lang) zo ver niet.Boy1308 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:10:
Zijn er nog andere merken die zulke testen enz hebben doorgegeven aan RDW? Maw gaan er nog andere merken autonoom rijden( supervised)? Of is tesla momenteel de enige speler in Europa?
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
:strip_exif()/f/image/e5n2GVgE0roL6DygidT0p1lL.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals al gezegd , de manier wordt waarop hier steeds wordt gecommuniceerd via persberichten en tweets is toch wel heel raar. Blijkbaar was het toch weer niet afgestemd.
[ Voor 18% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-03-2026 19:10 ]
Er is in elk geval niets over aangekondigd.revolution-nl schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:30:
[...]
Andere merken zijn (nog lang) zo ver niet.
Tesla is het enige automerk dat zo ver is met autonoom rijden op enige schaal. En laat je niet wijsmaken over waymo want dat zijn heel beperkte geofenced scenario’s waar die auto’s zelfs met alle extra sensoren constant in de problemen komen.Boy1308 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:10:
Aha! Dat bewijst dat tijdens het testen al allerlei verbeteringen zijn doorgevoerd!pdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:20:
[...]
Top dat je het in je video hebt gemonteerd. Ben zo vrij geweest je filmpje ook op TFF te delen
Hoe had je dan verwacht dat er gecommuniceerd werd?karel_G_1981 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:55:
[Afbeelding]
Zoals al gezegd , de manier wordt waarop hier steeds wordt gecommuniceerd via persberichten en tweets is toch wel heel raar. Blijkbaar was het toch weer niet afgestemd.
Zullen hoogstens details zijn die niet tot grote vertragingen gaan leiden. Er zal echt wel een beeld zijn opgebouwd in 18 maanden. Als goedkeuring niet een realistisch scenario was had de RDW wel wat anders gecommuniceerdMasterchiev schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:28:
[...]
Zou niet weten waarom. Als tesla 18 maanden geleden de requirements heeft ontvangen en daar niet aan voldoet dan is het afkeur en kunnen ze weer opnieuw naar de tekentafel.
Zakelijker in ieder geval en op zijn minst de berichtgeving afstemmen met de RDW al is het alleen maar om irritatie te voorkomengjcvro schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:12:
[...]
Hoe had je dan verwacht dat er gecommuniceerd werd?
[ Voor 20% gewijzigd door karel_G_1981 op 20-03-2026 19:16 ]
Met een baas die alles op X gooit?karel_G_1981 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:15:
[...]
Zakelijker in ieder geval en op zijn minst de berichtgeving afstemmen met de RDW al is het alleen maar om irritatie te voorkomen
Zojuist een Model 3 Standard gereden. Klopt het dat in de 3 geen dode hoek detectie lampje in de zwarte cover van de deuren zit, zoals wel in de Y?
Klein rood lampje in de driehoekjes/speakers. Valt niet heel erg op.zunrob schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:23:
Zojuist een Model 3 Standard gereden. Klopt het dat in de 3 geen dode hoek detectie lampje in de zwarte cover van de deuren zit, zoals wel in de Y?
Tenzij het weggehaald is bij de standard.
[ Voor 6% gewijzigd door gjcvro op 20-03-2026 20:59 ]
Spread the wordpdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 18:20:
[...]
Top dat je het in je video hebt gemonteerd. Ben zo vrij geweest je filmpje ook op TFF te delen
Ik zag je opmerking over de maximale breedte, maar in Nederland tellen de spiegels niet mee (in Duitsland wel)jojost1 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:03:
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 20-03-2026 21:48 ]
Zou het kunnen dat het besluit is genomen om een release uit te stellen, omdat ze dan 14.2 ipv 14.1 erdoor kunnen krijgen in 1x?
Of, is de situatie 'testen zijn klaar, nu tijd voor papierwerk' en heeft Tesla daarom besloten nu de voertuigen met vrijstelling dan maar gelijk met 14.2 door te testen voor een toekomstige update?
Of zou het puur toeval zijn dat er nu net 14.2 in een testauto is gespot
Of, is de situatie 'testen zijn klaar, nu tijd voor papierwerk' en heeft Tesla daarom besloten nu de voertuigen met vrijstelling dan maar gelijk met 14.2 door te testen voor een toekomstige update?
[ Voor 32% gewijzigd door Richh op 20-03-2026 22:04 ]
Ik denk dat het plan van releasen met 14.2 er al was aangezien er al sinds grofweg 10-03 14.2.2.5 op klant-auto’s met aangeschafte fsd geïnstalleerd wordt. En dat ze tot einde datacollectieperiode op 14.1 zijn blijven rijden voor consistentieRichh schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:01:
Zou het kunnen dat het besluit is genomen om een release uit te stellen, omdat ze dan 14.2 ipv 14.1 erdoor kunnen krijgen in 1x?
Ahja check, fair point. Maar goed, als ik per ongeluk dit straatje in reed met een Model 3 was ik sowieso omgedraaid, ik zou het niet aandurven. Zo close was het welpdidi schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:46:
[...]
Ik zag je opmerking over de maximale breedte, maar in Nederland tellen de spiegels niet mee (in Duitsland wel)
/f/image/jRXUmjZl68EwcawE2SXATjJh.png?f=fotoalbum_large)