Het grote Volvo EX60 topic

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:37
Stroot schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:47:
Toch nog even terug naar de leverdatum: ik heb medio maart een P12 besteld. Volvo NL geeft nu aan (via Insta) dat het rond de zomer 2027 wordt, terwijl dealer nog steeds januari afgeeft. Hoe kan ik hier nou duidelijkheid over krijgen?

En tweede puntje: wij zaten in mei in Sevilla in een BYD en het glazen dak was zo heet, dat je het niet kon aanraken. Ik heb chromatisch als optie genomen, maar weten jullie of er ook een (after market?) oplossing is?
Tesla heeft hetzelfde probleem, dat glazen dak (dat goed verduisterd is) wordt gewoon bloedheet. Als je auto een uur in de zon heeft gestaan voel je gewoon de straling op je hoofd.

Ik betwijfel of dat chromatisch glas het verschil gaat maken. De warmte wordt dan toch geabsorbeerd door het glas...

Voor veel auto's verkopen ze schermen voor de binnenkant, dat zal misschien iets doen, maar ik verwacht daar niet veel van. Meestal hangt dat met haken en ogen vast, en dat wil je niet in een mooie auto. Dus ik heb het niet, en gebruik gewoon het voorkoelen wat meer. Zeker als je laadmogelijkheden zat hebt maakt dat energieverbruik me niet uit.

De hele trend naar glazen daken kan me eigenlijk gestolen worden. Liefst van al nog een gewoon metalen dak met een witte binnenhemel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Kabbelend watertje

Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:57:
[...]

Tesla heeft hetzelfde probleem, dat glazen dak (dat goed verduisterd is) wordt gewoon bloedheet. Als je auto een uur in de zon heeft gestaan voel je gewoon de straling op je hoofd.
Ik heb en Tesla en schermen. Dat helpt ook maar beperkt. Ik heb er twee, een met een mesh en een die volledig dicht is (nou ja, je ziet de zon er nog een beetje doorheen) en vooral die laatste is gewoon warm als de zon er op schijnt, dat is net zo goed een kacheltje.
Het helpt vooral voor de instraling maar ik heb niet echt het idee dat het iets doet voor de temperatuur. Misschien voor de uitstraling als het buiten koud is.

Signatures zijn voor boomers.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:37
Maasluip schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 10:01:
[...]

Ik heb en Tesla en schermen. Dat helpt ook maar beperkt. Ik heb er twee, een met een mesh en een die volledig dicht is (nou ja, je ziet de zon er nog een beetje doorheen) en vooral die laatste is gewoon warm als de zon er op schijnt, dat is net zo goed een kacheltje.
Het helpt vooral voor de instraling maar ik heb niet echt het idee dat het iets doet voor de temperatuur. Misschien voor de uitstraling als het buiten koud is.
Je bevestigt wat ik dacht.

Ik denk dat een reflecterende folie aan de buitenkant wel eens meer effect kan hebben. Natuurlijk komt er dan minder licht binnen, maar ook minder warmte. Ik heb het thuis op een aantal zuidgerichte ramen, en dat helpt wel. Maar voor auto's heb ik het nog niet gezien (heb ook nog niet gezocht).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:16

Mga1600

[P8]

Er is voor de EX60 ook een scherm te koop inderdaad, maar ik had eerder een C40 met vast glazen dak. Daarin bleef het relatief koel. Schijnt te komen doordat er in het glas ‘als extraatje’ een soort piramides zitten waardoor de zon reflecteert. Bij de C40 was een extra scherm dan ook niet nodig. Hopelijk is dat bij de EX60 ook zo.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60

• juwlez
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:07
juwlez schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:44:
[...]

Zonet gesproken met de dealer. Auto is vertraagd en komt nu binnen op 21 december.. zonder verdere vertraging zou het dan dit jaar nog moeten lukken maar wel spannend...
Weer een update ontvangen.. het is nu week 53 geworden ipv week 52.. Nog een paar dagen erbij en ze mogen de auto houden :F Van P6 naar P10 (hogere waarde en dus bijtelling) en dan ook nog van 18% naar 20% in 2027...
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste