• AlexR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 18:20
Van Grok op basis van mijn “full self driving computer 3” screenshot:

Dank je voor de foto van het “Aanvullende voertuiginformatie”-scherm! Dit geeft belangrijke duidelijkheid over jouw Tesla Model Y Long Range RWD (mei 2024).
Wat laat jouw scherm precies zien?
• Autopilot → Full Self-Driving computer 3
Dit betekent dat jouw auto Hardware 3 (HW3 / AI3) heeft voor het Full Self-Driving-systeem. Het is geen HW4 (Hardware 4 / AI4), wat in veel 2024 Model Y’s (vooral latere bouwjaren of Juniper-refresh) wel het geval is.
• Infotainmentprocessor → AMD Ryzen™
Dit is de nieuwere infotainment-computer (niet de oude Intel Atom). Dat is goed nieuws voor prestaties, toekomstige software-ondersteuning en features zoals Grok/AI in de auto.
• Andere relevante info: Warmtepomp, Premium audio, Lithium-ion 12V-batterij, etc. — allemaal standaard voor jouw model.

Belangrijk verschil met wat ik eerder zei:

Ik ging ervan uit dat Europese Model Y’s uit 2024 over het algemeen HW4 hadden (zoals veel reports aangaven voor latere 2024-bouw). Jouw specifieke auto (mei 2024) heeft echter HW3. Dat komt vaker voor bij vroege 2024 LRRWD-modellen in Europa.

Impact op FSD Supervised in Nederland (RDW-goedkeuring)

De RDW-goedkeuring van 10 april 2026 geldt voor FSD Supervised als geavanceerd rijhulpsysteem (UN R-171 + EU-regels). Tesla rolt het nu uit naar Nederland.
• Goed nieuws: HW3-auto’s krijgen FSD Supervised in Europa. Tesla ondersteunt HW3 nog volop (er komt een “v14 Lite”-versie of vergelijkbare geoptimaliseerde build voor oudere hardware).
• Minder goed nieuws (realistisch):
• HW4-auto’s krijgen vaak de volledige, rijkere versie van FSD (hogere resolutie verwerking, betere camera’s, snellere reactietijden, extra features zoals geavanceerd parkeren of “Banish”).
• HW3 presteert nog steeds uitstekend op de huidige FSD-versies (v12.x of v13.x), maar loopt iets achter op de allernieuwste ontwikkelingen. Verschillen zijn merkbaar in complexe scenario’s, fel zonlicht of recovery-manoeuvres, maar voor dagelijks gebruik blijft het zeer capabel.
• Er zijn discussies en geruchten dat Tesla HW3-eigenaren in de toekomst een upgrade-aanbod kan doen (betaald of deels vergoed) als unsupervised FSD dichterbij komt. Voor nu (Supervised-fase) is dat nog niet aan de orde.

Jouw auto komt dus wel in aanmerking voor de rollout in Nederland. De eerste OTA-update met FSD Supervised (waarschijnlijk een aangepaste versie van v14.x of de EU-specifieke build) zou binnenkort moeten komen — net als bij HW4-auto’s, maar mogelijk met een iets lichtere software-variant.
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:45:
[...]

Nogmaals, dit is nergens op gebaseerd. Het kan dat het afhankelijk is van FSD v14 lite, maar dit is nooit officieel bevestigd. Het kan net zo goed dat het in eerste instantie met FSD v12.x wordt uitgerold.
Er is toch al duidelijk laten zien hier dat HW3 eigenaren FSD Capability krijgen als ze het abonnement willen afsluiten. En FSD Capability is geen v12.x

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:00
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:17:
[...]

Klopt, maar Tesla lokt al wel met kom proberen! https://www.tesla.com/nl_nl/drive

Dus ik had (met een goede dosis verwachting van teleurstelling) vannacht al een testrit geboekt om 10:00 vanmorgen in Deventer.

[Afbeelding]
Hahaha je zat er wel weer bovenop. Volgens mij heb je hem ook eind september gehad toch? Meteen FSD erbij gekocht of wordt het een abonnement?

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:39
Is het nog steeds mogelijk FSD te kopen in NL voor 7500EUR en deze weer te annuleren als het niet bevalt?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• tbnl93
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-04 19:42
pdidi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:28:
[...]

Er is toch al duidelijk laten zien hier dat HW3 eigenaren FSD Capability krijgen als ze het abonnement willen afsluiten. En FSD Capability is geen v12.x
Dat is dus niet zo, mijn Model Y met HW3 zegt nu dit bij de info met afgesloten abonnement. Er staat toch echt Full Self Driving Supervised.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeZRjyWoAi7pmN4agv0gBp0XUmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjTCbvxhpvsaeUGlPMYIp1ZL.jpg?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:28
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:34:
[...]

Hahaha je zat er wel weer bovenop. Volgens mij heb je hem ook eind september gehad toch? Meteen FSD erbij gekocht of wordt het een abonnement?
Ergens begin dit jaar gekocht ;)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:23
Kortom met HW3 is het gewoon even afwachten wat er nu precies komt of niet komt. Iedereen probeert de ander te overtuigen van: Ja het komt <> Vergeet het maar, je krijgt het niet.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:09
Hype schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:00:
Blijkbaar kunnen we de max snelheid zelf instellen.[...], dus dat heeft de RDW dan misschien juist wel goed geregeld? 👀
Verbaast mij juist enorm dat de RDW het toestaat om de auto in te stellen om de maximum snelheid te overtreden.

• WvB22
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:39:
Is het nog steeds mogelijk FSD te kopen in NL voor 7500EUR en deze weer te annuleren als het niet bevalt?
Kopen wel. Geen idee wat het annuleer policy is. Op zich zou ik FSD kopen als ik zeker wist dat ik het mag overzetten naar een volgende auto. Maar dat is de ene keer wel en de andere keer niet (in de VS in ieder geval). 7500 is vanaf nu nog 75 maanden abonnement. Das nog ruim 6 jaar en 3 maanden. Tegen die tijd is de auto bijna 7 jaar oud. Zal er om hangen. Nu denk ik, ok rijd ik hem wel af tot 250000 km of zo maar ja. Als je hem total loss rijdt na 3 jaar verdampt je FSD denk ik.

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37

kaanmijo

Picobello B.V.

Mooi om te zien dat de goedkeuring er na jaren nu eindelijk is. Rij zelf een ander merk EV maar het begint nu toch wel te jeuken om als volgende een Tesla te kiezen :)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Via een vriend van me weet ik dat Full Self-Driving Capability op zijn HW3 wel te bestellen is volgens de abonnementsstructuur maar er staat nog onder: '... is not yet available'. Het feit dat je het kan bestellen wil dus niet zeggen dat het ook werkt.

Ik vind het wel bijzonder dat ze hier al jaren naartoe werken en dat het nu toch een verrassing lijkt te zijn dat er toestemming is en alles met stoom en kokend water sort-of wordt enabled en wordt uitgerold

UNOX: The worst operating system

• TeslaNerd
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:45:
[...]
Kopen wel. Geen idee wat het annuleer policy is. Op zich zou ik FSD kopen als ik zeker wist dat ik het mag overzetten naar een volgende auto. Maar dat is de ene keer wel en de andere keer niet (in de VS in ieder geval). 7500 is vanaf nu nog 75 maanden abonnement. Das nog ruim 6 jaar en 3 maanden. Tegen die tijd is de auto bijna 7 jaar oud. Zal er om hangen. Nu denk ik, ok rijd ik hem wel af tot 250000 km of zo maar ja. Als je hem total loss rijdt na 3 jaar verdampt je FSD denk ik.
Ik bedoel meer of NL consumentenrecht het annuleren binnen een bepaalde termijn mogelijk maakt als het online geleverde product (Wet kopen op afstand?) niet aan de verwachtingen voldoet

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:43
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:45:
[...]

En ik heb ook even gerekend met wat doet dat geld op een beleggingsrekening, dan kan je dit sommetje zelfs richting de 10 jaar trekken.

Als FSD account gebonden was was het een no brainer geweest.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:30
TeslaNerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:48:
[...]

Ik bedoel meer of NL consumentenrecht het annuleren binnen een bepaalde termijn mogelijk maakt als het online geleverde product (Wet kopen op afstand?) niet aan de verwachtingen voldoet
Of als wat je bestelt niet geleverd word. Met een 2019 FSD auto zou je dus kunnen claimen dat het niet geleverd is en geld terug te eisen. Weet niet of iemand dat al geprobeerd heeft. Voor leaserijders moet je dan je leasemij aansprakelijk stellen voor het niet leveren van een optie.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Gyrolion
[...]

Als je koopt teken je voor de voorwaarden, en dat is 48 uur bedenk tijd in dit geval.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:40
Ik heb een Model 3 uit 2019 en mijn vrouw rijdt een Model Y uit het jaar 2024.
De Model 3 draait op hardware 3, de Model Y draait op hardware 4.

Ik volg dus de komende tijd met veel interesse deze ontwikkeling. Ben met name ook benieuwd of dat het nog gaat werken op mijn Model 3.

Ik zie wel dat ik inmiddels de keuze heb om de abonnementsvorm af te nemen voor 99 euro per maand. Dit wordt overigens wel full self driving capability genoemd in de app.

• Tassadar32
Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:52:
[...]

Als je koopt teken je voor de voorwaarden, en dat is 48 uur bedenk tijd in dit geval.
De voorwaarden gaan niet boven NL consumentenrecht. Non-conformiteit heeft geen einddatum.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Dix0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:55:
Ik zie wel dat ik inmiddels de keuze heb om de abonnementsvorm af te nemen voor 99 euro per maand. Dit wordt overigens wel full self driving capability genoemd in de app.
Dat is apart, ik heb het FSD abonnement vanmorgen geactiveerd voor 49 euro per maand op mijn Highland Performance. Waar zou dit mee te maken hebben?

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ouweklimgeit schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:00:
[...]

Dat is apart, ik heb het FSD abonnement vanmorgen geactiveerd voor 49 euro per maand op mijn Highland Performance. Waar zou dit mee te maken hebben?
Dan heeft je auto al Enhanced Autopilot.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Gyrolion
Tassadar32 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:55:
[...]

De voorwaarden gaan niet boven NL consumentenrecht. Non-conformiteit heeft geen einddatum.
Zie:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/upgrades#upgrade-refunds

En ben aankoop zet je ook een vinkje dat je daarmee akkoord gaat, als een handtekening.

Je zal niet de eerste zijn die probeert om zijn geld terug te krijgen, maar volgens mij is het nog niemand gelukt.

• TeslaNerd
Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:52:
[...]

Dat zou dan betekenen dat FSD Supervised 48 uur lang te testen is

• WvB22
[...]

Ja want elke fabrikant (of het nu software, hardware of een ander consumenten product is) valt onder dezelfde bescherming. In die zin moet Tesla zich gewoon houden aan dezelfde regels als een Microsoft, Apple of LG.

• Dix0r
ouweklimgeit schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:00:
[...]

49 euro? Dat is voor mij ook nieuw. Ik lees overal dat het abonnement voor minimaal 99 euro per maand gaat kosten. Ahh.. EAP.

Ik kan voor mijn 2019-model overigens ook nog gewoon de volledige aanschaf van FSD doen.
Bij deze de screenshots uit de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-8ekx01M_LZmGbAwjMbd6J7v8M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0aL1lMEwgsdy7DbGTnvgRCLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ9cPhnDwB58ENdcyptuHi2A5cY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXNwrmWahzmKyWT9pFwCNRHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1keHlf03nC62k8pisJOWVHk7PX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYUf98MviQ3IgYixKmdY643z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5M9lGl_0ji_XalGtq4VDEnCrgKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2W2jIez0209LeMHoC6Jdc6R.jpg?f=fotoalbum_large

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:08
49 euro als je al EAP hebt. Anders 99 euro.

[ Tesla MIG MYP ]

• WvB22
Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:02:
[...]

Zie:
https://www.tesla.com/nl_NL/support/upgrades#upgrade-refunds

En ben aankoop zet je ook een vinkje dat je daarmee akkoord gaat, als een handtekening.

Je zal niet de eerste zijn die probeert om zijn geld terug te krijgen, maar volgens mij is het nog niemand gelukt.
Denk dat niemand het ooit echt geprobeerd heeft met een gang naar de rechter. En de voorwaarden zijn zeker niet heilig, zeker niet binnen het consumentenrecht. B2B wordt een heel ander verhaal maar als consument sta je behoorlijk sterk als een fabrikant niet kan nakomen wat het beloofd.

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:47
Net terug van een rit van 350 km. Speciaal op pad geweest met mijn HW3 “FSD”. Ik ga het denk ik maar weer annuleren. Als het in deze vorm blijft bestaan, heeft het geen toegevoegde waarde.

Uiteraard weet ik dat er niets is gewijzigd tov gisteren, daar ik een HW3 vechile heb..

Automatisch inparkeren was hetgeen wat mij het meest heeft verbaasd :-) Dat ging goed!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:48
Even samenvattend: klopt het dat je het nu al wel kan bestellen maar dat het dus nog niet werkt?

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:23
Dix0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:05:
[...]

49 euro? Dat is voor mij ook nieuw. Ik lees overal dat het abonnement voor minimaal 99 euro per maand gaat kosten. Ahh.. EAP.

Ik kan voor mijn 2019-model overigens ook nog gewoon de volledige aanschaf van FSD doen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja capability. Dat is wat anders dan wat bij de HW4 staat. Je bent in staat om FSD te draaien maar is nog niet goedgekeurd. Sterker nog het bestaat nog niet buiten de USA. Misschien FSD lite zoals Elon musk aangaf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlFjaYOaj042QP73cYtKghahBx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gcQVigUdgRxkjeksvGMcXNR1.png?f=fotoalbum_large

• WvB22
Dix0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind dat best bijzonder want als ik eerlijk ben zou ik er niet zeker van zijn dat ooit uitgerold wordt naar een auto van 2019. Dat tesla dit gewoon nog steeds aanbiedt geeft aan dat ze zelf zeggen: wij hebben er vertrouwen in. Ene kant positief maar als het er nooit van komt heb je toch wel een poot om op te staan. De jaren van beloftes hebben wel heel lang geduurd.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:51:
Zou vanuit Tesla ook wel slim zijn als het aan het account is gekoppeld. Dan is de kans groter dat iemand bij Tesla blijft.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:59
turkeyhakan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:09:
Net terug van een rit van 350 km. Speciaal op pad geweest met mijn HW3 “FSD”. Ik ga het denk ik maar weer annuleren. Als het in deze vorm blijft bestaan, heeft het geen toegevoegde waarde.

Uiteraard weet ik dat er niets is gewijzigd tov gisteren, daar ik een HW3 vechile heb..

Automatisch inparkeren was hetgeen wat mij het meest heeft verbaasd :-) Dat ging goed!
Knap, aangezien nog niemand met FSD kan rijden omdat de software nog niet geupdate is

• WvB22
Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:51:
[...]

En ik heb ook even gerekend met wat doet dat geld op een beleggingsrekening, dan kan je dit sommetje zelfs richting de 10 jaar trekken.

Kan je zelf ook wel rekenen wat Tesla theoretisch heeft kunnen doen met al die centjes al die jaren. Gewoon ontzettend goedkoop krediet geweest. Wie weet zit in die berekening al een marge voor als het wel op schadeclaims uitkomt. Kan heel goed zijn dat de 0% rente aanbetalingen een veel goedkopere manier van krediet aantrekken is geweest dan obligaties of andere kort durende leningen. Je kan veel van Musk en co zeggen maar ze weten heel goed hoe het spelletje werkt.

• WvB22
Blik1984 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:17:
[...]

Knap, aangezien nog niemand met FSD kan rijden omdat de software nog niet geupdate is
Denk dat hij/zij daarom ook FSD tussen aanhalingstekens heeft gezet. Is gewoon EAP onder een andere noemer en dat werkt wel. Bizar dat Tesla de naam FSD durft te gebuiken in een gehypte versie van EAP.

• Wasmachine
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:48
Tesla geeft toch een opening naar HW3, volgens de medewerker zelfrijdend zonder handen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVleSj1nHuc_42UdQr42Ah-UfrQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L42BGmRxWjRuZXYHCwCr3dzA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVpzCYLlyNZo61vJ5ilLFroyy38=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SEIxid17W4q8lsmxCCaJ9Sgu.png?f=fotoalbum_large

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-04 17:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnMQnn2Q1VFQoT1aphhNa2TlNEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aumaH9egC9e0TM83pd0r5ra3.png?f=fotoalbum_large

Alle fsd opties zijn bij mij verdwenen uit de shop.

Denken jullie dat het terug komt?

www.debrasserie.nl

• WvB22
esvier schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:24:
[Afbeelding]

Alle fsd opties zijn bij mij verdwenen uit de shop.

Denken jullie dat het terug komt?
Denk dat ze zich zijn rot geschrokken van alle vragen op de service afdeling. Met je slaperige hoofd ga je aan de slag want de zaterdag is altijd wel lekker rustig... denk dat de telefoon/chat roodgloeiend staat 🤣. Ook wel opvallend dat klantenservice wél expliciet stelt dat voor HW3 de min of meer volledige FSD beschikbaar komt. Dat zou betekenen dat wat we nu zien met alleen EAP op de HW3 versies alleen maar komt omdat de FSD software nog niet uitgerold wordt. Er is nog hoop voor HW3.

• WvB22
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:29:
[...]

Bij mij staat het er nog gewoon in.

Denk dat ze zich zijn rot geschrokken van alle vragen op de service afdeling. Met je slaperige hoofd ga je aan de slag want de zaterdag is altijd wel lekker rustig... denk dat de telefoon/chat roodgloeiend staat 🤣. Ook wel opvallend dat klantenservice wél expliciet stelt dat voor HW3 de min of meer volledige FSD beschikbaar komt. Dat zou betekenen dat wat we nu zien met alleen EAP op de HW3 versies alleen maar komt omdat de FSD software nog niet uitgerold wordt. Er is nog hoop voor HW3.

• Masterchiev
Wasmachine schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:23:
Tesla geeft toch een opening naar HW3, volgens de medewerker zelfrijdend zonder handen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze medewerker moet een cursus krijgen. Klopt niets van.

• tbnl93
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:37:
[...]

Want jij weet het beter dan een Tesla-medewerker?

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:47
Blik1984 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:17:
[...]

Jij denkt dat ik dat niet weet? Lees mijn reactie eens goed.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Gezellige sfeer hier wel!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Masterchiev
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:41:
[...]

Want jij weet het beter dan een Tesla-medewerker?
Zeker, dat durf ik te stellen na het lezen van dat chat bericht. Ik snap zeker de frustratie voor de HW3 gebruikers zeker. Maar ga zelf op onderzoek uit zou ik zeggen. Buiten de USA is er geen enkel land wat op HW3 draait. Die medewerker zegt heel wat anders wat pertinent onjuist is. Daarom staat er bij de HW3 modellen ook onder abonneren “FSD capability”. En bij hw4 “full self driving”.

• Masterchiev
Paar daagjes haha. Hoop frustratie. En dat snap ik. Alleen was het al vanaf november bekend dit. Mensen hebben het NOS journaal gezien en komen nu hier met een teleurstelling.

• WvB22
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:37:
[...]

Het lijkt mij ook sterk maar het zou theoretisch kunnen kloppen. De software die ze Europa gaan gebruiken is anders dan in de VS. Geen idee wat er anders is maar dat werd expliciet genoemd in de persberichten. Misschien een meer behoudende of defensievere stijl maar wellicht ook dat Tesla de meest geavanceerde software voor de testen heeft gebruikt. Dat klinkt ogenschijnlijk vreemd aangezet in de VS al veel langer bezig zijn maar er zal Tesla heel veel aan gelegen zijn om de goedkeuring van het RDW er doorheen te krijgen. Het RDW is immers de toegangsdeur tot Europa. Hier goedkeuring krijgen en dan gaan er heel veel andere deuren ook open. Dus daar zet je echt wel je beste mensen op om een hele markt te kunnen openbreken. Dus wellicht is de Europese versie op punten geavanceerder dan de huidige Amerikaanse versie.

• Masterchiev
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:45:
[...]

Het lijkt mij ook sterk maar het zou theoretisch kunnen kloppen. De software die ze Europa gaan gebruiken is anders dan in de VS. Geen idee wat er anders is maar dat werd expliciet genoemd in de persberichten. Misschien een meer behoudende of defensievere stijl maar wellicht ook dat Tesla de meest geavanceerde software voor de testen heeft gebruikt. Dat klinkt ogenschijnlijk vreemd aangezet in de VS al veel langer bezig zijn maar er zal Tesla heel veel aan gelegen zijn om de goedkeuring van het RDW er doorheen te krijgen. Het RDW is immers de toegangsdeur tot Europa. Hier goedkeuring krijgen en dan gaan er heel veel andere deuren ook open. Dus daar zet je echt wel je beste mensen op om een hele markt te kunnen openbreken. Dus wellicht is de Europese versie op punten geavanceerder dan de huidige Amerikaanse versie.
Er is al een verschil in het aankoopscherm. Nogmaals lees mijn post hierboven over wat de verschillen zijn in de aankoop store bij HW3 en HW4.

• WvB22
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:46:
[...]

Er is al een verschil in het aankoopscherm. Nogmaals lees mijn post hierboven over wat de verschillen zijn in de aankoop store bij HW3 en HW4.
Dat was al duidelijk maar omdat de klantenservice expliciet heel duidelijk stelt dat het wél gaat komen dan zou dat kunnen. Ja, een klantenservice zit er ook heel vaak naast, maar toch zie ik wel een aantal aanknopingspunten. Met name dat de prijs is gelijk getrokken naar 7500 / 99 p/m. Waarom zou je dat doen als je weet dat je alleen maar EAP functies aanbiedt tegen de prijs van FSD. Nu zijn ze heel inhalig bij Tesla maar dat zou echt oliedom zijn en daarmee haal je je gegarandeerd heel veel gezeik op de hals. Mijn idee is dat het wél gaat komen maar pas na de uitrol van FSD 14 lite.

• tbnl93
[...]

Ja en wat je nu zegt klopt dus gewoon niet, met mijn HW3 en het abonnement zie ik gewoon Full Self Driving Supervised, kijk maar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeZRjyWoAi7pmN4agv0gBp0XUmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjTCbvxhpvsaeUGlPMYIp1ZL.jpg?f=fotoalbum_large

• Masterchiev
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:53:
[...]

Ja en wat je nu zegt klopt dus gewoon niet, met mijn HW3 en het abonnement zie ik gewoon Full Self Driving Supervised, kijk maar:

[Afbeelding]
Dat staat er sinds 2013 bij elke tesla.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:59
turkeyhakan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:43:
[...]

Jij denkt dat ik dat niet weet? Lees mijn reactie eens goed.
Het is toch gewoon een heel raar bericht, wat ga je annuleren dan? Waarom benoem je FSD? Daarmee impliceer je dat je denkt met FSD gereden te hebben.

Weet ik veel wat voor dubbele boodschappen jij in je bericht denkt neer te zetten, dat kan ik niet raden. Ik lees al ontzettend veel fake news over FSD en de weg naar de goedkeuring toe. Dit soort rare vage berichten helpen niet mee

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Dat is niet zo zwart wit hoor, soms staat bij HW3 wel degelijk Full Self-Driving (Supervised). Bij mij staat er inderdaad "Full Self-Driving Capability" na afsluiten van abo.

Net restitutie aangevraagd via de chat, de Tesla medewerker zei dat er nog "geen zicht is op FSD voor HW3". Moest via email screenshots sturen van de app. Hopelijk wordt het netjes vergoed.

[ Voor 5% gewijzigd door wian op 11-04-2026 15:58 ]

• Masterchiev
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:53:
[...]

[Afbeelding]
Dit is HW3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBpnAW3_ltUwxuUuNqjtgvZ-gdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HmaYQVbYa24SxF1Zo1WnG90.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is HW4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlFjaYOaj042QP73cYtKghahBx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gcQVigUdgRxkjeksvGMcXNR1.png?f=fotoalbum_large

• tbnl93
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:54:
[...]

Dat staat er sinds 2013 bij elke tesla.
Nee, dit staat er sinds ik het abonnement heb afgesloten.

• Masterchiev
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:58:
[...]

Nee, dit staat er sinds ik het abonnement heb afgesloten.
Prima wat jij wilt. Je wordt teleurgesteld en betaald voor de oude functies die er altijd al waren.

• tbnl93
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:59:
[...]

Prima wat jij wilt. Je wordt teleurgesteld en betaald voor de oude functies die er altijd al waren.
Daar gaat het me niet om, de poster voor mij zegt zelf ook dat bij zijn HW3 er een andere term wordt gebruikt dan bij die van mij. Doe eens niet zo vreselijk eigenwijs.

• winwiz
Als je in de app naar de software update gaat (Full Self-Driving Capability) en deze open klikt zie je bij HW3 dat je NU eigenlijk EAP krijgt. FSD (supervised) is nu nog niet beschikbaar.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Masterchiev
winwiz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:59:
Als je in de app naar de software update gaat (Full Self-Driving Capability) en deze open klikt zie je bij HW3 dat je NU eigenlijk EAP krijgt. FSD (supervised) is nu nog niet beschikbaar.
Idd! Maar ze blijven eigenwijs haha. Naja komt vanzelf.

• Masterchiev
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 15:59:
[...]

Daar gaat het me niet om, de poster voor mij zegt zelf ook dat bij zijn HW3 er een andere term wordt gebruikt dan bij die van mij. Doe eens niet zo vreselijk eigenwijs.
Of jij bent eigenwijs… je hebt geen FSD onder HW3. Waar je nu voor betaald zijn driver assistance wat er staat met wat functies.

• Dix0r
Het is vooral Tesla zelf die het allemaal verwarrend maakt. Laten we maar eens kijken hoe de uitrol gaat verlopen van FSD in Nederland.

Ik kan niet wachten tot ze die software-update pushen.

Tot die tijd schaf ik ook nog helemaal niks aan. Als ik iets aanschaf, dan zal het in ieder geval voor onze model Y uit 2024 zijn met hardware 4

[ Voor 27% gewijzigd door Dix0r op 11-04-2026 16:04 ]

• winwiz
Dix0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:03:
Het is vooral Tesla zelf die het allemaal verwarrend maakt. Laten we maar eens kijken hoe de uitrol gaat verlopen van FSD in Nederland.

Je hebt gelijk, over een week of 2 weten we waarschijnlijk veel meer. Dat er NU een verschil is in wat je mogelijk krijgt tussen HW3 en HW4 is een zekerheid.

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:03
Dix0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:03:

Tot die tijd schaf ik ook nog helemaal niks aan. Als ik iets aanschaf, dan zal het in ieder geval voor onze model Y uit 2024 zijn met hardware 4
Paar weken na introductie van FSD in USA werd de prijs verdubbeld. Wees hiervan wel bewust zou zonde als je dubbel zou moeten betalen!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:39:
[...]

Dat is dus niet zo, mijn Model Y met HW3 zegt nu dit bij de info met afgesloten abonnement. Er staat toch echt Full Self Driving Supervised.

[Afbeelding]
Bij mijn Model 3 uit 2022 met HW3 staat er dit na het afsluiten van het abonnement:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1P7mJ7dpvVHTv2sQ9jMIvKjkVWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SqgsB6t6Pd9Ek2AUCtMi7MrI.jpg?f=fotoalbum_large

FSD abonnementen zijn niet consistent tussen HW3@MY en HW3@M3.

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:08
Dus hw4 krijgt fsd nu en hw3 kan de oude meuk aanschaffen in abonnements vorm voor nu. Dat is wat het is. Snap de discussie niet. Jammer voor hw3 op het moment leg je erbij neer. Wat interessanter is wanneer wordt fsd vrijgegeven gezien het al gekocht kan worden. Ben benieuwd.

• tbnl93
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:01:
[...]

Of jij bent eigenwijs… je hebt geen FSD onder HW3. Waar je nu voor betaald zijn driver assistance wat er staat met wat functies.
Bekijk de post net onder deze van jou van Wian, daar geeft de HW3 wat anders aan.

• tbnl93
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:08:
[...]

Bij mijn Model 3 uit 2022 met HW3 staat er dit na het afsluiten van het abonnement:[Afbeelding]

FSD abonnementen zijn niet consistent tussen HW3@MY en HW3@M3.
Ja, dat is dus anders dan bij die van mij.

• Masterchiev
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:16:
[...]

Bekijk de post net onder deze van jou van Wian, daar geeft de HW3 wat anders aan.
Weet je zeker dat je HW3 hebt? Uit welk jaar is jouw auto en welk type?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Bij mijn HW3 zie ik dit ook. EAP is als pakket voor ~3800,- helemaal verdwenen, gisteren zag ik hem nog wel staan.

Als ik de omschrijving zo lees van Full Self-Driving capabillity lijkt het wel alsof dit dus de vervanger is geworden.

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:09
Ik kan het mis hebben, maar de grootste clue is toch dat de RDW en Tesla alleen maar hebben getest met HW4 Tesla's? ik heb geen enkel filmpje gezien van een HW3 test (als iemand die heeft zou ik die graag willen zien!).

Aangezien er dus getest is met HW4 en HW3 duidelijk minder goed is (zie in de VS), snap ik niet hoe HW3 ineens FSD krijgt zonder dit hele proces te doorlopen om te toetsen of deze ook aan de veiligheidseisen voldoet die de RDW stelt.

• tbnl93
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:17:
[...]

Weet je zeker dat je HW3 hebt? Uit welk jaar is jouw auto en welk type?
Ja, 100%. Model Y 2023. Dit geeft het scherm in de auto aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMOmfs9q8CF0GH_VfeaqxNjz25Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LXveztntKgr2sSut7GJx345M.jpg?f=fotoalbum_large

• Masterchiev
Dit zegt GROK erover:

**Ja, FSD (Supervised) is sinds 10 april 2026 goedgekeurd in Nederland door de RDW**, en de uitrol begint "binnenkort" via een over-the-air software-update.11

### HW4 (AI4) vs HW3
- **HW4** (nieuwere auto's, ruwweg vanaf eind 2023/begin 2024):
FSD wordt hier het eerst uitgerold. Tesla heeft getest met HW4-voertuigen (v14-versie) en de goedkeuring is vooral gebaseerd op die hardware. HW4-auto's krijgen als eerste de gelokaliseerde FSD Supervised-functionaliteit in Nederland (initieel geo-fenced tot NL, later mogelijk breder in de EU).3

- **HW3** (oudere auto's, tot circa 2023/2024):
Waarschijnlijk **nog niet direct** beschikbaar bij de eerste uitrol. De RDW-goedkeuring en testen richtten zich op v14 (HW4). HW3-eigenaren moeten wachten op een "V14 Lite"-versie of een aangepaste build die later komt (mogelijk zomer 2026 of daarna). Tesla heeft beloofd HW3 te blijven ondersteunen, maar de initiële lancering prioriteert HW4. Er zijn discussies over mogelijke hardware-upgrades voor HW3-eigenaren met FSD-pakket, maar dat is nog niet bevestigd voor Europa.9

### Huidige status (11 april 2026)
- Goedkeuring is er, maar de software-update rolt nog niet massaal uit. Tesla zegt "shortly" na de RDW-beslissing.
- FSD is in Nederland **Supervised** (bestuurder moet altijd opletten en verantwoordelijk blijven).
- Het is nog geo-fenced tot Nederland; een bredere EU-rollout wordt verwacht in de zomer van 2026.
- Op Tesla's site wordt FSD (Supervised) al vermeld als beschikbaar in Nederland (naast VS, Canada, etc.).4

### Wat kun je doen?
- Ga in je Tesla naar **Controls > Software > Additional Vehicle Information** om te checken of je HW3 of HW4 hebt.
- Houd je software-updates in de gaten.
- FSD-subscriptions zijn al zichtbaar op de Nederlandse Tesla-site.

Kort samengevat: **HW4 krijgt FSD als eerste in Nederland**, HW3 volgt waarschijnlijk later met een lichtere versie. De lancering is net gestart, dus de komende dagen/weken wordt duidelijker wanneer precies wie het krijgt. Houd Tesla's officiële communicatie of de FSD-tracker in de gaten voor de exacte rollout.

• tbnl93
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:34:
Dit zegt GROK erover:

**Ja, FSD (Supervised) is sinds 10 april 2026 goedgekeurd in Nederland door de RDW**, en de uitrol begint "binnenkort" via een over-the-air software-update.11

### HW4 (AI4) vs HW3
FSD wordt hier het eerst uitgerold. Tesla heeft getest met HW4-voertuigen (v14-versie) en de goedkeuring is vooral gebaseerd op die hardware. HW4-auto's krijgen als eerste de gelokaliseerde FSD Supervised-functionaliteit in Nederland (initieel geo-fenced tot NL, later mogelijk breder in de EU).3

Waarschijnlijk **nog niet direct** beschikbaar bij de eerste uitrol. De RDW-goedkeuring en testen richtten zich op v14 (HW4). HW3-eigenaren moeten wachten op een "V14 Lite"-versie of een aangepaste build die later komt (mogelijk zomer 2026 of daarna). Tesla heeft beloofd HW3 te blijven ondersteunen, maar de initiële lancering prioriteert HW4. Er zijn discussies over mogelijke hardware-upgrades voor HW3-eigenaren met FSD-pakket, maar dat is nog niet bevestigd voor Europa.9

- Goedkeuring is er, maar de software-update rolt nog niet massaal uit. Tesla zegt "shortly" na de RDW-beslissing.
- FSD is in Nederland **Supervised** (bestuurder moet altijd opletten en verantwoordelijk blijven).
- Het is nog geo-fenced tot Nederland; een bredere EU-rollout wordt verwacht in de zomer van 2026.
- Op Tesla's site wordt FSD (Supervised) al vermeld als beschikbaar in Nederland (naast VS, Canada, etc.).4

### Wat kun je doen?
- Ga in je Tesla naar **Controls > Software > Additional Vehicle Information** om te checken of je HW3 of HW4 hebt.

Kort samengevat: **HW4 krijgt FSD als eerste in Nederland**, HW3 volgt waarschijnlijk later met een lichtere versie. De lancering is net gestart, dus de komende dagen/weken wordt duidelijker wanneer precies wie het krijgt. Houd Tesla's officiële communicatie of de FSD-tracker in de gaten voor de exacte rollout.
Dit geeft geen enkele verklaring voor het verschil in de screenshots van mij en Wian. We hebben allebei HW3 maar enkel een ander model auto.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01:08
naja, je kunt er lang en breed over kletsen, maar ik zou zelf heel voorzichtig zijn bij het aanschaffen als ik HW3 heb. Over een week weten we ws wel meer. Het heeft nu toch geen enkel nut om je abbo al af te sluiten., kun je net zo goed wachten tot je zekerheid hebt.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJUQOjCfNPdZbSJ_WsdmE_1TyvY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heo2HauhzVieebl32l2J86u5.jpg?f=fotoalbum_large
HW3 M3 2019. Dus duidelijk nog niet geschikt voor FSD

• Tassadar32
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:34:
Dit zegt GROK erover:

### HW4 (AI4) vs HW3

### Wat kun je doen?

Grok heeft geen extra kennis ondanks dat ie ook van Musk is. Dit is gewoon een AI Hallucinatie.

• hbt68
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:43
patrickt35 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:44:
[Afbeelding]
HW3 M3 2019. Dus duidelijk nog niet geschikt voor FSD
Is wel geschikt, je kunt het kopen en daaarna wachten op de software vrijgeven, heeft upd nodig

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
Als potentiële Tesla-koper vraag ik me af of Autosteer wel standaard blijft bij een Model 3/Y nu FSD hier toegelaten is. In de VS is Autosteer namelijk verwijderd als gratis feature en onder FSD gehangen. Daar is enkel TACC nog standaard en dus gratis op een nieuwe Model 3/Y. Weet iemand hier toevallig meer over voor NL?

[ Voor 4% gewijzigd door TNThomas op 11-04-2026 16:50 ]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:11
TNThomas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:49:
Als potentiële Tesla-koper vraag ik me af of Autosteer wel standaard blijft bij een Model 3/Y nu FSD hier toegelaten is. In de VS is Autosteer namelijk verwijderd als gratis feature en onder FSD gehangen. Daar is enkel TACC nog standaard en dus gratis op een nieuwe Model 3/Y. Weet iemand hier toevallig meer over voor NL?
Dit geldt alleen voor nieuw aangekochte voertuigen. Als je auto ooit Autosteer had, dan blijft dit.

In de EU zijn rijhulpsystemen zoals LKAS en verkeersbordherkenning verplicht. Een deel van wat autosteer doet, zal dus hoe dan ook beschikbaar blijven, onafhankelijk van wat Tesla zou willen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• nicolas1993
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 00:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaXFtt3w_28b_TpxiobNSxn1k_k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TxmKtI2DKwk5Hhso2Iu9a0Ap.png?f=user_large

Zo te zien is netzoals in de VS AutoSteer weggehaald. Dit betekent dus alleen TACC. Helaas.

Zo te zien ,stond er vroeger op de order config wel AutoSteer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOhNxJuSU8TVOg_Sf9GIChuZlDU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UUolTOMjio0hACqL3r1tJXbD.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door nicolas1993 op 11-04-2026 16:58 ]

• Masterchiev
hbt68 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:48:
[...]

Is wel geschikt, je kunt het kopen en daaarna wachten op de software vrijgeven, heeft upd nodig
Hoe weet je dat? Heb je een link of bron? Dan ben ik zeer geïnteresseerd in.

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Precies, het is vooral Tesla die het onduidelijk maakt. Ik heb een 2019 model met HW3 met FSD al eerder gekocht en daar staat nu in de specificaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2FoNjb-6wyj6A9F_Fl_dDFXDOcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J7jUqaYOnijKcqmcyawuHNuW.png?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat HW3 later gaat volgen. Anders gaat Tesla diverse rechtszaken tegemoet zien van mensen die duizenden euro's hebben betaald voor iets wat nooit geleverd gaat worden. Tot nu toe konden ze zich nog verdedigen met 'we wachten op wettelijke goedkeuring'.

Of compensatie bieden, waar ook op gehint werd in een eerdere post hier.

[ Voor 30% gewijzigd door disbehave op 11-04-2026 16:56 ]

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
hbt68 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:48:
[...]

Het staat er toch duidelijk beschreven.

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:11
Is de koopoptie bij hw4 nog beschikbaar?

• TNThomas
nicolas1993 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 16:52:
[Afbeelding]

Zo te zien is netzoals in de VS AutoSteer weggehaald. Dit betekent dus alleen TACC. Helaas.

Zo te zien ,stond er vroeger op de order config wel AutoSteer:

[Afbeelding]
Oei, dat is wel teleurstellend. Het weghalen van een feature zoals Autosteer met als enige alternatief een optie van €7.500 of maandelijks €100 is zuur voor potentiële kopers, zoals ik.

• carfan
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:59
Even een samenvatting van 20+ pagina's voor mensen die nu beginnen te lezen:
1. Veel enthousiaste reacties op de 'ride alongs' met FSD in Nederland
2. FSD is gisteravond laat goedgekeurd door RDW
3. Bij HW4 eigenaren wordt het binnenkort uitgerold
4. Bij HW3-eigenaren is er veel onzekerheid. Er zijn stellige Tweakers die zeggen dat ALLEEN HW4 is getest en gekeurd door RDW en er zijn Tweakers die contact hebben gehad met Tesla-medewerkers/GROK/AMS-manager die voorzichtig lijken te beweren dat er ook iets komt voor HW3. Ook lijkt er iets veranderd te zijn in sommige softwaremenu's van HW3 (daar lijkt 'capabilty' weggehaald te zijn). Hierover is nog geen zekerheid.

Wil je hier, over het bovenstaande, meer over weten? Gebruik de zoekfunctie! 95% van de informatie wordt herhaald.

Ik ben benieuwd of er nog interessante nieuwe info is. Die lees ik graag. ;-)

• Sevo92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:39
Ik heb nog nooit zovaak me app geopend om te kijken of er een nieuwe update klaar staat in ieder geval 🥵

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:02

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

TNThomas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:15:
[...]

Oei, dat is wel teleurstellend. Het weghalen van een feature zoals Autosteer met als enige alternatief een optie van €7.500 of maandelijks €100 is zuur voor potentiële kopers, zoals ik.
Dit zou wel heel erg klote zijn. Ondanks dat het niet perfect is, vind ik het persoonlijk erg prettig te gebruiken voor lange rechte wegen.

Legion 7i i9 3080 32gb

• j0rdii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:27
snip: dit bespreken we niet hier

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:31 ]

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
carfan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:15:
Even een samenvatting van 20+ pagina's voor mensen die nu beginnen te lezen:
1. Veel enthousiaste reacties op de 'ride alongs' met FSD in Nederland
2. FSD is gisteravond laat goedgekeurd door RDW
3. Bij HW4 eigenaren wordt het binnenkort uitgerold
4. Bij HW3-eigenaren is er veel onzekerheid. Er zijn stellige Tweakers die zeggen dat ALLEEN HW4 is getest en gekeurd door RDW en er zijn Tweakers die contact hebben gehad met Tesla-medewerkers/GROK/AMS-manager die voorzichtig lijken te beweren dat er ook iets komt voor HW3. Ook lijkt er iets veranderd te zijn in sommige softwaremenu's van HW3 (daar lijkt 'capabilty' weggehaald te zijn). Hierover is nog geen zekerheid.

Wil je hier, over het bovenstaande, meer over weten? Gebruik de zoekfunctie! 95% van de informatie wordt herhaald.

Ik ben benieuwd of er nog interessante nieuwe info is. Die lees ik graag. ;-)
Plus de chat in de tesla app zegt dat het ook gaat werken met HW3. Ook na expliciet vragen. Support het A naar B navigatie met FSD supervised op HW3 en is dit per direct beschikbaar voor abonneehouders. , antw: JA. Mocht het niet werken dan verkoopt Tesla functionaliteiten die niet werken

• Drpjnr11
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:56
2019 model 3 HW3 eigenaar.

Eerder vanmiddag eerst gechat met Tesla medewerker en specifiek gevraagd naar FSD v12 en v14 (lite). Medewerker zei niks specifiek over software, maar wel dat software update in batches wordt uitgerold en dat HW4 modellen niet per definitie voorrang krijgen (lijkt dus te suggereren dat er een bredere uitrol komt naar zowel HW3 en HW4).

Later nog een keer gebeld voor verduidelijking gezien de wisselende ervaringen op dit forum. Medewerker gaf aan dat voor HW3 modellen software op dit moment geoptimaliseerd wordt ivm verouderde hardware (softwareversie niet genoemd), maar dat dit kwestie van weken is en geen maanden. Ook dit antwoord lijkt dus nabije release voor HW3 te suggereren.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:39
Was het voor Tesla zelf een verrassing? De hele tijd hoor ik dat het oponthoud bij RDW ligt. Nu zegt die RDW, ja het is prima, ga maar rijden. En nu zitten we te wachten op Tesla zelf. Bizar dat niemand het nog heeft. Zit Tesla te slapen ofzo? Ik snap echt niet dat ze het tegenhouden. We hadden al een hele zaterdag ermee kunnen spelen..

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:21

JoeBlack2k

I Love Hilary

konehead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:30:
[...]

Plus de chat in de tesla app zegt dat het ook gaat werken met HW3. Ook na expliciet vragen. Support het A naar B navigatie met FSD supervised op HW3 en is dit per direct beschikbaar voor abonneehouders. , antw: JA. Mocht het niet werken dan verkoopt Tesla functionaliteiten die niet werken
Als jij lekker op valse hoop verder wilt dan staat dat je compleet vrij, het enige verschil is dat je nu heel blij bent tot het moment dat er wordt gemeld dat het HW4 only is. "delaying the inevitable"

Hilary Duff 4-Life

• TNThomas
markklok schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:19:
[...]

Dit zou wel heel erg klote zijn. Ondanks dat het niet perfect is, vind ik het persoonlijk erg prettig te gebruiken voor lange rechte wegen.
Exact! Dat gevoel kreeg ik ook tijdens mijn recente proefrit. Het voelt ook vreemd om zo een slimme auto te kopen die nu bewust dommer wordt gemaakt door de fabrikant, zodat je alle slimmigheden maar koopt (maandeliijks of in één keer). Juist het standaard hebben van TACC en Autosteer sprak ons zo aan. Net dat extra beetje gemak zonder extra/hoge kosten. Helaas…

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

MrDirect schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:33:
Was het voor Tesla zelf een verrassing? De hele tijd hoor ik dat het oponthoud bij RDW ligt. Nu zegt die RDW, ja het is prima, ga maar rijden. En nu zitten we te wachten op Tesla zelf. Bizar dat niemand het nog heeft. Zit Tesla te slapen ofzo? Ik snap echt niet dat ze het tegenhouden. We hadden al een hele zaterdag ermee kunnen spelen..
Iets met weekend? Als RDW serieus om 23:00 NL tijd toestemming heeft gegeven en dat is 18:00 NY tijd 16:00 Texas tijd op een vrijdag. ik vermoed dat er gewoon weinig nog gebeurd. USA moet de rollout doen.

Hilary Duff 4-Life

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24
JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:33:
[...]

Als jij lekker op valse hoop verder wilt dan staat dat je compleet vrij, het enige verschil is dat je nu heel blij bent tot het moment dat er wordt gemeld dat het HW4 only is. "delaying the inevitable"
Haha, we gaan het zien. Ik zou het mooi vinden als het werkt, indien niet; komt 't wel.

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 09:06
Is het iemand gelukt contact te krijgen met Tesla voor een refund? Ik kom niet verder dan een AI stem aan de telefoon die niks kan.

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NeFk2I5XsMgmHNJzg92PF7qdwY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qli2YLGXz0H2loJvrXUfnEmm.png?f=user_large

• Elektrisch
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 20:05
Drpjnr11 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:30:
2019 model 3 HW3 eigenaar.

Eerder vanmiddag eerst gechat met Tesla medewerker en specifiek gevraagd naar FSD v12 en v14 (lite). Medewerker zei niks specifiek over software, maar wel dat software update in batches wordt uitgerold en dat HW4 modellen niet per definitie voorrang krijgen (lijkt dus te suggereren dat er een bredere uitrol komt naar zowel HW3 en HW4).

Later nog een keer gebeld voor verduidelijking gezien de wisselende ervaringen op dit forum. Medewerker gaf aan dat voor HW3 modellen software op dit moment geoptimaliseerd wordt ivm verouderde hardware (softwareversie niet genoemd), maar dat dit kwestie van weken is en geen maanden. Ook dit antwoord lijkt dus nabije release voor HW3 te suggereren.
Bij mij hetzelfde (2021 HW3);
Bevestiging dat ze bezig zijn met een firmware update om het voor HW3 voertuigen mogelijk te maken, eerder een kwestie van weken dan maanden.

Ook specifiek de vraag gesteld of ze intern de bevestiging hebben gehad dat het sowieso voor HW3 beschikbaar komt ongeacht de versie.
Hierop was het antwoord: "Klopt, zowel voor HW3 als HW4".

Daarnaast bij mij ook de FSD proefrit verzet van 14-04 naar ná 17-04, zoals bij anderen hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Elektrisch op 11-04-2026 17:57 ]

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

snip: op de man

[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:32 ]

Hilary Duff 4-Life

• Vliegerd
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:38
Een vraagje voor HW3 bezitters die al een tijdje rondrijden met een beta pakket; wat krijgen jullie nu aangetoond? Moet er alsnog een extra software pakket gekocht worden? Of denken jullie dat je een gratis update krijgt, als het zover is?
Of moet iedereen gewoon betalen voor de goedgekeurde fsd software, als die dan komt over een paar weken.

Ik zit vol spanning want ik heb een tweedehands tesla gekocht die bij de proefrit fsd supervised had; het wordt een vervelend conflict als blijkt dat ik komende maanden ineens €99 per maand moet gaan lappen voor iets wat er in het koopcontract al gratis bijzat.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Vliegerd schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:01:
Een vraagje voor HW3 bezitters die al een tijdje rondrijden met een beta pakket; wat krijgen jullie nu aangetoond? Moet er alsnog een extra software pakket gekocht worden? Of denken jullie dat je een gratis update krijgt, als het zover is?
Of moet iedereen gewoon betalen voor de goedgekeurde fsd software, als die dan komt over een paar weken.

Ik zit vol spanning want ik heb een tweedehands tesla gekocht die bij de proefrit fsd supervised had; het wordt een vervelend conflict als blijkt dat ik komende maanden ineens €99 per maand moet gaan lappen voor iets wat er in het koopcontract al gratis bijzat.
Als het goed is moet fsd er wel op blijven, koop je tweedehands via tesla of via een derde (denk dat laatste)
Als fsd op de auto zit dan hoef je niet het maandelijkse bedrag af te tikken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1 ... 21 ... 28 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.