Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste
Acties:

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:14
Stroot schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:47:
Toch nog even terug naar de leverdatum: ik heb medio maart een P12 besteld. Volvo NL geeft nu aan (via Insta) dat het rond de zomer 2027 wordt, terwijl dealer nog steeds januari afgeeft. Hoe kan ik hier nou duidelijkheid over krijgen?

En tweede puntje: wij zaten in mei in Sevilla in een BYD en het glazen dak was zo heet, dat je het niet kon aanraken. Ik heb chromatisch als optie genomen, maar weten jullie of er ook een (after market?) oplossing is?
Tesla heeft hetzelfde probleem, dat glazen dak (dat goed verduisterd is) wordt gewoon bloedheet. Als je auto een uur in de zon heeft gestaan voel je gewoon de straling op je hoofd.

Ik betwijfel of dat chromatisch glas het verschil gaat maken. De warmte wordt dan toch geabsorbeerd door het glas...

Voor veel auto's verkopen ze schermen voor de binnenkant, dat zal misschien iets doen, maar ik verwacht daar niet veel van. Meestal hangt dat met haken en ogen vast, en dat wil je niet in een mooie auto. Dus ik heb het niet, en gebruik gewoon het voorkoelen wat meer. Zeker als je laadmogelijkheden zat hebt maakt dat energieverbruik me niet uit.

De hele trend naar glazen daken kan me eigenlijk gestolen worden. Liefst van al nog een gewoon metalen dak met een witte binnenhemel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:03

Maasluip

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:57:
[...]

Tesla heeft hetzelfde probleem, dat glazen dak (dat goed verduisterd is) wordt gewoon bloedheet. Als je auto een uur in de zon heeft gestaan voel je gewoon de straling op je hoofd.
Ik heb en Tesla en schermen. Dat helpt ook maar beperkt. Ik heb er twee, een met een mesh en een die volledig dicht is (nou ja, je ziet de zon er nog een beetje doorheen) en vooral die laatste is gewoon warm als de zon er op schijnt, dat is net zo goed een kacheltje.
Het helpt vooral voor de instraling maar ik heb niet echt het idee dat het iets doet voor de temperatuur. Misschien voor de uitstraling als het buiten koud is.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
Maasluip schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb en Tesla en schermen. Dat helpt ook maar beperkt. Ik heb er twee, een met een mesh en een die volledig dicht is (nou ja, je ziet de zon er nog een beetje doorheen) en vooral die laatste is gewoon warm als de zon er op schijnt, dat is net zo goed een kacheltje.
Het helpt vooral voor de instraling maar ik heb niet echt het idee dat het iets doet voor de temperatuur. Misschien voor de uitstraling als het buiten koud is.
Je bevestigt wat ik dacht.

Ik denk dat een reflecterende folie aan de buitenkant wel eens meer effect kan hebben. Natuurlijk komt er dan minder licht binnen, maar ook minder warmte. Ik heb het thuis op een aantal zuidgerichte ramen, en dat helpt wel. Maar voor auto's heb ik het nog niet gezien (heb ook nog niet gezocht).

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:00

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Er is voor de EX60 ook een scherm te koop inderdaad, maar ik had eerder een C40 met vast glazen dak. Daarin bleef het relatief koel. Schijnt te komen doordat er in het glas ‘als extraatje’ een soort piramides zitten waardoor de zon reflecteert. Bij de C40 was een extra scherm dan ook niet nodig. Hopelijk is dat bij de EX60 ook zo.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60 P10 Ultra

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-09 20:26
juwlez schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:44:
[...]

Zonet gesproken met de dealer. Auto is vertraagd en komt nu binnen op 21 december.. zonder verdere vertraging zou het dan dit jaar nog moeten lukken maar wel spannend...
Weer een update ontvangen.. het is nu week 53 geworden ipv week 52.. Nog een paar dagen erbij en ze mogen de auto houden :F Van P6 naar P10 (hogere waarde en dus bijtelling) en dan ook nog van 18% naar 20% in 2027...

• HKBau
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 23-09 10:05
juwlez schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:27:
[...]

Weer een update ontvangen.. het is nu week 53 geworden ipv week 52.. Nog een paar dagen erbij en ze mogen de auto houden :F Van P6 naar P10 (hogere waarde en dus bijtelling) en dan ook nog van 18% naar 20% in 2027...
vanochtend dealer gesproken. Volvo Nederland zegt dat vanwege het overweldigend succes er vertraging is in de levering/productie is ontstaat.
Lariekoek zeg ik.
Als je eind januari bestelt hebt en er een bepaald aantal productieslot zijn dan heeft het mijns inziens geen invloed op de eerste batch. Een succes heeft dan invloed op de latere bestellingen.

• Tommie12
HKBau schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:10:
[...]

vanochtend dealer gesproken. Volvo Nederland zegt dat vanwege het overweldigend succes er vertraging is in de levering/productie is ontstaat.
Lariekoek zeg ik.
Als je eind januari bestelt hebt en er een bepaald aantal productieslot zijn dan heeft het mijns inziens geen invloed op de eerste batch. Een succes heeft dan invloed op de latere bestellingen.
Idd, dat het succes groot is heeft vooral effect op nieuwe bestellingen.

Ze hebben gewoon productieproblemen, maar gebruiken excuses. Feit is, er zal wel genoeg druk zijn om snel tot oplossingen te komen.

• HKBau
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:22:
[...]

Idd, dat het succes groot is heeft vooral effect op nieuwe bestellingen.

Ze hebben gewoon productieproblemen, maar gebruiken excuses. Feit is, er zal wel genoeg druk zijn om snel tot oplossingen te komen.
Die oplossing komt er niet. Dat weet ik bijna zeker omdat het anders een kostenplaatje wordt. Gewoon blijven opschuiven met leverdatum

• Tommie12
HKBau schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:34:
[...]

Die oplossing komt er niet. Dat weet ik bijna zeker omdat het anders een kostenplaatje wordt. Gewoon blijven opschuiven met leverdatum
Ze weten toch ook dat ze orders verliezen als ze nog verder opschuiven... en sowieso komen de centen later binnen...

De druk is er zeker. Of de oplossing er komt gaan we nooit exact weten.

• mallekrummel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:07
Ik heb een XC40 met een glazen dak en deze heeft een zonnescherm. Afgelopen maanden door de hittegolven van Frankrijk en Spanje gereisd en geen hitte ervaren van het dak. Als ik het dak open doe verbrand ik levend met het zonnetje op m'n bol. Ik verwacht eerlijk gezegd geen problemen met het dak van de EX60, ook tijdens de proefritten op YouTube geen klachten gezien daarover.

• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11

peeweeherman

energieleverend.nl

Bij het convenience pakket dat je op de samenstel pagina kunt kiezen, is de zonneklep voor panaromadak ook inbegrepen

Domeinnaam te koop: energieleverend.nl

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 22:20
Electromonkey schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:11:
[...]

Hey dat is goed om te lezen. Ik kan daar destijds niks over vinden. Kan ik dat ergens teruglezen?
Wanneer je bij de plus de geventileerde stoelen kiest, kan het bij de samenvatting onder ‘zitplaatsen’ terugvinden.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V148-117-112(2x) V147-116-115(1x) - CT003 V122 - HBC 4.15.0

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:07
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:57:
[...]

Ik betwijfel of dat chromatisch glas het verschil gaat maken. De warmte wordt dan toch geabsorbeerd door het glas...

Voor veel auto's verkopen ze schermen voor de binnenkant, dat zal misschien iets doen, maar ik verwacht daar niet veel van. Meestal hangt dat met haken en ogen vast, en dat wil je niet in een mooie auto. Dus ik heb het niet, en gebruik gewoon het voorkoelen wat meer. Zeker als je laadmogelijkheden zat hebt maakt dat energieverbruik me niet uit.

De hele trend naar glazen daken kan me eigenlijk gestolen worden. Liefst van al nog een gewoon metalen dak met een witte binnenhemel.
Ik alle reviews kun je horen dat het dimmen van het dak niets doet aan de warmte. In Volvo shop kun je een afdekking voor binnen aanschaffen. Maakt het dak niet minder warm, maar wellicht wel iets hulp voor directe warmte naar inzittenden.

Limbids

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:07
HKBau schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:34:
[...]

Ze hebben alle P6 al gratis geupgrade naar een P10, zal in theorie een kostenpost geweest zijn al. Gaan ze niet meer compenseren denk ik zo.

Limbids

• Rudi L
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 19:36
Limbids schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 20:11:
[...]

Ze hebben alle P6 al gratis geupgrade naar een P10, zal in theorie een kostenpost geweest zijn al. Gaan ze niet meer compenseren denk ik zo.
Dat geldt enkel voor Nederland.

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat een reflecterende folie aan de buitenkant wel eens meer effect kan hebben. Natuurlijk komt er dan minder licht binnen, maar ook minder warmte. Ik heb het thuis op een aantal zuidgerichte ramen, en dat helpt wel. Maar voor auto's heb ik het nog niet gezien (heb ook nog niet gezocht).
Klopt, zonwering dient aan de buitenkant te gebeuren. Net als met je huis, daar zitten screens, rolluiken of markiezen ook niet in je huis. Warmte die binnenkomt voel je en moet je afvoeren, dus middels de airco, maar warmte die niet binnenkomt voel je ook niet en hoeft dus ook niet afgevoerd te worden.

Nu hebben naar mijn weten de meeste auto's in deze prijsklasse sowieso uv/warmtewerend glas (nooit 100%), los van de verdere opties die er evt. zijn. Want om dat uit de weg te helpen: elektrochromatisch glas of een doek wat ervoor getrokken wordt (handmatig of elektrisch af-fabriek) doet weinig tot niks voor het tegenhouden van de warmte.

Enige zou kunnen zijn dat als het glas totaal niet uv/warmtewerend is dat een doek aan de binnenkant het directe zonlicht op bekleding en dergelijke wel tegen kan houden, dus die worden zelf dan minder warm, maar warmte zal zich dan meer ophopen direct onder het glas. En die warmte moet ergens heen uiteindelijk.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Ik denk dat het mee zal vallen: ik heb twee keer proefgereden. De eerste keer was het 31graden en de tweede keer 31,5 graden en ik heb er totaal geen erg in gehad (ik heb de temperaturen van die dagen teruggezocht met Gemini op locatie en datum/tijdstip - het had geen indruk op me gemaakt). Bij beide gelegenheden had de demo al uren buiten rondgereden (en/of buiten geparkeerd gestaan) en was dus volledig ‘doorgewarmd’ zou je denken.

Ik had eerder met het glazen dak van de (E)C40 ook daar geen enkel probleem. Bij die auto was het speciaal glas. Dit zegt Gemini over dat (E)C40 dak:

Het glas combineert drie specifieke technologieën:

Infrarood (IR) Reflectie: In de lamineerlaag tussen de glazen platen zit een microscopische metallic coating. Deze laag werkt als een spiegel voor infraroodstraling (de warmte die je voelt) en kaatst volgens Volvo tot circa 80% van de zonne-energie terug naar buiten.

UV-Blokkering: Het glas filtert meer dan 99,5% van de schadelijke uv-straling (zowel UV-A als UV-B). Dit voorkomt niet alleen dat inzittenden verbranden, maar beschermt ook het interieur tegen verkleuring en slijtage.

Licht- en Verblindingsreductie: De donkere tint reduceert de hoeveelheid zichtbaar licht dat binnenkomt, waardoor je bij felle zon geen last hebt van verblinding, terwijl er wel voldoende natuurlijk daglicht in de cabine blijft.

Nogmaals ik heb 2 jaar/2 zomers met een C40 rondgereden en het nooit te warm gehad

En op de vraag aan Gemini of het glas van de EX60 ook zo werkt:

Ja, de Volvo EX60 heeft dezelfde basistechnologie in het dak als de EC40, maar voegt daar nog een extra geavanceerde optie aan toe:

Bij de EX60 introduceert Volvo optioneel elektrochroom glas (smart glass). 

Waar het panoramadak van de EC40 een vaste tint heeft, kun je bij de EX60 met elektrochroom glas de lichtdoorlatendheid van het dak via het centrale scherm of met een knop elektrisch aanpassen: 

Transparant: Volledige lichtinval en vrij zicht naar boven. 

Gedimd/Mat: Met een druk op de knop verandert het glas in een ondoorzichtige/matte stand voor meer privacy en extra beschutting tegen felle zonnestralen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 09-09-2026 06:52 ]

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:05:
[...]

Er zitten in dat Volvo glas al UV en IR filters. Zie boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 09-09-2026 06:57 ]

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik las via een Zweedse pagina dat de leveringsproblemen te maken hebben met problemen in de accu-toeleveringsketen. Dat verklaart ook waarom men nu vol inzet op de P10 en de P6 en P12 ver naar achter gezet worden.

Ik heb recent in de EX60 gezeten (niet gereden). Het is echt een keurige auto hoor, maar het gevoel bekroop mij heel erg van "wat is dit nu echt wezenlijk anders dan in mijn Zeekr X?". Zelfde opzet qua dashboard, paar knopjes extra enz, maar het "wow-effect" ontbreekt bij mij.

Het zou puur een rationele keuze voor mij zijn, zeker in vergelijking met de IX3 en de GLC. Ergens spookt de ID7 ook nog door mijn hoofd, maar die heeft ook aardig gezeur qua software. Polestar 4 SUV lijkt ook een interessante optie, ware het niet dat die op een oud Geely platform staat.
Een vervanger van mijn good old V70 is dan ook nog niet zo'n makkelijke keuze.
De komende tijd ga ik de ontwikkelingen en leveringsperikelen in de gaten houden.

Wat betreft de discussie rond het glazen dak. De Zeekr X heeft dat glazen dak ook, dat kan niet gedimd worden en om heel eerlijk te zijn hebben we nooit de behoefte gehad om dat dicht/te dimmen. After-market schermpjes kunnen ook niet werken, want de warmte is simpelweg al binnen. Het enige wat je met die after-market schermen bereikt is dat je niet in direct zonlicht kijkt.

[ Voor 16% gewijzigd door PaT op 09-09-2026 09:37 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:31
Volgens die logica maakt het ook geen verschil om thuis je gordijnen dicht te houden als de zon schijnt buiten. Terwijl dat wel werkt, omdat de rest van je woning geen hitte absorbeert. Die hitte tussen gordijnen (/scherm) en glas gaat natuurlijk ook deels weer naar buiten.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:27

Snow_King

Konijn is stoer!

PaT schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:34:
Ik las via een Zweedse pagina dat de leveringsproblemen te maken hebben met problemen in de accu-toeleveringsketen. Dat verklaart ook waarom men nu vol inzet op de P10 en de P6 en P12 ver naar achter gezet worden.
In mijn contract staat als Volvo niet voor 01-08-2027 kan leveren ik mijn bestelling mag annuleren. Ik ben benieuwd of ze die datum nog gaan halen :-)

• RangedNeedles
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
marteltor schreef op woensdag 9 september 2026 @ 10:07:
Volgens die logica maakt het ook geen verschil om thuis je gordijnen dicht te houden als de zon schijnt buiten. Terwijl dat wel werkt, omdat de rest van je woning geen hitte absorbeert. Die hitte tussen gordijnen (/scherm) en glas gaat natuurlijk ook deels weer naar buiten.
Dat maakt ook geen verschil. De lucht tussen raam en gordijn gaat uiteindelijk, via convectie, de rest van de kamer verwarmen. Plus, een gordijn is nu niet bepaald een geweldige "warmtespons", waar steen of water dat bijvoorbeeld wel zijn. Ik krijg het mijn schoonmoeder ook niet uitgelegd :P Wil je het binnen koel(er) houden, hou je de zon buiten al tegen. Easy as that.

Ik snap sowieso heel het gedoe met het panoramisch dak hier niet. Ik rijd nu een Enyaq Coupé. Haast heel het dak is glas. Het is standaard wat donkerder gekleurd en het zou warmtewerend moeten zijn. Nog nooit, maar dan ook nooit heb ik gedacht, fuck, wat is het warm hier onder dat glas. Laat staan dat het mij interesseert of het glas zelf warm wordt. Ik raak het gewoon niet aan :+ Je hebt airco en niemand zijn kop verbrandt, dan is het oké, toch? En sowieso, even serieus, van die lelijke aftermarket-oplossingen zoals uittrekbare schermpjes installeren in 'n auto van >50k, nee dank je. Als het echt een probleem zou zijn, wat het niet is, mogen ze dat wel standaard aanbieden en/of aanpassingen aan het glas of weet ik veel maken.

Een dak dat open kan en waar je dan met je bol rechtstreeks onder de zon zit, ja, dat is een heel ander iets. Heb ik zelf mogen ervaren in - of all places - Schotland.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

PaT schreef op woensdag 9 september 2026 @ 09:34:

Ik heb recent in de EX60 gezeten (niet gereden). Het is echt een keurige auto hoor, maar het gevoel bekroop mij heel erg van "wat is dit nu echt wezenlijk anders dan in mijn Zeekr X?". Zelfde opzet qua dashboard, paar knopjes extra enz, maar het "wow-effect" ontbreekt bij mij.

Het zou puur een rationele keuze voor mij zijn, zeker in vergelijking met de IX3 en de GLC. Ergens spookt de ID7 ook nog door mijn hoofd, maar die heeft ook aardig gezeur qua software. Polestar 4 SUV lijkt ook een interessante optie, ware het niet dat die op een oud Geely platform staat.
Een vervanger van mijn good old V70 is dan ook nog niet zo'n makkelijke keuze.
De komende tijd ga ik de ontwikkelingen en leveringsperikelen in de gaten houden.

Wat betreft de discussie rond het glazen dak. De Zeekr X heeft dat glazen dak ook, dat kan niet gedimd worden en om heel eerlijk te zijn hebben we nooit de behoefte gehad om dat dicht/te dimmen. After-market schermpjes kunnen ook niet werken, want de warmte is simpelweg al binnen. Het enige wat je met die after-market schermen bereikt is dat je niet in direct zonlicht kijkt.
Ooit had ik ook meerdere V70’s en dat waren voor die tijd geweldige auto’s. Maar als je ie in de EX60 rijdt merk je dat op het gebied van comfort en rijeigenschappen reusachtige stappen zijn gezet waardoor het echt onvergelijkbaar is geworden. Dat geldt ook al ten opzichte van de XC60 die alweer veel moderner aanvoelt dan de V70.

Waar ik ( als oude man) met de EX60 wel aan moet wennen is het ontbreken van een ‘tunnel’ met een pook daar bovenop en het grote dashboard voor je neus. Maar dat is meer nostalgie dan wat anders en er staat wat mij betreft genoeg tegenover.

Voor mij is niet alleen de auto zelf maar ook de connectie met de dealer belangrijk. Ooit was ik bijvoorbeeld in gesprek over inruil bij een BMW dealer waar de arrogantie en de zelfingenomenheid hoogtij vierde. Dat werd niets…..ik voelde me er absoluut niet gezien. En ik ben blij met de interactie met mijn huidige Volvo dealer (waar ik al 20 jaar kom). Dat is mij wat waard! Om die reden zal ik niet gauw een ‘webshop’ auto als Tesla kiezen ,

Maar ook merken als Zeekr e.d. voelen bij mij nog erg ‘veraf’ - sterker nog ik heb er eigenlijk helemaal geen gevoel bij….Ligt niet aan die auto’s want die zijn prima begrijp ik, het ligt dus aan mij……. Misschien komt het nog een keer want de Volvo dealer is nu ook Zeekr dealer geworden (weliswaar op een andere locatie) en was ook al Lynk & Co dealer. Mijn buurman heeft daar een Lynk & Co gekocht en heeft hetzelfde goede gevoel bij die dealer.

Dus zeg nooit nooit, maar voorlopig zit ik goed bij Volvo

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Haha, geloof me, dat maakt zeker wel verschil.

Mijn huis warmt op zonnige en warme dagen op tot zo'n 23 graden als ik het gordijn aan de zonzijde dicht hou. Ik was een keer op vakantie en het gordijn was niet dicht en binnen no-time was het 30 graden in huis.

Het maakt heel veel verschil.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:23
Offtopic: En dan komt natuurlijk doordat het achter het gordijn 40+ graden wordt en een deel van die warmte via het glas weer naar buiten afgevoerd wordt. Zonder gordijn heb je dit warmtetransport niet. En dat werkt ook nog eens minder goed naarmate je glas isolatie beter is. Zon aan de buitenkant tegenhouden (screens) werkt natuurlijk vele malen beter.

Ontopic: Datzelfde geldt voor het panoramadak: een afdekhoes aan de binnenkant zal best iets doen, afhankelijk van hoe goed het glas geïsoleerd is, maar verwacht geen wonderen. Maar er hebben ondertussen genoeg ervaringsdeskundigen gemeld dat een panoramadak geen onoverkomelijke hitte geeft binnen, en ik moet zeggen dat ik dat ook nog nooit van iemand gehoord heb...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• RangedNeedles
  • Niet online
offtopic:
Dan moet je gordijn al een heel witte achterkant hebben die ondanks al die plooien toch mooi naar buiten kan reflecteren om enig effect te hebben. Sure, het zal wel iets doen, maar imho te verwaarlozen. Het feit dat dat gordijn zelf ook warm wordt, laat toch zien dat het niet zo capabel is om warmte goed "terug te reflecteren". En het moet dan ook opnieuw door het glas geraken.

Ik redeneer gewoon: er komt een bepaalde hoeveelheid (warmte-)energie binnen in je huis door je ramen. Wat er dan nog gebeurt, te rekenen vanaf net na je glas, boeien. Het zit binnen. Je kan het maar beperkt terug naar buiten reflecteren. Niet voor niets bestaan er schaduwdoeken, luifels, rolluiken en zonnewering. Anders had iedereen het wel heel wat goedkoper kunnen oplossen door wat gordijnen op te hangen.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

RangedNeedles schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:24:
offtopic:
Dan moet je gordijn al een heel witte achterkant hebben die ondanks al die plooien toch mooi naar buiten kan reflecteren om enig effect te hebben. Sure, het zal wel iets doen, maar imho te verwaarlozen. Het feit dat dat gordijn zelf ook warm wordt, laat toch zien dat het niet zo capabel is om warmte goed "terug te reflecteren". En het moet dan ook opnieuw door het glas geraken.
.
Het gordijn is donkerbruin en hangt ook al achter triple glas. Dus de warmteinstraling is al te verwaarlozen. Het is de zoninstraling die het hem doet.
Oh ja, de plissé helpt ook nog, ik merk verschil met en zonder. Plissé tegen het kozijn (2 cm van het glas) gordijn voor de vensterbank (15 cm van het glas).

Ik merk op een zonnige dag 's middags al het verschil tussen 's morgens het gordijn dicht of niet.

• Jeffoz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:36
Vandaag de P6 besteld in Heather Bronze met de 22" velgen, geventileerde stoelen en de Pilot Assist bij de leasemaatschappij. Ben benieuwd naar de levertijd. M'n huidige contract loopt in Februari af.

Ook wel benieuwd of ik dan gewoon de P6 krijg of dat ze hem ook gaan upgraden naar een P10. Ik wilde eigenlijk die P10, maar het werd me allemaal wel erg duur, dus toch voor de P6 gegaan.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Jeffoz Upgrades worden nu niet meer gedaan. Althans, niet gratis. Dat was alleen omdat destijds de P6 en P10 vanuit Volvo een vergelijkbare levertijd meekregen, maar ze gaandeweg op de P10 zijn gaan focussen en de P6 voorlopig niet eens geproduceerd zal worden. Daarom zijn de mensen die daarvoor de P6 besteld hebben benaderd met een gratis upgrade als keuze. Wie dat niet wil (fiscale waarde, MRB, andere redenen) kon de P6 in bestelling laten maar dan wel met erg lange levertijd.

Volgens mij wordt nu zomer 2027 gecommuniceerd voor de P6 als ik me niet vergis.

Zou ook wat gek zijn als iedereen die nu een P6 bestelt zomaar de gratis P10 upgrade krijgt terwijl alle dealers weten hoe het zit met levertijden. En jij hebt ook een onderzoeksplicht, dus als jij niet actief de P6 levertijd nagevraagd hebt, is dat even bot gezegd jouw probleem. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-09-2026 15:17 ]

• Jeffoz
MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:16:
@Jeffoz Upgrades worden nu niet meer gedaan. Althans, niet gratis. Dat was alleen omdat destijds de P6 en P10 vanuit Volvo een vergelijkbare levertijd meekregen, maar ze gaandeweg op de P10 zijn gaan focussen en de P6 voorlopig niet eens geproduceerd zal worden. Daarom zijn de mensen die daarvoor de P6 besteld hebben benaderd met een gratis upgrade als keuze. Wie dat niet wil (fiscale waarde, MRB, andere redenen) kon de P6 in bestelling laten maar dan wel met erg lange levertijd.

Volgens mij wordt nu zomer 2027 gecommuniceerd voor de P6 als ik me niet vergis.

Zou ook wat gek zijn als iedereen die nu een P6 bestelt zomaar de gratis P10 upgrade krijgt terwijl alle dealers weten hoe het zit met levertijden. En jij hebt ook een onderzoeksplicht, dus als jij niet actief de P6 levertijd nagevraagd hebt, is dat even bot gezegd jouw probleem. ;)
Ik had ook gewoon de P6 verwacht eerlijk gezegd, maar omdat ik las dat die upgrades er waren vroeg ik me af of dat nog speelde. Maakt mij eerlijk gezegd allemaal weinig uit. Ik vond die P10 te duur worden ondanks dat het "maar" 3k is. En qua levertijd maakt me verder ook weinig uit. Als ik mijn huidige auto langer moet rijden is dat ook geen enkel probleem, zakelijk verlengen ze hem dan gewoon een tijdje in een short lease of iets vergelijkbaars.

Dus ik wacht het rustig af en rij ergens ik de loop van volgend jaar een mooie Volvo. Mijn eerste na altijd Volkswagen gereden te hebben. Met een kleine erbij en veel ritjes naar Polen is die extra ruimte toch wel lekker.

Word alleen iets relaxter rijden die kant op en ben iets langer onderweg, maar dat is allemaal geen ramp natuurlijk.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Jeffoz Met dat iets langer onderweg zijn doel je waarschijnlijk op de vergelijking met een benzine/hybride auto. Ik spreek je zeker niet tegen, maar ik heb meerdere reviews van de P10 gezien waarin 10-80% in 16 min echt gehaald wordt (wat dus ook de fabrieksopgave is). De P6 laadt een tikkeltje trager maar de accu is ook een tikkeltje kleiner, dus komt alsnog op 16 min uit volgens fabrieksopgave en gezien de P10 reviews kan je er vanuit gaan dat de P6 het ook 'gewoon' gaat halen.

Voor mijn huidige Kia EV6 wordt 17 min aangegeven door Kia, maar dat heb ik werkelijk nog nooit gehaald, 23-25 min is wat ik vrijwel altijd op lange ritten eruit heb weten te halen. Dus ik denk dat het verlies aan reistijd met de EX60 P6 echt meer mee zal vallen dan je denkt. ;)

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Voor wie het leuk vindt wat beelden in het donker te zien van de EX60:

YouTube: Volvo EX60 P10 Ultra Night POV Drive - Amazing

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Jeffoz schreef op woensdag 9 september 2026 @ 15:09:
Vandaag de P6 besteld in Heather Bronze met de 22" velgen, geventileerde stoelen en de Pilot Assist bij de leasemaatschappij. Ben benieuwd naar de levertijd. M'n huidige contract loopt in Februari af.

Ook wel benieuwd of ik dan gewoon de P6 krijg of dat ze hem ook gaan upgraden naar een P10. Ik wilde eigenlijk die P10, maar het werd me allemaal wel erg duur, dus toch voor de P6 gegaan.
Mooi vooruitzicht!

Die upgrade naar P10 zul je niet gaan krijgen denk ik, dat was in principe alleen voor bestellingen van voor een bepaalde datum (ik dacht van voor 1 juli). Maar de P6 wordt ook vast geen straf! Bij de ‘product training’ in Zweden heeft mijn dealer zowel in de P6 als de P10 gereden en was over beide enthousiast.

Ik ben benieuwd naar de kleur in het echt. Koos je i.c.m. Heather voor het lichte of het donkere interieur?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
juwlez schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:27:
[...]

Stuur je een berichtje als het toch januari wordt? Dan weet ik bij welke dealer ik langs moet om ze van hun zooi af te helpen voor een mooi prijsje. >:)

• Jeffoz
MooDyBLueS schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:07:
@Jeffoz Met dat iets langer onderweg zijn doel je waarschijnlijk op de vergelijking met een benzine/hybride auto. Ik spreek je zeker niet tegen, maar ik heb meerdere reviews van de P10 gezien waarin 10-80% in 16 min echt gehaald wordt (wat dus ook de fabrieksopgave is). De P6 laadt een tikkeltje trager maar de accu is ook een tikkeltje kleiner, dus komt alsnog op 16 min uit volgens fabrieksopgave en gezien de P10 reviews kan je er vanuit gaan dat de P6 het ook 'gewoon' gaat halen.

Voor mijn huidige Kia EV6 wordt 17 min aangegeven door Kia, maar dat heb ik werkelijk nog nooit gehaald, 23-25 min is wat ik vrijwel altijd op lange ritten eruit heb weten te halen. Dus ik denk dat het verlies aan reistijd met de EX60 P6 echt meer mee zal vallen dan je denkt. ;)
Ik hoop het. P6 heeft wel iets minder range dan de P10 en die 22" velgen helpen natuurlijk ook niet. Maar dat snelladen maakt veel goed. We hebben ook een 6 maanden oude baby, dus ik moet sowieso al vaker stoppen, en als de auto dan zo snel weer vol zit is dat minder een probleem. Ik denk dat het meest lastige nog word het beperkt aantal laadpalen in Polen in het gebied waar ik heen moet. Ik rij altijd via het noorden van Berlijn en bij Szceszin de grens over. Er zijn best hier en daar wat palen, maar als die vol zitten dan is de eerst volgende zo weer 25 kilometer verder. Maar ik ga het ervaren en het zal verwacht ik best meevallen, ik maak me er in ieder geval niet heel druk om :)

• Jeffoz
Mga1600 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 06:34:
[...]

Mooi vooruitzicht!

Die upgrade naar P10 zul je niet gaan krijgen denk ik, dat was in principe alleen voor bestellingen van voor een bepaalde datum (ik dacht van voor 1 juli). Maar de P6 wordt ook vast geen straf! Bij de ‘product training’ in Zweden heeft mijn dealer zowel in de P6 als de P10 gereden en was over beide enthousiast.

Ik ben benieuwd naar de kleur in het echt. Koos je i.c.m. Heather voor het lichte of het donkere interieur?
Deze auto zal in geen enkele vorm een straf zijn, zeker niet als je van een VW Taigo en hiervoor een Polo af komt ;)

Ik heb de kleur gekozen en dan met het Cardemom aan de binnenkant. Dat is dat lichte beige met een deel interieur nog zwart geloof ik. Ik ben benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet, ook die bronzen kleur. Blijft toch lastig vanaf plaatjes om het echt goed te kunnen beoordelen...

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Jeffoz schreef op donderdag 10 september 2026 @ 11:14:
[...]

Deze auto zal in geen enkele vorm een straf zijn, zeker niet als je van een VW Taigo en hiervoor een Polo af komt ;)

Ik heb de kleur gekozen en dan met het Cardemom aan de binnenkant. Dat is dat lichte beige met een deel interieur nog zwart geloof ik. Ik ben benieuwd hoe dat er in de praktijk uitziet, ook die bronzen kleur. Blijft toch lastig vanaf plaatjes om het echt goed te kunnen beoordelen...
Cardamom is mooi. Ik heb het ook gekozen (in mijn geval uitgrvoerd in nappa) dan heb je een zwart interieur. Ik vind dat een mooie combinatie - heb het in een demo gezien. Het lichte interieur is ook mooi maar volgens mij niet schoon te houden…..

• Ficusforever22
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 07:05
Hier een ‘head to head’ vergelijking tussen de Zeekr 7X en de Volvo EX60;

YouTube: Volvo EX60 vs Zeekr 7X: The 70km WLTP Range Lie?

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Ficusforever22 schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:43:
Hier een ‘head to head’ vergelijking tussen de Zeekr 7X en de Volvo EX60;

YouTube: Volvo EX60 vs Zeekr 7X: The 70km WLTP Range Lie?
Wat niet meegewogen wordt is het feit dat Zeekr (in NL) nog geen echte hands-on dealers heeft. Ook de Zeekr is kennelijk een fijne auto maar het ontbreken van een dealer in de buurt (ma 30 km) betekent voor mij persoonlijk een no-go

[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 12-09-2026 07:33 ]

• lmvoo
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-09 09:06
Gisteren even wezen kijken bij Volvo op Wheels Marienwaerdt, waar de EX60 Cross Country wordt getoond! Toch wel leuke kleur dat Frost Green. Moet zeggen dat het interieur me ook verraste, ik dacht dat de stoelbekleding meer textiel was eigenlijk. Weer eens wat anders dat blauw ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hnGC47TfnTv601NjUmZcG9YTbM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eAbZtzVaMxBAo5K6wgKeR0k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2fMeReuIPqcqrtf-JBdBrNVQRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lV4CpLL07b5WTxMU8qcsuYmF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvFpYLvgrqAhzfgk38gDw5feQGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5B0fmyCywbLzMF7f8ODtKZZh.jpg?f=fotoalbum_large

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:09
Mga1600 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 15:21:
[...]

Wat niet meegewogen wordt is het feit dat Zeekr (in NL) nog geen echte hands-on dealers heeft. Ook de Zeekr is kennelijk een fijne auto maar het ontbreken van een dealer in de buurt (ma 30 km) betekent voor mij persoonlijk een no-go
Waarom eigenlijk? Hoe vaak moet je naar de dealer met een nieuwe auto?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien twee keer per jaar? Tenzij je hardnekkige problemen hebt. Maar de keren dat je naar een dealer moet is eentje in de buurt het verschil tussen een half uurtje eerder naar huis gaan vanaf werk of een hele dag vrij moeten nemen.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Ik heb het niet over die paar servicebeurten, daarvoor maakt het inderdaad niet veel uit, maar wel over advies en informatie van achter de schermen bij aankoop en bij inruil, zoals een goede raad ‘om maar even te wachten’ met bestellen want er komt een facelift aan. Of, toen ik om persoonlijke omstandigheden, ter vervanging van mijn electrische C40 naar een nieuwe hybride XC60 in gesprek was, ik een lijst in mijn handen gedrukt kreeg van ex-ANWB auto’s die minder dan 6 maanden oud waren en die met een giga-korting werden aangeboden (15.000 euro af van de nieuwprijs met een km stand van nog geen 6000 en toch volledige garantie). “Als er wat voor je bij is laten we we die wel even op zicht komen” . Zo is het gekomen. Of bij een andere auto in het verleden waarbij ik aarzelde je aarzelt over merk of type banden: “ geen punt, we zetten wel even een paar wielen van die andere auto onder de jouwe - dan kun je even testen voor je beslist”. En zo zijn er nog veel meer momenten en dingen geweest die mij persoonlijk de overtuiging geven dat een contact met een echt mens bij een echte dealer me meer aanspreekt dan een willekeurig iemand in - zoals Zeekr het noemt - een winkel die alleen maar eennorder registreert

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

lmvoo schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 08:47:
Gisteren even wezen kijken bij Volvo op Wheels Marienwaerdt, waar de EX60 Cross Country wordt getoond! Toch wel leuke kleur dat Frost Green. Moet zeggen dat het interieur me ook verraste, ik dacht dat de stoelbekleding meer textiel was eigenlijk. Weer eens wat anders dat blauw ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Stoer ding! Maar ik vind de ‘gewone’,denk ik mooier.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:09
Mga1600 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:23:
Ik heb het niet over die paar servicebeurten, daarvoor maakt het inderdaad niet veel uit, maar wel over advies en informatie van achter de schermen bij aankoop en bij inruil, zoals een goede raad ‘om maar even te wachten’ met bestellen want er komt een facelift aan. Of, toen ik om persoonlijke omstandigheden, ter vervanging van mijn electrische C40 naar een nieuwe hybride XC60 in gesprek was, ik een lijst in mijn handen gedrukt kreeg van ex-ANWB auto’s die minder dan 6 maanden oud waren en die met een giga-korting werden aangeboden (15.000 euro af van de nieuwprijs met een km stand van nog geen 6000 en toch volledige garantie). “Als er wat voor je bij is laten we we die wel even op zicht komen” . Zo is het gekomen. Of bij een andere auto in het verleden waarbij ik aarzelde je aarzelt overschrijding merk of type banden: “ geen punt, we zetten wel even een paar wielen van die andere auto onder de jouwe - dan kun je even testen voor je beslist”. En zo zijn er nog veel meer momenten en dingen geweest die mij persoonlijk de overtuiging geven dat een contact met een echt mens bij een echte dealer me meer aanspreekt dan een willekeurig iemand in - zoals Zeekr het noemt - een winkel die alleen maar eennorder registreert
Die service betaal je dan ook royaal voor bij de dealer, zeker als je elke paar jaar een nieuwe auto koopt..

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Bobmeister schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 18:27:
[...]

Die service betaal je dan ook royaal voor bij de dealer, zeker als je elke paar jaar een nieuwe auto koopt..
Natuurlijk …. Gratis bestaat niet… maar als particulier een auto moeten bestellen bij een veraf gelegen ‘winkel’ of nog erger online geeft mij verkeerde gevoelens. Auto’s kopen is ook emotie en daar is een enthousiaste dealer beter in dan een ‘chatbot’ of iets dergelijks.

Ik denk dat ik niet de enige ben gezien het feit dat bijvoorbeeld lynk & co en. Polestar nu bij Volvo dealers aan de man worden gebracht omdat online verkoop achterbleef bij de verwachtingen.

Trouwens: ik had even de configurator van de Zeekr doorlopen en dan schrik ik van de prijzen van de opties (trekhaak 1700 euro om maar wat te noemen).

• Tommie12
Mga1600 schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:23:
[...]

Natuurlijk …. Gratis bestaat niet… maar als particulier een auto moeten bestellen bij een veraf gelegen ‘winkel’ of nog erger online geeft mij verkeerde gevoelens. Auto’s kopen is ook emotie en daar is een enthousiaste dealer beter in dan een ‘chatbot’ of iets dergelijks.

Ik denk dat ik niet de enige ben gezien het feit dat bijvoorbeeld lynk & co en. Polestar nu bij Volvo dealers aan de man worden gebracht omdat online verkoop achterbleef bij de verwachtingen.

Trouwens: ik had even de configurator van de Zeekr doorlopen en dan schrik ik van de prijzen van de opties (trekhaak 1700 euro om maar wat te noemen).
Ja en nee…

Bij mijn vorige firmawagen vroeg ik aan de BMW en VOLVO dealer een offerte voor een auto op basis van een bepaalde config en met de vraag of er nog interessante paketten waren die ik gemist had. Van de Volvo dealer kreeg ik 2 offertes met een paar voorbeelden zodat ik kon kijken of die in mijn budget pasten.

De BMW verkoper wou dat enkel doen als ik langs kwam, maar daar had ik in de week geen tijd voor, en hij niet ‘s avonds of in het weekend. Dus toch aangedrongen, en hij wou niet. Hij wou de configuratie perfect ‘bij mijn persoonlijkheid’ doen aansluiten. Als mijn persoonlijkheid afhangt van een stel velgen of een chrome delete.

Ik kon die auto’s al bekijken en proefrijden omdat mijn collega’s zoiets hadden, dus is die auto besteld zonder slechte koffie en fake praat van de verkoper…. Ik ga echt niet graag naar die glazen paleizen.

• Amedee7
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:20
Is deze video met tips hier al gepost?

YouTube: Volvo EX60 Tips and Tricks

Voor mij was het vooral interessant om te weten dat er een mogelijkheid is om de laadkabel los te maken, als deze na het laden vergrendeld zou blijven.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Na lang twijfelen over de kleur (wordt het Aurora of Forest of Onyx? ) die de een week of 6 geleden bestelde P10 moet gaan krijgen is de keuze nu eindelijk definitief gevallen op Aurora Silver met zwart nappa interieur, donkere ramen en de zwarte 21” 6 spaaks wielen. Tussen het zilver en de zwarte accenten zit veel contrast wat het totaal levendig maakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xc9YlXthrtc6PuYiIa0KMOcIpdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nlvRZNPQgtWw04oaIYYNs3s8.jpg?f=fotoalbum_large

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Over levertijd en vertragingen heeft de dealer ook geen echte inzichten. Volgens hem heeft de vertraging te maken met de beperkte snelheid waarmee de megacastings gemaakt kunnen worden op dit moment. Hij had het over een stuk of 50 door zijn vestiging bestelde EX60’s die nog geen planningsdatum vanuit Zweden hebben gekregen en de levertijd van de orders die wel al geprocessed zijn zijn de data inderdaad verschoven. Een deel staat nu op week 51-52-53 en een ander deel in januari. Ze hebben het druk met klanten informeren.

Er zijn in Zweden en Duitsland een handvol klantenauto’s geleverd, maar dat was vooral een PR activiteit, nog geen normale afleveringen.

De dealer wacht zelf ook nog met smart op de tweede demo..De eerste is dagelijks druk ingezet voor proefritten, de tweede is voor de showroom, maar ook die heeft vertraging.

Positief is dat de demo die al weken proefrijdt en op,zijn staart wordt getrapt nog geen steek heeft laten vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mga1600 op 14-09-2026 18:46 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mga1600 schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:13:

Positief is dat de demo die al weken proefrijdt en op,zijn staart wordt getrapt nog geen steek heeft laten vallen.
n=1, want er zijn legio meldingen in dit topic over uitvallende schermen met name. Ik heb zelf in een auto gereden waarbij de hele ACC/autopilot of hoe het ook mag heten niet werkte. En Apple CarPlay zit er voorlopig nog niet in, moet nog middels een software update komen.

En dan heb ik het nog niet gehad over de vrij belabberde historie van Volvo met letterlijk elk EX-model tot op heden omtrent software bugs.

Ik wil niet al te negatief klinken, want enerzijds heb ik ook zoiets van: laat Volvo maar bewijzen dat ze het nu wel op orde hebben. Maar ik zou niet al te hoog van de toren blazen dat die ene auto bij die ene dealer rock solid is gebleken. En tuurlijk, dat zijn over het algemeen over relatief kleine issues, soms wel heel vervelend (als een scherm uitvalt bijv), maar toch.

• mallekrummel
MooDyBLueS schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:53:
[...]

n=1, want er zijn legio meldingen in dit topic over uitvallende schermen met name.
Het woord legio betekent talloos, talrijk of ontzettend veel.

Ik volg dit topic al vanaf de start maar kan mij die talloze uitvallende schermen niet herinneren, help me ff? Het lijkt er toch echt op dat Volvo met de EX60 een redelijk probleemloze auto heeft ontwikkeld!

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

MooDyBLueS schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:53:
[...]

n=1, want er zijn legio meldingen in dit topic over uitvallende schermen met name. Ik heb zelf in een auto gereden waarbij de hele ACC/autopilot of hoe het ook mag heten niet werkte. En Apple CarPlay zit er voorlopig nog niet in, moet nog middels een software update komen.

En dan heb ik het nog niet gehad over de vrij belabberde historie van Volvo met letterlijk elk EX-model tot op heden omtrent software bugs.

Ik wil niet al te negatief klinken, want enerzijds heb ik ook zoiets van: laat Volvo maar bewijzen dat ze het nu wel op orde hebben. Maar ik zou niet al te hoog van de toren blazen dat die ene auto bij die ene dealer rock solid is gebleken. En tuurlijk, dat zijn over het algemeen over relatief kleine issues, soms wel heel vervelend (als een scherm uitvalt bijv), maar toch.
CarPlay introductie was destijds bij de P8 ook al een steeds uitgesteld dingetje. Had niet met techniek te maken maar met Apple die dwarslag in aartsrivaal Google te raken. En dat had weer te maken met het feit dat Apple eerder ook in de race was geweest voor een volledig besturingssysteem voor auto’s te maken .

Overigens zie ik de meerwaarde van CarPlay niet in een AAOS auto. Ik gebruik het echt nooit in mijn Volvo, wel in huurauto’s om Google Maps en Spotify en dergelijke ‘ in beeld te krijgen’

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

mallekrummel schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:47:
[...]

Ik volg dit topic al vanaf de start maar kan mij die talloze uitvallende schermen niet herinneren, help me ff? Het lijkt er toch echt op dat Volvo met de EX60 een redelijk probleemloze auto heeft ontwikkeld!
Eens! In geen enkele YouTube test zit ik iets over bugs. Maar het is waar dat de voorgeschiedenis met de EX90 niet briljant is.

En eerlijk is eerlijk: ik heb een XC40P8 als pionier- AAOS auto gehad, daarna een C40 Twin en nu een XC60 en nog nooit een serieus probleem gehad. Wel was het in het prille begin lang wachten op nog ontbrekende functionaliteit

• RangedNeedles
  • Niet online
Mga1600 schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:29:
[...]
Overigens zie ik de meerwaarde van CarPlay niet in een AAOS auto. Ik gebruik het echt nooit in mijn Volvo, wel in huurauto’s om Google Maps en Spotify en dergelijke ‘ in beeld te krijgen’
Goh, de UI van Apple Maps is toch echt veel duidelijker en cleaner dan die van Google. Ook, als je handsfree een bericht wilt sturen, werkt dat dan ook zonder CarPlay? En echt veel zin om mijn hele contactenlijst met Google te delen heb ik niet.

• michaelvo
RangedNeedles schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:54:
[...]

Goh, de UI van Apple Maps is toch echt veel duidelijker en cleaner dan die van Google.
Probeer meningen en feiten te scheiden. Ik vind Google Maps juist duidelijker dan Apple Maps.
Ook, als je handsfree een bericht wilt sturen, werkt dat dan ook zonder CarPlay? En echt veel zin om mijn hele contactenlijst met Google te delen heb ik niet.
Nee dat werkt niet. AAOS ondersteunt bijvoorbeeld nog geen Whatsapp.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:37
mallekrummel schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:47:
[...]

Het lijkt me erg voorbarig om nu al te spreken over een “redelijk probleemloze auto” als er in dit topic nog geen enkele auto geleverd is laat staan ervaringen zijn van meerdere maanden. Ook buiten dit topic zijn er nog niet of nauwelijks ervaringen te lezen omdat er nog amper iets is uitgeleverd.

Uiteraard hoop ik ook dat de EX60 grotendeels probleemloos gaat zijn, maar daar zullen we pas op zijn vroegst in Q2 2027 iets over kunnen zeggen.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

RangedNeedles schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:54:
[...]

Goh, de UI van Apple Maps is toch echt veel duidelijker en cleaner dan die van Google. Ook, als je handsfree een bericht wilt sturen, werkt dat dan ook zonder CarPlay? En echt veel zin om mijn hele contactenlijst met Google te delen heb ik niet.
Ik ben met mijn iPhone en mij iPad etc. echt wel een Apple- fan maar niet voor gebruik in de auto .

Google maps is geïntegreerd met de auto, geeft suggesties en keuzes om te gaan laden afhankelijk van route en soc waarbij je ook aan kunt geven dat je pas thuis gaat laden als dat in bereik lig. Kom je in de buurt van een aan de route toegevoegde snellader wordt de accu automatisch gepreconditioneerd tijdens de rit, Maar GM is ook geïntegreerd met Gemini wat een heel andere dimensie geeft aan het invoeren van een route .

Gisteren in mijn xc60 met Gemini het volgende gevraagd en gekregen: vraag: “ik moet om 3 uur in Groningen zijn ergens op de Grote Markt voor een afspraak. Ik heb nog geen locatie. Ik moet daar ergens parkeren en ik zoek een nabijgelegen café of restaurant voor een rustig gesprek. Wat raad je aan en hoe laat moet ik hier vertrekken”?

En dan het antwoord luid en duidelijk; “parkeren is gemakkelijk er is een parkeergarage op 50 m afstand van de Grote markt , voor een rustige gesprek is xxxxx een goede locatie en het ligt ook bijna aan de Grote Markt dus vlak bij de parkeergarage. De rijtijd is ca 1h 40 minuten volgens Google maps zodat een vertrektijd van xxxx aan te bevelen is. Zal ik de route naar de parkeergarage naar Google maps sturen?. En dan na het verlaten van de parkeergarage linksaf lopen en dan schuin oversteken tot xxxxxx.( café). De loopafstand is ca. 3 minuten

En als je de nou ook nog eens met een EV zou zijn zou je ook nog de vraag kunnen krijgen of een laadstop moet worden ingepland als je aangeeft dat je na die bespreking weer naar huis wilt (en de totale afstand dan buiten de resterende range zou vallen. En je kunt ook nog vragen naar de kW kosten op diverse locaties . Allemaal zonder een interface aan te raken.

Ander voorbeeld in mijn xc60. We reden dit weekend in België - niet ver van de grens- en waren op weg naar huis. We wilden profiteren van de lagere benzine prijzen daar, maar we zaten op voor ons totaal onbekend terrein. . Dan kun je Gemini vragen te optimaliseren voor evt. omrij kilometers en brandstofprijzen per pompstation en vervolgens de route aan te passen. Werkt perfect Ik vind Gemini en Google maps zo in combinatie echt briljant

Allemaal zonder je handen van het stuur of je ogen van de weg te moeten halen.

Voor mij geen CarPlay nodig.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Mga1600 Daar verschillen de mening dus. En dat is prima! Ik heb het juist absoluut niet op Google, de reden dat de helft van de nieuwe auto's allemaal van Google geïntegreerde systemen voorzien zijn is omdat het de fabrikanten niks kost en eerlijk is eerlijk het zijn goed werkende systemen in de basis, met een Play Store meestal. Zo is het dus voor de fabrikant win-win, want het kost ze niks om aan te schaffen of zelf te ontwikkelen, ze hoeven iets alleen te integreren wat dus veel minder ontwikkelingstijd en -geld kost. Maar voor ons als consument is het een win-lose situatie want het systeem werkt weliswaar naar behoren, maar je bent als consument het product. Voor niks gaat de zon op. Net als recentelijk in het nieuws is geweest dat oa LG en veel andere tv-fabrikanten je afluisteren/-kijken en al die data verzamelen, verklaart direct waarom een LG OLED soms wel 30-40% goedkoper is dan een Sony OLED die dat geintje niet doet en zelfs een "Basic TV" optie bij het installeren geeft die volledig internetloos blijft.

Ja, veel mensen zal het niks boeien en zullen dooddoeners erin gooien zoals "ik heb toch niks te verbergen". Maar ik ben er principieel op tegen. Nergens zullen ze perfect zijn, maar Apple CarPlay is iets waarmee ik zelf grotendeels alles in eigen hand hou en Apple heeft om het maar zo te zeggen de minst slechte track record op privacy gebied. Ook de verschillen tussen Apple CarPlay en Android Auto zijn meermaals onderzocht en het verschil in data die verzonden wordt is gigantisch. Komt bij dat ik Apple Maps zelf ook gewoon een zeer fijne interface vind en voor navigeren beter dan Google Maps. Paar jaar geleden was ik nog niet volledig over en gebruikte ik op vakantie Google Maps maar die heeft mij in een verkeersfuik van 2,5 uur gestuurd als omleiding zelfs (in Noorwegen) waardoor ik die hele 2,5 uur terug moest rijden. Ik vergeleek nog met Apple Maps en die ga een totaal andere route aan, eentje die ik op dat moment niet vertrouwde maar toen ik terug moest rijden omdat Google Maps me verkeerd gestuurd had, ben ik Apple Maps gaan gebruiken en die was de rest van de vakantie perfect. Daarna nog een paar keer met Google Maps verkeerde routes gekregen en sindsdien helemaal over. Google is alleen nog in POI's beter, maar navigeren vertrouw ik het al niet eens meer, want als je als zo'n groot bedrijf wat tig keer meer data verzamelt zo'n giga fout kan begaan qua routering (meerdere keren), dan is wel duidelijk dat die data niet primair ter verbetering van het product gebruikt wordt.

Goed, ik wil het niet teveel een anti-Google post van maken want ik zou de auto vanwege z'n ingebouwde Google software er ook niet op laten staan, maar ik zou wel het minimaal noodzakelijk ervan gebruiken, kijken waar ik zoveel mogelijk uit kan schakelen qua dataverzameling en verder voornamelijk Apple Maps (CarPlay) gebruiken. En ja, dan heb ik geen aankomst SoC maar dat heb ik nu ook niet en dat mis ik ook niet. Hadden we in benzine/hybride auto's ook nooit en heel eerlijk: met mijn 77 kWh EV6 heb ik er nooit behoefte aan gehad, op het begin ben je uiteraard aan het kijken hoe ver je kan komen en is het een beetje uitproberen, maar zodra je je auto kent kan je het prima inschatten. En voor hele lange afstanden (lees: de rit voor vakantie of een weekendje weg) gebruik ik ABRP om te plannen, die is bizar accuraat. En kan middels Apple CarPlay en een OBDII dongle ook real-time data uitlezen en opnieuw routeren indien nodig.

Nogmaals: zoveel mensen zoveel wensen en dat er genoeg mensen zijn die de volledige Google integratie superfijn vinden is prima natuurlijk, totaal geen waarde oordeel. Maar ik verwacht het omgekeerde ook: dat als iemand zegt Apple CarPlay te willen gebruiken dat dat niet weggewuifd moet worden met als argument dat het geïntegreerde systeem beter/goed genoeg/fijner of wat dan ook zou zijn. Als iemand CarPlay wil gebruiken dan moet dat diens keuze zijn. En Volvo geeft niet voor niks aan dat dit op de EX60 geleverd gaat worden, want er zijn genoeg mensen die dit willen.

Idem bij de iX3 met een meer zelf ontwikkeld OS met Here Maps en Alexa integraties en een app store: ook daar is Apple CarPlay én Android Auto gewoon mogelijk en hebben ze zelfs actief moeite gedaan om daar een goede integratie mee te maken ipv alleen maar een schermpje over het infotainmentscherm. Dit integraties worden niet gedaan omdat het onzin is of niemand er naar vraagt, integendeel zelfs.

• mallekrummel
Franciesco schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:46:
[...]

Het lijkt me erg voorbarig om nu al te spreken over een “redelijk probleemloze auto” als er in dit topic nog geen enkele auto geleverd is laat staan ervaringen zijn van meerdere maanden. Ook buiten dit topic zijn er nog niet of nauwelijks ervaringen te lezen omdat er nog amper iets is uitgeleverd.

Uiteraard hoop ik ook dat de EX60 grotendeels probleemloos gaat zijn, maar daar zullen we pas op zijn vroegst in Q2 2027 iets over kunnen zeggen.
Daarom schreef ik dus ook "het lijkt er op"

Op de officiële facebook groep staat trouwens een review van iemand die 10 weken en 7000km ervaring heeft inmiddels, ook daarin ziet het er echt wel probleemloos uit.

• MooDyBLueS
  • Niet online
mallekrummel schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:15:
[...]

Daarom schreef ik dus ook "het lijkt er op"

Op de officiële facebook groep staat trouwens een review van iemand die 10 weken en 7000km ervaring heeft inmiddels, ook daarin ziet het er echt wel probleemloos uit.
Alsnog kan je over een paar leveringen niks zeggen. Wat vaak ook het geval is, is dat de eerste paar leveringen meer quality control checks hebben dan de latere die massaal van de band rollen en massaal naar dealers gestuurd worden en aan klanten geleverd worden. Dat wordt bewust gedaan omdat Volvo natuurlijk niet wil dat er bij die eerste handvol die in Zweden afgeleverd zijn gelijk al een probleempje de kop op zou steken. Als toevallig alle 5 hetzelfde (kleine) probleem ervaren, dan wordt dat natuurlijk wereldnieuws omdat er zoveel aandacht uitgaat naar de auto omdat hij net nieuw is. Dus dat moet je je ook realiseren, deze geleverde auto's zijn meer gecheckt dan de latere auto's zullen zijn, die worden per batch gecheckt volgens een meer geautomatiseerd proces ipv handmatig achteraf (dat gebeurt dan vaak nog puur als random check een enkele keer).

Wil niet zeggen dat de grote aantallen leveringen straks per definitie problemen hebben, absoluut niet. Maar het wil wel zeggen dat je niet veel kan afleiden aan wat er nu geleverd is aan klanten. Het blijft een kwestie van afwachten.

En het is een feit dat diverse dealers met, weliswaar kleine, issues te maken hebben gehad met hun demo. En het is eveneens een feit dat de EX90, ES90, EX30, dus alle recente EV's, allemaal met de eerste lichtingen letterlijk vol met softwareproblemen zaten, daar kan je niet omheen. En ook dat wil zeker niet zeggen dat het met de EX60 ook zo gaat zijn, maar wederom: het zal zich moeten bewijzen zodra de leveringen en eerste NL/BE/DE/etc ervaringen zich gaan vormgeven.

Vooraf gezegd is het helaas zo dat Volvo niet de beste track record heeft en de hier en daar probleempjes met de demo auto's helpen daar niet aan bij om dat op te schonen. En ja, voor zover mij bekend is zijn alle softwareproblemen met de eerdere EV's die ik noemde allemaal opgelost, dus dat is goed, maar toch zou het wel erg jammer zijn als Volvo weer dezelfde fout begaat. En dat is puur wat ik de hele tijd wil aangeven. Dat jij of een ander willekeurig persoon in dit topic wel een goede proefrit ervaring heeft gehad en dat die ene van max 10 mensen die een levering hebben gehad er tot nu toe erg tevreden over is, is allemaal fijn, maar zegt nog niks, daar kan je niks uit afleiden. Lang verhaal kort: we moeten collectief de grote leveringen afwachten zoals anderen ook al aangeven. Vooraf aangeven dat het meevalt is alleen maar Volvo in bescherming nemen terwijl hun track record het tegendeel bewijst. En ja, ik zie ook graag dat Volvo met de EX60 aantoont dat ze het eindelijk geleerd hebben, maar dat zou wel 4 auto's nodig gehad hebben en juist daarom zit er niks anders op dan afwachten.

• mallekrummel
Je maakt volgens mij een denkfout. Het zijn software gedreven auto's, dus als de basis niet in orde is komt dat direct naar voren. Je kunt als fabrikant niet een paar duizend test en demo auto's zonder problemen produceren en daarna plots productie modellen met veel software problemen. Verder; volgens mij zit de ES90 helemaal niet vol software problemen, als ik me vergis graag meer info. Ik ben de laatste om te ontkennen dat er bij Volvo stevige software problemen zijn geweest maar nogmaals, er lijkt met de ES90 en EX60 een verandering ingezet te zijn. Overigens ook met de laatste updates voor de EX30 en EX90.

• MooDyBLueS
  • Niet online
mallekrummel schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 16:19:
Je maakt volgens mij een denkfout. Het zijn software gedreven auto's, dus als de basis niet in orde is komt dat direct naar voren. Je kunt als fabrikant niet een paar duizend test en demo auto's zonder problemen produceren en daarna plots productie modellen met veel software problemen. Verder; volgens mij zit de ES90 helemaal niet vol software problemen, als ik me vergis graag meer info. Ik ben de laatste om te ontkennen dat er bij Volvo stevige software problemen zijn geweest maar nogmaals, er lijkt met de ES90 en EX60 een verandering ingezet te zijn. Overigens ook met de laatste updates voor de EX30 en EX90.
De ES90 valt er inderdaad niet onder, wel de EX30 en EX90, dat was een fout van mij. Neemt niet weg dat met software absoluut niet zo is dat het continu aan het licht komt, dat is toch echt een denkfout van jouw kant. Software kan instabiel zijn of onder bepaalde omstandigheden meer problemen opleveren dan andere omstandigheden. Het is absoluut niet zo dat letterlijk elke EX90 (bijv) dan exact dat ene probleem op elk moment heeft.

En het enige wat ik verder ook zeg is "we moeten afwachten" want de EX60 heeft wéér een nieuw systeem (HuginCore/SPA3) en dat doen ze natuurlijk met het idee om niet meer dezelfde fout te maken als sommige eerdere modellen, maar feit is dat niemand daar nog wat over kan roepen want meer dan 5-10 klantenauto's rijden er niet rond. En het feit dat bepaalde features er nog niet inzitten, geeft wel aan dat niet alles in de ontwikkeling op tijd gelukt is. En positief bekeken betekent dat hopelijk dat ze gefocust hebben op stabiliteit en problemen eruit halen, maar negatief bekeken zou dat hebben kunnen betekenen dat ze mogelijk nog steeds problemen hebben om bepaalde features geïntegreerd te krijgen.

Ik ben neutraal kritisch hierin, ik zit hier niet om Volvo af te kraken, ik hoop oprecht op een hele positieve introductie bij de massa, daar is iedereen bij gebaat, tegelijkertijd kan niemand nu al in de bres springen voor Volvo. Kortom: we moeten afwachten.

• HKBau
Mga1600 schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:13:
Over levertijd en vertragingen heeft de dealer ook geen echte inzichten. Volgens hem heeft de vertraging te maken met de beperkte snelheid waarmee de megacastings gemaakt kunnen worden op dit moment. Hij had het over een stuk of 50 door zijn vestiging bestelde EX60’s die nog geen planningsdatum vanuit Zweden hebben gekregen en de levertijd van de orders die wel al geprocessed zijn zijn de data inderdaad verschoven. Een deel staat nu op week 51-52-53 en een ander deel in januari. Ze hebben het druk met klanten informeren.

Er zijn in Zweden en Duitsland een handvol klantenauto’s geleverd, maar dat was vooral een PR activiteit, nog geen normale afleveringen.

De dealer wacht zelf ook nog met smart op de tweede demo..De eerste is dagelijks druk ingezet voor proefritten, de tweede is voor de showroom, maar ook die heeft vertraging.

Zou erg zijn als ze problemen hebben met de megacasting. Lijkt mij niet zo snel opgelost.

Ten opzichte van bericht van laatste week van de dealer is de verwachtte leverdatum van mijn bestelling verschoven van week 44 naar nu week 47 :( . Blijft maar opschuiven.

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:47
HKBau schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:27:
[...]

Zou erg zijn als ze problemen hebben met de megacasting. Lijkt mij niet zo snel opgelost.

Ten opzichte van bericht van laatste week van de dealer is de verwachtte leverdatum van mijn bestelling verschoven van week 44 naar nu week 47 :( . Blijft maar opschuiven.
Ook hier in BE gisteren bericht ontvangen dat de verwachte levertijd is opgelopen naar 28 januari. Is denk ik al de 4e keer dat deze is opgeschoven, soms naar voren en nu ineens zo veel later. In april besteld en levering zou toen oktober zijn, dan eind nov, eind dec, begin dec en nu eind jan 8)7

• Zilversmid
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:36

Zilversmid

Volvo EX60 P10 Plus

Helaas bij mij (NL) ook extra vertraging, van midden oktober naar begin november en nu staat levering aan dealer gepland op 3 december 2026, waarna ze nog zo'n 2 weken nodig hebben voor uitlevering. Wordt dus erg spannend of rijden dit jaar nog gehaald wordt....

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:40
tn-fr schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:34:
[...]

Ook hier in BE gisteren bericht ontvangen dat de verwachte levertijd is opgelopen naar 28 januari. Is denk ik al de 4e keer dat deze is opgeschoven, soms naar voren en nu ineens zo veel later. In april besteld en levering zou toen oktober zijn, dan eind nov, eind dec, begin dec en nu eind jan 8)7
Wanneer heb je hem besteld?

Prive of lease?

• tn-fr
ymaenhout schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:51:
[...]

Wanneer heb je hem besteld?

Prive of lease?
2 april, business lease via Ayvens. Ik vraag nog maar eens andere offertes op met hopelijk kortere levertijden.

• Rudi L
Mijn dealer heeft me net gebeld: de mijne zou 11 januari geleverd worden. Besteld 5 juni als P6 met levering week 51. Daarna overgezet naar P10 met levering begin december. Nu dus 11 januari. Hopelijk geen verdere vertraging. De mijne was zijn eerste bestelling en tot nu de enige met een levertijd. Al zijn latere bestellingen hebben nog geen datum.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je bestelde leaseauto onverwacht na 1 januari geregistreerd wordt in verband met een veranderende bijtelling regelingen.

Ik heb mijn auto privé besteld per ca. 1/8 met de mededeling dat ik ‘m zeker niet voor januari wil hebben , maar dat lijkt nu dus sowieso veel later te worden. Ik kan daar in mijn situatie niet wakker van liggen eerlijk gezegd.

Maar wat hef wat ongrijpbaar maakt is wat mijn dealer zei (zie eerder): dat van heel veel bestelde EX60 nog geen productie datum is teruggekoppeld. De configurator spreekt (nog steeds) van 5-6 maanden levertijd voor een P10 en 9-10 maanden voor een P12. Dat laatste is een hele bevalling……

Maar in mijn geval zou dat dus 1/8 + 6 maanden zijn = 1/2 maar gezien de berichten hier over tot januari uitgestelde leveringen heb ik daar eerlijk gezegd vraagtekens bij.

Zijn er überhaupt al mensen die een (nieuwe) leverdatum voor een bestelde P12 teruggekoppeld hebben gekregen? De reden dat ik dat vraag is dat er wat veranderingen in mijn situatie aankomen waardoor de extra range van de P12 aantrekkelijk zou zijn. Maar als ik hetbzo inschat zou het zomaar ook juni kunnen worden dus als ik zou omzetten en dat is wel erg ver weg.

[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 16-09-2026 18:15 ]

• Frank53
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:26
Het meest vervelende is dat Volvo (de fabriek) niet communiceert, zeer klantonvriendelijk.

• Rudi L
Mga1600 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:06:
Kan me voorstellen dat het erg vervelend is als je bestelde leaseauto onverwacht na 1 januari geregistreerd wordt in verband met een veranderende bijtelling regelingen.

Ik heb mijn auto privé besteld per ca. 1/8 met de mededeling dat ik ‘m zeker niet voor januari wil hebben , maar dat lijkt nu dus sowieso veel later te worden. Ik kan daar in mijn situatie niet wakker van liggen eerlijk gezegd.

Maar wat hef wat ongrijpbaar maakt is wat mijn dealer zei (zie eerder): dat van heel veel bestelde EX60 nog geen productie datum is teruggekoppeld. De configurator spreekt (nog steeds) van 5-6 maanden levertijd voor een P10 en 9-10 maanden voor een P12. Dat laatste is een hele bevalling……

Maar in mijn geval zou dat dus 1/8 + 6 maanden zijn = 1/2 maar gezien de berichten hier over tot januari uitgestelde leveringen heb ik daar eerlijk gezegd vraagtekens bij.

Zijn er überhaupt al mensen die een (nieuwe) leverdatum voor een bestelde P12 teruggekoppeld hebben gekregen? De reden dat ik dat vraag is dat er wat veranderingen in mijn situatie aankomen waardoor de extra range van de P12 aantrekkelijk zou zijn. Maar als ik hetbzo inschat zou het zomaar ook juni kunnen worden dus als ik zou omzetten en dat is wel erg ver weg.
Ik heb hem ook privé gekocht. Maar om de afgesproken inruilprijs voor mijn huidige auto te behouden moet ik hem begin december inleveren. Dus een dikke maand zonder.

• HKBau
Frank53 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:36:
Het meest vervelende is dat Volvo (de fabriek) niet communiceert, zeer klantonvriendelijk.
Ja dat is het meest vervelende. Ik ben diegene die altijd met de dealer belt om te vragen om een update dat de auto binnenkomt.
Denk overigens dat Volvo (de fabriek) het niet goed zou kunnen doen. Als ze de daadwerkelijke oorzaken communiceren dan is het een marketing nachtmerrie. Geven ze een smoes van succes dan is het ook niet goed.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

HKBau schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:29:
[...]

Ja dat is het meest vervelende. Ik ben diegene die altijd met de dealer belt om te vragen om een update dat de auto binnenkomt.
Denk overigens dat Volvo (de fabriek) het niet goed zou kunnen doen. Als ze de daadwerkelijke oorzaken communiceren dan is het een marketing nachtmerrie. Geven ze een smoes van succes dan is het ook niet goed.
Ik heb vroeger in de industrie gewerkt en ben heel vaak betrokken geweest bij grote industriële nieuwbouwprojecten. Ik weet dat er bij de commissioning van nieuw systemen bijna altijd wel verrassingen zijn. .

Even aannemend dat het inderdaad draait om het niet snel genoeg kunnen maken van de megacasts, kan ik me voorstellen hoe de situatie daar nu is: mensen van de toeleverancier die 18 uur per dag aan de apparatuur hun best doen terwijl Iedereen op de vingers kijkt en hen dreigt met boetes etc. Dagelijkse voortgangsbespreking terwijl ergens bij de toeleverancier nog hard wordt gerekend en getekend aan modificaties. De gebruikelijke paniek. Maar …. er komt een moment dat er licht aan het eind van de tunnel brandt en dan komen er wel concrete mededelingen vermoed ik.

Vanuit ons als eindafnemer de boel extra onder druk zetten zal niets oplossen in een fysiek proces (en als het langere wachten niet kan zullen die paar eventuele gecancelde orders vanuit Nederland - waar die bijtelling een rol speelt - zal ook niet echt verschil maken .

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rudi L schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb hem ook privé gekocht. Maar om de afgesproken inruilprijs voor mijn huidige auto te behouden moet ik hem begin december inleveren. Dus een dikke maand zonder.
Is dit niet bespreekbaar? Ervan uitgaande dat je een redelijk recente auto rijdt (enkele jaren oud) schrijven die zeg even met €500/mnd af, dus 1 maand later inleveren en €500 van de prijs af lijkt me toch niet meer dan normaal om onderling af te spreken?

Sterker nog: ik vind het eigenlijk een hele rare gang van zaken. Want ik heb zowel bij Volvo als BMW de inruil voor mijn Kia gevraagd en die stemmen ze af op de verwachte levertijd inderdaad, maar daaruit bleek ook dat Volvo al €1000 lager zat dan BMW omdat laatstgenoemde in 3-4 mnd kan leveren en de EX60 nog onduidelijk is, de Volvo dealer zei ook: wij nemen het risico met de inruilwaarde maar omdat dat nog verder weg is zal je niet de hoofdprijs krijgen. Hij zei ook dat als ik een occasion EX40 bijv. zou kopen dat de inruil hoger is. En dit ligt ook in lijn met eerdere auto's die ik gekocht heb.

Mocht dit vanuit je dealer komen en dus niet omdat jij zelf deze afspraak om wat voor reden dan ook gemaakt hebt, dan zou ik toch echt even teruggaan naar de dealer. Want hoe ga je een volle maand overbruggen? Lijkt mij dat tenzij je echt een maand zonder auto kan dat alle kosten die je moet gaan maken aan evt. OV of leen-/deelauto huren vele malen hoger zullen zijn dan een paar honderd minder inruil. En dan nog alle gedoe eromheen ook. Ik zou het persoonlijk onacceptabel vinden. Jij sluit namelijk een koopovereenkomst met de dealer met een bepaalde verwachte levertijd én met inruil van je huidige auto. En als de EX60 vertraagd wordt, dan is dat het risico van de dealer. Of zoals de BMW dealer zei toen ik vroeg wat er qua inruil gebeurd als de auto toch 2/3 maanden vertraagd wordt: "dan hebben wij pech". Die legde ook uit dat ze de ene keer een auto eerder kunnen leveren en geluk hebben met de inruil en de andere keer juist later en dus pech maar dat het onder de streep wel goed komt.

• Rudi L
MooDyBLueS schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:19:
[...]

Is dit niet bespreekbaar? Ervan uitgaande dat je een redelijk recente auto rijdt (enkele jaren oud) schrijven die zeg even met €500/mnd af, dus 1 maand later inleveren en €500 van de prijs af lijkt me toch niet meer dan normaal om onderling af te spreken?

Sterker nog: ik vind het eigenlijk een hele rare gang van zaken. Want ik heb zowel bij Volvo als BMW de inruil voor mijn Kia gevraagd en die stemmen ze af op de verwachte levertijd inderdaad, maar daaruit bleek ook dat Volvo al €1000 lager zat dan BMW omdat laatstgenoemde in 3-4 mnd kan leveren en de EX60 nog onduidelijk is, de Volvo dealer zei ook: wij nemen het risico met de inruilwaarde maar omdat dat nog verder weg is zal je niet de hoofdprijs krijgen. Hij zei ook dat als ik een occasion EX40 bijv. zou kopen dat de inruil hoger is. En dit ligt ook in lijn met eerdere auto's die ik gekocht heb.

Mocht dit vanuit je dealer komen en dus niet omdat jij zelf deze afspraak om wat voor reden dan ook gemaakt hebt, dan zou ik toch echt even teruggaan naar de dealer. Want hoe ga je een volle maand overbruggen? Lijkt mij dat tenzij je echt een maand zonder auto kan dat alle kosten die je moet gaan maken aan evt. OV of leen-/deelauto huren vele malen hoger zullen zijn dan een paar honderd minder inruil. En dan nog alle gedoe eromheen ook. Ik zou het persoonlijk onacceptabel vinden. Jij sluit namelijk een koopovereenkomst met de dealer met een bepaalde verwachte levertijd én met inruil van je huidige auto. En als de EX60 vertraagd wordt, dan is dat het risico van de dealer. Of zoals de BMW dealer zei toen ik vroeg wat er qua inruil gebeurd als de auto toch 2/3 maanden vertraagd wordt: "dan hebben wij pech". Die legde ook uit dat ze de ene keer een auto eerder kunnen leveren en geluk hebben met de inruil en de andere keer juist later en dus pech maar dat het onder de streep wel goed komt.
Het verschil zit hem vooral in de inruil in 2026 of 2027: maakt de auto “een jaar ouder”. In de koopovereenkomst staat ook dat de inruilprijs geldt tot 12/2026. Ik vermoed dat de verkoper zich in de inruilwaarde ook een beetje verkeken heeft: bij de upgrade van P6 naar P10 (een dikke maand later) heb ik een nieuwe overeenkomst moeten tekenen; hier is de inruilwaarde verlaagd met 2500€ en is het verschil opgenomen als korting.

We zitten niet volledig zonder; we hebben nog een V40. Echter hebben we een hond die wekelijks mee gaat in de auto en die is gewoon om in een autobench te zitten; zonder is ze volledig in paniek. En die bench past niet in de V40. Het wordt dus (hopelijk maar) een maand behelpen.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Mijn inruilprijs voor een P10 is niet op datum vastgepind, maar als we het over een P12 zouden hebben (met nog een onbekende leverdatum) zou er wel opnieuw gerekend moeten gaan worden..! Zodra er zicht is op start van de productie van de P12 gaan de dealer en ik samen kijken of er financieel uit kunnen komen voor een P12, lukt dat niet blijft het een P10.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Rudi L schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:48:
[...]

Het verschil zit hem vooral in de inruil in 2026 of 2027: maakt de auto “een jaar ouder”. In de koopovereenkomst staat ook dat de inruilprijs geldt tot 12/2026. Ik vermoed dat de verkoper zich in de inruilwaarde ook een beetje verkeken heeft: bij de upgrade van P6 naar P10 (een dikke maand later) heb ik een nieuwe overeenkomst moeten tekenen; hier is de inruilwaarde verlaagd met 2500€ en is het verschil opgenomen als korting.

We zitten niet volledig zonder; we hebben nog een V40. Echter hebben we een hond die wekelijks mee gaat in de auto en die is gewoon om in een autobench te zitten; zonder is ze volledig in paniek. En die bench past niet in de V40. Het wordt dus (hopelijk maar) een maand behelpen.
Dat snap ik, maar alsnog: het is gebruikelijk dat de dealer daarin een inruilprijs geeft die voor jou acceptabel is icm wat je dan voor de EX60 moet bijleggen, maar zelf moet hij logischerwijs rekening houden met de levertijd en daarin enige marge houden.

Want nu wordt januari jou voorgehouden als levertijd, maar wat als de EX60 alsnog verder vertraagd wordt naar feb/mrt/apr?

Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt en vind het persoonlijk een erg slechte service van de dealer. Je gaat juist naar een merkdealer en kiest juist voor een nieuwe auto om ontzorgd te worden.

Uiteindelijk is het jouw keuze uiteraard, maar als ik jou was zou ik eens met de dealer om de tafel gaan zitten en de scenario's even bespreken. Dus als het januari wordt dan prima voor jou blijkbaar, maar wat als het feb wordt of maart of ... wat dan? Tuurlijk gaat voor niks de zon op, maar ik zou me absoluut niet in zoveel bochten moeten willen wringen. En van dec 26 naar jan 27 wordt jouw auto echt niet ineens veel minder waard hoor, dat gaat gewoon procentueel met een paar honderd per maand. Anders zou de hele occasionmarkt massaal telkens in Q1 een andere auto kopen omdat ze zo voordelig zijn op dat moment, dat is echt niet het geval, maar dat doen verkopers je maar al te graag geloven uiteraard.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mga1600 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:06:
Mijn inruilprijs voor een P10 is niet op datum vastgepind, maar als we het over een P12 zouden hebben (met nog een onbekende leverdatum) zou er wel opnieuw gerekend moeten gaan worden..! Zodra er zicht is op start van de productie van de P12 gaan de dealer en ik samen kijken of er financieel uit kunnen komen voor een P12, lukt dat niet blijft het een P10.
Dat is ook heel erg logisch als je het mij vraagt. Want de P10 heeft een indicatieve leverdatum en of het nu januari of april wordt, tja dat zal met de meeste inruilers misschien rond de €1000 schelen op het geheel. Maar als je een P12 wilt bestellen die wellicht pas zomer 2027 of later geleverd wordt, ja dan zijn het inderdaad totaal andere levertijden.

Desondanks: je gaat wel ergens samen vanuit. De dealer neemt zijn marge in de te geven inruilprijs en jij neemt dat voor lief gezien het feit dat er voor jou na tekenen koopovereenkomst ook geen risico meer aan kleeft. Een inruil levert sowieso nooit de hoofdprijs op, dat hoeft mijns inziens ook niet want je kiest voor gemak, zekerheid en ontzorgd worden. Simpelweg iets bestellen, wachten tot die geleverd wordt en dan 1:1 oversteken met de sleutels zogezegd.

Want wat jij met de P10/P12 zegt is ook wat BMW mij met de 40 en 50 zei, de 40 is snel leverbaar, nu bestellen is dit jaar nog rijden (en ok, laat het desnoods januari worden, maar zoiets dus) terwijl de 50 bestellen echt einde Q1, begin Q2 wordt. Dus ook daar zei men dat de inruil daarop aangepast wordt. Voor de EX60 zou het voor mij sowieso om de P10 gaan dus zelf niet verder besproken over P6/P12, maar zoals gezegd: dit is heel normaal. Wat niet normaal is, is een afspraak maken en vanuit de dealer je aan alle kanten indekken met een uiterlijke levertijd. Want je tekent als consument een koopovereenkomst waar je gewoon aan vast zit en dat er dan een eenzijdige disclaimer in zit is op z'n zachtst gezegd bijzonder. Ik heb weleens geprobeerd bij een auto met onbekende levertijd in de koopovereenkomst vast te laten leggen dat als de auto niet uiterlijk op een bepaalde datum geleverd werd dat ik van de koop af kon zien, daar gingen ze niet in mee en was onbespreekbaar, getekend is getekend. Dus heb ik het ook niet gedaan want ik wou wel iets meer zekerheid dan "hij wordt waarschijnlijk binnen 6-12 maanden geleverd".

• Stroot
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 28-09 09:13
Mga1600 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:06:

Ik niet. In maart P12 besteld. Dealer zegt dat hij op leveren in januari staat (ruim begrip), maar Volvo NL heeft op Insta aangegeven dat het zomer 2027 wordt....die auto's bestaan dus nog helemaal niet. Het is nog maar theorie, een ontwerp, verwachte prestaties op basis van modellen etc. Ik ben heel benieuwd wanneer het tot levering gaat komen. Wel erg jammer allemaal. Had ik dit geweten, dan was het zeker weten een IX3 geworden.

• Rudi L
MooDyBLueS schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:30:
[...]

Dat snap ik, maar alsnog: het is gebruikelijk dat de dealer daarin een inruilprijs geeft die voor jou acceptabel is icm wat je dan voor de EX60 moet bijleggen, maar zelf moet hij logischerwijs rekening houden met de levertijd en daarin enige marge houden.

Want nu wordt januari jou voorgehouden als levertijd, maar wat als de EX60 alsnog verder vertraagd wordt naar feb/mrt/apr?

Ik heb dit namelijk nog nooit meegemaakt en vind het persoonlijk een erg slechte service van de dealer. Je gaat juist naar een merkdealer en kiest juist voor een nieuwe auto om ontzorgd te worden.

Uiteindelijk is het jouw keuze uiteraard, maar als ik jou was zou ik eens met de dealer om de tafel gaan zitten en de scenario's even bespreken. Dus als het januari wordt dan prima voor jou blijkbaar, maar wat als het feb wordt of maart of ... wat dan? Tuurlijk gaat voor niks de zon op, maar ik zou me absoluut niet in zoveel bochten moeten willen wringen. En van dec 26 naar jan 27 wordt jouw auto echt niet ineens veel minder waard hoor, dat gaat gewoon procentueel met een paar honderd per maand. Anders zou de hele occasionmarkt massaal telkens in Q1 een andere auto kopen omdat ze zo voordelig zijn op dat moment, dat is echt niet het geval, maar dat doen verkopers je maar al te graag geloven uiteraard.
Ik ga nog even afwachten. Voorlopig kan ik me vinden in de huidige situatie. Moest er een verder uitstel komen, dan ga ik zeker een vervangwagen/compensatie vragen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rudi L schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:25:
Heb je met de dealer niet afgesproken wat je per maand op de inruilprijs inlevert als de EX60 later wordt geleverd en je dus langer met je huidige auto doorrijdt?
Dat bedrag zou veel lager moeten zijn dan het bedrag wat je anders in die maand op je EX60 had afgeschreven, vooral ook omdat je EX60 bij inschrijving in 2027 een jaar jonger is.
Kortom, ik denk dat het financieel voor je alleen maar gunstig is als de nieuwe auto wat later komt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HierarchyHero
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:05
Vandaag was het de Volvo beleggersdag. Ivm de EX60 liet de CEO ontvallen dat "the production ramp-up has proven slightly tougher than anticipated." maar dat wisten we al natuurlijk.

• tn-fr
Stroot schreef op donderdag 17 september 2026 @ 15:24:
[...]

Ik niet. In maart P12 besteld. Dealer zegt dat hij op leveren in januari staat (ruim begrip), maar Volvo NL heeft op Insta aangegeven dat het zomer 2027 wordt....die auto's bestaan dus nog helemaal niet. Het is nog maar theorie, een ontwerp, verwachte prestaties op basis van modellen etc. Ik ben heel benieuwd wanneer het tot levering gaat komen. Wel erg jammer allemaal. Had ik dit geweten, dan was het zeker weten een IX3 geworden.
Ik ga morgen toch een proefrit doen met de IX3 na gesprek met leasing dat ze voor mij gaan checken of mijn bestelling geannuleerd kan worden. De IX3 40 kan namelijk per november al gereden worden via Ayvens BE.

• Rudi L
Andrehj schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:52:
[...]

Heb je met de dealer niet afgesproken wat je per maand op de inruilprijs inlevert als de EX60 later wordt geleverd en je dus langer met je huidige auto doorrijdt?
Dat bedrag zou veel lager moeten zijn dan het bedrag wat je anders in die maand op je EX60 had afgeschreven, vooral ook omdat je EX60 bij inschrijving in 2027 een jaar jonger is.
Kortom, ik denk dat het financieel voor je alleen maar gunstig is als de nieuwe auto wat later komt.
Ik vermoed dat de verkoper de inruilwaarde bij ondertekening van het oorspronkelijke contract in juni zich een beetje verkeken heeft. Bij de upgrade van P6 naar P10 (een dikke maand later) heb ik een nieuwe overeenkomst moeten tekenen; hier is de inruilwaarde verlaagd met 2500€ en is het verschil opgenomen als korting. Ik ga dus geen slapende honden wakker maken.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Rudi L Hoezo slapende honden wakker maken? Jij hebt nu een koopovereenkomst, die is rechtsgeldig en kan de dealer ook niet eenzijdig aanpassen. Daar gaat een vraag over "hoeveel inruil verlies ik als ik langer doorrijdt met de huidige auto?" niks aan veranderen.

Het kan hoogstens zo zijn dat hij, als hij zich echt op de inruil verkeken heeft, voor jan/feb/mrt een flink lagere inruil geeft dan je tot eind december krijgt. Maar dan is het aan jou de keuze of je voor die zekerheid van eind december kiest qua bedrag op je inruil, of voor de zekerheid van mobiel blijven stel dat de EX60 toch meer en meer vertraagd wordt. Overigens een tip: als je voor ná dec 2026 in onderhandeling gaat: zorg er dan voor dat je niet opnieuw een datum vast gaat leggen, maar spreek gewoon een inruilprijs af ongeacht wanneer de auto afgeleverd wordt. Er is niks geks aan dat ook tegen de dealer te zeggen, dat je niet weer die onzekerheid wilt. Worst case komen jullie er simpelweg niet uit voor na dec 2026.

Dealers weten ook wel dat ze de ene keer lekker veel winst op een inruiler maken en de andere keer verlies moeten nemen, zo gaat dat. Zelf heb je als particulier de ene keer ook geluk en de andere keer niet.

Uiteraard moet je vooral doen wat voor jou goed voelt, maar ik heb de indruk dat je eea iets teveel overdenkt.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Vanuit de dealer is het logisch dat de inruilprijs is gekoppeld aan een datum. Immers de ingeruild auto moet (met een zekere winst marge en een bedrag voor het verkoopklaar maken en het kunnen geven van garantie etc.) weer de markt op voor een prijs die past bij het bouwjaar etc. Komt die auto pas in 2027 dan past het plaatje niet meer.

De dealer is bij een latere levering sowieso niet blij want hij mist omzet dit jaar. Zoals mijn dealer zei staan er vanuit hun perspectief 130 auto’s (inclusief andere types) alleen al van de ene vestiging in back-order. Dat vertegenwoordigd een miljoenen omzet en daarmee hun dealermarge, die wel komt maar ineens een boekjaar later valt.

Een compensatie naar de eindafnemer toe zou dan ook eigenlijk van de veroorzakende partij moeten komen d.w.z. Volvo Zweden. Maar als privé-consument hebben wij wettelijk alleen te maken met de dealer. Die zou dan terug moeten in de keten om geld voor compensatie te vinden……maar dat lijkt me theorie. Dus als ‘iemand’ al wat wil doen zal dat uit goodwill zijn met de hand op de knip.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

V2H en V2G vs de EX60 en de Volvo Wallbox

Ik hier al eens geschreven dat ik de EX60 middels V2H als thuisbatterij zou willen kunnen gebruiken. Verschillende bronnen gaven aan dat de combinatie EX60+Volvo Wallbox+ Volvocarsapp een complete geintegreerde oplossing zou geven. Maar de dealer mist de juiste informatie

Daarom heb ik iemand bij Volvo Nederland in Beesd gebeld die er alles van weet. Die heeft me heel  prettig en  uitgebreid te woord gestaan, maar hij  maakte duidelijk dst de combinatie EX60 en Volvo Wallbox nog niet echt vrijjgegeven is  voor bi-directioneel laden. Er zijn tests voorzien met netbeheerders later dit jaar/ begin volgend  jaar. De Volvo-app die als management systeem zou moeten gaan fungeren is ook nog niet aangepast. Ook daar moet nog aan worden gewerkt. Het komt wel maar is er dus nog niet.

Maar het voor mij  allerbelangrijkste: V2H (gebruik van de auto als thuisbatterij) zit er niet in met de combinatie EX60 met Volvo Wallbox en Volvocars app. Want er moet een soort ‘schakelaar’ bediend  kunnen worden die ‘het net’  op commando af kan schakelen  om het huis en de auto samen tot een soort “geïsoleerd eiland” te maken. Die  voortdurend geautomatiseerde aansturimg  van die schakelaar  is in de Volvo oplossing niet voorzien, En  daarmee in V2H ( wat ik wilde) onmogelijk met de genoemde combinatie.

V2G oplossing (vanuit de accu heen- terugleveren aan het net) is op termijn wel te verwachten als de netbeheerders en Volvo er samen uitkomen. V2G is ook interessant  voor de netbeheerder omdat ze de auto dan als buffer gebruiken om het stroomnet te ontlasten en daarmee werken ze actief mee. . Dat heen en weer pompen van stroom gaat dan in principe tegen kosten en opbrengsten maar hoe dat moet werken is ook nog niet helemaal duidelijk.

Kortom: V2H kan ‘nooit niet’met de combinatie EX60 en de Volvo Wallbox en Volvo app. En voor V2G moet er nog een paar maanden (?) geduld opgebracht worden.

Voor V2H moet ik dus terug naar de tekentafel …….

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Mga1600 Omtrent de wallbox en V2G/V2H: bij BMW zeggen ze dat dat voorlopig alleen kan met hun eigen wallbox en die moet dan ook nog eens door Eneco geïnstalleerd worden (maar je hoeft godzijdank geen energiecontract af te nemen). Echter is V2G/V2H in theorie een ISO gecertificeerde industriestandaard, ik zeg in theorie omdat ik veel lees dat er nog oude protocollen gebruikt worden en er dus weinig interoperabiliteit is op dit gebied.

Het staat dus nog echt in de kinderschoenen in de praktijk, ook al is de theorie er klaar voor, er zijn nog teveel verschillen. Van wat ik er nu van weet zou je dus eigenlijk te weten moeten komen welke protocollen de auto spreekt en welke er dus van de wallbox verwacht worden, dat is helaas weer een gevalletje dat je als consument de semi-techneut moet gaan uithangen, maar het is niet anders.

Wat het mij in ieder geval zegt is dat het nu niet bijster verstandig is er een auto of wallbox wel of niet op te kopen. Prima als je die auto/wallbox toch al nodig had en van plan was aan te schaffen, maar puur voor V2G/V2H kan er nog zoveel veranderen dat het beter lijkt om even af te wachten totdat het als geheel volwassener is geworden.

• Ierse Terrier
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:30
MooDyBLueS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:13:
@Mga1600 Omtrent de wallbox en V2G/V2H: bij BMW zeggen ze dat dat voorlopig alleen kan met hun eigen wallbox en die moet dan ook nog eens door Eneco geïnstalleerd worden (maar je hoeft godzijdank geen energiecontract af te nemen). Echter is V2G/V2H in theorie een ISO gecertificeerde industriestandaard, ik zeg in theorie omdat ik veel lees dat er nog oude protocollen gebruikt worden en er dus weinig interoperabiliteit is op dit gebied.

Het staat dus nog echt in de kinderschoenen in de praktijk, ook al is de theorie er klaar voor, er zijn nog teveel verschillen. Van wat ik er nu van weet zou je dus eigenlijk te weten moeten komen welke protocollen de auto spreekt en welke er dus van de wallbox verwacht worden, dat is helaas weer een gevalletje dat je als consument de semi-techneut moet gaan uithangen, maar het is niet anders.

Wat het mij in ieder geval zegt is dat het nu niet bijster verstandig is er een auto of wallbox wel of niet op te kopen. Prima als je die auto/wallbox toch al nodig had en van plan was aan te schaffen, maar puur voor V2G/V2H kan er nog zoveel veranderen dat het beter lijkt om even af te wachten totdat het als geheel volwassener is geworden.
Interessante info @Mga1600 en @MooDyBLueS . Wij hebben eergisteren onze handtekening gezet voor een P10 Forrest Lake met nappa leer cardemom. Als particuliere rijders zijn we nu dus ook lid van deze fanclub 😀.

Anyway, we hebben nog geen wallbox gekocht, hebben we toch nog minstens 6 maanden de tijd voor 🤔.

Ik wil op termijn graag V2H en heb best nog wel even geduld. Is een Volvo wallbox dan de beste kans op succes dat het ooit gaat werken? Want met een ander merk wallbox zal het nog lastiger worden als ik het goed begrijp. Weet iemand welke fabrikant er achter de volvo box zit, want ze maken ze vast niet zelf? Alleen een logo erop plakken.

• michaelvo
Mga1600 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:01:
V2H en V2G vs de EX60 en de Volvo Wallbox

Ik hier al eens geschreven dat ik de EX60 middels V2H als thuisbatterij zou willen kunnen gebruiken. Verschillende bronnen gaven aan dat de combinatie EX60+Volvo Wallbox+ Volvocarsapp een complete geintegreerde oplossing zou geven. Maar de dealer mist de juiste informatie

Daarom heb ik iemand bij Volvo Nederland in Beesd gebeld die er alles van weet. Die heeft me heel  prettig en  uitgebreid te woord gestaan, maar hij  maakte duidelijk dst de combinatie EX60 en Volvo Wallbox nog niet echt vrijjgegeven is  voor bi-directioneel laden. Er zijn tests voorzien met netbeheerders later dit jaar/ begin volgend  jaar. De Volvo-app die als management systeem zou moeten gaan fungeren is ook nog niet aangepast. Ook daar moet nog aan worden gewerkt. Het komt wel maar is er dus nog niet.

Maar het voor mij  allerbelangrijkste: V2H (gebruik van de auto als thuisbatterij) zit er niet in met de combinatie EX60 met Volvo Wallbox en Volvocars app. Want er moet een soort ‘schakelaar’ bediend  kunnen worden die ‘het net’  op commando af kan schakelen  om het huis en de auto samen tot een soort “geïsoleerd eiland” te maken. Die  voortdurend geautomatiseerde aansturimg  van die schakelaar  is in de Volvo oplossing niet voorzien, En  daarmee in V2H ( wat ik wilde) onmogelijk met de genoemde combinatie.

V2G oplossing (vanuit de accu heen- terugleveren aan het net) is op termijn wel te verwachten als de netbeheerders en Volvo er samen uitkomen. V2G is ook interessant  voor de netbeheerder omdat ze de auto dan als buffer gebruiken om het stroomnet te ontlasten en daarmee werken ze actief mee. . Dat heen en weer pompen van stroom gaat dan in principe tegen kosten en opbrengsten maar hoe dat moet werken is ook nog niet helemaal duidelijk.

Kortom: V2H kan ‘nooit niet’met de combinatie EX60 en de Volvo Wallbox en Volvo app. En voor V2G moet er nog een paar maanden (?) geduld opgebracht worden.

Voor V2H moet ik dus terug naar de tekentafel …….
Er worden hier wel een aantal zaken door elkaar heen gehaald ben ik bang. Technisch gezien zijn V2H en V2G allebei vormen van bidirectioneel laden, dus stroom van auto richting huis, waarbij het enige verschil is dat er bij V2G méér stroom loopt dan je huis op dat moment verbruikt en dat gaat dus terug het net op.

Op het moment dat de batterij precies teruglevert wat je huis verbruikt heb je het vaak over NOM (nul op de meter) en dus ook V2H. Dit doen eigenlijk alle thuisbatterijen ook. Daarnaast heb je nog een speciale variant waarbij je huis in eiland modus gaat en dus fysiek los van het net. Dit is ingewikkelder omdat dit inderdaad extra hardware vereist (de 'schakelaar' waar je het over hebt). Dit zou je alleen nodig kunnen hebben als het net eruit ligt, bij een stroomstoring dus.

Om terug te komen op de Volvo, deze is voorbereid voor bidirectioneel laden wat wil zeggen dat de AC-DC omvormer ook andersom kan werken. Als je deze dus aan een Volvo AC wallbox koppelt dan zou er een stroom kunnen gaan lopen van auto richting huis. Hoe hoog deze stroom is, en of dit dus meer is dan wat je huis op dat moment verbruikt, en of het dus als V2H en of V2G aangemerkt kan worden, dat zou de Wallbox moeten kunnen bepalen (bijvoorbeeld middels het uitlezen van de P1 meter). Exact dit zal op dit moment allemaal nog niet uitgedokterd zijn.

Daarnaast bestaat er ook al DC bidirectioneel laden zoals de lader van ik geloof Sigenergy. Deze blijkt in de praktijk al met heel veel automerken te werken, waaronder de EX30 en EX40 dus waarschijnlijk ook de EX60. Of dit zal blijven werken is de vraag want Volvo zou dit met software kunnen dichtzetten. Maar ook deze variant kan zowel V2H als V2G leveren op dit moment, en volgens mij zelfs in eilandmodus/offgrid.

TLDR: je Volvo als thuisbatterij gebruiken kan waarschijnlijk:
- Nu al via DC V2H én V2G incl eilandmodus maar geen garantie dat het blijft werken.
- Binnenkort via AC Volvo Wallbox maar onduidelijk hoe de stroom geregeld gaat worden en of dat dus V2H/V2G is.
- Voorlopig niet via AC mét eilandmodus/offgrid.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ierse Terrier schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:01:
[...]

Interessante info @Mga1600 en @MooDyBLueS . Wij hebben eergisteren onze handtekening gezet voor een P10 Forrest Lake met nappa leer cardemom. Als particuliere rijders zijn we nu dus ook lid van deze fanclub 😀.

Anyway, we hebben nog geen wallbox gekocht, hebben we toch nog minstens 6 maanden de tijd voor 🤔.

Ik wil op termijn graag V2H en heb best nog wel even geduld. Is een Volvo wallbox dan de beste kans op succes dat het ooit gaat werken? Want met een ander merk wallbox zal het nog lastiger worden als ik het goed begrijp. Weet iemand welke fabrikant er achter de volvo box zit, want ze maken ze vast niet zelf? Alleen een logo erop plakken.
Het lastige is dat merken zelf inderdaad nu veelvuldig aangeven dat het "alleen" met hun eigen wallbox werkt (voorlopig) en ze geen garantie geven dat het met een andere wallbox gaat werken. Wat eigenlijk tegen het principe van standaard protocollen ingaat, maar goed.

Wat je wellicht even kan doen is bij Renault in de topics kijken, die leveren al veel langer V2G/V2H met de 5 en ik dacht ook de Scenic, dus vast genoeg mensen die daar al gelijk op ingesprongen zijn en ervaringen gedeeld hebben, maar ik heb er zelf nog niet naar gekeken.

Mocht je zelf uiteindelijk nood aan de man hebben zodra je EX60 geleverd wordt, weet dan dat je ook altijd een goedkope tweedehands wallbox kan kopen, bijv. van Alfen of Zappi wat twee merken zijn die gewoon veelvuldig terugkomen. Dan heb je iets, kost het je niet de kop, en qua installatie ben je nu wel het geld kwijt voor de eerste aanleg, maar aanpassen later is eenvoudig. Misschien alleen even kijken of er voor V2G/V2H extra kabels nodig zijn (al is het maar voor communicatie), die je dan gelijk mee kan laten trekken.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

michaelvo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:09:
[...]

Er worden hier wel een aantal zaken door elkaar heen gehaald ben ik bang. Technisch gezien zijn V2H en V2G allebei vormen van bidirectioneel laden, dus stroom van auto richting huis, waarbij het enige verschil is dat er bij V2G méér stroom loopt dan je huis op dat moment verbruikt en dat gaat dus terug het net op.

Op het moment dat de batterij precies teruglevert wat je huis verbruikt heb je het vaak over NOM (nul op de meter) en dus ook V2H. Dit doen eigenlijk alle thuisbatterijen ook. Daarnaast heb je nog een speciale variant waarbij je huis in eiland modus gaat en dus fysiek los van het net. Dit is ingewikkelder omdat dit inderdaad extra hardware vereist (de 'schakelaar' waar je het over hebt). Dit zou je alleen nodig kunnen hebben als het net eruit ligt, bij een stroomstoring dus.

Om terug te komen op de Volvo, deze is voorbereid voor bidirectioneel laden wat wil zeggen dat de AC-DC omvormer ook andersom kan werken. Als je deze dus aan een Volvo AC wallbox koppelt dan zou er een stroom kunnen gaan lopen van auto richting huis. Hoe hoog deze stroom is, en of dit dus meer is dan wat je huis op dat moment verbruikt, en of het dus als V2H en of V2G aangemerkt kan worden, dat zou de Wallbox moeten kunnen bepalen (bijvoorbeeld middels het uitlezen van de P1 meter). Exact dit zal op dit moment allemaal nog niet uitgedokterd zijn.

Daarnaast bestaat er ook al DC bidirectioneel laden zoals de lader van ik geloof Sigenergy. Deze blijkt in de praktijk al met heel veel automerken te werken, waaronder de EX30 en EX40 dus waarschijnlijk ook de EX60. Of dit zal blijven werken is de vraag want Volvo zou dit met software kunnen dichtzetten. Maar ook deze variant kan zowel V2H als V2G leveren op dit moment, en volgens mij zelfs in eilandmodus/offgrid.

TLDR: je Volvo als thuisbatterij gebruiken kan waarschijnlijk:
- Nu al via DC V2H én V2G incl eilandmodus maar geen garantie dat het blijft werken.
- Binnenkort via AC Volvo Wallbox maar onduidelijk hoe de stroom geregeld gaat worden en of dat dus V2H/V2G is.
- Voorlopig niet via AC mét eilandmodus/offgrid.
Dank voor het meedenken. De grap was juist (althans zo had ik dat gelezen/begrepen) dat je de EX60 ook als ‘noodstroomvoorziening’ zou kunnen gebruiken ingeval het net uitvalt (en er is al aangekondigd dat we in de toekomst best mee zullen maken dat dat bewust gaat gebeuren).maar ook dan moet je dus een ‘eiland’ opstelling hebben!

Verder was het voordeel juist dacht ik dat de auto wisselstroom terug kan leveren zodat je niet een peperdure paal met omvormer nodig hebt.

Maar ik heb een weliswaar domme, maar goedwerkende Wallbox en wacht maar even af!

I

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Ierse Terrier schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:01:
[...]

Gefeliciteerd, mooie keuze! ! Tsja dat afwachten zal zwaar vallen……! Nee Ik denk dat V2H met de Volvo Wallbox nooit komt, V2G wel als ik de man van Volvo Nederland aanhoor. En hij klonk daarover optimistisch. Binnenkort krijgen de dealers een training van hem en kunnen ze als het goed is adviseren wat wel en niet kan.

• Frank53
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:26
Ik zou ook eens vragen naar de garantie op de accu als die niet alleen voor de aandrijving van je Volvo wordt gebruikt.

• Ierse Terrier
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:30
Frank53 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:55:
Ik zou ook eens vragen naar de garantie op de accu als die niet alleen voor de aandrijving van je Volvo wordt gebruikt.
Daar zegt Volvo zelf het volgende over op hun website:

Wanneer u bidirectioneel laden gebruikt, is er minimale invloed op de levensduur van de accu. De accugarantie blijft onveranderd. De intelligente software van Volvo Cars werkt onmerkbaar op de achtergrond en zorgt ervoor dat je auto binnen de gespecificeerde limieten[1] altijd klaar blijft voor gebruik op de weg én voor aansluiting op het net.

[1] Het bidirectionele laden en ontladen van de accu is beperkt tot 3000 kWh per periode van 365 dagen. Als Volvo na een periode van vijf jaar vaststelt dat de accu extra bescherming nodig heeft om een goede conditie (SoH) te behouden, worden de nodige beperkingen ingesteld.

Bron:

https://www.volvocars.com/nl/support/car/ex60/article/47d2c97fd33effd3c0a8cc3718c999b7-5571c831d6d70a2dc0a856171a81a790-8664b2fa77a7e089c0a8296870d1a409/

• michaelvo
Daar communiceert Volvo o.a. het volgende over:

Regelmatig bidirectioneel laden zou de levensduur van de accu van je auto niet significant mogen beïnvloeden. De slimme algoritmen van Volvo helpen je accu te beschermen door slijtage te minimaliseren. Dit betekent dat de levensduur en garantie van je accu niet worden beïnvloed door het gebruik van bidirectioneel laden.

Ik vraag me wel zeer sterk af waar dat algoritme zich dan bevind, in het BMS, in de boordlader, of in de Wallbox? En als dat niet het BMS is, hoe werkt dan dan met DC ontladen?

Hier overigens info over het DC ontladen via de Sigenergy:
https://www.bright.nl/plu...ar-als-thuisbatterij.html
https://www.wallboxdiscou...-dc-laadpaal-v2h-v2g.html

• MooDyBLueS
  • Niet online
@michaelvo Het algoritme lijkt me in de auto te zitten sowieso, want in de reactie boven je wordt gerept over beperking tot 3000 kWh per jaar. Het zou ook niet logisch zijn als je wallbox dit moet bijhouden, want dan zou het betekenen dat je bij de buren nog eens 3000 kWh bidirectioneel kan laden en je auto niks beperkt, dat lijkt mij zeker niet het geval.

Voor iedereen algemeen: Overigens is het oppassen met cowboys op dit gebied. Want omdat de basis laadpaal en zonnepanelen markt vrij opgedroogd is, merk ik dat diverse verkoper-installateurs je maar al te graag een laadpaal met V2G/V2H aan willen praten (waar op zich niks mis mee is). Maar in het Toyota topic kwam ik al iemand tegen die actief dat aan het promoten is dat ze hun laadpaal met de C-HR+ getest hebben en werkend hebben voor V2G/V2H. Nu komt de grap: Toyota biedt dat nog totaal niet aan. En laat Toyota nu juist het enige concern zijn die 10 jaar en 1 miljoen km garantie geven op hun accu's. Ik kan me best inbeelden dat daar V2G/V2H niet in meegenomen is dan.

Op mijn vraag met @ mention naar die persoon wat Toyota daar van vindt, omdat Toyota überhaupt nog geen V2G/V2H aanbiedt voor hun EV's, en wat dat met de garantie doet, of zij dan de 10 jaar Toyota accugarantie op zich nemen (lijkt mij niet), etc. Werd totaal niet ingegaan, gewoon genegeerd dus. En ik weet wel waarom: omdat het een cowboy is die graag iets wil verkopen maar 0,0 verantwoordelijkheid neemt.

• Mga1600

Mga1600

Volvo’s sinds 1981

Hoef je niet te vragen, Volvo zegt dat die garantie overeind blijft. Staat ergens op de website en ook hierboven.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 18-09-2026 17:01 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste