Hou je altijd. Maar als die auto nog zo jong is was al wel bekend dat hw4 kwam toen. Model 3 highland met hw4 is van 2024.carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:46:
[...]
Het is niet dat Tesla mij die optie gaf, ik bestelde hem en ik kreeg hem met HW3.
Dat klopt die optie was er ook niet, je had moeten wachten met je aankoop...carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:46:
[...]
Het is niet dat Tesla mij die optie gaf, ik bestelde hem en ik kreeg hem met HW3.
als alleen de Switch in de Intertoys ligt heb je ook niet de keuze om een Switch 2 te kopen.. dat heet end of life dan zijn dat de laatste modellen, die heb jij gekocht.
Hilary Duff 4-Life
Je krijgt direct bij de grens een bericht dat het niet werkt en je het moet overnemen.mjvdzwet schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:48:
Ik ben benieuwd hoe de geofencing werkt als België of Duitsland in rijdt.
Ik snap je niet, gisteravond was het nog niet mogelijk bij mij om FSD abonnement te bestellen….JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:46:
[...]
Je doet je naam eer aan.. hier waren we al een tijdje
Ik denk niet dat er ook maar één auto geüpdate wordt vandaag. Ze hebben aangegeven dat pas de eerste auto's vanaf morgen het krijgen. Dus de eerste update zal pas morgen worden uitgerold. Verwacht ook niet dat ik bij de eerste groep zit. Heb het pas rondom januari aangeschaft via de leasemaatschappij. Geen idee hoe ze het gaan bepalen.
03:00 vannacht ging het live, het internet slaapt niet dus dat is al 6 uur bekendhansworst1 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:49:
[...]
Ik snap je niet, gisteravond was het nog niet mogelijk bij mij om FSD abonnement te bestellen….
Hilary Duff 4-Life
Snap niet dat Tesla dit gedaan heeft. Iemand die niet in dit topic zit weet niet het verschilMar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:02:
Er gaan een boel HW3 mensen zijn die de kleine lettertjes niet goed lezen en diep teleurgesteld zijn denk ik.. (alleen al gezien het aantal vragen hier).
Ik zie t in mijn HW3 auto ook. Volgende week rijden wij naar Portugal. Werkt het eigenlijk ook over de grens dan vraag ik mij af.ChUcKiE schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:11:
En wat zijn de voorwaarden technisch gezien?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik snap dat de hw3 mensen teleurgesteld zijn echt wel hoor, maarja end of life hardware je doet er niet veel aan. Schijnbaar is hw4 nodig voor het hele verhaal in Nederland. Ik heb in ieder geval dit voorzien en express hw3 vermeden. Misschien komt een upgrade optie?
[ Voor 6% gewijzigd door Opzouten op 11-04-2026 08:52 ]
Haha man, doe eens rustig hou het hier gezellig die reacties van jou zijn ontzettend bot. Niet iedereen zit 24/7 dit topic in de gaten te houden.JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:50:
[...]
03:00 vannacht ging het live, het internet slaapt niet dus dat is al 6 uur bekend
duik ff in het andere topic, maar kort Nee het is ws geen FSD voor HW3 en nee het werkt alleen nu in NL, tenzij landen heel snel aansluiten. Maar die moeten nou dus nog de keuze gaan maken.Oekol schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:50:
[...]
Ik zie t in mijn HW3 auto ook. Volgende week rijden wij naar Portugal. Werkt het eigenlijk ook over de grens dan vraag ik mij af.
Ik heb in 3,5 jaar tijd 3 Model 3's gekocht. Als je de aanbiedingen een beetje volgt kun je het beste moment van aanschaf wel redelijk timen. Bij elkaar heeft dat hetzelfde of minder gekost dan de afschrijving als ik mijn eerste had gehouden.carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:43:
[...]
Nog geen 3 jaar oud is mijn auto. Dus nu maar een nieuwe kopen?
Check. Nieuwe auto bestellen dusgjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:53:
[...]
duik ff in het andere topic, maar kort Nee het is ws geen FSD voor HW3 en nee het werkt alleen nu in NL, tenzij landen heel snel aansluiten. Maar die moeten nou dus nog de keuze gaan maken.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
oh lol, niet de bedoeling. autisme.. feitelijk en correctschumi1986 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:52:
[...]
Haha man, doe eens rustig hou het hier gezellig die reacties van jou zijn ontzettend bot. Niet iedereen zit 24/7 dit topic in de gaten te houden.
Hilary Duff 4-Life
Ik zit op 2.9.1 , fsd abbo hw4
Auto of app laten helaas nog niet zien dat fsd ( of eap functies) beschikbaar zijn
Auto of app laten helaas nog niet zien dat fsd ( of eap functies) beschikbaar zijn
Volgens mij vanaf morgen pas.aaroenz0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:54:
Ik zit op 2.9.1 , fsd abbo hw4
Waar wachten we nu eigenlijk op?
Want tesla heeft de goedkeuring, dus software is af. Dan is het toch enkel een knopje om het te releasen? Waarom zou dit niet al gedaan zijn?
Want tesla heeft de goedkeuring, dus software is af. Dan is het toch enkel een knopje om het te releasen? Waarom zou dit niet al gedaan zijn?
Denk dat ze de datacenters niet willen overbelasten haha.GarageGoblin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:58:
Nog niemand heeft het hier, dus uitrol zal niet gestart zijn. Maar waarom...Masterchiev schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:59:
[...]
Denk dat ze de datacenters niet willen overbelasten haha.
ik denk dat we wachten tot de eerste batch updates de lucht in gaan. wellicht omdat het weekend is?GarageGoblin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:58:
Hilary Duff 4-Life
Ook wel grappig dat van alle voorbeelden die de RDW kan benoemen er staat dat je 'geen krant mag lezen' tijdens het gebruik van FSD
Gisteren had ik software update op mijn 2020 M3 met FSD, release notes;
Navigeren met autopilot is hernoemd naar navigeren met automatisch sturen
FSD-computer is hernoemd naar Ai-computer
Navigeren met autopilot is hernoemd naar navigeren met automatisch sturen
FSD-computer is hernoemd naar Ai-computer
Hm.. bedenk me nou ineens, zou dit er nog mee te maken hebben?
https://www.notateslaapp....eras-to-assess-driver-age
Want anders zet je je kind van 6 achter het stuur om het systeem te misleiden ..
Want anders zet je je kind van 6 achter het stuur om het systeem te misleiden ..
Ook maar even een afspraak gemaakt voor een high precision cleaning van de camera's.
Gelukkig had mijn lokale tesla garage aankomende maandag nog tijd.
Enige waar ik nu over twijfel is FSD in 1 geheel aanschaffen (ik heb al EAP) of gewoon voor het 50 euro abbo te gaan met de hoop dat ze die in de toekomst in prijs verlagen.
Enige waar ik nu over twijfel is FSD in 1 geheel aanschaffen (ik heb al EAP) of gewoon voor het 50 euro abbo te gaan met de hoop dat ze die in de toekomst in prijs verlagen.
Reken nog ff hoe lang je de auto denkt te hebben en schat ff de restwaarde van het systeem in. Dan weet je of het het nu waard is.Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:04:
Ook maar even een afspraak gemaakt voor een high precision cleaning van de camera's.
Maar ik denk ook dat het niet snel goedkoper zal worden, eerder duurder.
Verlagen? verhogen bedoel je?Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:04:
hoevaak heeft Netflix zn prijs verlaagd?
Hilary Duff 4-Life
Gewoon lekker voor 49 euro abbo afsluiten, snap de verleiding maar het rekensommetje:Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:04:
3800 euro / 49 euro = 77,5 maand = 6,5 jaar rijden voordat je er het voordeel uit gaat halen.
Voor prijsstijgingen zal ik ook niet al te bang zijn als straks meerdere fabrikanten met deze optie komen.
[ Voor 8% gewijzigd door talkatoo op 11-04-2026 09:10 ]
Misschien krijgen we de reclame optie. Als je straks toch helemaal niet meer op hoeft te letten heb je mooi tijd om allerlei wasmiddelreclames te bekijken.JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:06:
[...]
Verlagen? verhogen bedoel je?
hoevaak heeft Netflix zn prijs verlaagd?
Ja, zoiets had ik ook al in mijn achterhoofd. En het zit pas in 2026.8.6gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:04:
Hm.. bedenk me nou ineens, zou dit er nog mee te maken hebben?
Waar is dat?Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:04:
Die rekensom heb ik ook gemaakt ja, heb nog 40 uur om mijn zonden te bedenken en de aankoop te annuleren. Maar ik neig wel naar het abbo.talkatoo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:07:
[...]
Gewoon lekker voor 49 euro abbo afsluiten, snap de verleiding maar het rekensommetje:
3800 euro / 49 euro = 77,5 maand = 6,5 jaar rijden voordat je er het voordeel uit gaat halen.
Maar de prijs verlagen, stel voor dat mensen die 100 euro per maand te veel vinden en ze hebben bijna geen afname, dan gaan ze de prijs verlagen totdat genoeg mensen het wel willen houden.
En vanaf daar gaan ze dan weer verhogen. Dus de prijs kan nog van alles doen.
Dat is wel aannemende dat een aangeschafte versie geen restwaarde heeft straks. En als de aanschaf stopt, zal een afgekochte smaak vast waarde houden,talkatoo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:07:
[...]
Gewoon lekker voor 49 euro abbo afsluiten, snap de verleiding maar het rekensommetje:
Voor prijsstijgingen zal ik ook niet al te bang zijn als straks meerdere fabrikanten met deze optie komen.
Nu heeft tesla nog alleenrecht maar in afzienbare tijd zullen bmw en Mercedes/VAG ook met dit soort modellen komen. De prijs zal denk ik goedkoper worden op termijn. De concurrentie zal niet stil zitten.Gyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:09:
[...]
Die rekensom heb ik ook gemaakt ja, heb nog 40 uur om mijn zonden te bedenken en de aankoop te annuleren. Maar ik neig wel naar het abbo.
Maar de prijs verlagen, stel voor dat mensen die 100 euro per maand te veel vinden en ze hebben bijna geen afname, dan gaan ze de prijs verlagen totdat genoeg mensen het wel willen houden.
Ik zou lekker annuleren danGyrolion schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:09:
[...]
Die rekensom heb ik ook gemaakt ja, heb nog 40 uur om mijn zonden te bedenken en de aankoop te annuleren. Maar ik neig wel naar het abbo.
We moeten sowieso nog afwachten wat we krijgen, RDW stelt dat deze versie van FSD in Nederland 'NIET' vergelijkbaar is met die van de US.
Kopen kan echt totaal niet uit en inderdaad, wie neemt er structureel voor 100 euro per maand een abbo? Als je elke dag meer dan 200 km moet rijden kan ik mij er iets bij voorstellen, maar dan nog 100 euro.. bij 39 euro of lager zou ik structureel gaan overwegen om het aan te houden.
Het is ook een nadeel dat FSD aankoop is gebonden aan auto, waardoor het onzeker is wat een verzekeraar gaat doen als auto Total loss raakt (zeker als FSD op dat moment überhaupt alleen nog maar als abbonnement beschikbaar is, zoals in de VS). Ook is onzeker of je in de toekomst FSD nog zult kunnen overdragen naar nieuwe Tesla.Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:11:
[...]
Dat is wel aannemende dat een aangeschafte versie geen restwaarde heeft straks. En als de aanschaf stopt, zal een afgekochte smaak vast waarde houden,
Al met al dus best lange termijn om terug te verdienen met de nodige onzekerheden / risico’s. Desondanks twijfel ik zelf ook nog of ik wel of niet van EAP naar FSD zal overgaan door deze in 1 x aan te kopen.
Die FSD aanschaf waarde krijg je echt nooit meer terug in de restwaarde, geen eens 1000 euro blijft daarvan over. 500 euro is al veel.Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:11:
[...]
Dat is wel aannemende dat een aangeschafte versie geen restwaarde heeft straks. En als de aanschaf stopt, zal een afgekochte smaak vast waarde houden,
KnipBoost9898 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
Hoe zit dit eigenlijk? Dit zie ik in mijn app bij een Model 3 uit 2023 met HW3 en EAP.
Betekent dit dat ik beiden moet aanschaffen? En het abonnement neigt ernaartoe dat ook HW3 FSD gaat krijgen, anders zou je betalen voor iets waar je geen gebruik van kan maken lijkt me.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Je kan FSD pakket aanschaffen, al jaaaaren, maar heb je in de basis gewoon EAP met automatisch inparkeren. Verder niks.
[ Voor 1% gewijzigd door Notna op 11-04-2026 10:10 . Reden: Onnodig ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Nou dit was een hele grote teleurstelling. Een uurtje N-weg gereden met veel rotondes. Allereerste rotonde: eerst melding bocht assistent actief, dus de auto gaat met een slakkengang de rotonde tegemoet, rijd de rotonde op en schiet vervolgens in volle paniek: harde waarschuwingsgeluiden en knipperende rode melding "Systeemfout" op het display. Besturing overgenomen en verder gereden. Ik voel geen verschil met autopilot, de auto is erg onzeker in bochten en lijkt in niets op de indrukwekkende FSD filmpjes. Een stukje weg met rode fietsstroken en geen middenlijn: bij aanzetten schiet de auto direct in paniek met melding "Systeemfout" en melding: "besturing direct overnemen". Als je een HW3 auto hebt, laat je niet verleiden tot het afsluiten van het FSD abonnement. Het is weggegooid geld.wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:30:
Hier een Model 3 uit 2022 met standaard autopilot en HW3 met software 2026.8.6. Kon het "Full Self-Driving Capability" abonnement voor 99 p/m afsluiten in de Tesla app en heb dit gedaan. Software update was niet nodig en heb direct een "Summon" optie in de app. Snel aankleden en kijken waarop ik me precies heb geabonneerd
Je hebt HW3, geen HW4 dus je hebt nog geen Full Self Driving. Het rolt ook pas komende dagen uit, je hebt gewoon normaal autopilot gereden op de N weg net.wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:17:
[...]
Nou dit was een hele grote teleurstelling. Een uurtje N-weg gereden met veel rotondes. Allereerste rotonde: eerst melding bocht assistent actief, dus de auto gaat met een slakkengang de rotonde tegemoet, rijd de rotonde op en schiet vervolgens in volle paniek: harde waarschuwingsgeluiden en knipperende rode melding "Systeemfout" op het display. Besturing overgenomen en verder gereden. Ik voel geen verschil met autopilot, de auto is erg onzeker in bochten en lijkt in niets op de indrukwekkende FSD filmpjes. Een stukje weg met rode fietsstroken en geen middenlijn: bij aanzetten schiet de auto direct in paniek met melding "Systeemfout" en melding: "besturing direct overnemen". Als je een HW3 auto hebt, laat je niet verleiden tot het afsluiten van het FSD abonnement. Het is weggegooid geld.
[ Voor 4% gewijzigd door Cyw00d op 11-04-2026 09:19 ]
[ Tesla MIG MYP ]
HW3 is onvoldoende voor FSD unsupervised, maar wel voor Supervised (althans, in de VS). Ik meen wel te hebben gelezen dat de mensen die FSD hebben gekocht op HW3 in aanmerkingen komen voor gratis upgrade naar HW4. Daar is zover ik weet alleen nog geen programma voor, dus dat kan je waarschijnlijk niet afdwingen nadat je FSD hebt gekocht. Zou dit navragen bij Tesla…Boost9898 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
Hoe zit dit eigenlijk? Dit zie ik in mijn app bij een Model 3 uit 2023 met HW3 en EAP.
Betekent dit dat ik beiden moet aanschaffen? En het abonnement neigt ernaartoe dat ook HW3 FSD gaat krijgen, anders zou je betalen voor iets waar je geen gebruik van kan maken lijkt me.
Joh 😂wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:17:
[...]
Nou dit was een hele grote teleurstelling. Een uurtje N-weg gereden met veel rotondes. Allereerste rotonde: eerst melding bocht assistent actief, dus de auto gaat met een slakkengang de rotonde tegemoet, rijd de rotonde op en schiet vervolgens in volle paniek: harde waarschuwingsgeluiden en knipperende rode melding "Systeemfout" op het display. Besturing overgenomen en verder gereden. Ik voel geen verschil met autopilot, de auto is erg onzeker in bochten en lijkt in niets op de indrukwekkende FSD filmpjes. Een stukje weg met rode fietsstroken en geen middenlijn: bij aanzetten schiet de auto direct in paniek met melding "Systeemfout" en melding: "besturing direct overnemen". Als je een HW3 auto hebt, laat je niet verleiden tot het afsluiten van het FSD abonnement. Het is weggegooid geld.
Wellicht had je moeten lezen voordat je iets koopt?
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Voor de zakelijke rijders die niet geleased zijn, ik neem aan dat je die 100 euro per maand gewoon vanuit je BV betaalt? Dan is het netto ongeveer 50 euro per maand omdat de BTW, Vpb en box 2/dividendbelasting er vanaf gaan? Bijtelling blijft obv de fiscale waarde op de aanschaf datum van de auto dus daar heb je ook geen last van.
Even terug in dit topic werd een duidelijk vergelijk gemaakt tussen wat HW3 en HW4 aangeboden wordt.Boost9898 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:15:
gjcvro schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:50:
HW4:
[Afbeelding]
HW3
[Afbeelding]
zoek de verschillen..
Zou dat het zijn? Toevallig afgelopen week een afspraak gemaakt voor volgende week waarbij ze dit ook meenemen. Het fsd abonnement zojuist afgesloten! Nu wachten op de software, wellicht dus pas na het bezoek aan servicecenter.ths1986 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 02:31:
Volgens mij heeft het ook te maken dat sommige een recall hebben mbt het reinigen van de camera's. Ik begreep eerder van een Tesla monteur dat dit een van de vereisten zijn van RDW alvorens FSD supervised gebruikt kan worden, wellicht dat daarom niet bij iedereen (nog) zichtbaar is? Kijk even in de service-menu daar staat mogelijk dat de camera's opnieuw gereinigd moeten worden.
(M3 HW4 lease)
Sorry maar ik vind het wel naïef om te denken dat een hw3 auto superieure fsd krijgt en ook nog eerder dan de hele uitrol naar hw4 (niemand heeft het nog). Je had het kunnen weten. En je beschrijft autopilot, die kan inderdaad niet veel. Ik zou een refund aanvragen kan dat nog?wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:17:
[...]
Wel bijzonder want op occasions krijg je nu geen EAP meer als ik op de website kijk, dit was één van de voordelen om direct bij tesla een gebruikt exemplaar aan te schaffen. De enige optie beschikbaar op dit moment is dan FSD á €99 per maand.
Maar niet aanbieden wat niet werkt is ook een optie. Zoals hier al voorspeld gaat dit voor veel negatieve publiciteit (en mogelijke ongelukken) zorgen als zelfs Tweakers niet snappen wat ze "aangeschaft" hebben.Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:19:
[...]
Joh 😂
Het zou zomaar kunnen dat HW4 ook onvoldoende is voor Unsupervised als volgende stap. Ze praten al een tijdje over een model met meer parameters, maar releasen het niet.SimondeG schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:19:
[...]
HW3 is onvoldoende voor FSD unsupervised, maar wel voor Supervised (althans, in de VS).
Tesla heeft nou niet echt een briljant track record met uitspraken 10 jaar geleden "elke huidige tesla kan volgend jaar zelf rijden" en die onzin dat je auto straks een taxi wordt en geld gaat verdienen. Die auto is al gerecycled voordat ze daar ook maar in de buurt komen.
Tot dat de V14 ''lite'' versie uitgerold wordt van FSD naar HW3. Die werkt blijkbaar wel (bijna) zo goed als de reguliere FSD.Maurice- schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:25:
[...]
Maar niet aanbieden wat niet werkt is ook een optie. Zoals hier al voorspeld gaat dit voor veel negatieve publiciteit (en mogelijke ongelukken) zorgen als zelfs Tweakers niet snappen wat ze "aangeschaft" hebben.
Vraagje.. als je nu als het FSD abbo hebt aangeschaft. Heb je dan al extra opties beschikbaar die al wel beschikbaar waren voor mensen die eerder al FSD hebben aangeschaft?
[ Voor 15% gewijzigd door spartacusNLD op 11-04-2026 09:28 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik denk dat we dit heel vaak moeten gaan herhalen. Wellicht dat je binnen 48 uur nog kunt afzien van de koop?wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:17:
[...]
Lekkere reactie. Ik heb alles gelezen wat in er in de Tesla app gemeld werd. Daar stond niet; let op: wat je nu bestelt lijkt in NIETS op alle FSD filmpjes die je ziet op het Tesla YouTube kanaal. Je houdt de waardeloze autopilot ervaring. Bedankt voor je geld! Liefs Tesla.Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:19:
[...]
Joh 😂
Bij mij deed hij het net ook (zeer slecht) binnen de bebouwde kom. Totaal geen fsd natuurlijk. Maar raar dat ik AP kon aanzetten daar
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
https://www.notateslaapp.com/news/3263/tesla-to-bring-fsd-v14-lite-to-hardware-3-vehicleswian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:30:
[...]
Lekkere reactie. Ik heb alles gelezen wat in er in de Tesla app gemeld werd. Daar stond niet; let op: wat je nu bestelt lijkt in NIETS op alle FSD filmpjes die je ziet op het Tesla YouTube kanaal. Je houdt de waardeloze autopilot ervaring. Bedankt voor je geld! Liefs Tesla.
Hierop wachten
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Met deze post begon het allemaalTweakx schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:28:
Ik hoorde mensen hier aangeven dat de update morgen naar auto's komt. Wat is de bron hiervan?
De eerste 1100 sinds wanneer? Introductie van FSD in NL?A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:15:
Over 2 dagen krijgen de eerste 1100 FSD kopers het pakket en eind mei volgt de rest. Aldus medewerker Tesla.
Website Tesla is inmiddels aangepast.
https://www.tesla.com/nl_nl/fsd
Er staat nu wettelijk goedgekeurd
https://www.tesla.com/nl_nl/fsd
Er staat nu wettelijk goedgekeurd
[ Voor 20% gewijzigd door knny op 11-04-2026 09:33 ]
Solar Edge 2,96 Wp 8x 370 ZZO (6x 45° en 2x plat dak 15°)
Al iemand van de proefrit terug of ergens een filmpje/verslag gezien? Ik over 1,5 uur
Ja, ik heb FSD genomen met HW3 en heb alle andere functies wel inderdaad. Zoals A.S.S. (nog niet getest) kan ik aanzetten. Benieuwd of we dit jaar nog FSD krijgen voor hw3..spartacusNLD schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:28:
[...]
Tot dat de V14 ''lite'' versie uitgerold wordt van FSD naar HW3. Die werkt blijkbaar wel (bijna) zo goed als de reguliere FSD.
Vraagje.. als je nu als het FSD abbo hebt aangeschaft. Heb je dan al extra opties beschikbaar die al wel beschikbaar waren voor mensen die eerder al FSD hebben aangeschaft?
[ Tesla MIG MYP ]
De eerste 1100 die FSD krijgen. Dat kan zomaar vrij willekeurig de eerste 1100 UUIDs in hun database zijn die voldoen aan de voorwaarden...spartacusNLD schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:32:
[...]
De eerste 1100 sinds wanneer? Introductie van FSD in NL?
Goedemorgen, hoe zit het met opzeggen? Dat kan ik negens terugvinden. Is het een jaar abbonoment of kun je het pe maand opzeggen? Bedankt!
Voor de duidelijkheid: ik acht de restwaarde van mijn aanschaf €0talkatoo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:16:
[...]
Die FSD aanschaf waarde krijg je echt nooit meer terug in de restwaarde, geen eens 1000 euro blijft daarvan over. 500 euro is al veel.
Maar. Ik acht het niet super onwaarschijnlijk, dat in het geval de aanschafmogelijkheid stopt, de abboprijs op dit niveau blijft, en de functionaliteit conform wat het nu is is (V14.2) het in de tweedehands markt een fors hogere waarde dan nu gaat krijgen.
Maargoed, daar reken ik niet op. Ik heb gewoon een hekel aan Abbo’s
Dit staat er bij mij:cautje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:33:
Goedemorgen, hoe zit het met opzeggen? Dat kan ik negens terugvinden. Is het een jaar abbonoment of kun je het pe maand opzeggen? Bedankt!
Je kunt elke maand opzeggen.Zodra de facturering start, brengt Tesla automatisch €49 per maand in rekening via uw opgeslagen standaardbetaalmethode, die momenteel eindigt in #. Uw maandabonnement loopt door totdat het wordt opgezegd.
U kunt uw abonnement op elk gewenst moment aanpassen via de Tesla-app.
EAP bestaat ook niet meer als optie op een nieuwe.Camo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:25:
Wel bijzonder want op occasions krijg je nu geen EAP meer als ik op de website kijk, dit was één van de voordelen om direct bij tesla een gebruikt exemplaar aan te schaffen. De enige optie beschikbaar op dit moment is dan FSD á €99 per maand.
Er is natuurlijk nog geen FSD actief als je de FSD updaten nog niet gehad hebt. En met HW3 ga je natuurlijk niet de ervaring hebben als op HW4 auto's.carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:31:
Bij mij deed hij het net ook (zeer slecht) binnen de bebouwde kom. Totaal geen fsd natuurlijk. Maar raar dat ik AP kon aanzetten daar
Alsof je verwacht dat een M4 macbook hetzelfde presteert als een M5.
Absoluut onbegrijpelijk inderdaad. Gaat een boel bad-will maken. En dat is jammer bij zo’n goed product.pdidi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:50:
[...]
Snap niet dat Tesla dit gedaan heeft. Iemand die niet in dit topic zit weet niet het verschil
Zou zomaar waar kunnen zijn. Zou zomaar complete onzin kunnen zijn. Het aantal berichten hier en op x die medewerkers gesproken hebben en complete onzin vertellen is nogal fors.A_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:15:
Ik ben net terug van Tesla Den Haag om mijn auto weer op te halen.
Gevraagd naar FSD en RDW en er werd aangegeven dat alle auto's van Tesla zelf vandaag de benodigde updates hebben gehad.
Over 2 dagen krijgen de eerste 1100 FSD kopers het pakket en eind mei volgt de rest. Aldus medewerker Tesla.
Geen idee of het klopt, meer ter info.
Ben benieuwd of tesla inderdaad een gefaseerde uitrol nodig vind gezien alle testen en het hele rdw traject.
Bij een leaseauto kan je die 100 euro in mindering laten brengen op de bijtelling. Scheelt toch weer een hele hap.talkatoo schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:14:
[...]
....
Kopen kan echt totaal niet uit en inderdaad, wie neemt er structureel voor 100 euro per maand een abbo? Als je elke dag meer dan 200 km moet rijden kan ik mij er iets bij voorstellen, maar dan nog 100 euro.. bij 39 euro of lager zou ik structureel gaan overwegen om het aan te houden.
[ Voor 14% gewijzigd door RF1000 op 11-04-2026 09:40 ]
Je lijkt Groks bron geworden te zijnA_ve_D schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:15:
Ik ben net terug van Tesla Den Haag om mijn auto weer op te halen.
Gevraagd naar FSD en RDW en er werd aangegeven dat alle auto's van Tesla zelf vandaag de benodigde updates hebben gehad.
Geen idee of het klopt, meer ter info.
Ik zal het extra duidelijk formuleren voor je; als ik enkel dit abonnement nu afsluit, wordt FSD dan ook op mijn uitvoering M3 in de zeer nabije toekomst actief? Anders zou je maandelijks betalen voor iets waar je geen gebruik van kan maken.Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:17:
[...]
Je kan FSD pakket aanschaffen, al jaaaaren, maar heb je in de basis gewoon EAP met automatisch inparkeren. Verder niks.
[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 11-04-2026 10:13 . Reden: Quote weg ]
Hoe werkt dat dan?RF1000 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:37:
[...]
Bij een leaseauto kan je die 100 euro in mindering laten brengen op de bijtelling. Scheelt toch weer een hele hap.
Waarom kun je die 100 euro in mindering brengen op je bijtelling?
Bedankt!
Tweakers zijn al lang niet meer de (bijna) tech afgoden van vroeger..Maurice- schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:25:
[...]
als zelfs Tweakers niet snappen wat ze "aangeschaft" hebben.
Niemand heeft een glazen bol, en de bronnen zijn voor iedereen hetzelfde (nihil icm dosis annames. Er is vrijwel geen informatie vanuit tesla).Boost9898 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:38:
[...]
Doe eens normaal met je “zucht”.
Ik zal het extra duidelijk formuleren voor je; als ik enkel dit abonnement nu afsluit, wordt FSD dan ook op mijn uitvoering M3 in de zeer nabije toekomst actief? Anders zou je maandelijks betalen voor iets waar je geen gebruik van kan maken.
Maar vermoedelijk.. geen FSD Supervised op HW 3 in de nabije toekomst. Niet voor niks dat HW3 FSD Capability verkoopt ipv FSD Supervised. Die capability is wat altijd al beschikbaar was, en dus eigenlijk niks toevoegt.
De zucht komt voort dat het ongeveer (overdreven) de 40e keer is dat het gevraagd wordt in 1,5 paginaBoost9898 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:38:
[...]
Ik zal het extra duidelijk formuleren voor je; als ik enkel dit abonnement nu afsluit, wordt FSD dan ook op mijn uitvoering M3 in de zeer nabije toekomst actief? Anders zou je maandelijks betalen voor iets waar je geen gebruik van kan maken.
De goedkeuring zoals het RDW deze nu gedaan heeft geldt voor V14.x
V14.x draait niet op HW3.
Ik zou dus niet rekenen op zeer nabije toekomst. Een versie voor HW3 zal vermoedelijk het hele proces ook door moeten.
Dat zijn autokosten. Hier moet je werkgever aan meewerken. Meer info in het Lease topiccautje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:39:
[...]
Hoe werkt dat dan?
Bedankt!
Duidelijk geformuleerd: Nee.Boost9898 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:38:
[...]
Iets meer text en uitleg: lees dit topic de laatste paar pagina's
HW4?Davidas schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:40:
Wat is het ineens gezellig druk in dit topic. Daar gaan we…![]()
[Afbeelding]
Zakelijke leaseauto trouwens.
Zijn autokosten. Doe ik ook altijd met de tolgelden en heb mn achteraf geplaatste trekhaak (paste niet meer in het leasebudget) ook zo laten verrekenen. Simpelweg een mailtje naar de salarisadministratie. Kost de werkgever niks. Alleen wat moeite. Zodoende komende week maar eens vragen hoe ik die 99 euro structureel ga laten verrekenen.cautje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:39:
[...]
Hoe werkt dat dan?
Bedankt!
Voor Premium abonnement geldt hetzelfde.
Bij afsluiten wordt er direct 99 euro afgeschreven. Als je het weer opzegt, blijft FSD een maand actief en beëindigd je abonnement daarna. Bij beindigen in de app kun je een reden opgeven, maar er is geen mogelijkheid tot aanvragen refund, zelfs niet als je het binnen een uur na de eerste rit opzegt.cautje schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:33:
Ervaring rijker, illusie armer
Wie heeft er de link naar de type goedkeuring?
Ik heb het vermoeden dat HW4 ook niet voldoende is, ik denk dat je een juniper of highland nodig hebt, immer enkel die auto’s hebben die speciale reiniging voor de front camera’s met de ruitenwissers.
Ik ben dus benieuwd of er al HW4 van niet highland of juniper zijn
Ik heb het vermoeden dat HW4 ook niet voldoende is, ik denk dat je een juniper of highland nodig hebt, immer enkel die auto’s hebben die speciale reiniging voor de front camera’s met de ruitenwissers.
Knip
[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 11-04-2026 10:12 . Reden: Maak een TR aan ]
Weet iemand of het met FSD Supervised werk ook nog mogelijk is te wisselen tussen FSD en AP?
Want FSD leunt op de navigatie toch? Ik rijd regelmatig stukken waar ik de weg gewoon ken zonder de navigatie, daar gebruik ik dan nu AP. Of kan FSD ook gewoon werken zonder ingestelde navigatie?
Wellicht dat iemand dat bij de proefrit ff kan checken
Want FSD leunt op de navigatie toch? Ik rijd regelmatig stukken waar ik de weg gewoon ken zonder de navigatie, daar gebruik ik dan nu AP. Of kan FSD ook gewoon werken zonder ingestelde navigatie?
Heb een hw4 zonder front camera. Het is dus geen vereisteloxr25 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:44:
Ik ga het zeker eens proberen maar vind de prijs wat hoog. Bovendien rijd ik voornamelijk buiten Nederland dus aan FSD heb ik nog niet veel. EAP zou evt. wel een verbetering zijn. Die kan ik nog kopen in de Tesla app.pdidi schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:22:
[...]
Ik kan nog steeds heel goed leven met TACC/Autosteer, maar als je het zo negatief ervaart kan ik je alleen maar aanraden om FSD eens te proberen. Misschien is het die 99 euro/pm voor jou wel waard. Kijk hiervoor in het FSD topic
[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 11-04-2026 09:49 ]
Yep, ik heb hem ook staan om aan te schaffen in de app(model 3 highland) Ik heb nog wel de softwareversie 2026.2.9.2loxr25 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:44:
@Hayte Zou het een idee zijn om in jouw artikel heel duidelijk te vermelden dat dit alleen voor HW4 Tesla's is?
De ranger die hier afgelopen week was om de ruit te reinigen zei wel dat het kan betekenen dat fsd op een bepaald moment weigert. Ben blij dat ik het net heb laten doen, denk dat het druk wordt komende tijd.aaroenz0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:49:
[...]
Heb een hw4 zonder front camera. Het is dus geen vereiste
Dan moet je ws heel snel zijn, want de optie is bij mij (hw4) sinds vannacht weg.Bobmeister schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:49:
[...]
Ik ga het zeker eens proberen maar vind de prijs wat hoog. Bovendien rijd ik voornamelijk buiten Nederland dus aan FSD heb ik nog niet veel. EAP zou evt. wel een verbetering zijn. Die kan ik nog kopen in de Tesla app.
Iemand postte net dat de uitrol de 17e pas zou beginnen?
FSD vervangt AP. Dus je kan niet wisselen. Het is of TACC of FSD met een geldige abbo/aankoop. Zeg je de abbo op, dan verwacht ik dat je weer TACC/AP hebt.sanzut schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:48:
Weet iemand of het met FSD Supervised werk ook nog mogelijk is te wisselen tussen FSD en AP?
Ik heb het zojuist aangeschaft via de app. Zodra de juiste software update klaar staat krijg ik een melding. Er wordt pas afgeschreven vanaf het moment dat de software gebruikt kan worden
<knip>
[ Voor 97% gewijzigd door wian op 11-04-2026 10:19 . Reden: verplaatst door modje, bericht is overbodig in dit topic ]
Service centre gebeld, robot neemt op en zegt dat je om fsd te activeren het FSD icoon moet aantikken.
Iemand dat al gezien?
PS anderhalf jaar om dit voor te bereiden en op 11 april staat er op de website van tesla niets over wanneer het gaat werken. Marketing blunder.
Iemand dat al gezien?
PS anderhalf jaar om dit voor te bereiden en op 11 april staat er op de website van tesla niets over wanneer het gaat werken. Marketing blunder.
Verwacht de auto’s met een geldige abbo of aankoop als eerst geupdate worden en daarna de rest.Kingfisher1978 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:56:
Ik heb het zojuist aangeschaft via de app. Zodra de juiste software update klaar staat krijg ik een melding. Er wordt pas afgeschreven vanaf het moment dat de software gebruikt kan worden
Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.
:strip_exif()/f/image/1t6c3kp5RP7p65zY5v7WsSls.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/6Y4jaWVFnuQGrhodG04FKNKh.png?f=user_large)
/f/image/SXL3lEEn0wC36hiO350eF7aq.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/aYmK06gS6eX5eDdmwtZax8xN.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SU23j98VrtaIIbtFkqN4Qh4u.jpg?f=fotoalbum_large)