[ Voor 67% gewijzigd door LexMeistertje op 15-04-2026 08:47 ]
Echter als het abbo afloopt, is de verwachting dat Autopilot dan weer werkt of ga je dan terug naar de versie dat je alleen Traffic-Aware Cruise Control nog kunt gebruiken? Of geld dat alleen voor nieuwe Tesla's?
[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]
[ Voor 70% gewijzigd door Renevo op 15-04-2026 08:50 ]
De FSD patchnote schijnt pas te tonen zodra je de update hebt geïnstalleerd en de kosten zijn geintyamanguy schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:50:
Hoe kan van 2026.2.9.1 naar 2026.3.6 een minor update zijn? Dat betekent die software zit er al in?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tesla bestelling volgen: https://tesla-status.mrproper.dev/
[ Voor 22% gewijzigd door Heijmenberg99 op 15-04-2026 08:55 ]
Ik Model Y (2024)Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:54:
Iedereen met een download een Model 3?
Vergeten jullie de registratie op https://tesla-fsd.nl/ niet bij te werken ? (niet mijn site)
Ik heb het idee dat deze (zeker nu) wat achter loopt. Denk dat het percentage nu wel omhoog gaat.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Hij blijft hangen op 50%. Mijn laatste druppel geduld wordt uitgeperst 😁jams schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:41:
Hier ook aan het downloaden. Abbo zaterdag afgesloten. MY 2024 HW4, koop
Idem.. je bent niet alleendjeck schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:57:
Whooo, en ik maar refreshen....nog steeds niks
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Hoe groot zou de totale groep gegadigden zijn? Niet elke Tesla rijder die FSD interessant vindt zit hier op Tweakers natuurlijk...
Ook hier aan het downloaden (MY25) , ging tot 50% en bleef hangen. Nu is hij vanzelf weer opnieuw begonnen en op 18%Cordon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:57:
Stop is allemaal met downloaden, ga een rondje rijden ofzo nu je nog moet sturen (Download stopt hier op 50%)
Bij mij stond hij net op 50%, nu op 25%...Cordon schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:57:
Stop is allemaal met downloaden, ga een rondje rijden ofzo nu je nog moet sturen (Download stopt hier op 50%)
Ja, ik leg het je uitgebreid en helder uit hoe Tesla’s Full Self-Driving (FSD, nu altijd “Supervised”) precies werkt qua training en “leren” tijdens het rijden. Ik baseer dit op de officiële Tesla-info (van hun site en safety reports) en hoe het systeem in 2026 echt in elkaar zit. Geen marketingpraat, gewoon hoe het technisch gaat. Jij rijdt in Nederland (lease-auto, wacht op update), en ja, veel mensen daar merken nu al dat het “redelijk goed” werkt maar soms traag is en per dag lijkt te veranderen – dat is geen toeval, dat leg ik ook uit.
1. Hoe wordt FSD getraind (de basis, voordat het in jouw auto zit)?
Tesla doet dit niet zoals een traditionele auto met vaste regels (if-then code). Het is een groot neuraal netwerk (AI) dat leert zoals een mens: door miljoenen uren video te zien.
De data komt van de hele vloot: Meer dan 6 miljoen Tesla’s wereldwijd (inclusief niet-FSD auto’s). Die rijden samen miljarden kilometers per jaar. Tesla zegt: de vloot maakt in 10 minuten samen “een mensenleven aan rij-scenario’s” mee.
Wat wordt er precies verzameld?
Telemetry (basisdata): snelheid, stuurhoek, remmen, GPS, wegtype, of FSD aan stond of niet. Dit gaat automatisch (anoniem) bij elke shift-to-park.
Video-clips: Alleen korte stukjes (meestal seconden) van “interessante” momenten:
Als je FSD disengage-t (je grijpt in).
Als de AI zelf een “edge case” detecteert (zeldzame situatie, bijna-ongeluk, vreemd verkeer, laag zicht, etc.).
Shadow-mode (FSD kijkt mee terwijl jij rijdt en markeert wat het anders zou doen).
Dit uploadt de auto alleen als jij Data Sharing hebt aangezet (in Settings > Software > Data Sharing). Video gaat bij voorkeur over WiFi (niet constant over 4G/5G, te veel data).
Training zelf: Tesla stuurt die clips naar hun Dojo-supercomputer (en andere clusters). Daar wordt het automatisch gelabeld (AI doet het meeste) en soms door mensen nagekeken. Het neuraal netwerk krijgt dan “feedback”: dit was goed/fout, pas de miljarden gewichten aan. Resultaat: een nieuw model (bijv. v14.3 in april 2026).
Het is end-to-end vision-only: 8 camera’s → direct output (stuur, gas, rem). Geen lidar of radar meer als hoofd-sensor.
Belangrijk: Niet elke Tesla heeft “alle wegen van de wereld” in het geheugen. Het model heeft algemene kennis van de training (hoe kruispunten werken, hoe fietsers zich gedragen, etc.). Lokale details komen van kaarten + real-time camera’s.
2. Hoe “leert” FSD tijdens het rijden? (en waarom het per dag lijkt te veranderen)
Hier komt het antwoord op je vraag: jouw auto leert NIET zelf terwijl je rijdt. De neurale netwerken veranderen niet live in de auto (te klein, te veel rekenkracht nodig). Dat zou ook gevaarlijk zijn.
In plaats daarvan werkt het zo:
Jouw auto stuurt data terug → Tesla verzamelt dat wereldwijd → traint een nieuw model → stuurt een OTA-software-update (over-the-air) naar alle auto’s.
Dus verbeteringen komen altijd via een software-update (bijv. 2026.3.x of FSD v14.x). Dat is waarom mensen zeggen “na de update rijdt het ineens veel beter”.
Maar… er zijn ook kleine aanpassingen zonder grote update:
Kaart-data en navigatie worden live gedownload via de cellular-modem (of WiFi). Tesla ververst kaarten regelmatig met fleet-data (GPS-sporen, wegwerkzaamheden, nieuwe stoplichten). Dus gedrag kan per dag anders zijn op dezelfde weg.
Server-side feature flags / configuraties: Tesla kan parameters (bijv. hoe conservatief het is op bepaalde wegen) aanpassen op de server. De auto checkt dat regelmatig. Geen nieuwe software nodig, wel meteen effect.
Contextual Max Speed (in Europa/NL specifiek): In de Europese versie (nu v14.2.2.5 in NL) kun je een max speed offset instellen + “Contextual Max Speed”. De auto past snelheid aan op basis van omgeving (fietsers, smalle weg, schoolzone, etc.). Dat voelt soms als “achter de schermen bijstellen”.
Dus ja: de auto maakt wel contact met servers terwijl je rijdt (via de ingebouwde modem):
Telemetry en clips uploaden (op de achtergrond, vaak als je thuis staat).
Kaarten en verkeersinfo downloaden.
Checken of er een update klaarstaat.
Maar: alle echte rij-beslissingen (stuur, gas, rem) gebeuren 100 % lokaal op de auto’s eigen computer (HW3 of AI4/HW4). Geen cloud-AI tijdens het rijden – dat zou te traag en onbetrouwbaar zijn.
3. Waarom is de snelheid in Nederland soms laag en varieert het per dag?
Heel herkenbaar wat je hoort van andere Nederlandse FSD-gebruikers:
Nieuw in Europa: Nederland is het eerste EU-land met officiële goedkeuring (RDW, april 2026). De software is nog conservatief afgesteld om aan strenge EU-regels te voldoen (UN-regelgeving). Het prioriteert veiligheid boven snelheid.
Contextual Max Speed + offset: In plaats van Amerikaanse “Chill/Standard/Hurry” heb je een percentage boven de bord-snelheid + dynamische aanpassingen. Op sommige wegen (smal, veel fietsers, onbekend) houdt het zich strak aan de limiet of zelfs iets eronder.
Dagelijkse variatie: Komt door verse kaart-updates, server-configs, of dat de AI net een nieuw “hard RL example” (moeilijk scenario) van de vloot heeft verwerkt en iets conservatiever is geworden.
Het wordt snel beter: Tesla rolt nu v14.x uit en de vloot in Europa groeit hard. Meer data = snellere aanpassingen.
Samenvatting hoe de data “stroomt” (simpel schema)
Jij rijdt met FSD → camera’s + computer zien alles.
Auto detecteert iets nuttigs → slaat korte clip + data op.
Thuis/op WiFi → upload naar Tesla (anoniem).
Tesla Dojo → traint nieuw model.
Nieuwe software-update → jouw auto downloadt en wordt slimmer.
Ondertussen: live kaart-downloads en kleine server-tweaks voor dagelijkse verschillen.
Kortom: geen enkele Tesla heeft “alle wegen van de wereld” lokaal opgeslagen. Het model is getraind op een gigantische wereldwijde dataset, en jouw auto vult dat aan met lokale sensoren + verse kaarten. Het “leren” is collectief en gaat via updates, maar Tesla kan wel subtiel dingen bijstellen zonder dat jij een nieuwe versie ziet.
Als je FSD straks binnenkrijgt in je lease-auto: zet Data Sharing aan (helpt de hele vloot, inclusief jezelf sneller betere updates). En check de settings voor Contextual Max Speed – dat maakt vaak een groot verschil.
PSN: FreakGIB
Hier is het ook stil aan de overkant...djeck schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:57:
Whooo, en ik maar refreshen....nog steeds niks
Model Y Juniper juni 2025, softwareversie 2026.2.3 abbo
Ja hier ook, haha.. allemaal corrupt en RUTTE doet NIKS!!! Nee grapje.EddyW schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:59:
[...]
Ook hier aan het downloaden (MY25) , ging tot 50% en bleef hangen. Nu is hij vanzelf weer opnieuw begonnen en op 18%
Geen haast, wacht op m'n partner tot die thuis is om het samen te ervaren (beide nerds) en die is pas vanavond thuis
[ Voor 3% gewijzigd door Cordon op 15-04-2026 09:02 ]
MY AWD mei 2025 met abonnement afgesloten op 11 april. Vind het ergens toch licht vervelend worden.
is altijd zo. 50% is de complete download, daarna doet hij checksum check, uitpakken, en dan pas start hij de installeren.jams schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:57:
[...]
Hij blijft hangen op 50%. Mijn laatste druppel geduld wordt uitgeperst 😁
Maar gelukkig vanmiddag weer richting huis op FSD.
MY 2025 Abbo sinds zaterdag opnieuw gedaan afgelopen maandag en vandaag update
[ Voor 26% gewijzigd door 3vo1227 op 15-04-2026 09:07 ]
Auto niet in lader en buiten wifi range en sentry uit.
- MYP 2026
- Zaterdag ochtend abbo en toen kreeg ik een update binnen van 2026.2.3
- Maandag avond abbo geannuleerd en fsd gekocht en nu komt 2026.3.6 redelijk snel binnen zonder wifi
Hoe oud is jouw MY?Qaz21 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:09:
Hier ook aan het downloaden.
- MYP 2026
- Maandag avond abbo geannuleerd en fsd gekocht en nu komt 2026.3.6 redelijk snel binnen zonder wifi
Zijn er ook geluksvogeltjes met huidige softwareversie 2026.2.3 en abbo?Qaz21 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:09:
- MYP 2026
Ik ben lovend over de techniek, maar de allerdaagse toepassing vind ik nog lastig. Even snel de kids naar school brengen, adres opzoeken, geen idee hebben waar er geparkeerd gaat worden - maken het voor mij niet dat ik dit altijd toe pas. Het is geschikt voor een langere rit waar je de tijd hebt en neemt.
Wat dat betreft perfect dat je moet betalen per dag ipv 99 euro per maand. Ik weet niet of dat het waard is in de praktijk - afgemeten naar praktisch gebruik.
Werkt dat ''abbonement annuleren & opnieuw afsluiten'' dan echt? Is toch gewoon placebo?Qaz21 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:09:
- MYP 2026
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Dat laatste, gewoon geduld hebben is de oplossing.spartacusNLD schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
[...]
Werkt dat ''abbonement annuleren & opnieuw afsluiten'' dan echt? Is toch gewoon placebo?
Puur placebo. Ik had maandag geannuleerd en opnieuw afgesloten en krijg m nu pas.spartacusNLD schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
[...]
Werkt dat ''abbonement annuleren & opnieuw afsluiten'' dan echt? Is toch gewoon placebo?
Ja ik, abbo de 12e april aangezet en had al 2026.2.3 sinds 31 januari.Empie69 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
[...]
Zijn er ook geluksvogeltjes met huidige softwareversie 2026.2.3 en abbo?
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Ik ga nu van 2026.2.3 naar 3.6Empie69 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
[...]
Ik zat al 2 maanden op 2.3
Jep hier.Empie69 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
[...]
Ja (sorry). Legacy MY24. Had abonnement pas gisteravond afgeslotenEmpie69 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
[...]
Ja. Ik kom ook van 2.3 en is nu 3.6 aan het downloadenEmpie69 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:10:
[...]
Want mijn MY checkt iedere dag om 15:51 voor een nieuwe update.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Random.. regulier tijdstip was gisteravond om 19:06Rivanov schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:16:
De mensen die nu allemaal de update krijgen.. is dit ook het reguliere tijdstip dat jullie Tesla de update check doet? Of is dit moment random.
Nee, dit is duidelijk gepusht. Niet de daily checkRivanov schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:16:
De mensen die nu allemaal de update krijgen.. is dit ook het reguliere tijdstip dat jullie Tesla de update check doet? Of is dit moment random.
Random, mijne is rond 11 uurRivanov schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:16:
Ne dit is gepusht updateRivanov schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:16:
Hier al 2x opnieuw gestart. Nu weer op 18%Sinner2stroke schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:12:
Hier ook: vlotte download tot 50%, stagneert, teller naar 18%, loopt op tot 50% en druppelt nu verder. Dedicated router laat nu nog maar enkele kbps zien, eerder ca 100mbps.
Nee deze komt geforceerd binnenRivanov schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:16:
Wat ik wel vreemd vind, het gaat eigenlijk vooral mis op de zaken waarvan je zou denken dat het juist het makkelijkst is. Parkeren is bij mij totaal onbruikbaar, uitparkeren duurt gemiddeld echt 5 minuten als het lukt, 15 keer steken en 3 sets voorbanden (is dit bij iedereen zo?). Fietsers met haaientanden laat hij altijd voor, zelfs wanneer zij een rood stoplicht hebben. Kan wel gevaarlijk zijn met achterliggers.
Wat hij blijkbaar ook nog niet ondersteund zijn afgekruisde banen op de snelweg, daar had ik juist wel verwacht dat het RDW daar streng op zou zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 15-04-2026 09:25 ]
Hier nog bezig 8:45 gestart. Zit op 38% (op Wifi volle sterkte)WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:26:
Hij rolt hier ook naar binnen en download is al klaar. Ging echt razendsnel (niet over wifi) zag de teller oplopen. Hij had hem echt binnen 10 minuten binnen gehengeld. Denk dat ze in de VS even flink de sluizen hebben opengezet want het gaat nu hard!
Wahaha ik voel jeTjenok schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:28:
Man man man wat begint het wachten nu lang te duren. Jarenlang enorm veel FSD filmpjes gekeken, zaterdagochtend meteen het abonnement aangeschaft en nu weer geen update
Hoe update je "niet over de wifi"? Ethernet in de laadpoort geprikt ofzo?WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:26:
Hij rolt hier ook naar binnen en download is al klaar. Ging echt razendsnel (niet over wifi) zag de teller oplopen. Hij had hem echt binnen 10 minuten binnen gehengeld. Denk dat ze in de VS even flink de sluizen hebben opengezet want het gaat nu hard!
Ik vond het wel interessant dat FSD de navigatie soms ignoreert (net zoals wij mensen dat doen). Zoals hier op 45:25
[ Voor 17% gewijzigd door Menesis op 15-04-2026 09:34 ]
Mixed Reality dev
Bij het openen van de App, zag ik dat hij aan het binnenhalen was, zonder dat ik daarvoor een akkoord heb gegeven.
Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD
Ach ja, het is (net als alle updates) altijd pure willekeur, en dat is nu niet anders.Tjenok schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:28:
Man man man wat begint het wachten nu lang te duren. Jarenlang enorm veel FSD filmpjes gekeken, zaterdagochtend meteen het abonnement aangeschaft en nu weer geen update
Als ik zie met welke snelheid het gaat verwacht ik dat ergens begin volgende week de meeste het toch wel zouden moeten hebben. Wel alleen HW4 trouwens. Tesla heeft duidelijk gemaakt dat HW3 niet de zelfde autonome functies van HW4 krijgt momenteel. (kan altijd nog veranderen)
[ Voor 13% gewijzigd door Luchtbakker op 15-04-2026 09:34 ]
dat gaat veel sneller, alleen ff kabel uitrollenMenesis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:31:
[...]
Hoe update je "niet over de wifi"? Ethernet in de laadpoort geprikt ofzo?
Het is echt een emotionele rollercoaster 😅Tjenok schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:28:
Het geluk van de goedkeuring
De afwijzing die je voelt als je er weer niet bij zit
En dan komt de download eindelijk en dan gaat de download een paar keer opnieuw… Ze spelen een spelletje met ons 😁
Heb ook getwijfeld maar das 75 maanden abonnement en vrijwel nihil kans op overzetten naar een nieuwe auto. Heel eerlijk zie ik de auto niet snel meer dan 75 maanden hierna nog gebruiken.Setho23 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:25:
Het is zoverIk had net besloten om het los te laten en mezelf niet meer gek te maken. En toen kwam ie vanochtend opeens tijdens het rijden. Het felbegeerde update symbooltje. Ik zat op 2026.2.3 en uiteindelijk toch maar besloten om het te kopen.
Alleen de restwaarde van je auto zal meer worden. Maar ja ik ken Tesla: dat ga je niet of nauwelijks merken als je bij hun inruilt (maar wel uiteraard bij verkoop particulier of bij een auto-opkoper). Doen ze slim. Alleen vaak extra korting als je inruilt. Ze hebben vast mooie deals met de opkopers via hun netwerk (commissie van 10% of zo).
Vergeet niet, als je FSD particulier aanschaft, om je verzekering in te lichten. Bij een total loss staat je waarde van FSD niet op de factuur dus let daar op (valt denk ik onder accessoires). Anders spoel je een hoop geld door het putje.
geinig... ook geen e-mailbericht?twan123 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:33:
ook hier komt de update binnen, geen melding gezien in app dat de software beschikbaar was (wat ik normaal we altijd zie)
Bij het openen van de App, zag ik dat hij aan het binnenhalen was, zonder dat ik daarvoor een akkoord heb gegeven.
De aanloop naar de goedkeuring toe vond ik nog heftiger! Ook het uitstellen telkens en de onduidelijk.Qaz21 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:35:
[...]
Het is echt een emotionele rollercoaster 😅
Het geluk van de goedkeuring
De afwijzing die je voelt als je er weer niet bij zit
En dan komt de download eindelijk en dan gaat de download een paar keer opnieuw… Ze spelen een spelletje met ons 😁
Maar ehhh... zodra je update er is, is je rollercoaster nog echt niet voorbij! Dit is mijn 4e dag met FSD nu en ben continu dingen aan het verzinnen om ergens heen te mogen rijden, blijft geweldig! (Ik gaf wel een aantal verbeterpunten in mijn vorige reacties, maar overall is het gewoon geweldig!). Baal er al een beetje van dat ik binnenkort naar Spanje op vakantie ga, Frankrijk/Spanje zullen erg ouderwets voelen..
naam auto Tessie
lease met EAP en FSD als abbo en geen een keer gecanceld en opnieuw gestart.
model 3 2025
ben mijn link kwijt voor die statiek
PSN: FreakGIB
Ik kreeg gek genoeg eerst de mail binnen van Tesla (Software voor FSD (Supervised) is nu beschikbaar) en 4/5 minuten later kwam de update/notificatie binnen.
:strip_exif()/f/image/NWdGoOBFz9xYis6FT3cjYPrL.png?f=user_large)
Een maatje van mij zag trouwens dat er gisteren toch vrij veel data geupload is door zijn model 3 gisteren. Hij heeft ook HW4 en zit te wachten op FSD. Dit vind ik ook wel bijzonder.
Voor de zekerheid tot vannacht wachten met installeren?pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:25:
Als het abonnement vandaag in gaat, t/m wanneer werkt het dan? Is dat inclusief 15 mei (vrijdag na Hemelvaart)?
Dit is iets wat de auto's al een hele tijd doen, denk zelfs al jarenLuchtbakker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:39:
[Afbeelding]
Een maatje van mij zag trouwens dat er gisteren toch vrij veel data geupload is door zijn model 3 gisteren. Hij heeft ook HW4 en zit te wachten op FSD. Dit vind ik ook wel bijzonder.
Die 9 GB is niks, ik heb al vaak zat uploads gezien van 30 GB.
Home Assistant |🔋Marstek Venus E V3.0 | ☀️ 2900 Wp | 🚗 Tesla Model 3 RWD 2024
Als ik mijn Y in de gaten houd, is het doorgaans 1GB per dag maximaal. Maar 9GB in 5 uurtjes vind ik toch best fors eerlijk gezegd.adjego schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:40:
[...]
Dit is iets wat de auto's al een hele tijd doen, denk zelfs al jaren![]()
Die 9 GB is niks, ik heb al vaak zat uploads gezien van 30 GB.
Mooi stukkie, wel weer opvallend dat het woord TESLA de enige die toestemming heeft van de RDW nauwelijks wordt genoemd bij dit positieve nieuws.
Als er negatiefs te vertellen is over Elon of tesla, dan zijn ze er altijd als de kippen bij.
Moest hier net aan denken, daar voor het Centraal Station heb je zo'n breed zebrapad, waar je eigenlijk jezelf moet doordrukken omdat er altijd voetgangers zijn. Hoe zou FSD daarmee omgaan ?Rotje333 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:24:
Gister een aantal kilometers gemaakt o.a. in centrum Rotterdam en eerste indruk is wel echt heel goed.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Nee deze update wordt OTA gepushed. Best wel bijzonder want ik loop altijd te klooien met wifi. Auto kan niet voor de deur ivm een autovrij hofje. Op zich heerlijk maar de wifi redt het net niet (heb al eens met een wifi punt uit het raam gehangen maar dat is ook geen gezicht). Weet niet of dat altijd nu OTA blijft of eenmalig bij de eerste FSD software. Overigens wel te vroeg gejuicht want hij was bij 50% en ik dacht mooi, nu uitpakken en installeren. Hij staat inmiddels weer terug op 25%.Menesis schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:31:
[...]
Hoe update je "niet over de wifi"? Ethernet in de laadpoort geprikt ofzo?
Ik vond het wel interessant dat FSD de navigatie soms ignoreert (net zoals wij mensen dat doen). Zoals hier op 45:25
Misschien download hij eerst de update naar 2026.3.6 en dan apart FSD? Benieuwd of er al een nieuwere/geupdate versie uitrolt.
as zaterdag ben ik daar, zal het dan laten weten.ZeRoC00L schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:44:
[...]
Moest hier net aan denken, daar voor het Centraal Station heb je zo'n breed zebrapad, waar je eigenlijk jezelf moet doordrukken omdat er altijd voetgangers zijn. Hoe zou FSD daarmee omgaan ?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
Tesla wil u hartelijk bedanken. 🤣Luchtbakker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:41:
[...]
Als ik mijn Y in de gaten houd, is het doorgaans 1GB per dag maximaal. Maar 9GB in 5 uurtjes vind ik toch best fors eerlijk gezegd.
Maar goed dat er tegenwoordig niet of nauwelijks meer gecapped wordt op internet thuis.
Ik moest gisteren toch ook wel kotsen van het item van de Telegraaf: Zelfrijdende Tesla zaait verwarring in hartje AmsterdamSetho23 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:42:
[...]
Mooi stukkie, wel weer opvallend dat het woord TESLA de enige die toestemming heeft van de RDW nauwelijks wordt genoemd bij dit positieve nieuws.
Als er negatiefs te vertellen is over Elon of tesla, dan zijn ze er altijd als de kippen bij.
De telegraaf doet er werkelijk alles aan elk stukje kritiek eruit te persen, en vooral het woord Supervised zo min mogelijk te benoemen, en daarmee te laten blijken alsof Tesla het verkoopt als autonoom rijden pakket.
In de #shorts van Tweakers was de introductie tenminste duidelijk dat het over een supervided product ging, en je het dus ook zo moet behandelen.
Maar hier op Tweakers zitten er ook genoeg figuren op die niet fatsoenlijk kunnen relativeren op het moment dat ze Tesla of Autonoom rijden voorbij zien komen. Ze gaan een camera van een VW UP vergelijken met FSD dat plots gaat remmen bij een schaduw, en dan maar doen alsof een camera van een VW UP exact het zelfde is als de techniek van FSD. Of mensen die de doorsnee Autopilot gaan vergelijken met FSD, alsof ze de zelfde trainingsdata gebruiken
Ik heb het opgegeven.
Fair enough, wat is wijsheid. Hmmm. je brent me aan het twijfelen.WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:36:
[...]
Heb ook getwijfeld maar das 75 maanden abonnement en vrijwel nihil kans op overzetten naar een nieuwe auto. Heel eerlijk zie ik de auto niet snel meer dan 75 maanden hierna nog gebruiken.
Alleen de restwaarde van je auto zal meer worden. Maar ja ik ken Tesla: dat ga je niet of nauwelijks merken als je bij hun inruilt (maar wel uiteraard bij verkoop particulier of bij een auto-opkoper). Doen ze slim. Alleen vaak extra korting als je inruilt. Ze hebben vast mooie deals met de opkopers via hun netwerk (commissie van 10% of zo).
Vergeet niet, als je FSD particulier aanschaft, om je verzekering in te lichten. Bij een total loss staat je waarde van FSD niet op de factuur dus let daar op (valt denk ik onder accessoires). Anders spoel je een hoop geld door het putje.
Mijn vrouw staat met mijn jongste dochter bij de tandarts. Zie het alleen in de app en ik zeg hij is bijna klaar met downloaden. Zegt ze: zal ik hem installeren? NEEEEEE, niet doen sta je uren vast bij de tandarts 🤣JayJavier schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:47:
Hier ook OTA zonder WiFi. Hangt wel al heel lang op 44% en moet dadelijk toch echt gaan rijden helaas. Update maar installeren op andere locatie denk ik.
Garantie tot de deur en don't pin me on it: de Tesla manager die ik zaterdag sprak zei dat FSD transfers altijd in overleg worden gedaan, ook als de actie is verlopen. Geen idee hoe de wereld er over 6 jaar uit ziet, maar dit is iets dat Tesla NL kan doen buiten Tesla US omWvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:36:
[...]
Heb ook getwijfeld maar das 75 maanden abonnement en vrijwel nihil kans op overzetten naar een nieuwe auto
Nee, werkt niet. Is ook al een kleine 200x gezegd hier.Setho23 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:50:
Het restitueren en dan meteen abbo nemen werkt sowieso?
Oh sorry ik las hier juist dat mensen dat hadden gedaan. Dus kopen, download binnenhalen, dan restitueren en abbo nemen en dat je de update dan houdt. Maar dan heb ik het dan niet goed begrepen. Dus dan word je weer teruggezet naar de oude software?Luchtbakker schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:54:
[...]
Nee, werkt niet. Is ook al een kleine 200x gezegd hier.
Gewoon een abbo nemen en rustig afwachten, ineens is dan je update daar.Setho23 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:57:
[...]
Oh sorry ik las hier juist dat mensen dat hadden gedaan. Dus kopen, download binnenhalen, dan restitueren en abbo nemen en dat je de update dan houdt. Maar dan heb ik het dan niet goed begrepen. Dus dan word je weer teruggezet naar de oude software?
Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red
iemand ervaring mee...?
ps; update loopt nog, gaat erg traag..
Tesla Model Y LR 02-2026 | Tesla Wall Charger | FSD
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
/f/image/YfwD2AEvmW1vCaXElaSKYxg9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S4XMLjBKkQ7LHsOia1pR3ef5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BsW9bK6INvUpcLtVvEQ7YvMP.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yjbfv6llwchIaZeFSX5cZuF3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lRVHnL8qZF1hp3k1OTCqPM5z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/shXqJ53i8wsux3BWlAPftXlZ.jpg?f=fotoalbum_large)