OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:53
Gezocht: iemand die de OpenQuatt Home Assistant-dashboards verder wil ontwikkelen
Voor OpenQuatt zoek ik iemand die het leuk vindt om zich bezig te houden met de Home Assistant-dashboards.

Mijn eigen focus ligt tegenwoordig vooral op de OpenQuatt web-app en de firmware. Daardoor krijgen de HA-dashboards eigenlijk te weinig aandacht, terwijl daar volgens mij juist nog veel moois van te maken is.

Ik zoek daarom vooral iemand die enthousiast wordt van zaken als:
  • een logische en overzichtelijke indeling van de dashboards;
  • verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid;
  • mooie en nuttige grafieken en visualisaties maken;
  • informatie zo presenteren dat je in één oogopslag ziet wat de Quatt doet;
  • bedenken welke informatie prominent in beeld moet en wat juist meer naar de achtergrond kan;
  • de dashboards qua uitstraling en functionaliteit verder professionaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan mooie grafieken voor vermogen, temperaturen, compressorfrequentie en energiegebruik, maar ook aan een goede opbouw van het hoofdscherm en detailpagina's.

Het gaat dus niet zozeer om iemand die alleen af en toe een entitynaam aanpast als er iets verandert. Ik zou het juist leuk vinden als iemand eigen ideeën over dashboardontwerp en visualisatie meebrengt en dit onderdeel van OpenQuatt een beetje naar zich toe wil trekken.

Je hoeft daarvoor absoluut geen ESPHome/C++-ontwikkelaar te zijn. Ervaring met Home Assistant-dashboards, kaarten, grafieken en eventueel YAML/GitHub is veel relevanter.

Wellicht zijjn er ook verschillende varianten mogelijk. De mogelijkheden zijn eindeloos O+

https://github.com/OpenQuatt/home-assistant-openquatt

Vind je het leuk om mooie Home Assistant-dashboards te bouwen en lijkt het je wat om hieraan mee te werken? Laat het vooral weten.

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:25
jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:46:
Gezocht: iemand die de OpenQuatt Home Assistant-dashboards verder wil ontwikkelen
Voor OpenQuatt zoek ik iemand die het leuk vindt om zich bezig te houden met de Home Assistant-dashboards.

Mijn eigen focus ligt tegenwoordig vooral op de OpenQuatt web-app en de firmware. Daardoor krijgen de HA-dashboards eigenlijk te weinig aandacht, terwijl daar volgens mij juist nog veel moois van te maken is.

Ik zoek daarom vooral iemand die enthousiast wordt van zaken als:
  • een logische en overzichtelijke indeling van de dashboards;
  • verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid;
  • mooie en nuttige grafieken en visualisaties maken;
  • informatie zo presenteren dat je in één oogopslag ziet wat de Quatt doet;
  • bedenken welke informatie prominent in beeld moet en wat juist meer naar de achtergrond kan;
  • de dashboards qua uitstraling en functionaliteit verder professionaliseren.
Denk bijvoorbeeld aan mooie grafieken voor vermogen, temperaturen, compressorfrequentie en energiegebruik, maar ook aan een goede opbouw van het hoofdscherm en detailpagina's.

Het gaat dus niet zozeer om iemand die alleen af en toe een entitynaam aanpast als er iets verandert. Ik zou het juist leuk vinden als iemand eigen ideeën over dashboardontwerp en visualisatie meebrengt en dit onderdeel van OpenQuatt een beetje naar zich toe wil trekken.

Je hoeft daarvoor absoluut geen ESPHome/C++-ontwikkelaar te zijn. Ervaring met Home Assistant-dashboards, kaarten, grafieken en eventueel YAML/GitHub is veel relevanter.

Wellicht zijjn er ook verschillende varianten mogelijk. De mogelijkheden zijn eindeloos O+

https://github.com/OpenQuatt/home-assistant-openquatt

Vind je het leuk om mooie Home Assistant-dashboards te bouwen en lijkt het je wat om hieraan mee te werken? Laat het vooral weten.
Hoeveel betaal je per uur? ;)

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Hahaha, speciaal voor jou die MQTT ingebouwd (met paar grijze haren als gevolg) :henk

Maar zonder gekheid; ben blijf dat we op deze manier wat meer routes krijgen!!! O+
En daar ben ik je nog steeds dankbaar voor!

Al was toen mijn voorkeur ook al via Homey 😉

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
joosie schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

En daar ben ik je nog steeds dankbaar voor!

Al was toen mijn voorkeur ook al via Homey 😉
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en of je nog feedback hebt. Houd er rekening mee dat je alsnog MQTT kan gebruiken/instellen als eventuele fallback.

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-08 16:53

TWN

Heeft iemand een Quatt V1 flowmeter in de aanbieding? Of weet waar ik deze kan bestellen?

Of is het met OpenQuatt ook mogelijk om een andere flowmeter aan te sluiten?

• jj85
TWN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:00:
Heeft iemand een Quatt V1 flowmeter in de aanbieding? Of weet waar ik deze kan bestellen?

Of is het met OpenQuatt ook mogelijk om een andere flowmeter aan te sluiten?
Je hebt een Quatt v1 gekocht zonder flowmeter?

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-08 16:53

TWN

jj85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:45:
[...]

Je hebt een Quatt v1 gekocht zonder flowmeter?
Nou nog niet, ik ga vanavond kijken. Maar als deze er niet bij zit, wil ik wellicht nog wat over de prijs onderhandelen, hiervoor wil ik weten wat een flowmeter ongeveer kost. :)

• jj85
TWN schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:27:
[...]

Nou nog niet, ik ga vanavond kijken. Maar als deze er niet bij zit, wil ik wellicht nog wat over de prijs onderhandelen, hiervoor wil ik weten wat een flowmeter ongeveer kost. :)
Denk dat je hem enkel via Quatt kunt krijgen eigenlijk...

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-08 16:48
De leverancier van deze flowmeters is een zwitsers bedrijf, Huba Control.
Ze gebruiken een Type 210 maar een type 236 moet net zo bruikbaar zijn.
Daarvan is een datasheet beschikbaar online.

In mijn Quatt V1.5 zit een 210.99066 welke een speciale versie lijkt te zijn.

stuur een mail naar info.ch@hubacontrol.com

Prijs online lijkt orde grote €100 te zijn

[ Voor 45% gewijzigd door m10tech op 21-08-2026 16:36 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• jj85
m10tech schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:32:
De leverancier van deze flowmeters is een zwitsers bedrijf, Huba Control.
Ze gebruiken een Type 210 maar een type 236 moet net zo bruikbaar zijn.
Daarvan is een datasheet beschikbaar online.

In mijn Quatt V1.5 zit een 210.99066 welke een speciale versie lijkt te zijn.

stuur een mail naar info.ch@hubacontrol.com

Prijs online lijkt orde grote €100 te zijn
Het gaat hier toch om een versie bij de CV-ketel?
Dit type dus
Eskimootje in "OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen"

Die 210 in jouw buitenunit heeft een andere wijze van 'communicatie'
De 236 werkt met pulsjes/freq. De 210 in de ODU (als ik mij niet vergis) met een voltage?

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 21-08 16:48
OK, het gaat ook om dat het werkt met de OpenQuatt hardware.
Dus dat moet ook matchen. En misschien is de prijs toch meer richting €200. Ik had een ander merk gevonden van rond de €100.

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:56
Ik kijk af en toe ook even bij het moeder/zuster-project van OpenQuatt, bij OpenAmber en zie daar nu een post staan van @Jordi_ waarin hij beschrijft dat in Amber Analytics de waarden van de verschillende ODU's kunnen worden uitgelezen om de actuele waarden van de ODU Firmware parameters met elkaar te kunnen vergelijken:

https://openamber.nl/eeprom-analysis

[ Voor 9% gewijzigd door TeslaNerd op 21-08-2026 18:26 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:25
Zoals gezegt hierboven, de 210 versie is een restricted deel geleverd door Huba control voor Amitime/ Quatt. Ik heb contact gehad met Huba en werd gelijk doorgestuurd naar de OEM . Amitime heb ik ook contact mee gehad waarna ik de volgende dag een telefoontje kreeg van Quatt dat ik een flowsensor zocht en ze mij daarmee konden helpen 😊

De 236 sensor welke in de leiding zit van de CV is een vrij verkrijgbare sensor en kan je opvragen via ask for quote bij Huba control. Of je belt even met Quatt wat de sensor moet kosten.

Zie hier de v1.5 met de ingebouwde flowmeter en de voltage uit waardes die de fijne default waarde tussen massa en sensor uit van 547l/h geeft als er geen flow is…

@Quatt Support @BobVI kunnen jullie dit oppakken met jullie partner/supplier ? Op de foto hieronder zie je een nieuwe flowsensor welke ik van jullie had gekregen en deze geeft na montage zonder gevuld te zijn 0l/h en bij water vullen en ontluchten gaat hij naar 547l/h default. Zie hieronder de voltages gemeten vanuit de sensor. 12v + naar sensor out is 11,10V en tussen 12V - en send out 0,88V bij een gevuld systeem. Als hij leeg is, dan is dit 12V en 0V. De sensor meet inderdaad een fantoom flow waarde. Hp2 staat overigens netjes op 0l/h. Ook zien wij dit probleem bij meerdere gebruikers nadat men de OpenQuatt controller aansluit dat 1 van de flowsensoren 547 l/h aangeeft. Sensoren meten verders goed als er flow is, maar het hoort natuurlijk niet zo op deze manier.

Mijn probleem is ontstaan nadat de originele flowsensor in HP1 is vervangen wegens maximaal 600l/h en grillige waarde aangaf. De sensor is toen vervangen door jullie monteurs waarna ik ineens default 547l/h zag staan wat voorheen niet aanwezig was. Daarna heb ik nogmaals een nieuwe sensor ontvangen welke ik zelf mocht monteren en deze geeft hetzelfde resultaat. Sensor heb ik volgens de handleiding van Huba control gemonteerd. Mechanisch spanningsvrij opgehangen en wartel op de juiste aanhaalmoment vastgezet en als extra check nieuwe sensor kabel vrij gehangen om te zien of er interferentie (EMC) was met de omliggende kabels . Mogelijk zit er iets in de nieuwe batch sensoren wat dit veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/js2HU8cKc88LGAYOae729u-G1Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwsIs7K6A7qzEwh1J1InuQBR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qQqqprkflK3fnNzOmirFXOkxtk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nhew1YHYQZb2FMc41uKJuO6J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0cJhHyKzu2Sm85znUsZYKkHSMbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LcS4DCWt9SS95Yy1Mm8v0nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byIxVPr2ZlDJOcPe0xK3MqDm9Zw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TTNpRCrIPQ4NrE2fYY33zIc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door sdh1981 op 22-08-2026 13:23 ]

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt FE DIY , 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Cannonballl schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en of je nog feedback hebt. Houd er rekening mee dat je alsnog MQTT kan gebruiken/instellen als eventuele fallback.
Het ziet er echt top uit, en het werkt ook voor mij! Nog wel een paar zaken die ik mis:
  • Ik verstuur nu onderstaande vanaf Homey via MQTT, graag wil ik dit ook via de app kunnen doen.
    • Buitentemperatuur
    • Kamertemperatuur
    • Setpoint
    • Warmtetoestemming (koelen zit er al wel in)
  • Koeltoestemming gaat iets in de weergave op het dashboard niet goed, maar dat lijkt aan OpenQuatt te liggen, ligt al bij @jj85
  • Zit "zet hulprelais" er 2x in? of is de ene R1 en de andere R2?
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMmZrGVyMQ7Fek6027JnhSz72xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r3w809KJDJzn51YCogqbviLK.png?f=fotoalbum_large
  • Nice to have: Zou mooi zijn als ik onderstaande flow kan vervangen door wat waarden in het OpenQuatt apparaat, iets wat je bij de installatie kan opgeven bijvoorbeeld, of in de eigenschappen van het apparaat instelt:
    Bij welke dagelijkse Max buitentemp de OpenQuatt moet gaan koelen
    Bij welke dagelijkse Min buitentemp hij moet gaan verwarmen
    Van hoe laat tot hoe laat wil je dagelijks koelen als bovenstaande waardes gehaald worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CQmV57L7qfJifOOU3uAIaXnzkNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wJXn9XGJ6cbHkYETG5rL8RFy.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste