Wat me opvalt dat weinig in het nieuws komt qua analyse is dat met Trumps draai in Taiwan, Trump had meteen een bom heeft gelegd onder het Republikeinse narratief dat de defensie strategie zich voornamelijk zal richten op Azië. En dat is niet de eerste keer,
Trump heeft voorheen ook al gezegd dat Japan z'n eigen boontjes maar moet doppen.
Welk belang heeft Amerika qua defensie in Azië als het geeneens de bondgenoten wil verdedigen. China is een tegenstander vooral op economisch vlak, die koopt invloed met economisch macht, veel minder met militaire middelen. Dat is wat Obama goed gezien had met z'n handelsverdrag Trans-Pacific Partnership (TPP).
Die was weer beëindigd door Trump.
Je ziet dat Trump met directe tarieven en deals met China nu juist het tegenovergestelde bereikt. China wordt hierin juist sterker, de bondgenoten van de VS in Azië zijn noodgedwongen om te dealen met China met steeds minder steun van de VS. Juist als je China economisch wil aankunnen, moet je de bondgenoten juist zowel economisch als militair versterken.
Dus ik vraag me af wat er over blijft van de breed aangekondigde pivot van Amerika naar Azië. Met name ook omdat het werd gebruikt als argument om Europese defensie via de NAVO en politieke integratie af te bouwen. Als Amerika Europe wegduwt, dan kan het ook geen hulp verwachten bij conflicten in Azië, zoals we nu ook zien in het M-O.
Het blijft opvallend dat in deze geopolitieke strategieën van de VS de traditionele geopolitieke tegenstanders er relatief sterker uitkomen t.o.v. de voorgaande strategie, dit zie je met Rusland en China en lijkt voorlopig ook zo te zijn in Iran. En traditionele bondgenoten worden veelal juist actief en bewust verzwakt (Oekraïne) of men trekt zich terug, zoals met de NAVO.
Ik kan de Amerikaanse buitenlandse doelen die ze publiekelijk communiceren nog niet verenigen met een succesvolle strategie hierin.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert