Hardware update
Het is wat stil van mijn kant, maar er wordt hard gewerkt en ontwikkeld. Mijn man en ik zijn druk bezig met de hardware. De uiteindelijke hardware gaat het volgende ondersteunen:
- ESP32-S3 processor
- Twee RS485 aansluitingen voor modbus communicatie
- Molex connector voor de flow (v1) en externe temperatuur sensor (alle versies) zodat de huidige stekker gebruikt kan woren
- OpenTherm Slave aansluiting voor koppeling thermostaat
- OpenTherm Master aansluiting voor koppeling ketel
- Aansluiting voor extra Dallas temperatuursensor
- Twee relais om stuurstromen mee te schakelen (dus geen doorstromer
) - Ethernet poort voor wired ipv wifi
- USB-C voor 5V
De afgelopen dagen zijn we vooral bezig geweest met de OpenTherm. Er circuleren een aantal schema's op internet, maar bij allemaal vonden we met simulaties dat de stromen te hoog opliepen en hebben we ervoor gekozen om het schema wat te verbeteren. Gisteren heb ik de slave succesvol op het breadboard gekregen en mooie strakke discrete IO wisselingen gezien. Ik hoop dit weekend deze ook aan een daadwerkelijke thermostaat te kunnen hangen om te valideren dat dit inderdaad allemaal werkt zoals we bedacht hebben.
Daarnaast gaat er veel tijd zitten in het proberen zoveel mogelijk dezelfde onderdelen te gebruiken. Voor jullie beeld: een transistor kost € 0,1 cent, maar een ander tweede type NPN gebruiken kost in een keer € 2,00 ivm het plaatsen van de reel met transistoren. Dit geldt ook voor elke weerstand die je introduceert. Uitgangspunt hierbij is dat als het nodig is we een specifieke waarde waar er maar één van is wel zeker plaatsen, maar altijd kijken we wel of we er een kunnen gebruiken die we al eerder gepakt hebben.
We hebben al veel ervaring met het gebruik van een aantal componenten, maar in dit project zitten een aantal uitdaging die we nog niet eerder hebben gedaan: hardware op de PCB zelf voor ethernet en een specifiek chip om de Pt1000 sensor uit te lezen. Ervaring met de Dallas hebben we wel, maar om de plug-and-play ervaring te kunnen geven is het nodig dat we de 6 pinnige Molex connector met daaraan de flow en temperatuur sensor zonder aanpassing op ons bord kunnen aansluiten. Op deze manier is het niet nodig om extra temperatuursensoren te plaatsen.
De grootste uitdaging zit in de ethernet verwacht ik. Het zou dan ook heel goed kunnen dat we eerst een versie gaan krijgen waar (nog) geen ethernet op zit. Of dat de connector er wel op zit, maar dat hij het niet doet
Voor de flow en externe temperatuur sensor hebben we heel mooi nieuws: iemand heeft een sensor beschikbaar gesteld zodat we hier ook thuis mee kunnen testen en met meer zekerheid de hardware kunnen ontwikkelen, super fijn!
En natuurlijk een dikke shoutout naar @
jj85 die druk met de software is.
Een hele duidelijk tijdlijn is er nog niet: dit project wordt in de vrije uurtjes die we hebben uitgevoerd. Hopelijk hebben we snel een wat duidelijker beeld van de planning. In de tussentijd probeer ik jullie op de hoogte te houden af en toe. Mochten er vragen zijn, stel ze vooral