• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
@MisterX Dat kan ik bevestigen. Dit staat er bij HW4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzPyLjbCVsUHmJxaJX6BUO_cRNQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3XSH1C1YMnAhs8gbpUjLPl5u.png?f=fotoalbum_large

• GarageGoblin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTfi0t3zPcVh4FPkvHf5aTN9Re8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JjjzqqDvJD8Q4Xntu9pqBWjd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zag net in dit forum een bericht voorbij komen dat camera schoon gemaakt moet worden voor sommige voertuigen. Val ik daar dan ook onder? Er staat enkel "aanbevolen indien nodig". Auto heeft pas 8.000 km gereden, half jaartje oud. Lijkt mij sterk dat hij nu al schoongemaakt moet worden? En is het niet iets dat je zelf kan doen en kan afvinken? Ik hoop in ieder geval niet dat dit een belemmering wordt voor FSD. Als iemand meer weet, hoor ik het graag!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:00
GarageGoblin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 06:29:
[Afbeelding]

Ik zag net in dit forum een bericht voorbij komen dat camera schoon gemaakt moet worden voor sommige voertuigen. Val ik daar dan ook onder? Er staat enkel "aanbevolen indien nodig". Auto heeft pas 8.000 km gereden, half jaartje oud. Lijkt mij sterk dat hij nu al schoongemaakt moet worden? En is het niet iets dat je zelf kan doen en kan afvinken? Ik hoop in ieder geval niet dat dit een belemmering wordt voor FSD. Als iemand meer weet, hoor ik het graag!
Is normaal, eerste jaar gassen de kunstoffen nog na en dat komt ook op je ruiten. Het is een makkelijk klusje om eea ff los te halen en te poetsen. Ik doe het zelf elke maand of 2 even :)

Hoe je de melding uit de app bij service krijgt..
Misschien door in de auto aan te vinken dat je het gedaan hebt in het servicemenu. Zal zo eens kijken.

• Mar.tin
Uit het complete gebrek aan video’s concludeer ik dat het nog niemand gelukt is om het daadwerkelijk te gebruiken?

• Calibra 4 life
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:47
GarageGoblin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 06:29:
[Afbeelding]

Mijn auto is bijna 2 jaar oud. Ik heb momenteel ook op aanbeveling van Tesla een camera reiniging ingepland staan bij het service center. Ik heb een uurtje geleden kunnen subscriben op FSD. Dat advies werkt dus niet blokkerend voor je FSD aanvraag

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
Ik heb ook de optie voor FSD met mijn HW3 Model 3 uit 2023!!

Ik heb het gelijk afgesloten. Straks proberen!! Spannend!

[ Voor 33% gewijzigd door turkeyhakan op 11-04-2026 06:45 ]

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:31
Heeft er een belg dit abbo al kunnen afsluiten? ( ik rij vaak in NL)

Ik heb die service nota openstaan van camera reinigen, kan dit enkel bij Tesla? Of zelf?

Bij degene met abbo, is de koopoptie nog beschikbaar?

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:14

spartacusNLD

This is Sparta!!

Okeeee letsss goooo... Zojuist kunnen activeren op een 2023 Highland Model 3.

Mooi dat we pas gaan betalen als de update daadwerkelijk in je Tesla geland is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIMz1mECkqdoPpH2yYIzg7_oZl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Ow1PEZuokaS5t1JQSM4kEH8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 11-04-2026 06:48 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:08
Werkt het al bij iemand ?

• Dabba681
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:06
Model y hw 3 hier, ook alleen de capability. Best wel balen :(

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
FSD is nu ook aan te schaffen in de app/ auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja4zVBXH4OthSz0npaZtkRqGEPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJS7JiizFBvcRr5oZZXjtep9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door ndjong op 11-04-2026 07:05 ]

• Mar.tin
Er gaan een boel HW3 mensen zijn die de kleine lettertjes niet goed lezen en diep teleurgesteld zijn denk ik.. (alleen al gezien het aantal vragen hier).

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:59
FSD abonnement afgesloten nog vannacht om 3uur (helaas nog geen update) :P
Tijdje geleden is de camera al schoongemaakt bij Tesla.

(Erg slecht geslapen vannacht, net een klein kind wat jarig is vandaag en wacht op de visite (SW update) 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door xares op 11-04-2026 07:04 ]

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:17
Voor HW3 is het dus gewoon EAP. Dat heb ik al. Dus ik betaald dan 49 euro voor eigenlijk helemaal niets.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:52
Zojuist ook gelijk maar abonnement aangezet. Ik heb een model Y juniper. Geen EAP, dus kost me 99 per maand. Nu hopen dat ik heel snel de software update kan afdwingen.

• Mar.tin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8rYVZCWgJ1MM1eMQSYKuikafQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJO7Z9wTOuSOliWp3SXlLKju.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook na een herstart van de auto nog geen beschikbaarheid of update.

2026.2.9.1 Juniper met gekochte FSD

Ben benieuwd of het zo om 10:00 al beschikbaar is met de proefrit!

• Dekleijn
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:49
xares schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:04:

(Erg slecht geslapen vannacht, net een klein kind wat jarig is vandaag en wacht op de visite (SW update) 8)7 )
Denk aan je gezondheid he, het is maar een auto….

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:04:
Voor HW3 is het dus gewoon EAP. Dat heb ik al. Dus ik betaald dan 49 euro voor eigenlijk helemaal niets.
Nou ja volgens mij kan je het wel aanzetten maar gaat er niks vanaf tot het ooit mogelijk is te rijden met FSD op HW3 :P

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
xares schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:04:

Ik zou precies hetzelfde hebben. Ik denk dat met dit soort dingen in ons allemaal een klein kind schuilt. Ik heb zelf nog HW3, maar wil de overstap maken naar een nieuwe Y. De vrouw blokkeert het nog een beetje, maar met FSD gaat ze wel overstag. Ze is namelijk een angstige rijdster en denkt dat fsd haar wel kan helpen. Dus voor zondag een self drive proefrit ingepland. Dus ik zit nu als een klein kind te wachten tot ik zondag op die koopknop kan drukken🫣

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
turkeyhakan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 06:39:
Ik heb ook de optie voor FSD met mijn HW3 Model 3 uit 2023!!

Ik heb het gelijk afgesloten. Straks proberen!! Spannend!
Eap uitproberen bedoel je?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Opzouten
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:30
Ik kon het nu ook afsluiten op m’n highland. Direct gedaan. De update zal wel ergens begin juni kome ga ik vanuit.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:48
Heeft FSD dezelfde nag als de normale autosteer? Of een tandje minder/relaxter?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:40
Inspired schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:17:
Heeft FSD dezelfde nag als de normale autosteer? Of een tandje minder/relaxter?
Dat gaan we ervaren!

Helaas staat onze HW4 M3 bij Tesla voor service en is de leenauto een van de laatste MY’s (2024) met HW3. Er zit wel FSD op de leenauto maar helaas heb ik daar dus vrij weinig aan.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• hansvanhengel
  • Laatst online: 18:52
Opzouten schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:15:
Ik kon het nu ook afsluiten op m’n highland. Direct gedaan. De update zal wel ergens begin juni kome ga ik vanuit.
Toch wel wat eerder dan dat hoop ik. Tesla heeft er ook echt veel baat bij dit snel uit te rollen. Ik verwacht dat dit al wel klaar staat. Wellicht een gecontroleerde uitrol.

• R2-D2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Abbo ook maar afgesloten voor mijn Model Y RWD 2026, hopelijk straks autonoom boodschappen ophalen! 😏

• Opzouten
hansvanhengel schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:25:
[...]

Toch wel wat eerder dan dat hoop ik. Tesla heeft er ook echt veel baat bij dit snel uit te rollen. Ik verwacht dat dit al wel klaar staat. Wellicht een gecontroleerde uitrol.
Er staat toch overal dat eerst fsd kopers van het 1e uur het krijgen en ergens eind mei de rest pas?

• Dekleijn
Ik heb ook opeens de ‘precision cleaning’ melding. Is dat iets wat je zelf kan en mag doen?

Ik probeer een service afspraak te maken, maar dat kan pas over 6 weken :(

Tips zijn welkom..

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:01
ZeRoC00L schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:14:
[...]

Eap uitproberen bedoel je?
We gaan zien of het een dure EAP is :-) Gelijk maar een ritje gepland naar Duitsland. Ben benieuwd. Als het (nog) niets is, annuleer ik het weer.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hier een Model 3 uit 2022 met standaard autopilot en HW3 met software 2026.8.6. Kon het "Full Self-Driving Capability" abonnement voor 99 p/m afsluiten in de Tesla app en heb dit gedaan. Software update was niet nodig en heb direct een "Summon" optie in de app. Snel aankleden en kijken waarop ik me precies heb geabonneerd :9

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:08
FSD kopen is wel verdwenen maar kan geen abo afnemen - Model S Plaid (2023 met HW4)… Argh! :P

Edit: Zie wel een windshield precision cleaning service verzoek staan. Heb deze maar gelijk aangevraagd.

[ Voor 36% gewijzigd door Nexz op 11-04-2026 07:36 ]

• carpebios
Ik zag gisteren dus ook die service afspraak staan en moest sowieso dat interieurfilter vervangen. Dus maandag een afspraak gemaakt hiervoor.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• carpebios
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:30:
Hier een Model 3 uit 2022 met standaard autopilot en HW3 met software 2026.8.6. Kon het "Full Self-Driving Capability" abonnement voor 99 p/m afsluiten in de Tesla app en heb dit gedaan. Software update was niet nodig en heb direct een "Summon" optie in de app. Snel aankleden en kijken waarop ik me precies heb geabonneerd :9
Dat wordt een tegenvaller ;)

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Iedereen veel plezier met de nieuwe functie, goed testen en ik zie de video’s hopelijk hier wel verschijnen. Mijn zoektocht naar een LFP Model 3 vanaf 2020 nemen nu wel een wending om toch ipv HW3 naar HW4 te gaan kijken. Ondanks dat ik amper meer km’ers rijdt en het om een 2e auto gaat. Maar de techniek is gewoon erg cool!

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39
R2-D2 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:26:
Abbo ook maar afgesloten voor mijn Model Y RWD 2026, hopelijk straks autonoom boodschappen ophalen! 😏
Ik heb het idee dat een hoop mensen hier wel erg enthousiast zijn. Hebben jullie echt de illusie dat dit in de loop van vandaag al te gebruiken gaat zijn?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50

RvV

Bij mijn HW3 Y is de app inmiddels aangepast. Een abbo voor 99 en de koop optie is weer beschikbaar geworden voor 7500.
Voorlopig doe ik nog helemaal niks maar zal binnenkort wel eens een testritje doen. Stiekem ben ik toch wel benieuwd naar de werking, maar aangezien het supervised is, vraag ik mij af of ik er in het dagelijks gebruik heel blij van zou worden. Als ik nog steeds moet opletten, dan kan ik net zo goed een beetje aan dat stuur draaien.. misschien moet ik het eens ervaren. En of het ooit op hw3 gaat komen in NL is weer een ander verhaal.

Y'24

• Dekleijn
RvV schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:38:
Bij mijn HW3 Y is de app inmiddels aangepast. Een abbo voor 99 en de koop optie is weer beschikbaar geworden voor 7500.
Voorlopig doe ik nog helemaal niks maar zal binnenkort wel eens een testritje doen. Stiekem ben ik toch wel benieuwd naar de werking, maar aangezien het supervised is, vraag ik mij af of ik er in het dagelijks gebruik heel blij van zou worden. Als ik nog steeds moet opletten, dan kan ik net zo goed een beetje aan dat stuur draaien.. misschien moet ik het eens ervaren. En of het ooit op hw3 gaat komen in NL is weer een ander verhaal.
Voor 99 euro heb je antwoord op je vraag.

• patrickt35
Maverick schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:38:
[...]

Ik heb het idee dat een hoop mensen hier wel erg enthousiast zijn. Hebben jullie echt de illusie dat dit in de loop van vandaag al te gebruiken gaat zijn?
Ik denk van wel aangezien de auto's voor een self-drive proefrit het ook al hebben.

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:55
RvV schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:38:
Stiekem ben ik toch wel benieuwd naar de werking, maar aangezien het supervised is, vraag ik mij af of ik er in het dagelijks gebruik heel blij van zou worden. Als ik nog steeds moet opletten, dan kan ik net zo goed een beetje aan dat stuur draaien.. misschien moet ik het eens ervaren.
Idd mij boeit het niet zolang het supervised is. Maar hopelijk betalen genoeg mensen het abbo voor FSD zodat het getraind en getest kan worden, zodat unsupervised er ook kan komen.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 14:58

Damian

Insane Obtrusion

Poeh als er hier al zoveel mensen niet goed lezen en klakkeloos de FSD optie aanschaffen op hun HW3 auto kan ik me niet indenken hoeveel mensen dat in NL doen.

Gaat veel gezeik geven denk ik…

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:18
ndjong schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 06:59:
FSD is nu ook aan te schaffen in de app/ auto.

[Afbeelding]
Zou je t dan al direct kunnen gebruiken?

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:53
Hier twee Tesla’s staan maar allebei nog op 2026.2.3

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
WouterL schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:46:
[...]

Zou je t dan al direct kunnen gebruiken?
Ik hoop snel, maar heb nog geen idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c64N1rwBHO0pMSAKMwJH11ILx9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfGewXn4SwqGjyh0eX4FFxt7.jpg?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
Damian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:44:
Poeh als er hier al zoveel mensen niet goed lezen en klakkeloos de FSD optie aanschaffen op hun HW3 auto kan ik me niet indenken hoeveel mensen dat in NL doen.

Gaat veel gezeik geven denk ik…
Agree. Tesla zou moeten stoppen met het aanbieden voor HW3 wat mij betreft.

Heel eerlijk hadden ze het tot aan nu nooit aan moeten bieden. Iets wat je niet hebt moet je niet verkopen. Niet op deze manier.

En nu €99 zieltjes verkopen aan HW3 eigenaren is bijna oplichting. Het is nog niet eens €0,99 waard vergeleken met “echte” FSD.

• aaroenz0r
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:04
Lease rijder hier, m3 highland met basic autopilotn en heb net een fsd abbo afgesloten. Had gehoopt dat ik al gebruik kon maken van de eap functies, maar vrees dat dat pas het geval is als de hele auto overgaat naar FSD

• Mar.tin
Maverick schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:38:
[...]

Mijn verwachting daarop ga ik zometeen om 10:00 met een proefrit bijstellen. Ik heb 50/50 het idee dat het nog niet beschikbaar komt vandaag. Ook niet op de proefrit wagens.

Maar als de proefritwagens het wel hebben heb ik best hoop. Dat er in de loop van de ochtend, of uiterlijk morgen wat gaat rommelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mar.tin op 11-04-2026 07:57 ]

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:08
Misschien al genoemd maar Je moet ook een quiz doen sxhojnbaar voor het geactiveerd wordt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OMmWG1tarQ2Qy4o_IxcXLCHRnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcSlxjas6BJXGdCrbLe36zES.jpg?f=fotoalbum_large

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:04
aaroenz0r schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:55:
Lease rijder hier, m3 highland met basic autopilotn en heb net een fsd abbo afgesloten. Had gehoopt dat ik al gebruik kon maken van de eap functies, maar vrees dat dat pas het geval is als de hele auto overgaat naar FSD
Ook lease hier, de athlon mailbox zal maandag wel uitpuilen met verzoeken of fsd meegeleased kan worden. Zou toch een mooie bruto netto zijn ;)

• patrickt35
karel_G_1981 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:58:
Misschien al genoemd maar Je moet ook een quiz doen sxhojnbaar voor het geactiveerd wordt
[Afbeelding]
21°C. Zal vast niet hier zijn😂

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:39
Poeh leuk wakker worden maar door 7 volgehypte pagina's ook te laat op m'n werk.

Abonnement afgesloten en toevallig vorige week camerareiniging gehad. Als early adopters lopen we wel een eventuele gratis proefmaand mis zeker? 😅

• Prom0
  • Laatst online: 23:12
Ik heb net een reactie van een medewerker van Tesla Purmerend. Die geeft aan dat ze de 17e beginnen met de proefrit.

• MisterX
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:49
wian schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:30:
Als t goed is zie je net als bij mijn screenshot hierboven staat dat FSD (nog) niet beschikbaar is voor jouw model. Mensen die het betreft staat er netjes bij dat het wel in het pakket zit.

• Prom0
Ik zie dat mijn app ook is aangepast. Ik heb en de mogelijkheid om fsd te abonneren en te kopen d.m.v. sliden naar rechts.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:03

ChUcKiE

Dus........

En wat zijn de voorwaarden technisch gezien?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• RallyBanally
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:08
ndjong schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 07:51:
[...]

Ik hoop snel, maar heb nog geen idee:

[Afbeelding]
Hier ook abb geactiveerd, maar nog niet actief in de auto. Ben benieuwd.

• carpebios
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4IaHUnmoXIHg8nRwkNrjdWVodE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVuzgWez0GU4jx4dnDloCprH.jpg?f=fotoalbum_large

• Mar.tin
Prom0 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:06:
Ik heb net een reactie van een medewerker van Tesla Purmerend. Die geeft aan dat ze de 17e beginnen met de proefrit.
Dat ze vanaf de 17e FSD in de proefritten hebben?

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Zou je het FSD abonnement ook voor maar 1 maand kunnen nemen.
Gewoon om te proberen, en wellicht straks op weg naar vakantie (mits goedgekeurd in andere landen).

• patrickt35
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:13:
[...]

Volgens mij zit jij de klok vooruit te kijken😂

• carpebios
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:14:
[...]

En wat staat er nu bij instellingen?
Zelfde als ik al had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XjQxfi5ljE5gK7fZ6y71TkEwtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IohUrsnMe1aitYhZZ0ouYF1G.jpg?f=fotoalbum_large

• RallyBanally
  • Laatst online: 21:08
avdl72 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:15:
Zou je het FSD abonnement ook voor maar 1 maand kunnen nemen.
Gewoon om te proberen, en wellicht straks op weg naar vakantie (mits goedgekeurd in andere landen).
Yes

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:14
Hier voor een Model Y HW3 uit ‘23 met EAP is het abonnement 49€, er stond bij dat het nog niet beschikbaar is maar heb de upgrade wel kunnen kopen met een factuur. Verschil is wel dat er Full Self Driving Capability bij staat in plaats van Supervised.

[ Voor 20% gewijzigd door pretpik op 11-04-2026 08:36 ]

• Prom0
Mar.tin schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:13:
[...]

Hi,

Bedankt voor de aanmelding voor een proefrit. Vanaf de 17e zullen we de FSD drives faciliteren. Dit weekend is het helaas nog niet mogelijk.

Gr,
Tesla

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:52
Spannend om te volgen. Als Belg helemaal niets..
Hopelijk volgt dat ook 'snel'. Zou het alleen al voor de zomervakantie afnemen maar dat zal te optimistisch zijn.

• Mar.tin
patrickt35 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:15:
[...]

Volgens mij zit jij de klok vooruit te kijken😂
Het valt me nog mee. Blijkbaar wordt het beter als je ouder wordt :+

• JoooostB
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-04 15:22
pretpik schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:17:
Hier voor een Model Y HW3 uit ‘23 met EAP is het abonnement 49€, er stond bij dat het nog niet beschikbaar is maar heb de upgrade wel kunnen kopen met een factuur. Verschil is wel dat we Full Self Driving Capability bij staat in plaats van Supervised.
Hier vergelijkbaar, heb een “Full Self-Driving Capability” abonnement kunnen afsluiten op een Model 3 LR uit 2021, met HW3 (zonder EAP), voor 99 euro per maand. Ik ben benieuwd wat dat in de praktijk betekent.

Tesla Model 3 AWD 19" 2021 | Renault 5 Techno 52kWh 150pk | 11 kWp PV | Itho WPU 4G | https://www.tindie.com/products/35869/

• Maurice-
JoooostB schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:25:
[...]

Hier vergelijkbaar, heb een “Full Self-Driving Capability abonnement kunnen afsluiten op een Model 3 LR uit 2021 met HW3 (zonder EAP) voor 99 euro per maand. Ik ben benieuwd wat dat in de praktijk betekent.
Met HW3 krijg je EAP voor de prijs van FSD HW4.

• A. Ben
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:50
Weet iemand ook welke versie FSD dan beschikbaar word? v13 of v14?

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:56
Maurice- schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:26:
[...]

Met HW3 krijg je EAP voor de prijs van FSD HW4.
Ja, kan geen kwaad om mensen daarvoor te waarschuwen, anders komen straks de opmerkingen weer dat het systeem niet werkt en levensgevaarlijk is.

• michaeltb
  • Laatst online: 14-04 12:51
Wat is nu de belofte voor hw3? Als ik de fotos zie van de uitleg over fsd dan is dit niet meer dan de normale autopilot wat er standaard op zit? Full FSD lijkt me er niet in te zitten?

• gjcvro
michaeltb schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:29:
Wat is nu de belofte voor hw3? Als ik de fotos zie van de uitleg over fsd dan is dit niet meer dan het normale autopilot wat er standaard op zit? Full FSD lijkt me er niet in te zitten?
Dat zie je goed, tenminste het is dezelfde FSD (wat een fractie meer is dan autopilot) die we altijd al hadden.

• maverick0611
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-04 13:01
michaeltb schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:29:
Wat is nu de belofte voor hw3? Als ik de fotos zie van de uitleg over fsd dan is dit niet meer dan de normale autopilot wat er standaard op zit? Full FSD lijkt me er niet in te zitten?
Ga er maar vanuit datje (nog) geen FSD op dit moment krijgt

• walto
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:14
A. Ben schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:27:
Weet iemand ook welke versie FSD dan beschikbaar word? v13 of v14?
Bij mij staat er v14.2.2.5 op.

Enjoying life

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:14
Dat is volgens mij niet helemaal waar, ik heb al EAP en toch FSD Capability kunnen afsluiten zij het 50% minder.

• Ingmar7
  • Laatst online: 22:07
patrickt35 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:07:
[...]

Toch lekker om op een vrijdagavond 3800 euro uit te geven. 😂
Ik had de upgrade naar naar FSD in februari gedaan, was wel even een gok, maar goed uitgepakt 8)

• sjoerdberendsen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-04 09:53
Zojuist voor mijn lease Model Y 2024 HW3 FSD geleased voor €99 pm. Vreemd genoeg zie ik dat het bedrag al wel is afgeschreven van mijn creditcard, waarbij sommigen in dit forum vertellen dat het bedrag na aanschaf er nog niet vanaf is.

• JoeBlack2k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

JoeBlack2k

I Love Hilary

sjoerdberendsen schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:36:
Zojuist voor mijn lease Model Y 2024 HW3 FSD geleased voor €99 pm. Vreemd genoeg zie ik dat het bedrag al wel is afgeschreven van mijn creditcard, waarbij sommigen in dit forum vertellen dat het bedrag na aanschaf er nog niet vanaf is.
Bij HW4 moet je wachten op een update en wordt er pas afgerekend als je die hebt, met HW3 is het gewoon EAP en dat bestaat al dus betaal je direct.

HW3 heeft geen FSD op dit moment. punt.

[ Voor 8% gewijzigd door JoeBlack2k op 11-04-2026 08:38 ]

Hilary Duff 4-Life

• Maurice-
pretpik schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:35:
Dat is volgens mij niet helemaal waar, ik heb al EAP en toch FSD Capability kunnen afsluiten zij het 50% minder.
Als je HW3 hebt staat er in de grijze tekst toch echt wat anders. Maar wel een beetje vreemd dat ze het überhaupt als optie geven, gaat voor een hoop teleurstelling zorgen.

• talkatoo
  • Laatst online: 22:23
Ik heb vanmorgen ook maar voor 49 euro een abbo afgesloten, HW4, M3P (met EAP).

Lijkt mij het meest waarschijnlijk dat HW3 FSD er hier nooit gaat komen, FSD is natuurlijk maanden getest op HW4, om de goedkeuring te krijgen voor HW3 is weer een proces van maanden nodig om aan te tonen dat het echt veilig is.

• carpebios
JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:37:
[...]

Bij HW4 moet je wachten op een update en wordt er pas afgerekend als je die hebt, met HW3 is het gewoon EAP en dat bestaat al dus betaal je direct.

Hoe raar is het dan dat je met EAP dus 50 euro betaald. Dus voor niets? Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn of in ieder geval dat ze het niet direct afschrijven maar bij een eventuele release.

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-04 10:54
Laten we die hw3 petitie maar starten dan! Niet voor niks een model 3 met duur fsd pakket gekocht 😔

Fanaleds.com

• Ingmar7
  • Laatst online: 22:07
FreakGIB schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 01:16:
Krijgen we nu ook toegang tot Grok eigenlijk helemaal niet gevraagd bij mijn Rit of dat er al in zit?
Nederland is erg goed geweest voor Tesla, nu zou je verwachten dat Tesla iets aardigs terug doet voor Nederland…..

• Masterchiev
  • Laatst online: 00:32
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:40:
[...]

Hoe raar is het dan dat je met EAP dus 50 euro betaald. Dus voor niets? Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn of in ieder geval dat ze het niet direct afschrijven maar bij een eventuele release.
Je krijgt de oude FSD mogelijkheden denk ik. Het is niet voor HW3. Misschien in de toekomst dat er een lite variant komt.

• gjcvro
pretpik schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:35:
Nou, laat het weten, maar lees even dit topic de laatste pagina's ff door en kijk goed naar de verschillende plaatjes van de FSD tekst en gooi dan pas je 50 euro weg.
Tesla FSD in NL: Ride‑alongs en ervaringen met FSD

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:40:
[...]

Ja fair, als ik Tesla.was had ik geroepen dat het nu eerst HW4 is voor een "testfase" en gewoon HW3 gebruikers het nooit aan te bieden.. maarja ze hebben mij niets gevraagd :+

Hilary Duff 4-Life

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:36

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:37:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_xFlAq48cxwqDtS7XYpp1iM_6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaE3bGGID4WrntJfNz9oAXlK.jpg?f=fotoalbum_large

• Opzouten
Hw3 is oud en beperkt, snap niet dat mensen denken dat ze fsd krijgen hier in Nederland. Tijd om een juniper of highland te kopen zou ik zeggen!

• Masterchiev
Ingmar7 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:42:
[...]

Nederland is erg goed geweest voor Tesla, nu zou je verwachten dat Tesla iets aardigs terug doet voor Nederland…..
We gaan zien hoe de update eruitziet. Tot nu is nog geen enkele tesla geupdate behalve die al naar 2.9.1 zijn gegaan. Maar of dat de uiteindelijke update is die het activeert is nog niet bekend.

• carpebios
Opzouten schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:43:
Hw3 is oud en beperkt, snap niet dat mensen denken dat ze fsd krijgen hier in Nederland. Tijd om een juniper of highland te kopen zou ik zeggen!
Nog geen 3 jaar oud is mijn auto. Dus nu maar een nieuwe kopen?

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-04 10:54
Opzouten schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:43:
Sorry maar wat een kortzichtige reactie. Niet iedereen heeft daar het geld voor ook he. Daarnaast is mijn auto verder nog perfect. En tevens werkt fsd ook goed in Amerika op hw3. Dus...

Fanaleds.com

• Opzouten
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:43:
[...]

Je auto is veel ouder, aanschaf datum = niet hetzelfde als wanneer een model is gebouwd.

• Masterchiev
[...]

Als het heel belangrijk voor je is, is dat een optie.

• Dekleijn
Ingmar7 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:42:
[...]

Dat zal voor een groot deel bij de Europese commissie hangen…

• Masterchiev
Bose321 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:44:
[...]

Sorry maar wat een kortzichtige reactie. Niet iedereen heeft daar het geld voor ook he. Daarnaast is mijn auto verder nog perfect. En tevens werkt fsd ook goed in Amerika op hw3. Dus...
Maar niet goedgekeurd in de EU, vooralsnog. Ik zou gewoon jaartje wachten en kijken naar de ontwikkelingen.

• carpebios
Opzouten schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:44:
[...]

Je auto is veel ouder, aanschaf datum = niet hetzelfde als wanneer een model is gebouwd.
Aja, nu zie ik het, hij is 54 jaar oud. Ze zijn er in de tweede wereldoorlog mee begonnen, maar 54 jaar geleden is hij afgebouwd met HW3. 54 jaar later verkocht! :+

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

[...]

Je hebt de auto gekocht met hardware die al redelijk end of life was toen je hem kocht... dus ja die is nu al oud. het is net als je een Nintendo Switch koopt een week voordat de Switch 2 uit komt.. verwacht je dan nieuwe games omdat je hem net hebt gekocht?

Hilary Duff 4-Life

• hansworst1
  • Laatst online: 22:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g0QuX58wOcdLfyy_msba1Pv_ac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ju1ZyuLeTpJYPR55FskC1RFE.png?f=fotoalbum_large

Beschikbaar in mijn app…. Voor mij helaas te duur. Ben benieuwd naar de ervaringen!

[ Voor 7% gewijzigd door hansworst1 op 11-04-2026 08:47 ]

• carpebios
JoeBlack2k schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:46:
[...]

Je hebt de auto gekocht met hardware die al redelijk end of life was toen je hem kocht... dus ja die is nu al oud. het is net als je een Nintendo Switch koopt een week voordat de Switch 2 uit komt.. verwacht je dan nieuwe games omdat je hem net hebt gekocht?
Het is niet dat Tesla mij die optie gaf, ik bestelde hem en ik kreeg hem met HW3.

• JoeBlack2k

JoeBlack2k

I Love Hilary

Je doet je naam eer aan.. hier waren we al een tijdje :o

Hilary Duff 4-Life

• Opzouten
carpebios schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 08:45:
[...]

Aja, nu zie ik het, hij is 54 jaar oud. Ze zijn er in de tweede wereldoorlog mee begonnen, maar 54 jaar geleden is hij afgebouwd met HW3. 54 jaar later verkocht! :+
Kijk ik heb ooit ook een domme fout gemaakt om in 2021 een Kia Niro te kopen terwijl in 22 het nieuwste model uit kwam. In feite kocht ik een 2016 model. Met alle gedateerde opties van dien. Dat is lullig maar zo gaat dit nou eenmaal. Heb dus best lang gewacht op een juniper want ik wilde al een tesla sinds 2023. En m’n highland Héb ik nu bijna een jaar, ook zitten wachten daarop.
Pagina: 1 ... 17 ... 38 Laatste

Let op:
Even voor de duidelijkheid: het bespreken of delen van informatie om FSD eerder te activeren is niet de bedoeling. Ja wellicht kan het , zit de software al in de auto, etc. Maar de goedkeuring zal eerst moeten komen alvorens Tesla wettelijk FSD mag activeren. We zijn Tweakers en “tweaken” graag dingen maar we blijven binnen de wettelijke kaders.