Nou, hier komt mijn relaas.
Gistermiddag bij ontvangst: geleverd zoals beloofd op maandag 9-2 in mooie verpakking, lange usb-c/usb-c kabel, 2 leuke stickers, en de DOT was 98% vol. Leuk kaartje dat ik bij de eerste 1000 zit.
Maar tot zover de positieve ervaringen. Er staat op het kaartje "Laat je ons weten wat je ervan vindt?" maar er staat niet bij hoe/waar ik dat moet laten weten en toen zag ik vanmorgen dit topic dus mag ik hier "los gaan".
Het koppelen met een Samsung S23 ging niet gelijk goed. Het was onduidelijk of je de DOT nu moest opzoeken in de Bluetooth-lijst van je telefoon of dat de app hem zelf zou vinden. Het bleek het laatste.
In de handleiding of online wordt niks uitgelegd over de verschillende kleurcombinaties. Ik bedoel dan niet het verticale balkje dat blauw is wanneer er een flitspaal aankomt, maar de andere knipperende lampjes links en rechts.
Ook staat er niks in uitgelegd hoe je makkelijk of snel meldingen kunt maken of kunt beoordelen. Volgens de website van Flitsmeister moet je dan op een knop drukken maar enige uitleg hierover ontbreekt.
Vervolgens in de avondspits mee gaan rijden op de A65 van Tilburg naar Vught met de nodige flitspalen.
Opmerkingen:
- toen ik tot 3x toe op mijn telefoon keek en de FM app wegklikte (niet afsloot) en mijn scherm vergrendelde, knipperden er een paar keer blauwe en rode lampjes op de DOT; totaal niet duidelijk waarom hij dat deed en wat dat betekende
- toen ik in de buurt van de eerste flitspaal kwam, hoorde ik niks; ik had muziek opstaan, maar echt heel zacht. Er gaat een blauw verticaal balkje knipperen en als je de flitspaal voorbij bent, knipper ie nog 2x en dan branden er even kort een blauw en rood lampje aan de zijkant, geen idee waarom hij dat doet, aanname is dat het betekent dat je de flitspaal voorbij bent.
- voor de tweede flitspaal de muziek uitgezet en toen hoorde ik wel een vrouwenstem "flitspaal" zeggen, enigszins krakend maar vooral echt heel erg zacht, ook op de hardste stand. Ik heb hem juist gekocht om ook een geluidssignaal te krijgen en niet enkel licht (ben nog kleurenblind ook, maar goed, blauw kan ik wel zien (paars niet)) maar dat is echt onvoldoende hard. Daarnaast ben ik gewend dat de app zegt "flitspaal 80 kilometer per uur" of "flitspaal rood en 50" maar die info ontbreekt. Daarnaast geeft de app mooi de afstand tot de flitspaal aan zodat je weet hoe lang je nog kunt uitrollen maar met de DOT heb je eigenlijk geen flauw idee hoever je er vanaf bent. Dat vind ik wel echt een gemis waarbij ik steeds minder blij van de DOT werd.
- voor de derde flitspaal deed hij helemaal niks; geen geluid, geen lampjes.
- toen was er een file en kwam er een (volgens mij) oranje streepje dat steeds korter wordt, maar ook hier, geen idee of het 3 kilometer of 1 kilometer is. Het kan ook groen geweest zijn (kleurenblind).
- toen de file ruimschoots voorbij was, kreeg ik 2x achter elkaar het geluid van 'file voorbij' te horen. Ook de keren erna na files, steeds 2x dat geluid.
- ik heb hem daarna uit de auto gehaald en 's avonds heb ik hem maar uitgezet want als ik hem oppakte om even te bekijken, dan sprong ie aan en kreeg ik op mijn telefoon een melding dat de DOT ingeschakeld was. Ik snap dat ik hem straks in de auto laat liggen dus dit is dan nog geen ramp.
- vanmorgen wilde ik hem aanzetten en hij deed helemaal niks. Ik kon de knopjes indrukken wat ik wilde maar niks werkte. Ik heb hem toen meegenomen naar de auto en even een seconde aan de usb-c kabel gelegd en toen ging ie wel aan. Heel raar en gaf ook gelijk echt mijn laatste beetje vertrouwen op.
- en hij gaf in de app 83% aan dus hij is 15% opgegaan terwijl ik er maar 35km mee heb gereden. Waar dan die +/- 1000km in de specs vandaan komt, geen idee, maar dat ga ik er zo nooit mee halen.
Ik kijk het nog even aan, misschien komen er wel snel updates maar tot op heden is mijn mening dat het een compleet overbodig en door FM opgehyped product is waar ze ff mee cashen maar waar je als gebruiker echt niks aan hebt behalve dan dat je je telefoonscherm (in een Tesla) niet aan hoeft te houden.
Maar omdat de informatievoorziening zo ondermaats is (te zacht geluid en geen aanvullende info over de soort flitser en de afstand), is me dat geen 50 euro waard.
[
Voor 6% gewijzigd door
Tilburg013 op 10-02-2026 12:11
. Reden: Vergeten datum erbij te zetten en extra opmerking over de gebrekkige handleiding ]