• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:13
Trump deelt nog maar eens 2 artikelen over Duitsland op zijn social media. Blijkbaar zijn trots gekrenkt.

De volgende keer zouden linkjes en/of citaten gewaardeerd worden. :)

[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 05-05-2026 19:34 ]


  • ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:42

ericplan

5180 Wp PV

Milo85 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:08:
Trump deelt nog maar eens 2 artikelen over Duitsland op zijn social media. Blijkbaar zijn trots gekrenkt.
Kan je iets uitgebreider vertellen wat hij schrijft? Screenshot of zo?

A'dam PVOutput


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
ericplan schreef op zondag 3 mei 2026 @ 20:40:
[...]

Kan je iets uitgebreider vertellen wat hij schrijft? Screenshot of zo?
Trump schrijft niet zelf .. maar post een link naar een aantal artikelen van Breitbart:

https://www.breitbart.com...-to-survival-of-the-west/

https://www.breitbart.com...s-from-nato-ally-germany/

https://www.breitbart.com...ops-from-spain-and-italy/

Als je zelf wil meelezen met de posts van Trump zonder alle "troep" die er op Truth Social bij staat ..kan je altijd hier lezen wat en hoe:
https://trumpstruth.org/

[ Voor 68% gewijzigd door NMH op 06-05-2026 20:08 ]


  • Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:39
Ik kreeg een The Daily Show filmpje op Facebook voorgeschoteld, blijkbaar al een 6 tal weken oud en 1,2 miljoen likes.
*knip*, zou je bij het plaatsen van een linkje ook even een samenvatting of citaat willen geven?
Slaat de nagel op de kop :D

[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 05-05-2026 19:27 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Ondertussen in het Witte Huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MI16zPcYYjzxpFPfkr6QrpvPCMU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vfI7FU1ThbQD8tub2B8QPHhv.png?f=fotoalbum_large
https://trumpstruth.org/statuses/38263

"We" krijgen uitstel .. tot 4 Juli .. om die handelsdeel te formaliseren in het Europese Parlement. Ik denk niet dat ze die datum gaan halen.

EU negotiators fail to agree on US trade deal

De volgende ronde staat op 19 mei gepland .. maar er is nog wel wat onduidelijkheid. En het blijft bijzonder dat de EU naar 0 procent moet gaan .. maar de US op 15% heffingen mag blijven. En die deal was gesloten nog voordat de tarieven van Trump als "ongrondwettelijk" verklaard waren door het Hooggerechtshof.

Edit:
En de nieuwe tarieven die Trump had ingesteld zijn nu door een federale rechtbank OOK als ongrondwettelijk verklaard.
Trade court strikes down Trump global tariffs imposed after Supreme Court loss
A three-judge panel of the U.S. Court of International Trade (CIT) imposed a permanent injunction on the 10 percent tariff Trump imposed on nearly all U.S. imports in February.

Judges Mark A. Barnett and Claire R. Kelly ruled that the Trump administration improperly used a provision of trade law giving the president power to impose tariffs to correct “balance of payments deficits” when issuing the 10 percent global tariff. Judge Timothy C. Stanceu dissented from the ruling.
Dus de nieuwe handelstarieven mogen ook al niet.
“This case turns on the meaning of Section 122 and whether the President asserted the existence of the conditions required by the statute in order to lawfully proclaim the import surcharges. … As discussed further below, the President’s Proclamation fails to assert that those required conditions have been satisfied,” the majority wrote.
Dat is iig ook weer duidelijk .. en zal de onderhandelingen ook niet echt gaan helpen. Trump heeft weinig kaarten meer .. die worden beetje bij beetje afgepakt van hem.

[ Voor 42% gewijzigd door duvekot op 08-05-2026 06:55 . Reden: Nieuwe uitspraak over tarieven ]


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Ik ga naar China en neem mee ... (Trump edition):
  • Tesla CEO Elon Musk
  • Apple CEO Tim Cook
  • Blackrock CEO Larry Fink
  • Blackstone CEO Stephen Schwarzman
  • Citigroup CEO Jane Fraser
  • Goldman Sachs CEO David Solomon
  • Mastercard president Michael Miebach
  • Visa CEO Ryan McInerney
  • Boeing CEO Kelly Ortberg
  • Cargill CEO Brian Sikes
  • Cisco CEO Chuck Robbins
  • Coherent CEO Jim Anderson
  • General Electric CEO Larry Culp
  • Illumina CEO Jacob Thaysen
  • Meta president Dina Powell McCormick
  • Micron CEO Sanjay Mehrotra
  • Qualcomm CEO Christiano Amon
bron: Elon Musk, Tim Cook invited to join Trump on China visit

  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:11
duvekot schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:29:
Ik ga naar China en neem mee ... (Trump edition):
  • Tesla CEO Elon Musk
  • Apple CEO Tim Cook
  • Blackrock CEO Larry Fink
  • Blackstone CEO Stephen Schwarzman
  • Citigroup CEO Jane Fraser
  • Goldman Sachs CEO David Solomon
  • Mastercard president Michael Miebach
  • Visa CEO Ryan McInerney
  • Boeing CEO Kelly Ortberg
  • Cargill CEO Brian Sikes
  • Cisco CEO Chuck Robbins
  • Coherent CEO Jim Anderson
  • General Electric CEO Larry Culp
  • Illumina CEO Jacob Thaysen
  • Meta president Dina Powell McCormick
  • Micron CEO Sanjay Mehrotra
  • Qualcomm CEO Christiano Amon
bron: Elon Musk, Tim Cook invited to join Trump on China visit
De pijnpunten op de agenda van de ‘G2’ in China tussen Trump en Xi (betaalde link)
  • Taiwan - Wapenleveranties vanuit de VS richting Taiwan, daar is China niet heel erg blij mee.
  • Iran oorlog - Hoewel er veel economische schade is voor China zijn er kansen om als bemiddelaar op te treden, wat zal helpen met het aanzien in de wereld.
  • De handelsoorlog - Hoewel de tarieven ver weg zijn van de 145% die even leken te gelden, is de amerikaanse markt minder toegankelijk voor China dan het was. En de VS wil meer toegang tot de aardmetalen .
  • 500 Boeings - blijkbaar staat deze deal on hold, omdat Trump reserveonderdelen hiervoor blokkeert vanwege de handelsoorlog. Verklaart ook waarom die CEO op de gastenlijst staat.

  • Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:13
Ik ben benieuwd wat China wilt uit de ontmoeting. De Chinezen denken op lange termijn, Trump denkt in directe resultaat. Dus hij wilt deals eruit slepen. Ik denk dat de Chinezen hem dat wel willen geven voor de juiste prijs.

Maar ik kan maar niet bedenken wat de Chinezen willen. Taiwan, maar is dat het enige?

  • marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-06 20:13

marapuru

db.

Russel88 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:52:
Ik ben benieuwd wat China wilt uit de ontmoeting. De Chinezen denken op lange termijn, Trump denkt in directe resultaat. Dus hij wilt deals eruit slepen. Ik denk dat de Chinezen hem dat wel willen geven voor de juiste prijs.

Maar ik kan maar niet bedenken wat de Chinezen willen. Taiwan, maar is dat het enige?
Toegang tot de markt? Inzicht in alle data? Blokkades van bepaalde afzetmarkten?

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Russel88 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:52:
Ik ben benieuwd wat China wilt uit de ontmoeting. De Chinezen denken op lange termijn, Trump denkt in directe resultaat. Dus hij wilt deals eruit slepen. Ik denk dat de Chinezen hem dat wel willen geven voor de juiste prijs.

Maar ik kan maar niet bedenken wat de Chinezen willen. Taiwan, maar is dat het enige?
De Chinese ambassade in Amerika is wel duidelijk waar niet over gepraat mag worden: Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HIJo9CCXAAAMLMU?format=jpg

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
duvekot schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:29:
Ik ga naar China en neem mee ... (Trump edition):
  • Tesla CEO Elon Musk
  • Apple CEO Tim Cook
  • Blackrock CEO Larry Fink
  • Blackstone CEO Stephen Schwarzman
  • Citigroup CEO Jane Fraser
  • Goldman Sachs CEO David Solomon
  • Mastercard president Michael Miebach
  • Visa CEO Ryan McInerney
  • Boeing CEO Kelly Ortberg
  • Cargill CEO Brian Sikes
  • Cisco CEO Chuck Robbins
  • Coherent CEO Jim Anderson
  • General Electric CEO Larry Culp
  • Illumina CEO Jacob Thaysen
  • Meta president Dina Powell McCormick
  • Micron CEO Sanjay Mehrotra
  • Qualcomm CEO Christiano Amon
bron: Elon Musk, Tim Cook invited to join Trump on China visit
Ooooo hij was iemand vergeten ...
Nvidia C.E.O. Hitches Ride With Trump to China After Last-Minute Invite
Mr. Huang, who leads the world’s most valuable company, had been omitted from a list of business leaders slated to travel to China. But after seeing reports that Mr. Huang wasn’t coming, Mr. Trump called him on Tuesday morning and extended an invitation, said a person familiar with the call.

Mr. Huang flew to Alaska late Tuesday and boarded Air Force One during a layover. For nearly a year, he has been lobbying officials in Washington and Beijing to allow Nvidia to sell its artificial intelligence chips to China.
Trump vond het zelfs nodig om er apart nog over te posten op Truth Social:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY4ysMSrEjH1T0kD6HKbu83Azyc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IFUlP8zgXqjSMwq5nNfEksbO.png?f=fotoalbum_large
bron: https://trumpstruth.org/statuses/38444

  • Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:13
Ik denk dat Mr Huang eerst wat Donald cryptos had moeten kopen om mee te mogen 🤣

Vroeger werden de Afrikaanse landen belachelijk gemaakt met openlijk corrupte leiders. Maar meneer Trump kan er ook wat van.

  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:54
China laat wel zien wat voor macht ze (denken) over de VS hebben. Gewoon een B clubje de POTUS verwelkomen.

  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ook wel interessant:
Trump en Xi Jinping praten bij de topontmoeting in Peking donderdag en vrijdag niet alleen over hun eigen land, maar over de hele wereld. De nieuwe realiteit: deze twee grootmachten claimen, als het om invloedssfeer gaat, met z’n tweeën bijna de hele globe. Hoe zit dit? En kan dat ook fout gaan?

Je kunt er maar duidelijk over zijn. Behalve Make America Great Again is er nog een ander motto dat de regering-Trump graag hanteert: wij zijn de sterkste, dus wij zijn de baas. Dat geldt met name voor het westelijk halfrond, dat Amerika tegenwoordig weer nadrukkelijk als zijn voor- en achtertuin beschouwt. Praktisch gezien is dat bijna alles ten westen van de nulmeridiaan: Canada, Noord-Amerika, Midden-Amerika en Zuid-Amerika.
Speciaal hiervoor haalde Trump de twee eeuwen oude Monroe-doctrine van stal. President James Monroe stelde in 1823 dat het westelijk halfrond verboden terrein was voor buitenlandse (lees: Europese) mogendheden. Trump maakte daar de ‘Donroe-doctrine’ van en gaf er ook zijn eigen draai aan: de VS heeft het recht om in dat gebied alles te pakken wat in hun voordeel is. Groenland, met al zijn zeldzame metalen, is daar een voorbeeld van. Toen daar verschrikt op werd gereageerd, was de boodschap: wen er maar aan.

Niet iedereen in het westelijk halfrond is blij met die dadendrang. Het Canadese leger is bijvoorbeeld al aan het bekijken hoe het moet reageren bij een mogelijke invasie door de VS. Het maakt Washington niks uit. „We leven in een wereld waarin het recht van de sterkste geldt”, aldus Stephen Miller, een belangrijke adviseur van Trump.
Bron en meer info: Nieuwe wereldorde in de maak: VS claimt het westelijk halfrond, China wint terrein in Afrika

Vroeger op het schoolplein noemden we dit bully gedrag. "ik ben sterker, dus ik mag pakken wat ik wil:. Lekkere mentaliteit.

Maargoed, dit zag je al toen Trump en zijn grote vriend Putin met die "grondstoffendeal" bezig waren en onderling Oekraïne aan het verdelen waren, zonder dat Oekraïne daar iets over te zeggen had....

Virussen? Scan ze hier!


  • Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
duvekot schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Ooooo hij was iemand vergeten ...
Nvidia C.E.O. Hitches Ride With Trump to China After Last-Minute Invite

[...]


Trump vond het zelfs nodig om er apart nog over te posten op Truth Social:
[Afbeelding]
bron: https://trumpstruth.org/statuses/38444
Hij blijft Tim Cook ieder geval wel consistent Tim Apple noemen :D

Ik vraag mij serieus af of dat bewust is, of dat hij echt niet beter weet

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”


  • Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:48
Geweldig, hè, @Woy _O-
Die Chinezen gaan de Amerikanen helemaal opeten.
Allemaal mannen met grote ego’s en kortetermijnplannen, geleid door een demente narcistische psychopaat, ondersteund enkel door mensen die er voor zichzelf zitten, gefocust op handelsdeals versus mensen die tientallen jaren zijn klaargestoomd om Amerikanen er onder te krijgen, geleid door misschien de koudste, meest gecalculeerde en rücksichtslose leider van het moment, ondersteund door duizenden slimme mensen die voornamelijk als één blok fungeren en enkel aan de lange termijn denken. What could go wrong?

All your base are belong to us


  • R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:19
duvekot schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:33:
[...]

Ooooo hij was iemand vergeten ...
Nvidia C.E.O. Hitches Ride With Trump to China After Last-Minute Invite

[...]


Trump vond het zelfs nodig om er apart nog over te posten op Truth Social:
[Afbeelding]
bron: https://trumpstruth.org/statuses/38444
Hij heeft blijkbaar nog steeds niet door dat China de bedrijven van die mensen niet nodig heeft om verder te komen.

  • Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:13
De Amerikaanse defensieminister Pete Hegseth heeft op het laatste moment besloten om een geplande inzet van 4.000 militairen in Polen tegen te houden. De reden daarvoor is onduidelijk en het besluit leidt binnen het Pentagon tot veel onbegrip, melden Amerikaanse media.
De 4.000 Amerikaanse militairen zouden in Polen meedoen aan NAVO-oefeningen. Waarom Hegseth op het laatste moment toch heeft besloten om de inzet tegen te houden, is niet duidelijk. President Donald Trump heeft zich meermaals kritisch uitgelaten over Europese bondgenoten, maar Polen wordt door hem altijd aangehaald als een "voorbeeldige bondgenoot" die genoeg investeert in defensie.

Het besluit leidde ook tot onbegrip binnen het Amerikaanse ministerie van Defensie, vooral omdat er al soldaten en militaire uitrusting in Polen waren gearriveerd. "We hadden geen idee dat dit ging gebeuren", zegt een ingewijde binnen het Pentagon tegen Politico.

Volgens hem hebben Europese en Amerikaanse autoriteiten urenlang telefonisch contact gehad om op te helderen waarom het besluit is genomen en om uit te vogelen of er nog meer verrassingen komen, meldt de Amerikaanse nieuwssite.
Bron: Onbegrip over besluit Hegseth om inzet militairen in Polen te blokkeren | Amerikaanse politiek | NU.nl
The cancellation of scheduled rotations and deployments could be a way to work around the logistical challenges of quickly withdrawing forces who are permanently stationed in Germany, particularly those whose families are also stationed there, while still bringing numbers down. There are roughly 4,700 soldiers in the brigade combat team whose deployment to Europe has been cancelled, and over 500 soldiers in the long-range rocket and missile battalion, one of the defense officials said.
Bron: Trump is cutting the numbers of US troops in Europe. Here’s how | CNN Politics

[ Voor 17% gewijzigd door Milo85 op 15-05-2026 10:27 ]


  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43

DropjesLover

Dit dus ->

Mooie test van de NAVO om er mee om te leren gaan dat de steun / aankomst van de Amerikanen domweg niet zeker is totdat de situatie (training, oorlog) voorbij is.
Niks geen belletjes, handelen en er omheen werken.

https://nos.nl/artikel/26...ruikelijk-bezoek-aan-cuba
De Amerikaanse CIA-directeur John Ratcliffe bezocht zijn Cubaanse ambtgenoot, te midden van de steeds nijpendere situatie op het eiland als gevolg van de Amerikaanse olieblokkade.
..
De Amerikaanse delegatie kwam naar het eiland met een boodschap van president Trump. De Verenigde Staten zouden bereid zijn om "serieus in gesprek te gaan over economische en veiligheidskwesties, maar alleen als Cuba fundamentele veranderingen doorvoert". Wat die veranderingen concreet zouden zijn, is niet bekendgemaakt.
..
"Cuba vraagt om hulp, en we gaan praten!!!", schreef hij op Truth Social.

Zijn regering windt er al langer geen doekjes om over wat het met Cuba wil. "Cuba is een mislukt land en gaat maar één kant op: bergafwaarts!", aldus Trump in hetzelfde bericht. Eerder beweerde hij het land te willen innemen en dat president Díaz-Canel moet vertrekken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Trump: "They stole our chip industry ... Taiwan would be smart to cool it a little bit."

Aaron Rupar (@atrupar.com) 15 mei 2026
Omdat het niet mogelijk is om Donald bij te scholen, hier wat informatie voor mensen die wel interesse hebben in hoe de wereld sinds ongeveer de periode na WW2 werkt:
The island chain strategy is a strategic maritime containment plan first conceived by American foreign policy statesman John Foster Dulles in 1951, during the Korean War. It proposed surrounding the Soviet Union and China with naval bases in the West Pacific to project power and restrict sea access.

The "island chain" concept did not become a major theme in American foreign policy during the Cold War, but after the dissolution of the Soviet Union it remained a significant focus of both American and Chinese geopolitical and military analysts into the 2010s. For the United States, the island chain strategy is a significant part of the force projection of the U.S. military in the Far East. For the People's Republic of China (PRC), the concept is integral to its maritime security and fears of strategic encirclement by the U.S. and its allies. For both the U.S. and the PRC, the island chain strategy emphasizes the geographical and strategic importance of Taiwan.
Of in het kort: als dit soort uitspraken worden doorgezet dan zou Donald wel eens de eerste Amerikaanse president kunnen worden die communisme (inclusief de perverse variant waar het doorgaans op uitloopt) weer populair heeft gemaakt.

Dat zit wel Schnorr.


  • Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09

Yucon

*broem*

wtf..

Het bizarre is ook nog dat dit vooral zal zijn om mensen richting zelfcensuur te pushen. De US heeft zonder twijfel toch al volledige zichtbaarheid over alles wat je op de grote social media kanalen post, dus in dat opzicht voegt dit niet eens iets toe.

De comments van de Duitsers eronder liegen er trouwens niet om.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_If8Irh96pB9VmoijNGigga2Nk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nUpx7Jr46SYJSBzacqVryU9Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 16-05-2026 14:37 ]


  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
"Effective immediately" en daarboven "With effect from the 30th of March" (dus pas over 10 maanden?). Heerlijk consequente communicatie ook weer.

Wat is het nu, meteen of pas per 30 maart 2027? Die Trump maakt ook letterlijk van álles wat hij doet een grote puinhoop qua tegenstrijdige communicatie.

Virussen? Scan ze hier!


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:59
Als ik dit artikel op CNN mag geloven zijn er afgelopen tijd een hoop diplomatieke medewerkers in het buitenland uitgegooid.

Heeft Trump weer wat functies te verdelen onder vriendjes?

https://edition.cnn.com/2...ses-state-department-cuts

  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43

DropjesLover

Dit dus ->

TheBrut3 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:01:
Als ik dit artikel op CNN mag geloven zijn er afgelopen tijd een hoop diplomatieke medewerkers in het buitenland uitgegooid.

Heeft Trump weer wat functies te verdelen onder vriendjes?

https://edition.cnn.com/2...ses-state-department-cuts
Aangezien er volgens het artikel 100 ambassadeurs wereldwijd nog niet Senate-confirmed zijn, denk ik niet.
Maar goed, hij vliegt wel zijn eigen familie en zakenpartners overal naar toe.
FunkyTrip schreef op zondag 17 mei 2026 @ 23:35:
[...]

Ik denk het wel. In het klassieke communisme is het volk eigenaar van de productiemiddelen. In China is daar letterlijk 0 sprake van. Alle productiemiddelen zijn eigendom van de klassieke werkgevers en/of de overheid. Het 'volk' is gewoon werknemer en is helemaal nergens eigenaar van. Dat zal Jack Ma het gewoon met me eens zijn. Zijn werknemers zijn geen mede-eigenaar.
Jack Ma heeft ook te horen gekregen dat hij slechts in diens van regime is...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:11
DropjesLover schreef op maandag 18 mei 2026 @ 00:04:
[...]

Aangezien er volgens het artikel 100 ambassadeurs wereldwijd nog niet Senate-confirmed zijn, denk ik niet.
Maar goed, hij vliegt wel zijn eigen familie en zakenpartners overal naar toe.


[...]
Trump lijkt niet te snappen dat er veel deals gedaan kunnen worden door het juiste gebruik van diplomaten in de landen voor soft power, dus hij zet alleen maar mensen meer die een donatie aan zijn (partij)kas hebben gedaan, niet gehinderd door gebrek aan kennis.


Deals kunnen alleen maar gedaan worden door zijn familieleden of miljardairs vrienden.

Andere mensen snappen dat niet.

  • NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:43

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Een aantal reacties over China is verplaatst naar China en het Westen: economie en geopolitiek.

  • defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Wat me opvalt dat weinig in het nieuws komt qua analyse is dat met Trumps draai in Taiwan, Trump had meteen een bom heeft gelegd onder het Republikeinse narratief dat de defensie strategie zich voornamelijk zal richten op Azië. En dat is niet de eerste keer, Trump heeft voorheen ook al gezegd dat Japan z'n eigen boontjes maar moet doppen.

Welk belang heeft Amerika qua defensie in Azië als het geeneens de bondgenoten wil verdedigen. China is een tegenstander vooral op economisch vlak, die koopt invloed met economisch macht, veel minder met militaire middelen. Dat is wat Obama goed gezien had met z'n handelsverdrag Trans-Pacific Partnership (TPP). Die was weer beëindigd door Trump.

Je ziet dat Trump met directe tarieven en deals met China nu juist het tegenovergestelde bereikt. China wordt hierin juist sterker, de bondgenoten van de VS in Azië zijn noodgedwongen om te dealen met China met steeds minder steun van de VS. Juist als je China economisch wil aankunnen, moet je de bondgenoten juist zowel economisch als militair versterken.

Dus ik vraag me af wat er over blijft van de breed aangekondigde pivot van Amerika naar Azië. Met name ook omdat het werd gebruikt als argument om Europese defensie via de NAVO en politieke integratie af te bouwen. Als Amerika Europe wegduwt, dan kan het ook geen hulp verwachten bij conflicten in Azië, zoals we nu ook zien in het M-O.

Het blijft opvallend dat in deze geopolitieke strategieën van de VS de traditionele geopolitieke tegenstanders er relatief sterker uitkomen t.o.v. de voorgaande strategie, dit zie je met Rusland en China en lijkt voorlopig ook zo te zijn in Iran. En traditionele bondgenoten worden veelal juist actief en bewust verzwakt (Oekraïne) of men trekt zich terug, zoals met de NAVO.

Ik kan de Amerikaanse buitenlandse doelen die ze publiekelijk communiceren nog niet verenigen met een succesvolle strategie hierin.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert


  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Iran is weer een beetje voorbij voor Trump, de aandacht wordt nu ook wel weer een beetje richting Cuba gezet:

🇨🇺🇺🇸 "We are liberating Cuba," — Trump He said that "there will be no escalation" in Cuba and that the country is "falling apart." "We have a lot of people in Cuba. We have CIA there. Rubio is from there. We will help the Cuban people," Trump said.

Savchenko Volodymyr (@savchenkoua.bsky.social) 21 mei 2026
Dat wordt weer een volgende vrede gesticht kerfje voor Trump?

Rubio ook weer aan het paaien:

🇺🇸🇨🇺 Rubio offers decommunization and $100 million for Cuba, but puts forward one condition. Rubio recorded a special address in Spanish. He called the main enemy of the Cubans the GAESA organization, which owns $18 billion in assets and is closely linked to the island's communist government.

The Ukrainian Review (@theukrainianreview.bsky.social) 21 mei 2026
eerst de olie blokkeren en dan daarna liefdadigheid doen?

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2026 13:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Ondertussen rondom Taiwan:
US navy chief says $14bn arms sale to Taiwan paused due to Iran war
"Right now we're doing a pause in order to make sure we have the munitions we need for Epic Fury - which we have plenty," Cao said at the hearing on Thursday, using the code name for the US-Israel joint military operation in Iran.

"We're just making sure we have everything, but then the foreign military sales will continue when the administration deems necessary."
Dus een oorlog die geen oorlog is ...en die ook eigenlijk al afgelopen is .. maar toch niet .. en waarbij er ook geen problemen zijn met beschikbaarheid van munitie zorgt er toch voor dat Taiwan voorlopig geen nieuwe wapens krijgen .. en dat allemaal net na het laatste bezoek van Trump aan China 🤔

  • ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:16
YakuzA schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:15:
Iran is weer een beetje voorbij voor Trump, de aandacht wordt nu ook wel weer een beetje richting Cuba gezet:
[Bluesky]
Dat wordt weer een volgende vrede gesticht kerfje voor Trump?

Rubio ook weer aan het paaien:
[Bluesky]
eerst de olie blokkeren en dan daarna liefdadigheid doen?
Op naar het volgende militaire avontuur! Deze keer wel een land waar de VS zich minder makkelijk in verslikt (al zal je zien dat dit ook nog tegen gaat vallen).

  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Verenigde Staten schorten een wapenlevering aan Taiwan op om ervoor te
zorgen dat ze genoeg wapens hebben in de oorlog tegen Iran. Dat zei de minister van de Marine Hung Cao gisteren tijdens een hoorzitting in de Senaat.

Volgens Cao is het slechts een tijdelijke maatregel. "De buitenlandse militaire verkopen zullen doorgaan wanneer de regering dat nodig acht", zei hij.

Een woordvoerder van de Taiwanese president zei vandaag tegen journalisten dat Taiwan geen informatie heeft ontvangen over "Amerikaanse aanpassingen aan de wapenverkoop". Cao zei ook dat hij niet gesproken had met Taiwan.

Het gaat volgens persbureau Reuters om een wapenlevering ter waarde van 14 miljard dollar, bestaand uit onder meer luchtdoelraketten. De levering wacht al maanden op goedkeuring van president Trump.
Het nieuws komt een week nadat de Amerikaanse president voor het eerst sinds 2017 een staatsbezoek bracht aan China. Trump sprak met de Chinese president Xi onder meer over Taiwan.

Tijdens de trip zei buitenlandminister Rubio nog dat het Amerikaanse Taiwan-beleid "onveranderd" blijft. Maar de Chinezen hopen dat de wapenlevering aan Taiwan na de gesprekken vertraagd of verkleind wordt.

Trump zei na het bezoek dat het wapenpakket "een goed onderhandelingsmiddel" is. Dat wees op een koersverandering: het was de eerste keer dat een Amerikaanse president Taiwan noemde als troef in plaats van als bondgenoot.
Bron: https://nos.nl/artikel/26...penlevering-aan-taiwan-op

Daar ben je lekker mee als Taiwan. Ook wel erg "toevallig" dat dit direct na een bezoek aan China komt.

Zou Trump met Xi wellicht een onderhandse (grondstoffen)deal gemaakt hebben: wij pakken Iran, jullie mogen Taiwan aanpakken?

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 22-05-2026 16:13 ]

Virussen? Scan ze hier!


  • -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:14
wildhagen schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:06:
[...]


[...]


Bron: https://nos.nl/artikel/26...penlevering-aan-taiwan-op

Daar ben je lekker mee als Taiwan. Ook wel erg "toevallig" dat dit direct na een bezoek aan China komt.

Zou Trump met Xi wellicht een onderhandse (grondstoffen)deal gemaakt hebben: wij pakken Iran, jullie mogen Taiwan aanpakken?
Er is een patroon;

De Russen hebben betaald voor oekraine/navo/EU

De golfstaten (SA/Qatar) hebben betaald voor Iran

China heeft betaald voor Taiwan (?)

  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:32
wildhagen schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 16:06:
[...]


[...]


Bron: https://nos.nl/artikel/26...penlevering-aan-taiwan-op

Daar ben je lekker mee als Taiwan. Ook wel erg "toevallig" dat dit direct na een bezoek aan China komt.

Zou Trump met Xi wellicht een onderhandse (grondstoffen)deal gemaakt hebben: wij pakken Iran, jullie mogen Taiwan aanpakken?
Ik zie kansen voor de Europese wapenindustrie.

  • Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:13
En het cirkeltje is weer rond. Cuba en Iran is blijkbaar niet voldoende afleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiHGaXn2nXuVUlP68PZQDp1Q8s4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/o69dIzdenhpXTaSVMajB6jIR.jpg?f=user_large

  • Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
*knip*, dit is de huiskamer niet.

[ Voor 89% gewijzigd door NMH op 23-05-2026 16:00 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW


  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43

DropjesLover

Dit dus ->

*knip*, reactie op geknipte reactie.

Er komt ook meer naar buiten hoe Tulsi Gubbart op een zijspoor gezet is / bleef en niet tot de inner circle van Trump behoorde, waardoor ze ook weinig kon doen op/met haar departement. Het departement dat eigenlijk ook zei dat Iran geen bedreiging was, en onderzoeken startte naar "2020".
Haar man met kanker is een goede exit strategie.
https://edition.cnn.com/2...ics/tulsi-gabbard-resigns

[ Voor 29% gewijzigd door NMH op 23-05-2026 15:59 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Milo85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 07:49:
En het cirkeltje is weer rond. Cuba en Iran is blijkbaar niet voldoende afleiding.

[Afbeelding]
Zijn "Greenland Envoy" was op bezoek geweest ... En dit was zijn samenvatting van het bezoek:

Greenlanders ‘love and embrace the United States,’ Jeff Landry says after visit
Fresh off a multi-day visit to Greenland, his first since being installed as envoy, Louisiana Gov. Jeff Landry told Fox News that the island’s population wants to be more intertwined with Washington.
“They do love and embrace the United States,” he said. “So contrary to what you read in the paper, they do appreciate and want more U.S. involvement in Greenland.”
Zo te merken heeft Landry wel heel erg in zijn eigen bubbel geleefd (en gelooft er ook in) .. want het daadwerkelijk beeld is toch ietsjes anders:

Greenlanders demonstrate against Trump as US diplomats open new consulate
Greenland's Prime Minister Jens-Frederik Nielsen and a series of other politicians said that they ⁠had declined invitations to attend the opening of the new diplomatic mission.
"We haven't made a decision in principle, but I won't participate," Nielsen told local daily Sermitsiaq.
Several hundred people demonstrated outside the consulate, carrying the island's red and white flag and posters that said "USA, stop it", while chanting "No means no" and "Greenland belongs to the Greenlanders".
Dat geeft toch net een ander beeld. En in Nuuk wonen 20.000 mensen .. dus als "Several hundred people" kwam protesteren dan is dat al gauw 1 of 2 procent van de bevolking daar. Best substantieel aantal dus.

Maar volgens Landry kan Groenland de ontbrekende olie uit de Perzische Golf wel opvangen ...
“Greenland could be exporting 2 million barrels of oil a day right now,” he said. “Think about what that would mean. Think about what kind of pressure that would relieve in the Straits of Hormuz. Think about what kind of leverage that would give the Western Hemisphere and America. Think about the help that would give to Europe right now.”
Dat is ongeveer 10 procent van wat er voorheen per dag door de Straat van Hormuz heen ging. Enige probleem is dat Groenland nu helemaal geen olie exporteert en ook geen nieuwe licenties geeft voor onderzoek en exploitatie van mogelijke oliebronnen .. dus ook daar leeft Landry in een eigen droomwereld.

  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
duvekot schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Dat is ongeveer 10 procent van wat er voorheen per dag door de Straat van Hormuz heen ging. Enige probleem is dat Groenland nu helemaal geen olie exporteert en ook geen nieuwe licenties geeft voor onderzoek en exploitatie van mogelijke oliebronnen .. dus ook daar leeft Landry in een eigen droomwereld.
Trump kan Groenland natuurlijk altijd nog tariffs opleggen om zo af te dwingen dat ze toch olie gaan produceren, en die dan natuurlijk "vrijwillig" aan de VS "schenken".

Of hij doet een Venezuela- of Cuba-scenario: land helemaal afknijpen, isoleren, en daarna het leger erop afsturen om de leider af te zetten/kidnappen en een pro-VS junta installeren (zoals hij in Venezuela al gedaan heeft).

Virussen? Scan ze hier!


  • Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:13
duvekot schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:35:
[...]

Zijn "Greenland Envoy" was op bezoek geweest ... En dit was zijn samenvatting van het bezoek:

Greenlanders ‘love and embrace the United States,’ Jeff Landry says after visit

[...]


[...]

Zo te merken heeft Landry wel heel erg in zijn eigen bubbel geleefd (en gelooft er ook in) .. want het daadwerkelijk beeld is toch ietsjes anders:

Greenlanders demonstrate against Trump as US diplomats open new consulate

[...]


[...]


[...]

Dat geeft toch net een ander beeld. En in Nuuk wonen 20.000 mensen .. dus als "Several hundred people" kwam protesteren dan is dat al gauw 1 of 2 procent van de bevolking daar. Best substantieel aantal dus.

Maar volgens Landry kan Groenland de ontbrekende olie uit de Perzische Golf wel opvangen ...


[...]

Dat is ongeveer 10 procent van wat er voorheen per dag door de Straat van Hormuz heen ging. Enige probleem is dat Groenland nu helemaal geen olie exporteert en ook geen nieuwe licenties geeft voor onderzoek en exploitatie van mogelijke oliebronnen .. dus ook daar leeft Landry in een eigen droomwereld.
Nog erger, blijkbaar heeft hij kinderen in Groenland uitgenodigd in zijn huis in de USA om chocoladekoekjes te komen eten.. en probeerde hij rode MAGA petjes uit te delen aan de kinderen die zij uiteraard weigerden..

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Milo85 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:15:
[...]

Nog erger, blijkbaar heeft hij kinderen in Groenland uitgenodigd in zijn huis in de USA om chocoladekoekjes te komen eten.. en probeerde hij rode MAGA petjes uit te delen aan de kinderen die zij uiteraard weigerden..
Op de Huff Post staan nog wel wat andere leuke "incidenten" op Groenland idd:

Gov. Jeff Landry Gets Magnificently Dissed By Kids In Greenland

Ik vond deze uitspraak van de minister president van Groenland ook wel mooi:
“We have our red lines,” Nielsen said on Danish TV, per NOLA.com. “And no matter how many chocolate cookies we get, we are not going to change them.”

  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43

DropjesLover

Dit dus ->

wildhagen schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:40:
[...]


Trump kan Groenland natuurlijk altijd nog tariffs opleggen om zo af te dwingen dat ze toch olie gaan produceren, en die dan natuurlijk "vrijwillig" aan de VS "schenken".

Of hij doet een Venezuela- of Cuba-scenario: land helemaal afknijpen, isoleren, en daarna het leger erop afsturen om de leider af te zetten/kidnappen en een pro-VS junta installeren (zoals hij in Venezuela al gedaan heeft).
Venezuela had tenminste al grote (slecht onderhouden, outdated) productiefaciliteiten staan en in gebruik.
Groenland heeft niks van dat.

Putten slaan en alle verwerking en transport er omheen, overslag haven aanleggen... Dik 10-15 jaar.
Maar goed, Trump en cornuiten worden niet gehinderd door kennis van zaken, keer op keer aangetoond.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:32
DropjesLover schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 22:14:
[...]

Venezuela had tenminste al grote (slecht onderhouden, outdated) productiefaciliteiten staan en in gebruik.
Groenland heeft niks van dat.

Putten slaan en alle verwerking en transport er omheen, overslag haven aanleggen... Dik 10-15 jaar.
Maar goed, Trump en cornuiten worden niet gehinderd door kennis van zaken, keer op keer aangetoond.
Het boeit niet zoveel welk land wat heeft staan, zolang Trump de aandacht van de media maar weer even heeft.

Rare Earths in Oekraïne, Olie uit Venezuela, Tol voor de straat van Hormuz, Grondstoffen uit Groenland en er za nog wel meer gekkigheid komen. Al deze zaken bestaan alleen in de media en in de algoritmische tijdlijnen van burgers. Die er dan weer een mening over hebben. Maar het is allemaal niets, lucht, bedoeld om ons bezig te houden.

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Ondertussen in de Golf van <vul zelf maar in hoe je het noemt>:
Pentagon puts building blocks in place for Cuba invasion
These strategically placed assets set the table for military action, from a capture of Havana’s leadership much like the seizure of former Venezuelan President Nicolas Maduro, to a series of precision strikes. And they open the possibility that the U.S. throws itself into the third international conflict of the Trump administration.
En om de schaal een beetje weer te geven:
the Navy’s built-up presence in the region — the largest in the world outside the Middle East

The armada in the region is slightly smaller than it was in January when the U.S. captured Maduro. But the USS Nimitz aircraft carrier strike group entered the Caribbean in May, along with several guided missile destroyers and cruisers that can launch precision missiles at targets onshore.
En Rubio is ook al druk aan het voorbereiden op een mogelijk conflict:
Cuba is “in a lot of trouble,” Secretary of State Marco Rubio said Wednesday at a full Cabinet meeting. “Having a failed state 90 miles from our shores is a threat to the national security of the United States.”
De verschillende troepen en schepen zijn al langere tijd aanwezig of onderweg .. wat ook niet goed werkt op het moraal van de matrozen, maar ook voor de schepen zelf.
“These back-to-back long deployments will add up over time,” said a defense official, granted anonymity to speak candidly about military operations. “Keeping them out there so long creates more problems in the long run when it comes to refitting and repairing those ships once they come home.”
Nu nog wachten totdat ze een excuus hebben om binnen te vallen ... als Trump tenminste nog weet wat er waar precies gebeurt: Met dank aan @Tens zijn post

  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43

DropjesLover

Dit dus ->

Geen idee waar ik het moet posten in alle Trump-topics, maar omdat het toch echt over niet-transparante, nauwelijks verholen corruptie gaat...
https://nos.nl/artikel/26...van-trump-zit-zonder-geld
Zeker 7 miljard dollar moest er vanuit de lidstaten komen. Trump beloofde daar nog 10 miljard dollar aan Amerikaanse steun bovenop te doen. Het plan was dat het geld via een fonds zou worden gestort bij de Wereldbank, dat als instelling deel uitmaakt van de Verenigde Naties. "Er is geen cent gestort", zegt een van de vier bronnen binnen de organisatie met wie de krant sprak.

Weinig transparantie
In plaats daarvan zouden donaties direct zijn gestort op een rekening bij de Amerikaanse bank JPMorgan Chase. Om wat voor bedragen het gaat, waar die vandaan komen en waar ze voor worden gebruikt, is niet duidelijk. Bij de Wereldbank moet Trumps club volledig transparant zijn, bij JPMorgan is dat niet het geval.

De Britse krant schrijft wel over enkele bekende donaties. Zo heeft Marokko 20 miljoen dollar gedoneerd, die direct ging naar de financiering van het kantoor van de Bulgaarse oud-VN-gezant Nickolay Mladenov, die door de VS is aangewezen als Gaza-gezant. Het geld ging niet naar Gaza zelf.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:32
DropjesLover schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:49:
Geen idee waar ik het moet posten in alle Trump-topics, maar omdat het toch echt over niet-transparante, nauwelijks verholen corruptie gaat...
https://nos.nl/artikel/26...van-trump-zit-zonder-geld


[...]
Misschien tijd voor een topic (inter)nationale corruptie binnen de Trump regering

  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:10

Standeman

Prutser 1e klasse

https://nos.nl/artikel/2616161-financial-times-omstreden-vredesraad-van-trump-zit-zonder-geld
De door de Amerikaanse president Trump in het leven geroepen Vredesraad zit zonder geld. Dat meldt de Financial Times(opent in nieuw venster) (FT). Volgens de Britse krant zit de organisatie, waar voornamelijk autocratische landen zich bij hebben aangesloten, vast in een "juridisch en politiek niemandsland".
en
Het plan was dat het geld via een fonds zou worden gestort bij de Wereldbank, dat als instelling deel uitmaakt van de Verenigde Naties. "Er is geen cent gestort", zegt een van de vier bronnen binnen de organisatie met wie de krant sprak.
Weinig transparantie
In plaats daarvan zouden donaties direct zijn gestort op een rekening bij de Amerikaanse bank JPMorgan Chase. Om wat voor bedragen het gaat, waar die vandaan komen en waar ze voor worden gebruikt, is niet duidelijk.
En als klap op de vuurpijl:
De Britse krant schrijft wel over enkele bekende donaties. Zo heeft Marokko 20 miljoen dollar gedoneerd, die direct ging naar de financiering van het kantoor van de Bulgaarse oud-VN-gezant Nickolay Mladenov, die door de VS is aangewezen als Gaza-gezant. Het geld ging niet naar Gaza zelf.
Dit had uiteraard helemaal niemand kunnen zien aankomen. :')

surprised-pikachu.png
edit:
Had me hilarisch geleken als Rusland er voor een miljard was ingestonken. Maar die zijn niet zo gek.

/Spuit11

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 28-05-2026 23:40 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Weer een bewijs dat Trump de EU weer eens al zijn vuile werk wil laten opknappen:
De Amerikaanse regering wil Amerikanen die in Afrikaanse landen worden blootgesteld aan ebola, niet laten terugkeren naar hun thuisland. Ze moeten in Kenia in quarantaine en worden overgebracht naar Europa voor een behandeling als ze besmet blijken te zijn, schrijven Amerikaanse media als Axios, NBC News en The New York Times.

Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio zei deze week dat zijn land onder geen beding zal toestaan dat mensen met ebola de VS binnenkomen. Het is volgens de Amerikaanse autoriteiten ook sneller om patiënten met het levensgevaarlijke virus in Europa te laten behandelen.

De VS openen vrijdag een quarantainecentrum in Kenia en er wordt gekeken waar in Europa patiënten eventueel terecht kunnen. Eerder zijn al meerdere Amerikanen die in Congo waren blootgesteld aan het virus naar Europa gevlogen. Het gaat onder meer om een arts die in Duitsland wordt behandeld. Zijn gezin zit daar in quarantaine. Een andere arts zit in Tsjechië in isolatie.
Bron: Live - Verschillende artiesten haken af bij concerten voor 250-jarig jubileum VS: ‘Evenement zaait verdeeldheid’ | De Morgen

Waarom wil de VS dit risico niet nemen, maar moet Europa het maar opknappen, met alle bijbehorende risico's van dien? Het gaat nota bene om Amerikaanse burgers.

Ook fijn als Amerikaans burger om te weten dat je tot persona non grata wordt bestempeld in je eigen land...

Als EU zijnde zou ik zoiets hebben van 'knap het zelf op, het zijn je eigen burgers'...

Virussen? Scan ze hier!


  • mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-06 16:24
wildhagen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:20:
Waarom wil de VS dit risico niet nemen, maar moet Europa het maar opknappen, met alle bijbehorende risico's van dien? Het gaat nota bene om Amerikaanse burgers.
Lol, het is een soort omgekeerde 'obeying in advance'. Een partij handelt autonoom, zonder bevel of verzoek op manier XYZ. Dan vaardig je achteraf een bevel XYZ uit. En zie, men heeft gehoorzaamd. Gezag is hersteld.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|


  • Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:46

Zewatanejo

Fine Thanks!

wildhagen schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:20:
Weer een bewijs dat Trump de EU weer eens al zijn vuile werk wil laten opknappen:


[...]

Bron: Live - Verschillende artiesten haken af bij concerten voor 250-jarig jubileum VS: ‘Evenement zaait verdeeldheid’ | De Morgen

Waarom wil de VS dit risico niet nemen, maar moet Europa het maar opknappen, met alle bijbehorende risico's van dien? Het gaat nota bene om Amerikaanse burgers.

Ook fijn als Amerikaans burger om te weten dat je tot persona non grata wordt bestempeld in je eigen land...

Als EU zijnde zou ik zoiets hebben van 'knap het zelf op, het zijn je eigen burgers'...
Ha, dat is niet nieuw hoor. Trump riep dat al in 2014.
"The U.S. cannot allow EBOLA infected people back into the country. Keep them far away!" (Twitter, 2014)
Maar goed als het virus eenmaal binnen de grenzen van de VS zou zijn, en hij live op tv geconfronteerd wordt met wetenschappers die ingewikkelde medische verhalen houden, is de kans op een "chloor-momentje" zeker aanwezig.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.


  • Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:29
Het gerecht in Kenia heeft de bouw van buitenlandse quarantainecentra voorlopig verboden.

Kenya court halts opening of US Ebola quarantine facility in the country

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier


  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het was al een tijdje stil met nieuwe importheffingen, maar daar is hij weer hoor!
De Verenigde Staten dreigen nieuwe importheffingen in te voeren op producten uit zestig economieën, waaronder de Europese Unie, Canada, het Verenigd Koninkrijk en China. Volgens de VS doen die landen te weinig om producten die mogelijk met dwangarbeid zijn gemaakt buiten de deur te houden.

Landen die onvoldoende optreden tegen dwangarbeid zorgen voor oneerlijke concurrentie voor Amerikaanse bedrijven en werknemers, zegt de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer.

Voor de EU en onder meer Canada zou een extra heffing van 10 procent gaan gelden. Voor landen als China, India, Australië wordt een tarief van 12,5 procent voorgesteld.

De nieuwe tarieven gelden niet voor alle producten: farmaceutische producten, energieproducten, zeldzame aardmetalen, bepaalde chemicaliën en vliegtuigonderdelen worden uitgezonderd.
Bron en meer info: VS dreigt met nieuwe importheffingen voor EU en tientallen andere economieën

Het zou in totaal om 59-63 landen gaan. Bronnen varieren.

Als het nou nog om mensenrechten ging, dan was het nog tot daaraan toe, maar het is enkel voor zijn MAGA-clubje...

Virussen? Scan ze hier!


  • Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

wildhagen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Het was al een tijdje stil met nieuwe importheffingen, maar daar is hij weer hoor!


[...]


Bron en meer info: VS dreigt met nieuwe importheffingen voor EU en tientallen andere economieën

Het zou in totaal om 59-63 landen gaan. Bronnen varieren.

Als het nou nog om mensenrechten ging, dan was het nog tot daaraan toe, maar het is enkel voor zijn MAGA-clubje...
Was er nou niet een handelsakkoord gesloten met de VS? En dan nu alweer met nieuwe tarieven komen.. _O-

Je kan gewoon geen afspraken maken met dit regime. Wanneer dringt dat eens door tot landen in de EU?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc


  • tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:25
wildhagen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Het was al een tijdje stil met nieuwe importheffingen, maar daar is hij weer hoor!


[...]


Bron en meer info: VS dreigt met nieuwe importheffingen voor EU en tientallen andere economieën

Het zou in totaal om 59-63 landen gaan. Bronnen varieren.

Als het nou nog om mensenrechten ging, dan was het nog tot daaraan toe, maar het is enkel voor zijn MAGA-clubje...
Als de VS de deal zou wijzigen, zou EU de hele deal opblazen toch?

  • crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

wildhagen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Het was al een tijdje stil met nieuwe importheffingen, maar daar is hij weer hoor!


[...]


Bron en meer info: VS dreigt met nieuwe importheffingen voor EU en tientallen andere economieën

Het zou in totaal om 59-63 landen gaan. Bronnen varieren.

Als het nou nog om mensenrechten ging, dan was het nog tot daaraan toe, maar het is enkel voor zijn MAGA-clubje...
Wauw, zullen we het eens hebben over de moderne slavernij en uitbuiting bij laagbetaald werk in de USA, vooral door gastarbeiders, of de daadwerkelijke dwangarbeid in Amerikaanse gevangenissen?

Intentionally left blank


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
wildhagen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Het was al een tijdje stil met nieuwe importheffingen, maar daar is hij weer hoor!


[...]


Bron en meer info: VS dreigt met nieuwe importheffingen voor EU en tientallen andere economieën

Het zou in totaal om 59-63 landen gaan. Bronnen varieren.

Als het nou nog om mensenrechten ging, dan was het nog tot daaraan toe, maar het is enkel voor zijn MAGA-clubje...
Hier de link naar het rapport:
https://ustr.gov/sites/de...0FINAL%20for%20upload.pdf

Omdat de Europese Unie de regeling wel gemaakt heeft, maar nog niet actief heeft (pas ergens in 2027) vallen we nu dus weer "in eens" in een classificatie waardoor er extra tarieven geheven moeten gaan worden? En vervallen die dan in 2027?

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:59
wildhagen schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Het was al een tijdje stil met nieuwe importheffingen, maar daar is hij weer hoor!


[...]


Bron en meer info: VS dreigt met nieuwe importheffingen voor EU en tientallen andere economieën

Het zou in totaal om 59-63 landen gaan. Bronnen varieren.

Als het nou nog om mensenrechten ging, dan was het nog tot daaraan toe, maar het is enkel voor zijn MAGA-clubje...
Ach, de rechters draaien dat ook weer terug.

Opmerkelijk trouwens dat zowel CNN als Fox (Business) hier beiden nog niets over melden.

[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 03-06-2026 15:42 ]


  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
TheBrut3 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:38:
[...]

Ach, de rechters draaien dat ook weer terug.

Opmerkelijk trouwens dat zowel CNN als Fox (Business) hier beiden nog niets over melden.
Waar had je dat dan wel gezien? Want volgens mij is er nog geen formele beslissing waar je al een rechtzaak over kan starten .. er moet nog een publieke consultatie gedaan worden .. voordat ze de volgende stappen kunnen zetten om deze tarieven daadwerkelijk kunnen activeren.

En pas DAN kan je bezwaar maken ..

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Ondertussen in St Petersburg:
Trump’s ballroom commissioner leads US delegation to ‘Russia’s Davos’
Rodney Mims Cook Jr., who serves as chair of the U.S. Commission of Fine Arts, is attending the St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF), dubbed the Russian “Davos,” which kicked off on Wednesday and runs through Saturday.
Dus er is voor het eerst sinds 2017 dat er weer een Amerikaanse delegatie aanwezig is ...

Maar blijkbaar was niet iedereen hiervan op de hoogte gebracht:
Secretary of State Marco Rubio, who also serves as national security adviser, told senators on Wednesday that he was not aware of the delegation.

“I’m aware of the event. I know they were hosting one, but I don’t think it would have been a high-level official,” he said in response to questions about why the U.S. sent a delegation.
Maar er was blijkbaar in Mei al iets van toestemming gegeven:
Cook told Russian media in May that both the SPIEF organizing committee and the State Department cleared his participation, according to The Moscow Times.

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:59
duvekot schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:10:
Waar had je dat dan wel gezien?
Waar had ik wat gezien?

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
Je zei:
Ach, de rechters draaien dat ook weer terug.
Ik had dat geïnterpreteerd alsof je ergens gelezen had dat het al terug gedraaid was .. ook omdat je daarna zei:
Opmerkelijk trouwens dat zowel CNN als Fox (Business) hier beiden nog niets over melden.
Dus ik dacht ...heb ik iets gemist?

Maar gezien je reactie dus niet goed geïnterpreteerd.

En ze hebben er wel degelijk over geschreven:
https://edition.cnn.com/2026/06/03/economy/tariffs-trump
En
https://www.foxbusiness.c...port-enforcement-failures

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:59
duvekot schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:02:
[...]

Je zei:

[...]

Ik had dat geïnterpreteerd alsof je ergens gelezen had dat het al terug gedraaid was .. ook omdat je daarna zei:

[...]


Dus ik dacht ...heb ik iets gemist?

Maar gezien je reactie dus niet goed geïnterpreteerd.

En ze hebben er wel degelijk over geschreven:
https://edition.cnn.com/2026/06/03/economy/tariffs-trump
En
https://www.foxbusiness.c...port-enforcement-failures
Het was gewoon een algemene opmerkingen dat de rechters dat soort zaken toch wel weer terugdraaien. Al bieden ervaringen uit het verleden geen garantie voor de toekomst.


En zo te zien zijn zowel het CNN als het Fox artikel geplaatst na mijn reactie. Al was dat CNN artikel niet lang na mijn reactie.

  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:59
Eerder deze week kreeg Trump al een tik van het Huis op gebied van Iran. Nu heeft hij weer een tik gehad aangaande steun aan Oekraïne.

Zo te zien worden er toch wat Republikeinen wakker in aanloop naar de midterms.

https://edition.cnn.com/2...-vote-ukraine-russia-bill

  • duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:16
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:30:
Eerder deze week kreeg Trump al een tik van het Huis op gebied van Iran. Nu heeft hij weer een tik gehad aangaande steun aan Oekraïne.

Zo te zien worden er toch wat Republikeinen wakker in aanloop naar de midterms.

https://edition.cnn.com/2...-vote-ukraine-russia-bill
Effectief betekent het niets waarschijnlijk .. omdat het in de Senaat waarschijnlijk nooit 60 stemmen gaat halen. Zie ook de discussie vanaf hier: teacup in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"

  • Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:13

Onbekend

...

Het Iraanse voetbalelftal moet bij WK-wedstrijden die in de Verenigde Staten worden gespeeld, nog dezelfde dag het land in- en uitreizen.
Vanwege het conflict in het Midden-Oosten verblijft het Iraanse voetbalteam in Mexico en reizen dus op de speeldag zelf naar wedstrijdlocatie. De voetbalselectie heeft gisteren pas een visum gekregen voor het WK. Een groot deel van de begeleidende staf echter niet. -O-

De spelers zullen dus vermoeid aan het begin van de wedstrijd beginnen en kunnen mogelijk niet optimaal presteren op dit wk. :-(

Speel ook Balls Connect en Repeat


  • DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:43

DropjesLover

Dit dus ->

Onbekend schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:49:
[...]

Vanwege het conflict in het Midden-Oosten verblijft het Iraanse voetbalteam in Mexico en reizen dus op de speeldag zelf naar wedstrijdlocatie. De voetbalselectie heeft gisteren pas een visum gekregen voor het WK. Een groot deel van de begeleidende staf echter niet. -O-

De spelers zullen dus vermoeid aan het begin van de wedstrijd beginnen en kunnen mogelijk niet optimaal presteren op dit wk. :-(
Onder de huidige VS zouden we het WK moeten boycotten en negeren. Ik hoop dat het een gigantische flop wordt.


https://www.bbc.com/news/articles/c802e7jk458o
Hegseth gaat weer eens van het padje bij een D-Day herdenking en "ons" immigranten"probleem" hoor.
Als de VS en Israël nu eens die regio met rust zouden laten...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,


  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ja hoor, Trump is weer op stoom met zijn chantage-praktijken. Dit keer dreigt hij Frankrijk met een importheffing van 100 procent als ze de belasting voor zijn vriendjes van Big Tech niet afschaffen:
De Amerikaanse president Donald Trump dreigt opnieuw met hoge importheffingen op Franse wijn. Volgens Trump krijgt Frankrijk te maken met tarieven van 100 procent als het land een belasting voor grote Amerikaanse techbedrijven niet afschaft.
Trump zei in een interview met de New York Post dat hij die boodschap rechtstreeks heeft overgebracht aan de Franse president Emmanuel Macron.

Frankrijk heft sinds 2019 een belasting van 3 procent op de omzet van grote digitale bedrijven, waaronder Amerikaanse techreuzen. "Ik heb hem gevraagd geen Amerikaanse bedrijven te belasten", zei Trump. "Doet hij dat toch, dan heb ik geen andere keuze dan een importheffing van 100 procent op alle champagne en wijn uit Frankrijk."

Het is niet voor het eerst dat Trump Frankrijk op die manier onder druk zet. Tijdens zijn eerste termijn als president dreigde hij al met heffingen op Franse wijn.
Bron en meer info: https://www.nu.nl/economi...se-wijn-en-champagne.html

Virussen? Scan ze hier!


  • Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:54
wildhagen schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:28:
Ja hoor, Trump is weer op stoom met zijn chantage-praktijken. Dit keer dreigt hij Frankrijk met een importheffing van 100 procent als ze de belasting voor zijn vriendjes van Big Tech niet afschaffen:


[...]


Bron en meer info: https://www.nu.nl/economi...se-wijn-en-champagne.html
Uit boosheid zou je dan nu toch gewoon de belasting op de specifieke door Trump genoemde bedrijven verhogen. Daarnaast als je toegeeft vind hij morgen een andere reden om de heffing naar 100% te brengen. Het heeft geen enkel nut om met Trump te onderhandelen.

  • Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17:21
HEY_DUDE schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:03:
[...]


Ik zie kansen voor de Europese wapenindustrie.
Doet me denken aan die film 'lord of war'..
"The reason I'll be released is the same reason you think I'll be convicted. I do rub shoulders with some of the most vile, sadistic men calling themselves leaders today. But some of these men are the enemies of your enemies. And while the biggest arms dealer in the world is your boss - the President of the United States, who ships more merchandise in a day than I do in a year - sometimes it's embarrassing to have his fingerprints on the guns. Sometimes he needs a freelancer like me to supply forces he can't be seen supplying. So. You call me evil, but unfortunately for you, I'm a necessary evil."

  • YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nu Iran minder een hot topic gaat worden, heeft Trump weer nieuwe afleiding nodig:
With Iran war cooling, Trump is refocusing on tariffs
https://edition.cnn.com/2...rump-new-focus-on-tariffs

Het blijft een hopeloos verhaal, want de andere parade paardjes worden nu weer van stal gehaald:
Ahead of this week’s G7 Summit in France, Trump threatened to enact a 100% tax on French wine if France’s President Emmanuel Macron didn’t ditch a 3% digital service tax. The tax is especially hard-hitting for US tech giants such as Amazon, Alphabet, Apple and Meta.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN


  • Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
DropjesLover schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:35:
[...]
Hegseth gaat weer eens van het padje bij een D-Day herdenking en "ons" immigranten"probleem" hoor.
Ik zie tegenwoordig steeds meer mensen op social media die denken dat Europa een soort sharialand is geworden en helemaal overrompeld door moslims (Nee Europa is geen land maar de mensen die dat denken hebben nogal een overlap met die groep 8)7).

Dat geeft nogal aan wat de beeldvorming daar is. Sowieso snap ik niet waar ze zich druk over maken.
Als de VS en Israël nu eens die regio met rust zouden laten...
Ja wat ze vaak vergeten is dat hun shit vaak de reden is dat mensen uit die regio uberhaupt asiel zoeken. Gaza, Syrie, Irak (en het machtsvacuum met ISIS als gevolg). Allemaal VS gesteunde ontwrichting.

[ Voor 3% gewijzigd door Llopigat op 16-06-2026 13:48 ]


  • TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:59
Hij moet natuurlijk weer aan zijn approval rating werken. De oorlog stoppen en daarna doen alsof hij zich weer inzet voor de Amerikaanse economie.

Hij heeft nog een half jaar om de midterms te redden, ik ben benieuwd...

  • Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-06 21:37
TheBrut3 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:53:
Hij moet natuurlijk weer aan zijn approval rating werken. De oorlog stoppen en daarna doen alsof hij zich weer inzet voor de Amerikaanse economie.

Hij heeft nog een half jaar 4,5 maand om de midterms te redden, ik ben benieuwd...
ftfy ;)

  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mogelijk wil Trump na de succesvolle oorlog tegen Iran (hij heeft immers vrede gebracht) nu ook Noord-Korea aan gaan vallen, wat zo ongeveer zijn idee lijkt te zijn van het "oplossen van problemen":
Donald Trump wil zich nu richten op het oplossen van „de Noord-Koreaanse kwestie”, nu hij een deal met Iran heeft gesloten om het conflict in het Midden-Oosten te beëindigen. Dat zegt de Zuid-Koreaanse president Lee Jae-myung vrijdag na een ontmoeting met zijn Amerikaanse ambtgenoot in Frankrijk.

„President Trump zei dat het tijd is om aandacht te besteden aan de Noord-Koreaanse kwestie”, vertelde Lee aan journalisten in Seoul, waarbij hij details onthulde van zijn ontmoeting met de Amerikaanse president tijdens de G7-top in Evian.
De Zuid-Koreaanse president zei ook dat hij Trump had verteld dat de „sancties en druk” die aan Noord-Korea werden opgelegd vanwege het nucleaire programma „ineffectief” waren. „De effectiviteit van de sancties is afgenomen door de militaire samenwerking tussen Noord-Korea en Rusland in de oorlog in Oekraïne”, vervolgde hij. „Zelfs een klein beetje hulp van Rusland is van groot nut voor Noord-Korea.”

Op zondag, slechts enkele uren nadat hij een akkoord met Iran had aangekondigd, plaatste Trump op sociale media een foto zonder onderschrift van zichzelf met de Noord-Koreaanse leider Kim Jong-un, genomen tijdens hun ontmoeting in Singapore in 2018. Dit voedde de speculatie dat de regering-Trump zich nu wellicht zou richten op het nucleair bewapende Noord-Korea.
Zie https://www.telegraaf.nl/...oord-korea/157454470.html

De wereld wordt er zo wel een heel gezellige plek op....

Virussen? Scan ze hier!


  • gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:11
wildhagen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:42:
Mogelijk wil Trump na de succesvolle oorlog tegen Iran (hij heeft immers vrede gebracht) nu ook Noord-Korea aan gaan vallen, wat zo ongeveer zijn idee lijkt te zijn van het "oplossen van problemen":


[...]


[...]


Zie https://www.telegraaf.nl/...oord-korea/157454470.html

De wereld wordt er zo wel een heel gezellige plek op....
Als ik dit zo lees dan lijkt het erop dat hij de sancties wil verlichten want ze werken toch niet?

En dan natuurlijk met z'n vastgoed vrienden investering in het land om de economische groei mee te pikken....

Zoiets zou ik ook in Venezuela verwachten, een toename van de investeringen met voorkennis. Maar daar heb ik zo niks over kunnen vinden.

  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
gustaveau schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Als ik dit zo lees dan lijkt het erop dat hij de sancties wil verlichten want ze werken toch niet?

En dan natuurlijk met z'n vastgoed vrienden investering in het land om de economische groei mee te pikken....

Zoiets zou ik ook in Venezuela verwachten, een toename van de investeringen met voorkennis. Maar daar heb ik zo niks over kunnen vinden.
Hij kan ook een Trump Riviera 2 maken in Noord-Korea, net zoals hij van Gaza ook een "Trump Riviera" aan het maken is.

En niet alleen hij, ook zijn dochter en schoonzoon (Kushner) zijn flink bezig met het bouwen van Trump-resorts. O.a. in Albanië.
Ondanks aanhoudende protesten houdt de Albanese premier Edi Rama vast aan de plannen voor een luxeresort van de dochter en schoonzoon van de Amerikaanse president Trump, midden in beschermd natuurgebied.

Eerder dit jaar prikten Ivanka Trump en haar man Jared Kushner nog een vorkje met premier Rama in een restaurant in de buurt van Zvernec, in het gebied waar een deel van de 10.000 hotelkamers van het resort moeten komen. De rest staat gepland voor het eilandje Sazan vlak uit de kust, voormalig militair gebied en nu nog onbewoond.
Het echtpaar was gevallen voor de ongereptheid en prachtige natuur tijdens een eerdere tocht op een luxe jacht van een bevriend zakenman, vertelde Ivanka Trump in een podcast. Zvernec ligt in een rivierdelta. Op de goudgele stranden en in de bosachtige omgeving leven nu nog onder meer flamingo's en andere vogelsoorten, schildpadden en de monniksrob, een bedreigde soort zeehond.

Milieubeschermers stonden anderhalf jaar geleden al op hun achterste benen, nadat Kushner en Trump hun plannen hadden bekendgemaakt. Zij vrezen onherstelbare schade aan het kwetsbare leefgebied van de zeldzame dieren. Al snel meldden zich ook de bewoners van het dorp Zvernec: zij zeggen dat Kushner de grond voor het project koopt van mensen die helemaal geen eigenaar zijn, en stapten naar de rechter.
Bron en meer info: https://nos.nl/artikel/26...-albanie-in-lastig-parket

Follow The Money heeft er ook een artikel over: Grond onder Trump-Kushner resort is focus van witwas­onderzoek drugsgeld
Samen met Qatarese investeerders wil de schoonzoon van Donald Trump een luxe resort bouwen in Albanië. Het gevolg: nationale protesten en een onderzoek naar belangenverstrengeling. Documenten in handen van Follow the Money wijzen op een tweede strafrechtelijk onderzoek, naar witwassen en drugshandel.

Een Albanees luxe-resort verbonden aan Trump-schoonzoon Jared Kushner maakt deel uit van een internationaal strafonderzoek naar witwassen en drugshandel. Dat blijkt uit documenten van de Albanese anticorruptie-eenheid (SPAK) die in handen zijn van Follow the Money, OCCRP, en het Albanese platform Shteg.
Samen met een schare partners is de private-equityfirma van Kushner, Affinity Partners, van plan zo’n vier miljard euro te investeren in luxe hotels en villa’s aan de Adriatische kust.

Een deel van de grond waarop die worden ontwikkeld, zou door de vorige eigenaar, de Amerikaans-Albanese zakenman Artur Shehu, op basis van vervalste eigendomsbewijzen zijn verkocht aan de projectontwikkelaars.
De Trump-familie is dus weer lekker bezig zeg maar....

Virussen? Scan ze hier!


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:27
wildhagen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:42:
Mogelijk wil Trump na de succesvolle oorlog tegen Iran (hij heeft immers vrede gebracht) nu ook Noord-Korea aan gaan vallen, wat zo ongeveer zijn idee lijkt te zijn van het "oplossen van problemen":

Zie https://www.telegraaf.nl/...oord-korea/157454470.html

De wereld wordt er zo wel een heel gezellige plek op....
Er is wel een enorm verschil tussen NK en Iran.

In NK is de bevolking zó straatarm en ontevreden dat wanneer het Amerikaanse leger daar het regime in Pyongyang omver weet te tikken, de strategie van "ga de straat op en pak de macht" best nog WEL eens zou kunnen werken. Want ook in de lagere legereenheden wordt de top alleen maar gehoorzaamd uit angst voor consequenties, niet uit loyaliteit (wat bij Iran het geval is).

Waardoor je de kans krijgt dat het Noord-Koreaanse leger van team wisselt en de grens met het zuiden open gooit om de welvaart binnen te laten.

Waar ik dan wel weer bang voor ben is dat een ondergedoken Kim-Jong Un er niet voor terugdeinst om nucleaire wapens tegen zijn eigen volk in te zetten. :X

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:27
TheBrut3 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 14:53:
Hij moet natuurlijk weer aan zijn approval rating werken. De oorlog stoppen en daarna doen alsof hij zich weer inzet voor de Amerikaanse economie.

Hij heeft nog een half jaar om de midterms te redden, ik ben benieuwd...
Of in die tussentijd het verkiezingsproces te saboteren. Alleen vraag ik me af in hoeverre hij daarvoor persoonlijk de bevoegdheid heeft, of dat daarvoor toestemming nodig is van het Congres en van het Huis.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Er is wel een enorm verschil tussen NK en Iran.

In NK is de bevolking zó straatarm en ontevreden dat wanneer het Amerikaanse leger daar het regime in Pyongyang omver weet te tikken, de strategie van "ga de straat op en pak de macht" best nog WEL eens zou kunnen werken. Want ook in de lagere legereenheden wordt de top alleen maar gehoorzaamd uit angst voor consequenties, niet uit loyaliteit (wat bij Iran het geval is).
Dit was precies wat men tegen Iran ook dacht. Men zou de bevolking "even gaan helpen" aldus Trump, en dan zouden die wel voor een nieuwe regering zorgen. Zou allemaal goed komen.

Dat hebben we gezien, 113 miljard dollar later. Iran heeft de facto de oorlog gewonnen en de VS verloren...

De enige hulp die de Iraanse bevolking van de VS kreeg was "bommen op hun hoofd" en "hun kinderen gebombardeerd in hun school". Ik denk dat de Noord-Koreanen wel uitkijken om op de VS te vertrouwen, op dat soort "hulp" zit niemand te wachten denk ik...

De VS heeft hun geloofwaardigheid helemaal door het afvoer-putje gespoeld.

Virussen? Scan ze hier!


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:27
wildhagen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:22:
[...]


Dit was precies wat men tegen Iran ook dacht. Men zou de bevolking "even gaan helpen" aldus Trump, en dan zouden die wel voor een nieuwe regering zorgen. Zou allemaal goed komen.
Er is echt wel een verschil en dat is dat in NK echt de hele bevolking straatarm is en bang is voor het regime, in Iran niet. Net zo goed als het leger in NK vooral orders uitvoert omdat ze anders acute loodvergiftiging oplopen, niet omdat ze loyaal zijn zoals bij de Revolutionaire Garde aan de hand is.

Punt is wel dat de NK bevolking en het leger het dan wel grotendeels zélf moet doen en niet van de VS moet verwachten dat die even met dollars en soldaten op de proppen gaan komen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:54
Stoney3K schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Er is echt wel een verschil en dat is dat in NK echt de hele bevolking straatarm is en bang is voor het regime, in Iran niet. Net zo goed als het leger in NK vooral orders uitvoert omdat ze anders acute loodvergiftiging oplopen, niet omdat ze loyaal zijn zoals bij de Revolutionaire Garde aan de hand is.

Punt is wel dat de NK bevolking en het leger het dan wel grotendeels zélf moet doen en niet van de VS moet verwachten dat die even met dollars en soldaten op de proppen gaan komen.
Het grote verschil is dat Noord-Korea wel atoombommen heeft en iran niet.


Gezien het track-record van de VS in de oorlogen de afgelopen 40 jaar, is het misschien toch wel eens een idee om te stoppen met denken dat oorlog voeren winstgevend is

  • Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:10

Standeman

Prutser 1e klasse

Stoney3K schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:26:
[...]

Er is echt wel een verschil en dat is dat in NK echt de hele bevolking straatarm is en bang is voor het regime, in Iran niet. Net zo goed als het leger in NK vooral orders uitvoert omdat ze anders acute loodvergiftiging oplopen, niet omdat ze loyaal zijn zoals bij de Revolutionaire Garde aan de hand is.

Punt is wel dat de NK bevolking en het leger het dan wel grotendeels zélf moet doen en niet van de VS moet verwachten dat die even met dollars en soldaten op de proppen gaan komen.
Tja, ik weet niet. Vergeet niet de mate van indoctrinatie en vereering van de Kim dynastie. Dat gaat echt heel ver.
Ik denk dat de gemiddelde Noord Koreaan niet durft de straat op te gaan. De angst voor het regime zit diep en gaat over meerdere generaties. Ze weten letterlijk niet beter. Ze zouden eerder zelfmoord plegen dan openlijk rebelleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 19-06-2026 15:43 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.


  • mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Sorry, verkeerde topic.

[ Voor 90% gewijzigd door mkmi op 19-06-2026 16:21 ]


  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Trump is wel lekker diplomatiek, zelfs zijn bondgenoten is hij nu van zich aan het vervreemden.
De Italiaanse buitenlandminister Antonio Tajani heeft zijn bezoek aan de Verenigde Staten afgezegd vanwege "ernstige en beledigende" uitspraken van Donald Trump. De Amerikaanse president zei dat hij uit medelijden met premier Giorgia Meloni op de foto ging, omdat ze er "enorm om smeekte".

Trump deed de uitspraak tijdens een interview met het Italiaanse medium La7, toen hem werd gevraagd naar de ontmoeting met Meloni op de G7-top. "Ze is waarschijnlijk blij dat ik met haar heb gesproken. Ik hoefde niet met haar te praten", zei hij. "Ze smeekte me om met haar op de foto te gaan. Ze wilde zo ontzettend graag met mij op de foto. Ik had het anders niet gedaan, maar ik had medelijden met haar."
Minister Tajani, die maandag en dinsdag in de VS werd verwacht, reageerde verbolgen op Trumps woorden. "Een belediging voor heel Italië."

Meloni zei eerder dat ze "verbijsterd" was door de uitspraken. Trumps verklaring was volgens haar "volledig verzonnen". "Er is één ding dat hij moet onthouden: noch ik, noch Italië smeekt ooit."

Meloni en Trump stonden bekend als bondgenoten, maar hun relatie is de laatste maanden verslechterd. Dat begon toen Trump uithaalde naar paus Leo vanwege diens kritiek op de Iranoorlog. Meloni noemde Trumps uitspraken "onacceptabel", waarop hij zei dat "zij onacceptabel is".

Vervolgens weigerde Italië de VS toestemming te geven voor het gebruik van een luchtmachtbasis op Sicilië voor de operaties tegen Iran.
Meloni botst weer met Trump, Italiaanse buitenlandminister schrapt trip naar VS

Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig....

Virussen? Scan ze hier!


  • Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:27
wildhagen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:21:
Trump is wel lekker diplomatiek, zelfs zijn bondgenoten is hij nu van zich aan het vervreemden.


Meloni botst weer met Trump, Italiaanse buitenlandminister schrapt trip naar VS

Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig....
Ik begin toch steeds meer het vermoeden te krijgen dat Trump op de één of andere manier wil escaleren naar een grotere oorlog om zo het Congres ver genoeg te krijgen dat ze de verkiezingen opschorten. En daarmee laat ie een spoor van vernieling in zijn pad achter.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud


  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Ik begin toch steeds meer het vermoeden te krijgen dat Trump op de één of andere manier wil escaleren naar een grotere oorlog om zo het Congres ver genoeg te krijgen dat ze de verkiezingen opschorten. En daarmee laat ie een spoor van vernieling in zijn pad achter.
Zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn dat hij bijvoorbeeld EU leden, of misschien zelfs de EU als geheel, de oorlog wil verklaren.

Het zou ook goed stroken met zijn herhaalde uitspraak dat zijn volgelingen "nooit meer hoeven te stemmen, daar ga ik voor zorgen".

Ben wel benieuwd wat dat met de NATO gaat doen, als het ene NAVO lid het andere aan gaat vallen.

Virussen? Scan ze hier!


  • 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:55
wildhagen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:50:
[...]


Zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn dat hij bijvoorbeeld EU leden, of misschien zelfs de EU als geheel, de oorlog wil verklaren.

Het zou ook goed stroken met zijn herhaalde uitspraak dat zijn volgelingen "nooit meer hoeven te stemmen, daar ga ik voor zorgen".

Ben wel benieuwd wat dat met de NATO gaat doen, als het ene NAVO lid het andere aan gaat vallen.
Ik kan je even niet volgen. Welk EU land zou daarvoor in aanmerking komen met uitzondering van Groenland?

Ik denk niet dat Trump en Amerika de kaarten hebben om een dergelijke actie te verrichten. Ik voorzie dan eerder een false flag operatie in eigen land

[ Voor 11% gewijzigd door 49euro op 20-06-2026 10:51 ]


  • HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:32
wildhagen schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:50:
[...]


Zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn dat hij bijvoorbeeld EU leden, of misschien zelfs de EU als geheel, de oorlog wil verklaren.

Het zou ook goed stroken met zijn herhaalde uitspraak dat zijn volgelingen "nooit meer hoeven te stemmen, daar ga ik voor zorgen".

Ben wel benieuwd wat dat met de NATO gaat doen, als het ene NAVO lid het andere aan gaat vallen.
Trump kan chaos creeeren met zijn onkunde hij kan niet planmatig toewerken naar een hele grote oorlog. Iran is hij ook ingerommeld door Netanyahu.

En geen enkele uitspraak van Trump houdt stand. Waarom zou er dan wel een plan liggen om te zorgen dat er niet meer gestemd hoeft te worden.

  • wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Trump wil nu de steun voor het bestrijden van HIV/AIDS stopzetten:
Amerika stopt de financiering van programma’s voor het tegengaan van de verspreiding van hiv en aids in Zuid-Afrika. Meer dan acht miljoen Zuid-Afrikanen leven met hiv: het hoogste aantal van alle landen ter wereld.

Het Zuid-Afrikaanse ministerie van Volksgezondheid was naar eigen zeggen niet op de hoogte van het besluit. Wel wordt al enige tijd gewerkt aan ‘een plan voor zelfvoorziening’.

Het gaat om het Amerikaanse programma PEPFAR. Tot 2025 ging er jaarlijks nog zo’n 400 miljoen dollar (350 miljoen euro) vanuit Amerika naar Zuid-Afrika, maar de steun wordt nu volledig stopgezet.

Dat terwijl de hiv-situatie in Zuid-Afrika de meest ernstige ter wereld is. In 2025 waren ruim 8 miljoen mensen besmet met hiv. Dat is 12,9 procent van de totale bevolking
De band tussen de VS en Zuid-Afrika is sinds het aantreden van president Donald Trump sterk verslechterd. Zo werd vorig jaar al besloten te stoppen met het wereldwijde steunprogramma USAID.

Ook beschuldigde Trump Zuid-Afrika van genocide op witte Afrikaners en bood hij deze groep asiel aan in Amerika. Volgens Trump zijn zij het slachtoffer van discriminatie en vervolging en is er zelfs sprake van genocide. Deze zware beschuldigingen worden door de Zuid-Afrikaanse regering betiteld als volstrekte onzin.

De witte Afrikaners zijn momenteel ongeveer de enige vluchtelingen die tot de VS worden toegelaten.
Zie https://www.bndestem.nl/b...ljoenen-dollars~a3f52d27/

What could possibly go wrong there?

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek
Voor de Amerikaanse binnenlandse politiek hebben we [ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3 en voor de oorlog in het Midden-Oosten [ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio.