• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
duvekot schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:45:
[...]

En dat is precies wat Trump doet ...
[Afbeelding]

Die "301 Investigation" gaat over het zelfde artikel op basis waarvan de US nu ook net de 10% tarifs weer heeft te weten te verlengen.
Meer details over dat artikel:
Wikipedia: Section 301 of the Trade Act of 1974

En op deze manier zal er wel weer een extra tarief in het leven geroepen worden .. omdat ze de reactie vanuit Europa op de tarieven aankondiging van gisteren hun waarschijnlijk tegen gevallen is.

Dus .. de onrust blijft ...
Robbing the American taxpayer, haha. Ga eerst eens fatsoenlijk belasting betalen in VS, doen die multinationals niet. Hij zelf ook niet. Zelfde voor belasting hier betalen.

Verder moet je je aan lokale wetgeving houden. Zint die je niet? Dan donder je toch op? Dat gaat Google echt niet doen. Te lucratief, desnoods betaalt NSA ze in ruil voor de data.

Inhoudelijk kritiek leveren (deze scheldkanonade is niet inhoudelijk) is ook een optie, maar dan moet je wel enig verstand hebben van de betreffen jurisprudentie.

Het staat hen dus nogmaals vrij om op enig moment met je bedrijf de biezen te pakken (zul je wel je schulden moeten betalen; en een boete is dat, betreffende het verleden).

Wat hij nu doet is poging om ons rechtsysteem te manipuleren. Ondemocratisch, Republican en Amerikaan onwaardig ook ;)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:48
En er is weer eens een weg vernoemd naar Donald Trump ... En dan denk je vast .. waarom moet dat ik het "buitenland topic" .. nou .. het is in Marokko dit keer.

La voie express Tiznit-Dakhla baptisée «Donald Trump Highway», le président américain remercie le roi Mohammed VI
Cette infrastructure de 1.055 kilomètres constitue l’un des plus importants projets routiers réalisés au Maroc. Réalisée selon les standards internationaux, elle représente un investissement global estimé entre 9 et 10 milliards de dirhams. Mise en service progressivement jusqu’à l’ouverture de son dernier tronçon en janvier 2025, elle relie Tiznit à Dakhla en passant notamment par Guelmim et Laâyoune.
De Marokkaanse koning heeft het officiële hernoemd. En Trump was er natuurlijk erg blij mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HACVowpguneQJIv8IPJviIQxLTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ABMfmbMc4boLHJhddnPiLJ3.png?f=fotoalbum_large
https://trumpstruth.org/statuses/40255

Hij heeft er ook een video bij gedaan:
https://static-assets-1.t...inal/d796a1af305c2cc0.mp4

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-08 14:32
emeralda schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 14:47:
Ultra religieuze mensen met een Messias complex die over kernwapens beschikken? Nee dan denk ik niet aan Saudi Arabië of Iran.
Iran niet? Dan heb jij deze wikipedia pagina nog niet eens even goed doorgelezen:
Wikipedia: Khomeinism

Ik denk zelf dat na de twee bommen op Japan. Iran de allergrootste risico is als die eigenaar zou zijn van een nucleaire wapen. Omdat ze ook letterlijk een religieus doelstelling hadden. (En dat hebben andere grote kernmachten niet.)

En ja dat hij aan de macht is gekomen, is natuurlijk deels ook de schuld van USA. Die heeft daar zitten roeren voorheen en toen is dit eruit gekomen. (Een nog slechter resultaat).

Maar nu zit je er wel mee......

[ Voor 14% gewijzigd door Immutable op 26-07-2026 23:55 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-08 19:24
Immutable schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:54:
Ik denk zelf dat na de twee bommen op Japan. Iran de allergrootste risico is als die eigenaar zou zijn van een nucleaire wapen. Omdat ze ook letterlijk een religieus doelstelling hadden. (En dat hebben andere grote kernmachten niet.)
Israël, Pakistan en India zijn wel degelijk te classificeren als theocratieën. Van alle landen met kernwapens, denk ik dat Noord Korea de meest problematische is - en ik denk niet eens dat dat zou wijzigen wanneer Iran kernwapens zou ontwikkelen.

Als je nog eens goed nadenkt over kernwapens, dan denk ik dat je er achter komt dat allen ze hebben aangeschaft om soevereiniteit te garanderen. Op dit moment wijst niets mij er op dat dat niet ook zo voor Iran zou gelden. De belangrijkste overweging is wel dat de regionale dynamiek wijzigt. Immers, de inzetbaarheid van kernwapens door Israël verandert nogal wanneer er een risico is op vergelding.

Op dit moment zie ik persoonlijk het eindeloos herhaalde verhaal dat Iran na het verkrijgen van kernwapens ze onmiddellijk zou inzetten als (voornamelijk Israëlische) propaganda. Immers, het resultaat daarvan zou zijn dat Iran zelf ook terug in het stenen tijdperk wordt geworpen. Eigenlijk niemand kan mij toelichten wat het plan van Iran is nadat ze de eerste raket hebben afgevuurd...

Overigens ben ik tegen het idee dat Iran kernwapens zou moeten mogen krijgen, zo goed als dat dat ook geldt voor Saoedi-Arabië, of alle andere landen in de Wereld. Ik geloof gewoonweg in de beginselen van de non-proliferatiebeweging. Maar - er zijn ook gewoonweg zo veel misverstanden en misinformatie in dit dossier...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• duvekot
De NRC heeft een artikel over een ruzie tussen Frankrijk en de USA over de herbenoeming van Volker Türk als VN-mensenrechtenchef
Delegatie VS loopt weg bij VN-Veiligheidsraad na scherpe kritiek van Frankrijk: ‘De VS waren vroeger een baken van mensenrechten. Dat is nu niet meer zo’
De Amerikaanse delegatie bij de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties is maandag demonstratief de vergadering uitgelopen toen de Franse ambassadeur het woord kreeg. Zo’n vertrek uit de Raad gebeurt zelden. De Amerikanen waren kwaad om een post van de Fransen op X.
Hier de bewuste post van de Fransen:
Met daarbij een plaatje met de stemming, waarbij de USA dus tegen stemde.

En dat was tegen het zere been van de US... De Amerikaanse ambassadeur bij de VN reageerde als volgt:
En met daarop dus het weglopen bij een vergadering als de Fransen aan het woord komen.

Ik vond de hashtag #AmericaAlone wel een mooie vinding.

• Helixes
@duvekot Ik vind het wel grappig. Het bericht van de PV van de VS is in lijn met een sterke tendens dat 'mensenrechten' zaken zijn die toezien op het wel en wee in onderontwikkelde landen. Dat zulke zaken als mensenrechten zich van nature manifesteren in de verlichte Westerse democratieën. Diezelfde democratieën die de mensenrechten hebben trachten te codificeren om de situatie in andere landen, maar ook in hun eigen landen in de toekomst, te verbeteren.

Mensenrechten, kortom, zijn slechts een stok om andere landen mee te slaan. En, nooit een spiegel, of middel tot introspectie.

Ik sta achter de Franse PV.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:33
Die post van de ambassadeur leek wel geschreven door Lavrov. Die zet ook altijd simpelweg een minteken voor de feiten.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-08 22:40
duvekot schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:45:
[...]

En dat is precies wat Trump doet ...
[Afbeelding]

Die "301 Investigation" gaat over het zelfde artikel op basis waarvan de US nu ook net de 10% tarifs weer heeft te weten te verlengen.
Meer details over dat artikel:
Wikipedia: Section 301 of the Trade Act of 1974

En op deze manier zal er wel weer een extra tarief in het leven geroepen worden .. omdat ze de reactie vanuit Europa op de tarieven aankondiging van gisteren hun waarschijnlijk tegen gevallen is.

Dus .. de onrust blijft ...
Wat ik me afvraag; de vorige tarieven waren illegaal volgens de rechter. Gaan we dan als Europa of wereld nog rechtszaken beginnen om die kosten plus overige derving terug te vorderen? Lijkt me een mooi tegenbod op de nieuwe tarieven van trump.

• duvekot
A4-tje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:14:
[...]

Wat ik me afvraag; de vorige tarieven waren illegaal volgens de rechter. Gaan we dan als Europa of wereld nog rechtszaken beginnen om die kosten plus overige derving terug te vorderen? Lijkt me een mooi tegenbod op de nieuwe tarieven van trump.
De invoerrechten werden betaald door de partij die de goederen invoerde in de USA. En de Amerikaanse overheid is begonnen met het terug betalen van die heffingen aan de invoerders .... Maar ze doen dat wel langzaam.

"Europa"/EU .. en de rest van de wereld is daar dus geen partij in ...

• Jerie
  • Niet online
[...]

Tariff Refunds Hit $86 Billion Paid — June's $49B Surge and Who's Still Waiting
June Was the Biggest Month Yet — Refunds Now Outrun Collections
Philips, bijvoorbeeld, heeft al 186 miljoen EUR teruggekregen:

€186 million windfall for Philips thanks to U.S. import tariff refunds

Onze overheid heeft een mooie pagina van RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland): De stand van zaken van de Amerikaanse invoerrechten

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:16
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door HEY_DUDE op 31-07-2026 09:46 ]

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-08 12:16
Helixes schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:45:
[...]

Israël, Pakistan en India zijn wel degelijk te classificeren als theocratieën. Van alle landen met kernwapens, denk ik dat Noord Korea de meest problematische is - en ik denk niet eens dat dat zou wijzigen wanneer Iran kernwapens zou ontwikkelen.

Als je nog eens goed nadenkt over kernwapens, dan denk ik dat je er achter komt dat allen ze hebben aangeschaft om soevereiniteit te garanderen. Op dit moment wijst niets mij er op dat dat niet ook zo voor Iran zou gelden. De belangrijkste overweging is wel dat de regionale dynamiek wijzigt. Immers, de inzetbaarheid van kernwapens door Israël verandert nogal wanneer er een risico is op vergelding.

Op dit moment zie ik persoonlijk het eindeloos herhaalde verhaal dat Iran na het verkrijgen van kernwapens ze onmiddellijk zou inzetten als (voornamelijk Israëlische) propaganda. Immers, het resultaat daarvan zou zijn dat Iran zelf ook terug in het stenen tijdperk wordt geworpen. Eigenlijk niemand kan mij toelichten wat het plan van Iran is nadat ze de eerste raket hebben afgevuurd...

Overigens ben ik tegen het idee dat Iran kernwapens zou moeten mogen krijgen, zo goed als dat dat ook geldt voor Saoedi-Arabië, of alle andere landen in de Wereld. Ik geloof gewoonweg in de beginselen van de non-proliferatiebeweging. Maar - er zijn ook gewoonweg zo veel misverstanden en misinformatie in dit dossier...
Ja het probleem is natuurlijk dat als 1 land kernwapens heeft alle landen ze moeten hebben. Dat was al voorzien door de geleerden in 1945.

En ik ben absoluut geen fan van het Iraanse regime maar ik stel vast dat zij al heel lang worden bedreigd.

• Helixes
Grote aankondiging:
US President Donald Trump on Thursday announced what he described as a historic agreement to secure the disarmament of Hamas and all other armed groups in Gaza – months after he first announced a US-brokered ceasefire agreement between Hamas and Israel.

“Today, the Board of Peace reached a HISTORIC agreement for the COMPLETE DISARMAMENT of Hamas and all other armed groups in Gaza,” Trump wrote in a Truth Social post. “This is a monumental step toward lasting PEACE and SECURITY.”
Alleen niemand lijkt ergens van af te weten?
As of Thursday evening, Hamas had not confirmed the deal. CNN has reached out for comment.

The Palestinian Islamic Jihad Movement, another militant group in Gaza, said early Friday that reports of the agreement were “inaccurate.” The group was party to the ceasefire along with Hamas.
Wat toch weer een ongelofelijke poging om de zaak af te leiden. Het is bijna te triest voor woorden...

Bron: CNN

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
Helixes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:36:
Grote aankondiging:

[...]

Alleen niemand lijkt ergens van af te weten?

[...]

Wat toch weer een ongelofelijke poging om de zaak af te leiden. Het is bijna te triest voor woorden...

Bron: CNN
Er staat toch ook dat de Board of Peace dat heeft besloten, niet dat de betrokken partijen het er verder mee eens zijn.

De Board of Peace kan ook besluiten dat ASML gaat verhuizen naar Rusland. Wil niet zeggen dat Nederland en ASML betrokken zijn of dat het überhaupt gaat gebeuren.

Edit; Ik lees trouwens op datzelfde CNN dat Hamas akkoord is onder voorwaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door TheBrut3 op 31-07-2026 12:53 ]

• Helixes
TheBrut3 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:50:
Er staat toch ook dat de Board of Peace dat heeft besloten, niet dat de betrokken partijen het er verder mee eens zijn.
Alleen de Board of Peace heeft geen aankondiging gepubliceerd.

Ik wil niks uitsluiten, maar gezien het feit de Gaza Executive Board naar mijn beste kennis nog steeds niet bijeen is gekomen, lijkt het me ook lastig om besluiten te nemen.
Edit; Ik lees trouwens op datzelfde CNN dat Hamas akkoord is onder voorwaarden.
Van Al Jazeera begrijp ik dat die voorwaarde is dat alle Israëilische gewapende groepen en troepen de Gazastrook verlaten, en de veiligheid kan worden gegarandeerd door de Palestijnse Autoriteit, en een internationale troepenmacht.

:+

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:54
[...]

Je kunt het ook op andere manieren oplossen.

Een poosje terug kreeg Trump een prachtige diamanten ring.
Afgelopen week heeft hij aangekondigd dat de nieuw opgelegde tarieven niet gelden voor een bepaald soort juwelen. Rara welke...

https://rapaport.com/news...t-from-us-import-tariffs/

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Helixes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:05:
[...]

Alleen de Board of Peace heeft geen aankondiging gepubliceerd.

Ik wil niks uitsluiten, maar gezien het feit de Gaza Executive Board naar mijn beste kennis nog steeds niet bijeen is gekomen, lijkt het me ook lastig om besluiten te nemen.

[...]

Van Al Jazeera begrijp ik dat die voorwaarde is dat alle Israëilische gewapende groepen en troepen de Gazastrook verlaten, en de veiligheid kan worden gegarandeerd door de Palestijnse Autoriteit, en een internationale troepenmacht.

:+
Ah, net zoals de oplossing voor de aanvallen van Oekraïne op Russische militairen, olie-infra en Wildberries dus.
Op voorwaarde dat Rusland zich geheel terugtrekt...

Beiden zijn gewoon zeer redelijk, zou je zeggen.

De aankondiging is net zoals die van Infantino over het WK. Geen hond, inclusief eigen bestuursleden, was er van op de hoogte.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• TheBrut3
Tot zover Trump zijn toezegging dat Oekraïne zelf Patriot raketten mag gaan maken...
Heb een vermoeden dat Trump dacht dat hij wat te zeggen had, maar dat Raytheon en/of Lockheed daar toch echt anders over denken. Die zien natuurlijk potentiële winsten verdwijnen en dat is in Amerika véél belangrijker dan mensenlevens.

https://www.nu.nl/algemee...-raketten-mag-bouwen.html

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:47

watercoolertje

Untertitel

TheBrut3 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:11:
Tot zover Trump zijn toezegging dat Oekraïne zelf Patriot raketten mag gaan maken...
Heb een vermoeden dat Trump dacht dat hij wat te zeggen had, maar dat Raytheon en/of Lockheed daar toch echt anders over denken. Die zien natuurlijk potentiële winsten verdwijnen en dat is in Amerika véél belangrijker dan mensenlevens.

https://www.nu.nl/algemee...-raketten-mag-bouwen.html
Willen die bedrijven niet verdienen dan? Aan die licentie kunnen ze namelijk verdienen (niemand zei dat het gratis en voor niks was, wat ook helemaal niet logisch is), aan het niet verkopen van spullen aan Oekraïne verdienen ze in ieder geval niks.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• duvekot
watercoolertje schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Willen die bedrijven niet verdienen dan? Aan die licentie kunnen ze namelijk verdienen (niemand zei dat het gratis en voor niks was, wat ook helemaal niet logisch is), aan het niet verkopen van spullen aan Oekraïne verdienen ze in ieder geval niks.
Ik denk dat ze bang zijn dat de Oekraïense defensie industrie gewoon te goed wordt. Door de oorlog is er een noodzaak om sneller te bouwen en te innoveren. Je ziet het al aan de lange afstand drones die ze maken. Elke paar maanden een stapje verder en beter.
Door ze een licentie te geven voor het maken van PAC3 Patriots krijgen ze ook toegang tot hoe het nu werkt. En daarmee kunnen ze ook hun eigen interne ontwikkelingen weer versnellen.

Alternatief is dat Oekraïne gaat meehelpen met de productie in Duitsland. Duitsland heeft als sinds 2022 een wel goed gekeurde licentie om zelf Patriots te bouwen. Maar tot nu toe is er nog niets gemaakt 🤔

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

duvekot schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Ik denk dat ze bang zijn dat de Oekraïense defensie industrie gewoon te goed wordt. Door de oorlog is er een noodzaak om sneller te bouwen en te innoveren.
De VS leert gewoon niet. Als een ding inmiddels wel duidelijk is is dat een land uitsluiten er voor zorgt dat ze op termijn onafhankelijk van je worden. Dat zie je bijv. aan de chipindustrie in China. Het is echt een kwestie van tijd voor zij daar ook EUV aan de praat hebben en machines gaan leveren. Een ontwikkeling die in stroomversnelling wordt gebracht door uitsluiting…

Voor geavanceerde luchtafweer in Oekraïne geldt gewoon exact hetzelfde, alleen ligt er daar nog een stuk meer druk op..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Hoog tijd dat Europese landen in samenwerking met Oekraïne een eigen vervanger voor het Patriot-systeem gaan ontwikkelen, met nadruk op massaproductie en kostenreductie. Dat zou ook een nuttigere besteding zijn van de extra NAVO-gelden in plaats van extra Patriots in te kopen in de VS.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waaj schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:19:
Hoog tijd dat Europese landen in samenwerking met Oekraïne een eigen vervanger voor het Patriot-systeem gaan ontwikkelen, met nadruk op massaproductie en kostenreductie.
Die is er toch al? Het SAMP/T NG systeem die vanaf dit jaar geleverd wordt, is door Frankrijk (Thales) en Italië (MBDA) ontwikkeld als alternatief voor Patriot.

En Oekraïne zelf is natuurlijk bezig met de ontwikkeling van Freyja, die ook Patriot moet vervangen.

Virussen? Scan ze hier!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01:56
wildhagen schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Die is er toch al? Het SAMP/T NG systeem die vanaf dit jaar geleverd wordt, is door Frankrijk (Thales) en Italië (MBDA) ontwikkeld als alternatief voor Patriot.

En Oekraïne zelf is natuurlijk bezig met de ontwikkeling van Freyja, die ook Patriot moet vervangen.
Volgens mij is Patriot met name tegen de meest geavanceerde hypersonisvhe ballistische raketten nog uitzonderlijk goed en is daar niet zomaar een alternatief voor.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Jerie
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

De VS leert gewoon niet. Als een ding inmiddels wel duidelijk is is dat een land uitsluiten er voor zorgt dat ze op termijn onafhankelijk van je worden. Dat zie je bijv. aan de chipindustrie in China. Het is echt een kwestie van tijd voor zij daar ook EUV aan de praat hebben en machines gaan leveren. Een ontwikkeling die in stroomversnelling wordt gebracht door uitsluiting…

Voor geavanceerde luchtafweer in Oekraïne geldt gewoon exact hetzelfde, alleen ligt er daar nog een stuk meer druk op..
China heeft veel meer kwantitatieve mankracht (inwoners), en doet bovendien aan spionage.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35
Glashelder schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:31:
[...]

Een ontwikkeling die in stroomversnelling wordt gebracht door uitsluiting…
Kun je onmogelijk onderbouwen. Denk aan PV-cellen of EV-batterijen bijvoorbeeld waar nauwelijks tot geen uitsluiting op zat. Daar zijn de Chinezen binnen 15 jaar van pannenkoeken naar techleiders gegaan. Grappig genoeg doen ze in China trouwens nu hetzelfde maar, zoals je waarschijnlijk gemerkt hebt, heeft dat niet tot een stroomversnelling geleid in batterijtech in het westen.
With its competitive advantage widening, China has sought to limit “technology leakage”, as some analysts put it. As of July, Beijing has restricted any effort to transfer out of China eight key technologies for manufacturing electric vehicle batteries, be that through trade, investment or technological cooperation.

“China has often done this unofficially in the past,” Mr Adham said, “but now it’s becoming written law.”

That would very likely cement China’s dominant role in producing batteries unless other countries invest similarly in research. Analysts said those moves make the global energy transition, which is central to efforts to limit human-driven climate change, ever more reliant on Chinese technologies.
bron

• Helixes
Dus de Europese diamantindustrie kan opgelucht ademhalen - de nieuwe importheffingen gaan niet voor hen gelden.

Dat staat natuurlijk geheel en al los van het feit dat de Belgische diamantsector Trump een - overigens spuuglelijke - ring cadeau hebben gedaan, die van goud en edelstenen aan elkaar hangt. As you do..

Dit terwijl een Amerikaanse President werkelijk helemaal niets van waarde aan mag nemen, en al helemaal niet als die uit het buitenland komt. Maar goed, het is Trump. Dus laten we hem er maar voor de zekerheid mee wegkomen, nietwaar?

bron

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10:42

Pierre

Van nature lui!

Helixes schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:56:
Dus de Europese diamantindustrie kan opgelucht ademhalen - de nieuwe importheffingen gaan niet voor hen gelden.

Dat staat natuurlijk geheel en al los van het feit dat de Belgische diamantsector Trump een - overigens spuuglelijke - ring cadeau hebben gedaan, die van goud en edelstenen aan elkaar hangt. As you do..

Dit terwijl een Amerikaanse President werkelijk helemaal niets van waarde aan mag nemen, en al helemaal niet als die uit het buitenland komt. Maar goed, het is Trump. Dus laten we hem er maar voor de zekerheid mee wegkomen, nietwaar?

bron
Ach die Amerikanen hebben sowieso geen smaak voor wat betreft alles, dus van dit kijk ik niet van op.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• wildhagen
  • Niet online
Groenland weer in het nieuws, en ja er is een connectie met Trump.
Een Amerikaanse firma is begonnen met de voorbereiding van proefboringen naar olie in een beschermd gebied in Groenland. Er zijn zonder toestemming van de regering machines en apparatuur aan wal gebracht. De Groenlandse autoriteiten hebben daarop een "sterke waarschuwing" afgegeven.
De Amerikaanse firma Greenland Energy stelt dat er mogelijk voor honderden miljarden dollars aan olie in de Groenlandse bodem zit. Daarom is ze bereid om een kleine 52 miljoen euro in proefboringen te investeren. Maar de manier waarop dit gebeurt heeft een rel veroorzaakt in Groenland.

Het Deense onderzoeksplatform Danwatch ontdekte eind vorige maand al dat er een duwbak met machines, materiaal, apparatuur en bouwketen was gelost in een haven van het oostelijke schiereiland Jameson Land.
De spullen waren bestemd voor Greenland Energy, hoewel de Groenlandse autoriteiten daar geen toestemming voor hadden gegeven. Ook heeft de firma geen toestemming om naar olie te boren. De Amerikanen hebben daarom een belang genomen in het Britse bedrijf 80 Mile, dat al wel een vergunning heeft.

Greenland Energy zou in juni tijdens gesprek met omwonenden ten onrechte hebben geclaimd dat er wel toestemming was voor de boringen. Ook was er weerstand onder de bevolking tegen het geplande bezoek van Phil McGraw, beter bekend als tv-psycholoog Dr. Phil. Hij is aangesteld om een documentaire te maken over proefboringen.
Bron en meer info: Amerikaans bedrijf bereidt zonder toestemming olieboring in Groenland voor

En de link met Trump? Nou, daar heeft The Guardian meer info over:
At the Ittoqqortoormiit meeting, one person asked whether Swets had “close relations with Trump”. Price replied: “Not that I know of.”

Social media posts by Swets’s wife appear to show that this year she visited Trump’s Mar-a-Lago club. Swets did not respond to questions about whether he had accompanied his wife to Trump’s Florida residence, which serves as a presidential court away from the White House.

Although Swets has said the oil project is “not related to American annexation”, Greenland Energy’s connections to the US president are growing, as the company amasses an eclectic array of Trump-linked backers.
In April, the Wall Street billionaire Kenneth Griffin bought 9% of Greenland Energy’s shares. Griffin is a Republican mega-donor and, despite criticising the Trumps’ self-enrichment, gave $1m towards the president’s second inauguration.

Then in June, a US Navy veteran, Carol Craig, joined Greenland Energy’s board. Sidus Space, the defence tech company she founded, is working on Trump’s Golden Dome missile defence system. Trump has said that controlling Greenland, home to the US armed forces’ space base at Pituffik, is a “vital” part of the Golden Dome plan.
Bron en meer info: Licensed to drill? How a Trump-linked Texas oil company is elbowing its way into Greenland

(Swets is dus de CEO van Greenland Energy, het bedrijf dat zich van niets aantrekt)

En de reactie van Trump op deze affaire, in de vorm van een plaatje, is veelzeggend genoeg:

Afbeeldingslocatie: https://images.nu.nl/m/r57xwzgacuq9_wd854/0/17/769/433/amerikaans-bedrijf-bereidt-zonder-toestemming-olieboring-in-groenland-voor.jpg

Virussen? Scan ze hier!

• duvekot
wildhagen schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 09:40:
Groenland weer in het nieuws, en ja er is een connectie met Trump.
[..]
(Swets is dus de CEO van Greenland Energy, het bedrijf dat zich van niets aantrekt)

En de reactie van Trump op deze affaire, in de vorm van een plaatje, is veelzeggend genoeg:
Ik denk dat die CEO uit zijn nek Swetst 😁

En dat plaatje plaatst Trump (zijn team) ongeveer na elk bericht over Groenland. Maar dit heeft nu.nl er zelf bijgezet .. omdat Trump dat plaatje de afgelopen paar dagen niet zelf op Truth Social heeft geplaatst.
EDIT: laatste keer was 1 Augustus.

Hij is te druk met het plaatsen van fotos van vandalisme en zware tankwagens boven op het dak van de "Ballroom" waar de Droneport moet komen.

[ Voor 6% gewijzigd door duvekot op 08-08-2026 10:38 . Reden: Link naar laatste post van het plaatje toegevoegd. ]

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-08 12:16
*knip*, offtopic.

[ Voor 96% gewijzigd door NMH op 08-08-2026 15:09 ]

• wildhagen
  • Niet online
Trump stuurt de olifant weer even de porseleinkast in:
De Verenigde Staten willen nagaan hoe loyaal NAVO-bondgenoten zijn aan het buitenlandbeleid van president Donald Trump, voordat ze beslissen over een eventuele terugtrekking van Amerikaanse militairen uit Europa. Dat blijkt uit een vragenlijst die verspreid werd onder de bondgenoten, en die mediabedrijf Bloomberg kon inkijken. Washington peilt onder meer naar de publieke steun van de verschillende landen voor de Verenigde Staten.

Steunen jullie publiekelijk het Amerikaanse buitenlandbeleid? Welke beperkingen hebben jullie opgelegd aan het gebruik van militaire bases voor Amerikaanse militairen?
Het zijn slechts enkele vragen uit een vragenlijst die NAVO-bondgenoten van de Verenigde Staten hebben ontvangen, schrijft het Amerikaanse mediabedrijf Bloomberg. De vragen peilen in het algemeen naar de mate waarin de bondgenoten het Amerikaanse buitenlandbeleid steunen en zich loyaal opstellen tegenover Washington.

Naast vragen over hun steun voor het Amerikaanse beleid rond de oorlog met Iran, wordt ook gevraagd naar de defensie-uitgaven van de verschillende NAVO-landen en naar de mate waarin ze wapens en ander materieel aankopen bij Amerikaanse defensiebedrijven.
De vragenlijst peilt niet alleen naar de defensie-inspanningen van de Europese bondgenoten, maar ook rechtstreeks naar het draagvlak voor president Donald Trump en zijn beleid.

Dat roept vragen op, omdat NAVO-landen het politiek oneens kunnen zijn met Washington en tegelijkertijd volledig kunnen voldoen aan hun militaire en financiële verplichtingen binnen het bondgenootschap.
Als de Amerikaanse militaire bescherming in de praktijk afhankelijk zou worden van politieke steun aan Trumps beleid, verandert dat de aard van de trans-Atlantische relatie.

Het is bovendien een stap verder dan Trumps bekende kritiek op Europese landen omdat ze te weinig aan defensie zouden uitgeven. Op de NAVO-top in Den Haag in 2025 spraken de bondgenoten al af om tegen 2035 naar 5 procent van het bbp voor defensie en veiligheidsgerelateerde investeringen te gaan.

De Amerikaanse regering wil nu kennelijk ook weten hoe en bij wie die extra Europese defensie-uitgaven terechtkomen.
Bron en meer info: Donald Trump stuurt NAVO-bondgenoten opvallende vragenlijst over loyaliteit aan VS

Valt me nog mee dat hij nog nét geen persoonlijke loyaliteit aan Zijne Koninklijke Hoogheid, King Donald T., the First, of the US, eist...

Virussen? Scan ze hier!

• MrOleo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:20
Voor zo een vragenlijst hebben ze een papierversnipperaar uitgevonden.

erutangiS

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04
MrOleo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:31:
Voor zo een vragenlijst hebben ze een papierversnipperaar uitgevonden.
Ik mag toch hopen dat dat collectief gebeurd…

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:15
saikol schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:34:
[...]

Ik mag toch hopen dat dat collectief gebeurd…
Ik gok dat er op de achtergrond flink overlegt wordt hoe de europese landen deze vragen op zo'n manier kan beantwoorden dat er eigenlijk niets toegezegd wordt, maar trump toch het gevoel heeft dat hij ons moet blijven steunen en van ons op aan kan.

Europees eigenbelang even voorop stellen. Niet onnodig trump schofferen om je punt te maken - als je met een tactischer antwoord je eigen belangen beter behartigd is dat wel zo verstandig.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
https://nos.nl/artikel/2626931-trump-wil-straat-van-hormuz-na-oorlog-tot-amerikaans-grondgebied-maken

Die vragenlijst is bedoeld als valkuil. De kans dat NAVO-landen ontwistbare steun voor Amerikaans beleid uitspreken was natuurlijk al minimaal, en bij huidige omstandigheden zo ongeveer nul. Maar het inlijven van die straat als USA grondgebied slaat echt als een tang op een varken en is niet-steunbaar.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:46

nwagenaar

God, root. What's the differen

https://nos.nl/artikel/2627199-trump-schaalt-legeroefening-met-zuid-korea-af-benadrukt-goede-relatie-met-kim-jong-un

Het blijft tot frappant dat Trump door zijn persoonlijke relaties met andere autocraten/dictators hij acties wil laten realiseren dat haaks in gaat op verdragen al dan niet samenwerkingsverbanden.

Dit soort acties onderschrijft maar weer dat de US geen betrouwbare bondgenoot is, ook met oog op die vragenlijst voor NAVO-leden zou ik als NAVO zijnde enorm snel kijken naar een gedegen exit-strategie waarbij afhankelijkheid van de US zo snel mogelijk wordt afgebouwd ipv hopen dat de volgende president van de US zich gaat houden aan bestaande verdragen en-of samenwerkingsverbanden.

Mijn Neo Geo MVS collectie

• TheBrut3
nwagenaar schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:28:
https://nos.nl/artikel/2627199-trump-schaalt-legeroefening-met-zuid-korea-af-benadrukt-goede-relatie-met-kim-jong-un

Het blijft tot frappant dat Trump door zijn persoonlijke relaties met andere autocraten/dictators hij acties wil laten realiseren dat haaks in gaat op verdragen al dan niet samenwerkingsverbanden.

Dit soort acties onderschrijft maar weer dat de US geen betrouwbare bondgenoot is, ook met oog op die vragenlijst voor NAVO-leden zou ik als NAVO zijnde enorm snel kijken naar een gedegen exit-strategie waarbij afhankelijkheid van de US zo snel mogelijk wordt afgebouwd ipv hopen dat de volgende president van de US zich gaat houden aan bestaande verdragen en-of samenwerkingsverbanden.
Ach als hij dit soort dingen blijft roepen tot de midterms, dan komt het vanzelf goed.

Zelfs de reacties onder het Fox News artikel staan vol commentaar op deze actie.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:41
nwagenaar schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:28:

HIj maakt alles persoonlijk.

Zuid-Korea weigert directe betrokkenheid bij oorlog Iran -> Zuid-Korea wijst mij af

Noord-Korea zegt aardige dingen over Trump -> Ik heb een goede relatie met Noord-Korea

Dat verdragen, internationale betrekkingen, handelsbelangen, historische banden, militaire allianties, veiligheidsgaranties en andere "bijkomstigheden" haaks staan op wat Trump "voelt" maakt niet uit. Hij acteert puur op gevoel en (gevoelde) persoonlijke banden.

Komt nog eens bij dat Noord-Korea mogelijk nog wat miljoenen heeft gestort in een bepaalde crypto-munt. Ik kan het niet bewijzen, is waarschijnlijk niet gebeurd, maar door de schijn van belangenverstrengeling is dit wel de mogelijke drijfveer bij alles wat deze oranje man doet.

En het maakt de Amerikaanse bevolking geen donder uit. Het hele buitenland zal ze wat, zolang de economie maar doordraait. Gelukkig heeft Trump nu dat laatste direct beïnvloed met zijn corrupte en persoonlijke beleid.

• TheBrut3
Emgeebee schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 10:45:
En het maakt de Amerikaanse bevolking geen donder uit. Het hele buitenland zal ze wat, zolang de economie maar doordraait.
Hoezo? Ik zie toch duidelijk commentaar op dit verhaal. 'De Amerikaanse bevolking' zal tot de midterms moeten wachten.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Let op:
Zero Tolerance beleid
Dit topic valt onder Zero Tolerance. Dit betekent het volgende:
• We grijpen sneller in bij overtredingen.
• Er volgen sneller sancties.
Dat houdt ook in dat naar exclusief oordeel van de crew sneller vervolgstappen ondernemen zullen worden tegen gebruikers die weigeren om fatsoenlijk te discussiëren.
Topic specifiek beleid
Lees s.v.p. in de topic start de kop "Discussiebeleid en moderatie" goed door:
[ZT] Amerikaans buitenlandbeleid en geopolitiek
Voor de Amerikaanse binnenlandse politiek hebben we [ZT] Trump II en Amerikaanse binnenlandse politiek #3 en voor de oorlog in het Midden-Oosten [ZT] Amerikaans/Israëlische aanval op Iran en gevolgen regio.