• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik durf nooit iets te roepen, want op mijn werk word ik daar dan aan gehouden ;)

Maar er zijn een aantal testen die we moeten uitvoeren, als hier rework uitkomt dan moet ik nog een keer een kleine batch bestellen. Reken ongeveer een twee - drie weken per iteratie. Sowieso dus weken, maar ik verwacht / hoop dat dit max twee-drie maanden is. Er zit een hoop tijd in de productie/assemblage/verzending helaas.

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:27:
[...]

Maak je even een debug opname voor diagnose ;)
Ik moet weer even wachten. Nu weer net een stabiele run van meer dan een uur.
Ik neem aan dat je een kopietje wil van de OpenQuatt log "debug Level"?

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:03
Is dit dan de nieuwe of is dit nog de oude versie?
Heatpump Controller – Quatt Edition – Electropaultje

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15
babobo1977 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:53:
[...]

Ik moet weer even wachten. Nu weer net een stabiele run van meer dan een uur.
Ik neem aan dat je een kopietje wil van de OpenQuatt log "debug Level"?
Nee debug opname, staat ook onder instellingen. Wel pas sinds 1 vd laatste versies

• babobo1977
  • Niet online
Helder, dat is inderdaad een ander knopje dan waar ik naar aan het kijken was.

• pieke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:49
timmert26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:53:
Voor de mensen die nu al de koelfunctie gebruiken van de quatt samen met openQuatt, wat is het verbruik van de unit(s) daarmee?

Wat is ongeveer het temperatuurverschil dat je ermee bereikt in je woning of verdieping (Ik ga uit van vloerverwarming)
Gokje van Claude op basis van mijn home-assistant data, wat redelijk overeen lijkt te komen met de openquatt data, maar die reset elke keer na 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r2sOa3UHoDoVd7EwR7gfESOiw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MfpzMwyYwYezgmLzXJ0By3AO.jpg?f=fotoalbum_large

Claude gokt ook op zo'n 2-3 graden verschil in huis. 180m2, overal vloerverwarming(/koeling), plus een ontvochtiger die er een liter of 5 per dag uittrekt (perfect voor de kieskeurige planten die gedistilleerd water willen). Slapen bij 24.5 ipv 27.5 is een gigantisch verschil.

Ik word wel hebberig van al dat koelpotentieel bij deze temperaturen, want ik wil er het maximum uit persen (zonder natte vloeren). Stabiel draaien op 2 graden boven supply target accepteer ik niet 😁, dus ben ik met Kp, Kd en Ki gaan spelen om het vermogen omhoog te duwen richting target. Werkt goed: stabiel draaien, demand max stapje hoger, en met een goede curve duwt hij het vermogen netjes op. Maar na een stop/start- of oil-returncyclus komt hij niet meer uit een oneindige 'te veel koeling vragen en dan flink op de rem'-loop. Vooral 's nachts een probleem.

Koeling per dag is wel gigantisch gegroeid tov de vorige hittegolf (toen tikte ik de 30kWh net aan, nu zit ik rond 40 met zelfs een dag van 48kWh). Start/stops zijn minimaal, tenzij we in zo'n gekke cyclus belanden.

Ik overwoog eerst twee cooling curves (één voor stabiel pushen, één voor stabiliseren na een correctie) en dan wisselen, maar te complex, en Kp/Kd/Ki blijft qua gedrag toch een beetje een blackbox. Dus nu gewoon een HA-automation: bij terugval naar F1 zakt het plafond met 1 per 'swing' (F10, F1, F9, F1, F8, etc. tot hij weer stabiel loopt), bij een terugval naar F0 zakt het met 3 (F10, F0, F7, F0 (of hopelijk dan al F1), F4, F0, etc). Na 15 minuten stabiel draaien (= geen terugval naar 1 of 0) gaat het plafond weer met 1 omhoog, zodat we alsnog het maximale vermogen pakken in combinatie met een relatief agressieve curve. (Agressief is relatief; we draaien nu al 4 uur op 33 Hz met twee korte sprongetjes naar 36 Hz.)

Zie onderstaand overzichtje, lijkt verder stabiel bedrijf op te leveren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3dR5tx42ktVSheeEqMmIc_W_Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYIASY3AJcrthYEiECxiX0yA.jpg?f=fotoalbum_large

Het oscilleren gebeurt vooral in de nacht, dus eens kijken of deze correctieloop dat vannacht ook efficiënt kan corrigeren.🤞

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-07 15:44
timmert26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:53:
Voor de mensen die nu al de koelfunctie gebruiken van de quatt samen met openQuatt, wat is het verbruik van de unit(s) daarmee?

Wat is ongeveer het temperatuurverschil dat je ermee bereikt in je woning of verdieping (Ik ga uit van vloerverwarming)
Afgelopen week 24/7 gedraaid, 57,5 kWh verstookt (en 310 kWh aan warmte ontrokken)
Inmiddels is het overal heet, ook met de koeling. Ik heb geen ontvochtiger dus het dauwpunt ligt op 20+ graden. Toch voel je de koelte van de vloer af komen, zeker op blote voeten op het hout/pvc.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• pieke
@marsman ontvochtiger maakt wel een groot verschil. Hier het dauwpunt op 16 graden.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-07 09:26

TWN

pieke schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:11:
@marsman ontvochtiger maakt wel een groot verschil. Hier het dauwpunt op 16 graden.
Wat voor ontvochtiger gebruik je? Ik ben wel benieuwd :)

• pieke
@TWN Niks bijzonders, gewoon een mobiel ding.

Deze: https://www.amazon.nl/-/en/Erikssøn-Dehumidifier-moisture-energy-saving-dehumidifier/dp/B0D3LRPYLJ/ref=sr_1_3

Ik weet niet meer exact waarop ik 'm toen had uitgezocht. relatief veel vermogen (voor een kleine mobiele ontvochtiger) en de mogelijkheid de slang in een wasbak te hangen geloof ik.

Maar er zijn tig vergelijkbare/betere opties, het gros allemaal white-labels van dezelfde fabrieken in China 🙃

• jj85
TWN schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Wat voor ontvochtiger gebruik je? Ik ben wel benieuwd :)
Ik heb deze https://www.bol.com/nl/nl...82397828471-9969943143714

Blijkbaar grote vraag, zondag was hij nog 129 euro... gister 139, nu 149 159 8)7 ...

• pieke
@jj85 bedoel je die van 159? 🤣

• jj85
RickvdT schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:37:
[...]

Dat is niet heel ingewikkeld. Begin van het jaar wat mee geëxperimenteerd en @Appesteijn heeft dat doorontwikkeld in iets moois: Appesteijn/stooklijn: Quatt heat pump performance analysis for Home Assistant

Daar kun je vast wat bruikbare code in vinden om die data te ontsluiten. Zou helemaal mooi zijn als dit een integratie krijgt met OpenQuatt, dan krijgt Quatt eindelijk de 'slimme' zelflerende aansturing die ooit beloofd is :)
Dank, heb wat geklust voor nu
https://github.com/jeroen85/OpenQuatt/pull/260

Next step: data-import in OpenQuatt
Wordt op dagbasis, op uurbasis wordt ietst teveel van het goede voor die paar MB flashgeheugen :+

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Ik heb me ook ingeschreven. Ik heb home assistant maar ik wil daar niet van afhankelijk zijn aangezien er soms best wat werk/tijd in gaat zitten. Dus ik hoop echt dat de OQmodule plug&play is en functionaliteiten gelijk of beter zijn. Maar als ik soms hier even meegluur dan lijkt dat wel goed te komen. Super werk!

Is het een idee om bepaalde HA integraties (mede gericht op OQ)hier in een topic start bij elkaar te zetten? Scheelt weer zoeken.

Hier tekenen aub ......

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hoe dan? :-P Die zou niet vindbaar moeten zijn...

Edit: ow wacht, er lijkt een redirect te zijn :P

[ Voor 6% gewijzigd door leejoow op 25-06-2026 18:20 ]

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
*O*
Ik heb home assistant maar ik wil daar niet van afhankelijk zijn aangezien er soms best wat werk/tijd in gaat zitten.
In principe is de hele web-app (https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/demo/?view=overview) en OpenQuatt nu zo gemaakt dat deze bijna volledig zonder HA kan functioneren.
Als je wil koelen met een 'echte' dauwpuntsbewaking, dan is nu nog HA nodig om dauwpuntsmeting (of afgeleide via temperatuur / vochtigheid) te koppelen. Zonder HA kun je wel een fallback mechanisme gebruiken, maar die is veel conservatiever.

Al heb ik wel wat ideëen om ook hier een oplossing voor te verzinnen die onafhankelijk is van HA. Ik heb @leejoow al voorzichtig gekieteld hiervoor >:)
Dus ik hoop echt dat de OQmodule plug&play is en functionaliteiten gelijk of beter zijn. Maar als ik soms hier even meegluur dan lijkt dat wel goed te komen. Super werk!
'We' hebben het nu zo gemaakt (nouja, vooral @leejoow ) dat je straks het molex-stekkertje (voor flowmeter/temp-sensor bij CV) uit de CiC kunt halen en in de OpenQuatt controller kunt pluggen. Daarnaast nog even de 2 (of 3) modbuskabels ompluggen en je thermostaat en ketel in de OpenQuat controller steken.
Kleur op kleur en je bent elektromonteur! of zoiets :+
Is het een idee om bepaalde HA integraties (mede gericht op OQ)hier in een topic start bij elkaar te zetten? Scheelt weer zoeken.
Er zijn geen HA integraties nodig voor OpenQuatt. Je kunt OpenQuatt aan HA toevoegen als zijnde ESPHome device.

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:59:
[...]

Nee debug opname, staat ook onder instellingen. Wel pas sinds 1 vd laatste versies
2x een uur, hoop dat er genoeg pendel gedrag te zien is.

https://drive.proton.me/urls/FRFXDVR5ZG#S0VilsuQ0xaR

https://drive.proton.me/urls/6VZ9QMF2ZG#JlGM5sdFKqf8

• jj85
Thanks!
Ik heb je recordings bekeken en laten analyseren ;) . De flow lijkt niet een probleem: die blijft netjes rond 1160-1180 L/h en ik zie geen low-flow fout.

Wat ik vooral zie: de regeling koelt het water tot heel dicht bij de veiligheidsgrens voor condens. Daardoor kan de run niet rustig stabiliseren. De warmtepomp koelt even, komt te dicht bij die grens, stopt kort, wacht tot het water weer wat warmer is en start daarna opnieuw. Dat geeft het pendelende beeld in je grafiek.

HP2 doet overigens niet niets. In de recordings krijgt juist regelmatig HP2 de koelvraag. De DUO-regeling gebruikt bij koeling meestal één warmtepomp tegelijk: dus óf HP1 óf HP2 draait, niet allebei tegelijk.

Wat ik als eerste zou controleren: zijn je aangepaste compressorfrequenties echt op beide buitenunits toegepast en bevestigd? In de recordings vraagt OpenQuatt meestal maar een laag niveau, maar de buitenunit loopt soms toch naar 32-45 Hz. Als jouw lage niveaus op 20/22 Hz staan, lijkt de buitenunit die tabel niet altijd te volgen, of is de runtime tabel nog niet goed toegepast.

Als test zou ik `coolingDemandMax` / `Maximale koelsterkte` tijdelijk op 1 zetten. Gaat de compressor dan nog steeds naar ongeveer 45 Hz, dan zit het waarschijnlijk niet in de OpenQuatt koelvraag maar in het gedrag of de runtime tabel van de buitenunit. Wordt het dan wel rustiger, dan kunnen we daarna de koelinstellingen verder tunen om minder stop/start gedrag te krijgen.

Welke versie Quatt heb je?

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Thanks!
Ik heb je recordings bekeken en laten analyseren ;) . De flow lijkt niet een probleem: die blijft netjes rond 1160-1180 L/h en ik zie geen low-flow fout.

Wat ik vooral zie: de regeling koelt het water tot heel dicht bij de veiligheidsgrens voor condens. Daardoor kan de run niet rustig stabiliseren. De warmtepomp koelt even, komt te dicht bij die grens, stopt kort, wacht tot het water weer wat warmer is en start daarna opnieuw. Dat geeft het pendelende beeld in je grafiek.

HP2 doet overigens niet niets. In de recordings krijgt juist regelmatig HP2 de koelvraag. De DUO-regeling gebruikt bij koeling meestal één warmtepomp tegelijk: dus óf HP1 óf HP2 draait, niet allebei tegelijk.

Wat ik als eerste zou controleren: zijn je aangepaste compressorfrequenties echt op beide buitenunits toegepast en bevestigd? In de recordings vraagt OpenQuatt meestal maar een laag niveau, maar de buitenunit loopt soms toch naar 32-45 Hz. Als jouw lage niveaus op 20/22 Hz staan, lijkt de buitenunit die tabel niet altijd te volgen, of is de runtime tabel nog niet goed toegepast.

Als test zou ik `coolingDemandMax` / `Maximale koelsterkte` tijdelijk op 1 zetten. Gaat de compressor dan nog steeds naar ongeveer 45 Hz, dan zit het waarschijnlijk niet in de OpenQuatt koelvraag maar in het gedrag of de runtime tabel van de buitenunit. Wordt het dan wel rustiger, dan kunnen we daarna de koelinstellingen verder tunen om minder stop/start gedrag te krijgen.

Welke versie Quatt heb je?
Bedankt voor al de tijd die je in dit mooie project steekt!
Ik heb de duo 1.5 staan. En ik heb al een tijdje met coolingdemand max op 1 of 2 gedraaid. Ik zie dat deze nu op 2 staat.
De tabel heb ik hieronder in de screenshot staan. Die heb ik net uit de ODU geladen en lijken dus wel opgeslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BqJGatFRt-aflodECFXSDWiBgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ec9UU53Ku93Jb2bJ9GTQRRCA.png?f=fotoalbum_large

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 29-07 14:05
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:31:
[...]

Ik heb deze https://www.bol.com/nl/nl...82397828471-9969943143714

Blijkbaar grote vraag, zondag was hij nog 129 euro... gister 139, nu 149 159 8)7 ...
Over ontvochtiger, die al een half jaar op mijn todo lijst stond:

Ik heb dit model voor 119 EUR bij 2ekansje.com aangeschaft. Moet nog geleverd worden...
Gebaseerd op de match met het plaatje dat je eerder deelde.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• timmert26
leejoow schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Hoe dan? :-P Die zou niet vindbaar moeten zijn...

Edit: ow wacht, er lijkt een redirect te zijn :P
De link stond op de github guide.

• jj85
babobo1977 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Bedankt voor al de tijd die je in dit mooie project steekt!
Ik heb de duo 1.5 staan. En ik heb al een tijdje met coolingdemand max op 1 of 2 gedraaid. Ik zie dat deze nu op 2 staat.
De tabel heb ik hieronder in de screenshot staan. Die heb ik net uit de ODU geladen en lijken dus wel opgeslagen.

[Afbeelding]
Kun je eens kijken wat jouw Inner Coil Temp doet bij die runs?
Mogelijk dat de temperatuur in het R32 circuit simpelweg te laag wordt.

• AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
jj85 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:06:
[...]
*O*
[...]
In principe is de hele web-app (https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/demo/?view=overview) en OpenQuatt nu zo gemaakt dat deze bijna volledig zonder HA kan functioneren.
Als je wil koelen met een 'echte' dauwpuntsbewaking, dan is nu nog HA nodig om dauwpuntsmeting (of afgeleide via temperatuur / vochtigheid) te koppelen. Zonder HA kun je wel een fallback mechanisme gebruiken, maar die is veel conservatiever.

Al heb ik wel wat ideëen om ook hier een oplossing voor te verzinnen die onafhankelijk is van HA. Ik heb @leejoow al voorzichtig gekieteld hiervoor >:)

[...]

'We' hebben het nu zo gemaakt (nouja, vooral @leejoow ) dat je straks het molex-stekkertje (voor flowmeter/temp-sensor bij CV) uit de CiC kunt halen en in de OpenQuatt controller kunt pluggen. Daarnaast nog even de 2 (of 3) modbuskabels ompluggen en je thermostaat en ketel in de OpenQuat controller steken.
Kleur op kleur en je bent elektromonteur! of zoiets :+

[...]

Er zijn geen HA integraties nodig voor OpenQuatt. Je kunt OpenQuatt aan HA toevoegen als zijnde ESPHome device.
Kan de web-app het lokale dauwpunt van de knmi api of andere weerdienst krijgen?

Ik heb in mijn huis gezien dat de dauwpunt waarden door het huis wel verschillen maar dan toch redelijk met elkaar meebewegen en in lijn met het knmi dauwpunt. Een calibratie van het knmi-dauwpunt naar de hoogste dauwpunt waarde in huis kan dan ook voldoende zijn voor alleen de web-app zonder HA

• jj85
AliExpres schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:24:
[...]

Kan de web-app het lokale dauwpunt van de knmi api of andere weerdienst krijgen?

Ik heb in mijn huis gezien dat de dauwpunt waarden door het huis wel verschillen maar dan toch redelijk met elkaar meebewegen en in lijn met het knmi dauwpunt. Een calibratie van het knmi-dauwpunt naar de hoogste dauwpunt waarde in huis kan dan ook voldoende zijn voor alleen de web-app zonder HA
Heb ik onderzoekje naar gedaan, maar nog geen goede route in gevonden. Knmi api is tegenwoordig vrij gesloten, dus api key etc nodig.
Buienradar levert de data in 1 giga json. Dat kost veel processing power voor de esp. Dus (goed uitgewerkte) suggesties zijn welkom

• AliExpres
  • Niet online
timmert26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:51:
[...]

5kWh valt qua gebruik echt heel erg mee, als ik hoor wat sommige van die airco's van mensen nu verbruiken.

Ziet er veel belovend uit! Als dat een paar graden scheelt en vooral een koele vloer hebben we in ieder geval een blije hond :+. Nu wachten tot jij en leejoow zover zijn met de boards. Zal nog wel even duren.

@leejoow zonder al te veel expectation management, wat is ongeveer de tijdlijn? Is dat meer weken of maanden?
OpenQuatt draaien is natuurlijk ook nu al mogelijk op de direct online te bestellen hardware die op de OpenQuatt website staan.

https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-1ch.htm

https://electropaultje.nl/product/heatpump-listener/

[ Voor 6% gewijzigd door AliExpres op 26-06-2026 09:39 ]

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Kun je eens kijken wat jouw Inner Coil Temp doet bij die runs?
Mogelijk dat de temperatuur in het R32 circuit simpelweg te laag wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZE91JIK0dd2JsBOV0wplcdvXhVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2PPqBc7WHwhI3UztmQ16CwT.png?f=fotoalbum_large

• timmert26
AliExpres schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:36:
[...]

OpenQuatt draaien is natuurlijk ook nu al mogelijk op de direct online te bestellen hardware die op de OpenQuatt website staan.

https://www.waveshare.com/esp32-s3-relay-1ch.htm

https://electropaultje.nl/product/heatpump-listener/
Deze heb ik ook gezien. Ik wacht liever dan gewoon even de eindprintplaat af, dan heb ik direct alles goed ipv dat ik later weer allemaal dingen moet aanpassen eventueel. Hoewel ik niet helemaal weet wat het verschil is/gaat zijn tussen de heatpump-listener en de nieuwe heatpump-controller

• jj85
Sorry, my mistake. Ik bedoelde de R32/water wisselaar kant; HP1 - Inner coil temperature

En zie je nog bijzonderheden in de HP1 - Active Failures List?

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 26-06-2026 09:52 ]

• jj85
timmert26 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:44:
[...]
Hoewel ik niet helemaal weet wat het verschil is/gaat zijn tussen de heatpump-listener en de nieuwe heatpump-controller
Wat controller wel heeft en listerener niet
- 2e modbus poort
- molex aansluiting voor flow/temp meting onder cv
- thermostaat aansluiting (OpenTherm)
- boiler aansluiting (aan/uit én OpenTherm)
- krachtigere CPU (ESP32 S3 ipv ESP32)
@leejoow mis ik nog iets?

• AliExpres
  • Niet online
timmert26 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:44:
[...]

Deze heb ik ook gezien. Ik wacht liever dan gewoon even de eindprintplaat af, dan heb ik direct alles goed ipv dat ik later weer allemaal dingen moet aanpassen eventueel. Hoewel ik niet helemaal weet wat het verschil is/gaat zijn tussen de heatpump-listener en de nieuwe heatpump-controller
Dat hangt af van welke Quatt buitenunit jij hebt:

Quatt V1: flow sensor en thermostaat via CiC json
Quatt V1.5: thermostaat via CiC json

Het koppelen van de flow en thermostaat data via de CiC json wordt goed ondersteund door de actuele versie van OpenQuatt en daar is geen Home Assistant voor nodig

En zoals @jj85 hieronder beschrijft de boileraansluiting maar dat zal voorlopig niet heel dringend nodig zijn 🥵

[ Voor 7% gewijzigd door AliExpres op 26-06-2026 10:22 ]

• timmert26
AliExpres schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:54:
[...]

Dat hangt af van welke Quatt buitenunit jij hebt:

Quatt V1: flow sensor en thermostaat via CiC json
Quatt V1.5: thermostaat via CiC json

Het koppelen van de flow en thermostaat data via de CiC json wordt goed ondersteund door de actuele versie van OpenQuatt en daar is geen Home Assistant voor nodig

En zoals @jj85 hieronder beschrijft de boileraansluiting maar dat zal voorlopig niet heel dringend nodig zijn 🥵
Ik heb een enkele v1.5 inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat de HA nodig was voor thermostaat aansturing inderdaad. Die is tot september/oktober in ieder geval niet nodig inderdaad.

Welke zou je dan aanraden, de listener of de waveshare module. Als het puur als "tijdelijke" is totdat de volledige heatpump controller zover is?

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Sorry, my mistake. Ik bedoelde de R32/water wisselaar kant; HP1 - Inner coil temperature

En zie je nog bijzonderheden in de HP1 - Active Failures List?
OK helder, ik zie geen meldingen in de HP1 / HP2 active failures list. Wel heel af en toe een compressor oil return (1 keer per 2 dagen).
Inner coil temperature is volgens mij ook niet te laag aangezien deze op het moment van afschakelen hoger ligt dan het laagste punt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJTI8CsLke6OZ-9yJpRmFAgbw-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t84V1qooyMPL3gP3ThvmKOhn.png?f=fotoalbum_large

• AliExpres
  • Niet online
timmert26 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Ik heb een enkele v1.5 inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat de HA nodig was voor thermostaat aansturing inderdaad. Die is tot september/oktober in ieder geval niet nodig inderdaad.

Welke zou je dan aanraden, de listener of de waveshare module. Als het puur als "tijdelijke" is totdat de volledige heatpump controller zover is?
Als @leejoow ze nog op voorraad heeft dan raad ik de listener aan voor ondersteuning en de compatibiliteit met de volledige heatpump controller

• jj85
babobo1977 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:33:
[...]

OK helder, ik zie geen meldingen in de HP1 / HP2 active failures list. Wel heel af en toe een compressor oil return (1 keer per 2 dagen).
Inner coil temperature is volgens mij ook niet te laag aangezien deze op het moment van afschakelen hoger ligt dan het laagste punt.
[Afbeelding]
Ik krijg het vermoeden dat de ODU zelf het compressorlevel gaat verhogen zodra de inner coil temperatuur te laag wordt (wat is te laag... geen idee). De compressor lijkt een beetje buiten z'n werkgebied te komen vermoed ik...
@m10tech zag ook iets soortgelijks.
@Jordi_ Zie je soortgelijke verschijnselen ook bij Amber?

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 26-06-2026 10:54 ]

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:17
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Ik krijg het vermoeden dat de ODU zelf het compressorlevel gaat verhogen zodra de inner coil temperatuur te laag wordt (wat is te laag... geen idee). De compressor lijkt een beetje buiten z'n werkgebied te komen vermoed ik...
Ik heb dit gedrag zelf nog niet gezien en zit toch al een hele week op 20Hz te koelen.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:50:
[...]

Wat controller wel heeft en listerener niet
- 2e modbus poort
- molex aansluiting voor flow/temp meting onder cv
- thermostaat aansluiting (OpenTherm)
- boiler aansluiting (aan/uit én OpenTherm)
- krachtigere CPU (ESP32 S3 ipv ESP32)
@leejoow mis ik nog iets?
Nee, dit klopt.

Overigens, ik heb ervoor gekozen toch een ESP module te gebruiken. Dat gaat de Wifi een stuk eenvoudiger maken (die is op de testbordjes nog niet echt goed). En ik weet dat mensen dat al hadden aangeraden, maar ik vond het ook wel gewoon heel vet om te doen :P

Dat betekent nu wel wat rework, maar in de airco is dat goed te doen :P

• AliExpres
  • Niet online
leejoow schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:19:
[...]

Nee, dit klopt.

Overigens, ik heb ervoor gekozen toch een ESP module te gebruiken. Dat gaat de Wifi een stuk eenvoudiger maken (die is op de testbordjes nog niet echt goed). En ik weet dat mensen dat al hadden aangeraden, maar ik vond het ook wel gewoon heel vet om te doen :P

Dat betekent nu wel wat rework, maar in de airco is dat goed te doen :P
Heb jij nog Listener modules op voorraad?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

AliExpres schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:28:
[...]

Heb jij nog Listener modules op voorraad?
Ja, hoewel ik die niet direct aanraad voor OpenQuatt. De ESP loopt dan redelijk op zijn tandvlees.

• jj85
zeekoe schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Netjes!
Toen ik een keer een profi oscilloscoop gebruikte voor m'n opleiding vielen de kleuren me op:
https://www.eleshop.nl/rigol-dho804-oscilloscoop.html (geel, blauwig, paarsig; oranje kan ik me niet herinneren)
Dat zal te maken hebben met de meest voorkomende variant(en) van kleurenblindheid.
Ik heb het zelf eens geprobeerd op te zoeken, maar vond allerlei verschillende paletten. Precies die vier scoop-kleuren heb ik nergens terug kunnen vinden. Hoe dan ook, hier bij simulation kun je zien wat het doet: https://rgblind.com/color-blind-palette; Protanopia en Deuteranopia zouden samen bij 8% van de mannen voorkomen.
Dank, ik heb een palletje overgenomen van die site

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUMsA8lFZgMHelqdAtDOx-PxtE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IyzEVyV25MRq5KI1XLkXa44V.png?f=fotoalbum_large

OpenQuatt is nu tevens in staat om voor een x aantal dagen de uurdata op te slaan.
Dagtotalen worden lifetime in flashgeheugen bewaart
Uurtotalen worden 30, 90, 180, 365 dagen bewaard (instelbaar).

Nu kijken of ik nog een import kan maken vanuit de Quatt cloud. Dan kan de CiC met Quatt app helemaal het raam uit :o

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@jj85 Kijk wel uit dat je de Quatt API niet teveel 'extra' belast.

• jj85
Appesteijn schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:11:
@jj85 Kijk wel uit dat je de Quatt API niet teveel 'extra' belast.
eenmalig, daarna nooit meer :+

Verder terecht punt uiteraard

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 26-06-2026 13:22 ]

• AliExpres
  • Niet online
leejoow schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:42:
[...]
Ja, hoewel ik die niet direct aanraad voor OpenQuatt. De ESP loopt dan redelijk op zijn tandvlees.
Het is natuurlijk tijdelijk voor de voorlopers en trendsetters die niet kunnen wachten om ook met al dit moois te mogen spelen 😜

• jj85
AliExpres schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Het is natuurlijk tijdelijk voor de voorlopers en trendsetters die niet kunnen wachten om ook met al dit moois te mogen spelen 😜
Dan is een goedkopere Waveshare denk ik wel een betere keuze momenteel.
(@leejoow deelt die mening trouwens, voordat ik iemand op z'n tenen trap ;) )

• jj85
OpenQuatt v0.38.0
Deze release voegt vooral meer inzicht toe in wat je systeem doet, plus betere hulpmiddelen om problemen achteraf te kunnen onderzoeken.

De update is weer via OTA binnen te halen.

Belangrijkste nieuwe onderdelen
  • Nieuwe Resultaten-pagina met historische energiegegevens, zoals opbrengst, verbruik, COP/EER en boilerbijdrage.
  • Je kunt nu zelf aanzetten dat OpenQuatt energiegeschiedenis bewaart. Daarbij kun je ook instellen hoelang detailgegevens per uur bewaard blijven.
  • OpenQuatt kan nu op de achtergrond doorlopend debuggegevens bijhouden. Bij een probleem kun je daarna een momentopname downloaden voor analyse.
  • Als de ESP32 opnieuw is opgestart na een crash, wordt die informatie nu meegenomen in de OpenQuatt loghistorie.
Verder verbeterd
  • Betere grafieken en trendgegevens voor flow, opgenomen vermogen en geleverde warmte. (thanks @AliExpres )
  • Verbeterde cooling oil-return recovery, waardoor korte onderbrekingen bij koelen minder snel voorkomen.
  • Normale Compressor oil return-meldingen worden niet meer onnodig als waarschuwing in de webinterface getoond.
  • Debugopnames bevatten meer nuttige context voor diagnose.
  • De opslaginstellingen en Resultaten-grafieken zijn verder verfijnd.

Release notes: GitHub release v0.38.0

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Ik heb mn eigen graphs maar eens door chatgpt laten beoordelen en ik zag dat ik een paar entities miste.... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dhZY3EqRFhEmQPVyEXl4ayNOljY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqN1smWXQSl7ZFr0w5e7gh91.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85
babobo1977 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:06:
[...]

Ik heb mn eigen graphs maar eens door chatgpt laten beoordelen en ik zag dat ik een paar entities miste.... 8)7
[Afbeelding]
Huh? wat zie ik?
Heb je hier toevallig last van?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDtg43poDdtHT2ykTtX-XurMVy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bo70OOoqxX4ygcY9IvUtCJUf.png?f=fotoalbum_large

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:23
jj85 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:34:
[...]

@Lasoul Even brainstormend... weet jij zo een slimme manier om historic Insights-data uit de Quatt cloud te kunnen exporteren in bijv een CSV file?
Uiteraard om dit daarna in OpenQuatt te uploaden ;)
Het makkelijkste is wanneer je bijvoorbeeld Claude koppelt aan je Home Assistant installatie en dan gewoon de vraag stelt om de data te exporteren. Onderstaand heb ik hem gevraagd een export van juni te maken per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFN_--arEnJOnHBs2pW1wNEy-uU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S4EpsVKT3KkzHc8WLYrR8x6d.png?f=fotoalbum_large
Hiervoor moet je wel het HACS component Home Assistant MCP installeren. Hiermee is het dus ook eenvoudig mogelijk om via Claude (of andere AI) automations/dashboards etc aan te maken.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:48
just to be sure:
als ik huidige (T6) thermostaat ga vervangen voor DIYLESS 3, sluit ik die straks aan op de OT aansluiting van openquatt pcb (sorry: Heatpump Controller Q-Edition ) of gaat communicatie bijvoorbeeld via HA?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Huh? wat zie ik?
Heb je hier toevallig last van?
[Afbeelding]
Idd maar dus op een aantal entities. Niet goed opgelet dus. Lijkt nu een stuk stabieler. Ook niet gek als er geen pid waardes meer beschikbaar zijn. Of zie ik dat verkeerd?

• jj85
Toby-Wan schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:07:
just to be sure:
als ik huidige (T6) thermostaat ga vervangen voor DIYLESS 3, sluit ik die straks aan op de OT aansluiting van openquatt pcb (sorry: Heatpump Controller Q-Edition ) of gaat communicatie bijvoorbeeld via HA?
Inprikken op de OT poort van de HCQ

• jj85
babobo1977 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Idd maar dus op een aantal entities. Niet goed opgelet dus. Lijkt nu een stuk stabieler. Ook niet gek als er geen pid waardes meer beschikbaar zijn. Of zie ik dat verkeerd?
De PID settings horen gewoon door te komen, zit geen internal: true of disable_by_default:true op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: template
    id: cooling_pid_ki
    name: "Cooling PID Ki"
    icon: mdi:chart-timeline-variant
    min_value: 0.0
    max_value: 2.0
    step: 0.01
    mode: slider
    optimistic: true
    restore_value: true
    initial_value: 0.12
    entity_category: config
    web_server:
      sorting_group_id: oq_cooling
hebben ze een andere / onjuiste eneity naam gekregen?

• babobo1977
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:18:
[...]

De PID settings horen gewoon door te komen, zit geen internal: true of disable_by_default:true op.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
- platform: template
    id: cooling_pid_ki
    name: "Cooling PID Ki"
    icon: mdi:chart-timeline-variant
    min_value: 0.0
    max_value: 2.0
    step: 0.01
    mode: slider
    optimistic: true
    restore_value: true
    initial_value: 0.12
    entity_category: config
    web_server:
      sorting_group_id: oq_cooling
hebben ze een andere / onjuiste eneity naam gekregen?
Lang verhaal, maar de fout ligt iig bij mij schat ik zo in...
Ik zag op een gegeven moment de missende entities en ben er verder in gaan duiken toen begreep ik dat deze dus inderdaad de ...zolder... erbij hadden staat en deze bestonden natuurlijk helemaal niet meer.

• zeekoe
  • Laatst online: 12:13
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:28:
[...]

Heb ik onderzoekje naar gedaan, maar nog geen goede route in gevonden. Knmi api is tegenwoordig vrij gesloten, dus api key etc nodig.
Buienradar levert de data in 1 giga json. Dat kost veel processing power voor de esp. Dus (goed uitgewerkte) suggesties zijn welkom
Ik heb naar OpenWeatherMap gekeken, ook handig voor weersvoorspeldata t.z.t. Eerste 1000 API calls per dag zijn gratis als ik het goed begrijp.
Maar... op de plek waar ik woon geeft hij 34 graden / 51% aan, wat een dauwpunt van zo'n 22 graden geeft, t.o.v. 21 graden met wat ik in huis meet. 100 meter verderop lijkt op de kaart een gebied te beginnen van zo'n 2x2 km met 34 graden / 67%, wat een vrij absurd dauwpunt van 27 graden geeft. Ik vraag me af of dit precies / nauwkeurig genoeg is onder normale omstandigheden.

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• zeekoe
Dit ziet er veelbelovend uit:
https://weerlive.nl/api/w...ey=demo&locatie=Amsterdam
API key aanvragen, 5-10 minuten wachten, en dan kun je voor je eigen locatie 300x per dag (>1x/5 min) een request doen. Als je in Amsterdam woont kan het ook zonder key :P

Of... in plaats van / naast de DS18B20 een 1-wire temperatuur & luchtvochtigheidssensor met voldoende nauwkeurigheid aan het nieuwe bordje hangen. :)

• jj85
zeekoe schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:39:
Dit ziet er veelbelovend uit:
https://weerlive.nl/api/w...ey=demo&locatie=Amsterdam
API key aanvragen, 5-10 minuten wachten, en dan kun je voor je eigen locatie 300x per dag (>1x/5 min) een request doen. Als je in Amsterdam woont kan het ook zonder key :P
zal er tzt nog eens induiken, dank voor je tips!
Of... in plaats van / naast de DS18B20 een 1-wire temperatuur & luchtvochtigheidssensor met voldoende nauwkeurigheid aan het nieuwe bordje hangen. :)
Nice, wist niet dat die 1 wire temp/hums bestonden (maar waarom ook niet eigenlijk :P )

• jj85
jj85 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Dank, ik heb een palletje overgenomen van die site

[Afbeelding]

OpenQuatt is nu tevens in staat om voor een x aantal dagen de uurdata op te slaan.
Dagtotalen worden lifetime in flashgeheugen bewaart
Uurtotalen worden 30, 90, 180, 365 dagen bewaard (instelbaar).

Nu kijken of ik nog een import kan maken vanuit de Quatt cloud. Dan kan de CiC met Quatt app helemaal het raam uit :o
Klein stapje gemaakt.
Via HA een export functie gemaakt die data uit de Quatt cloud haalt.
In OpenQuatt een importfunctie die de data op de ESP opslaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oO2wxDO-gfT-HAWiCKR6yvo3Q24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MaAtgyQrNwk0FnrPLDBGae8u.png?f=fotoalbum_large

(nu kan de CIC en Quatt app helemaal het raam uit ;) )

• babobo1977
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajwBY1zcmPC-wmj2ZFStYRUkJWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hz5LnRJERphjiraCFSUWGGRj.png?f=fotoalbum_large Ik denk dat de inner coil temperatuur te laag wordt en dat dit een gevolg is van de regeling die dus doorschiet. Ik heb alleen maar radiatoren en 1 hele grote jaga hybrid. Alle thermostaatkranen staan open en de fans van de jaga staan vol aan. Maar wellicht is mijn loop te klein om dit te dempen.
F1 t/m F8 lopen van 20hrz op naar 34hrz (stapjes van 2hrz)
F9 is dan 50hrz en F10 70hrz. Ik heb deze nu even gewijzigd 36 en 38 even kijken of dit een positief effect heeft.
Wat is de minimale frequentie? Is er een reden om pas bij 20 te beginnen? Dit is in de machinebouw een veilige frequentie om aandrijvingen zonder een geforceerde koeling toch voldoende luchtstroom te geven voor de koeling. Nu stroomt hier volgens mij altijd geforceerde lucht door de kast dus wellicht zou deze iets lager gekozen kunnen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door babobo1977 op 27-06-2026 10:42 ]

• m10tech
Ik heb een zeer minimale setup gemaakt met de alleen de webinterface.

Wat ik zie is dat er zo'n 1.5 minuten op 45 Hz wordt gewerkt dan terug naar 30 Hz en na 4 minuten geeft ie het op. Dat is vast de minimale runtijd. Die 45 Hz wordt door de ODU bepaald hoorde ik van jj85.

Dit is iets wat speelt als het buiten nog relatief koel is. Later in de ochtend start ie wel en blijft lekker op 30Hz doordraaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktLqhWG6EIG62jxsAMVQXK1hK5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HmoWs1YwcxNAgjLTwburdvyi.png?f=fotoalbum_large

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• AliExpres
  • Niet online
m10tech schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:15:
Ik heb een zeer minimale setup gemaakt met de alleen de webinterface.

Wat ik zie is dat er zo'n 1.5 minuten op 45 Hz wordt gewerkt dan terug naar 30 Hz en na 4 minuten geeft ie het op. Dat is vast de minimale runtijd. Die 45 Hz wordt door de ODU bepaald hoorde ik van jj85.

Dit is iets wat speelt als het buiten nog relatief koel is. Later in de ochtend start ie wel en blijft lekker op 30Hz doordraaien.

[Afbeelding]
Ik zie dat ook en mijn indruk is dat met de dauwpuntbewaking de drempelwaarde voor de aanvoertemperatuur dan snel wordt bereikt. Zie jij dat ook?

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:26
AliExpres schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Ik zie dat ook en mijn indruk is dat met de dauwpuntbewaking de drempelwaarde voor de aanvoertemperatuur dan snel wordt bereikt. Zie jij dat ook?
Ik zag dat ook gebeuren. Op het moment ben ik vooral aan het observeren, dus nog niet teveel getweakt aan de settings.

Wat ik me goed kan voorstellen is dat de ODU een opstart nodig heeft waarbij een hogere compressor frequentie nodig is. En tja, als in die tijd de minimale aanvoertemp al bereikt wordt, dan is dat zo. Dan zou het wellicht helpen pas bij hogere aanvoertemp een nieuwe cyclus te starten. Daar is een optie voor zag ik (Herstartmarge watertemperatuur). En uiteraard gebeurt dit eerder bij lagere buitentemperatuur, want hogere cop dus sneller kouder water.

• memorynl
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:26
Tot nu heb ik vooral meegelezen, bij deze wil ik jullie ook bedanken voor alles wat jullie mogelijk maken met OpenQuatt. Echt waar, petje af hoor. Webinstaller werkt vlekkeloos, documentatie is eitje, en settings zijn legio, t/m het aanpassen van de ODU frequentietabel. Damn!!

Qua frequentietabel: met mijn beperkte afgifte opname capaciteit is op 30 Hz draaien al snel te veel voor een wat langere run. Aanpassen naar bijv 22 of 24 Hz helpt veel. Maar durf nu niet lager, omdat ik onvoldoende kennis heb over de gevolgen. Maybe heeft iemand daar al beter naar gekeken, is er een reden om niet onder de 30 Hz te gaan? Of is de Quatt (v1) geschikt voor 20Hz?

Verder is de regeling qua frequentie nog niet afgesteld op mijn situatie. Hij schakelt snel omhoog en omlaag qua F1-F4 bijv, met over en undershoot. Ik denk dat ik dan naar de PID parameters van die regeling moet kijken, nietwaar?

• m10tech
AliExpres schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Mijn minimale opzet is met een DS18B20 die de aanvoertemperatuur meet, maar die heb ik niet aan een buis aangesloten. Ik heb de wens aanvoer handmatig op 16 graden gezet waar hij dus nooit in de buurt komt. Dus dat pendelen is echt alleen aan de ODU te wijten naar mijn mening.

Het is deze dagen zo heet dat ik dan nog steeds geen condensatie op mijn vloerverwarming krijg. En het dient ook alleen daarvoor. Ik heb het eigenlijk te druk voor er dieper induiken op dit moment.

• AliExpres
  • Niet online
m10tech schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:07:
[...]

Mijn minimale opzet is met een DS18B20 die de aanvoertemperatuur meet, maar die heb ik niet aan een buis aangesloten. Ik heb de wens aanvoer handmatig op 16 graden gezet waar hij dus nooit in de buurt komt. Dus dat pendelen is echt alleen aan de ODU te wijten naar mijn mening.

Het is deze dagen zo heet dat ik dan nog steeds geen condensatie op mijn vloerverwarming krijg. En het dient ook alleen daarvoor. Ik heb het eigenlijk te druk voor er dieper induiken op dit moment.
Dat is precies waar ik nog twijfel of de regeling met de wens aanvoer op handmatig dan ingrijpt om een voor ons nog onduidelijke reden terwijl die handmatig ingestelde wens temperatuur nog niet is bereikt.
Met mijn minimale OpenQuatt waar ik het koelen al eens heb aangezet zonder enige dauwpunt of aanvoerregeling zag ik dat namelijk niet gebeuren en bleef de compressor gewoon doordraaien

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het voordeel van dit weer is dat ik graag in mijn werkkamer zit. En laat ik nou een controller moeten designen :P Omdat de wifi niet echt best was op het prototype ben ik toch gezwicht en ga ik voor een module van de ESP in plaats van een volledig zelf ontworpen oplossing.
Daarnaast heb ik voor de efficiëntie nog een interrupt lijntje voor de ethernet chip toegevoegd, en @jj85 heilig beloofd dat ik geen GPIO pinnen meer ga omgooien ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCrL0AFBwkAOkQu1Wr_3XuEV-2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/dOhceiDsSGqwVwWNb7jJueZw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48Y_X5cQnhd1RgI15RHGYUv0HCw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9T8CQw6vWAanPbuNooORKoo1.png?f=fotoalbum_tile
Het is zo snel gegaan dat ik vanavond al nieuwe prototypes ga bestellen. Alle GPIOs zijn veranderd dus ik moet nog even kijken wat ik met de oude PCBs doe. Voor de echte Tweakers heb ik zelfs iets toe kunnen voegen. De software van @jj85 gaat hier niets mee doen, maar als iemand zelf firmware aan het bakken is kan hij of zij er nog iets mee. De exacte uitwerking moet ik nog even bedenken, maar ik denk dat er een Tweakers editie komt :P Ik laat het even aan jullie om te ontdekken wat het is :)

• zeekoe
Dat lijkt wel... Een SPI interface! *O*

• zeekoe
Lekker hoor. Ik heb nog een 96x64 schermpje met megagrote pixels (TI 83 lerareneditie scherm voor op een overhead projector 8) ) waarmee ik een retro display wilde maken voor mijn vorige warmtepomp/huis (maar toen verhuisd...). En wat vage ideeën voor een obscure tweede warmtebron (ik heb nog steeds maar 1 quattje op de kop weten te tikken) zoals houtcv met buffervat, platenwisselaar en PWM-pomp om wat warmte gereguleerd bij te mengen. Zulke dingen worden allemaal veel makkelijker met wat van zulke leuke pinnetjes d:)b

• m10tech
AliExpres schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:20:
[...]

Dat is precies waar ik nog twijfel of de regeling met de wens aanvoer op handmatig dan ingrijpt om een voor ons nog onduidelijke reden terwijl die handmatig ingestelde wens temperatuur nog niet is bereikt.
Met mijn minimale OpenQuatt waar ik het koelen al eens heb aangezet zonder enige dauwpunt of aanvoerregeling zag ik dat namelijk niet gebeuren en bleef de compressor gewoon doordraaien
Bij mij gaat ie op een bepaald punt ook over op stabiele 30Hz en draait dan in 1 run door tot ik hem handmatig uitzet voor de nacht. Dit lijkt heel erg op een probleem voor de minimale runtime.

Tegeijkertijd is mijn modbus parser continue fouten aan het maken, uit sync denk ik dan.
Misschien tijd om van die basale arduino modus driver af te komen...
Is wel even een diepteinvestering, maar vast de moeite waard

• AliExpres
  • Niet online
m10tech schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:32:
[...]

Bij mij gaat ie op een bepaald punt ook over op stabiele 30Hz en draait dan in 1 run door tot ik hem handmatig uitzet voor de nacht. Dit lijkt heel erg op een probleem voor de minimale runtime.

Tegeijkertijd is mijn modbus parser continue fouten aan het maken, uit sync denk ik dan.
Misschien tijd om van die basale arduino modus driver af te komen...
Is wel even een diepteinvestering, maar vast de moeite waard
Arduino? Het draait inmiddels toch op ESP-IDF?

• m10tech
AliExpres schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Arduino? Het draait inmiddels toch op ESP-IDF?
Ik ben nog maar net begonnen met de analyse, maar volgens mij gebruiken we de ESPHOME modbus library. En die is conceptueel gewoon een loop die maximaal elke 16 ms mag draaien.

Dat is volstrekt niet voldoende om de 3.5T = 2ms van modus op 19200 baud te volgen volgens het boekje. MAAR, omdat we nu IDF hebben, is het gebruiken van de RS485 mode van de serial driver wel binnen handbereik (hoop ik).
Is duidelijk een diepte-investering, en is misschien niet nodig op een ESP-S3 en goede bekabeling.
Maar in mijn opstelling gaat modus helemaal van slag door het opstarten van de compressor, en bevriest de update van het dashboard. Dan hoort de ODU geen master meer en schakelt na 4 minuten af.
Dus afhankelijk van hoe snel de modbus recovert heb je een start-stop cyclus van 7 minuten, of hij draait verder.

Dat is 1 van de twee theorieën, de andere is dat de coil te koud wordt.
Of beide zijn waar.

Wordt vervolgd

[ Voor 5% gewijzigd door m10tech op 28-06-2026 09:25 ]

• pieke
Sinds ik de automation heb gemaakt die de 'max demand' beperkt als de frequentie opeens gigantisch terugvalt, bijv bij een oil-return cycle, en dan langzaam meer ruimte geeft als we weer stabiel draaien, draait alles hier perfect.

Ook heb ik vrijdag besloten de temperatuur van het vloeroppervlak te gebruiken voor de aanvoertemperatuur van de vvw verdeler, en niet meer de temperatuur waarop we de verdeler ingaan.

Eerst door het huis gelopen met IR thermometer om te bepalen hoeveel ruimte ik had, en vervolgens 2 graden gezakt met de aanvoertemperatuur (en nog overal minimaal 3 graden buffer over, dus mijn vloeroppervlak komt echt niet onder het dauwpunt). Aanvoertemperatuur as we speak is 14 graden de vloer in, 16.5 graden berekend (met veiligheidsmarge), en werkelijk tegen de 19.5 graden vloeroppervlak op het koudste punt. Dauwpunt is hier nu 15.33 graden. Uiteraard vocht/temperatuurmeting in elke ruimte, en alle leidingen tot verdeler geisoleerd, dus geen condensproblemen.

Gisteren 70kWh warmte uit huis gepompt. Het is nog steeds 25 graden :| :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDS-W0jBz0zfBtzr4CR5V6-EixQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gALNRjb300uXsPDUHnKSRJS.jpg?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

zeekoe schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:07:
Dat lijkt wel... Een SPI interface! *O*
Dat klopt :)
Met het redesign heb ik ruimte kunnen maken om twee GPIO pinnen beschikbaar te maken. Daarnaast heb ik de SPI pinnen die gebruikt worden voor de temperatuurmeting beschikbaar gemaakt. Uiteraard moet ik het nog testen, maar de bedoeling is dat er dan een extra SPI device gekoppeld kan worden, door een van de twee extra GPIO pinnen als chip select te laten werken.

Vooropgesteld: @jj85 gaat hier geen functionaliteit voor in OpenQuatt bouwen. Het is dus bedoeld voor de Tweakers die zelf firmware gaan maken en deze opties willen gebruiken.

• jj85
leejoow schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:20:

Vooropgesteld: @jj85 gaat hier geen functionaliteit voor in OpenQuatt bouwen. Het is dus bedoeld voor de Tweakers die zelf firmware gaan maken en deze opties willen gebruiken.
Idd, tenzij er hiervoor een grandioos idee ontstaat dat voor een grote groep gebruikers interessant kan zijn :henk

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:56
jj85 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:55:
[...]

Idd, tenzij er hiervoor een grandioos idee ontstaat dat voor een grote groep gebruikers interessant kan zijn :henk
@jj85 @leejoow

Verstandig.

Zorg vooral dat een board ontwikkeld wordt met de standaard basisvoorzieningen voor Quatt; in mijn ogen geschikt voor quatt 1.0, 1,.5, en 2.0 single en duo. En geschikt voor verwarmen en koelen (binnen mogelijkheden) ZONDER Chill. En gezien alle problemen en gedeeltelijke oplossingen bij Quatt en daardoor ook alle wijzigingen dus NIET voor AE, heat charger, chill en battery. Maakt het steeds complexer en je breekt je nek daarover, blijkt. Zelf denk ik ook dat 90 procent van de quatt bezitters bijzonder gelukkig zouden zijn met voorgaande werking!

En mocht een van de medetweakers iets grandioos uitvinden op een bestaand board, dan kan dat een waardevolle toevoeging worden. Maar bedenk wel dat ook Open Quatt met zijn eigen board wel een bepaald afterservice nivo moet bieden, ook in de toekomst.

Ook leken en super-ontevredenen quatt bezitters kopen ten einde raad Open Quatt, en die moeten ook een bepaalde service kunnen krijgen.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
harv schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:18:
[...]
Maar bedenk wel dat ook Open Quatt met zijn eigen board wel een bepaald afterservice nivo moet bieden, ook in de toekomst.

Ook leken en super-ontevredenen quatt bezitters kopen ten einde raad Open Quatt, en die moeten ook een bepaalde service kunnen krijgen.
Poeh... daar moet ik nog wel even goed over nadenken.
Inmiddels zitten er al ruim 5 maanden lang heel wat vrije uren (en kosten) in de OQ software.
Gelukkig is dat nog leuk en leerzaam :)

Maarja, dan krijg je vervolgens te maken met echte gebruikers met allemaal weer een 'net iets anders' systeem.
Ik verwacht van een OQ gebruiker wel iets van eigen inzicht. Dus niet geschikt voor totale leken op dit vlak.
Ik kan geen service en support afdeling gaan opzetten.

Uiteraard probeer ik bugs/issues etc te bekijken en kunnen er wellicht nieuwe features ontwikkeld worden.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:56
jj85 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:40:
[...]

Poeh... daar moet ik nog wel even goed over nadenken.
Inmiddels zitten er al ruim 5 maanden lang heel wat vrije uren (en kosten) in de OQ software.
Gelukkig is dat nog leuk en leerzaam :)

Maarja, dan krijg je vervolgens te maken met echte gebruikers met allemaal weer een 'net iets anders' systeem.
Ik verwacht van een OQ gebruiker wel iets van eigen inzicht. Dus niet geschikt voor totale leken op dit vlak.
Ik kan geen service en support afdeling gaan opzetten.

Uiteraard probeer ik bugs/issues etc te bekijken en kunnen er wellicht nieuwe features ontwikkeld worden
@jj85

Denk dat de meeste OQ gebruikers op hetzelfde spoor zitten, actief meedenken, en zelfs vooruit denken. Maar dan moeten we ook zorgen, dat we niet in de zelfde val lopen, waar ook Quatt in verzeild is geraakt, te veel toekomstverwachtingen, te weinig oplossingen voor bestaande problemen.

Ik en er van overtuigd dat veel tweakers positief mee werken op basis van hun eigen eigen kennis, maar ook dat dat soms conflicteert met de kennis van anderen. Gelukkig zie ik tot nu zeer tevreden reacties omtrent werking,overzichtsmogelijkheden, en ook nog zelf verder kunnen gaan met tweaken .

Ben benieuwd wanneer de boards beschikbaar zijn, en we zelf kunnen gaan testen wat de samenwerking van vooral @jj85 en @leejoow heeft opgeleverd!!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• AliExpres
  • Niet online
pieke schreef op zondag 28 juni 2026 @ 11:38:
Sinds ik de automation heb gemaakt die de 'max demand' beperkt als de frequentie opeens gigantisch terugvalt, bijv bij een oil-return cycle, en dan langzaam meer ruimte geeft als we weer stabiel draaien, draait alles hier perfect.

Ook heb ik vrijdag besloten de temperatuur van het vloeroppervlak te gebruiken voor de aanvoertemperatuur van de vvw verdeler, en niet meer de temperatuur waarop we de verdeler ingaan.

Eerst door het huis gelopen met IR thermometer om te bepalen hoeveel ruimte ik had, en vervolgens 2 graden gezakt met de aanvoertemperatuur (en nog overal minimaal 3 graden buffer over, dus mijn vloeroppervlak komt echt niet onder het dauwpunt). Aanvoertemperatuur as we speak is 14 graden de vloer in, 16.5 graden berekend (met veiligheidsmarge), en werkelijk tegen de 19.5 graden vloeroppervlak op het koudste punt. Dauwpunt is hier nu 15.33 graden. Uiteraard vocht/temperatuurmeting in elke ruimte, en alle leidingen tot verdeler geisoleerd, dus geen condensproblemen.

Gisteren 70kWh warmte uit huis gepompt. Het is nog steeds 25 graden :| :) [Afbeelding]
Wow, goed bezig met OpenQuatt! En weer een real life voorbeeld dat koelen met een Quatt warmtepomp goed mogelijk is met wat extra aandacht en heel veel werk van @jj85 _/-\o_

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 19:15

geerttttt

Manisch positief

Heel gaaf mannen! Ik wacht even tot @leejoow zijn bordje af heeft, dan bestel ik er ook graag eentje en wil ik dit ook best proberen!

Ik heb niet alle pagina's teruggelezen, maar ik heb een paar vragen:
1. Kun je dit systeem ook op een of andere manier simultaan aansluiten met de originele CIC? Ik vind de extra stats leuk, en wil ook graag koelen proberen, maar heb opzich wel het liefst gewoon de originele CIC werkend in de winter vooralsnog, want ik had daarbij niet echt problemen en vond de app ook wel prima. Als beide te combineren is zou dat mooi zijn.
Zo niet, is het niet te overwegen om de CIC van Quatt aan te sluiten op een aparte bus op de ESP? Dan zou je of, het schakelbaar maken, dus dat je de OpenQuatt in beheer kunt stellen of de originele CIC. Of anders (nog mooier) dat je de berichten van de pomp wel doorzet naar de echte CIC, maar de commando's die de CIC afgeeft negeert of deels doorlaat, zodat beide samen kan werken in meer of mindere mate?

2. Hoe weet ik of ik een Quatt 1 of 1.5 heb? Ze zien er hetzelfde uit.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:12
leejoow schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:55:
Het is zo snel gegaan dat ik vanavond al nieuwe prototypes ga bestellen. Alle GPIOs zijn veranderd dus ik moet nog even kijken wat ik met de oude PCBs doe. Voor de echte Tweakers heb ik zelfs iets toe kunnen voegen. De software van @jj85 gaat hier niets mee doen, maar als iemand zelf firmware aan het bakken is kan hij of zij er nog iets mee. De exacte uitwerking moet ik nog even bedenken, maar ik denk dat er een Tweakers editie komt :P Ik laat het even aan jullie om te ontdekken wat het is :)
Mooie toevoegingen! Ik wil ergens in Augustus van het gas met een e-cv en warmtepompboiler die al in de garage staan. Voor de complete aansturing heb ik 3 relais en 2 DS18B20 nodig. Ik denk dat het met deze versie moet lukken om de extra relais en sensor aan te sluiten zodat de gehele (slimme) aansturing via een enkele controller loopt. Leuke uitdaging in het verschiet :)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

RickvdT schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:20:
[...]

Mooie toevoegingen! Ik wil ergens in Augustus van het gas met een e-cv en warmtepompboiler die al in de garage staan. Voor de complete aansturing heb ik 3 relais en 2 DS18B20 nodig. Ik denk dat het met deze versie moet lukken om de extra relais en sensor aan te sluiten zodat de gehele (slimme) aansturing via een enkele controller loopt. Leuke uitdaging in het verschiet :)
2 Dallas DS18B20 kan hardware technisch sowieso op de hardware omdat het een bussysteem is. Alleen zoals ik elke keer aangeef: je zal wel je eigen firmware moeten maken dan ;)

Extra relais zou inderdaad via een van de extra GPIO pinnen kunnen (moet je wel zorgen voor de juiste transistoren en zo, of een standaard module op 3.3V daarvoor gebruiken).

geerttttt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:12:

1. Kun je dit systeem ook op een of andere manier simultaan aansluiten met de originele CIC? Ik vind de extra stats leuk, en wil ook graag koelen proberen, maar heb opzich wel het liefst gewoon de originele CIC werkend in de winter vooralsnog, want ik had daarbij niet echt problemen en vond de app ook wel prima. Als beide te combineren is zou dat mooi zijn.
Zo niet, is het niet te overwegen om de CIC van Quatt aan te sluiten op een aparte bus op de ESP? Dan zou je of, het schakelbaar maken, dus dat je de OpenQuatt in beheer kunt stellen of de originele CIC. Of anders (nog mooier) dat je de berichten van de pomp wel doorzet naar de echte CIC, maar de commando's die de CIC afgeeft negeert of deels doorlaat, zodat beide samen kan werken in meer of mindere mate?
Hier zit al wat functionaliteit in OpenQuatt voor. Maar dat kan @jj85 je vast beter vertellen!
De 1 heeft een flow meter met ingebouwde temperatuursensor in je circuit zitten (dan heeft de molex stekker die in de CiC zit vijf pinnen aangesloten. De 1.5 heeft enkel de temperatuursensor (en dan zijn ook maar 2 pinnen in de molex bedraad). (klopt toch @jj85?)

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:48
leejoow schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:47:
[...]
De 1 heeft een flow meter met ingebouwde temperatuursensor in je circuit zitten (dan heeft de molex stekker die in de CiC zit vijf pinnen aangesloten. De 1.5 heeft enkel de temperatuursensor (en dan zijn ook maar 2 pinnen in de molex bedraad). (klopt toch @jj85?)
helemaal correct

@geerttttt
v1.0 flow- & temperatuur meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMaZrYycO3VIFUZbLKww6J-Ai0w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MCZjg9W6HCa38Ywr6Bz2mFKT.png?f=user_large

v1.5: temperatuur meter
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Toby-Wan schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:00:
[...]

helemaal correct

@geerttttt
v1.0 flow- & temperatuur meter
[Afbeelding]

v1.5: temperatuur meter
m10tech in "Ervaringen met Quatt Deel 2"
Ah ja duidelijk, dan heb ik de 1.0 versie. Dus ze hebben op een gegeven moment bedacht dat het slim was om de flowmeter in de quatt te bouwen zodat de installatie eenvoudiger is ofzo...

• AliExpres
  • Niet online
m10tech schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:24:
[...]
Ik ben nog maar net begonnen met de analyse, maar volgens mij gebruiken we de ESPHOME modbus library. En die is conceptueel gewoon een loop die maximaal elke 16 ms mag draaien.

Dat is volstrekt niet voldoende om de 3.5T = 2ms van modus op 19200 baud te volgen volgens het boekje. MAAR, omdat we nu IDF hebben, is het gebruiken van de RS485 mode van de serial driver wel binnen handbereik (hoop ik).
Is duidelijk een diepte-investering, en is misschien niet nodig op een ESP-S3 en goede bekabeling.
Maar in mijn opstelling gaat modus helemaal van slag door het opstarten van de compressor, en bevriest de update van het dashboard. Dan hoort de ODU geen master meer en schakelt na 4 minuten af.
Dus afhankelijk van hoe snel de modbus recovert heb je een start-stop cyclus van 7 minuten, of hij draait verder.

Dat is 1 van de twee theorieën, de andere is dat de coil te koud wordt.
Of beide zijn waar.

Wordt vervolgd
Met de recente modbus-aanpassingen in ESPHome 2026.5 zijn inmiddels ook onderstaande issues aangemaakt op github. Wellicht even afwachten of daar oplossingen uit voortkomen in volgende ESPHome updates die ook onze glitches verhelpen:

- De 5ms Timing Regressie (GitHub Issue #17180): Dit recente issue omschrijft exact het probleem met de frame_delay_ms_ die in versie 2026.6.x is verlaagd naar 5ms. Hierin wordt uitgelegd hoe niet-standaard timing van sensoren in combinatie met de IDF UART-driver zorgt voor afgekapte frames en timeouts.

- Verminderde Doorvoer/Throughput (GitHub Issue #16996): Een discussie over de drastisch verlaagde Modbus-snelheid en haperende timing-afhandeling (command_throttle) na recente core-updates van het framework.

- Algemene Modbus Timing Problemen (GitHub Issue #6633): Een uitgebreid overzicht van de fundamentele timing-uitdagingen binnen de ESPHome Modbus-architectuur, waaronder de 3.5-karakter timeout (3.5T), de turnaround delays en buffer-beperkingen.

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Even een gekke gedachte... De originele CiC draait linux, ik heb nooit heel goed gekeken naar de bootloader e.d., maar het lijkt me niet onlogisch dat dat ding te booten moet zijn via de ingebouwde USB poort? Als dat te realiseren is zou het hele proces veel eenvoudiger zijn. Iedereen kan een usb stickje flashen en dan heb je openQuatt draaiend. Alle hardware die benodigd is zit er al in en iedereen met een Quatt heeft al een CiC...

• AliExpres
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:53:
Even een gekke gedachte... De originele CiC draait linux, ik heb nooit heel goed gekeken naar de bootloader e.d., maar het lijkt me niet onlogisch dat dat ding te booten moet zijn via de ingebouwde USB poort? Als dat te realiseren is zou het hele proces veel eenvoudiger zijn. Iedereen kan een usb stickje flashen en dan heb je openQuatt draaiend. Alle hardware die benodigd is zit er al in en iedereen met een Quatt heeft al een CiC...
Zoek even in het eerste deel van het Ervaringen met Quatt-topic naar wat @Slurpgeit al met de CiC heeft gedaan en waarmee hij de huidige CiC firmwares uit de CiC kan lezen

Edit: zie rondom deze post met deze plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhoUkBa74cMFJJdPFl-o3QNDOgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFkLfNgcTwLqCnTryJdnfMb5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD84tbu_IWTy5vcYuSiBX7nZes0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QvCr1EhKPHdrU6AyKd7pQwXI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door AliExpres op 29-06-2026 11:04 ]

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

AliExpres schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:57:
[...]

Zoek even in het eerste deel van het Ervaringen met Quatt-topic naar wat @Slurpgeit al met de CiC heeft gedaan en waarmee hij de huidige CiC firmwares uit de CiC kan lezen
In dit topic komt Slurpgeit niet voor, maar je bedoelt in het 1e deel van het reguliere Quatt topic? Daar ben ik van op de hoogte en ik heb in het verleden ook contact met hem gehad. Root toegang is/was dus ook mogelijk, maar daar kan quatt met een update eenvoudige een stokje voor steken. Wat je wil is iets wat werkt met de bootloader van de CiC, die is ten eerste niet te patchen en ten tweede heb je dan gewoon ccontrole over het gehele OS en dan heb je een solide basis om vanuit te werken.

• AliExpres
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:02:
[...]
In dit topic komt Slurpgeit niet voor, maar je bedoelt in het 1e deel van het reguliere Quatt topic? Daar ben ik van op de hoogte en ik heb in het verleden ook contact met hem gehad. Root toegang is/was dus ook mogelijk, maar daar kan quatt met een update eenvoudige een stokje voor steken. Wat je wil is iets wat werkt met de bootloader van de CiC, die is ten eerste niet te patchen en ten tweede heb je dan gewoon ccontrole over het gehele OS en dan heb je een solide basis om vanuit te werken.
Als ik het goed heb begrepen moet de CiC wel open en moet je op de CiC-print ook eerst die niet aanwezige contactpinnen (pinheaders) er eerst zelf op solderen 😅

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

AliExpres schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:09:
[...]

Als ik het goed heb begrepen moet de CiC wel open en moet je op de CiC-print ook eerst die niet aanwezige contactpinnen (pinheaders) er eerst zelf op solderen 😅
Ja, voor seriele toegang. De vraag is of dat dan ook nodig is en daarbij zijn daar ook methoden voor te bedenken dat solderen niet vereist is :)

• AliExpres
  • Niet online
geerttttt schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:11:
[...]
Ja, voor seriele toegang. De vraag is of dat dan ook nodig is en daarbij zijn daar ook methoden voor te bedenken dat solderen niet vereist is :)
Welke methoden zijn dat? Met de boardjes van @leejoow en OpenQuatt firmwares van @jj85 is het risico van een gebrickte Quatt buitenunit nu wel een stuk kleiner geworden voor wat hardcore tweaks op de CiC 🥳

Dit was januari 2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8A8iI-ojk27YpSKZiV2kFV7YOw8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iDQjvGRYwroENZD7K7GmEPQx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door AliExpres op 29-06-2026 11:45 ]

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 24-07 09:26

TWN

Ik kon op de Github niet direct een guide vinden over hoe ik de WaveShare (fysiek) moet aansluiten, is er een guide beschikbaar? Of heeft iemand foto's hiervoor? :)

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-07 15:44
TWN schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:53:
Ik kon op de Github niet direct een guide vinden over hoe ik de WaveShare (fysiek) moet aansluiten, is er een guide beschikbaar? Of heeft iemand foto's hiervoor? :)
Zie hier het antwoord toen ik dezelfde vraag had:
jj85 in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• jj85
Heel gaaf mannen! Ik wacht even tot @leejoow zijn bordje af heeft, dan bestel ik er ook graag eentje en wil ik dit ook best proberen!

Zo is dat nu in ieder geval niet ingericht. Je kunt eventueel wel data naar de CiC sturen (om de Quatt cloud nog van data te voorzien). Dit is nog niet getest overigens, maar staat voor de komende dagen op de agenda nu ik een test-exemplaar van @leejoow heb :)

In de huidige vorm kun je dus prima verwarmen via OpenQuatt (misschien werkt dat nog wel beter dan de CiC :+ , 0 garantie echter), en de Quatt app voor inzicht behouden.
@sdh1981 heeft dit in zijn prive fork wel zo omgebouwd. Dus daar kun je de master eigenlijk kiezen.
Mijn persoonlijke mening blijft dat OpenQuatt de CiC gewoon 1 op 1 moet kunnen vervangen en deze functionalliteit niet nodig zou moeten zijn. Enkel voor de insights/quatt app wellicht.

Overigens heeft OpenQuatt ook Insights gekregen O-)
https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/demo/?view=results
Je kunt even in de demo rondkijken
https://jeroen85.github.io/OpenQuatt/demo/?view=overview

Bij de onboarding kies je onder meer de versie die je hebt. Maar idd zoals al benoemd, meest voor de hand liggend is de flowmeter :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMMzW3Er6lJcO_6rMkcU5768w7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q6segLhpeMws5jSpW1K1VM2f.png?f=fotoalbum_large

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:09

Lilygo T-Connect ESP32-S3 met 3x modbus en 1x CAN. Modbus1= HP1+HP2, Modbus 2 = CiC, Modubus3= 8kanaals PT1000 unit En onderaan zit je de software en de keuze tussen Openquatt of CiC ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOa_4EQ87JDmr5xzQlk-tjeVz3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftKiftOSi8ZeWElGnOf4RdL0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsbpIQV0SO3QD4_pW19kQtZ4u1c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMFOoYsit9DbUkoagmtfg6B6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1MG8RGFUs5NurOVYrIpb0fs5es=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycIX17FQzYIKxf6dMiVu8oHL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door sdh1981 op 29-06-2026 16:40 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Vetifuro
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:14
Nu al een tijdje dit topic aan het volgen, en ik word steeds enthousiaster. Met name nu het warme weer toch een behoorlijke tijd aanhoudt, lijkt zeker het koelen met de vloerverwarming me wel wat.

Vrijstaand 1990 | Brabant | 210m2 | Quatt Hybrid Duo | 100 m2 VVW | HR++ | 7cm spouwmuur isolatie | 7cm dakisolatie | Gasverbruik voor Quatt: 1700m3

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

sdh1981 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:02:
[...]

Lilygo T-Connect ESP32-S3 met 3x modbus en 1x CAN. Modbus1= HP1+HP2, Modbus 2 = CiC, Modubus3= 8kanaals PT1000 unit En onderaan zit je de software en de keuze tussen Openquatt of CiC ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Cool! Die PT1000 zijn temperatuursensoren lees ik? Waar heb je die voor dan? En in jouw geval krijgt de CIC altijd nog data door? Dus ik kan via de app van Quatt nog gewoon alle info zien? Dat lijkt me top! Dus als ik het goed heb heb ik minimaal een willekeurig esp32-s3 bordje nodig met 2x modbus?

• AliExpres
  • Niet online
geerttttt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Cool! Die PT1000 zijn temperatuursensoren lees ik? Waar heb je die voor dan? En in jouw geval krijgt de CIC altijd nog data door? Dus ik kan via de app van Quatt nog gewoon alle info zien? Dat lijkt me top! Dus als ik het goed heb heb ik minimaal een willekeurig esp32-s3 bordje nodig met 2x modbus?
Ja, dat is inderdaad wat minimaal nodig is:
Een willekeurig esp32-s3 bordje met:
- 1x modbus naar de Quatt buitenunit(s)
- 1x modbus naar de CiC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gl2b9Dzt1WWRVBv5YVXcxIQCqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Van4q8MWw8pePrQ6tiA28B2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3GxW293z6lyA-DkAVVRM73zh-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrQTOUdi9oVwNSydENyNkkgi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/whhxi0RaDxTE49buBGDK1Ijb-LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wxDTiU4NemuuOFU0Du6KFE5O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door AliExpres op 30-06-2026 14:08 ]

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:09
geerttttt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Houd in de gaten dat je wel een hardwarepofiel moet maken om OpenQuatt te laten werken op jouw apparaat. Dit gaat voornamelijk voor de GPIO settings.

mijn hardware: Lilygo T-Connect

Ik trek geen data meer uit de CiC voor OpenQuatt maar alleen om de app te laten werken en spam van Quatt te voorkomen dat de CiC niet meer te zien is :)

Waar mijn PT1000 sensoren het meeste hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw6RzOZVu53gmKOmemy0AcZsYuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OP5awcPzcAGDs3QQDid3DWU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RstS6cc66NkyfBZwLP2xnN_tPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK6r6hQTJY37Wli6pG5k50G2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door sdh1981 op 30-06-2026 15:17 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• faberr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:12
Ik wil OpenQuatt gaan gebruiken op mijn Quatt Duo (V1.5) en heb daarvoor een Waveshare ESP32-S3-Relay-1CH besteld. De software-kant snap ik prima (firmware flashen, de webapp), dat staat goed uitgelegd.

Waar ik vastloop is de bedrading: hoe sluit ik het Waveshare-bordje precies aan op de CiC? Ik kan daar nergens een duidelijke foto of schema van vinden. Of mis ik iets?

• jj85
faberr schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:57:
Ik wil OpenQuatt gaan gebruiken op mijn Quatt Duo (V1.5) en heb daarvoor een Waveshare ESP32-S3-Relay-1CH besteld. De software-kant snap ik prima (firmware flashen, de webapp), dat staat goed uitgelegd.

Waar ik vastloop is de bedrading: hoe sluit ik het Waveshare-bordje precies aan op de CiC? Ik kan daar nergens een duidelijke foto of schema van vinden. Of mis ik iets?
Nee, handleiding zal straks voor de nieuwe Heatpump Controller van @leejoow gemaakt worden.
Voor waveshare: jj85 in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

En kom je er niet uit, laat het even weten

• AliExpres
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 07:08:
[...]

Nee, handleiding zal straks voor de nieuwe Heatpump Controller van @leejoow gemaakt worden.
Voor waveshare: jj85 in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

En kom je er niet uit, laat het even weten
@faberr en kom jij er wel uit laat dan hier jouw opmerkingen en suggesties achter voor anderen die met zo een Waveshare OpenQuatt willen gebruiken

• babobo1977
  • Niet online
AliExpres schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:45:
[...]

@faberr en kom jij er wel uit laat dan hier jouw opmerkingen en suggesties achter voor anderen die met zo een Waveshare OpenQuatt willen gebruiken
Ik heb ook een waveshare module. Haal de kabel uit de cic en steek de (rode) A kabel en de (blauwe) B kabel in de waveshare module. De groene kabel wordt niet gebruikt. Ik heb deze aan de kabel gebogen om contact te voorkomen.
Wat ik me nog afvraag is of ik eventueel met een 2e waveshare module de CIC weer van info kan voorzien?
In hoe is dat in te stellen?
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste