[ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

Robtimus

me Robtimus no like you

Damn, dan moeten we van HOMES overstappen op HAMES. Dat gaat niemand begrijpen, zeker de Amerikanen niet!

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23

DropjesLover

Dit dus ->

Robtimus schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:00:
Damn, dan moeten we van HOMES overstappen op HAMES. Dat gaat niemand begrijpen, zeker de Amerikanen niet!
Hier ook niet, die moest ik even googlen...
Het is een ezelsbruggetje daar
H – Huron
O – Ontario
M – Michigan
E – Erie
S – Superior

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40

Robtimus

me Robtimus no like you

Die is misschien buiten Amerika niet zo gangbaar, maar voor veel Amerikanen is het de enige manier om de namen van de great lakes te onthouden. En dan moeten ze opeens overstappen op een ander acronym dat veel minder natuurlijk bekt.

Misschien moeten ze Huron naar Trump hernoemen, dan kunnen ze naar JAMES:
* Joke(r)
* America
* Michigan
* Erie
* Superior

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:39

TWKterry

Master Mariner

Alle meren behalve Lake Michigan (volledig USA) zijn gedeeld tussen Canada en USA.
Echter de doorvaart van Lake Ontario naar Lake Erie is volledig op Canadees grondgebied via het Welland Canal, de Niagara rivier is een beetje lastig te bevaren met de watervallen.
Lake Erie is het tweede meer van de keten dus daarmee heeft Canada zijn eigen Straat van Hormuz.
Enkele bekende havens in de USA op de hogere meren; Duluth, Chicago, Milwaukee, Detroit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Welland_Canal

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hij moet toch wel een heel erg triest leventje hebben als je dit soort dingen doet...
Niet eens meer overweegt, het decreet is zojuist getekend. En je kan het Trump niet eens aanrekenen, het zijn alle Amerikanen om hem heen die hier het probleem blijven.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Robtimus schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 21:00:
Als je lakse Michigan gewoon Lake Trump noemt ben je weer goed. Lake Donald kan ook nog.

[ Voor 4% gewijzigd door Delerium op 27-08-2026 20:52 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

In de reacties op Fox en andere rechtse platforms struikel je nu over uiterst negatieve reacties. Maga supporters die uit het plaat gaan dat Trump hier aandacht aan besteed. Denk dat dit een inschattingsfout van Trump is.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Hier iig de officiële aankondiging:
HONORING THE AMERICAN HISTORY OF THE GREAT LAKES AND RENAMING LAKE ONTARIO AS LAKE AMERICA
United States domestic and cross-border shipping activity on the Great Lakes system has historically underpinned regional manufacturing, steel production, agriculture, and energy supply chains in several States, reflecting the strategic and economic importance of these waters to the United States that continues to this day. The Lake will continue to play a pivotal role in shaping America’s future and the global economy. In recognition of this flourishing economic resource and its critical importance to our Nation’s economy and its people, I am directing that the Lake officially be renamed as Lake America.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:55
Allemaal afleiding van de hoofdzaken.

Trump zou het vuur aan de schenen gelegd moeten worden over de Epstein Files en het complete mismanagement van de Iran oorlog. Dit soort zaken irriteren wel, maar doen er natuurlijk helemaal niet toe.

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:21
gustaveau schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:47:

Trump zou het vuur aan de schenen gelegd moeten worden over de Epstein Files en het complete mismanagement van de Iran oorlog. Dit soort zaken irriteren wel, maar doen er natuurlijk helemaal niet toe.
Wat valt er nog te doen met die Epstein files dan? Iedereen die er wat om geeft dat Trump tientallen of honderden kinderen zou hebben verkracht is er inmiddels wel van overtuigd dat het waar is. De individuen die daadwerkelijk macht hebben en de mensen die MAGA stemmen vinden het echter allemaal wel best. Wellicht dat er iemand actie gaan ondernemen wanneer het blijkt dat het niet alleen om meisjes gaat.

De Iran oorlog is volgens de officiële lezing ook al een keer of tien gewonnen. Zonder significante nieuwe gebeurtenissen daar gaat daar ook weinig meer uit komen.

Ik zou me meer zorgen maken over alles wat nog gaat komen, zoals wat ze uit gaan spoken bij de midterms.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:55
Stel je voor dat je een kleuter op de basisschool die nog nooit "Nee" te horen heeft gekregen van zijn ouders opeens mandaat geeft. Dan krijg je dit. My god.

We kunnen alleen maar hopen dat Canada meer naar de EU en/of Azie trekt en Amerika zo ver mogelijk buitenspel zet qua handel. Wat een kinderachtig gedoe van Trump dit, maar ja. What else is new.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59
ErikT738 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:06:
[...]

Wat valt er nog te doen met die Epstein files dan? Iedereen die er wat om geeft dat Trump tientallen of honderden kinderen zou hebben verkracht is er inmiddels wel van overtuigd dat het waar is. De individuen die daadwerkelijk macht hebben en de mensen die MAGA stemmen vinden het echter allemaal wel best. Wellicht dat er iemand actie gaan ondernemen wanneer het blijkt dat het niet alleen om meisjes gaat.
Het gaat (voor mij) vooral om alle andere kindermisbruikers en -verkrachters die naar boven zijn gekomen in dat onderzoek - maar toch worden beschermd - en dat ze allemaal worden opgepakt en de gevangenis in gaan. Van miljonairs tot de koning van een land; allemaal moeten ze de bak in.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:02
ErikT738 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:06:
[...]

De Iran oorlog is volgens de officiële lezing ook al een keer of tien gewonnen. Zonder significante nieuwe gebeurtenissen daar gaat daar ook weinig meer uit komen.

Ik zou me meer zorgen maken over alles wat nog gaat komen, zoals wat ze uit gaan spoken bij de midterms.
Er zit een verklaring in de Epstein files, die door de FBI is bestempeld als geloofwaardig, over een gewelddadige verkrachting van een minderjarige door Trump. En verder onopgehelderd is. Dat zou best wat meer aandacht mogen krijgen.

Betekent niet dat hij schuldig is, maar lijkt me voldoende aanleiding om strafrechtelijk verder te onderzoeken.

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:10
duvekot schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:12:
HONORING THE AMERICAN HISTORY OF THE GREAT LAKES AND RENAMING LAKE ONTARIO AS LAKE AMERICA~~~
American history, LULKOEK (ook in all trump-style caps). Op wikipedia staat dit over Ontario:
The first mention of the name Ontario was in 1641, when "Ontario" was used to describe the land on the north shore of the easternmost part of the Great Lakes.
Dat is een dikke eeuw voordat er uberhaupt sprake was van 'America'.
Ook van wikipedia over de VS:
Documented use of the phrase "United States of America" dates back to January 2, 1776.
(met dank aan geschiedenis professor Heather Cox Richardson)

[ Voor 5% gewijzigd door mekkieboek op 28-08-2026 09:28 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wildhagen schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:35:
Trump laat weer even zijn kinderachtige niveau zien:

Hij moet toch wel een heel erg triest leventje hebben als je dit soort dingen doet...
I'll do you one better;

Afbeeldingslocatie: https://truth-archive.us-iad-1.linodeobjects.com/attachments/17896/5581676812461f86-a4434a73ed5e.jpg

bron

Natuurlijk staan Biden en Obama onderop.

Ik zei laatst tegen mijn collega als het gaat om persoonlijk functioneren dat ik dat graag door anderen laat bepalen of ik mijn werk goed doe. Trump heeft daar niet zo'n last van die beoordeelt dat zelf natuurlijk het liefste.

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 28-08-2026 09:41 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Pedri88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:08
Het laat zien hoe ver Trump heen is, de wereld heeft dit allang door alleen de MAGA beweging is (nog) niet zo ver. De handelsrelaties gaan serieus pijn doen hoe langer deze poppenkast doorgaat.

Hij is The GOAT omdat hij blaat als een geit 🤭

• Pukson
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:24
gustaveau schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 23:47:

Het is al tekenend voor de MAGA beweging dat er op een conferentie iemand was met een shirt K*ll your local pedophile

En die werd uitgejoelt etc. voelen mensen zich aangesproken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xZB-6ynnBzmiv3VIcewqHmcxiw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dwnTdxnvLmf6BD03zMgyIsFx.jpg?f=user_large

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

mekkieboek schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:25:
[...]

American history, LULKOEK (ook in all trump-style caps). Op wikipedia staat dit over Ontario:

[...]

Dat is een dikke eeuw voordat er uberhaupt sprake was van 'America'.
Ook van wikipedia over de VS:

[...]

(met dank aan geschiedenis professor Heather Cox Richardson)
Het staat ook nuchter in het NOS bericht https://nos.nl/artikel/26...america-nu-nog-een-oceaan, en de reactie van Carney.
De Canadese premier Mark Carney wees de nieuwe naam af. "Canadezen weten ook dat je de werkelijkheid bij de naam moet noemen: Lake Ontario toen, nu en altijd", schreef hij op X. Hij wees erop dat de oorspronkelijke bewoners van het gebied de naam Ontari'io kozen, wat "groot mooi meer" betekent.

"De naam is 400 jaar oud, ouder dan de Canadese Confederatie of de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring."

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

Stoney3K

Flatsehats!

Pukson schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:22:
[...]

Het is al tekenend voor de MAGA beweging dat er op een conferentie iemand was met een shirt K*ll your local pedophile

En die werd uitgejoelt etc. voelen mensen zich aangesproken?

[Afbeelding]
En nog tekenender is dat de tekst op dat shirt niet eens werd gecensureerd, maar een opgestoken middelvinger wel. 8)7

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:45

Stoney3K

Flatsehats!

Gunner schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:39:
[...]

I'll do you one better;

[Afbeelding]

bron

Natuurlijk staan Biden en Obama onderop.

Ik zei laatst tegen mijn collega als het gaat om persoonlijk functioneren dat ik dat graag door anderen laat bepalen of ik mijn werk goed doe. Trump heeft daar niet zo'n last van die beoordeelt dat zelf natuurlijk het liefste.
Volgens Trump bestaat Kennedy zelfs niet? Bush? Reagan?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Pedri88
Stoney3K schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:51:
[...]

En nog tekenender is dat de tekst op dat shirt niet eens werd gecensureerd, maar een opgestoken middelvinger wel. 8)7
Dat is Amerika, middelvingers, tepels en the F word worden gecensureerd, voor de rest mag je zo goed als alles laten zien en horen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49

Standeman

Prutser 1e klasse

Trump heeft een deal gesloten voor 65 miljard vaten olie met Venezuela.
President Trump heeft bekendgemaakt dat de Verenigde Staten een overeenkomst hebben gesloten met Venezuela om de controle over te nemen over 65 miljard vaten uit de olievoorraad van het Zuid-Amerikaanse land.
....
Trump staat onder druk om liefst voor de Congresverkiezingen van november iets te doen aan de hoge benzineprijzen in zijn land. Die flink zijn opgelopen door de oorlog met Iran.
Bron

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat Venezolaanse olie helemaal niet zo geschikt was om benzine van te maken, maar meer goed is voor de zwaardere brandstoffen zoals stookolie.

Ik ben dus benieuwd of dit daadwerkelijk (veel) effect gaat hebben op de prijs van benzine.

[ Voor 6% gewijzigd door Standeman op 29-08-2026 08:14 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:29
Het is inderdaad geen olie voor brandstof. Al kan het met dure raffinage volgens mij wel tot brandstof worden gemaakt, maar dat weegt schijnbaar niet op tegen de kosten.

Verder nog wel een obstakel. Schijnbaar staat in de grondwet van Venezuela dat alleen staatsbedrijven wat met de ruwe olie mogen.

Beetje dubbele deal. Als de winsten onder het nieuwe bewind naar verbetering van de leefsituatie van het volk gaan, dan ben ik niet eens zo heel erg tegen. Het leven in Venezuela schijnt momenteel echt niet best te zijn.

• HEY_DUDE
Standeman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:13:

[...]

Bron

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat Venezolaanse olie helemaal niet zo geschikt was om benzine van te maken, maar meer goed is voor de zwaardere brandstoffen zoals stookolie.

Ik ben dus benieuwd of dit daadwerkelijk (veel) effect gaat hebben op de prijs van benzine.
De VS zelf heeft beperkte capaciteit om zware olie te raffineren, de raffinaderijen in de VS zijn vooral efficient voor lichte olie uit het midden oosten.

Ben een warm voorstander om Trump zijn deals uberhaupt niet meer te bespreken tot dat er meer bereikt is dan zijn lelijke handtekening op een papier met een willekeurige tekst.

• Pedri88
Standeman schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:13:

[...]

Bron

Dat is alles behalve een veilige investering, voordat de eerste olie wordt opgepompt zijn er 3 Amerikaanse verkiezingen geweest, en is de situatie in Venezuela alles behalve zeker, Maduro was er sinds 2013, Chavez van 1999 tot zijn dood in 2013, (in 1992 probeerde hij het in een mislukte coup) en voor Chavez was er ook een geschiedenis van instabiliteit, corruptie, en gedeeltelijke dictaduren.

Daarnaast wil Trump een Venezolaanse "vriend" genaamd Alejandro Betancourt toezicht laten houden. Wat kan er mis gaan?

https://www.washingtonpost.com/world/2026/08/27/us-intervened-criminal-probe-venezuelan-oilman-alejandro-betancourt/

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HEY_DUDE schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

De VS zelf heeft beperkte capaciteit om zware olie te raffineren, de raffinaderijen in de VS zijn vooral efficient voor lichte olie uit het midden oosten.

Ben een warm voorstander om Trump zijn deals uberhaupt niet meer te bespreken tot dat er meer bereikt is dan zijn lelijke handtekening op een papier met een willekeurige tekst.
Is dat zo? Stond Texas niet vol met installaties juist voor zware olie?

Dat was het verhaal toen de VS Maduro had ontvoerd in ieder geval.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:56
HEY_DUDE schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Juist Amerika heeft in de zuidelijke staten raffinaderijen staan die goed met zware olie om kunnen gaan. Deze raffinaderijen hebben een zogeheten coking nodig en die zijn er veel, zie ook bijgevoegde kaart.

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

TheBrut3 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:04:
Het is inderdaad geen olie voor brandstof. Al kan het met dure raffinage volgens mij wel tot brandstof worden gemaakt, maar dat weegt schijnbaar niet op tegen de kosten.

Verder nog wel een obstakel. Schijnbaar staat in de grondwet van Venezuela dat alleen staatsbedrijven wat met de ruwe olie mogen.

Beetje dubbele deal. Als de winsten onder het nieuwe bewind naar verbetering van de leefsituatie van het volk gaan, dan ben ik niet eens zo heel erg tegen. Het leven in Venezuela schijnt momenteel echt niet best te zijn.
De huidige olie-opbrengsten gaan door corruptie al nauwelijks naar de bevolking.
Trumps "deal" zou zijn dat die Venezuelaanse olie tegen kostprijs naar de VS gaat, dus daar wordt 0,0 winst voor de bevolking op gemaakt. En wordt opgepompt door Amerikaanse bedrijven.
Dit is een nog ergere oil-grab dan de 2 invasies in Irak

BThGvNeOA

• durian
  • Laatst online: 13:16
Het WaPo artikel hierboven staat achter een betaalmuur, dus ik zeg mss dingen dubbel, maar op het Zweedse nieuws werd gezegd dat Trump gedreigd had de opvolger van Maduro ook te ontvoeren en aan te klagen als drugshandelaar als de deal niet goedgekeurd werd...

• Pedri88
durian schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:52:
Het WaPo artikel hierboven staat achter een betaalmuur, dus ik zeg mss dingen dubbel, maar op het Zweedse nieuws werd gezegd dat Trump gedreigd had de opvolger van Maduro ook te ontvoeren en aan te klagen als drugshandelaar als de deal niet goedgekeurd werd...
Delcy Rodríguez is natuurlijk ook een marionet van Trump, eigenlijk heeft ze al niks te zeggen, die weet allang dat ze bij een protest ook mee wordt genomen vanwege medeplichtigheid in het Maduro regime. Wie het land ook gaat leiden, zolang Trump er zit zal het niet meer worden dan een vazalstaat, verweg van een toekomstig werkende democratie.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En juist dat maakt het weinig meer dan een uitspraak van Trump, er is geen bedrijf die zal investeren in iets dat niets waard is bij nieuwe politieke veranderingen in Venezuela of de VS.

Dat niemand in de pers hier iets opmerkt hoe Trump zo alle olie zich toegeëigend heeft is hier het echte schandaal.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Delerium schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:18:
En juist dat maakt het weinig meer dan een uitspraak van Trump, er is geen bedrijf die zal investeren in iets dat niets waard is bij nieuwe politieke veranderingen in Venezuela of de VS.

Dat niemand in de pers hier iets opmerkt hoe Trump zo alle olie zich toegeëigend heeft is hier het echte schandaal.
Voor een deel ook omdat alle "deals" vodjes papier zijn die met de wind meewaaien.
Dat wat Trump roept keihard in conflict is met een ander land zn grondwet interesseert Trump niks, maar betekent ook dat het laatste woord er nog lang niet over gezegd is.
Nog niet in de laatste plaats omdat niemand warm loopt om het op te pompen.

Alles is op zn Trumps omgeven met onzekerheid.
Dat zou wel degelijk geduid mogen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 30-08-2026 22:37 ]

BThGvNeOA

• TheBrut3
De olie markt reageert er ook helemaal niet op verder. De prijs gaat zelfs omhoog door wat beschietingen over en weer in het Midden Oosten.

• HEY_DUDE
A4-tje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Juist Amerika heeft in de zuidelijke staten raffinaderijen staan die goed met zware olie om kunnen gaan. Deze raffinaderijen hebben een zogeheten coking nodig en die zijn er veel, zie ook bijgevoegde kaart.

https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php
Deze zitten al richting max capaciteit. Er is vooral capaciteit beschikbaar voor lichte midden oosten olie

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:33
TheBrut3 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 09:22:
De olie markt reageert er ook helemaal niet op verder. De prijs gaat zelfs omhoog door wat beschietingen over en weer in het Midden Oosten.
De woorden van Trump zijn inmiddels niks meer waard. Voor zover het geen gebakken lucht is komt de eerste Venezuelaanse olie op zn vroegst pas over 10 jaar beschikbaar, en dan is nog maar de vraag hoe nuttig het is. Dat doet nu helemaal niks met de prijzen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• duvekot
  • Nu online
Nog een bijzonder signaal van Amerika:
The appearance of the Russian finance minister, Anton Siluanov, creates an awkward situation for the European representatives at the G20 whose governments strongly back Ukraine in its war against Russia. They have worked to isolate Russia in the global economy and on the diplomatic stage, and they will not want to do anything in this meeting to suggest that has changed, at a moment in the war when Moscow has bombarded Kyiv relentlessly.
bron

Europa protesteert er direct tegen .. en de Russische minister is niet bij de groepsfoto. Ik ben benieuwd of Europa een nog krachtiger signaal gaat afgeven door gewoon niet in meetings te zitten waar hij bij aanwezig is.

• Pedri88
duvekot schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 18:26:
Nog een bijzonder signaal van Amerika:

[...]

bron

Europa protesteert er direct tegen .. en de Russische minister is niet bij de groepsfoto. Ik ben benieuwd of Europa een nog krachtiger signaal gaat afgeven door gewoon niet in meetings te zitten waar hij bij aanwezig is.
Europa is ontzettend laf, en om de Amerikanen niet tegen het hoofd te stoten blijft het vast en zeker bij een gezamenlijke nietszeggende verklaring vol met mistig taalgebruik die in de breedste zin is te interpreteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Pedri88 op 01-09-2026 23:45 ]

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Pedri88 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:04:
[...]
Delcy Rodríguez is natuurlijk ook een marionet van Trump, eigenlijk heeft ze al niks te zeggen, die weet allang dat ze bij een protest ook mee wordt genomen vanwege medeplichtigheid in het Maduro regime. Wie het land ook gaat leiden, zolang Trump er zit zal het niet meer worden dan een vazalstaat, verweg van een toekomstig werkende democratie.
Machado was eerst al de favoriet maar die was niet neerbuigend genoeg en werd al snel de laan uit geschopt. Dus de boodschap is duidelijk, meewerken of anders nemen we gewoon de volgende...

Ze is ook letterlijk fysiek en openlijk bedreigd door Trump: https://www.theatlantic.c...o-delcy-rodriguez/685497/

Nou was Venezuela onder Maduro ook geen democratie natuurlijk, maar toch. Wat er nu gebeurt is dat er gewoon een wingewest/kolonie van wordt gemaakt. Dat er dingen moeten veranderen is duidelijk. Dat de olie ten gelde maken daar een rol in speelt ook. Maar doen alsof Trump het beste met de bevolking van Venezuela voor heeft...... _O- En niet alleen Trump, heel latijns-Amerika is altijd al door de VS gezien als een minderwaardig wingewest. De afgelopen eeuw zit vol met gesponsorde coups, CIA geklooi en andere shit. Ik weet zeker dat het continent er een stuk beter voor had gestaan zonder de VS.

Waar ik me momenteel eigenlijk meer zorgen over maak is Cuba, die worden al 80 jaar gewurgd door de VS alleen maar omdat ze een staatsvorm hebben die de VS niet aanstaat, maar nu is het wel heel erg aan het worden en de wereld doet zoals gebruikelijk helemaal niets. De bevolking lijdt nu echt enorm.

[ Voor 38% gewijzigd door Llopigat op 02-09-2026 22:49 ]

• Pedri88
Pedri88 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:37:
[...]

Europa is ontzettend laf, en om de Amerikanen niet tegen het hoofd te stoten blijft het vast en zeker bij een gezamenlijke nietszeggende verklaring vol met mistig taalgebruik die in de breedste zin is te interpreteren.
Hier heb ik gelijk mijn bevestiging, Europa heeft zo als verwacht geen antwoord klaar op de Russiche provocatie.

• Pedri88
Trump bepaald Volgens deze bron eenzijdig dat verkiezingen in Venezuela voorlopig niet nodig zijn, dat was ook niet geheel onverwacht, volgens de Venezolaanse grondwet had het land al verkiezingen moeten uitschrijven omdat Delcy Rodríguez niet is verkozen maar Maduro slechts overneemt in zijn afwezigheid. Tot zo ver zijn bereidheid de Venezolaanse bevolking te "helpen"

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Pedri88 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 23:37:
[...]

Europa is niet laf, we hebben echter geen enkele leverage op dit moment. Wapen en materieel productie loopt zwaar achter, we zijn niet volledig defensie loos maar we zijn bij lange na geen grootmacht. Europa is mogelijk pas klaar voor een grootschalig conflict ergens in 2029... Nu is het pappen en nathouden. Erg schrijnend maar valt weinig aan te doen op dit moment.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:21
ArcticWolf schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:17:
[...]

Europa is niet laf, we hebben echter geen enkele leverage op dit moment. Wapen en materieel productie loopt zwaar achter, we zijn niet volledig defensie loos maar we zijn bij lange na geen grootmacht. Europa is mogelijk pas klaar voor een grootschalig conflict ergens in 2029... Nu is het pappen en nathouden. Erg schrijnend maar valt weinig aan te doen op dit moment.
Sowieso is stoere praat voor de bühne zoals de Amerikanen dat doen gewoon niet nuttig. Als je het nieuws een beetje volgt kan je goed zien dat Europa minder afhankelijk probeert te worden van bijvoorbeeld Amerikaanse tech. Uiteraard gaat dit niet overal goed en kan het altijd beter en sneller, maar het initiatief is genomen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Praten is makkelijk. Doe het maar achter de schermen, en geef de credits aan Oekraïne.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• duvekot
  • Nu online
Hoe ga je om met je vrienden als Amerikaanse president?
Trump hints US would not back UK over Falkland Islands due to lack of Iran war support
When asked if he would "come to the UK's aid" during a potential territorial dispute, Trump told GB News: "Well look, I was there when they had the first war."
"That was a long time ago and I watched it so carefully, and you comported yourselves very well. You took it back pretty strongly, but it's a long way away."
""Your country was not there to help me. We didn't need help, but I did ask Nato, and I asked your former leader, 'why didn't you send a couple of ships?'

Trump said the-then prime minister, Sir Keir Starmer, told him no vessels were available, which "was pretty sad", he added.
Dus ... Zo ga je om met je vrienden dus ... Argentinië is blij met Amerika als vriend:
Argentinian President Javier Milei is due to make a televised statement on Thursday night about what he describes as his nation's "historic" claim to the islands.
Dus krijgen we er nog een conflict op de wereld er bij? .. of heeft Trump wat afleiding nodig 🤔

• Llopigat
  • Niet online
duvekot schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:01:
Hoe ga je om met je vrienden als Amerikaanse president?
Trump hints US would not back UK over Falkland Islands due to lack of Iran war support
[...]
Dus ... Zo ga je om met je vrienden dus ... Argentinië is blij met Amerika als vriend:
[...]
Dus krijgen we er nog een conflict op de wereld er bij? .. of heeft Trump wat afleiding nodig 🤔
Het lijkt er op: https://nos.nl/artikel/26...n-bij-falklands-aanpakken

Overigens kan ik me niet voorstellen dat Milei dit doet zonder toestemming van Trump. Die twee zijn twee handen op een buik.

Het stomme is alleen dat Amerika hier veel meer te verliezen heeft. Het VK kan technisch gezien gewoon Diego Garcia afpakken dat Trump nu hard nodig heeft voor zijn Iran oorlog. De lease is net met 99 jaar verlengd maar Trump breekt ook alles open wat los en vast zit.

Om de Amerikanen er echter daadwerkelijk af te krijgen is wat anders natuurlijk maar ze kunnen het wel gebruiken om spanning op de zaak te zetten.

Maar ik denk ook dat het vooral weer een spectakel is dat uit de hoge hoed wordt getrokken om de MAGA achterban boos te maken (zij drijven immers op woede) en af te leiden van het falen in Iran.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Llopigat schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:29:
[....

Maar ik denk ook dat het vooral weer een spectakel is dat uit de hoge hoed wordt getrokken om de MAGA achterban boos te maken (zij drijven immers op woede) en af te leiden van het falen in Iran.
Of van de Epstein Files, en Trump zijn rol daarin.

Virussen? Scan ze hier!

• Llopigat
  • Niet online
ArcticWolf schreef op donderdag 3 september 2026 @ 09:17:
[...]
Aan de andere kant, wie gaat ons 'grootschalig' aanvallen momenteel? Rusland heeft al zijn hele pot jongemannen aan de kanonnen in Oekraine gevoerd en komt steeds meer in de knel met manschappen en materieel. Het is wel een gevaar maar ze komen nu echt niet met tanks Polen binnen rollen want die tanks hebben ze gewoon niet meer en de manschappen ervoor ook niet. Zelfs als ze algeheel mobiliseren hebben ze alleen nog maar mensen die echt niet willen. Het duurt voor hen ook weer jaren voor ze dat allemaal weer hebben opgebouwd.

China is een stuk verder weg en speelt het spelletje ook niet zo.

En een grootmacht moeten we ook niet willen zijn, vind ik. Gewoon genoeg om onze grenzen te beschermen, maar wereldpolitie spelen zie ik liever ook niet. Vooral niet omdat dat meestal een vals voorwendsel is voor eigenbelang (Zie Amerika).

Amerika zie ik eigenlijk als enige mogelijkheid (Groenland) maar dat zie ik eigenlijk toch ook niet zo gauw gebeuren. Want er is geen direct voordeel aan voor Trump. Bij Iran heb je bijvoorbeeld nog de hogere prijzen: Ook voor de Amerikaanse olie-industrie is dat dik cashen. Voor de rest van de Amerikaanse economie is het natuurlijk shit, maar Trump's vrienden lijken vooral in de fossiele hoek te zitten. En de fossiele stoffen in Groenland gaan decennia aan investeringen kosten voor ze geld op gaan leveren.

En in het geval dat ze voor Groenland gaan hebben we toch niets aan hun 'bescherming'. Ik vind dat de EU best wel eens een beetje meer tegen Trump mag ageren. Pappen en nathouden werkt niet, dat zag je met Canada ook wel en nu Carney er nu hard tegenin gaat lijkt dat beter te werken.
wildhagen schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:33:
[...]
Of van de Epstein Files, en Trump zijn rol daarin.
Zou kunnen maar is er iets op handen staands in de Epstein affaire dan? Momenteel lijkt die nogal diep begraven, het zou me verbazen als ze daar nu een schep zand bij willen gooien, de aandacht is helemaal weg (helaas).

[ Voor 39% gewijzigd door Llopigat op 04-09-2026 05:01 ]

• Pedri88
[...]

Overigens kan ik me niet voorstellen dat Milei dit doet zonder toestemming van Trump. Die twee zijn twee handen op een buik.
Argentinië heeft geen geld om uit eigen zak te betalen, ondanks dat de inflatie drastisch is gedaald zal het jaar alsnog sluiten met een percentage tussen de 40 en 50 %, en een galloperende armoede. Eenmaal Trump wegvalt zie ik de warme banden hard versoberen, tenzij er een stroman van Trump komt te zitten die het zelfde beleid doorzal zetten.

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41
[...]

Het stomme is alleen dat Amerika hier veel meer te verliezen heeft. Het VK kan technisch gezien gewoon Diego Garcia afpakken dat Trump nu hard nodig heeft voor zijn Iran oorlog. De lease is net met 99 jaar verlengd maar Trump breekt ook alles open wat los en vast zit.

Om de Amerikanen er echter daadwerkelijk af te krijgen is wat anders natuurlijk maar ze kunnen het wel gebruiken om spanning op de zaak te zetten.

Ik durf zelfs 1 stap verder te gaan: Milei zal door de Amerikaanse zijde aangemoedigd zijn dit te verkondigen zodat Trump dit uit kon buiten om steun voor Iran uit te kunnen ruilen voor steun voor het Falklands dispuut. Lekker opzichtig ook weer.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:16

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
saikol schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:39:
[...]

Ik durf zelfs 1 stap verder te gaan: Milei zal door de Amerikaanse zijde aangemoedigd zijn dit te verkondigen zodat Trump dit uit kon buiten om steun voor Iran uit te kunnen ruilen voor steun voor het Falklands dispuut. Lekker opzichtig ook weer.
ik denk dat het eerder is dat dit voor ongemak zorgt bij het VK en hij dit ziet als 'leverage'. Hij heeft geen mening over de Falklanden, het boeit hem gewoon niet, tenzij het bruikbaar is om andere landen onder druk te zetten.

Dat zie je ook terug in zijn woorden: het VK heeft niet genoeg steun gegeven bij de oorlog in Iran, dus gaat hij actief lopen stoken bij het Falklandverhaal. De man is in elke relatie op zoek naar disbalans en als die disbalans er niet is zal hij proberen die te verzorgen. Zijn idee daarbij is dat als je in disbalans bent, je manipuleerbaar bent/hij leverage heeft over je gedrag.

Ik laat terzijde of het daadwerkelijk zo werkt / altijd zo werkt.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• TheBrut3
Een dag niet gedreigd is een dag niet geleefd!
Trump dreigt om te stoppen met handel met landen waarmee een handelsoverschot is wanneer de Fed de rentes niet verlaagd.

https://edition.cnn.com/2026/09/04/economy/trump-trade-fed

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Llopigat schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:34:
[...]

Aan de andere kant, wie gaat ons 'grootschalig' aanvallen momenteel?
Op dit moment zijn daarvoor twee realistische scenario's, de VS in/om Groenland of de Russen in de Baltische staten/Finland.

We kijken vooral naar het Oosten, maar het grootste gevaar komt misschien wel uit het Westen.

• Pedri88
TheBrut3 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:07:
Een dag niet gedreigd is een dag niet geleefd!
Trump dreigt om te stoppen met handel met landen waarmee een handelsoverschot is wanneer de Fed de rentes niet verlaagd.

https://edition.cnn.com/2026/09/04/economy/trump-trade-fed
Hoe je in 2 jaar van betrouwbare partner afglijdt naar pestkop waar je je liever voor verstopt... Ik kan mij niet voorstellen dat dit goed doet op een langetermijnvisie.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:02
Ik zag dat Trump een lebensraum plaatje heeft gepubliceerd. IJsland heeft de US ambassadeur op het matje geroepen. Heeft iemand misschien een gedetailleerde versie van dat plaatje om te kijken of de Antillen er ook onderdeel van zijn? Er wordt wel gezegd "Caribbean" maar ik kan niet zo gauw zien tot hoever.

• duvekot
  • Nu online
R_Zwart schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:44:
Ik zag dat Trump een lebensraum plaatje heeft gepubliceerd. IJsland heeft de US ambassadeur op het matje geroepen. Heeft iemand misschien een gedetailleerde versie van dat plaatje om te kijken of de Antillen er ook onderdeel van zijn? Er wordt wel gezegd "Caribbean" maar ik kan niet zo gauw zien tot hoever.
Je kan het plaatje gewoon hier bekijken:
https://trumpstruth.org/statuses/41608

Dat is een mirror van alle posts die op Truth Social gedaan wordt op het account van Trump. Ook de plaatjes en videos worden met wat vertraging ook gearchiveerd. Ze pakken het origineel altijd .. dus beter dan wat daar gepost is wordt het niet.
Hier het plaatje iig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsBCSBbQLPgH5vw6yxJuiNArwCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ePOQltTAxSAuvXNNsmRU14By.jpg?f=fotoalbum_large

Maar hij doet dit vooral om aandacht te krijgen .. dus wat er precies op staat hoeft niet eens te kloppen. Er zitten zelfs AI gegenereerde plaatsjes tussen met spelfout etc.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Llopigat schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 04:34:
[...]

Zou kunnen maar is er iets op handen staands in de Epstein affaire dan? Momenteel lijkt die nogal diep begraven, het zou me verbazen als ze daar nu een schep zand bij willen gooien, de aandacht is helemaal weg (helaas).
De hoop is dat bij een blue wave van de midterms de druk flink wordt opgevoerd maar ik moet het nog zien gebeuren. Notabene Republikein Thomas Massie die aan zijn laatste maanden bezig is in het congres (want verloren in de primary van Kentucky) vestigde de aandacht vorige week nog door hardop in de zaal een handvol namen te noemen van mensen die betrokken zouden zijn bij het Epstein schandaal.
Brazos schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 17:57:
[...]

Op dit moment zijn daarvoor twee realistische scenario's, de VS in/om Groenland of de Russen in de Baltische staten/Finland.

We kijken vooral naar het Oosten, maar het grootste gevaar komt misschien wel uit het Westen.
Ik zie het Rusland zeker niet proberen bij Finland. Die hebben samen met Zweden intussen een behoorlijke militaire capaciteit verzameld aan de grenzen en kunnen ook vlot mobiliseren met een nog grotere groep. We mogen blij zijn dat die twee recent bij de NAVO zijn gekomen. Ik denk dat Putin voorlopig enkel de figuurlijke grenzen blijft opzoeken van de NAVO en EU. Het zal een keer escaleren als zo'n drone met explosieven de volgende keer wel een doelwit raakt en er doden vallen.

Van Trump hoeven we niets te verwachten, die heeft Kushner en Witkoff enkel op pad gestuurd voor zakelijke deals. Die twee kunnen totaal niet onderhandelen over vrede.

• TheBrut3
Wat is een oorlog zonder verdere escalatie...?
Onder dat motto gaat Trump eind deze maand o.a. de invoer van zuivel, alcohol en motorfietsen uit Canada verbieden.

https://nos.nl/artikel/26...l-alcohol-en-motorfietsen

Van de ene kant wel een vreemde keuze, want importheffingen brengen nog wat geld op, het verbieden van import brengt helemaal niets op.

• duvekot
  • Nu online
TheBrut3 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:16:
Wat is een oorlog zonder verdere escalatie...?
Onder dat motto gaat Trump eind deze maand o.a. de invoer van zuivel, alcohol en motorfietsen uit Canada verbieden.

https://nos.nl/artikel/26...l-alcohol-en-motorfietsen

Van de ene kant wel een vreemde keuze, want importheffingen brengen nog wat geld op, het verbieden van import brengt helemaal niets op.
De producenten in Canada zitten dan met te veel spullen die ze niet kwijt kunnen .. wat ook lastig is. Dat kan de prijs drukken als ze het ergens anders kwijt kunnen of ze krijgen helemaal niets als ze bijvoorbeeld de zuivel gewoon weg moeten gooien.

Hoe dan ook.. het raakt Canada .. en daar is het Trump om te doen.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:50
De volgende stap is dat Trump de EU de schuld gaat geven van de hoge energieprijzen in de VS vanwege de CSDDD (Europese duurzaamheidsrichtlijn die ervoor zorgt dat bedrijven in de VS verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de schade die, tijdens de bedrijfsactiviteiten, wordt toegedaan op mensrechten en milieu). Natuurlijk zijn regels voor zijn supporters het echte probleem, niet Iran of andere idiote beslissingen.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18:02
duvekot schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:02:
[...]

Je kan het plaatje gewoon hier bekijken:
https://trumpstruth.org/statuses/41608

Dat is een mirror van alle posts die op Truth Social gedaan wordt op het account van Trump. Ook de plaatjes en videos worden met wat vertraging ook gearchiveerd. Ze pakken het origineel altijd .. dus beter dan wat daar gepost is wordt het niet.
Hier het plaatje iig
[Afbeelding]

Maar hij doet dit vooral om aandacht te krijgen .. dus wat er precies op staat hoeft niet eens te kloppen. Er zitten zelfs AI gegenereerde plaatsjes tussen met spelfout etc.
Ok, dus hoeven de ambassadeur nog niet op het matje te roepen....

• ArcticWolf
  • Niet online
Zeus schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:48:
De volgende stap is dat Trump de EU de schuld gaat geven van de hoge energieprijzen in de VS vanwege de CSDDD (Europese duurzaamheidsrichtlijn die ervoor zorgt dat bedrijven in de VS verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de schade die, tijdens de bedrijfsactiviteiten, wordt toegedaan op mensrechten en milieu). Natuurlijk zijn regels voor zijn supporters het echte probleem, niet Iran of andere idiote beslissingen.
Ze geven Oekraïne al de schuld:
US Treasury secretary blames Ukraine for global rise in energy prices
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2026/09/04/8051833/

8)7

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07
Het is niet onwaar wat hij daar zegt toch? Hij geeft aan dat het 2 redenen hebben, 1 is Oekraine en 1 is de oorlog met Iran (maar die gaat eindigen volgens hem). Ik snap wel wat je wil zeggen, dat hij wel erg de nadruk op Oekraine legt, maar daarom is het niet minder waar. Rusland is nou eenmaal een groot export land van olie, en hoe graag we onszelf ook allemaal wijs willen maken dat wij als europa daar volledig vanaf zijn is dat natuurlijk niet waar, en ook al zou dit wel zo zijn zullen andere spelers natuurlijk op de markt komen als Rusland dat gat niet meer kan vullen. Dus lang verhaal kort, het is niet onwaar, maar uiteraard vind ik wel dat Oekraine hier gewoon mee moet doorgaan.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:26
SirMemeAlot schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:02:
[...]

Het is niet onwaar wat hij daar zegt toch? Hij geeft aan dat het 2 redenen hebben, 1 is Oekraine en 1 is de oorlog met Iran (maar die gaat eindigen volgens hem). Ik snap wel wat je wil zeggen, dat hij wel erg de nadruk op Oekraine legt, maar daarom is het niet minder waar. Rusland is nou eenmaal een groot export land van olie, en hoe graag we onszelf ook allemaal wijs willen maken dat wij als europa daar volledig vanaf zijn is dat natuurlijk niet waar, en ook al zou dit wel zo zijn zullen andere spelers natuurlijk op de markt komen als Rusland dat gat niet meer kan vullen. Dus lang verhaal kort, het is niet onwaar, maar uiteraard vind ik wel dat Oekraine hier gewoon mee moet doorgaan.
Toch zou ik eerder een Rusland in zo'n bericht benoemen dan Oekraïne. En dat geeft volledig het probleem aan, aan welke kant de VS staat.

Mocht de VS ooit Groenland aanvallen en Denemarken activeert de NAVO verdragen, gaan we toch ook niet stellen dat Denemarken ons in een oorlog sleurt. Hoop ik tenminste.

• SirMemeAlot
Pendora schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:41:
[...]

Toch zou ik eerder een Rusland in zo'n bericht benoemen dan Oekraïne. En dat geeft volledig het probleem aan, aan welke kant de VS staat.

Mocht de VS ooit Groenland aanvallen en Denemarken activeert de NAVO verdragen, gaan we toch ook niet stellen dat Denemarken ons in een oorlog sleurt. Hoop ik tenminste.
Dat is niet helemaal hetzelfde en dat snap je zelf ook wel. In dit geval kiest Oekraine zelf om olieraffinaderijen aan te vallen in Rusland, dit doet niet Denemarken, Groeland, Amerika of Rusland. Dit zegt overigens niet dat ze het niet moeten doen, want ik denk dat dit strategisch wel een goede zet is van Oekraine, maar laten we het wel benoemen wat het is. En niet zelf aan selectieve berichtgeving te doen om een bepaald narratief over te brengen.

• ArcticWolf
  • Niet online
SirMemeAlot schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:48:
[...]

Dat is niet helemaal hetzelfde en dat snap je zelf ook wel. In dit geval kiest Oekraine zelf om olieraffinaderijen aan te vallen in Rusland, dit doet niet Denemarken, Groeland, Amerika of Rusland. Dit zegt overigens niet dat ze het niet moeten doen, want ik denk dat dit strategisch wel een goede zet is van Oekraine, maar laten we het wel benoemen wat het is. En niet zelf aan selectieve berichtgeving te doen om een bepaald narratief over te brengen.
De impact van de aanvallen op de Russische olie raffinaderijen hebben minimaal effect op de olieprijs, dat is gewoon na te gaan. Er waren al dermate veel sancties op die olie op de wereldmarkt dat het de wereldprijs weinig tot niet heeft beïnvloed...

De enige link die je kan trekken is dat als Rusland geen oorlog was begonnen (en we gewoon handel bleven drijven) dat de oorlog met Iran de wereldmarkt minder hard had geraakt.

• SirMemeAlot
ArcticWolf schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:04:
[...]

De impact van de aanvallen op de Russische olie raffinaderijen hebben minimaal effect op de olieprijs, dat is gewoon na te gaan. Er waren al dermate veel sancties op die olie op de wereldmarkt dat het de wereldprijs weinig tot niet heeft beïnvloed...

De enige link die je kan trekken is dat als Rusland geen oorlog was begonnen (en we gewoon handel bleven drijven) dat de oorlog met Iran de wereldmarkt minder hard had geraakt.
Geen idee of je dit zo hard kan stellen, ik ben anders wel heel benieuwd naar je analyse hierop. Er zijn zoveel directe als indirecte gevolgen. Paar maand geleden is door Amerika nog Russische olie gebruikt om de straat van Hormuz te compenseren. Zelfs europa kan nog niet volledig zonder Russische olie. Lang verhaal kort, de impact mag misschien lager zijn dan de amerikaanse vertegenwoordig aangeeft maar zal er wel degelijk zijn.

• TheBrut3
SirMemeAlot schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:02:
Het is niet onwaar wat hij daar zegt toch? Hij geeft aan dat het 2 redenen hebben, 1 is Oekraine en 1 is de oorlog met Iran (maar die gaat eindigen volgens hem).
Er zijn dus 2 oorzaken; Rusland en de VS zelf.
Rusland omdat zij Oekraïne zijn binnengevallen en zij trekken niet terug. De VS omdat zij Iran blijven bombarderen en geen deal willen.

Oekraïne en Iran zijn geen oorzaken. Sowieso de situatie in Rusland speelt nauwelijks meer een rol, voor het gezeik rondom Iran lag de olieprijs tussen de $55-60. En OPEC was alleen maar van plan om meer productie te gaan draaien.

Hoofdzakelijk is er dus één schuldige; de VS.

• SirMemeAlot
TheBrut3 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:38:
[...]

Er zijn dus 2 oorzaken; Rusland en de VS zelf.
Rusland omdat zij Oekraïne zijn binnengevallen en zij trekken niet terug. De VS omdat zij Iran blijven bombarderen en geen deal willen.

Oekraïne en Iran zijn geen oorzaken. Sowieso de situatie in Rusland speelt nauwelijks meer een rol, voor het gezeik rondom Iran lag de olieprijs tussen de $55-60. En OPEC was alleen maar van plan om meer productie te gaan draaien.

Hoofdzakelijk is er dus één schuldige; de VS.
Geval oorzaak en gevolg die helaas ook niet 100% opgaat natuurlijk. Als Oekraine nu massaal Russische burgers(niet militair) zou doodschieten kan je dat ook niet allemaal aan Rusland toeschrijven, en ik denk dat vrijwel iedereen het eens is dat Iran nooit kernwapens mocht hebben en hadden we als europa ook naar Amerika gekeken van doe er wat aan, de manier waarop het nu is gegaan en omdat ze Trump hebben is dat ze nu zulke afgunst hebben richting Amerika. Kortom zeker dit soort zaken zijn niet zo zwart wit te benaderen.

Daarbij was de prijs voor een vat olie na in de inval van Rusland in Oekraine ook ruim boven de 100 dollar per vat. Uiteindelijk worden er wegen om sancties gevonden of alternatieve routes waardoor de impact steeds lager wordt. Zoals over land bij Saudie Aurabie of via een pijplijn naar Syrie. Als Trump daar nog jaren lang gaat bombarderen zal de prijs uiteindelijk ook wel weer zakken, en dan gaan we ook niet zeggen dat Iran niks te maken heeft met de hoge prijs, het zal wel degelijk een optelsom zijn.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

SirMemeAlot schreef op woensdag 9 september 2026 @ 14:52:
[...]

en ik denk dat vrijwel iedereen het eens is dat Iran nooit kernwapens mocht hebben en hadden we als europa ook naar Amerika gekeken van doe er wat aan, de manier waarop het nu is gegaan en omdat ze Trump hebben is dat ze nu zulke afgunst hebben richting Amerika. Kortom zeker dit soort zaken zijn niet zo zwart wit te benaderen.
Die hadden ze dan ook niet. Daar zorgde de eerdere deals voor, welke Trump opblies. Ze hadden ook een vergelijkbare deal kunnen maken zonder oorlog. Maar zoals we weten is de dealmaker in chief daar niet zo handig in als hij niet een enorme voordeelpositie bezit zoals hij zijn hele leven had. De bully uithangen om je zin te krijgen werkt niet altijd op het wereldtoneel.

[ Voor 5% gewijzigd door FunkyTrip op 09-09-2026 15:27 ]

Dit dus.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

https://nos.nl/artikel/26...ritiek-trump-te-vermijden
Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft een kandidaat voor een toppositie op het laatste moment geschrapt, omdat die in het verleden kritiek heeft geuit op het handelsbeleid van Trump. Volgens de Financial Times(opent in nieuw venster) heeft de directie toen besloten om een andere kandidaat voor de post van hoofdeconoom te kiezen.
Blijft toch bijzonder om te zien hoe vele mensen en instanties als de VN of universiteiten blijven buigen voor Trump & co. Nu het IMF weer. "Spine of a gummybear" denk ik telkens als ik dit soort artikelen lees.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:26
kazuka schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:48:
https://nos.nl/artikel/26...ritiek-trump-te-vermijden

[...]

Blijft toch bijzonder om te zien hoe vele mensen en instanties als de VN of universiteiten blijven buigen voor Trump & co. Nu het IMF weer. "Spine of a gummybear" denk ik telkens als ik dit soort artikelen lees.
Voorlopig blijft de VS een grote geld schieter. Ik ben benieuwd over 10 jaar hoe het erbij zal staan en hoeveel er nog naar hun wordt geluisterd.

• duvekot
  • Nu online
Amerika gaat nu ook NAVO partners onder druk zetten over het ICC:
US pressures NATO allies to destroy International Criminal Court
During a closed-door meeting of NATO’s 32 ambassadors in Brussels in mid-July, U.S. envoy Matthew Whitaker asked NATO countries for help in disassembling the international body, and urged them to leave the ICC’s founding document, the Rome Statute, according to three NATO diplomats who were granted anonymity to speak freely.
En deze ambassadeur voegde dit er aan toe:
“We will be watching closely who stands with America,”
Nederland en Frankrijk waren vrij duidelijk in hun antwoord op deze opmerkingen vanuit Amerika:
In response to Whitaker's remarks, which were raised as an agenda side point to an otherwise regular meeting, France and the Netherlands defended the ICC and signaled their opposition to the move, the diplomats said.

• HEY_DUDE
duvekot schreef op donderdag 10 september 2026 @ 17:46:
Amerika gaat nu ook NAVO partners onder druk zetten over het ICC:
US pressures NATO allies to destroy International Criminal Court

[...]

En deze ambassadeur voegde dit er aan toe:

[...]

Nederland en Frankrijk waren vrij duidelijk in hun antwoord op deze opmerkingen vanuit Amerika:

[...]
Trump lijkt ook hier het schoothondje van Netanyahu. De V.S. is al uitgezonderd van het ICC. En bij het eventueel oppakken van een Amerikaan liggen er al door het congres goedgekeurde plannen voor een invasie op het strand van Scheveningen. Destijds onder Obama.

De vraag die gesteld moet worden is qui bono. En dat zijn volgens mij de van oorlog misdaden verdachten Poetin en Netanyahu. Poetin heeft grotere problemen dan het ICC en kan bij een vredesdeal makkelijk immuniteit uit onderhandelen. Netanyahu heeft serieuze problemen met reizen, maar kan ook intern klem komen te zitten als er een andere politieke wind gaat waaien.

• Pedri88
Op Nos.nl spreken ze openlijk over de Nederlaag die is geleden in de Iran oorlog, het is ze niet precies glorieus afgegaan zo als Trump wel vaker herhaald, de Amerikaanse superpotentie is toch echt aan het afbrokkelen nu ze hun eigen militairebasissen niet zelf goed kunnen verdedigen.

• HEY_DUDE
Canada en de EU zoeken toenadering. Kan het alleen maar aanmoedigen dat democratieën meer samenwerken om sterker te staan tegen Trump, Xi en Poetin.
In Brussel wordt inmiddels serieus gesproken over EU-lidmaatschap voor het Noord-Amerikaanse land. Europese Commissie-voorzitter Von der Leyen ziet het ook zitten, bleek vanochtend tijdens haar jaarlijkse speech.
https://nos.nl/nieuwsuur/...maatschap-is-nu-een-optie

• Alex_79
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 21:55
Komt nog eens zover dat Australië en Nieuw Zeeland ook binnen gehaald worden als "aspiranten"

• wildhagen
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:34:
Canada en de EU zoeken toenadering. Kan het alleen maar aanmoedigen dat democratieën meer samenwerken om sterker te staan tegen Trump, Xi en Poetin.

[...]

En Trump ziet dat als een vijandige actie richting de VS, en dreigt alle handel met de EU stop te zetten:
De Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd de handel met de Europese Unie stop te zetten als die doorgaat met het plan om Canada het eerste geassocieerde lid van de Europese Unie te maken.

Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen riep woensdag op tot intensievere samenwerking met Canada, onder meer op het gebied van handel en defensie.

"Ik vind het lachwekkend", zei Trump tegen verslaggevers toen hem werd gevraagd naar het plan dat Von der Leyen over de samenwerking presenteerde. "Als ze dat doen, en ik beschouw dat op enige wijze als een vijandige daad, zal ik zeer zware importheffingen invoeren of stoppen met de handel met Europa."
Zie https://www.hln.be/econom...ie-eu-en-canada~ab5735cd/

Virussen? Scan ze hier!

• Pedri88
wildhagen schreef op donderdag 17 september 2026 @ 03:37:
[...]

En Trump ziet dat als een vijandige actie richting de VS, en dreigt alle handel met de EU stop te zetten:

[...]

Zie https://www.hln.be/econom...ie-eu-en-canada~ab5735cd/
Ik wens hem succes dat is dan per direct de doodsteek van de Verenigde Staten, dan implodeert de hele Amerikaanse economie als een pudding. Het verliezen van Europa als partner is bijna niet te compenseren je zou ons moeten inruilen voor China en India en laat China nou net in zijn vizier staan om te bestrijden. Ja, ook Europa zou zwaar leiden maar ik denk dat de Euro en de Europese betrouwbaarheid/voorspelbaarheid ruimte geven voor een doorstart op het wereldtoneel ten nadele van de Verenigde Staten.

• TheBrut3
Een win voor Trump. Het Huis heeft de Lindsey O. Graham Sanctioning Russia and Iran Act of 2026 goedgekeurd. Daarmee kan Trump importheffingen tot 500% zetten op producten uit Rusland en Iran, maar dat is niet alles. Hij kan ook 100% importheffingen instellen tegen de top 5 landen die Russische olie en gas importeren, waaronder China en India. Tegenstanders zijn nu dus bang voor hoge importheffingen tegen China die wel stand zullen houden bij een rechter, en dus een handelsoorlog met bijkomende extra inflatie.

www.cnbc.com/amp/2026/09/...dsey-graham-congress.html

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:29
HEY_DUDE schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:34:

[...]

Mooi nieuws inderdaad en goed signaal naar Trump. Hoop dat de EU achter Canada blijft staan, ook in moeilijkere tijden. Duizenden Canadese jonge mannen kwamen in WO2 om het leven voor onze vrijheid hier. Dat we dat maar nooit vergeten.

• De_Bastaard
Hij is nu wel écht als een kleuter om zich heen aan het slaan hoor. Dreigt al weer met nieuwe sancties voor als Canada en de EU nauwer gaan samenwerken. Nou als ik de EU was - challenge accepted.

Als hij dat toch zou doen + hogere sancties/importheffingen op goederen uit China/India - dan draait hij de Amerikaanse economie toch écht de nek om? Ik vraag me af of Amerika straks wel zo'n belangijke handelspartner is voor Europa als we net zogoed zaken kunnen doen met Canada en Azie.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

De_Bastaard schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:42:
Hij is nu wel écht als een kleuter om zich heen aan het slaan hoor. Dreigt al weer met nieuwe sancties voor als Canada en de EU nauwer gaan samenwerken. Nou als ik de EU was - challenge accepted.

Als hij dat toch zou doen + hogere sancties/importheffingen op goederen uit China/India - dan draait hij de Amerikaanse economie toch écht de nek om? Ik vraag me af of Amerika straks wel zo'n belangijke handelspartner is voor Europa als we net zogoed zaken kunnen doen met Canada en Azie.
Canada heeft zat olie en gas, en ook andere delfstoffen zoals "rare earth" mineralen, lithium, etc.
Maar net zoals in Rusland, het is gigantisch groot en een deel van het jaar best frisjes.

Hier het nieuwsbericht https://nos.nl/artikel/26...a-nauwer-gaan-samenwerken

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 17-09-2026 08:52 ]

BThGvNeOA

• gustaveau
  • Laatst online: 17:55
De_Bastaard schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:42:

Op een gegeven moment moet er toch wel tegendruk komen vanuit de Amerikaanse economie, protesten vanuit de CEO's omdat ze hun producten niet meer kunnen verkopen door al deze onzin.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45
gustaveau schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:52:
[...]

Op een gegeven moment moet er toch wel tegendruk komen vanuit de Amerikaanse economie, protesten vanuit de CEO's omdat ze hun producten niet meer kunnen verkopen door al deze onzin.
Nee hoor, want ze zijn veel te bang dat ze het pispaaltje van Trump worden en daardoor alleen komen te staan. Maar als Donald die heffingen invoert ligt zijn hoofd volgens mij binnen een jaar op het hakblok..

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Trump is omgeven met alleen maar ja-knikkers in zijn eigen (politieke) omgeving, hij is gewend alles naar z'n hand te zetten. Hij denkt vast dat ie dat kunstje ook internationaal kan uitvoeren...

• De_Bastaard
gustaveau schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:52:
[...]

Onzin die ze natuurlijk zelf afdwingen natuurlijk. Trump maakt de regeltjes met/voor hen...

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:04
Ach, weer de zoveelste grootspraak van Trump en uiteindelijk komt er weer een TACO (Trump Always Chickens Out). Hij weet ook wel dat hij daar geen zeggenschap over heeft. Zijn bekende trucje van er lekker tegenin gaan om er een goede deal uit te slepen is uitgewerkt en trapt niemand meer in. En voordat Canada en de EU zo'n overeenkomst hebben is het na november en is zijn macht al ingeperkt na de midterms (mag ik hopen).

• De_Bastaard
Eigenlijk hebben Canada en de EU toch wel een mooie troef in handen waarmee ze die midterms kunnen beïnvloeden bedacht ik me net.

Iedereen levert in bij die sancties/tariffs maar de VS zelf toch wel het meeste. En daar heeft hij toch wel last van met die midterms denk ik?

• wildhagen
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:56:
Eigenlijk hebben Canada en de EU toch wel een mooie troef in handen waarmee ze die midterms kunnen beïnvloeden bedacht ik me net.

Iedereen levert in bij die sancties/tariffs maar de VS zelf toch wel het meeste. En daar heeft hij toch wel last van met die midterms denk ik?
Tenzij hij zijn achterban ervan kan overtuigen dat het allemaal de schuld is van de emails van Hillary Clinton, Biden of Obama, en dat hij juist probeert alles te repareren.

Als ze daarin mee gaan zal hij er electoraal weinig last van hebben vermoed ik,

Virussen? Scan ze hier!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:41
nextware schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:57:
[...]

Nee hoor, want ze zijn veel te bang dat ze het pispaaltje van Trump worden en daardoor alleen komen te staan. Maar als Donald die heffingen invoert ligt zijn hoofd volgens mij binnen een jaar op het hakblok..
Het is volgens mij zeer simpel, stoppen met gandel met de handel met de EU is stoppen met de handel, dus ook geen chipmachines van ASML meer. Eens zien hoe snel de TACO dan komt. Hij zal er vast een ‘uitzondering’ voor maken, maar dan moeten we als EU ook gewoon ballen hebben en zeggen: Oké leuk die importheffing uitzondering maar dan doen wij er gewoon een exportheffing op van hetzelfde percentage

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Carney's speech vandaag. Het is echt een goede spreker, het contrast met Trump kan bijna niet groter. Hij noemt Trump en de VS niet 1 keer bij naam maar iedereen in de zaal weet wat ie bedoeld.

En de idioot in het publiek die rond 2:45 schreeuwt "USA, USA!" is blijkbaar een AfD'er volgens de comments.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

saikol schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:22:
[...]

Het is volgens mij zeer simpel, stoppen met gandel met de handel met de EU is stoppen met de handel, dus ook geen chipmachines van ASML meer. Eens zien hoe snel de TACO dan komt. Hij zal er vast een ‘uitzondering’ voor maken, maar dan moeten we als EU ook gewoon ballen hebben en zeggen: Oké leuk die importheffing uitzondering maar dan doen wij er gewoon een exportheffing op van hetzelfde percentage
Ook geen UV source voor _in_ de machines van overige landen... ;)
De wereldhandel is behoorlijk met elkaar verweven.

BThGvNeOA

• Pedri88
[...]

Dat is niet eens nodig, we hoeven ons niet naar het zelfde niveau te verlagen, als ze niks meer van ons willen afnemen dan merken ze in enkele weken de keiharde effecten omdat de samenleving stil valt. Dan krijg je interne problemen waar Europa buiten staat.

• wildhagen
  • Niet online
De familie Trump zoekt kennelijk nauwere banden met Rusland/Putin, en laat hun bruiloften sponsoren door omstreden Russische oligarchen:
Het uitbundige huwelijksspektakel van de zoon van president Donald Trump - Don Jr. - is deels betaald door de Russische zakenman Umar Kremlev. Critici stellen dat het zaakje stinkt, omdat de zakenman nauwe banden onderhoudt met Vladimir Poetin en sowieso geen al te beste reputatie heeft. Volgens Yoeri Albrecht, directeur van debatcentrum De Balie, is er sprake van Russische invloed binnen de Trump-familie.

Het journalistieke platform ProPublica heeft uitgeplozen dat Kremlev de knip trok voor de huur van een privé-eiland op de Bahama’s en een spectaculaire vuurwerkshow. "Zo’n eilandje waar ook James Bond-films zijn opgenomen. Dat is zeker niet goedkoop", vertelt Albrecht in Goedemorgen Nederland.

"De gastenlijst bestond uit vijftig mensen. Kremlev was er met een hele grote groep Russen, terwijl de Amerikaanse president zelf afwezig was. Dat is ook bijzonder. Vrienden vonden het gek dat er allerlei Russen over het eilandje liepen. Het is dus een buitengewoon opvallende zaak."
Volgens Albrecht is Kremlev slecht nieuws. "Hij is zijn carrière begonnen met incasso. Zeg maar: het afpersen van mensen met geweld. Inmiddels is hij een goede vriend van Poetin. Hij reist mee met allerlei delegaties. Hij schijnt ook best buddies te zijn met het hoofd van Poetins beveiligingsdienst. Hij wordt overigens ook beschuldigd van het ontvoeren van Russische kinderen."

De kwestie ligt extra gevoelig, omdat Don Jr. een actieve rol speelt binnen de politieke kring rond zijn vader. "Hij is adviseur op het gebied van internationale politiek." Albrecht merkt met enig cynisme op: "Zouden Russische oligarchen die hun geld hebben verdiend met het gewelddadig afpersen van klanten echt gratis lunches verstrekken?"

Don Jr. en zijn kersverse vrouw hebben inmiddels bevestigd dat Kremlev een deel van het feestweekend voor zijn rekening nam, maar beweren dat het strikt vriendschappelijk was.
Albrecht begrijpt er helemaal niets van. "Don Jr. is zelf goed voor honderden miljoenen. Hij kan zijn bruiloft makkelijk zelf betalen. Dus waarom maak je je kwetsbaar? Het paar heeft ook geprobeerd het geheim te houden. De Russen zijn bewust uit beeld gehouden. Ze zijn zich dus bewust van de risico’s."

Presentator Fidan Ekiz merkt op dat het cv van de president allesbehalve brandschoon is. Hij nam onlangs een vliegtuig aan van de koninklijke familie. Volgens Albrecht hangt de appel niet ver van de boom. "Zijn vader doet over dat soort zaken ook niet moeilijk. Misschien hebben ze toch gewoon duidelijk overal schijt aan."
En dit is dus niet zomaar 'de zoon van':
De kwestie ligt extra gevoelig, omdat Don Jr. een actieve rol speelt binnen de politieke kring rond zijn vader. "Hij is adviseur op het gebied van internationale politiek." Albrecht merkt met enig cynisme op: "Zouden Russische oligarchen die hun geld hebben verdiend met het gewelddadig afpersen van klanten echt gratis lunches verstrekken?"
Aldus Goede vriend van Poetin betaalt voor bruiloft Trump Jr.: 'Misschien hebben ze overal schijt aan'

Geeft wel aan dat de VS duidelijk nauwere banden met Rusland, Putin en degenen om hem heen willen aanleggen.

Ook goed om te weten dat die Kremlev rechtstreeks op sanctielijsten staat, zie https://www.opensanctions.org/entities/Q55102113/

Aan sancties hebben ze dus ook al het schijt aan in de VS tegenwoordig. Die gelden kennelijk niet voor Trump en de kliek om hem heen, alleen voor anderen.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 17-09-2026 15:56 ]

Virussen? Scan ze hier!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:45
wildhagen schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:55:
De familie Trump zoekt kennelijk nauwere banden met Rusland/Putin, en laat hun bruiloften sponsoren door omstreden Russische oligarchen:

[...]

[...]

[...]

En dit is dus niet zomaar 'de zoon van':

[...]

Aldus Goede vriend van Poetin betaalt voor bruiloft Trump Jr.: 'Misschien hebben ze overal schijt aan'

Geeft wel aan dat de VS duidelijk nauwere banden met Rusland, Putin en degenen om hem heen willen aanleggen.

Ook goed om te weten dat die Kremlev rechtstreeks op sanctielijsten staat, zie https://www.opensanctions.org/entities/Q55102113/

Aan sancties hebben ze dus ook al het schijt aan in de VS tegenwoordig. Die gelden kennelijk niet voor Trump en de kliek om hem heen, alleen voor anderen.
Over 2,5 jaar vertrekt de hele Trump clan naar Rusland zodat ze nergens voor aangeklaagd kunnen worden ? Of misschien wel aangeklaagd maar nooit berecht..

• wildhagen
  • Niet online
nextware schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:54:
[...]

Over 2,5 jaar vertrekt de hele Trump clan naar Rusland zodat ze nergens voor aangeklaagd kunnen worden ? Of misschien wel aangeklaagd maar nooit berecht..
Zou zomaar kunnen. Er gaan al langer verhalen dat Trump in de jaren 80 (dus nog voor de val van de Sovjet-Unie) voor de KGB gewerkt heeft: ‘The perfect target’: Russia cultivated Trump as asset for 40 years – ex-KGB spy

Of recenter in 2018 nog, bij de BBC: Trump admits son met Russian for information on opponent

Ook de FBI (onder andere) heeft al eens onderzoek naar Trump en zijn oligarchen gedaan: Wikipedia: Links between Trump associates and Russian officials

Tel daarbij op dat Trump en Putin al probeerden Oekraïne onder elkaar te verdelen (via de "grondstoffendeal").

En nu weer dit soort berichten als van hierboven.

Er zijn inmiddels meerdere aanwijzingen dat Trump (en zijn familie + oligarchen) op zijn minst grote sympathie en vriendschappelijke banden met Rusland en/of Putin hebben.

Er begint een steeds viezer luchtje rond Trump te hangen.

Virussen? Scan ze hier!

• ArcticWolf
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:03:
[...]
*knip*

Er begint een steeds viezer luchtje rond Trump te hangen.
En toch doet niemand daar er iets aan... het vergt slechts een kleine duw van een trap/balkon (idem met Putin).
Tis zo bizar dat slechts een handvol mafklappers zo de wereld omzeep helpen :r

• TheBrut3
dus ook geen chipmachines van ASML meer. Eens zien hoe snel de TACO dan komt.
Niet. Dan is het namelijk heel snel gedaan met ASML zelf, want die zijn afhankelijk van Amerika.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Pedri88 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:08:
Op Nos.nl spreken ze openlijk over de Nederlaag die is geleden in de Iran oorlog, het is ze niet precies glorieus afgegaan zo als Trump wel vaker herhaald, de Amerikaanse superpotentie is toch echt aan het afbrokkelen nu ze hun eigen militairebasissen niet zelf goed kunnen verdedigen.
Met behulp van de Russische inlichtingendienst, aldus CNN:

CNN: Russian satellites helped Iran strike US bases

March of the Eagles

• HEY_DUDE
Iran lijkt raak te schieten. ad plaatst mogelijk gelekte foto's die aanzienlijke vernielingen laten zien.

https://www.ad.nl/buitenl...wordt-verzwegen~ae3b451a/

Wellicht willen ze hun bases in Europa toch behouden,
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek
Voor de Amerikaanse binnenlandse politiek hebben we [ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3 en voor de oorlog in het Midden-Oosten [ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio.