Zo staat het ook geadverteerd. Er wordt nergens gesproken over een GPS functionaliteit.dutchgio schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:57:
[...]
Ik neem aan dat ze dit anders wel aangekondigd hadden als extra feature, dan spaart het de batterij van je telefoon. Vermoed dat de basis nu nog steeds je telefoon is, en de DOT alleen bluetooth heeft om de melding af te spelen.
Bij mij wordt wel netjes verder afgespeeld (bijv Spotify podcasts).jip_86 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:42:
[...]
Het lijkt me dat FM nog wel actief draait maar berichten nu naar de DOT gaan ipv de audio te slopen. Ik heb gek genoeg hetzelfde probleem in mijn Tesla, dat hij het leuk vind om mijn podcast op pauze te zetten en daarna niet meer verder te herstarten.Hoop dat dat hiermee wel opgelost is.
Heb je het HSP profiel?
Met deze settings op Android werkt het lekker op mijn Tesla:
Zo heb ik het ook, afgezien van de vertraging. Wie weet helpt dat maar lijkt me onwaarschijnlijk.Allewijn schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:03:
[...]
Bij mij wordt wel netjes verder afgespeeld (bijv Spotify podcasts).
Heb je het HSP profiel?
Met deze settings op Android werkt het lekker op mijn Tesla:
[Afbeelding]
Zal wel een combi van podcastspeler zijn en de auto zelf. Maar nog geen tijd gehad om een andere app te testen.
Maar is FM wel
Iets voor Belgie..? Ik dacht altijd dat de waze community veel groter was en dat FM eerder voor NL goed is?
Iets voor Belgie..? Ik dacht altijd dat de waze community veel groter was en dat FM eerder voor NL goed is?
Ik merkte wel vaak dat de TomTom (ik heb er nog eentje met simkaart maar de verbinding heeft vaker wel dan niet kuren) z'n mobiele flitserswaarschuwingen achter lopen. 90% van de tijd zie ik de flitser niet. Meld ik dan wel netjes. Ik merk ook af ten toe dat de snelheidsaanduidingen niet kloppen. Soms weet ik de oorzaak: zone 50 verlengd. Ze verzetten hier de bordjes graag he8bt schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:21:
[...]
Ik draai Flitsmeister en Tomtom tijdelijk naast elkaar in Belgie, inclusief Tom. Flitsmeister op mijn gsm en tomtom op carplay. Merk wel groot verschil tussen de borden, Flitsmeister heeft het toch vaker correct.
De Tom nam ik omdat ik de One was te klein vond en de Two niet kon vinden. Dus nu aan het twijfelen om de Dot te nemen.
Heb jij toevallig de kwaliteit van de mobiele waarschuwingen vegeleken?
Zeker! Ik heb ook een test gedaan met waze en die zijn vrijwel hetzelfde. Persoonlijk vind ik FM beter werken en vind ik het erg fijn om te weten wanneer een stoplicht op groen gaat.rolelael schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:28:
Maar is FM wel
Tot nu toe maar 1 mobiele flitser gezien, deze stond wel op FM maar niet op TT. Verder heb ik bij FM meer waarschuwingen van bijv. stilstaande auto etc.Trent schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:51:
[...]
Ik merkte wel vaak dat de TomTom (ik heb er nog eentje met simkaart maar de verbinding heeft vaker wel dan niet kuren) z'n mobiele flitserswaarschuwingen achter lopen. 90% van de tijd zie ik de flitser niet. Meld ik dan wel netjes. Ik merk ook af ten toe dat de snelheidsaanduidingen niet kloppen. Soms weet ik de oorzaak: zone 50 verlengd. Ze verzetten hier de bordjes graag he. Traffic werkt dan wel weer erg goed!
Heb jij toevallig de kwaliteit van de mobiele waarschuwingen vegeleken?
Net als velen hier ben ik benieuwd hoe dit kleinood in de praktijk gaat werken.
Vooral hoe "automatisch" de Dot met de app op de telefoon via Bluetooth verbindt en direct opstart, wanneer je die telefoon met de portemonnee en sleutels op de passagiersstoel in de auto gooit en vertrekt.
Slimme prijsstelling, want daardoor heb ik 'm gisteren ook zonder aarzeling besteld, hoewel ik 'm eigenlijk niet nodig heb vanwege Android Auto en CarPlay.
Dagelijks rijd ik via de A16 naar kantoor, waar regelmatig een flitser staat en soms een ambulance zich door de file worstelt. Prima use case, lijkt mij. :-)
En ach, die kleine accu. Ik ben van plan om de Dot gewoon altijd aan te laten staan, er vanuit gaande dat de slaapstand weinig energie kost.
Dan volstaat eens in de anderhalve week laden, net zo vaak als ik gemiddeld moet tanken.
Dat vind ik een klein offer voor praktisch gebruiksgemak.
Hopelijk valt ie inderdaad a.s. maandag op de deurmat. :-)
Vooral hoe "automatisch" de Dot met de app op de telefoon via Bluetooth verbindt en direct opstart, wanneer je die telefoon met de portemonnee en sleutels op de passagiersstoel in de auto gooit en vertrekt.
Slimme prijsstelling, want daardoor heb ik 'm gisteren ook zonder aarzeling besteld, hoewel ik 'm eigenlijk niet nodig heb vanwege Android Auto en CarPlay.
Dagelijks rijd ik via de A16 naar kantoor, waar regelmatig een flitser staat en soms een ambulance zich door de file worstelt. Prima use case, lijkt mij. :-)
En ach, die kleine accu. Ik ben van plan om de Dot gewoon altijd aan te laten staan, er vanuit gaande dat de slaapstand weinig energie kost.
Dan volstaat eens in de anderhalve week laden, net zo vaak als ik gemiddeld moet tanken.
Dat vind ik een klein offer voor praktisch gebruiksgemak.
Hopelijk valt ie inderdaad a.s. maandag op de deurmat. :-)
Lijkt me gewoon de TWO maar dan alleen met kleurtjes. Geen maximumsnelheid, geen icoontje of gemiddelde snelheid in de TC.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Is de DOT magnetisch? Aan de voet te zien gok ik van niet. Hopelijk past zo een magsafe sticker er juist op aan de achterzijde, dan kan ik hem op men (bestaande) telefoonhouder plaatsen.
Flitsmeister DOT is een kopie van Tom (vanTomTom): https://www.tomtom.com/nl...on/car-gps/tom-by-tomtom/
[ Voor 30% gewijzigd door turkeyhakan op 06-02-2026 09:05 ]
Ja, zo zijn er wel meer. Toch ga ik er gemakshalve er vanuit dat Flitsmeister het lekkerste werkt en de beste informatie deelt. Inmiddels heb ik vanuit Flitsmeister een verzendbericht ontvangen dus we gaan het binnenkort proberen.turkeyhakan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:03:
Flitsmeister DOT is een kopie van Tom (vanTomTom): https://www.tomtom.com/nl...on/car-gps/tom-by-tomtom/
Wat zijn nu echt de verschillen in wat ie kan/gebruik tussen Tom en DOT ?
Het concept van visuele meldingen is wel mooi vind ik.
Ik gebruik beide apps niet en wil ook geen abonnement,
Ik begrijp dat gebruik van beide apps data zullen delen met het bedrijf, want anders werkt het niet.
Het concept van visuele meldingen is wel mooi vind ik.
Ik gebruik beide apps niet en wil ook geen abonnement,
Ik begrijp dat gebruik van beide apps data zullen delen met het bedrijf, want anders werkt het niet.
Goed, ik heb de topictitel aangepast en bij deze is dit topic dus algemener te trekken. Als iemand zich wil werpen op de TS: laat het even weten en dan zet ik je er bij al mede-auteurNotna schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:21:
@Ryan_ (en anderen)
Is het wellicht een idee om dit topic om te toveren naar een wat algemener Flitsmeister topic? Dat zou betekenen dat de TS (wellicht met hulp?) uitgebreid kan worden met de andere diensten van FM, zodat er een plek is om alle producten van FM te bespreken.
Dan kunnen we het FM alternatieven topic 'schoon' houden voor precies dat: de alternatievenEn dan heeft iedereen een plek om de juiste dingen te bespreken.
Voorstel titel: Het Flitsmeister/One/DOT topic of Het algemene Flitsmeister topic (specifiek algemeen, omdat we anders weer discussies krijgen over wat er dan wel en niet besproken kan worden)
FM one maakte niet genoeg geluid. Die piepjes betekende niks meer voor me en ik reed gewoon door. Dit lijkt me beter.
Heb nu een Dash. Ondanks de haat van sommigen vind ik het een geweldig ding.
Heb nu een Dash. Ondanks de haat van sommigen vind ik het een geweldig ding.
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Flitsmeister heeft vermoedelijk doordat het toch nog een flinke gebruikersgroep heeft de beste dekking als het gaat om flitsers en andere verkeersinformatie.Gelukszak schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:20:
[...]
Ja, zo zijn er wel meer. Toch ga ik er gemakshalve er vanuit dat Flitsmeister het lekkerste werkt en de beste informatie deelt. Inmiddels heb ik vanuit Flitsmeister een verzendbericht ontvangen dus we gaan het binnenkort proberen.
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben is of de Dot meerdere gebruikers ondersteund. De Tom van TomTom kan dit wel en kan meerdere connecties maken* met verschillende telefoons. Ergens vermoed ik dat FM dat niet heeft voorzien voor de Dot als ik zo naar de support pagina blader.
Edit: * https://help.tomtom.com/h...rdere-telefoons-verbinden
Edit 2: ik zie dat het nu is aangepast: https://help.flitsmeister...erdere-telefoons-koppelen
[ Voor 13% gewijzigd door Miki op 06-02-2026 11:58 ]
sinds ik geen abonnement meer heb bevalt mijn FM Two prima, daarvoor had ik allerlei gedoe en trajectcontroles werden niet aangegeven, dus de andere modellen hebben geen voordelen voor mij
Ik lees hier dat er gedacht wordt dat de Dot de app flitsmeister automatisch opstart als je gaat rijden, maar dat is volgens mij niet de informatie de gedeeld wordt vanuit Flitsmeister.
Volgens mij lees ik dat de Dot automatisch opstart als je gaat rijden en de app op de telefoon actief is.
Maar als de app niet actief is start de Dot naar mijn mening ook niet op.
Volgens mij lees ik dat de Dot automatisch opstart als je gaat rijden en de app op de telefoon actief is.
Dat staat ook duidelijk in de FAQ dat de app niet gesloten moet worden.Mauske75 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:02:
Ik lees hier dat er gedacht wordt dat de Dot de app flitsmeister automatisch opstart als je gaat rijden, maar dat is volgens mij niet de informatie de gedeeld wordt vanuit Flitsmeister.
Ik heb nu de FM one. Fijn apparaat omdat het ledje fel is en de piepjes genoeg volume hebbe. Dat is de reden dat ik van de FM Two ook weer terug ben gegaan naar de One.
Ik ben benieuwd naar het geluid van de Dot. Ik ben benieuwd naar een gebruikersfilmpje.
Ik ben benieuwd naar het geluid van de Dot. Ik ben benieuwd naar een gebruikersfilmpje.
Dus de DOT kan met de gratis FM versie NIET automatisch de app (en het device zelf) starten bij in de auto stappen/beginnen met rijden?Dennisdn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:18:
[...]
Dat staat ook duidelijk in de FAQ dat de app niet gesloten moet worden.
[Afbeelding]
Tenzij app in background staat, wat dan toch enorm veel accu kost? Want gps blijft dan actief?...
Dan koop ik denk ik toch nog maar geen DOT.
Dan blijft ik wel met MacroDroid mijn FM app automatisch starten en afsluiten bij verbonden of ontbinden van de bluetooth carkit verbinding. En geluid via HSP profiel fijn over de speakers.
Ik ken Android niet, maar op iOS krijg je na een tijdje stilstaan de melding dat ie de GPS afsluit en op iOS kost een app in het geheugen geen extra batterij. Ik zou verwachten dat Android dat op dezelfde manier doet.Allewijn schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:40:
[...]
Tenzij app in background staat, wat dan toch enorm veel accu kost? Want gps blijft dan actief?...
Ondanks ik alle apps vrij neurotisch altijd uit het geheugen haal is de filosofie van Apple zelfs dat apps in het geheugen laten staan juist mínder batterij kost t.o.v. steeds opnieuw opstarten.
[ Voor 19% gewijzigd door Dennisdn op 07-02-2026 17:24 ]
Voor diegene die Carplay gebruiken, is TomTom App niet interessanter? Navigatie en Flitsers in 1 app. Mocht de Dash geen abbo hebben (of minstens de helft goedkoper zijn) zou dat mijn voorkeur hebben voor iets dat ook moet werken waar ik niet perse navigatie nodig heb.
De nieuwe TomTom app kan in potentie een goede app worden maar is dat naar mijn mening op dit moment niet. Ik snap dat ze met de transitie van de oude kaarten naar het nieuwe kaartensysteem een hoop werk moeten verzetten maar momenteel verkeerd het echt in bèta fase. De app is bij mij al enkele keren vastgelopen tijdens gebruik met CarPlay en ook mist het veel opties die je van een navigatie app mag verwachten.Trent schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:30:
Voor diegene die Carplay gebruiken, is TomTom App niet interessanter? Navigatie en Flitsers in 1 app. Mocht de Dash geen abbo hebben (of minstens de helft goedkoper zijn) zou dat mijn voorkeur hebben voor iets dat ook moet werken waar ik niet perse navigatie nodig heb.
Weet iemand een url waar de verschillen te zien zijn ?ramonfincken schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:26:
Wat zijn nu echt de verschillen in wat ie kan/gebruik tussen Tom en DOT ?
[ .. ]
Daar is het nog even te vroeg voor, zeker omdat de Dot volgens mij nog niet in omloop is dan wel dat er nog een NDA zit op het vrijgeven van reviews/ gebruikerservaringen. Dat zal komende week wel losbarsten op diverse socials en sites.ramonfincken schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:01:
[...]
Weet iemand een url waar de verschillen te zien zijn ?
Als ik zo naar de specs kijk die beide fabrikanten vrij hebben gegeven lijkt het erop dat het grootste verschil is dat de Dot mogelijk ook een stem/ spraak kan afspelen. Daar waar Tom alleen lijkt te piepen, maar dat is een aanname op basis van de beschrijvingen op beide supportpagina's.
Afmetingen en batterijduur ontlopen elkaar nauwelijks.
Tom: 48x48x15
Dot: diameter 55 x 18 diepte
Batterijduur: beide +/- 1000 km > 1 maand
Koppeling met bluetooth naar telefoon, meerdere telefoons mogelijk
Als ik het grofweg inschat biedt Tomtom meerwaarde als het gaat om navigatie en FM als het gaat om actuele flitsers ivm grotere community.
Moet de 'locatie' op de smartphone altijd op ON staan als de FM dot/one z'n werk moet doen?
Dat is vrijwel zeker het geval. Voor beide oplossingen van TomTom en Flitsmeister is een koppeling met hun eigen app nodig. De app stuurt vervolgens meldingen door naar het apparaatje. Het is dus een verlengstuk van de app en niet zo zeer een op zichzelf staand apparaat. De bijbehorende app moet dus op basis van je telefoon informatie krijgen over de actuele positie om juiste/ accurate meldingen te kunnen doorgeven.kramzonz schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:21:
Moet de 'locatie' op de smartphone altijd op ON staan als de FM dot/one z'n werk moet doen?
De Dash van FM heeft geen telefoon nodig, dit apparaatje werkt geheel zelfstandig zonder telefoon.
[ Voor 17% gewijzigd door Miki op 08-02-2026 11:45 ]
Flitsmeister gaat na 5 minuten niet rijden in standby, er wordt dan ook geen gebruik meer gemaakt van gps. Batterij impact lijkt me persoonlijk nihil ten opzichte van wel de app killen. Er blijft gewoon een background process actief die aangeslingerd wordt zodra je met zo'n ONE/TWO/DOT verbindt. Weet niet hoe dat op Android is, maar op iOS is apps killen afaik sowieso niet nodig.Allewijn schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 16:40:
[...]
Tom van TomTom is net 4 maanden uit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zo'n klein bedrijf in zo'n korte tijd een product kan bedenken, uitwerken, prototypen, productie kan draaien en dan ook nog software ervoor kan schrijven. Snap best dat je geen fan bent van Flitsmeister maar om nou van een kopie te spreken vind ik vrij zuur/naïef. If anything is Tom een late kopie van de ONE/TWOturkeyhakan schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:03:
Ze hebben toch al vergelijkbare producten :-) Denk dat de omslag naar een goedkoper product zo gemaakt is. Ik ben geen technicus/ict’er, maar je ziet vaker dat bedrijven elkaar kopieëren.Recrush schreef op zondag 8 februari 2026 @ 17:02:
[...]
Flitsmeister gaat na 5 minuten niet rijden in standby, er wordt dan ook geen gebruik meer gemaakt van gps. Batterij impact lijkt me persoonlijk nihil ten opzichte van wel de app killen. Er blijft gewoon een background process actief die aangeslingerd wordt zodra je met zo'n ONE/TWO/DOT verbindt. Weet niet hoe dat op Android is, maar op iOS is apps killen afaik sowieso niet nodig.
[...]
Tom van TomTom is net 4 maanden uit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat zo'n klein bedrijf in zo'n korte tijd een product kan bedenken, uitwerken, prototypen, productie kan draaien en dan ook nog software ervoor kan schrijven. Snap best dat je geen fan bent van Flitsmeister maar om nou van een kopie te spreken vind ik vrij zuur/naïef. If anything is Tom een late kopie van de ONE/TWO
Maar je hebt gelijk :-) Andersom valt er natuurlijk ook zeker voor iets te zeggen! En daar heb je stiekem ook wel gelijk in.
Dan heeft dit ook niet zoveel toegevoegde waarde tov de autostart-functie van de app als je een abo hebt. Want dat de app op de achtergrond aanwezig moet zijn is toch wel tricky, want hij kan altijd eens gesloten worden. Bijv. als je een week niet gereden hebt oid en iOS wellicht besluit om hem te sluiten. Of als je je telefoon uit hebt gehad. Met die Dot wordt dat dus niet beter. Alleen als je geen abonnement hebt en wel autostart wilt dan is het te overwegen.Dennisdn schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:18:
[...]
Dat staat ook duidelijk in de FAQ dat de app niet gesloten moet worden.
[Afbeelding]
Hoe bedoel je 'naar jouw mening'? Dat ding start wel of niet automatisch op, feitelijker dan dat kan het niet worden. Jouw mening heeft daar geen enkele invloed op. En het antwoord staat heel helder op de website van Flitsmeister:Mauske75 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:02:
Moet ik de DOT aanzetten voordat ik ga rijden?
Wanneer de Flitsmeister DOT is gekoppeld met de Flitsmeister app, start de Flitsmeister DOT automatisch op wanneer je wegrijdt. Hiervoor zet je onderstaande instelling aan:
1. Open de Flitsmeister app
2. Open het menu rechts onderin
3. Tik op 'Automatisch opstarten'
4. Schuif 'Start via de Flitsmeister DOT' naar rechts
Een goede grap mag vrienden kosten.
Iemand de DOT/Dash al geleverd gekregen? Bij bestelling zei men levering maandag, maar nog geen tracking of verzendbevestiging gehad, dus betwijfel dat die vandaag aan komt.
Tracking geeft bij mij aan dat hij vandaag geleverd wordt.Avenger 2.0 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 06:48:
Iemand de DOT/Dash al geleverd gekregen? Bij bestelling zei men levering maandag, maar nog geen tracking of verzendbevestiging gehad, dus betwijfel dat die vandaag aan komt.
Bij mij is het pakket onderweg en wordt het tussen half 11 en half 1 bezorgd. Ik ben helaas pas begin van de avond thuis omdat ik op kantoor werk. DHL geeft aan dat het door de brievenbus past, dus ik hoop dat dat inderdaad zo is.
DIe van mij is intussen afgeleverd; iets op de test to-do: ik denk dat je op de meeste smartphones apps automatisch kan laten starten als Bluetooth met je wagen verbindt. Zo hoef je de Flitsmeister app niet per se altijd open hebben staan bij recent apps. Bijkomend moet je dan vermoedelijk geen ongelimiteerd background gebruik toelaten.
Ondertussen ook de tracking gehad, wordt morgen geleverdGrasshopperNL schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:56:
[...]
Tracking geeft bij mij aan dat hij vandaag geleverd wordt.
Het lijkt me handig om het bevestigingspunt op een plek in de buurt van de voorruit te zetten. Nu ligt mijn telefoon in de Tesla wireless charger en gebruik ik het puur auditief. Ben echter wel benieuwd als iedereen een DOT heeft, gebruikers minder snel een melding doorgeven. Ik las ergens dat klikken links is voor het melden van een flitser en rechts voor gevaar.
Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik feedback kan geven, bijvoorbeeld als de flitser er niet meer staat of het gevaar voorbij is. Nu beweeg ik me snel naar mijn telefoon voor een bevestiging. Benieuwd naar de eerste reviews!
Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik feedback kan geven, bijvoorbeeld als de flitser er niet meer staat of het gevaar voorbij is. Nu beweeg ik me snel naar mijn telefoon voor een bevestiging. Benieuwd naar de eerste reviews!
Bij Samsung gaat dat bijv via 'Routines'.Trent schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:27:
DIe van mij is intussen afgeleverd; iets op de test to-do: ik denk dat je op de meeste smartphones apps automatisch kan laten starten als Bluetooth met je wagen verbindt. Zo hoef je de Flitsmeister app niet per se altijd open hebben staan bij recent apps. Bijkomend moet je dan vermoedelijk geen ongelimiteerd background gebruik toelaten.
Bij mijn Oppo kon dat standaard niet. Maar via MacroDroid perfect:
:strip_exif()/f/image/2TinbRwEql8XSHNC8qZiLjQv.jpg?f=fotoalbum_large)
GRATIS FM app opent dus zodra hij verbonden wordt met een van onze bluetooth 'carkits/autos' en de app gaat automatisch naar de achtergrond.
Bij verbreken bluetooth gaat fm na 5 minuten uit.
Nu de DOT dus definitief met de gratis FM versie er niet voor zorgt dat fm altijd automatisch start en afsluit, heeft hij voor mij geen toegevoegde waarde.
Geluid/flitser meldingen komen al prachtig via het HSP profiel over mijn speakers, ongeacht de source die op dat moment speelt. En na die waarschuwing speelt die source altijd verder (in mijn geval dab of Spotify of tunein op Tesla).
FM altijd in achtergrond houden voor de DOT geeft mij niet zelfde vertrouwen als MacroDroid nu doet.
Die start 100 procent zeker altijd FM op.
Ook als mijn telefoon bijv gereboot was na een fw update oid...
Toch maar geen 50 euro uitgeven.
Tenzij er echt nog handige 'voordelen' blijken.
@Allewijn exact wat ik zonet (vluchtig) heb getest: als de wagen via Bluetooth connecteert met de smartphone, open Flitsmeister app en zet location aan. Dat lijkt te werken...de FM app zie ik verschijnen als ik de smartphone unlock. Echter staat de DOT er als niet verbonden. Ik moet even een knop op de DOT induwen en dan wordt er een Bluetooth connectie gemaakt. Nu moet ik dat truukje nog wel testen met het smartphone scherm uit. Bij het drukken stond op de DOT had ik het scherm telkens aan.
Vermoedelijk moet ik unrestricted background usage alsnog toestaan zodanig dat de FM app zelf connectie kan leggen.
edit: nu zie ik wel dat Macdroid de FM app daarna kan killen. En dat gaat zonder root?
Nu zie ik in de FM app ook een "automatically close after 5 minutes" instelling. Vraag me af wat dat doet aangezien ze willen dat de app altijd in de background draait.
edit 2: Samsung routines kan de app blijkbaar ook killen als Bluetooth disconnect. Dan is er denk ik geen bezwaar meer om background gebruik toe te laten voor de FM app
Vermoedelijk moet ik unrestricted background usage alsnog toestaan zodanig dat de FM app zelf connectie kan leggen.
edit: nu zie ik wel dat Macdroid de FM app daarna kan killen. En dat gaat zonder root?
Nu zie ik in de FM app ook een "automatically close after 5 minutes" instelling. Vraag me af wat dat doet aangezien ze willen dat de app altijd in de background draait.
edit 2: Samsung routines kan de app blijkbaar ook killen als Bluetooth disconnect. Dan is er denk ik geen bezwaar meer om background gebruik toe te laten voor de FM app
[ Voor 25% gewijzigd door Trent op 09-02-2026 13:33 ]
Heb de DOT net binnen. Installatie ging redelijk. 'Apparaten' zit onder hamburger menu en niet instellingen 🤡
Blijkbaar moet je locatie op 'altijd aan' staan. Dat vind ik wel een dingetje. Is dat echt nodig om de DOT goed te laten functioneren? Ik kon niet verder met instellen tot ik locatie op 'altijd aan' had gezet.
Ik ga er vanavond voor het eerst mee rijden.
Blijkbaar moet je locatie op 'altijd aan' staan. Dat vind ik wel een dingetje. Is dat echt nodig om de DOT goed te laten functioneren? Ik kon niet verder met instellen tot ik locatie op 'altijd aan' had gezet.
Ik ga er vanavond voor het eerst mee rijden.
Ik heb hem ook binnen en gekoppeld aan mijn iPhone, wat soepel ging. Heb ook al een rondje gereden en ik kreeg inderdaad een melding van een flitspaal, dus tot nu toe lijkt het te werken. Donderdag en vrijdag ga ik naar kantoor en sta ik gegarandeerd in de file, dus ben benieuwd hoe dat er dan uit ziet. Als dit allemaal mooi en goed werkt ben ik weer blij, aangezien mijn Tesla geen Carplay heeft en dat HSP-profiel via Bluetooth maar niets vindt.
Maarrrrrr er viel gelijk iets op: het speakertje. Die van mij klinkt behoorlijk slecht. Nu is het de vraag of het exemplarisch is of dat het bij iedereen zo is
Maarrrrrr er viel gelijk iets op: het speakertje. Die van mij klinkt behoorlijk slecht. Nu is het de vraag of het exemplarisch is of dat het bij iedereen zo is
MacroDroid killt de FM idd bij mij niet. Daarvoor is idd root nodig zoals jij ook noemt. Hij brengt hem wel naar de achtergrond. En in FM zelf heb ik idd ingesteld dat FM na 5min zichzelf echt afsluit. Wat ik ook wil... Want de rest van de dag hoeft hij niet in achtergrond te draaien en locatie altijd aan te moeten/fm weten waar ik ben.Trent schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:13:
@Allewijn exact wat ik zonet (vluchtig) heb getest: als de wagen via Bluetooth connecteert met de smartphone, open Flitsmeister app en zet location aan. Dat lijkt te werken...de FM app zie ik verschijnen als ik de smartphone unlock. Echter staat de DOT er als niet verbonden. Ik moet even een knop op de DOT induwen en dan wordt er een Bluetooth connectie gemaakt. Nu moet ik dat truukje nog wel testen met het smartphone scherm uit. Bij het drukken stond op de DOT had ik het scherm telkens aan.
MacroDroid start hem pas weer op als dat écht nodig is.
Geluid over speakers via HSP profiel werkt duidelijk en altijd. Niks geen klein slecht DOT speakertjes.
@xFeverr waarom vindt jij het HSP profiel in jouw Tesla niks? Werkt hier fijn. Als FM een geluidje wil geven switched source van Tesla instant naar telefoon oproep source. Je hoort geluid. Daarna switched hij instant weer terug naar de source waar je op zat en speelt verder. Zoals ik al zei met Spotify, Dab, Tunein, YouTube Music, werkt dat keurig.
Ik vind het maar geklungel en een oplossing die in eerste instantie bedacht is voor autoradio's uit het jaar kruik met de eerste Bluetooth-integraties. Dat zo'n moderne auto dat niet voor elkaar heeft is een schande. Mijn Mercedes geeft bijvoorbeeld wel gewoon door wanneer er op de bluetooth-audiobron geluisterd wordt zodat mijn iPhone zich daarop kan aanpassen en het geluid over de telefoonspeakers afspeelt. Of niet, wanneer ik dus wel naar Bluetooth audio luister.Allewijn schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:22:
[...]
@xFeverr waarom vindt jij het HSP profiel in jouw Tesla niks? Werkt hier fijn. Als FM een geluidje wil geven switched source van Tesla instant naar telefoon oproep source. Je hoort geluid. Daarna switched hij instant weer terug naar de source waar je op zat en speelt verder. Zoals ik al zei met Spotify, Dab, Tunein, YouTube Music, werkt dat keurig.
Als je afhankelijk bent van de speaker van de DOT dan kan je deze meteen terug sturen. Geluid is veel te zacht bij een rijdende auto. Dat wordt het dan niet. Had verwacht dat de speaker van de DOT veel harder zou klinken.
Ik stuur ‘m sowieso terug. Mooi uitziend apparaatje in een fancy doosje, maar wat een onding.
Als je instapt krijgt je de melding “Flitsmeister is gestart via je DOT” en een minuut later “Flitsmeister is onverwacht gestopt, tik hier om opnieuw te starten”. Hele usecase dus weg van het automatisch starten.
Edit: met iPhone.
Als je instapt krijgt je de melding “Flitsmeister is gestart via je DOT” en een minuut later “Flitsmeister is onverwacht gestopt, tik hier om opnieuw te starten”. Hele usecase dus weg van het automatisch starten.
[ Voor 3% gewijzigd door pixels66 op 09-02-2026 19:56 ]
Net getest i.c.m. Android telefoon (S23). FM werd al automatisch gestart door Samsung automation (of hoe dat ook heet) wanneer BT van mijn auto is verbonden. Reden voor aanschaf Dot, is dat muziek wordt onderbroken en met de Dot niet. Meldingen via BT dan ook uitgezet en alleen de Dot als alarm.
Eerste flitspaal deed het, tweede paal ook. Bij de 3e en 4e (gelijk aan 1 en 2 maar dan weer terug) kreeg ik geen melding meer.
FM nog wel aan en Dot verbonden. Kan dus ook aan FM liggen, heb wel eens vaker geen meldingen bij een paal.
Over de dot:
- Speaker klinkt wel erg cheapo, ja het is klein maar had denk wel wat beter gekund.
- Lichtjes kipperen wel erg lang door na initiele waarschuwing, ik schat denk wel een seconde of 10.
Eerste flitspaal deed het, tweede paal ook. Bij de 3e en 4e (gelijk aan 1 en 2 maar dan weer terug) kreeg ik geen melding meer.
FM nog wel aan en Dot verbonden. Kan dus ook aan FM liggen, heb wel eens vaker geen meldingen bij een paal.
Over de dot:
- Speaker klinkt wel erg cheapo, ja het is klein maar had denk wel wat beter gekund.
- Lichtjes kipperen wel erg lang door na initiele waarschuwing, ik schat denk wel een seconde of 10.
Dat heb ik ook gehad daarnet ja. Alle begin is moeilijk, ik kijk het nog even aan wat het gaat doen icm updates. Ik heb al een reactie terug mbt het slechte geluid. Dit zou binnen 2 weken opgelost moeten zijn met een update. We gaan het zien, anders kan hij altijd nog terugpixels66 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:57:
Ik heb ook even getest en hier zijn mijn bevindingen:
- Samsung routine start de FM app goed op
- Afsluiten lijkt niet te gebeuren. Ik heb nu bij geavanceerd "Afsluitbevestiging tonen" uitgevinkt en een delay aan het afsluiten toegevoegd bij de routine
- Bij trajectcontrole telt de blauwe streep af naarmate je bij het einde komt (ze wordt korter). Bij het naderen van een flitspaal gebeurt dit niet. Zou wel een fijne optie zijn.
- Ik zie niet direct een optie om melding eerder of later te geven naargelang de afstand
- Verder werken de meldingen tot hiertoe prima.
Ik denk dat jij mijn post nog eens aandachtig moet lezen.Tomatoman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:08:
[...]
Hoe bedoel je 'naar jouw mening'? Dat ding start wel of niet automatisch op, feitelijker dan dat kan het niet worden. Jouw mening heeft daar geen enkele invloed op. En het antwoord staat heel helder op de website van Flitsmeister:
[...]
Want dat heldere van de flitsmeister site wordt hierboven toch wel degelijk anders geïnterpreteerd, en daar doelde ik op.
Ook ik heb 'm inmiddels op het dashboard geplakt, klaar om morgen de dagelijkse ochtend- en avondspits op de A16 te gaan verkennen.
Dat oogt wel cheap in een hedendaags interieur, maar het formaat vind ik klein genoeg om niet teveel aandacht te trekken, behalve uiteraard op de momenten dat je dat wel wilt.
Het speakertje van 1 Watt gaat je inderdaad niet kunnen waarschuwen voor de flitsers, maar de felle led lampjes zijn lastig te missen, zelfs als je ze dimt via de app.
Tenzij je de Dot uit het gezichtsveld houdt uiteraard.
Netjes dat de accu al opgeladen was, klaar voor gebruik, na een "installatie" die weinig voorstelde.
Al met al, vind ik de eerste indruk niet verkeerd voor die vijf tientjes die het kost, waarbij je geen maandelijks abonnement nodig hebt.
Er vanuit gaande dat het in de praktijk lekker werkt en blijft werken uiteraard.
En zo niet, dan heb val je gewoon weer terug op een Pro abonnementje t.b.v. de koppeling met Android Auto of Carplay. Maar liever niet, natuurlijk.
Dat oogt wel cheap in een hedendaags interieur, maar het formaat vind ik klein genoeg om niet teveel aandacht te trekken, behalve uiteraard op de momenten dat je dat wel wilt.
Het speakertje van 1 Watt gaat je inderdaad niet kunnen waarschuwen voor de flitsers, maar de felle led lampjes zijn lastig te missen, zelfs als je ze dimt via de app.
Tenzij je de Dot uit het gezichtsveld houdt uiteraard.
Netjes dat de accu al opgeladen was, klaar voor gebruik, na een "installatie" die weinig voorstelde.
Al met al, vind ik de eerste indruk niet verkeerd voor die vijf tientjes die het kost, waarbij je geen maandelijks abonnement nodig hebt.
Er vanuit gaande dat het in de praktijk lekker werkt en blijft werken uiteraard.
En zo niet, dan heb val je gewoon weer terug op een Pro abonnementje t.b.v. de koppeling met Android Auto of Carplay. Maar liever niet, natuurlijk.
[ Voor 0% gewijzigd door John Duh op 09-02-2026 23:06 . Reden: Typo. ]
Of je offert 'm op om er een leuke teardown video van te maken. ;-)mavical schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:27:
Als je afhankelijk bent van de speaker van de DOT dan kan je deze meteen terug sturen. Geluid is veel te zacht bij een rijdende auto. Dat wordt het dan niet. Had verwacht dat de speaker van de DOT veel harder zou klinken.
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met de kleuren die hij door geeft. Ik gebruik FM al jaren niet meer perse voor de flitsers maar vooral voor al het andere wat er op de weg gebeurd. Heb hem dan ook in de carkit zitten om door de push meldingen te zien wát er aan de hand is, een obstakel op de weg, een rijstrook die is afgesloten over 300 meter, wanneer er een file op doemt etc.
Als ik het goed begrijp weet je met de Dot alleen dat er binnenkort iets gaat gebeuren en moet je maar afwachten wat het is en wanneer dat is?
Als ik het goed begrijp weet je met de Dot alleen dat er binnenkort iets gaat gebeuren en moet je maar afwachten wat het is en wanneer dat is?
Ik heb de mijne gisteren ook binnen gekregen. Simpele installatie en kon hem mooi naast mijn achteruitkijkspiegel plaatsen. Enige probleem is dat het geluid echt te zacht is. Ik had gehoopt dat het geluid en via CarPlay zou gaan en via de dot maar bij mij pakt de dot het geluidsgedeelte dus over.
Vandaag maar eens experimenteren of ik dat ergens in de instellingen geregeld krijg.
Vandaag maar eens experimenteren of ik dat ergens in de instellingen geregeld krijg.
Lekker begin, vanochtend deed de DOT helemaal niets. FM startte zoals altijd automatisch op met de Samsung routine. DOT niet verbonden in menu, op DOT knopjes drukken deed helemaal niets. Beiden knopjes even ingehouden en een kort lampje maar verder niets. Daarna drukken en geen lampje meer.
Meegenomen naar kantoor en daar usb lader aangesloten en beiden knopjes 3 sec ingedrukt. Gaf 1 groen lampje (vermoedelijk batterij niveau) en daarna alle groene lampjes. Batterij geeft nu 99% aan en hij is dus weer verbonden. Leek beetje op eerste keer aansluiten zoals gisteravond.
Meegenomen naar kantoor en daar usb lader aangesloten en beiden knopjes 3 sec ingedrukt. Gaf 1 groen lampje (vermoedelijk batterij niveau) en daarna alle groene lampjes. Batterij geeft nu 99% aan en hij is dus weer verbonden. Leek beetje op eerste keer aansluiten zoals gisteravond.
Net mijn 1e ervaring gehad in een bmw f30 uit 2014
Samsung s24 ultra [android]
Automatisch starten [pro] functie deed het wel, totdat mijn scherm op de lockstand gaat. Vervolgens krijgt de app geen verbinding meer met de dot dus krijg je ook geen meldingen meer.
Faq van FM doorgelopen zonder succes.
Audio over de autospeakers komen niet meer zoals bij mijn fm one.
Wat ik heb geprobeerd:
Alle instellingen van Fm app toegestaan met ongelimiteerd gebruik en zonder restricties.
De bluetooth koppeling met de auto gewist zowel op de telefoon als in de auto [headunit zelf]
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit werkend krijgen dat als mijn toestel vergrendelt is ik alsnog gesproken audio krijg over de speakers?
Ps: fm one had alleen het probleem dat connectie niet tot stand kwam met vergrendelt scherm.
Samsung s24 ultra [android]
Automatisch starten [pro] functie deed het wel, totdat mijn scherm op de lockstand gaat. Vervolgens krijgt de app geen verbinding meer met de dot dus krijg je ook geen meldingen meer.
Faq van FM doorgelopen zonder succes.
Audio over de autospeakers komen niet meer zoals bij mijn fm one.
Wat ik heb geprobeerd:
Alle instellingen van Fm app toegestaan met ongelimiteerd gebruik en zonder restricties.
De bluetooth koppeling met de auto gewist zowel op de telefoon als in de auto [headunit zelf]
Nu is mijn vraag hoe kan ik dit werkend krijgen dat als mijn toestel vergrendelt is ik alsnog gesproken audio krijg over de speakers?
Ps: fm one had alleen het probleem dat connectie niet tot stand kwam met vergrendelt scherm.
[ Voor 4% gewijzigd door kayhan66 op 10-02-2026 08:40 ]
Mijn ervaring is op dit moment nog niet positief.
Het automatisch opstarten werkt prima, maar na een minuut krijg ik een melding dat Flitsmeister onverwacht is gestopt en dat ik moet tikken om opnieuw op te starten.
Hebben meer mensen dit probleem (gehad) en hier een oplossing voor?
Het automatisch opstarten werkt prima, maar na een minuut krijg ik een melding dat Flitsmeister onverwacht is gestopt en dat ik moet tikken om opnieuw op te starten.
Gisteren de dot uitgeprobeerd en geprobeerd over de speakers te krijgen zoals bij de FM One. Dat is mij niet gelukt. En inderdaad aan het speaker van de dot zoals het nu is kan ik er niets mee. Bijna in een rijdende auto niet hoorbaar genoeg. Jammer dat dit zo’n valse start is.
Zie mijn post een stukje hierboven.A_ve_D schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:32:
Mijn ervaring is op dit moment nog niet positief.
Dat heb ik gezien, maar ik zie geen oplossing behalve hem terugsturen.
Misschien dat anderen wel een werkende oplossing hebben.
Misschien dat anderen wel een werkende oplossing hebben.
Voor mij zelfde 'FM is onverwacht gestopt' op iPhone (iOS 26.2.1). Ga er vanuit dat ze dit op gaan lossen middels een update. Zo niet. Dan gaat ie linea recta retour.
Buiten de belabberde speaker lijkt ie wel te doen wat ik m voor gebruik. Het gaat mij met name om het loskoppelen van meldingen die afgespeeld worden over de auto-speakers bij gebruik van FM op de telefoon. Dat vind ik niet goed werken en erg vervelend.
Buiten de belabberde speaker lijkt ie wel te doen wat ik m voor gebruik. Het gaat mij met name om het loskoppelen van meldingen die afgespeeld worden over de auto-speakers bij gebruik van FM op de telefoon. Dat vind ik niet goed werken en erg vervelend.
Ook mijn Dot heeft een valse start gemaakt vanmorgen.
Omdat de accu indicator in de app aangaf dat de capaciteit op 96% stond, ging ik er vanuit dat deze opgeladen uit de doos was gekomen.
Dat bleek bij de praktijk test vanmorgen helaas niet het geval. Maar nadat ik 'm in de auto aan de lader had gehangen ging werkte het prima.
Wel ga ik nog even de meldingen drastisch terugschroeven want ik werd gek van alle waarschuwingen rondom files e.d. Enkel de meldingen voor flitsers en hulpdiensten lijken mij écht relevant.
Omdat de accu indicator in de app aangaf dat de capaciteit op 96% stond, ging ik er vanuit dat deze opgeladen uit de doos was gekomen.
Dat bleek bij de praktijk test vanmorgen helaas niet het geval. Maar nadat ik 'm in de auto aan de lader had gehangen ging werkte het prima.
Wel ga ik nog even de meldingen drastisch terugschroeven want ik werd gek van alle waarschuwingen rondom files e.d. Enkel de meldingen voor flitsers en hulpdiensten lijken mij écht relevant.
Werkt het bij jou over de speakers van de auto? Zo ja welke instellingen gebruik je daarvoor?
John Duh schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:58:
Ook mijn Dot heeft een valse start gemaakt vanmorgen.
Nou, hier komt mijn relaas.
Gistermiddag bij ontvangst: geleverd zoals beloofd op maandag 9-2 in mooie verpakking, lange usb-c/usb-c kabel, 2 leuke stickers, en de DOT was 98% vol. Leuk kaartje dat ik bij de eerste 1000 zit.
Maar tot zover de positieve ervaringen. Er staat op het kaartje "Laat je ons weten wat je ervan vindt?" maar er staat niet bij hoe/waar ik dat moet laten weten en toen zag ik vanmorgen dit topic dus mag ik hier "los gaan".
Het koppelen met een Samsung S23 ging niet gelijk goed. Het was onduidelijk of je de DOT nu moest opzoeken in de Bluetooth-lijst van je telefoon of dat de app hem zelf zou vinden. Het bleek het laatste.
In de handleiding of online wordt niks uitgelegd over de verschillende kleurcombinaties. Ik bedoel dan niet het verticale balkje dat blauw is wanneer er een flitspaal aankomt, maar de andere knipperende lampjes links en rechts.
Ook staat er niks in uitgelegd hoe je makkelijk of snel meldingen kunt maken of kunt beoordelen. Volgens de website van Flitsmeister moet je dan op een knop drukken maar enige uitleg hierover ontbreekt.
Vervolgens in de avondspits mee gaan rijden op de A65 van Tilburg naar Vught met de nodige flitspalen.
Opmerkingen:
- toen ik tot 3x toe op mijn telefoon keek en de FM app wegklikte (niet afsloot) en mijn scherm vergrendelde, knipperden er een paar keer blauwe en rode lampjes op de DOT; totaal niet duidelijk waarom hij dat deed en wat dat betekende
- toen ik in de buurt van de eerste flitspaal kwam, hoorde ik niks; ik had muziek opstaan, maar echt heel zacht. Er gaat een blauw verticaal balkje knipperen en als je de flitspaal voorbij bent, knipper ie nog 2x en dan branden er even kort een blauw en rood lampje aan de zijkant, geen idee waarom hij dat doet, aanname is dat het betekent dat je de flitspaal voorbij bent.
- voor de tweede flitspaal de muziek uitgezet en toen hoorde ik wel een vrouwenstem "flitspaal" zeggen, enigszins krakend maar vooral echt heel erg zacht, ook op de hardste stand. Ik heb hem juist gekocht om ook een geluidssignaal te krijgen en niet enkel licht (ben nog kleurenblind ook, maar goed, blauw kan ik wel zien (paars niet)) maar dat is echt onvoldoende hard. Daarnaast ben ik gewend dat de app zegt "flitspaal 80 kilometer per uur" of "flitspaal rood en 50" maar die info ontbreekt. Daarnaast geeft de app mooi de afstand tot de flitspaal aan zodat je weet hoe lang je nog kunt uitrollen maar met de DOT heb je eigenlijk geen flauw idee hoever je er vanaf bent. Dat vind ik wel echt een gemis waarbij ik steeds minder blij van de DOT werd.
- voor de derde flitspaal deed hij helemaal niks; geen geluid, geen lampjes.
- toen was er een file en kwam er een (volgens mij) oranje streepje dat steeds korter wordt, maar ook hier, geen idee of het 3 kilometer of 1 kilometer is. Het kan ook groen geweest zijn (kleurenblind).
- toen de file ruimschoots voorbij was, kreeg ik 2x achter elkaar het geluid van 'file voorbij' te horen. Ook de keren erna na files, steeds 2x dat geluid.
- ik heb hem daarna uit de auto gehaald en 's avonds heb ik hem maar uitgezet want als ik hem oppakte om even te bekijken, dan sprong ie aan en kreeg ik op mijn telefoon een melding dat de DOT ingeschakeld was. Ik snap dat ik hem straks in de auto laat liggen dus dit is dan nog geen ramp.
- vanmorgen wilde ik hem aanzetten en hij deed helemaal niks. Ik kon de knopjes indrukken wat ik wilde maar niks werkte. Ik heb hem toen meegenomen naar de auto en even een seconde aan de usb-c kabel gelegd en toen ging ie wel aan. Heel raar en gaf ook gelijk echt mijn laatste beetje vertrouwen op.
- en hij gaf in de app 83% aan dus hij is 15% opgegaan terwijl ik er maar 35km mee heb gereden. Waar dan die +/- 1000km in de specs vandaan komt, geen idee, maar dat ga ik er zo nooit mee halen.
Ik kijk het nog even aan, misschien komen er wel snel updates maar tot op heden is mijn mening dat het een compleet overbodig en door FM opgehyped product is waar ze ff mee cashen maar waar je als gebruiker echt niks aan hebt behalve dan dat je je telefoonscherm (in een Tesla) niet aan hoeft te houden.
Maar omdat de informatievoorziening zo ondermaats is (te zacht geluid en geen aanvullende info over de soort flitser en de afstand), is me dat geen 50 euro waard.
Gistermiddag bij ontvangst: geleverd zoals beloofd op maandag 9-2 in mooie verpakking, lange usb-c/usb-c kabel, 2 leuke stickers, en de DOT was 98% vol. Leuk kaartje dat ik bij de eerste 1000 zit.
Maar tot zover de positieve ervaringen. Er staat op het kaartje "Laat je ons weten wat je ervan vindt?" maar er staat niet bij hoe/waar ik dat moet laten weten en toen zag ik vanmorgen dit topic dus mag ik hier "los gaan".
Het koppelen met een Samsung S23 ging niet gelijk goed. Het was onduidelijk of je de DOT nu moest opzoeken in de Bluetooth-lijst van je telefoon of dat de app hem zelf zou vinden. Het bleek het laatste.
In de handleiding of online wordt niks uitgelegd over de verschillende kleurcombinaties. Ik bedoel dan niet het verticale balkje dat blauw is wanneer er een flitspaal aankomt, maar de andere knipperende lampjes links en rechts.
Ook staat er niks in uitgelegd hoe je makkelijk of snel meldingen kunt maken of kunt beoordelen. Volgens de website van Flitsmeister moet je dan op een knop drukken maar enige uitleg hierover ontbreekt.
Vervolgens in de avondspits mee gaan rijden op de A65 van Tilburg naar Vught met de nodige flitspalen.
Opmerkingen:
- toen ik tot 3x toe op mijn telefoon keek en de FM app wegklikte (niet afsloot) en mijn scherm vergrendelde, knipperden er een paar keer blauwe en rode lampjes op de DOT; totaal niet duidelijk waarom hij dat deed en wat dat betekende
- toen ik in de buurt van de eerste flitspaal kwam, hoorde ik niks; ik had muziek opstaan, maar echt heel zacht. Er gaat een blauw verticaal balkje knipperen en als je de flitspaal voorbij bent, knipper ie nog 2x en dan branden er even kort een blauw en rood lampje aan de zijkant, geen idee waarom hij dat doet, aanname is dat het betekent dat je de flitspaal voorbij bent.
- voor de tweede flitspaal de muziek uitgezet en toen hoorde ik wel een vrouwenstem "flitspaal" zeggen, enigszins krakend maar vooral echt heel erg zacht, ook op de hardste stand. Ik heb hem juist gekocht om ook een geluidssignaal te krijgen en niet enkel licht (ben nog kleurenblind ook, maar goed, blauw kan ik wel zien (paars niet)) maar dat is echt onvoldoende hard. Daarnaast ben ik gewend dat de app zegt "flitspaal 80 kilometer per uur" of "flitspaal rood en 50" maar die info ontbreekt. Daarnaast geeft de app mooi de afstand tot de flitspaal aan zodat je weet hoe lang je nog kunt uitrollen maar met de DOT heb je eigenlijk geen flauw idee hoever je er vanaf bent. Dat vind ik wel echt een gemis waarbij ik steeds minder blij van de DOT werd.
- voor de derde flitspaal deed hij helemaal niks; geen geluid, geen lampjes.
- toen was er een file en kwam er een (volgens mij) oranje streepje dat steeds korter wordt, maar ook hier, geen idee of het 3 kilometer of 1 kilometer is. Het kan ook groen geweest zijn (kleurenblind).
- toen de file ruimschoots voorbij was, kreeg ik 2x achter elkaar het geluid van 'file voorbij' te horen. Ook de keren erna na files, steeds 2x dat geluid.
- ik heb hem daarna uit de auto gehaald en 's avonds heb ik hem maar uitgezet want als ik hem oppakte om even te bekijken, dan sprong ie aan en kreeg ik op mijn telefoon een melding dat de DOT ingeschakeld was. Ik snap dat ik hem straks in de auto laat liggen dus dit is dan nog geen ramp.
- vanmorgen wilde ik hem aanzetten en hij deed helemaal niks. Ik kon de knopjes indrukken wat ik wilde maar niks werkte. Ik heb hem toen meegenomen naar de auto en even een seconde aan de usb-c kabel gelegd en toen ging ie wel aan. Heel raar en gaf ook gelijk echt mijn laatste beetje vertrouwen op.
- en hij gaf in de app 83% aan dus hij is 15% opgegaan terwijl ik er maar 35km mee heb gereden. Waar dan die +/- 1000km in de specs vandaan komt, geen idee, maar dat ga ik er zo nooit mee halen.
Ik kijk het nog even aan, misschien komen er wel snel updates maar tot op heden is mijn mening dat het een compleet overbodig en door FM opgehyped product is waar ze ff mee cashen maar waar je als gebruiker echt niks aan hebt behalve dan dat je je telefoonscherm (in een Tesla) niet aan hoeft te houden.
Maar omdat de informatievoorziening zo ondermaats is (te zacht geluid en geen aanvullende info over de soort flitser en de afstand), is me dat geen 50 euro waard.
[ Voor 6% gewijzigd door Tilburg013 op 10-02-2026 12:11 . Reden: Vergeten datum erbij te zetten en extra opmerking over de gebrekkige handleiding ]
Nee, helaas. Het 1 Watt speakertje komt nauwelijks boven de radio en het geluid van de snelweg uit, ook niet op de hardste stand. "Gelukkig" zijn de ledjes niet te missen....mavical schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:24:
Werkt het bij jou over de speakers van de auto? Zo ja welke instellingen gebruik je daarvoor?
[...]
Ook bij mij werkt het niet over de auto speakers, wat voorheen wel bij de FM One wel het geval was lijkt mij een software probleem te zijn in de DOT?John Duh schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:34:
[...]
Nee, helaas. Het 1 Watt speakertje komt nauwelijks boven de radio en het geluid van de snelweg uit, ook niet op de hardste stand. "Gelukkig" zijn de ledjes niet te missen....
Volgens mij zit dat niet in het ontwerp van de DOT; meldingen over de luidsprekers van de auto kunnen in dit geval alleen via de FM-app zelf (als je daar carplay/android-auto voor nodig hebt zul je een pro-abo moeten nemen).kayhan66 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:45:
[...]
Ook bij mij werkt het niet over de auto speakers, wat voorheen wel bij de FM One wel het geval was lijkt mij een software probleem te zijn in de DOT?
Maar: correct me if I'm wrong
Mijn bericht aan FM
Korte vraag. Ik gebruik nu de fm one. Via HFP komen de meldingen over de speakers. Bij de Dot krijg ik dat niet voor elkaar. De speaker van de dot is onbruikbaar ondat het geluid veels te zacht is. Ik hoop dat jullie mee lezen in het forum op Tweakers. Er zijn momenteel veel klachten en de eerste exemplaren worden al teruggestuurd.
Hun reactie:
Bedankt voor je bericht.
Vervelend dat het geluid niet goed gaat, wij zijn er mee bezig om dit na te kijken.
Eventuele aanpassingen/oplossingen rollen wij uit in een update.
Weet dat wij er mee bezig zijn, bedankt voor jouw geduld hierin!
Korte vraag. Ik gebruik nu de fm one. Via HFP komen de meldingen over de speakers. Bij de Dot krijg ik dat niet voor elkaar. De speaker van de dot is onbruikbaar ondat het geluid veels te zacht is. Ik hoop dat jullie mee lezen in het forum op Tweakers. Er zijn momenteel veel klachten en de eerste exemplaren worden al teruggestuurd.
Hun reactie:
Bedankt voor je bericht.
Vervelend dat het geluid niet goed gaat, wij zijn er mee bezig om dit na te kijken.
Wat ik niet snap is worden dit soort dingen niet getest voordat je een stukje hardware op de markt brengt?
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
@Tilburg013 heb je de onboarding wel helemaal doorgelopen? Daar wordt je uitgelegd waarvoor die knoppen zijn. Bij een melding om te bevestigen dat het klopt (blauw = klopt, rood = klopt niet). En zonder melding is blauw voor een flitser te melden en rood om gevaar te melden. Die moet je dan 2 seconden ingedrukt houden, zoals je in de onboarding ook moet doen.
Dat koppelen vind ik geen probleem. Als je gewoon in de app was begonnen dan werd meteen duidelijk wat je moest doen.
Dat koppelen vind ik geen probleem. Als je gewoon in de app was begonnen dan werd meteen duidelijk wat je moest doen.
Uit ervaring weet ik dat je nog zoveel kunt testen wat je wil, zodra de massaproductie opgestart is blijken er toch weer allemaal wijzigingen te zijn of stukjes miscommunicatie te zijn geweest. Terwijl je testsamples zelf dan perfect werken.Pierre schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:15:
Wat ik niet snap is worden dit soort dingen niet getest voordat je een stukje hardware op de markt brengt?
Mooi voorbeeld is de LTT backpack van Linus Tech Tips. Die zou een dubbele bodem moeten hebben en om dat te bewijzen werd er live in de WAN-show een tas open gesneden. En toen bleek er geen dubbele bodem in de productieversie te zitten, na talloze testen en bevestigingen van eerdere samples. Stonden ze goed voor joker, maar het is allemaal netjes opgelost volgens mij.
Die dingen gebeuren nou eenmaal. Als je dat niet wil dan moet je eigenlijk nooit de eerste batches van een nieuw product kopen.
Hier is in iedergeval niet over nagedacht bij release, Ik kreeg namelijk als antwoord dat het niet mogelijk is om zowel de speaker van de dot als audio over de speakers van de auto te laten afspelen.mavical schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:03:
Mijn bericht aan FM
Hun reactie:
Bedankt voor je bericht.
Ook kon men mij niet vertellen waarom als mijn telefoon de scherm uitvalt zowel de fm one als de dot dan niks meer doen, ondanks dat ik de stappenplan heb gevolgd op hun site over batterij besparingen rechten en machtigingen.
Hi, bedankt voor de toelichting! Dan snap ik nu dus waarom hij na de flitspaal een blauw en rood lampje toont. Ik ben de onboarding niet vanuit de app begonnen, maar vanuit de papieren handleiding. Ik zie nu dat er staat in stap 4 "Tik op apparaat verbinden en volg de onboarding stappen". Ik kan me wel herinneren dat hij toen verbond en ik in de app wat instellingen kon aangeven (geluidsniveau en welke meldingen wel/niet) maar er waren verder geen wizard of instructies/uitleg. De uitleg die jij nu geeft, ben ik dus nergens tegengekomen.xFeverr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:15:
@Tilburg013 heb je de onboarding wel helemaal doorgelopen? Daar wordt je uitgelegd waarvoor die knoppen zijn. Bij een melding om te bevestigen dat het klopt (blauw = klopt, rood = klopt niet). En zonder melding is blauw voor een flitser te melden en rood om gevaar te melden. Die moet je dan 2 seconden ingedrukt houden, zoals je in de onboarding ook moet doen.
Hoe zijn jouw ervaringen verder tot nu toe?
Je kunt in de instellingen van je dot ook opnieuw door de onboarding heengaan, dan krijg je de uitleg alsnog te zien. Kan alleen maar handig zijn.Tilburg013 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:23:
[...]
Hi, bedankt voor de toelichting! Dan snap ik nu dus waarom hij na de flitspaal een blauw en rood lampje toont. Ik ben de onboarding niet vanuit de app begonnen, maar vanuit de papieren handleiding. Ik zie nu dat er staat in stap 4 "Tik op apparaat verbinden en volg de onboarding stappen". Ik kan me wel herinneren dat hij toen verbond en ik in de app wat instellingen kon aangeven (geluidsniveau en welke meldingen wel/niet) maar er waren verder geen wizard of instructies/uitleg. De uitleg die jij nu geeft, ben ik dus nergens tegengekomen.
Hoe zijn jouw ervaringen verder tot nu toe?
Ik moet donderdag en vrijdag naar kantoor met gegarandeerd veel file en andere ellende onderweg, dus dan pas kan ik echt testen hoe hij werkt. Wordt vervolgd dus.
Heb op mijn S23 de routine even uitgezet voor het starten van FM, in de FM app de DOT startup aangezet en vooralsnog gaat het goed. Er staat dan ook continue een notification in je scherm, wellicht dat deze "service" het wakker maken / pairen van de DOT wel goed afhandelt.
Dat zou handig zijn, weet je hoe dit moet toevallig bij Android?Trent schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:27:
Zo juist de DOT binnen gekregen gemonteerd en ben gaan rijden.Van de 5 flitspalen reageert hij op 4 van de 5 niet. de FM op de telefoon wel.En alsdie reageert moet je opletten want je krijgt heel kort een rood strepje te zien.Geluid heb ik helemaal niet gehoord.
Dus 50 euro weg gegooit.
Dus 50 euro weg gegooit.
Iemand een tip hoe 'de mount' zonder bruut geweld te verwijderen is? Ik heb m aan linksonder mn mediasysteem van mn T-Roc geplakt maar krijg m er niet normaal af. Frontje van het mediadisplay kwam los.
Ik heb m optisch scheef geplakt en dat irriteert me
Ik heb m optisch scheef geplakt en dat irriteert me
Hier ook de foutmelding 'Flitsmeister is onverwacht gestopt, tik hier om opnieuw te starten'. Gek genoeg blijft hij wel doen volgens mij.
Geluid is inderdaad te zacht om goed te kunnen horen als je de radio aan hebt staan, maar verder op zich blij met de LED's. Heeft iemand al uitgevogeld hoe je alleen meldingen van flitsers kan krijgen, in plaats van alle meldingen?
Geluid is inderdaad te zacht om goed te kunnen horen als je de radio aan hebt staan, maar verder op zich blij met de LED's. Heeft iemand al uitgevogeld hoe je alleen meldingen van flitsers kan krijgen, in plaats van alle meldingen?
Zie hierMartijnvdb schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:23:
[...]
Dat zou handig zijn, weet je hoe dit moet toevallig bij Android?
Openen werkt voor me, sluiten voorlopig nog niet.
Sluiten kan toch met de "Na 5 minuten" optie in het menu "Automatisch opstarten" onder "Automatisch afsluiten" van FM?Trent schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:42:
[...]
Zie hier
Openen werkt voor me, sluiten voorlopig nog niet.
Gebruik nu ook de optie "Start via de Flitsmeister DOT" optie i.p.v. de Samsung routine, vooralsnog gaat de verbinding met de DOT dan goed.
Heel eenvoudig bij instellingen (tandwiel rechtsonder) en dan waarschuwingen.yok schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:06:
Hier ook de foutmelding 'Flitsmeister is onverwacht gestopt, tik hier om opnieuw te starten'. Gek genoeg blijft hij wel doen volgens mij.
Je hebt hiervoor geen abonnement nodig, ik gebruik FM zonder abonnement.Trent schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:51:
@Flash3d nog niet geprobeerd maar dan moet je het pro abonnement hebben (en blijven afnemen). Maar zo kan het idd ook. Ik vraag me af hoeveel batterij het kost om de FM app blijven te laten zoeken naar de DOT...
Waar zie jij dat als ik vragen mag?Trent schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:21:
@Flash3d ik zie dat bij de DOT een jaar (?)gratis pro is inbegrepen. Geldig tot 09/02/2027. Denk dat het daarna wellicht gedaan is
Zie ook hier voor de features. Automatisch opstarten zit er niet bij tenzij je dus pro neemt
@henkna bij je profiel in de app. Op de 3 streepjes duwen en dan helemaal bovenaan op je naam
Ik heb een dot 1 maar sinds de verkoop van FM aan een investeerder gebruik ik het hele FM niet meer (behalve voor parkeren soms en toltunnel A24)
Abonnement was nodig om alle onnodige meldingen uit te zetten dus ik werd gek van die app (al begreep ik dat ze ANPR camera's er toch maar uitgehaald hebben).
Abonnement was nodig om alle onnodige meldingen uit te zetten dus ik werd gek van die app (al begreep ik dat ze ANPR camera's er toch maar uitgehaald hebben).
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Staat bij mij upgrade naar pro, ook alle pro features staan uit. Starten met DOT is volgens mij een gratis optie.Trent schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:30:
@henkna bij je profiel in de app. Op de 3 streepjes duwen en dan helemaal bovenaan op je naam
Voor de dot heb je geen abonnement nodig. Die start automatisch op bij verbinding met Bluetooth. Onafhankelijk van welk abonnement dan ook
Ook hier zie ik niet terug dat pro een jaar gratizzz is te gebruiken:Flash3d schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:43:
[...]
Staat bij mij upgrade naar pro, ook alle pro features staan uit. Starten met DOT is volgens mij een gratis optie.
:strip_exif()/f/image/Smsen3qzhbLkCedq8Cn7dVa3.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe ik wellicht iets verkeerd?
Ik heb het idee dat als je de DOT service (menu --> optie "Start via de Flitsmeister DOT") op je telefoon laat draaien deze actief koppelt met de DOT zodra deze binnen bereik is. Zodra deze koppelt met de DOT start ook je FM app op.
Als je deze service niet hebt draaien en je zoals ik vanochtend FM laat starten met een Samsung Routine, dan wordt de DOT niet (altijd) gekoppeld. Vreemd was ook dat de DOT vastgelopen leek en ik deze alleen weer gekoppeld kreeg met een USB voeding erin en de knop(pen) ingedrukt.
Sinds ik de service heb draaien op mijn Android gaat het koppelen goed.
Vanochtend ook mailwisseling met FM support:
(Flitsmeister)
10 feb 2026 13:03 CET
Bedankt voor je reactie.
Ja dan vermoed ik dat dit het is, goed om te weten.
Ik hoor graag of het goed blijft gaan, anders kijk ik gratis mee!
Groetjes,
van Flitsmeister 🚘
Flash3d
10 feb 2026 12:09 CET
Ik ga dit proberen!
Net even mijn routine uitgezet op de Samsung telefoon en de optie van FM
starten gebruikt door de dot, dat ging net goed.
Dus wellicht dat het hier mee te maken heeft?
(Flitsmeister) schreef op 10-02-2026 11:48
Mijn voorkeur gaat ook uit naar het starten via een routine, ben ik ook van die "persistent notification" af. Lijkt mij op te lossen met een update van FM. Voor nu even de service maar aan.
Als je deze service niet hebt draaien en je zoals ik vanochtend FM laat starten met een Samsung Routine, dan wordt de DOT niet (altijd) gekoppeld. Vreemd was ook dat de DOT vastgelopen leek en ik deze alleen weer gekoppeld kreeg met een USB voeding erin en de knop(pen) ingedrukt.
Sinds ik de service heb draaien op mijn Android gaat het koppelen goed.
Vanochtend ook mailwisseling met FM support:
(Flitsmeister)
10 feb 2026 13:03 CET
Bedankt voor je reactie.
Ja dan vermoed ik dat dit het is, goed om te weten.
Ik hoor graag of het goed blijft gaan, anders kijk ik gratis mee!
Groetjes,
van Flitsmeister 🚘
Flash3d
10 feb 2026 12:09 CET
Ik ga dit proberen!
Net even mijn routine uitgezet op de Samsung telefoon en de optie van FM
starten gebruikt door de dot, dat ging net goed.
Dus wellicht dat het hier mee te maken heeft?
(Flitsmeister) schreef op 10-02-2026 11:48
Mijn voorkeur gaat ook uit naar het starten via een routine, ben ik ook van die "persistent notification" af. Lijkt mij op te lossen met een update van FM. Voor nu even de service maar aan.
[ Voor 7% gewijzigd door Flash3d op 10-02-2026 19:18 ]
Als die permanente notificatie in een eigen notification channel staat kun je die uitzetten.Flash3d schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:15:
Mijn voorkeur gaat ook uit naar het starten via een routine, ben ik ook van die "persistent notification" af.
Samsung heeft echter beslist dat die opties opeens verstopt moeten zitten, dus die moet je eerst ergens bij de geavanceerde opties weer zichtbaar maken.
Yes, weg is ie. Was ik helemaal vergeten dat je die optie hebt. Draait in eigen notification channel BTW (Automatisch starten).xFeverr schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:56:
[...]
Als die permanente notificatie in een eigen notification channel staat kun je die uitzetten.
Samsung heeft echter beslist dat die opties opeens verstopt moeten zitten, dus die moet je eerst ergens bij de geavanceerde opties weer zichtbaar maken.
Hier ook binnen. Koppelen ging snel. Speaker inderdaad zeer zacht. Irriteer me er ook aan dat ik de gesproken melding erbij moet hebben. Doe liever alleen het geluidssignaal.
Viel me op dat ik wel meteen een update kreeg toen ik hem aansloot. Firmware 2.1.0 staat hij nu op. Geen id of dat iets nieuws is.
Verder voornamelijk gekocht zodat de Tesla niet de muziek hoeft te stoppen, signaal afspeelt en dan weer verder gaat. Zonder pro zijn er zoveel nutteloze signalen die je niet kan uitschakelen (bizar..).
Morgen a overmorgen is testen in de auto.
Viel me op dat ik wel meteen een update kreeg toen ik hem aansloot. Firmware 2.1.0 staat hij nu op. Geen id of dat iets nieuws is.
Verder voornamelijk gekocht zodat de Tesla niet de muziek hoeft te stoppen, signaal afspeelt en dan weer verder gaat. Zonder pro zijn er zoveel nutteloze signalen die je niet kan uitschakelen (bizar..).
Morgen a overmorgen is testen in de auto.
Ben wat bezorgd hoeveel batterij dat gaat trekken met "Start via de Flitsmeister DOT". Hij moet dan steeds in de achtergrond kijken of de DOT er is. Bij mij lijkt het openen en automatisch koppelen met een routine wel goed te gaan. Enkel sluiten dus niet. Ook niet met een macro.Flash3d schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:15:
Ik heb het idee dat als je de DOT service (menu --> optie "Start via de Flitsmeister DOT") op je telefoon laat draaien deze actief koppelt met de DOT zodra deze binnen bereik is. Zodra deze koppelt met de DOT start ook je FM app op.
Batterij verbruik moet echt meevallen met de huidige Bluetooth protocollen. Waar “vroeger” echt noodzakelijk om je Bluetooth uit te zetten is dat nu echt niet meer nodig tenzij je het voor andere doeleinden wilt uitzetten zoals privacy ivm tracking.Trent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 00:07:
[...]
Ben wat bezorgd hoeveel batterij dat gaat trekken met "Start via de Flitsmeister DOT". Hij moet dan steeds in de achtergrond kijken of de DOT er is. Bij mij lijkt het openen en automatisch koppelen met een routine wel goed te gaan. Enkel sluiten dus niet. Ook niet met een macro.
:strip_exif()/f/image/s1eUcuFluGbJdnpSRYRKRVhZ.jpg?f=fotoalbum_large)