davidroos schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:01:
Ik twijfel nu al ruim een week tussen de P10 forest lake 22 inch en de Zeekr 7x Privilege black.
Hier 3 kids van 12 en 7. Ik lees dat meer mensen twijfelen tussen deze auto’s.
Wat zijn jullie tips en overwegingen? Is de Zeekr echt achterin zoveel ruimer?
Wij hadden precies dezelfde twijfel.
Op één dag zowel in de Volvo EX60 gezeten als een proefrit gemaakt met de Zeekr 7X Privilege. Ik ben zelf 1,95 m en kon in beide auto's prima achter mezelf zitten. Ze zijn allebei echt ruim.
Bij de Volvo viel vooral op dat de accu laag ligt, waardoor de voorstoel ver naar beneden kan en achterin zaten mijn knieën niet onder een opgetrokken hoek, wat erg prettig was. En mijn voeten konden gewoon onder de stoel.
De proefrit met de Zeekr 7X (13 km op de teller, nieuwste software) was helaas niet heel overtuigend. Adaptive cruise control was bijna niet in te schakelen — iets waar ik meer berichten over had gelezen. Daarnaast af en toe piepjes zonder duidelijke melding waarom.
Optrekken gaat wel echt absurd snel. Leuk, en soms ook handig. Maar verder geen prettige rij dynamiek (bij het remmen tot stilstand deed de auto zelfs schommelen, nooit eerder zo erg meegemaakt. Wellicht dat ik iets fout deed)
Wat voor ons uiteindelijk de doorslag gaf was de servicekant. Bij grotere problemen (software / pech / wegslepen) zou de auto naar Zeist moeten. Voor ons is dat ~1,5 uur enkele reis. Omdat dit onze hoofdauto zou worden was dat een no-go.
Ook gevraagd naar plannen voor een echt servicecenter in de regio Eindhoven (dus niet alleen care via een vakgarage), maar daar waren nog geen concrete plannen voor. Vergelijk dat met Volvo met ~82 dealers in NL.
Hetzelfde verhaal bij schadeherstel: nog niet veel partijen die Zeekr kunnen repareren. Dat zal vast groeien, maar de vraag is hoe snel.
Uiteindelijk, mede door ervaringen op het Tweakers-forum van de 7X en onze eigen proefrit, de gok genomen en toch voor de Volvo P10 gegaan. (lichtelijk gesteund door het waanbeeld dat dit model te belangrijk is voor Volvo om te mislukken en daardoor een top auto zou moeten zijn

.)