Ik heb het als Belg ook even gevraagd en hij antwoordt positief. Dus ik weet niet hoe betrouwbaar dat antwoord is 
(Juniper met 2026.2.9.1)
(Juniper met 2026.2.9.1)
Weet je dat zeker? Want deze werkt wel als PDC indicator, ik heb er sinds kort een cover op zitten dus kan het wetenpdidi schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:05:
[...]
Front camera wordt niet gebruikt/is niet nodig voor FSD.
Ik moest even schakelen (PDC, Primary Domain Controler), maar is iets met parkeren. In US rijden Legacy HW4 MY's met FSD v14 zonder bumpercamMaurice- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:31:
[...]
Weet je dat zeker? Want deze werkt wel als PDC indicator, ik heb er sinds kort een cover op zitten dus kan het wetenMijn Tesla is een rijdende Rudolph op het scherm.
Ik wacht het allemaal af. Als FSD hier in EU weer is met andere “maatregelen” bijv richtingaanwijzer bevestigen dan sla ik het al over. Ik hoop het niet omdat de meerijd sessies dit niet laten zien.Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:21:
Ik bedacht me net met naar huis rijden:
Ofwel we hebben vrijdag FSD = plezier
Ofwel we hebben vrijdag géén FSD, en nog minimaal 2 weken extra speculatievoorpret.
Beiden is leuk.
Of er komt naar buiten dat de RDW het niet aandurft/vind passen binnen de regels en het helemaal niet gaat gebeuren..Mar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:21:
Ik bedacht me net met naar huis rijden:
Ofwel we hebben vrijdag FSD = plezier
Ofwel we hebben vrijdag géén FSD, en nog minimaal 2 weken extra speculatievoorpret.
Beiden is leuk.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik bedoelde niet dat het noodzakelijk zou zijn maar vind het moeilijk te geloven dat deze waardevolle input niet gebruikt wordt bij FSD.gjcvro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:17:
Anders gesteld, als de bumpercam noodzakelijk is, zijn er maar heel weinig auto's geschikt.
Ach dan is 3 maanden zeiken tegen elkaar hoe kut Tesla, RDW en Sinterklaas zijn ook vermaak. En dan is er vast een ander EU land dat wel toegang biedtgjcvro schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:39:
[...]
Of er komt naar buiten dat de RDW het niet aandurft/vind passen binnen de regels en het helemaal niet gaat gebeuren..
Ik verwacht dergelijke maatregelen niet, ik verwacht een directe update naar 14.2.2.5 vanaf de 14.1.x.x die ze nu draaien.Masterchiev schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:27:
[...]
Ik wacht het allemaal af. Als FSD hier in EU weer is met andere “maatregelen” bijv richtingaanwijzer bevestigen dan sla ik het al over. Ik hoop het niet omdat de meerijd sessies dit niet laten zien.
Ik denk dat FSD al goed gekeurd is in welke vorm dan ook maar dat het wachten is op tesla om het eea te implementeren.
Bron? Edit: https://teslaownersclub.n...-lightshow-14-maart-2026/revolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:52:
Afgelopen zaterdag was de Tesla light show op het RDW terrein in Lelystad en de officiële video wordt 20 Maart gepubliceerd
[ Voor 72% gewijzigd door Mar.tin op 17-03-2026 23:10 ]
Ik was van de partij en heb daar wat lijntjes, echt heel tof overigens, echt een aanrader om eens heen te gaanMar.tin schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:03:
[...]
Bron? Edit: https://teslaownersclub.n...-lightshow-14-maart-2026/
Edit 2: wat foto’s:
https://www.linkedin.com/...fgXF?originalSubdomain=nl
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 17-03-2026 23:10 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Had ik geweten dat het was had ik denk ik wel aangesloten, ook al ben ik dr niet zo vanrevolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:09:
[...]
Ik was van de partij en heb daar wat lijntjes, echt heel tof overigens, echt een aanrader om eens heen te gaan
Ik denk dat een bumper niet rigide genoeg is voor een ADAS camera. Bij een lichte touche zouden er dan al kalibratie problemen kunnen ontstaanMaurice- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:53:
[...]
Ik bedoelde niet dat het noodzakelijk zou zijn maar vind het moeilijk te geloven dat deze waardevolle input niet gebruikt wordt bij FSD.
In het 3/Y topic kreeg iemand toch ook een melding over een vervuilde bumpercam bij inschakelen van basic AP(?)
Wordt misschien ondertussen wel gebruikt, maar het lijkt toch wel heel beperkt te zijn: YouTube: Tesla Robotaxi is FINALLY "Unsupervised"Maurice- schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 22:53:
[...]
Ik bedoelde niet dat het noodzakelijk zou zijn maar vind het moeilijk te geloven dat deze waardevolle input niet gebruikt wordt bij FSD.
In het 3/Y topic kreeg iemand toch ook een melding over een vervuilde bumpercam bij inschakelen van basic AP(?)
welke software versie zit je nu dan want als ik de assist vraag dan krijg ik de meldingdjbarney schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:37:
same here, volgens assist zit ik in early access groep, maar heb nooit een ride along gedaan, de auto is een lease ookt zal allemaal wel, ik zie t wel langskomen als het zover is
PSN: FreakGIB
[ Voor 12% gewijzigd door Makkelijk op 18-03-2026 08:57 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dan weet jij vast ook of het toeval was dat het op het RDW test circuit heeft plaats gevondenrevolution-nl schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:09:
[...]
Ik was van de partij en heb daar wat lijntjes, echt heel tof overigens, echt een aanrader om eens heen te gaan
Dat werkt allemaal met zwaar verouderde meuk. Als je op FSD software gaat zitten zit je op het neural net, dus dan werkt het allemaal anders.Makkelijk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:56:
Mijn Tesla geeft best vaak een ping voor groen stoplicht terwijl dat dan een stoplicht rechtsaf is ipv de rechtdoor wat ik sta. Gaat FSD in die situatie niet rijden? Of hij reageert op het volgende stoplicht terwijl mijne rood is. Ik denk minstens 1x per week “dit zou dus mis zijn gegaan”.
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Nee dat weet ik niet, ik had er wel een gevoel bijpdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:10:
[...]
Dan weet jij vast ook of het toeval was dat het op het RDW test circuit heeft plaats gevonden
De AutoSteer (voorheen AutoPilot) softwarestack is ongeveer net zo gelijk als bedenken dat Windows 95 en een recente versie van MacOS, beiden een besturingssysteem voor een "PC" zijn.Makkelijk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 08:56:
Mijn Tesla geeft best vaak een ping voor groen stoplicht terwijl dat dan een stoplicht rechtsaf is ipv de rechtdoor wat ik sta. Gaat FSD in die situatie niet rijden? Of hij reageert op het volgende stoplicht terwijl mijne rood is. Ik denk minstens 1x per week “dit zou dus mis zijn gegaan”.
Daarom is de goedkeuring nu uitgesteld tot 10 april 😢🥺pdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:10:
[...]
Dan weet jij vast ook of het toeval was dat het op het RDW test circuit heeft plaats gevonden
Heb je met zo'n claims ook een betrouwbare bron of alleen die "Trust me bro" berichten op X? Ik vind het proces allemaal erg frustrerend, en zo'n claims helpen daar niet bijkarel_G_1981 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:54:
[...]
Daarom is de goedkeuring nu uitgesteld tot 10 april 😢🥺
Ik kom met zoeken niet verder dan "Trust me bro, ik heb iemand gesproken", en daarna de halve wereld die op "trust me bro" afgaat en het overneemt als "mogelijk waar".GarageGoblin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:15:
[...]
Heb je met zo'n claims ook een betrouwbare bron of alleen die "Trust me bro" berichten op X? Ik vind het proces allemaal erg frustrerend, en zo'n claims helpen daar niet bij
[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 18-03-2026 13:57 ]
Klopt frustrerend is het wel. Jammer dat er niets uit officiële kanalen komtMar.tin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Ik kom met zoeken niet verder dan "Trust me bro, ik heb iemand gesproken", en daarna de halve wereld die op "trust me bro" afgaat en het overneemt als "mogelijk waar".
https://x.com/Rustavi/status/2034163059518750928?s=20 Er is nog deze tweet, die zegt zich op meerdere bronnen te baseren, maarja, het blijft "trust me bro".
We gaan het beleven.
Dan hoop ik maar dat het stilte voor de storm is en vrijdag gewoon FSD released wordt.karel_G_1981 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Klopt frustrerend is het wel. Jammer dat er niets uit officiële kanalen komt
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Wat dat betreft is X echt verschrikkelijk geworden. Zoveel random accounts die "iets" hebben gehoord en voor je het weet neemt een van de "rumor accounts" het weer over. De bron is een cirkel van 2 mensen die naar elkaar wijzen zeg maarMar.tin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:53:
[...]
Ik kom met zoeken niet verder dan "Trust me bro, ik heb iemand gesproken", en daarna de halve wereld die op "trust me bro" afgaat en het overneemt als "mogelijk waar".
https://x.com/Rustavi/status/2034163059518750928?s=20 Er is nog deze tweet, die zegt zich op meerdere bronnen te baseren, maarja, het blijft "trust me bro".
We gaan het beleven.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Lees vooral de comments onder de sourceRichh schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:19:
[...]
Wat dat betreft is X echt verschrikkelijk geworden. Zoveel random accounts die "iets" hebben gehoord en voor je het weet neemt een van de "rumor accounts" het weer over. De bron is een cirkel van 2 mensen die naar elkaar wijzen zeg maar
Desondanks is de kans natuurlijk best wel aanwezig dat het een paar weekjes langer moet duren. En ook nog wel langer dan 10 april.
Persoonlijk denk ik overigens niet dat je met de laatste software update per direct zonder nieuwe update, gebruik van FSD kan maken. En als het er komt, denk ik dat de FSD buyers er wellicht nog eerder bij kunnen dan de mensen die daarna pas het maandabo afsluiten. Ik gok op zo'n gefaseerde rollout.
Nee, alleen de AI4 auto's met FSD v14 krijgen nu nog niet 2026.8. In de US is dit al sinds de uitrol van FSD v14 het geval: die zitten nog steeds op een aparte branch. Daar liep men al een hele tijd achter met 2025.44.25.5+ en sinds kort dus op de aparte branch 2026.2.9(.1) welke op basis is van 2026.2 (zowel in US/CA en nu dus ook in EU)Odysseus1985 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:12:
Ik hoop nog steeds dat het vrijdag uitgebracht wordt.
Overigens vind ik het wel opvallend dat de meeste refreshed modellen met AI4 dan een versie achterlopen (2026.2.9.1) op AI3 modellen als het niet met FSD te maken heeft. Terwijl er in die 2026.8 update een specifieke functie zit voor de Juniper modellen.
[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 18-03-2026 16:08 ]
Ah dat verklaart een hoop. Snap ik meteen waarom mijn auto nu op de losse FSD branch zit. Dank voor de toelichting.pdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:01:
[...]
Nee, alleen de AI4 auto's met FSD v14 krijgen nu nog niet 2026.8. In de US is dit al sinds de uitrol van FSD v14 het geval: die zitten nog steeds op een aparte branch. Daar liep men al een hele tijd achter met 2025.44.x en sinds kort dus op basis van 2026.2 (zowel in US/CA en nu dus ook in EU)
Waar moet ik dit zien? Zit dit in de instructies gebakken? Want het lijkt te strak om uit de gelezen wegbelijning te komen? (heb mijn auto permanent op donker staan dus heb ook moeite met de vertaling naar wit-zwart).pdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:37:
Iemand eerder deze U-turn mogelijkheid gezien als je op een rijstrook voor linksaf staat (viel mij pas op in 2026.2.3)? Misschien voor FSD om te weten of het daar mag
[Afbeelding]
De kronkel die ik nog ingewikkeld vind is dat we nu allemaal 14.2.2.5 uitgedeeld krijgen, en voorzover we weten er getest is op 14.1.1.7? Dus het best mogelijk is dat een (groot gedeelte) van de (potentieel) benodigde fikses allang in auto's van klanten aanwezig zijn.
Ik denk dat deze iets duidelijker is:Mar.tin schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:31:
[...]
Waar moet ik dit zien? Zit dit in de instructies gebakken? Want het lijkt te strak om uit de gelezen wegbelijning te komen? (heb mijn auto permanent op donker staan dus heb ook moeite met de vertaling naar wit-zwart).
Dit zijn de navigatie-instructies toch?
Thanks, zal er zo eens op lettenpdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:53:
[...]
Ik denk dat deze iets duidelijker is:
[Afbeelding]
Viel me onlangs ook op. Softwareversie 2026.2.3pdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:53:
[...]
[Afbeelding]
Waarom ik het helemaal vreemd vind, is omdat we nu al 9 maanden geen kaart updates hebben gehad en er schijnbaar wel iets op kaart-nivo gewijzigd lijkt te zijn. Maar ook dat ondanks geen kaart update het nu wel opeens mogelijk is om via de A16 te navigeren. En dat ik bijna zeker weet dat de manier van weergave van alternatieve routes is veranderd. Of dit alles iets met FSD of de mogelijk nieuwe navigatie oplossing Voyager Trip Planner te maken heeft, geen ideeTdem schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:20:
[...]
Viel me onlangs ook op. Softwareversie 2026.2.3
[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 18-03-2026 20:00 ]
[ Voor 23% gewijzigd door Mar.tin op 18-03-2026 20:15 ]
[ Voor 22% gewijzigd door cacofant op 19-03-2026 08:13 ]
Tesla Model 3 RWD (2023)
2026.4.5 is een speciale release voor Zuid Koreaanse CyberTruck met FSD v14 (Zuid Korea is het enige land buiten US/CA waar v14 al is toegestaan)Masterchiev schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:13:
Twee nieuwe softwares zijn uitgebracht 8.3 en 4.5.[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 19-03-2026 10:49 ]
Either moet je dit nog een maand herhalen of het is morgen feest.
Ik concludeer dat ik op mijn 80km naar huis, geen plekken tegen kom waar dit mogelijk ispdidi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:53:
[...]
[Afbeelding]
Op basis van video's lijkt het erg contextafhankelijk hoe (on)-pittig hij rijdt, maar waar logischerwijs mogelijk gewoon de snelheidslimiet pakken moet wel moeten kunnen toch inderdaad.cacofant schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:11:
Gisteren meegereden in Duiven, moet zeggen het voelt heel natuurlijk. Net alsof de bestuurder zelf reed.
Geen moment onveilig gevoeld. Zelfs niet dwars door Arnhem met alle fietsers, voetgangers.
Vond wel dat de snelheid en pit er meer in mag, trekt op als een oud medemens, en gaat waar je 80 mag, rond de 72 rijden. Dat zou bij mij wel irritatie opleveren als ik achter een zelfrijdende Tesla zou rijden.
De auto reed op het einde 1x verkeerd (parkeeplaats Hornbach op), dus rotonde te vroeg, En 1x heeft de bestuurder gas moeten geven bij een stoplicht omdat de auto met oranje ineens vol op de rem ging bij het stoplicht en toen het stoplicht niet meer goed op groen kon zien gaan (die melding kwam ook op voorhand in het scherm).
Het is vooral allemaal erg voorzichtig, vooral met voetgangers en fietsers. Anders krijgen ze geen goedkeuring van de RDW begreep ik van de bestuurder.
Grappig, ik heb gisteren ook in Duiven meegereden. Ik ben er erg van onder de indruk. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet vrijgegeven gaat worden. FSD rijdt beter dan menig automobilist zelf rijdt. De bestuurder heeft de auto ook door erg kleine straatjes laten rijden en dat gaat allemaal goed. 1 keer heeft hij moeten ingrijpen, de Tesla reed, binnen de bebouwde kom, voorbij een bus die bij de bushalte weg wilde rijden en richting aan gaf en die gaf hij geen voorrang.cacofant schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:11:
Gisteren meegereden in Duiven, moet zeggen het voelt heel natuurlijk. Net alsof de bestuurder zelf reed.
Geen moment onveilig gevoeld. Zelfs niet dwars door Arnhem met alle fietsers, voetgangers.
Vond wel dat de snelheid en pit er meer in mag, trekt op als een oud medemens, en gaat waar je 80 mag, rond de 72 rijden. Dat zou bij mij wel irritatie opleveren als ik achter een zelfrijdende Tesla zou rijden.
PSN ID: Svennie-NL
Van alle onterechte voorranggevens die er zijn, is een bus overslaan dan wel weer een beetje sufSvennie schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:20:
[...]
Grappig, ik heb gisteren ook in Duiven meegereden. Ik ben er erg van onder de indruk. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet vrijgegeven gaat worden. FSD rijdt beter dan menig automobilist zelf rijdt. De bestuurder heeft de auto ook door erg kleine straatjes laten rijden en dat gaat allemaal goed. 1 keer heeft hij moeten ingrijpen, de Tesla reed, binnen de bebouwde kom, voorbij een bus die bij de bushalte weg wilde rijden en richting aan gaf en die gaf hij geen voorrang.
Wat betreft de kaarten, toen ik naar Tesla reed werd ik voorbij een afslag gestuurd die ik wel moest hebben en dat deed FSD ook, de bestuurder moest de Tesla overrulen zodat hij toch die afslag pakte, dat bewijst natuurlijk niet dat de kaarten aan elkaar gelijk zijn maar het lijkt er wel op
meer kan ik er niet van maken, het werkt te goedMar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:02:
[...]
Van alle onterechte voorranggevens die er zijn, is een bus overslaan dan wel weer een beetje suf
PSN ID: Svennie-NL
Nog iets minder dan 10 uur voor de activatie. Middernacht ga ik meteen m’n eerste fsd rit makenMar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:53:
[...]
Either moet je dit nog een maand herhalen of het is morgen feest.
Denk je echt dat het zo is haha? Ik hoop het!karel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Nog iets minder dan 10 uur voor de activatie. Middernacht ga ik meteen m’n eerste fsd rit maken
Aaah! Zie nu ook 2.9.2 verschijnen.pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:03:
[...]
2026.4.5 is een speciale release voor Zuid Koreaanse CyberTruck met FSD v14 (Zuid Korea is het enige land buiten US/CA waar v14 al is toegestaan)
De RDW updates ???? Ook gepinpoint voor het early access programma ?
Ik durf er wel wat op te wedden dat het zeker niet zo gaat verlopenkarel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Nog iets minder dan 10 uur voor de activatie. Middernacht ga ik meteen m’n eerste fsd rit maken
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Voor de bestuurder iig maar goed dat je het niet hebt gefilmd, want dat zou wschl zijn/haar ontslag hebben betekendspartacusNLD schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:11:
[...]
Het was dit stoplicht:
[Afbeelding]
We wilden recht door. Dat licht stond op rood (voor de kenners, bij de Ordina torens in de buurt). De lichten voor naar links gingen op groen. En toen begon de auto te rijden. Ik heb heel wat filmpjes gemaakt, maar omdat we al bijna terug waren had ik precies dit niet op beeld. Het hielp denk ik ook niet dat de model 3 al over de dubbel streep stond en je zelf moeilijk kon zien wat de kleur van het licht was. En de model 3 daarom dacht dat ''naar links'' ook voor ''rechtdoor'' als verkeerslicht gold. Omdat er best wat ruimte zit tussen deze strepen en de verkeerslichten zelf had ik het op tijd door en konden we nog ruim op tijd stoppen.
Ah. Ik wist niet dat er een apart topic voor was. Excuus.pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:19:
[...]
Voor de bestuurder iig maar goed dat je het niet hebt gefilmd, want dat zou wschl zijn/haar ontslag hebben betekend
[ Voor 42% gewijzigd door spartacusNLD op 19-03-2026 15:29 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Toch wel concerning, als je kijkt op google streetview en over de dubbele lijnen heen staat, dat je dan alsnog de linker verkeerslichten neemt (die nog slechter zichtbaar zijn dan degene voor rechtdoor). Zou het nog kunnen dat de bestuurder zelf op het gaspedaal drukte omdat hij zelf dacht dat het groen was (en dacht dat de Tesla voor de zoveelste keer niet begon met rijden)? Ik kan me voorstellen dat als je zover naar voren staat dat je als bestuurder de verkeerslichten boven je niet ziet, maar wel de verkeerslichten voor linksafspartacusNLD schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 15:25:
[...]
Ja, hij was echt heel flink geschrokken, ook visueel zat hij er zo bij ->. Het is dat ik goed aan het opletten was, en echt actief aan het opletten was of de software fouten maakte, anders waren we we gewoon een verkeersplein opgereden.
[ Voor 20% gewijzigd door pdidi op 19-03-2026 16:38 ]
Ook al verwacht ik het inmiddels niet meer, voor de zekerheid doe ik met je meekarel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Ik heb van NL denk ik een behoorlijk percentage van de gepubliceerde video’s aandachtig bekeken en het nog niet gezien. Ik zou inderdaad wellicht verwachten dat het de safety driver is geweest die een fout maakte. 14.1.7 lijkt eerder niet dan wel te gaan rijden bij groen.pdidi schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:21:
[...]
Toch wel concerning, als je kijkt op google streetview en over de dubbele lijnen heen staat, dat je dan alsnog de linker verkeerslichten neemt (die nog slechter zichtbaar zijn dan degene voor rechtdoor). Zou het nog kunnen dat de bestuurder zelf op het gaspedaal drukte omdat hij zelf dacht dat het groen was (en dacht dat de Tesla voor de zoveelste keer niet begon met rijden)? Ik kan me voorstellen dat als je zover naar voren staat dat je als bestuurder de verkeerslichten boven je niet ziet, maar wel de verkeerslichten voor linksaf
Ik vind het een gemiste kans dat je op het touchscreen niet kunt zien of de bestuurder het gaspedaal indrukt. Merkte ik ook tijdens mijn rit dat het daardoor niet altijd duidelijk was of de bestuurder moest ingrijpen. In de telemetry data van de dashcams kun je dat gelukkig wel terugzienMar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Ik heb van NL denk ik een behoorlijk percentage van de gepubliceerde video’s aandachtig bekeken en het nog niet gezien. Ik zou inderdaad wellicht verwachten dat het de safety driver is geweest die een fout maakte. 14.1.7 lijkt eerder niet dan wel te gaan rijden bij groen.
Draaien ze nog 14.1.7? @spartacusNLD
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 19-03-2026 17:43 ]
Je zou denken dat er met alle feedback en km’s die inmiddels in Nederland zijn gerede inmiddels 14.2.2.5 draait. Deze zit ook in de laatste update voor Nederland.Mar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:25:
[...]
Ik heb van NL denk ik een behoorlijk percentage van de gepubliceerde video’s aandachtig bekeken en het nog niet gezien. Ik zou inderdaad wellicht verwachten dat het de safety driver is geweest die een fout maakte. 14.1.7 lijkt eerder niet dan wel te gaan rijden bij groen.
Draaien ze nog 14.1.7? @spartacusNLD
Vandaar ook de vraag, maar tot aan de 12e heb ik nog filmpjes gezien waar ze daadwerkelijk 14.1.7 draaiden en dat ook lieten zien. En ik draai al sinds de 10e met 2026.2.9.1 met 14.2.2.5 erin. Dus tja, zeg het maar.karel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 17:48:
[...]
Je zou denken dat er met alle feedback en km’s die inmiddels in Nederland zijn gerede inmiddels 14.2.2.5 draait. Deze zit ook in de laatste update voor Nederland.
Hier nog steeds 2.3 met instelling op geavanceerd.Mar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:08:
[...]
Vandaar ook de vraag, maar tot aan de 12e heb ik nog filmpjes gezien waar ze daadwerkelijk 14.1.7 draaiden en dat ook lieten zien. En ik draai al sinds de 10e met 2026.2.9.1 met 14.2.2.5 erin. Dus tja, zeg het maar.
In Nederland de release in maart en de rest van Europa een maand later is mijn conclusieMar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:11:
In tegenstelling tot in de omringende landen zijn in NL de testritten (nog) niet verlengd naar eind april ik weet niet of dat hoopgevend moet zijn of niet maar ik kies ervoor van wel.
NL:
https://www.tesla.com/nl_...-supervised-ride-along-nl
DE
https://www.tesla.com/nl_...-supervised-ride-along-de
FR
https://www.tesla.com/nl_...-supervised-ride-along-fr
DK
https://www.tesla.com/nl_...-supervised-ride-along-dk
Eens, 20 maart middernachtkarel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:17:
[...]
In Nederland de release in maart en de rest van Europa een maand later is mijn conclusie
En FSD? Of niet?Masterchiev schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:12:
[...]
Hier nog steeds 2.3 met instelling op geavanceerd.
Haha kan je dat zien ergens ? Geen FSD. Wil de maandelijkse subscriptionMar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:20:
[...]
En FSD? Of niet?
Is toch je driving score niet hoog genoeg vanwege je snelheid(geen idee of dat meetelt of dat het gewoon random is dus gebruik het maar als argument
)
[ Voor 6% gewijzigd door Masterchiev op 19-03-2026 18:44 ]
Nee, had de assistant het van de week al gevraagd. Vermoedelijk zal het wel het gebrek aan FSD zijn op dit moment in tijd dan. Dan wordt er doorgaans niet pro-actief een FSD versie gepushed.Masterchiev schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:43:
[...]
Haha kan je dat zien ergens ? Geen FSD. Wil de maandelijkse subscription
[ Voor 17% gewijzigd door Mar.tin op 19-03-2026 18:56 ]
Ik zie het niet gebeuren meer althans voormezelf. De updates gaan zo langzaam gepushed worden. Ik verwacht niet aankomende 5 uur een 2.9.x update.Mar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:46:
[...]
Nee, had de assistant het van de week al gevraagd. Vermoedelijk zal het wel het gebrek aan FSD zijn op dit moment in tijd dan. Dan wordt er doorgaans niet pro-actief een FSD versie gepushed.
Om voor mij onduidelijke redenen zit niet altijd in alle versies een actuele FSD versie namelijk. Misschien de benodigde bandwith voor het formaat van de updates?
Ja, daar lijkt het wel op.talkatoo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:20:
Als het hier uitkomt, komt er dan een subscription optie? Heb alleen EAP, ga er geen 3800 euro voor betalen
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Op basis van de situatie in andere landen wel. Met een discount naar €49 als je al EAP hebt.talkatoo schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:20:
Als het hier uitkomt, komt er dan een subscription optie? Heb alleen EAP, ga er geen 3800 euro voor betalen
Zonder aangeschafte FSD zie ik dat ook niet gebeuren. Sowieso op basis van Australie verwacht ik een rustige rollout, met een bredere rollout en abbo’s na een paar dagen/ week om de eerste kreukels eruit te strijkenMasterchiev schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:13:
[...]
Ik zie het niet gebeuren meer althans voormezelf. De updates gaan zo langzaam gepushed worden. Ik verwacht niet aankomende 5 uur een 2.9.x update.
Als er al een reactie komt, dan zal het eerder morgen einde van de dag zijn. Het RDW laat het aan Tesla weten, en die storten het vervolgens over de media heen. Dan nog wachten tot Tesla de sluizen mag opengooien en mensen het mogen gebruiken...Mar.tin schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:19:
[...]
Eens, 20 maart middernachtik ben er klaar voor in elk geval
Ik verwacht: goedkeuring is goedkeuring, en binnen enkele uren daarna de eerste voertuigen vrijgegeven met een vinkje ergens.Luchtbakker schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:36:
[...]
Als er al een reactie komt, dan zal het eerder morgen einde van de dag zijn. Het RDW laat het aan Tesla weten, en die storten het vervolgens over de media heen. Dan nog wachten tot Tesla de sluizen mag opengooien en mensen het mogen gebruiken...
Ik zie het, zelfs met goedkeuring het niet eerder dan April gebeuren. Maar zelfs over de goedkeuring heb ikzelf sterk mijn twijfels, maar we zullen zien. Ik zit er ook op te wachten voor mijn Y.
Een onderzoek naar of fixes uit 2024 voldoende waren om 6 ongelukken waarin mogelijk te laat gewaarschuwd werd voor camerazicht degradatie (denk aan regen, sneeuw, slecht weer etc) te voorkomen. Gebaseerd op ongelukken uit 2023. Omdat er onvoldoende bekend is op hoeveel voertuigen de update uitgerold is en de effectiviteit ervan.LtMarx schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:41:
https://www.theverge.com/...ng-nhtsa-probe-march-2026
moeten er niet dit soort berichten komen die de RDW ook leest
[ Voor 25% gewijzigd door Mar.tin op 19-03-2026 23:08 ]
Dat zal ook de reden zijn waarom het zo lang duurt. Als de RDW eenmaal zijn goedkeuring heeft gegeven zullen zij moeten uitleggen als er toch iets mis blijkt te zijnLtMarx schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 22:41:
https://www.theverge.com/...ng-nhtsa-probe-march-2026
moeten er niet dit soort berichten komen die de RDW ook leest
[ Voor 18% gewijzigd door GarageGoblin op 20-03-2026 00:09 ]
GarageGoblin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 00:05:
Het is 20 maart! Ik ben toch even naar de auto gelopen om te kijken. Je raadt nooit wat ik zag!
Op mijn model Y Juniper 2026.9.1 met FSD
Helemaal niets
En? Hoe was de rit?karel_G_1981 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:07:
[...]
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Vlug de datum van de auto op 10 april zetten..robbinonline schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:17:
Together with RDW, we have officially completed the final vehicle testing phase for Full Self-Driving (Supervised) and have submitted all documentation required for the UN R-171 approval + Article 39 exemptions. The RDW team is now reviewing the documentation and test results package internally. They have communicated the expected approval for Netherlands date of 4/10, shifting from 3/20 previously and we look forward to successful completion of this cooperation.
Following the Netherlands’ approval, European countries will be able to recognize this approval nationally. We are anticipating a possible EU-wide approval during the summer.
Over the past 18 months, this approval has involved a series of intense documentation, development, testing, research & audits. Including but certainly not limited to:
– 1,600,000+ km of FSD (Supervised) testing on EU roads
– 13,000+ customer sales ride-alongs
– 4,500+ track test scenario executions
– Thousands of pages of written documentation for 400+ compliance requirements
– Dozens of research studies into safety performance/results
We're extremely proud of the work conducted with the RDW team up until this point.
We very much look forward to the approval in April, and sharing FSD (Supervised) with our patient EU customers!
https://x.com/teslaeurope/status/2034872940542800361?s=46
Vlug de datum van de auto op 10 april zetten..robbinonline schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:16:
https://x.com/teslaeurope/status/2034872940542800361?s=46
Together with RDW, we have officially completed the final vehicle testing phase for Full Self-Driving (Supervised) and have submitted all documentation required for the UN R-171 approval + Article 39 exemptions. The RDW team is now reviewing the documentation and test results package internally. They have communicated the expected approval for Netherlands date of 4/10, shifting from 3/20 previously and we look forward to successful completion of this cooperation.
Following the Netherlands’ approval, European countries will be able to recognize this approval nationally. We are anticipating a possible EU-wide approval during the summer.
Over the past 18 months, this approval has involved a series of intense documentation, development, testing, research & audits. Including but certainly not limited to:
– 1,600,000+ km of FSD (Supervised) testing on EU roads
– 13,000+ customer sales ride-alongs
– 4,500+ track test scenario executions
– Thousands of pages of written documentation for 400+ compliance requirements
– Dozens of research studies into safety performance/results
We're extremely proud of the work conducted with the RDW team up until this point.
We very much look forward to the approval in April, and sharing FSD (Supervised) with our patient EU customers!
Wel een beetje flauw om daar tot de 20ste mee te wachten terwijl ze het allang wisten. Maar het ziet er desalniettemin hoopvol uit!Mar.tin schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:19:
Communicatie! Awesome! Hopen dat deze tijdlijn haalbaar is!![]()
Voor nu nog maar 3 weken zelf rijden dan
Geef ons op zijn minst alvast Grok als bedanktje voor all het wachten of geupdate software kwa kaarten en rijgedrag zonder de FSD nog enabeld, of een geupdate EAP.Maurice- schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:30:
[...]
Wel een beetje flauw om daar tot de 20ste mee te wachten terwijl ze het allang wisten. Maar het ziet er desalniettemin hoopvol uit!
Geen idee wat daar de interne afspraken over zijn, misschien mocht het niet?Maurice- schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:30:
[...]
Wel een beetje flauw om daar tot de 20ste mee te wachten terwijl ze het allang wisten. Maar het ziet er desalniettemin hoopvol uit!