Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• Theflying
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:24
Blijkbaar gaan de verkopen de goede kant op:
https://www.volvocars.com...eleases/44CDFC8814BA3CE7/

Ze gaan de productie verhogen en ze zijn aan het kijken of ze voor het eerst in de geschiedenis van de Volvo Fabriek in Torslanda de fabriek een week langer kunnen open houden in de zomer.

Alleen in zweden zijn er nu al 3000 verkocht. Ben benieuwd als er meer cijfers van de verkoop aantallen naar buiten komen.

Theflying

• Amedee7
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:53
Theflying schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:28:
[...]

Voor wat betreft de aantellen heb je absoluut een punt. Maar beetje kijkend naar de Duitse-markt (die meer nieuw verkoopt dan Nederland en België) dan zie je dat Volvo daar ook niet met Launch Editions komen (en zelfs op een paar punten duurder is dan in Nederland).

Dus gevoelsmatig lijkt het dat ze vanuit Volvo BeLux (of zelfs Volvo zelf) hogere verkoop volume willen genereren door de auto actief te promoten in België. Ben vooral benieuwd waarom dit zo'n groot verschil is met Nederland en Duitsland.
De promotie wordt in België wel enorm gevoerd : https://www.volvocars.com/nl-be/l/lagom/.
Volgens de verdeler was België als één van de eerste aan de beurt om de wagen voor te stellen omdat de XC60 hier zo populair is.
Soit, ik verwacht mijn EX60 P10 halfweg september :D .

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-03 20:40
Amedee7 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:47:
[...]
Soit, ik verwacht mijn EX60 P10 halfweg september :D .
Mag ik vragen wanneer de order is geplaatst?

• markiep
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-03 13:52
Voor de genodigden voor het event in Beesd, begin april; een EX60 in de kleur Aurora Silver met Tailored Wool Blend én een Forest Lake met Nappa Dawn-bekleding. Beide in de Ultra trim.

Order deze week geplaatst, verwachte levering in november...

P10 plus, Forest Lake, getint glas, dark exterieur, 21", pilot assist + trekhaak

Twijfel nog erg over 21" en bekleding... denk dat ik velgen swap voor de Cardamom ventilated stoelen. Dude die op youtube een xc60 reviewt gaf aan dat Nordico meer zweet dan 'gewoon' leer en dus ventilated the way to go was. Klinkt aannemelijk.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:51
Deze week is de auto (p10) formeel besteld. Levering tweede helft November staat er nu.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-03 18:45
marteltor schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:40:
Deze week is de auto (p10) formeel besteld. Levering tweede helft November staat er nu.
Hebben jullie een website waar je de geschatte levertijd kan zien na de order? Ik heb een tijdje geleden ook een P10 besteld, maar kan daar verder niks online over zien.

• markiep
Finwe schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:54:
[...]
Hebben jullie een website waar je de geschatte levertijd kan zien na de order? Ik heb een tijdje geleden ook een P10 besteld, maar kan daar verder niks online over zien.
Same, ben ik ook wel benieuwd naar. Vroeg er nog naar bij de dealer, die gaf aan dat de bestelling niet in mijn Volvo account zichtbaar zou worden.

• marteltor
Via leasemaatschappij....

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:58
markiep schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 12:21:
Voor de genodigden voor het event in Beesd, begin april; een EX60 in de kleur Aurora Silver met Tailored Wool Blend én een Forest Lake met Nappa Cardamon-bekleding. Beide in de Ultra trim.
Ik ga 9 april (16:00) kijken in Beesd. Wellicht zie ik een mede-tweaker (roos in de borstzak? :) )
Hoop dat mijn P6 snel besteld wordt, zodat het hopelijk nog dit jaar wordt qua levering.

Limbids

• marteltor
Ik zie nu ook een voorlopige afleverdatum voor mn p10 die gisteren besteld is: 18 november.

• markiep
Waar ik in mijn vorige post zei dat Cardamom in Beesd te bezichtigen zou zijn, bedoelde ik Dawn...

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

Maasluip

Kabbelend watertje

Twijfel nog erg over 21" en bekleding... denk dat ik velgen swap voor de Cardamom ventilated stoelen. Dude die op youtube een xc60 reviewt gaf aan dat Nordico meer zweet dan 'gewoon' leer en dus ventilated the way to go was. Klinkt aannemelijk.
Ik zou die swap zeker maken. 21" zal minder comfortabel zijn dan 20" en geventileerde stoelen zijn comfortabeler dan niet-geventileerde. Dus 2x comfortverbetering.

Signatures zijn voor boomers.

• Amedee7
juwlez schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:12:
[...]

Mag ik vragen wanneer de order is geplaatst?
7 februari, de dag na de presentatie in Brussel.

• marteltor

• Theflying
Top dat je dit deelt.
Heb ze gelegen en vooral de car-and-driver is interessant. Zitten best wat technische info in verwerkt die zeker de moeite waard is om te lezen.

Hier ook een filmpje (Vertaald door AI)
Orgineel (in het zweeds)

[ Voor 22% gewijzigd door Theflying op 09-03-2026 19:58 ]

Theflying

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-03 23:47
Voor de genodigden voor het event in Beesd, begin april; een EX60 in de kleur Aurora Silver met Tailored Wool Blend én een Forest Lake met Nappa Dawn-bekleding. Beide in de Ultra trim.
Weet je of deze twee wagens ook blijven staan na het event van 9 april, of zijn deze twee er alleen die ene donderdag, en daarna blijft er 1tje achter voor de overige sneak preview dagen? Zou beide kleuren van binnen en van buiten wel eens willen zien, maar donderdag 9 april heb ik geen tijd.

• markiep
JustTrying schreef op maandag 9 maart 2026 @ 20:42:
[...]

Weet je of deze twee wagens ook blijven staan na het event van 9 april, of zijn deze twee er alleen die ene donderdag, en daarna blijft er 1tje achter voor de overige sneak preview dagen? Zou beide kleuren van binnen en van buiten wel eens willen zien, maar donderdag 9 april heb ik geen tijd.
Ik heb gevraagd wat er maandag 13 staat... daar ging het mij om. Overige dagen weet ik niet. Gewoon even bellen met Volvo in Beesd. Overigens is het event op uitnodiging. Dus als je die nog niet hebt sowieso even bellen of er plek is zou ik zeggen.

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:39
P12 Plus is besteld, volgens de dealer is de huidige levertermijn opgeschoven naar mei 2027 :X

• vinnyg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03 14:34
HierarchyHero schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:22:
P12 Plus is besteld, volgens de dealer is de huidige levertermijn opgeschoven naar mei 2027 :X
Vandaag besteld? Ik ben dit weekend gaan kijken voor een P12 Ultimate Launch en daar zeiden ze maart 2027. Ik twijfel zelf nog tussen de EX60, iX3 en (oudere) IX en raak er niet uit. De lange levertermijn zit me tegen voor de Volvo.

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:52

peeweeherman

energieleverend.nl

Is dat in België? Valt me wel op dat op de NL Volvo site levertermijnen staan als je de configuratie maakt en bij de Belgische site niet. Op de Nederlandse site staat voor de P12 nog steeds 10-11 maanden.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:26
P6 Ultra: verwachte levering in week 48.

• HierarchyHero
vinnyg schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 23:01:
[...]
Vandaag besteld? Ik ben dit weekend gaan kijken voor een P12 Ultimate Launch en daar zeiden ze maart 2027. Ik twijfel zelf nog tussen de EX60, iX3 en (oudere) IX en raak er niet uit. De lange levertermijn zit me tegen voor de Volvo.
Gisteren (10/3) doorgegeven aan de leasemaatschappij, effectieve bestelling zal vandaag of morgen geplaatst worden. De info was van de verkoper maar wanneer de geschatte datum zichtbaar is in het leaseportaal zal ik deze posten.

Ik heb ook zitten twijfelen tussen de EX60 en de iX3 en de verschillen zijn zeer klein voor mij als niet autoliefhebber. Beide zijn totaal nieuwe auto's dus er is altijd een risico dat er (software) problemen gaan zijn maar welke model daar meest mee te maken zal hebben is niet in te schatten op dit moment. Uiteindelijk voor de Volvo gegaan omdat die voor een gelijk budget net iets meer afgewerkt is dan de BMW maar dat is eerder gevoelsmatig en dus subjectief. De levertermijn is geen probleem, ik blijf ondertussen met plezier mijn benzine break rondtuffen wat in mijn geval nog een pak € besparing geeft :)
BE inderdaad

• Cerv47
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-03 21:33
Hier wordt het waarschijnlijk de P6 Ultra Launch Edition, quasi alle opties. Ik rij al 10 jaar met RWD (waarvan laatste 4 met Enyaq EV) en voor mij is dat prima, de AWD van de P10 hoeft voor mij persoonlijk helemaal niet.

Nu nog wat twijfelen over de kleur, velgen en interieur. De zwarte velgen zijn wel echt vet :P

[ Voor 26% gewijzigd door Cerv47 op 12-03-2026 08:29 ]

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-03 11:27
Cerv47 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 08:27:
Hier wordt het waarschijnlijk de P6 Ultra Launch Edition, quasi alle opties. Ik rij al 10 jaar met RWD (waarvan laatste 4 met Enyaq EV) en voor mij is dat prima, de AWD van de P10 hoeft voor mij persoonlijk helemaal niet.

Nu nog wat twijfelen over de kleur, velgen en interieur. De zwarte velgen zijn wel echt vet :P
Begreep van de klantenservice van Volvo in Nederland dat er twee auto's op het preview event komen, een Aurora Silver met wol bekleding en een Forest Lake met Dawn bekleding. Ik twijfel zelf tussen die twee kleuren, dus dat komt mooi uit :). De auto's hebben beiden 22 inch velgen. Vind die zwarte ook wel tof, en niet eens zo 'aggressief'.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-03 09:38

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb er via dealer ook 1 besteld, maar wellicht in november al levering. Ze krijgen 5 auto’s einde dit jaar geleverd en daar zit wellicht een P12 Ultra tussen die mij bevalt.

Anders wordt het inderdaad ergens 2027.

117kWh accu is overigens wel echt heel erg fijn!

• HierarchyHero
HierarchyHero schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:43:
[...]
De info was van de verkoper maar wanneer de geschatte datum zichtbaar is in het leaseportaal zal ik deze posten.
op dit moment is de geschatte datum 10 mei 2027

• Limbids
Afgelopen vrijdag (13 maart) bericht gekregen over bestelling van mijn P6 Plus en indicatie is levering 30 november 2026. Indien je least, dan zou ik niet lang wachten met (laten) bestellen.
Denk dat wanneer je in april eerst de auto gaat bekijken, dan zit je dus al in 2027 met weer verhoogde bijtelling.

[ Voor 43% gewijzigd door Limbids op 15-03-2026 10:29 . Reden: toevoeging lease ]

Limbids

• Cerv47
Dit weekend nog alles een naast elkaar gelegd. Ik kan eigenlijk een heel uitgebreide P10 Plus nemen ofwel de P6 Ultra.

Wat raden de autokenners aan, is AWD de moeite? Ik ben RWD gewoon en vind dit geen enkel probleem.

• marteltor
Cerv47 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:36:
Dit weekend nog alles een naast elkaar gelegd. Ik kan eigenlijk een heel uitgebreide P10 Plus nemen ofwel de P6 Ultra.

Wat raden de autokenners aan, is AWD de moeite? Ik ben RWD gewoon en vind dit geen enkel probleem.
Je krijgt wel ook meer range en een instelbaar onderstel. Wat voor jou meer waard is moet je toch echt zelf vaststellen ;)

• davidroos
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03 18:05
Ik twijfel nu al ruim een week tussen de P10 forest lake 22 inch en de Zeekr 7x Privilege black.

Hier 3 kids van 12 en 7. Ik lees dat meer mensen twijfelen tussen deze auto’s.

Wat zijn jullie tips en overwegingen? Is de Zeekr echt achterin zoveel ruimer?

• malmostoso
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:34
davidroos schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:01:
De Zeekr is echt ruim en luxe. Ik heb niet de EX60 kunnen bekijken dus een vergelijking is moeilijk.

Het rijgedrag van de Zeekr vond ik teleurstellend (veel te zacht), zonder een proefrit in de twee auto's zou ik niet zomaar een beslissing nemen.

• Limbids
Ik twijfel nu al ruim een week tussen de P10 forest lake 22 inch en de Zeekr 7x Privilege black.

Wanneer ik sec naar de wielbasis kijk, wat normaal iets zegt over de binnenruimte, dan heb je 2,90m bij de 7X en 2,97m bij de EX60 en zou ik alleen daarop gebaseerd zeggen dat je meer ruimte in de EX60 zou moeten hebben in het interieur. "Worst case" zullen ze elkaar weinig ontlopen.
Indien je geen haast hebt met levering zou ik gewoon aanmelden voor een van de bezichtigingen in april (aanname dat je in NL woont) en proberen. De 7X kun je op elk moment in Zeist bekijken.

Limbids

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:52
Cerv47 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:36:

Ik zou alleen echt vallen over AWD als je elk jaar op wintersport gaat, maar zelfs dan, hoe dikwijls moeten mensen echt kettingen gaan gebruiken.

Om aan 100 km/h van Utrecht naar Den Haag te rijden heb je geen AWD nodig...
En als er in B of NL ineens veel sneeuw valt, dan zijn het anderen met FWD en kale zomerbanden die jouw tempo gaan bepalen.

Meer uitrusting vind ik toch altijd leuker dan iets wat je 2 keer per jaar echt gaat helpen.

Bij de Ultra vind ik het nadeel wel een beetje dat de velgen zo groot zijn...
Ik vind 20' al zo groot.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Cerv47
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Ik zou alleen echt vallen over AWD als je elk jaar op wintersport gaat, maar zelfs dan, hoe dikwijls moeten mensen echt kettingen gaan gebruiken.

Om aan 100 km/h van Utrecht naar Den Haag te rijden heb je geen AWD nodig...
En als er in B of NL ineens veel sneeuw valt, dan zijn het anderen met FWD en kale zomerbanden die jouw tempo gaan bepalen.

Meer uitrusting vind ik toch altijd leuker dan iets wat je 2 keer per jaar echt gaat helpen.

Bij de Ultra vind ik het nadeel wel een beetje dat de velgen zo groot zijn...
Ik vind 20' al zo groot.
Bedankt voor de info. Die bedenkingen maakte ik mij ook, ik denk dat het bij de P6 zal blijven.

Ik wil zelfs de 22 inch velgen :9~

• Tommie12
Cerv47 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:36:
[...]

Bedankt voor de info. Die bedenkingen maakte ik mij ook, ik denk dat het bij de P6 zal blijven.

Ik wil zelfs de 22 inch velgen :9~
En kan je daar sneeuwkettingen voor vinden? :+

Misschien hier... https://www.snowdrive.eu/snow-chains/trucks

• Cerv47
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:39:
[...]

En kan je daar sneeuwkettingen voor vinden? :+

Misschien hier... https://www.snowdrive.eu/snow-chains/trucks
Ik doe geen sneeuwvakanties, alleen reizen naar de zon :P

Het is ook vooral dat ik de andere velgen van de EX60 niet echt mooi vind, maar dat is subjectief natuurlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Cerv47 op 16-03-2026 09:41 ]

• Tommie12
Cerv47 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:40:
[...]

Ik doe geen sneeuwvakanties, alleen reizen naar de zon :P

Het is ook vooral dat ik de andere velgen van de EX60 niet echt mooi vind, maar dat is subjectief natuurlijk.
Dan heb je echt weinig aan AWD.

Ik heb nog wat tijd, maar twijfel sterk tussen de versies.
Ik vind de range van de P12 erg aantrekkelijk, maar moet nog zien of die in het leasebudget past in ultra versie. Maar kan met een P6 ook leven denk ik...

Auto moet er zijn in Maart 2028, dus volgend jaar rond deze tijd ga ik proefritjes maken en offertes vragen.
Momenteel staat de EX60 wel helemaal bovenaan op de shortlist.
En wie weet komt er nog een P8 met de grootste batterij en het vermogen van de P10 zodat die ook kort bij de 800km geraakt.

• marteltor
Ik heb in zowel de is 7x gezeten als in de EX60. Helaas niet direct na elkaar, maar ik ben lang en kon in beide autos goed achter mezelf zitten. Kan met kinderen die nu 7/12 zijn dus geen probleem zijn qua beenruimte.

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
[...]

En wie weet komt er nog een P8 met de grootste batterij en het vermogen van de P10 zodat die ook kort bij de 800km geraakt.
Lijkt me eerder dat de P8 een RWD met vermogen van de P6 en grotere batterij wordt.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:05
Tommie12 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
[...]
Een P8 die meer in zijn mars heeft dan een P10, dat is totaal onlogisch.

Nee, een P10 met grotere batterij gaat dan P10 long range heten. Het getal is enkel een indicatie voor het vermogen. Zo heeft men het onlangs bij de EX30 ook aangepast.

En ook een P6 long range zou dan nog kunnen komen..

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Tommie12
peeweeherman schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:42:
[...]

Lijkt me eerder dat de P8 een RWD met vermogen van de P6 en grotere batterij wordt.
Idd, ook mogelijk.
Nu liggen ze wat prijs betreft ook niet enorm uit elkaar. Vooral het verschil tussen de P6 en de P10 is niet zo groot.
Als ze daar een P8 tussen duwen met RWD en batterij van P10, daar is maar 3000€ verschil tussen.
Enig voordeel van een P8 zou dan de grote range zijn...

• Theflying

Wij hadden precies dezelfde twijfel.

Op één dag zowel in de Volvo EX60 gezeten als een proefrit gemaakt met de Zeekr 7X Privilege. Ik ben zelf 1,95 m en kon in beide auto's prima achter mezelf zitten. Ze zijn allebei echt ruim.

Bij de Volvo viel vooral op dat de accu laag ligt, waardoor de voorstoel ver naar beneden kan en achterin zaten mijn knieën niet onder een opgetrokken hoek, wat erg prettig was. En mijn voeten konden gewoon onder de stoel.

De proefrit met de Zeekr 7X (13 km op de teller, nieuwste software) was helaas niet heel overtuigend. Adaptive cruise control was bijna niet in te schakelen — iets waar ik meer berichten over had gelezen. Daarnaast af en toe piepjes zonder duidelijke melding waarom.

Optrekken gaat wel echt absurd snel. Leuk, en soms ook handig. Maar verder geen prettige rij dynamiek (bij het remmen tot stilstand deed de auto zelfs schommelen, nooit eerder zo erg meegemaakt. Wellicht dat ik iets fout deed)

Wat voor ons uiteindelijk de doorslag gaf was de servicekant. Bij grotere problemen (software / pech / wegslepen) zou de auto naar Zeist moeten. Voor ons is dat ~1,5 uur enkele reis. Omdat dit onze hoofdauto zou worden was dat een no-go.

Ook gevraagd naar plannen voor een echt servicecenter in de regio Eindhoven (dus niet alleen care via een vakgarage), maar daar waren nog geen concrete plannen voor. Vergelijk dat met Volvo met ~82 dealers in NL.

Hetzelfde verhaal bij schadeherstel: nog niet veel partijen die Zeekr kunnen repareren. Dat zal vast groeien, maar de vraag is hoe snel.

Uiteindelijk, mede door ervaringen op het Tweakers-forum van de 7X en onze eigen proefrit, de gok genomen en toch voor de Volvo P10 gegaan. (lichtelijk gesteund door het waanbeeld dat dit model te belangrijk is voor Volvo om te mislukken en daardoor een top auto zou moeten zijn :+ .)

Theflying

• marteltor
Theflying schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:43:
[...]

Wij hadden precies dezelfde twijfel.

Op één dag zowel in de Volvo EX60 gezeten als een proefrit gemaakt met de Zeekr 7X Privilege. Ik ben zelf 1,95 m en kon in beide auto's prima achter mezelf zitten. Ze zijn allebei echt ruim.

Bij de Volvo viel vooral op dat de accu laag ligt, waardoor de voorstoel ver naar beneden kan en achterin zaten mijn knieën niet onder een opgetrokken hoek, wat erg prettig was. En mijn voeten konden gewoon onder de stoel.

De proefrit met de Zeekr 7X (13 km op de teller, nieuwste software) was helaas niet heel overtuigend. Adaptive cruise control was bijna niet in te schakelen — iets waar ik meer berichten over had gelezen. Daarnaast af en toe piepjes zonder duidelijke melding waarom.

Optrekken gaat wel echt absurd snel. Leuk, en soms ook handig. Maar verder geen prettige rij dynamiek (bij het remmen tot stilstand deed de auto zelfs schommelen, nooit eerder zo erg meegemaakt. Wellicht dat ik iets fout deed)

Wat voor ons uiteindelijk de doorslag gaf was de servicekant. Bij grotere problemen (software / pech / wegslepen) zou de auto naar Zeist moeten. Voor ons is dat ~1,5 uur enkele reis. Omdat dit onze hoofdauto zou worden was dat een no-go.

Ook gevraagd naar plannen voor een echt servicecenter in de regio Eindhoven (dus niet alleen care via een vakgarage), maar daar waren nog geen concrete plannen voor. Vergelijk dat met Volvo met ~82 dealers in NL.

Hetzelfde verhaal bij schadeherstel: nog niet veel partijen die Zeekr kunnen repareren. Dat zal vast groeien, maar de vraag is hoe snel.

Uiteindelijk, mede door ervaringen op het Tweakers-forum van de 7X en onze eigen proefrit, de gok genomen en toch voor de Volvo P10 gegaan. (lichtelijk gesteund door het waanbeeld dat dit model te belangrijk is voor Volvo om te mislukken en daardoor een top auto zou moeten zijn :+ .)
100% ook deze route gevolgd (incl zelfde lengte) :D

• lmvoo
Zie net dat Crystal White weer te bestellen is. Toch beter dan 'gratis' wit. Kom maar door! :D

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

En deze dagen wordt mijn P12 plus ook besteld. Forest lake, zwarte accenten, donker glas, pilot assist pakket en een trekhaak. Zie in de configurator dat de levertijd inmiddels 13–14 maanden is 😵

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:28
Volgende week ook de bestelling laten goedkeuren voor een P10 Plus Launch Edition in aurora silver met geventileerd nordico dawn. Voor het eerst een wagen bestellen zonder erin te hebben gezeten of kleur gezien :D

• man_rot
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:07
peeweeherman schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:27:
En deze dagen wordt mijn P12 plus ook besteld. Forest lake, zwarte accenten, donker glas, pilot assist pakket en een trekhaak. Zie in de configurator dat de levertijd inmiddels 13–14 maanden is 😵
Even een vraag ivm trekhaak, ik weet niet of het belangrijk is voor je, maar heb je gevraagd/gecheckt of de constante stroom draad werkt?
Ik weet dat dit in Zeekr 7x en sommige Tesla niet het geval is.
Daarnaast werkt in de zeekr 7x de ACC niet wanneer er een aanhanger achter hangt.
Beide punten waren voor mij een showstopper en daarom geen zeekr genomen.

Groetjes Manfred

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

man_rot schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:39:
[...]

Even een vraag ivm trekhaak, ik weet niet of het belangrijk is voor je, maar heb je gevraagd/gecheckt of de constante stroom draad werkt?
Ik weet dat dit in Zeekr 7x en sommige Tesla niet het geval is.
Daarnaast werkt in de zeekr 7x de ACC niet wanneer er een aanhanger achter hangt.
Beide punten waren voor mij een showstopper en daarom geen zeekr genomen.
Ik heb echt geen idee, maar is voor mij ook niet relevant. Wordt alleen sporadisch gebruikt voor fietsdrager en met een aanhanger naar de vuilstort.

• HierarchyHero
idem, ik gebruik mijn trekhaak vnl voor de fietsendrager en heel af en toe met remorque voor het containerpark. Ik heb zelfs geen flauw idee wat ACC wil zeggen. De levertijd die kan ik wel bevestigen en staat op 14 maanden op dit moment.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:05
HierarchyHero schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:14:
idem, ik gebruik mijn trekhaak vnl voor de fietsendrager en heel af en toe met remorque voor het containerpark. Ik heb zelfs geen flauw idee wat ACC wil zeggen. De levertijd die kan ik wel bevestigen en staat op 14 maanden op dit moment.
ACC is adaptieve cruise control. Op de EX40 en Polestar 2 werkt die gewoon altijd, maar de eerste jaren werkte die op de EX30 niet, zodra je een stekker in het stopcontact van de trekhaak stak. Dit is pas sinds eind vorig jaar na een update mogelijk. Lijkt me dat Volvo hier van geleerd heeft en dat het vanaf dag 1 op de EX60 wel zal werken.

Op andere Geely auto's werkt het naar mijn weten nog steeds niet (Zeekr, Smart, Polestar 4 o.a.).

Toch vervelend als je geen cruisecontrol zou hebben als je de fietsendrager er op hebt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:40
Pfoe. Begin november loopt mijn Polestar 2 af. Zit eigenlijk naar deze te kijken maar wordt al haasten zie ik. Voel er ook niet veel voor om nu even gehaast te gaan bestellen zonder even goed gekeken te hebben.

Maar even horen bij de dealer wat de verwachting gaat zijn.

• Tommie12
Niltag schreef op zondag 22 maart 2026 @ 23:07:
Pfoe. Begin november loopt mijn Polestar 2 af. Zit eigenlijk naar deze te kijken maar wordt al haasten zie ik. Voel er ook niet veel voor om nu even gehaast te gaan bestellen zonder even goed gekeken te hebben.

Maar even horen bij de dealer wat de verwachting gaat zijn.
Staat die nog niet in de showrooms? Ik dacht van wel. Rijden kan nog niet denk ik.

Soms hebben dealers ook nog autos die al in bestelling staan en die je dan wat sneller kan krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 23-03-2026 07:51 ]

• Limbids
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:50:
[...]

Staat die nog niet in de showrooms? Ik dacht van wel. Rijden kan nog niet denk ik.

Soms hebben dealers ook nog autos die al in bestelling staan en die je dan wat sneller kan krijgen.
In Nederland staat de EX60 voorlopig nog niet in de showrooms. April is de eerste mogelijkheid om de auto te bekijken (in Beesd) via inschrijving.
Mocht je de auto leasen en nog dit jaar willen overstappen, dan is dat (wachten tot april) aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al te laat qua levertijd.

Limbids

• Tommie12
Limbids schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:02:
[...]

In Nederland staat de EX60 voorlopig nog niet in de showrooms. April is de eerste mogelijkheid om de auto te bekijken (in Beesd) via inschrijving.
Mocht je de auto leasen en nog dit jaar willen overstappen, dan is dat (wachten tot april) aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid al te laat qua levertijd.
Bizar. Ik werd uitgenodig voor een event om er eentje te gaan bekijken, maar ben niet geweest. Wellicht zijn er dan wat demo modellen rond gegaan.

Doet me wel denken dat Volvo de productie nog niet echt heeft opgestart.
Dan maar hopen dat ze nadien sneller komen dan verwacht.
Ik moet een nieuwe auto in Maart 2028, dus ergens in Januari zal ik eens navragen wat de leveringstermijnen zijn.

• Limbids
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 08:06:
[...]

Bizar. Ik werd uitgenodig voor een event om er eentje te gaan bekijken, maar ben niet geweest. Wellicht zijn er dan wat demo modellen rond gegaan.

Doet me wel denken dat Volvo de productie nog niet echt heeft opgestart.
Dan maar hopen dat ze nadien sneller komen dan verwacht.
Ik moet een nieuwe auto in Maart 2028, dus ergens in Januari zal ik eens navragen wat de leveringstermijnen zijn.
In Nederland is het eerste event op 9 april en daarna vanaf 10 april verder. Er is dus nog geen enkel moment geweest om de auto te zien (als ik niet lieg). België loopt wel voor, volgens mij?

De EX60 verkoopt zo goed dat Volvo de "bouwvak" in Zweden wil doorwerken om extra auto's te produceren. Wanneer dat door gaat, dan kunnen ze huidige levertijden wel halen denk ik.

Off-topic, in jouw geval wellicht handig om te kijken of je de auto al in 2027 kan wisselen (indien je elektrisch blijft/gaat rijden). Wanneer je een paar maanden moet afkopen kan dat misschien nog voordeliger zijn dan 3% meer bijtelling vanaf 2028 (19% > 22%) over de looptijd. (aanname dat je least en bijtelling betaalt ;))

Limbids

• Tommie12
Limbids schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:20:
[...]

In Nederland is het eerste event op 9 april en daarna vanaf 10 april verder. Er is dus nog geen enkel moment geweest om de auto te zien (als ik niet lieg). België loopt wel voor, volgens mij?

De EX60 verkoopt zo goed dat Volvo de "bouwvak" in Zweden wil doorwerken om extra auto's te produceren. Wanneer dat door gaat, dan kunnen ze huidige levertijden wel halen denk ik.

Off-topic, in jouw geval wellicht handig om te kijken of je de auto al in 2027 kan wisselen (indien je elektrisch blijft/gaat rijden). Wanneer je een paar maanden moet afkopen kan dat misschien nog voordeliger zijn dan 3% meer bijtelling vanaf 2028 (19% > 22%) over de looptijd. (aanname dat je least en bijtelling betaalt ;))
Ik woon in België en rij al electrisch (Tesla Y). Die bijtellingsregels zijn bij ons helemaal anders en kosten een schijntje...
Mijn auto kost me nu amper 100€ netto per maand... _/-\o_ Volvo EX60 zou iets duurder kunnen worden door een iets hogere catalogusprijs, maar heel zwaar weegt dat niet door.

• Limbids
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Ik woon in België en rij al electrisch (Tesla Y). Die bijtellingsregels zijn bij ons helemaal anders en kosten een schijntje...
Mijn auto kost me nu amper 100€ netto per maand... _/-\o_ Volvo EX60 zou iets duurder kunnen worden door een iets hogere catalogusprijs, maar heel zwaar weegt dat niet door.
Ah, ik denk dat ik kom emigreren :D

Limbids

• Tommie12
Limbids schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Ah, ik denk dat ik kom emigreren :D
Er staan nog wel wat villa's te koop in Brasschaat, kom maar af!

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-03 20:40
Bijzonder verhaal. In de eerste week van maart is de bestelling voor de EX60 geplaatst bij Ayvens met Hedin Almere als dealer. Nu blijkt dat de dealer de order nog steeds niet heeft ontvangen. Volgens de uitleg van Ayvens (dat eerlijk gezegd wat ongeloofwaardig klinkt) zijn zij en Volvo nog in onderhandeling over de inkoopcondities voor dit model. Daardoor is de bestelling nog niet doorgestuurd naar de dealer en kan er ook nog geen productieslot worden gereserveerd. Vreemde gang van zaken.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-03 18:45
Ik heb rechtstreeks bij een dealer besteld (prive), en ik heb ook nog geen productieslot - de laatste keer zei hij dat de order nog goedgekeurd moet worden.

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-03 23:47
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:27:
[...]

Een EX60 P6 start in Nederland ongeveer vanaf 600-650 euro netto in de bijtelling.. ben al aan het zoeken in Brasschaat..

• Tommie12
JustTrying schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:27:
[...]

Een EX60 P6 start in Nederland ongeveer vanaf 600-650 euro netto in de bijtelling.. ben al aan het zoeken in Brasschaat..
OT
En meerwaardebelasting van 10% ipv 36%.
Wel wat meer gewone loonbelasting, maar minder kosten voor zorg.
Maar auto’s blijven laag belast, en dat zie je op de weg, en dat leidt er toe dat leaseprijzen voor premium duitse auto’s soms lager liggen dan van een Tesla of Toyota.

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:40
Ik ga denk ik over naar prive ga i.p.v. lease via de zaak. Heb e.e.a. nog eens uitgerekend en ondanks dat van het mobiliteitsbudget maar de helft overblijft bij netto uitkering is het door de 650 euro netto bijtelling goedkoper om het prive te doen dan via de zaak. Beetje bijzonder wel maar goed.

Levertijd maakt dus op zich niet zoveel uit ware het niet dat ik begin november mijn huidige moet inleveren. Maar goed, de dealer kan vast wat betekenen in het overbruggen.

Denk dat ik voor de P10 forest green wil gaan. Twijfelde nog even over de polestar 3 maar zie de toegevoegde waarde even niet t.o.v. de EX60.

• Limbids
Niltag schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:47:
Ik ga denk ik over naar prive ga i.p.v. lease via de zaak. Heb e.e.a. nog eens uitgerekend en ondanks dat van het mobiliteitsbudget maar de helft overblijft bij netto uitkering is het door de 650 euro netto bijtelling goedkoper om het prive te doen dan via de zaak. Beetje bijzonder wel maar goed.

Levertijd maakt dus op zich niet zoveel uit ware het niet dat ik begin november mijn huidige moet inleveren. Maar goed, de dealer kan vast wat betekenen in het overbruggen.

Denk dat ik voor de P10 forest green wil gaan. Twijfelde nog even over de polestar 3 maar zie de toegevoegde waarde even niet t.o.v. de EX60.
Met prive bedoel je dan de auto prive aanschaffen neem ik aan? Private lease kost je net zo veel, of meer dan zakelijke lease (en bepaalde kosten worden in zakelijk lease wel gedekt, bij private niet)

Limbids

• marteltor
Het zal van aantal km afhangen of prive aankopen goedkoper is, maar ik betwijfel ten zeerste of het voordeliger is.
Je moet wel denken aan:
- financieringskosten (ook als je niet leent; je kan dat geld ook beleggen tegen gemiddeld 7% door de jaren heen; is zo 300e per maand)
- afschrijving (snel sommetje: als je auto 5 jaar houdt en hij gaat van 60k naar 30k, dan schrijft hij 6k per jaar af, is 500 euro netto per maand die je kwijt bent)
- onderhoud, incl 20 inch banden
- wegenbelasting
- verzekering
- laadkosten
- gemak en evt eigen risico bij schades

[ Voor 18% gewijzigd door marteltor op 24-03-2026 10:57 ]

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-03 23:23
Ik heb vandaag even contact gehad met een Volvo dealer in België (Jacobs).
Die gaf aan dat de levertermijnen ondertussen zijn opgelopen. Als je nu bestelt, krijg je de P6/P10 in maart 2027 en de P12 in juni 2027!

Is de EX60 momenteel in België nog ergens te bezichtigen? Of was dat tijdelijk?

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• marteltor
DriesA schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:
Die gaf aan dat de levertermijnen ondertussen zijn opgelopen. Als je nu bestelt, krijg je de P6/P10 in maart 2027 en de P12 in juni 2027!

Voor zover ik kan zien was dat voor één dag, maar hij gaat wel in april een aantal dagen in Beesd (NL) te zien zijn.

En wat een levertijden joh. Zou wel per land kunnen verschillen...

• Tommie12
DriesA schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:04:

Wat een leveringstermijn...
Hoe willen ze op deze manier marktaandeel halen. Ofwel weten ze echt nog niet hoe veel ze er kunnen produceren...

• HierarchyHero
de levertermijn voor de P12 blijft dus maar liefst 15 maanden op dit moment en dat voor een model waar Volvo heel veel van verwacht. Ofwel overstijgt de vraag gigantisch het aanbod ofwel spelen er inderdaad andere zaken en gaan ze dit nog bijstellen komende maanden.

• lmvoo
Tommie12 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Wat een leveringstermijn...
Hoe willen ze op deze manier marktaandeel halen. Ofwel weten ze echt nog niet hoe veel ze er kunnen produceren...
Lijkt me een voorbarige conclusie. Denk dat ze het precies weten. Alleen gaat de P12 gewoon later in productie, dus als iedereen die bestelt, loopt die lekker op.

• Limbids
HierarchyHero schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:00:
de levertermijn voor de P12 blijft dus maar liefst 15 maanden op dit moment en dat voor een model waar Volvo heel veel van verwacht. Ofwel overstijgt de vraag gigantisch het aanbod ofwel spelen er inderdaad andere zaken en gaan ze dit nog bijstellen komende maanden.
Artikel van Autoweek:

Volgens Volvo ligt het aantal bestellingen van de Volvo EX60 in Europa aanzienlijk hoger dan de aanvankelijke prognose. Hoeveel het er precies zijn, wil Volvo niet kwijt. Wel zegt het dat het in Zweden meer dan 3.000 bestellingen heeft binnengekregen en dat de SUV ook in belangrijke Europese markten als Duitsland goed loopt. Volvo zet het vroege succes van de EX60 naast dat van de EX30 en concludeert dat de Volvo EX60 sneller orders binnen harkt dan die aanzienlijk kleinere en goedkopere elektrische cross-over. Volvo zegt zijn best te doen om de fabriek in het Zweedse Torslanda - waar de EX60 wordt gebouwd - in de zomer een week langer open te houden en de productie te verhogen.

Limbids

• Tommie12
Limbids schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:06:
[...]

Artikel van Autoweek:

Volgens Volvo ligt het aantal bestellingen van de Volvo EX60 in Europa aanzienlijk hoger dan de aanvankelijke prognose. Hoeveel het er precies zijn, wil Volvo niet kwijt. Wel zegt het dat het in Zweden meer dan 3.000 bestellingen heeft binnengekregen en dat de SUV ook in belangrijke Europese markten als Duitsland goed loopt. Volvo zet het vroege succes van de EX60 naast dat van de EX30 en concludeert dat de Volvo EX60 sneller orders binnen harkt dan die aanzienlijk kleinere en goedkopere elektrische cross-over. Volvo zegt zijn best te doen om de fabriek in het Zweedse Torslanda - waar de EX60 wordt gebouwd - in de zomer een week langer open te houden en de productie te verhogen.
Zo'n fabriek moet toch circa 500-1000 auto's per dag kunnen produceren...
Zweden is zeker een kleine markt, en 3000 stuks is veelbelovend natuurlijk. Maar ik ben overtuigd dat ze de volle capaciteit nog niet aan het beloven zijn...
De productie loopt nog niet, er zullen nog wel wat hickups zijn, maar als de orderboekjes vol zitten, dan zal er wel druk op de ketel komen om die capaciteit omhoog te drijven.
En die volumes opdrijven kost altijd wel wat tijd en is sterk afhankelijk ook van wat de leveranciers kunnen doen.
We weten ook niet of die fabriek nu ingepland is om 2 of 3 shiften per dag te draaien...

• Amedee7
Van de Volvo site

De fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 290.000 auto's – of 60 auto's per uur – en werkt in drie ploegen. Ongeveer 6.500 medewerkers werken elke dag ijverig om ervoor te zorgen dat alles volgens plan verloopt.

Maar ze maken natuurlijk meer dan één model...

• Tommie12
Ik heb net de vraag gesteld op de Volvo website in B wat de leveringstermijn is.

Antwoord:

Productie start pas tegen eind dit jaar en daarna worden orders snel uitgeleverd...

Zegt niet veel dus.

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Amedee7 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:41:
Van de Volvo site

De fabriek heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 290.000 auto's – of 60 auto's per uur – en werkt in drie ploegen. Ongeveer 6.500 medewerkers werken elke dag ijverig om ervoor te zorgen dat alles volgens plan verloopt.

Maar ze maken natuurlijk meer dan één model...
Volgens mij heb ik ergens gelezen dat megacasting 120 seconden duurt, dus max 30 per uur. Met een OEE van 80% zak je al naar 24 per uur.

• Tommie12
peeweeherman schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 19:09:
[...]

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat megacasting 120 seconden duurt, dus max 30 per uur. Met een OEE van 80% zak je al naar 24 per uur.
En als de productie dan 16h per dag draait haal je net geen 400 stuks per dag.
Dat is niet zo veel…

Ik heb al wat autofabrieken gezien, en meestal was dat aan de uitgang een takttijd van 30s of 60s.
Ze kunnen natuurlijk ook een paar van die gigapersen naast elkaar zetten.

• mallekrummel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:01
Tommie12 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:16:
[...]

Ze kunnen natuurlijk ook een paar van die gigapersen naast elkaar zetten.
Giet-straten worden het dan. Megacasting is in dit geval het gieten van aluminium.

• DJT
  • Laatst online: 26-03 17:28

DJT

Net gesproken met Volvo. P6 en P10 nu bestellen is nog levering dit jaar (nov/dec).

• WiKl
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-03 17:37
Vincent Meijer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:33:
Ik ben bij de lokale dealer geweest voor een offerte van de P12 ultra. Met heel veel moeite kreeg ik 3,5% korting. Wat zijn jullie ervaringen?
12,5% korting + ANWB dagwaarde inruil

• Renoo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:30
WiKl schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 17:30:
[...]

12,5% korting + ANWB dagwaarde inruil
Welke uitvoering? Voelt als wel heel veel korting voor deze auto nu.

• mfontein75
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-03 23:03
Renoo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Welke uitvoering? Voelt als wel heel veel korting voor deze auto nu.
En vooral, welke dealer?
Pagina: 1 2 3 Laatste