Tesla heeft hetzelfde probleem, dat glazen dak (dat goed verduisterd is) wordt gewoon bloedheet. Als je auto een uur in de zon heeft gestaan voel je gewoon de straling op je hoofd.Stroot schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 08:47:
Toch nog even terug naar de leverdatum: ik heb medio maart een P12 besteld. Volvo NL geeft nu aan (via Insta) dat het rond de zomer 2027 wordt, terwijl dealer nog steeds januari afgeeft. Hoe kan ik hier nou duidelijkheid over krijgen?
En tweede puntje: wij zaten in mei in Sevilla in een BYD en het glazen dak was zo heet, dat je het niet kon aanraken. Ik heb chromatisch als optie genomen, maar weten jullie of er ook een (after market?) oplossing is?
Ik betwijfel of dat chromatisch glas het verschil gaat maken. De warmte wordt dan toch geabsorbeerd door het glas...
Voor veel auto's verkopen ze schermen voor de binnenkant, dat zal misschien iets doen, maar ik verwacht daar niet veel van. Meestal hangt dat met haken en ogen vast, en dat wil je niet in een mooie auto. Dus ik heb het niet, en gebruik gewoon het voorkoelen wat meer. Zeker als je laadmogelijkheden zat hebt maakt dat energieverbruik me niet uit.
De hele trend naar glazen daken kan me eigenlijk gestolen worden. Liefst van al nog een gewoon metalen dak met een witte binnenhemel.
Sony A7 iv en wat recycled glas