• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:12
harv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:25:
[...]

@jj85

Aantal keer dat de beide afzonderlijke wps een start maken per tijdseenheid, uur, uren, dag
Ik zou die inderdaad bij het onboarden doorwerken, maar dan 'vooringevuld' met een logische aantal start stops per dag.

Als in 'je krijgt een waarschuwing te zien als er over een periode van X dagen meer dan Y start-stops worden gelogd.

En je kunt die Y aanpassen naar wens.

Mijn intuitie zou zijn 3 dagen, en 100 start stops. Dat is er ruim 1 per uur, en dat lijkt me al aardig aan de hoge kant, en in dat geval zou het niet gek zijn eens goed naar je systeem te kijken wat die start stops veroorzaakt.

Maar benieuwd wat anderen hier over denken, en wat zij normale cijfers zouden vinden.

Je zou het ook nog aan een slider kunnen koppelen: minder dan 15 start stops in 3 dagen (defrosts uiteraard niet meetellend) = optimaal functionerend systeem, 40 = normaal, 100 = kritieke bovengrens.

Ofzoiets.... :9

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:55:
Met het oog op service en commissioning, welke activiteiten zouden hier nog meer in passen?

[Afbeelding]
Sensorkalibratie (Nulmeting / Offset): Een modus waarin de compressor uitblijft, maar de waterpomp op 100% draait zonder warmtetoevoeging. Na enkele minuten moeten de aanvoer- en retourtemperatuursensoren (T_in en T_out) exact gelijk zijn. Wijkingen kunnen hier direct softwarematig worden gecorrigeerd (offset-tunen).

Inverter & Ventilator Stress Test: Het handmatig op- en afbouwen van de buitenventilator (RPM) en de compressor (Hz) in stappen van 10%. Dit dient om resonantie in de behuizing of het leidingwerk op te sporen (het identificeren van kritieke 'bromfrequenties' die je later in de software wilt blokkeren).

Automatische "Superheat" & "Subcooling" en koudemiddeltest
OpenQuatt kan dit live berekenen tijdens de test via een benaderingsformule (of lookup-table) voor R32 of R290.
Activiteit: De gemeten druk (P_suction / P_discharge) wordt in de code direct omgerekend naar de theoretische verzadigingstemperatuur (\(T_{sat}\)). De sensor op de leiding meet de werkelijke temperatuur.
Doel: Live test of de vulling correct is. Wijkt de Superheat af dan is er een indicatie van een koudemiddeltekort, een defect expansieventiel, of een blokkade in het circuit.

Geautomatiseerde COP-berekening (Real-time Rendement)
Tijdens de stabiele fase van de koudemiddeltest kan OpenQuatt direct het thermisch rendement berekenen.
Activiteit: De software combineert de flow (L/min) en de \(\Delta T\) over de warmtewisselaar om het afgegeven thermisch vermogen (\(P_{th}\)) te berekenen. Dit wordt gedeeld door het elektrische opgenomen vermogen (\(P_{el}\)) van de compressor en de pomp (uit te lezen via Modbus/P1-meter).
Doel: Controleren of de warmtepomp presteert volgens de fabrieksspecificaties bij een specifieke buitentemperatuur.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
onlinaius schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Ik zou die inderdaad bij het onboarden doorwerken, maar dan 'vooringevuld' met een logische aantal start stops per dag.

Als in 'je krijgt een waarschuwing te zien als er over een periode van X dagen meer dan Y start-stops worden gelogd.

En je kunt die Y aanpassen naar wens.

Mijn intuitie zou zijn 3 dagen, en 100 start stops. Dat is er ruim 1 per uur, en dat lijkt me al aardig aan de hoge kant, en in dat geval zou het niet gek zijn eens goed naar je systeem te kijken wat die start stops veroorzaakt.

Maar benieuwd wat anderen hier over denken, en wat zij normale cijfers zouden vinden.

Je zou het ook nog aan een slider kunnen koppelen: minder dan 15 start stops in 3 dagen (defrosts uiteraard niet meetellend) = optimaal functionerend systeem, 40 = normaal, 100 = kritieke bovengrens.

Ofzoiets.... :9
Ik denk dat @harv het puur als meting bedoeld; dus indicatie van aantal start/stops per dag bijv.

  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Ik wil graag testen met mijn 1.0 single.
Waveshare is binnen, OpenQuatt geïnstalleerd maar ik ben nog even puzzelen hoe ik de verbinding tussen de Waveshare en de Quatt kan leggen. Iemand een korte uitleg hiervoor?

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
@marsman
Bij de CiC haal je de drie draden los die hieronder aangegeven staan (in mijn foto is GND (groen) niet aangesloten). Kijk even welke kleur draad hier onder A en B is aangesloten. Als het goed is Rood op A en Blauw op B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHqLWaOEX0pHSDc64VQb90Yj6po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMSrezU1TtgtdIWZdK2LEjzs.jpg?f=fotoalbum_large

Steek de draden vervolgens in de Waveshare
Rood op A en Blauw op B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_mFYTHhTUHuETjgfpKZlcgH92c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NblMgDicQioSwX8CeLBglgwt.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou het moeten zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 29-05-2026 17:14 ]


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Thanks! ik ga er mee aan de slag. Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
marsman schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:17:
Thanks! ik ga er mee aan de slag. Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!
Welkom bij de club!

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:55
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat @harv het puur als meting bedoeld; dus indicatie van aantal start/stops per dag bijv.

@jj85 , @onlinaius

Ik heb te vaak meegemaakt dat er door de een of andere fout elke wp bij mijn duo tot 8 start per uur maakt, om en om. Helaas is dan alles verder normaal blijkt later volgens Quatt. Een CIC reset mijnerzijds heeft namelijk het echter opgelost. Dit pendelen is gewoon slecht, en wil ik voorkomen, zeker dagen lang!.

Ik bedoel dus inderdaad dat het gemeld zou kunnen worden door Open Quatt, liefst instelbaar. Voor mij hoeft het niet een super installateursnivo te zijn. Maar als ik het zelf meen te merken, is het handig dat het systeem dat ook gedaan heeft. Ik ben ten slotte maar een leek!!

Dat er na het verstrekken van de Open Quatt hardware mogelijkheden moeten kunnen zijn om ook op een hoger nivo mee te denken door deskundigen op hardware en software nivo, dat ondersteun ik graag! Dat nivo heb ik dus niet.

Complimenten voor hen!! @jj85 @leejoow @TeslaNerd @sdh1981 en anderen.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
marsman schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:17:
Thanks! ik ga er mee aan de slag. Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!
Ik besef me dat je met de v1 niet de flowmeter via modbus uit kunt lezen op de waveshare. Dus dan zul je ook de CiC koppeling moeten instellen (flow via CiC json ophalen).
Lukt dat? Zo nee, laat maar even weten waar je tegenaan loopt

  • CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

@jj85 Quatt kan testen wat de max flow is (L/u) is dat iets om te weten en toe te voegen als functie?

Hier tekenen aub ......


  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
Met de vraag van @jj85 voor onderwerpen voor Service & Commissioning gooi ik hier ook nog maar eens het balletje op voor het opzetten van een analytics server waar wij de sensordata van onze OpenQuatt systemen kunnen vergelijken om beter inzicht te krijgen in de (on)nauwkeurigheden van de temperatuur-, flow- en drukmetingen in onze Quatts.

Ik heb dat eerder al op het Quatt en HA topic gedaan omdat een dergelijke dataverzameling naar een gezamenlijke analytics server ook met de Quatt integratie mogelijk is.

NB Eerder in 2024 ook al eens voorgesteld aan @Quatt Support om de (anonieme) sensordata toegankelijk te maken voor analyse en onderzoek obv de monitoring data van alle Quatt installaties. Nooit meer iets van gehoord natuurlijk, maar met OpenQuatt en de Quatt HA-integratie zouden wij dat nu zelf ook kunnen opzetten.

Misschien ook een interessant project voor jouw studenten @MWink?

Voorbeeld van de OpenAmber analytics webpagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Er0HTnWbyE4f8yeSlw3dqljzqUM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VWcd2vCMmdkYAFuQ3QHLNtDj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door TeslaNerd op 30-05-2026 09:27 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 19:54:
[...]

Ik besef me dat je met de v1 niet de flowmeter via modbus uit kunt lezen op de waveshare. Dus dan zul je ook de CiC koppeling moeten instellen (flow via CiC json ophalen).
Lukt dat? Zo nee, laat maar even weten waar je tegenaan loopt
Goede toevoeging! Ik wacht nog even op de monteur die morgen terugkomt, bij het vervangen van de CV ketel heeft die de flow meter in het CV circuit gezet :-( .

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
marsman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Goede toevoeging! Ik wacht nog even op de monteur die morgen terugkomt, bij het vervangen van de CV ketel heeft die de flow meter in het CV circuit gezet :-( .
Het water van je quatt gaat toch sowieso door je cv?

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRsmFtnLd1dxDxNb0rTYihSJnpQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RO7YnN8yuVC1R3h0TsLwsCYx.jpg?f=user_large

Mijn flow meter zit nu bij het rode rondje, die meet 0 l/uur totdat de CV aangaat.
Maar dit is behoorlijk off-topic

[ Voor 36% gewijzigd door marsman op 01-06-2026 14:51 ]

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:12
raven22 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:24:
[...]

Het water van je quatt gaat toch sowieso door je cv?
Nee, dat gaat (tenzij je cv meeverwarmd) door de een-weg-klep onder de cv ketel (zie ook de foto onder je gepost door Marsman)

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 01-06-2026 15:04 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
onlinaius schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Nee, dat gaat (tenzij je cv meeverwarmd) door de een-weg-klep onder de cv ketel (zie ook de foto onder je gepost door Marsman)
Volgens mij zat hij bij mij op dezelfde plek en heeft daar altid prima gewerkt.
Nu ik de cv vervangen heb door een doorstromer zit hij schematisch ook weer op die plek en doet het nog steeds.

Edit, bij nader inzie denk ik toch dat de flowmeter net onder de bypass zat. Nu in de nieuwe situatie is die bypass er niet meer.

[ Voor 12% gewijzigd door raven22 op 01-06-2026 15:30 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:55
onlinaius schreef op maandag 1 juni 2026 @ 15:04:
[...]

Nee, dat gaat (tenzij je cv meeverwarmd) door de een-weg-klep onder de cv ketel (zie ook de foto onder je gepost door Marsman)
@onlinaius , @marsman , @raven22

Het is helemaal afhankelijk van welke cv ketel je hebt.

Bij mij, een nefit ecomline exellent wordt het cv-water bij het tapwaterboiler opwarmen door middel van een driewegklep volledig door de tapwaterboiler geleid. Op dat moment is dus die keerklep nodig om het water van de quatts langs de cv ketel en tapwaterboiler te geleiden.

Als het tapwater niet meer opgewarmd hoeft te worden stopt de cv ketel en gaat het meeste door quatt opgewarmde water door de cv ketel, heel simpel de weg van de minste weerstand.

Werken ze samen, dus zowel quatt asl cv ketel, dan bouwt de cv ketel middels zijn waterpomp extra druk op, en gaat al het water door de cv ketel en dus niets door de keerklep.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.


  • Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:02
harv schreef op maandag 1 juni 2026 @ 17:49:
[...]
Als het tapwater niet meer opgewarmd hoeft te worden stopt de cv ketel en gaat het meeste door quatt opgewarmde water door de cv ketel, heel simpel de weg van de minste weerstand.
Tja, "weg van minste weerstand" is net zo simpel andersom te redeneren. dus tenzij je op elke leiding flowmeters heb zitten om je bewering te staven..
Werken ze samen, dus zowel quatt asl cv ketel, dan bouwt de cv ketel middels zijn waterpomp extra druk op, en gaat al het water door de cv ketel en dus niets door de keerklep.
wederom, "al het water"? Quatt heeft een bepaald debiet en CV ketel zal een bepaald debiet hebben. zolang die vanuit de Quatt hoger is en de druk genoeg om de weerstand van de veer in de bypass te overbruggen is zal het teveel gewoon door de bypass gaan.

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh


  • harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:55
Toby-Wan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:58:
[...]

Tja, "weg van minste weerstand" is net zo simpel andersom te redeneren. dus tenzij je op elke leiding flowmeters heb zitten om je bewering te staven..

[...]

wederom, "al het water"? Quatt heeft een bepaald debiet en CV ketel zal een bepaald debiet hebben. zolang die vanuit de Quatt hoger is en de druk genoeg om de weerstand van de veer in de bypass te overbruggen is zal het teveel gewoon door de bypass gaan.
@Toby-Wan

Ik zie gewoon wat ik zie met de diverse temperaturen.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.


  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 14:35
Wat haal je met een Quatt V1.5 met R32 als max temperatuur VS druk? Zie hier. Ik heb een soft limit op 40,5bar staan en hard limit op 41,5bar. Dan blijf ik 0,5 bar onder de max grens wat op de oud staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fDadj0l581JbEQwqJygNDRuvGE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2SmtkIVQU59IGYfEBSfM9xzY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOCOyTCoActfOnBrs3z0fTt-lG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyUF8Sj4yQseb2Wq4rlYs93u.jpg?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:12
sdh1981 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 20:35:
Wat haal je met een Quatt V1.5 met R32 als max temperatuur VS druk? Zie hier. Ik heb een soft limit op 40,5bar staan en hard limit op 41,5bar. Dan blijf ik 0,5 bar onder de max grens wat op de oud staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tof om te zien! En ook erg interessant om eens te zien wat het verschil is tussen de spiraal en het vat. Mijn intuitie was dat je het vat zo'n 3 graden lager dan de spiraal kon krijgen voordat de warmteoverdracht zo laag werd dat het nauwelijks meer wat deed.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe dit er uit zou zien met een verticaal vat met wat meer gelaagdheid.

Je zit nog niet helemaal aan de soft limit wat aantal bar betreft zie ik. Heb je nog verder kunnen gaan dan dit?

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • pieke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 11:28
Hmmm, sinds de laatste CiC update is de flowrate uit de json verdwenen ((bij mij gisteren rond 15.00 's middags). Ik gebruik een V1, dus kan hem ook niet direct via modbus overnemen. Iemand een idee voor een oplossing?

Ik had OpenQuatt al een week of 3 werkend op de waveshare module, maar nu hij geen flowrate meer meet wordt het lastig.

Is dit een poging van Quatt om openQuatt dwars te bomen?

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
pieke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:03:
Hmmm, sinds de laatste CiC update is de flowrate uit de json verdwenen ((bij mij gisteren rond 15.00 's middags). Ik gebruik een V1, dus kan hem ook niet direct via modbus overnemen. Iemand een idee voor een oplossing?

Ik had OpenQuatt al een week of 3 werkend op de waveshare module, maar nu hij geen flowrate meer meet wordt het lastig.

Is dit een poging van Quatt om openQuatt dwars te bomen?
Dat is wel vreemd idd, gisteren op de Discord ook al een melding over van @rickkaptein .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KjZH1qRz0r8b_RWVlqr1QKX4i8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R7afK4vGk3SjArwdU0MNkLrN.png?f=fotoalbum_large

Mocht Quatt aan het dwarsbomen zijn... met de aankomende controller kan straks de flowmeter ook zelf uitgelezen worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 02-06-2026 08:25 ]


  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
pieke schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:03:
Hmmm, sinds de laatste CiC update is de flowrate uit de json verdwenen ((bij mij gisteren rond 15.00 's middags). Ik gebruik een V1, dus kan hem ook niet direct via modbus overnemen. Iemand een idee voor een oplossing?

Ik had OpenQuatt al een week of 3 werkend op de waveshare module, maar nu hij geen flowrate meer meet wordt het lastig.

Is dit een poging van Quatt om openQuatt dwars te bomen?
Welke versie draait jouw CiC. Mijn Quatt V1 draait ook op OpenQuatt en ik zie de flowrate wel nog goed binnenkomen via de CiC 4.6.0

NB Een tijdelijke workaround is dan om OpenQuatt te blijven draaien obv de voor jouw systeem bekende pump levels voor de gewenste flow (800L/h)

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 02-06-2026 09:05 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
@harv work in progress :-)
(heeft nog wel een portie aandacht nodig, Hydrauliek vak is nog niet OK bijv)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9pRRhjLbHbIPdzcumkNlc-smUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pXuP6wOGD5eKfEPIaZAA9ITW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGvWurk_yQsTKaJsX6t96A8Sd10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fPlU2sdaymXHnsFCgqCuNepB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door jj85 op 02-06-2026 10:54 ]


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:12
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:48:
@harv work in progress :-)
(heeft nog wel een portie aandacht nodig, Hydrauliek vak is nog niet OK bijv)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes!

Als ik een puntje van feedback mag geven: persoonlijk zou ik de voorkeur hebben voor starts per andere tijdseenheid. Starts per uur lijkt mij namelijk te zenuwachtig, 3 starts per uur kan best een keer voorkomen in normaal gebruik, bijvoorbeeld bij een thermostaat waar de zon op valt, icm wisselvallig weer.

Je logt 6 en 24 uur ook. Mijn voorkeur zou liggen op 24 uur. (mogelijk zelfs wat langer, als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor 72 uur).

De vraag is een beetje wat je wilt detecteren. Uur is mogelijk ook nuttig, maar dan detecteer je meer 'onder welke omstandigheden reageert het systeem te zenuwachtig'.

24 / 72 uur detecteert een warmtepomp waarbij iets structureel niet klopt (of dit nu afgifte, thermostaatsignaal, thermostaatinstellingen, domotica of heel iets anders is), waardoor de warmtepomp onnodig slijt / de efficientie naar de knoppen gaat.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
onlinaius schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Netjes!

Als ik een puntje van feedback mag geven: persoonlijk zou ik de voorkeur hebben voor starts per andere tijdseenheid. Starts per uur lijkt mij namelijk te zenuwachtig, 3 starts per uur kan best een keer voorkomen in normaal gebruik, bijvoorbeeld bij een thermostaat waar de zon op valt, icm wisselvallig weer.

Je logt 6 en 24 uur ook. Mijn voorkeur zou liggen op 24 uur. (mogelijk zelfs wat langer, als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor 72 uur).

De vraag is een beetje wat je wilt detecteren. Uur is mogelijk ook nuttig, maar dan detecteer je meer 'onder welke omstandigheden reageert het systeem te zenuwachtig'.

24 / 72 uur detecteert een warmtepomp waarbij iets structureel niet klopt (of dit nu afgifte, thermostaatsignaal, thermostaatinstellingen, domotica of heel iets anders is), waardoor de warmtepomp onnodig slijt / de efficientie naar de knoppen gaat.
Goede punten!
Die grenswaarde van 3 is niet reeel idd, daar had ik net even mee lopen spelen voordat ik de screenshot maakte. Zit eerder aan 6-8 te denken.

@harv als aandrager van het idee, wat zou jij prettige time-frames vinden hierin?

  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:12
jj85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:32:
[...]

Goede punten!
Die grenswaarde van 3 is niet reeel idd, daar had ik net even mee lopen spelen voordat ik de screenshot maakte. Zit eerder aan 6-8 te denken.

@harv als aandrager van het idee, wat zou jij prettige time-frames vinden hierin?
To be fair, ik twijfel er zelf nu ook weer een beetje over. Ik vind 3 start-stops in een uur ook nog helemaal niet zo'n slechte grenswaarde, want ook dat is naar mijn idee echt teveel (even aangenomen dat je defrosts niet als start-stops meeneemt).

Het meet alleen heel wat anders dan een langere tijdsspanne.

Maar bij 3 start-stops per uur (of misschien 6 per 2 uur, dan haal je dat ene 'toevallig rare' uurtje er al uit) is dat naar mijn idee ook al een indicator dat er iets mis is. Bijv een thermostaat die op de verkeerde plaats zit en daardoor veel verstoringen oppakt, zoals rechtstreeks in de zon, of te dicht bij een deur naar buiten / koudere ruimte.

X per 24 / 48 / 72 uur detecteert meer structurele problemen met het systeem (zoals pendelen).

Edit: Om het dus nog een beetje ingewikkelder te maken voor je: 2 van deze meldingen kan nut hebben.

Mijn voorkeur zou dan liggen bij X stops per 2 uur (intuitief zou ik 4 of 5 zeggen) en X stops per 72 uur (intuitief zou ik dan voor een stuk of 40 gaan).

[ Voor 10% gewijzigd door onlinaius op 02-06-2026 12:42 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:55
onlinaius schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:26:
[...]

Netjes!

Als ik een puntje van feedback mag geven: persoonlijk zou ik de voorkeur hebben voor starts per andere tijdseenheid. Starts per uur lijkt mij namelijk te zenuwachtig, 3 starts per uur kan best een keer voorkomen in normaal gebruik, bijvoorbeeld bij een thermostaat waar de zon op valt, icm wisselvallig weer.

Je logt 6 en 24 uur ook. Mijn voorkeur zou liggen op 24 uur. (mogelijk zelfs wat langer, als ik zou moeten kiezen zou ik gaan voor 72 uur).

De vraag is een beetje wat je wilt detecteren. Uur is mogelijk ook nuttig, maar dan detecteer je meer 'onder welke omstandigheden reageert het systeem te zenuwachtig'.

24 / 72 uur detecteert een warmtepomp waarbij iets structureel niet klopt (of dit nu afgifte, thermostaatsignaal, thermostaatinstellingen, domotica of heel iets anders is), waardoor de warmtepomp onnodig slijt / de efficientie naar de knoppen gaat.
@onlinaius @jj85

Ziet er al mooi uit.

De oorzaak van mijn vraag lag bij zeer veel starts om en om door de CIC en de gegeven antwoorden door Quatt. Ik wil het ook zelf kunnen constateren en ook de gegeven antwoorden controleren. Als je er niet op let wordt het inderdaad echt wel warm/koud, maar wel met slijtage en een slechte COP. Een vermelding in Open Quatt is dus van toegevoegde waarde, het geeft je een controlemiddel bij de standaard looptijden. Welke looptijden, instelbaar is het handigst; loopt alles standaard: misschien 1 x per week. Wordt de installatie ziek, of wil je wat meer weten is 1 tot 2 maal per uur ook handig. Maar bij niet instelbaar zou ik voorlopig kiezen tussen 2 uur, 1 dag , 1 week.

Maar,... bij Open Quatt is dit misschien helemaal niet nodig, er is in elk geval geen bepalende CIC!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
harv schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:12:
[...]

@onlinaius @jj85

Ziet er al mooi uit.

De oorzaak van mijn vraag lag bij zeer veel starts om en om door de CIC en de gegeven antwoorden door Quatt. Ik wil het ook zelf kunnen constateren en ook de gegeven antwoorden controleren. Als je er niet op let wordt het inderdaad echt wel warm/koud, maar wel met slijtage en een slechte COP. Een vermelding in Open Quatt is dus van toegevoegde waarde, het geeft je een controlemiddel bij de standaard looptijden. Welke looptijden, instelbaar is het handigst; loopt alles standaard: misschien 1 x per week. Wordt de installatie ziek, of wil je wat meer weten is 1 tot 2 maal per uur ook handig. Maar bij niet instelbaar zou ik voorlopig kiezen tussen 2 uur, 1 dag , 1 week.
Ik heb er nu dit van gemaakt. Mocht het in de toekomst anders moeten, dan passen we dat tzt wel weer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v27EUml8QSWXZqFeXd0Fk0VFb4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B8BRPod8d7VZZcmslxg3eQDN.png?f=fotoalbum_large
Maar,... bij Open Quatt is dit misschien helemaal niet nodig, er is in elk geval geen bepalende CIC!
haha, we zullen zien ;)

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
Het ziet er weer geweldig uit @jj85. En ik lees in de release notes dat OpenQuatt nu ook op ESPHome 2026.5 draait waar veel verbeteringen in zitten oa ook voor de modbus communicatie. Merk jij al verschil tov de vorige versie?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

ESPHome heeft vooral performance updates doorgevoerd, je zou wat meer lucht moeten krijgen op de processor

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Gelukt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ju8UGSW5MkR9PAjdDf8c_SJ8xKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WErqGC4QjKd8qZne2nK4HQPF.png?f=fotoalbum_large Voor de flow moet ik even het dashboard aanpassen naar de CIC waarde, maar de eerste koelrun is gedaan. Hopelijk snel weer mooi weer!

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
CPM schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:52:
[...]

Compressor frequentie test? Zodat je kunt bepalen welke frequentie er voor jou problematisch is en overgeslagen moet worden. Uiteraard met te kiezen waardes.
Hopsakee, dat zit er ook in.

Warmptepomp vindt het trouwens niet leuk als je hem met met warme buitentemp op een hoog compressor lvl zet.Krijg je de melding 'Frequency limit ambient'. :+
offtopic:
Nu kan ik ook een probleem verklaren dat ik 2 jaar terug had na installatie. Bij een test leek de warmtepomp niet aan te slaan, Quatt kon het niet verklaren. Maar was gewoon een te hoge buitentemp om te kunnen starten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXcpLYWwKlC79N-eY5EFB8ySRsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYJTFKbLphG6GlVtaKha2vym.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-E_zSegqz1aClReOQy4CQ_ooYcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/518Nk88dJePuAAVgoigmEdSs.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf0XfuHx2A7H81ReqPtuHpHxC0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/88jgtnu4mgzDRdP7MRbHDcMn.png?f=fotoalbum_large

  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Hmmm vanaf gisteren middag geeft de CIC is geen flow meer door.
De flowmeter temperatuur wordt nog wel gerapporteerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
{

  "boiler": {

    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,

    "otFbChModeActive": false,

    "otFbDhwActive": false,

    "otFbDhwFlowRate": 0.0,

    "otFbDhwTemperature": 39.0,

    "otFbFlameOn": false,

    "otFbSupplyInletTemperature": 48.0,

    "otFbSupplyOutletTemperature": 48.0,

    "otFbWaterPressure": 1.5,

    "otTbCH": false

  },

  "chill": null,

  "externalMeters": null,

  "flowMeter": {

    "waterSupplyTemperature": 29.48

  },

  "hb": null,

  "hc": null,

  "hp1": {

    "getMainWorkingMode": 0,

    "limitedByCop": false,

    "modbusSlaveId": 1,

    "power": 0.0,

    "powerInput": 5.15,

    "silentModeStatus": false,

    "temperatureOutside": 27.97,

    "temperatureWaterIn": 25.84,

    "temperatureWaterOut": 27.61

  },

  "hp2": null,

  "qc": {

    "electricityPriceUsed": 0.27,

    "flowRateFiltered": 0.0,

    "gasPriceUsed": 1.17,

    "stickyPumpProtectionEnabled": false,

    "supervisoryControlMode": 0

  },

  "qcAllE": null,

  "qcChill": null,

  "system": {

    "chMaxWaterTemperature": 50,

    "electricityTariffType": 1,

    "gasTariffType": 0,

    "hostName": "CIC-e5108632-cb9f-59a1-ac3d-fa19c8b7049d"

  },

  "thermostat": {

    "otFtChEnabled": false,

    "otFtControlSetpoint": 10.0,

    "otFtCoolingEnabled": false,

    "otFtDhwEnabled": true,

    "otFtRoomSetpoint": 19.0,

    "otFtRoomTemperature": 23.92

  },

  "thread": null,

  "time": {

    "ts": 1780325921474,

    "tsHuman": "2026-06-01T14:58:41Z"

  }

}
Zou deze toevallig kapot gegaan zijn?

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
marsman schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:41:
Hmmm vanaf gisteren middag geeft de CIC is geen flow meer door.
De flowmeter temperatuur wordt nog wel gerapporteerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
{

  "boiler": {

    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,

    "otFbChModeActive": false,

    "otFbDhwActive": false,

    "otFbDhwFlowRate": 0.0,

    "otFbDhwTemperature": 39.0,

    "otFbFlameOn": false,

    "otFbSupplyInletTemperature": 48.0,

    "otFbSupplyOutletTemperature": 48.0,

    "otFbWaterPressure": 1.5,

    "otTbCH": false

  },

  "chill": null,

  "externalMeters": null,

  "flowMeter": {

    "waterSupplyTemperature": 29.48

  },

  "hb": null,

  "hc": null,

  "hp1": {

    "getMainWorkingMode": 0,

    "limitedByCop": false,

    "modbusSlaveId": 1,

    "power": 0.0,

    "powerInput": 5.15,

    "silentModeStatus": false,

    "temperatureOutside": 27.97,

    "temperatureWaterIn": 25.84,

    "temperatureWaterOut": 27.61

  },

  "hp2": null,

  "qc": {

    "electricityPriceUsed": 0.27,

    "flowRateFiltered": 0.0,

    "gasPriceUsed": 1.17,

    "stickyPumpProtectionEnabled": false,

    "supervisoryControlMode": 0

  },

  "qcAllE": null,

  "qcChill": null,

  "system": {

    "chMaxWaterTemperature": 50,

    "electricityTariffType": 1,

    "gasTariffType": 0,

    "hostName": "CIC-e5108632-cb9f-59a1-ac3d-fa19c8b7049d"

  },

  "thermostat": {

    "otFtChEnabled": false,

    "otFtControlSetpoint": 10.0,

    "otFtCoolingEnabled": false,

    "otFtDhwEnabled": true,

    "otFtRoomSetpoint": 19.0,

    "otFtRoomTemperature": 23.92

  },

  "thread": null,

  "time": {

    "ts": 1780325921474,

    "tsHuman": "2026-06-01T14:58:41Z"

  }

}
Zou deze toevallig kapot gegaan zijn?
Nee, je flowmeter is niet stuk. Je bent nu nr 3 met dit probleem. Heb je toevallig een v1 quatt?

  • Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:02
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Nee, je flowmeter is niet stuk. Je bent nu nr 3 met dit probleem. Heb je toevallig een v1 quatt?
ja hier ook. v1 quatt, flowrate staat niet meer json. in HA lijk ik het nog wel door te krijgen (staat op 0.0 en niet 'unavailable')

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Toby-Wan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:56:
[...]

ja hier ook. v1 quatt, flowrate staat niet meer json. in HA lijk ik het nog wel door te krijgen (staat op 0.0 en niet 'unavailable')
Je moet onder QC kijken (daar heeft hij altijd al gestaan... denk ik.... tenminste bij mij...) ;)
code:
1
2
  "qc": {
    "flowRateFiltered": 0.0,

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 04-06-2026 10:00 ]


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:45:
[...]

Nee, je flowmeter is niet stuk. Je bent nu nr 3 met dit probleem. Heb je toevallig een v1 quatt?
Ja, ook v1. Stom toeval dan, thanks!

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
marsman schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:19:
[...]

Ja, ook v1. Stom toeval dan, thanks!
Nee, geen toeval vermoed ik... Ik denk dat Quatt wel degelijk iets heeft aangepast in de CiC waardoor het syteem in bepaalde gevallen geen flowrate meer publiceert...

Maar denk niet dat @Quatt Support hier iets aan kan/gaat doen ;)

  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:21:
[...]

Nee, geen toeval vermoed ik... Ik denk dat Quatt wel degelijk iets heeft aangepast in de CiC waardoor het syteem in bepaalde gevallen geen flowrate meer publiceert...

Maar denk niet dat @Quatt Support hier iets aan kan/gaat doen ;)
Bedoelde meer toeval, dat net dinsdag mijn flowmeter fysiek verplaatst is, en ik de OpenQuatt controller aangesloten heb. Vanaf woensdag geen flow meer in de JSON.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:42
Ik heb even gekeken. Ik draai 4.6.1 firmware op de CiC en zie de qc.flowRateFiltered nog wel.

Ik weet niet welke versie Quatt ik heb eerlijke gezegd (waar vind ik dat?). Ik heb een Duo 6kW vorig jaar laten plaatsen. Dit is een v1.5?

Ik vroeg me nog af of Quatt van OpenQuatt af weet en of ze hier een mening over hebben? Was niet één van de directeurs ook actief hier op Tweakers af en toe?

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:12
BoschR schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:25:
Was niet één van de directeurs ook actief hier op Tweakers af en toe?
Meer af dan toe ;)

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 14:35
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:12:
[...]

Hopsakee, dat zit er ook in.

Warmptepomp vindt het trouwens niet leuk als je hem met met warme buitentemp op een hoog compressor lvl zet.Krijg je de melding 'Frequency limit ambient'. :+
offtopic:
Nu kan ik ook een probleem verklaren dat ik 2 jaar terug had na installatie. Bij een test leek de warmtepomp niet aan te slaan, Quatt kon het niet verklaren. Maar was gewoon een te hoge buitentemp om te kunnen starten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Klopt die frequentie ambient limit zag ik ook toen ik even de cv warm wilde stoken om goed te ontluchten, en in de eerste fase van DHW op lvl 4. Vond ie niet leuk 😇

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 14:35
BoschR schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 10:25:
Ik heb even gekeken. Ik draai 4.6.1 firmware op de CiC en zie de qc.flowRateFiltered nog wel.

Ik weet niet welke versie Quatt ik heb eerlijke gezegd (waar vind ik dat?). Ik heb een Duo 6kW vorig jaar laten plaatsen. Dit is een v1.5?

Ik vroeg me nog af of Quatt van OpenQuatt af weet en of ze hier een mening over hebben? Was niet één van de directeurs ook actief hier op Tweakers af en toe?
Ze weten het. Toen ik vroeg aan Quatt of ik zelf mijn flowmeter in de ODU mocht vervangen kreeg ik een telefoontje van Quatt. Was prima dat ik het zelf deed, ze hadden gezien dat mijn systeem andere dingen deed dan de standaard quatt’s in Nederland en hadden in de gaten dat ze een handige Harrie aan de telefoon hadden met OpenQuatt en DHW 😇 tot zo ver ben ik de enige met een OpenQuatt met eigen DHW systeem.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • zeekoe
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
sdh1981 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:57:
Ze weten het. Toen ik vroeg aan Quatt of ik zelf mijn flowmeter in de ODU mocht vervangen kreeg ik een telefoontje van Quatt. Was prima dat ik het zelf deed, ze hadden gezien dat mijn systeem andere dingen deed dan de standaard quatt’s in Nederland en hadden in de gaten dat ze een handige Harrie aan de telefoon hadden met OpenQuatt en DHW 😇 tot zo ver ben ik de enige met een OpenQuatt met eigen DHW systeem.
:D
Heel leuk is dat. Ik had destijds met Weheat soortgelijk prettige ervaringen. Mooi hoe de NL warmtepompfabrikanten / startups met de tweaker-community mee wil denken.

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
marsman schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:41:
Hmmm vanaf gisteren middag geeft de CIC is geen flow meer door.
De flowmeter temperatuur wordt nog wel gerapporteerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
{

  "boiler": {

    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false,

    "otFbChModeActive": false,

    "otFbDhwActive": false,

    "otFbDhwFlowRate": 0.0,

    "otFbDhwTemperature": 39.0,

    "otFbFlameOn": false,

    "otFbSupplyInletTemperature": 48.0,

    "otFbSupplyOutletTemperature": 48.0,

    "otFbWaterPressure": 1.5,

    "otTbCH": false

  },

  "chill": null,

  "externalMeters": null,

  "flowMeter": {

    "waterSupplyTemperature": 29.48

  },

  "hb": null,

  "hc": null,

  "hp1": {

    "getMainWorkingMode": 0,

    "limitedByCop": false,

    "modbusSlaveId": 1,

    "power": 0.0,

    "powerInput": 5.15,

    "silentModeStatus": false,

    "temperatureOutside": 27.97,

    "temperatureWaterIn": 25.84,

    "temperatureWaterOut": 27.61

  },

  "hp2": null,

  "qc": {

    "electricityPriceUsed": 0.27,

    "flowRateFiltered": 0.0,

    "gasPriceUsed": 1.17,

    "stickyPumpProtectionEnabled": false,

    "supervisoryControlMode": 0

  },

  "qcAllE": null,

  "qcChill": null,

  "system": {

    "chMaxWaterTemperature": 50,

    "electricityTariffType": 1,

    "gasTariffType": 0,

    "hostName": "CIC-e5108632-cb9f-59a1-ac3d-fa19c8b7049d"

  },

  "thermostat": {

    "otFtChEnabled": false,

    "otFtControlSetpoint": 10.0,

    "otFtCoolingEnabled": false,

    "otFtDhwEnabled": true,

    "otFtRoomSetpoint": 19.0,

    "otFtRoomTemperature": 23.92

  },

  "thread": null,

  "time": {

    "ts": 1780325921474,

    "tsHuman": "2026-06-01T14:58:41Z"

  }

}
Zou deze toevallig kapot gegaan zijn?
Opgelost:
Quatt kabel weer in de CIC gestoken, CIC herstart, thermostaat hoog gezet.. Toen weer flow in de JSON. Nu de Quatt kabel weer aan OpenQuatt en het werkt weer.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
zeekoe schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:14:
[...]
Mooi hoe de NL warmtepompfabrikanten / startups met de tweaker-community mee wil denken.
Mwa, dat is vooralsnog niet mijn ervaring hier. :X
OpenQuatt is ook wel een beetje uit irritatie ontstaan in de afgelopen 2 jaar.
Heel veel goede ideeen uit deze community zijn door Quatt niet opgepakt (want: one system fits all).

Vooralsnog worden we niet tegengewerkt en wordt er wel met elkaar gesproken, dat is uiteraard positief :)

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 14:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMWUoGy3cbATdeoy0xBbgZKGr0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1D5qMUfOP2TERs2hKRqcnZG6.jpg?f=fotoalbum_large ;)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
TeslaNerd schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:44:
[...]

Sensorkalibratie (Nulmeting / Offset): Een modus waarin de compressor uitblijft, maar de waterpomp op 100% draait zonder warmtetoevoeging. Na enkele minuten moeten de aanvoer- en retourtemperatuursensoren (T_in en T_out) exact gelijk zijn. Wijkingen kunnen hier direct softwarematig worden gecorrigeerd (offset-tunen).
Vandaag de temperatuurkalibratie uitgewerkt. :)
UIteraard werken de energie/vermogensberekeningen dan op basis van de gekalibreerde temperaturen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjsFhTOD5aXsZwZwN2qzxoP2fnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RsnyiNy9FJ67p60Bt6lxjFkg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSRvZ-l5WNqFsaH6AIKYjWQ6Y_g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nmtg4F8r5ksfOEflDzeWbO3e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 05-06-2026 11:40 ]


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Vandaag de temperatuurkalibratie uitgewerkt. :)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou zeg, de ontwikkeling gaat in zeer hoog tempo.
Als ik Quatt was dan kocht ik de software van je. Heb jij een leuke zakcent en Quatt bespaart nog steeds veel geld denk ik.
En wij als eindgebruiker zouden er heel gelukkig mee zijn.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:20
raven22 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:38:
[...]

Nou zeg, de ontwikkeling gaat in zeer hoog tempo.
Als ik Quatt was dan kocht ik de software van je. Heb jij een leuke zakcent en Quatt bespaart nog steeds veel geld denk ik.
En wij als eindgebruiker zouden er heel gelukkig mee zijn.
Ow, snel ff een fork maken op github...

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/


  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 14:35
Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Ow, snel ff een fork maken op github...
Hoeft niet, dan neem ik het stokje over met Open Energy OS for OpenQuatt ;)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • pieke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 11:28
marsman schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 15:37:
[...]


Opgelost:
Quatt kabel weer in de CIC gestoken, CIC herstart, thermostaat hoog gezet.. Toen weer flow in de JSON. Nu de Quatt kabel weer aan OpenQuatt en het werkt weer.
Hier hetzelfde - even een paar dagen geen tijd om de fix uit te proberen na mijn eerste post hier over het euvel, maar zojuist kabels terug in de CiC gestoken en flowrate kwam weer terug, daarna snel weer uit de CiC getrokken.


Als het bordje van @leejoow klaar is stap ik daar uiteraard naar over.

Openquatt draait nu een week of 3 op een V1 Duo, eerst een ruime week met verwarmen, daarna een ruime week met koelen. Temp sensors in elke ruimte, dus dauwpunt past aan op echte condities.

achtergrond. Mijn huis is 195m2 gelijkvloers, vloerverwarming met verdeler zonder pomp (de een noemt die open, de ander noemt dit dicht :')) Vorige week heb ik vooral de koeling flink op de proef gesteld. Ik heb een gigantische raampartij aan 1 kant van het huis die de woonkamer flink opwarmt als de zon schijnt, maar ik heb het toch acceptabel koel weten te houden (max 25c binnen, waar we anders waarschijnlijk 30 hadden aangetikt). Uiteraard niet op het niveau van een L/L warmtepomp, maar met 24/7 koeling aan, zodat de vloermassa als thermische buffer kan dienen (ongeveer 5kWh elektriciteit per dag), maakt het wel degelijk verschil.

Tijdens de recente hittegolf toch 200kWh warmte uit het huis weten te verwijderen. [img=674,308]blob:https://gathering.tweakers.net/e9c1d928-f816-4d0e-bc37-ca888da18f3c[/img]

Verder, observatie tijdens verwarmen is dat boven 15 graden buitentemp de pomp toch nog een paar keer per dag aan springt. Kan ik voor de stooklijn ook een temperatuur instellen waarboven verwarmen niet meer nodig is?

@jj85 Ontzettend bedankt voor dit initiatief! _/-\o_ _/-\o_

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
@pieke Leuk om te lezen! Ja, blijft wel een raar verschijnsel met die flow. :-(

Voor je warmtevraag: je kan Maximum heating outdoor temperature instellen. Bij deze temperatuur wordt benodigde vermogen op 0 gezet. Als je huis dan toch nog afkoelt en ver beneden de setpoint van thermostaat komt, dan zal hij wel langzaam weer vermogensvraag opbouwen en je woning op setpoint houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQFeGb_zSzUCN-7AaiCTmbZGeSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MF4r64evTzMU74hhD2Fsu3oN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDSGEdU-lripEG_hSbGdoYqX00I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W65V6NOukqUfSRa8ikZJHN4T.png?f=fotoalbum_large

  • pieke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 11:28
Duidelijk, even dubbel check, werkt dit ook voor de stooklijn ipv power house?

  • TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09-06 21:00
jj85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:44:
@pieke Leuk om te lezen! Ja, blijft wel een raar verschijnsel met die flow. :-(

Voor je warmtevraag: je kan Maximum heating outdoor temperature instellen. Bij deze temperatuur wordt benodigde vermogen op 0 gezet. Als je huis dan toch nog afkoelt en ver beneden de setpoint van thermostaat komt, dan zal hij wel langzaam weer vermogensvraag opbouwen en je woning op setpoint houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De oplossing die werkt voor het flow=0 issue bij Quatt V1.0 op OpenQuatt is met een extra esp32 de modbus data weer terug naar de CiC te sturen waarmee de CiC ook weer master is op een (niet op de Quatt aangesloten) modbus.
Dat werkt bij mij probleemloos 8)

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
pieke schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:47:
Duidelijk, even dubbel check, werkt dit ook voor de stooklijn ipv power house?
oh sorry, verkeerd gelezen blijkbaar. Nee, daar werkt dat niet. Maar dan zou je eigenlijk je hele stooklijn dusdanig omlaag moeten drukken dat watertemp bij 15grC buitentemp bijv 18grC is...

Maar misschien wel een prima toevoeging: stop heating curve IF buitentemp>x :)

Stooklijn heeft nog niet zoveel aandacht gehad als Powerhouse... simpelweg omdat ik het zelf niet gebruik (en dus ook niet uitgebreid test)

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 05-06-2026 12:15 ]


  • pieke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 11:28
Ja, kan ik inderdaad relatief gemakkelijk in HA automatiseren.

Goed, dan zal ik hier tzt feedback geven over de werking van de stooklijn.

De eerste indruk is positief, zeker omdat ik nu eindelijk de pompsnelheid omhoog kan gooien (1400 L/u is nu haalbaar), maar we hebben pas ongeveer een week verwarmd met buitentemperaturen rond de 10 graden, dus nog niet echt representatief.

Mijn verwachting is dat een stooklijn in mijn situatie goed gaat werken. In de winter verwarm ik de woonkamer vaak met een houtkachel en zet ik de vloerverwarmingsgroepen van de woonkamer uit. Als je dan puur op warmteverlies zou sturen, lijkt het mij dat je al snel te veel warmte in het huis blijft stoppen terwijl een groot deel van de woonkamer al door de houtkachel wordt verwarmd.

Ik hoop dat dat met een stooklijn en regeling op watertemperatuur veel beter samen zal gaan. De warmtepomp verwarmt dan alleen de rest van het huis die nog warmtevraag heeft en levert daardoor effectief minder vermogen. De thermostaat hangt overigens niet in de woonkamer.
TeslaNerd schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:48:
[...]

De oplossing die werkt voor het flow=0 issue bij Quatt V1.0 op OpenQuatt is met een extra esp32 de modbus data weer terug naar de CiC te sturen waarmee de CiC ook weer master is op een (niet op de Quatt aangesloten) modbus.
Dat werkt bij mij probleemloos 8)
Dat lijkt inderdaad het beste te zijn. Ik zag daar in eerste instantie de toegevoegde waarde niet van, maar als dit een terugkomend probleem gaat worden dan is dat zeker de moeite waard.

[ Voor 21% gewijzigd door pieke op 05-06-2026 15:27 ]


  • harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:55
jj85 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Vandaag de temperatuurkalibratie uitgewerkt. :)
UIteraard werken de energie/vermogensberekeningen dan op basis van de gekalibreerde temperaturen :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@jj85

Prima werk, waarbij wel vermeld moet worden dat bij meerdere temperaturen gecalibreerd moet kunnen worden. Vooral bij hogere temperaturen (35-40) kun je grotere afwijkingen krijgen. Dat betekent dan ook dat de calabratieduur soms niet te lang kan zijn!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
harv schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:00:
[...]

@jj85

Prima werk, waarbij wel vermeld moet worden dat bij meerdere temperaturen gecalibreerd moet kunnen worden. Vooral bij hogere temperaturen (35-40) kun je grotere afwijkingen krijgen. Dat betekent dan ook dat de calabratieduur soms niet te lang kan zijn!
Ik snap je punt, maar dat maakt het direct alweer heel complex, want hoe ga je systeem uniform op 40grC krijgen bijv. Met duo heb je wat opties, bij single is het al een stuk moeilijker. Zie dit als een initiële en simpele kalibratie.

  • harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23:55
jj85 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 20:47:
[...]

Ik snap je punt, maar dat maakt het direct alweer heel complex, want hoe ga je systeem uniform op 40grC krijgen bijv. Met duo heb je wat opties, bij single is het al een stuk moeilijker. Zie dit als een initiële en simpele kalibratie.
@jj85

Na thermostaat omlaag en gestopte wp bv 1 minuut wachten en dan 30 seconden de proef??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.


  • pieke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 11:28
Bij mijn V1 was de flowrate vandaag weer uit de CiC json verdwenen, nadat ik hem vrijdag terug had gekregen door de quatts weer kort aan de CiC te hangen. Is dat bij iemand van de andere mensen die dit gerapporteerd had ook het geval? Het lijkt erop dat de flow dus uit de json verdwijnt als er 48 uur geen communicatie met de warmtepomp is.

Goed, als hij over 2 dagen weer verdwenen is, dan moet ik toch maar de waardes naar de CiC gaan doorsturen.

  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
pieke schreef op zondag 7 juni 2026 @ 19:41:
Bij mijn V1 was de flowrate vandaag weer uit de CiC json verdwenen, nadat ik hem vrijdag terug had gekregen door de quatts weer kort aan de CiC te hangen. Is dat bij iemand van de andere mensen die dit gerapporteerd had ook het geval? Het lijkt erop dat de flow dus uit de json verdwijnt als er 48 uur geen communicatie met de warmtepomp is.

Goed, als hij over 2 dagen weer verdwenen is, dan moet ik toch maar de waardes naar de CiC gaan doorsturen.
Ik ben sinds donderdag los maar zie nog steeds de flow in de CiC json

update: helaas, nu ook verdwenen bij mij. 5 dagen en 4 uur volgehouden. :-(

[ Voor 5% gewijzigd door marsman op 09-06-2026 22:01 ]

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-06 11:14
Hi, volg deze ontwikkeling met veel intresse. Wat een mooi werk zeg!. Hier een Quatt v1 en een chill. Dit weekeinde de boel omzetten en eens kijken hoe dat reageert met een chill.

Enige dat mij nu onduidelijk is uit de voorgaande posts is hoe de flow data naar openquatt komt met een v1.
Kan iemand dat verduidelijken?

  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Op dit moment moet die data uit de CiC gehaald worden via JSON. Wellicht dat @jj85 je dat beter kan uitleggen ;)

De PCB die momenteel ontwikkeld wordt heeft de flow connector op het bordje zitten en kan dus geheel zonder CiC werken.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
noebas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:59:
Hi, volg deze ontwikkeling met veel intresse. Wat een mooi werk zeg!. Hier een Quatt v1 en een chill. Dit weekeinde de boel omzetten en eens kijken hoe dat reageert met een chill.

Enige dat mij nu onduidelijk is uit de voorgaande posts is hoe de flow data naar openquatt komt met een v1.
Kan iemand dat verduidelijken?
Ik zou met de Chill niet overgaan op OpenQuatt. Er is dan namelijk geen aansturing meer mogelijk van cic naar buitenunit in geval de Chill actief is.

Flow kan idd via cic json doorgegeven worden

  • leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ah, had het chill stukje even gemist!

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module


  • noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-06 11:14
jj85 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ik zou met de Chill niet overgaan op OpenQuatt. Er is dan namelijk geen aansturing meer mogelijk van cic naar buitenunit in geval de Chill actief is.

Flow kan idd via cic json doorgegeven worden
Ja dat besef ik, echter de chill gebruik ik amper dus als die niet beschikbaar is tijdens mijn testen vind ik dat prima. Heb bewust nu eerst de sharewave besteld, low cost. In afwachting van de print.

[ Voor 8% gewijzigd door noebas op 10-06-2026 11:28 ]


  • onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:12
jj85 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ik zou met de Chill niet overgaan op OpenQuatt. Er is dan namelijk geen aansturing meer mogelijk van cic naar buitenunit in geval de Chill actief is.

Flow kan idd via cic json doorgegeven worden
Persoonlijk ook wel benieuwd wat de chill doet als de temperatuur in het systeem te ver oploopt.
Uiteraard wel goed monitoren, maar ik vermoed dat er een moment komt dat deze in storing gaat bij een te hoge watertemp.

Maar als je VVW hebt zul je dat punt mogelijk helemaal niet bereiken, want dan ga je de warmte weer afzetten via de vloer.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP


  • medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:03
Ik heb koeling uit staan, maar nog is de Quatt actief aan het koelen. Zie ik iets over het hoofd, ik wil graag via een knop op mijn Button.Plus de koeling kunnen activeren en deactiveren. Maar de optie Zet aan of Zet uit heeft totaal geen impact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55RKlbwi03XZNVos52vJBAPIB0Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjbdCa6vv3fJ0RZzHHrWfPk6.jpg?f=fotoalbum_large

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
@medu80 hoe staat je bronconfig?
http://openquatt.local/?v...ings&section=integrations

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BILP6ZxT1unaFkGsEpNvUZHi9M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EdpIPcrxswbEeQpB5c7gFrUE.png?f=fotoalbum_large

Heb je ook een koel toestemming in HA geconfigureerd?

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 14-06-2026 18:00 ]


  • medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:03
Deze is identiek aan je screenshot.Klopt mijn helper wel?
OpenQuatt Source cooling enable: binary_sensor.openquatt_cooling_enable_selected

[ Voor 59% gewijzigd door medu80 op 14-06-2026 18:08 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
@medu80 Is er dan momenteel koelvraag vanuit HA?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2Gc18YXcc5xT8OFCsEIiSB60lo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FQAsEg9RDFaAYDQIXRv6UnTm.png?f=fotoalbum_large

  • medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:03
Ik heb iets teveel geklooid denk ik met de helpers om het goed te krijgen. Ik zal binnenkort alles verwijderen en opnieuw beginnen. Gezien je reactie, lijkt het een probleem te zijn hier in mijn configuratie.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jitboYFuZOziKLsuEETaHQhwH4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6YDatjeVxTZnuPZtkCSe6vUq.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door medu80 op 14-06-2026 18:15 ]


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
medu80 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:13:
Ik heb iets teveel geklooid denk ik met de helpers om het goed te krijgen. Ik zal binnenkort alles verwijderen en opnieuw beginnen. Gezien je reactie, lijkt het een probleem te zijn hier in mijn configuratie.
Geen idee waar het aan ligt, maar probeer het probleem helder te krijgen met beperkte info :)

Koelen kan vanuit HA gestart worden, met helpers of direct vanuit OpenQuatt. Maar ze 'zien' elkaars status niet. Dus je kan niet starten vanuit HA en dan stoppen via OpenQuatt.

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
medu80 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 18:06:
Deze is identiek aan je screenshot.Klopt mijn helper wel?
OpenQuatt Source cooling enable: binary_sensor.openquatt_cooling_enable_selected
Wat heb je hier (onderste) ingevuld? Die entiteit bepaald de koelvraag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0LXx8KgrhDPzz31gcT79774pV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oc8oe29DuNxqDo18pl69kHZv.png?f=fotoalbum_large

  • medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:03
@jj85

Denk dat dat’m is. Hiermee creëer ik een loop zal er wat anders voor bedenken Thanx

binary_sensor.openquatt_cooling_enable_selected

  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Stukje huisvlijt met een 4 polig relay en een shelly 1.
Hoef ik niet meer met steeds de kabels te wisselen als de CiC stopt met de flow doorgeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pos1q-OHScgZg817D4XfTahZ34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8b9WPtxGUkHyp1RzYtBOxS25.jpg?f=fotoalbum_large

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
jj85 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ik zou met de Chill niet overgaan op OpenQuatt. Er is dan namelijk geen aansturing meer mogelijk van cic naar buitenunit in geval de Chill actief is.

Flow kan idd via cic json doorgegeven worden
@noebas aansturing met OpenQuatt naar de buitenunit is in principe goed mogelijk als jij een tweede esp (tweede waveshare) aan de CiC koppelt of via de json kan zien wat de CiC met de buitenunit wil doen als de Chill aanstaat.

Mooie uitbreiding van het OpenQuatt project maar zit nu nog niet in https://github.com/jeroen85/OpenQuatt.

Met de basic versie van OpenQuatt kun jij dat waarschijnlijk beter uitproberen

Laat maar weten als jij hulp nodig hebt

[ Voor 12% gewijzigd door AliExpres op 16-06-2026 10:04 ]


  • AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
marsman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:09:
Stukje huisvlijt met een 4 polig relay en een shelly 1.
Hoef ik niet meer met steeds de kabels te wisselen als de CiC stopt met de flow doorgeven.

[Afbeelding]
Kun jij hiermee ook analyseren wanneer en waarom de CiC stopt met de flow doorgeven?

  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
AliExpres schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:07:
[...]

Kun jij hiermee ook analyseren wanneer en waarom de CiC stopt met de flow doorgeven?
Nee, alleen automatisch de Quatt weer aan de CIC koppelen als de flow wegvalt uit de JSON.
Ik ga checken of dit voldoende is, of dat de CiC herstart moet worden voordat de flow terugkomt in de JSON
.

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 14:35
AliExpres schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 10:00:
[...]

@noebas aansturing met OpenQuatt naar de buitenunit is in principe goed mogelijk als jij een tweede esp (tweede waveshare) aan de CiC koppelt of via de json kan zien wat de CiC met de buitenunit wil doen als de Chill aanstaat.

Mooie uitbreiding van het OpenQuatt project maar zit nu nog niet in https://github.com/jeroen85/OpenQuatt.

Met de basic versie van OpenQuatt kun jij dat waarschijnlijk beter uitproberen

Laat maar weten als jij hulp nodig hebt
Je kan met andere hardware en ook straks met de nieuwe Q controller zoiets maken zodat je altijd weer terug kan naar de CiC controls. Mijn setup hier kan ik kiezen wie de master is. OpenQuatt de master is alleen RX data doorlaten naar de CiC. Zet ik CiC in master, dan gaat OpenQuatt in de listener mode en wordt de TX aangezet zodat data van Modbus 2 (waar de CiC aan hangt) doorgezet naar modbus1 waar de ODU`s aanhangen. Zo zou je zonder problemen de Chill kunnen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHfGi3k9pcqOFqlOlrEJj-OlK6A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Jb9PQoxWWcXaimSY1bOkyJ5F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsnkyohLllb2ypgMTJNepqGJ9BM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfyeMnl7wsdbxEdYJaRx32Eu.jpg?f=fotoalbum_large

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Ik heb nu twee dagen de koeling lopen, maar hij is behoorlijk aan het pendelen.
De Water Out komt al heel snel onder het dauwpunt, waardoor de koeling stopt.

Water In is nu zo'n 19.8 graden.
De cooling supply target is 17.4 graden op basis van dauwpunt.
Maar zodra de Quatt aangaat zakken de Water Out en de flowmeter temperatuur vrij snel onder de 16, waardoor de Koeling weer uitschakelt.

Doel is eigenlijk om water van 2 graden minder dan de Water in rustig rond te pompen, zodat ik lange runs maak. Welke settings kan ik hier voor tweaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlDZfha2u3YlHBBZgi9lM8eaXmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gUrORNAVyAGavhzOSpuYPHrC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDmyogPieYGK1s8mgUug2MBN3pQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/awYor8ND3sj0QORGcewApX0I.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fr_rgdBdqO6NJF-OSd24Ue73Qm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRiJJmeRO41YooEBowSvJHnS.png?f=fotoalbum_large


Ik heb 160m2 vloerverwarming over 3 verdiepingen.
BG vloerverwarming in beton
1e vloerverwarming in fermacel
2e vloerverwarming in zandcement

Daarnaast nog 2 radiatoren aan gesloten in de badkamers
3 Verdelers (met pomp)

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:55

TWN

marsman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:46:
Ik heb nu twee dagen de koeling lopen, maar hij is behoorlijk aan het pendelen.
De Water Out komt al heel snel onder het dauwpunt, waardoor de koeling stopt.

Water In is nu zo'n 19.8 graden.
De cooling supply target is 17.4 graden op basis van dauwpunt.
Maar zodra de Quatt aangaat zakken de Water Out en de flowmeter temperatuur vrij snel onder de 16, waardoor de Koeling weer uitschakelt.

Doel is eigenlijk om water van 2 graden minder dan de Water in rustig rond te pompen, zodat ik lange runs maak. Welke settings kan ik hier voor tweaken?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]


Ik heb 160m2 vloerverwarming over 3 verdiepingen.
BG vloerverwarming in beton
1e vloerverwarming in fermacel
2e vloerverwarming in zandcement

Daarnaast nog 2 radiatoren aan gesloten in de de badkamers
3 Verdelers (met pomp)
Compressor frequentie/level verlagen?

Flowrate verhogen?

En wellicht de waardes van Cooling request on/off delta's aanpassen

Ik heb zelf nog niet kunnen experimenteren met de koel functies van OpenQuatt :)

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
marsman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:46:
Ik heb nu twee dagen de koeling lopen, maar hij is behoorlijk aan het pendelen.
De Water Out komt al heel snel onder het dauwpunt, waardoor de koeling stopt.
Mja, ga je niet echt heel veel aan kunnen doen vrees ik. Max compressor level heb je al op 1 staan.
Temp trekt gewoon snel omlaag. Je kunt hem nog wel wat meer ruimte geven door safety margin wat krapper te zetten. Zo snel condenseert het niet denk ik.

Het is eigenlijk nog te koud buiten om echt langdurig te koelen denk ik. Flowrate omhoog kan je proberen.

Maar maak gerust eens een debugopname van een uur bijv. en deel de json
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKF03PPbrUj7MgB960fdC0665hw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Stu4CfstUCBSPpBT9ukI5HHl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door jj85 op 17-06-2026 16:18 ]


  • RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:35
marsman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:46:
Doel is eigenlijk om water van 2 graden minder dan de Water in rustig rond te pompen, zodat ik lange runs maak. Welke settings kan ik hier voor tweaken?
Bij mij werkt de flow verhogen goed om de delta T laag te houden. Alleen geen idee of dat ook zo goed werkt in het geval van verdelers met pomp.

Zelf liep ik er tegen aan dat de demand om onverklaarbare reden gaat pendelen als je hoger dan level 1 zou willen koelen. Inclusief safety margin nog ongeveer een graad speling. Nog wat met de PID settings geklooid maar dat maakte geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XagOVVuXmLQhyKO0nhT8kWq8C6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8I1HjKPztWYSR9bwIgoA80KE.png?f=fotoalbum_large

Van de week maar eens een nieuwe versie installeren en nog eens proberen.

  • Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:02
@marsman
Ik zou bijna denken dat je ergens kortsluiting creëert, want met 3 verdiepingen aan vvw zou over meer dan voldoende systeem inhoud moeten beschikken.
Heb je verdelers met pomp? hoe staan die ingesteld? Zou het helpen om die dichtst bij de Quatt/CV aansluiting te knijpen?
Gaat temperatuur bij alle verdelers gelijkmatig omlaag wanneer Quatt aan het koelen is?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh


  • marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:03
Ok, wat stapjes verder!

-Flow naar 1000, Margin naar 0.0
-Op de verdelers de pompen (ja helaas) naar max gezet.

En de Bronentity Aanvoer Temperatuur van de Flowmeter naar de HP1 Water Out gezet. Dat scheelt 1,5 graad, de flowmeter geeft kouder aan dan Water Out. Heel bijzonder eigenlijk.

Maar draait nu al ruim een half uur continu met een verschil van 2.1 op In/Out en nog ongeveer 0.4 graad tussen Supply Temp en Supply Target.
Benieuwd hoe het de komende dagen gaat met de toenemende warmte.
Toby-Wan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:57:
@marsman
Gaat temperatuur bij alle verdelers gelijkmatig omlaag wanneer Quatt aan het koelen is?
Verdelers pakken nu ook 1.5 tot 2 graden tussen aanvoer en retour

Leuk om hier zo me bezig te kunnen zijn, dank voor het meedenken!

[ Voor 19% gewijzigd door marsman op 17-06-2026 23:03 ]

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"


  • raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
marsman schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:46:
Ok, wat stapjes verder!

-Flow naar 1000, Margin naar 0.0
-Op de verdelers de pompen (ja helaas) naar max gezet.

En de Bronentity Aanvoer Temperatuur van de Flowmeter naar de HP1 Water Out gezet. Dat scheelt 1,5 graad, de flowmeter geeft kouder aan dan Water Out. Heel bijzonder eigenlijk.

Maar draait nu al ruim een half uur continu met een verschil van 2.1 op In/Out en nog ongeveer 0.4 graad tussen Supply Temp en Supply Target.
Benieuwd hoe het de komende dagen gaat met de toenemende warmte.


[...]

Verdelers pakken nu ook 1.5 tot 2 graden tussen aanvoer en retour

Leuk om hier zo me bezig te kunnen zijn, dank voor het meedenken!
Met alleen vvw zou ik kijken of je de pomp niet uit de verdeler kunt halen en er een stuk pijp voor in de plaats zetten.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200


  • AliExpres
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
Die standaard flow van 800L/uur kan best voor veel huizen goed zijn gekozen. Of dat voor iedere Quatt ook optimaal is dat kan je alleen met OpenQuatt goed uitzoeken.

Goed bezig OpenQuatters!

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Koelen, zeker met m'n Jaga's, blijft toch wel een uitdaging nog... maar zie hier ook geen verbeteropties. Hij trekt gewoon relatief snel de temp onder dauwpunt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DNjDmcUIU4zHjCBqIlhViY4_5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnRpWC65zRYkP8DSjGFJv9qX.png?f=fotoalbum_large

  • TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 16:55

TWN

jj85 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:54:
Koelen, zeker met m'n Jaga's, blijft toch wel een uitdaging nog... maar zie hier ook geen verbeteropties. Hij trekt gewoon relatief snel de temp onder dauwpunt. [Afbeelding]
Uit interesse, werkt het condensvrij koelen met Jaga's goed?

  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
TWN schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Uit interesse, werkt het condensvrij koelen met Jaga's goed?
Ik heb geen referentie, maar het doet wel degelijk wat. Fans zijn wel een vereiste.

  • sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-06 14:35
jj85 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:54:
Koelen, zeker met m'n Jaga's, blijft toch wel een uitdaging nog... maar zie hier ook geen verbeteropties. Hij trekt gewoon relatief snel de temp onder dauwpunt. [Afbeelding]
oe,, dit flipperen van de compressor wil je niet. Daarom heb ik een minimale looptijd van 30 minuten ingebouwd. Ondertussen wat testen gedaan om het model voor dauwpunt te valideren. Onder het berekende dauwpunt is condens op de leiding, 1 graad eronder is water erop. dus snel weer terug naar boven het dauwpunt

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels


  • dvklinken
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:45
Ik heb inmiddels ook OpenQuatt in gebruik en probeer ermee het huis te koelen. Fantastisch werk!

Het enige wat mij opvalt is dat compressorlevel 1 de compressor op 30hz laat draaien. Ik heb een V2 en die ondersteunt 20hz. Dat zie ik tenminste wanneer ik met de CIC het huis laat opwarmen, wanneer de CIC dat op het laagste pitje doet met compressorlevel 1 dan draait deze op 20hz.

Is dit aan te passen? Ik heb namelijk ook erg last van pendelgedrag en hopelijk koelt hij wat rustiger op 20hz.

  • Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:02
jj85 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:54:
Koelen, zeker met m'n Jaga's, blijft toch wel een uitdaging nog... maar zie hier ook geen verbeteropties. Hij trekt gewoon relatief snel de temp onder dauwpunt. [Afbeelding]
met @sdh1981 eens, dit wil je niet
bij passief koelen is een minimaal benodigd afgifte nog belangrijker dan bij verwarmen, vanwege dit 'probleem' dat ie te snel onder dauwpunt komt.

just to be safe, zou je:
1) koel-pendel detectie: <X compressor start-stops binnen Y tijd
2) pop-up: afgifte vermogen mogelijk te klein -> 2 opties: doorgaan met flinke disclaimer eigen verantwoordelijkheid & disable koel functie

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh


  • Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 00:02
sdh1981 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:58:
[...]
Daarom heb ik een minimale looptijd van 30 minuten ingebouwd. Ondertussen wat testen gedaan om het model voor dauwpunt te valideren. Onder het berekende dauwpunt is condens op de leiding, 1 graad eronder is water erop. dus snel weer terug naar boven het dauwpunt
alleen minimale looptijd of ook minimale uit-tijd?
gaat ie geforceerd door met koelen om die 30 minuten vol te maken of begrijp ik je oplossing verkeerd..

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh


  • jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
dvklinken schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:07:
Ik heb inmiddels ook OpenQuatt in gebruik en probeer ermee het huis te koelen. Fantastisch werk!

Het enige wat mij opvalt is dat compressorlevel 1 de compressor op 30hz laat draaien. Ik heb een V2 en die ondersteunt 20hz. Dat zie ik tenminste wanneer ik met de CIC het huis laat opwarmen, wanneer de CIC dat op het laagste pitje doet met compressorlevel 1 dan draait deze op 20hz.

Is dit aan te passen? Ik heb namelijk ook erg last van pendelgedrag en hopelijk koelt hij wat rustiger op 20hz.
Goede vraag, dat is onbekend denk ik. Je stuurt de buitenunit op lvl, dat vertaalt de buitenunit dan naar een frequentie.
Voor verwarmen is lvl 1 idd 20Hz. De omrekentabel voor koelen is mij niet bekend.

Misschien toch maar eens een keer experimenteren met het overschrijven vd freq tabel voor koelen.
@Jordi_ heb jij dit misschien al bij de Amber geprobeerd?
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste