• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:29:
[...]

Als het zo is dat HW3 inderdaad geen FSD gaat krijgen ben ik het helemaal met je laatste zin eens. Maar ik ben nog niet overtuigd dat dat het geval gaat zijn, dat wil zeggen, ik hoop dat dat niet het geval gaat zijn _/-\o_
Als ze voor HW3 in NL tegelijk met HW4 of binnen een maand erna releasen krijg je een kratje bier van me ;).

Ik verwacht het dit jaar niet meer eerlijk gezegd tenzij ze plots magie hebben voor V14 Lite, en dan ook nog regulatory magie hebben om het goed te keuren

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Met die logica moet elke OTA update een 18 maanden traject door :).
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:58:
Ik ben wel benieuwd waar het wachten op is. Wat is de interne reden bij Tesla? Hadden ze niet gerekend op groen licht?
Net uitgebreid met Tesla manager Ams gesproken. Ze waren compleet verrast dat RDW om 23 uur nog de goedkeurings email stuurde (hoewel hij zijn team al wel had gezegd dat het hem niet zou verbazen als dat zou gebeuren). The revenge of RDW zullen we maar zeggen. Ze konden RDW ook niet meer bereiken daarna. Dus halsoverkop eea in gang gezet, maar de hele SW update wordt via Tesla US geregeld en dat gaat dus niet zo snel. Ook dat er iemand bij SeC DH gezegd zou hebben dat het zondag naar 1100 auto's zou gaan is iets wat iemand bij Tesla NL niet kan weten. De proefritten starten iig 18 april weer, dus meteen maar een proefrit gepland.
Heb ook aangegeven dat het aanbieden van FSD abbo voor HW3 not done is. Ook dat gaat via Tesla US en waren zij nog niet van op de hoogte. En als cliffhanger: Tesla NL wil iets gaan doen voor HW3 eigenaren, maar wat mocht ik niet weten

[ Voor 4% gewijzigd door pdidi op 11-04-2026 11:36 ]

• Mar.tin
  • Nu online
Slurpgeit schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:32:
Met die logica moet elke OTA update een 18 maanden traject door :).
Dat is mogelijk inderdaad. Ik geloof dat het wel gaat om wezenlijke wijziging in functionaliteit. Dus wellicht is een 14.2.x nog ok en een 14.x niet. Of ligt de grens pas bij 15.x

In deze fase is het sowieso moeilijker dan straks als de wetgeving bijgetrokken is.

• Mar.tin
  • Nu online
pdidi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:33:
[...]

Net uitgebreid met Tesla manager Ams gesproken. Ze waren compleet verrast dat RDW om 23 uur nog de goedkeurings email stuurde. The revenge of RDW zullen we maar zeggen. Ze konden RDW ook niet meer bereiken daarna. Dus halsoverkop eea in gang gezet, maar de hele SW update wordt via Tesla US geregeld en dat gaat dus niet zo snel. Ook dat er iemand bij SeC DH gezegd zou hebben dat het zondag naar 1100 auto's zou gaan is iets wat iemand bij Tesla NL niet kan weten. De proefritten starten iig 18 april weer, dus meteen maar een proefrit gepland.
Heb ook aangegeven dat het aanbieden van FSD abbo voor HW3 not done is. Ook dat gaat via Tesla US en waren zij nog niet van op de hoogte. En als cliffhanger: Tesla NL wil iets gaan doen voor HW3 eigenaren, maar wat mocht ik niet weten
Wel grappig dat iemand in AMS zegt dat iemand in DH iets niet kan weten :9. Hoe weet die persoon dat nou? :+

Er was bij de RDW in elk geval geen vroeg weekeind.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:21

spartacusNLD

This is Sparta!!

Davidas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:15:
[...]

Ja, moet je doen. Voor FSD.
bron? Voor de zekerheid een afspraak ingepland in Tilburg binnenkort. De rest was de komende maand vol..

Gratis trouwens.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:35:
[...]

Wel grappig dat iemand in AMS zegt dat iemand in DH iets niet kan weten :9. Hoe weet die persoon dat nou? :+

In AMS zit Tesla Europe. En het was wschl een scheduled email

[ Voor 5% gewijzigd door pdidi op 11-04-2026 11:38 ]

• Mar.tin
  • Nu online
spartacusNLD schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:36:
[...]

bron? Voor de zekerheid een afspraak ingepland in Tilburg binnenkort. De rest was de komende maand vol..

Gratis trouwens.
Hij bedoelt: Het is verstandig voor FSD. Niet verplicht om de update te krijgen.

Als je camera's te vies zijn zal op een moment eea dienst weigeren. En vermoedelijk eerder dan in de VS.

• Mar.tin
  • Nu online
Sssssh.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:34:
[...]

Dat is mogelijk inderdaad. Ik geloof dat het wel gaat om wezenlijke wijziging in functionaliteit. Dus wellicht is een 14.2.x nog ok en een 14.x niet. Of ligt de grens pas bij 15.x

In deze fase is het sowieso moeilijker dan straks als de wetgeving bijgetrokken is.
Mwah, we hebben wel eerdere wijzigingen gehad hoor via updates. De vervanging van radar autopilot naar vision only, nieuwe automatisch inparkeren functies, actually smart summon, etc.

Het moeilijke werk is nu gedaan, het papierwerk is rond, de verwachtingen aan beide kanten zijn duidelijk en de frameworks staan. Om incrementele wijzigingen goed te keuren nu gaat het echt geen 18 maanden per keer zijn.

Het zal niet allemaal direct instant zijn natuurlijk maar elke update weer een volledig traject inzetten is zelfs voor onze overheid inefficiënt.

• Maller
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:31
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:30:
[...]

Even gecontroleerd en dat klopt op het scherm van de auto. Echter volgens Tesla Assist in de app heb ik: FSD (Supervised) versie v12.6.4 en "algemene voertuigsoftwareversie" 2026.8.6. Dit laatste kan ik op het scherm van de auto controleren en klopt dus, maar de FSD naam/versie in de Tesla Assist is wellicht een hallucinatie. Beter vertrouwen op (sommige) Tweakers dan op de app van de fabrikant :P
zolang er in het "menu --> Self Driving --> onder het kopje Self-Driving Features" geen Full Self Driving of Tesla Self Driving staat is het nog steeds autopilot software.

FYI: In mijn geval zegt de Tesla assist in de telefoon app ook dat v12.6.4 "installed, activated, and running" is, maar ik kan je verzekeren dat de FSD software (helaas) nog niet de controle over de auto heeft ;)

• Mar.tin
  • Nu online
Slurpgeit schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:38:
[...]

Mwah, we hebben wel eerdere wijzigingen gehad hoor via updates. De vervanging van radar autopilot naar vision only, nieuwe automatisch inparkeren functies, actually smart summon, etc.

Het moeilijke werk is nu gedaan, het papierwerk is rond, de verwachtingen aan beide kanten zijn duidelijk en de frameworks staan. Om incrementele wijzigingen goed te keuren nu gaat het echt geen 18 maanden per keer zijn.

Het zal niet allemaal direct instant zijn natuurlijk maar elke update weer een volledig traject inzetten is zelfs voor onze overheid inefficiënt.
Het traject voor AP was ook heel anders dan voor FSD. For all we know hebben ze voor die wijziging ook een aantal tests opnieuw moeten doen / demonstreren.

Maar demonstreren dat lane-keeping / (T)ACC voldoende goed werkt lijkt me redelijk triviaal en in een middag op een track te doen :)

Ik verwacht ook niet dat een .x release veel issues oplevert. But you never know.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:27:
[...]

Als je abbo stopt zetten ze het bitje uit dat je toegang hebt, en verwijnt de optie zonder softwareupdate. Je blijft wel op die versie draaien tot een volgende updateronde.

AutoPilot draait nooit, in geen geval, ook niet met een actieve FSD subscriptie op het neurale net van FSD. Gewoon op de legacy code die je altijd mee krijgt.
Ah ik dacht dat de geladen software versie óf legacy code was óf neuraal net. Maar de nieuwe versie ondersteunt dus ook legacy AP.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Goedkeuring van nieuwe FSD versies voor HW4 zal toch vast een stuk sneller gaan dan 18 maanden? En neem aan dat de goedkeuring alleen betrekking heeft op de FSD versie (https://www.notateslaapp.com/fsd-beta/) en niet dat iedere software update nu door de RDW molen moet.

Voor HW3 V14 Lite betreft ben ik het eens met @Mar.tin, zal niet in de komende maanden komen. Heeft niet dezelfde prioriteit bij Tesla (want geen impact op nieuwe verkopen) en HW3 is veel beperkter dus zal een ander soort goedkeuring worden. Wellicht nog een naamswijzing om de RDW tegemoet te komen: "Full Self-Driving (by the driver)" ofzo :9

Btw; HW3 met FSD v12.6.4 in de US is heel indrukwekkend. Zou ik best EU 99 p/m voor over hebben in periodes dat ik veel op de weg zit.

[ Voor 13% gewijzigd door wian op 11-04-2026 12:09 ]

• zubidingasir
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-04 06:31
Dus een proefrit volgens de website vandaag met fsd supervised kan niet? Met een self-service car? Kan hem wel inplannen over een half uur… vanaf 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz_8lKLLbKcqC7hnMm6M_X69T6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wKEuioWxzJMWg1Im30vkKGLu.jpg?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
  • Nu online
Odie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:40:
[...]

Ah ik dacht dat de geladen software versie óf legacy code was óf neuraal net. Maar de nieuwe versie ondersteunt dus ook legacy AP.
Krekt. Die zit er altijd in.

FSD is iets van 7-8GB, AP zit meegebakken in de 1,5GB updates die je normaal krijgt. (2026.2.9.1.was 10GB door V14.2.2.5)

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fttgaaCJKtkhp3nOXlTrytHoSy0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z1lDRKhLKaxNP5B9iSDpDZpj.png?f=fotoalbum_large

Bij mij staan de volgende activiteiten bij het gratis service verzoek. Kan er geen kaas van maken.

• Mar.tin
  • Nu online
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:41:
Goedkeuring van nieuwe FSD versies voor HW4 zal toch vast een stuk sneller gaan dan 18 maanden? En neem aan dat de goedkeuring alleen betrekking heeft op de FSD versie (https://www.notateslaapp.com/fsd-beta/) en niet dat iedere software update nu door de RDW molen moet.

Voor HW3 V14 Lite betreft ben ik het eens met @Mar.tin, zal niet in de komende maanden komen. Heeft niet dezelfde prioriteit bij Tesla (want geen impact op nieuwe verkopen) en HW3 is veel beperkter dus zal een ander soort goedkeuring worden. Wellicht nog een naamswijzing om de RDW tegemoet te komen: "Full Self-Driving (by the driver)" ofzo :9
FSD en de normale releases staan in principe los van elkaar. Dus klopt.
Ze hebben wel een normale release nodig om FSD binnen te brengen. Daarna kan er door naar een "normale" versie die FSD niet verder update.

• Mar.tin
  • Nu online
zubidingasir schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:41:
Dus een proefrit volgens de website vandaag met fsd supervised kan niet? Met een self-service car? Kan hem wel inplannen over een half uur… vanaf 12:00
[Afbeelding]
Ik ben vanmorgen in Deventer geweest, geen FSD. En heb van meerderen hier gelezen dat het er niet is nog. Dus bespaar je de moeite.

• jams
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58
spartacusNLD schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:02:
[...]

Is er ergens bewijs dat die enhauto commander FSD in de weg zit?
Daar is idd bij mijn weten geen bewijs voor. Ik wilde gewoon alle mogelijke voorwaarden afvinken, waar ik zelf invloed op heb. Ik vind het ook niet ondenkbaar dat ze in NL als voorwaarde heb gesteld, geen 3rd party fratsen op de CANBUS. Gezien de laatste ontwikkelingen. Ik gebruik er eerlijk gezegd ook maar weinig features van. Dus daarom maar het zekere voor het onzekere genomen.

• justanotherone
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:09
[Afbeelding]
Leuke reclame maar moet de OTA wel al geland zijn!

• WvB22
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
GarageGoblin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:58:
Waar wachten we nu eigenlijk op?
Want tesla heeft de goedkeuring, dus software is af. Dan is het toch enkel een knopje om het te releasen? Waarom zou dit niet al gedaan zijn?
Ik denk dat er misschien wel iets gewijzigd zal moeten worden in onderliggende wetgeving/regelingen. Het zal niet een enorme verandering zijn aangezien bestuurder ten alle tijden verantwoordelijk is en blijft (er is dus geen sprake van een autonoom proces die de beslissingen neem, bestuurder is de aansprakelijke) maar kan me toch zo voorstellen dat hier en daar een handtekening moet komen. De enorm late reactie van RDW op een vrijdag vond ik ook al wat vreemd. Misschien weer typisch Tesla. Pushen pushen pushen.

• justanotherone
jams schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:49:
[...]

Daar is idd bij mijn weten geen bewijs voor. Ik wilde gewoon alle mogelijke voorwaarden afvinken, waar ik zelf invloed op heb. Ik vind het ook niet ondenkbaar dat ze in NL als voorwaarde heb gesteld, geen 3rd party fratsen op de CANBUS. Gezien de laatste ontwikkelingen. Ik gebruik er eerlijk gezegd ook maar weinig features van. Dus daarom maar het zekere voor het onzekere genomen.
De opinie van Enhauto is vrij duidelijk: geen gerommel met Tesla features etc. Maar logisch dat je het zekere voor het onzekere neemt!

• Mar.tin
  • Nu online
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:50:
[...]

Ik denk dat er misschien wel iets gewijzigd zal moeten worden in onderliggende wetgeving/regelingen. Het zal niet een enorme verandering zijn aangezien bestuurder ten alle tijden verantwoordelijk is en blijft (er is dus geen sprake van een autonoom proces die de beslissingen neem, bestuurder is de aansprakelijke) maar kan me toch zo voorstellen dat hier en daar een handtekening moet komen. De enorm late reactie van RDW op een vrijdag vond ik ook al wat vreemd. Misschien weer typisch Tesla. Pushen pushen pushen.
Het is duidelijk meer dan een vinkje in elk geval anders hadden ze direct gereleased lijkt mij. Het zal niet heel veel meer zijn, maar wel een klein beetje meer.

De tutorial nog goed afdwingen ofzo, zo iets lulligs.

• Mar.tin
  • Nu online
In ander nieuws zijn we in 24 uur ruim 20 pagina's discussie verder :+ Holy Sh....

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:35
pdidi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:33:
[...]

Net uitgebreid met Tesla manager Ams gesproken. Ze waren compleet verrast dat RDW om 23 uur nog de goedkeurings email stuurde (hoewel hij zijn team al wel had gezegd dat het hem niet zou verbazen als dat zou gebeuren). The revenge of RDW zullen we maar zeggen. Ze konden RDW ook niet meer bereiken daarna. Dus halsoverkop eea in gang gezet, maar de hele SW update wordt via Tesla US geregeld en dat gaat dus niet zo snel. Ook dat er iemand bij SeC DH gezegd zou hebben dat het zondag naar 1100 auto's zou gaan is iets wat iemand bij Tesla NL niet kan weten. De proefritten starten iig 18 april weer, dus meteen maar een proefrit gepland.
Kijk, dat is info :)

Hopelijk maken ze wat overuren in de US of A en kunnen we al snel gebruik maken van FSD.

Toch blijf ik het gek vinden dat mijn RTL interviewer wou afsluiten met dat ik nog eventjes moest wachten. Alsof de pers wel degelijk info heeft gekregen over een gefaseerde uitrol. En dat sluit dus ook aan bij wat er blijkbaar in Den Haag is gezegd.
En als cliffhanger: Tesla NL wil iets gaan doen voor HW3 eigenaren, maar wat mocht ik niet weten
Ze moeten ook wel iets imho. In de VS is er een FSD stack op HW3 maar het is heel onwaarschijnlijk dat dat in de EU ook gaat komen.
Ik gok een scherpe inruilkorting. Heb ik mn Model 3 toch te vroeg ingeruild :+

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mar.tin
  • Nu online
Richh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:53:
Ze moeten ook wel iets imho. In de VS is er een FSD stack op HW3 maar het is heel onwaarschijnlijk dat dat in de EU ook gaat komen.
Ik zou de keuze geven:
-Geld terug
-€7500 korting op een nieuwe auto + FSD meenemen

En in alle gevallen:
Onbeperkt de mogelijkheid om het mee te nemen naar 1 nieuwe auto.

• WvB22
  • Nu online
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:51:
[...]

Het is duidelijk meer dan een vinkje in elk geval anders hadden ze direct gereleased lijkt mij. Het zal niet heel veel meer zijn, maar wel een klein beetje meer.

De tutorial nog goed afdwingen ofzo, zo iets lulligs.
Ja dat klinkt logisch. Maar goed je zou denken dat als je met het statement komt dat je er dan klaar voor bent. Maar dat is niet het Tesla bedrijfsmodel.

• Mar.tin
  • Nu online
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:56:
[...]

Ja dat klinkt logisch. Maar goed je zou denken dat als je met het statement komt dat je er dan klaar voor bent. Maar dat is niet het Tesla bedrijfsmodel.
Niet het model inderdaad, en wellicht goedkeuring op voorwaarde X.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:45
Nvm, betrof capability niet supervised.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCA7tf2UuIE2RXmNfPPL6_bdHog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEbirEhjJArsXedsH8JWdUIX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 179% gewijzigd door Maurice- op 11-04-2026 11:59 ]

• Richh
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:55:
[...]

Ik zou de keuze geven:
-Geld terug
-€7500 korting op een nieuwe auto + FSD meenemen

En in alle gevallen:
Onbeperkt de mogelijkheid om het mee te nemen naar 1 nieuwe auto.
Met name voor wie FSD voor de volle mep heeft aangeschaft zou het netjes zijn als Tesla genereus is idd.

Laten we iig hopen dat er iets komt haha. Voorlopig is er nog niks immers.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:13
spartacusNLD schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:36:
[...]

Gratis trouwens.
Het werd hier letterlijk gezegd door de ranger die de ruit schoon kwam maken. En als je niet wil wachten kun je het zelf doen, bij voorkeur met iets als een briilenpoetsdoekje, in ieder geval niets met alcohol.

Aardige man, en ik heb gevraagd of ik mee mocht kijken, vond hij wel prima en liet ook duidelijk zien wat het probleem was en hoe hij het deed.

Ik had blijkbaar mazzel, kon vorige week meteen na het weekend al een afspraak inplannen. Nu wil ineens iedereen het.

• Mar.tin
  • Nu online
Wat is je prompt? "Hoe snel na aanschaf kan ik FSD gebruiken?"

• Mar.tin
  • Nu online
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:58:
[...]

Het werd hier letterlijk gezegd door de ranger die de ruit schoon kwam maken. En als je niet wil wachten kun je het zelf doen, bij voorkeur met iets als een briilenpoetsdoekje, in ieder geval niets met alcohol.

Aardige man, en ik heb gevraagd of ik mee mocht kijken, vond hij wel prima en liet ook duidelijk zien wat het probleem was en hoe hij het deed.

Ik had blijkbaar mazzel, kon vorige week meteen na het weekend al een afspraak inplannen. Nu wil ineens iedereen het.
In de meeste brillenpoetsdoekjes zit 50% alcohol 50% demiwater :+

• WvB22
  • Nu online
[Afbeelding]
Volgens mij is dit een ride along toch? Medewerker van Tesla achter het stuur?

• Mar.tin
  • Nu online
WvB22 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:02:
[...]

Volgens mij is dit een ride along toch? Medewerker van Tesla achter het stuur?
Die waren tot en met gister.

Tesla promoot nu dat je FSD kan proeven met een normale proefrit. Een beetje voorbarig, want dat kan nog helemaal niet.

Vanmorgen om 10:00 in deventer in een proefritauto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zkv5wbieGsoAYCM8IrzWuq3tkGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83yd9PcXPwKnKMEGMBTFDWnX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ1cD-TxWuZbk7Mxb2wrjCv2W-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCX7JDhxAQQzI76iFiEVDOHN.jpg?f=fotoalbum_large

• gjcvro
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:00:
[...]

In de meeste brillenpoetsdoekjes zit 50% alcohol 50% demiwater :+
Vandaar "iets als" en "geen alcohol". dus opletten wat je gebruikt.

Met een zaklampje onder een hoek van +- 30 graden kijken (tegen het licht in) gaf aan wat het probleem was, dan zie je een soort waas. Ook van binnen was het uiteindelijk te zien, auto is 1,5 jaar oud.

• SimondeG
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:20
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:05:
[...]

Vandaar "iets als" en "geen alcohol". dus opletten wat je gebruikt.

Met een zaklampje onder een hoek van +- 30 graden kijken (tegen het licht in) gaf aan wat het probleem was, dan zie je een soort waas. Ook van binnen was het uiteindelijk te zien, auto is 1,5 jaar oud.
Moet camera console op voorruit ook gedemonteerd worden?

• Mar.tin
  • Nu online
SimondeG schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:06:
[...]

Ja, klein klusje trouwens hoor. Ik kan het tegenwoordig zonder gereedschap.

Kapje spiegel naar voren duwen
Spiegel 120 graden draaien
Spiegel losmaken (makkelijker)
Kap om camera's met beleid omlaag trekken en uit headliner plukken.
Camera-afdicht-kap losmaken met de 2 clipjes en omlaag scharnieren

Poetsen en alles omgekeerd weer doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 11-04-2026 12:11 ]

• gjcvro
SimondeG schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:06:
[...]

Makkelijkste is een filmpje zoeken met uitleg. Maar grofweg zijn dit de stappen:
Kleine kapje om de voet van de binnenspiegel loshalen (gewoon nar beneden trekken)
spiegel losdraaien, is een soort bajonet,
daarna de grote kap loshalen door met 2 vingers in het ontstane gat naar beneden te trekken aan de kant van de ruit.
Dan 2 (ik denk inbus of ster) schroefjes de camera module loshalen en dan kun je bij de ruit.
En dan weer alles terugzetten.

Edit: wat hierboven dus ook al staat, type blijkbaar langzamer.

[ Voor 4% gewijzigd door gjcvro op 11-04-2026 12:11 ]

• yamanguy
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 07:40
Ik heb ook een afspraak ingepland voor 23 april voor reiniging van Maintenance-Windshield Camera Area Precision Cleaning. mijn afspraak staat op 16:30 , ben beniuewd hoe lang gaat deze afspraak duren of zelfde dag kan wegrijden of een leenvoertuig krijgen?

• wian
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:53:
[...]

Kijk, dat is info :)

Hopelijk maken ze wat overuren in de US of A en kunnen we al snel gebruik maken van FSD.

Toch blijf ik het gek vinden dat mijn RTL interviewer wou afsluiten met dat ik nog eventjes moest wachten. Alsof de pers wel degelijk info heeft gekregen over een gefaseerde uitrol. En dat sluit dus ook aan bij wat er blijkbaar in Den Haag is gezegd.

[...]

Ik hoop dat er iets komt voor HW3 eigenaren. HW3 met FSD v12.6.4 in de US is heel indrukwekkend.

• justanotherone
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:04:
[...]

Tesla promoot nu dat je FSD kan proeven met een normale proefrit. Een beetje voorbarig, want dat kan nog helemaal niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
2026.2.3 heeft nog geen V14 FSD, gaat dus niet lukken met de huidige versie op deze proefrit-auto.

• Mar.tin
  • Nu online
justanotherone schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:14:
[...]

2026.2.3 heeft nog geen V14 FSD, gaat dus niet lukken met de huidige versie op deze proefrit-auto.
Klopt, maar Tesla lokt al wel met kom proberen! https://www.tesla.com/nl_nl/drive

Dus ik had (met een goede dosis verwachting van teleurstelling) vannacht al een testrit geboekt om 10:00 vanmorgen in Deventer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0t7hwKRU5wRfSeyogLR097Y4Dhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XbfZfIVSZ0BzYziq5hW1NohW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Mar.tin op 11-04-2026 12:17 ]

• Richh
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:13:
[...]

Ik hoop dat er iets komt voor HW3 eigenaren. HW3 met FSD v12.6.4 in de US is heel indrukwekkend.
Wat deze relatief oude auto's nog kunnen is gigantisch indrukwekkend, zeker.

Maar of de RDW het gaat goedkeuren? Dat is toch wel echt onwaarschijnlijk. De camera's op HW3 kunnen veel minder goed omgaan met lastige weersomstandigheden. De compute is aanzienlijk minder krachtig. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk.

• gjcvro
yamanguy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:12:
Ik heb ook een afspraak ingepland voor 23 april voor reiniging van Maintenance-Windshield Camera Area Precision Cleaning. mijn afspraak staat op 16:30 , ben beniuewd hoe lang gaat deze afspraak duren of zelfde dag kan wegrijden of een leenvoertuig krijgen?
duurde bij mij 15 minuten, met tekst en uitleg er bij.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
yamanguy schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:12:
Werkzaamheden zelf kosten ongeveer 15-20 minuten.

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:03
Richh schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:17:
[...]

Wat deze relatief oude auto's nog kunnen is gigantisch indrukwekkend, zeker.

Maar of de RDW het gaat goedkeuren? Dat is toch wel echt onwaarschijnlijk. De camera's op HW3 kunnen veel minder goed omgaan met lastige weersomstandigheden. De compute is aanzienlijk minder krachtig. Ik acht het zeer onwaarschijnlijk.
We gaan het zien

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• SXForce
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:49
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zojuist even gekeken in de settings aangezien ik met de auto weg moest, maar bij mij staat er nu “Self driving” ipv “Autopilot” links in het menu. Heb de auto Nederlands ingesteld. HW3 MY.

Ben ik de enige? Aangezien ik dit zelfs niet op deze foto zie? Haha

Overigens geen optie tot FSD.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:09
SXForce schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:24:
[...]

Zojuist even gekeken in de settings aangezien ik met de auto weg moest, maar bij mij staat er nu “Self driving” ipv “Autopilot” links in het menu. Heb de auto Nederlands ingesteld. HW3 MY.

Ik heb vanmorgen een foto gestuurd met hetzelfde.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-04 21:59
SXForce schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:24:
[...]

Hier staat ook selfdriving in menu’s aan de linkerkant. 2019 awd model 3

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 09:06
Ik heb zojuist FSD gekocht naar zie nu dat ik HW3 heb. Tesla pakt dus je geld naar je krijgt niet wat je verwacht. Of mis ik iets?

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
heraut schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:28:
Ik heb zojuist FSD gekocht naar zie nu dat ik HW3 heb. Tesla pakt dus je geld naar je krijgt niet wat je verwacht. Of mis ik iets?
Correct (mits je FSD Capability hebt gekocht i.p.v. FSD Supervised)

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26

duderuud

Sliden is koel

Misschien had je die volgorde om moeten draaien :X

Motor-Forum.nl

• Mar.tin
  • Nu online
Correct, ik zou een refund vragen. Je kunt het altijd nog weer kopen in de 0,0000001% kans dat het wel nu komt voor hw3

• carpebios
Yes, je krijgt eigenlijk EAP, maar goed, dat had ik al.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• Mar.tin
  • Nu online
Stokertje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:26:
[...]

Hier staat ook selfdriving in menu’s aan de linkerkant. 2019 awd model 3
Is veranderd in 2026.8.3 is alleen een naamgeving ding

• tbnl93
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11-04 19:42
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:30:
[...]

Correct (mits je FSD Capability hebt gekocht i.p.v. FSD Supervised)
Ik heb ook HW3 maar in mijn Tesla-app staat nu bij de autogegevens "Full Self-Driving Supervised"?

EDIT: Screenshot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EeZRjyWoAi7pmN4agv0gBp0XUmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjTCbvxhpvsaeUGlPMYIp1ZL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door tbnl93 op 11-04-2026 12:36 ]

• carpebios
Grok zegt ondertussen:

FSD Supervised rolt uit in NL, startend met modellen met AI4-hardware (HW4):

- Model S/X: vanaf eind 2022/2023
- Model Y: vanaf 2023
- Model 3: vanaf 2024 (Highland)
- Cybertruck: nieuw

Oudere modellen (2019-2023) met HW3 volgen later via v14-Lite.

Verschil: AI4/HW4 heeft 3-8x krachtigere computer + betere camera's voor soepelere, betrouwbaardere prestaties vs HW3. Start met v14.2. Check je Tesla-app voor update!

En een andere post zegt dit:

Ja, het goedkeuringsproces geldt ook voor Hardware-3-voertuigen. De RDW-goedkeuring en het EU-brede proces omvatten beide HW-versies (HW3 en HW4), zolang het FSD-pakket is gekocht/abonneerd. HW4 heeft lichte voordelen bij complexiteit, maar HW3 is volledig inbegrepen en ontvangt de update via OTA in fase 1. Tesla plant de uitrol vanaf de zomer 2026 voor iedereen.

[ Voor 30% gewijzigd door carpebios op 11-04-2026 12:39 ]

• heraut
snip: niet constructief

[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:29 ]

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:37

JoeBlack2k

I Love Hilary

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:29 ]

Hilary Duff 4-Life

• heraut

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:29 ]

• nicolas1993
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 13:57
https://www.tesla.com/nl_nl/support/fsd
Instructievideo, en meer op deze nieuwe pagina!

• Maller
Wat je zegt is niet juist.

Je claimt in een eerder post dat je "zojuist" FSD hebt gekocht. Als dat inderdaad zo is dan kan je sowieso tot 48 uur lang je geld terug krijgen, dus je krijgt wel een refund.. Mogelijk dat twee weken lang ook nog kan via Europees herroepingsrecht, maar daar schijnt Tesla wat ingewikkeld over te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:30 ]

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:29 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• gjcvro

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 11-04-2026 20:29 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Zojuist een testrit gemaakt maar helaas geen FSD. Dit was in Horst,self service ride.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K18tyUgpB75XI9kVhkxVHMJ_fFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JEpMUjctnFdzKdK87FzaG0qQ.jpg?f=fotoalbum_large

Erg jammer.

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 11-04-2026 14:57 ]

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:42

Massri

Vraag gerust!

Card Nox schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:53:
Zojuist een testrit gemaakt maar helaas geen FSD. [Afbeelding]

Erg jammer.
Zo te zien heb je ook heeft deze testvoertuig geen fsd. Want dan staat er namelijk bij meegeleverd pakket full self-Driving.

[ Voor 3% gewijzigd door Massri op 11-04-2026 13:00 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:09:
[...]
Je doet net alsof je weet waar je het over hebt. Volgens de Tesla app heeft mijn HW3 nu software 2026.8.6 met FSD (Supervised) v12.6.4
En die FSD is dus niet actief. Niemand in NL heeft nu FSD actief, ook de HW4 modellen nog niet, zelfs de proefrit auto's van Tesla zelf niet. Zie alle andere posts.

Dus dat jij nu gaat roepen "ik heb FSD en het is kut" is totale misinformatie voor alle anderen.

• Hype
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 13:34
Interessant. De max snelheidsprofielen zoals ze die in de VS hebben lijken hier (nog) niet te zullen worden gebruikt, volgens de docs. Blijkbaar kunnen we de max snelheid zelf instellen. Dit zag ik ook al in een van de demo videos. Iets waar ze in de VS al een tijd om vragen, dus dat heeft de RDW dan misschien juist wel goed geregeld? 👀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BoOsTp7pK3E8EbbXb-2PnDXIONY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S5aIIxMrClX0VNyMPItuRfRf.png?f=fotoalbum_large

• WindowsME
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-04 21:57
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:35:
[...]
Blijkbaar dus tóch nog een staartje aan dit dagverloop ;)
Maronite schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:05:
Rustig aan!
- Eerst aankomen op het RDW kantoor.
- Tas neerzetten en jas ophangen.
- Computer aanzetten, koffie halen en even praten en lachen met collega's over alle forumberichten van iedereen die gehyped is, terwijl zij weten dat er niets gebeurt.
- Dan terug naar de computer lopen, inloggen en de emails bekijken.
- Telefoontje hier en daar, nieuwe ronde koffie halen.
- Gebak eten want de hond van iemand is jarig vandaag
- Terug naar de computer en daar erachter komen dat je koffie nog bij de automaat staat
- Weer naar de koffieautomaat lopen en meteen even een gesprekje met die gezellige collega
- Lunchtijd (die uitloopt vanwege het feit dat vrijdag is.)
- Weer naar de computer die opnieuw moet opstarten vanwege een update
- Naar de IT afdeling want de computer start niet meer op (en meteen even koffie halen en lachen vanwege het feit dat de computer sneller een update heeft dan een Tesla)
- De computer werkt weer, maar het is tijd voor de vrijmibo
- Tijd om naar huis te gaan en de computer wordt afgesloten en onderweg naar buiten denken wat het weekend allemaal in petto heeft.
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:30:
[...]

Neehoor, het is gewoon een stukje automatisch meegenomen preventief onderhoud. Zolang je geen problemen hebt met de camerahelderheid zul je geen problemen hebben met FSD.

Je kunt dit prima checken met de viewer onder het " service" tabblad in het menu. Even een 2e persoon met een zaklamp richting de camera laten schijnen om een zon te simuleren en of je dan ook geen haze ziet.
Toch zou het zomaar kunnen dat je FSD niet kunt activeren zolang dit service request open staat. Misschien een eis van RDW?

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:37

JoeBlack2k

I Love Hilary

pdidi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:05:
[...]

Toch zou het zomaar kunnen dat je FSD niet kunt activeren zolang dit service request open staat. Misschien een eis van RDW?
koffiedik kijken, begon als een “wellicht” wat nu een aanname is.. het zou zomaar kunnen.. of niet 🤷🏻‍♂️

Hilary Duff 4-Life

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:23
Even inlezen. Je komt nu op dit forum sinds de launch maar het is al 18 maanden aan de gang waarvan minimaal sinds november duidelijk is dat het alleen HW4 betreft.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:23
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:09:
[...]

Je doet net alsof je weet waar je het over hebt. Volgens de Tesla app heeft mijn HW3 nu software 2026.8.6 met FSD (Supervised) v12.6.4.
Je hebt geen FSD. Althans niet geactiveerd en dat gaat niet komen en al helemaal niet op versie 12.6.4.
Versie 14.x is nu goedgekeurd voor hw4. MOGELIJK komt er een FSD lite voor hw3 maar die is zelfs nog niet in USA. Dus zal nog wel even duren.

• Mar.tin
  • Nu online
Mar.tin schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:22:
NOS: RDW geeft goedkeuring voor Tesla’s “Full Self Driving (Supervised)” in Nederland

*O* *O* *O* *O*

Edit: 2 april: hopen dat we dit nieuws de 10e onironisch kunnen delen :) Zonder meneer Astley
NOS: Zelfrijdende Tesla’s mogen de weg op in Nederland

Om het cirkeltje nog maar even compleet te maken :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mar.tin op 11-04-2026 13:12 ]

heraut schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:36:
Het is een SCAM als je HW3 hebt. Wat schandalig dat je ook geen refund krijgt.
Hoezo krijg je geen refund? Heb je contact opgenomen met Tesla sales?

• Jon123
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:19
Is er al iets bekend over de release date voor HW4? Subscriben kan, maar is de software ook beschikbaar gesteld of moeten wij nog even geduld hebben?

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:36
Jon123 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:22:
Is er al iets bekend over de release date voor HW4? Subscriben kan, maar is de software ook beschikbaar gesteld of moeten wij nog even geduld hebben?
Ik heb vanmorgen met Tesla gesproken. Er moet software naar de auto gepushed worden.. daarna zou het moeten werken (ook voor HW3, expliciet gevraagd).

• Maller
Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:10:
[...]

... . MOGELIJK komt er een FSD lite voor hw3 maar die is zelfs nog niet in USA. Dus zal nog wel even duren.
Dit is speculatie. We weten simpelweg niet hoe de roll-out voor HW3 in Nederland er uit komt te zien. Het kan zijn dat het afhankelijk is van v14 Lite, het kan ook zijn dat HW3 in eerste instantie v12.x krijgt (wat in Amerika al beschikbaar is).

Zie hieronder voor meer informatie:
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:20:
Er is wel erg veel negatief sentiment over wat de FSD typegoedkeuring betekent voor HW3 auto's, en berichten van mensen die 100% zeker weten dat FSD niet beschikbaar gaat komen voor HW3. Dus voor iedereen met een HW3 auto (waaronder ikzelf):
  1. FSD is wel degelijk beschikbaar voor HW3 auto's, in de vorm van FSD v12.6.4. Deze versie is niet zo capabel of feature rijk als v14.x (HW4 only) of zelfs v13.x (ook HW4 only), maar ten opzichte van de huidige autopilot software die beschikbaar is in Nederland is v12.6.4 een enorme stap vooruit.
  2. Ja Tesla heeft zelf een "v14 lite" genoemd voor HW3. Dit wordt veel gebruikt als argument voor waarom FSD in eerste instantie beschikbaar komt voor HW4 en later pas voor HW3. Naar mijn interpretatie gaat dit meer over de FSD functionaliteit van HW3 auto's vergroten ten opzichte van v12.6.4 en is het niet iets waarvan de uitrol afhankelijk zou moeten zijn.
  3. in de officiele communicatie van de RDW wordt enkel gesproken over het afgeven van een typegoedkeuring voor het "FSD supervised systeem", er wordt niets gezegd over HW3 of HW4, en ook niets over FSD v14.x specifiek. Zowel FSD v14.x en FSD v12.x zijn een subset van het FSD supervised systeem.
Op basis van het bovengenoemde ben ik nog hoopvol dat er een FSD v12.x release voor HW3 in Nederland komt, terwijl Tesla ook nog werkt aan een "v14 Lite". Als HW3 eigenaar sta ik hier zeker niet objectief in, maar ik wilde even een alternatief perspectief geven op de mensen die roepen "ik weet 100% zeker dat FSD niet voor HW3 beschikbaar gaat komen".

• Maller
konehead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb vanmorgen met Tesla gesproken. Er moet software naar de auto gepushed worden.. daarna zou het moeten werken (ook voor HW3, expliciet gevraagd).
Dit zou heel vet zijn als dit waar blijkt te zijn. Maar een enkele opmerking van een Tesla werknemer in Nederland bevestigt dit nog niet. We zullen helaas moeten wachten tot de eerste auto's in Nederland daadwerkelijk FSD krijgen

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:36
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:26:
[...]

Dit zou heel vet zijn als dit waar blijkt te zijn. Maar een enkele opmerking van een Tesla werknemer in Nederland bevestigt dit nog niet. We zullen helaas moeten wachten tot de eerste auto's in Nederland daadwerkelijk FSD krijgen
Ik was hier heel scherp op. De medewerker vertelde mij dat het gaat werken (HW3 en HW4) en dat ze de push naar de auto's aan het voorbereiden zijn. Zou binnen enkele dagen moeten komen.

• tbnl93
konehead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:23:
[...]

Dat zou wel geweldig nieuws zijn. Ik zie op mijn HW3 ook geen enkele melding staan dat het enkel FSD Capability is, er staat echt FSD Supervised.

• justanotherone
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:26:
[...]

Iemand al rondgesnuffeld in https://opendata.rdw.nl e.d. voor de typegoedkeuring?

• justanotherone
konehead schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:28:
[...]

Ik was hier heel scherp op. De medewerker vertelde mij dat het gaat werken (HW3 en HW4) en dat ze de push naar de auto's aan het voorbereiden zijn. Zou binnen enkele dagen moeten komen.
Elon zegt al járen dat FSD op hw3 hetzelfde gaat werken als hw4. Tesla-medewerkers roepen vaak maar wat joh.

• Banaan86
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:47
Volgens gebruikers in de VS werkt FSD op HW3 auto’s vrijwel hetzelfde als op HW4 systemen. Hopelijk krijgen de HW3 auto’s hier ook gewoon de software gepushed en is dit goedgekeurd door de RDW.

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:37
Banaan86 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:34:
Volgens gebruikers in de VS werkt FSD op HW3 auto’s vrijwel hetzelfde als op HW4 systemen. Hopelijk krijgen de HW3 auto’s hier ook gewoon de software gepushed en is dit goedgekeurd door de RDW.
"Vrijwel".. Oftewel niet hetzelfde dan de software waarvoor goedkeuring is afgegeven door het RDW.
Dus voorlopig (en waarschijnlijk nooit) geen FSD op de HW3 auto's.

• wian
  • Niet online
Respect voor de mensen die in 2019 een Tesla met FSD pakket gekocht hebben. De mensen met HW4 en FSD pakket/abo kunnen binnenkort genieten, maar de die-hards met HW3 moeten nog een tijd geduld hebben tot FSD 14 Lite uitkomt en door de RDW goedgekeurd wordt. Flinke klus voor het Tesla marketing team om uit te leggen dat FSD op autos met HW3 iets heel anders is dan op autos met HW4. En HW4/AI4 is niet het eindpunt want HW5/AI5 en HW6/AI6 zitten ook al in de pijnleiding:

AI5/HW5:
https://www.notateslaapp....las-next-gen-fsd-computer
https://www.notebookcheck...nd-Samsung.1038965.0.html
https://www.shop4tesla.co...esla-hw5-ai5-fsd-computer
https://www.autoevolution...r-and-sensors-235405.html

AI6/HW6:
https://www.tomshardware....this-is-hard-to-overstate
https://www.basenor.com/b...y-to-build-teslas-ai6-hw6
https://www.teslaacessori...-partnership-with-samsung
https://www.snsinsider.co...r-semiconductor-supremacy

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:52
De auto’s voor de proefritten zijn pas vanaf de 17e uitgerust met FSD pakket hoor ik van Tesla.
Hoop niet dat dat voor alle FSD adepten geldt

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:37
wouter1971 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:42:
De auto’s voor de proefritten zijn pas vanaf de 17e uitgerust met FSD pakket hoor ik van Tesla.
Want? 6 dagen wachten lukt niet meer? Je auto is ineens niet meer functioneel?

• Maller
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:41:
Respect voor de mensen die in 2019 een Tesla met FSD pakket gekocht hebben. De mensen met HW4 en FSD pakket/abo kunnen binnenkort genieten, maar de die-hards met HW3 moeten nog een tijd geduld hebben tot FSD 14 Lite uitkomt en door de RDW goedgekeurd wordt. …
Nogmaals, dit is nergens op gebaseerd. Het kan dat het afhankelijk is van FSD v14 lite, maar dit is nooit officieel bevestigd. Het kan net zo goed dat het in eerste instantie met FSD v12.x wordt uitgerold.

[ Voor 23% gewijzigd door Maller op 11-04-2026 13:46 ]

• Arthurosb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12:26
We gaan het allemaal zien. Uiteindelijk weet niemand niets en er is niks officieel meegedeeld ivm hw3 of 4. Dus maken we mekaar allemaal een beetje gek😅

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
patrickt35 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:44:
[...]

Niet zo kinderachtig, toch leuk als iemand ergens naar uitkijkt!

• tbnl93
Arthurosb schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:51:
We gaan het allemaal zien. Uiteindelijk weet niemand niets en er is niks officieel meegedeeld ivm hw3 of 4. Dus maken we mekaar allemaal een beetje gek😅
Inderdaad, het kan ook zijn dat we een aangepaste software gaan krijgen vanwege eisen RDW die op zowel HW3 als HW4 werkt. We weten niets op dit moment.

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:52
patrickt35 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:44:
[...]

Net Tesla nog even gebeld, voor jou wordt het Juni, geen probleem toch?

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:00
wouter1971 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:59:
[...]

Net Tesla nog even gebeld, voor jou wordt het Juni, geen probleem toch?
Zitten we niet al sinds 2014 ofzo te wachten?

• wian
  • Niet online
tbnl93 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:34:
[...]

Ik heb ook HW3 maar in mijn Tesla-app staat nu bij de autogegevens "Full Self-Driving Supervised"?

EDIT: Screenshot

[Afbeelding]
Bijzonder, bij mijn M3 uit 2022 staat er na het abonneren op FSD: "Full Self-Driving Capability". Hoe oud is jouw auto en heb je FSD aangeschaft of als abo? En welke software versie?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:32
Ik heb EAP sinds 2023, en ben nu ook benieuwd of die summon wat gaat werken, en of een rijstrookwissel merkelijk beter gaat als het wat drukker is. Nu is dat succesvol in 50% van de gevallen met wat verkeer, en 80-90% van de gevallen als er heel weinig verkeer is.
En summon zullen we maar snel vergeten … al hoop ik dat dat nu ook iets gaat doen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• tbnl93
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:15:
[...]

Bijzonder, bij mijn M3 uit 2022 staat er na het abonneren op FSD: "Full Self-Driving Capability". Hoe oud is jouw auto en heb je FSD aangeschaft of als abo? En welke software versie?
Model Y uit 2023, wel echt HW3, net nog gecheckt. Als abbo aangeschaft voor 99 euro, softwareversie 2026.8.6.

• ReconE
  • Laatst online: 09:36
wouter1971 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 13:42:
In Tilburg kun je een fsd proefrit plannen op 17-4, zojuist gedaan. In de tekst stond dat ik zou gaan genieten van fsd. Ik ga het zien.
Pagina: 1 ... 20 ... 30 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.