OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste
Acties:

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik durf nooit iets te roepen, want op mijn werk word ik daar dan aan gehouden ;)

Maar er zijn een aantal testen die we moeten uitvoeren, als hier rework uitkomt dan moet ik nog een keer een kleine batch bestellen. Reken ongeveer een twee - drie weken per iteratie. Sowieso dus weken, maar ik verwacht / hoop dat dit max twee-drie maanden is. Er zit een hoop tijd in de productie/assemblage/verzending helaas.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Maak je even een debug opname voor diagnose ;)
Ik moet weer even wachten. Nu weer net een stabiele run van meer dan een uur.
Ik neem aan dat je een kopietje wil van de OpenQuatt log "debug Level"?

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 17:33
Is dit dan de nieuwe of is dit nog de oude versie?
Heatpump Controller – Quatt Edition – Electropaultje

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15
babobo1977 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Ik moet weer even wachten. Nu weer net een stabiele run van meer dan een uur.
Ik neem aan dat je een kopietje wil van de OpenQuatt log "debug Level"?
Nee debug opname, staat ook onder instellingen. Wel pas sinds 1 vd laatste versies

• babobo1977
  • Niet online
Helder, dat is inderdaad een ander knopje dan waar ik naar aan het kijken was.

• pieke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:25
timmert26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:53:
Voor de mensen die nu al de koelfunctie gebruiken van de quatt samen met openQuatt, wat is het verbruik van de unit(s) daarmee?

Wat is ongeveer het temperatuurverschil dat je ermee bereikt in je woning of verdieping (Ik ga uit van vloerverwarming)
Gokje van Claude op basis van mijn home-assistant data, wat redelijk overeen lijkt te komen met de openquatt data, maar die reset elke keer na 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r2sOa3UHoDoVd7EwR7gfESOiw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfpzMwyYwYezgmLzXJ0By3AO.jpg?f=fotoalbum_large

Claude gokt ook op zo'n 2-3 graden verschil in huis. 180m2, overal vloerverwarming(/koeling), plus een ontvochtiger die er een liter of 5 per dag uittrekt (perfect voor de kieskeurige planten die gedistilleerd water willen). Slapen bij 24.5 ipv 27.5 is een gigantisch verschil.

Ik word wel hebberig van al dat koelpotentieel bij deze temperaturen, want ik wil er het maximum uit persen (zonder natte vloeren). Stabiel draaien op 2 graden boven supply target accepteer ik niet 😁, dus ben ik met Kp, Kd en Ki gaan spelen om het vermogen omhoog te duwen richting target. Werkt goed: stabiel draaien, demand max stapje hoger, en met een goede curve duwt hij het vermogen netjes op. Maar na een stop/start- of oil-returncyclus komt hij niet meer uit een oneindige 'te veel koeling vragen en dan flink op de rem'-loop. Vooral 's nachts een probleem.

Koeling per dag is wel gigantisch gegroeid tov de vorige hittegolf (toen tikte ik de 30kWh net aan, nu zit ik rond 40 met zelfs een dag van 48kWh). Start/stops zijn minimaal, tenzij we in zo'n gekke cyclus belanden.

Ik overwoog eerst twee cooling curves (één voor stabiel pushen, één voor stabiliseren na een correctie) en dan wisselen, maar te complex, en Kp/Kd/Ki blijft qua gedrag toch een beetje een blackbox. Dus nu gewoon een HA-automation: bij terugval naar F1 zakt het plafond met 1 per 'swing' (F10, F1, F9, F1, F8, etc. tot hij weer stabiel loopt), bij een terugval naar F0 zakt het met 3 (F10, F0, F7, F0 (of hopelijk dan al F1), F4, F0, etc). Na 15 minuten stabiel draaien (= geen terugval naar 1 of 0) gaat het plafond weer met 1 omhoog, zodat we alsnog het maximale vermogen pakken in combinatie met een relatief agressieve curve. (Agressief is relatief; we draaien nu al 4 uur op 33 Hz met twee korte sprongetjes naar 36 Hz.)

Zie onderstaand overzichtje, lijkt verder stabiel bedrijf op te leveren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3dR5tx42ktVSheeEqMmIc_W_Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYIASY3AJcrthYEiECxiX0yA.jpg?f=fotoalbum_large

Het oscilleren gebeurt vooral in de nacht, dus eens kijken of deze correctieloop dat vannacht ook efficiënt kan corrigeren.🤞

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:17
timmert26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:53:
Voor de mensen die nu al de koelfunctie gebruiken van de quatt samen met openQuatt, wat is het verbruik van de unit(s) daarmee?

Wat is ongeveer het temperatuurverschil dat je ermee bereikt in je woning of verdieping (Ik ga uit van vloerverwarming)
Afgelopen week 24/7 gedraaid, 57,5 kWh verstookt (en 310 kWh aan warmte ontrokken)
Inmiddels is het overal heet, ook met de koeling. Ik heb geen ontvochtiger dus het dauwpunt ligt op 20+ graden. Toch voel je de koelte van de vloer af komen, zeker op blote voeten op het hout/pvc.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• pieke
@marsman ontvochtiger maakt wel een groot verschil. Hier het dauwpunt op 16 graden.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 05:31

TWN

pieke schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:11:
@marsman ontvochtiger maakt wel een groot verschil. Hier het dauwpunt op 16 graden.
Wat voor ontvochtiger gebruik je? Ik ben wel benieuwd :)

• pieke
@TWN Niks bijzonders, gewoon een mobiel ding.

Deze: https://www.amazon.nl/-/en/Erikssøn-Dehumidifier-moisture-energy-saving-dehumidifier/dp/B0D3LRPYLJ/ref=sr_1_3

Ik weet niet meer exact waarop ik 'm toen had uitgezocht. relatief veel vermogen (voor een kleine mobiele ontvochtiger) en de mogelijkheid de slang in een wasbak te hangen geloof ik.

Maar er zijn tig vergelijkbare/betere opties, het gros allemaal white-labels van dezelfde fabrieken in China 🙃

• jj85
TWN schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Wat voor ontvochtiger gebruik je? Ik ben wel benieuwd :)
Ik heb deze https://www.bol.com/nl/nl...82397828471-9969943143714

Blijkbaar grote vraag, zondag was hij nog 129 euro... gister 139, nu 149 159 8)7 ...

• pieke
@jj85 bedoel je die van 159? 🤣

• jj85
RickvdT schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Dat is niet heel ingewikkeld. Begin van het jaar wat mee geëxperimenteerd en @Appesteijn heeft dat doorontwikkeld in iets moois: Appesteijn/stooklijn: Quatt heat pump performance analysis for Home Assistant

Daar kun je vast wat bruikbare code in vinden om die data te ontsluiten. Zou helemaal mooi zijn als dit een integratie krijgt met OpenQuatt, dan krijgt Quatt eindelijk de 'slimme' zelflerende aansturing die ooit beloofd is :)
Dank, heb wat geklust voor nu
https://github.com/jeroen85/OpenQuatt/pull/260

Next step: data-import in OpenQuatt
Wordt op dagbasis, op uurbasis wordt ietst teveel van het goede voor die paar MB flashgeheugen :+

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb me ook ingeschreven. Ik heb home assistant maar ik wil daar niet van afhankelijk zijn aangezien er soms best wat werk/tijd in gaat zitten. Dus ik hoop echt dat de OQmodule plug&play is en functionaliteiten gelijk of beter zijn. Maar als ik soms hier even meegluur dan lijkt dat wel goed te komen. Super werk!

Is het een idee om bepaalde HA integraties (mede gericht op OQ)hier in een topic start bij elkaar te zetten? Scheelt weer zoeken.

Hier tekenen aub ......

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe dan? :-P Die zou niet vindbaar moeten zijn...

Edit: ow wacht, er lijkt een redirect te zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door leejoow op 25-06-2026 18:20 ]

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
*O*
Ik heb home assistant maar ik wil daar niet van afhankelijk zijn aangezien er soms best wat werk/tijd in gaat zitten.
In principe is de hele web-app (https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/demo/?view=overview) en OpenQuatt nu zo gemaakt dat deze bijna volledig zonder HA kan functioneren.
Als je wil koelen met een 'echte' dauwpuntsbewaking, dan is nu nog HA nodig om dauwpuntsmeting (of afgeleide via temperatuur / vochtigheid) te koppelen. Zonder HA kun je wel een fallback mechanisme gebruiken, maar die is veel conservatiever.

Al heb ik wel wat ideëen om ook hier een oplossing voor te verzinnen die onafhankelijk is van HA. Ik heb @leejoow al voorzichtig gekieteld hiervoor >:)
Dus ik hoop echt dat de OQmodule plug&play is en functionaliteiten gelijk of beter zijn. Maar als ik soms hier even meegluur dan lijkt dat wel goed te komen. Super werk!
'We' hebben het nu zo gemaakt (nouja, vooral @leejoow ) dat je straks het molex-stekkertje (voor flowmeter/temp-sensor bij CV) uit de CiC kunt halen en in de OpenQuatt controller kunt pluggen. Daarnaast nog even de 2 (of 3) modbuskabels ompluggen en je thermostaat en ketel in de OpenQuat controller steken.
Kleur op kleur en je bent elektromonteur! of zoiets :+
Is het een idee om bepaalde HA integraties (mede gericht op OQ)hier in een topic start bij elkaar te zetten? Scheelt weer zoeken.
Er zijn geen HA integraties nodig voor OpenQuatt. Je kunt OpenQuatt aan HA toevoegen als zijnde ESPHome device.

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Nee debug opname, staat ook onder instellingen. Wel pas sinds 1 vd laatste versies
2x een uur, hoop dat er genoeg pendel gedrag te zien is.

https://drive.proton.me/urls/FRFXDVR5ZG#S0VilsuQ0xaR

https://drive.proton.me/urls/6VZ9QMF2ZG#JlGM5sdFKqf8

• jj85
Thanks!
Ik heb je recordings bekeken en laten analyseren ;) . De flow lijkt niet een probleem: die blijft netjes rond 1160-1180 L/h en ik zie geen low-flow fout.

Wat ik vooral zie: de regeling koelt het water tot heel dicht bij de veiligheidsgrens voor condens. Daardoor kan de run niet rustig stabiliseren. De warmtepomp koelt even, komt te dicht bij die grens, stopt kort, wacht tot het water weer wat warmer is en start daarna opnieuw. Dat geeft het pendelende beeld in je grafiek.

HP2 doet overigens niet niets. In de recordings krijgt juist regelmatig HP2 de koelvraag. De DUO-regeling gebruikt bij koeling meestal één warmtepomp tegelijk: dus óf HP1 óf HP2 draait, niet allebei tegelijk.

Wat ik als eerste zou controleren: zijn je aangepaste compressorfrequenties echt op beide buitenunits toegepast en bevestigd? In de recordings vraagt OpenQuatt meestal maar een laag niveau, maar de buitenunit loopt soms toch naar 32-45 Hz. Als jouw lage niveaus op 20/22 Hz staan, lijkt de buitenunit die tabel niet altijd te volgen, of is de runtime tabel nog niet goed toegepast.

Als test zou ik `coolingDemandMax` / `Maximale koelsterkte` tijdelijk op 1 zetten. Gaat de compressor dan nog steeds naar ongeveer 45 Hz, dan zit het waarschijnlijk niet in de OpenQuatt koelvraag maar in het gedrag of de runtime tabel van de buitenunit. Wordt het dan wel rustiger, dan kunnen we daarna de koelinstellingen verder tunen om minder stop/start gedrag te krijgen.

Welke versie Quatt heb je?

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Thanks!
Ik heb je recordings bekeken en laten analyseren ;) . De flow lijkt niet een probleem: die blijft netjes rond 1160-1180 L/h en ik zie geen low-flow fout.

Wat ik vooral zie: de regeling koelt het water tot heel dicht bij de veiligheidsgrens voor condens. Daardoor kan de run niet rustig stabiliseren. De warmtepomp koelt even, komt te dicht bij die grens, stopt kort, wacht tot het water weer wat warmer is en start daarna opnieuw. Dat geeft het pendelende beeld in je grafiek.

HP2 doet overigens niet niets. In de recordings krijgt juist regelmatig HP2 de koelvraag. De DUO-regeling gebruikt bij koeling meestal één warmtepomp tegelijk: dus óf HP1 óf HP2 draait, niet allebei tegelijk.

Wat ik als eerste zou controleren: zijn je aangepaste compressorfrequenties echt op beide buitenunits toegepast en bevestigd? In de recordings vraagt OpenQuatt meestal maar een laag niveau, maar de buitenunit loopt soms toch naar 32-45 Hz. Als jouw lage niveaus op 20/22 Hz staan, lijkt de buitenunit die tabel niet altijd te volgen, of is de runtime tabel nog niet goed toegepast.

Als test zou ik `coolingDemandMax` / `Maximale koelsterkte` tijdelijk op 1 zetten. Gaat de compressor dan nog steeds naar ongeveer 45 Hz, dan zit het waarschijnlijk niet in de OpenQuatt koelvraag maar in het gedrag of de runtime tabel van de buitenunit. Wordt het dan wel rustiger, dan kunnen we daarna de koelinstellingen verder tunen om minder stop/start gedrag te krijgen.

Welke versie Quatt heb je?
Bedankt voor al de tijd die je in dit mooie project steekt!
Ik heb de duo 1.5 staan. En ik heb al een tijdje met coolingdemand max op 1 of 2 gedraaid. Ik zie dat deze nu op 2 staat.
De tabel heb ik hieronder in de screenshot staan. Die heb ik net uit de ODU geladen en lijken dus wel opgeslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BqJGatFRt-aflodECFXSDWiBgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ec9UU53Ku93Jb2bJ9GTQRRCA.png?f=fotoalbum_large

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06:00
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Ik heb deze https://www.bol.com/nl/nl...82397828471-9969943143714

Blijkbaar grote vraag, zondag was hij nog 129 euro... gister 139, nu 149 159 8)7 ...
Over ontvochtiger, die al een half jaar op mijn todo lijst stond:

Ik heb dit model voor 119 EUR bij 2ekansje.com aangeschaft. Moet nog geleverd worden...
Gebaseerd op de match met het plaatje dat je eerder deelde.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste