• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:32
Haha! Jij al info over updates? Hoe dat werkt. Jij bent van het eerste uur samen met @pdidi en @Richh

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:05

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:50:
[...]

De RDW heeft duidelijk bedongen dat ongelukken met kwetsbare verkeersdeelnemers koste wat kost voorkomen moet worden, ongeacht wel of geen voorrang. En terecht, want als autobestuurder ben je bijna altijd aansprakelijk volgens Artikel 185 Wegenverkeerswet
Is hard remmen en een mogelijke kettingbotsing veroorzaken en de voetganger dan alsnog scheppen die gewoon in het gras staat te wachten een ongeluk met een kwetsbare verkeersdeelnemer voorkomen?
Het is veiliger om gewoon netjes door te rijden als de voetganger gewoon in de berm staat te wachten. De voetganger verwacht ook helemaal niet dat jij remt.

Sys Specs

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
Junk😂

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
Wat is eigenlijk het doel van dat percentage?

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:00
Gyrolion schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:49:
[...]

Het ligt ook echt aan de weg waar je je bevind hoe het systeem zich gedraagd.
Sommige 80 wegen, rijdt de auto netjes 80 - 83 km/h.
Andere 80 wegen rijd hij een aarzelende 78 km/h zonder problemen... en waar het nou aan ligt.. schiet mij maar lek.
Misschien dat er nog nooit een tesla met FSD langs is geweest om de boel te loggen dus dat het systeem een beetje bang is?
Mijn auto is nu iedere dag een paar GB aan video materiaal aan het uploaden naar Tesla HQ volgens mijn router. Dat deed hij eerst nooit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJpyTuM57x9Q3E8hirvEgQRGZvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fK70BOUcOlWEfytm7vFzidtB.jpg?f=fotoalbum_large

Verrassend veel inderdaad. Hopen dat het helpt met de kleine irritaties oplossen *O*

• Mar.tin
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:54:
[...]

Haha! Jij al info over updates? Hoe dat werkt. Jij bent van het eerste uur samen met @pdidi en @Richh
Niets. Helaas anders had ik het wel gedeeld. :)
En je verbruikscijfers zijn nog steeds extreem laag

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:23
patrickt35 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:58:
[...]

Alleen maar gamification gok ik, jou triggeren om dat percentage zo hoog mogelijk te krijgen en houden (zodat Tesla in de meeste gevallen meer data binnen krijgt :) ).

• Mar.tin
patrickt35 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:58:
[...]

Om het op 100% te krijgen maar hij is gaan tellen vanaf 10 maart versie 2026.2.9.1 dus er zitten 5000 non-fsd km’s in mijn getal.

Gelukkig hebben we Tessie nog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8H1kvyXip-LWnc8thm8HIkNEgE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/juk1VoDhUudnkk6vg70v3Zxa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3s4RIXXAd1nrNd8gLEzdgwbmgcc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/tB77dGUFPzHo79xpIu8kDlSq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLUnoqR1A7zyy5_wf5STv97s3fo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7Wqfpk5MAronSrUubgWN0mHk.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzkvvsITP6yMvMb8yYU23KO6aB0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0iFdBBqgKfQ0cobR6t6uLykP.png?f=fotoalbum_tile

• Masterchiev
Danfoss schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:56:
[...]

Is hard remmen en een mogelijke kettingbotsing veroorzaken en de voetganger dan alsnog scheppen die gewoon in het gras staat te wachten een ongeluk met een kwetsbare verkeersdeelnemer voorkomen?
Het is veiliger om gewoon netjes door te rijden als de voetganger gewoon in de berm staat te wachten. De voetganger verwacht ook helemaal niet dat jij remt.
Het schuurt tegen artikel 5 aan gevaar of hinder veroorzaken op of aan de weg. Voorrangsregels moet die gewoon hanteren op de juiste wijze. Haaientanden kent die ook nog niet en dat is wezenlijk anders in de VS waar ze het stopbord hanteren bij eigenlijk alles. Dan ga je altijd stilstaan ook terwijl er niets aankomt. Dat zie je er een beetje doorheen proef ik tijdens FSD.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:04
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:54:
[...]

Wrijf het nog maar eens in, ik wacht nog steeds ;w
Gamebuster schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:52:
[...]

Moet ik een maand op FSD gaan wachten? :o dat zou wat zijn hah. Nou ja, ik heb 'm gelukkig al een halve maand, dus...
Mijn Y Standard was inderdaad een goeie 4 weken op fabriekssoftware bezig voordat ik 2026.2.3 ontving. Ik denk dat je sowieso nog twee weekjes moet wachten inderdaad.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:01:
[...]

En je verbruikscijfers zijn nog steeds extreem laag
Ondanks dat ik nu in het inhaalhok deluxe zit dat permanent links alles en iedereen voorbij wil gaan voor zijn inhaal-fix. :+

Maar ik heb wel heel veel provinciaal en bebouwde kom gedaan. Net terug van 2:36 uur, 130 km. Veel woonwijk, kleine straatjes, 80 wegen etc. Apeldoorn-Harderwijk-Nijkerk-Barneveld-Apeldoorn

• Masterchiev
Richh schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:03:
[...]

[...]

Mijn Y Standard was inderdaad een goeie 4 weken op fabriekssoftware bezig voordat ik 2026.2.3 ontving. Ik denk dat je sowieso nog twee weekjes moet wachten inderdaad.
Terwijl jij als eerste op tv was…. Ik vind je een influencer haha.

• Mar.tin
Na 800km FSD in 2 dagen kan ik in elk geval een aantal zorgen die we voor release hadden wel ontkrachten:

- 60 wegen met fietspaden gaan top, ook als er fietsers rijden
- Spits-Vlucht-stroken zijn geen enkel probleem.
- Stadscentra doet hij overwegend geniaal met een kleine stopper hier en daar voor een onnodige fietser.
- Bij wegversmallingen pakt hij soms wel soms niet de voorrang, net als echte menschen

Mis ik er dan nog?

• Mar.tin
Richh schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:03:
[...]

#GetRichhHisFSD

• Richh
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:08:
[...]

Terwijl jij als eerste op tv was…. Ik vind je een influencer haha.
_O-

Het is dat Tesla Nederland niks aan de release planning kan doen, anders had ik er zeker wat telefoontjes om gepleegd.
Baal er vooral van dat ik dit weekend niet gewoon die 7.5k heb overgeboekt en daarna restitutie + maandabo. Dat heb ik nu 24u geleden gedaan, durf nu wel te stellen dat dat dus niet meer werkt.

Het doet wel een beetje pijn dat bepaalde fake news verspreiders op X sinds zondag wèl los mogen ja }:O

• Masterchiev
Richh schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:14:
[...]

_O-

Het is dat Tesla Nederland niks aan de release planning kan doen, anders had ik er zeker wat telefoontjes om gepleegd.
Baal er vooral van dat ik dit weekend niet gewoon die 7.5k heb overgeboekt en daarna restitutie + maandabo. Dat heb ik nu 24u geleden gedaan, durf nu wel te stellen dat dat dus niet meer werkt.

Het doet wel een beetje pijn dat bepaalde fake news verspreiders op X sinds zondag wèl los mogen ja }:O
Ja morgen de restitutie aanvragen ? En dan alsnog abbo?
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:10:
Na 800km FSD in 2 dagen kan ik in elk geval een aantal zorgen die we voor release hadden wel ontkrachten:

- 60 wegen met fietspaden gaan top, ook als er fietsers rijden
- Spits-Vlucht-stroken zijn geen enkel probleem.
- Stadscentra doet hij overwegend geniaal met een kleine stopper hier en daar voor een onnodige fietser.
- Bij wegversmallingen pakt hij soms wel soms niet de voorrang, net als echte menschen

Mis ik er dan nog?
-Wegopbrekingen/omleggingen gaan bijzonder goed, dus volledig zonder kaart data
-En ik bedenk me net: heeft iemand al eens mijn gebaren actie proberen te reproduceren? Dat vind ik nou echt iets voor jou om te testen

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39
[...]

_O-

Of iemand bij Tesla heeft de voorwaarden van dat kratje bier verkeerd geïnterpreteerd :9

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:15:
[...]

-Wegopbrekingen/omleggingen gaan bijzonder goed, dus volledig zonder kaart data
-En ik bedenk me net: heeft iemand al eens mijn gebaren actie proberen te reproduceren? Dat vind ik nou echt iets voor jou om te testen
Wegomleggingen zijn bijzonder indrukwekkend inderdaad.

Daarvoor moet ik hulp hebben, parkeer jij je auto als blokkade en ga je ff wuiven? Kom ik wel langsrijden. Donderdagavond heb ik tijd :+

Ik had daarstraks ook mijn eerste noodvoertuig tegemoetkomend (ambulance) FSD was al naar rechts aan het knipperen en uitwijken maar in mijn reflex heb ik het eraf gestuurd. Was anders vast helemaal goed gekomen ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Mar.tin op 14-04-2026 23:20 ]

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:14
[...]

_O-

Was geen garantie geweest hoor. Ik heb paar maanden geleden volledige bedrag betaald en heb ook nog niets.

Zit nog op een factory versie, lees hierboven dat dat wat uitmaakt maar dat mag natuurlijk niet zo zijn (sterker nog: bij uitleveren werd verteld dat v14.2.2.5 er al inzat dus ik verwachte juist een van de eersten te zijn….)

Vriend van mij nam gisteravond een abonnement en had vanochtend de software. Zeg jij maar hoe….

Enjoying life

• Richh
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:15:
[...]

Ja morgen de restitutie aanvragen ? En dan alsnog abbo?
Yes zeker. Ik blijf bij de verwachting dat de prijs naar verloop van tijd wat zal zakken waardoor een abbo goedkoper zal zijn na verloop van tijd.

Die 99 euro geeft men tegenwoordig aan een tank diesel uit, daar ga ik niet te moeilijk om doen d:)b

Danfoss schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:56:
[...]

Nee dat lijkt mij idd niet, maar dat triggert mij: zou de camera aan de achterkant rekening houden met achterliggers (bumperklevers) bij remacties?

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:30
Help! Mijn Tesla rijdt te snel.

Zo, dat bericht had niemand hier verwacht denk ik. Meestal rijdt die een prima tempo, maar...

voornamelijk op 80 wegen (+5% offset). Dan geeft hij aan dat het een 80 weg is, prima. Maar de "max" snelheid in kleine letters verspringt dan regelmatig van 90 naar 115 bijvoorbeeld. Ik snap niet waarom, dit doet hij regelmatig op verschillende plekken.

Vervolgens gaat hij heel rustig steeds iets harder rijden (dan grijp ik ergens in bij 87/92 ofzo, wil gewoon stabiel 85 rijden..).

Edit: ja, ik kan met het wieltje die max veranderen. Maar wil dit niet telkens moeten doen.

[ Voor 8% gewijzigd door GarageGoblin op 14-04-2026 23:28 ]

Mischien niet ieders favoriet, maar Berkant heeft wel een paar gave filmpjes gemaakt:
Opzij voor politie met sirenes
Smalle wegen geen probleem
Het werkt gewoon in parkeergarage

• Mar.tin
GarageGoblin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:27:
Help! Mijn Tesla rijdt te snel.

Zo, dat bericht had niemand hier verwacht denk ik. Meestal rijdt die een prima tempo, maar...

voornamelijk op 80 wegen (+5% offset). Dan geeft hij aan dat het een 80 weg is, prima. Maar de "max" snelheid in kleine letters verspringt dan regelmatig van 90 naar 115 bijvoorbeeld. Ik snap niet waarom, dit doet hij regelmatig op verschillende plekken.

Vervolgens gaat hij heel rustig steeds iets harder rijden (dan grijp ik ergens in bij 87/92 ofzo, wil gewoon stabiel 85 rijden..).

Edit: ja, ik kan met het wieltje die max veranderen. Maar wil dit niet telkens moeten doen.
Tijd om net als de rest weer te wachten op een update gok ik zo. Ik gebruik de offset niet, ben prima tevreden met Vmax. Het is maar incidenteel dat hij significant truttiger rijdt dan ik zelf en dan is het eigenlijk stiekem wel comfortabel :+.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:15
Wellicht nutteloze info (heb ook niet meer alle paginas gelezen, het gaat zo snel).

Maar ik heb afgelopen zaterdag een self serve testrit gedaan en die auto had nog geen FSD ontvangen, jammer maar het is zo. Nu wilde ik er weer een boeken om te kijken of FSD er al op zit maar kan pas boeken op 17 April. Ik ben er nu al 4x langs gereden maar de auto staat er gewoon en is niet geboekt voor testritten.

17 april een brede uitrol klinkt dus aannemelijk.

• Mar.tin
YouTube: Is Tesla FSD as good as everyone says?

Ik zag net het intro van deze, en daar wordt geïmpliceerd dat een volgafstand instellen mogelijk is (0:20). Maar n.a.v. daarvan net nog even een minirondje gereden. Het is niet mogelijk, of in elk geval niet op de AutoSteer manier, of ALS dan in elk geval niet visueel.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03:20
Nog geen wave…

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• Mar.tin
Card Nox schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:33:
Wellicht nutteloze info (heb ook niet meer alle paginas gelezen, het gaat zo snel).

Maar ik heb afgelopen zaterdag een self serve testrit gedaan en die auto had nog geen FSD ontvangen, jammer maar het is zo. Nu wilde ik er weer een boeken om te kijken of FSD er al op zit maar kan pas boeken op 17 April. Ik ben er nu al 4x langs gereden maar de auto staat er gewoon en is niet geboekt voor testritten.

17 april een brede uitrol klinkt dus aannemelijk.
Het voelt logisch om (vlak) voor je testritten gaat aanbieden iedereen die zit te wachten te voorzien om extra druk op je testrit-apparaat te voorkomen. Uiteindelijk wil je zieltjes winnen. En dat doe je niet met mensen die het al gekocht hebben.

• Mar.tin
*Speculatie* Zou ook goed nieuws kunnen zijn dat er een 2026.3.6.1 (ofzo) komt met V14.2.2.6 (ofzo) die de eerste irritaties fikst. :D */speculasie*

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 14-04-2026 23:38 ]

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:21
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:51:
[...]

Ja en dat is feitelijk lastig te beredeneren voor FSD. FSD ziet een persoon. Dus geeft nu iedereen voorrang.
Ik betwijfel het eerlijk gezegd hoewel juridisch wel juist (al zijn er situaties dat het niet op gaat maar de drempel ligt hoog). In de VS hadden ze dit ook in het begin. FSD was zeer bang/voorzichtig zodra hij personen langs de kant van de weg zag, ongeacht of ze van plan leken te gaan oversteken. Leidde tot zeer abrupt remmen, trillen met het stuur etc. Paar versies later was het weg en opgelost. Iedereen enthousiast dit is de versie die eindelijk perfect is. Vlot inparkeren, doortastend in het verkeer etc. Daarna werd er weer gesleuteld met snelheidsprofielen. Daar werden mensen ook niet gelukkig van want de auto werd in sommige modi heel assertief en reed overal standaard veel te snel (echt 20-30 km/h te snel in sommigen gevallen). Bestuurders waardeerden de assertiviteit maar de hoge snelheid en continu baan wisselen leveren ook weer stress op.

De Nederlandse versie leek de eerste dag een perfecte balans te vinden. Redelijk vlot maar voorzichtig. En een dag later zit er geen gang meer in volgens sommigen. Werd al eerder gesuggereerd maar mogelijk wordt er binnen een versie aan AB testing gedaan. Gebruikers merken soms per dag echt heel verschillend weggedrag. Of wellicht is de eerste duizenden km's aan real life data in Nederland aan het model toegevoegd en wordt er gesleuteld. Lijkt me vreemd want neem aan dat er in de test periode toch aardig wat km's gereden is.

• peddler
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 22:48:
[...]

Ja, maar het werkt niet altijd. Net op een rotonde deed hij een HAHA TOCH NIET! En ging verder met de nav volgen. Het is erg timing gevoelig.
Dit vraag ik mij ook af, wanneer werkt dit nu wel en niet? Je ziet in de navigatie dat auto rechtsaf wil gaan, maar jij wilt dit niet. Hoe dan te handelen? FSD disengagen eventjes denk ik toch?
Ook werkt hint geven met knipperlicht bij mij nog niet. Ik zie op navigatie dat hij rechtsaf wil, ik zet knipperlicht alvast naar links, hij zet daarna toch knipperlicht naar rechts. Zelf toch linksaf slaan, zonder disengage, (want geen tijd) leverde meteen penalty (rood stuurwiel met handen) op en aan einde rit waarschuwing over oneigenlijk gebruik :-( .

• Masterchiev
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:37:
[...]

*Speculatie* Zou ook goed nieuws kunnen zijn dat er een 2026.3.6.1 (ofzo) komt met V14.2.2.6 (ofzo) die de eerste irritaties fikst. :D */speculasie*
Gewoon gelijk naar 14.3.1 hoppa haha

• Mar.tin
peddler schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:41:
[...]

Dit vraag ik mij ook af, wanneer werkt dit nu wel en niet? Je ziet in de navigatie dat auto rechtsaf wil gaan, maar jij wilt dit niet. Hoe dan te handele n? FSD disengagen eventjes denk ik toch?
Ook werkt hint geven met knipperlicht bij mij nog niet. Ik zie op navigatie dat hij rechtsaf wil, ik zet knipperlicht alvast naar links, hij zet daarna toch knipperlicht naar rechts. Zelf toch linksaf slaan, zonder disengage, (want geen tijd) leverde meteen penalty (rood stuurwiel met handen) op en aan einde rit waarschuwing over oneigenlijk gebruik :-( .
Het makkelijkst is inderdaad even disengagen als je iets NIET wil en dan wachten tot hij herrouteert.

Het lukt me vrij consistent om op een 50-weg rechtdoor rijdend met een richtingaanwijzer af te wijken van de route en bijvoorbeeld nu een woonwijk in te rijden en dus zo de route te "frustreren".
Het lukt me bijna niet om de wijk uitrijdend met een plan op linksaf, daar rechtsaf van te maken, dat kostte wel 4x her-knipperen maar uiteindelijk gingen we toch rechts.

De persoon achter me dacht vast dat ik dronken was :9

Afwijken had een aantal keer hilarisch slecht keren tot gevolg, heerlijk. :+. Maar ook een aantal keer gewoon met een herroutering en geen enkel probleem, doen we joh.

• GarageGoblin
Ik had vanmiddag trouwens ook een leuke situatie. Ik moest de autobaan op, er was veel file. De toerit was ook al erg druk, ik moest aan de linkerkant erop, maar fsd besloot gewoon helemaal niet mee te doen aan die drukte. Hij ging rechtsaf (ik dacht, hij heeft misschien een route om de file heen, laat hem maar, ging allemaal ook best snel).

Resultaat:
Hij rijdt in tegenovergestelde richting van waar ik heen wilde. Daardoor bij de eerste afrit eraf, omdraaien en daarna een veel langer stuk in de file moeten staan (vriendin was mee, die vond het niet heel leuk. Ik mocht wel extra lang rijden zo)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibxxSzQUQdfW9hgTO8i6cxfB3L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kyzcgs6HgL7e3z7NSKYE3O1n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door GarageGoblin op 14-04-2026 23:51 ]

• Mar.tin
WvB22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:41:
[...]

Ik betwijfel het eerlijk gezegd hoewel juridisch wel juist (al zijn er situaties dat het niet op gaat maar de drempel ligt hoog). In de VS hadden ze dit ook in het begin. FSD was zeer bang/voorzichtig zodra hij personen langs de kant van de weg zag, ongeacht of ze van plan leken te gaan oversteken. Leidde tot zeer abrupt remmen, trillen met het stuur etc. Paar versies later was het weg en opgelost. Iedereen enthousiast dit is de versie die eindelijk perfect is. Vlot inparkeren, doortastend in het verkeer etc. Daarna werd er weer gesleuteld met snelheidsprofielen. Daar werden mensen ook niet gelukkig van want de auto werd in sommige modi heel assertief en reed overal standaard veel te snel (echt 20-30 km/h te snel in sommigen gevallen). Bestuurders waardeerden de assertiviteit maar de hoge snelheid en continu baan wisselen leveren ook weer stress op.

De Nederlandse versie leek de eerste dag een perfecte balans te vinden. Redelijk vlot maar voorzichtig. En een dag later zit er geen gang meer in volgens sommigen. Werd al eerder gesuggereerd maar mogelijk wordt er binnen een versie aan AB testing gedaan. Gebruikers merken soms per dag echt heel verschillend weggedrag. Of wellicht is de eerste duizenden km's aan real life data in Nederland aan het model toegevoegd en wordt er gesleuteld. Lijkt me vreemd want neem aan dat er in de test periode toch aardig wat km's gereden is.
Als klopt wat Elon zei op twitter dat het "basically V14.3 is" dan geniet het wellicht ook van de vlottere compilatie die ze nu kunnen doen.

Ik vermoed wat gedraai aan parameters op de achtergrond, en inderdaad wellicht A/B test. Ik heb namelijk net weer gewoon 5x door oranje gereden. :+

• Mar.tin
GarageGoblin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:48:
Ik had vanmiddag trouwens ook een leuke situatie. Ik moest de autobaan op, er was veel file. De toerit was ook al erg druk, ik moest aan de linkerkant erop, maar fsd besloot gewoon helemaal niet mee te doen aan die drukte. Hij ging rechtsaf (ik dacht, hij heeft misschien een route om de file heen, laat hem maar, ging allemaal ook best snel).

Resultaat:
Hij rijdt in tegenovergestelde richting van waar ik heen wilde. Daardoor bij de eerste afrit eraf, omdraaien en daarna een veel langer stuk in de file moeten staan (vriendin was mee, die vond het niet heel leuk)
Modern problems require modern solutions :9 :+ jammer dat het matig was voor de PAF. (Partner Acceptance Factor)

Mijn moedertje was na ruim 100km meerijden overigens echt diep diep diep onder de indruk en kan nu ook niet wachten tot haar 3 de update heeft :D. Die heeft hoop uiterlijk donderdag want dan moet ze ergens ver weg heen.
Mijn vader overweegt om zijn "antieke" Model 3 uit 2019 met 360.000km op de klok in te ruilen voor een nieuwe Y. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Mar.tin op 14-04-2026 23:51 ]

WvB22 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:41:
[...]

De Nederlandse versie leek de eerste dag een perfecte balans te vinden. Redelijk vlot maar voorzichtig. En een dag later zit er geen gang meer in volgens sommigen. Werd al eerder gesuggereerd maar mogelijk wordt er binnen een versie aan AB testing gedaan. Gebruikers merken soms per dag echt heel verschillend weggedrag.
Goed punt, wat de vraag op werpt: wat heeft RDW dan goedgekeurd? Of zouden ze die trainings curve juist ondersteunen?

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:50:
[...]

Goed punt, wat de vraag op werpt: wat heeft RDW dan goedgekeurd? Of zouden ze die trainings curve juist ondersteunen?
Of is het zulk gerommel in de marge dat het rustig kan en niemand er ooit achter komt dat ze het doen omdat het allemaal anecdotaal bewijs is van een complex systeem dat op 1001 dingen tegelijk let en bepaalde dingen complexer zijn dan we nu denken.

Of laten ze gewoon versienummers intact en rommelen ze wat onderwater, want versienummer is leidend?
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:52:
[...]

Of is het zulk gerommel in de marge dat het rustig kan en niemand er ooit achter komt dat ze het doen omdat het allemaal anecdotaal bewijs is van een complex systeem dat op 1001 dingen tegelijk let en bepaalde dingen complexer zijn dan we nu denken.

Of laten ze gewoon versienummers intact en rommelen ze wat onderwater, want versienummer is leidend?
Als ik lees dat sommigen echt niet boven max speed komen, terwijl anderen dat helemaal niet ervaren vind ik in deze wel bijzonder. En in US heb ik o.a. Dirty Tesla ook al diverse malen zien suggeren dat er wel degelijk veranderingen waren zonder dat er een SW of FSD update had plaats gevonden

• GarageGoblin
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:56:
[...]

Als ik lees dat sommigen echt niet boven max speed komen, terwijl anderen dat helemaal niet ervaren vind ik in deze wel bijzonder. En in US heb ik o.a. Dirty Tesla ook al diverse malen zien suggeren dat er wel degelijk veranderingen waren zonder dat er een SW of FSD update had plaats gevonden
Ik wil wel met 10 (of 100) tesla's achter elkaar rijden! Ben nu wel benieuwd wat eruit zou komen als we het analyseren

[ Voor 6% gewijzigd door GarageGoblin op 14-04-2026 23:58 ]

• Mar.tin
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:56:
[...]

We zijn het eens hoor, er gebeurt iets achter de schermen (denk ik).

Of er is een hevig verschil in de trainingsdata en het moment van dag ofzo. Dat de ochtenddata andere resultaten levert dan de avonddata zeg maar.

Maar iets van A|B testen of gerommel in parameters om disengagements te verminderen voelt het meest logisch.

• Mar.tin
GarageGoblin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:57:
[...]

Ik wil wel met 10 (of 100) tesla's achter elkaar rijden!
Wie wat waar wanneer? Ik doe mee.
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:44:
[...]

Gewoon gelijk naar 14.3.1 hoppa haha
Gezien de uitspraak van Musk niet zo'n heel gekke gedachte:
I guess we have different naming conventions in Europe, but this is basically v14.3

• GarageGoblin
Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:58:
[...]

Wie wat waar wanneer? Ik doe mee.
Mooie stunt voor je youtube kanaal, als jij het even regelt, mag je de fame houden :)

• Mar.tin
GarageGoblin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:00:
[...]

Mooie stunt voor je youtube kanaal, als jij het even regelt, mag je de fame houden :)
Dat kanaal is er alleen maar voor de leuk. :) Ik ben niet op zoek naar fame.

Heb wel het idee dat mijn format vrij uniek is in NL momenteel. Long-form hele ritten. In goede kwaliteit, niet handheld, geen stabilisatie, geen gewiebel van het frame. Rechterspiegel zie je wat er achter gebeurt.
Heb al 39 subscribers! *O*

Als de release breder wordt wordt de hype ook minder denk ik.
Als we van de zomer FSD in DE DK SE en NO hebben komt er wel een full ride naar de noordkaap en terug op.

Maar een rondje rijden met enthousiastelingen lijkt me best leuk. 3-5 wagens is dan vast ook al leuk.

Wie doet er mee? Stuur je me een DM? Kijken we of we wat kunnen rondbreien binnenkort :) Niets ingewikkelds, ergens waar ze koffie / iets te eten hebben meeten. Rondje rijden, kop koffie, gezelligheid, weer huiswaarts?

[ Voor 38% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 00:10 ]

• GreenDriver
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 00:28
Masterchiev schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:37:
[...]

Ja het lijkt erop dat het trucje is doorzien. Ik had vandaag wel binnen een uur de update na abbo aan en uit gezet te hebben.
Hoi @Masterchiev, Ik heb in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 2:30 uur het FSD-abonnement aangevraagd. Ik zal dus een van de eersten zijn geweest. Als ik jouw berichtje nu weer lees, twijfel ik of ik het abonnement ook zal cancelen en opnieuw aanvragen. Of denk je dat dat op dit moment geen zin meer heeft...? Kwam jij trouwens van v2026.2.3?

• WvB22
pdidi schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:50:
[...]

Zou de RDW dat zelf weten? Das natuurlijk het hele probleem met AI modellen trainen. Krijgen TB's aan data binnen en echt niet dat dit allemaal frame voor frame gechecked gaat worden door een medewerker. Oftewel blackbox gehalte lijkt mij redelijk hoog. Eerlijkste antwoord is dat we gewoon niet weten wat er achter de schermen gebeurd. Lijkt mij dat dat wel een van de punten is waar het RDW rekening mee gehouden heeft: hoe worden de modellen getraind en wat is daar terug van te zien op de weg en moet er dan opnieuw gekeurd worden. Amerikaanse manier is heel anders. Eerst de weg op en als het niet deugt gaan we wel sleutelen.

• Masterchiev
GreenDriver schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:10:
[...]

Hoi @Masterchiev, Ik heb in de nacht van vrijdag op zaterdag rond 2:30 uur het FSD-abonnement aangevraagd. Ik zal dus een van de eersten zijn geweest. Als ik jouw berichtje nu weer lees, twijfel ik of ik het abonnement ook zal cancelen en opnieuw aanvragen. Of denk je dat dat op dit moment geen zin meer heeft...? Kwam jij trouwens van v2026.2.3?
Ik zou niet meer rommelen. Ik verwacht ook echt een overstap naar een hogere firmware build met de eerste bugs eruit. Ik kwam ook van 2.3.
Ik zou gewoon afwachten. 14.3.1 FSD is vandaag uitgekomen ook. Ik sta niet raar te kijken als die direct naar ons komt. Daar zitten aardig wat oplossingen in verwerkt zag ik die nu niet helemaal lekker gaan. Onder andere verkeerslichten die door elkaar gehaald worden.

• Mar.tin
Masterchiev schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:12:
[...]

Ik zou niet meer rommelen. Ik verwacht ook echt een overstap naar een hogere firmware build met de eerste bugs eruit. Ik kwam ook van 2.3.
Ik zou gewoon afwachten. 14.3.1 FSD is vandaag uitgekomen ook. Ik sta niet raar te kijken als die direct naar ons komt. Daar zitten aardig wat oplossingen in verwerkt zag ik die nu niet helemaal lekker gaan. Onder andere verkeerslichten die door elkaar gehaald worden.
En die heet dan in de EU V14.2.3.1 toch? Iets met andere naming conventions :+

• WvB22
Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:01:
[...]

Dat kanaal is er alleen maar voor de leuk. :) Ik ben niet op zoek naar fame.

Heb wel het idee dat mijn format vrij uniek is in NL momenteel. Long-form hele ritten. In goede kwaliteit, niet handheld, geen stabilisatie, geen gewiebel van het frame. Rechterspiegel zie je wat er achter gebeurt.
Heb al 39 subscribers! *O*

Als de release breder wordt wordt de hype ook minder denk ik.
Als we van de zomer FSD in DE DK SE en NO hebben komt er wel een full ride naar de noordkaap en terug op.

Maar een rondje rijden met enthousiastelingen lijkt me best leuk. 3-5 wagens is dan vast ook al leuk.

Wie doet er mee? Stuur je me een DM? Kijken we of we wat kunnen rondbreien binnenkort :) Niets ingewikkelds, ergens waar ze koffie / iets te eten hebben meeten. Rondje rijden, kop koffie, gezelligheid, weer huiswaarts?
Zegt ie altijd dat ie niet op zoek is naar de fame. Maar nu al op zoek naar volgers. Over een maand hebben we in zijn fimpjes om de 2 minuten een reclame blok van 4 minuten in zijn unieke "long form hele ritten" :P. Ritje van 45 minuten zit je dan 2,5 uur ademloos naar te kijken. Uiteraard in 4K HDR met Dolby Atmos. En eindigen met: "En vergeet niet te liken en subscribers krijgen van mij een d:)b "

• Mar.tin
WvB22 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:20:
[...]

Zegt ie altijd dat ie niet op zoek is naar de fame. Maar nu al op zoek naar volgers. Over een maand hebben we in zijn fimpjes om de 2 minuten een reclame blok van 4 minuten in zijn unieke "long form hele ritten" :P. Ritje van 45 minuten zit je dan 2,5 uur ademloos naar te kijken. Uiteraard in 4K HDR met Dolby Atmos. En eindigen met: "En vergeet niet te liken en subscribers krijgen van mij een d:)b "
Verheug je er maar niet op. ;) Hoe reclame-vrijer hoe beter. De auto, FSD, camera en accesoires zijn allemaal al afbetaald namelijk dus het verdienmodel is helemaal niet nodig.

Het delen van de ervaring is leuk. En nu met een muziekje erbij vind ik deze YouTube: Tesla FSD Drive Netherlands - Cozy Night Driving No Navigation Desti... best een vibe.

Beetje regen, donkere boomweggetjes. Heerlijk.

En los van dat alles is het voor mij erg goede motivatie om van mijn telefoon af te blijven tijdens het rijden :+

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 00:26 ]

Als afsluiter voor vandaag een extreem pro FSD item van Alexander Klopping bij Eva

• Mar.tin
pdidi schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:31:
Als afsluiter voor vandaag een extreem pro FSD item van Alexander Klopping bij Eva
V14.2.3.1 confirmed? #Update op 4 minuut 38 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muWhkVZMxhWnMOiYXsVn575M8aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aGqBvV7CL8yawXPZdiJAcVHQ.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het erg verfrissend de aanvlieghoek en positiviteit die we een beetje missen in veel media.

Het is ook wel eens leuk om iemand te zien in de mainstream die er wat van snapt en ingelezen is. En enthousiast is over de techniek en niet azijn pist over ieder klein foutje dat erin zit.

[ Voor 20% gewijzigd door Mar.tin op 15-04-2026 00:49 ]

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:01

sanzut

It's always christmas time

Mar.tin schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:38:
[...]

V14.2.3.1 confirmed? #Update op 4 minuut 38 [Afbeelding]

Ik vind het erg verfrissend de aanvlieghoek en positiviteit die we een beetje missen in veel media.

Het is ook wel eens leuk om iemand te zien in de mainstream die er wat van snapt en ingelezen is. En enthousiast is over de techniek en niet azijn pist over ieder klein foutje dat erin zit.
In deze post is hetzelfde versienummer te zien, dus denk het niet?
Mar.tin in "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD"

• GarageGoblin
Update icoontje is orange ;)
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.