• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:50

Cordon

Lievelings jankert

FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:57:
[...]

Dan vraag ik me af of bij de Tesla Dealers hun Demo auto's al wel allemaal de FSD update hebben gehad?
dat zou toch vandaag zijn?
Dat is binnen tesla zelf, die kunnen het gewoon naar de auto's pushen. :P

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
Cordon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:04:
[...]

Dat is binnen tesla zelf, die kunnen het gewoon naar de auto's pushen. :P
Kunnen ze dat echt want toen ik er deze week was voor de voorruit camera clean
praate ik even met de medewerker van de garage afdeling en vroeg over de FSD update ze zij ja gewoon geduild hebben zelfs onze medewerkers die een Tesla rijden worden niet voorgetrokken dus vraag me af of ze uberhoubt een software er doorheen kunnen pushen?

PSN: FreakGIB

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
charlie7 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:49:
Vanochtend heeft de auto weer gezocht naar updates.. Helaas, nog steeds niet.
De pagina's in dit topic komen er in zo'n snel tempo bij dat ik niet alles gelezen heb. Is er al een manier om het te voorspoedigen?
FSD kopen lijkt (met de nadruk op lijkt) voorrang te geven. Daarna kan je het binnen 48 uur na betalen refund en alsnog een abbo nemen.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:50

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:08:
[...]

praate ik even met de medewerker van de garage afdeling en vroeg over de FSD update ze zij ja gewoon geduild hebben zelfs onze medewerkers die een Tesla rijden worden niet voorgetrokken dus vraag me af of ze uberhoubt een software er doorheen kunnen pushen?
Dat was mijn ervaring in Amsterdam ook. Ze zouden geen toegang hebben in de systemen om voertuigen te forceren andere updates te installeren. Ze kunnen alleen herinstallaties uitvoeren en onderdelen swappen en her-registreren voor wat ik begreep.

Ik verwacht dat de voertuigen van Tesla zelf in een demo-pool zitten die automatisch de nieuwste updates krijgen, net als FSD en dus daarom niet hoeven te wachten.

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Voor mij is een Tesla met FSD ook interessant, maar wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de fouten die FSD maakt? En wat als deze fout een boete of een ongeval veroorzaakt? Kun je nog tijdig ingrijpen als FSD besluit een foute actie uit te voeren?

10kWp zon - 30kWh accu - 64kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

• Luchtbakker

Luchtbakker

peter123 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:11:
maar wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de fouten die FSD maakt? En wat als deze fout een boete of een ongeval veroorzaakt?
Wat is er onduidelijk aan het woord 'Supervised' ?

Ik snap echt niet hoe mensen hier nog denken enige discussiepunt van te kunnen maken, of hoe dit in enige vorm onduidelijk kan zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Luchtbakker op 17-04-2026 10:13 ]

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:08:
[...]

Vanuit Tesla wel, er waren natuurlijk ook test Tesla's. ze gaan medewerkers geen voorrang geven. Dat is dan weer een secundaire voorwaarde en daar houden amerikanen niet van :P

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voor mij is een Tesla met FSD ook interessant, maar wie is eigenlijk verantwoordelijk voor de fouten die FSD maakt? En wat als deze fout een boete of een ongeval veroorzaakt? Kun je nog tijdig ingrijpen als FSD besluit een foute actie uit te voeren?
FSD Supervised het is een rijhulpsysteem waarbij de bestuurder altijd moet opletten en beschikbaar moet zijn om in te grijpen. De verantwoordelijkheid ligt dus volledig bij de bestuurder.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Jij, jij, ja.

• Renevo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:31
Mbt de navigatieissues. Volgens mij gebruikt Tesla de kaarten van OpenStreetMap voor het bepalen van de wegen. Maar visueel op het scherm en ook voor het bepalen van een route van A naar B wordt GoogleMaps overlap gebruikt. Het kan dus zo zijn dat je op je scherm gewoon een weg ziet, maar als je op OpenStreetMap kijkt deze weg ontbreekt. Mogelijk dat ook markeringen en strepen op de weg afwijken tov GoogleMaps en OpenStreetMap. Je kan gewoon de kaarten bekijken op de website van OpenStreetMap en eventuele fouten doorgeven of markeren.

Mogelijk dat issues hier ook mee te maken hebben.

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

Renevo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:14:
Mbt de navigatieissues. Volgens mij gebruikt Tesla de kaarten van OpenStreetMap voor het bepalen van de wegen. Maar visueel op het scherm en ook voor het bepalen van een route van A naar B wordt GoogleMaps overlap gebruikt. Het kan dus zo zijn dat je op je scherm gewoon een weg ziet, maar als je op OpenStreetMap kijkt deze weg ontbreekt. Mogelijk dat ook markeringen en strepen op de weg afwijken tov GoogleMaps en OpenStreetMap. Je kan gewoon de kaarten bekijken op de website van OpenStreetMap en eventuele fouten doorgeven of markeren.

Mogelijk dat issues hier ook mee te maken hebben.
Bijzondere combinatie. Op Google Maps is hier nog iets als een rotonde, geeft navigatie dus ook aan. Maar OpenStreetMap geeft 'm netjes aan als voorrangskruising.

FSD geeft hier ook aan "Rotonde, zoveelste afslag". Maar hij ziet dat je geen voorang hebt ookal zit je op de rotonde. Was wel spannend de eerste keer :D

• Gmorx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:47
revolution-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:03:
[...]

De negatieve ondertoon was gewoon ronduit storend, je zal Wouter nooit een louter positieve review horen geven zoals hij dat bijv. bij VW doet.

Het punt is dat hij ook wel enigszins positief moet zijn over bijv. 3 basic omdat de propositie gewoon steengoed is, maar dat kan bij Tesla niet zonder te sneren en ondertoontjes.

Nee legacy Autoblog is wel klaar voor mij :w
De man is geen autojournalist maar een ‘youtuber’ of ‘influencer’ omdat er weinig objectiefs aan is en veel om zijn (boomer) beleving gaat. Het is een bron van vermaak net zoals Top Gear. Verder niet serieus nemen. ☺️

• peter123
  • Niet online
Als ik het dus goed begrijp kun je, als FSD een fout maakt dit gemakkelijk corrigeren, zonder gevaar voor medeweggebruikers te veroorzaken? Er zijn best wel wat verontrustende filmpjes op internet. Maar daarbij lette de bestuurder vaak even niet op.

• charlie7
  • Laatst online: 16:04

charlie7

pr0

Odie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:10:
[...]

FSD kopen lijkt (met de nadruk op lijkt) voorrang te geven. Daarna kan je het binnen 48 uur na betalen refund en alsnog een abbo nemen.
Mijn CC gaat maar tot 2500 :P

MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland

• Luchtbakker

Luchtbakker

Cordon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:17:
[...]

Bijzondere combinatie. Op Google Maps is hier nog iets als een rotonde, geeft navigatie dus ook aan. Maar OpenStreetMap geeft 'm netjes aan als voorrangskruising.

FSD geeft hier ook aan "Rotonde, zoveelste afslag". Maar hij ziet dat je geen voorang hebt ookal zit je op de rotonde. Was wel spannend de eerste keer :D
Tesla gebruikt openstreepmap voor andere zaken.

Voor de satelietweergave gebruikt Tesla Google Maps. Voor Routing engine (de eigenlijke routeberekening) gebruikt Tesla data van het bedrijf Mapbox.

Onderliggende kaartdata (straten, snelheidslimieten, POI's) Tesla haalt navigatiedata uit OpenStreetMap (OSM) en TomTom.

Realtime verkeer is een mix van Mapbox-data, TomTom/Azure Maps, en Tesla's eigen fleet-data.

Of terwijl, Tesla gebruikt een mix van vele diensten voor hun kaartdiensten. (wat naar mijn mening vele malen eenvoudiger had gekund)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:34
revolution-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:03:
[...]

De negatieve ondertoon was gewoon ronduit storend, je zal Wouter nooit een louter positieve review horen geven zoals hij dat bijv. bij VW doet.

Het punt is dat hij ook wel enigszins positief moet zijn over bijv. 3 basic omdat de propositie gewoon steengoed is, maar dat kan bij Tesla niet zonder te sneren en ondertoontjes.

Nee legacy Autoblog is wel klaar voor mij :w
Jammer dat hij niet met een frisse blik naar tesla kan kijken . Altijd vol vooroordelen (vaak onjuiste) aannames, insinuaties. En vooral een negatieve connnotatie .Hij zegt bv dat er zoveel positieve verhalen zijn omdat mensen die het testen niets gewend zijn, nou Wouter ,er is namelijk ook nog niets vergelijkbaars als dit systeem.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:21
Denken jullie aan je bloeddruk omtrent Wouter? Elon zal er niet wakker van liggen denk ik, en hij bezit toch echt dat bedrijf ;)

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Cordon

Cordon

Lievelings jankert

peter123 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:19:
Als ik het dus goed begrijp kun je, als FSD een fout maakt dit gemakkelijk corrigeren, zonder gevaar voor medeweggebruikers te veroorzaken? Er zijn best wel wat verontrustende filmpjes op internet. Maar daarbij lette de bestuurder vaak even niet op.
Als jij goed oplet, gaat er niks mis. Let jij niet op, dan gaat de Tesla jouw bestraffen en mag je FSD niet meer gebruiken. Je hebt alle tijd om in te grijpen als je gewoon meekijkt. :P

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 12:34
Gmorx schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:18:
[...]

De man is geen autojournalist maar een ‘youtuber’ of ‘influencer’ omdat er weinig objectiefs aan is en veel om zijn (boomer) beleving gaat. Het is een bron van vermaak net zoals Top Gear. Verder niet serieus nemen. ☺️
ik luister doorgaans verder met veel plezier naar de bnr nationale autoshow overigens , los van m’n ergenissen over de vooroordelen van Wouter over tesla.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:16
FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:57:
[...]

Dan vraag ik me af of bij de Tesla Dealers hun Demo auto's al wel allemaal de FSD update hebben gehad?
dat zou toch vandaag zijn?
Het zou ook kunnen dat ze gisteren en vandaag gebruiken om de update naar hun demo-auto's te pushen. Daardoor staat de roll-out voor consumenten misschien even on-hold omdat die updates best wat data trekken en ze zo kunnen garanderen dat de demo's met de nieuwe FSD klaar staan voor potentiele klanten.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Luchtbakker

Luchtbakker

Destynx schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:30:
[...]

Het zou ook kunnen dat ze gisteren en vandaag gebruiken om de update naar hun demo-auto's te pushen. Daardoor staat de roll-out voor consumenten misschien even on-hold omdat die updates best wat data trekken en ze zo kunnen garanderen dat de demo's met de nieuwe FSD klaar staan voor potentiele klanten.
Ik heb eerder het idee dat Tesla nu wat hotfixes aan het maken is, en daarom de uitrol even on-hold heeft gezet.

• Renevo
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10:31
Wouterrrr issssnnnn Petrollllhead dinosaurrrr met een 911 uit het jaarrrr kruik en met een gemaakt zo leuk mogelijk accent en vergeet zijn coole haar niet. Misschien verder een prima kerel maar staat niet open voor EV. Ik zou mij daar vooral niet te druk over maken. Uitstervend ras die ICE club.

• Destynx
Luchtbakker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:31:
[...]

Ik heb eerder het idee dat Tesla nu wat hotfixes aan het maken is, en daarom de uitrol even on-hold heeft gezet.
Vraag me af wat ze dan met hun demo auto's gaan doen als dit klopt. Die gingen volgens mij vandaag met de nieuwe FSD rijden. Zullen ze dan de oude build er op zetten? Of krijgen die de nieuwe build met hotfixes alvast?

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Luchtbakker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:12:
[...]

Wat is er onduidelijk aan het woord 'Supervised' ?

Ik snap echt niet hoe mensen hier nog denken enige discussiepunt van te kunnen maken, of hoe dit in enige vorm onduidelijk kan zijn.
Met de kanttekening dat Tesla ongelukken die plaats vinden tot 5 seconden na uitschakeling van FSD beschouwt als FSD ongelukken. Als dan zou blijken dat er vanwege een ernstige fout van FSD het ongeluk is gebeurd en uit alles blijkt dat je als bestuurder niks fout hebt gedaan, dan denk ik dat je een heel sterk argument hebt bij de rechter

• Calibra 4 life
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 12:31
Destynx schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:32:
[...]

Vraag me af wat ze dan met hun demo auto's gaan doen als dit klopt. Die gingen volgens mij vandaag met de nieuwe FSD rijden. Zullen ze dan de oude build er op zetten? Of krijgen die de nieuwe build met hotfixes alvast?
Het stond bij tesla adam voor de deur helemaal met demo auto's waar er normaal 4 staan ofzo. Helaas vergeten te vragen of daar wel FSD op zat. Ik kwam voor een nieuw interieurfiltertje en camera reiniging... natuurlijk huilie huil gedaan om software versie... nutteloos uiteraard.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Hoe lukt het jullie om een bij een FSD rit een andere route te nemen als de Tesla wil volgen? Als de auto zijn knipperlicht naar linksaf heeft staan, en ik wil rechtsaf, dan bedien ik hendel en zie ik het icoon ook overgaan na rechtsaf slaan. Echter, de auto gaat gewoon linksaf zoals hij in eerste wilde doen.

Wat doe ik fout bij het overrulen van de voorgenomen route?

• mrturk76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:02
Zojuist in Hengelo FSD kunnen ervaren, ook nog eens via de self service. Het werkt verbluffend goed echter voor iemand met een lui oog, zoals ik, is het niet te gebruiken :(. Krijg om de haverklap meldingen dat ik moet opletten en daarna wordt het uitgeschakeld. Iemand hier ook dergelijke ervaringen?

• Odie
  • Nu online
charlie7 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:19:
[...]

Mijn CC gaat maar tot 2500 :P
Ik heb het gewoon betaald met iDEAL. Even je limiet ophogen en vier uur later gaan met die banaan.

• carpebios
  • Laatst online: 17:21
mrturk76 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:45:
Zojuist in Hengelo FSD kunnen ervaren, ook nog eens via de self service. Het werkt verbluffend goed echter voor iemand met een lui oog, zoals ik, is het niet te gebruiken :(. Krijg om de haverklap meldingen dat ik moet opletten en daarna wordt het uitgeschakeld. Iemand hier ook dergelijke ervaringen?
Dit zouden ze eigenlijk in de instellingen moeten toevoegen, dat je dat aan kan geven, waardoor hij hier rekening mee houdt.

Hier staat dat een zonnebril overdag wel helpt.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Odie
  • Nu online
Willianv schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:43:
Hoe lukt het jullie om een bij een FSD rit een andere route te nemen als de Tesla wil volgen? Als de auto zijn knipperlicht naar linksaf heeft staan, en ik wil rechtsaf, dan bedien ik hendel en zie ik het icoon ook overgaan na rechtsaf slaan. Echter, de auto gaat gewoon linksaf zoals hij in eerste wilde doen.

Ja lukt mij maar je moet het wel een beetje op tijd doen. Te laat weigert het systeem.

• Odie
  • Nu online
Even iets anders waar ik niemand (meer) over hoor: when Grok?

• thomas.tnc
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:37
Werkt het wel met een zonnebril op?

• Odie
  • Nu online
thomas.tnc schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:48:
[...]

Werkt het wel met een zonnebril op?
Ja maar dan kijkt de camera naar je hoofd en is het nog belangrijker om recht vooruit te kijken.

• mrturk76
Odie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:58:
[...]

Ja maar dan kijkt de camera naar je hoofd en is het nog belangrijker om recht vooruit te kijken.
Ik merkte dat ik dus meer bezig was om niet gestraft te worden dan opletten in het verkeer. Deed alles om zo recht mogelijk naar voren te kijken.

• Occy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:19
Hoi hoi!

Nou gister ook maar even het FSD abonnement afgesloten.
Hoe lang duurt het meestal voordat de software geïnstalleerd wordt?

Heb nog geen melding gehad helaas!

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:06
Ik heb hem ook gekocht van EAP naar FSD (€ 3.700,-) Ik had ook vooraf mijn Ideal limit omhoog gezet maar is blijkbaar niet nodig. Software in maandje, aftrekken en klaar. Blijkbaar na paar dagen pas afgeschreven. De update na ongeveer 30 uur binnen.

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:19
Occy schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:02:
Hoi hoi!

Nou gister ook maar even het FSD abonnement afgesloten.
Hoe lang duurt het meestal voordat de software geïnstalleerd wordt?

Heb nog geen melding gehad helaas!
Geen zinnig antwoord op te geven. Er zijn mensen die vanaf het eerste moment een abbo hebben genomen en nog steeds niet de update hebben. Afwachten maar.
Wel leuk dat FSD 32 dagen blijft werken met abonnement. Dat maakt de maandprijs bij jaarlijks gebruik 94,10 euro (moet je wel iedere keer opzeggen en op dag 32 weer abo afsluiten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h09yIHW5XGnklLPfTcuiIQ-KUuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rB66n1T8VYKW04wDZphsWQIA.png?f=fotoalbum_large
(Het scherm kan wel een keer een doekje gebruiken zie ik)

[ Voor 71% gewijzigd door pdidi op 17-04-2026 11:10 ]

• twan123
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11:06
zijn er al FSD gebruikers die op een weg hebben gezeten, waarbij je in een verkeers spiegel moet kijken dat er van links in een flauwe bocht niets aan komt.
Ik heb het nog niet kunnen testen, hier in Tilburg in het centrum zo'n situatie.
Kan een voorruit camera in een spiegel kijken..?

Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD

• Masterchiev
pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:05:
Wel leuk dat FSD 32 dagen blijft werken met abonnement. Dat maakt de maandprijs bij jaarlijks gebruik 94,10 euro
[Afbeelding]
(Het scherm kan wel een keer een doekje gebruiken zie ik)
In Amerika hebben ze toch jaar abbo? 999$ per jaar.

Prijzen ontlopen elkaar niet zag ik. Die 99$ is excl tax in Amerika.

• hansvanhengel
Ik dacht, laat ik eens doen alsof mijn neus bloed en contact opnemen met Tesla. Maar dan krijg ik dit bericht... is dit gewoon een AI antwoord? Ondanks dat er wel een echte naam onder staat? En daarnaast een antwoord in het Engels? Heel bijzonder en fout antwoord.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqerdssicVPHTiRIf4dQw3yFqcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0gXJRjazPtycaiaR8AyIrFi0.png?f=fotoalbum_large

• Luchtbakker

Luchtbakker

pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:36:
[...]

Met de kanttekening dat Tesla ongelukken die plaats vinden tot 5 seconden na uitschakeling van FSD beschouwt als FSD ongelukken. Als dan zou blijken dat er vanwege een ernstige fout van FSD het ongeluk is gebeurd en uit alles blijkt dat je als bestuurder niks fout hebt gedaan, dan denk ik dat je een heel sterk argument hebt bij de rechter
Welk argument? Dat Tesla al een keer of 20 in de software aangeeft dat je zelf ter alle tijden verantwoordelijk bent en je altijd moet kunnen ingrijpen als de auto iets fout doet?

Je kan het recht of krom praten, maar de uitleg en gebruik voorwaarden zijn zowel bij het afsluiten van het abonnement, als tijdens de Q&A dat je verplicht moet volgen in de auto glashelder dat JIJ verantwoordelijk bent en blijft voor alle gedragingen tijdens het gebruik van FSD, en dat je altijd de mogelijkheid hebt het systeem te overrulen bij fouten.

Vrij duidelijk toch?

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:49
Renevo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:31:
Wouterrrr issssnnnn Petrollllhead dinosaurrrr met een 911 uit het jaarrrr kruik en met een gemaakt zo leuk mogelijk accent en vergeet zijn coole haar niet. Misschien verder een prima kerel maar staat niet open voor EV. Ik zou mij daar vooral niet te druk over maken. Uitstervend ras die ICE club.
Nostalgie is ook leuk om wel beetje te houden, soms paard en wagen voorbij zie rijden (voor plezier) is ook wel leuk toch

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online
hansvanhengel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:12:
Ik dacht, laat ik eens doen alsof mijn neus bloed en contact opnemen met Tesla. Maar dan krijg ik dit bericht... is dit gewoon een AI antwoord? Ondanks dat er wel een echte naam onder staat? En daarnaast een antwoord in het Engels? Heel bijzonder en fout antwoord.

[Afbeelding]
Ha, dat is bijna 1-op-1 het antwoord (m.u.v. de opmerking over camera cleaning) wat ik heb gekregen. Mooi gescript antwoord dus. Had ook niet anders verwacht :). Model S nog steeds geen enkele update. Bij navraag of er potentieel software-updates worden tegengehouden door mijn service-afspraak kreeg ik als antwoord: "uw voertuig is voorzien van de laatste versie"... dat vroeg ik niet :D.

• Odie
  • Nu online
mrturk76 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:00:
[...]

Ik merkte dat ik dus meer bezig was om niet gestraft te worden dan opletten in het verkeer. Deed alles om zo recht mogelijk naar voren te kijken.
Niet doen. Chill en relax. Kijk gewoon naar voren, check af en toe je spiegels, laat je handen rusten op je benen. Maar ik geef toe, het systeem is trigger happy nu. Met dank aan de RDW.

• hansvanhengel
Nexz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:18:
[...]

Ha, dat is bijna 1-op-1 het antwoord (m.u.v. de opmerking over camera cleaning) wat ik heb gekregen. Mooi gescript antwoord dus. Had ook niet anders verwacht :). Model S nog steeds geen enkele update. Bij navraag of er potentieel software-updates worden tegengehouden door mijn service-afspraak kreeg ik als antwoord: "uw voertuig is voorzien van de laatste versie"... dat vroeg ik niet :D.
Maar het klopt ook gewoon niet, dat is het bijzondere. Ik heb een model Y Juniper AWD uit mei 2025. Ja de software is inderdaad niet geschikt voor FSD, maar dat vraag ik niet. De software bestaat al, en mijn auto is wel geschikt. Alleen heb ik (en velen met mij) hem om een of andere reden nog niet.

• mazzoop80
Eigenlijk is FSD supervised net als wat een rij-instructeur doet tijdens een auto rijles...

De instructeur is verantwoordelijk (en die instructeur in rijles zit nota bene op bijrijders stoel) Die instructeur is bij schade aansprakelijk (niet de bestuurder)

Wij moeten dus even op de instrteurs rol op ons nemen.

Dus JUIST opletten en stomme dingen voorkomen. Maar wel bestuurder FSD vertrouwen geven en fouten maken mag he (zeggen ze toch...)

Thats is it. Tot nader orde van RDW ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door mazzoop80 op 17-04-2026 11:24 ]

Luchtbakker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:16:
[...]

Welk argument? Dat Tesla al een keer of 20 in de software aangeeft dat je zelf ter alle tijden verantwoordelijk bent en je altijd moet kunnen ingrijpen als de auto iets fout doet?

Je kan het recht of krom praten, maar de uitleg en gebruik voorwaarden zijn zowel bij het afsluiten van het abonnement, als tijdens de Q&A dat je verplicht moet volgen in de auto glashelder dat JIJ verantwoordelijk bent en blijft voor alle gedragingen tijdens het gebruik van FSD, en dat je altijd de mogelijkheid hebt het systeem te overrulen bij fouten.

Vrij duidelijk toch?
Laat ik het anders stellen. Als er door een mankement een ongeluk gebeurd waar de bestuurder geen blaam treft, dan is de fabrikant aansprakelijk. Ik denk dat Grok het hierbij een keer juist heeft:
Als er een ongeluk gebeurt door een mankement in de FSD-software, sensoren of hardware, en de bestuurder heeft het systeem correct gebruikt (geen afleiding, geen misbruik), dan kun je de fabrikant (Tesla) aansprakelijk stellen via product liability (productaansprakelijkheid).

• Masterchiev
pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:23:
[...]

Laat ik het anders stellen. Als er door een mankement een ongeluk gebeurd waar de bestuurder geen blaam treft, dan is de fabrikant aansprakelijk. Ik denk dat Grok het hierbij een keer juist heeft:
Als er een ongeluk gebeurt door een mankement in de FSD-software, sensoren of hardware, en de bestuurder heeft het systeem correct gebruikt (geen afleiding, geen misbruik), dan kun je de fabrikant (Tesla) aansprakelijk stellen via product liability (productaansprakelijkheid).
Moet je auto wel helemaal voldoen aan de standaarden. Daarom neem ik ook maar geen commander.
Masterchiev schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:24:
[...]

Moet je auto wel helemaal voldoen aan de standaarden. Daarom neem ik ook maar geen commander.
Exact. Tesla zal alles uit de kast trekken om hier niet in mee te hoeven gaan

• Odie
  • Nu online
[...]

Daar zou sprake van zijn als jij bijvoorbeeld probeert te sturen en FSD dat actief belemmert. Of als jij op de rem trapt maar FSD vol gas blijft geven. Ja dan heb je een discussie. Tot nu toe zijn dat soort claims in de VS altijd weerlegd met bewijs uit de opgeslagen data.

• sander6
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:15
Yaksa schreef op donderdag 16 april 2026 @ 17:29:
[...]

Kan ook aan de manier van bewegen bij het kijken liggen. Kijk je strak naar een punt op de weg dan neem je de omgeving niet in je op waardoor je in feite niet kunt reageren op een plotselinge situatie die zich op dat moment niet in je gezichtsveld bevindt. Spiegelen moet je eigenlijk continue doen zodat je ook weet wat er achter je gebeurt. Ik weet nog wel dat ik bij mijn eerste rijlessen (zo'n 40 jaar geleden) met pijn in de nek uit de lesauto stapte......
Dat zou kunnen. Ik kijk zeker niet strak naar hetzelfde punt op de weg, lijkt mij levensgevaarlijk. Bij de ruim 40k Autopilot-kilometers geen last van gehad. Maar ik heb wel het idee dat het te maken heeft met lichtinval, het was gistermiddag behoorlijk zonnig. Later op de dag zonder problemen door-to-door kunnen rijden (~50km) met een "High attention" score.

• FreakGIB
welk oog is lui ik heb ook een lui ook maar is het linker oog en heb totaal geen robleem
verder ben ik 1.86 lang en zit vrij laag in mijn model 3 probeer wat met je zithouding kijken of dat helpt misschien.

• SimondeG
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:59
Is er al iets bekend over upgrades na 2026.3.6 ivm de goedgekeurde FSD versie door RDW die mogelijk niet match met toekomstige upgrades? Ik zit nu bijv. op 2026.3.6 en zou graag zsm de lente update 2026.14 krijgen, maar vraag me af of we vanwege FSD nu wellicht achter zullen (blijven) lopen. Is hier al iets over bekend?
Odie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:25:
[...]

Daar zou sprake van zijn als jij bijvoorbeeld probeert te sturen en FSD dat actief belemmert. Of als jij op de rem trapt maar FSD vol gas blijft geven. Ja dan heb je een discussie. Tot nu toe zijn dat soort claims in de VS altijd weerlegd met bewijs uit de opgeslagen data.
Ook helemaal mee eens. En ik weet er zijn heel veel FUD filmpjes waarbij uiteindelijk toch de bestuurder iets verkeerds deed. Daarom vind ik het zo jammer dat je op het touchscreen niet meteen kunt zien of iemand op het gaspedaal drukt (dat komt pas na 4 seconden )

[ Voor 12% gewijzigd door pdidi op 17-04-2026 11:30 ]

• Destynx
SimondeG schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:28:
Is er al iets bekend over upgrades na 2026.3.6 ivm de goedgekeurde FSD versie door RDW die mogelijk niet match met toekomstige upgrades? Ik zit nu bijv. op 2026.3.6 en zou graag zsm de lente update 2026.14 krijgen, maar vraag me af of we vanwege FSD nu wellicht achter zullen (blijven) lopen. Is hier al iets over bekend?
Ik ben juist andersom bang, mijn Model 3 Highland heeft nog 2026.2.3 en als ik nu 2026.14 krijg ben ik bang alsnog geen FSD te ontvangen (abonnement zaterdag ochtend afgesloten).

• peter123
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:36:
[...]

Dank nuttige informatie.
Ik dank ook iedereen die dit wil testen, ben benieuwd. Levert dit testen nog wat op? Een gratis unlimited FSD oid?

• Luchtbakker

Luchtbakker

[...]

Welk mankement? Geen afleiding en geen misbruik betekend dat je altijd hebt kunnen ingrijpen. Maar ik ga de discussie verder niet meer aan aangezien men altijd op zoek is naar een antwoord dat in hun straatje valt, terwijl de algemene voorwaarden van Tesla zelf, de naam supervised en de uitleg in het scherm exact al verteld in welke gevallen Tesla aansprakelijk te stellen valt; nooit dus.

En als je bang bent voor situaties waarin je de aansprakelijkheid denkt te kunnen weerleggen, moet je systemen als FSD gewoon niet gebruiken. Voorkomt een heleboel teleurstellingen en discussies die je nooit gaat winnen, ook juridisch niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Luchtbakker op 17-04-2026 11:40 ]

Luchtbakker schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:38:
[...]

Welk mankement? Geen afleiding en geen misbruik betekend dat je altijd hebt kunnen ingrijpen. Maar ik ga de discussie verder niet meer aan aangezien men altijd op zoek is naar een antwoord dat in hun straatje valt, terwijl de algemene voorwaarden van Tesla zelf, de naam supervised en de uitleg in het scherm exact al verteld in welke gevallen Tesla aansprakelijk te stellen valt; nooit dus.

En als je bang bent voor situaties waarin je de aansprakelijkheid denkt te kunnen weerleggen, moet je systemen als FSD gewoon niet gebruiken. Voorkomt een heleboel teleurstellingen en discussies die je nooit gaat winnen, ook juridisch niet.
Als je een beetje dit topic wat langer zou hebben gevolgd, had je wel geweten wat mijn straatje is. Ik zou zeggen begin op pagina 1 (of eigenlijk het topic daarvoor toen deze er nog niet was)

[ Voor 7% gewijzigd door pdidi op 17-04-2026 11:45 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:52
Odie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:10:
[...]

Dit is niet meer zo. Dit heb ik overigens afgelopen maandag gedaan :) en woensdagmiddag dan ook maar weer een refund aangevraagd.

Heb de centjes alweer terug, dus in feite kost het niks om te proberen (ja 2 dagen rentederving blabla). Maar bij mij werkte het dus niet (en nog steeds niet).

Voor wie het wil proberen, good to know dat als je dit met iDeal wil doen, je 4u van tevoren je bank mag informeren dat je een grote betaling gaat doen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Masterchiev schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:10:
[...]

In Amerika hebben ze toch jaar abbo? 999$ per jaar.

Prijzen ontlopen elkaar niet zag ik. Die 99$ is excl tax in Amerika.
Zolang FSDs nog een Voorlopige goedkeuring heeft denk ik niet dat Tesla al jaarabo hier zal gaan aanbieden

• igmt218
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:56
Net Tesla Tilburg gebeld, mijn proefrit van 4 uur vanmiddag met een Model Y met FSD Supervised gaat door. Blijkbaar zijn niet alle demo auto's reeds voorzien van de laatste update maar genoeg voor de proefritten die gepland staan.

• Odie
  • Nu online
peter123 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:32:
[...]

Dank nuttige informatie.
Ik dank ook iedereen die dit wil testen, ben benieuwd. Levert dit testen nog wat op? Een gratis unlimited FSD oid?
Je test niet. Je neemt een abonnement op een product. Nee het levert zeker niets op, het kost alleen maar geld.

• FreakGIB
Odie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:02:
[...]

Je test niet. Je neemt een abonnement op een product. Nee het levert zeker niets op, het kost alleen maar geld.
Het levert toch zeker wel ervaring op en we helpen mee met Trainen zover ik weet.

• mvoit
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:32
maart84 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:19:
Zijn er al ervaringen in file rijden? Ik vind zelf autopilot vaak niet fijn dan: soms veel te hard optrekken en weer remmen etc. Ook in chill modus. Ben benieuwd of dat anders is met fsd?
Gaat veel vloeiender. In de file zijn de waarschuwingen en meldingen voor het moeten opletten wel extra storend.

• n8n8n8
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:17
FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:03:
[...]

Het levert toch zeker wel ervaring op en we helpen mee met Trainen zover ik weet.
Dat snapt ODIE niet. We trainen altijd, kijk maar naar Google captha 'selecteer schoorstenen', dit is data voor autonoom rijden auto's.

• mrturk76
FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:27:
[...]

welk oog is lui ik heb ook een lui ook maar is het linker oog en heb totaal geen robleem
verder ben ik 1.86 lang en zit vrij laag in mijn model 3 probeer wat met je zithouding kijken of dat helpt misschien.
Mijn rechteroog... ik ga tzt wel testen met zonnebril en zithouding. Waarschijnlijk hou ik onbewust ook mijn hoofd iets scheef.

• Odie
  • Nu online
FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:03:
[...]

Ja maar dat was niet de vraag volgens mij.

• Odie
  • Nu online
n8n8n8 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:07:
[...]

Dat snapt ODIE niet. We trainen altijd, kijk maar naar Google captha 'selecteer schoorstenen', dit is data voor autonoom rijden auto's.
Ah. Ik snap het niet. Mooi.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:13
Eerste etappes erop zitten, Apeldoorn-Maastricht

En nu in Heerlen, op naar Urmond! Nog maar 55 SuC’s te gaan!

0 ingrepen op parkeren na tot zover, en hier en daar wat hulp met baanwisselen :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Volgens mij is de uitrolmonitor gecrasht. Er verandert niets meer :+

Ik ga dit topic maar ff verlaten denk ik. Tesla wil m'n maandelijkse geld blijkbaar niet dus ik ga weer door met m'n leven en zie wel wat er gebeurt :)

UNOX: The worst operating system

• Masterchiev
Mar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:25:
Eerste etappes erop zitten, Apeldoorn-Maastricht

En nu in Heerlen, op naar Urmond! Nog maar 55 SuC’s te gaan!

0 ingrepen op parkeren na tot zover, en hier en daar wat hulp met baanwisselen :)
Ga je alle superchargers langs met FSD?

• Masterchiev
Korvaag schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:25:

Ik ga dit topic maar ff verlaten denk ik. Tesla wil m'n maandelijkse geld blijkbaar niet dus ik ga weer door met m'n leven en zie wel wat er gebeurt :)
Al 48h geen enkele tesla geupdate.

• RF1000
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:47
Willianv schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:43:

Gaat bij mij ook niet altijd goed. richting overulen is me pas een paar keer gelukt helaas. Staat wel een beetje dom voor de omgeving; knipper naar links, knipper naar rechts en dan toch links af slaan....

(en hoe moet je overrulen om rechtdoor te willen gaan?)

• Korvaag
  • Nu online
Masterchiev schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:28:
[...]

Daarom zei ik het ook :P

• n8n8n8
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:17
Knip

[ Voor 92% gewijzigd door Notna op 17-04-2026 15:17 . Reden: Onnodig ]

• hansvanhengel
Korvaag schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:25:

Ik denk dat ze een vroeg weekend hebben bij Tesla. Ook op TeslaFi is te zien dat er de afgelopen 2 dagen geen enkele 2026.3.6 update de deur uit is gegaan.

Of ze hebben toch iets gevonden en zijn dat nu heel snel aan het fixen?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
[...]
Mijn gok is dat ze een eerste set bugfixes doorvoeren na de initiele roll-out.

• Korvaag
  • Nu online
Ja of ze hebben even andere prioriteiten. Gezien de ehh.. 'dynamiek' van onze Elon wil ik niet weten hoe de werkdruk daar is.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DaCoTa schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:39:
[...]

Mijn gok is dat ze een eerste set bugfixes doorvoeren na de initiele roll-out.
Vraag het mij af, dat zou betekenen dat er een nieuwe versie gelanceerd moet worden 2026.3.6.1 of misschien toch een combi van bug-fixes in combinatie met de spring-update?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Korvaag
  • Nu online
revolution-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:41:
[...]

Vraag het mij af, dat zou betekenen dat er een nieuwe versie gelanceerd moet worden 2026.3.6.1 of misschien toch een combi van bug-fixes in combinatie met de spring-update?
Dat gebeurt wel vaker hoor. Er zijn al zoveel uitrollen geweest die zijn stopgezet waarna er een .x release is uitgekomen voor de rest (plus natuurlijk ook updates voor de bestaande populatie). Zelfs ook al gehad dat een update terwijl ie aan het downloaden was ineens werd gecancelled omdat ie was teruggetrokken.

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:14
Oke even een update nav mijn eerdere antwoord mbt FSD met Aanhangermodus..

Eerder zei ik dat het niet werkt zodra er iets gekoppeld is, omdat dan Aanhangermodus aan staat.

Zojuist weer een stuk met de aanhanger gereden en "Aanhangermodus" uitgezet.
FSD werkt daarna gewoon.

Nou zal ik het persoonlijk niet doen met een aanhanger gekoppeld, maar icm een fietsendrager is dit een mooie oplossing.

Doe ermee wat jullie willen 😊

• Luchtbakker

Luchtbakker

pe-el2 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:47:

Eerder zei ik dat het niet werkt zodra er iets gekoppeld is, omdat dan Aanhangermodus aan staat.

FSD werkt daarna gewoon.

Nou zal ik het persoonlijk niet doen met een aanhanger gekoppeld, maar icm een fietsendrager is dit een mooie oplossing.

Ik zou het toch niet durven proberen eerlijk gezegd. FSD zal vermoed ik geen of onvoldoende rekening houden met de extra lengte van je voertuig en kan dus gevaarlijke situaties opleveren. Ook heb je zomaar een paar honderd tot over de duizend kilo extra remweg bij je, waar het ook geen rekening mee zal houden.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

FSD werkt daarna gewoon.

Gelijk met AP dus, best veel km's gemaakt AP en de caravan, het kan als je maar goed de beperking van het systeem weet en dat in het achterhoofd houd. Zal met FSD eerst flink wat km's willen hebben gemaakt om daar gevoel bij te krijgen voordat ik FSD op bepaalde trajecten met caravan laat rijden

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014

FSD werkt daarna gewoon.

Goed om te weten dat een fietsendrager goed werkt met FSD. Ik zet aanhangermodus altijd uit met de drager er op. Maar met FSD zou ik t toch niet doen. Hij heeft een flink gelimiteerd zicht van de camera achter. Die camera wordt flink gebruikt om een goed beeld te krijgen van de omgeving. Wellicht Tesla eens vragen om advies wat we hiermee moeten doen.

• pe-el2
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:14
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:59:
[...]

Goed om te weten dat een fietsendrager goed werkt met FSD. Ik zet aanhangermodus altijd uit met de drager er op. Maar met FSD zou ik t toch niet doen. Hij heeft een flink gelimiteerd zicht van de camera achter. Die camera wordt flink gebruikt om een goed beeld te krijgen van de omgeving. Wellicht Tesla eens vragen om advies wat we hiermee moeten doen.
Goed punt!

Daarom zei ik ook "doe ermee wat jullie willen" 😇

Was enkel een observatie/uitprobeersel

• hansvanhengel
Na nogmaals doorgevraagd te hebben bij de Tesla Service medewerker, geeft deze nu opeens aan dat de camera lens toch EEN beperkende factor is. Niet DE beperkende factor overigens.

Ik vraag me af of er toch ook geselecteerd word op auto's die zo min mogelijk kans hebben op problemen? Ik begrijp, het blijft gissen hoor.
2km gereden over smalle Polderweg en heel druk straatje en al meteen:
-In de berm om langs tegemoetkomende auto te kunnen
-Uitwijken voor (dood) vogeltje op de weg
-Kruising niet blokkeren terwijl wachten op groen en fietser er tussen laten oversteken
-Stoppen bij stopbord en niet stopstreep (was hier ook al langs gekomen)
-Bij FSD zonder navigatie met knipperlicht hendel (MY24) helemaal doorduwen zorgt voor afslaan
-Klap op de vuurpijl: vrachtwagen die voor me achteruit aan het keren is en vervolgens op de rechter zijstraat zonder voorrang wacht. Echter als de Tesla wil gaan rijden neemt die kukel vrolijk voorrang en zet hem pal voor de Tesla. Dat gaat dus niet passen: Tesla rijdt achteruit zodat de vrachtwagen de bocht kan maken. 5cm ruimte. Zal later mn dashboard camera posten

• Destynx
hansvanhengel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:36:
Na nogmaals doorgevraagd te hebben bij de Tesla Service medewerker, geeft deze nu opeens aan dat de camera lens toch EEN beperkende factor is. Niet DE beperkende factor overigens.

Ik vraag me af of er toch ook geselecteerd word op auto's die zo min mogelijk kans hebben op problemen? Ik begrijp, het blijft gissen hoor.
Mijn camera lens is op 16-03 schoongemaakt door Tesla bij een service bezoek. Gaat om een M3 Highland uit 2025. Ik zit desondanks ook nog steeds te wachten op mijn FSD update. Heb nu nog 2026.2.3.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:13
Masterchiev schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:27:
[...]

Ga je alle superchargers langs met FSD?
Yes, niet allemaal vandaag, maar, yup :)

• hansvanhengel
Mar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:50:
[...]

Yes, niet allemaal vandaag, maar, yup :)
Ik heb iets gemist denk ik... Waarom? En waarom de superchargers?

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:20
[...]

Dat klopt niet helemaal toch? Tenminste, als ik op het dashboard bij de recente updates kijk zie ik daar wel auto's voorbij komen met FSD Supervised. Kan alleen niet zien of dat wijzigingen zijn of nieuwe registraties bijvoorbeeld en dus ook niet wanneer ze daadwerkelijk FSD hebben ontvangen.

• FreakGIB
miss informatie sorry.

[ Voor 98% gewijzigd door FreakGIB op 17-04-2026 14:22 ]

• mazzoop80
Knip

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 17-04-2026 15:36 . Reden: reageer dan gewoon niet ]

• hansvanhengel
FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:58:
oke ik heb weer even onderzocht jawel met Grok als het niet gewaardeerd word dan houd ik het vanaf nu voor mij zelf maar hier de bevinding van zijn onderzoek ik heb specifiek gevraag alles te checken en to the point dit gaat over de FSD uitrol en waarom we al 2 dagen geen nieuwe mensen zien die FSD krijgen.

Grondig onderzoek: uitrol FSD in Nederland (status 17 april 2026)
Ik heb alle recente bronnen gecheckt (NotATeslaApp, TeslaFi, Teslascope, Tesla Oracle, RDW-site, Reddit/TeslaFSD, X-posts en Nederlandse trackers zoals tesla-fsd.nl). Hier is het feitelijke plaatje – geen geruchten, alleen bevestigde data tot vandaag (vrijdag 17 april 2026, middag).
1. Huidige versie en start van de uitrol

Versie: 2026.3.6 met FSD v14.2.2.5 (speciaal voor Europa gebouwd, RDW-goedgekeurd).
Elon Musk bevestigde dat dit technisch gelijkwaardig is aan v14.3 in Noord-Amerika.
RDW-goedkeuring: 10 april 2026 (eerste EU-land ooit). Rollout begon binnen 24 uur (11-12 april).
Doelgroep: Eerst HW4/AI4-auto’s (nieuwere modellen). HW3 krijgt later een lichtere versie.
Installatiepercentage: Volgens NotATeslaApp en TeslaFi nog steeds rond de 0,3 % van de wereldwijde vloot (zeer beperkt, zoals verwacht bij een eerste EU-lancering).

2. Wat gebeurt er de laatste 2 dagen (15-17 april)?

Geen nieuwe grote waves: Klopt wat jullie op het forum en TeslaFi zien.
De eerste dagen (11-14 april) waren er inderdaad meerdere kleine waves per dag (early access + eerste publieke testers).
Sinds 15 april zijn de waves minder frequent of kleiner geworden. TeslaFi toont nog wel enkele installs op 15 en 16 april (bijv. in Flevoland, Utrecht, Noord-Brabant), maar geen dagelijkse “2x per dag”-patroon meer.
Vandaag (17 april): Er zijn meldingen van een “4e batch” en vrijwilligersproefritten in Amsterdam (Tesla Owners Club NL). Dus het stopt niet – het wordt gewoon gefaseerd en rustiger.

3. Is er iets mis met versie 2026.3.6 / v14.2.2.5?

Nee. Geen enkel rapport van crashes, safety-issues of RDW-ingrijpen.
Vroege gebruikers (inclusief jullie groep) melden juist dat het “redelijk goed” tot “super indrukwekkend” werkt op Nederlandse wegen (Amsterdam, turbo-rotondes, snelwegen).
De versie is precies de build die tijdens de 18 maanden durende RDW-tests (1,6 miljoen km + 13.000 ride-alongs) is gevalideerd.

4. Heeft de RDW een halt ingeroepen?

Absoluut niet.
RDW heeft op 10 april een provisionele type approval afgegeven (geldig minstens 36 maanden, alleen geldig in NL voor nu).
Er is géén nieuws, persbericht of officiële mededeling over bevindingen, pauze of stop. Integendeel: RDW en Tesla werken samen aan EU-brede erkenning (Nederland dient het verzoek al in).
Dit is een normale, voorzichtige uitrol-fase voor een compleet nieuw marktsegment (eerste EU-FSD ooit).

5. Waarom voelt het als een pauze?
Tesla rolt nieuwe software altijd gefaseerd uit, vooral bij een primeur als deze:

Eerst early access → kleine batches → monitoren → volgende batch.
Geen constante 2x per dag forever; dat was alleen de allereerste golf.
TeslaFi en Teslascope bevestigen dat de uitrol nog steeds loopt, maar langzamer dan in de VS (logisch: strenge EU-regels + nieuw terrein).

Kort samengevat:
Er is niks aan de hand met de versie en de RDW heeft geen halt geroepen. De uitrol is gewoon overgegaan van “snel starten” naar “rustige, gecontroleerde uitbreiding”. Jullie groep ziet daarom de laatste 2 dagen geen nieuwe auto’s meer – dat is normaal bij deze fase. Het komt weer op gang (mogelijk vandaag of morgen al nieuwe meldingen).
Het probleem met dit soort AI verhalen is dat het onzin is. Wat hij uit TeslaFi haalt begrijp ik ook niet, als ik op TeslaFi kijk zie ik 0 installaties van 2026.3.6 over de laatste 2 dagen. Hij is gewoon lekker aan het hallucineren en verzinnen.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:45
iknow: Het is hier geen vliegveld dus je hoeft je vertrek niet aan te kondigen

Na een weekje intensief dit forum in de gaten te houden te hebben en een abbo te hebben afgesloten is de hype er voor mij af. Dagje wachten (die indruk werd gewekt bij het afsluiten (waarom kan je uberhaupt afsluiten als het nog niet beschikbaar is?)) is prima en ik ben echt heel benieuwd naar de technologische vooruitgang, maar voor hetzelfde geld zitten we hier nog wel een maand op deze manier, dat ga ik niet doen.

Het hele influencer voorrang model staat mij ook niet aan. Het is leuk voor de exposure op platformen zoals X, maar features gatekeepen voor mensen die veren in de reet van Elon steken vind ik nogal mid.

Veel succes met wachten allemaal, hopelijk houden jullie het langer uit dan ik. En voor degene die m al hebben, geniet ervan. Ik zal mij ongetwijfeld wel weer melden als ik de gratis maand ga uitproberen.

Dit bericht is vooral gepost omdat waarschijnlijk een minuut na het opzeggen van m'n abbo er een wave komt en ik dan waarschijnlijk toch om ga

• mazzoop80
FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:58:
oke ik heb weer even onderzocht jawel met Grok als het niet gewaardeerd word dan houd ik het vanaf nu voor mij zelf maar hier de bevinding van zijn onderzoek ik heb specifiek gevraag alles te checken en to the point dit gaat over de FSD uitrol en waarom we al 2 dagen geen nieuwe mensen zien die FSD krijgen.

Grondig onderzoek: uitrol FSD in Nederland (status 17 april 2026)
Ik heb alle recente bronnen gecheckt (NotATeslaApp, TeslaFi, Teslascope, Tesla Oracle, RDW-site, Reddit/TeslaFSD, X-posts en Nederlandse trackers zoals tesla-fsd.nl). Hier is het feitelijke plaatje – geen geruchten, alleen bevestigde data tot vandaag (vrijdag 17 april 2026, middag).
1. Huidige versie en start van de uitrol

Versie: 2026.3.6 met FSD v14.2.2.5 (speciaal voor Europa gebouwd, RDW-goedgekeurd).
Elon Musk bevestigde dat dit technisch gelijkwaardig is aan v14.3 in Noord-Amerika.
RDW-goedkeuring: 10 april 2026 (eerste EU-land ooit). Rollout begon binnen 24 uur (11-12 april).
Doelgroep: Eerst HW4/AI4-auto’s (nieuwere modellen). HW3 krijgt later een lichtere versie.
Installatiepercentage: Volgens NotATeslaApp en TeslaFi nog steeds rond de 0,3 % van de wereldwijde vloot (zeer beperkt, zoals verwacht bij een eerste EU-lancering).

2. Wat gebeurt er de laatste 2 dagen (15-17 april)?

Geen nieuwe grote waves: Klopt wat jullie op het forum en TeslaFi zien.
De eerste dagen (11-14 april) waren er inderdaad meerdere kleine waves per dag (early access + eerste publieke testers).
Sinds 15 april zijn de waves minder frequent of kleiner geworden. TeslaFi toont nog wel enkele installs op 15 en 16 april (bijv. in Flevoland, Utrecht, Noord-Brabant), maar geen dagelijkse “2x per dag”-patroon meer.
Vandaag (17 april): Er zijn meldingen van een “4e batch” en vrijwilligersproefritten in Amsterdam (Tesla Owners Club NL). Dus het stopt niet – het wordt gewoon gefaseerd en rustiger.

3. Is er iets mis met versie 2026.3.6 / v14.2.2.5?

Nee. Geen enkel rapport van crashes, safety-issues of RDW-ingrijpen.
Vroege gebruikers (inclusief jullie groep) melden juist dat het “redelijk goed” tot “super indrukwekkend” werkt op Nederlandse wegen (Amsterdam, turbo-rotondes, snelwegen).
De versie is precies de build die tijdens de 18 maanden durende RDW-tests (1,6 miljoen km + 13.000 ride-alongs) is gevalideerd.

4. Heeft de RDW een halt ingeroepen?

Absoluut niet.
RDW heeft op 10 april een provisionele type approval afgegeven (geldig minstens 36 maanden, alleen geldig in NL voor nu).
Er is géén nieuws, persbericht of officiële mededeling over bevindingen, pauze of stop. Integendeel: RDW en Tesla werken samen aan EU-brede erkenning (Nederland dient het verzoek al in).
Dit is een normale, voorzichtige uitrol-fase voor een compleet nieuw marktsegment (eerste EU-FSD ooit).

5. Waarom voelt het als een pauze?
Tesla rolt nieuwe software altijd gefaseerd uit, vooral bij een primeur als deze:

Eerst early access → kleine batches → monitoren → volgende batch.
Geen constante 2x per dag forever; dat was alleen de allereerste golf.
TeslaFi en Teslascope bevestigen dat de uitrol nog steeds loopt, maar langzamer dan in de VS (logisch: strenge EU-regels + nieuw terrein).

Kort samengevat:
Er is niks aan de hand met de versie en de RDW heeft geen halt geroepen. De uitrol is gewoon overgegaan van “snel starten” naar “rustige, gecontroleerde uitbreiding”. Jullie groep ziet daarom de laatste 2 dagen geen nieuwe auto’s meer – dat is normaal bij deze fase. Het komt weer op gang (mogelijk vandaag of morgen al nieuwe meldingen).
Wie vroeg hier om dit te delen en wat denk je zelf wat het toevoegt hier te delen ?

• ReconE
  • Laatst online: 14:56
Tware schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:21:
Ik krijg erg veel notificaties at ik heb de weg moet letten terwijl ik letterlijk vooruit kijk! Nu al 2 strikes gehad hierdoor! Ik overweeg het weer stop te zetten want hierdoor is het vrijwel onbruikbaar op langere ritten voor mij :-(
Heb je je stoel zo afgesteld dat je met je achterhoofd echt tegen de hoofdsteun leunt? Zo houd je je hoofd goed stil en krijg je geen straf.

• FreakGIB
mazzoop80 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:15:
[...]

Wie vroeg hier om dit te delen en wat denk je zelf wat het toevoegt hier te delen ?
Oke duidelijk ik zal de post deleten word dus niet gewaardeerd noted.

Edit: post is gedelete

[ Voor 4% gewijzigd door FreakGIB op 17-04-2026 14:23 ]

• GardenSnakes
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:08
Nieuwe wave reeeeee, update is aan het downloaden!

Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/

Pagina: 1 ... 47 ... 49 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.