• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Gezocht: iemand die de OpenQuatt Home Assistant-dashboards verder wil ontwikkelen
Voor OpenQuatt zoek ik iemand die het leuk vindt om zich bezig te houden met de Home Assistant-dashboards.

Mijn eigen focus ligt tegenwoordig vooral op de OpenQuatt web-app en de firmware. Daardoor krijgen de HA-dashboards eigenlijk te weinig aandacht, terwijl daar volgens mij juist nog veel moois van te maken is.

Ik zoek daarom vooral iemand die enthousiast wordt van zaken als:
  • een logische en overzichtelijke indeling van de dashboards;
  • verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid;
  • mooie en nuttige grafieken en visualisaties maken;
  • informatie zo presenteren dat je in één oogopslag ziet wat de Quatt doet;
  • bedenken welke informatie prominent in beeld moet en wat juist meer naar de achtergrond kan;
  • de dashboards qua uitstraling en functionaliteit verder professionaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan mooie grafieken voor vermogen, temperaturen, compressorfrequentie en energiegebruik, maar ook aan een goede opbouw van het hoofdscherm en detailpagina's.

Het gaat dus niet zozeer om iemand die alleen af en toe een entitynaam aanpast als er iets verandert. Ik zou het juist leuk vinden als iemand eigen ideeën over dashboardontwerp en visualisatie meebrengt en dit onderdeel van OpenQuatt een beetje naar zich toe wil trekken.

Je hoeft daarvoor absoluut geen ESPHome/C++-ontwikkelaar te zijn. Ervaring met Home Assistant-dashboards, kaarten, grafieken en eventueel YAML/GitHub is veel relevanter.

Wellicht zijjn er ook verschillende varianten mogelijk. De mogelijkheden zijn eindeloos O+

https://github.com/OpenQuatt/home-assistant-openquatt

Vind je het leuk om mooie Home Assistant-dashboards te bouwen en lijkt het je wat om hieraan mee te werken? Laat het vooral weten.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 10:41
jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:46:
Gezocht: iemand die de OpenQuatt Home Assistant-dashboards verder wil ontwikkelen
Voor OpenQuatt zoek ik iemand die het leuk vindt om zich bezig te houden met de Home Assistant-dashboards.

Mijn eigen focus ligt tegenwoordig vooral op de OpenQuatt web-app en de firmware. Daardoor krijgen de HA-dashboards eigenlijk te weinig aandacht, terwijl daar volgens mij juist nog veel moois van te maken is.

Ik zoek daarom vooral iemand die enthousiast wordt van zaken als:
  • een logische en overzichtelijke indeling van de dashboards;
  • verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid;
  • mooie en nuttige grafieken en visualisaties maken;
  • informatie zo presenteren dat je in één oogopslag ziet wat de Quatt doet;
  • bedenken welke informatie prominent in beeld moet en wat juist meer naar de achtergrond kan;
  • de dashboards qua uitstraling en functionaliteit verder professionaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan mooie grafieken voor vermogen, temperaturen, compressorfrequentie en energiegebruik, maar ook aan een goede opbouw van het hoofdscherm en detailpagina's.

Het gaat dus niet zozeer om iemand die alleen af en toe een entitynaam aanpast als er iets verandert. Ik zou het juist leuk vinden als iemand eigen ideeën over dashboardontwerp en visualisatie meebrengt en dit onderdeel van OpenQuatt een beetje naar zich toe wil trekken.

Je hoeft daarvoor absoluut geen ESPHome/C++-ontwikkelaar te zijn. Ervaring met Home Assistant-dashboards, kaarten, grafieken en eventueel YAML/GitHub is veel relevanter.

Wellicht zijjn er ook verschillende varianten mogelijk. De mogelijkheden zijn eindeloos O+

https://github.com/OpenQuatt/home-assistant-openquatt

Vind je het leuk om mooie Home Assistant-dashboards te bouwen en lijkt het je wat om hieraan mee te werken? Laat het vooral weten.
Hoeveel betaal je per uur? ;)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:23
jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Hahaha, speciaal voor jou die MQTT ingebouwd (met paar grijze haren als gevolg) :henk

Maar zonder gekheid; ben blijf dat we op deze manier wat meer routes krijgen!!! O+
En daar ben ik je nog steeds dankbaar voor!

Al was toen mijn voorkeur ook al via Homey 😉

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 07:42
joosie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

En daar ben ik je nog steeds dankbaar voor!

Al was toen mijn voorkeur ook al via Homey 😉
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en of je nog feedback hebt. Houd er rekening mee dat je alsnog MQTT kan gebruiken/instellen als eventuele fallback.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:45

TWN

Heeft iemand een Quatt V1 flowmeter in de aanbieding? Of weet waar ik deze kan bestellen?

Of is het met OpenQuatt ook mogelijk om een andere flowmeter aan te sluiten?

• jj85
  • Nu online
TWN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:00:
Heeft iemand een Quatt V1 flowmeter in de aanbieding? Of weet waar ik deze kan bestellen?

Of is het met OpenQuatt ook mogelijk om een andere flowmeter aan te sluiten?
Je hebt een Quatt v1 gekocht zonder flowmeter?

• TWN

TWN

jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Je hebt een Quatt v1 gekocht zonder flowmeter?
Nou nog niet, ik ga vanavond kijken. Maar als deze er niet bij zit, wil ik wellicht nog wat over de prijs onderhandelen, hiervoor wil ik weten wat een flowmeter ongeveer kost. :)

• jj85
  • Nu online
TWN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Nou nog niet, ik ga vanavond kijken. Maar als deze er niet bij zit, wil ik wellicht nog wat over de prijs onderhandelen, hiervoor wil ik weten wat een flowmeter ongeveer kost. :)
Denk dat je hem enkel via Quatt kunt krijgen eigenlijk...

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-09 15:24
De leverancier van deze flowmeters is een zwitsers bedrijf, Huba Control.
Ze gebruiken een Type 210 maar een type 236 moet net zo bruikbaar zijn.
Daarvan is een datasheet beschikbaar online.

In mijn Quatt V1.5 zit een 210.99066 welke een speciale versie lijkt te zijn.

stuur een mail naar info.ch@hubacontrol.com

Prijs online lijkt orde grote €100 te zijn

[ Voor 45% gewijzigd door m10tech op 21-08-2026 16:36 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• jj85
  • Nu online
m10tech schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:32:
De leverancier van deze flowmeters is een zwitsers bedrijf, Huba Control.
Ze gebruiken een Type 210 maar een type 236 moet net zo bruikbaar zijn.
Daarvan is een datasheet beschikbaar online.

In mijn Quatt V1.5 zit een 210.99066 welke een speciale versie lijkt te zijn.

stuur een mail naar info.ch@hubacontrol.com

Prijs online lijkt orde grote €100 te zijn
Het gaat hier toch om een versie bij de CV-ketel?
Dit type dus
Eskimootje in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Die 210 in jouw buitenunit heeft een andere wijze van 'communicatie'
De 236 werkt met pulsjes/freq. De 210 in de ODU (als ik mij niet vergis) met een voltage?

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-09 15:24
OK, het gaat ook om dat het werkt met de OpenQuatt hardware.
Dus dat moet ook matchen. En misschien is de prijs toch meer richting €200. Ik had een ander merk gevonden van rond de €100.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:12
Ik kijk af en toe ook even bij het moeder/zuster-project van OpenQuatt, bij OpenAmber en zie daar nu een post staan van @Jordi_ waarin hij beschrijft dat in Amber Analytics de waarden van de verschillende ODU's kunnen worden uitgelezen om de actuele waarden van de ODU Firmware parameters met elkaar te kunnen vergelijken:

https://openamber.nl/eeprom-analysis

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 21-08-2026 18:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• sdh1981
Zoals gezegt hierboven, de 210 versie is een restricted deel geleverd door Huba control voor Amitime/ Quatt. Ik heb contact gehad met Huba en werd gelijk doorgestuurd naar de OEM . Amitime heb ik ook contact mee gehad waarna ik de volgende dag een telefoontje kreeg van Quatt dat ik een flowsensor zocht en ze mij daarmee konden helpen 😊

De 236 sensor welke in de leiding zit van de CV is een vrij verkrijgbare sensor en kan je opvragen via ask for quote bij Huba control. Of je belt even met Quatt wat de sensor moet kosten.

Zie hier de v1.5 met de ingebouwde flowmeter en de voltage uit waardes die de fijne default waarde tussen massa en sensor uit van 547l/h geeft als er geen flow is…

@Quatt Support @BobVI kunnen jullie dit oppakken met jullie partner/supplier ? Op de foto hieronder zie je een nieuwe flowsensor welke ik van jullie had gekregen en deze geeft na montage zonder gevuld te zijn 0l/h en bij water vullen en ontluchten gaat hij naar 547l/h default. Zie hieronder de voltages gemeten vanuit de sensor. 12v + naar sensor out is 11,10V en tussen 12V - en send out 0,88V bij een gevuld systeem. Als hij leeg is, dan is dit 12V en 0V. De sensor meet inderdaad een fantoom flow waarde. Hp2 staat overigens netjes op 0l/h. Ook zien wij dit probleem bij meerdere gebruikers nadat men de OpenQuatt controller aansluit dat 1 van de flowsensoren 547 l/h aangeeft. Sensoren meten verders goed als er flow is, maar het hoort natuurlijk niet zo op deze manier.

Mijn probleem is ontstaan nadat de originele flowsensor in HP1 is vervangen wegens maximaal 600l/h en grillige waarde aangaf. De sensor is toen vervangen door jullie monteurs waarna ik ineens default 547l/h zag staan wat voorheen niet aanwezig was. Daarna heb ik nogmaals een nieuwe sensor ontvangen welke ik zelf mocht monteren en deze geeft hetzelfde resultaat. Sensor heb ik volgens de handleiding van Huba control gemonteerd. Mechanisch spanningsvrij opgehangen en wartel op de juiste aanhaalmoment vastgezet en als extra check nieuwe sensor kabel vrij gehangen om te zien of er interferentie (EMC) was met de omliggende kabels . Mogelijk zit er iets in de nieuwe batch sensoren wat dit veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js2HU8cKc88LGAYOae729u-G1Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwsIs7K6A7qzEwh1J1InuQBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qQqqprkflK3fnNzOmirFXOkxtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nhew1YHYQZb2FMc41uKJuO6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cJhHyKzu2Sm85znUsZYKkHSMbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LcS4DCWt9SS95Yy1Mm8v0nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byIxVPr2ZlDJOcPe0xK3MqDm9Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TTNpRCrIPQ4NrE2fYY33zIc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door sdh1981 op 22-08-2026 13:23 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• joosie
Cannonballl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en of je nog feedback hebt. Houd er rekening mee dat je alsnog MQTT kan gebruiken/instellen als eventuele fallback.
Het ziet er echt top uit, en het werkt ook voor mij! Nog wel een paar zaken die ik mis:
  • Ik verstuur nu onderstaande vanaf Homey via MQTT, graag wil ik dit ook via de app kunnen doen.
    • Buitentemperatuur
    • Kamertemperatuur
    • Setpoint
    • Warmtetoestemming (koelen zit er al wel in)
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @leejoow
  • Zit "zet hulprelais" er 2x in? of is de ene R1 en de andere R2?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMmZrGVyMQ7Fek6027JnhSz72xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3w809KJDJzn51YCogqbviLK.png?f=fotoalbum_large
  • Nice to have: Zou mooi zijn als ik onderstaande flow kan vervangen door wat waarden in het OpenQuatt apparaat, iets wat je bij de installatie kan opgeven bijvoorbeeld, of in de eigenschappen van het apparaat instelt:
    Bij welke dagelijkse Max buitentemp de OpenQuatt moet gaan koelen
    Bij welke dagelijkse Min buitentemp hij moet gaan verwarmen
    Van hoe laat tot hoe laat wil je dagelijks koelen als bovenstaande waardes gehaald worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQmV57L7qfJifOOU3uAIaXnzkNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJXn9XGJ6cbHkYETG5rL8RFy.png?f=fotoalbum_large

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

joosie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Het ziet er echt top uit, en het werkt ook voor mij! Nog wel een paar zaken die ik mis:
  • Ik verstuur nu onderstaande vanaf Homey via MQTT, graag wil ik dit ook via de app kunnen doen.
    • Buitentemperatuur
    • Kamertemperatuur
    • Setpoint
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @jj85
    ~[Afbeelding]
  • Nice to have: Zou mooi zijn als ik onderstaande flow kan vervangen door wat waarden in het OpenQuatt apparaat, iets wat je bij de installatie kan opgeven bijvoorbeeld, of in de eigenschappen van het apparaat instelt:
    Van hoe laat tot hoe laat wil je dagelijks koelen als bovenstaande waardes gehaald worden.

~[Afbeelding]
De overige waarde heb ik in elk gevan wel de API endpoints voor gemaakt, dus daar kan de Homey app op aansluiten zonder dat we OpenQuatt hoeven aan te passen :)
Weergave puntje heb ik het issue van gezien, zal ik wel oppakken binnenkort (@jj85, ik assign hem wel aan mij :) )

[ Voor 4% gewijzigd door leejoow op 22-08-2026 13:57 ]

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• Cannonballl
[...]

• Buitentemperatuur
    • Kamertemperatuur
    • Setpoint
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @jj85
    [Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi dat het meeste al gedekt is via de app zelf, dat is fijn. Ik ga z.s.m kijken naar je feedback.

• joosie
Cannonballl schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Mooi dat het meeste al gedekt is via de app zelf, dat is fijn. Ik ga z.s.m kijken naar je feedback.
Nog een aanvulling, zou mooi zijn als je alle waardes uit OpenQuatt bij inzichten weer kan geven, denk bijvoorbeeld aan:
  • COP
  • Flow
  • Kamersetpoint
  • Kamerluchtvochtigheid
  • Warmtetoestemming
  • Koeltoestemming
  • Controlemode
  • Regeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFcntwHubJZHBGpHwt_6Evjy5go=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FACi9cH1eDPUYkXUwtHlwjM8.png?f=fotoalbum_large

• sdh1981
Openquatt wordt dadelijk nog beter dan de orginele CiC en kan als een standalone oplossing 1 op 1 de CiC vervangen O+ . Alle gekheid op een stokje, het scheelt gewoon dat een modbus communicatie een open industrie standaard is wat vrij makkelijk te achterhalen is wat erover vliegt en gebruikt wordt in bijna alle warmtepompen. In theorie zou je dit ook op een Weheat kunnen toepassen. Toppie @jj85

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:37
sdh1981 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:02:
... het scheelt gewoon dat een modbus communicatie een open industrie standaard is wat vrij makkelijk te achterhalen is wat erover vliegt ...
Wacht maar tot secure modbus er is. Dan is het afgelopen met achterhalen!

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• Cannonballl
joosie schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:35:
[...]

Nog een aanvulling, zou mooi zijn als je alle waardes uit OpenQuatt bij inzichten weer kan geven, denk bijvoorbeeld aan:
  • COP
  • Flow
  • Kamersetpoint
  • Kamerluchtvochtigheid
  • Warmtetoestemming
  • Koeltoestemming
  • Controlemode
  • Regeling
[Afbeelding]
Kamerluchtvochtigheid? Waar moet de Homey software dat vandaan halen uit openquatt? Lijkt me dat je daar gewoon je sensoren in je woning voor kan pakken die al bestaan. Er waren ook nog wat anderen dingen die wat gek waren en niet kunnen effectief van je feedback.

Verder is het meeste verwerkt en staat publiek op test: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/test/

• sdh1981
Ferdinand Oeinck schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 00:45:
[...]

Wacht maar tot secure modbus er is. Dan is het afgelopen met achterhalen!
Te complex en lastig voor de fabrikant om te onderhouden. Het is maar een warmte pomp en niet een of andere complexe machine die bij ASML inelkaar gezet wordt. 😉 Misschien ooit als er een cybersecurity eis komt, dat het erop moet zitten.

• Appesteijn
  • Niet online
sdh1981 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Misschien ooit als er een cybersecurity eis komt, dat het erop moet zitten.
En daar is de Cyber Resilience Act (CRA) voor, 11 dec 2027

• sdh1981
Appesteijn schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:36:
[...]

En daar is de Cyber Resilience Act (CRA) voor, 11 dec 2027
Dat geld alleen voor de controller welke aan de internet hangt. Hetzelfde is nu gaande in de automotive cybersecurity (UN- ECE R155/156) oems moeten toepassen sinds 2024. Het is alleen op controller niveau wat updatebaar is en wat aan het internet hangt. De CAN-bus kan je gewoon op en is voor trucks en bussen J1939 met CAN-FD. Als je de berichten vertaalt, kan je gewoon berichten modificeren of afvangen.

• Appesteijn
  • Niet online
sdh1981 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Dat geld alleen voor de controller welke aan de internet hangt. Hetzelfde is nu gaande in de automotive cybersecurity (UN- ECE R155/156) oems moeten toepassen sinds 2024. Het is alleen op controller niveau wat updatebaar is en wat aan het internet hangt. De CAN-bus kan je gewoon op en is voor trucks en bussen J1939 met CAN-FD. Als je de berichten vertaalt, kan je gewoon berichten modificeren of afvangen.
Dit gaat wat off-topic, maar je stelling is te beprekt. De CRA gaat over een "product met digitale elementen". Onder de CRA valt een product zodra het een directe of indirecte logische of data-verbinding heeft met een ander apparaat of netwerk. Dat betekent dat ook een sub-controller die alleen via Modbus, CAN-bus of RS485 met een gateway praat (zonder zelf ooit rechtstreeks internet te zien) binnen de scope kan vallen, zolang het totale "product" (bijv. de warmtepomp als geheel, of een submodule die apart op de markt wordt gebracht) een dataverbinding heeft die relevant is voor de functie van het product.

• joosie
Cannonballl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Kamerluchtvochtigheid? Waar moet de Homey software dat vandaan halen uit openquatt? Lijkt me dat je daar gewoon je sensoren in je woning voor kan pakken die al bestaan.
Dank voor je snelle werk, top!

Ik kan zo al twee dingen bedenken waarom het handig is om de luchtvochtigheid te hebben.
  1. Als je een thermostaat hebt die geen internet heeft, maar wel de waardses aan OpenQuatt doorgeeft.
  2. Voor troubleshooting, als de waardes van elkaar afwijken, of om te controleren of het doorgeven elke x tijd wel nauwkeurig genoeg is bijvoorbeeld.
Het lijkt mij dat je die kunt ophalen uit OpenQuatt, hij heeft die waardes namelijk wel.
Cannonballl schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:20:
[...]

Er waren ook nog wat anderen dingen die wat gek waren en niet kunnen effectief van je feedback.
Oke, kan ik hiervan iets verduidelijken?

• jj85
  • Nu online
joosie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:27:
[...]
Het lijkt mij dat je die kunt ophalen uit OpenQuatt, hij heeft die waardes namelijk wel.
Niet helemaal. OQ heeft enkel dauwpunt, maar vochtigheid wordt niet ingelezen.

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 14:14
Sturen van koelen en verwarmen heb ik nu een tijdje draaien via OpenQuatt in test (duo v1.5 opstelling) en de Q-edition controller in combinatie met Home Assistant. Dat gaat goed en doet wat het moet doen. Nu weet ik dat OpenQuatt de All Electric buiten scope heeft staan. Maar ik heb een AE opstelling staan :). De sturing van het AE deel kan voor nu prima door de CIC gedaan worden terwijl de rest door OpenQuatt aangestuurd wordt, het is een apart proces. Dat werkt in de praktijk ook.

Om de test-opstelling OpenQuatt voor verwarmen en koelen definitief in gebruik te nemen heb ik echter wel een hobbel te overbruggen: op het moment dat de AE bezig is warm water te maken, zal het Quatt / CV systeem wel mee moeten werken om problemen te voorkomen. Er is op zijn minst flow nodig. En op het moment dat de water temperatuur onder het dauwpunt komt moet de duo opstelling warmte gaan produceren.

Ik wil dus 2 automations in HA maken om dit te ondersteunen:

1.     Flow creëren als de AE HC aan de slag gaat:

IF qcAllE.allESupervisoryControlMode not = 0 (0 = idle) --> Set in OpenQuatt qc.supervisoryControlMode = 1

2.     Bewaken dat de temp van het water niet te laag wordt:

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) zakt onder (dauwpunt + Cooling Safety Margin) --> Set thermostaat op (current temp + 0.5) om verwarmen te starten.

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) stijgt boven (dauwpunt + Cooling Safety Margin +1 graad)--> Set thermostaat op oude waarde om verwarmen te stoppen. 

Graag ook jullie visie / input op dit vraagstuk. Wellicht zijn er betere oplossing, dit is waar mijn creativiteit mee kwam

• Cannonballl
joosie schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 09:27:
[...]

Dank voor je snelle werk, top!

Ik kan zo al twee dingen bedenken waarom het handig is om de luchtvochtigheid te hebben.
  1. Als je een thermostaat hebt die geen internet heeft, maar wel de waardses aan OpenQuatt doorgeeft.
  2. Voor troubleshooting, als de waardes van elkaar afwijken, of om te controleren of het doorgeven elke x tijd wel nauwkeurig genoeg is bijvoorbeeld.

[...]

Oke, kan ik hiervan iets verduidelijken?
Het ging mij niet zozeer over de waarom, maar eerder waar ik die vandaan moet halen uit OQ.

Zoals @jj85 zit dat niet in de software, en ik kan het ook nergens in vinden. (Tenzij je het me kan aanwijzen dan kijk ik er graag naar 😊)

Over het verduidelijken, je hebt een punt als feedback gegeven die nog fout is in de OQ software zelf: daar kan ik niets mee doen totdat dat opgelost is. Ook de nice-to-have zie ik niet veel meerwaarde in gezien je gewoon met logic cards alles kan oplossen in homey zoals je al doet, daar zijn ze opzettelijk voor bedoeld. En dan ook de kamerluchtvochtigheid kan ik zelf helaas niks mee.

Staat je natuurlijk, zoals ik eerder zei, helemaal vrij om iedere andere sensor te gebruiken die beschikbaar is in je woning om 't uit te lezen. Dat is het mooie van homey, je mag merken gewoon mengen met elkaar.

Als het ooit in OQ komt, dan kan ik natuurlijk kijken in het toevoegen ervan.

• sdh1981
abbeyrules schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:09:
Sturen van koelen en verwarmen heb ik nu een tijdje draaien via OpenQuatt in test (duo v1.5 opstelling) en de Q-edition controller in combinatie met Home Assistant. Dat gaat goed en doet wat het moet doen. Nu weet ik dat OpenQuatt de All Electric buiten scope heeft staan. Maar ik heb een AE opstelling staan :). De sturing van het AE deel kan voor nu prima door de CIC gedaan worden terwijl de rest door OpenQuatt aangestuurd wordt, het is een apart proces. Dat werkt in de praktijk ook.

Om de test-opstelling OpenQuatt voor verwarmen en koelen definitief in gebruik te nemen heb ik echter wel een hobbel te overbruggen: op het moment dat de AE bezig is warm water te maken, zal het Quatt / CV systeem wel mee moeten werken om problemen te voorkomen. Er is op zijn minst flow nodig. En op het moment dat de water temperatuur onder het dauwpunt komt moet de duo opstelling warmte gaan produceren.

Ik wil dus 2 automations in HA maken om dit te ondersteunen:

1.     Flow creëren als de AE HC aan de slag gaat:

IF qcAllE.allESupervisoryControlMode not = 0 (0 = idle) --> Set in OpenQuatt qc.supervisoryControlMode = 1

2.     Bewaken dat de temp van het water niet te laag wordt:

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) zakt onder (dauwpunt + Cooling Safety Margin) --> Set thermostaat op (current temp + 0.5) om verwarmen te starten.

If gemeten aanvoertemperatuur (flow/supply temp) stijgt boven (dauwpunt + Cooling Safety Margin +1 graad)--> Set thermostaat op oude waarde om verwarmen te stoppen. 

Graag ook jullie visie / input op dit vraagstuk. Wellicht zijn er betere oplossing, dit is waar mijn creativiteit mee kwam
Leuke uitdaging alleen zou je denk ik nu eerst een fork moeten bouwen omdat dit nog niet ondersteund wordt on openquatt. @jj85 heeft zijn handen vol momenteel aan OQ

Eerlijk gezegt zou ik vermijden scripts te maken via HA om OQ en de CiC met FE aan de gang te krijgen. Als ergens tussen de 3 partijen de communicatie wegvalt, dan werkt het niet meer en loop je risico dat er iets stuk gaat of mails van Quatt support :)

Ik heb even niet op de radar en in verdiept hoe de CiC praat met de heat battery, is dat ook RS485?

• jj85
  • Nu online
sdh1981 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Ik heb even niet op de radar en in verdiept hoe de CiC praat met de heat battery, is dat ook RS485?
Yes, HeatCharger praat met CiC via het 2e modbuspoortje op de CiC

• sdh1981
jj85 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Sniffermodus on 8)7

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 14:14
jj85 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:07:
[...]

Jep en daardoor werkt het mooi onafhankelijk van wat OpenQuatt met de buitenunits doet qua verwarming.

Een fork is wel een complexiteit te ver voor mij, vandaar de HA route. Het 'als alles uit valt' scenario is wel iets om mee te nemen idd

• Cannonballl
Homey OpenQuat 1.3 versie is zojuist goedgekeurd en live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/

Met de meeste feedback erin verwerkt van @joosie, laat even weten of dit de lading dekt! 😊

• joosie
Cannonballl schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:23:
Homey OpenQuat 1.3 versie is zojuist goedgekeurd en live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/

Met de meeste feedback erin verwerkt van @joosie, laat even weten of dit de lading dekt! 😊
[...]
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @leejoow
Het lijkt toch een ding in de Homey app @jj85 heeft een issue voor je aangemaakt. Er zit blijkbaar een verschil tussen "handmatige koelvrijgave" en "koeltoestemming". Via de Homey app kun je alleen de "handmatige koelvrijgave" instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arkb0WICAmtvWrBTJvB5pju2xfY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBGlVIyqhuPgMH6kpleuQLxi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door joosie op 25-08-2026 13:30 ]

• jj85
  • Nu online
Gezocht: OpenQuatt gebruiker(s) met een Quatt V2 die al lang niet meer aan de CiC gehangen heeft.
Dit ivm een klein onderzoekje naar de aangepaste frequentiemapping die Quatt onlangs heeft doorgevoerd op de V2-buitenunits.
(lang is een beetje undefined, maar ik ga uit van 'meer dan een maand geen CIC contact', liefst langer)

[ Voor 18% gewijzigd door jj85 op 26-08-2026 09:03 ]

• TWN

TWN

jj85 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:01:
Gezocht: OpenQuatt gebruiker(s) met een Quatt V2 die al lang niet meer aan de CiC gehangen heeft.
Dit ivm een klein onderzoekje naar de aangepaste frequentiemapping die Quatt onlangs heeft doorgevoerd op de V2-buitenunits.
(lang is een beetje undefined, maar ik ga uit van 'meer dan een maand geen CIC contact', liefst langer)
Stuur mij maar een PB hiervoor! Ik heb de WaveShare sinds 30 juni in gebruik. en de CiC heeft niet meer met de V2 Duo kunnen praten sinds dien.

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:43
Denk dat het langer geleden moet zijn. Die van mij was al sinds mei niet meer verbonden.

• jj85
  • Nu online
medu80 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:49:
Denk dat het langer geleden moet zijn. Die van mij was al sinds mei niet meer verbonden.
Correct, dat was ook m'n bevinding nu :X

• jj85
  • Nu online
OpenQuatt v0.48.0 is beschikbaar

De belangrijkste wijzigingen:
  • Power House kan nu een externe warmtevraag vanuit Home Assistant of de API gebruiken. Thanks @Appesteijn !
  • OpenQuatt herkent de generatie van de buitenunit en geeft een passend configuratieadvies.
  • Een instelbare minimale uit-tijd voor koelen helpt pendelen en veelvuldige stop/starts voorkomen.
  • De CM100-keteltest, flowregeling en lokale historie zijn verbeterd.
  • Diverse verbeteringen voor diagnose, de web-app en de herkenning van V2-buitenunits.
Let op: de OpenTherm-boileraansturing via OTB is nog volop in ontwikkeling en wordt elke dag een stukje beter. Controleer bij gebruik na de update of de cv-ketel betrouwbaar start en stopt. De normale R1-aansturing valt niet onder deze waarschuwing.

Volledige release notes en downloads

• Cannonballl
joosie schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

[...]

Het lijkt toch een ding in de Homey app @jj85 heeft een issue voor je aangemaakt. Er zit blijkbaar een verschil tussen "handmatige koelvrijgave" en "koeltoestemming". Via de Homey app kun je alleen de "handmatige koelvrijgave" instellen.

[Afbeelding]
Gefixed! Moet nog live in de Homey store, ik submit hem zo voor review. (Staat nu wel als test live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/test/)

[ Voor 10% gewijzigd door Cannonballl op 27-08-2026 09:07 ]

• joosie
Cannonballl schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:00:
[...]

Gefixed! Moet nog live in de Homey store, ik submit hem zo voor review. (Staat nu wel als test live: https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/test/)
Fijn, meteen getest, en het werkt helemaal naar behoren. Dankjewel!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:33
jj85 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:04:

Testers gezocht: OpenTherm-ketel op de Heatpump Controller Q-edition

De OpenTherm-ketelaansturing via de OTB-aansluiting is inmiddels verder uitgewerkt. Daarmee kan OpenQuatt een cv-ketel modulerend aansturen en relevante ketelgegevens uitlezen.

De communicatie, start- en stopcommando’s en foutafhandeling zijn inmiddels uitgebreid getest met een OpenTherm-ketelsimulator. Ik beschik zelf echter niet over een echte OpenTherm-ketel. Daarom is het nu tijd voor een beperkt aantal veldtesten met verschillende echte cv-ketels.

We zoeken gebruikers die willen controleren of OpenQuatt ook met hun ketel betrouwbaar communiceert.

De CM100 Boiler power test wordt hierbij alleen gebruikt om gecontroleerd de volledige OpenTherm-cyclus te doorlopen:

rust → warmtevraag → ketel actief → warmtevraag uit → ketel uit

De gemeten boilercapaciteit is voor deze test niet belangrijk.
Voor wie is deze test?
Deze test is uitsluitend bedoeld voor:
  • de Heatpump Controller Q-edition van @leejoow;
  • gebruikers met een cv-ketel die OpenTherm ondersteunt;
  • installaties waarbij de OpenTherm-draden van de ketel fysiek op het OTB-contact van de controller zijn aangesloten;
  • installaties waarbij Ketelaansluiting → OpenTherm is geselecteerd.
Deze test is niet geschikt voor:
  • ketels die via aan/uit (R1) zijn aangesloten;
  • andere OpenQuatt-controllerhardware;
  • de originele Quatt CiC;
  • installaties waarbij de ketel nog niet op OTB is aangesloten.
Belangrijk
  • Dit is testfirmware: voer de test bewust en onder toezicht uit.
  • De cv-ketel gaat tijdens de test daadwerkelijk branden en verbruikt dus kort gas.
  • Laat de ketel na het starten slechts ongeveer 30 seconden branden.
  • Druk na afloop niet op Toepassen bij het gemeten boilervermogen.
  • Start de debugopname pas nadat PR #450 is geïnstalleerd en OpenQuatt opnieuw is opgestart.
PR #450 installeren
  1. Open rechtsboven ⋯ → Weergave en systeem → Versie.
  2. Open het onderdeel Geavanceerd.
  3. Open Testfirmware.
  4. Vul bij PR-nummer alleen het nummer 450 in.
  5. Controleer of bij Doelbuild automatisch de juiste uitvoering van jouw controller wordt weergegeven.
  6. Bij OTA-bestand verschijnt automatisch het bijbehorende firmwarebestand.
  7. Vink Ik begrijp dat dit testfirmware uit een PR is aan.
  8. Druk op PR-firmware installeren.
  9. Wacht totdat de update is voltooid en OpenQuatt opnieuw bereikbaar is.
  10. Open eventueel opnieuw ⋯ → Weergave en systeem → Versie en controleer of de firmwareversie -pr.450. bevat.
Bekijk PR #450 op GitHub.
OpenTherm-test uitvoeren
  1. Controleer bij Instellingen → Installatie dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.
  2. Open ⋯ → Weergave en systeem → Debugopname.
  3. Kies 15 min en druk op Start opname.
  4. Open Instellingen → Service en start Service mode (CM100).
  5. Wacht tot CM100 gereed is.
  6. Open Boiler power test en druk op Boiler test starten.
  7. Wacht totdat de ketel zichtbaar brandt. Door het stabiliseren van de waterflow kan dit ongeveer 2–3 minuten duren.
  8. Laat de ketel daarna ongeveer 30 seconden branden.
  9. Druk op Boiler test stoppen.
  10. Wacht nog 30 seconden en controleer praktisch of de brander uitgaat.
  11. Sluit Service mode (CM100) af.
  12. Stop de debugopname en download het .oqdebug.json-bestand.
  13. Druk bij de boilertest niet op Toepassen.
Start de ketel na vijf minuten nog niet? Stop dan de boilertest en lever de debugopname alsnog aan.

Blijft de ketel na het stoppen branden? Stop dan ook CM100. Blijft hij daarna nog branden, schakel de ketel veilig uit en meld dit direct.
Wat aanleveren?
  • Het .oqdebug.json-bestand (bijvoorbeeld aanleveren via http://pastebin.com/)
  • Merk en type cv-ketel
  • Brander gestart: ja/nee
  • Brander na stoppen uitgegaan: ja/nee
  • Geschatte tijd tussen stoppen en doven
  • Eventuele foutcode of opvallende melding op de ketel
Je hoeft tijdens de test geen technische OpenTherm-sensoren te controleren. De debugopname bevat de benodigde commando’s, linkstatus, doeltemperatuur, CH-status, vlamstatus en communicatiefouttellers.
Wanneer is de test geslaagd?
Wij controleren in de debugopname of:
  • de OpenTherm-link beschikbaar blijft;
  • geldige ketelreacties blijven binnenkomen;
  • de ketel een geldige CH-warmtevraag en doeltemperatuur ontvangt;
  • CH-active en flame-on logisch volgen;
  • bij stoppen CH Enable uitgaat en de doeltemperatuur naar 0 °C gaat;
  • de ketel daarna niet opnieuw wordt geactiveerd;
  • R1 niet wordt gebruikt;
  • geen relevante nieuwe time-outs of transportfouten ontstaan.
Terug naar main of dev
Doe dit pas nadat de debugopname is gedownload:
  1. Open ⋯ → Weergave en systeem → Versie.
  2. Kies het firmwarekanaal dat je eerder gebruikte: main of dev.
  3. Controleer opnieuw op firmware en installeer de aangeboden versie.
  4. Controleer na de herstart opnieuw dat Ketelaansluiting → OpenTherm geselecteerd is.
Het lukt me niet om de test versie te installeren. Is deze versie nog beschikbaar?

• jj85
  • Nu online
Eskimootje schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:53:
[...]

Het lukt me niet om de test versie te installeren. Is deze versie nog beschikbaar?
Correct, de testen zijn wel afgerond voor die pr450 (hij is inmiddels ook gemerged). Kan allen die post niet aanpassen :X

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:33
jj85 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:01:
[...]

Correct, de testen zijn wel afgerond voor die pr450 (hij is inmiddels ook gemerged). Kan allen die post niet aanpassen :X
Ah, laat maar weten als er nieuwe testen nodig zijn

• Cannonballl
joosie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Fijn, meteen getest, en het werkt helemaal naar behoren. Dankjewel!
Is nu net ook goedgekeurd door Homey, hoef je geen test build meer te gebruiken 🥳

https://homey.app/nl-nl/app/nl.openquatt/OpenQuatt/

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:14
@jj85

Je gaf aan in de Github dat het aanpassen van de BPV toch wat lastiger is dan vooraf verwacht.

Ik gok dat dit dan ook het geval is voor het defrost gedrag, want dat zit denk ik ook ingebakken in de buitenunit?

Daar is namelijk met wat slimme tuning waarschijnlijk ook wel meer uit te halen dan wat Quatt nu voor elkaar krijgt.

Ik heb bijv regelmatig gezien dat een defrost plaats vond wanneer deze nog lang niet nodig was geweest, en omgekeerd ook wel eens dat de defrost eigenlijk te laat plaatsvind.

[ Voor 21% gewijzigd door onlinaius op 01-09-2026 12:51 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 12:50:
@jj85

Je gaf aan in de Github dat het aanpassen van de BPV toch wat lastiger is dan vooraf verwacht.
Er zijn een paar eeprom settings die dit gedrag bepalen.

Working of bottom plate heater
1.According to ambient temperature;
2.ON when defrosting starts, and OFF two minutes after defrosting ends

Staat bij mij (v1.5) op standje 3... geen idee wat het inhoudt, maar in praktijk dus schakelen op 0grC (en miscshien, weet het niet meer zeker rondom een defrost + bepaalde buitentemp).
Bij een v1 staat dit op 1.

Ambient temperature to start bottom plate heater
Value=T+30
Staat bij alle modellen op 34; is dat 4grC starttemp indien mode op 1 staat?

Stop hysteresis of bottom plate heater
3℃
Staat bij alle modellen op 3grC.

Vermoeden, die 4grC start en 7grC (4+3) stop klinkt bekent voor de V1.
Hier zou den we wel een eeprom parameter kunnen aanpassen. Mode naar 2 of 3 of de temperaturen start+hysterese aanpassen.

Probleem. We kunnen ze prima runtime bewerken. Maar na een powercycle worden ze weer teruggezet op de oude waarde.
2 opties
- EEPROM opslag protocol uitwerken (zijn wel wat suggesties voor).
- de waarden af en toe controlleren en weer bijwerken indien ze weer op de oude waarde teruggevallen zijn.

Vooral optie 1 ben ik niet happig op om te testen, spreekt voor zich denk ik O-)
Ik gok dat dit dan ook het geval is voor het defrost gedrag, want dat zit denk ik ook ingebakken in de buitenunit?
Correct, regelt de buitenunit volledig zelf.

Zijn soortgelijke settings voor als bodemplaat. Maar de interessante is:

Defrost control mode
0:By master control;
1:Control by outdoor unit

Staat op 1

Verder beschikbaar:

Defrost mode
0:Smart Defrost;
1:Fixed defrost;
2:Reserved
3:AI Smart Defrost

Staat op 0 bij v1 en v1.5. Staat op 4 bij V2...

Enter defrost temperature 1
Value=T+30
Waarde 27 --> vertaalt naar -3grC

Enter defrost temperature 2 (3 to -3)
Value=T+30

Enter defrost temperature 3 (-3 to -10)
Value=T+30
Waarde 25--> vertaalt naar -5grC

Enter defrost temperature 4 (-10degrees)
Value=T+30
Waarde 18--> vertaalt naar -12grC

Exit defrost temperature
Value=T+30
Waarde 47 --> vertaalt naar 17grC

Maximum defrosting time
Waarde 8

Mogelijk is de defrost handmatig te starten door working mode 4 te schrijven (defrosting mode) :)

De defrost starttemp lijkt gekoppeld aan de buitentemp! Dat had ik me nog niet beseft vanuit de eeprom data (maar al eerder wel bedacht op basis van gegevens vorige stookseizoenen)
Daar is namelijk met wat slimme tuning waarschijnlijk ook wel meer uit te halen dan wat Quatt nu voor elkaar krijgt.

Ik heb bijv regelmatig gezien dat een defrost plaats vond wanneer deze nog lang niet nodig was geweest, en omgekeerd ook wel eens dat de defrost eigenlijk te laat plaatsvind.
Zeker, maar de vraag is dan: hoe? :)

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:05

Trackerfire

BTC HODLER

jj85 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:35:
[...]

Staat bij mij (v1.5) op standje 3... geen idee wat het inhoudt, maar in praktijk dus schakelen op 0grC (en miscshien, weet het niet meer zeker rondom een defrost + bepaalde buitentemp).

Value=T+30

3℃

Hier zou den we wel een eeprom parameter kunnen aanpassen. Mode naar 2 of 3 of de temperaturen start+hysterese aanpassen.

Probleem. We kunnen ze prima runtime bewerken. Maar na een powercycle worden ze weer teruggezet op de oude waarde.
2 opties
- de waarden af en toe controlleren en weer bijwerken indien ze weer op de oude waarde teruggevallen zijn.

Vooral optie 1 ben ik niet happig op om te testen, spreekt voor zich denk ik O-)

[...]

Defrost control mode

Staat op 1

Verder beschikbaar:

Defrost mode

Value=T+30

Value=T+30

Value=T+30

Value=T+30

Exit defrost temperature
Value=T+30

Maximum defrosting time
Waarde 8

Mogelijk is de defrost handmatig te starten door working mode 4 te schrijven (defrosting mode) :)

De defrost starttemp lijkt gekoppeld aan de buitentemp! Dat had ik me nog niet beseft vanuit de eeprom data (maar al eerder wel bedacht op basis van gegevens vorige stookseizoenen)

[...]

Probleem is hier denk ik ook vooral dat de Quatt die bij de test betrokken is daadwerkelijk stuk kan gaan bij een (te) late defrost. Best tricky in potentie dus...!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• jj85
  • Nu online
Trackerfire schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:39:
[...]

Probleem is hier denk ik ook vooral dat de Quatt die bij de test betrokken is daadwerkelijk stuk kan gaan bij een (te) late defrost. Best tricky in potentie dus...!
Precies, of door een verkeerde eeprom write de boel slopen.. nah
Dus als iemand nog een Quatt ODU main board over heeft.... :+

Of kan @Quatt Support ons uitleggen hoe we het beste het gedrag van de bottom plate heater van de V1 kunnen aanpassen? O+

[ Voor 21% gewijzigd door jj85 op 01-09-2026 13:44 ]

• onlinaius
Groot gelijk. Maar die frequentietabellen is toch een beetje hetzelfde idee als ik het goed heb? Bij herstart springen ze weer terug naar de waarden in de EEPROM. Prima, wat mij betreft heeft dat zelfs de voorkeur: dat maakt het makkelijker om de Quatt weer naar fabriek terug te zetten mocht ik de woning ooit verkopen.

Als je de defrost vanuit OpenQuatt kunt triggeren, of juist kunt onderdrukken, lijkt het me niet extreem ingewikkeld.

Alles staat of valt met hoe goed / betrouwbaar je ijsvorming kunt detecteren. Mits je een aantal fallbacks inbouwt is de COP daar denk ik het best geschikt voor.

Mijn opzet zou zijn:

Na een defrost begint er een nieuwe cycle. De COP 5 minuten na de defrost is de vergelijkingsvariabele.

Laten we zeggen COP 3.

Ik heb even wat bierviltjesberekeningen gedaan met de Quatt documentatie, en laten we zeggen dat de COP 0.0005 daalt met elke watt extra vermogen die gevraagd wordt van de Quatt. Verder daalt de COP 0.1 bij elke graad in buitentemperatuur.

De berekening wordt dan 3 + (0.0005 x wattageverschil) + (0.1 x graadverschil) = verwachte waarde. Zit je hier X procent onder dan trigger je een defrost. De correcties voorkomen dat je verwachte COP niet goed berekend wordt omdat het weer plotseling veranderd, of omdat je meer vermogen vraagt van de Quatt. Ze hoeven niet enorm nauwkeurig te zijn, als je 75% van de variatie er uit weet te slopen wordt je detectie al een stuk betrouwbaarder, het is ook weer niet erg als de defrost een keer 10 minuten te vroeg of te laat gebeurd.
Trackerfire schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:39:
[...]

Persoonlijk zie ik dat risico niet zo, mits je een fallback hebt. Wanneer gaat je Quatt daadwerkelijk kapot van de ijsvorming? Naar mijn idee alleen zodra de ijspegels zo lang worden dat ze tegen het fanblad aankomen. Ik heb het met mijn airco 1x gehad in 5 jaar tijd, toen hoorde ik een wat ratelend geluid, en dat was onder omstandigheden dat extreme ijzel gepaard ging met harde wind. (daarbij komt dat mijn airco echt veeeeel terughoudender is met defrosten, periodes van meer dan 3 uur zijn gebruikelijk. En de ijsvorming zat niet aan de condensor, maar aan de voorkant, aan het rooster. Ik moet me misschien eens verdiepen in hoe Mitsubishi Heavy berekend wanneer er een defrost nodig is, dat geeft mogelijk ook wat inspiratie voor Quatt).

Ik zou wel altijd met een fallback werken: als er geen defrost is getriggerd na 3 uur looptijd (onder bepaalde omstandigheden, bijv alles onder de 2 graden) krijg je deze alsnog.

Verder zou je voor extra veiligheid mogelijk nog iets met het weerbericht kunnen doen: bij regen / ijzel / sneeuw wordt de frequentie bijv verdubbelt / gaat naar de oude Quatt regeling terug.

[ Voor 14% gewijzigd door onlinaius op 01-09-2026 23:03 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 13:41:
Of kan @Quatt Support ons uitleggen hoe we het beste het gedrag van de bottom plate heater van de V1 kunnen aanpassen? O+
Dat zou ik inderdaad ook heeeeel graag van @Quatt Support horen! ;)

• TeslaNerd
[...]

Value=T+30

3℃

2 opties

[...]

Defrost control mode

Staat op 1

Verder beschikbaar:

Defrost mode

Value=T+30

Value=T+30

Value=T+30

Value=T+30

Exit defrost temperature
Value=T+30

Maximum defrosting time
Waarde 8

[...]

Ik heb dat aan het eind van het vorige stookseizoen met de Heatpump Listener van @leejoow al met succes getest volgens de optie 2 die jij beschijft. Dat kan voor de Quatt V1 denk ik prima zo in OpenQuatt worden opgenomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: modbus_controller
    name: "Bottom plate heater"
    modbus_controller_id: modbus_hp1
    address: 3236
    optionsmap:
      "Based on ambient" : 1
      "Based on defrosting" : 2
    web_server:
      sorting_group_id: heatpump_settings

[ Voor 5% gewijzigd door TeslaNerd op 02-09-2026 13:32 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:26:
[...]

Ik heb dat aan het eind van het vorige stookseizoen met de Heatpump Listener van @leejoow al met succes getest volgens de optie 2 die jij beschijft. Dat kan voor de Quatt V1 denk ik prima zo in OpenQuatt worden opgenomen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    optionsmap:
    web_server:
Nou vooruit dan maar 8)
Zal het binnenkort toevoegen

• jj85
  • Nu online

OpenQuatt v0.49.0

Er staat weer een nieuwe stable release klaar. v0.49.0 is een wat grotere update, met zowel nieuwe functies als behoorlijk wat werk onder de motorkap.
✨ Belangrijkste wijzigingen
  • 🌐 Eén Q-firmware voor WiFi en Ethernet
    Q Single en Duo hoeven niet langer apart als WiFi- of Ethernet-versie geïnstalleerd te worden. Automatisch schakelen en WiFi-fallback worden ondersteund.
  • 🔥 Betere regeling van de aanvullende warmtebron
    Aanwezigheid, hybride bijverwarming en volledige fallback kunnen nu afzonderlijk worden ingesteld.
  • ❄️ Nieuwe koude-opstartregeling
    Bij zeer koud cv-water kan de aanvullende warmtebron tijdelijk helpen om de installatie veilig op temperatuur te brengen.
  • Instelbare elektrische vermogenslimiet
    De maximale elektrische opname kan nu worden aangepast. De standaard blijft 16 A voor Duo V1.x en 20 A voor Duo V2.
  • 📈 Betere ondersteuning van verschillende ODU-versies
    De compressorregeling gebruikt nu het daadwerkelijke frequentiebereik van de aangesloten buitenunit. Nieuwere V2-modellen kunnen bovendien met meer regelstappen worden aangestuurd, waardoor de regeling nauwkeuriger over het beschikbare vermogen kan verdelen.
  • 🔥 OpenTherm verbeterd
    Robuustere ketelopstart, betere keteltest, betere afhandeling van trage ketels en minder onnodige timingwaarschuwingen.
  • 📊 Langere debughistorie
    De doorlopende debugopname is vergroot van ongeveer 3 uur en 45 minuten naar bijna 5 uur en blijft op de controller actief als je de webinterface sluit.
  • 🚀 Quick Start combineert configuratie en software-update
    Bij de Q-edition controleert Quick Start voortaan direct of de gekozen Single/Duo- en netwerkconfiguratie én de stabiele softwareversie kloppen. Alleen als dat nodig is wordt de juiste stable build geïnstalleerd; als alles al actueel is, wordt de OTA-update overgeslagen.
  • 🛠️ Installatie en webinterface verbeterd
    Onder andere betere ODU-detectie, duidelijkere netwerkstatus, verbeterde werking na een factory reset en een robuustere captive portal.
  • 🛡️ Veel intern onderhoud
    Minder NVS-gebruik, minder verborgen ESPHome-entiteiten, ESPHome 2026.8.2 en een groot deel van de regelsoftware is intern gemoderniseerd en beter testbaar gemaakt.
⚠️ Voor OTB-gebruikers
De OpenTherm-ketelaansturing via OTB is uitgebreid getest en zal naar verwachting betrouwbaar werken. Controleer na de update wel even of je ketel correct start én stopt en meld eventuele problemen of onverwacht gedrag.
🔗 Release
OpenQuatt v0.49.0 – release notes en download

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:49
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:05:

OpenQuatt v0.49.0

Er staat weer een nieuwe stable release klaar. v0.49.0 is een wat grotere update, met zowel nieuwe functies als behoorlijk wat werk onder de motorkap.
✨ Belangrijkste wijzigingen
  • 🌐 Eén Q-firmware voor WiFi en Ethernet
    Q Single en Duo hoeven niet langer apart als WiFi- of Ethernet-versie geïnstalleerd te worden. Automatisch schakelen en WiFi-fallback worden ondersteund.
  • 🔥 Betere regeling van de aanvullende warmtebron
    Aanwezigheid, hybride bijverwarming en volledige fallback kunnen nu afzonderlijk worden ingesteld.
  • ❄️ Nieuwe koude-opstartregeling
    Bij zeer koud cv-water kan de aanvullende warmtebron tijdelijk helpen om de installatie veilig op temperatuur te brengen.
  • Instelbare elektrische vermogenslimiet
    De maximale elektrische opname kan nu worden aangepast. De standaard blijft 16 A voor Duo V1.x en 20 A voor Duo V2.
  • 📈 Betere ondersteuning van verschillende ODU-versies
    De compressorregeling gebruikt nu het daadwerkelijke frequentiebereik van de aangesloten buitenunit. Nieuwere V2-modellen kunnen bovendien met meer regelstappen worden aangestuurd, waardoor de regeling nauwkeuriger over het beschikbare vermogen kan verdelen.
  • 🔥 OpenTherm verbeterd
    Robuustere ketelopstart, betere keteltest, betere afhandeling van trage ketels en minder onnodige timingwaarschuwingen.
  • 📊 Langere debughistorie
    De doorlopende debugopname is vergroot van ongeveer 3 uur en 45 minuten naar bijna 5 uur en blijft op de controller actief als je de webinterface sluit.
  • 🚀 Quick Start combineert configuratie en software-update
    Bij de Q-edition controleert Quick Start voortaan direct of de gekozen Single/Duo- en netwerkconfiguratie én de stabiele softwareversie kloppen. Alleen als dat nodig is wordt de juiste stable build geïnstalleerd; als alles al actueel is, wordt de OTA-update overgeslagen.
  • 🛠️ Installatie en webinterface verbeterd
    Onder andere betere ODU-detectie, duidelijkere netwerkstatus, verbeterde werking na een factory reset en een robuustere captive portal.
  • 🛡️ Veel intern onderhoud
    Minder NVS-gebruik, minder verborgen ESPHome-entiteiten, ESPHome 2026.8.2 en een groot deel van de regelsoftware is intern gemoderniseerd en beter testbaar gemaakt.
⚠️ Voor OTB-gebruikers
De OpenTherm-ketelaansturing via OTB is uitgebreid getest en zal naar verwachting betrouwbaar werken. Controleer na de update wel even of je ketel correct start én stopt en meld eventuele problemen of onverwacht gedrag.
🔗 Release
OpenQuatt v0.49.0 – release notes en download
Chapeau weer!!

Wat mij (nog) niet helemaal duidelijk is
Elektrische vermogenlimiet: is dit een andere / extra manier om hogere vermogens / compressor frequenties te beteugelen? Bijv. door op 8A te zetten? Schakelt ie compressor frequentie lager als die wordt overschreden?

Volledige fallback backup verwarmer: gaat deze modus er van uit dat er ook een externe pomp is? M'n doorstroomverwarmer mag best aan als de Quatt geen warmte levert, maar dan moet ie wel nog steeds pompen ;)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), 1x HW PIB

• jj85
  • Nu online
Toby-Wan schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:15:
[...]

Chapeau weer!!

Wat mij (nog) niet helemaal duidelijk is
Elektrische vermogenlimiet: is dit een andere / extra manier om hogere vermogens / compressor frequenties te beteugelen? Bijv. door op 8A te zetten? Schakelt ie compressor frequentie lager als die wordt overschreden?
Daar is ie niet voor gemaakt, maar het effect zal zijn dat hij idd wat 'gas' inhoudt als hij die 8A aantikt.
De V1.x duo zit standaard achter een 16A zekering.
Dit is door Quatt softwarmatig in de CiC beperkt, dus de 2 ODU's kunnen samen nooit meer dan 16A trekken (zonder beperking zou de duo 2x10=20A kunnen trekken). Met deze instelling zou je dit wat op kunnen rekken, bijv als je hem op 20A zou afzekeren.

Maar omgekeerd werd ook, je kan het toelaatbare max vermogen wat omlaag trekken.
Volledige fallback backup verwarmer: gaat deze modus er van uit dat er ook een externe pomp is? M'n doorstroomverwarmer mag best aan als de Quatt geen warmte levert, maar dan moet ie wel nog steeds pompen ;)
OpenQuatt zal ten alle tijde de waterpomp(en) in de ODU blijven aansturen.

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:32:
[...]

Daar is ie niet voor gemaakt, maar het effect zal zijn dat hij idd wat 'gas' inhoudt als hij die 8A aantikt.
Dit is door Quatt softwarmatig in de CiC beperkt, dus de 2 ODU's kunnen samen nooit meer dan 16A trekken (zonder beperking zou de duo 2x10=20A kunnen trekken). Met deze instelling zou je dit wat op kunnen rekken, bijv als je hem op 20A zou afzekeren.

Maar omgekeerd werd ook, je kan het toelaatbare max vermogen wat omlaag trekken.

[...]

OpenQuatt zal ten alle tijde de waterpomp(en) in de ODU blijven aansturen.
Ik zou OpenQuatt gebruiken om zonne-energie overschot in de ODU te stoppen. Als ik bereken hoeveel Ampere dat is, gaan de ODU's dan dat ook verbruiken (onafhankelijk van enige thermostaat instelling).

• jj85
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:44:
[...]

Ik zou OpenQuatt gebruiken om zonne-energie overschot in de ODU te stoppen. Als ik bereken hoeveel Ampere dat is, gaan de ODU's dan dat ook verbruiken (onafhankelijk van enige thermostaat instelling).
Ik denk dat ik je vraag niet begrijp ;)
Bedoel je dat je de ODU gewoon de opdracht wil geven; verstook nu 6A?

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:47:
[...]

Ik denk dat ik je vraag niet begrijp ;)
Bedoel je dat je de ODU gewoon de opdracht wil geven; verstook nu 6A?
Ja

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 21:09

JWT

Leuk als het al 32oC is in je woonkamer ;)

• jj85
  • Nu online
Nee
spoiler:
sorry, die optie zit er niet in

• Ferdinand Oeinck
Ik zou graag alle overschot aan zonne-energie overdag als warmte in mijn huis willen stoppen. Temperatuur maakt me niet zoveel uit. Als het 25 graden is of meer is prima. Als de zon onder is, zet ik dan de warmtepomp uit.

• onlinaius
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:56:
Ik zou graag alle overschot aan zonne-energie overdag als warmte in mijn huis willen stoppen. Temperatuur maakt me niet zoveel uit. Als het 25 graden is of meer is prima. Als de zon onder is, zet ik dan de warmtepomp uit.
Maar daar zijn natuurlijk zat andere opties voor. Ik heb het afgelopen stookseizoen al gedaan met 'gewone' Quatt, door met de thermostaat en de soundslider te spelen via Home Assistant.

Met OpenQuatt krijg je hier nog meer opties voor: thermostaat omhoog, en je kunt met de maximale compressorfrequentie bepalen hoeveel de warmtepomp mag verbruiken. Uiteraard wel de CV aansturing dan uitzetten, om te voorkomen dat je gas gaat verstoken.

• JWT

JWT

Dat kan je met home assistant oid wel regelen. Lijkt me buiten een reguliere controle van de quatts vallen

• Ferdinand Oeinck
Die regeling heb ik nu ook zelf lopen, maar dan via het aansturen van de T6 naar steeds hogere setpoints als het vorige setpoint op een halve graad na gehaald is. Zodra het overschot 's middags verdwijnt gaat het setpoint naar 19 graden. Daar haal ik dan vaak de volgende ochtend mee.
Maar het aansturen van de T6 is nogal omdslachtig. Handiger en directer zou sturen van de Quatts op Amperes (vermogen) zijn.

• jj85
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:01:
Die regeling heb ik nu ook zelf lopen, maar dan via het aansturen van de T6 naar steeds hogere setpoints als het vorige setpoint op een halve graad na gehaald is. Zodra het overschot 's middags verdwijnt gaat het setpoint naar 19 graden. Daar haal ik dan vaak de volgende ochtend mee.
Maar het aansturen van de T6 is nogal omdslachtig. Handiger en directer zou sturen van de Quatts op Amperes (vermogen) zijn.
Geen idee of hier vraag voor is bij andere gebruikers. Maar ik zou zeggen; werk eens een volledig plan uit hoe deze regeling zou moeten gaan werken, welke boundary condities nodig zijn etc etc... Want ik denk dat er stiekem nog wel wat bij komt kijken om zoiets eningszins user-friendly in te bouwen.

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:05:
[...]

Geen idee of hier vraag voor is bij andere gebruikers. Maar ik zou zeggen; werk eens een volledig plan uit hoe deze regeling zou moeten gaan werken, welke boundary condities nodig zijn etc etc... Want ik denk dat er stiekem nog wel wat bij komt kijken om zoiets eningszins user-friendly in te bouwen.
Maar nu worden toch ook via de compressor levels de frequenties bepaald? En daarmee de Amperes. Terugrekenen van Amperes naar compressor levels zou ik ook gewoon zelf kunnen doen. Maar misschien weet OpenQuatt eerder welke Amperage bij welke frequentie hoort?

• jj85
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:10:
[...]

Maar misschien weet OpenQuatt eerder welke Amperage bij welke frequentie hoort?
Zeker, dat is een functie van buitentemp, watertemp en comp. freq. Daar rolt dan een warmtevermogen en elektrisch vermogen uit.

Maar OQ heeft geen optie om handmatig de ODU aan te sturen (allen kortstondig binnen het service-menu)

• JWT

JWT

Weet ook nog wel een verzoekje 😂. Deur open detectie. Vriendin wil in de winter de schuifpui nog wel eens helemaal open knallen 'om te luchten' waarna de quatts en de cv vol aan gaan in een wanhopige poging het huis op temperatuur te houden met 1 ltv radiator..

Oplossing nu is dat home assistant de t6 tegelijk probeert mee omlaag te krijgen. En dan bij temperatuur stijgen verwachten dat hij weer dicht is.

• jj85
  • Nu online
JWT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:14:
Weet ook nog wel een verzoekje 😂. Deur open detectie. Vriendin wil in de winter de schuifpui nog wel eens helemaal open knallen 'om te luchten' waarna de quatts en de cv vol aan gaan in een wanhopige poging het huis op temperatuur te houden met 1 ltv radiator..

Oplossing nu is dat home assistant de t6 tegelijk probeert mee omlaag te krijgen. En dan bij temperatuur stijgen verwachten dat hij weer dicht is.
haha, ja komt me ergens wel bekend voor :+

Ik zou dit kopen en er een accoustisch alarm aan koppelen
https://www.ikea.com/nl/n...aamsensor-smart-00603864/

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:13:
[...]

Zeker, dat is een functie van buitentemp, watertemp en comp. freq. Daar rolt dan een warmtevermogen en elektrisch vermogen uit.

Maar OQ heeft geen optie om handmatig de ODU aan te sturen (allen kortstondig binnen het service-menu)
Maare, OQ stuurt toch permanent de ODU's aan door het compressor level in te stellen?

• jj85
  • Nu online
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:19:
[...]

Maare, OQ stuurt toch permanent de ODU's aan door het compressor level in te stellen?
Klopt, volledig automatisch. Dus als gebruiker kun je niet zeggen: nu wil ik level 3.

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 03-09-2026 21:20 ]

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:20:
[...]

Klopt, volledig automatisch. Dus als gebruiker kun je niet zeggen: nu wil ik level 3.
Maar is er een API waarmee ik dat zelf kan opgeven?

Ok, misschien het overwegen waard om dat wel instelbaar te maken via een API?

[ Voor 15% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 03-09-2026 21:25 ]

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:35
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:32:
[...]

[...]
Als ik het goed begrijp kan een V1.5 duo dus nog iets harder dan fabrieks af? Gaat een V1.5 duo op 20A dan met twee units naar 90hz (kan mij vaag herinneren dat hij dat op de CiC nooit deed) of kan je dan level 10 nog iets hoger dan 90hz zetten (als dit uberhaupt kan net als de v2)?

Of begrijp ik het helemaal verkeerd, want bij mij accepteert hij geen grotere waarde dan 16A en aan de code te zien is dat bewust.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
onlinaius schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:46:
[...]
Ik moet me misschien eens verdiepen in hoe Mitsubishi Heavy berekend wanneer er een defrost nodig is, dat geeft mogelijk ook wat inspiratie voor Quatt).
[...]
Heb ik in het OpenAmber topic al eens genoemd (ik heb meerdere MHI's hangen), staat gewoon beschreven in de service manual namelijk: ThinkPad in "OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware"
Zie dat ik destijds ook al een duimpje van @jj85 had gekregen :)

• Toby-Wan
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:23:
[...]

Eigen fork maken wellicht?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY) & OpenQuatt, SWW: E-boiler 250L & PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp (SE3000H/IQ8/APsystems), 1x HW PIB

• Ferdinand Oeinck
Een fork zou kunnen.

Dit onderwerp is overigens al in april dit jaar besproken:
Ferdinand Oeinck in "Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica"
jj85 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:06:
Dan zie ik momenteel het volgende voor me:
Custom strategie
- werkmodus: uit/heating/cooling
- sturen op: Powerinput, watertemperatuur, direct comp level of vertaling naar 0 tot 100% gaspedaal

Beide items via koppeling middels HA entiteit

• jj85
  • Nu online
RickvdT schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:27:
[...]

Als ik het goed begrijp kan een V1.5 duo dus nog iets harder dan fabrieks af? Gaat een V1.5 duo op 20A dan met twee units naar 90hz (kan mij vaag herinneren dat hij dat op de CiC nooit deed) of kan je dan level 10 nog iets hoger dan 90hz zetten (als dit uberhaupt kan net als de v2)?
Yep, 2 ODU's op 90Hz laat de CiC niet toe ivm te hoog vermogen.
Dus met een hoger max vermogen zul je er nog wat meer uit kunnen persen
Of begrijp ik het helemaal verkeerd, want bij mij accepteert hij geen grotere waarde dan 16A en aan de code te zien is dat bewust.
Je hebt gelijk, bugje.. hij gaat nu niet verder dan de 16A (of 20A voor v2).
Wordt aan gewerkt
W.I.P.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAk8Qk85W2wfaMEZD3-VM1Ig7ds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9apJV8QbWjUquIB6IY22nbMK.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
ThinkPad schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:49:
[...]

Heb ik in het OpenAmber topic al eens genoemd (ik heb meerdere MHI's hangen), staat gewoon beschreven in de service manual namelijk: ThinkPad in "OpenAmber: Itho Daalderop Amber warmtepomp firmware"
Zie dat ik destijds ook al een duimpje van @jj85 had gekregen :)
Tof! Ik moet zeggen dat die regeling in de praktijk heel anders lijkt uit te pakken dan die van de Quatt. Bij de MHI is die defrost ook echt altijd nodig als deze wordt uitgevoerd. Dan zou het uiteraard nog kunnen zijn dat die defrost eigenlijk te laat is, dat is met een airco wat lastiger uitzoeken omdat zaken als COP en beschikbaar vermogen een stuk moeilijker te bepalen zijn.

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:35
jj85 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:37:
[...]

Yep, 2 ODU's op 90Hz laat de CiC niet toe ivm te hoog vermogen.
Dus met een hoger max vermogen zul je er nog wat meer uit kunnen persen

[...]

Je hebt gelijk, bugje.. hij gaat nu niet verder dan de 16A (of 20A voor v2).
Wordt aan gewerkt
W.I.P.
[Afbeelding]
Nice, mooie toevoeging! Het zal geen wereld van verschil maken maar alle beetjes helpen. :)

• jj85
  • Nu online
RickvdT schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:35:
[...]

Nice, mooie toevoeging! Het zal geen wereld van verschil maken maar alle beetjes helpen. :)
Voor nu wordt het zo
(max 20A voor een V1 duo en tot 26A voor een V2 duo setup)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCGoBXufYtR2rr-auGaCFmUWk48=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fyVCuX8K03fGRujwZbzwqh20.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtzbBa0jedUvyKrb7bHxTGgRX5Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/S63wNZHA2cx4OKKMTVqvOjz2.png?f=fotoalbum_tile

• TeslaNerd
Is het mogelijk de historie (eenmalig) uit de Quatt API op te halen naar OpenQuatt
om de Historische Resultaten aan te vullen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmlmgsGTRlaVbFVO_SO-YYBmo5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YJxnOvJnee3BnjJUD7mlir6t.png?f=fotoalbum_large

• onlinaius
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:05:
Is het mogelijk de historie (eenmalig) uit de Quatt API op te halen naar OpenQuatt
[Afbeelding]
En als dat moeilijk is (ik weet niet of die data via de API wordt verzonden), is het misschien makkelijker voor @jj85 om de optie te geven die data zelf in te voeren?

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:05:
~~~[Afbeelding]
Die functionaliteit is er al, kom er laten wel even op terug ;)

Zie https://github.com/OpenQu...insights-export/README.md

Historie import
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB1NxHw_f3z3aoQOoY6LHJhAfos=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f6gruW2Bzyy85kvLHEZQnTwH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door jj85 op 04-09-2026 14:20 ]

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:47
Random lurker hier: hoe vaak ik hier geen feature requests voorbij zie komen waarbij t antwoord steevast is “dat zit er al in.” Dikke hulde aan de ontwikkelaars. Pure Tweakers magie.

• jj85
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 14:19:
[...]

Die functionaliteit is er al, kom er laten wel even op terug ;)

Zie https://github.com/OpenQu...insights-export/README.md

Historie import
[Afbeelding]
@TeslaNerd Ik heb de beschrijving / instructie bijgewerkt.

Probeer het eens zou ik zeggen, het werkt dus op basis van de HA Quatt integratie van @Lasoul om de data uit de cloud te vissen.

Het pyscript maakt daar een json file van. Die json kun je dan in OQ importeren.

Heb het weken geleden gebouwd, hopelijk functioneert het nog naar behoren en is er na alle wijzjigingen afgelopen tijd geen regressie in geslopen :+

• zeekoe
  • Laatst online: 12:25
Ferdinand Oeinck schreef op donderdag 3 september 2026 @ 21:23:
[...]

Ik heb er even op zitten broeden. Volgens mij kun je dit nu al. Setpoint hoog (of handmatig met de thermostaat, of setpointbron veranderen - dat kan toch? Ik heb hem nu ff uit staan want doet voorlopig toch niks...) en dan max amperage bijregelen.

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• jj85
  • Nu online
zeekoe schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:01:
[...]

Ik heb er even op zitten broeden. Volgens mij kun je dit nu al. Setpoint hoog (of handmatig met de thermostaat, of setpointbron veranderen - dat kan toch? Ik heb hem nu ff uit staan want doet voorlopig toch niks...) en dan max amperage bijregelen.
mja, dat is ook niet optimaal natuurlijk.
@Ferdinand Oeinck Als je wat wil dan zou ik graag een enigszins concreet en uitgewerkt plan / voorstel zien, dus iets mee dan 2 zinnen ;) .
Want 's zomers als de zon flink schijnt wil je wellicht niet de Quatt op verwarmen hebben (kan ik me zo voorstellen). Dus de randvoorwaarden moeten ook helder zijn.
Dan wil ik daar best naar kijken of we er iets algemeens voor in OQ kunnen bouwen.

• Ferdinand Oeinck
jj85 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:11:
[...]

mja, dat is ook niet optimaal natuurlijk.
@Ferdinand Oeinck Als je wat wil dan zou ik graag een enigszins concreet en uitgewerkt plan / voorstel zien, dus iets mee dan 2 zinnen ;) .
Want 's zomers als de zon flink schijnt wil je wellicht niet de Quatt op verwarmen hebben (kan ik me zo voorstellen). Dus de randvoorwaarden moeten ook helder zijn.
Dan wil ik daar best naar kijken of we er iets algemeens voor in OQ kunnen bouwen.
Dat is duidelijk. De bedoeling is je woning als warmte batterij op te laden met zonne-energie overschot. Dus OpenQuatt in deze mode zetten via een api call.

Als de binnentemperatuur lager is dan een bepaalde waarde, zeg 25 graden en de buitentemperatuur onder de 18 graden. Beide waarden instelbaar. Dan zou OpenQuatt de opdracht kunnen krijgen elke paar minuten een 'surplus zonne-energie vermogen' op te vragen. Andere software, of een koppeling met de Homewizard P1 meter, zou die waarde dan kunnen leveren. Of als opvragen niet kan, kan andere software OpenQuatt om de paar minuten een update van beschikbaar vermogen aanleveren.
Op basis daarvan kan een compressor level gekozen worden die op of net onder dat surplus vermogen zit. Als de maximum kamertemperatuur bereikt is, of als het surplus vermogen naar 0 daalt (zonsondergang) gaat het compressor level naar 0, dus uit. De binnentemperatuur gaat dan langzaam dalen. Maar de volgende ochtend is er weer surplus zonne-energie en begint de cyclus opnieuw.
In een plaatje ziet dat er ongeveer zo uit als hieronder.
Witte en groene lijn bovenin zijn setpoint en kamertemperatuur (witte getallen op de y-as links)
Blauwe lijn is buitentemperatuur (zon schijnt op ODU's, vandaar daling om 15:30).
Blauwe staafjes is zonne-energie, groene staafjes is batterij output, citroengeel is Quatt input vermogen, oranje is ander verbruik, paars is batterij input, grijs terugelevering. (kW y-as rechts)
[tekst gaat verder onder plaatje]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFlV2fCDsXtNQjZ2PKQU8l0Tnxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cCnMTQ1j5iNexIKExMYyka9y.png?f=fotoalbum_large
https://solar.bigroses.net/4-6-2026
Je ziet dat tegen 18:00 uur mijn regeling doorschiet. Er komt energie uit mijn batterijen. Denk dat ik dan handmatig het setpoint verlaagd hebt. Maar het idee lijkt me duidelijk. Ik zou aan OpenQuatt het vermogen van de gele balkjes door willen geven zodat ik niet steeds de T6 met een 0,5 C moet verhogen om een warmtevraag te creëren.
Om OpenQuatt in deze mode te zetten zou een koppeling met een solar forecast handig zijn. Zodra die forecast substantieel zonne-energie opbrengst en overschot verwacht (instelbaar) zou OpenQuatt ook deze mode automatisch kunnen kiezen. Dus bij bewolkt weer een andere regeling kiest op basis van thermostaat of iets anders.

• Toby-Wan
Ferdinand Oeinck schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 20:46:
[...]

Dat is duidelijk. De bedoeling is je woning als warmte batterij op te laden met zonne-energie overschot. Dus OpenQuatt in deze mode zetten via een api call.

Als de binnentemperatuur lager is dan een bepaalde waarde, zeg 25 graden en de buitentemperatuur onder de 18 graden. Beide waarden instelbaar. Dan zou OpenQuatt de opdracht kunnen krijgen elke paar minuten een 'surplus zonne-energie vermogen' op te vragen. Andere software, of een koppeling met de Homewizard P1 meter, zou die waarde dan kunnen leveren. Of als opvragen niet kan, kan andere software OpenQuatt om de paar minuten een update van beschikbaar vermogen aanleveren.
Op basis daarvan kan een compressor level gekozen worden die op of net onder dat surplus vermogen zit. Als de maximum kamertemperatuur bereikt is, of als het surplus vermogen naar 0 daalt (zonsondergang) gaat het compressor level naar 0, dus uit. De binnentemperatuur gaat dan langzaam dalen. Maar de volgende ochtend is er weer surplus zonne-energie en begint de cyclus opnieuw.
In een plaatje ziet dat er ongeveer zo uit als hieronder.
Witte en groene lijn bovenin zijn setpoint en kamertemperatuur (witte getallen op de y-as links)
Blauwe lijn is buitentemperatuur (zon schijnt op ODU's, vandaar daling om 15:30).
Blauwe staafjes is zonne-energie, groene staafjes is batterij output, citroengeel is Quatt input vermogen, oranje is ander verbruik, paars is batterij input, grijs terugelevering. (kW y-as rechts)
[tekst gaat verder onder plaatje]
~[Afbeelding]
https://solar.bigroses.net/4-6-2026
Je ziet dat tegen 18:00 uur mijn regeling doorschiet. Er komt energie uit mijn batterijen. Denk dat ik dan handmatig het setpoint verlaagd hebt. Maar het idee lijkt me duidelijk. Ik zou aan OpenQuatt het vermogen van de gele balkjes door willen geven zodat ik niet steeds de T6 met een 0,5 C moet verhogen om een warmtevraag te creëren.
Om OpenQuatt in deze mode te zetten zou een koppeling met een solar forecast handig zijn. Zodra die forecast substantieel zonne-energie opbrengst en overschot verwacht (instelbaar) zou OpenQuatt ook deze mode automatisch kunnen kiezen. Dus bij bewolkt weer een andere regeling kiest op basis van thermostaat of iets anders.
In de trant van 'keep it simple' zou openquatt alleen op power input gestuurd hoeven worden.
P1 koppeling, solcast, andere uitzonderingen, automations en bijbehorende logica kan gewoon in HA blijven

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:26:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
    optionsmap:
    web_server:
Kleine teaser >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKfB_CxmOBsqrDhXRAfMjhHBd3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9RdHgRUCwOSpKHPGG5kDtlY0.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Nu online
Toby-Wan schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:05:
[...]

In de trant van 'keep it simple' zou openquatt alleen op power input gestuurd hoeven worden.
P1 koppeling, solcast, andere uitzonderingen, autonational en bijbehorende logica kan gewoon in HA blijven
Dat doet me direct denken aan de PR van @Appesteijn onlangs, een Externe Input op Heat Demand https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/pull/503

Zoiets kan natuurlijk ook wel op de PowerInput en dan alle verdere logica in HA, Homey, whatever etc

• Appesteijn
  • Niet online
Ja dat is vergelijkbaar met wat heb/aan het bouwen bent met mijn Stooklijn integratie. Op basis van het energetisch profiel van je huis en de weersvoorspelling (zonnesterkte) de aankomende 12 uur, wordt er gekeken of we verwarmen uit kunnen stellen of vervroegen.

• jj85
  • Nu online
Appesteijn schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:07:
Ja dat is vergelijkbaar met wat heb/aan het bouwen bent met mijn Stooklijn integratie. Op basis van het energetisch profiel van je huis en de weersvoorspelling (zonnesterkte) de aankomende 12 uur, wordt er gekeken of we verwarmen uit kunnen stellen of vervroegen.
@Ferdinand Oeinck misschien sluit dit ook al goed aan bij jouw ideeen?

• jj85
  • Nu online
@TeslaNerd @onlinaius
zijn jullie bereidwillig dit eens wat te testen?
https://github.com/OpenQuatt/OpenQuatt/pull/625
Open de OpenQuatt-webapp → klik op Versie → Geavanceerd → Testfirmware.
Vul 625 in, vink de bevestiging aan en klik PR-firmware installeren. De juiste hardwarevariant wordt automatisch gekozen. Laat de pagina open tot de herstart klaar is.

• TeslaNerd
Ik heb PR625 geinstalleerd en kan dan de bodemplaatverwarming via EEPROM anders instellen voor mijn Quatt V1. Met de huidige buitentemperaturen lukt het niet een defrost te activeren maar ik kon wel de grenstemperaturen aanpassen zodat de bodemplaatverwarming ook met de huidige temperaturen aan ging met de door mij ingestelde grenstemperaturen van 24 en 27 graden. Over een paar maanden het vervolg ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bom4UZNuajRywNW3xt4VEcvj6CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OgophU8vLdjxZQo4Yms3rTgX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQwAR5iTtUpOcIgr0kRiiklV06I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHCgraH8ZBkOR9EKCdhYZndR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZpervGuOKfNcNmIcbyvYunyLozc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JJczDXb29kbOLqyunqAMp47Q.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door TeslaNerd op 05-09-2026 00:20 ]

• jj85
  • Nu online
TeslaNerd schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 00:15:
[...]

Ik heb PR625 geinstalleerd en kan dan de bodemplaatverwarming via EEPROM anders instellen voor mijn Quatt V1. Met de huidige buitentemperaturen lukt het niet een defrost te activeren maar ik kon wel de grenstemperaturen aanpassen zodat de bodemplaatverwarming ook met de huidige temperaturen aan ging met de door mij ingestelde grenstemperaturen van 24 en 27 graden. Over een paar maanden het vervolg ...
~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Looking good, thanks, schrijft hij het ook weer terug na een ODU powercycle?

Denk dat we deze trouwens ook prima kunnen wijzigen bij draaiende compressor, dus misschien haal ik de standby voorwaarde nog wel weg

• onlinaius
Geinstalleerd. Ik moet nu echter eerst het dak op, want mijn provisorische (raar genoeg niet werkende) Zigbee schakelaar hangt er nog aan. Daarna kan ik proberen of de BPV schakelt zodra de schakeltemperatuur heel hoog wordt gezet (gaat dus waarschijnlijk goed als ik hetzelfde resultaat heb als TeslaNerd).

• TeslaNerd
onlinaius schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:19:
[...]

Geinstalleerd. Ik moet nu echter eerst het dak op, want mijn provisorische (raar genoeg niet werkende) Zigbee schakelaar hangt er nog aan. Daarna kan ik proberen of de BPV schakelt zodra de schakeltemperatuur heel hoog wordt gezet (gaat dus waarschijnlijk goed als ik hetzelfde resultaat heb als TeslaNerd).
In mijn HA grafiek zie ik wel een power dipje van ca 150Watt enkele minuten nadat de BPV aan gaat terwijl de BPV-sensor Hot blijft. Zie jij dat ook?

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 05-09-2026 11:11 ]

• TeslaNerd
jj85 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:41:
[...]

Looking good, thanks, schrijft hij het ook weer terug na een ODU powercycle?

Denk dat we deze trouwens ook prima kunnen wijzigen bij draaiende compressor, dus misschien haal ik de standby voorwaarde nog wel weg
Ja, ik denk ook dat die standby voorwaarde wel weg kan

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste