[ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:15:
[...]

Misschien moet Rutte maar eens wat les geven aan Trump over waarom de NAVO is opgericht en hoe de NAVO werkt.
Denk dat Rutte te druk is met het opzetten van een NAVO Peace Prize (net als de FIFA Peace Prize).

Die heeft Trump met de zoveelste door hem gestarte oorlog natuurlijk dik verdiend. De vredesduif en vredespresident.

Virussen? Scan ze hier!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

wildhagen schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:21:
Trump dreigt opnieuw met annexatie van Groenland als de NAVO niet helpt met zijn oorlog tegen Iran:

[Afbeelding]
Volgens mij bleek deze tweet nep te zijn. Wil niet zeggen dat het niet iets is dat hij zomaar kan zeggen, dat is het idiote eraan.

https://www.yahoo.com/new...trump-post-195804355.html

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
kazuka schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:21:
[...]

Volgens mij bleek deze tweet nep te zijn. Wil niet zeggen dat het niet iets is dat hij zomaar kan zeggen, dat is het idiote eraan.

https://www.yahoo.com/new...trump-post-195804355.html
Hij staat iig nergens op TrumpsTruth.org

@wildhagen dus daar kan je altijd kijken wat Trump allemaal aan het posten is.

• wildhagen
  • Niet online
Trump geeft nu aan in de toekomst mogelijk niet te helpen indien bijvoorbeeld een Artikel 5-procedure van de NAVO wordt geactiveerd:
Donald Trump heeft vrijdag opnieuw uitgehaald naar Navo-lidstaten vanwege het uitblijven van militaire steun aan de Verenigde Staten tijdens de oorlog met Iran. Hij zei dat Washington de landen mogelijk niet zal helpen als ze daar in de toekomst om vragen.

„Ze waren er gewoon niet”, aldus de Amerikaanse president over Europese Navo-landen tijdens een evenement voor investeerders in Miami . „We geven jaarlijks honderden miljarden dollars uit aan de Navo, honderden, om ze te beschermen. We zouden altijd voor ze klaar hebben gestaan. Maar nu, gezien hun acties, hoeven we dat niet meer te doen, of wel? Waarom zouden we er voor hen zijn als zij er niet voor ons zijn?”

Trump heeft zich in de afgelopen weken vaker kritisch uitgelaten over het uitblijven van internationale militaire steun in de oorlog met Iran. Hij noemde de Navo-bondgenoten onder meer ‘lafaards’. De Amerikaanse president ergerde zich vooral aan het uitblijven van militaire steun om de blokkade van de Straat van Hormuz ongedaan te maken.
Bron en meer info: Trump haalt opnieuw uit naar Navo-landen: ‘We hoeven ze niet meer te helpen’

Misschien moeten Europese landen dan maar eens uit de NAVO stappen. Ik bedoel, wat heeft de NAVO nog voor zin als de VS al aangeeft de NAVO-afspraken niet na te zullen komen?

Virussen? Scan ze hier!

• 49euro
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
wildhagen schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 07:26:
Trump geeft nu aan in de toekomst mogelijk niet te helpen indien bijvoorbeeld een Artikel 5-procedure van de NAVO wordt geactiveerd:

[...]

Bron en meer info: Trump haalt opnieuw uit naar Navo-landen: ‘We hoeven ze niet meer te helpen’

Misschien moeten Europese landen dan maar eens uit de NAVO stappen. Ik bedoel, wat heeft de NAVO nog voor zin als de VS al aangeeft de NAVO-afspraken niet na te zullen komen?
​Waarom zouden we een bewezen organisatiestructuur opheffen omdat 1 lid zich onbetrouwbaar opstelt?

​Het lijkt mij verstandiger om de VS langzaam uit te faseren binnen de huidige structuur en als Europese landen zelfstandig te gaan opereren onder de NAVO-paraplu. De samenwerking met partners als Australië, Zuid-Korea en Turkije is voor de EU momenteel essentieel; die moet je niet zomaar overboord gooien.

​Juist de positie van de VS verslechtert hierdoor. Ieder recht waar ze nu afstand van nemen, zullen ze in de toekomst weer moeten heronderhandelen. Eigenlijk zet de VS zichzelf hiermee buitenspel, terwijl wij de infrastructuur behouden.

• wildhagen
  • Niet online
Trump geeft aan dat hij ook een oorlog tegen Cuba zal gaan starten:
De Amerikaanse president Donald Trump heeft opnieuw gesuggereerd dat de VS militair zal ingrijpen in Cuba. In een opmerkelijke toespraak prees hij de aanvallen van het Amerikaanse leger in Venezuela en Iran. "Cuba is de volgende."
Trump deed de uitspraak vrijdagavond tijdens een toespraak op een zakelijke bijeenkomst in de staat Florida. "We zijn erg succesvol geweest", zei hij over de aanvallen op Venezuela en Iran.

De Amerikaanse president zei dat hij het "fantastische leger" zelf heeft opgebouwd. "Ik zei: 'Je zal het nooit moeten gebruiken.' Maar soms moet je het gebruiken. En Cuba is de volgende." Over wat Trump precies van plan is met Cuba, zei hij verder niets. "Doe maar net alsof ik niets heb gezegd", voegde de president nog toe.
Trump heeft het de afgelopen weken regelmatig over ingrijpen in Cuba gehad. Daarmee zou hij de koers van het communistische regime op het eiland willen wijzigen. Het doel van de Amerikanen daarbij is om economische hervormingen door te drukken in Cuba, zodat de economie zich opent voor buitenlandse bedrijven.

De Amerikaanse regering zou uit zijn op het afzetten van de Cubaanse president Miguel Díaz-Canel, meldden ingewijden onlangs aan The New York Times. Daarna zou het overgebleven regime onder druk moeten samenwerken met de VS.
Bron en meer info: Trump heeft het wéér over Amerikaanse aanval op Cuba: 'Is de volgende'

Ik denk dat het inmiddels hoog tijd wordt dat we de VS in het rijtje schurkenstaten kunnen plaatsen. Ze zijn langzamerhand geen klap beter dan een Rusland, China, Noord-Korea etc met hun terreur richting andere landen en wereldwijde ellende die ze veroorzaken.

Virussen? Scan ze hier!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:26
De vraag is dan, welk conflict is hetgene dat hen de nek gaat omringen?

Je kan die spreidstand niet vol houden. Het is een zeer machtig leger, maar niet onuitputtelijk.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
wildhagen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 05:25:
Het argument (of iig één van de zwaarste ervan) van Trump voor de inval in Venezuela, Iran en (mogelijk) Cuba is dat hij de bevolking wil helpen omdar die het zwaar hebben.
Als hij het voor de Cubaanse bevolking doet hoeft hij alleen maar voor olie te zorgen. Toen ik daar was heb ik geen mensen zien lijden. De aardigste en vrolijkste mensen die ik ooit gezien heb.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Nu online
Tarkin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:57:

Je kan die spreidstand niet vol houden. Het is een zeer machtig leger, maar niet onuitputtelijk.
Het wachten is denk ik tot het leger zegt dat ze het niet meer doen.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
https://www.volkskrant.nl...d-van-de-wereld~b8199c6e/
De regering-Trump heeft met 27 landen in Afrika en Zuid-Amerika zorgdeals gesloten. In ruil voor hulp krijgt Amerika (exclusief) toegang tot data over nieuwe virus-uitbraken.
Een bloemlezing van de eisen:
De VS eisen van Kenia bijvoorbeeld dat ze een overeenkomst sluiten over het delen van patiëntgegevens. Hoeveel privacygevoelige informatie de Amerikanen straks kunnen inzien, is nog niet duidelijk. ‘Maar de VS lijken uit op toegang tot complete gezondheidssystemen’, zegt Ross.

Liberia, Kenia en Ethiopië beloofden een netwerk van laboratoria op te zetten, waarop alle zorginstellingen in het land worden aangesloten. Vanaf 2030 moeten de landen binnen zeven dagen een nieuwe ziekte kunnen detecteren. Binnen één dag moeten de Verenigde Staten daarover zijn ingelicht. En in zeven dagen daarna moet de ziekte zijn bestreden.

‘Die afspraak is gespeend van iedere realiteitszin’, zegt viroloog Koopmans. Het kost volgens haar jaren om zo’n snelreagerend ziekte-detectiesysteem te bouwen, zeker in rurale delen van Afrika. De VS reageren zelf niet eens zo vlug bij een ziekte-uitbraak, stelt ze. ‘Het is de vraag wat de landen te wachten staat als blijkt dat ze niet aan die voorwaarden kunnen voldoen.’
En hoe men die landen aan het 'strongarmen' is:
Waarom de landen desondanks instemmen met voorwaarden die voor hen zo ongunstig zijn? Omdat ze voor een onmogelijke keuze staan, zegt Mabugu. ‘Hiv- en tuberculosepatiënten zullen gewoonweg sterven als zij niet snel weer toegang krijgen tot hun medicatie. Het is kiezen tussen meer financiële problemen op de lange termijn of duizenden doden op de korte termijn.’
De samenvatting: moedwillig totaal ondermijnen van een VN-organisatie die ervoor zorgt dat we wereldwijd coordinatie en grip hebben op infectie-uitbraken oa (denk aan corona of mexicaanse griep, ebola), om er een hypercommercieel 'America first' wingewest van te maken.

Als het nog niet duidelijk was voor mensen: dit zijn _niet_ onze vrienden meer, op geen enkele manier kijkt men nog naar gedeelde belangen of landsoverstijgende belangen, alles is verworden tot leverage.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• wildhagen
  • Niet online
President Trump denkt er sterk over om de Verenigde Staten uit de Navo terug te trekken, zegt hij tegen The Telegraph. De andere Navo-landen hebben de VS te weinig geholpen bij de oorlog tegen Iran, verklaart de president aan de Britse krant.

Trump zaaide al eerder twijfel over zijn steun voor het bondgenootschap, maar gebruikte niet eerder zulke bewoordingen.
Zie https://www.bndestem.nl/b...allen-israel-op~ac528ac3/

Prima toch. Imho is er binnen een organisatie als de NAVO geen ruimte voor landen als de VS die andere landen aanvallen zonder fatsoenlijke/legitieme reden, en daarbij o.a. scholen, ziekenhuizen en medicijnfabrieken bombarderen (zie berichten van de laatste paar weken).

Virussen? Scan ze hier!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:37
wildhagen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:16:
Zie https://www.bndestem.nl/b...allen-israel-op~ac528ac3/

Prima toch. Imho is er binnen een organisatie als de NAVO geen ruimte voor landen als de VS die andere landen aanvallen zonder fatsoenlijke/legitieme reden, en daarbij o.a. scholen, ziekenhuizen en medicijnfabrieken bombarderen (zie berichten van de laatste paar weken).
In Buitenhof afgelopen zondag pleitte Koen Debeuf er voor dat Europa / EU zich terug zou moeten trekken uit de Navo. Hij redeneerde dat Navo een toxisch verbond is geworden - en dat zulke allianties in het verleden aanleiding zijn geweest voor Wereldoorlogen. Navo heeft de mogelijkheid ons tegen onze zin mee te zuigen in conflicten die ons heel snel heel ver boven de pet zouden kunnen groeien. Iran is daar natuurlijk op dit moment de beste test case voor - maar wie weet wat er nog volgt.

Het is een interessant perspectief waar ik nog niet zo goed over had nagedacht. Uiteraard is het makkelijk stellen dat volgens de statuten van de Navo de VS echt werkelijk helemaal nergens recht op maakt waar het steun van diens bondgenoten betreft in dit conflict. Maar dat is natuurlijk - zoals hij aantoont - niet per se hoe het werkt. Zeker in een bondgenootschap waarin één partij zo duidelijk dominant is. En bovendien zich weinig aantrekt van de gevestigde internationale verhoudingen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-04 20:18
wildhagen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:16:
Dat zou een mooie illustratie kunnen worden in het taalonderwijs. Wat wordt bedoeld met 'de wal die het schip keert' ? :)

Er zijn wel problemen omdat we nog altijd militair materieel uit de VS kopen. Hoewel ook dat onderwerp recent een beetje is gaan stinken want de VS gaat reeds bestelde en deels reeds betaalde (!) militaire middelen met jaren extra vertraging leveren. YouTube: The US "Redirects" Arms Payments: Is Europe Being Ripped Off?

Blijkbaar zijn ze zo stompzinnig verspillend met hun dure voorraad omgegaan de afgelopen maanden dat ze die voor eigen gebruik dringend moeten aanvullen (patriots enzomeer). En daardoor worden lopende bestellingen van Zwitserland en de EU (o.m. voor Ukraine) achterop de wachtlijst geschoven, zoals gezegd ondanks aanbetalingen.

Het heeft wat gekost daar krijgen ze wel wat voor, de VS heeft afgelopen maanden veel gewonnen met het militair machtsvertoon. Toch?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mijn eerste reactie was dat ik hoop dat Trump Rutte krijgt bij de boedelverdeling als we de NAVO splitsen :P

Tweede reactie is dat het me verstandiger lijkt om voorlopig de storm uit te zitten als Europa en niet te drastische stappen te nemen qua uit de NAVO stappen; er is een kansje dat de VS weer wat herstelt in een post-Trump tijdperk, en dat kansje is best waardevol.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:45
eamelink schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:03:
Mijn eerste reactie was dat ik hoop dat Trump Rutte krijgt bij de boedelverdeling als we de NAVO splitsen :P

Tweede reactie is dat het me verstandiger lijkt om voorlopig de storm uit te zitten als Europa en niet te drastische stappen te nemen qua uit de NAVO stappen; er is een kansje dat de VS weer wat herstelt in een post-Trump tijdperk, en dat kansje is best waardevol.
Gezien hoe het gaat in dat land is dat een kleine kans. En dan komen er weer fatsoenlijke mensen aan de macht voor een jaar of 4. En daarna weer de MAGA-kliek. En daarna weer fatsoenlijke. De Snollebollekes zijn er niks bij.
Op dergelijke extreme wisselingen elke 2 tot 4 jaar gaat niemand investeren of beleid voeren.

De rest van de NAVO heeft er alles aan gedaan om Trump binnen boord te houden, en is op veel punten ver over de grenzen heen gegaan.
Ik heb de stille hoop dat ondertussen een hoop landen het helemaal niet meer erg zouden vinden als hij er uit stapt.
Wel moet hem duidelijk gemaakt worden dat dan direct ook een hoop orders voor Amerikaans defensiematerieel geannuleerd gaan worden, zodat zijn Military Industry Complex (MIC) het ook direct gaat voelen.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Er is nog steeds en verschil tussen Trump die zegt de NATO te verlaten en de daadwerkelijke stap. Er zijn genoeg mensen om hem heen die dat (op dit moment) niet opportuun vinden, zelfs niet met een 'America First' pet op.

Dit is temper tantrum van een ego dat zich op zijn pik gestampt voelt en ouders heeft die 'm altijd zijn zin hebben gegeven. Eens zien wat de reacties uit de VS van buiten het witte huis gaan zijn de komende dagen. En als hij gaat dan is dat onder de streep voor Europa geen vooruitgang. Zelfs al zou Trump wekelijks bij Putin op de koffie gaan, de drempel voor Rusland om een proefballonnetje op te laten in een van de Baltische staten wordt lager. Daar is niemand bij gebaat.

En de inkoop van Amerikaans legerspul cancelen is nu ook geen optie, we hebben het nodig en kunnen het (nog) niet snel genoeg in voldoende volume elders vandaan halen of zelf maken. Reeel gezien zitten we nog een periode vast aan de VS, al wordt er hopelijk (nog meer) versneld gewerkt aan een meer onafhankelijke positie.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:46
Wat een langspeelplaat, iedere keer weer dezelfde riedel. Ben er wel klaar mee. Hoop dat de EU daadkrachtig optreed. Laat ze er maar uitstappen, wat een schurkenstaat.

• wildhagen
  • Niet online
eamelink schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:03:

De kans is aannemelijk dat Trump zal worden opgevolgd door Vance (die is erg populair onder de Republikeinen). Nou, als je Trump al erg vind, kan je met Vance helemaal de borst natmaken. Die heeft nog minder connectie met de realiteit en echte wereld dan Trump. Die leeft echt in een compleet ander tijd/ruimte-universum.

Virussen? Scan ze hier!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

DropjesLover schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:13:
Gezien hoe het gaat in dat land is dat een kleine kans. En dan komen er weer fatsoenlijke mensen aan de macht voor een jaar of 4. En daarna weer de MAGA-kliek. En daarna weer fatsoenlijke. De Snollebollekes zijn er niks bij.
Op dergelijke extreme wisselingen elke 2 tot 4 jaar gaat niemand investeren of beleid voeren.
Dus omdat MAGA één keertje heeft weten stuivertje te wisselen met de Democraten is dat nu het patroon? Kom nou.

Precies dit soort sentiment; laten we ons terugtrekken binnen ons eigen land, ons clubje kleiner maken, internationale organisaties slopen, is waar MAGA van profiteert. Ik weet zeker dat Vance een hele mooi fles opentrekt als Europa uit de NAVO zou stappen.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:19
Bij de NOS verwachten ze al dat Trump vanavond (Amerikaanse tijd) bekend zal maken uit de NAVO te zullen stappen. Kan Mark weer op zoek naar een nieuwe baan.

• cleef
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

cleef

Veni, vidi, amissa

P-Rock schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:04:
Bij de NOS verwachten ze al dat Trump vanavond (Amerikaanse tijd) bekend zal maken uit de NAVO te zullen stappen. Kan Mark weer op zoek naar een nieuwe baan.
Waar staat dat hij dat vanavond bekend zal willen maken? Ik kan dat niet terugvinden. Heb in het andere topic ook deze bron gedeeld:https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10597636/trump-wil-vs-uit-navo-terugtrekken-staat-niet-meer-ter-discussie

Daar wordt wel gezegd door hem dat hij het doet, maar niet wanneer hij dat zou willen aankondigen.

1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!

• DropjesLover
eamelink schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:39:
[...]

Dus omdat MAGA één keertje heeft weten stuivertje te wisselen met de Democraten is dat nu het patroon? Kom nou.

Precies dit soort sentiment; laten we ons terugtrekken binnen ons eigen land, ons clubje kleiner maken, internationale organisaties slopen, is waar MAGA van profiteert. Ik weet zeker dat Vance een hele mooi fles opentrekt als Europa uit de NAVO zou stappen.
Één keer?
Obama - pro
Trump 1 - anti
Biden - pro
Trump 2 - anti

En het bredere sentiment is verre van weg of wordt ook niet bepaald minder, eerder groter.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Er zijn in de Unie nog teveel mensen die stellen dat we nog niet zonder de VS kunnen. Ik hoop dus eigenlijk wel dat de VS eruit stappen, want dan heeft de Unie geen keuze meer en zullen we sneller op eigen benen staan dan wanneer de VS nog onze bondgenoot (op papier) zou zijn.

De Unie heeft vaker bewezen diepe crises nodig te hebben om te acteren om er vervolgens sterker uit te komen. Dat geldt nu ook.

It’s the economy, stupid!

• P-Rock
cleef schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:11:
[...]

Waar staat dat hij dat vanavond bekend zal willen maken? Ik kan dat niet terugvinden. Heb in het andere topic ook deze bron gedeeld:https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10597636/trump-wil-vs-uit-navo-terugtrekken-staat-niet-meer-ter-discussie

Daar wordt wel gezegd door hem dat hij het doet, maar niet wanneer hij dat zou willen aankondigen.
Dat staat idd nergens. Verslaggeefster voor de NOS Kysia Hekster zei dat in een item van het 13u journaal.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:26

Herman

FP ProMod
Trump kan alleen dit besluit überhaupt niet maken. Dit is een besluit dat via het congres moet lopen, en het is maar zeer de vraag of hier wel een meerderheid voor gevonden kan worden.

(Nog los van de 12 maanden opzegtermijn van het Navo-contract)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:55

ManiacsHouse

Scheisse!

Herman schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:33:
[...]

Trump kan alleen dit besluit überhaupt niet maken. Dit is een besluit dat via het congres moet lopen, en het is maar zeer de vraag of hier wel een meerderheid voor gevonden kan worden.

Tja. Meneer zal wel een decreet ondertekenen en zich geen hol aantrekken van congres/wet/constitution/whatever. Dan is het waarschijnlijk niet officieel maar bully zal wel de etterbak gaan uithangen en alles dan gaan lopen frustreren. Niet komen opdagen bij oefeningen, afgesproken taken niet uitvoeren, niet betalen voor de nog lopende periode etc etc etc. Hey wie maakt hem/ze wat?! Behalve dan dat wat mij betreft we de grenzen dan maar sluiten voor welke Amerikaan dan ook. Zal een hoop filmpjes op social media schelen van Amerikanen met teveel geld die het hier zo geweldig vinden en hier maar gaan wonen. Zoek het uit. Blijf maar lekker daar. :w

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zijn baan wordt dan alleen maar belangrijker.
Kan hij zich ook eindelijk focussen op de Europese belangen ipv vooral Washington te moeten pleasen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Helixes
Herman schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:33:

Ik geloof dat inmiddels voldoende is aangetoond dat Trump een broertje dood heeft aan contractrecht. Of, eigenlijk, überhaupt het recht - anders dan dat van de sterkste.

Als de commander-in-chief besluit dat hij bondgenoten niet langer te hulp komt schieten wanneer ze in nood zijn, dan ben je de-facto uit de Navo gestapt. De rest is oud papier.

Je zou eventueel nog kunnen speculeren over art. 25 en zo, of een congressionele afzettingsprocedure. Maar, ik zie onvoldoende voortekenen om daarop te vertrouwen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• P-Rock
Helixes schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:46:
[...]

Ik geloof dat inmiddels voldoende is aangetoond dat Trump een broertje dood heeft aan contractrecht. Of, eigenlijk, überhaupt het recht - anders dan dat van de sterkste.

Als de commander-in-chief besluit dat hij bondgenoten niet langer te hulp komt schieten wanneer ze in nood zijn, dan ben je de-facto uit de Navo gestapt. De rest is oud papier.

Je zou eventueel nog kunnen speculeren over art. 25 en zo, of een congressionele afzettingsprocedure. Maar, ik zie onvoldoende voortekenen om daarop te vertrouwen.
Trump heeft volgens mij sinds zijn aanstelling nog geen enkele keer toestemming gevraagd aan het congres. Niet bij de oorlog met Iran, de kidnapping van Maduro en de bouw van zijn balzaal ligt nu ook stil omdat een rechter heeft bepaald dat hij het congres had moeten informeren.

• Helixes
P-Rock schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:50:
Trump heeft volgens mij sinds zijn aanstelling nog geen enkele keer toestemming gevraagd aan het congres. Niet bij de oorlog met Iran, de kidnapping van Maduro en de bouw van zijn balzaal ligt nu ook stil omdat een rechter heeft bepaald dat hij het congres had moeten informeren.
Ik zat daar inderdaad over na te denken.

Nu weet ik niet wat de stemming vandaag in Washington is. Als de voortekenen daar zijn dat Trump het Atlantische lijntje wil doorknippen zodra de beurzen sluiten, dan denk ik dat de Navo alléén gered kan worden wanneer Thune, Schumer, Johnson en Jeffries vandaag gezamelijk met een verklaring komen dat dát een brug te ver zou zijn.

Er is een kleine kans dat we dat ook zouden kunnen aanschouwen - maar die is niet groot.

• P-Rock
Schumer... Daar heb je als democraat ook helemaal niks aan. Die roept het één, maar als het puntje bij paaltje komt stemt hij altijd braaf mee met de republikeinen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-04 16:56
ManiacsHouse schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:38:
Tja. Meneer zal wel een decreet ondertekenen en zich geen hol aantrekken van congres/wet/constitution/whatever. Dan is het waarschijnlijk niet officieel maar bully zal wel de etterbak gaan uithangen en alles dan gaan lopen frustreren.
Prima toch. Dan hoeft Europa zich ook niet meer aan contracten te houden zoals het afnemen van munitie. Dan heeft de industrie daar een probleem.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Mochten de VS daadwerkelijk uit de NAVO stappen dan kunnen we ein-de-lijk Big Tech zeer streng aan banden leggen want dan kan men in de VS niet meer dreigen en chanteren.

En aangezien Big Tech naast ‘social media’ óók een krachtig wapen is, lijkt me dat noodzakelijk.

• P-Rock
dawg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:10:
Mochten de VS daadwerkelijk uit de NAVO stappen dan kunnen we ein-de-lijk Big Tech zeer streng aan banden leggen want dan kan men in de VS niet meer dreigen en chanteren.

En aangezien Big Tech naast ‘social media’ óók een krachtig wapen is, lijkt me dat noodzakelijk.
En kan Mark Rutte zich eindelijk op belangrijke zaken focussen ipv hoe diep hij in de bruine anjer van Trump kan verdwijnen. :X

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-04 21:48
Ik ben benieuwd of hij doorzet. Ik krijg er wel het gevoel bij dat Trump weet dat hij zijn hand heeft overspeelt in Iran en nu kwaad is dat anderen hem niet komen helpen. Lijkt weer het zoveelste dreigement. We gaan het zien.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Muncher schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:23:
Ik ben benieuwd of hij doorzet. Ik krijg er wel het gevoel bij dat Trump weet dat hij zijn hand heeft overspeelt in Iran en nu kwaad is dat anderen hem niet komen helpen. Lijkt weer het zoveelste dreigement. We gaan het zien.
Mwa. Vance, Hegseth, Vought & Miller hebben meermaals er geen misverstand over laten bestaan dat ze de Unie haten. Trump heeft ook uitspraken gedaan over dat wij de VS naaien, zelfs daarvoor opgericht zijn.

Denk niet dat uit de NAVO stappen een groot issue voor ze is. En aangezien Trump sowieso zijn reet afveegt met wetten & procedures kan dat zomaar weleens snel gaan. Sterker nog, met zijn uitspraak vandaag in The Telegraph heeft hij de facto de NAVO opgeblazen.

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 01-04-2026 14:31 ]

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik moet het nog zien gebeuren. Dan zouden ze in 1 slag hun gehele softpower opgeven op ons continent. Ik kan me niet voorstellen dat de US bereid zijn Ramstein op te geven bijvoorbeeld.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:54

Zewatanejo

Fine Thanks!

kazuka schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:32:
Ik moet het nog zien gebeuren. Dan zouden ze in 1 slag hun gehele softpower opgeven op ons continent. Ik kan me niet voorstellen dat de US bereid zijn Ramstein op te geven bijvoorbeeld.
Ik zie het ook niet gebeuren. Het playbook van Trump is nu na een tijdje wel duidelijk geworden.

Threaten:
Een stevige, vaak absurde openingszet om druk te opbouwen, het speelveld bepalen, de tegenpartij uit balans brengen.
Announce a Desire for a Deal:
Een verschuiving naar een meer coöperatieve toonom zichzelf te positioneren als de rationele partij die “gewoon een goede deal” wil.
Continue Threatening
De druk opveorenom de tegenpartij het gevoel geven dat tijd of opties opraken.
Obtain a deal
Succes claimen ook al is die er helemaal niet. Om zo het narratief controleren en momentum creëren.

TACO dus

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-04 18:13
Of dat de Military industrial complex het leuk zou vinden als de NAVO uit elkaar valt. Veel van hun winst komt van Europese landen.

• P-Rock
Ik neem aan dat als Amerika uit de NAVO stapt De EU alle Amerikaanse bases die overal zijn geïnstalleerd zal opdragen om zo snel mogelijk hun biezen te pakken en huiswaarts te keren.

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-04 21:48
P-Rock schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:13:
Ik neem aan dat als Amerika uit de NAVO stapt De EU alle Amerikaanse bases die overal zijn geïnstalleerd zal opdragen om zo snel mogelijk hun biezen te pakken en huiswaarts te keren.
Lijkt mij dat ze wel zo arrogant zijn om te denken dat ze gewoon kunnen blijven. Zijn die bases niet officieel Amerikaans grondgebied oid?

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Zewatanejo schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:01:
[...]

Ik zie het ook niet gebeuren. Het playbook van Trump is nu na een tijdje wel duidelijk geworden.

Threaten:
Een stevige, vaak absurde openingszet om druk te opbouwen, het speelveld bepalen, de tegenpartij uit balans brengen.
Announce a Desire for a Deal:
Een verschuiving naar een meer coöperatieve toonom zichzelf te positioneren als de rationele partij die “gewoon een goede deal” wil.
Continue Threatening
De druk opveorenom de tegenpartij het gevoel geven dat tijd of opties opraken.
Obtain a deal
Succes claimen ook al is die er helemaal niet. Om zo het narratief controleren en momentum creëren.

TACO dus
Het origineel was:

Trump
Always
Chickens
Out

En voor Trump zelf vond ik deze wel passend

Threatening
Retaliating
Unhinged
Manipulative
Provocateur

• P-Rock
Muncher schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
[...]

Lijkt mij dat ze wel zo arrogant zijn om te denken dat ze gewoon kunnen blijven. Zijn die bases niet officieel Amerikaans grondgebied oid?
Volgens mij is het 'geleend' grondgebied en kan het bij een conflict gewoon ongedaan worden gemaakt.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Vraag aan de mensen die denken dat de VS niet de NAVO de rug toekeren.

Denkt u dat de VS ons te hulp komen wanneer Poetin besluit de Baltische Staten binnen te vallen, of wanneer ze Rotterdam of Antwerpen aanvallen (want strategisch)?

• separhim
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-04 18:13
Muncher schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:17:
[...]

Nee dat is niet zo, en veel afspraken vanuit de NAVO zijn noodzakelijk om deze basisses te kunnen behouden. Zo'n basis kan niet veel als het land geen toegang meer krijgt voor militaire doeleinden, zoals we nu al zien met Spanje en Italië, bijvoorbeeld, die de toegang ontzeggen voor missies richting Iran.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

dawg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:27:
Vraag aan de mensen die denken dat de VS niet de NAVO de rug toekeren.

Denkt u dat de VS ons te hulp komen wanneer Poetin besluit de Baltische Staten binnen te vallen, of wanneer ze Rotterdam of Antwerpen aanvallen (want strategisch)?
Buiten het gegeven dat ik denk dat Poetin op dit moment helemaal niet bij machte is nog een land aan te vallen naast Oekraïne, denk ik dat Trump in het begin inderdaad best zou kunnen weigeren maar dat de druk dan zo immens groot wordt dat ze toch komen helpen. De gevolgen zouden anders immens zijn voor de wereld orde, ook qua economie. En daar is Trump wel gevoelig voor.

Niet komen helpen zou betekenen dat Europa de US massaal de rug toekeert, hun militaire basissen gesloten worden en ze alle soft power hier verliezen. Dat is voor de US ook erg nadelig.

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Dan ga je ervan uit dat trump een rationele actor is. Afgelopen jaar heeft ons geleerd dat hij eerder een rancuneuze kleuter is, en nu de NAVO hem niet uit z'n zelf gecreëerde ondergang in Iran redt denk ik dat zijn wraakgevoelens groter zijn dan de gevoeligheid voor het verliezen van soft power.

• Helixes
dawg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:27:
Pfoe. Ik weet niet eens zeker of dat wanneer hij wél de Navo verlaat, de VS ons uiteindelijk niet alsnog te hulp komt schieten. It's complicated. Sowieso gaat niet de President over zulke inzet, maar het Congres - en daar ligt het perspectief op de zaak toch weer subtiel anders. Bovendien denk ik eerlijk gezegd niet dat het in de steek laten van zulke oude bondgenoten goed gaat vallen bij de bevolking. Dat zijn óók factoren he.

Het hangt denk ik ook af van de aard van de aanval. Mochten er nucleaire wapens kletteren, dan denk ik wel degelijk dat de VS vrijwel automatisch meegezogen gaat worden in zo'n conflict bijvoorbeeld. Of hij nu wil, of niet.

Maar in een groenemannetjes-scenario weet ik inderdaad niet of Trump plots vliegtuigen vol soldaten naar het Baltische front gaat sturen. Niet direct, in ieder geval. Zeker niet zolang het conflict in het M-O gaande is. Zolang men daar lid is van de Navo, is er nog steeds een zeer groot risico dat de Amerikanen zich er toch wel mee gaan bemoeien. Buiten de honderdduizenden soldaten hebben ze daar tal van assets die een gigantisch verschil zouden kunnen maken in een gewapend conflict met Rusland, terwijl de risico's voor de VS relatief beperkt blijven. En dat terwijl Trump wél de kaart van redder in nood kan uitspelen, en Europa daarmee voor de rest van hun bestaan uitknijpen.

En dan is er nog de vraag over timing. Het zou best kunnen zijn dat de Russen tien jaar na het Amerikaanse vertrek een aanval plaatsen. Hoe de VS er dan uitziet is natuurlijk een zwarte doos - maar ik verwacht stiekem een beetje dat deze BigMac-minnende President tegen die tijd het loodje heeft gelegd.

[ Voor 5% gewijzigd door Helixes op 01-04-2026 16:54 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@kazuka & @Helixes, exact. We kunnen dat niet met zekerheid zeggen. En dat is precies het probleem wat de NAVO heeft. Daar waar er voorheen geen twijfel over bestond, is dat nu dus wel.

Natuurlijk is dit vooralsnog een theoretische exercitie, maar wel een waar de overige NAVO-bondgenoten serieus over na moeten gaan denken. En hoe we dat op kunnen vangen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:43
Wat dat betreft is dit een leuk artikel over Trump's onderhandelings-strategie: https://kobilahavnyc.com/...-real-estate-negotiations

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
duvekot schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:18:
[...]

Het origineel was:

Trump
Always
Chickens
Out

En voor Trump zelf vond ik deze wel passend

Threatening
Retaliating
Unhinged
Manipulative
Provocateur
Of Maga. Make Amerika go away ;)

• P-Rock
Arjantje72 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:18:
[...]

Of Maga. Make Amerika go away ;)
Hier klopt iets niet...

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04 14:36
dawg schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:28:
[...]

Mwa. Vance, Hegseth, Vought & Miller hebben meermaals er geen misverstand over laten bestaan dat ze de Unie haten. Trump heeft ook uitspraken gedaan over dat wij de VS naaien, zelfs daarvoor opgericht zijn.

Denk niet dat uit de NAVO stappen een groot issue voor ze is. En aangezien Trump sowieso zijn reet afveegt met wetten & procedures kan dat zomaar weleens snel gaan. Sterker nog, met zijn uitspraak vandaag in The Telegraph heeft hij de facto de NAVO opgeblazen.
In principe wil elk land die met de EU moet onderhandelen dat de EU uit elkaar gaat vallen. Dat is altijd in voordeel van de tegenpartij waarmee je handelt.
Je moet daar default van uit gaan. Daarom zie je ook zoveel anti-EU propaganda en manipulatie online vanuit buiten de EU.

Of je hebt partijen die graag willen aansluiten op de markt zoals Canada/Australie of... die graag de EU uit elkaar willen hebben.

De manipulatie is iig in de UK al gelukt. En dat wetende, zullen veel krachten buiten de EU er alles aan doen om de EU uit elkaar te laten vallen. Want dat is in hun voordeel.

Ook voor de USA is het beter dat EU er niet is, want dan kan je landen tegen elkaar uitspelen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-04 19:51
Trump verlaat de NAVO dit, Trump verlaat de NAVO dat... Trump kan de NAVO niet verlaten.
The President shall not suspend, terminate, denounce, or withdraw the United States from the North Atlantic Treaty, done at Washington, DC, April 4, 1949, except by and with the advice and consent of the Senate, provided that two-thirds of the Senators present concur, or pursuant to an Act of Congress

• wildhagen
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:27:
Trump verlaat de NAVO dit, Trump verlaat de NAVO dat... Trump kan de NAVO niet verlaten.

[...]
En sinds wanneer trekt Trump zich ook maar iets aan van wat een wet zegt? Hij heeft al vaker laten zien zijn kont af te vegen met wetten als die hem niet goed uitkomen.

Virussen? Scan ze hier!

• TheBrut3
wildhagen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:29:
En sinds wanneer trekt Trump zich ook maar iets aan van wat een wet zegt? Hij heeft al vaker laten zien zijn kont af te vegen met wetten als die hem niet goed uitkomen.
Leuk dat hij zijn kont er mee af veegt, maar dan kan hij alsnog de NAVO niet verlaten. Er is gewoon geen mogelijkheid.

• DropjesLover
TheBrut3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:34:
[...]

Leuk dat hij zijn kont er mee af veegt, maar dan kan hij alsnog de NAVO niet verlaten. Er is gewoon geen mogelijkheid.
Executive Order dat hij alle samenwerking, wapen leveringen en inlichtingen stopt. Dan is het effectief ook klaar.

BThGvNeOA

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:17
TheBrut3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:34:
[...]

En dan, wie gaat hem straf geven? Dat is de nieuwe realiteit. Deze partner heeft lak aan afspraken. En heeft ook geen boodschap aan de gevolgen. Directe gevolgen (straf) negeren ze. En gevolgen op termijn overzien zien ze niet of negeren ze ook.
TheBrut3 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:46:
[...]

Voor maximaal een half jaar of tot de rechter er een streep door zet. Een EO is niet zomaar een magisch middel waarmee alles geregeld is in één pennenstreek.
Zie de tariffs. Ook een streep door. Andere wet gevonden. En de gevolgen, die dus blijkbaar als gevolg van onwetmatige regels zijn opgelegd? Wordt niet meer over gesproken. Want ja, wie doet ze iets?

[ Voor 33% gewijzigd door DomiGijzen op 01-04-2026 18:48 ]

Grz D.

• TheBrut3
DropjesLover schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:42:
Executive Order dat hij alle samenwerking, wapen leveringen en inlichtingen stopt. Dan is het effectief ook klaar.
Voor maximaal een half jaar of tot de rechter er een streep door zet. Een EO is niet zomaar een magisch middel waarmee alles geregeld is in één pennenstreek.

• TheBrut3
DomiGijzen schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:45:
En dan, wie gaat hem straf geven? Dat is de nieuwe realiteit. Deze partner heeft lak aan afspraken. En heeft ook geen boodschap aan de gevolgen. Directe gevolgen (straf) negeren ze. En gevolgen op termijn overzien zien ze niet of negeren ze ook.

Zie de tariffs. Ook een streep door. Andere wet gevonden. En de gevolgen, die dus blijkbaar als gevolg van onwetmatige regels zijn opgelegd? Wordt niet meer over gesproken. Want ja, wie doet ze iets?
Trump kan inderdaad kinderachtig doen, dat spreek ik ook niet tegen. Hij kan echter niet met de USA de NAVO uit stappen, wat hier wordt besproken, en ook kinderachtig doen kan hij maar tot op bepaalde hoogte. Net als met de tariffs kan hij dat doen tot hij wordt teruggefloten. Dat hij voor de tariffs nu een tijdelijke escape heeft gevonden wil niet zeggen dat die ook bestaat voor het verlaten van de NAVO.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Trump had de oorlog in Iran nodig als afleiding voor de Epstein files en andere interne problematiek. Nu heeft hij de retoriek over het verlaten van de NAVO weer aangewakkerd als afleiding op de oorlog in Iran, daar dit ook allemaal niet zo lekker loopt.

Ben benieuwd wat er ingezet gaat worden als afleiding op het willen verlaten van de NAVO :+

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:24
FrambozenTaart schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:58:
Trump had de oorlog in Iran nodig als afleiding voor de Epstein files en andere interne problematiek. Nu heeft hij de retoriek over het verlaten van de NAVO weer aangewakkerd als afleiding op de oorlog in Iran, daar dit ook allemaal niet zo lekker loopt.

Ben benieuwd wat er ingezet gaat worden als afleiding op het willen verlaten van de NAVO :+
Regime change Cuba.

• DropjesLover
[...]

In Trumps politiek wel. In een half jaar kan genoeg kapot, en daarna weer wat anders. Trump volgt de gebruikelijke of wettelijke paden niet. Is je dat na 14 maanden nog niet opgevallen? :p
Of Groenland.
Gaat ook makkelijker wanneer hij zo'n beetje defacto uit de navo gestapt is

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 01-04-2026 19:29 ]

BThGvNeOA

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

[...]

Niet relevant. Het gaat er meer om wat vijandige mogendheden zoals Rusland of China denken. Of zij geloven dat de NAVO nog als één blok handelt wanneer puntje eventueel bij paaltje komt. En Trump & co doen zeer hun best om dat vertrouwen te ondermijnen, en dat is al voldoende. Hoeft ook helemaal niet formeel.

Stel dat Rutte morgen weer in een persco claimt dat de VS nog steeds 100% committed zijn aan NAVO, gelooft u dat dan? Ik weet het niet. En dat is het probleem.

• emeralda
  • Laatst online: 06-04 13:44
De Iraanse olie industrie opblazen lijkt me geen goed idee. Waar moet een toekomstig regime dan zijn geld mee verdienen?

Ik krijg ook het idee dat de US en Israël er toch wel verschillend in staan.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
https://edition.cnn.com/2...-infrastructure-intl-invs

China is meer faciliteiten voor de productie van kernwapens aan het bouwen:
When three villagers from China’s Sichuan province wrote to local officials in 2022 asking why the government was confiscating their land and evicting them from their homes, they received a terse reply: It was a “state secret.”

That secret, a CNN investigation has found, centered on China’s covert plans to massively expand its nuclear ambitions.

More than three years after the evictions, satellite images show, their village has been flattened and, in its place, new buildings erected to support some of China’s most important nuclear weapons production facilities.
Dat had je kunnen zien aankomen. Terwijl MAGA in het midden-oosten bezig is, gaat China verder met uitbreiden.

Voor een race die bedoeld was om China te beperken doet MAGA het erg goed bij het bereiken van het tegenovergestelde.

Dat zit wel Schnorr.

• Helixes
emeralda schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:28:
De Iraanse olie industrie opblazen lijkt me geen goed idee. Waar moet een toekomstig regime dan zijn geld mee verdienen?

Ik krijg ook het idee dat de US en Israël er toch wel verschillend in staan.
Ah. Maar landen als Libanon en Syrië hebben geen olie. Daar gaat het naar de mening van Israël een stuk beter dan in Iran. Als Israël Iran kan Libanonificen, dan zouden ze het zeker doen.

Het probleem is dat wanneer de VS of Israël de petrosector in Iran opblaast, Iran in ieder geval een hele goede poging gaat wagen dat met de rest van de Golfstreek óók te doen.

En in die zin heb je gelijk dat de VS daar toch wel licht anders in staat. Ze zijn waarschijnlijk het enige olie exporterende land dat gruwelt van een hoge olieprijs. Als je er over nadenkt is dat bizar - maar zó afhankelijk van de olie-export zijn ze er nu ook weer niet. En bovendien zijn de zeurende rednecks aan de pomp electoraal belangrijker. Die hebben al vaker dan eens verkiezingen beslist. Veel buitenland beleid is er dan ook op geënt om in ieder geval die kiezer tevreden te houden.

Helaas.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Tarkin schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:57:

Daar is een veel groter conflict voor nodig, bijvoorbeeld wanneer China Taiwan aanvalt. Dan komen de VS erachter dat ze misschien niet genoeg munitie hebben om tegen China te vechten.

March of the Eagles

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:45
Met zijn laatste truth social post over de NAVO zou het me niet verbazen als hij na Iran weer zijn focus op Groenland legt..

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:38
Milo85 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:04:
Met zijn laatste truth social post over de NAVO zou het me niet verbazen als hij na Iran weer zijn focus op Groenland legt..
Hij gaat de situatie misbruiken. Zijn lidmaatschap blijft NAVO maar dan wil hij wel Groenland hebben. Mark my words. Trump is een zakenman. Bij Bassie en Adriaan was het de boef die riep "Drommels Drommels Drommels". Deze schurk roept "Deals Deals Deals".

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-04 13:21
Groenland gaat hij niet krijgen, daar gaat het leger zelf niet mee akkoord.
Vergeet niet dat veel van de legerleiding in de VS pro Nato en samenwerking is, ze beseffen dat de VS Europa ook nodig heeft.
Wat wij van de VS nodig hebben, en nog niet kunnen missen:
-De nucleaire umbrella (Ook het VK is grotendeels afhankelijk van de VS voor haar nukes, alleen Frankrijk heeft wat eigen wapens.
-Spionage de VS heeft veel meer Intel power dan wij, we hebben weinig satelieten, en een kleiner netwerk/verwerkingscapaciteit. Daar zijn we nog voor een belangrijk deel afhankelijk van de VS.
-Commandostructuur, veel van de NATO commandostructuur wordt bemenst door Amerikanen, en Amerikaanse systemen. Die kunnen we niet op korte termijn vervangen, daar gaan wat jaren over heen (zeker met de aanbestedingswetten/kinderziektes e.d. die parten spelen in de EU)
-Tankvliegtuigen, Awacs en Transport De VS heeft een veel grotere vloot vliegtuigen dan wij hebben, met name deze drie capaciteiten zijn de VS de motor in de Nato.

• Stukfruit
  • Niet online
Devke schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:44:
[...]

Hij gaat de situatie misbruiken. Zijn lidmaatschap blijft NAVO maar dan wil hij wel Groenland hebben. Mark my words. Trump is een zakenman con man. Bij Bassie en Adriaan was het de boef die riep "Drommels Drommels Drommels". Deze schurk roept "Deals Deals Deals".
Maar Trump is nooit een zakenman geweest. Dat denkt hij alleen maar.

Hij is een scammer. En zelfs daar is hij slecht in, gezien het feit dat hij afgelopen maand Iran de mogelijkheid heeft gegeven om tol te heffen in de straat van Hormuz.

Ik weet niet hoor, maar met zulke deals zou ik hem niet eens aannemen om het toilet te beheren. Voordat je het weet moet de klant extra betalen aan de jaloerse buurman die de lucht niet kan verdragen en nu zegt dat hij je neerschiet als je een behoefte langs komt brengen tenzij er 20 cent bovenop wordt gegeven zodat hij zijn wapenarsenaal kan uitbreiden.

Dat zit wel Schnorr.

• DropjesLover
Milo85 schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:04:
You called it

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLh94A6mC-oDsp5QYwsGJLLkznM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05UZyc6Pi0zCZjjByh7jHkcl.png?f=fotoalbum_large
https://trumpstruth.org/statuses/37670
Stukfruit schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:12:
[...]

Hij is een scammer. En zelfs daar is hij slecht in, gezien het feit dat hij afgelopen maand Iran de mogelijkheid heeft gegeven om tol te heffen in de straat van Hormuz.

Ik weet niet hoor, maar met zulke deals zou ik hem niet eens aannemen om het toilet te beheren. Voordat je het weet moet de klant extra betalen aan de jaloerse buurman die de lucht niet kan verdragen en nu zegt dat hij je neerschiet als je een behoefte langs komt brengen tenzij er 20 cent bovenop wordt gegeven zodat hij zijn wapenarsenaal kan uitbreiden.
Hij is net zo'n zakenman als dat zelfbenoemde alpha-males werkelijk alpha's zijn.
Als je het iedereen de hele tijd moet zeggen, dan ben je het niet.

[ Voor 79% gewijzigd door DropjesLover op 09-04-2026 09:22 ]

BThGvNeOA

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:38
Stukfruit schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:12:
[...]

Hier zit gelijk ook een gebrek. Je kunt denken dat je een zakenman bent of je bent het. Zolang hij in het 1e kamp zit is hij het zelf. Die man heeft ook legio missers gemaakt maar dat zal hij never toekennen. Deze man heeft precies 0 aan zelfreflectie. Dreigt om zn zin te krijgen, waar vele angstig van worden en dus erin meegaan. Voor hem een "proven concept". Waarom iets veranderen als het werkt? Europa begint dit langzaam te zien door thuis te blijven tijdens aanvallen op Iran. Of het verstandig is moet blijken maar het geeft mij vertrouwen dat er een groep ontstaat die zijn proof of concept beu is.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Stukfruit
  • Niet online
Dat sowieso. Hij gaat in ieder geval de geschiedenisboeken in als één van de meest incompetente leiders van de afgelopen 100 jaar.

In de rest van de wereld in ieder geval.

Dat zit wel Schnorr.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Stukfruit schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:34:
Dat sowieso. Hij gaat in ieder geval de geschiedenisboeken in als één van de meest incompetente leiders van de afgelopen 100 jaar.

In de rest van de wereld in ieder geval.
Ik ben meer benieuwd naar de psychologieboeken waarin Trump wordt beschreven als de slimste Amerikaan. Want wat dat volk daar dacht te hebben en hier toestaat zonder noemenswaardig protest is een case-study op zichzelf.

Edit.
En af enntoe de ketelmuziek over de 25ste, komende verkiezingen of laagste waarderingscijfers ooit is onderdeel van gecontroleerde oppositie. Die 25ste of impeachment is een dode wet, er zijn gewoon geen omstandigheden meer verzinbaar waar het wordt toegepast. Trump zal sterven in vrijheid, al wordt ‘ie 100.

[ Voor 23% gewijzigd door Delerium op 09-04-2026 09:47 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:05:
[...]

Ik denk dat we het prima zelf kunnen maar daar mogen we van mening verschillen. De wereld is er niet stabieler op geworden. Soms moet je afscheid durven nemen en je eigen weg durven inslaan. We laten ons al lang beledigen door hem. Tijd voor Europa om eens een daad bij het woord te voegen. Al snap ik dat Rutte daar zeker met een andere rol zit. De boel bij elkaar houden. Een slecht huwelijk gaat een keer stranden.
Precies! Sturen we die F35's gewoon terug en kopen die EU next gen straaljager! Die van FCAS van Frankrijk, Duitsland en Spanje... O nee, die vechten elkaar de tent uit. Dan gaan we voor die van Italië, waar dan Japan, UK en Canada aanhaken en waar Duitsland misschien bij gaat aanhaken.

De NATO is ook een manier van legers om samen te werken. Denk aan allerlei systemen die compatible zijn met elkaar. (Logistiek, communicatie, munitie, brandstof/tanken)

Dus zelfs als de VS verder weinig NATO doet, behalve een beetje samen oefenen en standaardiseren, dan scheelt dat al dat gezeur binnen de EU.
We hoeven elkaars oorlog niet te vechten, samenwerking kan ook andere vormen aannemen.

Trump denkt erg in een zero sum game, het is niet gek dat we daar nu weinig aan hebben. Maar er zijn ook heel veel dingen die gewoon doorlopen en dadelijk weer wel uit de verf komen.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

HvdBent schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:04:

-Spionage de VS heeft veel meer Intel power dan wij, we hebben weinig satelieten, en een kleiner netwerk/verwerkingscapaciteit. Daar zijn we nog voor een belangrijk deel afhankelijk van de VS.
Niet eens enkel de intelligence-power an sich, maar ook de structuur en het delen ervan ontbreekt eigenlijk geheel op europees vlak....
Europese landen en ook bedrijven hebben best capaciteiten, maar geen centrale aansturing en zijn heel lang gewend aan het handje van de amerikanen te lopen (die altijd in hun beslissingen toch vooral hun eigen belangen laten overwegen, ook ver voor Trump, maar toen waren ze iig zo slim dat niet al te opzichtig te laten merken stiekem kunnen we bijna blij zijn dat Trump dat 'masker' heeft laten vallen en de amerikanen onder hem hun 'werkelijke' gezicht laten zien)

De amerikanen hebben dat via NATO en onder hun paraplu van de NSA stevig doorgedrukt (en hebben zelf ook veel intelligence-bureau's in meerdere europese staten zelf mee helpen opbouwen, wat ook al een enorme invloed opleverde, zo wist de NSA in 1983 een nederlands bedrijf van encryptie-devices te dwingen een alternatieve encryptie-algoritme te leveren, deze zorgde ervoor dat voor amerikaanse diensten de encryptie te kraken was: PX-1000)

Pas zeer recentelijk zijn er initiatieven ontstaan om wel een centrale europese aansturing te creeren, maar ook hier zal het nog te bezien moeten zijn hoe dit vorm gegeven zal worden... het blijft dat bv de Fransen, met de en van de sterkste globale informatie- en inlichtingendiensten in bv veel ontwikkelingslanden en zeker bv afrika, willen nog steeds liever niet hun informatie met andre europese landen delen en gezien de aanwezigheid van wat 'twijfelachtige' partners als de Hongaren en Slowaken is dat niet geheel vreemd.

Eind afgelopen jaar is er binnen het departement van de President van de Europese Commissie (olv Ursula von der Leyen) een apart Intelligence-centrum opgezet waarbinnen informatie en inlichtingen intern gedeeld worden... Interessant hierbinnen is dat het geen besluit was waarmee de lidstaten moesten instemmen en deze er zelf geen direkte toegang toe hebben. Het is dus puur een gezag van de EU-presidente. Echter ook intern wekte dat veel weerstand op, omdat het diplomaten-corps, dat functioneert binnen het EEAS van de Vertegenwoordigster van de Unie voor Foreign Policy and Affairs (dat nu onder Kaja Kallas) dat eigenlijk óók wilde doen, en dat enigszins tot een machts- en competentiestrijd kan gaan voeren.
(ikzelf heb qua instelling en ideologie eigenlijk méér positieve gevoelens en vertrouwen in Kallas, maar anderszijds denk ik ook dat een agentschap dat direkt onder de President van de EC valt meer sterker en machtiger kan zijn, en onafhankelijker van de Lidstaten kan functioneren)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Stukfruit
  • Niet online
RM-rf schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:02:
[...]

De amerikanen hebben dat via NATO en onder hun paraplu van de NSA stevig doorgedrukt (en hebben zelf ook veel intelligence-bureau's in meerdere europese staten zelf mee helpen opbouwen, wat ook al een enorme invloed opleverde, zo wist de NSA in 1983 een nederlands bedrijf van encryptie-devices te dwingen een alternatieve encryptie-algoritme te leveren, deze zorgde ervoor dat voor amerikaanse diensten de encryptie te kraken was: PX-1000)
Hier zet je ook gelijk een goed argument neer om de vaak wat rechtsere types om de oren te slaan die maar blijven melden dat Europa al veel eerder had kunnen beginnen.

Die doen alsof WW2 niet heeft plaatsgevonden door te negeren dat de VS lang zaken heeft afgedwongen rond eigen beveiliging.

En dat is ook waarom de uitspraken op dit gebied van MAGA nergens op slaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 09-04-2026 10:19 ]

Dat zit wel Schnorr.

• P-Rock
Rutte's kontkruiperij lijkt ook te zijn uitgewerkt bij Trump. Wat een slapjanus is het toch ook, NAVO-baas onwaardig.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:06
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:55:
Rutte's kontkruiperij lijkt ook te zijn uitgewerkt bij Trump. Wat een slapjanus is het toch ook, NAVO-baas onwaardig.
Als hij ervoor zorgt dat de VS binnen de NAVO blijven tijdens deze roerige tijden, en hopelijk herstelwerk kan verrrichten bij een volgende democratische president, dan was het het allemaal wel waard.

Wel veel buts en ifs... dat weet ik.

• P-Rock
gustaveau schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:57:
[...]

Als hij ervoor zorgt dat de VS binnen de NAVO blijven tijdens deze roerige tijden, en hopelijk herstelwerk kan verrrichten bij een volgende democratische president, dan was het het allemaal wel waard.

Wel veel buts en ifs... dat weet ik.
De VS is alleen op papier nog lid. Mentaal zijn ze er al lang uitgestapt. Reken er maar niet op dat Amerika Europa te hulp schiet wanneer deze wordt aangevallen.

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:35
P-Rock schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:00:
[...]

De VS is alleen op papier nog lid. Mentaal zijn ze er al lang uitgestapt. Reken er maar niet op dat Amerika Europa te hulp schiet wanneer deze wordt aangevallen.
Niet zolang Trump aan de macht is, maar hij zal ook een keer moeten aftreden. Als ze dan uit de NAVO zijn zal dat een stuk lastiger zijn om weer te lijmen.

• Ample Energy
  • Laatst online: 22:08
Waarom moet dat überhaupt worden gelijmd? Waar zijn ze voor nodig?

Als je nu de pleister van de wond rukt, dan heb je binnen 10 jaar een leger dat het leger van Rusland over 10 jaar aan kan. Waarom moet je dan Amerika aan boord hebben? Voor terrorisme en diefstal van olie? Zou het niet leuk zijn als een NAVO zich boven dat soort acties zou plaatsen? Waar staat Amerika voor dat van belang is voor een modern land?

All your base are belong to us

• TheGhostInc
  • Niet online
Ample Energy schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:46:
Waarom moet dat überhaupt worden gelijmd? Waar zijn ze voor nodig?

Als je nu de pleister van de wond rukt, dan heb je binnen 10 jaar een leger dat het leger van Rusland over 10 jaar aan kan. Waarom moet je dan Amerika aan boord hebben? Voor terrorisme en diefstal van olie? Zou het niet leuk zijn als een NAVO zich boven dat soort acties zou plaatsen? Waar staat Amerika voor dat van belang is voor een modern land?
Sinds wanneer is de wereld zwart/wit?
Als vriendschap van -5 tot +5 zou lopen, dan zaten we op een 4,5 en dat is nu meer een 2 of 3.
Laten we eens stellen dat het terug gaat naar 0, of zelfs iets lager, want als zij klootzakken zijn, dan worden wij dat ook 'natuurlijk'.

Dus over 10 jaar hebben wij dat shiny leger, Rusland valt ons aan en we bellen de VS dat we wel wat extra wapens kunnen gebruiken. En dat President Vance dan begint te lachen:"O ja, jullie bestelde wapens zijn wel in Europa, maar dan bij de Russen, want die betaalden beter."

Nu is dat misschien wat overdreven, maar er zijn genoeg situaties waarbij NATO landen elkaar helpen of ondersteunen. Een schip bij onze ABC eilanden mag prima even naar de VS varen om te bunkeren.
Maar ook dat wij zelf 100% verantwoordelijk worden voor onze intel. Dus als de VS een Russische duikboot volgen, dan moeten wij dat ook gaan doen. Dus heb je 2x zoveel materieel nodig dan je nu hebt. Want je deelt niks.

Vergeet ook niet dat de meeste conflicten in de wereld helemaal niet zo duidelijk zijn. Oekraïne is een van de weinige conflicten waarbij het zo helder is. En als de VS een andere groepering gaat steunen, dan heb je gewoon een proxy oorlog tegen de VS (en waarschijnlijk ook nog de Russen/Iran/.../...)

Ik heb persoonlijk liever de VS half in onze hoek, dan helemaal niet.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

TheGhostInc schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:00:
[...]

Maar de VS hebben ons het afgelopen jaar meermaals verraden. Met Oekraïne, Groenland, de NAVO, hun veiligheidsstrategie waarin ze ons, de Unie, bedreigen (!). We moeten beseffen hoe ernstig dat is, welke urgentie daarbij gepast is.

Rutte mag dan secretaris-generaal van de NAVO zijn, momenteel acteert hij vooral als een soort verlengstuk van Trump. Dus ook op hem kunnen we niet bouwen. De gedane uitspraken van zowel Trump als Rutte kunnen namelijk echt echt écht niet, er zijn talloze Europese militairen omgekomen omdat de VS de enige is die in de geschiedenis van de NAVO artikel 5 aangeroepen heeft. En toen kwamen wij. Dat voor het gemak vergeten en vervolgens stellen dat wij getest zijn en gefaald hebben, inclusief eerdere andere uitspraken, zijn een schoffering van jewelste, het gebrek aan respect voor nabestaanden is stuitend.

Ik zou dus zeggen dat wij onze blik van de VS moeten afwenden en naar binnen richten. Wat is er nodig in/voor de EU? Te beginnen met het ontnemen van stemrecht Hongarije in de EC, en het vetorecht afschaffen. Samen met Oekraïne de Europese defensie vormgeven. Vaart maken met de 9 kandidaat-lidstaten.

De economieën omvormen naar een oorlogseconomie is wellicht enigszins sterk aangezet maar wel in die richting. Minder kunnen we ons simpelweg niet meer veroorloven.

Is het wel zaak dat een ieder binnen de Unie, inclusief of misschien wel vooral onze eigen regering, die Atlantische focus laten varen.

[ Voor 17% gewijzigd door dawg op 09-04-2026 13:45 ]

• Ample Energy
  • Laatst online: 22:08
TheGhostInc schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:00:
[...]

Als vriendschap van -5 tot +5 zou lopen, dan zaten we op een 4,5 en dat is nu meer een 2 of 3.
Laten we eens stellen dat het terug gaat naar 0, of zelfs iets lager, want als zij klootzakken zijn, dan worden wij dat ook 'natuurlijk'.

Dus over 10 jaar hebben wij dat shiny leger, Rusland valt ons aan en we bellen de VS dat we wel wat extra wapens kunnen gebruiken. En dat President Vance dan begint te lachen:"O ja, jullie bestelde wapens zijn wel in Europa, maar dan bij de Russen, want die betaalden beter."

Nu is dat misschien wat overdreven, maar er zijn genoeg situaties waarbij NATO landen elkaar helpen of ondersteunen. Een schip bij onze ABC eilanden mag prima even naar de VS varen om te bunkeren.
Maar ook dat wij zelf 100% verantwoordelijk worden voor onze intel. Dus als de VS een Russische duikboot volgen, dan moeten wij dat ook gaan doen. Dus heb je 2x zoveel materieel nodig dan je nu hebt. Want je deelt niks.

Vergeet ook niet dat de meeste conflicten in de wereld helemaal niet zo duidelijk zijn. Oekraïne is een van de weinige conflicten waarbij het zo helder is. En als de VS een andere groepering gaat steunen, dan heb je gewoon een proxy oorlog tegen de VS (en waarschijnlijk ook nog de Russen/Iran/.../...)

Sinds wanneer is de wereld zo zwart/wit? :P
Of je kruipt in de kont van Amerika en geeft ze alles wat ze willen of ze gaan wapens leveren aan Rusland? Ik geloof dat niet. Amerikanen denken enkel aan geld. Zij hebben veel liever dat Europese landen komen kopen dan ze gratis aan Rusland te geven.

Verder zijn je voorbeelden zo zwart/wit dat ze niet echt een reactie behoeven. Delen van intel is enkel mogelijk als Amerika met vetorechten in de NAVO blijft? Sure.

All your base are belong to us

• TheGhostInc
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 9 april 2026 @ 13:37:
[...]

Maar de VS hebben ons het afgelopen jaar meermaals verraden. Met Oekraïne, Groenland, de NAVO, hun veiligheidsstrategie waarin ze ons, de Unie, bedreigen (!). We moeten beseffen hoe ernstig dat is, welke urgentie daarbij gepast is.
Oekraïne heeft niks met de EU of de VS te maken, dat is een derde land. Net zo goed als wij er niet voor kozen om Iran in te vallen of wat we wel of niet doen met Israël.
En hoeveel Miljard aan olie & gas hebben wij gekocht sinds de start van de Oekraïne oorlog? 220 Miljard is het eerste resultaat. Mag ik dat ook verraad noemen? Dat we Ruslands oorlog gewoon financieren?
Moet de VS de portemonnee trekken als wij die per ongeluk thuis laten liggen?

Maar de EU houd zich pas enkele tientallen jaren niet aan hun afspraken (NATO 2%). En als we het over verraad hebben:
https://www.nu.nl/buitenl...euw-poetin-te-helpen.html
Dat is ook gewoon 'de Unie'. En wat doet de Unie hier aan? Helemaal niks, een 'verontwaardigd' stuk in de krant. Dus blijkbaar vind 'de Unie' dit allemaal wel prima.
En moeten we nog hebben over die 90 Miljard euro die 'de Unie' niet gaat betalen:
https://nos.nl/nieuwsuur/...eun-aan-oekraine-wankelen

Als ik de balans opmaak, dan vind ik dat 'de Unie' best even 4 jaar 'pas op plaats' mag maken. Aan de ene kant een keer de consequenties voelen van de afspraken niet nakomen en dan ook eens nadenken of het blind vertrouwen op de VS wel zo verstandig is/was.
Want onze defensie industrie lag ook op apegapen en onze militairen liepen rond zonder munitie. Dat zou je ook een vorm van verraad kunnen noemen aan de partijen die ons willen verdedigen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

TheGhostInc schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:33:
[...]

Oekraïne heeft niks met de EU of de VS te maken, dat is een derde land. Net zo goed als wij er niet voor kozen om Iran in te vallen of wat we wel of niet doen met Israël.
En hoeveel Miljard aan olie & gas hebben wij gekocht sinds de start van de Oekraïne oorlog? 220 Miljard is het eerste resultaat. Mag ik dat ook verraad noemen? Dat we Ruslands oorlog gewoon financieren?
Natuurlijk, Oekraïne is geen NAVO-lid en ook nog geen lid van de EU. Desalniettemin is het wel een kandidaat-lid, en is de veiligheid van het land ook in ons belang, gezien de agressie van Rusland. En ja, wij hadden jaren geleden al moeten verduurzamen zodat we onafhankelijk van landen als Rusland, Iran, Qatar of de VS waren geweest nu. Maar ja, die (extreem)rechtse wind heh. De claim dat er geen ander probleem bestaat dan migratie. Dan breekt ons nu enorm op. En nog steeds lijkt het erop dat ‘we’ enkel nóg rechtser gaan stemmen, hoe dom wilt u het hebben?
Maar de EU houd zich pas enkele tientallen jaren niet aan hun afspraken (NATO 2%). En als we het over verraad hebben:
Dat is ook gewoon 'de Unie'. En wat doet de Unie hier aan? Helemaal niks, een 'verontwaardigd' stuk in de krant. Dus blijkbaar vind 'de Unie' dit allemaal wel prima.

En moeten we nog hebben over die 90 Miljard euro die 'de Unie' niet gaat betalen:
Daarom zeg ik ook dat wat mij betreft de EC het stemrecht van Hongarije zou moeten ontnemen, evenals het afschaffen van het vetorecht. Dus in die zin ben ik het met u eens, dat de EC niet hard genoeg optreedt, zeker met de huidige geopolitieke ontwikkelingen.
Als ik de balans opmaak, dan vind ik dat 'de Unie' best even 4 jaar 'pas op plaats' mag maken. Aan de ene kant een keer de consequenties voelen van de afspraken niet nakomen en dan ook eens nadenken of het blind vertrouwen op de VS wel zo verstandig is/was.
Want onze defensie industrie lag ook op apegapen en onze militairen liepen rond zonder munitie. Dat zou je ook een vorm van verraad kunnen noemen aan de partijen die ons willen verdedigen.
Ik denk dat met name EC een jongere generatie bestuurders nodig heeft. Een die niet is opgegroeid met ouders die nog bevrijd zijn door Amerikanen, zogezegd. Want die transatlantische blik staat in de weg.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Het punt is dat de Amerikanen intern niets met Trump doen. Als je na 80 jaar je bondgenoten hard begint af te zeilen is dat een eenling, maar de rest staat erbij en kijkt ernaar. En van Biden weet je inmiddels dat een andere president het gedrag van de VS niet wezenlijk verandert. Dus zolang de Amerikanen zelf niet doorhebben wat ze hun bondgenoten aandoen is dat voor de bondgenoten de nieuwe realiteit. En tot die tijd is de VS geen betrouwbare partner, integraal niet.
De rest moet hooguit zorgen dat de VS ze/ons juist als vijand zien. Maar het tijd kopen en hopen dat Amerikanen zelf intern aan het werk gaan, dat proces loopt bijna af. De schofferingen en onberekenbaarheid van Trump wordt gewoon te duur.

• FrambozenTaart
  • Niet online
[...]

Ons eigen gedrag heeft inderdaad bijgedragen aan de huidige situatie waarin we verkeren en zolang we dat niet kunnen erkennen zal het ook niet beter worden.

Maar de schuld bij een ander leggen is natuurlijk altijd makkelijker, helemaal als die ander al twijfelachtig gedrag vertoont.

Als we onze legers niet hadden laten verpauperen waren we op dat vlak ook lang niet zo afhankelijk geweest van de VS.

Natuurlijk kun je zeggen dat de Amerikanen daarop aangestuurd hebben maar we stonden er altijd nog zelf bij, en het kwam ook wel lekker uit want dat budget kon fijn de verzorgingsstaat in.

Nu schrikken we als kinderboerderij diertjes wakker omdat er blijkbaar plotseling toch wolven op de deur van de stal kunnen kloppen.

Hopelijk een les die wij als Europa op de lange termijn niet weer vergeten.

• Stukfruit
  • Niet online
[...]

En hoeveel Miljard aan olie & gas hebben wij gekocht sinds de start van de Oekraïne oorlog?
Wij of landen zoals Hongarije en Servië?
Duidelijk niet. Er is ook al vaak genoeg gesproken over een "EU 2.0"; een doorstart zonder landen die liever met Poetin omgaan maar wel graag ons belastinggeld uitgeven.
Als ik de balans opmaak, dan vind ik dat 'de Unie' best even 4 jaar 'pas op plaats' mag maken. Aan de ene kant een keer de consequenties voelen van de afspraken niet nakomen
Hebben we het hier over dezelfde Unie? Heb je het artikel hierboven of soortgelijke informatie al gelezen?

Speciaal voor jou ook even wat inzicht in de werkwijze van de Hongaarse bully die in december nog akkoord ging met een overeenkomst om het daarna alsnog te blokkeren. Iets wat hij graag voor zijn vriend Poetin doet, zoals nu bekend is.
en dan ook eens nadenken of het blind vertrouwen op de VS wel zo verstandig is/was.
Verraad van de EU of van de VS die altijd creatief was bij het motiveren van Amerikaanse afhankelijkheid en zelfs verder ging dan dat?

Ik ben wel een beetje teleurgesteld.

Dat zit wel Schnorr.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Delerium schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:57:
Het punt is dat de Amerikanen intern niets met Trump doen. Als je na 80 jaar je bondgenoten hard begint af te zeilen is dat een eenling, maar de rest staat erbij en kijkt ernaar. En van Biden weet je inmiddels dat een andere president het gedrag van de VS niet wezenlijk verandert. Dus zolang de Amerikanen zelf niet doorhebben wat ze hun bondgenoten aandoen is dat voor de bondgenoten de nieuwe realiteit. En tot die tijd is de VS geen betrouwbare partner, integraal niet.
De rest moet hooguit zorgen dat de VS ze/ons juist als vijand zien. Maar het tijd kopen en hopen dat Amerikanen zelf intern aan het werk gaan, dat proces loopt bijna af. De schofferingen en onberekenbaarheid van Trump wordt gewoon te duur.
Als je bijna een eeuw aan nauwe banden van de één op de andere dag in het ravijn wilt smijten is dat ook duur. Ik denk ook niet dat de situatie daardoor zou verbeteren. Zowel Europa als Amerika zouden in een sneltreinvaart een economische recessie of zelfs depressie in duiken, dat heeft ook enorme gevolgen voor grote delen van de bevolking van beide continenten. En dan heb je al een debiel aan het roer aan de andere kant van de plas die maar al te graag zero-sum double down wil.

Natuurlijk hoef je niet alles te pikken en ik vind persoonlijk ook dat Europa her en der wel wat steviger kan optreden. Zo'n Vance die Orban staat te pijpen in Budapest is mij bijvoorbeeld een doorn in het oog.

Maar ook zijn dit soort praktijken zijn helaas nodig om ogen te openen, draagvlak te creëren, om zo wellicht bijdrage te kunnen leveren aan hervorming in de structuur van Europees bestuur.

Niets staat in beton gebikt tenslotte. Nu zenuwachtig worden en de touwtjes permanent doorknippen lijkt mij echter niet de oplossing.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als je doet alsof Europa de afgelopen 80 jaar gewoon bezet gebied was van de VS snap je wel direct de toestand van hun en ons leger. En dan is de schok van Trump en zijn verzaken een stuk onlogischer.

Ik juich het toe, niet meer bezet gebied zijn. De consequenties zijn op korte en lange termijn vooral voor de VS duur.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Delerium schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:32:
[...]

Als je doet alsof Europa de afgelopen 80 jaar gewoon bezet gebied was van de VS snap je wel direct de toestand van hun en ons leger. En dan is de schok van Trump en zijn verzaken een stuk onlogischer.

Ik juich het toe, niet meer bezet gebied zijn. De consequenties zijn op korte en lange termijn vooral voor de VS duur.
Dat is wellicht een punt en dat laatste juich ik ook toe, maar ik kan niet meegaan in het abrupte. Als je aanneemt dat zo'n drastische verandering geen nadelige gevolgen voor ons als Europa zou kennen. Het is niet alleen militair maar ook onze digitale infra die vrij zwaar leunt op de VS, alles is met elkaar verbonden in een web van belangen. Wellicht is de schade voor de VS groter, maar we kampen binnen Europa ook met onze eigen politieke uitdagingen en zulke drastische maatregelen zouden ook voor ons grote consequenties hebben, koren op de molen voor extremere populistische retoriek bijvoorbeeld.

Die gok kun je natuurlijk wagen en er beter uitkomen. Maar het mes kan ook zomaar de andere kant op vallen en ons als lidstaten van de Unie meer versplinteren dan verbinden, en dan speel je de VS maar ook zeker andere hyena's juist in de kaarten.

• Stukfruit
  • Niet online
Misschien goed om ook eens uit te lichten:
Wikipedia: Landstuhl Regional Medical Center

Dit militaire ziekenhuis in Duitsland is van de VS en wordt gebruikt om te voorkomen dat mensen helemaal naar de VS terug moeten vliegen en overleden zijn.

VS uit Europa = meer dode soldaten.

Daar heeft Donald ondanks zijn Duitse achtergrond vast nog niet aan gedacht.

He doesn't have the cards.

Dat zit wel Schnorr.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:02
Stukfruit schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:00:
Misschien goed om ook eens uit te lichten:
Wikipedia: Landstuhl Regional Medical Center

Dit militaire ziekenhuis in Duitsland is van de VS en wordt gebruikt om te voorkomen dat mensen helemaal naar de VS terug moeten vliegen en overleden zijn.

VS uit Europa = meer dode soldaten.

Daar heeft Donald ondanks zijn Duitse achtergrond vast nog niet aan gedacht.

He doesn't have the cards.
Je gaat een beetje uit van iemand die logisch nadenkt. Maar zo'n persoon had het helemaal niet zover laten komen.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat de EU ook moet doen is ASML als troef gebruiken. De VS duidelijk maken dat zij daar geen zeggenschap over hebben.
Uit Volkskrant vandaag, Diederik Baazil en Cagan Koc zijn journalisten en schreven het boek De belangrijkste machine ter wereld, hoe ASML verwikkeld raakte in een internationale machtsstrijd.

https://www.volkskrant.nl...-laten-passeren~b9193232/
Vorige week gebeurde waar ASML altijd voor vreest en waar wij eerder in een opiniestuk voor waarschuwden: de VS klopten aan voor meer exportbeperkingen van ASML’s chipmachines naar China. Ditmaal kwam de boodschap niet rechtstreeks uit het Witte Huis, maar vanuit het Congres. Zij dienden een wet in die verbiedt dat bepaalde ASML-chipmachines aan Chinese bedrijven verkocht mogen worden. En de machines die al in China staan, mogen ook niet meer onderhouden worden.
De wet richt zich op de export van ASML’s een-na-meest-geavanceerde chipmachine, immersie DUV. Een vergelijkbaar verbod gold al sinds het presidentschap van Joe Biden, maar dit gaat verder: het verbiedt ook het onderhoud van machines die al in China staan, een cruciale voorwaarde voor goed functionerende machines. Deze wet zal de Chinese chipproductie een flinke klap toebrengen, net als ASML’s winst.

De afgelopen jaren bewoog de Nederlandse regering telkens mee wanneer de VS aandrongen op verdere inperking. Omdat het land bondgenoot Amerika ten dienste wilde zijn, en omdat de Nederlandse aanpak tegenwicht onmogelijk maakte: in plaats van hulp te zoeken bij Europese partners, hield het ASML voor zichzelf als toegangsticket tot het Witte Huis, tot frustratie van Europese functionarissen die wij spraken. De vraag is hoe het nieuwe kabinet-Jetten zal reageren.
Aangezien we sneller moeten verduurzamen om onafhankelijk van o.a. de VS te worden moeten we voor zeldzame grondstoffen bij China aankloppen. Het lijkt mij totaal niet in het belang van de Unie als de VS gaan dicteren wat onze chipmachinefabrikant wel en niet mag. Dat komt op hetzelfde neer als 3.5% voor defensie die we dan enkel bij de VS zouden mogen spenderen wil men de NAVO blijven steunen.

Lijkt me niet verstandig. Druk ik me nog zacht uit.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
dawg schreef op donderdag 9 april 2026 @ 16:55:
Wat de EU ook moet doen is ASML als troef gebruiken. De VS duidelijk maken dat zij daar geen zeggenschap over hebben.
Uit Volkskrant vandaag, Diederik Baazil en Cagan Koc zijn journalisten en schreven het boek De belangrijkste machine ter wereld, hoe ASML verwikkeld raakte in een internationale machtsstrijd.

https://www.volkskrant.nl...-laten-passeren~b9193232/

[...]

[...]

Aangezien we sneller moeten verduurzamen om onafhankelijk van o.a. de VS te worden moeten we voor zeldzame grondstoffen bij China aankloppen. Het lijkt mij totaal niet in het belang van de Unie als de VS gaan dicteren wat onze chipmachinefabrikant wel en niet mag. Dat komt op hetzelfde neer als 3.5% voor defensie die we dan enkel bij de VS zouden mogen spenderen wil men de NAVO blijven steunen.

Lijkt me niet verstandig. Druk ik me nog zacht uit.
De vraag is dan wel hoe afhankelijk ASML is van Amerikaanse toeleveranciers? Hoeveel machines kan ASML nog bouwen wanneer de VS ze op een sanctielijst zet? Ik ben bang dat dat heel weinig is, als het geen 0 is...

iRacing Profiel

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:02
Ik zie het nog wel gebeuren dat internationale patenten niet meer gehoneerd gaan worden door de VS en daarmee uiteindelijk ook in de EU.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek
Voor de Amerikaanse binnenlandse politiek hebben we [ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3 en voor de oorlog in het Midden-Oosten [ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio.