Blijkbaar kan FSD ook niet als bejaarde rijden: zo lang mogelijk langs de voorgesorteerden en dan last minute er voor dringen. Lijkt idd wel Mad Max mode
Ben ik de enige die af en toe naar de auto loopt om updates te triggeren? (:
Maar nee nog niets. Morgen moet ik door de spits rijden - blijkbaar moet ik dat zelf doen
Maar nee nog niets. Morgen moet ik door de spits rijden - blijkbaar moet ik dat zelf doen
[ Voor 26% gewijzigd door Gamebuster op 16-04-2026 22:16 ]
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Tegen beter weten in refresh en check ik de app op mijn telefoon iedere keer…Gamebuster schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:15:
Ben ik de enige die af en toe naar de auto loopt om updates te triggeren? (:
Jep, de 29e een afspraak.gjcvro schreef op donderdag 16 april 2026 @ 18:43:
[...]
Heb je toevallig ook niet een servicemelding staan voor het reinigen van de camera?
Haha nee hoor. Maar iets met nieuwe software vind ik niet onwaarschijnlijk. En wat het nieuwe ook is: dat gaat langzaamaan uitgerold worden, zo doet Tesla dat al jaren.Masterchiev schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:14:
[...]
Hahahah weer inside info? Kratje bier?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat laat naar rechts gaan is een bekend probleem met 14.2.2.5. Dat hebben ze in de Amerikaanse 14.3 opgelost.FreakGIB schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:01:
Net van Gouda naar Westfield geweest, inclusief parkeren daar. Snelweg gaat bij mij heel goed, snelheid is ook prima. Ik heb vanaf het begin de offset op 50% gezet; standaard rijdt hij dan tussen de 100 en 105 op de snelweg, precies zoals ik het wil.
Het grootste minpunt op de snelweg is als het druk is en hij helemaal van de linkerrijstrook terug moet naar rechts om de afslag te halen. Bij het Gouda-aquaduct heb je niet heel veel tijd en als je van Den Haag komt, moet je van links naar rechts. Hij haalde het nu net, dat was vandaag al de tweede keer dat ik daar langs kwam. Dan knijp je ’m toch wel een beetje.
Verder richting Westfield, als je van de A4 af gaat richting Leidschendam, krijg je meteen een tunnel. Vlak voor die tunnel is de rechterbaan buiten gebruik. Hij zag dat pas toen de auto vóór hem naar links ging en de linkerrijstrook zat vol. Dus hij reed vrolijk door tot bijna aan de afzetting om er op het laatste moment nog links tussen te duiken. Dat heb ik dus onderbroken en zelf gedaan.
Later heeft hij wel helemaal zelf de binnenparkeergarage ingereden en is naar de tweede laag gegaan. Daar heb ik zelf geparkeerd, want daar is hij nog niet zo goed in. Hij ging ook heel langzaam over die eerste drempel bij het inrijden van de garage, dat deed hij dan weer wel netjes.
[Afbeelding]
Als ex-BMW rijder ben ik blij dat met FSD deze overstap maar klein ispdidi schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:15:
Blijkbaar kan FSD ook niet als bejaarde rijden: zo lang mogelijk langs de voorgesorteerden en dan last minute er voor dringen.
We gaan het zien. Maar wel opvallend dat het met FSD veel erger dan zonder.
top! zal het binnenkort een proberen heheHeijmenberg99 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:46:
[...]
Ik kan bevestigen dat dit werkt! Naar de McDonald‘s navigeren en hij pakt zelf de drive. Wel goed opletten bij het 2e raam als daar een soort tafeltje aan het raam hangt. Hij rijdt je spiegel er gewoon tegenaan. Ik wist het net te voorkomen. Doorrijden van raam naar raam is met een tikje gas trouwens!
Bij parkeergarages zit toch wel wat verbeterruimte. Ik reed bij Decathlon in Best naar boven. Staat leuk bordje met 5 km per uur, dan gaat hij ook echt 5 km per uur.. dat is niet snel (heb die aangepaste snelheid instelling uit staan).Mar.tin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 21:23:
Vanaf Wijk bij Duurstede helemaal binnendoor naar IKEA Duiven gereden, daar reed hij zelf de parkeergarage in en """"""parkeerde"""""" en is daarna zelf de parkeergarage weer uitgereden.
Ik vraag mij dan ook af, wie plaatst zo'n bord? 5km per uur is echt hinderlijk traag.
Met omlaag rijden had hij andere plannen. Daar staat namelijk geen bordje. Dus... 80! Hoppa! Hij reed gelukkig niet zo snel, maar in de bocht omlaag gooide fsd zichzelf eruit, heb toen snel moeten ingrijpen (maar ik zat klaar, want het ging onverantwoord snel) anders zou ik de eerste gedeukte FSD tesla hebben
[ Voor 4% gewijzigd door GarageGoblin op 16-04-2026 22:55 ]
.
[ Voor 99% gewijzigd door GarageGoblin op 16-04-2026 22:55 ]
Ik heb het idee dat veel snelheidslimieten niet echt bedoeld zijn als letterlijke limiet.GarageGoblin schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:50:
[...]
Bij parkeergarages zit toch wel wat verbeterruimte. Ik reed bij Decathlon in Best naar boven. Staat leuk bordje met 5 km per uur, dan gaat hij ook echt 5 km per uur.. dat is niet snel (heb die aangepaste snelheid instelling uit staan).
Ik vraag mij dan ook af, wie plaatst zo'n bord? 5km per uur is echt hinderlijk traag.
Met omlaag rijden had hij andere plannen. Daar staat namelijk geen bordje. Dus... 80! Hoppa! Hij reed gelukkig niet zo snel, maar in de bocht omlaag gooide fsd zichzelf eruit, heb toen snel moeten ingrijpen (maar ik zat klaar, want het ging onverantwoord snel) anders zou ik de eerste gedeukte FSD tesla hebben
Veel werkzaamheden "30" lijkt vooral bedoeld om op te letten en iets rustiger aan te doen bijvoorbeeld.
Bij mij is de servicebeurt voor de camera’s een week of 2 geleden uitgevoerd en heb inmiddels zo’n 1000 km met FSD gereden en het probleem wat jij op dit moment ervaart heb ik nog geen enkele keer last van gehad.duderuud schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:47:
We gaan het zien. Maar wel opvallend dat het met FSD veel erger dan zonder.
Mijn auto staat tijdelijk op straat, zonder WiFi.
Wacht nog op de update.
Iemand ge-update via Premium Connectivity?
Wacht nog op de update.
Het erge is... het is allemaal gegaan volgens jouw voorspelling. We kunnen je dus in ieder geval gelijk geven, maar tja.. veel heb je er niet aan.
De wraak van Tesla voor het hier voorkennis delen 10 april is real hoor
Vreemd gedrag, ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat ie een busbaan wilde pakken, ook niet met enkele streep en slechte bedrukking, ondanks dat ik dat wel zou verwachtenAirJonn schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:55:
Tot drie keer toe probeerde hij op deze weg de busbaan op te rijden met dubbele streep. Bijzonder, wellicht denkt ie spitsstrook ofzo?
Vervolgens ging ie stoppen voor een oranje knipperend stoplicht zonder ook maar enig aanstalte verder te gaan, denk wachtende op groen morgenochtend 😅
[Afbeelding]
Wellicht een kleine overcorrectie voor het linksrijden ergens.
Klopt het dat diegenen met de FSD software straks ook langer op nieuwe functies moeten wachten? De 2026.14 spring update bijv, die verwacht ik niet direct voor jullie.
Misschien toch FSD kopen. Bij mij was het binnen 24 uur geregeld toen. Inmiddels aankoop terug gedraaid en abbo genomen. Geld van aankoop keurig binnen 24 uur weer terug gestort. Ging allemaal automatisch.Empie69 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 22:18:
[...]
Tegen beter weten in refresh en check ik de app op mijn telefoon iedere keer…
Zijn er mensen die vandaag een FSD proefrit gepland hebben staan?
De meeste gingen niet door volgens mij omdat de auto’s niet geupdate waren.patrickt35 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:13:
Heb je daar een bron van?Masterchiev schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:18:
[...]
De meeste gingen niet door volgens mij omdat de auto’s niet geupdate waren.
Ja, ergens in dit forum haha. Diegene zijn benaderd door tesla telefonisch of mail.
Bron: dit forum; meerdere mensen die zeiden dat hun afspraak, die voor vandaag stond, geannuleerd was. Of het voor alle ritjes geldt is daarmee natuurlijk niet empirisch vast te stellen
Ja, vanmiddag om 16.00 omdat ik nog steeds wacht op de update en toch voor service daar moet zijn.patrickt35 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:13:
Dinsdag gebeld door Tesla met een slag om de arm dus zal zo eens informeren of de wagens geüpdatet zijn.
Wanneer het doorgaat zal ik sowieso kijken welke versie ze draaien.
Nog andere zaken die iemand wil weten?
Duimen draaien bromies & girlies… zouden wij vandaag weer een ochtend wave krijgen na een volledig stille dag gisteren.
Al die nieuwe games en gimmicks zijn leuk hoor maar daar heb ik echt geen haast mee, daarturkeyhakan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 02:05:
Klopt het dat diegenen met de FSD software straks ook langer op nieuwe functies moeten wachten? De 2026.14 spring update bijv, die verwacht ik niet direct voor jullie.
kan ik wel even op wachten.
Kom nu maar gewoon door met FSD, want het geduld is wel op.
Daarnaast heb ik al sinds januari geen update meer gehad en draai ik nog steeds op 2026.2.3
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Dat klopt inderdaad, maar dat was voor het mailtje wat iedereen kreeg om het op 17 april te ervaren.Masterchiev schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:24:
[...]
Ja, ergens in dit forum haha. Diegene zijn benaderd door tesla telefonisch of mail.
Enkele hier kunnen ook wel overdrijven hoor.
Het is nog geen week geleden goedgekeurd door RDW en mensen schreeuwen al moord en brand dat ze de update nog niet hebben.
Het is nog geen week geleden goedgekeurd door RDW en mensen schreeuwen al moord en brand dat ze de update nog niet hebben.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Je bent niet alleen hoor.revolution-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:27:
[...]
Al die nieuwe games en gimmicks zijn leuk hoor maar daar heb ik echt geen haast mee, daar
kan ik wel even op wachten.
Kom nu maar gewoon door met FSD, want het geduld is wel op.
Daarnaast heb ik al sinds januari geen update meer gehad en draai ik nog steeds op 2026.2.3
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Rijd nu 5 dagen met FSD (MYJ).
Filerijden op de snelweg wordt een feest met FSD. Heerlijk ontspannend om je heen kijken, de auto doet al het werk.
Bij gemiddeld verkeer is de auto op de snelweg naar mijn idee soms niet assertief genoeg bij inhalen. Knipper gaat uit, maar vervolgens haalt de auto toch niet in omdat een achteropkomende auto blijkbaar net te dichtbij komt terwijl naar mijn idee je er nog makkelijk tussen kunt. Handmatig ingrijpen betekent dan een ruk aan het stuur geven. Is voor medepassagiers alleen niet fijn. Kwestie van gewenning denk ik om niet handmatig in te willen grijpen.
Ook wil de auto heel graag inhalen. Al is het snelheidsverschil maar 1KM/u, de auto gaat toch inhalen en dan kruip je letterlijk voorbij de voorganger. De inhaalmaneuvre cancelen via de richtingaanwijzer helpt dan, of via het scroll-wheel je eigen max snelheid naar beneden zetten.
Het blijft in ieder geval een genot om met FSD te rijden. Zeker bij lange ritten kom je een stuk uitgeruster aan op je bestemming.
Filerijden op de snelweg wordt een feest met FSD. Heerlijk ontspannend om je heen kijken, de auto doet al het werk.
Bij gemiddeld verkeer is de auto op de snelweg naar mijn idee soms niet assertief genoeg bij inhalen. Knipper gaat uit, maar vervolgens haalt de auto toch niet in omdat een achteropkomende auto blijkbaar net te dichtbij komt terwijl naar mijn idee je er nog makkelijk tussen kunt. Handmatig ingrijpen betekent dan een ruk aan het stuur geven. Is voor medepassagiers alleen niet fijn. Kwestie van gewenning denk ik om niet handmatig in te willen grijpen.
Ook wil de auto heel graag inhalen. Al is het snelheidsverschil maar 1KM/u, de auto gaat toch inhalen en dan kruip je letterlijk voorbij de voorganger. De inhaalmaneuvre cancelen via de richtingaanwijzer helpt dan, of via het scroll-wheel je eigen max snelheid naar beneden zetten.
Het blijft in ieder geval een genot om met FSD te rijden. Zeker bij lange ritten kom je een stuk uitgeruster aan op je bestemming.
Kan helaas niet omdat het een leaseauto is...Odie schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 02:46:
[...]
Misschien toch FSD kopen. Bij mij was het binnen 24 uur geregeld toen. Inmiddels aankoop terug gedraaid en abbo genomen. Geld van aankoop keurig binnen 24 uur weer terug gestort. Ging allemaal automatisch.
Is FSD wat comfortabeler met filerijden en dan met name vanuit stilstand optrekken? @Zerobase Autopilot kan dat niet comfortabel, zelfs met volgafstand 7 en chillmode. Dus echt vanuit stilstand, rollend gaat het wel comfortabel.
Filerijden met FSD geeft een groot verschil ten opzichte van filerijden met Autopilot/TACC.
Netjes uitrollen als verkeer voor je afremt en weer zachtjes vaart maken als er weer beweging is. Vanuit stilstand optrekken gaat heel soepel. Mijn ervaring is dat het net zo soepel filerijdt als ikzelf (misschien nog wel soepeler).
Netjes uitrollen als verkeer voor je afremt en weer zachtjes vaart maken als er weer beweging is. Vanuit stilstand optrekken gaat heel soepel. Mijn ervaring is dat het net zo soepel filerijdt als ikzelf (misschien nog wel soepeler).
Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:43:
Is FSD wat comfortabeler met filerijden en dan met name vanuit stilstand optrekken? Autopilot kan dat niet comfortabel, zelfs met volgafstand 7 en chillmode. Dus echt vanuit stilstand, rollend gaat het wel comfortabel.
Ja vreselijk...Rivanov schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:29:
Enkele hier kunnen ook wel overdrijven hoor.
Fijn dat we notificaties krijgen van iedereen die zijn abonnement afsluit en weer opzegt om reden x of y. Who cares?!? Of opnieuw refresht. Of toch geen service-afspraak maakt....
Er zouden wat mij betreft strikte regels mogen komen voor dit soort nonsense berichten. Te veel posts zijn single minded geschreven en voegen echt helemaal niks toe. Het bericht he, de mensen voegen wel wa toe :-)
Vaak is het gewoon niet inhoudelijk. De af en toe inhoudelijke post daargelaten, wat logisch is wel het delen van feiten en ervaringen in plaats van persoonlijke frustraties (of maak daar iets voor)
Afgelopen week gok ik dat er alleen al 60 pagina's in dit draadje zijn volgeschreven.
heel relaxed houd beetje afstand en trekt rustig op zoals je zelf ook zou doen.Kiwi_Kevin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:43:
Is FSD wat comfortabeler met filerijden en dan met name vanuit stilstand optrekken? @Zerobase Autopilot kan dat niet comfortabel, zelfs met volgafstand 7 en chillmode. Dus echt vanuit stilstand, rollend gaat het wel comfortabel.
maar voorheen met Autopilot had ik het ook redelijk goed afgesteld bij mij staat die op chill mode en afstand 4 dat ging goed bij file rijden.
eventueel kan je afstand 5 of hoger proberen als je bijna stil staat is die afsand toch klein en ja soms gaat er iemand voor je langs maar dat maakt kwa tijd toch niks uit in een file.
PSN: FreakGIB
Goedemorgen. Vraag aan de FSD users. Melden jullie al jullie observaties en bevindingen bij Tesla? Anders is het misschien een idee om al deze waardevolle informatie op dit forum te vertalen en aan te bieden als "Findings first week FSD in the Netherlands" bij Tesla? Inclusief al de mooie filmpjes die zijn gemaakt.
Misschien ergens uploaden en met Tesla delen? Worden toekomstige releases alleen maar beter van. Maar een idee.
Misschien ergens uploaden en met Tesla delen? Worden toekomstige releases alleen maar beter van. Maar een idee.
Ik zie dat de spring update naar de eerste auto's wereldwijd is uitgerold. Ben benieuwd of dat vertraging oplevert voor de uitrol van FSD in Nederland.
Geen Premium Connectivity, auto stond in de garage en heeft update ge-pushed gekregen, wave maandag avond, dinsdag ochtend ge-update. Geen Wifi in garage.Peertjah schreef op donderdag 16 april 2026 @ 23:23:
Mijn auto staat tijdelijk op straat, zonder WiFi.
Wacht nog op de update.
[ Voor 0% gewijzigd door MartinPTweak op 17-04-2026 08:01 . Reden: typo ]
Hoe werkt dat updaten? Bevat elke update automatisch de FSD? Of is FSD een apart pakket binnen de update?
Ik heb een FSD proefrit om 12u vandaag 17-4 in Tilburg.patrickt35 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:13:
Volgens upload de auto einde dag sowieso al alle data naar Tesla AI.Renevo schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:54:
Goedemorgen. Vraag aan de FSD users. Melden jullie al jullie observaties en bevindingen bij Tesla? Anders is het misschien een idee om al deze waardevolle informatie op dit forum te vertalen en aan te bieden als "Findings first week FSD in the Netherlands" bij Tesla? Inclusief al de mooie filmpjes die zijn gemaakt.
Ik heb dinsdag om 15u abbo afgesloten, deze iets later nog qua betalingsgegevens aangepast (zakelijk gemaakt, andere creditcard toegevoegd) en kreeg toen in de ochtend op woensdag de update over LTE, was al op mijn werk vanaf 7 dus het de hele download gewoon over LTE. Misschien gelukje als ik het zo lees bij andere die wachten.
Ook erg tevreden tot nu toe, hij kan echt verrassend veel en lijkt echt wel situaties te ‘begrijpen’. Wel inderdaad soms beetje sloom in steden en soms met ertussen kruipen op de snelweg. Aan de andere kant het is gewoon wat relaxter rijden en je zal er op een reis van een uur nog geen minuut later door zijn.
Ook erg tevreden tot nu toe, hij kan echt verrassend veel en lijkt echt wel situaties te ‘begrijpen’. Wel inderdaad soms beetje sloom in steden en soms met ertussen kruipen op de snelweg. Aan de andere kant het is gewoon wat relaxter rijden en je zal er op een reis van een uur nog geen minuut later door zijn.
FSD is een apart pakket. De normale release wordt gebruikt (misbruikt) om FSD te distribueren. Zie ook mijn eerdere post (toen was 2026.3.6 nog niet bekend en dacht ik dat er een speciale 2026.8 zou komen). Dus als je al FSD hebt geïnstalleerd en naar een release gaat zonder FSD dan blijft FSD gewoon geïnstalleerd. Dat geldt dus ook als je geen abonnement/koop hebt van FSD, want dan draait FSD in shadow mode in de achtergrond mee. De wachtende HW4 mensen die nu nog op 2026.2.3 zitten hebben v13, terwijl de 2026.2.9.1 al v14 in shadow mode hebbenMasterchiev schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:59:
Hoe werkt dat updaten? Bevat elke update automatisch de FSD? Of is FSD een apart pakket binnen de update?
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 17-04-2026 08:15 ]
Vanmorgen een wat mindere rit gehad van Gouda naar Nieuwegein.
Bij Utrecht geef ik normaal de voorkeur aan het laatste stuk via de A2 en dan afslag Nieuwegein-Zuid. Alleen de route in de auto koos voor parallel aan de A12 met afslag Nieuwegein 16 of 18. Probleem was alleen: hij zat nog helemaal links en haalde de afslag gewoon niet.
Gevolg: doorrijden op de A12 tot afslag Bunnik, daar omdraaien en via de A27 naar Nieuwegein, afslag 28. Dat stuk ging verder prima. Maar aan het einde van die afslag ging het weer mis — hij moest rechtsaf, maar pakte een soort nieuw parallelweggetje dat niet eens op Google Maps staat, en reed zo een bedrijventerrein op. Gelukkig kon hij daar snel keren, en zaten we eindelijk weer goed.
Lang verhaal kort: hier moet echt verbetering in komen. Zodra je op de snelweg in de buurt van je afslag komt, moet hij niet meer helemaal links blijven hangen. Hij moet eerder naar rechts gaan en ook wat assertiever durven invoegen — gewoon knipperlicht aan, ruimte pakken en ertussen.
Opvallend genoeg doet hij dat bij invoegen op de snelweg wél goed, zeker bij korte invoegstroken. Dus hij kán het — nu nog toepassen op dit soort situaties.
Bij Utrecht geef ik normaal de voorkeur aan het laatste stuk via de A2 en dan afslag Nieuwegein-Zuid. Alleen de route in de auto koos voor parallel aan de A12 met afslag Nieuwegein 16 of 18. Probleem was alleen: hij zat nog helemaal links en haalde de afslag gewoon niet.
Gevolg: doorrijden op de A12 tot afslag Bunnik, daar omdraaien en via de A27 naar Nieuwegein, afslag 28. Dat stuk ging verder prima. Maar aan het einde van die afslag ging het weer mis — hij moest rechtsaf, maar pakte een soort nieuw parallelweggetje dat niet eens op Google Maps staat, en reed zo een bedrijventerrein op. Gelukkig kon hij daar snel keren, en zaten we eindelijk weer goed.
Lang verhaal kort: hier moet echt verbetering in komen. Zodra je op de snelweg in de buurt van je afslag komt, moet hij niet meer helemaal links blijven hangen. Hij moet eerder naar rechts gaan en ook wat assertiever durven invoegen — gewoon knipperlicht aan, ruimte pakken en ertussen.
Opvallend genoeg doet hij dat bij invoegen op de snelweg wél goed, zeker bij korte invoegstroken. Dus hij kán het — nu nog toepassen op dit soort situaties.
Lijkt weer een dag zonder updates te worden he? Zouden ze dan toch nog wachten op de spring update?
Kun je die eerdere move naar rechts niet forceren met knipperlicht?FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:16:
Vanmorgen een wat mindere rit gehad van Gouda naar Nieuwegein.
Had ik kunnen doen maar gisteren ook een keer gedaan maar dan is die nog steeds te bang om zich zelf er tussen te zetten.pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:18:
[...]
Kun je die eerdere move naar rechts niet forceren met knipperlicht?
en ik dacht nu echt je zoekt het zelf maar uit was toch wat vroeger dus maakte me niet heel veel uit om iets later aan te komen.
Ik krijg erg veel notificaties at ik heb de weg moet letten terwijl ik letterlijk vooruit kijk! Nu al 2 strikes gehad hierdoor! Ik overweeg het weer stop te zetten want hierdoor is het vrijwel onbruikbaar op langere ritten voor mij
Ik denk van niet. Zolang de uitrol nog in project fase zit zal dat eerst worden afgerond, ook om makkelijk eventuele bugfixes te kunnen doen zonder daarvoor dan steeds het main release 2026.14 aan te passen. Zo ging het iig ook in US waar v14 early access mensen langer op de kerst update moesten wachtenhansvanhengel schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:16:
Lijkt weer een dag zonder updates te worden he? Zouden ze dan toch nog wachten op de spring update?
Dus bij jou eigenlijk precies zoals in dit filmpje?FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:21:
[...]
Had ik kunnen doen maar gisteren ook een keer gedaan maar dan is die nog steeds te bang om zich zelf er tussen te zetten.
en ik dacht nu echt je zoekt het zelf maar uit was toch wat vroeger dus maakte me niet heel veel uit om iets later aan te komen.
Ik ben 1.86 lang, draag een bril die ook nog eens donker wordt in de zon, en daarnaast ben ik ook behoorlijk scheel. Mijn linkeroog is een lui oog en staat vrij ver naar links, waardoor ik helaas alles dubbel zie. Maar dat maakt voor het systeem blijkbaar niks uit. Soms doe ik mijn linkeroog zelfs dicht, en ook dat is geen probleem.Tware schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:21:
Ik krijg erg veel notificaties at ik heb de weg moet letten terwijl ik letterlijk vooruit kijk! Nu al 2 strikes gehad hierdoor! Ik overweeg het weer stop te zetten want hierdoor is het vrijwel onbruikbaar op langere ritten voor mij
Wat hij wél niet prettig vindt, is als ik te lang naar de kaart kijk. Bijvoorbeeld wanneer ik een andere route instel en moet kiezen tussen A, B, C of D — daar krijg je eigenlijk net te weinig tijd voor. Even naar een auto links kijken kan ook, maar dat moet je vrij snel doen, anders begint hij blauw te knipperen.
Bij mij begint ie gewoon blauw te knipperen als ik naar voren kijk en het stopt soms vanzelf, soms niet... Tot ee nstrike? en ik kan helemaal niet op het schermpje kijken ,want dan begint het blauw en dat stopt ook niet als ik weer vooruit kijk...FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:28:
[...]
Ik ben 1.86 lang, draag een bril die ook nog eens donker wordt in de zon, en daarnaast ben ik ook behoorlijk scheel. Mijn linkeroog is een lui oog en staat vrij ver naar links, waardoor ik helaas alles dubbel zie. Maar dat maakt voor het systeem blijkbaar niks uit. Soms doe ik mijn linkeroog zelfs dicht, en ook dat is geen probleem.
Wat hij wél niet prettig vindt, is als ik te lang naar de kaart kijk. Bijvoorbeeld wanneer ik een andere route instel en moet kiezen tussen A, B, C of D — daar krijg je eigenlijk net te weinig tijd voor. Even naar een auto links kijken kan ook, maar dat moet je vrij snel doen, anders begint hij blauw te knipperen.
heb je je handen wel in het zicht van de camera want die wil hij ook zien teminste 1 hand volgens mij.Tware schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:33:
[...]
Bij mij begint ie gewoon blauw te knipperen als ik naar voren kijk en het stopt soms vanzelf, soms niet... Tot ee nstrike? en ik kan helemaal niet op het schermpje kijken ,want dan begint het blauw en dat stopt ook niet als ik weer vooruit kijk...
Bah wat een onterecht negatief verhaal in bnr auto update van Wouter karssen terwijl hij het nog niet eens zelf heeft getest. Vandaag zouden ze een interview hebben met de RDW hierover. Wouter zal z’n anti tesla gifpen al wel weer klaar hebben.
beetje ja maar bij utrecht is het 6 banen breed en hij moet minimaal op de 3 rechterbanen zitten voor naar de A2 of eventueel Afslag nieuwegein 18 maar zat dus helemaal links nog.pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:26:
[...]
Dus bij jou eigenlijk precies zoals in dit filmpje?
Tja in die situatie gaat bij een normaal rijdend mens de alarm bellen wel af. Rechter 3 rijstroken 50 op matrix en linker 70 kan maar 1 ding betekenen: file op rechter stroken. Toch raar hè, al zoveel trainings uren gemaakt (ook in shadow mode) en dit dan nog niet getrained. Lijkt wel alsof alle trainingen met v14 opnieuw zijn gestart toen de mensen 2026.2.9.1 kregen en dat v13 shadow mode training resultaten niet echt zijn gebruiktFreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:37:
[...]
beetje ja maar bij utrecht is het 6 banen breed en hij moet minimaal op de 3 rechterbanen zitten voor naar de A2 of eventueel Afslag nieuwegein 18 maar zat dus helemaal links nog.
[Afbeelding]
Ik neem vandaag of maandag een andere redacteur van Autoblog mee op rit dus er zal wel iets positievers volgen binnenkortkarel_G_1981 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:36:
Bah wat een onterecht negatief verhaal in bnr auto update van Wouter karssen terwijl hij het nog niet eens zelf heeft getest. Vandaag zouden ze een interview hebben met de RDW hierover. Wouter zal z’n anti tesla gifpen al wel weer klaar hebben.
Mijn auto probeerde net op de busbaan te rijden. Maar even niet doen 🙂↕️
Ja ik. Je moet toch wat terwijl je wacht op nieuws over FSD Supervised op HW3vahazabe schreef op donderdag 16 april 2026 @ 20:32:
Is er eigenlijk iemand die al deze posts leest, nog nooit zoveel paginas per dag voorbij zien komen in welk forum dan ook
Zouden of zullen? Ik heb het nog niet gehoord, maar op zich wel goed als er een kritisch interview met RDW komt. Laat ze maar eens het achterste van hun tong zienkarel_G_1981 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:36:
je moet ook in je spiegels kijken, in je achteruitkijk spiegel. Als je een beetje rondkijkt "Oh mooie vangrail", "Oh komt een auto achter aan". Dat vind die goed. Als je telkens voor je uit kijkt en verder niks, dan krijg je waarschuwingen is mijn ervaring.Tware schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:21:
Wouter Karstens heeft altijd al een enorme anti-Tesla bias gehad, tot irritante en onredelijke af. Geen idee waar dat vandaan komt. Misschien vinden de legacy auto hoofdsponsors het niet prettig als hij zich positief uitlaat, misschien is het persoonlijke voorkeur en is hij gewoon niet geschikt om als auto journalist te acteren.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En het was vandaag niet eens heel druk op de weg. De matrixborden waren niet actief. Mogelijk had ik de snelheid ook wat te hoog ingesteld — hij stond op 110 km/u. Wat me opvalt, is dat hij dan naar mijn smaak veel te vaak naar de meest linkerbaan gaat, om vervolgens weer tergend traag helemaal naar rechts terug te schuiven.pdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:48:
[...]
Tja in die situatie gaat bij een normaal rijdend mens de alarm bellen wel af. Rechter 3 rijstroken 50 op matrix en linker 70 kan maar 1 ding betekenen: file op rechter stroken. Toch raar hè, al zoveel trainings uren gemaakt (ook in shadow mode) en dit dan nog niet getrained. Lijkt wel alsof alle trainingen met v14 opnieuw zijn gestart toen de mensen 2026.2.9.1 kregen en dat v13 shadow mode training resultaten niet echt zijn gebruikt
Vanaf nu ga ik wat meer zelf sturen met het knipperlicht, om te kijken of ik hem kan “forceren”. Ben benieuwd of hij dat goed oppakt en of hij daar ook van leert.
Leuk! Camera's goed schoonmaken van te vorenMaurice- schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:50:
[...]
Ik neem vandaag of maandag een andere redacteur van Autoblog mee op rit dus er zal wel iets positievers volgen binnenkort
Tsja dan kan ik beter terug naar autopilot voor de snelweg tenminste... Lange tijd op de snelweg en net zo opletten als je zelf rijdt kan je net zo goed zelf rijden...Cordon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:51:
[...]
je moet ook in je spiegels kijken, in je achteruitkijk spiegel. Als je een beetje rondkijkt "Oh mooie vangrail", "Oh komt een auto achter aan". Dat vind die goed. Als je telkens voor je uit kijkt en verder niks, dan krijg je waarschuwingen is mijn ervaring.
Er is nu eenmaal makkelijk scoren, de mainstream volgt en weet ook van niks, terugkerend patroon (niet eens specifiek naar dit voorval maar in algemeen, domheid heerst nu eenmaal ... )karel_G_1981 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:36:
Ik lag er altijd om, met een grote grijns. Mensen zetten zichzelf voor schut. Zouden eigenlijk beschermt moeten worden...
Hebben ze zelf geen Tesla met FSD of doe je (werktechnisch) iets in de buurt van AutoBlog?Maurice- schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:50:
[...]
Ik neem vandaag of maandag een andere redacteur van Autoblog mee op rit dus er zal wel iets positievers volgen binnenkort
Wouter is niet zo van de Tesla.Mar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:59:
[...]
Hebben ze zelf geen Tesla met FSD of doe je (werktechnisch) iets in de buurt van AutoBlog?
Hier had de Auto het ook moeilijk mee
Ik moest rechtdoor (Groene baan, want moest naar Amersfoort-Vathorst), maar hij bleef rechts rijden, terwijl de navigatie aangaf dat ik de linkerbaan moest hebben.
/f/image/FeDIB8jMYvvZCxkGxNUc3THM.png?f=fotoalbum_large)
En daarna, kom je onder het viaduct door, wou die rechts-af een baantje wisselen. Wat niet mag. Ding weer helemaal in de stress want doorgetrokken lijn én er reden best wat andere auto's. Toen maar overgenomen. Hij lijkt soms z'n eigen navigatie te negeren, apart.
Verder is het nog steeds heel knap wat die wel kan, maar unieke situaties heeft die nog moeite mee.
Ik moest rechtdoor (Groene baan, want moest naar Amersfoort-Vathorst), maar hij bleef rechts rijden, terwijl de navigatie aangaf dat ik de linkerbaan moest hebben.
/f/image/FeDIB8jMYvvZCxkGxNUc3THM.png?f=fotoalbum_large)
En daarna, kom je onder het viaduct door, wou die rechts-af een baantje wisselen. Wat niet mag. Ding weer helemaal in de stress want doorgetrokken lijn én er reden best wat andere auto's. Toen maar overgenomen. Hij lijkt soms z'n eigen navigatie te negeren, apart.
Verder is het nog steeds heel knap wat die wel kan, maar unieke situaties heeft die nog moeite mee.
Dit is denk ik gewoon een navigatieverbeterpunt. Uiteindelijk leest het ding de borden boven de weg niet. Dus de navigatie moet hier soelaas bieden welke baan er het beste gereden kan wordenCordon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Hier had de Auto het ook moeilijk mee![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En daarna, kom je onder het viaduct door, wou die rechts-af een baantje wisselen. Wat niet mag. Ding weer helemaal in de stress want doorgetrokken lijn én er reden best wat andere auto's. Toen maar overgenomen. Hij lijkt soms z'n eigen navigatie te negeren, apart.![]()
Grote eens: De meest vage complexe meuk doet ie perfect, en dan iets triviaals als de juiste baan pakken is met vlagen gewoon ronduit kut
Hopen dat dat navigatieproject waar wat geruchten over gingen binnenkort vruchten gaat afwerpen.
Idd lijkt wel of die intern nog een andere kaart gebruikt dan die je op je scherm ziet.Mar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:06:
[...]
Dit is denk ik gewoon een navigatieverbeterpunt. Uiteindelijk leest het ding de borden boven de weg niet. Dus de navigatie moet hier soelaas bieden welke baan er het beste gereden kan worden.
Grote eens: De meest vage complexe meuk doet ie perfect, en dan iets triviaals als de juiste baan pakken is met vlagen gewoon ronduit kut![]()
Hopen dat dat navigatieproject waar wat geruchten over gingen binnenkort vruchten gaat afwerpen.
Ik denk dat 100% van deze (verkeerde baan etc) gekke dingen is op te lossen met betere navigatiedata.FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:10:
[...]
Idd lijkt wel of die intern nog een andere kaart gebruikt dan die je op je scherm ziet.
Uiteindelijk kan het ding prima zelf rijden, maar als je niet weet waar je heen moet is dat lastig.
Dan nog een sausje: assertiever baanwisselen, beter rechtshouden, aangepaste inhaal-logica en dan zijn we een heel eind imho.
Ohja, en nog leren parkeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Mar.tin op 17-04-2026 09:15 ]
Dit is ook een punt waar echt heel veel bestuurders de mist in gaan, ik vind het dan ook niet vreemd dat FSD hier in paniek raakt. Ik ben heel benieuwd of FSD gaat leren van deze punten en of die lessons learned dan voor het voertuig zijn of voor de gehele vloot, en wanneer dit beschikbaar is. Is dit direct of bij een volgende update.Cordon schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:02:
Hier had de Auto het ook moeilijk mee![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En daarna, kom je onder het viaduct door, wou die rechts-af een baantje wisselen. Wat niet mag. Ding weer helemaal in de stress want doorgetrokken lijn én er reden best wat andere auto's. Toen maar overgenomen. Hij lijkt soms z'n eigen navigatie te negeren, apart.![]()
Sinds 14.2 zit er pas reasoning in FSD die dit veroorzaakt (en niet alleen bij ons). Blijft bijzonder dat deze toch wel ingrijpende change er nog zo laat in het RDW proces in mocht komen. Maar op zich wel goed nieuws voor toekomstige updates dat het blijkbaar mogelijk is dit soort wijzigingen door te voeren zonder een compleet nieuwe goedkeuringMar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:06:
[...]
Dit is denk ik gewoon een navigatieverbeterpunt. Uiteindelijk leest het ding de borden boven de weg niet. Dus de navigatie moet hier soelaas bieden welke baan er het beste gereden kan worden.
Grote eens: De meest vage complexe meuk doet ie perfect, en dan iets triviaals als de juiste baan pakken is met vlagen gewoon ronduit kut![]()
FSD neemt de navigatiedata niet als leidend aan voor het traject, maar slechts een indicatie. FSD beoordeelt de weg aan de hand van visuele analyse.
Als de navigatie bijvoorbeeld aangeeft dat je links moet, maar FSD die weg niet duidelijk ziet en dus niet zeker is dat daar in kan of de weg is geblokkeerd of iets dergelijks, dan zal FSD de navigatie niet volgen en een andere keuze maken. Hetzelfde geldt voor het wisselen van rijstrook.
Net als een mens eigenlijk, soms is gewoon leuk/handig/praktisch om niet de voorgestelde route te volgen
Als de navigatie bijvoorbeeld aangeeft dat je links moet, maar FSD die weg niet duidelijk ziet en dus niet zeker is dat daar in kan of de weg is geblokkeerd of iets dergelijks, dan zal FSD de navigatie niet volgen en een andere keuze maken. Hetzelfde geldt voor het wisselen van rijstrook.
Net als een mens eigenlijk, soms is gewoon leuk/handig/praktisch om niet de voorgestelde route te volgen
[ Voor 17% gewijzigd door mazzoop80 op 17-04-2026 09:20 ]
Dat klopt, maar dat is pas sinds zeer recent (14.2). 14.1.7 die tijdens de ride alongs werd gebruikt had die feature nog niet zo uitgebreid (en zeker de 14.1.7 in de US niet)mazzoop80 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:19:
FSD neemt de navigatiedata is als leidend aan voor het traject, maar slechts een indicatie. FSD beoordeelt de weg aan de hand van visuele analyse.
[ Voor 8% gewijzigd door pdidi op 17-04-2026 09:22 ]
Klopt, maar je merkt dat het navigatiedata mist in een aantal gevallen.mazzoop80 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:19:
FSD neemt de navigatiedata is als leidend aan voor het traject, maar slechts een indicatie. FSD beoordeelt de weg aan de hand van visuele analyse.
De plekken waar de data compleet en goed is gaat ie keurig (ruim vantevoren) voorsorteren etc.
En de plekken waar de pijlen en lijnen erg goed zijn ook, maar daar merk je dat ie de weg leest want daar doet ie eea duidelijk met minder voorbedachte rade
Ik heb precies hetzelfde. Vooral in het donker lijkt het erger dan overdag. Zonet, toen ik de Drechttunnel inreed, begon het systeem te piepen dat ik naar voren moest kijken, terwijl ik dat al deed. Het bleef piepen totdat ik een melding kreeg om het stuur over te nemen. Misschien heeft het ermee te maken dat ik een bril draag, maar het is wel vervelend.Tware schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:21:
Vandaag het tweede dagje autosnelweg sinds de installatie.
En waar ik hem in mijn vorige post nog behoorlijk conservatief noemde is daar nu niets meer van te merken!
Twee acties gehad:
In het dorp reedt ik achter een kleine tractor, die reed net iets langzamer dan 30, maar werd gevisualiseerd als fiets op het scherm. Ik was van plan er achter te blijven, maar FSD dacht er anders over
Toen heb ik hem wel eventjes geholpen om er wat sneller voorbij te komen.
Daarna bij het oprijden van de snelweg, er zijn vanuit de provinciale weg 2 banen om linksaf te slaan. Direct na het linksafslaan komen er 2 banen voor rechtsaf de snelweg op te rijden (waarvan uiteindelijk de linker weer samenvoegt met de rechter).
De auto pakt netjes de rechterbaan voor het stoplicht omdat hij anticipeert om rechtsaf te slaan richting snelweg.
Maar, toen we op het punt kwamen waarbij we rechtsaf gingen om naar de twee stroken te gaan die beide rechtsafslaan richting snelweg kreeg ik de inmiddels bekende wiebelmodus voor de kiezen. Hij twijfelde en bleef twijfelen, toen heb ik maar even overgenomen want het was best druk.
/f/image/DjCNr9vgm9dgiBKr7Ki2Nx1f.png?f=fotoalbum_large)
Eenmaal op de snelweg ging het perfect! Hij is in tegenstelling tot de vorige rit van mijn op de snelweg super assertief, gaat vloeiend naar links ook als er een auto aankomt maar wel nog genoeg ruimte is (in plaats van af te wachten). Zag 2 auto's op hogere snelheid aankomen, ik zat achter een vrachtwagen, de auto achter mij had zijn knipperlicht naar links al aan om in te gaan halen zodra de auto's voorbij waren, maar mijn MY gooit zich er ook gewoon nog tussen (en dat kon ook veilig!).
Én mijn eerste oranje licht waarbij hij netjes bleef rijden en niet in de ankers ging (wat ook de juiste keuze was in dit geval).
Tot slot nog een irritatie: Een heel stuk weg staat "onderwater" geregistreerd als 80, dat was de weg eerst is ook, maar is geruime tijd geleden inmiddels naar 60 gegaan inclusief behoorlijk aantal verkeersdrempels. De auto geeft echter nog 80 aan als limiet (en gaat dat ook rijden als ik de max snelheid niet omlaag zet). Er staan netjes borden 60, maar die negeert hij volledig.
Gaat om dit stuk:
https://maps.app.goo.gl/vf7YPcHc5fgmTXws5
Heb de max snelheid al een tijdje geleden doorgegeven als wijziging in Mapshare (in de hoop dat dat mogelijk een en ander in gang zet), maar daar lijkt niets mee gedaan te worden, die staan nog steeds op pending. Is er wellicht iemand die dezelfde wijzigingen kan doorvoeren of is er een mogelijkheid om aangegeven wijzigingen te upvoten?
En waar ik hem in mijn vorige post nog behoorlijk conservatief noemde is daar nu niets meer van te merken!
Twee acties gehad:
In het dorp reedt ik achter een kleine tractor, die reed net iets langzamer dan 30, maar werd gevisualiseerd als fiets op het scherm. Ik was van plan er achter te blijven, maar FSD dacht er anders over
Daarna bij het oprijden van de snelweg, er zijn vanuit de provinciale weg 2 banen om linksaf te slaan. Direct na het linksafslaan komen er 2 banen voor rechtsaf de snelweg op te rijden (waarvan uiteindelijk de linker weer samenvoegt met de rechter).
De auto pakt netjes de rechterbaan voor het stoplicht omdat hij anticipeert om rechtsaf te slaan richting snelweg.
Maar, toen we op het punt kwamen waarbij we rechtsaf gingen om naar de twee stroken te gaan die beide rechtsafslaan richting snelweg kreeg ik de inmiddels bekende wiebelmodus voor de kiezen. Hij twijfelde en bleef twijfelen, toen heb ik maar even overgenomen want het was best druk.
/f/image/DjCNr9vgm9dgiBKr7Ki2Nx1f.png?f=fotoalbum_large)
Eenmaal op de snelweg ging het perfect! Hij is in tegenstelling tot de vorige rit van mijn op de snelweg super assertief, gaat vloeiend naar links ook als er een auto aankomt maar wel nog genoeg ruimte is (in plaats van af te wachten). Zag 2 auto's op hogere snelheid aankomen, ik zat achter een vrachtwagen, de auto achter mij had zijn knipperlicht naar links al aan om in te gaan halen zodra de auto's voorbij waren, maar mijn MY gooit zich er ook gewoon nog tussen (en dat kon ook veilig!).
Én mijn eerste oranje licht waarbij hij netjes bleef rijden en niet in de ankers ging (wat ook de juiste keuze was in dit geval).
Tot slot nog een irritatie: Een heel stuk weg staat "onderwater" geregistreerd als 80, dat was de weg eerst is ook, maar is geruime tijd geleden inmiddels naar 60 gegaan inclusief behoorlijk aantal verkeersdrempels. De auto geeft echter nog 80 aan als limiet (en gaat dat ook rijden als ik de max snelheid niet omlaag zet). Er staan netjes borden 60, maar die negeert hij volledig.
Gaat om dit stuk:
Heb de max snelheid al een tijdje geleden doorgegeven als wijziging in Mapshare (in de hoop dat dat mogelijk een en ander in gang zet), maar daar lijkt niets mee gedaan te worden, die staan nog steeds op pending. Is er wellicht iemand die dezelfde wijzigingen kan doorvoeren of is er een mogelijkheid om aangegeven wijzigingen te upvoten?
Iets ontspannender is om met het scrollwiel FSD uit te zetten en dan je richting aan te geven en te gaan sturen. Gaat een stuk soepeler.Zerobase schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:41:
Handmatig ingrijpen betekent dan een ruk aan het stuur geven.
Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman
Dat er iets aan het veranderen is qua map data/navigatie is inderdaad wel voor de hand liggend. Nog nooit hebben we zo lang (1 jaar) geen kaart updates gehad. Maar zoals al in het 3/Y topic werd besproken: nieuwe wegen zoals de A16 kunnen nu toch genavigeerd worden, terwijl er geen kaart update is geweestMar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:06:
[...]
[ Voor 9% gewijzigd door pdidi op 17-04-2026 09:26 ]
ik had Grok even wat laten uitzoeken kwa hoe de Tesla's uiteindelijk slimmer wordenpdidi schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:17:
[...]
Sinds 14.2 zit er pas reasoning in FSD die dit veroorzaakt (en niet alleen bij ons). Blijft bijzonder dat deze toch wel ingrijpende change er nog zo laat in het RDW proces in mocht komen. Maar op zich wel goed nieuws voor toekomstige updates dat het blijkbaar mogelijk is dit soort wijzigingen door te voeren zonder een compleet nieuwe goedkeuring
Samenvatting: zo help je FSD zo goed mogelijk verbeteren
(fact-checked april 2026 – Tesla Safety Report, privacy notice & v14.3 release notes)
Data Sharing AAN zetten (Settings > Software > Data Sharing).
Zonder dit worden géén camera-clips voor training verstuurd (officiële Tesla privacy policy).
FSD zoveel mogelijk aan laten + kleine correcties doen:
Licht gas bijgeven
Knipperlicht aanzetten
Speed Profile aanpassen via rechter scroll wheel (up/down)
Dit zijn “expert demonstraties” die direct in de Reinforcement Learning (RL) training gaan. Tesla gebruikt deze fleet-data expliciet voor v14.3 verbeteringen.
Geen zware stuur- of rembewegingen → dat triggert een volledige disengage (minder nuttig voor training).
Voice-command na een correctie (als de auto vraagt) of “FSD improvement” zeggen → labelt de clip beter.
Resultaat: jouw acties + miljoenen kilometers fleet-data worden verwerkt in de Dojo en komen terug in de volgende OTA-update voor iedereen.
Hoe komt de verbetering terug in de auto?
Grote veranderingen (nieuw neuraal netwerk): alleen via echte OTA-software-update (2026.x + FSD v14.x). Daar wacht iedereen op.
Kleine/dagelijkse verbeteringen: wel mogelijk “onderhuids” via server-configs, map-updates en Contextual Max Speed. Daarom zie je soms al in 4 dagen verschil.
[ Voor 67% gewijzigd door FreakGIB op 17-04-2026 09:51 ]
In gevallen waar de 'match' niet klopt met wat er visueel wordt waargenomen door FSD, zoals in jouw voorbeeld. Dat daar een feedbackloop in verwerkt wordt (of al is...)Mar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:20:
[...]
Klopt, maar je merkt dat het navigatiedata mist in een aantal gevallen.
De plekken waar de data compleet en goed is gaat ie keurig voorsorteren etc.
En de plekken waar de pijlen en lijnen erg goed zijn ook, maar daar merk je dat ie de weg leest want daar doet ie eea duidelijk met minder voorbedachte rade.
Want inderdaad: of de navigatiedata loopt achter (statisch gedeelte) of het waarnemende gedeelte van FSD is het een volgende keer sneller eens over wat de opties zijn.
Eigenlijk is het dus goed he dat FSD niet klakkeloos "Sla hier linksaf" opvolgt (wat je navigatie zegt) en vervolgens de bosjes in rijdt 😄 ik moest even aan die oude reclame denken
Nu jij al de zoveelste bent die merkt dat het allemaal een stuk assertiever gaat: zou er zijn ingesteld dat nieuwe rijders eerst een heel voorzichtig profiel (Sloth) krijgen om een beetje te wennen, wat na een tijd ervaring te hebben opgedaan wordt opgeschroefd (Standaard)?Sypheron schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:21:
Vandaag het tweede dagje autosnelweg sinds de installatie.
Twee acties gehad:
In het dorp reedt ik achter een kleine tractor, die reed net iets langzamer dan 30, maar werd gevisualiseerd als fiets op het scherm. Ik was van plan er achter te blijven, maar FSD dacht er anders overToen heb ik hem wel eventjes geholpen om er wat sneller voorbij te komen.
[Afbeelding]
Gaat om dit stuk:
[Afbeelding]
@Mar.tin had precies hetzelfde. Wat je voor de grap eens zou moeten proberen is een nieuw profiel aan maken en kijken of die weer timide begint. Ik ga het iig vandaag als beginneling voor het eerst meemaken
FreakGIB schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:30:
[...]
ik had Grok even wat laten uitzoeken kwa hoe de Tesla's uiteindelijk slimmer worden
Super dat je al 4 dagen FSD (v14.2.x in NL) rijdt en het over het algemeen écht goed vindt werken!
Je ervaringen zijn klassiek voor de allereerste weken in Nederland/Europa. De software is nog vrij conservatief afgesteld (veiligheid boven alles, vanwege de strenge RDW-regels), en rotondes + smalle wegen + invoegen zijn precies de dingen waar de Europese versie nog wat “Nederlands geduld” heeft. Dat wordt snel beter, maar jij kunt er nu al actief aan meewerken. Ik leg precies uit hoe dat “leren” werkt en wat jij kunt doen.
Hoe “leert” FSD van jou tijdens het rijden?
Jouw auto leert niet live (dat kan niet, te veel rekenkracht). Maar elke keer dat je iets doet, stuurt de auto anonieme data terug naar Tesla:
Interventies (gas geven, remmen, sturen, disengage) → korte video-clip + precies wat jij deed.
Knipperlicht aanzetten → extra signaal dat FSD gebruikt om te snappen wat jij wilt.
Scroll wheel snelheid aanpassen (rechts aan het stuur) → ook data.
Tesla noemt dit Reinforcement Learning (RL): jouw correcties zijn “expert demonstraties”. De Dojo-supercomputer traint het neurale netwerk ermee, en bij de volgende OTA-update (over-the-air) krijgen alle Tesla’s in NL/Europa dat verbeterde gedrag.
Fleet-wide: op v14 drukken bestuurders gemiddeld nog maar 1,9 % van de tijd op het gas tijdens FSD (vroeger 5-7 %). De meeste gas-pedaal-drukken zijn geen “fout”, maar juist persoonlijke voorkeuren die Tesla gebruikt om het assertiever te maken.
Kortom: elke keer dat je gas bijgeeft of knipperlicht gebruikt, help je de hele vloot (inclusief jezelf bij de volgende update).
Wat kun jij nu doen om het sneller te verbeteren? (per situatie)
Snelweg – te lang links blijven na inhalen / afrit missen
Zet direct na inhalen je rechter knipperlicht aan.
FSD ziet dat als sterke hint om terug naar rechts te gaan. Veel mensen melden dat dit meteen helpt (het was al beter bij invoegen, precies om dezelfde reden).
Als het toch te lang links blijft: geef een klein stuur-correctie naar rechts + knipper. Dat is een perfecte training-voorbeelden voor Tesla.
Tussen twee auto’s invoegen als ze wat dichtbij zitten
Bij invoegen doet het al goed (zoals je zegt).
Als het aarzelt: licht gas bijgeven terwijl je knipperlicht aan hebt.
Dat leert het: “in deze situatie met deze afstand is het veilig om te proppen”. Volgende keer doet het het zelf.
Binnenwegen en rotondes – te langzaam
Dit is dé plek waar gas bijgeven het meeste oplevert.
Als het onder de limiet blijft en er een rij achter je ontstaat: zachtjes gas bijgeven tot de gewenste snelheid.
Op rotondes hetzelfde: als het te traag is, geef gas.
Tesla ziet dit als “menselijke voorkeur voor flow op NL-wegen” en past het model aan. Vroege NL-gebruikers melden dat rotondes al redelijk gaan (behalve hele kleine turbo-rotondes), maar snelheid is nog het grootste punt.
Extra tip voor snelheid
Gebruik het rechter scroll wheel om de max-snelheid iets hoger te zetten (Contextual Max Speed).
In Europa is er geen “Chill/Standard/Hurry”, maar je kunt wel handmatig bijstellen. Dat beïnvloedt ook hoe assertief het is bij inhalen.
Extra manieren om data te verbeteren
Data Sharing moet aan staan (Settings → Software → Data Sharing). Zonder dit leert Tesla bijna niks van jouw rit.
Na een disengage vraagt de auto soms: “What happened?” of je kunt via voice “FSD improvement” zeggen. Dat labelt de clip extra goed.
Rij zoveel mogelijk routes die jij kent (woon-werk, rotondes die je irritant vindt). Hoe meer data van precies die situaties, hoe sneller de update komt.
De vloot in NL groeit nu hard → meer Nederlandse rotondes, fietsers, smalle weggetjes = snellere verbeteringen specifiek voor ons.
Realistische verwachting:
Binnen 2-4 weken (volgende paar updates) zul je al merken dat het sneller gaat op rotondes en binnenwegen, en assertiever invoegt/inhaalt. Dat komt doordat jouw interventies + die van duizenden andere NL-rijders nu worden verwerkt. Dit is precies hoe v14 in de VS zo snel zo goed werd.
Kort samengevat wat jij kunt doen:
Gas bijgeven = leert het “niet te langzaam zijn”.
Knipperlicht + kleine stuurcorrectie = leert het “niet te lang links blijven”.
Data Sharing aan + veel rijden = hele vloot wordt beter.
offtopic:
Van mij hoeven de AI epistels niet persé, kunnen we het niet houden bij de prompt die je kan voeren ofzo?
Van mij hoeven de AI epistels niet persé, kunnen we het niet houden bij de prompt die je kan voeren ofzo?
Je merkt inderdaad dat het ook commit aan wat het al besloten heeft.mazzoop80 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:32:
[...]
In gevallen waar de 'match' niet klopt met wat er visueel wordt waargenomen door FSD, zoals in jouw voorbeeld. Dat daar een feedbackloop in verwerkt wordt (of al is...)
Want inderdaad: of de navigatiedata loopt achter (statisch gedeelte) of het waarnemende gedeelte van FSD is het een volgende keer sneller eens over wat de opties zijn.
Eigenlijk is het dus goed he dat FSD niet klakkeloos "Sla hier linksaf" opvolgt (wat je navigatie zegt) en vervolgens de bosjes in rijdt 😄 ik moest even aan die oude reclame denken
Gister kwam ik aanrijden bij een kruising voor gepland linksaf, en veranderde mijn bestemming, toen moest ik ineens rechtsaf. Je zag een korte twijfel, maar de conclusie: dit gaat niet.
Hebben jullie ook problemen dat ie aangeeft dat je moet opletten terwijl je gewoon naar de weg kijkt?
Vandaag mijn eerste strike gehad daardoor.
Jup zie mijn posts hierboven. Ik heb het alleen maar als ik dit gebruik, onbruikbaar voor mij helaas..3vo1227 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:42:
Hebben jullie ook problemen dat ie aangeeft dat je moet opletten terwijl je gewoon naar de weg kijkt?
Het is wel een enorm kut punt idd. Als ik niet zou weten hoe het hoort, zou ik in totale paniek schieten haha.revolution-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:16:
[...]
Dit is ook een punt waar echt heel veel bestuurders de mist in gaan, ik vind het dan ook niet vreemd dat FSD hier in paniek raakt. Ik ben heel benieuwd of FSD gaat leren van deze punten en of die lessons learned dan voor het voertuig zijn of voor de gehele vloot, en wanneer dit beschikbaar is. Is dit direct of bij een volgende update.
Vanochtend heeft de auto weer gezocht naar updates.. Helaas, nog steeds niet.
De pagina's in dit topic komen er in zo'n snel tempo bij dat ik niet alles gelezen heb. Is er al een manier om het te voorspoedigen?
De pagina's in dit topic komen er in zo'n snel tempo bij dat ik niet alles gelezen heb. Is er al een manier om het te voorspoedigen?
MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland
Nee, je moet wachten op de waves waarop Tesla de update pushed. Het is een loterij, de waves zijn een collectie van VINS die random zijn gekozen. Dit is wat Tesla mij verteld heeft.charlie7 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:49:
Vanochtend heeft de auto weer gezocht naar updates.. Helaas, nog steeds niet.
Gisteren en tot vandaag zijn er geen waves meer geweest.
Sorry heb het aangepastMar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:32:
[...]offtopic:
We hebben dezelfde werkgever en hoorde dat ze nog niet voornemens waren het te gaan ervaren dus zelf maar uitgenodigd (zonder camera's overigens).Mar.tin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:59:
[...]
Hebben ze zelf geen Tesla met FSD of doe je (werktechnisch) iets in de buurt van AutoBlog?
En vwbt Autoblog, ze proberen een shockblog te zijn denk ik. Scoort beter dan gortdroge ANWB materie. Bij nieuwe auto's kijk ik de video's van Wouter voor het vermaak daarna Autoweek voor betrouwbare informatie. Zijn laatste review van de 3 basic was trouwens best positief.
[ Voor 5% gewijzigd door Maurice- op 17-04-2026 09:56 ]
huilen! Laatste update ervoor was inderdaad 15/04 rond 2145..revolution-nl schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:51:
[...]
Nee, je moet wachten op de waves waarop Tesla de update pushed. Het is een loterij, de waves zijn een collectie van VINS die random zijn gekozen. Dit is wat Tesla mij verteld heeft.
Gisteren en tot vandaag zijn er geen waves meer geweest.
MacMini M4 / MacBookAir M1 / iPhone 17 PM / AWU 3 / Model 3 Highland
Dan vraag ik me af of bij de Tesla Dealers hun Demo auto's al wel allemaal de FSD update hebben gehad?charlie7 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:55:
[...]
huilen! Laatste update ervoor was inderdaad 15/04 rond 2145..
dat zou toch vandaag zijn?
De negatieve ondertoon was gewoon ronduit storend, je zal Wouter nooit een louter positieve review horen geven zoals hij dat bijv. bij VW doet.Maurice- schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:53:
[...]
Zijn laatste review van de 3 basic was trouwens best positief.
Het punt is dat hij ook wel enigszins positief moet zijn over bijv. 3 basic omdat de propositie gewoon steengoed is, maar dat kan bij Tesla niet zonder te sneren en ondertoontjes.
Nee legacy Autoblog is wel klaar voor mij
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
/f/image/8JGTkDGH5EFQpwqnMVMJUW6E.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/y5ScBpFtMON626B04A0wRURI.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1M20LTNGRFlM0aEjVx5YXDT4.jpg?f=fotoalbum_large)