• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor de mensen die bang zijn dat Autopilot verdwijnt; in de release notes van 2026.8.6 staat:
- Navigeren met Autopilot is hernoemd naar Navigeren met Automatisch sturen
- FSD-computer is hernoemd naar AI-computer

Daarnaast is automatic lane keeping verplicht voor nieuwe autos in Europa.

• MeneerK
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:25
Had vandaag een testrit gepland in Haarlem (self service).

Werd gebeld door Tesla Purmerend wat voor type test rit ik wou maken. Toen ik verduidelijkte dat ik al Model Y eigenaar ben en voor FSD ging, gaf hij aan dat dit pas mogelijk is vanaf 17 April.

Ik verwacht dus ook niet dat niet Tesla auto's (medewerkers, showmodellen etc) nog geen update zullen krijgen voor de 17de. Maar dat is uiteraard gissen.

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:59
carfan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:15:
Even een samenvatting van 20+ pagina's voor mensen die nu beginnen te lezen:
1. Veel enthousiaste reacties op de 'ride alongs' met FSD in Nederland
2. FSD is gisteravond laat goedgekeurd door RDW
3. Bij HW4 eigenaren wordt het binnenkort uitgerold
4. Bij HW3-eigenaren is er veel onzekerheid. Er zijn stellige Tweakers die zeggen dat ALLEEN HW4 is getest en gekeurd door RDW en er zijn Tweakers die contact hebben gehad met Tesla-medewerkers/GROK/AMS-manager die voorzichtig lijken te beweren dat er ook iets komt voor HW3. Ook lijkt er iets veranderd te zijn in sommige softwaremenu's van HW3 (daar lijkt 'capabilty' weggehaald te zijn). Hierover is nog geen zekerheid.

Wil je hier, over het bovenstaande, meer over weten? Gebruik de zoekfunctie! 95% van de informatie wordt herhaald.

Ik ben benieuwd of er nog interessante nieuwe info is. Die lees ik graag. ;-)
Even aanvullend op de hele discussie van HW3 (die loopt hoog op!): Er wordt beweerd dat het niet gaat omdat RDW specifiek HW4 heeft getest. Maar er wordt ook beweerd vanuit diverse Tesla-bronnen dat er echt wel iets voor HW3 gaat komen. Het lijkt me dat Tesla medewerkers hier niet zomaar iets over mogen zeggen want dat zou alleen maar later ellende opleveren. Verder heb ik hier geen officiële bronnen gelezen over dat het sowieso niet komt voor HW3, wel veel meningen.

Ik neig daarom iets meer naar de hoopvolle HW3 kant.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:23

Damian

Insane Obtrusion

Het probleem met FSD in NL op HW3, dus V12, is niet zozeer het rijgedrag van de auto, maar wel hoe Tesla omgaat met DMS, het Driver Monitoring System. Dit is voor nu voor v14 zo aangepast dat het voor de RDW voldoende is om toe te staan. Nederland krijgt dus ook echt een heel eigen versie van FSD. De bal ligt nu bij Tesla om te zorgen dat ze dit ook op HW3 en dus mogelijk met een V14 Lite o.i.d. voor elkaar te krijgen. De cabine camera van een HW3 auto heeft een net iets andere kijkhoek waardoor het stuur van de auto niet te zien is en zelfs een deel van de benen niet en dus ook niet goed kan worden gecontroleerd waar de handen van de bestuurder zijn, en dit is waar het op HW3 mis gaat op dit moment. Dit moet Tesla fixen op een of andere manier.

DMS is echt het punt geweest waarop Tesla veel moest bewijzen en ook aanpassen. Ze hebben in Amerika recent zelfs het gebruik van mobiele telefoons toegestaan tijdens het FSD-en, dat gaat hem in NL/EU natuurlijk nooit worden. De versie die we hier gaan krijgen zal dus ook super streng gaan zijn. Denk hierbij aan langer dan 5 seconde wegkijken van de weg is waarschuwing, doe dit te vaak en je FSD gaat uit voor de verdere rit. Doe dit 3 keer en je mag een week geen FSD gebruiken.

Dus de bal ligt bij Tesla, niet bij de RDW.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:21

JoeBlack2k

I Love Hilary

Vliegerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:01:
Een vraagje voor HW3 bezitters die al een tijdje rondrijden met een beta pakket; wat krijgen jullie nu aangetoond? Moet er alsnog een extra software pakket gekocht worden? Of denken jullie dat je een gratis update krijgt, als het zover is?
Of moet iedereen gewoon betalen voor de goedgekeurde fsd software, als die dan komt over een paar weken.

Ik zit vol spanning want ik heb een tweedehands tesla gekocht die bij de proefrit fsd supervised had; het wordt een vervelend conflict als blijkt dat ik komende maanden ineens €99 per maand moet gaan lappen voor iets wat er in het koopcontract al gratis bijzat.
Je hebt een HW3 auto met FSD ? dan heb je inderdaad FSD de vraag is echter wanneer/of HW3 in Nederland met FSD gaat komen. wellicht in een vorm van FSD 14 lite (ze zeggen deze zomer) of anders een hardware upgrade naar HW4 . ik vermoed dat FSD 14 lite niet lang meer duurt op basis van geruchten: o.a van Amsterdam Tesla Center (hier in het forum genoemd) in combinatie met “deze zomer” en het feit dat HW3 FSD vorige week een update kreeg die FSD beter maakte. maar het blijft koffiedik kijken. wat je vrijwel zeker kunt stellen is dat de eerste “wave” HW4 is

Hilary Duff 4-Life

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 09:06
snip: reactie op verwijderde reactie

[ Voor 102% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:32 ]

• Vliegerd
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:38
JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:07:
[...]

Je hebt een HW3 auto met FSD ? dan heb je inderdaad FSD de vraag is echter wanneer/of HW3 in Nederland met FSD gaat komen. wellicht in een vorm van FSD 14 lite (ze zeggen deze zomer) of anders een hardware upgrade naar HW4 . ik vermoed dat FSD 14 lite niet lang meer duurt op basis van geruchten: o.a van Amsterdam Tesla Center (hier in het forum genoemd) in combinatie met “deze zomer” en het feit dat HW3 FSD vorige week een update kreeg die FSD beter maakte. maar het blijft koffiedik kijken. wat je vrijwel zeker kunt stellen is dat de eerste “wave” HW4 is
Nou, ik KRIJG een auto met HW3 en FSD :) Ik mot nog een weekje wachten :*)
Het maakt me ook weinig uit welk software pakket er komt, hoofdzaak dat ik niet maandelijks moet gaan betalen. FSD supervised reed al prima, als er een pakket komt wat nóg beter werkt; mooi meegenomen.

Maar eh… is er een gebruiker aanwezig met HW3 én FSD in beta de afgelopen jaren? Die nu een melding krijgt om te moeten betalen? :o

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

Vliegerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:13:
[...]

Het maakt me ook weinig uit welk software pakket er komt, hoofdzaak dat ik niet maandelijks moet gaan betalen. FSD supervised reed al prima, als er een pakket komt wat nóg beter werkt; mooi meegenomen.

Maar eh… is er een gebruiker aanwezig met HW3 én FSD in beta de afgelopen jaren? Die nu een melding krijgt om te moeten betalen? :o
er is geen beter pakket dan FSD supervised. dat is exclusief voor HW4 op dit moment. jouw nieuwe auto gaat niet zelf rijden hoe je dat met de demo dagen geprobeerd hebt. je hebt autopark / summon (6 meter limiet) en van baan verwisselen op de snelweg. ik herhaal jij hebt FSD met HW3 die krijgt vooralsnog geen FSD supervised. wellicht dus met 14 Lite

Hilary Duff 4-Life

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:23
JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:17:
[...]

er is geen beter pakket dan FSD supervised. dat is exclusief voor HW4 op dit moment. jouw nieuwe auto gaat niet zelf rijden hoe je dat met de demo dagen geprobeerd hebt. je hebt autopark / summon (6 meter limiet) en van baan verwisselen op de snelweg. ik herhaal jij hebt FSD met HW3 die krijgt vooralsnog geen FSD supervised. wellicht dus met 14 Lite
Alles wordt door elkaar gehaald om dit forum. 1 groot zooitje

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Net een testdrive gehad, maar voertuig had uiteraard geen FSD. Dit wist ik al omdat ze vanuit Tesla hadden gebeld om te verifiëren. Vanaf 17 april wel mogelijk.
De Y die er stond bleek de standaard te zijn, en wat mijn vrouw en ik nog enige twijfels hadden, zijn we er nu over uit dat het geen standaard word. Eerst nog een ritje de 17e met FSD en dan waarschijnlijk de lr awd bestellen. Spannend!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:25
JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:07:
[...]

Mijn auto heeft ook het FSD pakket gekocht met HW3. We gaan het zien, wellicht is er een versnelde keuring mogelijk zodra FSD V14 Lite klaar is. We gaan het zien ben reuze benieuwd wat het gaat worden. Mocht het niets worden dan zou het mooi zijn als we het mogelijk over kunnen dragen als we een nieuwe auto kopen. Dat verzacht ietswat de pijn. Het liefst gewoon iets dat wel werkt natuurlijk.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:57
Daniel. schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:31:
[...]

Mijn auto heeft ook het FSD pakket gekocht met HW3. We gaan het zien, wellicht is er een versnelde keuring mogelijk zodra FSD V14 Lite klaar is. We gaan het zien ben reuze benieuwd wat het gaat worden. Mocht het niets worden dan zou het mooi zijn als we het mogelijk over kunnen dragen als we een nieuwe auto kopen. Dat verzacht ietswat de pijn. Het liefst gewoon iets dat wel werkt natuurlijk.
Iets op voorhand kopen wat er nog niet is is bij Tesla nou niet bepaald een “winning” tactiek gebleken he.

• Daniel.
Odie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:32:
[...]

Iets op voorhand kopen wat er nog niet is is bij Tesla nou niet bepaald een “winning” tactiek gebleken he.
Het zat als optie op de auto die ik 2de hands had gekocht, dus dan is het mooi meegenomen. Persoon voor mij heeft letterlijk alles aangevinkt wat er aan te vinken was. Zwarte M3 Performance 2019 model met FSD gekocht. Prijs was ook niet duurder op het moment dan dezelfde auto zonder FSD.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 11-04-2026 18:34 ]

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

Daniel. schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:33:
[...]

Het zat als optie op de auto die ik 2de hands had gekocht, dus dan is het mooi meegenomen. Persoon voor mij heeft letterlijk alles aangevinkt wat er aan te vinken was. Zwarte M3 Performance 2019 model met FSD gekocht. Prijs was ook niet duurder op het moment dan dezelfde auto zonder FSD.
Supervette auto hoor! full options nice

Hilary Duff 4-Life

• Daniel.
JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:34:
[...]

Supervette auto hoor! full options nice
Absoluut, ben er ook blij mee. Velgen waren ook nog opnieuw gespoten inclusief nieuwe bandjes. Ik had ze denk ik zwart gemaakt nu is het een kopie met gunmetal. Afgezien van FSD mocht ik meer weten dan laat ik het wel weten gezien het als optie gekocht is op mijn auto.

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:05
Iemand bij wie het al werkt ? Op verschillende media zag ik mensen dat het misschien bij sommige. Al is geactiveerd ? Ook op die autoweek auto werkt het al. Heb net ff een reset gedaan maar werkt nog steeds niet . Mss ben ik te ongeduldig . 🥴 zouden ze echt tot maandag wachten ? 🥺

[ Voor 7% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-04-2026 18:57 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
karel_G_1981 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:56:
Iemand bij wie het al werkt ? Op verschillende media zag ik mensen dat het misschien bij sommige. Al is geactiveerd ? Ook op die autoweek auto werkt het al. Heb net ff een reset gedaan maar werkt nog steeds niet . Mss ben ik te ongeduldig . 🥴 zouden ze echt tot maandag wachten ? 🥺
Zondag werd gezegd, en misschien over 9 dagen pas, wie weet!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
Ik heb nog geen overtuigend bewijs gezien dat er al actieve auto’s in “het wild” zijn.

Mijne in elk geval niet.

Welke autoweek auto?

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:00
Misschien moeten we Tesla even een "bedankje" sturen. /s

• patrickt35
In heb voor mijn testdrive een medewerker aan de telefoon gehad, en die wist te vertellen ..... 17 april. Ook voor de normale consument. Ik ga er geen kratje bier op zetten.

• karel_G_1981
patrickt35 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:08:
[...]

In heb voor mijn testdrive een medewerker aan de telefoon gehad, en die wist te vertellen ..... 17 april. Ook voor de normale consument. Ik ga er geen kratje bier op zetten.
Ah okay dan ga ik daar maar van uit dan kan het altijd meevallen . Darn nog een week wachten 🥺

• patrickt35
karel_G_1981 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:09:
[...]

Ah okay dan ga ik daar maar van uit dan kan het altijd meevallen . Darn nog een week wachten 🥺
Ik nog een week wachten met bestellen😡

• talkatoo
  • Laatst online: 21:09
Er zijn hier al heel veel berichten geplaatst van 'Tesla medewerkers' die niet bleken te kloppen.

• patrickt35
Nu samen met mijn vrouw de test-drive van @Richh kijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GKN_0uhlOiMGO6IeVF0oa7YIK8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXojAoHCsvLO0AGsFTOffd2M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door patrickt35 op 11-04-2026 19:12 ]

• patrickt35
talkatoo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:11:
Er zijn hier al heel veel berichten geplaatst van 'Tesla medewerkers' die niet bleken te kloppen.
Daarom zet ik er ook geen kratje bier op.

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:35

EDB

wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:06:
Voor de mensen die bang zijn dat Autopilot verdwijnt; in de release notes van 2026.8.6 staat:
- Navigeren met Autopilot is hernoemd naar Navigeren met Automatisch sturen
- FSD-computer is hernoemd naar AI-computer

Ik waag dat te betwijfelen. Lane keeping is inderdaad verplicht maar dat is niet meer dan ping pongen tussen de lijnen. Autopilot (straks autosteer) houd je daadwerkelijk netjes tussen de lijnen. Op de website van Tesla is te zien dat autpilot er uit is gehaald bij nieuw te bestellen auto’s en Autosteer staat niet bij de specificaties. Ben dus echt bang dat alle nieuw te bestellen Tesla eigenaren nu de stap moeten zetten naar FSD als zij autosteer willen.

Tesla model Y RWD 2026. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

• quincy827482
  • Registratie: Oktober 2015
  • Niet online
Bij Tesla occasions kun je ook het FSD-abonnement toevoegen. Hierin is te zien dat een voertuig met HW3 alleen “Full Self-Driving Capability” aangeeft, en dat FSD Supervised nog niet beschikbaar is. Een Model Y met HW4 daarentegen direct toegang heefttot FSD. Dit suggereert dat, ondanks de berichten hier op het forum, HW3 voorlopig nog niet aan de beurt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1lBkBrkeKUU9l2OOslenZUVscQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LCzUbZZ7F1bTgf57IXsqolA3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdbH2hsoLR6SbmvLCWuufVL77Xc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cCS3Ze64ds8uHQvwa1vXnKoI.png?f=fotoalbum_large

• nicolas1993
  • Laatst online: 00:37
T is wel sneu: Het systeem is nog niet eens “echt” te berijden door consumenten maar Zembla is er nu al weer mee bezig om t te bashen
https://x.com/ZEMBLA/status/2042907826335441327
Ook al zegt de RDW dat dit veiliger is dan elke andere beschikbare ADAS functie. Autopilot is niet te vergelijken met FSD.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-04 19:22
Vliegerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:01:
Een vraagje voor HW3 bezitters die al een tijdje rondrijden met een beta pakket; wat krijgen jullie nu aangetoond? Moet er alsnog een extra software pakket gekocht worden? Of denken jullie dat je een gratis update krijgt, als het zover is?
Of moet iedereen gewoon betalen voor de goedgekeurde fsd software, als die dan komt over een paar weken.

Ik zit vol spanning want ik heb een tweedehands tesla gekocht die bij de proefrit fsd supervised had; het wordt een vervelend conflict als blijkt dat ik komende maanden ineens €99 per maand moet gaan lappen voor iets wat er in het koopcontract al gratis bijzat.
Wat versta je onder een beta-pakket?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:50

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vliegerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:13:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt, FSD is er niet in beta op HW3.

Ik hen een HW3 M3 met FSD (capability) en daar verandert niets. Wie weet ooit wel, maar ik betwijfel het net als veel sceptici hier.

Ik hoop dat de transfer mogelijkheid wel blijft, misschien ga ik dan einde jaar wel inruilen voor HW4 of ik wacht op HW5 ofzo.

• FreakGIB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47
nicolas1993 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:18:
T is wel sneu: Het systeem is nog niet eens “echt” te berijden door consumenten maar Zembla is er nu al weer mee bezig om t te bashen
https://x.com/ZEMBLA/status/2042907826335441327
Ook al zegt de RDW dat dit veiliger is dan elke andere beschikbare ADAS functie. Autopilot is niet te vergelijken met FSD.
Gelukkig zijn de meeste reacties er onder positief over FSD en negatief tegen Zembla.

PSN: FreakGIB

• PixelPusher
  • Laatst online: 01:37
Vanmiddag het abonnement aangezet en bij mijn eerste rit kreeg ik onderstaande melding.

Heb hem nooit eerder gehad, zal wel toeval zijn hoor maar you never know.
Raam was ook helemaal niet vies, gisteren gewassen🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zes42kWmQ5PUbZI-QbRqume65fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilv7nec69hE7bdGmJMFK2Zmk.jpg?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
  • Laatst online: 00:28
PixelPusher schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:21:
Vanmiddag het abonnement aangezet en bij mijn eerste rit kreeg ik onderstaande melding.

Heb hem nooit eerder gehad, zal wel toeval zijn hoor maar you never know.

[Afbeelding]
Hij heeft bij mij op de achtercamera regelmatig een false positive op mijn laadkabel die rommelig aan de muur hangt :+

• innova58
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:44
Waarom moeten klanten met Enhanced autopolit ook EUR 100 pm betalen foor FSD dat snap ik niet. Voor EAP heb je al 3.8K betaald. Dat is meer de dan de helft van het FSD pakket. Je zou eerder verwachten dat klanten met EAP nu iets van 50 EUR pm gaan betalen voor FSD.

• j0rdii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:27
Wellicht kunnen alle vragen omtrent HW3 Tesla er eindelijk een keer toe bewegen om gewoon eens de moeite te nemen en hierin duidelijkheid over te geven. In Australië wordt deze groep klanten gewoon stelselmatig genegeerd en kun je fluiten naar ook maar iets van een info of tijdlijn.

Blijf de medewerkers a.u.b. lastig vallen

• j0rdii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:27
innova58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:27:
Waarom moeten klanten met Enhanced autopolit ook EUR 100 pm betalen foor FSD dat snap ik niet. Voor EAP heb je al 3.8K betaald. Dat is meer de dan de helft van het FSD pakket. Je zou eerder verwachten dat klanten met EAP nu iets van 50 EUR pm gaan betalen voor FSD.
Dat is dus ook het geval.

• MrDirect
  • Laatst online: 01:39
innova58 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:27:
Die betalen ook helemaal niet 100 euro. Ik ga maar 49 euro betalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PTVoExUkRKcZnnge6kpBfAi2EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBRzRdQ6yVy9pqyDG9n6wwZ9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door MrDirect op 11-04-2026 19:34 ]

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Dat lijkt maar zo. Bij de NOS was een Tesla van autoweek. Tijdens het rijden zonder handen zag je geen blauw slurfje voor de auto op het scherm, zoals je dat bij FSD wel ziet. Vermoedelijk gebruikten ze daar autosteer.

• innova58
  • Laatst online: 23:44
MrDirect schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:32:
[...]

Die betalen ook helemaal niet 100 euro. Ik ga maar 49 euro betalen.
[Afbeelding]
thanks! makes sense!

Als je nu naar een ocassions op de tesla site kijkt lijkt het dat Tesla niet meer standaard EAP meegeeft. Daardoor staat het FSD abonnement er voor 100 eur pm bij.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:08
HW3 autos's? 8)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:06:

Uit je eigen link:
Ook de rijstrookassistentie (Emergency Lane Keeping) wordt aangescherpt. Waar oudere systemen vaak alleen een geluidssignaal gaven of het stuur lieten trillen, moeten nieuwe systemen actief tegensturen als de auto de rijstrook dreigt te verlaten.
Klopt dus niet wat je zegt.
PixelPusher schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:21:

Het gaat ook niet over de buitenkant van je ruit, maar over het deel aan de binnenkant waar je cameras zitten.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:03
FreakGIB schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 19:21:
[...]

Gelukkig zijn de meeste reacties er onder positief over FSD en negatief tegen Zembla.
Helaas is er nog een grotere groep die niet op X zit en braaf de NPO-propaganda aan het slikken zijn. Dit is net zo erg als rechtse staats propaganda. Ik vond het item op het NOS ook erg ongefundeerd met dat ze Cruise lieten zien in Amerika. Nu weet ik weer waarom ik geen mainstream media meer kijk. :+

Ach ja, de statistieken zijn overduidelijk. Ik ben zo excited en toen ik 10 was heb ik een kind (die ook 10 was) onder een vrachtwagen zien liggen, later zat ik met zijn tweelingbroer in de klas. Dit heeft mij echt doen beseffen hoe belangrijk verkeersveiligheid is en hoe onze breinen niet gemaakt zijn om een auto te besturen. Helemaal niet nu het drukker wordt en er meer opgefokte mensen achter het stuur zitten.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:32
Zoals een aantal al hebben aangegeven heeft de FSD goedkeuring ook een aantal andere gevolgen gehad.
  1. Op nieuwe Tesla’s krijg je geen autopilot meer. Deze beschikken alleen nog over Traffic Aware Cruise Control. Tesla’s hebben standaard al lane departure assist (dat is los van autopilot) waardoor ze nog steeds aan de EU regelgeving voldoen.
  2. Alle demo auto’s die Tesla aanbood (snel leverbare auto’s) zijn van de website af. Er staan nog maar 2 Performance model 3’s, deze beschikken wel over autopilot.
  3. Occasions van Tesla hadden voorheen altijd Enhanced Autopilot om ze aantrekkelijk te maken. Sinds vandaag leveren ze dat alleen nog op HW3 auto’s. Alle nieuwere occasions (voor zover ik kan zien 2022) beschikken alleen nog over autopilot.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:41
Dit nog niet gelezen op GoT, uit het FD:
Tesla stelt het systeem, in principe, vanaf vandaag beschikbaar voor Nederlandse Tesla-eigenaren, tegen een prijs van €99 per maand. Niet iedereen zal FSD Supervised meteen kunnen gebruiken. Eerst moet de software aan het chassisnummer gekoppeld worden. Dat zal stapsgewijs gebeuren. Een woordvoerder verwacht dat de software update binnen ‘enkele weken’ voor alle Tesla’s beschikbaar is.

• carpebios
Jasper schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:09:
Dit nog niet gelezen op GoT, uit het FD:

[...]
Dat zou wel heel erg ouderwets zijn. En dan laten ze een abonnement ingaan (vanaf vandaag betalen) en dan over enkele weken gaat je abonnement in :+

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:30
Hmm, weet iemand of de FSD Supervised ook alleen in NL gebruikt kan worden? Of werkt het ook nog gewoon als je de grens over bent :)?

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:41
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:11:
[...]

Dat zou wel heel erg ouderwets zijn. En dan laten ze een abonnement ingaan (vanaf vandaag betalen) en dan over enkele weken gaat je abonnement in :+
Beter lezen. Je abo gaat in zodra het geactiveerd kan worden.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:59
[...]

:) nee hoor, billing start als je de FSD software ontvangen hebt.

• carpebios
Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:13:
[...]

:) nee hoor, billing start als je de FSD software ontvangen hebt.
Dan staat het erg raar in mijn abonnementen, want daar staat dat mijn volgende betaling op 11 mei is.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:53
[...]

Je gaat pas betalen zodra je de update krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3lmJQZtk1susy02P5V6enNJbo6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uu3qZhBhuy1IaYJU2ztUDHKC.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:08
Timothi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:12:
Hmm, weet iemand of de FSD Supervised ook alleen in NL gebruikt kan worden? Of werkt het ook nog gewoon als je de grens over bent :)?
Voorlopig alleen NL, andere landen mogen aansluiten. Voor heel de EU het kan moet er nog een hobbel genomen worden, alle lidstaten moeten dan stemmen met een meerderheid. staat beter beschreven op de rdw website.

• Timothi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:30
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:16:
[...]

Voorlopig alleen NL, andere landen mogen aansluiten. Voor heel de EU het kan moet er nog een hobbel genomen worden, alle lidstaten moeten dan stemmen met een meerderheid. staat beter beschreven op de rdw website.
Mweh, duurt ook weer jaren. Jammer dus zelf sturen naar Frankrijk in de mei vakantie :(

• nicolaj123
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:13
Timothi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:12:
Tijdens de FSD ride along die ik mocht doen 2 weken terug wist de Tesla medewerker mij te vertellen dat het blijft werken als je de grens overgaat, maar je in Duitsland (als je weer in de auto stapt) geen FSD hebt tot je de auto in NL weer hebt geparkeerd.

• carpebios
Timothi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:19:
[...]

Mweh, duurt ook weer jaren. Jammer dus zelf sturen naar Frankrijk in de mei vakantie :(
Naar het vliegveld kan je hem gewoon laten rijden hoor, in het vliegtuig zet de piloot FSD wel aan ;)

• Masterchiev
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:14:
[...]

Dan staat het erg raar in mijn abonnementen, want daar staat dat mijn volgende betaling op 11 mei is.
HW3 gaat wel direct in. Daar is qua software niets veranderd. HW4 gaat in als de software beschikbaar komt.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:14:
[...]

Goed nieuws:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfzFImN1BpheZIgJK2Mgpf7mA3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzHOCTpe0qsRB8A26eVJK0XZ.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht nieuws:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PASih7yTZPZNFzCm4tnfL7TFPf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7S0ly9Sx3vPJVD5y8DBRISJ.jpg?f=fotoalbum_large

• carpebios
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:27:
[...]

HW3 gaat wel direct in. Daar is qua software niets veranderd. HW4 gaat in als de software beschikbaar komt.
Als er niets veranderd moeten ze ook niet declareren natuurlijk ;)

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:07:
Het probleem met FSD in NL op HW3, dus V12, is niet zozeer het rijgedrag van de auto, maar wel hoe Tesla omgaat met DMS, het Driver Monitoring System. Dit is voor nu voor v14 zo aangepast dat het voor de RDW voldoende is om toe te staan. Nederland krijgt dus ook echt een heel eigen versie van FSD. De bal ligt nu bij Tesla om te zorgen dat ze dit ook op HW3 en dus mogelijk met een V14 Lite o.i.d. voor elkaar te krijgen. De cabine camera van een HW3 auto heeft een net iets andere kijkhoek waardoor het stuur van de auto niet te zien is en zelfs een deel van de benen niet en dus ook niet goed kan worden gecontroleerd waar de handen van de bestuurder zijn, en dit is waar het op HW3 mis gaat op dit moment. Dit moet Tesla fixen op een of andere manier.

DMS is echt het punt geweest waarop Tesla veel moest bewijzen en ook aanpassen. Ze hebben in Amerika recent zelfs het gebruik van mobiele telefoons toegestaan tijdens het FSD-en, dat gaat hem in NL/EU natuurlijk nooit worden. De versie die we hier gaan krijgen zal dus ook super streng gaan zijn. Denk hierbij aan langer dan 5 seconde wegkijken van de weg is waarschuwing, doe dit te vaak en je FSD gaat uit voor de verdere rit. Doe dit 3 keer en je mag een week geen FSD gebruiken.

Dus de bal ligt bij Tesla, niet bij de RDW.
Mocht dat het geval zijn, er zijn best wat HW3 auto's met de HW4 interieurcamera.

• Masterchiev
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:30:
[...]

Als er niets veranderd moeten ze ook niet declareren natuurlijk ;)
Had je al FSD of EAP voor je abbo?

Je neemt af wat er op het aankoopscherm staat. Dat is de oude FSD wat iedereen kon kopen in NL voor gister. Daar betaal je voor.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:13

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Algemeen verzoek: houden we het hier wel gezellig :) ? Sommige mensen zijn wat enthousiast(er): laten we iedereen gewoon in zijn of haar waarde . Heb je het idee dat je niet gezellig gaat reageren: doe het dan gewoon niet ;)

• Michiele93
  • Laatst online: 21:40
Dit lijkt me topnieuws: je hebt de update binnen of gaat het dus vandaag nog krijgen? Op X zie ik ook berichten nu dat er een update is. Zie: https://x.com/kroelandschap/status/2043033146216587668?s=46

• Masterchiev
Michiele93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:34:
[...]

Dit lijkt me topnieuws: je hebt de update binnen of gaat het dus vandaag nog krijgen? Op X zie ik ook berichten nu dat er een update is. Zie: https://x.com/kroelandschap/status/2043033146216587668?s=46
Ben benieuwd welke FSD en naar de changelog

• karel_G_1981
— was al gepost

[ Voor 98% gewijzigd door karel_G_1981 op 11-04-2026 20:37 ]

• carpebios
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:33:
[...]

Had je al FSD of EAP voor je abbo?

Je neemt af wat er op het aankoopscherm staat. Dat is de oude FSD wat iedereen kon kopen in NL voor gister. Daar betaal je voor.
Ik had al EAP (eenmalige aankoop toen ik hem bestelde).

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:01
[...]

Nee, met Capability op je scherm betaal je voor Supervised maar krijg je het niet. HW3 vs HW4.

Als Kees 'm nu als eerste binnenkrijgt durf ik wel te stellen dat het niet random wordt uitgerold. Alles voor de hype.

[ Voor 12% gewijzigd door Maurice- op 11-04-2026 20:40 ]

• RallyBanally
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04
[...]

Valt me op dat hij versie 3.6 krijgt, die versie kan ik nergens terug vinden. Zijn er trouwens meer mensen hier die hw4 hebben die na 2.3 geen update meer hebben ontvangen?

• karel_G_1981
Maurice- schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:38:
[...]

Nee, met Capability op je scherm betaal je voor Supervised maar krijg je het niet. HW3 vs HW4.

Als Kees 'm nu als eerste binnenkrijgt durf ik wel te stellen dat het niet random wordt uitgerold. Alles voor de hype.
Yep 1 van de meest actieve tesla influencers als eerste is vast geen toeval

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:03
karel_G_1981 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:45:
[...]

Yep 1 van de meest actieve tesla influencers als eerste is vast geen toeval
https://x.com/kroelandschap/status/2043037201118716348?s=46

Nee blijkbaar toegelaten tot het early access program

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• nicolaj123
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01:13
Kortom, we kunnen stoppen met ieder kwartier de Tesla app refreshen/auto rebooten/softwaremenu checken, het gaat nog ff duren (like days-weeks?)

• karel_G_1981
Zat ik eerst ook in volgens de app maar nu niet meer blijkbaar 🥴

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

Yup, never mind.. zeker een maand net als Australie

Hilary Duff 4-Life

• Michiele93
  • Laatst online: 21:40
RallyBanally schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:43:
[...]

Valt me op dat hij versie 3.6 krijgt, die versie kan ik nergens terug vinden. Zijn er trouwens meer mensen hier die hw4 hebben die na 2.3 geen update meer hebben ontvangen?
Lijkt me Dutch only versie. Ik zit op 2.9.1.

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:08
Dus eind mei zal m’n abonnement wss ingaan ben ik bang

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVwJMDX-ADfFoFLCfd0q3xWFCYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6yxeeIAk5LsIeVgpVjOYoCe.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kwam bij Kees langs. 2026.3.6 is inderdaad nergens bekend nog lijkt het.

[ Voor 6% gewijzigd door Damian op 11-04-2026 20:58 ]

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:57
nicolaj123 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:20:
[...]

Tijdens de FSD ride along die ik mocht doen 2 weken terug wist de Tesla medewerker mij te vertellen dat het blijft werken als je de grens overgaat, maar je in Duitsland (als je weer in de auto stapt) geen FSD hebt tot je de auto in NL weer hebt geparkeerd.
Lijkt mij niet, de goedkeuring is voor nu alleen geldig op NL grondgebied.
Er zijn al wat voorbeelden op X over de waarschuwing die je krijgt bij een naderende landsgrens, dan wordt het ook onbeschikbaar.

• Willianv
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik krijg net in de app het verzoek om een serviceafspraak te maken voor het reinigen van de voorruit.
Maar gelijk gedaan, staat nu voor de 20e gepland.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Slurpgeit schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:31:
[...]

Mocht dat het geval zijn, er zijn best wat HW3 auto's met de HW4 interieurcamera.
Model Y vaak volgens mij.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45
Ja, mijn model Y heeft in ieder geval de HW4 camera :p

• Maronite
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 17:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MOt9uz0aBPe_WDZtwcc5hVBecA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JZXsdwWAV1YsEUlcSMUPUmh4.png?f=fotoalbum_large

Mijn M3 met HW4 zakelijke lease, aangeschaft in januari 2025 wordt op dit moment geüpdate! Ik ben benieuwd!
Ik heb donderdag pas de afspraak voor reiniging van de camera
Toch blijkbaar niet alleen de influencers!

[ Voor 6% gewijzigd door Maronite op 11-04-2026 21:13 ]

• kaka
  • Laatst online: 22:12
Maronite schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:12:
[Afbeelding]

Mijn M3 met HW4 zakelijke lease, aangeschaft in januari 2025 wordt op dit moment geüpdate! Ik ben benieuwd!
O damn, interesting!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:03
[Afbeelding]

Wat vet! Heb je ook een mail gekregen van tesla dat je in een early access programma zit?

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• talkatoo
  • Laatst online: 21:09
Uitrollen start nu, zie meerdere mensen op social media. Ik heb nog geen update (HW4, M3P met EAP)

• SimondeG
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:09
[Afbeelding]

Congrats. Heb je ook mail gehad of gewoon melding in app dat je kunt updaten?

• Maronite
robbinonline schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:15:
[...]

Wat vet! Heb je ook een mail gekregen van tesla dat je in een early access programma zit?
Nee nooit, maar misschien omdat het zakelijk is dat ik dat niet krijg? Geen idee maar ben echt zo benieuwd nu! Wordt wel gemeld dat ik een quiz moet doen voordat ik het mag gebruiken

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:11
_O-

Dat lijkt idd op een bevestiging dat er een knoppie is omgezet :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:14
Goh en dan straks.. wat rijden er veel tesla's rond zo laat op de avond :P

• Richh
[Afbeelding]

Congratz!! Vet man. Had jij de FSD package gekocht, of vandaag gekozen voor de monthly package?
Of geen van beide?

• Maronite
SimondeG schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:17:
[...]

Congrats. Heb je ook mail gehad of gewoon melding in app dat je kunt updaten?
Ik heb mijn auto gekoppeld bij Notateslaapp, en daar kreeg ik een mail opeens dat er een update klaar stond, dus meteen in de app gekeken en hij was al bezig met updaten. Dus ga hem straks installeren als die binnen is

• Maronite
Richh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:19:
[...]

Congratz!! Vet man. Had jij de FSD package gekocht, of vandaag gekozen voor de monthly package?
Of geen van beide?
Zakelijk via mijn werk aangeschaft. Heb het amper gemerkt in de bijtelling maandelijks.

• Richh
Maronite schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:21:
[...]

Zakelijk via mijn werk aangeschaft. Heb het amper gemerkt in de bijtelling maandelijks.
Check, ook fair dat de groep die dat heeft gedaan nu als eerste mag!

Maar als particulier die dat niet heeft gedaan baal ik toch een beetje :P

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:09
A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:15:
Over 2 dagen krijgen de eerste 1100 FSD kopers het pakket en eind mei volgt de rest. Aldus medewerker Tesla.
Geen idee of het klopt, meer ter info.
Lijkt die twee dagen toch uit te komen :-D

• Opzouten
Richh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:23:
[...]

Check, ook fair dat de groep die dat heeft gedaan nu als eerste mag!

Maar als particulier die dat niet heeft gedaan baal ik toch een beetje :P
Wij zijn over een maand aan de beurt let maar op, ik heb al maaaaanden geen update gehad

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:43
Opzouten schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:24:
[...]

Wij zijn over een maand aan de beurt let maar op, ik heb al maaaaanden geen update gehad
Idem hier, zou een leuk kadootje zijn na het trouw bezitten van een tesla en FSD sinds 2019.

• karel_G_1981
Ik maak me zorgen , iedereen krijgt de update en ik nog niet . Hoop dat het niet ligt aan die service afspraak die ik had gemaakt voor die camera anders annuleer ik die weer

• nicolas1993
  • Laatst online: 00:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bneruUDAtdeYR5v-ccloyq_I_XM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vMjdvA5MjxCef6kKqkyxO3cG.png?f=user_large
Mooi!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:59
karel_G_1981 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:25:
Ik maak me zorgen , iedereen krijgt de update en ik nog niet . Hoop dat het niet ligt aan die service afspraak die ik had gemaakt voor die camera anders annuleer ik die weer
Same here…! Zit nog op 2026.2.3

• Opzouten
Zit ook op 2.3, al maanden, ik verwacht helemaal geen update voorlopig

• FreakGIB
  • Laatst online: 23:47
RallyBanally schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:43:
[...]

Ik heb ook HW4 auto van juli 2025 Lease bak en zit ook op 2026.2.3 check mijn telefoon elke uur hehe.

PSN: FreakGIB

• SimondeG
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:09
Maronite schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:20:
[...]

Ik heb mijn auto gekoppeld bij Notateslaapp, en daar kreeg ik een mail opeens dat er een update klaar stond, dus meteen in de app gekeken en hij was al bezig met updaten. Dus ga hem straks installeren als die binnen is
Wat heb je eigenlijk voor benefits als je tesla koppelt met Notateslaapp?

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:13
HW3 hier met 2026.8.3. Maar zo te lezen hoef ik voorlopig niks te verwachten.
Pagina: 1 ... 22 ... 28 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.