OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:15
Nice! Kan ik de Shelly ook weer retourneren >:)

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Het is echt geweldig wat OQ allemaal kan en hoeveel werk er in zit van de Tweakers. Complimenten.

Vanwege het verliezen van de garantie en volledige Quatt Care doe ik helaas niet mee met deze ontwikkelingen. Maar wat zou het geweldig zijn als ik, mijn eventuele zonnepanelen overschot in de winter "slim" in mijn huis zou kunnen krijgen. Bepaalde vertrekken met Tado kan definiëren als "schil" of "warm+" en OQ dan dat laten aansturen dat daar het overschot naar toe gaat. (Ik zit niet te wachten op een woonkamer met 25+ graden ;) en heb een atypisch huis). Zodra mijn Quatt Care is afgelopen of Quatt failliet is ga ik meteen een OQ module bestellen. _/-\o_
Ga zo door!

Hier tekenen aub ......

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:18

paQ

zoals het heurt :)
Tijdens defrost aan en verder uit. Koud buiten is koud buiten. Daar hoeft geen bodemplaatverwarming voor aan te staan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik probeer nu te voorspellen hoeveel 'warmte' er nog in het huis zit, om te kijken of we hiermee nog slimmer kunnen verwarmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzd_iZVWu7CuXYzIBZbg5b_JhmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ECrP4HfjcTdg98uDWeUbzMeA.png?f=fotoalbum_large

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Ondertussen probeer ik ook OQ zelf wat slimmer te maken. Huidige ideetje voor een PowerHouse Autotune
  • Startpunt: OpenQuatt begint met de huidige Power House/stooklijnpunten, bijvoorbeeld de waarden die je uit de Quatt-configuratie hebt overgenomen.
  • Tijdens normaal verwarmen slaat OQ per bruikbare periode op: buitentemperatuur, kamertemperatuur en gemiddeld werkelijk geleverd warmtevermogen.
  • Voorbeeld: bij 10 °C buiten blijkt het huis gemiddeld 1,5 kW nodig te hebben, bij 5 °C 2,5 kW en bij 0 °C 3,5 kW.
  • Uit meerdere van zulke meetpunten berekent OQ de best passende vermogenslijn voor jouw woning: hoeveel extra warmte is nodig per graad dat het buiten kouder wordt?
  • Perioden met bijvoorbeeld defrost, ketelbijstook, storingen of een grote opwarmactie worden niet gebruikt, omdat die geen goed beeld geven van het normale warmteverlies van het huis.
  • OQ vergelijkt de geleerde lijn met de huidige instellingen. Wijkt die duidelijk af en is er genoeg betrouwbare data, dan verschijnt eerst een concreet nieuw voorstel.
  • Bijvoorbeeld: de huidige lijn vraagt bij 0 °C 4,2 kW, maar uit de metingen blijkt dat ongeveer 3,6 kW voldoende is. OQ stelt dan een iets lagere lijn voor.
  • In een latere automatische modus kan OQ zulke wijzigingen in kleine stappen zelf toepassen en daarna blijven controleren of de kamertemperatuur netjes op peil blijft.
  • Blijkt een wijziging slechter te werken, dan kan OQ terug naar de laatst goed werkende lijn.
  • Uiteindelijk kan hier Adaptive Power House bovenop komen: de geleerde basislijn blijft staan, maar OQ kan tijdelijk wat extra of minder vermogen vragen als de woning op dat moment afwijkt van het normale patroon.
Kort gezegd: OpenQuatt begint met de bestaande instellingen, meet wat het huis in de praktijk echt nodig heeft en schuift de vermogenslijn daarna stap voor stap richting de werkelijkheid.

Suggesties hierop zijn van harte welkom!

• Appesteijn
  • Niet online
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:35:
Ondertussen probeer ik ook OQ zelf wat slimmer te maken. Huidige ideetje voor een PowerHouse Autotune
  • Startpunt: OpenQuatt begint met de huidige Power House/stooklijnpunten, bijvoorbeeld de waarden die je uit de Quatt-configuratie hebt overgenomen.
  • Tijdens normaal verwarmen slaat OQ per bruikbare periode op: buitentemperatuur, kamertemperatuur en gemiddeld werkelijk geleverd warmtevermogen.
  • Voorbeeld: bij 10 °C buiten blijkt het huis gemiddeld 1,5 kW nodig te hebben, bij 5 °C 2,5 kW en bij 0 °C 3,5 kW.
  • Uit meerdere van zulke meetpunten berekent OQ de best passende vermogenslijn voor jouw woning: hoeveel extra warmte is nodig per graad dat het buiten kouder wordt?
  • Perioden met bijvoorbeeld defrost, ketelbijstook, storingen of een grote opwarmactie worden niet gebruikt, omdat die geen goed beeld geven van het normale warmteverlies van het huis.
  • OQ vergelijkt de geleerde lijn met de huidige instellingen. Wijkt die duidelijk af en is er genoeg betrouwbare data, dan verschijnt eerst een concreet nieuw voorstel.
  • Bijvoorbeeld: de huidige lijn vraagt bij 0 °C 4,2 kW, maar uit de metingen blijkt dat ongeveer 3,6 kW voldoende is. OQ stelt dan een iets lagere lijn voor.
  • In een latere automatische modus kan OQ zulke wijzigingen in kleine stappen zelf toepassen en daarna blijven controleren of de kamertemperatuur netjes op peil blijft.
  • Blijkt een wijziging slechter te werken, dan kan OQ terug naar de laatst goed werkende lijn.
  • Uiteindelijk kan hier Adaptive Power House bovenop komen: de geleerde basislijn blijft staan, maar OQ kan tijdelijk wat extra of minder vermogen vragen als de woning op dat moment afwijkt van het normale patroon.
Kort gezegd: OpenQuatt begint met de bestaande instellingen, meet wat het huis in de praktijk echt nodig heeft en schuift de vermogenslijn daarna stap voor stap richting de werkelijkheid.

Is het niet mogelijk om het MPC model plus de data op de OpenQuatt te draaien?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:15
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:35:

Heeft Quatt je al een baan aangeboden?
Dit klinkt verdacht veel op de “AI” die de er al 3 jaar hoort te zijn.. 8)7

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L & modulerende PV sturing, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wij waren bezig met een nieuwbouwhuis, maar dat project hebben we een streep door gezet. Daarom maar weer even nadenken over de volgende stappen thuis… :)

Ik heb gisteren de “HCQ” binnen gekregen. Niet dat ik ontevreden ben over Quatt zelf. Maar het is een te mooi project om links te laten liggen 8) Binnenkort eens installeren. Kudos voor het werk!

Zelf heb ik afgelopen voorjaar door middel van aanpassingen aan de thermostaat (in stappen van 0.2 omhoog met een maximum) gepoogd om meer PV-opwek te bufferen als warmte in huis. Dat slaagde best goed.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• jj85
Appesteijn schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:50:
[...]

Is het niet mogelijk om het MPC model plus de data op de OpenQuatt te draaien?
Weet ik niet, ik ken dat model niet zo goed. Dus ik hou me aanbevolen voor tips en tricks :)

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Het testen is helaas nog niet helemaal gelukt. Ik heb het gisteren geprobeerd, en toen ging de Quatt even aan, maar het wattage (tijdelijk slimme stekker aangesloten) van 270 watt suggereert dat de BPV niet aan stond. Ik schat de kans echter groter dat dat aan mij ligt (iets verkeerd aangesloten, of per ongeluk misschien zelfs de BPV gesloopt), dan aan OpenQuatt.
Helaas moest ik gisteren vrij vroeg weg, en kon ik dus niet echt doortesten.

Nu heb ik de Quatt weer aangezet, maar ik krijg de pomp niet lekker actief (mogelijk omdat ik iets in OpenQuatt nog niet begrijp, of een interactie met de (te) hoge buitentemperatuur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4a0vwv3FCQdVz-p2RHD9KgLTS10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9hXhE8834xxLCQzbqd6C8xW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AtRRzRttjJ6djlzPxJ6J_mV5-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SK1B91bb6hGXpftLNcAfEHMa.png?f=fotoalbum_large
Zie jij hier iets raars in? Slimme stekker geeft ongeveer hetzelfde aan (rond de 44 watt) dus het het lijkt me dat inderdaad alleen de pomp actief is.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 06-09-2026 10:14 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:13:
[...]

Het testen is helaas nog niet helemaal gelukt. Ik heb het gisteren geprobeerd, en toen ging de Quatt even aan, maar het wattage (tijdelijk slimme stekker aangesloten) van 270 watt suggereert dat de BPV niet aan stond. Ik schat de kans echter groter dat dat aan mij ligt (iets verkeerd aangesloten, of per ongeluk misschien zelfs de BPV gesloopt), dan aan OpenQuatt.
Helaas moest ik gisteren vrij vroeg weg, en kon ik dus niet echt doortesten.

Nu heb ik de Quatt weer aangezet, maar ik krijg de pomp niet lekker actief (mogelijk omdat ik iets in OpenQuatt nog niet begrijp, of een interactie met de (te) hoge buitentemperatuur).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie jij hier iets raars in? Slimme stekker geeft ongeveer hetzelfde aan (rond de 44 watt) dus het het lijkt me dat inderdaad alleen de pomp actief is.
Maak even een debugopname, dan krijgen we inzicht in wat er gebeurt.
kan ook zijn dat het simpelweg even tijd nodig heeft. Na opstart van OQ doet hij sowieso de eerste 4 minuten de HP niet aansturen om de min-off-time te kunnen garanderen.

• Appesteijn
  • Niet online
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:04:
[...]

Weet ik niet, ik ken dat model niet zo goed. Dus ik hou me aanbevolen voor tips en tricks :)
Ik heb het eens uit laten zoeken, geheugen is krap maar moet lukken, compute is geen probleem. Het grotste probleem is dat ik de zon instraling en de wersverwachting meeneem, die komen via andere integraties op HA binnen.

• onlinaius
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:18:
[...]

Maak even een debugopname, dan krijgen we inzicht in wat er gebeurt.
kan ook zijn dat het simpelweg even tijd nodig heeft. Na opstart van OQ doet hij sowieso de eerste 4 minuten de HP niet aansturen om de min-off-time te kunnen garanderen.
https://pastebin.com/GmyaAqtr

Even de thermostaat terug geschroeft zodat je het hele proces kunt zien, van thermostaatverhoging tot wat er daarna gebeurd, en daarmee een debug opname gedraait. Ik wilde eerst een uur doen, maar na 15 minuten bedacht ik me dat de vorige keer er ook meer dan een uur niets veranderde. Dit bleef de staat. Pomp gaat aan, en daarna niets meer.

[ Voor 6% gewijzigd door onlinaius op 06-09-2026 12:17 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:17:
[...]

https://pastebin.com/GmyaAqtr

Even de thermostaat terug geschroeft zodat je het hele proces kunt zien, van thermostaatverhoging tot wat er daarna gebeurd, en daarmee een debug opname gedraait. Ik wilde eerst een uur doen, maar na 15 minuten bedacht ik me dat de vorige keer er ook meer dan een uur niets veranderde. Dit bleef de staat. Pomp gaat aan, en daarna niets meer.
Hoe ziet jouw frequentie tabel eruit?

• onlinaius
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:17:
[...]

Hoe ziet jouw frequentie tabel eruit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq_iCLG_8576ahEt0zi5rGL3Igs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4uq5tnZMtweBy5prgoaCVmXg.png?f=fotoalbum_large
Niet echt bewust aanpassingen aan gedaan. Hopelijk heb ik mijn Quatt niet gesloopt met mijn getweak (maar dan zou ik eerlijk gezegd ook foutmeldingen verwachten).

• jj85
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:21:
[...]

~[Afbeelding]
Niet echt bewust aanpassingen aan gedaan. Hopelijk heb ik mijn Quatt niet gesloopt met mijn getweak (maar dan zou ik eerlijk gezegd ook foutmeldingen verwachten).
Hoe staan de toelaatbare freq range en silent mode?

En wat zegt
http://openquatt.local/openquatt/incidents

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 06-09-2026 14:11 ]

• onlinaius
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 14:10:
[...]

Hoe staan de toelaatbare freq range en silent mode?

En wat zegt
http://openquatt.local/openquatt/incidents
En dat was het inderdaad.

Silent mode stond lager ingesteld dan de minimale frequentie uit de tabel (stond op 20 hz), zowel overdag als 's nachts.

Frequentietabel wat aangepast naar 26hz voor verwarmen, en de maximale frequentie ook 26hz gemaakt en nu begint de boel te draaien.

De BPV staat vermoedelijk echter nog niet aan (ik meen me te herinneren dat deze 100 watt deed).

OpenQuatt geeft een elektrisch vermogen voor het hele systeem van 190 watt. Mijn slimme stekker leest 238 watt, dus daarmee kan ik denk ik wel concluderen dat de BPV niet aanstaat? (ligt waarschijnlijk aan mij, teveel gerotzooit met die BPV aansluitingen)

(ik heb de BPV temperatuurgrens voor inschakelen op 27 graden gezet, en uit weer bij 30, dus daar zou het niet aan moeten liggen lijkt me).

• jj85
*O* even uitzoeken of de wisseling van lvl naar freq dit veroorzaakt kan hebben.
Silent mode stond lager ingesteld dan de minimale frequentie uit de tabel (stond op 20 hz), zowel overdag als 's nachts.

Frequentietabel wat aangepast naar 26hz voor verwarmen, en de maximale frequentie ook 26hz gemaakt en nu begint de boel te draaien.
Ik snap de stap naar 26Hz eerlijk gezegd niet, had je ook wel op 30Hz kunnen laten staan toch?
De BPV staat vermoedelijk echter nog niet aan (ik meen me te herinneren dat deze 100 watt deed).

OpenQuatt geeft een elektrisch vermogen voor het hele systeem van 190 watt. Mijn slimme stekker leest 238 watt, dus daarmee kan ik denk ik wel concluderen dat de BPV niet aanstaat? (ligt waarschijnlijk aan mij, teveel gerotzooit met die BPV aansluitingen)

(ik heb de BPV temperatuurgrens voor inschakelen op 27 graden gezet, en uit weer bij 30, dus daar zou het niet aan moeten liggen lijkt me).
Wat is de gemeten buitentemp bij de ODU?

• onlinaius
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 15:17:
Ik snap de stap naar 26Hz eerlijk gezegd niet, had je ook wel op 30Hz kunnen laten staan toch?
Zeker, maar is alvast een voorbereiding voor de winter: des te lager de Quatt dan kan, des te beter. Voor dit experiment heeft het slechts beperkte waarde. De enige waarde die het mogelijk heeft is des te minder verbruik de warmtepomp heeft, des te makkelijker de invloed van het warmtelint er uit te pikken is.

• onlinaius
Wat is de gemeten buitentemp bij de ODU?
Shit, toen ik gisteren de test draaide zat ie ruim onder die 27, dus dat leek een veilige grens.

Nu op 30 graden gezet, en bij 33 weer uit (30 lijkt het hoogste te zijn wat ik in kan stellen, als ik hoger ga wordt de opslaan knop grijs) benieuwd wat ik nu ga zien.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 06-09-2026 16:21 ]

• onlinaius
[...]

*O* even uitzoeken of de wisseling van lvl naar freq dit veroorzaakt kan hebben.
Misschien is het een idee om de limieten van de 'soundslider' (OpenQuatt variant) niet lager te laten gaan dan de compressor stap 1? Ik geef toe dat het dom van me was dat ik niet had ingezien dat die 'soundslider' qua hz lager stond dan de eerste compressorstap, maar het lijkt me ook een relatief eenvoudige aanpassing, die mogelijke onduidelijkheid bij andere gebruikers in de toekomst kan voorkomen.

• jj85
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:25:
[...]

Misschien is het een idee om de limieten van de 'soundslider' (OpenQuatt variant) niet lager te laten gaan dan de compressor stap 1? Ik geef toe dat het dom van me was dat ik niet had ingezien dat die 'soundslider' qua hz lager stond dan de eerste compressorstap, maar het lijkt me ook een relatief eenvoudige aanpassing, die mogelijke onduidelijkheid bij andere gebruikers in de toekomst kan voorkomen.
Ja, zeker goed idee.
Enig idee waarom hij op 20Hz stond? Zelf gedaan of 'geen idee'?

• onlinaius
jj85 schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:27:
[...]

Ja, zeker goed idee.
Enig idee waarom hij op 20Hz stond? Zelf gedaan of 'geen idee'?
Ja, wel zelf gedaan, met het idee 'des te lager, des te beter' (dat had ik bij Quatt OG ook zo ingesteld staan: altijd op Building87, tenzij de HA automation bewust de soundslider omhoog schoof bij koud weer).

Ik had er echter niet bij stil gestaan dat die ingestelde 20 hz lager was dan stap 1 in de frequentietabel (die stond nog standaard, daar had ik tot vandaag nog niet aangezeten).

• jj85
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:35:
[...]

Ja, wel zelf gedaan, met het idee 'des te lager, des te beter' (dat had ik bij Quatt OG ook zo ingesteld staan: altijd op Building87, tenzij de HA automation bewust de soundslider omhoog schoof bij koud weer).
Fijn! ;) was al bang dat ik een bug geintroduceerd had bij de overgang van level naar freq slider :+
Ik had er echter niet bij stil gestaan dat die ingestelde 20 hz lager was dan stap 1 in de frequentietabel (die stond nog standaard, daar had ik tot vandaag nog niet aangezeten).
Waarschuwing is in the making ;)

• onlinaius
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:21:
Nu op 30 graden gezet, en bij 33 weer uit (30 lijkt het hoogste te zijn wat ik in kan stellen, als ik hoger ga wordt de opslaan knop grijs) benieuwd wat ik nu ga zien.
400 watt verbruik op de slimmer stekker, 341 in OpenQuatt.

Neemt OpenQuatt het verbruik van de BPV automatisch mee in 'Elektrisch vermogen - hele systeem' ?

Aangezien de compressor op 26hz draait, en de COP aanzienlijk lager is dan bij de vorige test (8 vs 11) vermoed ik dat de BPV nu aan staat.

Edit: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Ik kan natuurlijk ook gewoon even het dak op om te voelen 8)7 :) Edit3: BPV werkt, je bent geweldig JJ85! Is er nog een plek op je achterste om nog een veer bij te steken? ;)

Edit2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRlCgGyUEz-MfP6T6OrNWtLxEeQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UfZQ1VL21PcyMTS10LQ2FVqP.jpg?f=user_large
Is dat oranje dingetje onder de verdamper me per ongeluk nooit opgevallen, of geeft dat een actieve BPV aan?

[ Voor 32% gewijzigd door onlinaius op 06-09-2026 16:48 ]

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:39:
[...]

Neemt OpenQuatt het verbruik van de BPV automatisch mee in 'Elektrisch vermogen - hele systeem' ?

Aangezien de compressor op 26hz draait, en de COP aanzienlijk lager is dan bij de vorige test (8 vs 11) vermoed ik dat de BPV nu aan staat.
@onlinaius

Volgens mij leef je helemaal op!

Met die fantastische Open Quatt van @jj85 en vele anderen.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:29
@jj85

Vraagje van mijn kant; wat is er voor bezwaar om de cic zoveel mogelijk gekoppeld te laten aan de open quatt? Uiteraard de OQ koppelen aan ketel en quatts conform voorschrift.

Garantie, meekijken/sturen, onvolledige json, in de quattapp enz??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• onlinaius
harv schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:42:
[...]

@onlinaius

Volgens mij leef je helemaal op!

Met die fantastische Open Quatt van @jj85 en vele anderen.
Reken maar van yes! Schaven en optimaliseren van de systemen in huis is echt een passie, iets waar ik veeeeel teveel tijd in steek. Dat Quatt niet verder kwam in 1.5 jaar dan dynamische tarieven in de app te maken en een boost knop voor FE te maken irriteerde me dan ook behoorlijk.

Ik zal niet zeggen dat ik 'niet kan wachten op de winter' (geef mij maar zomer), maar het is in ieder geval iets waar ik lekker mee aan de slag kan tijdens de winter *O*

• onlinaius
harv schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:49:
@jj85

Vraagje van mijn kant; wat is er voor bezwaar om de cic zoveel mogelijk gekoppeld te laten aan de open quatt? Uiteraard de OQ koppelen aan ketel en quatts conform voorschrift.

Is daar een bezwaar voor? (niet echt meegekregen?)

• jj85
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:39:
[...]

OpenQuatt berekent PowerInput, op dezelfde manier als CiC dat doet. Dus bodemplaat aan is +150W.
Kan idd afwijken van een slimme stekker etc.
Dat is wel de bedoeling

Edit: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Ik kan natuurlijk ook gewoon even het dak op om te voelen 8)7 :) Edit3: BPV werkt, je bent geweldig JJ85! Is er nog een plek op je achterste om nog een veer bij te steken? ;)

Edit2: [Afbeelding]
Is dat oranje dingetje onder de verdamper me per ongeluk nooit opgevallen, of geeft dat een actieve BPV aan?
Ja, oranje ding is de BPV. Onder de compressor kan ook een oranje spiraal tonen als de crank case heater actief is :)

• jj85
harv schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:49:
@jj85

Je kan de CiC grotendeels aangesloten houden, dus via M2 (modbus 2 op de controller van @leejoow) kun je de modbusdata weer 'terugvoeden' aan de CiC.

Maar buiten wat databehoud in de Quatt-app heb je er mijns inziens verder niks aan.

(als ik je vraag niet goed begrepen hebt, laat gerust weten)

• jj85
onlinaius schreef op zondag 6 september 2026 @ 16:35:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVH6xkP4QnHp89ZYQascJ0OrOrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rNQjTUvU8qJdHUMdxxKHFnp3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mzv9XKixQw_VUR1cA-TgnHpADN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2AusClGCLgmg8W9xXO9xihKs.png?f=fotoalbum_large

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:58
Ik draai momenteel OQ nog op de waveshare (tijdje terug besteld zodat ik kon koelen tijdens de hitte). Maar wil binnenkort de hardware van leejoow gaan bestellen! :)

Mijn Quatt v1 single heeft een elektrische cv als backup (6W Ferroli TOR). Deze e-cv zit nu op de aan/uit op de CiC. Dit is jammer, want destijds juist gezocht naar een e-cv met opentherm aansturing. Hij ging op de CiC dus altijd direct vol aan als de CiC daarom vroeg. Dus in de praktijk staat de e-cv uit via de werkschakelaar en de Quatt redt het prima zonder backup in een matige winter zoals afgelopen jaar. Via OQ kan de e-cv dan straks eindelijk via opentherm aangestuurd worden en aan op 2, 4 of 6 kW :*)
De e-cv dient behalve als backup ook als bijvul plek, automatische ontluchter en er zit een ingebouwd expansievat in plus een manometer. Nu schoot de gedachte door mijn hoofd of het mogelijk is om een digitale drukmeter op de Heatpump controller aan te sluiten als sensor, zodat de waterdruk via OQ kan worden gemonitord. Dit lijkt mij een mooie meerwaarde en Tweakers oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat: pas weten dat de druk van het cv circuit te laag is als de cv in storing gaat. Zou dit kunnen met een sensor zoals dit?
Volgens mij kan de druk ook via Opentherm verstuurd worden voor zover cv-ketels en thermostaten dit ondersteunen.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Onno ! schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:36:
Ik draai momenteel OQ nog op de waveshare (tijdje terug besteld zodat ik kon koelen tijdens de hitte). Maar wil binnenkort de hardware van leejoow gaan bestellen! :)

Mijn Quatt v1 single heeft een elektrische cv als backup (6W Ferroli TOR). Deze e-cv zit nu op de aan/uit op de CiC. Dit is jammer, want destijds juist gezocht naar een e-cv met opentherm aansturing. Hij ging op de CiC dus altijd direct vol aan als de CiC daarom vroeg. Dus in de praktijk staat de e-cv uit via de werkschakelaar en de Quatt redt het prima zonder backup in een matige winter zoals afgelopen jaar. Via OQ kan de e-cv dan straks eindelijk via opentherm aangestuurd worden en aan op 2, 4 of 6 kW :*)
De e-cv dient behalve als backup ook als bijvul plek, automatische ontluchter en er zit een ingebouwd expansievat in plus een manometer. Nu schoot de gedachte door mijn hoofd of het mogelijk is om een digitale drukmeter op de Heatpump controller aan te sluiten als sensor, zodat de waterdruk via OQ kan worden gemonitord. Dit lijkt mij een mooie meerwaarde en Tweakers oplossing voor een probleem dat nauwelijks bestaat: pas weten dat de druk van het cv circuit te laag is als de cv in storing gaat. Zou dit kunnen met een sensor zoals dit?
Volgens mij kan de druk ook via Opentherm verstuurd worden voor zover cv-ketels en thermostaten dit ondersteunen.
Leuk om te horen! Sowieso heel vet dat je een via OpenTherm aanstuurbaare eCV hebt :)

Als je een OneWire drukmeter zou weten te vinden zou die aangesloten moeten kunnen worden op de temperatuur poort (dat is uiteindelijk gewoon een onewire aansluiting ;) ). Anders optie zou zijn om via de Tweakers editie iets te doen met de extra GPIO pinnen die aanwezig zijn. Wellicht moet er dan wel een schakeling tussen om het signaal om te zetten naar iets waar de controller ook daadwerkelijk iets mee kan.

Ontwikkelaar van de OpenQuatt hardware en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85

Die jij linkt heb ik hier ook liggen (letterlijk), wil dat ooit nog eens proberen aan te sluiten.

Veel OT ketels sturen een druk via OT. OpenQuatt kan daar goed mee overweg

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:58
Top!

Er lijken niet echt kant en klare 1-wire druksensoren verkrijgbaar te zijn. Iig niet via een snelle zoekopdracht. Ik kan wel vinden dan er mensen zijn die een druksensor combineren met een DS2438  Smart Battery Monitor om het analoge signaal van een drukmeter om te zetten naar een digitale waarde en deze via 1-wire doorsturen. Maar dat wordt dan mogelijk een toekomstig knutselproject via de GPIO pinnen. Lijkt erop dat ik dan even verder moet zoeken in de wereld van de homebrew bierbrouwers, die hebben blijkbaar een goeie use-case van druksensoren op HW zoals een Rpi.

• jj85
Appesteijn schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:58:
[...]

Ik heb het eens uit laten zoeken, geheugen is krap maar moet lukken, compute is geen probleem. Het grotste probleem is dat ik de zon instraling en de wersverwachting meeneem, die komen via andere integraties op HA binnen.
Eerste testen / simulaties lopen met een 1R1C model zijn gedaan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-MmWcWgK0kyIUyEJnht_BD4oWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecEsRvzJ9EsGMW8KJMTWbBHT.png?f=fotoalbum_large

Zon en weer etc komen hier niet bij.
In een verre toekomst zouden we daar welilcht nog wel wat mee kunnen (via HA / MQTT / API inputs ofzo). Maar eerst maar eens gewoon lekker leren en kijken wat het doet :)

• Ferdinand Oeinck
  • Laatst online: 23:56
jj85 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:25:
[...]

Eerste testen / simulaties lopen met een 1R1C model zijn gedaan :)
[Afbeelding]

Zon en weer etc komen hier niet bij.
In een verre toekomst zouden we daar welilcht nog wel wat mee kunnen (via HA / MQTT / API inputs ofzo). Maar eerst maar eens gewoon lekker leren en kijken wat het doet :)
Is een 1r1c model voor onze stenen huizen niet te simpel? 1r1c is goed voor een houten blokhut en minder geschikt voor stenen huizen, lees ik net.

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• jj85
Ferdinand Oeinck schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:47:
[...]

Is een 1r1c model voor onze stenen huizen niet te simpel? 1r1c is goed voor een houten blokhut en minder geschikt voor stenen huizen, lees ik net.
Misschien, maar eerst maar eens kijken of het uberhaupt werkbaar is voor dat we er een xRyC model van maken :)

@Appesteijn jij gebruikt nu ook een 1R1C model in je project. Hoe bevalt dat tot nu toe?

• Appesteijn
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:35:
[...]

Misschien, maar eerst maar eens kijken of het uberhaupt werkbaar is voor dat we er een xRyC model van maken :)

@Appesteijn jij gebruikt nu ook een 1R1C model in je project. Hoe bevalt dat tot nu toe?
Het lijkt erop dat in mijn huis 1R1C het voor de aankomende 1 tot 3 uur, het net zo goed doet als 2R2C. Pas later in de voorspelling (12-24 uur) lijkt 2R2C het beter te doen. Ik heb ook geen vloerverwarming en alleen maar Jaga's met ventilatoren, dus de thermische massa wordt grotendeels bepaald door de schil van mijn huis en de binnenmuren. Dat zou kunnen verklaren waarom ik met 1R1C een goede warmtevraag kan voorspellen.

Ik ben nu aan het kijken of 2R2C wellicht beter zou kunnen zijn en daar meer data voor aan het veramelen (v0.10.2-beta1). Met 3R3C krijgen de lucht, de vloer(verwarming) en de schil een eigen 'input' waar dan tijdsonafhankelijk op geleerd kan worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Appesteijn op 08-09-2026 21:18 ]

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:19

Trackerfire

BTC HODLER

Leuk! Ik heb exact dezelfde setup, hier heb je nog mee geholpen. Heb ook meegedaan aan de OT test van het project. Deze is met vlag en wimpel geslaagd en keurig netjes trapsgewijs opgeschaald ipv aan/uit. Ook mooi dat je hem überhaupt buitenspel kan zetten als je wil (behalve bij uitval WP). Erg blij mee en jij vast ook straks. Je modificatie bekijk ik met interesse van de zijlijn. Ben benieuwd!!

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste