Niet helemaal foto-handleiding, maar iets ander formatTrackerfire schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Klinkt goed, vooral het stukje foto-handleidingkomt goed dan!
(eerste opzetje; exacte aansluitingen/volgordes to be confirmed
Niet helemaal foto-handleiding, maar iets ander formatTrackerfire schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:18:
[...]
Klinkt goed, vooral het stukje foto-handleidingkomt goed dan!
160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 11% gewijzigd door leejoow op 17-07-2026 20:06 ]
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
ach, het geeft wel leuk het animo weer. En iemand die de mail niet ontvangen heeft is nu ook verwittigdHGBMason schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:30:
Gaat nou iedereen die iets besteld heeft dat hier melden?
WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik hoop het niet, want dan moeten we straks een OpenQuatt deeltje 2 openenHGBMason schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:30:
Gaat nou iedereen die iets besteld heeft dat hier melden?
Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module
Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP
Responstijd en -inhoud van Amitime op onze vragen blijft moeilijk voorspelbaar maar de vraag is gesteld.jj85 schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:29:
[...]
@TeslaNerd jij bent de uitgelezen persoon om dit eens na te vragen bij je Amitime contactDat is idd wel zinvolle info.
[ Voor 61% gewijzigd door TeslaNerd op 22-07-2026 11:50 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Nee, zit er niet in nu.onlinaius schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:36:
@jj85 Ik wil je niet opjagen, maar ik vroeg me af wat de status is van het aanpassen van de BPV.
Zit dit in OpenQuatt zodra de controller geleverd wordt?
Ik heb op dit moment een zigbee module aan de BPV hangen, maar op de een of andere manier lukt het aansturen hier niet echt mee. Ik heb het er even bij laten zitten, aangezien OpenQuatt het misschien wel helemaal oplost, maar mocht dit niet het geval zijn dan ga ik in het najaar even kijken hoe ik die BPV via de Zigbee module aan de slag krijg.
Kan ik na mijn vakantie wel een PR voor maken.jj85 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:54:
[...]
Nee, zit er niet in nu.
Ook geen timeline voor nog. Sorry 😔
[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 22-07-2026 13:31 ]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
Hm, ook na een paar keer lezen begrijp ik niet helemaal wat er bedoeld wordt. 20 hz not “yet” available? Als het de svb110 is zou die volgens die spec tot 15hz terug gaan. Maar goed, dat is slechts 1 component van het hele systeem.TeslaNerd schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:44:
[...]
Responstijd en -inhoud van Amitime op onze vragen blijft moeilijk voorspelbaar maar de vraag is gesteld.
Edit:
@Jordi_
Instant update van Amitime:
“20Hz is not available yet in compressor speed range..
The bit 11 shows unit is working at edge of envelope so compressor can not work at high speed which may cause problem in pressure or discharge temp.”
Mitsubishi compressors in R32 Quatt: “Should be SVB110”
Meer info via:
https://mitsubishicompres...e/KVB-Reference-guide.pdf
https://qishanr.com/produ...er-compressor-svb110fefmc
[Afbeelding]
Dat de compressor tot 15Hz kan zegt niet meteen dat dat altijd kan. Je zou moeten kijken naar de compressor envelope: minimum en maximum compressor frequentie zijn afhankelijk van zuigdruk en persdruk.memorynl schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:50:
[...]
Hm, ook na een paar keer lezen begrijp ik niet helemaal wat er bedoeld wordt. 20 hz not “yet” available? Als het de svb110 is zou die volgens die spec tot 15hz terug gaan. Maar goed, dat is slechts 1 component van het hele systeem.
Qua high speed begrijp ik het denk ik wel. Deze winter eens kijken wat er met de diverse pressures en temperaturen gebeurt als de Quatt volle bak moet werken. Maar voor cooling is me nog niet helemaal helder naar welke parameters we moeten kijken om te zien of hij op het randje van z’n (gezonde) kunnen zit te werken.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
/f/image/i7FgdVFBOQlimUgnItpGHCPg.png?f=fotoalbum_large)
En ik had zal zo'n mooie wilg gezien om de CIC aan te hangen
Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...
Hou die maar in het vizierToby-Wan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:43:
[...]
Jaga's met fans werkt hier uitstekend om wat te koelen.EddyNb schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 23:24:
Zelf wil ik de open Quatt en de bestelde module gaan gebruiken voornamelijk voor de koeling optie. De verwarming laat ik vooralsnog gebruik maken van de cic, de ketel staat op zomerstand, en dat ging de afgelopen twee jaar heel goed met mijn Jaga’s en dbe.
Ga eerst met een veilige waarde zitten 18 graden ofzo. En even bedenken hoe ik op zolder (zwakste plek) een meetpunt van temperatuur en luchtvochtigheid kan implenteren zonder home assistent op te tuigen 🙈jj85 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 08:31:
[...]
Jaga's met fans werkt hier uitstekend om wat te koelen.
Belangrijk is wel dat je op één of andere manier het dauwpunt kunt meten/bepalen (bijv op basis van temperatuur en vochtigheid). OpenQuatt heeft deze info wel nodig om optimaal te kunnen koelen.
https://moresense-nl.com/MoreSense-MS-05/index.php/EddyNb schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:46:
[...]
Ga eerst met een veilige waarde zitten 18 graden ofzo. En even bedenken hoe ik op zolder (zwakste plek) een meetpunt van temperatuur en luchtvochtigheid kan implenteren zonder home assistent op te tuigen 🙈
Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200
Ik heb deze van Sonoff de airguard meet Co2, RH en Temp. Werkt met wifi en matter support.raven22 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:40:
[...]
https://moresense-nl.com/MoreSense-MS-05/index.php/
Dit zijn goede dingen en werkt dacht ik ook met mqtt
Heb je gelijk Co2 erbij...
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels
Bij mij werkt de OpenTherm aansturing helaas nog niet, zal dus verder uitgezocht moeten worden.jj85 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 21:57:
[...]
Verder hebben de beta-testers nu een verzoekje gehad om de OpenTherm aansturing van de CV-ketel te testen. Dit heb ik al uitgebreid getest met een opentherm ketel simulator, dus nu is het de beurt voor echt ketels (maarja... de warme dagen in het vooruitzicht zijn daarbij niet echt bevordelijk).
Sorry @joosie voor de paar m3 gas die je door een bugje verstookt hebt
Aha, dat staat niet in het plaatje van instructie 1. maar dan zo dus?jj85 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:49:
@McMark je moet hem volledig loskoppelen van de CiC, anders krijgt de buitenunit van twee controllers de commandos
[ Voor 150% gewijzigd door leejoow op 02-08-2026 20:10 ]
Check!leejoow schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:03:
Het plaatje van instructie 1 is hoe je de module aansluit als listener, dan luister je het verkeer af. Als je OpenQuatt geïnstalleerd hebt en de CiC aangesloten heb je twee kapiteins op één schip. Dat gaat fout ☺️
Het is zeker mogelijk om OpenQuatt te draaien op de Heatpump Listener, ik raad het voor nieuwe installaties niet aan.McMark schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:15:
[...]
Check!
Maar dan is de vraag hoe wel aan te sluiten. Als dat is volgens de methode beschreven op git, dan hoe werkt dat met mijn device? Daar staat duidelijk andere markings op.
Heb ik de verkeerde?
Toby-Wan schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:43:
[...]
Als een god in Nijmegen.
met een luchtvochtigheid sensor en temperatuur met deze formule:Alaksandus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:25:
Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ik weet dat het dauwpunt een belangrijk gegeven is want je wilt daar nooit op/onder komen.
Maar hoe berekend OpenQuatt het dauwpunt precies? Gaat dat automatisch (dat ie zelf info ophaalt) of moet ik aparte meter hebben om de luchtvochtigheid te meten en wordt de omgevingstemperatuur vanuit de thermostaat gehaald?
Als het goed is ligt het bordje straks op tafel klaar om aangesloten te worden en gezien de temperatuur wil ik direct gaan koelen..
Ik heb je issue gezien en we gaan er naar kijken! Ik zoek even uit in hoeverre we al informatie boven water kunnen halen aan de hand van de firmware die je nu hebt draaien. Ik zal via Git communiceren verderAppesteijn schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:04:
Hmm het lijkt erop dat mijn thermostaat de setpoint en room temperature niet goed doorgeeft aan openQuatt. Ik heb een issue aangemaakt. Op de CiC deed hij het 5 minuten geleden wel goed.
/f/image/yT8FGd0WRet1nESbJiCIPqdf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Alaksandus op 04-08-2026 21:54 ]
Als een god in Nijmegen.
Oeh, dat wordt leuk bij thuiskomst van vakantie! Uit nieuwsgierigheid: hoeveel doosjes hebben jullie geleverd in deze eerste batch? En wat moest er nog aan gesoldeerd worden?leejoow schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:05:
Iedereen die een Heatpump Controller heeft besteld, bedankt! De douane werkte heel erg mee en ben het hele weekend aan het solderen en verpakken geweest. Morgen gaan ze op de bus!
[Afbeelding]
Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...
De through hole connectoren en relais soldeer ik zelf en vervolgens wordt elke bordje functioneel getest en geprogrammeerd met de laatste firmware. En dus de behuizingen die ik moet printen, heat inserts plaatsen en PCB monteren. Dat was voor 50 stuks wel even een klus 😅zeekoe schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:20:
[...]
Oeh, dat wordt leuk bij thuiskomst van vakantie! Uit nieuwsgierigheid: hoeveel doosjes hebben jullie geleverd in deze eerste batch? En wat moest er nog aan gesoldeerd worden?
Jazeker, ik ben er erg blij mee!leejoow schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:53:
Goed om te horen! En jouw puntje is zeker welkom, ik had hem zelfs al eerder gehad. Ik ga het model ook zeker iets aanpassen. Maar eerst even de doosjes op die ik had geprint wachtend op de PCBs 😎
Maar ik begrijp dat het dus werkt? ☺️
Leuk om te lezen dat de vele uren werk qua koelen zich uitbetalenonlinaius schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:41:
[...]
Jazeker, ik ben er erg blij mee!
Hoewel ik zeker nog niet uitkijk naar de winter, heb ik wel zin om daar eens wat meer mee te gaan testen. Ik had met de CiC een heel schema ingesteld in HA om de warmtepomp zo efficient mogelijk te laten draaien. Ik ben benieuwd in hoeverre dat in OpenQuatt te doen is zonder extra HA automatiseringen.
Het koelen vandaag een aantal uur geprobeerd, en dat lijkt ook lekker te werken. Wat mij wel opviel was dat ik op de laagste stand eigenlijk helemaal niet tegen de dauwpunt limieten aanliep. Misschien dat het daar vandaag te droog voor was, en dat het bij nattere omstandigheden eerder een probleem is, of het komt omdat mijn huis meestal eerder te droog dan te vochtig is.
Binnenkort als het echt warm is maar eens een hele dag testen met vloerkoeling. Ik heb hier een airco, maar ik ben toch ook wel benieuwd hoe de vloerkoeling zich verhoud ten opzichte van die airco.
[ Voor 9% gewijzigd door timmert26 op 05-08-2026 23:15 ]
Ik ben wel benieuwd, wat was het berekende dauwpunt, op basis van welke temperatuur en luchtvochtigheid? Op wat voor koelvermogen draaide de Quatt?timmert26 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:15:
Hebben jullie een nieuwe discord link? Ik krijg een melding dat het niet werkt/verlopen is. Ik heb net alles aangesloten op quatt v1 single unit. Bij koelen op basis van dauwpunt benadering krijg ik een error omtrent pendelen van de compressor. 19 starts in 2 uur tijd. Alles op standaard settings van de OpenQuatt.
Buiten dat, aansluiten was een makkie, goede handleiding!
Jazeker: https://discord.gg/tXza4xd25ktimmert26 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:15:
Hebben jullie een nieuwe discord link? Ik krijg een melding dat het niet werkt/verlopen is.
Ik gebruikte dus "benaderingsstand" in dit geval 20 graden als veilige marge (default), op compressorstand 5. Ik zal hem eens op een lagere compressorstand proberen vanavond, kijken of dat nog een verschil maakt.onlinaius schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 23:23:
[...]
Ik ben wel benieuwd, wat was het berekende dauwpunt, op basis van welke temperatuur en luchtvochtigheid? Op wat voor koelvermogen draaide de Quatt?
Ik had namelijk wel mijn Quatt gelimiteerd tot compressorstap 2 van 9, omdat ik dat wat beter bij een L/W warmtepomp vind passen. Net als met verwarmen met een L/W is het geen sprint maar een marathon, dus beter de hele dag op minimaal vermogen dan proberen in een paar uur de temperatuur hard naar beneden te drukken.
Super, nu wel, dankje! Allicht ook in de openingspost en de install guide op jullie github zetten?
[ Voor 7% gewijzigd door timmert26 op 06-08-2026 08:10 ]
Doneleejoow schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:27:
Gaan we regelen! @jj85 kan jij het in de openingspost zetten?
:strip_exif()/f/image/aoTvEAogHIGxGUWdvvgB1lwZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OWlccCx7AbSRW90uRXjPl4UO.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan je eens in het logboek kijken of je error messages ziet? Wellicht moet je dan eerst de log level even naar error zetten. De gebruikte chip heeft verschillende foutcodes op het moment dat hij het idee heeft dat er iets niet goed gaat.Minioot schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:09:
Ook ik heb de HCQ besteld en afgelopen woensdag meteen geïnstalleerd. Alles lijkt wel goed te draaien, echt een top oplossing dit. Echter ook last van pendelen (met koelen) en de temperatuursensor valt soms weg, iemand hier meer last van?
Weet jij zo of die afwijking bij de CiC ook was?Het betreft de sensor van de aanvoertemperatuur, en als ik me niet vergis is zit die bij mijn V1.5 Solo onder de ketel op de leiding geklikt. Daarnaast lijkt deze ook nog af te wijken, via de HCQ lees ik 16,8 graden uit, maar als ik met 2 Ikea voedeselkerntermometers meet kom ik op 19 á 20 graden uit. (tussen mijn Quatt en de ketel zit ca 10 meter flexibele leiding, unit staat erg ver weg)
Volgens mij viel vandaag om 21:04 de aanvoertemperatuursensor uit:leejoow schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:22:
Kan je eens in het logboek kijken of je error messages ziet? Wellicht moet je dan eerst de log level even naar error zetten. De gebruikte chip heeft verschillende foutcodes op het moment dat hij het idee heeft dat er iets niet goed gaat.
/f/image/ILeECZiV9A3GLwuee0RN836G.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZjeVJr5vHnFcmD8flcUwoYrK.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9VHWMtwhCxeciaHzO0ESStxG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kWFQnSfQUDf1fINXFYeIIV6K.png?f=fotoalbum_large)
Nee helaas, dat had ik dan zeker in de Json files moeten zoeken? Ik kan natuurlijk altijd de CIC weer aansluiten om te testen, maar als dat niet noodzakelijk is....leejoow schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 19:22:
[...]
Weet jij zo of die afwijking bij de CiC ook was?
Aan de hardware kant heb ik in elk geval genoeg aan de loggingMinioot schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:56:
[...]
Volgens mij viel vandaag om 21:04 de aanvoertemperatuursensor uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En om 21.14 viel niet de compressor stil, maar wel de volgende logging:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om 20.30 viel de compressor uit:
[Afbeelding]
Maar die logging vvoor 21uur is verdwenen, en momenteel staat de Quatt uit. vanwege 106 starts in 72 uur. Morgen weer eens proberen.
Bovenstaande logging zegt mij eigenlij vrij weinig, hopelijk kun je me op weg helpen.
[...]
Nee helaas, dat had ik dan zeker in de Json files moeten zoeken? Ik kan natuurlijk altijd de CIC weer aansluiten om te testen, maar als dat niet noodzakelijk is....