OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:26:
[...]

met @sdh1981 eens, dit wil je niet
bij passief koelen is een minimaal benodigd afgifte nog belangrijker dan bij verwarmen, vanwege dit 'probleem' dat ie te snel onder dauwpunt komt.

just to be safe, zou je:
1) koel-pendel detectie: <X compressor start-stops binnen Y tijd
2) pop-up: afgifte vermogen mogelijk te klein -> 2 opties: doorgaan met flinke disclaimer eigen verantwoordelijkheid & disable koel functie
Ik had gisteren idd een melding in mijn web-app ivm pendeldetectie :)
Ik zag dat de Quatt met Chill trouwens ook behoorlijk pendelt... Je kunt je afvragen hoe erg het is. Vermogen ODU met 3 chills
In mijn geval wisselt hij dan mooi tussen hp1 en hp2

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
Toby-Wan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:29:
[...]

alleen minimale looptijd of ook minimale uit-tijd?
gaat ie geforceerd door met koelen om die 30 minuten vol te maken of begrijp ik je oplossing verkeerd..
minimale looptijd. dit is voldoende om de temperatuur te laten stabiliseren en niet onde de 16,68 graden te duiken.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
sdh1981 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:58:
[...]

oe,, dit flipperen van de compressor wil je niet. Daarom heb ik een minimale looptijd van 30 minuten ingebouwd. Ondertussen wat testen gedaan om het model voor dauwpunt te valideren. Onder het berekende dauwpunt is condens op de leiding, 1 graad eronder is water erop. dus snel weer terug naar boven het dauwpunt
Hij houdt zich wel netjes aan de min aan en min uit tijden.

Maar eigenlijk wil ik die minimale frequentie omlaag hebben. @AliExpres kun jij je Amitime contact nog eens vragen of dat technisch gezien OK is? Dus freq tabel voor koelen aanpassen zodat we naar 20Hz kunnen bijv

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
sdh1981 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:01:
[...]

minimale looptijd. dit is voldoende om de temperatuur te laten stabiliseren en niet onde de 16,68 graden te duiken.
Bij mijn relatief trage afgifte zou ik hem in 30 minuten zwaar onder dauwpunt trekken

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
jj85 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:03:
[...]

Bij mijn relatief trage afgifte zou ik hem in 30 minuten zwaar onder dauwpunt trekken
Sprong naar 60hz was de Oilreturn stap. Dan krijg je even wat extra koud water :) Tevens was ik later in de ochtend aan het spelen met de 2de odu erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2vrQd59D7RH1D6o5-mMTwoX4y0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/03dEqc1wuqnOd3HngfCtwwS1.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEEA-udS6bPSHlSJN_MVYr4LYA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pofl1y0JyfuvZo8wMuSbBC02.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door sdh1981 op 19-06-2026 13:08 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:14
jj85 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Goede vraag, dat is onbekend denk ik. Je stuurt de buitenunit op lvl, dat vertaalt de buitenunit dan naar een frequentie.
Voor verwarmen is lvl 1 idd 20Hz. De omrekentabel voor koelen is mij niet bekend.

Misschien toch maar eens een keer experimenteren met het overschrijven vd freq tabel voor koelen.
@Jordi_ heb jij dit misschien al bij de Amber geprobeerd?
Voor de Amber doe ik dit al wel voor de verwarmingstabel, dus meer van hetzelfde voor het koelen. Ik heb 20 Hz nog nooit geprobeerd, het is wel interessant dat Quatt V2 dus verwarmt op 20 Hz, is dat dan de R290 variant?

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 65(OpenAmber software) | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
Jordi_ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:11:
[...]

Voor de Amber doe ik dit al wel voor de verwarmingstabel, dus meer van hetzelfde voor het koelen. Ik heb 20 Hz nog nooit geprobeerd, het is wel interessant dat Quatt V2 dus verwarmt op 20 Hz, is dat dan de R290 variant?
Quatt V2 draait inderdaad op R290.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
https://jaga.com/benl/koelen-bij-je-thuis/

Interessant stuk over koel in je huis met Jaga`s

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
@jj85

Ik vraag me af of je bij Jaga's ook de ventilatoren kunt omdraaien?

Bij verwarmen blaas je (neem ik aan) omhoog, zodat je het natuurlijke schoorsteen effect niet tegenwerkt, maar met koelen zou het omgekeerd moeten werken, waarbij de lucht van nature naar beneden gaat stromen, en je fans dus niet omhoog zouden moeten blazen.

Mogelijk is het effect beperkt, maar hiermee zou je de afgifte mogelijk wat kunnen verbeteren (mits nog niet gedaan).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-06 11:26
jj85 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Ik had gisteren idd een melding in mijn web-app ivm pendeldetectie :)
Ik zag dat de Quatt met Chill trouwens ook behoorlijk pendelt... Je kunt je afvragen hoe erg het is. Vermogen ODU met 3 chills
In mijn geval wisselt hij dan mooi tussen hp1 en hp2
Ja enrom maar wat wel werkt is de silent mode. Voordeel is dan ook dat omdat de vloer nog gewoon open staat die ook mee koelt.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:36:
@jj85

Ik vraag me af of je bij Jaga's ook de ventilatoren kunt omdraaien?

Bij verwarmen blaas je (neem ik aan) omhoog, zodat je het natuurlijke schoorsteen effect niet tegenwerkt, maar met koelen zou het omgekeerd moeten werken, waarbij de lucht van nature naar beneden gaat stromen, en je fans dus niet omhoog zouden moeten blazen.

Mogelijk is het effect beperkt, maar hiermee zou je de afgifte mogelijk wat kunnen verbeteren (mits nog niet gedaan).
Dan moet ik de fans fysiek omdraaien. De koude lucht wordt nu wat omhoog geblazen, dat voelt wel comfortabel. Geen koude voeten

  • Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
Ik probeer OpenQuatt opnieuw toe te voegen aan HA. Maar ik kan niet vinden waar ik de API key moet terugvinden. Weet iemand mij te vertellen waar ik die API key kan zien?
Please enter the encryption key for OpenQuatt (openquatt). You can find it in the ESPHome Dashboard or in your ESPHome device YAML configuration.
Daarnaast had ik een aantal foutmeldingen in het dashboard gerelateerd aan de mini-graph-card en apex-chart. Is dat vanwege een integratie die ik moet installeren om het dashboard goed werkend te krijgen?

En mijn laatste vraag betreft het koelen. Dit is geblokkeerd doordat er geen dauwpuntsinformatie is. Deze wil ik overrulen, maar dan blijft hij geblokkeerd omdat de gemeten buitentemp op de ODU 40 graden is en hij het water niet lager dan 22 graden wilt maken vanwege consensatie risico. Binnen is het nu 24 graden in de woonkamer. Ik wil graag water van minder dan 22 graden door de vloerverwarming laten stromen (enkel vloerverwarming hier in huis met kunststof aanvoerleidingen).

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
Onno ! schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:38:
Ik probeer OpenQuatt opnieuw toe te voegen aan HA. Maar ik kan niet vinden waar ik de API key moet terugvinden. Weet iemand mij te vertellen waar ik die API key kan zien?


[...]

Daarnaast had ik een aantal foutmeldingen in het dashboard gerelateerd aan de mini-graph-card en apex-chart. Is dat vanwege een integratie die ik moet installeren om het dashboard goed werkend te krijgen?

En mijn laatste vraag betreft het koelen. Dit is geblokkeerd doordat er geen dauwpuntsinformatie is. Deze wil ik overrulen, maar dan blijft hij geblokkeerd omdat de gemeten buitentemp op de ODU 40 graden is en hij het water niet lager dan 22 graden wilt maken vanwege consensatie risico. Binnen is het nu 24 graden in de woonkamer. Ik wil graag water van minder dan 22 graden door de vloerverwarming laten stromen (enkel vloerverwarming hier in huis met kunststof aanvoerleidingen).
Deze moet je via HACS installeren.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Onno ! schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:38:
Ik probeer OpenQuatt opnieuw toe te voegen aan HA. Maar ik kan niet vinden waar ik de API key moet terugvinden. Weet iemand mij te vertellen waar ik die API key kan zien?
Ga even naar http://openquatt.local/?view=settings&section=system
Daar kun je api key aan of uit zetten of wijziging
[...]

Daarnaast had ik een aantal foutmeldingen in het dashboard gerelateerd aan de mini-graph-card en apex-chart. Is dat vanwege een integratie die ik moet installeren om het dashboard goed werkend te krijgen?
Correct, dashboard gebruikt mini-graph-card en apex-chart. Te installeren via HACS
En mijn laatste vraag betreft het koelen. Dit is geblokkeerd doordat er geen dauwpuntsinformatie is. Deze wil ik overrulen, maar dan blijft hij geblokkeerd omdat de gemeten buitentemp op de ODU 40 graden is en hij het water niet lager dan 22 graden wilt maken vanwege consensatie risico. Binnen is het nu 24 graden in de woonkamer. Ik wil graag water van minder dan 22 graden door de vloerverwarming laten stromen (enkel vloerverwarming hier in huis met kunststof aanvoerleidingen).
Wat heb je hier nodig?

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
jj85 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:36:
[...]

Ga even naar http://openquatt.local/?view=settings&section=system
Daar kun je api key aan of uit zetten of wijziging


[...]

Correct, dashboard gebruikt mini-graph-card en apex-chart. Te installeren via HACS


[...]

Wat heb je hier nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ch9kt_dP4MB6le-dJ8J6BeSAZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61wUVw6mZaUaEhKK26CcubRx.jpg?f=fotoalbum_large Werkt dit niet om dewpoint te bypassen?

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
sdh1981 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:41:
[...]

[Afbeelding] Werkt dit niet om dewpoint te bypassen?
Deels, nu zit daar een conservatieve fallback achter op basis van buitentemperatuur. En die is beroerd als je Quatt in de zon staat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVYOfKv_y41U9-qiYMfhezr1-Ks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yt1kRIfshhGeINWgIKOUTTfS.png?f=fotoalbum_large

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
jj85 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:45:
[...]

Deels, nu zit daar een conservatieve fallback achter op basis van buitentemperatuur. En die is beroerd als je Quatt in de zon staat...
[Afbeelding]
Ah die zit er hier niet in. Heb een oude versie op de OpenQuatt basis

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
sdh1981 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:50:
[...]

Ah die zit er hier niet in. Heb een oude versie op de OpenQuatt basis
Het is nooit anders geweest eigenlijk

  • Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
Thanks, OpenQuatt integratie draait weer! En ook de custom cards werken nu (via rename oude map met file editor, update HCAS, restart, re-download drie HCAS bestanden en nog een restart).

Enkel nog stuk of drie entities op het dashboard die hij niet kent: sensor.openquatt_cooling_guard_mode, sensor.openquatt_cooling_block_reason en climate.openquatt_heating_curve_pid. En een button.openquatt_reset_runtime_counters_hp1_hp2

mbt de geblokkeerde koelmodus: mijn Quatt staat in de zon gedurende een deel van de middag. Momenteel geeft ie een buitentemp van 40 graden aan. Maar ik zou verwachten dat hij dan nog steeds gaat koelen tot het water de 22 graden aantikt op basis van de regels die in de webinterface staan. Hij doet echter niets sinds gister een korte test (mee gestopt vanwege pendelen). Er staat ook dat de minimum temp afgelopen nacht 21,2 graden was. Zorgt dat dan voor een langdurige blokkade?

edit: ik denk dat hier een temperatuur hoort te staan. Doordat de uitkomst van de formule non-avalable is blijft de blokkade actief?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzw-BGB5oS-KxSNxvzd3kOuMLO8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u99HxtsHFQrWgpU0hGnmk5Jx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eshb9SadM1JVSWvChjDrcQvIIdc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7GfojW0TvAifyYag0CyQpZlK.jpg?f=fotoalbum_tile
Overigens heb ik de max watertemperatuur verhoogt naar 46 graden. Ik heb deze normaal op 40 graden staan, maar dat water bij de buitensensor is nu hoger. Dus dat zal nu niet het issue zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqcyhUigiPjIilSUBTLoNcnH3Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pnihbTvKoQ1NCBh1zNpsU6Zm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door Onno ! op 19-06-2026 18:31 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@Onno ! maak eventueel even een debugrecording om mee te kijken
jj85 in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Maar idd, het was afgelopen nacht warm. Bij een nachttemperatuur van >20grC zegt het systeem eigenlijk; er zit waarschijnlijk dusdanig veel vocht in de lucht dat niet-condenserend koelen geen succes gaat zijn.

Er is een eenvoudige en conservatieve fallback-regel ingebouwd voor koelen zonder binnendauwpunt- of RV-meting. Onder 20°C buiten blijft fallback-cooling uit. Daarboven wordt een minimale watertemperatuur afgedwongen van 19/20/21/22°C afhankelijk van de buitentemperatuur, met extra correctie na warme nachten.

Die regeling is gebaseerd op het Nederlandse zomerklimaat: warm weer is hier vaak ook relatief vochtig, terwijl condensrisico in werkelijkheid door het dauwpunt wordt bepaald. Omdat we dat zonder dauwpuntmeting niet direct weten, kiezen we bewust een simpele, wat conservatieve staffel om het condensrisico te beperken.

Het is niet optimaal, maarja... zonder dauwpuntsmeting (of iets vergelijkbaars) heb je verder weinig.

Suggesties op die vlak zijn welkom!

[ Voor 99% gewijzigd door jj85 op 19-06-2026 19:19 ]


  • RolenID
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-06 19:36
De link in topicstart naar website elektropaultje lijkt het niet te doen.

Is het al mogelijk om de definitieve openquatt controller te bestellen via daar? De Heatpump Listener is nu goed?

Hoor graag of zie graag de bevestiging of mogelijk topicstart verduidelijking.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
RolenID schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:10:
De link in topicstart naar website elektropaultje lijkt het niet te doen.

Is het al mogelijk om de definitieve openquatt controller te bestellen via daar? De Heatpump Listener is nu goed?

Hoor graag of zie graag de bevestiging of mogelijk topicstart verduidelijking.
Ik heb de link verwijderd. Ik heb vernomen dat er een pakketje met prototypes inmiddels in Amsterdam aangekomen is, dus binnenkort volgt er een en ander aan testen eerst. :D

Ik zou voor OpenQuatt de Listerner niet (meer) aanbevelen. Die loopt mogelijk al iets meer op z'n tenen ivm de oudere ESP32 chip (t.o.v. de ESP32 S3 chip op de andere boardjes).

Mijn suggestie/advies: wacht het even af.
Kan je niet wachten; bestel dan voor nu de goedkope Waveshare controller.

  • Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
Bij deze een debug recording van 15 minuten
code:
1
{"format":"openquatt-debug-device-v1","schema_version":1,"kind":"openquatt_debug_recording","encoding":"device-psram-delta-json-v1","exported_at_ms":1781891944000,"source":{"device":"OpenQuatt","storage":"psram"},"recording":{"started_at_ms":1781890253437,"recording_id":1781890253000,"ended_at_ms":1781891153448,"active":false,"duration_s":900,"retained_duration_s":890,"interval_s":10,"sample_count":90,"sample_capacity":2032,"buffer_size":1048576,"column_count":120,"storage":"psram"},"columns":["uptimeMs","freeHeap","freePsram","minFreeHeap","projectVersionText","releaseChannelText","installationTopology","hardwareProfileText","connectionText","uptime","uptimeReadable","timeNowHhmm","timeValid","controlModeLabel","strategy","openquattEnabled","manualCoolingEnable","silentModeOverride","outsideTempSelected","roomTemp","roomSetpoint","supplyTemp","flowSelected","totalPower","heatingPowerInput","coolingPowerInput","totalHeat","totalCoolingPower","totalCop","totalEer","hp1Mode","hp1Compressor","hp1Freq","hp1Flow","hp1Power","hp1Heat","hp1Cooling","hp1WaterIn","hp1WaterOut","hp1Defrost","hp1Failures","hp2Mode","hp2Compressor","hp2Freq","hp2Flow","hp2Power","hp2Heat","hp2Cooling","hp2WaterIn","hp2WaterOut","hp2Defrost","hp2Failures","coolingEnableSelected","coolingRequestActive","coolingPermitted","coolingBlockReason","coolingGuardMode","coolingDewPointSelected","coolingMinimumSafeSupplyTemp","coolingEffectiveMinSupplyTemp","coolingSupplyTarget","coolingSupplyError","coolingDemandRaw","coolingBaseDemandRaw","coolingLimitedDemand","coolingLimiterAllowedMax","coolingBufferGapFiltered","coolingBufferGapRate","coolingDewGap","coolingStopBufferGap","coolingLimiterReasonCode","coolingStopReasonCode","coolingRequestReasonCode","coolingRequestHp1Level","coolingRequestHp2Level","coolingRequestOwnerHp","coolingOwnerHp","coolingWaterCycleActive","requestReason","strategyActiveCode","strategyPhaseCode","strategyRequestedPower","strategySupplyTarget","strategyWaterLimitFactor","strategyRequestActive","strategyWaterTripActive","strategyWaterHardTripActive","curveSupplyTarget","curveDemandEffective","curveDemandDiscrete","curveDispatchTotalLevel","curveTargetHp1Level","curveTargetHp2Level","curveRestartInhibit","curvePhase","curveOperatingRegime","curveCapacityMode","phouseHouse","phouseReq","hpCapacity","hpDeficit","duoOptimizerReason","selectedInputHoldActive","silentActive","silentStatus","silentWindow","lowLoadDynamicThresholds","lowLoadDynamicOffFactor","lowLoadDynamicOnFactor","lowLoadMinimumHysteresis","lowLoadCm2ReentryBlock","lowflowFaultActive","flowMismatch","compressorCyclingWarning2h","compressorCyclingWarning72h","alternatingCompressorStartsWarning","compressorCyclingAlertLatched","compressorCyclingAlertAlternating","cicDataStale","otLinkProblem"],"units":[[0,"ms"],[1,"B"],[2,"B"],[3,"B"],[9,"s"],[18,"°C"],[19,"°C"],[20,"°C"],[21,"°C"],[22,"L/h"],[23,"W"],[24,"W"],[25,"W"],[26,"W"],[27,"W"],[31,"lvl"],[32,"Hz"],[33,"L/h"],[34,"W"],[35,"W"],[36,"W"],[37,"°C"],[38,"°C"],[42,"lvl"],[57,"°C"],[58,"°C"],[59,"°C"],[60,"°C"],[61,"°C"],[62,"step"],[63,"step"],[64,"step"],[65,"step"],[66,"°C"],[67,"°C/min"],[68,"°C"],[69,"°C"],[73,"step"],[74,"step"],[81,"W"],[82,"°C"],[87,"°C"],[88,"step"],[89,"step"],[90,"step"],[91,"step"],[92,"step"],[97,"W"],[98,"W"],[99,"W"],[100,"W"],[109,"W"],[110,"s"]],"initial":[[0,4195876],[1,7243108],[2,7106664],[3,7181564],[4,"v0.36.0"],[5,"main"],[6,"single"],[7,"waveshare"],[9,4144.765],[10,"1h 8m"],[11,"19:30"],[12,true],[13,"CM0 - Standby"],[14,"Power House"],[17,"Off"],[18,41.5],[19,24.11],[20,21.5],[22,0],[23,5.150232],[24,0],[25,0],[26,0],[27,0],[30,"Standby"],[31,0],[32,0],[33,0],[34,5.150232],[35,0],[36,0],[37,39.88],[38,43.37],[39,false],[40,"None"],[52,true],[53,true],[54,false],[55,"Fallback blocked by tropical night"],[56,"Fallback"],[60,15],[61,28.37],[62,0],[63,0],[64,0],[65,0],[66,0],[67,0],[69,0],[70,0],[71,0],[72,0],[73,0],[74,0],[75,0],[76,0],[77,0],[78,"inactive_cm"],[79,3],[80,0],[81,0],[83,1],[84,false],[85,false],[86,false],[87,24],[89,0],[90,0],[91,0],[92,0],[93,0],[94,"OFF"],[95,"OFF"],[96,"off"],[97,0],[98,0],[99,5907.972],[100,0],[102,"None"],[103,false],[104,"forced_off"],[105,"19:00-07:00"],[106,"pmin=2269W off=1600W on=2200W"],[107,0.75],[108,1],[109,200],[110,300],[111,false],[112,false],[113,false],[114,false],[115,false],[116,false],[117,false],[118,false],[119,false]],"samples":[[0,[]],[10,[[0,4205879],[1,7243520],[9,4204.765],[10,"1h 9m"],[11,"19:31"],[18,41.17]]],[20,[[0,4215887],[1,7243780],[37,39.73]]],[30,[[0,4225894],[1,7243416]]],[40,[[0,4235910],[1,7242948],[19,24.1]]],[50,[[0,4245915],[1,7243220]]],[60,[[0,4255922],[18,41.34]]],[70,[[0,4265935],[1,7243012],[9,4264.765],[10,"1h 10m"],[11,"19:32"],[18,41.17]]],[80,[[0,4275950],[1,7243248],[52,false]]],[90,[[0,4285955],[52,true]]],[100,[[0,4295969],[1,7243000],[18,41.34]]],[110,[[0,4305978],[1,7243284]]],[120,[[0,4315981],[1,7243288],[19,24.11],[38,43.19]]],[130,[[0,4325996],[1,7243004],[9,4324.765],[10,"1h 11m"],[11,"19:33"],[18,41.5],[61,28.19],[106,"pmin=2274W off=1600W on=2200W"]]],[140,[[0,4335999],[1,7243288],[19,24.1],[38,43.37]]],[150,[[0,4346006],[1,7243264],[61,28.37]]],[160,[[0,4356017],[1,7242940],[18,41.67],[38,43.19],[99,5912.43],[106,"pmin=2269W off=1600W on=2200W"]]],[170,[[0,4366033],[1,7243228],[18,41.5],[61,28.19]]],[180,[[0,4376043],[18,41.67]]],[190,[[0,4386059],[1,7243004],[9,4384.765],[10,"1h 12m"],[11,"19:34"],[106,"pmin=2274W off=1600W on=2200W"]]],[200,[[0,4396061],[1,7243288]]],[210,[[0,4406069],[1,7243252]]],[220,[[0,4416077],[1,7243004]]],[230,[[0,4426078],[1,7243288],[18,41.83]]],[240,[[0,4436094]]],[250,[[0,4446095],[1,7243004],[9,4444.765],[10,"1h 13m"],[11,"19:35"],[18,41.67]]],[260,[[0,4456097],[1,7243288]]],[270,[[0,4466097],[19,24.11]]],[280,[[0,4476097],[1,7243016]]],[290,[[0,4486100],[1,7243288]]],[300,[[0,4496116],[19,24.1]]],[310,[[0,4506118],[1,7243076],[9,4504.765],[10,"1h 14m"],[11,"19:36"]]],[320,[[0,4516120],[1,7243288],[19,24.11]]],[330,[[0,4526120]]],[340,[[0,4536134],[1,7241064]]],[350,[[0,4546140],[1,7241420]]],[360,[[0,4556156],[1,7243240]]],[370,[[0,4566168],[1,7243012],[9,4564.765],[10,"1h 15m"],[11,"19:37"],[19,24.1]]],[380,[[0,4576173],[1,7243228]]],[390,[[0,4586174]]],[400,[[0,4596186],[1,7243012],[18,41.5],[19,24.11]]],[410,[[0,4606194],[1,7243228]]],[420,[[0,4616194],[1,7243940]]],[430,[[0,4626210],[1,7243452],[9,4624.765],[10,"1h 16m"],[11,"19:38"]]],[440,[[0,4636225],[1,7243696]]],[450,[[0,4646241]]],[460,[[0,4656243],[1,7243488],[18,41.34]]],[470,[[0,4666253],[1,7241816]]],[480,[[0,4676268],[1,7244028]]],[490,[[0,4686268],[1,7243960],[9,4684.765],[10,"1h 17m"],[11,"19:39"]]],[500,[[0,4696269],[1,7244524],[19,24.1]]],[510,[[0,4706279],[1,7242688]]],[520,[[0,4716284],[1,7244324],[19,24.11]]],[530,[[0,4726294],[1,7244512],[18,41.17],[38,43.01]]],[540,[[0,4736310],[1,7244488],[18,41.01],[61,28.01]]],[550,[[0,4746311],[1,7244308],[9,4744.765],[10,"1h 18m"],[11,"19:40"],[18,40.85],[106,"pmin=2280W off=1600W on=2200W"]]],[560,[[0,4756319],[1,7244548],[18,40.69]]],[570,[[0,4766320],[1,7244528]]],[580,[[0,4776336],[1,7244348],[18,40.52],[99,5916.888]]],[590,[[0,4786342],[1,7244548]]],[600,[[0,4796345],[1,7244560]]],[610,[[0,4806359],[1,7244308],[9,4804.765],[10,"1h 19m"],[11,"19:41"]]],[620,[[0,4816373],[1,7244548],[19,24.12]]],[630,[[0,4826374]]],[640,[[0,4836374],[1,7244348],[18,40.36]]],[650,[[0,4846380],[1,7244548],[19,24.11]]],[660,[[0,4856386]]],[670,[[0,4866398],[1,7244308],[9,4864.765],[10,"1h 20m"],[11,"19:42"],[18,40.2]]],[680,[[0,4876400],[1,7244528]]],[690,[[0,4886415],[37,39.57]]],[700,[[0,4896427],[1,7242484],[19,24.12]]],[710,[[0,4906429],[1,7242704],[18,40.04]]],[720,[[0,4916436],[37,39.73]]],[730,[[0,4926444],[1,7242868],[9,4924.765],[10,"1h 21m"],[11,"19:43"],[37,39.57]]],[740,[[0,4936454],[1,7244636]]],[750,[[0,4946467],[1,7244632],[19,24.11]]],[760,[[0,4956470],[1,7244428]]],[770,[[0,4966486],[1,7244632],[18,39.88]]],[780,[[0,4976489],[1,7244668]]],[790,[[0,4986502],[1,7244424],[9,4984.765],[10,"1h 22m"],[11,"19:44"]]],[800,[[0,4996513],[1,7244668]]],[810,[[0,5006529]]],[820,[[0,5016533],[1,7244460],[18,39.73]]],[830,[[0,5026543],[1,7244632],[19,24.1]]],[840,[[0,5036546]]],[850,[[0,5046559],[1,7244460],[9,5044.765],[10,"1h 23m"],[11,"19:45"],[19,24.12],[38,42.85]]],[860,[[0,5056568],[1,7244644],[18,39.57],[61,27.85]]],[870,[[0,5066577],[1,7244656]]],[880,[[0,5076582],[1,7244396],[18,39.41],[19,24.11],[106,"pmin=2285W off=1600W on=2200W"]]],[890,[[0,5086583],[1,7244652]]]],"events":[]}
https://pastebin.com/1dFWS0Z8

[ Voor 7% gewijzigd door Onno ! op 19-06-2026 20:05 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Onno ! schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 20:00:
Bij deze een debug recording van 15 minuten

[/code]
https://pastebin.com/1dFWS0Z8
Haha, m'n debugsysteempje werkt best OK :-)
(ja, ik gebruik je direct even als proefkonijn)
Belangrijkste punten uit de log:
Firmware: v0.36.0, channel main
Opstelling: single, waveshare
Periode: 19:30-19:45
Kamer: stabiel rond 24.10-24.12°C
Setpoint: 21.5°C
Dus er is duidelijke koelvraag: coolingRequestActive = true
Koeling mag niet starten: coolingPermitted = false
Reden: Fallback blocked by tropical night
Guard mode: Fallback
ODU/outside temp: 39.4-41.8°C, waarschijnlijk zon-opwarming
HP blijft standby, flow 0 L/h, demand 0
Dus: gebruiker had koeling nodig, OpenQuatt zag ook koelvraag, maar de oude fallback blokkeerde volledig door de tropische-nachtregel.
Ik ga hier mee aan de slag.
Tevens ga ik nog een optie toevoegen, koeling zonder fallback, dus volledige verantwoordelijkheid van de user ;-)

  • RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:48
RickvdT schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:20:
[...]

Bij mij werkt de flow verhogen goed om de delta T laag te houden. Alleen geen idee of dat ook zo goed werkt in het geval van verdelers met pomp.

Zelf liep ik er tegen aan dat de demand om onverklaarbare reden gaat pendelen als je hoger dan level 1 zou willen koelen. Inclusief safety margin nog ongeveer een graad speling. Nog wat met de PID settings geklooid maar dat maakte geen verschil.

[Afbeelding]

Van de week maar eens een nieuwe versie installeren en nog eens proberen.
@jj85
Ik heb hier nog wat beter naar gekeken met de hulp van Claude. Ik denk dat dit gedrag wordt veroorzaakt door 'cap2_gap_c' icm. filtered_gap. Zodra de Quatt overgaat op level 2 schiet hij onder de 0.6 en gaat hij terug naar level 1 waar dan weer genoeg ruimte is om naar level 2 te gaan waardoor je gaat ping pongen.
filtered_gapsafe_floor_cap (ceiling)
> full_gap_c (1.50 °C)demand_max — the full slider value, up to 10
0.60 – 1.50 °C1 or 2 (boost band)
≤ 0.60 °C1 (simmer/coast)
Koelen met level 1 is al heel welkom maar naar mijn idee had level 2 ook wel gewerkt bij mij vandaag maar dat doet hij dus niet stabiel. Wat mij betreft mag hij op hogere levels koelen met ≤0.60 als de watertemperatuur stabiel blijft. Ik zie ook zo snel niet de reden voor deze logica.

Zie onder voor feedback Claude. Misschien kun je er iets mee
Markdown:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Observed behaviour
  In cooling, with the room well above setpoint (sits ~3 °C over, so the room-error cap is fully open) and the supply temperature only ~0.5 °C above cooling_supply_target (which equals the dew-point floor), the cooling demand oscillates between level 1 and level
  2 on a fixed ~90 s period, even though there's margin to cooling_minimum_safe_supply_temp and nothing is tripping the hard dew-stop. It never settles on a steady level.

  Root cause (as I read oq_cooling_strategy.yaml)
  The gap bucketing around cap2_gap_c = 0.60 / full_gap_c = 1.50 (and level2_release_rate_c_per_min = -0.12) uses a single threshold as both the gate up to level 2 and the trigger down to level 1, with no hysteresis between them. Because one compressor level only shifts the supply 
  temp by ~0.3 °C, the gap swings right across the 0.60 boundary each cycle: level 1 lets the gap grow past 0.60 → step to 2 → level 2 pulls the gap back under 0.60 → drop to 1. The asymmetric dwell (upscale_dwell_ms = 90000 / downscale_dwell_ms = 30000) sets the period.
  Critically, level2_release_rate releases level 2 the moment the gap stops opening — which is exactly when level 2 begins working — so level 2 can never reach equilibrium.

  Underneath it's the fundamental "load sits between two integer levels" problem, so the goal isn't a constant level but a deliberate, slow, hysteretic one.

  Proposed change
  Drive the level decision off the rate of change of the (filtered) gap plus a settle detector, rather than fixed absolute thresholds — the gap rate already encodes flow, outdoor load, and water mass, so it self-adapts:

  - Step up only when the gap is high and not falling (current level can't hold the water down), gated by a minimum dwell.
  - Hold the current level whenever the gap has settled (|rate| ≈ 0) at a safe positive value — this is what lets it pick one steady level regardless of which one.
  - Step down predictively when gap + rate × horizon projects into a floor guard, so it eases off before reaching the dew point instead of being force-stopped.
  - Optionally, learn the per-level gain K = Δsupply/Δlevel online and size an up/down hysteresis band from it (≈ one level's supply swing), so a single step can't round-trip across both gates under any conditions.

  The existing hard dew-stop and buffer-hard-stop would stay untouched as an absolute safety backstop, so the change only reshapes level selection above the safety floor.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@Onno ! WIP :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jiau2Cqz6rf_bZakMuq29puw3Oo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAFTD5T5FLllMBrSDHBN0HSM.png?f=fotoalbum_large

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@Onno ! Je kan OTA update v0.36.0-dev.428 via dev-kanaal nu binnen te halen om te testen.

  • Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
Check! Geïnstalleerd en lijkt te werken. Heb een opname gestart.
Komt hier ook een hoosbui over, dat is ook wel lekker. Eindelijk temperatuur buiten omlaag.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@Onno ! Chekc wel even waar je min koeltemp op staat, voordat je straks een soort hoosbui binnen hebt ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3H-yJ4GxAV-smXRc1Scq6Z0c9IE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OwbcSjWhGT0jkvZEoh46WpV0.png?f=fotoalbum_large

  • Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
Minimum staat nu nog ingesteld op 15 graden. In HA lijkt hij niet zover te komen door pendel gedrag. Hierbij de log van afgelopen half uur: https://pastebin.com/55YmWvMG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKkRhoLyboWlWlRBu5R8oxbIAd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvXxa22zyTWom7RgUODpEsfa.jpg?f=fotoalbum_large

  • CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Zijn er al mensen die testen met een volledig radiatoren systeem? Ik heb wel wat fans eronder hangen. Ben ook benieuwd wat ik in de toekomst kan doen om mijn energie verbruik te bufferen in de winter.

Hier tekenen aub ......


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Onno ! schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:11:
Minimum staat nu nog ingesteld op 15 graden. In HA lijkt hij niet zover te komen door pendel gedrag. Hierbij de log van afgelopen half uur: https://pastebin.com/55YmWvMG
[Afbeelding]
Heb ik het goed dat je hem op Dauwpuntsbenadering ingesteld hebt staan?

Dan gaat hij inderdaad niet naar die ingestelde 15°C toe. Zonder echte dauwpuntmeting gebruikt OpenQuatt dan een conservatieve benadering op basis van o.a. buitentemperatuur, nachtminimum en kamertemperatuur. In jouw log ligt die effectieve minimum aanvoer rond 20,5–21,5°C. Rond die grens zie je nu het aan/uit-flippergedrag.

De select Cooling Without Dew Point heeft drie standen:

Dew point required: koeling blijft geblokkeerd zonder betrouwbare dauwpuntbron.

Allow without dew point, use dew point approximation: koeling mag zonder dauwpuntmeting, maar alleen via een conservatieve dauwpuntsbenadering op basis van buitentemperatuur, nachtminimum en kamertemperatuur.

Allow without dew point, user responsibility: koeling wordt expliciet toegestaan zonder dauwpuntgrens. Ook als er wel een dauwpuntwaarde beschikbaar is, gebruikt de regeling die niet als begrenzing; de effectieve minimum aanvoer wordt dan de ingestelde Cooling minimum supply temp. Dit is dus geen condensbeveiliging; het risico ligt dan bij de gebruiker.

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
CPM schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:28:
Zijn er al mensen die testen met een volledig radiatoren systeem? Ik heb wel wat fans eronder hangen. Ben ook benieuwd wat ik in de toekomst kan doen om mijn energie verbruik te bufferen in de winter.
ik heb op de bovenverdieping fans onder radiators. Warmte is het perfect, koeling werkt het een beetje. Was ik merk is dat 1/3 van de radiator koud wordt en de rest niet echt koud. Ik zal eens wat warmtebeelden maken om te laten zien wat radiatoren doen met koeling.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
RickvdT schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 21:06:
[...]

@jj85
Ik heb hier nog wat beter naar gekeken met de hulp van Claude. Ik denk dat dit gedrag wordt veroorzaakt door 'cap2_gap_c' icm. filtered_gap. Zodra de Quatt overgaat op level 2 schiet hij onder de 0.6 en gaat hij terug naar level 1 waar dan weer genoeg ruimte is om naar level 2 te gaan waardoor je gaat ping pongen.
filtered_gapsafe_floor_cap (ceiling)
> full_gap_c (1.50 °C)demand_max — the full slider value, up to 10
0.60 – 1.50 °C1 or 2 (boost band)
≤ 0.60 °C1 (simmer/coast)
Koelen met level 1 is al heel welkom maar naar mijn idee had level 2 ook wel gewerkt bij mij vandaag maar dat doet hij dus niet stabiel. Wat mij betreft mag hij op hogere levels koelen met ≤0.60 als de watertemperatuur stabiel blijft. Ik zie ook zo snel niet de reden voor deze logica.

Zie onder voor feedback Claude. Misschien kun je er iets mee
Markdown:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Observed behaviour
  In cooling, with the room well above setpoint (sits ~3 °C over, so the room-error cap is fully open) and the supply temperature only ~0.5 °C above cooling_supply_target (which equals the dew-point floor), the cooling demand oscillates between level 1 and level
  2 on a fixed ~90 s period, even though there's margin to cooling_minimum_safe_supply_temp and nothing is tripping the hard dew-stop. It never settles on a steady level.

  Root cause (as I read oq_cooling_strategy.yaml)
  The gap bucketing around cap2_gap_c = 0.60 / full_gap_c = 1.50 (and level2_release_rate_c_per_min = -0.12) uses a single threshold as both the gate up to level 2 and the trigger down to level 1, with no hysteresis between them. Because one compressor level only shifts the supply 
  temp by ~0.3 °C, the gap swings right across the 0.60 boundary each cycle: level 1 lets the gap grow past 0.60 → step to 2 → level 2 pulls the gap back under 0.60 → drop to 1. The asymmetric dwell (upscale_dwell_ms = 90000 / downscale_dwell_ms = 30000) sets the period.
  Critically, level2_release_rate releases level 2 the moment the gap stops opening — which is exactly when level 2 begins working — so level 2 can never reach equilibrium.

  Underneath it's the fundamental "load sits between two integer levels" problem, so the goal isn't a constant level but a deliberate, slow, hysteretic one.

  Proposed change
  Drive the level decision off the rate of change of the (filtered) gap plus a settle detector, rather than fixed absolute thresholds — the gap rate already encodes flow, outdoor load, and water mass, so it self-adapts:

  - Step up only when the gap is high and not falling (current level can't hold the water down), gated by a minimum dwell.
  - Hold the current level whenever the gap has settled (|rate| ≈ 0) at a safe positive value — this is what lets it pick one steady level regardless of which one.
  - Step down predictively when gap + rate × horizon projects into a floor guard, so it eases off before reaching the dew point instead of being force-stopped.
  - Optionally, learn the per-level gain K = Δsupply/Δlevel online and size an up/down hysteresis band from it (≈ one level's supply swing), so a single step can't round-trip across both gates under any conditions.

  The existing hard dew-stop and buffer-hard-stop would stay untouched as an absolute safety backstop, so the change only reshapes level selection above the safety floor.
Dank voor je analyse. Een en ander geprobeerd toe te passen.

Kun je de PR eens testen?

Open deze GitHub Actions pagina:
https://github.com/jeroen...67475297?pr=244#artifacts

Download het artifact dat bij je hardware past. Voor een Waveshare Duo WiFi is dat bijv:

openquatt-waveshare-duo-wifi-firmware-3fb0be99bac78cbcad32cc15829575b2f59bfb09

Pak de ZIP uit en gebruik daaruit dit bestand:

firmware.ota.bin

Ga daarna naar de webinterface van je OpenQuatt, bijvoorbeeld:

http://openquatt.local

Open de OTA update modal, kies daar handmatige upload, en upload firmware.ota.bin.

Gebruik niet firmware.factory.bin voor deze test. Die is bedoeld voor factory-flash, niet voor normale OTA via de webinterface.

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
Hierbij een warmtescan van de radiator en oordeel zelf.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dyp4zE-NRulnNa-_l6pdXxUSW0E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vSAMLGTdpRnl3su8NijsenpV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoLvc3T5-3x0nrjBPemk6CdlLjE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VsKRRkKmogBWYxOaBSpQa9hV.png?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:20
sdh1981 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:28:
Hierbij een warmtescan van de radiator en oordeel zelf.


[Afbeelding]

[Afbeelding]
niet genoeg flow bij de 2de afbeelding?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:35
raven22 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:53:
[...]

niet genoeg flow bij de 2de afbeelding?
Flow is goed. Probleem is bij standaard radiators dat koud water direct bij binnenkomst naar beneden zakt . Hier is dit duidelijk te zien. Om echt goed gebruik te maken van koeling, moet je dus fancoils gaan gebruiken waarbij het koude water geforceerd door de leiding wordt gedrukt.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:58
Onno ! schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:38:
Ik probeer OpenQuatt opnieuw toe te voegen aan HA. Maar ik kan niet vinden waar ik de API key moet terugvinden. Weet iemand mij te vertellen waar ik die API key kan zien?


[...]

Daarnaast had ik een aantal foutmeldingen in het dashboard gerelateerd aan de mini-graph-card en apex-chart. Is dat vanwege een integratie die ik moet installeren om het dashboard goed werkend te krijgen?

En mijn laatste vraag betreft het koelen. Dit is geblokkeerd doordat er geen dauwpuntsinformatie is. Deze wil ik overrulen, maar dan blijft hij geblokkeerd omdat de gemeten buitentemp op de ODU 40 graden is en hij het water niet lager dan 22 graden wilt maken vanwege consensatie risico. Binnen is het nu 24 graden in de woonkamer. Ik wil graag water van minder dan 22 graden door de vloerverwarming laten stromen (enkel vloerverwarming hier in huis met kunststof aanvoerleidingen).
Je zou die dauwpuntsbepaling ook nog kunnen laten doen (neem ik aan) op basis van een via HA aangemaakte dummysensor, die je een tikje conservatief instelt.

Temperatuur kun je uiteraard uit je thermostaat halen.

Vooral bruikbaar als je woning (zoals bij mij) nooit erg vochtig wordt. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat deze boven de 60% kwam.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
onlinaius schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Je zou die dauwpuntsbepaling ook nog kunnen laten doen (neem ik aan) op basis van een via HA aangemaakte dummysensor, die je een tikje conservatief instelt.

Temperatuur kun je uiteraard uit je thermostaat halen.

Vooral bruikbaar als je woning (zoals bij mij) nooit erg vochtig wordt. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat deze boven de 60% kwam.
Ik zit nu dik boven de 70% :o
dauwpunt van 19,5 :X

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Tijd voor een experimentje. Kunnen we min koelfreq omlaag zetten, bijv 20Hz.

(dit is nog even de settings-mockup, tzt echt testen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zGRuXQtR1MbKZwfoTXc81G55M8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tMjzIiBnWNrfyZ4gioeL2LLy.png?f=fotoalbum_large

Ik twijfel een beetje of dit soort functionaliteit echt in OpenQuatt thuis hoort, want verkeerde settings hier kan wellicht schade toebrengen?! Iemand hier goede ideeen over?

[ Voor 16% gewijzigd door jj85 op 21-06-2026 12:03 ]


  • AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
sdh1981 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:59:
[...]

Flow is goed. Probleem is bij standaard radiators dat koud water direct bij binnenkomst naar beneden zakt . Hier is dit duidelijk te zien. Om echt goed gebruik te maken van koeling, moet je dus fancoils gaan gebruiken waarbij het koude water geforceerd door de leiding wordt gedrukt.
Een grote ventilator op de radiator richten werkt bij mij ook goed

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Voorzichtig testje gestart, koelen lvl1 op 26Hz ipv 30Hz. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sdg2fMFDIFi37rr5wAI_hRrdwJI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9rPgbbcXeCxZA3GLnCZxz6SV.png?f=fotoalbum_large

Edit:
en een tijdje op 20Hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIqSwlkbo8QWBuP74E2xpdyku-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1OJtKku1FZVpdcIDGfNZtYzO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door jj85 op 21-06-2026 19:01 ]


  • RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:48
jj85 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:06:
[...]

Dank voor je analyse. Een en ander geprobeerd toe te passen.

Kun je de PR eens testen?
0.32 is de laatste versie die ik werkend krijg op een LilyGo tcan485. Even wachten tot de controller beschikbaar is helaas. Qua logica ziet er overigens wel uit als een verbetering.
jj85 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:02:
Ik twijfel een beetje of dit soort functionaliteit echt in OpenQuatt thuis hoort, want verkeerde settings hier kan wellicht schade toebrengen?! Iemand hier goede ideeen over?
Ik merk dat bij koeling de standaard frequentie stappen dermate groot zijn dat de impact op de water temperatuur ook relatief groot is. Daardoor zal een stabiele regeling lastig worden naar mijn idee. Voor koelen elk level een stap maken van 1 of 2hz zou denk ik helpen, dus wat mij betreft nuttig.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
RickvdT schreef op zondag 21 juni 2026 @ 17:44:
[...]

0.32 is de laatste versie die ik werkend krijg op een LilyGo tcan485. Even wachten tot de controller beschikbaar is helaas. Qua logica ziet er overigens wel uit als een verbetering.


[...]

Ik merk dat bij koeling de standaard frequentie stappen dermate groot zijn dat de impact op de water temperatuur ook relatief groot is. Daardoor zal een stabiele regeling lastig worden naar mijn idee. Voor koelen elk level een stap maken van 1 of 2hz zou denk ik helpen, dus wat mij betreft nuttig.
ja, eens.
Zat al even te denken dat ik koelen gewoon vast op lvl1 zet en continu de frequentie die bij lvl1 hoort ga veranderen :+

  • Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:03
onlinaius schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Je zou die dauwpuntsbepaling ook nog kunnen laten doen (neem ik aan) op basis van een via HA aangemaakte dummysensor, die je een tikje conservatief instelt.

Temperatuur kun je uiteraard uit je thermostaat halen.

Vooral bruikbaar als je woning (zoals bij mij) nooit erg vochtig wordt. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat deze boven de 60% kwam.
Ik zal hier deze week eens naar kijken. Vandaag had ik condensate op de koppelingen bij de vvw verdelers. Het is bij one erg vochtig, o.a. door WTW ventilatie met enthalpiewisselaar. Maar ook door de buien dit weekend. Inmiddels een ontvochtiger besteld om vocht kunnen onttrekken.
Ik heb in HA zowel de temp en relative vochtigheid beschikbaar van de woonkamer als de totale onttrokken lucht via de WTW.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Onno ! schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:02:
[...]
Ik heb in HA zowel de temp en relative vochtigheid beschikbaar van de woonkamer als de totale onttrokken lucht via de WTW.
Installeer deze package https://github.com/jeroen...ronnen-via-home-assistant
En dan kun je die Temp en Hum als dauwpuntsensor gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnQTr0pTR8LRky5lcygSMLSonwg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N2U6f9RTqpx1Zg2kHaIRRG7p.png?f=fotoalbum_large

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Dit werkt een stuk beter nu. Koeling freq. springt wat tussen 20Hz en 26Hz (dat is ook de ruimte die ik hem nu gegeven heb). Veel beter dan aan/uit op 30Hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvSivrwUixcT6id3JuBOAz05OhA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2KzOuoC0uPPOWv7ziaKcXENH.png?f=fotoalbum_large

Zou nog wat meer tussenstapjes kunnen maken; bijv 20, 23, 26, 29 etc...

  • medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:38:
Dit werkt een stuk beter nu. Koeling freq. springt wat tussen 20Hz en 26Hz (dat is ook de ruimte die ik hem nu gegeven heb). Veel beter dan aan/uit op 30Hz
[Afbeelding]

Zou nog wat meer tussenstapjes kunnen maken; bijv 20, 23, 26, 29 etc...
Hoe heb je dit exact gedaan en kan ik dit ook instellen ergens?

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
@medu80 In de release van gisteren (v0.37.0) zit dit ingebouwd. Dus even OTA-update doen :)

Onder http://openquatt.local/?v...ings&section=installation kun je daar dan freq.tabel voor heating en cooling bijwerken (overleefd momenteel een powercycle van ODU nog niet...)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GaJn1Js9pwzJ1MuQKEF9ptn_pA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/x2Q27aMTuUrUxFkoxGwin4hP.png?f=fotoalbum_large

  • medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
aha, ik had al ge-update, maar deze niet opgemerkt.

  • TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:43

TWN

Is er al zicht op een potentiele release date voor de OpenQuatt Hardware? Met dit weer zou ik heel graag de koeling op mijn Jaga's willen gebruiken, echter twijfel ik of ik de WaveShare moet aanschaffen of nog even moet wachten op de officiele Community Hardware.

  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Niet goed gelezen, dacht in een ander topic te zitten :P
TWN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:59:
Is er al zicht op een potentiele release date voor de OpenQuatt Hardware? Met dit weer zou ik heel graag de koeling op mijn Jaga's willen gebruiken, echter twijfel ik of ik de WaveShare moet aanschaffen of nog even moet wachten op de officiele Community Hardware.
Binnenkort volgt nog een update: maar de korte samenvatting is dat er een aantal prototypes deze week geleverd gaan worden. Deze moeten eerst op de testbank om te controleren dat alles wat we bedacht hebben ook juist functioneert en dat de software van @jj85 ook daadwerkelijk draait erop. Zodra dit gereed en alles in één keer goed is (:P) is gaan we een bestelling plaatsen

[ Voor 89% gewijzigd door leejoow op 22-06-2026 15:18 ]

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:43

TWN

leejoow schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:04:
Niet goed gelezen, dacht in een ander topic te zitten :P


[...]


Binnenkort volgt nog een update: maar de korte samenvatting is dat er een aantal prototypes deze week geleverd gaan worden. Deze moeten eerst op de testbank om te controleren dat alles wat we bedacht hebben ook juist functioneert en dat de software van @jj85 ook daadwerkelijk draait erop. Zodra dit gereed en alles in één keer goed is (:P) is gaan we een bestelling plaatsen
Dat klinkt al heel goed 😃👍🏼 kunnen wij als community jullie helpen/ondersteunen? Door bijvoorbeeld een kortingskaart te kopen op de webshop van een tientje zodat jullie niet zelf alles hoeven voor te schieten? Het is maar een idee 😇

  • mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:46
TWN schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:47:
[...]

Dat klinkt al heel goed 😃👍🏼 kunnen wij als community jullie helpen/ondersteunen? Door bijvoorbeeld een kortingskaart te kopen op de webshop van een tientje zodat jullie niet zelf alles hoeven voor te schieten? Het is maar een idee 😇
Kickstarter/crowdfunding :P of gewoon coffee/sponsor op github

[ Voor 4% gewijzigd door mklcln op 22-06-2026 23:38 ]


  • timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:56
leejoow schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:04:
Niet goed gelezen, dacht in een ander topic te zitten :P


[...]


Binnenkort volgt nog een update: maar de korte samenvatting is dat er een aantal prototypes deze week geleverd gaan worden. Deze moeten eerst op de testbank om te controleren dat alles wat we bedacht hebben ook juist functioneert en dat de software van @jj85 ook daadwerkelijk draait erop. Zodra dit gereed en alles in één keer goed is (:P) is gaan we een bestelling plaatsen
Pre-order lijstje maken, kunnen jullie ook direct inschatten hoeveel vraag er naar is :+

  • piekefaessen
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:51
vannacht geprobeerd pendelgedrag te voorkomen met geupdate frequentietabel, nadat ik gisteravond een relatief lange stabiele koeling-run had op 20-28hz, (in stapjes van 2 in de tabel, daarna grotere stappen), maar naarmate de buitentemperatuur zakt, valt mijn v1 toch terug op standaard frequentie-range (ik gok omdat het te koud is om de refrigerant efficient te laten stromen?) en gaat hij toch weer pendelen.

MIsschien is koelen in de nacht niet realistisch? Nu wachten tot het opwarmt zodat ik weer kan koelen 😁, kijken of hij nu de 24-28hz range wel respecteert.

Ik heb 180m2 vloerverwarming, dus dat koelt relatief inefficient. Misschien ergens een fancoil plaatsen, iemand enig idee wat voor koelafgifte daar realistisch is? nu lijkt koelen een beetje tegen z'n grenzen aan te lopen rond de 2kW. Of dat normaal is voor mijn formaat huis weet ik niet.

[img=800,384]blob:https://gathering.tweakers.net/3992bd2c-f244-41fb-bc87-0e95aacf1ce7[/img]

[ Voor 3% gewijzigd door piekefaessen op 23-06-2026 09:56 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
piekefaessen schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:55:
vannacht geprobeerd pendelgedrag te voorkomen met geupdate frequentietabel, nadat ik gisteravond een relatief lange stabiele koeling-run had op 20-28hz, (in stapjes van 2 in de tabel, daarna grotere stappen), maar naarmate de buitentemperatuur zakt, valt mijn v1 toch terug op standaard frequentie-range (ik gok omdat het te koud is om de refrigerant efficient te laten stromen?) en gaat hij toch weer pendelen.
Hier heeft hij juist de hele nacht doorgeprutteld op 20HZ-26Hz (lvl 1 en lvl 2). Geen probleem.
Maar had hij de oude freq-waarden weer in de tabel staan?

Die worden ook gereset na een powercycle van de buitenunit. Geen powerdipje gehad vannacht?

  • piekefaessen
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:51
Hmm, een mysterie. Lijkt er niet op dat power is weggevallen. De pomp heeft wel de hele nacht gedraaid. Waardes uitlezen geeft ook nog steeds correcte frequenties. Maar die worden niet gerespecteerd, dus we pendelen nog steeds.

Net even de buitenunits gepowercycled en freq waardes opnieuw erin gezet. kijken of we nu wel de waardes respecteren.

  • medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
jj85 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Hier heeft hij juist de hele nacht doorgeprutteld op 20HZ-26Hz (lvl 1 en lvl 2). Geen probleem.
Maar had hij de oude freq-waarden weer in de tabel staan?

Die worden ook gereset na een powercycle van de buitenunit. Geen powerdipje gehad vannacht?
Hier draait ie nu ook uren achtereen, ik herken het beeld met pendelen na zonsondergang. Ik zet'm in de nacht ook uit, s'ochtends even alle deuren en ramen open, dan zet ik'm aan en met 20Hz heb ik runs van enkele uren. Moet zeggen, het doet niet aan koelen, meer aan temperatuur handhaven.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
medu80 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:02:
[...]

Hier draait ie nu ook uren achtereen, ik herken het beeld met pendelen na zonsondergang. Ik zet'm in de nacht ook uit, s'ochtends even alle deuren en ramen open, dan zet ik'm aan en met 20Hz heb ik runs van enkele uren. Moet zeggen, het doet niet aan koelen, meer aan temperatuur handhaven.
Ja, exact dat. Het beperkt/voorkomt de temperatuurtoename. Maar dat is al wel erg prettig :)

Voorlopig conclusie: op 30Hz vond ik het niet lekker werken, maar nu op 20Hz of 26Hz gaat het heel aardig :*)

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Voor de koelende OpenQuarters: tijdens een Oil Return Cycle (ORC) loopt de compressorfrequentie tijdelijk flink op. Daardoor bestaat een reële kans dat de watertemperatuur onder het dauwpunt zakt.

Mijn huidige inschatting is dat dit geen probleem is, zolang de temperatuur niet langdurig onder het dauwpunt blijft.

Normaal gesproken stopt de regeling met koelen zodra het dauwpunt wordt bereikt. Tijdens een ORC wordt deze beveiliging nu gedurende 600 seconden overbrugd, zodat het systeem voldoende tijd krijgt om te herstellen.

In mijn situatie werkt dit goed, maar ik heb nog geen goed beeld van hoe dit zich gedraagt bij andere cv-systemen. Laat het daarom vooral weten als je hier problemen mee ervaart of afwijkend gedrag ziet.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
New sweet spot unlocked (23Hz) :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1P6zcS8eKSbczmMPMHPRf8DLv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2wDT0pKHXnYyNnA1AIWJ3j2N.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste