• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:00
Ik ben wel benieuwd waar het wachten op is. Wat is de interne reden bij Tesla? Hadden ze niet gerekend op groen licht?

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:54
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:57:
Voor de mensen die het topic "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD" niet volgen: neem geen FSD abonnement als je een Tesla met HW3 hebt. Zie mijn ervaring.
Oh oh oh.. het hele Full Self Drive is ook nog niet actief.

Ook voor een HW4 auto was er precies hetzelfde gebeurd omdat we allemaal nog gewoon rijden op het stukje Autopilot / autosteer.
Dus voordat je gaat zitten rommelen kijk goed in je instellingen wat er nu actief staat.

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:56
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:57:
Voor de mensen die het topic "Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD" niet volgen: neem geen FSD abonnement als je een Tesla met HW3 hebt. Zie mijn ervaring.
Is hier ook pas 10x genoemd.

Maar mensen lezen toch maar de helft (of niet) dus ik vrees dat het de komende weken vol blijft staan met teleurgestelde reacties.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Kingfisher1978 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:56:
Ik heb het zojuist aangeschaft via de app. Zodra de juiste software update klaar staat krijg ik een melding. Er wordt pas afgeschreven vanaf het moment dat de software gebruikt kan worden
Wel vreemd dat er bji HW4 niet meteen gecasht wordt omdat de software nog niet beschikbaar is, maar bij HW3 wordt het geld meteen afgeschreven terwijl het niet eens zeker is of er een FSD (lite) versie beschikbaar komt voor HW3.

• Mar.tin
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:00:
[...]

Wel vreemd dat er bji HW4 niet meteen gecasht wordt omdat de software nog niet beschikbaar is, maar bij HW3 wordt het geld meteen afgeschreven terwijl het niet eens zeker is of er een FSD (lite) versie beschikbaar komt voor HW3.
Op HW3 leveren ze gewoon het bestaande “””Product”””
Ze hadden de abbos voor hw3 nooit open moeten zetten

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:58:
Ik ben wel benieuwd waar het wachten op is. Wat is de interne reden bij Tesla? Hadden ze niet gerekend op groen licht?
Zit je al in de test-drive auto?

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:30
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:00:
[...]

Er is geen fsd op hw3, alleen wat er al was. Dat is niet veranderd. Hw3 auto’s hoeven niet excited te zijn want daar gaat helemaal niks gebeuren met fsd.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:32
Benieuwd ook welke FSD hier komt. Misschien krijgen we wel gelijk de 14.3 versie.

• aaroenz0r
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:04
Hw4, had graag gehoopt dat (een deel) werd afgeschreven, zodat ik tenminste wel alvast de eap opties kan uitproberen.

(Heb een lease met basic ap en nu fsd abbo)

• wian
  • Niet online
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:01:
[...]

Op HW3 leveren ze gewoon het bestaande “””Product”””
Ze hadden de abbos voor hw3 nooit open moeten zetten
Helemaal met je eens. Dat moeten ze pas doen nadat de FSD 14 "light" goedgekeurd is door de RDW. Maar goed zoals ik al zei: ervaring rijker, illusie armer. Ik kijk uit naar de echte ervaringen van HW4 gebruikers!

• gjcvro
MartinPTweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:57:
Service centre gebeld, robot neemt op en zegt dat je om fsd te activeren het FSD icoon moet aantikken.
Iemand dat al gezien?

PS anderhalf jaar om dit voor te bereiden en op 11 april staat er op de website van tesla niets over wanneer het gaat werken. Marketing blunder.
Jij hebt deze melding niet gehad?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJlkBbVRlS7nXbIw2CBmUCu56OM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ne2moyKeeCK2F5p0pqWyxE8G.png?f=user_large

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10

yok

Zojuist bij Tesla Utrecht geweest. De testritten met FSD zijn beschikbaar vanaf 16 april. Nog onbekend wanneer het voor consumenten beschikbaar komt. Had een rit gepland met FSD maar moet helaas nog een weekje wachten.

[ Voor 18% gewijzigd door yok op 11-04-2026 10:08 ]

• Mar.tin
Zoals niet compleet onverwacht, nog geen FSD op de proefritauto(‘s). Ik verwacht dat niet eerder dan een uitrol naar ook klantauto’s.

Gelukkig maar 15 minuten rijden vanaf huis, dus well worth it en heb ik nog een uitje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zkv5wbieGsoAYCM8IrzWuq3tkGU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83yd9PcXPwKnKMEGMBTFDWnX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgO9AbweKMTbLR9V5tgiYplh0yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/399gCxRIS1X9JpE1eseZUUyq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCTfCQOPfcEdtbRC41YjEDgTraQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYniZINeiefah9PxNLuvrhia.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huG5e7A0dr-8mqqRxabhB3JpuuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/382qCCJ61hpakuKKcxiYqlxZ.jpg?f=fotoalbum_large

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:08
Net als veel anderen heb ik nu ook ineens die melding voor het reinigen van de camera’s hoop dat het niet randvoorwaardelijk is want kan pas over een maand terecht

• Arthurosb
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:01
Ik ga er vanuit dat de RDW alsook HW3 heeft getest hoor

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

RvV

Nog veel interessanter, komt er een update voor de navigatie of is dat balkje er wel vaker?

Y'24

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:38
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:06:
[...]

Jij hebt deze melding niet gehad?
Fsd gekocht in 2019 voor 3.400 euro....

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 08:34
Arthurosb schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:12:
Van Tesla medewerkers gehoord dat het testen alleen FSD14 (EU versie) op HW4 betrof.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:45
Wel interessant om te lezen hoe negatief de comments zijn in het nieuwsbericht van nu.nl. Algemene tendens is dat de verkeerssituatie hierdoor negatief beïnvloed wordt

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:30
karel_G_1981 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:11:
Net als veel anderen heb ik nu ook ineens die melding voor het reinigen van de camera’s hoop dat het niet randvoorwaardelijk is want kan pas over een maand terecht.
Ik heb net voor het eerst in het service menu gekeken. Daar kan je de camera beelden zien, ziet er bij mij gewoon schoon uit. Ik neig ernaar om gewoon op de knop te drukken dat ik hem schoongemaakt heb. Iemand die mij wil vertellen dat dit een slecht plan is?

[ Voor 15% gewijzigd door GarageGoblin op 11-04-2026 10:16 ]

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:45

Boost9898

Software developer

sanzut schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:41:
[...]
Maar vermoedelijk.. geen FSD Supervised op HW 3 in de nabije toekomst. Niet voor niks dat HW3 FSD Capability verkoopt ipv FSD Supervised. Die capability is wat altijd al beschikbaar was, en dus eigenlijk niks toevoegt.
Dat is dus niet helemaal correct, ik weet 100% zeker dat die 49/maand subscription optie er nooit is geweest in de app bij mij. Dat er 'capability' staat bij die eenmalige aanschaf kan ik begrijpen, dat is een soort pre-order. Maar bij die subscription kan ik er niet met m'n pet bij hoe dit zou werken. Je gaat toch geen 49 euro per maand betalen voor niets?

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-04 08:34
Boost9898 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:14:
[...]

Dat is dus niet helemaal correct, ik weet 100% zeker dat die 49/maand subscription optie er nooit is geweest in de app bij mij. Dat er 'capability' staat bij die eenmalige aanschaf kan ik begrijpen, dat is een soort pre-order. Maar bij die subscription kan ik er niet met m'n pet bij hoe dit zou werken. Je gaat toch geen 49 euro per maand betalen voor niets?
Stoplichtherkenning. Beetje duur inderdaad.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• ZeRoC00L
  • Niet online
Arthurosb schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:12:
Nee hoor.
Fsd is in USA ook nog niet beschikbaar voor hw3

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• gjcvro
MartinPTweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:14:
[...]

Fsd gekocht in 2019 voor 3.400 euro....
Dan lees dit topic eens en kom tot de conclusie dat de goedgekeurde fsd niet werkt op HW3..

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:07

two

Bij mij in de app beschikbaar. Ik heb een highland m3 uit 2024. Softwareversie 2026.2.9.1.

Wat bedoelen jullie precies met het schoonmaken van de front camera? Die snap ik niet helemaal.

Edit: bedoelen jullie hiermee de camera in de voorbumper die nieuwere highland m3/ juniper my’s hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door two op 11-04-2026 10:19 ]

Signature

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:45
https://www.notateslaapp.com/news/3263/tesla

During Tesla’s Q3 2025 earnings call, the company shared an update that’s sure to interest owners of older HW3 vehicles. While the latest versions of FSD are only running on Tesla’s newer Hardware 4 (HW4) vehicles, Tesla confirmed that it still plans to develop future versions of FSD for HW3 vehicles.

Tesla announced that a new FSD update, dubbed “V14 Lite,” is planned to be released in Q2 2026. This is expected to bring some of the capabilities from FSD V14 to HW3 vehicles.

[ Tesla MIG MYP ]

• MartinPTweak
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:16:
[...]

Dan lees dit topic eens en kom tot de conclusie dat de goedgekeurde fsd niet werkt op HW3..
Verkeerde quote of denk je dat ik het ga gebruiken op de m3 uit 2019? Dec 2025 my lr AWD gekocht en fsd over laten zetten.

• Maller
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-04 13:54
Er is wel erg veel negatief sentiment over wat de FSD typegoedkeuring betekent voor HW3 auto's, en berichten van mensen die 100% zeker weten dat FSD niet beschikbaar gaat komen voor HW3. Dus voor iedereen met een HW3 auto (waaronder ikzelf):
  1. FSD is wel degelijk beschikbaar voor HW3 auto's, in de vorm van FSD v12.6.4. Deze versie is niet zo capabel of feature rijk als v14.x (HW4 only) of zelfs v13.x (ook HW4 only), maar ten opzichte van de huidige autopilot software die beschikbaar is in Nederland is v12.6.4 een enorme stap vooruit.
  2. Ja Tesla heeft zelf een "v14 lite" genoemd voor HW3. Dit wordt veel gebruikt als argument voor waarom FSD in eerste instantie beschikbaar komt voor HW4 en later pas voor HW3. Naar mijn interpretatie gaat dit meer over de FSD functionaliteit van HW3 auto's vergroten ten opzichte van v12.6.4 en is het niet iets waarvan de uitrol afhankelijk zou moeten zijn.
  3. in de officiele communicatie van de RDW wordt enkel gesproken over het afgeven van een typegoedkeuring voor het "FSD supervised systeem", er wordt niets gezegd over HW3 of HW4, en ook niets over FSD v14.x specifiek. Zowel FSD v14.x en FSD v12.x zijn een subset van het FSD supervised systeem.
Op basis van het bovengenoemde ben ik nog hoopvol dat er een FSD v12.x release voor HW3 in Nederland komt, terwijl Tesla ook nog werkt aan een "v14 Lite". Als HW3 eigenaar sta ik hier zeker niet objectief in, maar ik wilde even een alternatief perspectief geven op de mensen die roepen "ik weet 100% zeker dat FSD niet voor HW3 beschikbaar gaat komen".

• ZeRoC00L
  • Niet online
Grote kans dat tesla voor HW3 en een FSD lite versie een nieuwe certificeringsronde door moet bij het RDW, dus zou als hw3 eigenaar niet teveel hopen. Kan het mis hebben, maar maak jezelf niet te blij.

Ook voor HW3 eigenaren die FSD als koop optie hebben en ‘wachten’ op de beloofde HW upgrade, die verwacht ik zelf ook pas als echt unsupervised FSD toegestaan is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• gjcvro
MartinPTweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:18:
[...]

Verkeerde quote of denk je dat ik het ga gebruiken op de m3 uit 2019? Dec 2025 my lr AWD gekocht en fsd over laten zetten.
Nee, goede quote, maar geen volledig inzicht in jouw autohistorie, sorrye mijn glazen bol weigerde even, dus als je begint over werkt niet en gekocht in 2019 kan ik niet spontaan bedenken dat het voor een nieuwere auto is.

Maar dan geldt nog steeds het plaatje: wachten tot een software update/activatie, dan pas krijg je de optie.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-04 11:52

JB

Cédric roelt!

Blik1984 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:14:
Wel interessant om te lezen hoe negatief de comments zijn in het nieuwsbericht van nu.nl. Algemene tendens is dat de verkeerssituatie hierdoor negatief beïnvloed wordt
Denk jij van niet dan? Hedendaagse woon-werkverkeer stikt van appen en weet ik wat allemaal tijdens het autorijden. Dat kan nu “veilig” :+

Mijn boefje is liev!

• gjcvro
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:20:
Er is wel erg veel negatief sentiment over wat de FSD typegoedkeuring betekent voor HW3 auto's, en berichten van mensen die 100% zeker weten dat FSD niet beschikbaar gaat komen voor HW3. Dus voor iedereen met een HW3 auto (waaronder ikzelf):
  1. FSD is wel degelijk beschikbaar voor HW3 auto's, in de vorm van FSD v12.6.4. Deze versie is niet zo capabel of feature rijk als v14.x (HW4 only) of zelfs v13.x (ook HW4 only), maar ten opzichte van de huidige autopilot software die beschikbaar is in Nederland is v12.6.4 een enorme stap vooruit.
  2. Ja Tesla heeft zelf een "v14 lite" genoemd voor HW3. Dit wordt veel gebruikt als argument voor waarom FSD in eerste instantie beschikbaar komt voor HW4 en later pas voor HW3. Naar mijn interpretatie gaat dit meer over de FSD functionaliteit van HW3 auto's vergroten ten opzichte van v12.6.4 en is het niet iets waarvan de uitrol afhankelijk zou moeten zijn.
  3. in de officiele communicatie van de RDW wordt enkel gesproken over het afgeven van een typegoedkeuring voor het "FSD supervised systeem", er wordt niets gezegd over HW3 of HW4, en ook niets over FSD v14.x specifiek. Zowel FSD v14.x en FSD v12.x zijn een subset van het FSD supervised systeem.
Op basis van het bovengenoemde ben ik nog hoopvol dat er een FSD v12.x release voor HW3 in Nederland komt, terwijl Tesla ook nog werkt aan een "v14 Lite". Als HW3 eigenaar sta ik hier zeker niet objectief in, maar ik wilde even een alternatief perspectief geven op de mensen die roepen "ik weet 100% zeker dat FSD niet voor HW3 beschikbaar gaat komen".
door AI geformuleerd?

• wian
  • Niet online
Mooi overzicht van de stand van zaken voor HW3, maar... Ten opzichte van de huidige autopilot software die beschikbaar is in Nederland is v12.6.4 een enorme stap vooruit. Heb je het weleens geprobeerd? Het zuigt ballen.

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 00:17
Wachten op de update komt allemaal goed ook voor hw3. Of je moet aardig wat meer willen neertikken. En een nieuwe kopen die standaard of rwd is wel heel saai. Persoonlijk dan liever een berlijnse model y eind 2023 2024 performance of long range. Maar dan heb je hw3 2024 wel hw4 maar later pas. Heb in beide gereden voor de prijzen weet ik het wel met de kop eraf als je mag leasen dan weer de nieuwe maar minimaal long range

[ Voor 27% gewijzigd door Yolo2 op 11-04-2026 10:29 ]

• Maller
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:25:
[...]

Mooi overzicht van de stand van zaken voor HW3, maar... Ten opzichte van de huidige autopilot software die beschikbaar is in Nederland is v12.6.4 een enorme stap vooruit. Heb je het weleens geprobeerd? Het zuigt ballen.
Afgezien van de Tesla FSD ride alongs is er nog niemand die welke versie van FSD dan ook in Nederland heeft uit kunnen proberen. Alles wat in Nederland rond rijdt is gebaseerd op de autopilot software, wat iets compleet anders is dan de FSD software.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
Blik1984 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:14:
Tja, dat was te verwachten. Maar is ook iets in deze trend hoor...
Laat men maar kritisch zijn. Over een jaar zal blijken dat de angst ongegrond is en zullen steeds meer mensen het ervaren. Als vervolgens Nvidia Alpamayo ook bij de concurrentie komt, zal het steeds breder geaccepteerd worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Mar.tin
RvV schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:12:
[...]

Nog veel interessanter, komt er een update voor de navigatie of is dat balkje er wel vaker?
Ik wist dat die vraag ging komen en ben er toch even een rondje mee gaan rijden. Denk dat hij klem zat want hij is nu weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ1cD-TxWuZbk7Mxb2wrjCv2W-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCX7JDhxAQQzI76iFiEVDOHN.jpg?f=fotoalbum_large

En offtopic: wat laadt een “koud” LR pakket sloom zeg boven de 60%, foto is bij 66%, ik dacht ik gooi m weer ff naar 80% maar ik vind het mooi zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m6J7mUw91PFiFMHjf1DI2IJFsEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29pqZWXNtbqcMRNvxjWhHmqh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Mar.tin op 11-04-2026 10:33 ]

• wian
  • Niet online
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:29:
[...]
Afgezien van de Tesla FSD ride alongs is er nog niemand die welke versie van FSD dan ook in Nederland heeft uit kunnen proberen. Alles wat in Nederland rond rijdt is gebaseerd op de autopilot software, wat iets compleet anders is dan de FSD software.
Ik heb vanmorgen een FSD abonnement afgesloten en het was meteen actief. Ik heb ermee gereden (zie mijn posts) en het zuigt ballen. Punt.

Overigens ben ik wel hoopvol over de prestaties van een v14 Lite op HW3 maar als je ziet hoelang de goedkeuring van V14 op HW4 heeft geduurd en dat goedkeuring FSD versie specifiek schijnt te zijn (niet software versie specifiek), denk ik dat het nog wel een half jaartje wachten is.

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:31
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:32:
[...]

Ik heb vanmorgen een FSD abonnement afgesloten en het was meteen actief. Ik heb ermee gereden (zie mijn posts) en het zuigt ballen. Punt.

Overigens ben ik wel hoopvol over de prestaties van een v14 Lite op HW3 maar als je ziet hoelang de goedkeuring van V14 op HW4 heeft geduurd en dat goedkeuring FSD versie specifiek schijnt te zijn (niet software versie specifiek), denk ik dat het nog wel een half jaartje wachten is.
:D het is voor nog niemand actief. je hebt gereden met ouderwetse autopilot
Sjips. Proefritten gaan nog niet door. Later meer

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:58:
Ik heb mijn RTL interview dus afgesloten met dat "ik nog heel even moest wachten" omdat de uitrol gefaseerd zou verlopen. Daar was bij de interviewer dus wel iets over gezegd maar ik kon er niet uitpeuteren wat precies.

Nergens in pers artikelen is er iets in die trend genoemd dus het is nog onduidelijk, maar ik denk wel dat het klopt.

De testrit auto's zullen ook pas per 16/17 april FSD hebben zo is inmiddels door meerdere mensen hier vermeld.

Ik gok dat de €7500 aanschaf groep als eerste mag en dat er een gefaseerde uitrol komt obv wie nu al het abo ook heeft aangekocht. Kan ook een eis van RDW zijn geweest he.
Hopelijk volgende week wat meer communicatie daarover.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:34

GforceNL

Out of memory....

Ik heb fsd een half uurtje geleden gekocht via de app, maar zowel in de auto en in de app nog niks te bekennen. (MYP juniper)

<Zinloze tekst hier>

• MartinPTweak
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:21:
[...]

Nee, goede quote, maar geen volledig inzicht in jouw autohistorie, sorrye mijn glazen bol weigerde even, dus als je begint over werkt niet en gekocht in 2019 kan ik niet spontaan bedenken dat het voor een nieuwere auto is.

Maar dan geldt nog steeds het plaatje: wachten tot een software update/activatie, dan pas krijg je de optie.
Inderdaad, was erg onvolledig, sorry ;)
Is het bekend welke versie de fsd versie is in nl. De auto heeft al 2.9.1, volgens not a tesla website is 2.9 al 14.2.*. Dan zou deze auto toch geen update meer nodig hebben?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Additions in 2026.2.9
Autopilot Naming Update
FSD (Supervised) v14.2.2.5
Arrival Options
Speed Profiles
UI Improvements
Brake Confirm
Full Self-Driving (Supervised)
Misschien is het een toggle switch in de backend om fsd te enablen omdat het al in de auto software zit?

• gjcvro
MartinPTweak schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:34:
[...]

Inderdaad, was erg onvolledig, sorry ;)
Is het bekend welke versie de fsd versie is in nl. De auto heeft al 2.9.1, volgens not a tesla website is 2.9 al 14.2.*. Dan zou deze auto toch geen update meer nodig hebben?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Additions in 2026.2.9
Autopilot Naming Update
FSD (Supervised) v14.2.2.5
Arrival Options
Speed Profiles
UI Improvements
Brake Confirm
Full Self-Driving (Supervised)
Misschien is het een toggle switch in de backend om fsd te enablen omdat het al in de auto software zit?
Denk dat er nog een bitje omgezet moet worden om het daadwerkelijk vrij te geven. Dus bulk zal er wel in zitten, de finesse nog net niet.

• wian
  • Niet online
Slurpgeit schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:33:
[...]

:D het is voor nog niemand actief. je hebt gereden met ouderwetse autopilot
Er staat toch echt FSD. Ik heb nu summon in de app, die had ik niet met het autopilot pakket. Maar merk inderdaad geen verschil met autopilot, inclusief de "beweeg stuur" melding om de 15 seconden.

• Mar.tin
pdidi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:34:
Sjips. Proefritten gaan nog niet door. Later meer
Do tell

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

[...]
Er was niks actief. Jouw auto heeft geen FSD, ook niet als je het nu bestelt.

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:47
two schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:16:
Bij mij in de app beschikbaar. Ik heb een highland m3 uit 2024. Softwareversie 2026.2.9.1.

Wat bedoelen jullie precies met het schoonmaken van de front camera? Die snap ik niet helemaal.

Edit: bedoelen jullie hiermee de camera in de voorbumper die nieuwere highland m3/ juniper my’s hebben?
Nee, de camera in de voorruit.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:31
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:36:
[...]

Er staat toch echt FSD. Ik heb nu summon in de app, die had ik niet met het autopilot pakket. Maar merk inderdaad geen verschil met autopilot, inclusief de "beweeg stuur" melding om de 15 seconden.
Dat klopt, dat is veranderd sinds oa de 8.6 update. Maar het is nog steeds de autopilot van de afgelopen jaren.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:07

two

Davidas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:37:
[...]

Nee, de camera in de voorruit.
En wat is daar dan precies mee?

Signature

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:45
JB schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:22:
[...]

Denk jij van niet dan? Hedendaagse woon-werkverkeer stikt van appen en weet ik wat allemaal tijdens het autorijden. Dat kan nu “veilig” :+
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen, want het systeem grijpt op dat moment in

• Sevo92
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:44
Net een belletje gehad van een medewerker omdat ik me proefrit had afgezegd. Meteen maar even doorgevraagd: Alle managers zijn vrij vandaag dus de medewerkers krijgen maandag pas nieuwe info, wat hij wel wist is dat ze de 17de pas FSD gaan aanbieden in testrit auto's. Toen ik zei dan zullen we niet de update eerder krijgen moest hij lachen en zei die, wij weten het ook niet maar met Tesla zeg nooit nooit.

Kortom niemand weet wanneer de update nu precies komt en het is puur afwachten en refreshen voor de komende dagen!

• justanotherone
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-04 23:30
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:30:
[...]

Ik wist dat die vraag ging komen en ben er toch even een rondje mee gaan rijden. Denk dat hij klem zat want hij is nu weg.

[Afbeelding]

En offtopic: wat laadt een “koud” LR pakket sloom zeg boven de 60%, foto is bij 66%, ik dacht ik gooi m weer ff naar 80% maar ik vind het mooi zo.

[Afbeelding]
Maar software stack op deze auto zit vooralsnog nog op `2026.2.3` zo te zien wat ook nog geen FSD v14 heeft überhaupt :P. Ik heb deze versie gehad en de opvolger met `20026.8.3` en beiden v13.2.9 (shadow mode).

---

Maar even, wat een rollercoaster de afgelopen maanden! Ik heb inmiddels v13, v14 in de VS getest en 4 proefritten gemaakt verspreid over NL, DE en FR. NL was natuurlijk de kers op de taart en niet geheel toevallig ook de beste ervaring.

Ben erg benieuwd naar het proces dat RDW hopelijk in gang zet voor de typegoedkeuring m.b.t. andere EU-lidstaten, laat ik dan net ~2 uur van de Nederlandse grens wonen... Can't wait _/-\o_

Ondertussen ook al even EAP uitgeprobeerd en hoop dat Tesla daar ook wat meer liefde voor laat zien de komende maanden, gezien de meer relaxete regels vanuit UNESCE.

• jams
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:19
  • MY legacy met HW4
  • FSD Supervised abbo aangeschaft
  • Auto aan de lader en binnen goed WIFI bereik
  • Camera laten reinigen
  • Enhauto commander voor de zekerheid losgehaald
  • Gegevens delen vinkje aan
Ik heb volgens mij alle mogelijke voorwaarden afgevinkt, nu is het wachten op Tesla. Aan mij zal het iig niet liggen :)

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:57
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:52:
[...]

Dan moet je ws heel snel zijn, want de optie is bij mij (hw4) sinds vannacht weg.
Ondanks mijn geklaag vind ik het de 3800 euro niet waard. :P Dan rijd ik wel op normale cruise control en haal ik een commander voor wat automaties.

• justanotherone
two schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:39:
[...]

En wat is daar dan precies mee?
Om FSD goed te laten werken wordt regelmatig schoonhouden van deze camera aanbevolen, intussen wordt het binnen de US Tesla FSD community ook meer als een soort "meme" rondgeslingerd indien "jouw" FSD niet goed werkt.

TL;DR: de camera aan de binnenkant van de auto kan wazig worden waardoor het beïvloedt hoedanig goed FSD werkt

• justanotherone
ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:15:
[...]

Nee hoor.
Fsd is in USA ook nog niet beschikbaar voor hw3
FSD v12 is weldegelijk beschikbaar in USA voor HW3

• justanotherone
Voor de mensen met FSD abonnement, terwijl je wacht op de software-update van Tesla kun je via de AI bot van het servicemenu via de app intussen al vragen welke FSD versie je hebt ;-)
Sta nu bij SeC Ams. Het is een interne miscommunicatie geweest. De Tesla's hebben de update nog niet gehad. Ritten starten pas 20ste. Geldt volgens hun voor alle SeC's

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:37
Een interessante gaat ook worden: wat als je je FSD abbo beëindigd? Krijg je dan AP op basis van de nieuwe software en gaat die beter werken dan? Of werkt AP alleen op de oude stack en krijg je dus dan een oudere software als downgrade? En krijg je die dan direct of looping het risico een week zonder Autopilot te zitten na het opzeggen van FSD?

• justanotherone
Odie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:50:
Een interessante gaat ook worden: wat als je je FSD abbo beëindigd? Krijg je dan AP op basis van de nieuwe software en gaat die beter werken dan? Of werkt AP alleen op de oude stack en krijg je dus dan een oudere software als downgrade? En krijg je die dan direct of looping het risico een week zonder Autopilot te zitten na het opzeggen van FSD?
Er is geen verschil in AP-functionaliteit tussen voor/na aanschaf van FSD (buiten EAP wat ik niet meetel). Het lijkt me dat ze in Europa nog een tijdje AP aanhouden en het nog niet afschaffen, enkel en alleen al gezien er geen HW3 equivalent is voor FSD

[ Voor 4% gewijzigd door justanotherone op 11-04-2026 10:53 ]

• Sypheron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:23
ths1986 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:31:
Volgens mij heeft het ook te maken dat sommige een recall hebben mbt het reinigen van de camera's. Ik begreep eerder van een Tesla monteur dat dit een van de vereisten zijn van RDW alvorens FSD supervised gebruikt kan worden, wellicht dat daarom niet bij iedereen (nog) zichtbaar is? Kijk even in de service-menu daar staat mogelijk dat de camera's opnieuw gereinigd moeten worden.
Mooi kl*te als dit een vereiste is om FSD actief te krijgen op mijn auto. Ik kreeg afgelopen maand bij het plannen van mijn service afspraak voor het wisselen van de banden ook de camera reining gratis aangeboden (op basis van een "foutmelding" die hij toen ook in de app toonde, terwijl mijn auto van Dec 2025 is), toen ik de kosten ging reviewen werden er ineens kosten in rekening gebracht. Omdat ik geen problemen had met de camera heb ik op basis daarvan in een gesprek met de support medewerker gevraagd waarom er nu ineens kosten in rekening gebracht werden. Daarop werd aangegeven dat zij niet kon zien dat deze gratis aangeboden werd, daarop heb ik het maar laten verwijderen van de prijsopgave. Nu baal ik daar een beetje van... Maar goed, de volgende afspraak staat voor 21 mei om de rotors te vervangen, wellicht dat ze het dan meteen kunnen doen als het niet eerder gaat.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:18
Bij mij staat in het onderhoud klaar dat de camera’s gereinigd moeten worden. Ik ervaar hier geen problemen mee. Moet ik dit alsnog doen dan?..

• Mar.tin
Odie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:50:
Ap zit er altijd in, en je kan geparkeerd ook wisselen naar AP voor een volgende rit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dplexYbKzsZSU5h8ihG_5s5QLrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LcwE1B7UrGcvtbnRw4XAZSK9.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet het Self Driving screen er uit met fsd

• Mar.tin
WouterL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:57:
Bij mij staat in het onderhoud klaar dat de camera’s gereinigd moeten worden. Ik ervaar hier geen problemen mee. Moet ik dit alsnog doen dan?..
Het komt er standaard te staan na een paar maanden na nieuw. Het is na een maand of 6 wel verstandig om het een keertje te laten doen vanwege het uitdampen van nieuwe plastics.

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14

spartacusNLD

This is Sparta!!

jams schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:42:
  • MY legacy met HW4
  • FSD Supervised abbo aangeschaft
  • Auto aan de lader en binnen goed WIFI bereik
  • Camera laten reinigen
  • Enhauto commander voor de zekerheid losgehaald
  • Gegevens delen vinkje aan
Ik heb volgens mij alle mogelijke voorwaarden afgevinkt, nu is het wachten op Tesla. Aan mij zal het iig niet liggen :)
Is er ergens bewijs dat die enhauto commander FSD in de weg zit?

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• justanotherone
spartacusNLD schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:02:
[...]

Is er ergens bewijs dat die enhauto commander FSD in de weg zit?
Nee momenteel geen bewijs voor, alle US influencers met FSD hebben via Enhauto een Commander gekregen zonder problemen.

Er is recentelijk een "soft ban" geweest voor CAN-enablers (maar géén Commanders) waarbij er op een vergelijkbare manier (a la Commander) een kastje is ingebouwd dat bepaalde FSD packets onderschept en opnieuw schrijft zodat Tesla denkt dat FSD geactiveerd kan worden (mét FSD abonnement of aanschaf, dus bypass voor regional lock only).

• wian
  • Niet online
NTS schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:37:
[...]

Er was niks actief. Jouw auto heeft geen FSD, ook niet als je het nu bestelt.
Je doet net alsof je weet waar je het over hebt. Volgens de Tesla app heeft mijn HW3 nu software 2026.8.6 met FSD (Supervised) v12.6.4.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:22

knakworst

Get more sats!

gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:29:
[...]

Ja, kan geen kwaad om mensen daarvoor te waarschuwen, anders komen straks de opmerkingen weer dat het systeem niet werkt en levensgevaarlijk is.
Tja ik heb in 2018 FSD gekocht, zou binnen een paar maanden live zijn. Heb geduld maar verwacht nog steeds dat ze het linksom of rechtsom fixen.

• justanotherone
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:09:
[...]

Je doet net alsof je weet waar je het over hebt. Volgens de Tesla app heeft mijn HW3 nu software 2026.8.6 met FSD (Supervised) v12.6.4.
Jep, ik heb FSD v13.2.9 op mijn 2026.8.3 versie. Elke auto in EU heeft FSD al geinstalleerd, "enkel" niet bruikbaar atm.

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:30
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:00:
[...]

Het komt er standaard te staan na een paar maanden na nieuw. Het is na een maand of 6 wel verstandig om het een keertje te laten doen vanwege het uitdampen van nieuwe plastics.
Je gaf aan dat je het zelf deed, vink jij in het service menu dan ook aan dat je het uitgevoerd hebt? Twijfel of ik dat ook ga doen, of dat het ooit zorgt voor negatieve gevolgen.

• actiocore
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 19:54
Had gisteravond een proefrit ingepland voor morgen (zondag) hier in Groningen maar net gebeld door een medewerker dat de auto's nog geen FSD Supervised hebben. Pas in de loop van volgende week verwacht hij. Dus de proefrit maar afgezegd.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 14:58

Damian

Insane Obtrusion

[...]

Nogmaals even voor jou, want kennelijk wil jij en anderen helaas ook het niet helemaal snappen.

De RDW heeft getest met FSD Versie 14.2 op een HW4 auto, daarvoor is nu goedkeuring gegeven. Niet voor v13 of v12 en zelfs niet voor V14.3, want ook die moet eerst weer getest worden door de RDW.

Jij hebt een HW3 auto, daarvoor is GEEN FSD goedkeuring in NL, want er is geen V14.2 in je auto, en geen HW4. Duidelijk? Je hebt geen FSD, maar AutoPilot.

Vervolgens is het nog steeds mogelijk om al wel de FSD optie aan te schaffen op HW3 auto's, echter heb je dan gewoon EAP + wat extra meuk zoals automatische baanwissel en inparkeren, maar geen FSD. Dat je het al wel kan aanschaffen is gewoon raar, maar het word duidelijk aangegeven in de App.

En over FSD op HW3, ga er in de nabije toekomst maar niet van uit. V12 en V13 komen niet in de buurt van V14, dus er zal vanuit Tesla eerst een V14 Lite of een hardware upgrade moeten komen, waarna de RDW weer opnieuw kan gaan kijken of het aan de eisen van de RDW voldoet. Maar dat kan dus zo maar weer 18 maanden duren.

Ik voorzie in de levensduur van een model 3 met HW3 geen FSD in NL, niet in mijn 2019 auto in ieder geval.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• Maller
justanotherone schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:52:
[...]

..., enkel en alleen al gezien er geen HW3 equivalent is voor FSD
Dit is niet juist. Zier hieronder voor meer informatie:

• Mar.tin
GarageGoblin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:11:
[...]

Je gaf aan dat je het zelf deed, vink jij in het service menu dan ook aan dat je het uitgevoerd hebt? Twijfel of ik dat ook ga doen, of dat het ooit zorgt voor negatieve gevolgen.
Vanmorgen toevallig aangevinkt (vergeet het steeds). Vooral om te kijken of het dan ook uit de app verdwijnt. Maar dat is niet het geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_QRkVnZN-gqphGDZWZOF0294Ew=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCEjvjkfEZM7MGSU88QN37ft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efVJ9UrTKsu9KztI5sK7RAhTIkw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMdmNlM0BYW6dJ7TBBpBWlfE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsxpjJZ5xHSa07__G9zw5iTEkTk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/faF8KrZviAypQRITIcxp33NS.png?f=fotoalbum_tile

• Davidas
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22:47
WouterL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:57:
Ja, moet je doen. Voor FSD.

Tesla Model 3 (Highland) LR AWD Ultra Red

• Maller
Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:12:
[...]

Nogmaals even voor jou, want kennelijk wil jij en anderen helaas ook het niet helemaal snappen.

De RDW heeft getest met FSD Versie 14.2 op een HW4 auto, daarvoor is nu goedkeuring gegeven. Niet voor v13 of v12 en zelfs niet voor V14.3, want ook die moet eerst weer getest worden door de RDW.

Jij hebt een HW3 auto, daarvoor is GEEN FSD goedkeuring in NL, want er is geen V14.2 in je auto, en geen HW4. Duidelijk? Je hebt geen FSD, maar AutoPilot.

Vervolgens is het nog steeds mogelijk om al wel de FSD optie aan te schaffen op HW3 auto's, echter heb je dan gewoon EAP + wat extra meuk zoals automatische baanwissel en inparkeren, maar geen FSD. Dat je het al wel kan aanschaffen is gewoon raar, maar het word duidelijk aangegeven in de App.

En over FSD op HW3, ga er in de nabije toekomst maar niet van uit. V12 en V13 komen niet in de buurt van V14, dus er zal vanuit Tesla eerst een V14 Lite of een hardware upgrade moeten komen, waarna de RDW weer opnieuw kan gaan kijken of het aan de eisen van de RDW voldoet. Maar dat kan dus zo maar weer 18 maanden duren.

Ik voorzie in de levensduur van een model 3 met HW3 geen FSD in NL, niet in mijn 2019 auto in ieder geval.
Dit is dus een voorbeeld van een van de berichten die ik zo stellig negatief vind. Waar baseer je op dat alle andere FSD versies weer door hetzelfde RDW goedkeuring traject moeten lopen? Het enige wat we zeker weten is dat, aldus het officiële bericht van de RDW, de FSD supervised software typegoedkeuring heeft gekregen. FSD v14.2, FSD v14.3, maar ook FSD v12.6, zijn allemaal een subset van de FSD supervised software.

Het kan zeker zo zijn dat je gelijk hebt, maar op basis van de officiële informatie die beschikbaar is kan je die conclusie op dit moment simpelweg nog niet trekken.

• justanotherone
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:12:
[...]

Dit is niet juist. Zier hieronder voor meer informatie:

[...]
Wanneer ik zeg "niet beschikbaar voor HW3" bedoel ik dat in de context van de typegoedkeuring, zie ook mijn eerdere berichten. Je kunt oneindig blijven speculeren, feit blijft dat RDW 0% van haar tijd heeft besteed met V12 testen op legacy hardware.

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:45
justanotherone schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:17:
[...]

Wanneer ik zeg "niet beschikbaar voor HW3" bedoel ik dat in de context van de typegoedkeuring, zie ook mijn eerdere berichten. Je kunt oneindig blijven speculeren, feit blijft dat RDW 0% van haar tijd heeft besteed met V12 testen op legacy hardware.
Heb je een bron waar je die laatste zin op gebaseerd hebt?

[ Tesla MIG MYP ]

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dit is dus een voorbeeld van een van de berichten die ik zo stellig negatief vind. Waar baseer je op dat alle andere FSD versies weer door hetzelfde RDW goedkeuring traject moeten lopen? Het enige wat we zeker weten is dat, aldus het officiële bericht van de RDW, de FSD supervised software typegoedkeuring heeft gekregen. FSD v14.2, FSD v14.3, maar ook FSD v12.6, zijn allemaal een subset van de FSD supervised software.

Het kan zeker zo zijn dat je gelijk hebt, maar op basis van de officiële informatie die beschikbaar is kan je die conclusie op dit moment simpelweg nog niet trekken.
Ik ken iemand bij het CBR, zij voeren de tests uit voor de RDW. Als een update nieuw rijgedrag bevat, en dat doet V14.3 bijvoorbeeld zeker, moet het eerst weer door de RDW molen.
MisterX schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:18:
RDW is al meer dan 1,5 jaar aan het testen. Dus dat zal vast niet alleen maar strict met V14 zijn geweest?
Die was er inderdaad 1,5 jaar terug niet, maar 14.2 is de laatste geteste versie, en die heeft dan ook goedkeuring.

[ Voor 14% gewijzigd door Damian op 11-04-2026 11:20 ]

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
RDW is al meer dan 1,5 jaar aan het testen. Dus dat zal vast niet alleen maar strict met V14 zijn geweest?

• Maller
MisterX schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:18:
FSD v14 eerste release was rond september / oktober 2025, dus inderdaad.

• wian
  • Niet online
Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:12:
[...]

Ik wil het juist heel graag snappen, want wat Tesla me vertelt (en verkoopt) is heel verwarrend. Maar je uitleg helpt wel. Dus ik heb een actief FSD abo, en de software bevat ook een versie van FSD (v12.6.4 als ik de Tesla app mag geloven) maar dit is dus NIET volledig actief omdat de RDW goedkeuring ontbreekt. Er is wel e.e.a. geactiveerd maar dus niet de FSD stack zelf.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:20:
[...]

Ik wil het juist heel graag snappen, want wat Tesla me vertelt (en verkoopt) is heel verwarrend. Maar je uitleg helpt wel. Dus ik heb een actief FSD abo, en de software bevat ook een versie van FSD (v12.6.4 als ik de Tesla app mag geloven) maar dit is dus NIET volledig actief omdat de RDW goedkeuring ontbreekt. Er is wel e.e.a. geactiveerd maar dus niet de FSD stack zelf.
Yep.

• Mar.tin
[...]

Klopt, ze "leveren" "gewoon" wat ze tot nu toe altijd "geleverd" hebben als je FSD kocht in NL. Namelijk gewoon EAP, maar dan duurder.

• Odie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:37
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 10:57:
[...]

Ap zit er altijd in, en je kan geparkeerd ook wisselen naar AP voor een volgende rit.

[Afbeelding]

Zo ziet het Self Driving screen er uit met fsd
Ik bedoel: nadat je FSD opzegt en het niet meer actief is. Moet je dan downgraden wuabsoftwafe release? Of blijf je op de nieuwe versie met neutraal net en draait AP dan door op het neurale net en draait het beter dan op de oude legacy c++ code?

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:10
[...]

Vandaar dat het ook voor hw3 gebruikers “full self-driving capability” heet. En niet “full self-driving supervised” zoals hw4 dat zien.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39
Odie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:23:
[...]

Ik bedoel: nadat je FSD opzegt en het niet meer actief is. Moet je dan downgraden wuabsoftwafe release? Of blijf je op de nieuwe versie met neutraal net en draait AP dan door op het neurale net en draait het beter dan op de oude legacy c++ code?
Nee, gewoon weer oude meuk

[ Voor 3% gewijzigd door Maverick op 11-04-2026 11:24 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Mar.tin
Maller schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:16:
[...]

Er is een heel traject vooraf gegaan, gebaseerd op een bepaalde smaak uitzonderingen etc.

Tesla is er te onduidelijk over, en verkoopt maar al te graag aan de liefhebbers een maandje """FSD""" op HW3 voor €99, of zelfs het hele pakket voor €7500,- lekker cashen toch?

Het feit dat de facturatie voor HW4 auto's wacht op een softwareupdate. En de HW3 auto's gewoon de oude smaak ""FSD"" geleverd krijgen moet genoeg zeggen toch?

Het is knetter dom naar mijn nederige mening van Tesla. Je verzuurt er namelijk een potentiele klantenbasis mee.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:21
Je zou maar monteur bij Tesla zijn en de komende tijd alleen maar camera’s aan het reinigen zijn..

• SimondeG
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:32
Davidas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:15:
[...]

Ja, moet je doen. Voor FSD.
Dit zou betekenen dat alle Tesla’s voor front camera onderhoud moeten verschijnen voordat ze FSD kunnen gebruiken?! Mijn EAP (met lane changing) werkt prima, maar als ik in de app onder service kijk dat staat front camera precisie reiniging er wel tussen. Zekerheidshalve heb ik maar afspraak ingepland, maar kan pas over kleine maand terecht…

• Mar.tin
Odie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:23:
[...]

Als je abbo stopt zetten ze het bitje uit dat je toegang hebt, en verwijnt de optie zonder softwareupdate. Je blijft wel op die versie draaien tot een volgende updateronde.

AutoPilot draait nooit, in geen geval, ook niet met een actieve FSD subscriptie op het neurale net van FSD. Gewoon op de legacy code die je altijd mee krijgt.

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:18:
[...]
Die was er inderdaad 1,5 jaar terug niet, maar 14.2 is de laatste geteste versie, en die heeft dan ook goedkeuring.
Dus zou die versie die ook Data heeft geleverd voor een jaar lang niet het hele proces hoeven te doorlopen mocht Tesla/RDW deze versie ook geschikt hebben gevonden voor de openbare weg?

• Mar.tin
MisterX schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:27:
[...]

Dus zou die versie die ook Data heeft geleverd voor een jaar lang niet het hele proces hoeven te doorlopen mocht Tesla/RDW deze versie ook geschikt hebben gevonden voor de openbare weg?
For all we know zijn ze eerst 6 maanden bezig geweest met papier werk en pas vanaf een pre-release versie V14 gaan rijden.

De goedkeuring conform Artikel 39 heeft betrekking op een bepaalde versie van je software.

• Maller
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:25:
[...]

Er is een heel traject vooraf gegaan, gebaseerd op een bepaalde smaak uitzonderingen etc.

Tesla is er te onduidelijk over, en verkoopt maar al te graag aan de liefhebbers een maandje """FSD""" op HW3 voor €99, of zelfs het hele pakket voor €7500,- lekker cashen toch?

Het feit dat de facturatie voor HW4 auto's wacht op een softwareupdate. En de HW3 auto's gewoon de oude smaak ""FSD"" geleverd krijgen moet genoeg zeggen toch?

Het is knetter dom naar mijn nederige mening van Tesla. Je verzuurt er namelijk een potentiele klantenbasis mee.
Als het zo is dat HW3 inderdaad geen FSD gaat krijgen ben ik het helemaal met je laatste zin eens. Maar ik ben nog niet overtuigd dat dat het geval gaat zijn, dat wil zeggen, ik hoop dat dat niet het geval gaat zijn _/-\o_

• Mar.tin
SimondeG schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:26:
[...]

Dit zou betekenen dat alle Tesla’s voor front camera onderhoud moeten verschijnen voordat ze FSD kunnen gebruiken?! Mijn EAP (met lane changing) werkt prima, maar als ik in de app onder service kijk dat staat front camera precisie reiniging er wel tussen. Zekerheidshalve heb ik maar afspraak ingepland, maar kan pas over kleine maand terecht…
Neehoor, het is gewoon een stukje automatisch meegenomen preventief onderhoud. Zolang je geen problemen hebt met de camerahelderheid zul je geen problemen hebben met FSD.

Je kunt dit prima checken met de viewer onder het " service" tabblad in het menu. Even een 2e persoon met een zaklamp richting de camera laten schijnen om een zon te simuleren en of je dan ook geen haze ziet.

• wian
  • Niet online
nDirect090 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:24:
[...]
Vandaar dat het ook voor hw3 gebruikers “full self-driving capability” heet. En niet “full self-driving supervised” zoals hw4 dat zien.
Even gecontroleerd en dat klopt op het scherm van de auto. Echter volgens Tesla Assist in de app heb ik: FSD (Supervised) versie v12.6.4 en "algemene voertuigsoftwareversie" 2026.8.6. Dit laatste kan ik op het scherm van de auto controleren en klopt dus, maar de FSD naam/versie in de Tesla Assist is wellicht een hallucinatie. Beter vertrouwen op (sommige) Tweakers dan op de app van de fabrikant :P

• Massri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:26

Massri

Vraag gerust!

Gisteren stond er nog Full Self-Driving Capability. Dit is veranderd naar Full Self-Driving (Supervised). HW3 btw.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOQGjXD8aZWnEHQtwTyrc8SOZ-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tZrvG2VKFK9URt59Yk5Z2Wf.jpg?f=fotoalbum_large

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

MisterX schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 11:27:
[...]

Ik gok dat de v14.3 test niet weer 18 maanden gaat duren ;)

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:08
Net even bij SeC Den Haag langsgereden maar die konden me niks vertellen anders dan ‘komende dagen’. Wachten tot ik de ‘abonneer nu’ knop krijg om precies te zijn. Was volgens de medewerker geen probleem dat ik een Model S HW4 heb, de goedkeuring is voor Tesla HW4 algemeen gegeven.
Pagina: 1 ... 19 ... 38 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.