• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Duidelijk!! Bedankt.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19
Eskimootje schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:04:
[...]

Bij deze. [Afbeelding]ik heb nu de pomp maar een handmatige snelheid gegeven en en nu bezig met een run van 25 minuten. Dat is nog niet eerder gelukt. Dus het probleem lijkt wel hier ergens te zitten.

Edit: 45 minuten en nu pas klaar!
Even nog geen verklaring voor je hoge flow. Zie je nog bijzonderheden in de logs? Kun je ook eens een korte debug recording maken?

Op de CiC gaat de flow wel goed?

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Even nog geen verklaring voor je hoge flow. Zie je nog bijzonderheden in de logs? Kun je ook eens een korte debug recording maken?

Op de CiC gaat de flow wel goed?
De CiC is nu niet meer aangesloten. Als ik dit doe, hoe kan ik dan de flowmeter testen?

• jj85
Eskimootje schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

De CiC is nu niet meer aangesloten. Als ik dit doe, hoe kan ik dan de flowmeter testen?
Enkel de flowmeter weer in de cic.
Cic Json polling inschakelen op OpenQuatt
jj85 in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Dan bij bronnen en integraties de cic Json als bron kiezen voor flow

• Alaksandus
  • Laatst online: 28-08 13:43

Alaksandus

Vae puto deus fio

jj85 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Bij mij is de flowmeter naar verwachting defect en gaat de opstelling niet koelen/verwarmen. Maar als ik de flow uit CiC laat komen dan gaat het naar verwachting wel werken gok ik?

Als een god in Nijmegen.

• jj85
Alaksandus schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:03:
[...]

Bij mij is de flowmeter naar verwachting defect en gaat de opstelling niet koelen/verwarmen. Maar als ik de flow uit CiC laat komen dan gaat het naar verwachting wel werken gok ik?
Het is het proberen waard. Maar dan moeten we dat ook wel aan de OQ kant kunnen realiseren.

Wat is, samengevat, ook alweer het issue? En dan in relatie met verwarmen en koelen

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 10-08-2026 18:15 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Alaksandus schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:23:
Ok duidelijk, dauwpunt kan exact of bij benadering worden berekend. Dan doe ik dat voor nu maar even bij benadering.

Ik heb nu alles mooi aangesloten en ingesteld. Quatt Duo 1.5, laatste firmware, wifi etc. Maar ik krijg de melding: Flowverschil tussen warmtepomp 1 en 2.

Dit heeft aandacht nodig blijkbaar, maar wat voor aandacht precies? O+

In de diagram zie ik dat HP2 geen flow heeft.

[Afbeelding]

Bovenstaande is reeds in Discord besproken: flowmeter defect.
Dit is het probleem en om deze reden doet OQ niets. Op Discord is een oplossing geopperd om een dummy flowmeter te maken, maar dan moet ik met claude, bit etc en dat is niet helemaal mijn ding.

Maar toen las ik je reactie om de flow uit de CiC te halen (en die zorgt corrigeert dit intern zodat via de Quatt app de setup wel gaat werken), dus gok ik erop dat OQ met de gecorrigeerde flow uit de CiC wel gaat werken.

Als een god in Nijmegen.

• jj85
Alaksandus schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 18:21:
[...]

Dit is het probleem en om deze reden doet OQ niets. Op Discord is een oplossing geopperd om een dummy flowmeter te maken, maar dan moet ik met claude, bit etc en dat is niet helemaal mijn ding.

Maar toen las ik je reactie om de flow uit de CiC te halen (en die zorgt corrigeert dit intern zodat via de Quatt app de setup wel gaat werken), dus gok ik erop dat OQ met de gecorrigeerde flow uit de CiC wel gaat werken.
Maar je zegt dat OQ niks doet. Hoe kom je bij die conclusie? (Mogelijk heb je het al eens genoemd en heb ik het gemist😇)

Kun je eens een debug recording starten en vervolgens koelen of verwarmen? Of via instellingen -service de Handmatige flow opstarten.

Edit:
Ik stuur je even een PB via Discord

[ Voor 6% gewijzigd door jj85 op 10-08-2026 19:20 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Ik heb nu de HP's aangesloten op OQ (M1). De CiC is aangesloten op M2. Kamertemperatuur, setpoint, aanvoertemperatuur hebben CiC als bron. Flow staat op Quatt-flow en krijgt info binnen dus ik denk dat de verbinding eerder niet goed was.

Er was een koel vraag in de beslislog van OQ, maar de HP's gingen niet draaien. Nu heb ik koelen op handmatig gezet en HP1 is begonnen met draaien.

Morgen ga ik alles aansluiten op OQ en zal ik de bronnen aanpassen. Hopelijk start OQ dan wel automatisch met koelen.

Als een god in Nijmegen.

• jj85
jj85 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:08:
[...]

Thanks!

@RolenID dit idd. ntp elk uur en elke 4 uur FW check. Die loopt helaas nu nog via een aantal GH redirects. Had @leejoow ook al opgemerkt, misschien wel een verbeterpunt.
Issue aangemaakt om de redirects tzt te verminderen
https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/issues/420

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:59
Ik heb een Itho Amber95, vrijwel zelfde buitenunit als een Quatt. Maar nu heb ik sinds kort dat er geen ‘Oil return cycle’ meer plaatsvindt. Heeft iemand dat hier misschien ook?

Tijdje terug een storing gehad, toen de EEPROM opnieuw geflasht, en sindsdien werkt het niet meer denk ik.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Alaksandus schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:18:
Ik heb nu de HP's aangesloten op OQ (M1). De CiC is aangesloten op M2. Kamertemperatuur, setpoint, aanvoertemperatuur hebben CiC als bron. Flow staat op Quatt-flow en krijgt info binnen dus ik denk dat de verbinding eerder niet goed was.

Er was een koel vraag in de beslislog van OQ, maar de HP's gingen niet draaien. Nu heb ik koelen op handmatig gezet en HP1 is begonnen met draaien.

Morgen ga ik alles aansluiten op OQ en zal ik de bronnen aanpassen. Hopelijk start OQ dan wel automatisch met koelen.
Vanmorgen wakker geworden in een verwarmd huis. Blijkbaar is er met bovenstaande manier van aansluiten iets van 4 - 6 M3 gas verstookt. Thermostaat stond lager dan de daadwerkelijke temperatuur en ik weet niet of OQ of de CiC toen de CV heeft aangezet.
De CV aansturing heb ik uit de CiC gehaald en daarna na werk vertrokken.

Gedurende de dag zag ik dat de HP's continu aan het pendelen waren (om en om). Dit lijkt te komen door dauwpunt bij benadering want die werd al vrij snel bereikt en dan stopt ie dus.

Nu alles op OQ aangesloten en een eigen sensor voor luchtvochtigheid en temperatuur ingesteld zodat dauwpunt beter berekend is. Nu draait ie 42 op 1 run, dat is al veel stabieler dan voorheen. Ondertussen had ik ook al alle radiatoren op de 1e verdieping open gezet omdat ik eerst dacht dat ie niet voldoende kon opwarmen. Morgen kijk ik het eerst aan zoals nu alles is. Als ik lange runs krijg ga ik daarna wel verder tunen met radiatoren dicht zetten en koelsterkte aanpassen.

Enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat ik alles weer naar OT heb gezet en aangegeven dat koelvraag via kamerthermostaat mag gaan, maar toch blijft ie bij sensorselectie op geblokkeerd staan en moet ik het koelen handmatig moet aanzetten.

Ik zal wel iets obvious missen dus de gouden tip is welkom :)

Als een god in Nijmegen.

• jj85
@Alaksandus CiC wil idd nog wel eens CV inschakelen bij storingen... Dus beter om iig CV los te koppelen van CiC als je met OQ aan de slag gaat.

Ik denk dat jouw thermostaat mogelijk geen koelvraag kan geven. De T6 heeft dat bijv niet.

Dan moet je de koeltoestemming dus handmatig ingeven. Wel kan je de koelregeling nog steeds laten regelen op kamertemperatuur en setpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J5pcbV5S_CX8p6xKlAOz4lfqBo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rh4wmTmoRRUeRmfREfCcG6bt.png?f=fotoalbum_large

• zeekoe
  • Laatst online: 30-08 21:02
Ik ben een beetje aan het experimenteren (eerst alleen in code, in afwachting tot de installateur ik tijd heeft om het spul aan te sluiten) met het idee om de GPIO43/44 te gaan gebruiken als I2C, ook omdat ik ooit al eens 4 draadjes naar m'n thermostaat heb gelegd. En op die manier een temp/hum sensor aan te sluiten, en een zelfgeknutselde "thermostaat" (display, setpointselectie; WIP branch). Ik overweeg de SHT35 (nauwkeurigheid 0.1 graad celcius / 1.5% RH), of heeft iemand een beter alternatief?
edit:
Dank @leejoow. Of deze, ook direct met CO2 erbij...

[ Voor 12% gewijzigd door zeekoe op 12-08-2026 10:00 ]

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik zou zelf denk ik voor een SHT40 of SHT45 gaan, nieuwere generatie en net wat zuiniger. Ik ben aan het kijken om een low power draadloze sensor te maken, die dan verbinden met OpenQuatt. Maar dat is nog wat verder op de horizon :P

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:08
bighead schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 18:57:
Ik heb een Itho Amber95, vrijwel zelfde buitenunit als een Quatt. Maar nu heb ik sinds kort dat er geen ‘Oil return cycle’ meer plaatsvindt. Heeft iemand dat hier misschien ook?

Tijdje terug een storing gehad, toen de EEPROM opnieuw geflasht, en sindsdien werkt het niet meer denk ik.
Oil return wordt alleen ingezet als je compresor lvl`s onder de 3 draait voor meer dan 2 uur. De Amber die jij hebt is een R290 unit en de meeste Open Quatters hier hebben een R32 unit. Ik weet zo niet bij een R290 unit wanneer de Oil Return ingezet wordt. Daarnaast kan het zijn dat bij een nieuwere FW dit aangepast is door Amitime :)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:59
sdh1981 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 10:22:
[...]

Oil return wordt alleen ingezet als je compresor lvl`s onder de 3 draait voor meer dan 2 uur. De Amber die jij hebt is een R290 unit en de meeste Open Quatters hier hebben een R32 unit. Ik weet zo niet bij een R290 unit wanneer de Oil Return ingezet wordt. Daarnaast kan het zijn dat bij een nieuwere FW dit aangepast is door Amitime :)
Bij een Amber is het ook na 2 uur op lage frequentie draaien. Hij kan nu wel een hele nacht draaien @20hz zonder dat er een ORC plaatsvindt. Dat doe ik nu dus niet meer sinds ik dat gezien heb.

• zeekoe
zeekoe schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:52:
...met het idee om de GPIO43/44 te gaan gebruiken als I2C...
Dus. Kom erachter dat I2C over meer dan een paar decimeter, laat staan meter, een slecht idee is. Ik denk dat het een modbus-thermostaat gaat worden... To be continued...

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-08 19:15

Valor

yummie spam

Net thuis van vakantie en een cadeautje bij de post! O+

Morgen installeren en dan hopelijk koelen.

• Eskimootje
  • Nu online
jj85 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:25:
[...]

Dat is gelukt en nu het meest verrassende is dat ik daar normale waarden krijg. Dat had ik eigenlijk niet verwacht. Waar wil je nu graag een debug log van krijgen? Als de kabel op de openquatt controller zit?

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Heb OQ nu een paar dagen draaien en momenteel is het binnen 23 graden dus ik ben erg content. Maar zoals vaker in dit topic besproken wordt er in de avond behoorlijk wat gependeld.

Ik heb gelezen dat mensen de frequentie van de HP's tussen de 20 - 30 zetten, maar uiteindelijk lees ik dan niet of dat dit de oplossing is.

De maximale koelsterkte heb ik op 2 staan. Gisteren op de dag een run gehad van 7 uur dus dat is helemaal prima. Maar in de avond gaat het vaak mis. Nu ben ik op zoek naar 2 zaken:
  1. Dit is meer een noodmaatregel. OQ heb ik gekoppeld met HA, ik wil een automation aanmaken die handmatig koelen uit zet op het moment dat er gependeld wordt. In OQ zelf krijg je een waarschuwing te zien. Komt deze ook in HA terecht? Ik heb de dashboards nagekeken, maar zie het nergens staan.
  2. Hoe kan ik het pendelen in de avond voorkomen. Het pendelen komt volgens mij omdat de de kou niet uit de leidingen/vloer wordt gehaald en/of i.c.m. dauwpunt. Hier heb ik ook te weinig verstand van. In dit topic heb ik gelezen dat meer mensen deze problemen hebben gehad. Graag hoor ik hoe ze dat opgelost hebben. Als er info vanuit mij nodig is dan deel ik die van harte.

Als een god in Nijmegen.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:40
Alaksandus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:48:
Heb OQ nu een paar dagen draaien en momenteel is het binnen 23 graden dus ik ben erg content. Maar zoals vaker in dit topic besproken wordt er in de avond behoorlijk wat gependeld.

Ik heb gelezen dat mensen de frequentie van de HP's tussen de 20 - 30 zetten, maar uiteindelijk lees ik dan niet of dat dit de oplossing is.

De maximale koelsterkte heb ik op 2 staan. Gisteren op de dag een run gehad van 7 uur dus dat is helemaal prima. Maar in de avond gaat het vaak mis. Nu ben ik op zoek naar 2 zaken:
  1. Dit is meer een noodmaatregel. OQ heb ik gekoppeld met HA, ik wil een automation aanmaken die handmatig koelen uit zet op het moment dat er gependeld wordt. In OQ zelf krijg je een waarschuwing te zien. Komt deze ook in HA terecht? Ik heb de dashboards nagekeken, maar zie het nergens staan.
  2. Hoe kan ik het pendelen in de avond voorkomen. Het pendelen komt volgens mij omdat de de kou niet uit de leidingen/vloer wordt gehaald en/of i.c.m. dauwpunt. Hier heb ik ook te weinig verstand van. In dit topic heb ik gelezen dat meer mensen deze problemen hebben gehad. Graag hoor ik hoe ze dat opgelost hebben. Als er info vanuit mij nodig is dan deel ik die van harte.
Wat is het dauwpunt, en hoe bepaal je deze? Benadering of harde berekening? (ik gok berekening, aangezien je met HA werkt?) Het is (hier) nu zo enorm droog dat het het dauwpunt op een graad of 11 ligt, dus het verbaast me ook een beetje dat er nu bij je gependeld wordt. Relatief vochtig huis? Ik zit hier nu bijv op de bovenverdieping op 23.7 met een relatieve luchtvochtigheid van 43.06%.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• zeekoe
Het is de temperatuur waarop dauw wordt gevormd. En zo wordt het berekend :)

sdh1981 in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Meer info nodig?
OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

[ Voor 28% gewijzigd door zeekoe op 13-08-2026 15:03 ]

• Eskimootje
  • Nu online
ik zie bij mij verschillende temperaturen. Voor de aanvoertemperatuur kan dit een lagere waarde zijn dan in de aanvoer en afvoer van de warmtepomp is. En in de bronnen kan ik er maar 1 kiezen. Deze snap ik niet helemaal, en de warmtepomp pendelt hierdoor wat.

Update: ik zie dat hij de waarde van de CV ketel / boiler pakt ipv van de warmtepomp. Die lijkt nogal alle kanten op te vliegen. Want misschien niet zo gek is. Zouden we de input van de warmtepomp kunnen gebruiken hiervoor op een of andere manier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC_Ex_5pblgYbfjFSxuAXcorc2I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bPnpzjGo874SxDPNM9Clom85.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgLoTCsIRwSxbpbfQDhKmt0-wLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d3JydpmeZ73jAuDjcqlnhLOQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Eskimootje op 13-08-2026 15:18 . Reden: mogelijke oorzaak gevonden ]

• noebas
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-08 07:46

De vraag en ook veel besproken is hoeveel start-stops is acceptabel. Toen ik de Chill gebruikte met CIC viel wel op: Hij gaat heel vaak aan uit en doet korte runs bv zelfs naar 71 of 76hz (wat overigens zeer storend is) tel er zo al 8 per uur. Dat vind quatt dus blijbaar niet erg qua pendelen.

Nu met OQ limit ik op stap 1 alleen de voer en stap 2 met 1 chill en vloer. In de avond stop ik nu met koelen en dan in de morgen weer aan.

[ Voor 3% gewijzigd door noebas op 13-08-2026 15:30 ]

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-08 19:15

Valor

yummie spam

Valor schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:42:
Net thuis van vakantie en een cadeautje bij de post! O+

Morgen installeren en dan hopelijk koelen.
Installeren was heel simpel. _/-\o_ Binnen een half uur alles aangesloten en koelen actief gekregen. Nu de komende tijd goed testen en dan verdere integratie met HA afmaken! Bij mij is de beneden verdieping vloerverwarming. De rest van het huis heeft normale radiatoren als verwarming waarvan er een aantal zijn voorzien met fans aan de onderzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eor2hWBD6nfmoC5ITAETmA3r-eI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2vM0EMHPfjLVK0IL4YNp3Qd6.png?f=user_large

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:32

ScreamGT

joejoe

Lees ik nou dat je met een QUATT doormiddel van OpenQuatt ook kan koelen?

Heeft dit geen negatieve gevolgen voor je vloer c.q. vloervermarming? Mij werd destijds verteld dat condens kan onstaan en hierdoor eventueel je vloer vochtig kan worden

Ryzen 7800X3D - MSI RTX 5080 OC Ventus - MSI B650 WiFi Gaming Plus - 64GB Corsair DDR5 - 3TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North XL

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

onlinaius schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Wat is het dauwpunt, en hoe bepaal je deze? Benadering of harde berekening? (ik gok berekening, aangezien je met HA werkt?) Het is (hier) nu zo enorm droog dat het het dauwpunt op een graad of 11 ligt, dus het verbaast me ook een beetje dat er nu bij je gependeld wordt. Relatief vochtig huis? Ik zit hier nu bijv op de bovenverdieping op 23.7 met een relatieve luchtvochtigheid van 43.06%.
Op dit moment heb ik er ook geen last van. Het is vooral de nacht. Vanaf 11:00 kan ik pas het koelen weer aanzetten.

Het dauwpunt wordt berekend in HA en is 9.69 °C met luchtvochtigheid op 41% en temp van 23,8 graden. In OQ wordt 11 graden aangehouden als veilige aanvoergrens.
ScreamGT schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:38:

Heeft dit geen negatieve gevolgen voor je vloer c.q. vloervermarming? Mij werd destijds verteld dat condens kan onstaan en hierdoor eventueel je vloer vochtig kan worden
Om condens te voorkomen is het dauwpunt vereist en het liefst zo nauwkeurig mogelijk. Ik heb zelf een ESP met humid/temp sensor. Die kan je gebruiken om dauwpunt te berekenen.
noebas schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:28:
[...]

De vraag en ook veel besproken is hoeveel start-stops is acceptabel. Toen ik de Chill gebruikte met CIC viel wel op: Hij gaat heel vaak aan uit en doet korte runs bv zelfs naar 71 of 76hz (wat overigens zeer storend is) tel er zo al 8 per uur. Dat vind quatt dus blijbaar niet erg qua pendelen.

Nu met OQ limit ik op stap 1 alleen de voer en stap 2 met 1 chill en vloer. In de avond stop ik nu met koelen en dan in de morgen weer aan.
Ik heb eigenlijk ook weinig zin om zo diep erop in te gaan dat ik frequenties ga aanpassen. Wat ik dan vooral wil is dat als ie gaat pendelen ik dit het handmatig koelen uit kan zetten (bijvoorbeeld met HA automation).

[ Voor 47% gewijzigd door Alaksandus op 13-08-2026 15:46 ]

Als een god in Nijmegen.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Eskimootje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:04:
ik zie bij mij verschillende temperaturen. Voor de aanvoertemperatuur kan dit een lagere waarde zijn dan in de aanvoer en afvoer van de warmtepomp is. En in de bronnen kan ik er maar 1 kiezen. Deze snap ik niet helemaal, en de warmtepomp pendelt hierdoor wat.

Update: ik zie dat hij de waarde van de CV ketel / boiler pakt ipv van de warmtepomp. Die lijkt nogal alle kanten op te vliegen. Want misschien niet zo gek is. Zouden we de input van de warmtepomp kunnen gebruiken hiervoor op een of andere manier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aanvoertemperatuur staat bij mij op bron "Lokaal". Heb de temp sensor die de CiC inging ook op OQ aangesloten. CiC staat bij mij ook uit nu want die zat alleen maar te klooien tussendoor.

Als een god in Nijmegen.

• onlinaius
ScreamGT schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:38:

Ja, dat kan (vanmiddag nog gedaan), en er kan inderdaad condens ontstaan, en daarom moet je aan de veilige kant gaan zitten, of het dauwpunt actief berekenen obv de waarde van temperatuur en luchtvochtigheidssensors op de warmste / vochtigste plekken in huis.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:52
Ik heb OQ na mijn vakantie direct geinstalleerd en vloerkoeling werkend gekregen. Helemaal top, het werkt eerlijk gezegd boven verwachting. Gisteren een lange run van grofweg 09:00-17:00. Ik heb beneden ook een ventilator met zwenkstand aan laag op de vloer neergezet en dat lijkt bij te dragen aan een goede verspreiding van de koeling die afgegeven wordt door de vloer.

Ik gebruik HA voor dauwpunt berekening. Ik heb alleen vloerverwarming/koeling op de begane grond en ik heb ook de sensor die daar hangt gebruikt als dauwpuntberekening, welke op zichzelf al relatief conservatief is. Ik heb in bijna alle kamers wel sensoren hangen. Maar moet ik ook de dauwpuntgegevens van de overige kamers waar geen radiator hangt of de radiator dicht staat, meenemen in OQ?

• Fragger123
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:22
Sundown89 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:52:
Ik heb OQ na mijn vakantie direct geinstalleerd en vloerkoeling werkend gekregen. Helemaal top, het werkt eerlijk gezegd boven verwachting. Gisteren een lange run van grofweg 09:00-17:00. Ik heb beneden ook een ventilator met zwenkstand aan laag op de vloer neergezet en dat lijkt bij te dragen aan een goede verspreiding van de koeling die afgegeven wordt door de vloer.

Ik gebruik HA voor dauwpunt berekening. Ik heb alleen vloerverwarming/koeling op de begane grond en ik heb ook de sensor die daar hangt gebruikt als dauwpuntberekening, welke op zichzelf al relatief conservatief is. Ik heb in bijna alle kamers wel sensoren hangen. Maar moet ik ook de dauwpuntgegevens van de overige kamers waar geen radiator hangt of de radiator dicht staat, meenemen in OQ?
Zou ik wel doen, als daar ook leidingen lopen. Die hebben ook risico op condens. En ook bijv. op zolder waar het over het algemeen warmer is dan beneden. Afgaande op een gemiddelde installatie waarbij de CV op zolder hangt.

• zeekoe
Ik zou zeggen vooral ruimtes waar je vocht toevoegt (badkamer, keuken, ...). Als ik het zo inschat is het dauwpunt verder vergelijkbaar; de RH wat lager in hetere en hoger in koudere ruimtes.

• Sundown89
Duidelijk bedankt. Ik heb nu alle kamers toegevoegd behalve de garage, die staat half los van de woning en lopen geen leidingen. De toevoeging doet inderdaad nauwelijks iets met de minimale aanvoertemperatuur.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12:07
Ongelooflijk, wat een kennis, doorzettingsvermogen, oplossingsgericht denken, toekomstgericht denken hier en op discord aanwezig is. Een openQuatt ontwerpen wat alles zichtbaar en verklaarbaar maakt. Pro actief reageren op wensen die gesteld worden. En dan ook met eenieder meedenken, meevoelen en binnen soms enkele uren een oplossing aandragen. Componenten hiervoor MET installatiehandleiding tegen een zeer schappelijke prijs ter beschikking stellen.

Complimenten, hier kunnen velen van leren!

[ Voor 7% gewijzigd door harv op 13-08-2026 18:15 ]

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• jj85
harv schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:02:
Ongelooflijk, wat een kennis, doorzettingsvermogen, oplossingsgericht denken, toekomstgericht denken hier en op discord aanwezig is. Een openQuatt ontwerpen wat alles zichtbaar en verklaarbaar maakt. Pro actief reageren op wensen die gesteld worden. En dan ook met eenieder meedenken, meevoelen en binnen soms enkele uren een oplossing aandragen. Componenten hiervoor MET installatiehandleiding tegen een zeer schappelijke prijs ter beschikking stellen.

🙏 thanks harv!!

• jj85
Grappig, die had ik enige tijd geleden juist uit HA gehaald om HA niet te overspoelen met zoveel entiteiten.
Maar jouw use case is zinvol. Ik zal hem volgende week, na mn vakantie, weer terugzetten.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

harv schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:02:

Dank je wel O+

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 16:21
@jj85 je kunt in de HA integratie aangeven dat entities disabled zijn als standaard. Dan kunnen gebruikers ze zelf enablen alvorens ze in HA verschijnen (en eventueel dus heel veel data creëren).

https://developers.home-assistant.io/docs/entity_registry_disabled_by/

Hallo

• jj85
WoutervOorschot schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:41:
@jj85 je kunt in de HA integratie aangeven dat entities disabled zijn als standaard. Dan kunnen gebruikers ze zelf enablen alvorens ze in HA verschijnen (en eventueel dus heel veel data creëren).

https://developers.home-assistant.io/docs/entity_registry_disabled_by/
Dank! Mee bekend, maar OQ kent inmiddels wel zo'n 600 entiteiten. Niet allemaal relevant voor OQ. Dus sommigen staan op internal:true

Best lastig soms om hier een goede schifting in te maken

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 13-08-2026 19:10 ]

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 20:09
OpenQuatt draait hier inmiddels een paar dagen naar volle tevredenheid. Zowel de hardware, software, documentatie, UI, support kanalen, robuustheid is allemaal van zeldzaam hoge kwaliteit. Een betere besturing / integratie van de warmtepomp kan je je niet wensen. Heel erg blij mee, veel dank! _/-\o_

• onlinaius
zeekoe schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:02:
Ik zou zeggen vooral ruimtes waar je vocht toevoegt (badkamer, keuken, ...). Als ik het zo inschat is het dauwpunt verder vergelijkbaar; de RH wat lager in hetere en hoger in koudere ruimtes.
Sundown89 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:52:
Ik heb in bijna alle kamers wel sensoren hangen. Maar moet ik ook de dauwpuntgegevens van de overige kamers waar geen radiator hangt of de radiator dicht staat, meenemen in OQ?
Vergeet de ruimte niet waar de Quatt leidingen de woning in komen. Daar is de leiding het koudst. Vochtige ruimtes hoef je alleen mee te nemen als je daar ook daadwerkelijk koelt. (en je zou conservatief worst case scenario kunnen pakken: wat als een kind of een partner aan die knop draait zonder de gevolgen te overzien? Minder een probleem als het in de badkamer op een tegelvloer is, maar als je dure parket er onder ligt is een wat conservatievere insteek misschien geen gek idee).

En vergeet ook niet om kritisch te kijken hoe het water door je cv leidingen loopt. Het is bijv best voor te stellen dat bijv een koof waar verwarmingsleidingen doorheen lopen warmer en vochtiger is dan de rest van het huis.

[ Voor 13% gewijzigd door onlinaius op 13-08-2026 20:28 ]

• Eskimootje
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:25:
[...]

[...]

Vergeet de ruimte niet waar de Quatt leidingen de woning in komen. Daar is de leiding het koudst. Vochtige ruimtes hoef je alleen mee te nemen als je daar ook daadwerkelijk koelt. (en je zou conservatief worst case scenario kunnen pakken: wat als een kind of een partner aan die knop draait zonder de gevolgen te overzien? Minder een probleem als het in de badkamer op een tegelvloer is, maar als je dure parket er onder ligt is een wat conservatievere insteek misschien geen gek idee).

En vergeet ook niet om kritisch te kijken hoe het water door je cv leidingen loopt. Het is bijv best voor te stellen dat bijv een koof waar verwarmingsleidingen doorheen lopen warmer en vochtiger is dan de rest van het huis.
Nee ook ruimtes die je niet koelt moet je meenemen. Dit ivm condensatie op de leidingen. Alleen als er geen leiding doorloopt mag je die negeren. Ik zou overigens overwegen om de badkamer er ook uit te laten. Die is soms nogal vochtig en die radiatoren hebben toch al genoeg te verduren, indien nodig daar gewoon eerder vervangen. Maar dat wil je niet met al je radiatoren.

• onlinaius
Eskimootje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

Nee ook ruimtes die je niet koelt moet je meenemen. Dit ivm condensatie op de leidingen. Alleen als er geen leiding doorloopt mag je die negeren. Ik zou overigens overwegen om de badkamer er ook uit te laten. Die is soms nogal vochtig en die radiatoren hebben toch al genoeg te verduren, indien nodig daar gewoon eerder vervangen. Maar dat wil je niet met al je radiatoren.
Als er puur een radiator hangt die dicht zit is het nog maar de vraag of er flow is door de leidingen in die kamer (dat uiteraard wel controleren). Ik heb vandaag met het koelen 2 radiatoren op 2 van de slaapkamers aangezet, en je merkt dat de leidingen direct duidelijk kouder worden.

Het hangt uiteraard af van de manier waarop het cv systeem is opgezet. Degene die ons huis in 1997 verbouwde heeft gekozen voor een verdeler op de bovenverdieping, waarbij alle leidingen in de vloer zijn gefreest. Ik ben hem hier nog steeds dankbaar voor. Naast dat het geweldig is dat je geen leidingen ziet lopen heb je dus geen waterflow door de kamers waar de radiatoren uit staan. Topoplossing die ik iedereen kan aanraden die ooit nog eens grootschalig aanpassingen gaat doen aan de woning.

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:39
Eskimootje schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 22:02:
[...]

Kruipruimte :+
Wel met extra isolatie hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Jnlr0gZl0gmn-4pZdhBqjAKOUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMjbc0ntTLrgCzebMmD2Lz1z.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Eskimootje
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 09:35:
[...]

Kruipruimte :+
Wel met extra isolatie hier
[Afbeelding]
De temperatuur van de kruipruimte ligt soms al onder het dauwpunt zelf :) haha. Maar die zou ik inderdaad niet meenemen ;)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Release 0.46

Zojuist is versie 0.46 als release online gekomen. De belangrijkste wijzigingen:
  • Stabiliteit- en veiligheidsverbeteringen
  • Aansturing van R2 in het geval warmte- of koudevraag te configureren (bijvoorbeeld voor het aansturen van een vloerverwarmingspomp, fancoils, etc). Let op dat het relais een stuurrelais is en niet geschikt om de pomp direct zelf te schakelen!
  • Basiswerk voor de OpenTherm boiler aansluiting. Deze is nog niet gereed en wordt nog verder aan gewerkt.
OpenQuatt detecteert zelf dat er een nieuwe versie is en deze kan worden geüpdate via de drie puntjes rechtsbovenin

• onlinaius
leejoow schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:27:

Release 0.46

Zojuist is versie 0.46 als release online gekomen. De belangrijkste wijzigingen:
  • Stabiliteit- en veiligheidsverbeteringen
  • Aansturing van R2 in het geval warmte- of koudevraag te configureren (bijvoorbeeld voor het aansturen van een vloerverwarmingspomp, fancoils, etc). Let op dat het relais een stuurrelais is en niet geschikt om de pomp direct zelf te schakelen!
  • Basiswerk voor de OpenTherm boiler aansluiting. Deze is nog niet gereed en wordt nog verder aan gewerkt.
OpenQuatt detecteert zelf dat er een nieuwe versie is en deze kan worden geüpdate via de drie puntjes rechtsbovenin
Ging soepel! Snel en makkelijk. En zonder een restart? What is this wizardry? _/-\o_

(Misschien ben ik teveel Windows gewend met zijn 'U heeft uw bureaubladachtergrond gewijzigd. Start de PC opnieuw op om de wijzigingen door te voeren.')

• jj85
onlinaius schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Ging soepel! Snel en makkelijk. En zonder een restart? What is this wizardry? _/-\o_

(Misschien ben ik teveel Windows gewend met zijn 'U heeft uw bureaubladachtergrond gewijzigd. Start de PC opnieuw op om de wijzigingen door te voeren.')
Op de achtergrond restart hij wel ;)
Close to wizardry :+

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:43:
[...]

Op de achtergrond restart hij wel ;)
Close to wizardry :+
Ik sta daar elke keer weer van te kijken hoe bizar snel dat gaat 😋

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag terug van vakantie en het lijkt erop dat PR 408 heeft geholpen, de iSense thermostaat doet het nu!

Wat me alleen nog niet lukt is om mijn huisdauwpunt in OpenQuatt te krijgen. Ik bereken zelf mijn 'huis dauwpunt' op deze sensor: sensor.dauwpunt_max_huis. Hoe krijg ik die nu in OpenQuatt?

• jj85
Appesteijn schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:14:
Vandaag terug van vakantie en het lijkt erop dat PR 408 heeft geholpen, de iSense thermostaat doet het nu!

Wat me alleen nog niet lukt is om mijn huisdauwpunt in OpenQuatt te krijgen. Ik bereken zelf mijn 'huis dauwpunt' op deze sensor: sensor.dauwpunt_max_huis. Hoe krijg ik die nu in OpenQuatt?
Kijk hier even naar
https://github.com/OpenQu...blob/main/docs/cooling.md

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 21:15
Is de ODU runtime frequentietabel permanent? Als ik de ODU stroomloos maak en uit ODU laden aanklik, dan haalt ie toch nog andere waarden op, als dat ik verwacht.

• jj85
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 11:59:
Is de ODU runtime frequentietabel permanent? Als ik de ODU stroomloos maak en uit ODU laden aanklik, dan haalt ie toch nog andere waarden op, als dat ik verwacht.
Nee, runtime only. Dus na een powercycle is het weer het oude.
Dus de frequenties worden niet opgeslagen in eeprom (simpelweg omdat we nog niet 100% zeker weten hoe dat moet 8)7 )

• medu80
vreemd, want na een powercyle, zie ik de volgende gegevens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jnze9zRtcJb0momaSq6vMhXYwiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eFHdxNdT8OJIYyDhkOShrGa.jpg?f=fotoalbum_large

• jj85

Testers gezocht: OpenTherm-ketel op de Heatpump Controller Q-edition

De OpenTherm-ketelaansturing via de OTB-aansluiting is inmiddels verder uitgewerkt. Daarmee kan OpenQuatt een cv-ketel modulerend aansturen en relevante ketelgegevens uitlezen.

De communicatie, start- en stopcommando’s en foutafhandeling zijn inmiddels uitgebreid getest met een OpenTherm-ketelsimulator. Ik beschik zelf echter niet over een echte OpenTherm-ketel. Daarom is het nu tijd voor een beperkt aantal veldtesten met verschillende echte cv-ketels.

We zoeken gebruikers die willen controleren of OpenQuatt ook met hun ketel betrouwbaar communiceert.

De CM100 Boiler power test wordt hierbij alleen gebruikt om gecontroleerd de volledige OpenTherm-cyclus te doorlopen:

rust → warmtevraag → ketel actief → warmtevraag uit → ketel uit

De gemeten boilercapaciteit is voor deze test niet belangrijk.
Voor wie is deze test?
Deze test is uitsluitend bedoeld voor:
  • de Heatpump Controller Q-edition van @leejoow;
  • gebruikers met een cv-ketel die OpenTherm ondersteunt;
  • installaties waarbij de OpenTherm-draden van de ketel fysiek op het OTB-contact van de controller zijn aangesloten;
  • installaties waarbij Ketelaansluiting → OpenTherm is geselecteerd.
Deze test is niet geschikt voor:
  • ketels die via aan/uit (R1) zijn aangesloten;
  • andere OpenQuatt-controllerhardware;
  • de originele Quatt CiC;
  • installaties waarbij de ketel nog niet op OTB is aangesloten.
Belangrijk
  • Dit is testfirmware: voer de test bewust en onder toezicht uit.
  • De cv-ketel gaat tijdens de test daadwerkelijk branden en verbruikt dus kort gas.
  • Laat de ketel na het starten slechts ongeveer 30 seconden branden.
  • Druk na afloop niet op Toepassen bij het gemeten boilervermogen.
  • Start de debugopname pas nadat PR #450 is geïnstalleerd en OpenQuatt opnieuw is opgestart.
PR #450 installeren
  1. Open rechtsboven ⋯ → Weergave en systeem → Versie.
  2. Open het onderdeel Geavanceerd.
  3. Open Testfirmware.
  4. Vul bij PR-nummer alleen het nummer 450 in.
  5. Controleer of bij Doelbuild automatisch de juiste uitvoering van jouw controller wordt weergegeven.
  6. Bij OTA-bestand verschijnt automatisch het bijbehorende firmwarebestand.
  7. Vink Ik begrijp dat dit testfirmware uit een PR is aan.
  8. Druk op PR-firmware installeren.
  9. Wacht totdat de update is voltooid en OpenQuatt opnieuw bereikbaar is.
  10. Open eventueel opnieuw ⋯ → Weergave en systeem → Versie en controleer of de firmwareversie -pr.450. bevat.
Bekijk PR #450 op GitHub.
OpenTherm-test uitvoeren
  1. Controleer bij Instellingen → Installatie dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.
  2. Open ⋯ → Weergave en systeem → Debugopname.
  3. Kies 15 min en druk op Start opname.
  4. Open Instellingen → Service en start Service mode (CM100).
  5. Wacht tot CM100 gereed is.
  6. Open Boiler power test en druk op Boiler test starten.
  7. Wacht totdat de ketel zichtbaar brandt. Door het stabiliseren van de waterflow kan dit ongeveer 2–3 minuten duren.
  8. Laat de ketel daarna ongeveer 30 seconden branden.
  9. Druk op Boiler test stoppen.
  10. Wacht nog 30 seconden en controleer praktisch of de brander uitgaat.
  11. Sluit Service mode (CM100) af.
  12. Stop de debugopname en download het .oqdebug.json-bestand.
  13. Druk bij de boilertest niet op Toepassen.
Start de ketel na vijf minuten nog niet? Stop dan de boilertest en lever de debugopname alsnog aan.

Blijft de ketel na het stoppen branden? Stop dan ook CM100. Blijft hij daarna nog branden, schakel de ketel veilig uit en meld dit direct.
Wat aanleveren?
  • Het .oqdebug.json-bestand (bijvoorbeeld aanleveren via http://pastebin.com/)
  • Merk en type cv-ketel
  • Brander gestart: ja/nee
  • Brander na stoppen uitgegaan: ja/nee
  • Geschatte tijd tussen stoppen en doven
  • Eventuele foutcode of opvallende melding op de ketel
Je hoeft tijdens de test geen technische OpenTherm-sensoren te controleren. De debugopname bevat de benodigde commando’s, linkstatus, doeltemperatuur, CH-status, vlamstatus en communicatiefouttellers.
Wanneer is de test geslaagd?
Wij controleren in de debugopname of:
  • de OpenTherm-link beschikbaar blijft;
  • geldige ketelreacties blijven binnenkomen;
  • de ketel een geldige CH-warmtevraag en doeltemperatuur ontvangt;
  • CH-active en flame-on logisch volgen;
  • bij stoppen CH Enable uitgaat en de doeltemperatuur naar 0 °C gaat;
  • de ketel daarna niet opnieuw wordt geactiveerd;
  • R1 niet wordt gebruikt;
  • geen relevante nieuwe time-outs of transportfouten ontstaan.
Terug naar main of dev
Doe dit pas nadat de debugopname is gedownload:
  1. Open ⋯ → Weergave en systeem → Versie.
  2. Kies het firmwarekanaal dat je eerder gebruikte: main of dev.
  3. Controleer opnieuw op firmware en installeer de aangeboden versie.
  4. Controleer na de herstart opnieuw dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.

• jj85
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:
vreemd, want na een powercyle, zie ik de volgende gegevens:

[Afbeelding]
Had jij een v2?

• medu80

• jj85
ok, dan reageert die dus blijkbaar anders dan de v1.x wat dit betreft.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

jj85 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Grappig, die had ik enige tijd geleden juist uit HA gehaald om HA niet te overspoelen met zoveel entiteiten.
Maar jouw use case is zinvol. Ik zal hem volgende week, na mn vakantie, weer terugzetten.
Ik weet niet zeker of dit de manier to-go is? In principe verwacht ik dat OQ stopt als ie niet meer kan koelen. Nu blijft ie doorgaan en gaat ie pendelen. Volgens mij komt het pendelen omdat ie te dicht bij het dauwpunt komt of omdat ie de kou niet meer kwijt kan.

Maar hier weet ik niet genoeg van.

Als een god in Nijmegen.

• medu80
Ok, heb jij, of heeft iemand, de originele waarden? Kan me niet herinneren dat ik de heating ook had aangepast. Deze staat nu op 60hz max? Vreemd.

[ Voor 6% gewijzigd door medu80 op 17-08-2026 12:08 ]

• jj85
Alaksandus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:07:
[...]

Ik weet niet zeker of dit de manier to-go is? In principe verwacht ik dat OQ stopt als ie niet meer kan koelen. Nu blijft ie doorgaan en gaat ie pendelen. Volgens mij komt het pendelen omdat ie te dicht bij het dauwpunt komt of omdat ie de kou niet meer kwijt kan.

Maar hier weet ik niet genoeg van.
Ik heb ze nu wel toegevoegd aan HA
https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/pull/441
(beschikbaar op dev-kanaal)

Denk dat je conclusie juist is. OQ stopt nu niet automatisch bij pendelen.

• Sundown89
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:07:
Ok, heb jij, of heeft iemand, de originele waarden? Kan me niet herinneren dat ik de heating ook had aangepast. Deze staat nu op 60hz max? Vreemd.
Cooling:
0 - 30 - 36 - 42 - 47 - 52 - 56 - 61 - 66 - 71 - 74

Heating:
0 - 30 - 39 - 49 - 55 - 61 - 67 - 72 - 79 - 85 - 90

Dit zijn de standaarden zoals ik ze heb in een Quatt V1.

[ Voor 17% gewijzigd door Sundown89 op 17-08-2026 12:42 ]

• medu80
Sundown89 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

Cooling:
0 - 30 - 36 - 42 - 47 - 52 - 56 - 61 - 66 - 71 - 74

Heating:
0 - 30 - 39 - 49 - 55 - 61 - 67 - 72 - 79 - 85 - 90

Dit zijn de standaarden zoals ik ze heb in een Quatt V1.
Bedankt, gaat in mijn geval om de v2

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

jj85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

Ik heb ze nu wel toegevoegd aan HA
https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/pull/441
(beschikbaar op dev-kanaal)

Denk dat je conclusie juist is. OQ stopt nu niet automatisch bij pendelen.
Thnx, dan ga ik naar het dev-kanaal en ga ik wat automations instellen.

Verwacht je dat het stoppen van koelen/verwarmen op het moment dat er (veel) gependeld wordt iets is dat t.z.t geïmplementeerd gaat worden in OQ?

Als een god in Nijmegen.

• jj85
Alaksandus schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:36:
[...]

Thnx, dan ga ik naar het dev-kanaal en ga ik wat automations instellen.

Verwacht je dat het stoppen van koelen/verwarmen op het moment dat er (veel) gependeld wordt iets is dat t.z.t geïmplementeerd gaat worden in OQ?
Het lastig zal zijn om het moment te bepalen om weer te starten...

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Ik snap dat dat inderdaad een lastig punt is. Ik ben dus absoluut geen expert in verwarmings-/koelingstechnieken. Maar hardop nadenkend:

Pendelen wordt veroorzaakt omdat de HP's (in laagste stand) teveel vermogen leveren en deze niet kwijt kunnen in de vloer terwijl er vraag blijft om te koelen/verwarmen.

De herstartmarge watertemperatuur staat bij mij op 1 graad (default). Setpoint van de thermostaat staat op 20 graden en zal met koelen nooit bereikt worden.

Is mijn probleem simpelweg opgelost als ik de herstartmage watertemperatuur verhoog? Blijven de pompen dan wel draaien zodat de temperatuur van aanvoer/retour gemeten worden?

Sorry voor de noob vragen. Ben echt heel blij met het koelen want vorige week was het heel goed vertoeven binnen.

Als een god in Nijmegen.

• Sundown89
Alaksandus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:17:
Ik snap dat dat inderdaad een lastig punt is. Ik ben dus absoluut geen expert in verwarmings-/koelingstechnieken. Maar hardop nadenkend:

Pendelen wordt veroorzaakt omdat de HP's (in laagste stand) teveel vermogen leveren en deze niet kwijt kunnen in de vloer terwijl er vraag blijft om te koelen/verwarmen.

De herstartmarge watertemperatuur staat bij mij op 1 graad (default). Setpoint van de thermostaat staat op 20 graden en zal met koelen nooit bereikt worden.

Is mijn probleem simpelweg opgelost als ik de herstartmage watertemperatuur verhoog? Blijven de pompen dan wel draaien zodat de temperatuur van aanvoer/retour gemeten worden?

Sorry voor de noob vragen. Ben echt heel blij met het koelen want vorige week was het heel goed vertoeven binnen.
Bij mij blijft het pendel gedrag helaas bestaan. Ik heb de herstartmarge watertemperatuur verhoogd naar 3 en daarna 4 graden. Ook de frequentiewaarden aangepast.

• jj85
Alaksandus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:17:

Je kan het proberen. De pomp blijft draaien (tenminste; zo zou het moeten ;) ), zodat je de juiste watertemperaturen kunt meten.
Ow nee hoor, dit zijn geen noob vragen.
Dat pendelen is gewoon snel een issue met vloerkoeling.

Dus naast die herstartmarge moet je het wellicht ook nog eens zoeken in je afgiftesysteem. Gaat de volledige flow door je vloer heen. Draait de vloerverwarmingspomp (indien aanwezig) ook mee tijdens koelen? etc etc.

• zeekoe
medu80 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:07:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WR4w2wLCLLph5TDsgaLdndZy4ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPc98ID3ltYX7adcXbsVzbmK.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik deze 3D-puzzel in elkaar krijg, en de Quatt v2 het niet erg vindt dat die nooit aan een CiC heeft gehangen, kan ik het de komende tijd ergens wel leveren :+

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Afgiftesysteem kan ik weinig aan optimaliseren. Ik heb een open verdeler (dus geen pomp). Als ik radiatoren in huis open ga zetten dan pakt 't water de weg van de minste weerstand en wordt de vloerverwarming overgeslagen.

De weg van de minste weerstand is potentieel dus sowieso een probleem, maar verwarmen doen we alleen via de vloerverwarming dus de radiatoren op de eerste verdieping staan sowieso uit.

Optimaliseren zie ik alleen nog in het plaatsen van een ventilator op de vloer om de overdracht te stimuleren.

Als een god in Nijmegen.

• jj85
Sundown89 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Bij mij blijft het pendel gedrag helaas bestaan. Ik heb de herstartmarge watertemperatuur verhoogd naar 3 en daarna 4 graden. Ook de frequentiewaarden aangepast.
Maak gerust nog eens een keer een debugopname tijdens het gependel, dat geeft wat meer inzicht dan een paar regels tekst (no offense). Die opname slaat dan alle relevante parameters en instellingen op, dus dat analyseert het probleem wat makkelijker

• jj85
zeekoe schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]
Als ik deze 3D-puzzel in elkaar krijg, en de Quatt v2 het niet erg vindt dat die nooit aan een CiC heeft gehangen, kan ik het de komende tijd ergens wel leveren :+
Anyway, de v2 puzzel lijkt al deels opgelost.
Quatt heeft op de ODU zaken aangepast, waardoor de heating en cooling nu in 20 stapjes (gaan) verlopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNhi0l1HOPA_Tcl-8LrvEgkE_Yo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/s79bkctG2zFl7U6xQvLdNTdI.png?f=user_large

ps. zal de ODU niet boeien of hij wel/nooit aan een CiC gehangen heeft ;)

• jj85
Alaksandus schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:51:
Optimaliseren zie ik alleen nog in het plaatsen van een ventilator op de vloer om de overdracht te stimuleren.
Dat lijkt me serieus de beste optie. Kou blijft anders op de grond hangen en de overdracht zal dan snel weer afnemen?

• Tussenbrock
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 29-08 19:22
Net terug van vakantie en alles aangesloten. Ik loop alleen tegen 1 probleem aan, verwarmen werkt en handmatig koelen lukt ook maar zodra ik dit automatisch wil laten gaan via de temp van mijn thermostaat krijg ik een storing. Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAL0UTRuiTWqWmVlccKkgZk7hjY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ilBYwOuARL9BSFXJ5dYwoNfk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jGGPYAa2oRohW4Hxm189IcvqfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hVSfLOcAvGAs4pkqpWe69pFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5znL1l3INS1bGFR8bnUjVXijT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhVi43HqvQK0UJSRCmFCgqM9.png?f=fotoalbum_large

• jj85
@Tussenbrock En als je automatisch via thermostaat weer uit zet, dan gaat die melding weg?

De fout wijst op: R2121.b13 – DC water pump fault
Dus pompfout...

Maak anders ook eens een debugrecording hiervan.

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 18-08-2026 13:38 ]

• Tussenbrock
Ja klopt zodra ik hem op handmatig koelen zet werkt het gewoon zonder fouten zie afbeelding. Ik ga kijken of ik kan vinden hoe ik dat met de debug recording moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvBdfBFsi5lpUUDMNuC_AxtT-d0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lLcRY5Ss7d7O6fKTciH4z7bz.png?f=fotoalbum_large

• jj85
Tussenbrock schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:41:
Ja klopt zodra ik hem op handmatig koelen zet werkt het gewoon zonder fouten zie afbeelding. Ik ga kijken of ik kan vinden hoe ik dat met de debug recording moet doen.

~~~[Afbeelding]
argh, maf.... Rechtsboven de drie puntjes ... en dan debug opname

Edit: verdere opvolging via DM gegaan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door jj85 op 18-08-2026 14:30 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

@Tussenbrock Ik zie dat jij dezelfde thermostaat hebt als ik en jij kan dus wel koelen? Want bij mij staat input van OpenTherm geblokkeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WY-RCKdtlBkJfwyBZvBzDy0lx1I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/imI4pqP29fX22plX0kjsfgSk.png?f=user_large

Bij instellingen -> koelen heb ik koelvraag via kamerthermostaat op aan staan. Wat mis ik dan nog?

Als een god in Nijmegen.

• jj85
@Alaksandus De T6 kan geen koelvraag geven.
Enige werkende route is op handmatig zetten.

Dus deze aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfEBmMXlvCctlvPjrBMrd920B28=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W8kmDWTotubL1thsPuXyl5k9.png?f=user_large

En deze inschakelen;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lxyOEUxz3VCAEBtaXuaFljwiQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PuloGoJ7cJCKuQRuXlxUeesW.png?f=fotoalbum_large

Dan moet hij vanzelf gaan koelen als kamertemp boven setpoint komt.

• Tussenbrock
@Alaksandus ik heb het inderdaad ingesteld staan zoals hierboven beschreven staat en dan werkt alles goed bij mij.

• jj85
Kleine bump :)

Inmiddels hebben 3 personen *O* de OpenTherm keteltest (succesvol) uitgevoerd. Maar om goed OpenTherm voor de ketel te kunnen implementeren zou ik graag nog wat meer testresultaten hebben.

Dus nogmaals het verzoek aan mensen met een OpenTherm aangesloten CV-ketel én de Heatpump Controller Q-edition om een bijdrage hierin te leveren 🙏.
jj85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:

Testers gezocht: OpenTherm-ketel op de Heatpump Controller Q-edition

De OpenTherm-ketelaansturing via de OTB-aansluiting is inmiddels verder uitgewerkt. Daarmee kan OpenQuatt een cv-ketel modulerend aansturen en relevante ketelgegevens uitlezen.

De communicatie, start- en stopcommando’s en foutafhandeling zijn inmiddels uitgebreid getest met een OpenTherm-ketelsimulator. Ik beschik zelf echter niet over een echte OpenTherm-ketel. Daarom is het nu tijd voor een beperkt aantal veldtesten met verschillende echte cv-ketels.

We zoeken gebruikers die willen controleren of OpenQuatt ook met hun ketel betrouwbaar communiceert.

De CM100 Boiler power test wordt hierbij alleen gebruikt om gecontroleerd de volledige OpenTherm-cyclus te doorlopen:

rust → warmtevraag → ketel actief → warmtevraag uit → ketel uit

De gemeten boilercapaciteit is voor deze test niet belangrijk.
Voor wie is deze test?
Deze test is uitsluitend bedoeld voor:
  • de Heatpump Controller Q-edition van @leejoow;
  • gebruikers met een cv-ketel die OpenTherm ondersteunt;
  • installaties waarbij de OpenTherm-draden van de ketel fysiek op het OTB-contact van de controller zijn aangesloten;
  • installaties waarbij Ketelaansluiting → OpenTherm is geselecteerd.
Deze test is niet geschikt voor:
  • ketels die via aan/uit (R1) zijn aangesloten;
  • andere OpenQuatt-controllerhardware;
  • de originele Quatt CiC;
  • installaties waarbij de ketel nog niet op OTB is aangesloten.
Belangrijk
  • Dit is testfirmware: voer de test bewust en onder toezicht uit.
  • De cv-ketel gaat tijdens de test daadwerkelijk branden en verbruikt dus kort gas.
  • Laat de ketel na het starten slechts ongeveer 30 seconden branden.
  • Druk na afloop niet op Toepassen bij het gemeten boilervermogen.
  • Start de debugopname pas nadat PR #450 is geïnstalleerd en OpenQuatt opnieuw is opgestart.
PR #450 installeren
  3. Open Testfirmware.
  5. Controleer of bij Doelbuild automatisch de juiste uitvoering van jouw controller wordt weergegeven.
  10. Open eventueel opnieuw ⋯ → Weergave en systeem → Versie en controleer of de firmwareversie -pr.450. bevat.
Bekijk PR #450 op GitHub.
OpenTherm-test uitvoeren
  1. Controleer bij Instellingen → Installatie dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.
  2. Open ⋯ → Weergave en systeem → Debugopname.
  3. Kies 15 min en druk op Start opname.
  4. Open Instellingen → Service en start Service mode (CM100).
  5. Wacht tot CM100 gereed is.
  6. Open Boiler power test en druk op Boiler test starten.
  7. Wacht totdat de ketel zichtbaar brandt. Door het stabiliseren van de waterflow kan dit ongeveer 2–3 minuten duren.
  8. Laat de ketel daarna ongeveer 30 seconden branden.
  9. Druk op Boiler test stoppen.
  10. Wacht nog 30 seconden en controleer praktisch of de brander uitgaat.
  11. Sluit Service mode (CM100) af.
  12. Stop de debugopname en download het .oqdebug.json-bestand.
  13. Druk bij de boilertest niet op Toepassen.
Start de ketel na vijf minuten nog niet? Stop dan de boilertest en lever de debugopname alsnog aan.

Blijft de ketel na het stoppen branden? Stop dan ook CM100. Blijft hij daarna nog branden, schakel de ketel veilig uit en meld dit direct.
Wat aanleveren?
  • Het .oqdebug.json-bestand (bijvoorbeeld aanleveren via http://pastebin.com/)
  • Merk en type cv-ketel
  • Brander gestart: ja/nee
  • Brander na stoppen uitgegaan: ja/nee
  • Geschatte tijd tussen stoppen en doven
  • Eventuele foutcode of opvallende melding op de ketel
Je hoeft tijdens de test geen technische OpenTherm-sensoren te controleren. De debugopname bevat de benodigde commando’s, linkstatus, doeltemperatuur, CH-status, vlamstatus en communicatiefouttellers.
Wanneer is de test geslaagd?
Wij controleren in de debugopname of:
  • de OpenTherm-link beschikbaar blijft;
  • geldige ketelreacties blijven binnenkomen;
  • de ketel een geldige CH-warmtevraag en doeltemperatuur ontvangt;
  • CH-active en flame-on logisch volgen;
  • bij stoppen CH Enable uitgaat en de doeltemperatuur naar 0 °C gaat;
  • de ketel daarna niet opnieuw wordt geactiveerd;
  • R1 niet wordt gebruikt;
  • geen relevante nieuwe time-outs of transportfouten ontstaan.
Terug naar main of dev
Doe dit pas nadat de debugopname is gedownload:
  1. Open ⋯ → Weergave en systeem → Versie.
  2. Kies het firmwarekanaal dat je eerder gebruikte: main of dev.
  3. Controleer opnieuw op firmware en installeer de aangeboden versie.
  4. Controleer na de herstart opnieuw dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.

• Kalyan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-08 09:55
Ik probeer vanuit HomeAssistant met ESPHome Builder OQ te compileren maar krijg fout:

Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css).Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js).

Deze bestanden zijn er (nog) niet en zouden onderweg gegenereerd worden maar helaas ???

Hoe op te lossen??

Kop Overijssel, huis 1935 mating geïsoleerd, 1 Quatt 2024-04, stooklijn 8k0W/17,0°C, 11 radiatoren sommige met HeatMeister, TADO V3+ 1-zone, Remeha Tzerra Matic ACE CW5

• jj85
Kalyan schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:58:
Ik probeer vanuit HomeAssistant met ESPHome Builder OQ te compileren maar krijg fout:

Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/css/openquatt-app.css).Could not find file '/config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js'. Please make sure it exists (full path: /config/esphome/openquatt/web/js/openquatt-app.js).

Deze bestanden zijn er (nog) niet en zouden onderweg gegenereerd worden maar helaas ???

Hoe op te lossen??
OpenQuatt is eigenlijk niet (meer) geschikt om via device builder te bouwen.
Je kan ze zelf laten genereren https://github.com/OpenQu....md#generated-web-bundles

• CD001
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-08 20:11
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Ketel stookt ongevraagd naar 75 °C op de OTB-klem

Sinds gisteren draait hier een Heatpump Controller Q-edition (wifi) op een Quatt
Hybrid Single V1 (AMM4) met een Intergas HRE op OpenTherm. Bedraad volgens
q-edition.md: thermostaat op OTT, ketel op OTB, Modbus op M1, flowmeter op Q,
CIC losgekoppeld.

Direct daarna ging de ketel ongevraagd stoken - aanvoer van 25 naar 73 °C in
40 minuten, terwijl er geen warmtevraag was:

thermostaat              idle, 23,5 °C bij setpoint 20
  ot_thermostat_ch_enable  off
  ot_control_setpoint      10 °C
  heating_enable_source    Disabled
  control_mode             CM0 - Standby

Op het display van de Intergas stond meteen 75 - zijn eigen CV-doeltemperatuur.
Achteraf logisch: aansturing van de ketel over OpenTherm zit er nog niet in, dus
de ketel zag geen geldige master en viel terug op zijn eigen instelling.

Opgelost door de OpenTherm van thermostaat en ketel terug te zetten op de CIC.
Modbus en flowmeter zitten nog op de HCQ, zodat OpenQuatt kan meekijken.

Mijn vraag: wat is de aanbevolen ketelaansluiting zolang OTB nog niet werkt -
ketel aan de CIC laten, of via R1 aan/uit? De aansluittabel noemt OTB zonder
erbij te zeggen dat die functie nog op de roadmap staat; dat kostte mij een
avond met een gloeiend hete cv.

• jj85
CD001 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:37:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Ketel stookt ongevraagd naar 75 °C op de OTB-klem

Sinds gisteren draait hier een Heatpump Controller Q-edition (wifi) op een Quatt
Hybrid Single V1 (AMM4) met een Intergas HRE op OpenTherm. Bedraad volgens
q-edition.md: thermostaat op OTT, ketel op OTB, Modbus op M1, flowmeter op Q,
CIC losgekoppeld.

Direct daarna ging de ketel ongevraagd stoken - aanvoer van 25 naar 73 °C in
40 minuten, terwijl er geen warmtevraag was:

thermostaat              idle, 23,5 °C bij setpoint 20
  ot_thermostat_ch_enable  off
  ot_control_setpoint      10 °C
  heating_enable_source    Disabled
  control_mode             CM0 - Standby

Op het display van de Intergas stond meteen 75 - zijn eigen CV-doeltemperatuur.
Achteraf logisch: aansturing van de ketel over OpenTherm zit er nog niet in, dus
de ketel zag geen geldige master en viel terug op zijn eigen instelling.

Opgelost door de OpenTherm van thermostaat en ketel terug te zetten op de CIC.
Modbus en flowmeter zitten nog op de HCQ, zodat OpenQuatt kan meekijken.

Mijn vraag: wat is de aanbevolen ketelaansluiting zolang OTB nog niet werkt -
ketel aan de CIC laten, of via R1 aan/uit? De aansluittabel noemt OTB zonder
erbij te zeggen dat die functie nog op de roadmap staat; dat kostte mij een
avond met een gloeiend hete cv.
Installeer de testversie die hieronder beschreven staat en sluit vervolgens alles weer aan.
Mocht je weer problemen hebben, maak dan ook even een debugrecording van bijv 15 minuten.
PR #450 installeren
  3. Open Testfirmware.

• CD001
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-08 20:11
thanks. ik ga het weer aansluiten. moet dat nog in een bepaalde volgorde of maakt dat niet

• jj85
CD001 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:20:
thanks. ik ga het weer aansluiten. moet dat nog in een bepaalde volgorde of maakt dat niet
Eerst die test firmware installeren, dan weer aansluiten

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:16
Moet op een Heatpump Controller Q-edition altijd een fysieke thermostaat aangesloten worden of kan die ook werken met alleen een (virtuele) temp sensor die de huidige temperatuur door geeft bv vanuit Home Assistant?

• jj85
abbeyrules schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:48:
Moet op een Heatpump Controller Q-edition altijd een fysieke thermostaat aangesloten worden of kan die ook werken met alleen een (virtuele) temp sensor die de huidige temperatuur door geeft bv vanuit Home Assistant?
Input mogelijk vanuit
OT thermostaat
MQTT
Home Assistant
CiC json (dus thermostaat aan CiC laten hangen)
Rest API (binnenkort)

De keuze is reuze

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:03

Trackerfire

BTC HODLER

jj85 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 08:48:
Kleine bump :)

Inmiddels hebben 3 personen *O* de OpenTherm keteltest (succesvol) uitgevoerd. Maar om goed OpenTherm voor de ketel te kunnen implementeren zou ik graag nog wat meer testresultaten hebben.

Dus nogmaals het verzoek aan mensen met een OpenTherm aangesloten CV-ketel én de Heatpump Controller Q-edition om een bijdrage hierin te leveren 🙏.

[...]
Ik ben net terug van vakantie en ga morgen de boel aansluiten. Ik heb een OT E-CV. Willen we die ook getest of heeft dat geen zin?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• jj85
Trackerfire schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

Ik ben net terug van vakantie en ga morgen de boel aansluiten. Ik heb een OT E-CV. Willen we die ook getest of heeft dat geen zin?
Wat mij betreft wel 😃

• abbeyrules
jj85 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Input mogelijk vanuit
OT thermostaat
MQTT
Home Assistant
CiC json (dus thermostaat aan CiC laten hangen)
Rest API (binnenkort)

De keuze is reuze
Bij het gebruiken van de CIC als input voor temperatuur en setpoint krijg ik de melding dat de CIC data verouderd is. In de log verschijnt:

20-08-2026, 14:43:17[W][openquatt.cic:266][openquatt_cic]: CIC payload 27696 exceeds buffer 2048

20-08-2026, 14:43:17[E][component:349]: openquatt_cic set Error flag: unspecified

20-08-2026, 14:43:18[E][component:374]: openquatt_cic cleared Error flag

Iemand een idee wat er mis gaat?

• jj85

Nieuwe release: OpenQuatt v0.47.0

⚠️ Breaking change: controleer je bronselecties
In v0.47.0 is API input toegevoegd als nieuwe bronoptie.

ESPHome bewaart bij deze selecties de positie/index van de gekozen optie. Omdat de keuzelijst hierdoor is gewijzigd, kan een eerder ingestelde bron na de update onbedoeld naar een andere optie verschuiven.

Een eerder ingestelde MQTT-bron kan bijvoorbeeld na de update als API input worden hersteld.

Controleer daarom na de update onder Instellingen → Bronnen / Integraties in ieder geval:
  • Buitentemperatuur
  • Kamertemperatuur
  • Kamer-setpoint
  • Dauwpunt voor koeling
  • Verwarmen toestaan
  • Koelen toestaan
Updaten kan dus gewoon, maar controleer direct daarna even je bronselecties.
Nieuw in v0.47.0
  • Nieuwe API input-bronnen naast onder andere Home Assistant en MQTT
  • Bronafhankelijke kalibratie van de aanvoertemperatuur, inclusief backup/restore
  • Compressorpendelwaarschuwingen beschikbaar in Home Assistant
  • Uitgebreidere debugopnames met onder andere compressorstarts en pompaansturing
  • Read-only ODU EEPROM-export via Service
Verbeteringen en fixes
  • Verbeteringen aan koelregeling, herstarthysterese en minimale compressordraaitijd
  • Robuustere MQTT-ingress en configuratie
  • Betere afhandeling van korte uitval van aanvoertemperatuurmetingen
  • Verbeteringen aan bron- en kalibratiestatus in de webinterface
  • Fixes voor foutieve flowmetingen, waaronder de lokale flowmeter op de Q-edition
  • PT1000 blijft als ruwe meetwaarde beschikbaar wanneer DS18B20 als regelbron is geselecteerd
  • Diverse verbeteringen aan diagnosehistorie en usage telemetry

Volledige release notes
OpenQuatt v0.47.0 op GitHub

• jj85
abbeyrules schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Bij het gebruiken van de CIC als input voor temperatuur en setpoint krijg ik de melding dat de CIC data verouderd is. In de log verschijnt:

20-08-2026, 14:43:17[W][openquatt.cic:266][openquatt_cic]: CIC payload 27696 exceeds buffer 2048

20-08-2026, 14:43:17[E][component:349]: openquatt_cic set Error flag: unspecified

20-08-2026, 14:43:18[E][component:374]: openquatt_cic cleared Error flag

Iemand een idee wat er mis gaat?
kun je eens screenshot maken van je CiC url en tevens nagaan of deze correct is? Hij moet eindigen op /beta/feed/data.json

• abbeyrules
jj85 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 18:09:
[...]

kun je eens screenshot maken van je CiC url en tevens nagaan of deze correct is? Hij moet eindigen op /beta/feed/data.json
Tnx, dat was het. Met de gehele URL gaat het goed _/-\o_

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:48
Voor de Homey gebruikers goed nieuws 🥳

De Homey-app is nu live in de store en direct beschikbaar: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/ 👏

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:44
Cannonballl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:49:
Voor de Homey gebruikers goed nieuws 🥳

De Homey-app is nu live in de store en direct beschikbaar: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/ 👏
Yessss, kan ik mijn MQTT weer afbreken, die gebruikte ik alleen hiervoor.

• jj85
joosie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Yessss, kan ik mijn MQTT weer afbreken, die gebruikte ik alleen hiervoor.
Hahaha, speciaal voor jou die MQTT ingebouwd (met paar grijze haren als gevolg) :henk

Maar zonder gekheid; ben blijf dat we op deze manier wat meer routes krijgen!!! O+
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste