OpenQuatt: zelf je Quatt warmtepomp aansturen

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:11
jj85 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:43:
Koelmodus eens aangeslingerd.
Ik zit even te dubben hoe om te gaan moet koelen vs 'warmteafgifte' en COP... Iemand daar nog goede suggesties voor?

[Afbeelding]

Bugje: geen toerentalweergave in de app (gaan we fixen)

In mijn energie-dashboardje gaat het nu ook nog niet goed (logisch, nog geen aandacht aan besteed)
[Afbeelding]

Ik denk dat ik het als volgt wil aanpakken
Heating
- Heating Power / Heating Energy
- COP berekening
- Een defrost heeft dan een licht negatief effect op Energy, zal heel iets afnemen bij defrost

Cooling
- Cooling Power / Cooling Energy introduceren (telt alleen indien de HP koelt)
- COP of EER achtig prestatieparameter.

Maar ik hoor graag hoe anderen hier tegenaan kijken :)
In mijn HA heb ik de COP gesplitst in een heating_Cop en een cooling_COP:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- sensor:
      - name: "cop_compleet"
        unit_of_measurement: "CoP"
        state: >
          {% set power_in = states('sensor.electric_power') | float(400) %}
          {% set power_out = states('sensor.heating_power') | float(2000) %}
          {{ ( power_out / power_in ) | round(6, default=3) }}
  - sensor:
      - name: "cop_heating"
          {% set cop = states('sensor.cop_compleet') | float(3) %}
          {{ ( min ( 6 , max ( 0 , cop ) ) ) | round(6, default=3) }} 
  - sensor:
      - name: "cop_cooling"
          {% set cop = states('sensor.cop_compleet') | float(3) %}
          {{ ( - min ( 0 , max ( -6 , cop ) ) ) | round(6, default=3) }}

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:00
@Toby-Wan ik zoek een koppeling van de Quatt ribbelbuis naar conisch 1" heb jij een idee waar ik deze kan vinden? Ik werd getipt door @jj85 dat jij waarschijnlijk het wel weet.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt + DHW DIY in progress, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:32
sdh1981 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 23:18:
@Toby-Wan ik zoek een koppeling van de Quatt ribbelbuis naar conisch 1" heb jij een idee waar ik deze kan vinden? Ik werd getipt door @jj85 dat jij waarschijnlijk het wel weet.
Ik heb deze gebruikt, 1" conisch naar 1" vlakdichtend:
https://solardirekt24.de/...-Trinkwasser/DONIKO-V.100

Verder heeft heima24.de veel mooi spul aan koppelingen, maar bovenstaande net niet, al kan je wel het nippel deel van deze gebruiken:
https://www.heima24.de/ro...ichtend-fuer-mv-rohr.html
(En de meerlagen kant ergens anders wellicht)
Of deze gebruik je aan andere 2 zijden van je 3 weg klep

Btw persen is wel echt ideaal :henk

[ Voor 29% gewijzigd door Toby-Wan op 18-04-2026 00:08 ]

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• sdh1981
Toby-Wan schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 00:00:
[...]

Ik heb deze gebruikt, 1" conisch naar 1" vlakdichtend:
https://solardirekt24.de/...-Trinkwasser/DONIKO-V.100

Verder heeft heima24.de veel mooi spul aan koppelingen, maar bovenstaande net niet, al kan je wel het nippel deel van deze gebruiken:
https://www.heima24.de/ro...ichtend-fuer-mv-rohr.html
(En de meerlagen kant ergens anders wellicht)
Of deze gebruik je aan andere 2 zijden van je 3 weg klep

Btw persen is wel echt ideaal :henk
Thanks! ik heb de koppelingen besteld voor DN25-->1" de andere koppeling heb ik gevonden bij warmte service : https://www.warmteservice...el-binnendraad/p/48731320

Ja persen is ideaal. Ik ben blij dat ik ooit z`n per gekocht heb met diverse persringen om koppelingen van verschillende leveranciers eraan te persen. Zo heb ik ook laatst mij CV leidingen vervangen toen ik van T21 naar T22 radiatoren ging. Koppelingen bestellen M ringen erin , leidingen op maar maken en in elkaar schuiven en persen maar!

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt + DHW DIY in progress, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
jj85 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 15:43:
Koelmodus eens aangeslingerd.
Ik zit even te dubben hoe om te gaan moet koelen vs 'warmteafgifte' en COP... Iemand daar nog goede suggesties voor?

[Afbeelding]

Bugje: geen toerentalweergave in de app (gaan we fixen)

In mijn energie-dashboardje gaat het nu ook nog niet goed (logisch, nog geen aandacht aan besteed)
[Afbeelding]

Ik denk dat ik het als volgt wil aanpakken
Heating
- Heating Power / Heating Energy
- COP berekening
- Een defrost heeft dan een licht negatief effect op Energy, zal heel iets afnemen bij defrost

Cooling
- Cooling Power / Cooling Energy introduceren (telt alleen indien de HP koelt)
- COP of EER achtig prestatieparameter.

Maar ik hoor graag hoe anderen hier tegenaan kijken :)
Voor nu zo opgelost :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezT-pjO-uLHKHrYuCMaW3CbMT7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GS67RIoXx7yPWaPbu8lkCdQX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXQsjPk-rBw3vG4R_lDRQsoQZgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2tzn5OzJ1h1r6y5EEY7j2Y4n.png?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
Ik zou EER/COP erbij zetten. Het gaat om dezelfde berekening met een ander naamplaatje

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mz4SYhuwQtnMpds0YD4Y6k2An74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCcVjj7xbZkUn9d5IcaMhF5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2U4i0jmwh-sqdaLX8uOS-JLVnUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7JZ3TbgUpCMvwVx5gWXaeqcP.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag voor het eerst de 3wegklep elektrisch aangesloten en gaan testen.Ook werkt de feedback schakelaar in de klep en wordt netjes weergeven als de klep positie in DHW stand staat (CV gesloten) Helaas kan ik nog waterzijdig niets aansluiten omdat ik nog wat koppelingen mis welke besteld zijn.
Ook werkt de sticking valve detectie en wordt het systeem netjes afgeschakeld bij een fout.

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-05 13:31
Allereerst complimenten voor de ontwikkelaars, super cool project.
Onlangs de heatpump listner gekocht, voorzien van de openquatt firmware v0.27.0 en toegevoegd in Home Assistant. Het dashboard geimporteerd en de bronnen van de verschillende sensoren aangepast. Voordat ik met aansluiten begin heb ik een paar vragen:
  1. Kan de OpenQuatt (net als de heatpump listener?) parallel aangesloten worden op de CIC?
  2. In hoeverre neemt Quatt contact met je op wanneer je de CIC loskoppelt?
  3. Worden de temperatuursensoren en relais van de heatpunt listner ook ontsloten via OpenQuatt?
  4. Kan iemand iets meer vertellen over hoe je de CiC 'in the loop' houd door waardes terug te koppelen en zo de CiC kunt blijven gebruiken voor het opentherm gedeelte en flowmeter? Extra esp met rs485 breakout boardje?

• jj85
@kroam Thanks! Het is zeker een cool project 8)
1. Nee, nu nog niet. De huidige oplossing is die van @sdh1981 met een T-connect (zoek even in dit topic) of een CIC-bridge op een aparte ESP (https://github.com/jeroen.../tree/dev/docs/cic-bridge)
Met het bordje dat @leejoow aan het ontwikkelen is (met 2 modbus interfaces) ga ik dit sowieso standaard wel inbakken. (met keuze om het in te schakelen).
2. Ze zullen je melden dat het systeem niet goed functioneert en dat je actie moet/kan ondernemen. (al heb ik zelf nooit bericht gehad... anderen wel)
3. Nee, momenteel nog niet. Ik richt mij straks volledig op het nieuwe bordje van @leejoow qua integratie (iets met bomen en een bos). Maar op zich zou het vrij gemakkelijk moeten zijn om de die zaken te ontsluiten als iemand het HeatPump listener profiel kiest. Als iemand mij van de juiste GPIO voorziet dan kan ik dit erin zetten.
4. Zie 1. Zodra we wat dichter bij een definitief bordje zitten dan zal dit ook in de docs wel verder uitgewerkt gaan worden.

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:47:
3. … Maar op zich zou het vrij gemakkelijk moeten zijn om de die zaken te ontsluiten als iemand het HeatPump listener profiel kiest. Als iemand mij van de juiste GPIO voorziet dan kan ik dit erin zetten.
4. Zie 1. Zodra we wat dichter bij een definitief bordje zitten dan zal dit ook in de docs wel verder uitgewerkt gaan worden.
Dit zijn de GPIOs van de @leejoow module/Heatpump Listener

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0mSoxnQDvp9eGMt0lUdSm2BDsM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ITIRSl8j6uC2f1TXsUIzhVlt.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_9drTQvJDdMdD1g3jcetfnfbws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0AGZ0cPi6960mHdaAN07fV56.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TeslaNerd op 21-04-2026 13:36 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:47:
3. Nee, momenteel nog niet. Ik richt mij straks volledig op het nieuwe bordje van @leejoow qua integratie (iets met bomen en een bos). Maar op zich zou het vrij gemakkelijk moeten zijn om de die zaken te ontsluiten als iemand het HeatPump listener profiel kiest. Als iemand mij van de juiste GPIO voorziet dan kan ik dit erin zetten.
Temperatuur zit op GPIO4 (T1), GPIO5 (T2) en GPIO27 (T3)
Relais zitten op GPIO22 en GPIO23

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• zeekoe
  • Laatst online: 21:47
Hoi! Ik ben nieuw hier. :) Ben me aan het orienteren op een Quatt. Ik heb een tweedehands Quatt 1.5 op het oog. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is met OpenQuatt om lager te gaan dan de normaal gesproken minimaal 18 graden CV-retourtemperatuur. Ik zou 'm all-electric willen inzetten, en dan moet ik niet hebben dat hij uit slaat...

Nieuw huis, nieuwe (verduurzamings)kansen...

• TeslaNerd
kroam schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:03:
Allereerst complimenten voor de ontwikkelaars, super cool project.
Onlangs de heatpump listner gekocht, voorzien van de openquatt firmware v0.27.0 en toegevoegd in Home Assistant. Het dashboard geimporteerd en de bronnen van de verschillende sensoren aangepast. Voordat ik met aansluiten begin heb ik een paar vragen:
  1. Kan de OpenQuatt (net als de heatpump listener?) parallel aangesloten worden op de CIC?
  2. In hoeverre neemt Quatt contact met je op wanneer je de CIC loskoppelt?
  3. Worden de temperatuursensoren en relais van de heatpunt listner ook ontsloten via OpenQuatt?
  4. Kan iemand iets meer vertellen over hoe je de CiC 'in the loop' houd door waardes terug te koppelen en zo de CiC kunt blijven gebruiken voor het opentherm gedeelte en flowmeter? Extra esp met rs485 breakout boardje?
Welkom bij de club!
Hoe ziet jouw Quatt installatie er uit en hoe zijn jouw plannen met OpenQuatt?

Ik heb zelf de module van @leejoow in gebruik met een kale OpenQuatt versie die @leejoow als test firmware voor OpenQuatt had gemaakt. Ik heb zelf een eenvoudige OpenQuatt aansturing in Home Assistant en met een extra esp32+rs485 boardje heb ik ook de CiC weer aangesloten zodat de Quatt app ook alle data ontvangt van de buitenunit en de insights worden opgeslagen op de servers bij Quatt.

Mijn eenvoudige OpenQuatt aansturing heeft de volgende verbeteringen tov de CiC-aansturing:
- een variabele flow van 500-900L/uur wat bij mijn woning met radiatoren een ca 10% hogere efficiency geeft, en
- de nieuwe bodemplaatverwarming obv defrosts via de EEPROM-register settings.
- met OpenQuatt heb ik de water In/Out temperatuursensoren gecalibreerd zodat de COP- en besparingen in de Quatt app nu correct worden weergegeven.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:55
zeekoe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:46:
Hoi! Ik ben nieuw hier. :) Ben me aan het orienteren op een Quatt. Ik heb een tweedehands Quatt 1.5 op het oog. Nu vroeg ik me af of het mogelijk is met OpenQuatt om lager te gaan dan de normaal gesproken minimaal 18 graden CV-retourtemperatuur. Ik zou 'm all-electric willen inzetten, en dan moet ik niet hebben dat hij uit slaat...
Die 18 graden CV-retour is ook bij Quatt al niet meer van toepassing (was ooit wel het geval).

Voor zover ik weet is er geen minimumtemperatuur meer. Wel zal de Quatt bij bepaalde temperaturen de cv altijd bij proberen te schakelen (tenminste, dat heb ik begrepen), maar dat is wel bij temperaturen die je in normaal bedrijf zeer waarschijnlijk nooit gaat tegenkomen.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
zeekoe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:46:
OpenQuatt heeft (nog) geen minimum start temperatuur

• zeekoe
Top, bedankt! Ik wil met 2 oude Quattjes een all-electric opstelling maken met OpenQuatt, en waarschijnlijk een Auer Edel Eau voor het tapwater. Dan is er geen CV meer om bij te schakelen, dus is het wel prettig als die niet stil valt. :)

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq8Cd29hpNsl_uLfb1WOmNWb1Ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXN7Dsyl54NDHQmsEzNUgiFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals @jj85 aangaf, hierbij de Lilygo T-connect met 3x RS485+CAN . RS485 1 gaat naar de ODU en nummer 2 gaat naar de CIC. Ik heb een firewall aangezet tussen poort 1 en poort 2 zodat er geen aanstuurmogelijkheden vanuit de CiC richting de ODU kan lopen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7shamvJGEdFOdp7CVKi2LlDhOXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6HuQnG46gQj90i2E9ddH2ui.jpg?f=fotoalbum_large

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:13:
[Afbeelding]

Zoals @jj85 aangaf, hierbij de Lilygo T-connect met 3x RS485+CAN . RS485 1 gaat naar de ODU en nummer 2 gaat naar de CIC. Ik heb een firewall aangezet tussen poort 1 en poort 2 zodat er geen aanstuurmogelijkheden vanuit de CiC richting de ODU kan lopen.[Afbeelding]
Hey, dat is geen CiC, dat is een TiC!

Nb wat zijn die twee blauwe en paarse printjes?

• sdh1981
TeslaNerd schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:21:
[...]

Hey, dat is geen CiC, dat is een TiC!

Nb wat zijn die twee blauwe en paarse printjes?
TiC :P linker is een relais bordje. Ik ga deze vervangen voor een dubbel relais. 1 voor de 3wegklep en de andere om de 3kW heater aan te sturen. Voor ik commentaar krijg. Dit is een relais welke een contactor gaat aansturen voor 16A . De andere is een MAX31865 bordje voor Pt100/Pt1000. Ik heb een gestackte versie gebouwd omdat ik 2x Pt1000 nodig heb om in en uitgaande temp van de boilerverwarmingsspiraal ga meten en de juiste delta T te bepalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7TnMv2bBCNB80b1KZtNrq2kRoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPIACuUue8UI6odfjSbRXgvB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9coeY8JUoDoJNEkrvFEXhOao9JY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNIHDhDDwBMSeLLOOBdmRjUY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door sdh1981 op 21-04-2026 19:58 ]

• jj85
leejoow schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:43:
[...]

Temperatuur zit op GPIO4 (T1), GPIO5 (T2) en GPIO27 (T3)
Relais zitten op GPIO22 en GPIO23
Top, staat erin :)

• zeekoe
Ben even aan het teruglezen. Toffe hardware die ontwikkeld wordt! En heel blij met ethernet. d:)b
MWink schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:00:
Ja, bedraad is wel robuuster en geen problemen als de Wifi router of -password vervangen wordt, je hebt alleen wel een UTP kabel nodig naar die plek.
Mijn idee is straks om (mocht ethernet er inderdaad van komen) een powerline adaptertje erbij te prikken. Werkt over langere afstanden dan wifi. Niet supersnel, maar ruim voldoende voor wat dit project nodig heeft.

• jj85
@Ferdinand Oeinck en andere v2-bezitters. Hebben jullie helder op welke frequenties de compressor van de V2 kan draaien?

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:52
Voor 1 ODU v2 unit kom ik uit op unieke compressor demand frequenties:
0
20
26
30
48
55
61
72
80

[ Voor 5% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 24-04-2026 12:15 ]

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• jj85
Dank @medu80 en @Ferdinand Oeinck voor jullie reactie!

Upcoming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oCa306otNJg1crJJVP-toY-23M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iEVPhXNnWPN0nJUP8bw7zFKV.png?f=fotoalbum_large

• Appesteijn
  • Niet online
Indrukwekkend! Ziet er erg strak uit.

• TeslaNerd
Is het modbus protocol gelijk voor de V1, V1.5 en V2?
Dan kan OpenQuatt toch zelf discovery doen welke (combinatie van) buitenunits aan de modbus zijn aangesloten?

• jj85
TeslaNerd schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 14:06:
[...]

Is het modbus protocol gelijk voor de V1, V1.5 en V2?
Yep
Dan kan OpenQuatt toch zelf discovery doen welke (combinatie van) buitenunits aan de modbus zijn aangesloten?
Hoe dan?

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:40
of HA??

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 30gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• TeslaNerd
Er is dacht ik een register met het type ODU

• zeekoe
Leuk! Is ondersteuning van een combi V1.x/V2 ingewikkeld, voor mensen die willen upgraden van 1.x hybride naar all-electric?

• sdh1981
Voortgang van DHW DIY project. Ondertussen heb ik ook een github in de lucht gegooid om daar de software te delen welke ik op de basis van @jj85 gebouwd heb voor mijn hardware. Software en control hardware zijn zo ver om eens echt iets te gaan doen. Volgens planning ga ik aankomende week de CV van de muur schroeven en de leidingen aanpassen en de boilertank aansluiten.
Ik had nog een 3de modbus over en had ook nog een @leejoow listener liggen welke nu boiler tank top en bottom temp meet en dit terug zet op de mobus richting de lilygo T-connect :henk
https://github.com/sdh1981/OpenQuatt-with-DHW-systemAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOa_4EQ87JDmr5xzQlk-tjeVz3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftKiftOSi8ZeWElGnOf4RdL0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door sdh1981 op 25-04-2026 09:55 ]

• onlinaius
zeekoe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:36:
[...]

Leuk! Is ondersteuning van een combi V1.x/V2 ingewikkeld, voor mensen die willen upgraden van 1.x hybride naar all-electric?
Als je die 2 niet vanuit 1 OpenQuatt kunt aansturen zou je er theoretisch natuurlijk ook 2 OpenQuatts op kunnen zetten. Je buitenunit 'voelt' niet dat er nog een Quatt naast staat, alleen je aanvoertemperatuur zal wat hoger liggen bij nummer 2, maar dat is natuurlijk ook zo als ze wel samenwerken.

Daar moet je dan natuurlijk wel je stooklijn op aanpassen. Bijv: als je bij 5 graden buitentemperatuur 4 KW vermogen nodig hebt, vraag je nu 2 KW vermogen, waardoor beide units 2KW gaan leveren.

Correct me if I'm wrong.

Nadeel is dat je bij lage warmtebehoeftes niet standaard 1 van de 2 units hebt draaien, maar hier valt ook een mouw aan te passen met het verleggen van de stooklijn van 1 van de 2 warmtepompen en de stoptemperatuur lager in te stellen.

Voordeel is dat je daarmee ook de meeste efficiente van de 2 de grootste load kan laten oppakken, bijv door de minder efficiente een stoptemperatuur van een graad of 10 te geven, en die lijn zo te laten lopen dat bij 5 graden de efficientere bijv 3KW doet, en de minder efficiente 1KW.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• onlinaius
Top!!

Ook respect voor de layouts inderdaad. Ik zie bij mijzelf dat als ik programmamatig iets in elkaar flans (lang niet op dit niveau hoor, meer wat HA geknutsel) het functioneel vaak wel werkt, maar qua looks is het mehhh.

Dit ziet er echt top uit!

Ik begin het idee te krijgen dat je in je werk ook iets doet met GUI's? ;)

• jj85
onlinaius schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 11:24:
[...]

Top!!

Ook respect voor de layouts inderdaad. Ik zie bij mijzelf dat als ik programmamatig iets in elkaar flans (lang niet op dit niveau hoor, meer wat HA geknutsel) het functioneel vaak wel werkt, maar qua looks is het mehhh.

Dit ziet er echt top uit!

Ik begin het idee te krijgen dat je in je werk ook iets doet met GUI's? ;)
Nee, in het dagelijks leven hou ik mij bezig met procesveiligheid, toch wel totaal iets anders ;)

Design is grotendeels door OpenAI Codex opgezet, maar ik vertel wel precies wat ik wil ;)

• jj85
zeekoe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:36:
[...]

Die snap ik even niet...
Upgraden naar Quatt All-E of een meer DIY All-E?
Quatt All-E is sowieso nog heeeeel ver weg, want dan zouden we die besturing (vd HeatCharger) ook helemaal moeten uitpluizen en verwerken.

Quatt combineert, voor zover ik weet, ook geen V1.x met V2's, toch?

• zeekoe
Ik bedoel DIY All-E inderdaad. Ik heb als het goed is bijna een Quatt 1.5 staan en heb ongeveer het dubbele vermogen nodig, en ben nog aan het kijken war ik erbij zoek. Maar met het idee van @onlinaius is dat ook prima te regelen. :)

• sdh1981
zeekoe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:44:
Ik bedoel DIY All-E inderdaad. Ik heb als het goed is bijna een Quatt 1.5 staan en heb ongeveer het dubbele vermogen nodig, en ben nog aan het kijken war ik erbij zoek. Maar met het idee van @onlinaius is dat ook prima te regelen. :)
Zie mijn project voor de hardware + SW. Daarnaast heb ik gekozen voor een liggend boilervat welke achter het knieschot op de zonder ligt.
https://github.com/sdh198...cs/hardware-dhw-lilygo.md

• jj85
Ik werk een ideetje uit om wat simpele trends op de web-app te maken (dus ook weer voor de gebruikers zonder HA).
Maar ik wil dit niet op flash-geheugen opslaan, want dat geeft na langdurig gebruik slijtage van flashgeheugen. Dus nu sla ik de laatste 24h op in het werkgeheugen.

Dit zou ik waarschijnlijk ook nog naar 7 dagen kunnen uitbreiden. Data gaat verloren bij een herstart.

Is dit iets dat acceptabel is in jullie ogen? Voegt het wat toe of juist niet?

Alternatief kan ik ook een mechanisme maken dat bijv elk uur wel de gegevens wegschrijft naar flash en dan bijv 30 dagen opslag biedt.

Heeft iemand hier goede ideeen voor? Zonder er nu een opslag-service aan te gaan verbinden op een externe server etc...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kduq2X7z2V8a7tSxHAfOPH_lUhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwz8eZC6u0IAhM9RM9uCictQ.png?f=fotoalbum_large

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:36

WouterB

3680 Wp

jj85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:46:
Ik werk een ideetje uit om wat simpele trends op de web-app te maken (dus ook weer voor de gebruikers zonder HA).
Maar ik wil dit niet op flash-geheugen opslaan, want dat geeft na langdurig gebruik slijtage van flashgeheugen. Dus nu sla ik de laatste 24h op in het werkgeheugen.

Dit zou ik waarschijnlijk ook nog naar 7 dagen kunnen uitbreiden. Data gaat verloren bij een herstart.

Alternatief kan ik ook een mechanisme maken dat bijv elk uur wel de gegevens wegschrijft naar flash en dan bijv 30 dagen opslag biedt.

Heeft iemand hier goede ideeen voor? Zonder er nu een opslag-service aan te gaan verbinden op een externe server etc...

[Afbeelding]
@jj85 top dat je dit zo maakt 👍. Als de openQuatt enigszins volwassen is heb ik er zeker interesse in - meer in eigen controle.

Als reactie op je vraag:

Voor de lange termijn analyse is het inzicht dat quatt zelf biedt voor mij voldoende. Voor het precieze gedrag niet, daarvoor gebruikt ik de HA integratie. Daarin kijk ik meestal naar de huidige dag, en soms een paar dagen terug. Een week kunnen terugkijken in de openQuatt zelf lijkt mij prima.

Maar stel nou dat ik van de hele CiC af zou willen, of dat quatt zelf stopt met bestaan - dan is ergens langere termijn inzicht en opslag wel prettig.

Ik snap dat zelf ergens een cloud-opslag bieden lastig is. Zou het een optie zijn om als openQuatt gebruiker zelf ergens externe storage te regelen? Bijv. Op een al draaiende server in het eigen netwerk, of op een eigen cloud-server (naar wens). Dan hoef je dus alleen een adres (en pad) en evt credentials in te geven? Of biedt de controller zelf wellicht een optie voor extra opslag naast de flash? (USB of microSD)?

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

• TeslaNerd
De MQTT oplossing van OpenAmber.nl vind ik een hele elegante manier om de data naar een collectieve of eigen server te krijgen

• Appesteijn
  • Niet online

[Afbeelding]
Begin anders met 24 uur (48 zou wellicht mooier zijn, dan kan je twee dagen met elkaar vergelijken), later aanpassen kan altijd nog. De eerste 100 gebruikers zullen waarschijnlijk toch een externe opslag hebben (via bv MQTT) of Home Assistant (of vergelijkbaar).

• onlinaius
zeekoe schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:44:
Waarbij ik mij nu net 1 mogelijk probleem bedenk: als je er 1 aanstuurt waarbij de ander uitstaat draait bij die uitstaande de pomp natuurlijk niet, wat iets extra weerstand geeft.

Hoeft niet perse een probleem te zijn (mijn VVW pomp draait ook al 2 jaar niet, en dat scheelt nauwelijks in de flow), maar wel iets wat mogelijk invloed kan hebben.

• onlinaius

Voor mij is het niet echt perse nodig zolang ik de CiC er naast kan laten hangen. Qua statistieken doet Quatt het wat mij betreft keurig, en die paar watt is het me wel waard om de statistieken te behouden zonder dat ik in HA hoef te gaan knutselen.

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:13:
De MQTT oplossing van OpenAmber.nl vind ik een hele elegante manier om de data naar een collectieve of eigen server te krijgen
Ik ook, maar ik begin daar niet aan. Dus voel je vrij dit op te zetten en dan zoeken we daarna naar aansluiting met de firmware

• jj85
onlinaius schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:27:
[...]

Voor mij is het niet echt perse nodig zolang ik de CiC er naast kan laten hangen. Qua statistieken doet Quatt het wat mij betreft keurig, en die paar watt is het me wel waard om de statistieken te behouden zonder dat ik in HA hoef te gaan knutselen.
Kleine remark, kamertemperatuur, setpoint, watertemperatuur gaan niet meer zichtbaar zijn in de CiC als je overstapt op OpenQuatt.

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:19:
[...]
Kleine remark, kamertemperatuur, setpoint, watertemperatuur gaan niet meer zichtbaar zijn in de CiC als je overstapt op OpenQuatt.
Ik dacht dat met de toevoeging van de OT-schakeling op de nieuwe module van @leejoow dit juist weer wel mogelijk is. Ik haal mijn data voor de OpenQuatt-CiC-bridge uit de modbusdata waar ook de watertemperaturen bij zitten en via mijn OpenThermGateway zie ik in OpenQuatt ook de kamertemperatuur en het setpoint. Heeft de OT-schakeling op de @leejoow module niet dezelfde aansluitmogelijkheden als de OTGateway van Nodoshop?

• jj85
TeslaNerd schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:03:
[...]

Ik dacht dat met de toevoeging van de OT-schakeling op de nieuwe module van @leejoow dit juist weer wel mogelijk is. Ik haal mijn data voor de OpenQuatt-CiC-bridge uit de modbusdata waar ook de watertemperaturen bij zitten en via mijn OpenThermGateway zie ik in OpenQuatt ook de kamertemperatuur en het setpoint. Heeft de OT-schakeling op de @leejoow module niet dezelfde aansluitmogelijkheden als de OTGateway van Nodoshop?
Gaat allemaal wat ver wat mij betreft. Die OT master is bedoeld om de CV aan te sluiten.

Watertemperatuur/aanvoertemperatuur wordt door sensor onder CV gemeten, rechtstreeks aangesloten op de CiC. Die data kun je niet (makkelijk) bridgen van OpenQuatt naar CiC.

Kost wel heel veel tijd en effort om de CiC volledig functioneel te houden (uitgezonderd de aansturing naar buitenunit). Als iemand dat allemaal super belangrijk vindt, dan is OpenQuatt wellicht niet de juiste keuze?

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:22:
[...]

Gaat allemaal wat ver wat mij betreft. Die OT master is bedoeld om de CV aan te sluiten.

Watertemperatuur/aanvoertemperatuur wordt door sensor onder CV gemeten, rechtstreeks aangesloten op de CiC. Die data kun je niet (makkelijk) bridgen van OpenQuatt naar CiC.

Kost wel heel veel tijd en effort om de CiC volledig functioneel te houden (uitgezonderd de aansturing naar buitenunit). Als iemand dat allemaal super belangrijk vindt, dan is OpenQuatt wellicht niet de juiste keuze?
Het mooiste is natuurlijk dat OpenQuatt open source is en dat iedereen er mee kan doen waar hij/zij zelf de mogelijkheden ziet en daar met een eigen inbreng veel uit kan halen

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-05 15:05
Ik volg dit topic al enige tijd met interesse (en verbazing). Wat een gaaf project!

Voor de data-opslag, voor mij hoeft het niet lokaal, zolang het niet nodig is voor correcte aansturing. De (semi-)korte termijn opslaan is wel leuk voor het finetunen van het systeem wellicht, maar daarvoor kan het goed in werkgeheugen blijven.

Kudo’s voor alle moeite (en updates), erg leuk om te volgen.

Hallo

• TeslaNerd
jj85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:11:
[...]
Ik ook, maar ik begin daar niet aan. Dus viel je vrij dit op te zetten en dan zoeken we daarna naar aansluiting met de firmware
Ik heb het voor mijn TeslaNerd OpenQuatt al getest op de analytics server van OpenAmber.nl en dat werkte prima.
Ik ben al begonnen met een eigen server voor de analytics van OpenQuatt maar ben nog even gestrand op het niet beschikbaar zijn van de always free virtuele servers in de Oracle Cloud. Heeft iemand hier een slimme tip hoe ik zo een always free server kan bemachtigen?
code:
1
2
API Error
Out of capacity for shape VM.Standard.A1.Flex in availability domain AD-1. Create the instance in a different availability domain or try again later.If you specified a fault domain, try creating the instance without specifying a fault domain. If that doesn’t work, please try again later.Learn more about host capacity.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsyPx9LmjS2RASk9JOZLrBwirig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rulB7qBbfUaptS7blTIpnX6e.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door TeslaNerd op 26-04-2026 15:25 ]

• jj85
WouterB schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:06:
[...]

@jj85 top dat je dit zo maakt 👍. Als de openQuatt enigszins volwassen is heb ik er zeker interesse in - meer in eigen controle.
Dank!
Ik snap dat zelf ergens een cloud-opslag bieden lastig is. Zou het een optie zijn om als openQuatt gebruiker zelf ergens externe storage te regelen? Bijv. Op een al draaiende server in het eigen netwerk, of op een eigen cloud-server (naar wens). Dan hoef je dus alleen een adres (en pad) en evt credentials in te geven? Of biedt de controller zelf wellicht een optie voor extra opslag naast de flash? (USB of microSD)?
Dat idee had ik ergens ook al om bijv MQTT beschikbaar te maken, zodat data ook via die weg naar buiten kan. Dat maakt OpenQuatt dan ineens een stuk 'flexibeler'.

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

jj85 schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:00:

Dat idee had ik ergens ook al om bijv MQTT beschikbaar te maken, zodat data ook via die weg naar buiten kan. Dat maakt OpenQuatt dan ineens een stuk 'flexibeler'.
Ik zou hier inderdaad een MQTT optie voor bieden.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hardware update

Daar ben ik weer met een update. De tijd vliegt, dus wellicht zijn er mensen benieuwd hoe ver we zijn.

Omdat een aantal zaken redelijk kritisch komen hebben we ervoor gekozen om eerst een dev bordje te maken om een paar aannames te testen. De verwachting is dat dit bordje volgende week naar de fabrikant gestuurd kan gaan worden. Hierop hebben we de ESP32-S3, het flash geheugen, de ethernet poort en een van de modbus aansluitingen zitten. Hopelijk gaat dit allemaal direct werken. Zo ja, dan zijn we ook al een eind met het ontwerp van het complete bord. Er kan ook uitkomen dat onze ideeën totaal niet werken en dan moeten we behoorlijk aan het redesign.

Ik heb voor de nieuwsgierigen wel een kleine render van wat we nu hebben, maar pin me niet vast op het uiteindelijke product ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98hGNm3J8rKIQR2L7bDFBFBMqp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/grYc3yenSAhKVdcHYw9Tkw5J.webp?f=fotoalbum_large

Met het dev bordje wil ik wel direct een eerste print zonder onderdelen laten maken zodat we kunnen gaan kijken of we de behuizing kunnen gaan maken zoals we in gedachten hebben. Hopelijk komt dat allemaal een beetje snel!

Qua planning blijf ik vaag: het gaat de goede kant op, maar we kunnen niet zoals met software vijftien versies op een dag releasen ;)

• zeekoe
Netjes! Ben heel benieuwd. :)
En ik zie dat een aantal componenten zwevend gemonteerd zijn, wist niet dat dat met SMD ook kon. :+

De 'boiler'-aansluiting is voor een PT100(0)?
En de 2x RS485 voor twee Quatts, of kan dat op een enkele RS485?

• lexen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:29
Hoi allemaal,

Wij draaien inmiddels ~2 jaar met een Quatt Duo (2x6 kW) hybride warmtepomp en dat bevalt eigenlijk heel goed. Verwarming gaat vrijwel volledig via de Quatt en ons gasverbruik is nog maar ~300 m³ per jaar (voornamelijk tapwater).

Onze CV-ketel is inmiddels ~18 jaar oud en begint kuren te vertonen. We staan dus voor de keuze:

👉 CV vervangen
👉 of nu volledig van het gas af

Omdat ons gasverbruik zo laag is, voelt het zonde om nog te investeren in een nieuwe ketel. We neigen daarom naar een oplossing zonder gas.

Met welke 'bouwblokken' zijn er goede ervaringen om van het gas af te gaan in combinatie met de Quatt Duo?

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 08-05 16:02

TWN

lexen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:51:
Hoi allemaal,

Wij draaien inmiddels ~2 jaar met een Quatt Duo (2x6 kW) hybride warmtepomp en dat bevalt eigenlijk heel goed. Verwarming gaat vrijwel volledig via de Quatt en ons gasverbruik is nog maar ~300 m³ per jaar (voornamelijk tapwater).

Onze CV-ketel is inmiddels ~18 jaar oud en begint kuren te vertonen. We staan dus voor de keuze:

👉 CV vervangen

Omdat ons gasverbruik zo laag is, voelt het zonde om nog te investeren in een nieuwe ketel. We neigen daarom naar een oplossing zonder gas.

Met welke 'bouwblokken' zijn er goede ervaringen om van het gas af te gaan in combinatie met de Quatt Duo?
Dan zou ik meteen van het gas afgaan, kun je uit met een tap (warmtepomp)boiler qua ruimte, deze zijn met subsidies heel erg goedkoop? en betreffend CV, voor €1000 kun je de CV ketel eruit halen en voor de zekerheid een DIY doorstroom verwarmer plaatsen, of voor iets meer een Electrische CV ketel van Bosch bijvoorbeeld.

• lexen
.

[ Voor 99% gewijzigd door lexen op 30-04-2026 15:34 ]

• lexen
TWN schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:56:
[...]

Dan zou ik meteen van het gas afgaan, kun je uit met een tap (warmtepomp)boiler qua ruimte, deze zijn met subsidies heel erg goedkoop? en betreffend CV, voor €1000 kun je de CV ketel eruit halen en voor de zekerheid een DIY doorstroom verwarmer plaatsen, of voor iets meer een Electrische CV ketel van Bosch bijvoorbeeld.
We hebben onder CV ruimte een kelder zitten waar we mogelijk wel een warmtepompboiler zouden kunnen plaatsen. Welke merken / modellen zijn aan te bevelen om naar te kijken met een boilervat van ca. 250ltr?

Zou je dan naast een warmtepompboiler ook nog een DIY doorstroomverwarmer of electrische CV nemen en wat voor keuzes heb je daar zoal in?

We zoeken eigenlijk voorbeelden van anderen die in een vergelijkbare situatie als die van ons e.e.a. al hebben gekozen en daarmee ook al enige tijd naar tevredenheid werken.

• zeekoe
Het hangt er vooral vanaf hoeveel water je 'achter elkaar' wilt gebruiken, en wat je flow is (regendouche of spaarkop).
Ik overweeg zelf (als aanvulling op 2xQuatt) een Auer Edel Eau, die warmte uit de retour van je CV haalt en in een vat van max 270 liter stopt. Voordeel: in de zomer koel je je huis een klein beetje; je gebruikt je vloerverwarming als zonneboiler en hebt redelijk hoog rendement. In de winter moet je warmtepomp wat harder werken. Nadeel: na ongeveer een uur douchen met een spaardouche (meet eens met een litermaat) is het goed leeg, met een heel gezin kan dat soms krap worden en dan duurt het even voor het weer op niveau is.
Alternatief waar ik aan denk is de oplossing van @sdh1981; een indirect gestookte boiler + de Quatt(s). Dat is in allerlei maten te krijgen, met een beetje geluk tweedehands, en snel weer op te stoken (met een dubbele Quatt kom je een eind om hem continue op peil te houden, zeker in de zomer). Kleiner vat = kleiner verlies. Is wel nog in de experimentele fase. :)

Ik heb beiden nog niet geprobeerd; in mijn vorige huis wel een Blackbird P80 (vergelijkbaar vermogen als 2x Quatt) met een extra zuinig 150-litervat van Itho. De warmte die we eruit trokken (spaarkop) werd vrijwel direct aangevuld.

Doorstromer kan, maar geeft hoog piekverbruik. Dat moet je netaansluiting trekken. Bovendien gaan er stemmen om piekverbruik zwaarder te belasten.

En... dit is misschien meer iets voor Ervaringen met Quatt Deel 2.

Edit: je zegt "voornamelijk" tapwater. Hoeveel was je gasverbruik voor de Quatts? Heb je een alternatief als ze het niet trekken (houtkachel?)?

[ Voor 4% gewijzigd door zeekoe op 30-04-2026 16:19 ]

• Toby-Wan
lexen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 15:12:
[...]

We hebben onder CV ruimte een kelder zitten waar we mogelijk wel een warmtepompboiler zouden kunnen plaatsen. Welke merken / modellen zijn aan te bevelen om naar te kijken met een boilervat van ca. 250ltr?

Zou je dan naast een warmtepompboiler ook nog een DIY doorstroomverwarmer of electrische CV nemen en wat voor keuzes heb je daar zoal in?

We zoeken eigenlijk voorbeelden van anderen die in een vergelijkbare situatie als die van ons e.e.a. al hebben gekozen en daarmee ook al enige tijd naar tevredenheid werken.
kan idd beter in het andere topic zoeken, zoek o.a. naar posts van mijzelf of van @jj85 , hebben beide een doorstroomverwarmer (zie link in mijn signature). daarnaast heb ik een elektrische boiler en @jj85 een warmtepompboiler

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• jj85
zeekoe schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:12:
En ik zie dat een aantal componenten zwevend gemonteerd zijn, wist niet dat dat met SMD ook kon. :+

Boiler is OpenTherm aansluiting richting boiler
2e modbus is stukje toekomstbestendigheid; bijv voor de Quatt all-e oplossing (Heatcharger) of om via de 2e modbus de CiC weer van een datastroom te voorzien.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
lexen schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:51:
Hoi allemaal,

👉 CV vervangen

Een goede oplossing, waar ik zelf voor gekozen heb, is een warmtepompboiler. Zelf geinstalleerd en dat was prima te doen. Werkt verder perfect, ook fijn om 2 onafhankelijke systemen te hebben.
De cv en het gas zijn al afgesloten en zodra de verwarming niet meer nodig is over een paar weken haal ik hem weg en plaats een doorstroomverwarmer van 3KW. Die is in mijn geval alleen voor noodgevallen omdat de duo nog nooit gas nodig gehad heeft.

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• lexen
raven22 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:40:
[...]

Een goede oplossing, waar ik zelf voor gekozen heb, is een warmtepompboiler. Zelf geinstalleerd en dat was prima te doen. Werkt verder perfect, ook fijn om 2 onafhankelijke systemen te hebben.
De cv en het gas zijn al afgesloten en zodra de verwarming niet meer nodig is over een paar weken haal ik hem weg en plaats een doorstroomverwarmer van 3KW. Die is in mijn geval alleen voor noodgevallen omdat de duo nog nooit gas nodig gehad heeft.
Heb je suggesties of instructies wat je dan zoal zelf moet doen zonder een loodgieter? Wat ga je dan precies kopen als je het hebt over een 'doorstroomverwarmer van 3KW' (merk/type/webshop)?

• lexen
Toby-Wan schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:19:
[...]

kan idd beter in het andere topic zoeken, zoek o.a. naar posts van mijzelf of van @jj85 , hebben beide een doorstroomverwarmer (zie link in mijn signature). daarnaast heb ik een elektrische boiler en @jj85 een warmtepompboiler
Is het alleen een doorstroomverwarmer die je nodig hebt en is dat ook iets wat een loodgieters bedrijf ook verkoopt en installeert of is dit alleen een DIY oplossing

• lexen
zeekoe schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:17:
Het hangt er vooral vanaf hoeveel water je 'achter elkaar' wilt gebruiken, en wat je flow is (regendouche of spaarkop).
Ik overweeg zelf (als aanvulling op 2xQuatt) een Auer Edel Eau, die warmte uit de retour van je CV haalt en in een vat van max 270 liter stopt. Voordeel: in de zomer koel je je huis een klein beetje; je gebruikt je vloerverwarming als zonneboiler en hebt redelijk hoog rendement. In de winter moet je warmtepomp wat harder werken. Nadeel: na ongeveer een uur douchen met een spaardouche (meet eens met een litermaat) is het goed leeg, met een heel gezin kan dat soms krap worden en dan duurt het even voor het weer op niveau is.
Alternatief waar ik aan denk is de oplossing van @sdh1981; een indirect gestookte boiler + de Quatt(s). Dat is in allerlei maten te krijgen, met een beetje geluk tweedehands, en snel weer op te stoken (met een dubbele Quatt kom je een eind om hem continue op peil te houden, zeker in de zomer). Kleiner vat = kleiner verlies. Is wel nog in de experimentele fase. :)

Ik heb beiden nog niet geprobeerd; in mijn vorige huis wel een Blackbird P80 (vergelijkbaar vermogen als 2x Quatt) met een extra zuinig 150-litervat van Itho. De warmte die we eruit trokken (spaarkop) werd vrijwel direct aangevuld.

Doorstromer kan, maar geeft hoog piekverbruik. Dat moet je netaansluiting trekken. Bovendien gaan er stemmen om piekverbruik zwaarder te belasten.

En... dit is misschien meer iets voor Ervaringen met Quatt Deel 2.

Edit: je zegt "voornamelijk" tapwater. Hoeveel was je gasverbruik voor de Quatts? Heb je een alternatief als ze het niet trekken (houtkachel?)?
We hebben momenteel een regendouche maar ik vraag me af of die ook volledig op zijn capaciteit word gebruikt want onze CV is maar een CW4 . Als backup krijgen we binnenkort een Quatt chill, nu voornamelijk bedoelt om te kunnen koelen maar kan ook in de winter verwarmen.
Wat bedoel je met een 'indirect gestookte boiler' heb je daarvan voorbeelden (merk/type)?

• zeekoe
jj85 schreef op donderdag 30 april 2026 @ 16:31:
[...]

Boiler is OpenTherm aansluiting richting boiler
2e modbus is stukje toekomstbestendigheid; bijv voor de Quatt all-e oplossing (Heatcharger) of om via de 2e modbus de CiC weer van een datastroom te voorzien.
Helder, dank. "Boiler" als in de vertaling van CV-ketel uiteraard dus. :)

Er zit dus in deze versie geen ondersteuning voor een zelf geknutselde SWW oplossing, als in: temperatuursensor in een boilervat, of is de DS18B20 aansluiting daarvoor bedoeld?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

zeekoe schreef op donderdag 30 april 2026 @ 14:12:
Zeker! Zoals ik aangaf ik het een work in progress 😉 Het stuk rondom de ESP is nog lang niet af, daar wil ik eerst even de resultaten van een los dev bordje voor afwachten voordat ik daar een paar uur voor niets op aan het routeren ben. Daar horen die losse componenten bij :)
Boiler is idd een OpenTherm aansluiting, wellicht is een ander label daar wel handig. Zal eens over nadenken. Er is geen extra PT1000 aansluiting meer, dat is een Dallas geworden. Deze kan ook gebruikt worden in een SWW vat. Je kan er uiteraard ook meerdere aansluiten aangezien het een bussysteem is. Moet je alleen wel de software op aanpassen.

• raven22
lexen schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 06:28:
[...]

Heb je suggesties of instructies wat je dan zoal zelf moet doen zonder een loodgieter? Wat ga je dan precies kopen als je het hebt over een 'doorstroomverwarmer van 3KW' (merk/type/webshop)?
Ga even naar het Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 warmtepompboiler topic en je leert heel veel.

Er gaar koud water in en warm water uit, verder is er uiteraard stroom nodig. En eventueel buizen voor de luchtaanvoer en afvoer. Ik heb 1 buis voor de afvoer, aanvoer komt uit de garage zelf.
En je hebt een afvoer nodig voor condens en de veiligheidsgroep.

Dus zoek een plek in huis waar je dit redelijk eenvoudig naar toe kunt leggen.
Ik heb een Atlantic explorer V5 200L en deze doorstromer https://hydro-energia.de/...fur-Zentralheizungen/7743

[ Voor 17% gewijzigd door raven22 op 01-05-2026 11:51 ]

Quatt Duo V1 - 3kw BUH - VVW en LTV - WPB: Atlantic Explorer V5 - PV: uit 2026 1030WP met Zendure S800 plus - PV: uit 2012 2400WP met Goodwe XS2200

• zeekoe
Ik krijg het opeens een beetje benauwd over mijn plan om met een Quatt Duo mijn huis te verwarmen, gezien de flow van 800 L/u (4.6 kW bij dt=5 als ik goed reken). Dat moet toch wel 1.5-2x hoger voor mijn warmtevraag... Of ik moet toch met mengverdeler blijven werken ipv pomploos? Wat is de max flow die ondersteund wordt met OpenQuatt?

• jj85
zeekoe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:43:
Ik krijg het opeens een beetje benauwd over mijn plan om met een Quatt Duo mijn huis te verwarmen, gezien de flow van 800 L/u (4.6 kW bij dt=5 als ik goed reken). Dat moet toch wel 1.5-2x hoger voor mijn warmtevraag... Of ik moet toch met mengverdeler blijven werken ipv pomploos? Wat is de max flow die ondersteund wordt met OpenQuatt?
Momenteel 1500 L/h. Maar dat is wel op te hogen.
Maar het hangt nog meer af van je warmtesysteem. Ik krijg er niet heel veel meer dan 1100 doorheen ivm leiding weerstand.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# ----------------------------
# TUNING INPUTS
# ----------------------------
number:
  - platform: template
    id: oq_flow_setpoint_lph
    name: "Flow Setpoint"
    icon: mdi:waves-arrow-right
    unit_of_measurement: "L/h"
    mode: slider
    web_server:
      sorting_group_id: oq_control
    min_value: 0
    max_value: 1500
    step: 10
    restore_value: true
    optimistic: true
    initial_value: 800
Vergeet ook niet dat bij een hogere flow de dat omlaag zal gaan. Bij een duo kun je dan ook weer 2x 4 a 5grC aan dat opbrengen.

Ik neem aan dat je je verdiept hebt in de specificaties van je Quatts?

• zeekoe
Dankje, dat stelt gerust! Ik heb me verdiept in de wattages en temperaturen; dat is toereikend (en in geval van nood houtkachel). Maar ik had de flow over het hoofd gezien. Maar met 1500 zit je op 8.7 kW bij 5 graden, dat komt goed. Met dikke leidingen uiteraard. :)

• jj85
zeekoe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:34:
Dankje, dat stelt gerust! Ik heb me verdiept in de wattages en temperaturen; dat is toereikend (en in geval van nood houtkachel). Maar ik had de flow over het hoofd gezien. Maar met 1500 zit je op 8.7 kW bij 5 graden, dat komt goed. Met dikke leidingen uiteraard. :)
Ik weet niet of die Wilo pompjes 1500 L/h kunnen draaien...

• Toby-Wan
zeekoe schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:34:
bij een Duo heb je 2x de deltaT van 4-5 graden IPV de hogere flow

• zeekoe
[b]Toby-Wan schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:20:
bij een Duo heb je 2x de deltaT van 4-5 graden IPV de hogere flow
Of 2x een deltaT van 2-3 graden toch, als de flow hoger is? DeltaT is toch het gevolg van flow en vermogen, of ben ik er dan niet voldoende in thuis? Over mijn verdeler houd ik de deltaT liefst rond de 5 of lager.
jj85 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 21:55:
[...]

Ik weet niet of die Wilo pompjes 1500 L/h kunnen draaien...
Toch maar even iets verder in verdiepen dus. Desnoods een nieuwe pomp erin knutselen :henk of toch de mengkraan op de verdeler laten zitten.

• jj85
zeekoe schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Of 2x een deltaT van 2-3 graden toch, als de flow hoger is? DeltaT is toch het gevolg van flow en vermogen, of ben ik er dan niet voldoende in thuis? Over mijn verdeler houd ik de deltaT liefst rond de 5 of lager.

[...]

Toch maar even iets verder in verdiepen dus. Desnoods een nieuwe pomp erin knutselen :henk of toch de mengkraan op de verdeler laten zitten.
Hoeveel vermogen heb je nodig dan (en bij welke buitentemp)? Je had een v1.5 duo op het oog toch?

[ Voor 5% gewijzigd door jj85 op 02-05-2026 09:12 ]

• sdh1981
Hier is het Quatt systeem hard aan het werk :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTDFLWKR_PUVyN9XpdOHAjWkG4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8lJklV3ZWJWioCGBkWWGRsO.jpg?f=fotoalbum_large

• Appesteijn
  • Niet online
sdh1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:36:
Hier is het Quatt systeem hard aan het werk :)
[Afbeelding]
Merk je het ook in huis?

• sdh1981
Een beetje. Ik heb alleen vloerkoeling dus het duurt even. In een uurtje is de temp 0,2 graden gezakt

• zeekoe
jj85 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:10:
Hoeveel vermogen heb je nodig dan (en bij welke buitentemp)? Je had een v1.5 duo op het oog toch?
Idd. Ik ga gokken op de ±7 kW die een duo zou moeten kunnen leveren een stukje onder de -7 en de rest eventueel met houtkachel. Aannemer hier heeft wat dingen verkeerd gedaan waardoor ik niet precies mijn verbruik weet (slecht geïsoleerde buizen door ijskoude schuur e.d.) maar ik zat op 16.8 m3 op 24 uur toen het grotendeels -12 was en de oude thermopane nog niet was vervangen. Dus moet een eind kunnen komen. Maar dan wil ik die 7 kW wel door de leiding kunnen krijgen. :)

• jj85
zeekoe schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Ik ga gokken op de ±7 kW die een duo zou moeten kunnen leveren een stukje onder de -7 en de rest eventueel met houtkachel. Aannemer hier heeft wat dingen verkeerd gedaan waardoor ik niet precies mijn verbruik weet (slecht geïsoleerde buizen door ijskoude schuur e.d.) maar ik zat op 16.8 m3 op 24 uur toen het grotendeels -12 was en de oude thermopane nog niet was vervangen. Dus moet een eind kunnen komen. Maar dan wil ik die 7 kW wel door de leiding kunnen krijgen. :)
Zou op zich wel moeten lukken. Ook bij die 800L/h. Dan wordt de dT die Quatt toevoegt aan het water gewoon wat groter t.o.v. van bijv 1000L/h.
Je moet het zo zien dat de Quatt 'gewoon' die 7kW in het water propt. Bij lage flow geeft dat een hogere dT dan bij hoge flow. Maar netto is de hoeveelheid overgedragen warmte min of meer gelijk.

Ik denk dat flow niet heel veel uitmaakt in die zin. Je moet vooral voorkomen dat je herrie in de leiding krijgt. Met hogere flow zou je naar iets lagere aanvoertemp kunnen, maar de winst is uiteindelijk niet heel groot.

• raven22
sdh1981 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:06:
[...]

Een beetje. Ik heb alleen vloerkoeling dus het duurt even. In een uurtje is de temp 0,2 graden gezakt
Dat vind ik best netjes, anders was de temp wellicht 0,3 gestegen. Dus een halve graad afkoeling in een uur tijd. Een halve graad opwarmen in de winter duurt bij mij een stuk langer.

• onlinaius
raven22 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 19:14:
[...]

Dat vind ik best netjes, anders was de temp wellicht 0,3 gestegen. Dus een halve graad afkoeling in een uur tijd. Een halve graad opwarmen in de winter duurt bij mij een stuk langer.
Je logica gaat niet helemaal op: dat is geen halve graad afkoeling, maar 0.2 graad afkoeling.

Want anders zou je de wintercijfers ook op die manier moeten corrigeren ter vergelijk, en dan is het bijv geen halve graad opwarmen, maar een halve graad opwarmen + 1 graad compensatie van warmteverlies ;)

Waarmee ik niet zeg dat 0.2 geen goede afkoeling is: ik houd in de winter zelf ook een gewenste stijging van 0.1 tot 0.2 graad per uur aan tussen 09:00 en 19:00 om optimaal gebruik te maken van de warmste momenten van de dag, en eventueel beschikbare zonnestroom direct zelf te verbruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door onlinaius op 03-05-2026 13:10 ]

• raven22
onlinaius schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:07:
[...]

Je logica gaat niet helemaal op: dat is geen halve graad afkoeling, maar 0.2 graad afkoeling.

Want anders zou je de wintercijfers ook op die manier moeten corrigeren ter vergelijk, en dan is het bijv geen halve graad opwarmen, maar een halve graad opwarmen + 1 graad compensatie van warmteverlies ;)

Waarmee ik niet zeg dat 0.2 geen goede afkoeling is: ik houd in de winter zelf ook een gewenste stijging van 0.1 tot 0.2 graad per uur aan tussen 09:00 en 19:00 om optimaal gebruik te maken van de warmste momenten van de dag, en eventueel beschikbare zonnestroom direct zelf te verbruiken.
Wat je zegt klopt wel, maar omdat de poster schreef dat hij maar een uurtje gedraaid had zal de waarheid ergens in het midden liggen.

• jj85
Ook de firmware gaat gestaag verder. Vooral nu een stukje focus op stabiliteit, een vlottere webinterface en betere diagnose, met onder meer:
  • ondersteuning voor Quatt Hybrid V2 --> Wie wil er testen? ;)
  • diagnostics logviewer met loggeschiedenis
  • Trends-tab met lokale historie + beperkte opslag op flash-geheugen (30dagen)
  • robuustere Home Assistant cooling-koppeling
  • minder web-, Modbus- en OpenTherm-belasting
Screenshots
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKOg4Ml5d6wmbJd_P52bGBI7fSc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p1ZeguRxLKIiuF9Mbmy82wHk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHA6JQ-p1fviL_w4Ve1dR9b6qds=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7JkpfIdbbxEyEGp1t3dSX8sH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr2q1sdoOIERGrjVigT3GP7R8W0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OWtmZCmIqthw2geC1mzrtvuf.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18omj_jAuAO0NzQbd6uL75XwQ9M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ped2R1fKW4iEV75aCf8t5V22.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrjVZ0WWCCAER2qb2pb5rubvKWg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/rTkgGrv1p3inGdAOD1G20nH8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx5VuJemQdiCZwlnsnqJYMiBlKw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/i3LKSSU9XnDLLGouw8zvBUsS.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcIbHBVkVBy7hHr27PT5movlnDs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ekUFaWPqLUjUZmKa6e3MFjPx.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yMEsNVvd3PMpO6I385qiwUc54s=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bNkAiYVvMNz4pl8VU63dehII.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QH4J3cz2kFE4t5HqOP8UVu8I-C0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wiDIGUmvDFNtMvYtXEiNM1mz.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrtqaAAM3eCcIW0G-JCj5Qn4n-A=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kEQ8igKNzA9dVBuynOkiRe2d.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypO0ADEKep2Xcbw3-T3KngTWl00=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZnuJcQz4CCZHX1f11x1njj0V.png?f=fotoalbum_tile

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:27

dlmh

Lo-Fi

@jj85 ik wil wel testen met mijn v2 Hybrid (single)! Ik heb nog geen setup draaien omdat deze ondersteuning er nog niet was, maar ik wil dat uiteraard graag wel faciliteren.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• rutgervdf
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-05 12:49
jj85 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:41:
Ook de firmware gaat gestaag verder. Vooral nu een stukje focus op stabiliteit, een vlottere webinterface en betere diagnose, met onder meer:
  • ondersteuning voor Quatt Hybrid V2 --> Wie wil er testen? ;)
  • diagnostics logviewer met loggeschiedenis
  • Trends-tab met lokale historie + beperkte opslag op flash-geheugen (30dagen)
  • robuustere Home Assistant cooling-koppeling
  • minder web-, Modbus- en OpenTherm-belasting
Screenshots
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
ik heb een hybrid v2 en wil eventueel wel testen, dan moet ik wel even de hardware bestellen.

Update: Ik heb de heat pump listener besteld

• lexen
Waar ik tot een maand geleden alleen bekend was met de officiele Quatt All-Electric oplossing, die bij ons niet passend is, heb ik nu dankzij Tweakers een veel breder beeld aan oplossingen gekregen.

De reden om onze Quatt Duo (2x6 kW) opstelling volledig gasloos te maken heeft vooral te maken met de leeftijd van de CV (15+ jaren) en die wil ik eruit hebben. Verder hebben we veel zonnestroom maar heel beperkt gas verbruik (<300m3).

Ik zou graag van degenen die al gasloos draaien willen weten hoe de vlag er bij jullie bij hangt:

Hardware: Met welke (Inline-Heater/Wel of Geen Heatpump listener/ect) componenten draai je? (Elterm Bosman/Rifleman of andere?)

Elterm zelf komt met de suggestie om de Bosman LED 6 kW te gebruiken maar zie hierover weinig tot niets op het forum.

Kosten: Wat hebben de heater en de bijbehorende aansturing/elektronica ongeveer gekost?

Installatie: Heb je het volledig zelf gedaan of een loodgieter/elektricien bereid gevonden voor dit maatwerk?

Ervaring: Hoe lang draait de oplossing nu en hoe bevalt het? (Met name: hoe ging de vorstbeveiliging/antivries-cyclus afgelopen winter?)

Kennis van nu: Welke dingen zou je achteraf anders hebben gedaan? (Bijv. grotere onderverdeler, andere leidingdiameter, andere sturingslogica?)

Electra: Heb je nog aanpassingen moeten doen in de electra (aparte groep gemaakt voor de inline-heater?)?

De 'na'-foto: Hoe ziet de installatie (de CV-hoek/kelder) er nu uit na de aanpassingen vergeleken met de oude situatie?

Ik heb zelf danzij mede tweakers hier al redelijk wat informatie opgedaan maar ben ook wel benieuwd of er soort van gouden standaard uitvoering bestaat die de meeste gebruiken, dus vooral ervaringen zijn zeer welkom!

• zeekoe
Misschien goed om een los topic te openen hiervoor? Dan blijft dit topic meer waar die voor is.

Je kunt dan ook noemen waar je gasverbruik in zit (tapwater of bij verwarming), waarom je al dan niet een warmtepompboiler overweegt, en wat je gasverbruik was voor de Quatt / wat nu je piekvermogen is op koude dagen.

• raven22
lexen schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:05:
Waar ik tot een maand geleden alleen bekend was met de officiele Quatt All-Electric oplossing, die bij ons niet passend is, heb ik nu dankzij Tweakers een veel breder beeld aan oplossingen gekregen.

De reden om onze Quatt Duo (2x6 kW) opstelling volledig gasloos te maken heeft vooral te maken met de leeftijd van de CV (15+ jaren) en die wil ik eruit hebben. Verder hebben we veel zonnestroom maar heel beperkt gas verbruik (<300m3).

Ik zou graag van degenen die al gasloos draaien willen weten hoe de vlag er bij jullie bij hangt:

Hardware: Met welke (Inline-Heater/Wel of Geen Heatpump listener/ect) componenten draai je? (Elterm Bosman/Rifleman of andere?)

Elterm zelf komt met de suggestie om de Bosman LED 6 kW te gebruiken maar zie hierover weinig tot niets op het forum.

Kosten: Wat hebben de heater en de bijbehorende aansturing/elektronica ongeveer gekost?

Installatie: Heb je het volledig zelf gedaan of een loodgieter/elektricien bereid gevonden voor dit maatwerk?

Ervaring: Hoe lang draait de oplossing nu en hoe bevalt het? (Met name: hoe ging de vorstbeveiliging/antivries-cyclus afgelopen winter?)

Kennis van nu: Welke dingen zou je achteraf anders hebben gedaan? (Bijv. grotere onderverdeler, andere leidingdiameter, andere sturingslogica?)

Electra: Heb je nog aanpassingen moeten doen in de electra (aparte groep gemaakt voor de inline-heater?)?

De 'na'-foto: Hoe ziet de installatie (de CV-hoek/kelder) er nu uit na de aanpassingen vergeleken met de oude situatie?

Ik heb zelf danzij mede tweakers hier al redelijk wat informatie opgedaan maar ben ook wel benieuwd of er soort van gouden standaard uitvoering bestaat die de meeste gebruiken, dus vooral ervaringen zijn zeer welkom!
zoek in het warmtepompboiler en quatt topic op mijn posts, dan vind je info wat al vaker gedeeld is

• sdh1981
lexen schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:05:

Kijk even hier wat terug en volg mijn stukje over zelfbouw Q DUO-FE DIY systeem. Ik liep ook tegen het stuk dat een Quatt FE gewoon hier niet past op zolder en ik ook van het gas af wil. Daarom ben ik zelf iets gaan bedenken om het toch werkende te maken met als basis OpenQuatt maar dan zelf verder uitgewerkt zodat ik compleet DHW werkende heb. Software en controller technisch staat het klaar. Alleen moet ik hydraulisch het nog aansluiten waarvoor ik een muurtje moet afbreken waar wat leidingen achter liggen. Code wordt ontwikkeld op basis Claude code AI.

Daarnaast heb ik wat smart functies toegevoegd zoals PV based laden met de Quatt of bij negatieve stroomprijs de 3kW elektrische heater + Quatt aan als affakkel booster functie. Dit kan interessant zijn voor net een legionella run te draaien + gratis geld >:)

Ook zal hij een leren om een voorspelling te maken op welke tijden warm water gevraagd wordt zodat op gunstige tijden de boiler verwarmd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oF6qyrWvDxdZvslB-51miJ2aoeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sR1cqUT9Z0KGTmgCYEAV3vIL.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste