OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:44
harv schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:25:
[...]

@jj85

Aantal keer dat de beide afzonderlijke wps een start maken per tijdseenheid, uur, uren, dag
Ik zou die inderdaad bij het onboarden doorwerken, maar dan 'vooringevuld' met een logische aantal start stops per dag.

Als in 'je krijgt een waarschuwing te zien als er over een periode van X dagen meer dan Y start-stops worden gelogd.

En je kunt die Y aanpassen naar wens.

Mijn intuitie zou zijn 3 dagen, en 100 start stops. Dat is er ruim 1 per uur, en dat lijkt me al aardig aan de hoge kant, en in dat geval zou het niet gek zijn eens goed naar je systeem te kijken wat die start stops veroorzaakt.

Maar benieuwd wat anderen hier over denken, en wat zij normale cijfers zouden vinden.

Je zou het ook nog aan een slider kunnen koppelen: minder dan 15 start stops in 3 dagen (defrosts uiteraard niet meetellend) = optimaal functionerend systeem, 40 = normaal, 100 = kritieke bovengrens.

Ofzoiets.... :9

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:28
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:55:
Met het oog op service en commissioning, welke activiteiten zouden hier nog meer in passen?

[Afbeelding]
Sensorkalibratie (Nulmeting / Offset): Een modus waarin de compressor uitblijft, maar de waterpomp op 100% draait zonder warmtetoevoeging. Na enkele minuten moeten de aanvoer- en retourtemperatuursensoren (T_in en T_out) exact gelijk zijn. Wijkingen kunnen hier direct softwarematig worden gecorrigeerd (offset-tunen).

Inverter & Ventilator Stress Test: Het handmatig op- en afbouwen van de buitenventilator (RPM) en de compressor (Hz) in stappen van 10%. Dit dient om resonantie in de behuizing of het leidingwerk op te sporen (het identificeren van kritieke 'bromfrequenties' die je later in de software wilt blokkeren).

Automatische "Superheat" & "Subcooling" en koudemiddeltest
OpenQuatt kan dit live berekenen tijdens de test via een benaderingsformule (of lookup-table) voor R32 of R290.
Activiteit: De gemeten druk (P_suction / P_discharge) wordt in de code direct omgerekend naar de theoretische verzadigingstemperatuur (\(T_{sat}\)). De sensor op de leiding meet de werkelijke temperatuur.
Doel: Live test of de vulling correct is. Wijkt de Superheat af dan is er een indicatie van een koudemiddeltekort, een defect expansieventiel, of een blokkade in het circuit.

Geautomatiseerde COP-berekening (Real-time Rendement)
Tijdens de stabiele fase van de koudemiddeltest kan OpenQuatt direct het thermisch rendement berekenen.
Activiteit: De software combineert de flow (L/min) en de \(\Delta T\) over de warmtewisselaar om het afgegeven thermisch vermogen (\(P_{th}\)) te berekenen. Dit wordt gedeeld door het elektrische opgenomen vermogen (\(P_{el}\)) van de compressor en de pomp (uit te lezen via Modbus/P1-meter).
Doel: Controleren of de warmtepomp presteert volgens de fabrieksspecificaties bij een specifieke buitentemperatuur.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
onlinaius schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:43:
[...]

Ik zou die inderdaad bij het onboarden doorwerken, maar dan 'vooringevuld' met een logische aantal start stops per dag.

Als in 'je krijgt een waarschuwing te zien als er over een periode van X dagen meer dan Y start-stops worden gelogd.

En je kunt die Y aanpassen naar wens.

Mijn intuitie zou zijn 3 dagen, en 100 start stops. Dat is er ruim 1 per uur, en dat lijkt me al aardig aan de hoge kant, en in dat geval zou het niet gek zijn eens goed naar je systeem te kijken wat die start stops veroorzaakt.

Maar benieuwd wat anderen hier over denken, en wat zij normale cijfers zouden vinden.

Je zou het ook nog aan een slider kunnen koppelen: minder dan 15 start stops in 3 dagen (defrosts uiteraard niet meetellend) = optimaal functionerend systeem, 40 = normaal, 100 = kritieke bovengrens.

Ofzoiets.... :9
Ik denk dat @harv het puur als meting bedoeld; dus indicatie van aantal start/stops per dag bijv.

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:17
Ik wil graag testen met mijn 1.0 single.
Waveshare is binnen, OpenQuatt geïnstalleerd maar ik ben nog even puzzelen hoe ik de verbinding tussen de Waveshare en de Quatt kan leggen. Iemand een korte uitleg hiervoor?

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• jj85
  • Nu online
@marsman
Bij de CiC haal je de drie draden los die hieronder aangegeven staan (in mijn foto is GND (groen) niet aangesloten). Kijk even welke kleur draad hier onder A en B is aangesloten. Als het goed is Rood op A en Blauw op B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHqLWaOEX0pHSDc64VQb90Yj6po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMSrezU1TtgtdIWZdK2LEjzs.jpg?f=fotoalbum_large

Steek de draden vervolgens in de Waveshare
Rood op A en Blauw op B.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_mFYTHhTUHuETjgfpKZlcgH92c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NblMgDicQioSwX8CeLBglgwt.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zou het moeten zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door jj85 op 29-05-2026 17:14 ]

• marsman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:17
Thanks! ik ga er mee aan de slag. Ziet er tot nu toe veelbelovend uit!

_/\_/\_/\__/\___/\___________"Braindead, now it's real"

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:28
marsman schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:17:
Welkom bij de club!

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:32
jj85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 16:52:
[...]

Ik denk dat @harv het puur als meting bedoeld; dus indicatie van aantal start/stops per dag bijv.

@jj85 , @onlinaius

Ik heb te vaak meegemaakt dat er door de een of andere fout elke wp bij mijn duo tot 8 start per uur maakt, om en om. Helaas is dan alles verder normaal blijkt later volgens Quatt. Een CIC reset mijnerzijds heeft namelijk het echter opgelost. Dit pendelen is gewoon slecht, en wil ik voorkomen, zeker dagen lang!.

Ik bedoel dus inderdaad dat het gemeld zou kunnen worden door Open Quatt, liefst instelbaar. Voor mij hoeft het niet een super installateursnivo te zijn. Maar als ik het zelf meen te merken, is het handig dat het systeem dat ook gedaan heeft. Ik ben ten slotte maar een leek!!

Dat er na het verstrekken van de Open Quatt hardware mogelijkheden moeten kunnen zijn om ook op een hoger nivo mee te denken door deskundigen op hardware en software nivo, dat ondersteun ik graag! Dat nivo heb ik dus niet.

Complimenten voor hen!! @jj85 @leejoow @TeslaNerd @sdh1981 en anderen.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
  • Nu online
marsman schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 17:17:
Ik besef me dat je met de v1 niet de flowmeter via modbus uit kunt lezen op de waveshare. Dus dan zul je ook de CiC koppeling moeten instellen (flow via CiC json ophalen).
Lukt dat? Zo nee, laat maar even weten waar je tegenaan loopt
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste