• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:38
Hier wordt mooi werk verricht! :)
Ik zou voor de zomer begint graag benodigde hardware aanschaffen en OpenQuatt thuis in gebruik nemen. Voornaamste doelen zijn vloerkoeling in de zomer en minder verspilling met bodemplaatverwarming wanneer het niet nodig is. Maar de hamvraag voor mij momenteel is: wanneer is het juiste moment om hardware aan te schaffen? Te vroeg instappen heeft als risico dat er later een betere hardware versie/variant in beeld komt.

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:03
leejoow schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:45:
Zojuist even doorheen gespit en als ik het goed zie inderdaad puur aan de software kant opgelost.

Heb jij ook https://otgw.tclcode.com/schematic.html#schematic gebruikt als inspiratie voor je interface?
Wel inspiratie, maar zonder de fouten. In dat schema zijn R4 en R8 omgedraaid, en eigenlijk moet het niet 1k5 maar 4k7 zijn zodat je een mooie scherpe overgang krijgt voor de stroomsturing (paars volgt groen). Bij mijn zijn dat R4 en R5.
Ook stuur ik de onderkant van de optocoupler aan, want bij I2S is de ruststand verplicht 0V.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQbqOWaGb7KqfPsgprGI-1Tujfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2LodCJR6A4actc3TCVziWf28.png?f=fotoalbum_large
Overigens gebruik ik de ketelkant niet, ik stuur de CiC en mijn vaillant aan als thermostaat.

[ Voor 4% gewijzigd door m10tech op 23-03-2026 18:10 ]

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• sdh1981
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:57
Onno ! schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:10:
Hier wordt mooi werk verricht! :)
Ik zou voor de zomer begint graag benodigde hardware aanschaffen en OpenQuatt thuis in gebruik nemen. Voornaamste doelen zijn vloerkoeling in de zomer en minder verspilling met bodemplaatverwarming wanneer het niet nodig is. Maar de hamvraag voor mij momenteel is: wanneer is het juiste moment om hardware aan te schaffen? Te vroeg instappen heeft als risico dat er later een betere hardware versie/variant in beeld komt.
Tip, even wachten. Er liggen wat dingen in de pijplijn bij de listener ontwikkelaar. Ideeen zoals 2 modbussen naar ODU en terug naar CiC, PT1000 readout, flowsensor (V1) en OT liggen op de plank.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
Vraagje voor v1 bezitters, wie kan de pinout van de flowmeter/T-sensor uitpluizen?
De midddelste twee pinnen zijn voor de Pt1000 temp sensor. Maar ik heb geen flowmeter bij de CV, dus kan de rest niet bepalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMi4QtvQAC1_-rdDU5p9ZKv1k84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytVhF0qzJL6ki7g9mUTEX1po.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht bij de flowmeter dat bij de V1 er nog 3 extra pinnen bedraad zijn, een GND, een V+ en een datasignaal. Met een beetje geluk is de draadkleur conform onderstaande ook aangehouden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBcPSDkho9qJxlqEJ_Y3i7G4nSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CUEAOy5sfke2gP1r6mXDcsiG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 23-03-2026 21:18 ]

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:12
jj85 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:18:
Vraagje voor v1 bezitters, wie kan de pinout van de flowmeter/T-sensor uitpluizen?
De midddelste twee pinnen zijn voor de Pt1000 temp sensor. Maar ik heb geen flowmeter bij de CV, dus kan de rest niet bepalen.

[Afbeelding]

Ik verwacht bij de flowmeter dat bij de V1 er nog 3 extra pinnen bedraad zijn, een GND, een V+ en een datasignaal. Met een beetje geluk is de draadkleur conform onderstaande ook aangehouden

[Afbeelding]
Vanmorgen samen met @leejoow de pinouts vergeleken voor de beide stekkers aan de kabel van de externe flowmeter van de Quatt V1. De pins 1-5 zijn 1-op-1 met elkaar verbonden tussen de beide stekkers (ronde aan de Huba flowmeter en vierkante onder in de CiC). Tussen de pins 2 en 5 op de flowsensor staat ca 1000 Ohm en met de kabel op de CiC aangesloten meet ik met een multimeter ca 5v tussen pins 1 en 4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxYKPI2QIO_zc4_UQVH4QvAV-MI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfK5Td3X0CJ8YK1v7y0uJecU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKTb4WCsRr38GH77wEnyjXW17V8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITEpsQ4CwTxwMxhvJl9kj7qi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH_ItHl2pGqQs9ifaa3jD7m8Z0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVZR3ePQAaw5XSBzPJJuBF1p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boZRSJwAiMHFRF4q34c37p2joCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpiAPC4m3eor9JydjQLWkPhc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door TeslaNerd op 24-03-2026 13:27 ]

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• TeslaNerd
Ik heb vandaag een power cycle gedaan op de buitenunit en dan worden de aanpassingen die ik met OpenQuatt aan de EEPROM- registers heb gedaan weer terug gezet naar de oorspronkelijke waarden.

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

• jj85
Ook hier een eerste test met koelen, de Quatt trekt moeiteloos de watertemperatuur omlaag :)
Komende tijd nog even verder gaan Tweaken, het is buiten eigenlijk nog te koud om te koelen :+

Wat heerlijk dat er koude lucht uit m'n Jaga's komt :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nz4jJl_DL_7edzSII2yAXCMo28s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5SkgapLaXxCT5DZa1VEek9fH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI4zBqeRBSTHvWPDZIsvheuJ4as=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H0TgxPdGtQHC3LJqI5O12x9Z.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA7JORvgoPGBvk6ngbzgmt_adC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/msPcDa4O9OoxpYuZdMVCcUO4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9OH6Opsv-fgFfUK9g1JnSw0wm8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dtf6FDWfe0HJ4Msn8Lv8lkX1.png?f=user_large

• HGBMason
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Goede ontwikkelingen. Wat ik even gemist heb, kan ik via OQ ook de Jaga + fans convectoren laten koelen?

• jj85
HGBMason schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:41:
Goede ontwikkelingen. Wat ik even gemist heb, kan ik via OQ ook de Jaga + fans convectoren laten koelen?
Jazeker, deze week al even uitgeprobeerd :)
note: dit staat bij Quatt ook op de roadmap, vraag is wanneer we er wat van gaan zien.

• babobo1977
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik sta op het punt om een aantal Chill's te bestellen. Nu lees ik dat we me open quatt ook de koeling aan kunnen zetten. Ik heb hier een aantal Jaga Strada Hybrid's die eventueel ook kunnen koelen.
Zou dit dan een optie kunnen zijn ipv de chill's aan te schaffen?

Ik heb geen vloerverwarming maar ik heb in de familie een aantal quatt duo eigenaren met vloerverwarming, daar zou dan ook hetzelfde mee moeten kunnen als ik het goed begrijp?

• TeslaNerd
babobo1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 22:03:
Ik sta op het punt om een aantal Chill's te bestellen. Nu lees ik dat we me open quatt ook de koeling aan kunnen zetten. Ik heb hier een aantal Jaga Strada Hybrid's die eventueel ook kunnen koelen.
Zou dit dan een optie kunnen zijn ipv de chill's aan te schaffen?

Ik heb geen vloerverwarming maar ik heb in de familie een aantal quatt duo eigenaren met vloerverwarming, daar zou dan ook hetzelfde mee moeten kunnen als ik het goed begrijp?
Ja, dat zou ik zeker eerst proberen

• RickvdT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:29
jj85 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 15:45:
[...]
note: dit staat bij Quatt ook op de roadmap, vraag is wanneer we er wat van gaan zien.
Er is ooit een belofte gedaan voor de zomer, zie onderstaande. Maar als ik het goed begrijp uit jullie gesprek met Quatt engineers staat het nog steeds allleen op de roadmap?
marijnflipse schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:22:
[...]
Ik ben 't er wel mee eens dat als je een goed geisoleerd huis hebt met vloerverwarming (liefst ook in de slaapkamer ivm slapen?) dan kan "vloerkoeling" een prima optie zijn voor iets van koeling. Dus we zullen 'm gaan enablen. Gratis, maar wel met een flinke disclaimer ;). Ergens tussen Chill lancering en volgende zomer.
In dat geval zeker interesse in een Openquatt boordje voor deze zomer! Ik ben afgelopen week een beetje aan het knutselen geweest met een modbus aansturing voor de zwembad warmtepomp. Dat lukt redelijk maar ik merk dat de complexiteit en het kennis niveau in dit topic vele malen hoger is. Ik ga dus rustig afwachten waar jullie mee komen. In ieder geval erg mooi werk tot nu toe!

• jj85
RickvdT schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:05:
[...]

Er is ooit een belofte gedaan voor de zomer, zie onderstaande. Maar als ik het goed begrijp uit jullie gesprek met Quatt engineers staat het nog steeds allleen op de roadmap?
zo heb ik het iig begrepen... @TeslaNerd @sdh1981 @Appesteijn jullie?

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jj85 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:06:
[...]

De CEO/oprichter heeft dat ergens hier beloofd, dat al sde Chill gelaunched zou zijn, deze feature vpro-users ook beschikbaar zou komen. Tijdens ons gesprek met de engineers, waren ze er nog niet uit hoe ze dit duidelijk zouden communiceren, dus dat mensen wel zelf aansprakelijk zijn voor condensatie problemen etc.

Dat zou inderdaad betekenen dat de feature nog niet af is om gebouwd te worden.

• TeslaNerd
[...]

Ja, het staat op de roadmap maar de huidige productontwikkelingen gaan voor. Zolang de Chill nog niet in het wild is gesignaleerd en de kinderziektes daarvan (en van de All Electric) zijn opgelost verwacht ik weinig aandacht voor de rest van de roadmap.
O ja, en dan eerst ook nog dat Quatt EnergyOs

• jj85
Uit het OpenQuatt lab na inspiratie door @TeslaNerd en @sdh1981.
Uitgangspunt: ik draai op OpenQuatt, CiC is volledig losgekoppeld.

Aparte ESP die de CiC voedt met data uit OpenQuatt :henk

Doordat @leejoow en Paul 2 modbuspoorten op de OpenQuatt PCB gaan voorzien, is dit een van de mogelijk functies om verder uit te zoeken (of dus OpenQuatt rechtstreeks de CiC kan voeden met data om de Insights actief te houden). Even kijken of de ESP daardoor niet teveel overbelast raakt, anders is een 2e ESP zoals ik nu doe ook prima uitvoerbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JKLahLl8Kf0FyZZn8HjVslKwW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWqxlNsN1VPKb8fmkknsSf5q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSfCjjgjIwtt1iUsI5Nhbu3KWZ0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8oQWkrZcUyUgfJAZqfHWwsID.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62rt_X-4Qr0So8eeYmovVU8x7Ck=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8AlGl2TshoxvIujqAVSAX8WW.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEVWfYfJhH2NcjSRyDD9CEM2mIo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iW8nM7EYwqCjA6MTYFBplMAU.png?f=fotoalbum_tile

• sdh1981
[...]

Ik vroeg naar de roadmap in de Quatt meeting en deze was niet bekend/werd niet gedeeld.

2x MT Venus 2.0 5.12kWh V154 1x Marstek V3 5,12kWh via modbus aangestuurd. Quatt V1.5 Duo met OpenQuatt, 15x Enphase IQ7A 15x Jinko solar 435wh panels

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1sm4FuUNb-nXqLsyTDzlz85Sx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoEsOZhs9l2QKoES73mLTfTB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgmPe3hmwm-h4tjDetdl6V81MzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UoRyH9OlzIXqSpnVSJ6CZQvO.png?f=fotoalbum_large

Hier ook succes met de Lilygo T-connect. Modbus1 stuurt de ODU 1 en 2 aan. Modbus 2 stuurt alle data terug naar de CiC maar commando`s vanuit de CiC zijn geblokkeerd. Oke ziet er nog uit als een hobby bob oplossing maar dit was even nodig om te testen _/-\o_
Ik heb nog een vrije modbus + CAN over ... eens kijken wat ik daar nog mee kan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ_HvLyMlNoKv3cRTfoNqBz0J30=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r3xPVwUel0f1x4ZCsvpYOQ0L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door sdh1981 op 28-03-2026 21:29 ]

• TeslaNerd
Met de HP-emulator en OpenQuatt is het nu ook mogelijk de aansturing van de Quatt door de CiC te vergelijken met de eigen aansturing in OpenQuatt.
Hieronder de vergelijking van mijn huis vandaag waarbij OpenQuatt al wat eerder start (Compressor Frequency in de blauwe lijn) en met het laagste compressorniveau het huis geleidelijk opwarmt naar het setpoint. De CiC wordt wat later wakker (Compressor Freq in de gele lijn) en met de aansturing van de CiC obv verschil tussen Room Setpoint en Room Temperature wil de CiC sneller naar het setpoint door te kiezen voor hogere compressor levels.

Voor de HP-emulator gebruik je een tweede modbus interface die de sensorwaarden van de Quatt-buitenunits uit OpenQuatt terugstuurt naar de CiC en ook de vijf commando-registers van de CiC kan uitlezen. De CiC geeft de ontvangen sensorwaarden weer door naar de Quatt dataservers zodat de insights in de Quatt app ook worden gevuld als de aansturing door OpenQuatt wordt gedaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7guZwSl-5PCsfLC_DuV36hEwVUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fx8FCgPtq6JAqyxjIvD4RDTa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door TeslaNerd op 31-03-2026 12:45 ]

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:39

dlmh

Lo-Fi

Dat is inderdaad een interessante vergelijking om te zien, @TeslaNerd, die blauwe lijn is veel meer hoe je het zou willen. Nog mooier zou zijn als ie helemaal niet zou stoppen, maar ja... op temperatuur is op temperatuur natuurlijk.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• jj85
@TeslaNerd waarom gaat hij rond 10 uur eigenlijk uit? T zit nog ruim onder setpoint.
Dit is je eigen automatisering in HA toch?

• TeslaNerd
dlmh schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:08:
Dat is inderdaad een interessante vergelijking om te zien, @TeslaNerd, die blauwe lijn is veel meer hoe je het zou willen. Nog mooier zou zijn als ie helemaal niet zou stoppen, maar ja... op temperatuur is op temperatuur natuurlijk.
Stoppen op temperatuur is wat de CiC doet. OpenQuatt kan ook stoppen als de opwarmsnelheid (te) hard gaat omdat de zon door de ramen gaat schijnen

• TeslaNerd
jj85 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:15:
@TeslaNerd waarom gaat hij rond 10 uur eigenlijk uit? T zit nog ruim onder setpoint.
Dit is je eigen automatisering in HA toch?
Ja, dit is met mijn heating strategy in HA:
Iedere 15 minuten mag het compressorniveau 1 stap omhoog of omlaag (0-10) om met de opwarmsnelheid binnen de door mij ingestelde bandbreedte te blijven. De waterpomp (450L/h, 10Watt) laat ik pas stoppen met de stop-procedure als hij boven de setpoint komt

[ Voor 10% gewijzigd door TeslaNerd op 31-03-2026 16:27 ]

• TWN
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:53

TWN

Ik vind de vooruitgang van OpenQuatt prachtig!
Ook de aangekondigde webinterface voor gebruikers zonder HomeAssistant vind ik een mooie aanvulling.

Graag zou ik OpenQuatt willen proberen voor mijn V2 Duo setup.
Maar ik heb een paar vragen:
  1. Is de V2 Duo setup al (volledig) ondersteund door OpenQuatt?
  2. Ik las ook dat er al een poll is verstuurd voor een OpenQuatt eigen hardware, wanneer zou dit product op de markt komen verwachten jullie?
  3. Meer als een aanvulling op 2, Welke hardware zou ik voor nu kunnen aanschaffen (beste support) zodat ik mijn CiC ook nog kan inzien via de Quatt App, maar de functionaliteiten van OpenQuatt kan gebruiken?
En vanuit interesse: Maakt OpenQuatt het ook mogelijk om mijn 2e Quatt (Duo setup) bijvoorbeeld bij mijn ouders aan te sluiten en mijn systeem tijdelijk even te veranderen naar een Single setup? Mijn ouders zouden ook graag een warmtepomp willen nemen, maar zouden liever even willen proefdraaien. Als het bevalt zouden ze ook graag een Quatt setup willen aanschaffen. :henk

• TeslaNerd
TWN schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:53:
Ook de aangekondigde webinterface voor gebruikers zonder HomeAssistant vind ik een mooie aanvulling.

2. Ik las ook dat er al een poll is verstuurd voor een OpenQuatt eigen hardware, wanneer zou dit product op de markt komen verwachten jullie?
  3. Meer als een aanvulling op 2, Welke hardware zou ik voor nu kunnen aanschaffen (beste support) zodat ik mijn CiC ook nog kan inzien via de Quatt App, maar de functionaliteiten van OpenQuatt kan gebruiken?
En vanuit interesse: Maakt OpenQuatt het ook mogelijk om mijn 2e Quatt (Duo setup) bijvoorbeeld bij mijn ouders aan te sluiten en mijn systeem tijdelijk even te veranderen naar een Single setup? Mijn ouders zouden ook graag een warmtepomp willen nemen, maar zouden liever even willen proefdraaien. Als het bevalt zouden ze ook graag een Quatt setup willen aanschaffen. :henk
Als jij zelf de loodgieterij doet voor de hydraulische aansluiting van de Quatt buitenunit bij jouw ouders is OpenQuatt ideaal om die daar op proef aan te sturen. Zie de OpenQuatt productpagina welke hardware jij kan aanschaffen. Mooi tweakers project👍

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

• Ik las ook dat er al een poll is verstuurd voor een OpenQuatt eigen hardware, wanneer zou dit product op de markt komen verwachten jullie?
Dit is altijd lastig om te zeggen, zeker op het punt waar we nu staan. Maar als alles goed gaat hopen we over drie maanden echt wel iets hebben staan.

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• jj85
Thanks! :)
1. Nee, nog niet. Geen rocket science, maar vergt nog wat research en tijd.
2. Zie reactie van leejow
3. Dan heb je een ESP-module met minstens 2 modbuspoorten nodig, bijv de T-connect. @sdh1981 is daar wel mee aan het experimenteren. Maar dan heb je bijv weer geen OT-support of een relay. Eerlijk gezegd; ik zou gewoon wachten op de custom module. Die gaat plug and play worden t.o.v. de CiC.
En vanuit interesse: Maakt OpenQuatt het ook mogelijk om mijn 2e Quatt (Duo setup) bijvoorbeeld bij mijn ouders aan te sluiten en mijn systeem tijdelijk even te veranderen naar een Single setup?
Yep :henk

• sdh1981
jj85 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 19:25:
[...]

Thanks! :)

[...]

1. Nee, nog niet. Geen rocket science, maar vergt nog wat research en tijd.
2. Zie reactie van leejow
3. Dan heb je een ESP-module met minstens 2 modbuspoorten nodig, bijv de T-connect. @sdh1981 is daar wel mee aan het experimenteren. Maar dan heb je bijv weer geen OT-support of een relay. Eerlijk gezegd; ik zou gewoon wachten op de custom module. Die gaat plug and play worden t.o.v. de CiC.

[...]

Yep :henk
Hoho, ik heb zeker een relais :) op de Lilygo T-connect heb je genoeg IO`s om iets aan te knutselen. OT gebruik ik niet omdat ik een aangepaste FW heb gemaakt voor de Diyless 3 thermostaat welke gewoon entiteiten stuurt. Ja als HA eruit klapt, heb je een klein probleempje ;) Op de foto, de liliygo T-connect met modbus controle lampjes (links onder), rood is modbus probleem, groen= alles werkt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq8Cd29hpNsl_uLfb1WOmNWb1Ng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXN7Dsyl54NDHQmsEzNUgiFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfBAbfxsqvpTl5ES0mlvtpEZv8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3OsOwo1hfUF98wN2fYrYy0X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDG1C8ypD89FiOhCpwx_vVc0eZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtMypUgvCCR3HDy31fn1wpbb.jpg?f=fotoalbum_large

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnqjRmQ8d-gF5i4l6wouNLI1FdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5UuyjtCkMcrDObEq0xFYzD2z.png?f=fotoalbum_large

Next step, nieuwe behuizing om daar de lilygo + MAX31865 Pt100 + single relaisbord en mogelijk nog een 230V-->12V voeding :)

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:15:
[Afbeelding]

Next step, nieuwe behuizing om daar de lilygo + MAX31865 Pt100 + single relaisbord en mogelijk nog een 230V-->12V voeding :)
Ik heb zelf helemaal geen verstand van 3D dingen maken maar zou je ook een case kunnen maken voor de OpenQuatt-module die in plaats van de witte afdekplaat op de CiC past?
De voeding kan ook via de USB aan de zijkant van de CiC

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEo49gidTPYGiETxmIHiFuPp0pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31rB1RoM7minNASmfc3F1LkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_7ckYBIKcDaIByW_-YQdd6XeDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xul601JjB67drXt0xfrlPWDD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door TeslaNerd op 02-04-2026 15:24 ]

• sdh1981
TeslaNerd schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:22:
[...]

Ik heb zelf helemaal geen verstand van 3D dingen maken maar zou je ook een case kunnen maken voor de OpenQuatt-module die in plaats van de witte afdekplaat op de CiC past?
De voeding kan ook via de USB aan de zijkant van de CiC

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat kan zeker. Handigste is als iemand een 3d-scan kan maken van de behuizing van de Ci zodat je alle rondingen en aansluitingen hebt.

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:31:
[...]

Dat kan zeker. Handigste is als iemand een 3d-scan kan maken van de behuizing van de Ci zodat je alle rondingen en aansluitingen hebt.
kan dat met een iphone (app)?

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-04 22:17
Ik lees dit topic met veel interesse mee, nadat ik het per toeval tegenkwam. Ik was eigenlijk al van plan om een OpenTherm Gateway te plaatsen om mijn Quatt iets efficiënter aan te sturen, maar dit project lijkt nog interessanter.

Ik ben dan ook wel benieuwd om dit zelf te gaan proberen. Wat ik alleen nog mis, is een aansluitschema voor de twee voorgestelde modules. Hoe wordt de Waveshare of de Heatpump Listener aangesloten ten opzichte van de buitenunit en de bestaande CiC? En een vervolgvraag die daarbij opkomt: als de Waveshare als Modbus-master de buitenunit aanstuurt, blijft de CiC dan aangesloten op de bus, of moet die losgekoppeld worden om bus-conflicten te voorkomen?

De documentatie in de GitHub-repo lijkt ook te verwijzen naar pagina's die er niet meer zijn. Hebben jullie misschien schematische tekeningen beschikbaar voor de situatie zoal die nu is?

• jj85
Hogu schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:53:
Ik lees dit topic met veel interesse mee, nadat ik het per toeval tegenkwam. Ik was eigenlijk al van plan om een OpenTherm Gateway te plaatsen om mijn Quatt iets efficiënter aan te sturen, maar dit project lijkt nog interessanter.
Zeker :+
Ik ben dan ook wel benieuwd om dit zelf te gaan proberen. Wat ik alleen nog mis, is een aansluitschema voor de twee voorgestelde modules. Hoe wordt de Waveshare of de Heatpump Listener aangesloten ten opzichte van de buitenunit en de bestaande CiC?
Modbuskabel uit CiC trekken en deze in de nieuwe module stoppen. Zo simpel is het eigenlijk ;)
Zijn geen schema's van, want ik ga me nu vooral focussen op de nieuw te ontwikkelen custom module.
En een vervolgvraag die daarbij opkomt: als de Waveshare als Modbus-master de buitenunit aanstuurt, blijft de CiC dan aangesloten op de bus, of moet die losgekoppeld worden om bus-conflicten te voorkomen?
Nee, dat gaat idd niet. CiC meot echt losgekoppeld worden om conflicten te voorkomen.
Wel kan er via een alternatieve route weer data naar de CiC teruggestuurt worden (via een 2e device of 2e modbuspoort). Dat gaat ook op de nieuwe. module komen.
De documentatie in de GitHub-repo lijkt ook te verwijzen naar pagina's die er niet meer zijn. Hebben jullie misschien schematische tekeningen beschikbaar voor de situatie zoal die nu is?
Mijn advies, wacht nog even op de plug&play module ;)

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-04 22:17
jj85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:11:

Modbuskabel uit CiC trekken en deze in de nieuwe module stoppen. Zo simpel is het eigenlijk ;)
Zijn geen schema's van, want ik ga me nu vooral focussen op de nieuw te ontwikkelen custom module.

[...]

Mijn advies, wacht nog even op de plug&play module ;)
Hehe helder, ik werd maar wat enthousiast toen ik dit voorbij zag komen hoopte hier eindelijk wat stappen mee te kunnen maken, waar het team van quatt mij eigenlijk al jaren laat steken.

• jj85
Hogu schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:24:
[...]

Hehe helder, ik werd maar wat enthousiast toen ik dit voorbij zag komen hoopte hier eindelijk wat stappen mee te kunnen maken, waar het team van quatt mij eigenlijk al jaren laat steken.
Als je bijv. een Waveshare aanschaft, dan help ik je overigens met alle liefde om dat aan de gang te krijgen.
En als je ook echt graag de CiC weer van data retour wil voorzien, dan zou je nu de T-connect (ref: @sdh1981) kunnen pakken.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:31
jj85 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:11:
(via een 2e device of 2e modbuspoort). Dat gaat ook op de nieuwe. module komen.
Ik ben er blij mee om dat te horen! Hoewel ik uiteraard ook grafiekjes kan maken in HA, vind ik dat aan de CiC overlaten eigenlijk wel heel prettig. Want je kunt een hoop over Quatt zeggen, maar die grafiekjes hebben ze toch wel goed op orde! Daar komt bij dat de CiC wat stabieler is dan mijn HA, recent heeft die weer 1.5 week uitgestaan omdat een logee de uitknop van de server had weten te vinden tijdens mijn vakantie (dat is toch wel een nadeeltje van je HA in VMware draaien op je mediacenter pc, die uitknop op de afstandsbediening was niet voor de tv maar voor de pc... :'( ).

De CiC aangekoppeld houden puur voor de grafiekjes vind ik dan ook eigenlijk wel prettig, dat scheelt ook weer dashboards en allerlei dummy sensoren maken.

[ Voor 4% gewijzigd door onlinaius op 02-04-2026 20:36 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• jj85
onlinaius schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:35:
[...]

Ik ben er blij mee om dat te horen! Hoewel ik uiteraard ook grafiekjes kan maken in HA, vind ik dat aan de CiC overlaten eigenlijk wel heel prettig. Want je kunt een hoop over Quatt zeggen, maar die grafiekjes hebben ze toch wel goed op orde! Daar komt bij dat de CiC wat stabieler is dan mijn HA, recent heeft die weer 1.5 week uitgestaan omdat een logee de uitknop van de server had weten te vinden tijdens mijn vakantie (dat is toch wel een nadeeltje van je HA in VMware draaien op je mediacenter pc, die uitknop op de afstandsbediening was niet voor de tv maar voor de pc... :'( ).

De CiC aangekoppeld houden puur voor de grafiekjes vind ik dan ook eigenlijk wel prettig, dat scheelt ook weer dashboards en allerlei dummy sensoren maken.
ja eens, voelde toch wel fijn om na 1,5 maand weer data in m'n quatt app te hebben :+

• TeslaNerd
Hogu schreef op donderdag 2 april 2026 @ 20:24:
[...]
Haha, zo zijn wij ook begonnen!

Dit zijn wat plaatjes zoals het bij mij was/is aangesloten in de verschillende stadia van:
Eerst met de modbus sniffer,
Daarna de OpenQuatt module van @leejoow,
en met een tweede modbus-module voor de koppeling terug naar de CiC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iO4igL_AYA16y0jvRwz-aYqxbo=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/tzn32l9GTy1UN49x0GMZVgkn.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEo49gidTPYGiETxmIHiFuPp0pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31rB1RoM7minNASmfc3F1LkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLzQaK5zDHCqbglv7FXuVuZim04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3HgcOPT6Nkg6dm3dvD82uxn.jpg?f=fotoalbum_large

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7shamvJGEdFOdp7CVKi2LlDhOXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L6HuQnG46gQj90i2E9ddH2ui.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste mock-up. Ben nog niet helemaal tevreden en 2de versie ligt nu in de printer.
Wat je ziet, de Lilygo T-Connect + relais voor CV aansturing en de MAX31865 voor Pt100 of Pt1000 temp sensor

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:50:
[Afbeelding]
Eerste mock-up. Ben nog niet helemaal tevreden en 2de versie ligt nu in de printer.
Wat je ziet, de Lilygo T-Connect + relais voor CV aansturing en de MAX31865 voor Pt100 of Pt1000 temp sensor
En de deksel? Met dat mooie OpenQuatt-logo dat @jj85 op zijn site heeft staan?

[ Voor 13% gewijzigd door TeslaNerd op 03-04-2026 13:30 ]

• sdh1981
TeslaNerd schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:29:
[...]

Onderweg. Helaas lukt het mij niet om het logo erop te krijgen in Inventor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VpOd5BsRfxe86zEZWuUHCWzQ50c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j95bbPD5PzQrC2f1Ftz1IWe.jpg?f=fotoalbum_large

• sdh1981
TeslaNerd schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:29:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4FbaVFur_xY5-kOQULSLnD5CAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK2ehqp8Wu3o1XRPHKw0jAGD.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij met deksel

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Hardware update

Het is wat stil van mijn kant, maar er wordt hard gewerkt en ontwikkeld. Mijn man en ik zijn druk bezig met de hardware. De uiteindelijke hardware gaat het volgende ondersteunen:
  • ESP32-S3 processor
  • Twee RS485 aansluitingen voor modbus communicatie
  • Molex connector voor de flow (v1) en externe temperatuur sensor (alle versies) zodat de huidige stekker gebruikt kan woren
  • OpenTherm Slave aansluiting voor koppeling thermostaat
  • OpenTherm Master aansluiting voor koppeling ketel
  • Aansluiting voor extra Dallas temperatuursensor
  • Twee relais om stuurstromen mee te schakelen (dus geen doorstromer :>)
  • Ethernet poort voor wired ipv wifi
  • USB-C voor 5V
De afgelopen dagen zijn we vooral bezig geweest met de OpenTherm. Er circuleren een aantal schema's op internet, maar bij allemaal vonden we met simulaties dat de stromen te hoog opliepen en hebben we ervoor gekozen om het schema wat te verbeteren. Gisteren heb ik de slave succesvol op het breadboard gekregen en mooie strakke discrete IO wisselingen gezien. Ik hoop dit weekend deze ook aan een daadwerkelijke thermostaat te kunnen hangen om te valideren dat dit inderdaad allemaal werkt zoals we bedacht hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGHJxAXxr89WNuK3utkS-cZiXlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsTAfjNHVIxUB5EwRmfy4h83.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast gaat er veel tijd zitten in het proberen zoveel mogelijk dezelfde onderdelen te gebruiken. Voor jullie beeld: een transistor kost € 0,1 cent, maar een ander tweede type NPN gebruiken kost in een keer € 2,00 ivm het plaatsen van de reel met transistoren. Dit geldt ook voor elke weerstand die je introduceert. Uitgangspunt hierbij is dat als het nodig is we een specifieke waarde waar er maar één van is wel zeker plaatsen, maar altijd kijken we wel of we er een kunnen gebruiken die we al eerder gepakt hebben.

We hebben al veel ervaring met het gebruik van een aantal componenten, maar in dit project zitten een aantal uitdaging die we nog niet eerder hebben gedaan: hardware op de PCB zelf voor ethernet en een specifiek chip om de Pt1000 sensor uit te lezen. Ervaring met de Dallas hebben we wel, maar om de plug-and-play ervaring te kunnen geven is het nodig dat we de 6 pinnige Molex connector met daaraan de flow en temperatuur sensor zonder aanpassing op ons bord kunnen aansluiten. Op deze manier is het niet nodig om extra temperatuursensoren te plaatsen.
De grootste uitdaging zit in de ethernet verwacht ik. Het zou dan ook heel goed kunnen dat we eerst een versie gaan krijgen waar (nog) geen ethernet op zit. Of dat de connector er wel op zit, maar dat hij het niet doet :9

Voor de flow en externe temperatuur sensor hebben we heel mooi nieuws: iemand heeft een sensor beschikbaar gesteld zodat we hier ook thuis mee kunnen testen en met meer zekerheid de hardware kunnen ontwikkelen, super fijn! <3

En natuurlijk een dikke shoutout naar @jj85 die druk met de software is.

Een hele duidelijk tijdlijn is er nog niet: dit project wordt in de vrije uurtjes die we hebben uitgevoerd. Hopelijk hebben we snel een wat duidelijker beeld van de planning. In de tussentijd probeer ik jullie op de hoogte te houden af en toe. Mochten er vragen zijn, stel ze vooral :9

Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module

• TWN

TWN

leejoow schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:06:

Hardware update

Het is wat stil van mijn kant, maar er wordt hard gewerkt en ontwikkeld. Mijn man en ik zijn druk bezig met de hardware. De uiteindelijke hardware gaat het volgende ondersteunen:
  • ESP32-S3 processor
  • Twee RS485 aansluitingen voor modbus communicatie
  • Molex connector voor de flow (v1) en externe temperatuur sensor (alle versies) zodat de huidige stekker gebruikt kan woren
  • OpenTherm Slave aansluiting voor koppeling thermostaat
  • OpenTherm Master aansluiting voor koppeling ketel
  • Aansluiting voor extra Dallas temperatuursensor
  • Twee relais om stuurstromen mee te schakelen (dus geen doorstromer :>)
  • Ethernet poort voor wired ipv wifi
  • USB-C voor 5V
De afgelopen dagen zijn we vooral bezig geweest met de OpenTherm. Er circuleren een aantal schema's op internet, maar bij allemaal vonden we met simulaties dat de stromen te hoog opliepen en hebben we ervoor gekozen om het schema wat te verbeteren. Gisteren heb ik de slave succesvol op het breadboard gekregen en mooie strakke discrete IO wisselingen gezien. Ik hoop dit weekend deze ook aan een daadwerkelijke thermostaat te kunnen hangen om te valideren dat dit inderdaad allemaal werkt zoals we bedacht hebben.

[Afbeelding]

Daarnaast gaat er veel tijd zitten in het proberen zoveel mogelijk dezelfde onderdelen te gebruiken. Voor jullie beeld: een transistor kost € 0,1 cent, maar een ander tweede type NPN gebruiken kost in een keer € 2,00 ivm het plaatsen van de reel met transistoren. Dit geldt ook voor elke weerstand die je introduceert. Uitgangspunt hierbij is dat als het nodig is we een specifieke waarde waar er maar één van is wel zeker plaatsen, maar altijd kijken we wel of we er een kunnen gebruiken die we al eerder gepakt hebben.

We hebben al veel ervaring met het gebruik van een aantal componenten, maar in dit project zitten een aantal uitdaging die we nog niet eerder hebben gedaan: hardware op de PCB zelf voor ethernet en een specifiek chip om de Pt1000 sensor uit te lezen. Ervaring met de Dallas hebben we wel, maar om de plug-and-play ervaring te kunnen geven is het nodig dat we de 6 pinnige Molex connector met daaraan de flow en temperatuur sensor zonder aanpassing op ons bord kunnen aansluiten. Op deze manier is het niet nodig om extra temperatuursensoren te plaatsen.
De grootste uitdaging zit in de ethernet verwacht ik. Het zou dan ook heel goed kunnen dat we eerst een versie gaan krijgen waar (nog) geen ethernet op zit. Of dat de connector er wel op zit, maar dat hij het niet doet :9

Voor de flow en externe temperatuur sensor hebben we heel mooi nieuws: iemand heeft een sensor beschikbaar gesteld zodat we hier ook thuis mee kunnen testen en met meer zekerheid de hardware kunnen ontwikkelen, super fijn! <3

En natuurlijk een dikke shoutout naar @jj85 die druk met de software is.

Een hele duidelijk tijdlijn is er nog niet: dit project wordt in de vrije uurtjes die we hebben uitgevoerd. Hopelijk hebben we snel een wat duidelijker beeld van de planning. In de tussentijd probeer ik jullie op de hoogte te houden af en toe. Mochten er vragen zijn, stel ze vooral :9
Mooie vooruitgang, jullie leveren prachtig werk! Wat de ethernet poort betreft, hoe makkelijk is het integreren van PoE hierbij? :P Of is dit wellicht een idee voor een revisie 2 / PRO model?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

TWN schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:48:
[...]

Mooie vooruitgang, jullie leveren prachtig werk! Wat de ethernet poort betreft, hoe makkelijk is het integreren van PoE hierbij? :P Of is dit wellicht een idee voor een revisie 2 / PRO model?
De vraag waarvan je wist dat hij zou komen :P

Naar PoE heb ik nog helemaal niet gekeken, ik snap dat dit wel heel mooi zou zijn. Maar ik denk inderdaad dat dit een versie twee gaat worden.

• Onno !
Kan de 5V USB poort op de CiC het benodigde vermogen leveren? Of is een aparte voeding nodig/geadviseerd?

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:44
Onno ! schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:26:
Kan de 5V USB poort op de CiC het benodigde vermogen leveren? Of is een aparte voeding nodig/geadviseerd?
En wordt je CIC een veredelde USB lader :+

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• m10tech
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16:03
leejoow schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:06:
[...]
[...]
In dat geval vraag ik me af of het volgende zou werken:
Als je 3 weerstanden van 100, 220 en 330 nodig hebt, kun je dan alleen 100 gebruiken en ipv 330 kijken of 3x100 werkt. Meer printoppervlak, minder soorten. Evt nog met een hogere parallel waarde om te finetunen?
OF, neem allemaal 330 en maak 110 door 3x parallel. etc.
Zelf werk ik altijd met 2N3904 en 2N3906 omdat ik daar een grote bak van heb liggen :)
Als je me de schemas stuurt kan ik meedenken en simuleren in LTspice...

160m2 hoekh Utrecht,bj2000,VaillantKetelOT,eigen thermostaat gebouwd,Quatt202406 op platdak,onder VVW@20°C,boven@20/19.5°C 6m T11+4m convector+VVW badk,stooklijn 7k3W/15°C,3600Wp EPv

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:54
@leejoow Ik neem aan dat je dus alles laat assembleren bij bv JLCPCB, dus zoveel mogelijk SMT, zoveel mogelijk basic parts kiezen, dan heb je geen kosten voor reels, en inderdaad zo weinig mogelijk verschillende componenten.

Opentherm:
We zijn bij het lectoraat ook bezig geweest met opentherm interface en modbus. Misschien heb je iets aan schema van een passieve parasitaire opentherm monitor, kan de spanning- (thermostaat) en stroom- (boiler) signalen tegelijk meten.

https://github.com/energi...adme-ov-file#general-info
Helaas hebben we een pure opentherm Master en Slave om een Gateway te maken ook alleen volgens het DIYless schema, op zich werkte dat prima.

Waarom kies je de ESP S3?
Ethernet is misschien niet strikt nodig, maakt het een stuk lastiger, ik denk dat bij veel mensen Wifi ook volstaat.
Ik heb wel een elektronica student op een project die op dit moment Ethernet integreert met een ESP32 (P4).
Als je een ESP32 met Ethernet MAC gebruikt wordt het misschien wat eenvoudiger in de software, dus een originele ESP32 WROOM of WROVER of de nieuwe ESP32 P4 (maar die heeft geen Wifi). En dan een LAN8720 transceiver en een RJ45 connector met ingebouwde trafo. De ref_clk (50 MHz) is een issue. zie https://docs.espressif.co...ence/network/esp_eth.html

Kende je deze selection guide al:
https://s3.us-east-1.amaz...6+-+DroneBot+Workshop.zip
van https://dronebotworkshop.com/esp32-2026/
En dit geeft misschien nog wat tips: https://mischianti.org/in...h-ssl-and-other-features/

Succes! Als ik wat meer tijd heb zal ik de openquatt firmware uitproberen, ik heb al een ESP bord met modbus interface liggen, als dat bevalt dan lijkt jouw dedicated bordje nette oplossing.

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

m10tech schreef op donderdag 9 april 2026 @ 18:51:
[...]

In dat geval vraag ik me af of het volgende zou werken:
Als je 3 weerstanden van 100, 220 en 330 nodig hebt, kun je dan alleen 100 gebruiken en ipv 330 kijken of 3x100 werkt. Meer printoppervlak, minder soorten. Evt nog met een hogere parallel waarde om te finetunen?
OF, neem allemaal 330 en maak 110 door 3x parallel. etc.
Zelf werk ik altijd met 2N3904 en 2N3906 omdat ik daar een grote bak van heb liggen :)
Als je me de schemas stuurt kan ik meedenken en simuleren in LTspice...
Inderdaad, daar kijk ik ook naar, maar eerlijkheidshalve is nu een werkende versie even belangrijker dan een compleet geoptimaliseerde wat betreft de kosten. Nu proberen we vooral zoveel mogelijk gelijke onderdelen te gebruiken en te kijken of we weerstandswaardes gelijk kunnen houden. We simuleren hier inderdaad ook in LTspice (in elk geval de opentherm en spanningsregulators op dit moment). Hieruit hebben we behoorlijk gehaald dat de stroom door een transistor in het standaard schema toch wel erg hoog was en hebben we een paar aanpassingen gemaakt. Ook hebben we een schmitt trigger toegevoegd in het slave shema om een strakkere schakeling te krijgen. In de simulatie zien we dit nu veel strakker, maar ook op de scope zien we het verschil op het breadboard.
MWink schreef op donderdag 9 april 2026 @ 20:02:
@leejoow Ik neem aan dat je dus alles laat assembleren bij bv JLCPCB, dus zoveel mogelijk SMT, zoveel mogelijk basic parts kiezen, dan heb je geen kosten voor reels, en inderdaad zo weinig mogelijk verschillende componenten.
Dat klopt! Alleen we zitten nu met onze huidige heatpump listener dat een aantal componten zorgen voor dat je standard assembly moet doen en dan maken basic parts niet meer uit helaas. Dan betaal je voor elke reel (ook al is het een basic) en dus voor elk unieke component. Voor zover ik me kan herinneren is de reden van standard assemblage nu de ESP module, daarom ga ik wel kijken of we deze zonder module en als losse chip erop kunnen zetten en zo toch naar econmy assembly kunnen gaan.
Opentherm:
We zijn bij het lectoraat ook bezig geweest met opentherm interface en modbus. Misschien heb je iets aan schema van een passieve parasitaire opentherm monitor, kan de spanning- (thermostaat) en stroom- (boiler) signalen tegelijk meten.

https://github.com/energi...adme-ov-file#general-info
Helaas hebben we een pure opentherm Master en Slave om een Gateway te maken ook alleen volgens het DIYless schema, op zich werkte dat prima.
Mooi project! We hebben hem nu werkend met vier GPIO pinnen (een losse master en slave) en dit lijkt goed te werken (de master zijn we nog mee bezig, maar is goed als af). Ik ga zeker wel nog eens rustig naar jouw schema kijken om te zien wat daarin gebeurt. Bedankt voor je tip!
Waarom kies je de ESP S3?
Ethernet is misschien niet strikt nodig, maakt het een stuk lastiger, ik denk dat bij veel mensen Wifi ook volstaat.
Ik heb wel een elektronica student op een project die op dit moment Ethernet integreert met een ESP32 (P4).
Als je een ESP32 met Ethernet MAC gebruikt wordt het misschien wat eenvoudiger in de software, dus een originele ESP32 WROOM of WROVER of de nieuwe ESP32 P4 (maar die heeft geen Wifi). En dan een LAN8720 transceiver en een RJ45 connector met ingebouwde trafo. De ref_clk (50 MHz) is een issue. zie https://docs.espressif.co...ence/network/esp_eth.html
De keuze voor de S3 is gebasseerd op de beschikbaarheid van de module en de features. Op dit moment heb ik nog twee GPIO pinnen over die niet gebruikt zijn. Dan zou de P4 een optie zijn, maar die heeft dan weer geen WiFi.

Uit de poll die we gehouden hebben kwam dat ongeveer de helft van de mensen graag een ethernet aansluiting wou hebben. Dat begrijp ik ergens ook wel ivm stabiliteit van de wifi en het gevoel een gebouwbeheersysteem bedraad te willen hebben. Voor nu hebben we er dus voor gekozen om te kijken of we hem erop krijgen. Mocht dit nu voor enorme vertraging en heel veel extra kosten zorgen, dan kan het goed zijn dat we hem alsnog weg gaan laten.
Voor jouw beeld: de bedoeling is een W5500 van Wiznet via SPI aan de ESP te koppelen. Maar ik had ondertussen ook al gezien dat dit wat voeten in de aarde heeft :P

Wifi moet hij sowieso ondersteunen, en ik wil het liefste één hardware versie gaan maken (waarbij eventueel als ik er heel veel zou verkopen een aantal zonder ethernet componenten laat bestukken om deze zo iets goedkoper te kunnen maken, maar dat komt al het snel niet uit).
Kende je deze selection guide al:
https://s3.us-east-1.amaz...6+-+DroneBot+Workshop.zip
van https://dronebotworkshop.com/esp32-2026/
En dit geeft misschien nog wat tips: https://mischianti.org/in...h-ssl-and-other-features/

Succes! Als ik wat meer tijd heb zal ik de openquatt firmware uitproberen, ik heb al een ESP bord met modbus interface liggen, als dat bevalt dan lijkt jouw dedicated bordje nette oplossing.
Zeker, heel mooi document! Bedankt voor het meedenken :*)

• MWink
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:54
leejoow schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:12:
Dat klopt! Alleen we zitten nu met onze huidige heatpump listener dat een aantal componten zorgen voor dat je standard assembly moet doen en dan maken basic parts niet meer uit helaas. Dan betaal je voor elke reel (ook al is het een basic) en dus voor elk unieke component. Voor zover ik me kan herinneren is de reden van standard assemblage nu de ESP module, daarom ga ik wel kijken of we deze zonder module en als losse chip erop kunnen zetten en zo toch naar econmy assembly kunnen gaan.
Bij projecten in juni vorig jaar hebben we een ESP32-S3-MINI-1-N8 C2913206 en een
ESP32-C3-MINI-1-H4X C41349510 gebruikt. Die waren economy PCBA, maar ik zie nu dat ze helaas ook standard PCBA zijn geworden. Ik zie nu alleen die grotere WROOM/WROVER versies en zonder antenne met de economy PCBA. Deze is nog wel economy: ESP32-C6-WROOM-1-N4 C6034714 Misschien is het waard om toch te zoeken met filter economy.

Ik heb overigens niet de ervaring dat er voor basic parts een reel instellen gerekend wordt bij standard PCBA. Mijn bestelling bij JLCPCB in oktober en in maart moest helaas via standard PCBA vanwege oa het drogen van MSL5 rating componenten en ze hebben geen extra instelkosten gerekend voor de basic parts componenten.
Uit de poll die we gehouden hebben kwam dat ongeveer de helft van de mensen graag een ethernet aansluiting wou hebben. Dat begrijp ik ergens ook wel ivm stabiliteit van de wifi en het gevoel een gebouwbeheersysteem bedraad te willen hebben. Voor nu hebben we er dus voor gekozen om te kijken of we hem erop krijgen. Mocht dit nu voor enorme vertraging en heel veel extra kosten zorgen, dan kan het goed zijn dat we hem alsnog weg gaan laten.
Voor jouw beeld: de bedoeling is een W5500 van Wiznet via SPI aan de ESP te koppelen. Maar ik had ondertussen ook al gezien dat dit wat voeten in de aarde heeft :P
Ja, bedraad is wel robuuster en geen problemen als de Wifi router of -password vervangen wordt, je hebt alleen wel een UTP kabel nodig naar die plek.

Ja, ik las ook dat de W5500 een grotere uitdaging is. Gebruik maken van een ESP32 met een Ethernet MAC erin (dus de oudere WROOM/WROVER zoals bv de ESP32-WROOM-32E-N8 (blijkt economy PCBA mogelijk) en dan de LAN8720 is wel goed haalbaar hoor, Heb het even teruggezocht, we hadden eerder een student die deze combi met succes bij een stage heeft toegepast..

WP: Quatt Mono (V1) jul 2023 + backup 2 AC AUX 3.5 kW, DIYless V3 op 21'C. 4 Jaga conv. met fans + rad. SWW: E-boiler. 200m2 vrijst 2008 A+++/NOM, veel glas, gasloos feb24. PV: 17.5kWp 15W/35Z/10N. EV: MY laden via BLE HA

• harv
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:21
MWink schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:00:
[...]

Bij projecten in juni vorig jaar hebben we een ESP32-S3-MINI-1-N8 C2913206 en een
ESP32-C3-MINI-1-H4X C41349510 gebruikt. Die waren economy PCBA, maar ik zie nu dat ze helaas ook standard PCBA zijn geworden. Ik zie nu alleen die grotere WROOM/WROVER versies en zonder antenne met de economy PCBA. Deze is nog wel economy: ESP32-C6-WROOM-1-N4 C6034714 Misschien is het waard om toch te zoeken met filter economy.

Ik heb overigens niet de ervaring dat er voor basic parts een reel instellen gerekend wordt bij standard PCBA. Mijn bestelling bij JLCPCB in oktober en in maart moest helaas via standard PCBA vanwege oa het drogen van MSL5 rating componenten en ze hebben geen extra instelkosten gerekend voor de basic parts componenten.

[...]

Ja, bedraad is wel robuuster en geen problemen als de Wifi router of -password vervangen wordt, je hebt alleen wel een UTP kabel nodig naar die plek.

Ja, ik las ook dat de W5500 een grotere uitdaging is. Gebruik maken van een ESP32 met een Ethernet MAC erin (dus de oudere WROOM/WROVER zoals bv de ESP32-WROOM-32E-N8 (blijkt economy PCBA mogelijk) en dan de LAN8720 is wel goed haalbaar hoor, Heb het even teruggezocht, we hadden eerder een student die deze combi met succes bij een stage heeft toegepast..
@MWink @leejoow

Alle waardering voor alle inbreng.
Maar kun je geloven dat 95% van alle tweakers hier geen bal meer van snappen???
Ik ben blij dat getracht wordt door zowel jj85, leejouw en anderen om een optimaal produkt te ontwerpen, waar we met zijn alleen veel plezier van zullen hebben. Al is het zelfs alleen maar, dat ook Quatt weet dat we zelf wel aan de gang gaan als er te weinig respons komt op de instellingsmogelijkheden.

Maar deze discussie snap ik niks meer van, dus toch echt rijp voor een dm tussen de betrokkenen.
Nogmaals, waardeer de inbreng, maar voor mij onleesbaar.
Voor de rest: RESPECT voor iedereen die meedoet!

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Ferdinand Oeinck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05
harv schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:44:
[...]

@MWink @leejoow

Alle waardering voor alle inbreng.
Maar kun je geloven dat 95% van alle tweakers hier geen bal meer van snappen???
Ik ben blij dat getracht wordt door zowel jj85, leejouw en anderen om een optimaal produkt te ontwerpen, waar we met zijn alleen veel plezier van zullen hebben. Al is het zelfs alleen maar, dat ook Quatt weet dat we zelf wel aan de gang gaan als er te weinig respons komt op de instellingsmogelijkheden.

Maar deze discussie snap ik niks meer van, dus toch echt rijp voor een dm tussen de betrokkenen.
Nogmaals, waardeer de inbreng, maar voor mij onleesbaar.
Voor de rest: RESPECT voor iedereen die meedoet!
Nee hoor. Helemaal niet erg. Daagt alleen maar uit om het wel te begrijpen en eventueel in de toemomst in een eigen project toe te kunnen passen!!

[ Voor 4% gewijzigd door Ferdinand Oeinck op 11-04-2026 18:58 ]

https://solar.bigroses.net, https://quatt.bigroses.net/

• onlinaius
Ik begrijp er ook eerlijk gezegd geen bal van, maar vind het wel leuk om te lezen. Ik probeer een heel klein beetje te begrijpen wat er gezegd wordt, met hier en daar een google opdracht.

Hier is wat mij betreft dit topic ook voor. Als je alleen de resultaten interessant vindt komen die tzt wel op het normale Quatt topic te staan.

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp + 4200wp GoodWe, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5, Venus A 6 KWh+2400WP

• sdh1981
Ondertussen zit ik ook niet stil en bezig om te inventariseren om met OpenQuatt DHW toe te voegen. Dan zouden we een Full Electric systeem vrij eenvoudig kunnen maken.

De eerste code is al gemaakt met Codex zit er kwa functies goed uit :)

Hardware:

Honeywell 3weg klep VC4013
Inventum watertank 210L 30002006 (mijn eis is dat hij moet liggen achter een knieschot op zolder) Ja f..ing duur....
2x Pt1000 sensoren voor bodem en top tank temperatuur.
Verwarmingsspiraal voor legionella + boost functie (3000W)
Inlaat combinatie
Mogelijk een 2de ESP32 welke via RS485 met Openquatt praat. Het ligt eraan of ik nog genoeg IO`s over heb op de Openquatt Lilygo T-connect.

• sdh1981
Hierbij zoals ik nu de sw strategie heb gebouwd in Openquatt:

CM4 doel

vat_top naar 52C brengen (normaal SWW-setpoint).
CV-flow relais op boilervat-pad.
Start / stop

Start CM4: vat_top <= 49C (setpoint 52, hysterese 3K).
Stop CM4: vat_top >= 52C en minimaal draaitijd gehaald.
Minimum draaitijd CM4: 300 s.
Minimum uit-tijd CM4: 180 s.
Aanvoertemperatuur CM4 (HP target)

Bulk laden (vat_bottom < 40C): aanvoer target 50C.
Middengebied (40-47C): aanvoer target 53C.
Aftoppen (vat_top > 50C): aanvoer target 55-56C.
Hard max aanvoer: 58C.
Flow / delta-T

Richtflow: 700-900 L/h (duo).
Gewenste delta-T (aanvoer-retour): 4-6K.
Bij low-flow altijd terug naar CM1 (veilig).
HP1/HP2 inzet

Start met HP1.
Schakel HP2 bij als:
vat_top meer dan 5K onder setpoint zit gedurende ~3 min, of
vat_bottom < 35C.
Schakel HP2 uit als tekort <2K voor ~5 min.
Veiligheid

Bij sensorfout (top of bottom NaN): geen CM4 start.
Bij overtemp/flowfault: CM4 verlaten.
Spiraal (booster/legionella) pas in volgende fase, niet standaard in CM4.

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:02:
Ondertussen zit ik ook niet stil en bezig om te inventariseren om met OpenQuatt DHW toe te voegen. Dan zouden we een Full Electric systeem vrij eenvoudig kunnen maken.

De eerste code is al gemaakt met Codex zit er kwa functies goed uit :)

Hardware:

Honeywell 3weg klep VC4013
Inventum watertank 210L 30002006 (mijn eis is dat hij moet liggen achter een knieschot op zolder) Ja f..ing duur....
2x Pt1000 sensoren voor bodem en top tank temperatuur.
Verwarmingsspiraal voor legionella + boost functie (3000W)
Inlaat combinatie
Mogelijk een 2de ESP32 welke via RS485 met Openquatt praat. Het ligt eraan of ik nog genoeg IO`s over heb op de Openquatt Lilygo T-connect.
Welke andere boilervaten had jij op jouw short list?

• sdh1981
TeslaNerd schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:54:
[...]

Welke andere boilervaten had jij op jouw short list?
kon niet echt een alternatief vinden voor deze horizontale opstelling. Rechtop heb je genoeg keuze en zijn ze ook een stuk goedkoper.

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYnDv4DcmaskBG9Mmb2KG9defCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6fWnTGpmHYPIBsLqy4aiV7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioqsfmWv_OmCwqJXBXi2beoIQ5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqXmWQaGo0fOHDv8o7qHYw6k.jpg?f=fotoalbum_large

Sneak peek :)

Ik heb nog geen boilervat . Klep van Honeywell is onderweg en Pt1000 sensoren zijn ook onderweg. Eerste ruwe setup om CM7 Hot water eens te testen. ESP32 Relais wordt netjes geschakeld bij de CM7 vraag.

• Onno !
@sdh1981 Ik maak hieruit op dat je zonder extra (W/W) warmtepomp ertussen direct je boilervat wilt verwarmen. In de warme maanden lijkt me dat goed mogelijk. Maar als de buitentemp < 10 graden is, valt dan je COP niet in elkaar als je een watertemp van 55 graden wilt bereiken?
Heb je uitgerekend hoe lang je duo's moeten draaien om het vat op temp te krijgen na douchen? Is dat met minder dan 4 uur draaien te doen? Dan zou het te plannen zijn op de warmere uren van de dag icm PV?

• sdh1981
Onno ! schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:39:
@sdh1981 Ik maak hieruit op dat je zonder extra (W/W) warmtepomp ertussen direct je boilervat wilt verwarmen. In de warme maanden lijkt me dat goed mogelijk. Maar als de buitentemp < 10 graden is, valt dan je COP niet in elkaar als je een watertemp van 55 graden wilt bereiken?
Heb je uitgerekend hoe lang je duo's moeten draaien om het vat op temp te krijgen na douchen? Is dat met minder dan 4 uur draaien te doen? Dan zou het te plannen zijn op de warmere uren van de dag icm PV?
Zit in de pijplijn om het helemaal uit te werken. Daarnaast komt er in het boilervat ook een elektrische heater om te boosten en als legionella stand om de temp boven de 60 graden te krijgen. Elektrisch verwarmen kan een interessante optie zijn als de stroomprijs negatief is of als je veel overschot hebt van je PV.

• TeslaNerd
Onno ! schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:39:
Met een extra (W/W) warmtepomp ertussen valt de totale COP dan toch ook in elkaar

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fePllSQlv3jrD0m31ijWlwR49v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xz2pzN4S87NEdrO3lTTEvZS4.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast als je kijkt mij de Itho Daalderop Amber welke ook een Amitime WP is dat men gewoon vanuit de ODU met een 3wegklep en warmtewisselaar het boilervat verwarmt.

• TeslaNerd
sdh1981 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:27:
[Afbeelding]

Daarnaast als je kijkt mij de Itho Daalderop Amber welke ook een Amitime WP is dat men gewoon vanuit de ODU met een 3wegklep en warmtewisselaar het boilervat verwarmt.
Waarom zet Amber daar ook nog een extra warmtewisselaar tussen ipv een boilervat met ingebouwde warmtewisselaar te gebruiken. Dat geeft toch alleen maar extra verliezen?

• sdh1981
TeslaNerd schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:45:
[...]

Waarom zet Amber daar ook nog een extra warmtewisselaar tussen ipv een boilervat met ingebouwde warmtewisselaar te gebruiken. Dat geeft toch alleen maar extra verliezen?
lijkt mij ook ongewenst. Ik zie alleen het voordeel ervan in dat als er iets mis is met het boilervat zoals een lekkage, je een gescheiden systeem hebt en gewoon kan blijven verwarmen.

• TeslaNerd
Op de analytics website van OpenAmber kun jij ook live meekijken hoe dat bij een Amber met DHW gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DbK1g19dejgFpAR2xqFyLPwJUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eOiFbXVc6LhJUcoSblvH2GSv.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door TeslaNerd op 13-04-2026 10:58 ]

• Onno !
TeslaNerd schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:17:
[...]

Met een extra (W/W) warmtepomp ertussen valt de totale COP dan toch ook in elkaar
Ja dat is ook zo. Een cascade van 2 warmtepompen (in serie) of 1 warmtepomp die een zeer hoge delta T moet realiseren zijn beiden denk ik niet ideaal. Maar de oplossingen zoals de all-electric van Quatt en oplossingen met een W/W warmtepompboiler op je CV circuit (zoals Auer Edel W/W op retour van de vloerverwarming) zijn mij bekend. Hoe e.e.a. uitpakt als je het doorrekent is juist hetgeen mijn interesse wekt! :9

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:45:
[...]

offtopic:
heeft volgens mij te maken omdat vat horizontaal is ipv (gewoon) verticaal, waar makkelijker veel oppervlakte aan afgifte-coil & gelaagheid tot je voordeel kan gebruiken, wat bij een horizontaal vat moeilijker is..

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
sdh1981 schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:14:
[...]

Zit in de pijplijn om het helemaal uit te werken. Daarnaast komt er in het boilervat ook een elektrische heater om te boosten en als legionella stand om de temp boven de 60 graden te krijgen. Elektrisch verwarmen kan een interessante optie zijn als de stroomprijs negatief is of als je veel overschot hebt van je PV.
offtopic:
ter illustratie: hier puur elektrische boiler waar ik d.m.v. fase aansnijding het vermogen van het 3 kW kan dimmen op basis van PV export
deze maand tot nu toe: 41 kWh direct uit zonnestroom, en 2.6 kWh 'uit het net' (kwam eigenlijk door een issue in HA automation)

• sdh1981
Toby-Wan schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:51:
[...]
offtopic:
heeft volgens mij te maken omdat vat horizontaal is ipv (gewoon) verticaal, waar makkelijker veel oppervlakte aan afgifte-coil & gelaagheid tot je voordeel kan gebruiken, wat bij een horizontaal vat moeilijker is..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aB3MuqrGJQalB9nEPCJrn1nPvRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdTb2HQ04MBRDTGPF0BUa42X.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het vat wat ik op de lijst heb staan. Spiraal heeft een oppervlakte van 0,80m met een vermogen van 55kW verwarmen.

• TWN

TWN

Hoe staan de 10 beschreven compressor levels (vanuit het screenshot) in verhouding tot Quatt's soundslider?
Alsin, is bijv. "normaal" tot max Level 10, "silent" tot max Level 7, etc etc?

Wat ik begrepen had draait de ventilator mee op basis van de compressor frequentie, klopt dit? En is er nog een optie om de ventilator echt wat langzamer te laten draaien om geluids productie verder te reduceren?

• onlinaius
TWN schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:06:
Hoe staan de 10 beschreven compressor levels (vanuit het screenshot) in verhouding tot Quatt's soundslider?
Alsin, is bijv. "normaal" tot max Level 10, "silent" tot max Level 7, etc etc?

Wat ik begrepen had draait de ventilator mee op basis van de compressor frequentie, klopt dit? En is er nog een optie om de ventilator echt wat langzamer te laten draaien om geluids productie verder te reduceren?
MWink in "Ervaringen met Quatt Deel 2"

• jj85
Ook een kleine update van mijn kant.
Druk bezig met een user-interface op de ESP, zodat ook gebruikers zonder Home Assistant een vriendelijke interface krijgen.

Bevat onder meer
- Quick start sectie; in een 6-tal stappen wordt een setup doorlopen om de belangrijkste zaken in te stellen
- Instellingen; een pagina met instellingen mbt de warmtepomp en regelingen.
- Overzichtspagina; pagina met overzichten mbt warmtepomp prestaties / temperaturen etc.
- OTA-support
- Fallback naar de default ESPHome webpagina met daarop alle entiteiten/instellingen etc

Wordt nog druk aan gewerkt ,maar begint steeds meer vorm te krijgen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YC4rp5luWD7VcAJ5CNme5NjAd_U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/atrfpMzyaCn6JGPky5FGKDo5.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zZrR7RTGqO1tats3gcR1wPWYPHk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pMubqHQNeuAOYartkQyhBAiI.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gja235R1avZf8JoA72WnSzNAPNo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q59JMGwWDSUvosIs8T8MTSJ7.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/33qAcWvsiaRy6c-U-88ErAfQB1k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9tuRUF1WH2sAdOQBEw8hgywD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96VFFXPmcLnd_D_YC417xGoYQPo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OlcRIyplLLp9fVZC500ppRd7.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sjvr8OEpqICLkAcegvEP8X30BNA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BnWi2HlJJNTmIln1QSc0yZ5M.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKeq47IHl5puzBmmtrpQgbtES6Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8aTtMzHoHJoXPzWBmEJiohs3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r33klUmxv3BvLP3xRrSQoVmIZTQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/p1X6i2a4EBjhhGzhJ5QqUYBU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS97nwgOvTjRuaSNc5GUCZlLkug=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/82iqebt830Z2TQWtcWjDQ8Ut.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFYidHQKsqnPKlvXFNXC3eBOpeE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/if1KBN07L54gcNlZFDXEpyny.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T09OYqEYo_gDkT7a6Hjqeaw5DTI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/SAfdusnMfznj5JMSygLfEc4Z.png?f=fotoalbum_tile

• sdh1981
jj85 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:06:
Druk bezig met een user-interface op de ESP, zodat ook gebruikers zonder Home Assistant een vriendelijke interface krijgen.

Bevat onder meer
- Quick start sectie; in een 6-tal stappen wordt een setup doorlopen om de belangrijkste zaken in te stellen
- Overzichtspagina; pagina met overzichten mbt warmtepomp prestaties / temperaturen etc.
- OTA-support
- Fallback naar de default ESPHome webpagina met daarop alle entiteiten/instellingen etc

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er gewoon gelikt uit! Beter dan orginele Quatt App ;)

• onlinaius
jj85 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:06:

Bevat onder meer
- OTA-support

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik kan niet wachten tot ik er ook gebruik van kan gaan maken. Schiet je op @leejoow !!? ;)

Nee, geintje. Ik vind het enorm tof wat jullie doen, en ik ben heel benieuwd wat er tzt uit komt!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

onlinaius schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 20:58:
[...]

Ik kan niet wachten tot ik er ook gebruik van kan gaan maken. Schiet je op @leejoow !!? ;)

Nee, geintje. Ik vind het enorm tof wat jullie doen, en ik ben heel benieuwd wat er tzt uit komt!
Druk bezig :P Maar kost tijd en is vrij kostbaar als we een foutje maken. Dus nog even geduld ;)

Overigens wel leuk nieuws: ik heb de temperatuur/flowsensor die gedoneerd is binnen! Hopelijk kan ik daar binnenkort wat testjes mee gaan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door leejoow op 15-04-2026 12:56 ]

• onlinaius
@jj85

Nav het normale Quatt topic: misschien ook een ideetje voor OpenQuatt, een correctie op de (Tin Tout) temperatuursensoren zodat je COP hiermee beter klopt?

Het lastige is natuurlijk wel dat je niet 100% zeker weet welke van de sensoren klopt.

Persoonlijk zou mijn intuitie zijn beide te middelen, of zijn daar betere / makkelijkere methodes voor zonder dat echt met een nauwkeurige sensor op te meten?

• TeslaNerd
onlinaius schreef op woensdag 15 april 2026 @ 22:38:
@jj85

Nav het normale Quatt topic: misschien ook een ideetje voor OpenQuatt, een correctie op de (Tin Tout) temperatuursensoren zodat je COP hiermee beter klopt?

Het lastige is natuurlijk wel dat je niet 100% zeker weet welke van de sensoren klopt.

Persoonlijk zou mijn intuitie zijn beide te middelen, of zijn daar betere / makkelijkere methodes voor zonder dat echt met een nauwkeurige sensor op te meten?
Een paar graden hoger of lager maakt niet uit, het gaat om de deltaT. Bij mijn Quatt was er een verschil van 0,2grCelsius. Dat scheelde aanzienlijk met een deltaT onder de 2grCelsius.

En ja, dat heb ik direct gecorrigeerd met OpenQuatt😎

NB en nu ook gecorrigeerd in mijn CiC voor de insights en besparingen via de Quatt app. Ik gebruik een tweede esp32-rs485 als HP-emulator waarmee de sensorwaarden van OpenQuatt:
- terug naar de CiC worden gestuurd, en
- via MQTT doorgestuurd worden naar de analytics op openamber.nl

[ Voor 6% gewijzigd door TeslaNerd op 15-04-2026 23:41 ]

• harv
@jj85

@onlinaius @jj85

Zelf problemen met de tempsensoren in mijn v1.5 gehad hebbende, waar zit het probleem??

- In een sensor met een grote procentuele afwijking van de standaard waarde?
- In een sensor met een variabele afwijking afhankelijk van de temperatuur? (bij mij na reparatie)
- In een sensor met een standaard vaste afwijking?
- In de montage van de sensor met pasta aan de IN- UIT leiding in de warmtepomp?
- In een vervormd onderdeel waarin de sensor geplaatst is?? (bij mij het geval)

Alle verhalen hier lezend, kan ik alle mogelijkheden terugvinden. Daardoor krijg je snel grote afwijkingen in vermogensberekeningen en dus de cop. Ik leer er mee leven en bewaak vooral het totale functioneren, en daar ben ik tevreden over.

Sinds aug 24: Duo 2 x V1.5, Tado v3+ opt temp 40gr, const temp, eerst 1100m3 gas, nu 0. Vrijst no brab 76, 150m2, nefit combi exel 04, Veel hr+, vooral in serre, redelijke isolatie. Radiators t22, vvw in serre als bijverwarming. Pomp vvw verwijderd.

• Toby-Wan
harv schreef op woensdag 15 april 2026 @ 23:05:
[...]

@onlinaius @jj85

Zelf problemen met de tempsensoren in mijn v1.5 gehad hebbende, waar zit het probleem??

- In een sensor met een grote procentuele afwijking van de standaard waarde?
- In een sensor met een variabele afwijking afhankelijk van de temperatuur? (bij mij na reparatie)
- In een sensor met een standaard vaste afwijking?
- In de montage van de sensor met pasta aan de IN- UIT leiding in de warmtepomp?
- In een vervormd onderdeel waarin de sensor geplaatst is?? (bij mij het geval)

Alle verhalen hier lezend, kan ik alle mogelijkheden terugvinden. Daardoor krijg je snel grote afwijkingen in vermogensberekeningen en dus de cop. Ik leer er mee leven en bewaak vooral het totale functioneren, en daar ben ik tevreden over.
Dat zie je op zich ook wel terugkomen in WP topics van andere merken. Het zijn ook standaard componenten die niet geijkt of gecalibreerd zijn (want €€)
Daarom zie best een aantal Tweakers met warmtemeters als Kamstrup Multical 403/604
https://www.ecompany.be/product/multical-403-compact/

• jj85
@jj85

An sich een goed idee, maar denk wel lastig om echt iets werkbaars van te maken. Is de afwijking een absolute waarde of procentueel of...
Maar als er een goed onderbouwde aanpak / voorstel is, dan zal ik zeker overwegen om dit toe te voegen.

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:37:
[...]

An sich een goed idee, maar denk wel lastig om echt iets werkbaars van te maken. Is de afwijking een absolute waarde of procentueel of...
Maar als er een goed onderbouwde aanpak / voorstel is, dan zal ik zeker overwegen om dit toe te voegen.
Ik zou dat onderdeel maken van de startprocedure bij een koude start wanneer de waterpomp al loopt en de compressor nog niet. De deltaT tussen Tin en Tout zie jij dan vrij snel stabiel worden. Als die stabiele waarde groter is dan 0,05grCelsius dan corrigeer jij in de berekening van het thermisch vermogen de Tout met deze stabiele waarde

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:56:
[...]

Ik zou dat onderdeel maken van de startprocedure bij een koude start wanneer de waterpomp al loopt en de compressor nog niet. De deltaT tussen Tin en Tout zie jij dan vrij snel stabiel worden. Als die stabiele waarde groter is dan 0,05grCelsius dan corrigeer jij in de berekening van het thermisch vermogen de Tout met deze stabiele waarde
Maar dan ga je uit van een vaste afwijking... is dat de enige manier hoe zo'n sensor kan afwijken?

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:07:
[...]
Maar dan ga je uit van een vaste afwijking... is dat de enige manier hoe zo'n sensor kan afwijken?
Als de deltaT niet stabiel wordt in de startprocedure dan kun jij daar ook een waarschuwing/foutmelding voor geven en de correctie niet maken.

[ Voor 4% gewijzigd door TeslaNerd op 16-04-2026 09:34 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:29:
[...]

Als de deltaT niet stabiel wordt in de startprocedure dan kun jij daar ook een foutmelding voor geven en de correctie niet maken.
Zit dan te denken aan een tekstveld waarin gebruiker zelf een correctieformule kan opgeven
x --> T_corrected = T
x+0,3 -> T_corrected = T+0,3
x*1,05 -> T_corrected = T*1,05

Zal het iig op m'n lijstje zetten, maar heeft (voor mij) geen prio ;)

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:35:
[...]
Zit dan te denken aan een tekstveld waarin gebruiker zelf een correctieformule kan opgeven
x --> T_corrected = T
x+0,3 -> T_corrected = T+0,3
x*1,05 -> T_corrected = T*1,05

Zal het iig op m'n lijstje zetten, maar heeft (voor mij) geen prio ;)
Voor deze prioritering is het goed om de analytics te hebben zoals bij openamber.nl.

Dat doet Quatt zelf ook met de live monitoring op onze installaties. Ik zal de Quatt engineer die al sinds eeuwen op Tweakers zit vragen of de Quatt monitoring de stabiliteit en afwijkingen van de Tin & Tuit sensoren bewaakt.

[ Voor 18% gewijzigd door TeslaNerd op 16-04-2026 10:08 ]

• jj85
TeslaNerd schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:41:
[...]

Voor deze prioritering is het goed om de analytics te hebben zoals bij openamber.nl.
Dat doet Quatt zelf ook met de live monitoring op onze installaties.
Grappig, dat vind ik namelijk zelf totaal niet boeiend :o
met onze HA-setups kunnen we dat toch prima monitoren.

+ een website en servers opzetten hiervoor etc gaat mij allemaal wat ver.
Neemt niet weg dat ik graag meewerk als iemand dit voor elkaar maakt.

V2-support en fatsoenlijke koeling vind ik toch wel meer prio hebben :)

• TeslaNerd
jj85 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:44:
[...]

Daarom is het goed dat jij dit nu op de issue lijst zet en kunnen andere OpenQuatters hier later een bijdrage aan leveren.

@Toontjelager zong dit ook al:
Zoveel te doen, er is nog zo veel te doen

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 16-04-2026 09:55 ]

• harv
jj85 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 09:44:
[...]

@TeslaNerd @jj85

Toch best interessant, de oplossing van tesla.
Als elke keer als de wp opnieuw start na een minuut of zo voor compressorstart alle tempmetingen gedaan worden, en deze worden meegenomen in de looptijd van de wp zou dat misschien een oplossing kunnen zijn in de wisselende kwaliteit van de sensoren.
Eventueel een stuk verleden meenemen om "koude starts" instellingen te voorkomen.

Of dit prioriteit moet hebben,... ik hoop dat openQuatt al veel beter functioneert!

• sdh1981
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDYaO7swea2nY_f3DyHUkGBuiA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJ3oL4nsXAF75iNZU4p0BfB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU5qV5qxwpmrVfgRo5eyH1ioFuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvvhkdUcNZhPELWuJxbyr3B7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UN0xLUGxZlSak0p0WAxUl06UrEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NbaF9k86ITw61VoFPuROP5qt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqUw3lc_C2vg4lDWhEzlnCP73hQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yruitvDmfVyP5Cy2AJROsPwT.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine update betreffende OpenQuatt FE DIY :) Zoals aangegeven in de voorgaande posts, Heb ik de horizontale Inventum 220L tank achter het knieschot gelegd op zolder. Ook zie je de 3kW verwarmer voor Legionella + Boost functie. Boost kan ook gebruikt worden bij overschot aan opbrengst van de zonnepanelen.
OpenQuatt heb ik nu een fork op gemaakt met de functie DHW en veiligheids functies. Momenteel ben ik aan het testen zonder dat alles aangesloten is maar meer om te kijken wat de systeem reacties zijn van zowel OpenQuatt als de ODU`s.
Als ik er vertrouwen in heb hoe de SW werkt, dan gaat de boel aangesloten worden en kunnen we voor het echt gaan spelen. Hopelijk warm water anders heb ik het aan de stok met mijn vrouw en kinderen :)

[ Voor 9% gewijzigd door sdh1981 op 17-04-2026 00:14 ]

• Toby-Wan
sdh1981 schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 00:01:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kleine update betreffende OpenQuatt FE DIY :) Zoals aangegeven in de voorgaande posts, Heb ik de horizontale Inventum 220L tank achter het knieschot gelegd op zolder. Ook zie je de 3kW verwarmer voor Legionella + Boost functie. Boost kan ook gebruikt worden bij overschot aan opbrengst van de zonnepanelen.
OpenQuatt heb ik nu een fork op gemaakt met de functie DHW en veiligheids functies. Momenteel ben ik aan het testen zonder dat alles aangesloten is maar meer om te kijken wat de systeem reacties zijn van zowel OpenQuatt als de ODU`s.
Als ik er vertrouwen in heb hoe de SW werkt, dan gaat de boel aangesloten worden en kunnen we voor het echt gaan spelen. Hopelijk warm water anders heb ik het aan de stok met mijn vrouw en kinderen :)
Super mooi om dit zo te zien!! (@onlinaius ik meen dat jij ook een oplossing als dit zocht ;) )

Kan je de spullen niet alvast aansluiten aan de koud water zijde van de CV en deze gebruiken als 'naverwarmer' totdat je vertrouwen hebt dat dat niet meer nodig is
Dan kan je wel mooi testen op het echte spul

• TeslaNerd
Toby-Wan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:42:
[...]

Super mooi om dit zo te zien!! (@onlinaius ik meen dat jij ook een oplossing als dit zocht ;) )

Kan je de spullen niet alvast aansluiten aan de koud water zijde van de CV en deze gebruiken als 'naverwarmer' totdat je vertrouwen hebt dat dat niet meer nodig is
Dan maak je de warmwatervoorziening ook hybride?
Als het DIY-boilervat het water niet (voldoende) warm krijgt dan zal de CombiCV nog steeds aan slaan zodat niemand onder een koude douche zal staan terwijl de DIY-tweaker "het bijna voor elkaar heeft" *O*

• jj85
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker bezig! Ben heel benieuwd naar je resultaten!

• Toby-Wan
TeslaNerd schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 08:47:
[...]

Dan maak je de warmwatervoorziening ook hybride?
Als het DIY-boilervat het water niet (voldoende) warm krijgt dan zal de CombiCV nog steeds aan slaan zodat niemand onder een koude douche zal staan terwijl de DIY-tweaker "het bijna voor elkaar heeft" *O*
exact dat, de CV ketel van @sdh1981 lijkt een Remeha Calenta en die zou in principe als naverwarmer moeten kunnen dienen (NZ-label).
dus voor sanitair water inlaatcombinatie -> boiler --> Calenta -> warm water

dan kan @sdh1981 volle bak testen om met quatt het boilervat te verwarmen, terwijl vrouw & kinderen warm kunnen douchen, iedereen blij :+

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:09
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik waardeer het ontzettend dat je dit doet (zeg geen quatt gebruiker).

Wat me wel opvalt:
Je boiler-keuze, deze heeft wel een (heel) kleine spiraal qua oppervlakte, veelal streven we naar 2+ m2.

Je keuze voor 3-w klep, Honeywell wel een haat-liefde verhouding mee…
Omwille van flow kiezen we eigenlijk altijd een klep met kogel 1”+.

Nogmaals, geen kritiek, ik hoop echt dat het goed werkt maar dat zouden mijn “andere” keuzes zijn geweest.

2050vandaag, waarom wachten?

• sdh1981
BjornHero schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 10:09:
[...]

Ik waardeer het ontzettend dat je dit doet (zeg geen quatt gebruiker).

Wat me wel opvalt:
Je boiler-keuze, deze heeft wel een (heel) kleine spiraal qua oppervlakte, veelal streven we naar 2+ m2.

Je keuze voor 3-w klep, Honeywell wel een haat-liefde verhouding mee…
Omwille van flow kiezen we eigenlijk altijd een klep met kogel 1”+.

Nogmaals, geen kritiek, ik hoop echt dat het goed werkt maar dat zouden mijn “andere” keuzes zijn geweest.
De keuze die ik gemaakt heb voor deze boilervat is omdat mijn vereiste is dat hij liggend moet zijn en achter een knieshot moet komen liggen. Helaas is dan ineens de keuze beperkt en moet je doen met hetgene wat het beste in de buurt komt.

Klep van Honeywell, ik heb de 1"variant omdat ik de 3/4 doorlaat van de kogel te klein vond. De flow van deze klep zou niet de beperkende factor moeten zijn omdat al het overige leidingwerk 22mm is. Tevens is deze klep speciaal voor warmtepomp/CV/DHW schakeling.

• sdh1981
Toby-Wan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:05:
[...]

exact dat, de CV ketel van @sdh1981 lijkt een Remeha Calenta en die zou in principe als naverwarmer moeten kunnen dienen (NZ-label).
dus voor sanitair water inlaatcombinatie -> boiler --> Calenta -> warm water

dan kan @sdh1981 volle bak testen om met quatt het boilervat te verwarmen, terwijl vrouw & kinderen warm kunnen douchen, iedereen blij :+
Ik pak het liever gelijk goed aan. Anders krijg je een ratjetoe met leidingwerk en ik heb al niet veel ruimte om iets te doen. Ik kan zoiezo warm water maken, maar dan met de elekrische heater met een COP van 1 .

Calenta klopt het is de 40C CW5 versie, welke nu alleen als verwarmer voor douche en wastafel water hangt. Beneden in de keuken heb ik een Quooker voor DHW.

• onlinaius
Toby-Wan schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 07:42:
[...]

Ja, dat gaat op vrij korte termijn waarschijnlijk inderdaad wel gebeuren. Maar het verschil is dat ik een goede plek heb voor een horizontale tank (nadeel is dat deze plek de plek is waar nu de cv ketel staat, dus ik heb niet even 'rustig' de tijd om over te stappen), en ik neig er ook sterk naar om gewoon een losse WPB te installeren (waarbij ik momenteel het meest naar de Explorer V5 neig).

Maar zo lang de Quatt nog draait voor verwarming begin ik daar nog even niet aan, en op dit moment steek ik vooral veel teveel tijd in mijn #$%^&*() Marstek Venus A thuisbatterij in het gareel te krijgen, want dat apparaat wordt met elke update beroerder ipv beter.

• jj85
Koelmodus eens aangeslingerd.
Ik zit even te dubben hoe om te gaan moet koelen vs 'warmteafgifte' en COP... Iemand daar nog goede suggesties voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HDX4oUuJ9S10KiGy_izn5v_Uls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GDihWxhDs5u9EKvbQxIA1Wjf.png?f=fotoalbum_large

Bugje: geen toerentalweergave in de app (gaan we fixen)

In mijn energie-dashboardje gaat het nu ook nog niet goed (logisch, nog geen aandacht aan besteed)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJPqYa1IXqab05YVQNSvZMO_Vrc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dLCMuLSxaYcZTi2Q16X6arfX.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik het als volgt wil aanpakken
Heating
- Heating Power / Heating Energy
- COP berekening
- Een defrost heeft dan een licht negatief effect op Energy, zal heel iets afnemen bij defrost

Cooling
- Cooling Power / Cooling Energy introduceren (telt alleen indien de HP koelt)
- COP of EER achtig prestatieparameter.

Maar ik hoor graag hoe anderen hier tegenaan kijken :)
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste