• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10

Floor-is

5.2

tukker999 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:53:
[...]

[...]
Je rijdt ruim 40.000 km per jaar?
Stel dat je gemiddeld 60 km/uur haalt (knappe jongen) dan zit je per jaar 666 uur in de auto, dat is een kleine 2 uur per dag.
Daar staat dan tegenover dat je in die 2 uur €2,75 'verdient' dankzij de ERE certificaten.
Richting 45.000 inderdaad. Ik rijd wel om de files heen, dus de gemiddelde snelheid ligt wat hoger. (5:15 van huis en na 18:00 terug).

Naast de ERE's verdien ik ook op de kWh's van de laadpaal zelf :)

Bericht hierboven

• Floor-is

Floor-is

5.2

wickydude schreef op zondag 26 juli 2026 @ 14:22:
[...]

Niemand weet het inderdaad, dus je overzicht kan per definitie geen goed beeld geven.

En AI… ik zet er nog steeds een paar zakken zout bij.

Ter info: lekkerladen geeft op dit moment een schatting van €0,160/kWh.[Afbeelding]
1. Ik heb geen zak aan een schatting, ik wil werkelijke getallen :)
2. Als je er je vraagtekens bij zet, dan heb je de regie van je AI niet goed in handen.

Maar thanks :)

Bericht hierboven

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
tukker999 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 15:53:
[...]

[...]
Je rijdt ruim 40.000 km per jaar?
Stel dat je gemiddeld 60 km/uur haalt (knappe jongen) dan zit je per jaar 666 uur in de auto, dat is een kleine 2 uur per dag.
Daar staat dan tegenover dat je in die 2 uur €2,75 'verdient' dankzij de ERE certificaten.
Wat een vreemde reactie. Dat zijn echt geen vreemde afstanden. Veel zakelijke leasecontracten worden gewoon op 40 tot 50k per jaar afgesloten...

• wickydude
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:50
Floor-is schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:05:
[...]

2. Als je er je vraagtekens bij zet, dan heb je de regie van je AI niet goed in handen.

Maar thanks :)
Meer dan schattingen krijg je niet. Ook niet van de anderen, want de Nea heeft alles nog niet klaar om werkelijk de EREs te gaan verhandelen.

En dan gaat het om marktwaarde, waarde van EREs fluctueert. Dus je “werkelijke” getallen zijn per definitie geen zak waard.

[ Voor 8% gewijzigd door wickydude op 26-07-2026 17:22 ]

Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:33
Nadat LekkerLaden geen enkel signaal gaf dat ze met mijn Ecotap paal gingen werken heb ik mij vandaag aangemeld bij Joulo. Die hebben een cloud api naar Ecotap (het kan dus wel) en de setup was echt super simpel.

Aangezien LekkerLaden mijn NAW gegevens en een paar documenten heeft heb ik LekkerLaden per mail laten weten dat ik gebruik wil maken van het recht om vergeten te worden (AVG). Vriendelijk verzoek om de door mij ingevoerde data te verwijderen. Eens kijken wat dat doet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:57

Ethirty

Who...me?

Floor-is schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:05:
[...]

Dat wil iedereen. Maar die zijn er nog niet. Het is vooral wachten en hopen dat de schattingen waarheid worden.

Joulo zegt al tegen €0,48/ERE (~€0,16/kWh) te hebben verkocht maar de NEa is nog niet eens (volledig) operationeel om de transactie helemaal af te ronden.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:25
Richh schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:46:
Vanmidag mijn Tesla Wall Connector 3 met MID ontvangen. Ik had al de oude TWC3, dus 4 schroefjes los, lader vervangen en 4 schroefjes vast... even de app koppelen, al met al 1 lunchpauze werk :P

Via Joulo (want heb Tibber hier, dan ga je naar slechts 10% kosten opslag) accountje aangemaakt met Google. Kan je direct verder. Gelijk Tesla login gekoppeld en de registratie aangevraagd. Dat was ook met een paar minuten goedgekeurd.

Al met al nog geen half uur bezig geweest en mijn eerste twee test-laadsessies staan al in het systeem. Super simpel allemaal! Erg benieuwd waar we over een paar maanden op uitkomen.
Hoef je alleen maar de schroefjes te vervangen en dus alleen het 'voorste' deel te vervangen? Ik heb net een Wall connector gen 3 MID hier opgehangen, maar mijn schoonouders hebben alleen nog een gen 3 zonder MID (zelfde als jij dus had). Hoef ik dus geen kabels te strippen en alleen dus de front"kap" te vervangen?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:19
Ethirty schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:16:
[...]

Dat wil iedereen. Maar die zijn er nog niet. Het is vooral wachten en hopen dat de schattingen waarheid worden.

Joulo zegt al tegen €0,48/ERE (~€0,16/kWh) te hebben verkocht maar de NEa is nog niet eens (volledig) operationeel om de transactie helemaal af te ronden.
Ze kunnen natuurlijk een deal hebben gesloten met een afnemer en deze inboeken zodra het systeem open is he.

M3P - M3LR - 6320Wp

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:57

Ethirty

Who...me?

bokkow schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:18:
[...]

Ze kunnen natuurlijk een deal hebben gesloten met een afnemer en deze inboeken zodra het systeem open is he.
Dat snap ik, maar het is pas rond als iedereen ook daadwerkelijk geld heeft ontvangen ;)

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• anboni
  • Nu online
bokkow schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:18:
[...]

Pas als ze ook daadwerkelijk door de audit van de NEa heen komen kunnen ze daadwerkelijk inboeken. Tot die tijd is het van alle inboekers nog steeds een schatting.

• bokkow
anboni schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:57:
[...]

Pas als ze ook daadwerkelijk door de audit van de NEa heen komen kunnen ze daadwerkelijk inboeken. Tot die tijd is het van alle inboekers nog steeds een schatting.
Nou, nee. Als ik met jou afspreek dat jij X ERE’s bij mij afneemt tegen X bedrag zodra het verwerkt kan worden, dan is dat geen schatting meer. Door een audit heen komen is dan inderdaad wel een voorwaarde. Dat de boeken bij de NEa open moeten staan is enkel echt nodig voor de verrekening.

M3P - M3LR - 6320Wp

• anboni
  • Nu online
bokkow schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:04:
[...]

Nou, nee. Als ik met jou afspreek dat jij X ERE’s bij mij afneemt tegen X bedrag zodra het verwerkt kan worden, dan is dat geen schatting meer. Door een audit heen komen is dan inderdaad wel een voorwaarde. Dat de boeken bij de NEa open moeten staan is enkel echt nodig voor de verrekening.
Maar die boeken gaan alleen open voor inboekers die door die audit heen komen.

• bokkow
anboni schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:09:
[...]

Maar die boeken gaan alleen open voor inboekers die door die audit heen komen.
Zoals ik al zei

M3P - M3LR - 6320Wp

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:53
radeoxx schreef op zondag 26 juli 2026 @ 18:18:
[...]

Hoef je alleen maar de schroefjes te vervangen en dus alleen het 'voorste' deel te vervangen? Ik heb net een Wall connector gen 3 MID hier opgehangen, maar mijn schoonouders hebben alleen nog een gen 3 zonder MID (zelfde als jij dus had). Hoef ik dus geen kabels te strippen en alleen dus de front"kap" te vervangen?
Yes, het zit precies zo :) Je haalt de voorkant van de oude TWC eraf en plaatst de nieuwe erop. Je hebt letterlijk alleen een schroevendraaier nodig om die 4 schroefjes te vervangen. Dat is zo gedaan. Je bent haast nog langer bezig met die Tesla One installatie app maar gelukkig ben je dus al bekend met dat proces.

Wel vervelend nu achteraf; de oude wall connector staat nu nog in mijn Tesla app, en die kan je klaarblijkelijk niet digitaal verwijderen, daar moet ik voor bellen met Tesla 8)7

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Floor-is

Floor-is

5.2

PisPix schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:00:
Voor de twijfelaars (waar ik er 1 van was). Ik heb thuis een Peblar Business welke ik (afgelopen weekend) via OCPP met Joulo verbonden heb (dit is eenvoudig zelf te doen). Na het leggen van de koppeling stuurt Joulo een set commando's naar je laadpaal die ervoor zorgen dat de paal ook in een offline situatie direct start met laden en niet op autorisatie van Joulo wacht. Hierdoor ben je dus NIET afhankelijk van Joulo/Internet voor het starten van een laadsessie. Ik wilde eerst met een OCPP proxy aan de slag maar na wat onderzoek bleek dit niet nodig te zijn. Voor de details, deze instructies stuurt Joulo naar je laadpaal (indien ondersteund).

* AuthorizeMode=Automatic
* AllowOfflineTxForUnknownId=true:
* LocalAuthorizeOffline
* LocalPreAuthorize
* AuthorizationCacheEnabled

Ik heb deze functie ook getest door een deny rule aan te maken in de firewall voor de laadpaal. Je ziet de pogingen gedropt worden maar het laden begint gewoon zonder vertraging.
Heb je hier meer info over?

1. Als een sessie pasloos start via AuthorizeMode=Automatic, welke idTag draagt die sessie dan? Zie je in je sessieoverzicht een token staan, en zo ja: een vaste waarde, iets gegenereerds, of een leeg veld?
2. Ben je AutoAuthorizeId ergens tegengekomen? Die zat niet in jouw lijstje — weet je of Joulo hem niet stuurt, of dat de Peblar hem niet ondersteunt?
3. Werken je RFID-passen nog gewoon náást de pasloze start, of vervalt het tikken daarmee?
4. Hangt er bij jou nog een CPO/backoffice naast Joulo, of is Joulo je enige OCPP-partij?

De achtergrond: ik wil pasloos kunnen laden én de sessie moet op een specifieke laadpas gefactureerd worden. (De laadpaal hangt binnen in de garage bij ons, het is niet te doen om telkens naar binnen te moeten lopen..) Als een pasloze start geen bruikbaar token meedraagt, gaat gaat het niet werken zegmaar. (In het ergste geval moet ik dan de laadpaal omhangen, waar ik écht geen zin in heb :P)

Bericht hierboven

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Floor-is schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:27:
[...]
2. Ben je AutoAuthorizeId ergens tegengekomen? Die zat niet in jouw lijstje — weet je of Joulo hem niet stuurt, of dat de Peblar hem niet ondersteunt?
[…]
Peblar ondersteunt AutoAuthorizeId zeker wel. Ik gebruik geen Joulo dus ik heb geen idee hoe je daar de juiste waarde voor AutoAuthorizeId kan instellen. Via Tap Electric kan je de waarde gewoon zelf editen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Floor-is

Floor-is

5.2

RichieB schreef op maandag 27 juli 2026 @ 00:46:
[...]

Peblar ondersteunt AutoAuthorizeId zeker wel. Ik gebruik geen Joulo dus ik heb geen idee hoe je daar de juiste waarde voor AutoAuthorizeId kan instellen. Via Tap Electric kan je de waarde gewoon zelf editen.
Ik heb met m'n Flipper de pas even uitgelezen, de UID eruit gehaald en die is wat ik nodig bleek te hebben. Ik heb inmiddels een remote-start weten uit te voeren.

Sorry voor de offtopic mensen :)

Bericht hierboven

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13:17
asing schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:54:
Nadat LekkerLaden geen enkel signaal gaf dat ze met mijn Ecotap paal gingen werken heb ik mij vandaag aangemeld bij Joulo. Die hebben een cloud api naar Ecotap (het kan dus wel) en de setup was echt super simpel.

Aangezien LekkerLaden mijn NAW gegevens en een paar documenten heeft heb ik LekkerLaden per mail laten weten dat ik gebruik wil maken van het recht om vergeten te worden (AVG). Vriendelijk verzoek om de door mij ingevoerde data te verwijderen. Eens kijken wat dat doet.
Ecotap heeft zelf nog geen beslissing genomen, zie onderstaande quote:

"We gaan dit na de vakantieperiode even goed bespreken. Naar verwachting zullen we rond begin september hier even bij je  op terugkomen".

Dus de data word met geen partij op officiële manier gedeeld. Als Ecotap zelf nog wil nadenken over hoe en wat, word het voor Lekkerladen ook lastig om er wat over te zeggen, vandaar ;) .

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@Floor-is Je kan ook gewoon in de Peblar session lijst (geschiedenis) kijken, daar staan de ID's van de laadpassen ook in.

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 27-07-2026 10:59 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• asing
Bob Lieftink schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Ecotap heeft zelf nog geen beslissing genomen, zie onderstaande quote:

"We gaan dit na de vakantieperiode even goed bespreken. Naar verwachting zullen we rond begin september hier even bij je  op terugkomen".

Dus de data word met geen partij op officiële manier gedeeld. Als Ecotap zelf nog wil nadenken over hoe en wat, word het voor Lekkerladen ook lastig om er wat over te zeggen, vandaar ;) .
Ik zal ook even netjes antwoorden. Je quote kan ik in dit topic niet terugvinden. Het kan dat ik die mededeling elders heb gemist.

Wat joulo betreft, ik gaf aan een ecotap paaltje te hebben. Vervolgens vroegen ze via hun in te loggen bij ecotap. Een paar klikken later stond de complete laad geschiedenis in joulo.

Anyway, it takes two to tango. In principe zou lekker laden op dezelfde manier kunnen aansluiten maar in dit geval is het ecotap die blijkbaar een bepaalde voorkeur heeft wie als eerste aangesloten gaat worden. Ecotap geeft ook geen kik richting mij hoe het zit met ere en waar ze mee samenwerken.

Ik vind het vervelend voor jullie dat het zo gaat maar ik denk dat ecotap in dit geval de bal heeft laten vallen. Hopelijk ben je snel aan de beurt. :)

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Richh schreef op zondag 26 juli 2026 @ 19:31:
[...]

Yes, het zit precies zo :) Je haalt de voorkant van de oude TWC eraf en plaatst de nieuwe erop. Je hebt letterlijk alleen een schroevendraaier nodig om die 4 schroefjes te vervangen. Dat is zo gedaan. Je bent haast nog langer bezig met die Tesla One installatie app maar gelukkig ben je dus al bekend met dat proces.

Wel vervelend nu achteraf; de oude wall connector staat nu nog in mijn Tesla app, en die kan je klaarblijkelijk niet digitaal verwijderen, daar moet ik voor bellen met Tesla 8)7
Even door het menu in de app heen worstelen en dan kun je ze mailen met serienummer etc en dan ontkoppelen ze hem binnen een weekje. Zal wel niet vaak genoeg voorkomen om te automatiseren denk ik…

• Floor-is

Floor-is

5.2

RichieB schreef op maandag 27 juli 2026 @ 10:59:
@Floor-is Je kan ook gewoon in de Peblar session lijst (geschiedenis) kijken, daar staan de ID's van de laadpassen ook in.
Ik had het ID nodig om te kunnen vaststellen dat ze overeenkomen, want ik heb meerdere laadpassen ook. Maar het is rond, ik heb plug&play voor elkaar met wat fencing er omheen zodat alleen mijn eigen auto plug&play mag. Dat is allemaal voor andere topics verder :)

Bericht hierboven

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-08 23:41
C.A.H. schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:49:
Is er hier ook iemand die te maken heeft met Mobilitics? Mijn werkgever is overgestapt naar dit platform voor de laadpaal registratie van de leaseauto, en ze regelen ook de ere's maar tot op heden nog niks vernomen hierover. In Mei wel al aangemeld bij hun.
Ja, mijn laadpaal van m'n werk heeft dit ook. Erg klein bedrijf, dus er zijn bijna geen koppelingen te leggen helaas. Ze geven aan zelf die ERE's te verkopen en dergelijke, maar dan weet je dus niet zo goed welk bedrag je dan uitgekeerd krijgt. Gezien de bedragen die ze vragen voor aan installeren van de laadpalen ga ik er vanuit dat dit geen gunstige bedragen zullen zijn.

Eventueel kan het handmatig met .csv bestanden bij een aanbieder.

• Floor-is

Floor-is

5.2

Belecthor schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Ja, mijn laadpaal van m'n werk heeft dit ook. Erg klein bedrijf, dus er zijn bijna geen koppelingen te leggen helaas. Ze geven aan zelf die ERE's te verkopen en dergelijke, maar dan weet je dus niet zo goed welk bedrag je dan uitgekeerd krijgt. Gezien de bedragen die ze vragen voor aan installeren van de laadpalen ga ik er vanuit dat dit geen gunstige bedragen zullen zijn.

Wel nare actie als je door je werkgever je ERE's kwijtraken zou trouwens.

Bericht hierboven

• Belecthor
Floor-is schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Wel nare actie als je door je werkgever je ERE's kwijtraken zou trouwens.
Ja, je kunt natuurlijk altijd een aanbieder nemen en dan gewoon de .csv versturen, dat accepteren de meesten ook wel. De ERE's zijn gewoon van de particulier zelf.

• Leanderr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-08 11:14
[...]

Maar je moet toch eigenaar zijn van het stroompunt, hoe kan jouw werkgever dan die certificaten verkopen. Overigens zou ik het niet onterecht vinden als jou werkgever ook de stroom betaald, maar dat is een andere discussie.

Als ik de regels van de ERE certificaten goed heb begrepen kan het toch helemaal niet?

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:02
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar als jouw werkgever jouw EV op zijn kosten met zijn laadpaal laat opladen dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat hij zelf die ERE's opstrijkt.
Of is het jouw eigen laadpaal en is het de stroom uit jouw huis die in je EV gaat. Dan horen de ERE's voor jezelf te zijn.

21,9 kWh/100km

• Belecthor
tukker999 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar als jouw werkgever jouw EV op zijn kosten met zijn laadpaal laat opladen dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat hij zelf die ERE's opstrijkt.
Of is het jouw eigen laadpaal en is het de stroom uit jouw huis die in je EV gaat. Dan horen de ERE's voor jezelf te zijn.
Nee, de ERE's behoren toe aan de eigenaar van het stroompunt, ongeacht wie er indirect voor betaalt.
Leanderr schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Maar je moet toch eigenaar zijn van het stroompunt, hoe kan jouw werkgever dan die certificaten verkopen. Overigens zou ik het niet onterecht vinden als jou werkgever ook de stroom betaald, maar dat is een andere discussie.

Als ik de regels van de ERE certificaten goed heb begrepen kan het toch helemaal niet?
Ik reageerde op een andere gebruiker die Mobilitics gebruikt; dat is het kleine bedrijf waar ik het over had. Mobilitics is de organisatie die als backoffice fungeert (zoiets als 50five). Zij hebben per definitie de OCPP-koppeling, dus kunnen ze ook gemakkelijk de ERE's verrekenen en uitbetalen via m'n werkgever. Het is alleen niet duidelijk hoe hoog de vergoeding dan is, want dat weten ze schijnbaar niet en welk percentage ze mee rekenen. Het zou best kunnen betekenen dat ze een groter bedrag inhouden en dan ga je liever met een partij als Joulo oid in zee.

Mobilitics is een klein bedrijf dus er is geen aparte koppeling voor (behalve via OCPP).

[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 27-07-2026 16:55 ]

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 14:09

djiwie

Wie?

Heb je Mobilitics toestemming gegeven om voor jou de ERE's in te boeken en te verkopen? Gezien de regels lijkt me dat de eigenaar van de stroomaansluiting dat expliciet moet accorderen. En ze moeten natuurlijk je EAN code hebben (is op zich makkelijk op te zoeken maar zou allemaal niet netjes zijn als dit zonder toestemming van de eigenaar zou gebeuren)?

• dacoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-07 12:48
Ik ben zelf aan de gang met Zeres om met PlugChoice als intermediate om de laadsessies van mijn laadpalen via OCPP automatisch richting Zeres te krijgen. Bij het koppelen viel me op dat Zeres bij PlugChoice echter full admin rechten aan vraagt (ook al zegt de begeleidende text in hun portal "Selecteer het merk laadpaal. U geeft daarna eenmalig toestemming om de laadgegevens met Zeres te delen."):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x3goBW12OSRqQ2PEnOIMjAyHqE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ICFXyFbhbop2QElunq3pSElv.png?f=user_large

Is dit standaard bij alle ERE handelaren?

Ik vind het vrij slecht plan om de partij die alleen wat getallen op moet halen het recht te geven om de authorisatie op mijn laadpalen aan te passen, de maximale stroomlimieten te bewerken (leuk als door een hack aan hun kant mijn laadpalen de hoofdzekering eruit trekken) of het financiele stuk aan te passen (dat men facturatie per laadsessie in kan stellen en de opbrengsten naar een andere partij kan sturen).

• wickydude
Ja, bij veel palen en inboekers is dat hoe het gaat.

Er zijn enkele inboekers die met bepaalde laders via een andersoortige verbinding kunnen communiceren, zoals Peblar die met Lekkerladen kan verbinden via api (Zeres is daar ook mee bezig). Ik ken ze niet allemaal, zou je moeten onderzoeken/navragen bij de betreffende inboeker die je wilt gebruiken.

De kans is m.i. groot dat dat de komende tijd meer wordt, maar daar gaat tijd overheen, dat moet ontwikkeld worden.

• dacoon
wickydude schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:06:
Ja, bij veel palen en inboekers is dat hoe het gaat.

Er zijn enkele inboekers die met bepaalde laders via een andersoortige verbinding kunnen communiceren, zoals Peblar die met Lekkerladen kan verbinden via api (Zeres is daar ook mee bezig). Ik ken ze niet allemaal, zou je moeten onderzoeken/navragen bij de betreffende inboeker die je wilt gebruiken.

De kans is m.i. groot dat dat de komende tijd meer wordt, maar daar gaat tijd overheen, dat moet ontwikkeld worden.
Hoi @wickydude, dank voor je reactie. Mijn verbazing gaat niet over dat ze het via deze weg koppelen maar dat ze hiervoor full admin rechten willen hebben in plaats van read-only rechten.

• wickydude
Ok, op die manier. Dat weet ik niet.

Zou het kunnen doordat Plugchoice er tussen zit? Dat hij dan geen type laadpaal kan herkennen?

• asing
tukker999 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Het is een grijs gebied. Vroeger toen we nog met benzine of diesel reden kreeg je een tankpas. De baas betaalde de brandstof. Maar wat nu als je bij je tankstation een spaarkaart haalt en de punten van je tankbeurten op je eigen spaarkaart laat zetten? Van wie zijn die dan? Of mag je baas je verbieden om bij Shell te tanken? Moet je je volle spaarkaart aan het einde van het jaar inleveren bij de baas? En wat als je nou helemaal geen zin hebt in dat extra pasje en denkt "laat maar lekker zitten"? Ik ken werkgevers waar je een pasje kreeg voor een regionaal tankstation om daar te tanken. Ook die het tanken aan de snelweg ontmoedigen. Maar daar blijft het toch wel bij.

Aan de andere kant, wat als je werkgever je laadvergoeding met 12 cent verlaagt en roept dat je je maar aan moet melden voor ERE zodat je op hetzelfde bedrag uit komt? Of je ERE vergoeding wordt achteraf ingehouden van je salaris en je moet de ERE vergoeding opgeven bij je werkgever? En wat als je dan zegt dat je helemaal geen zin hebt in die rompslomp en daarom geen ERE aanvraag doet?

De ERE vergoeding hoort toe aan degene die het contract op de stroomaansluiting heeft. Dat is alles wat wettelijk geregeld is en de rest is grijs gebied. ERE is in dit geval je Shell spaarkaart, het sparen gaat alleen harder ;) .

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:23
Floor-is schreef op maandag 27 juli 2026 @ 01:26:
[...]

Ik heb met m'n Flipper de pas even uitgelezen, de UID eruit gehaald en die is wat ik nodig bleek te hebben. Ik heb inmiddels een remote-start weten uit te voeren.

Sorry voor de offtopic mensen :)
Geinig dingetje, net een te hoog nerd gehalte met te weinig use-cases voor mijzelf :p

Deze toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-2wGncDIjfsbfzQ4zgYyNJUx18=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1POQr4QLZfIkVbJhm142R0H.jpg?f=fotoalbum_large

• Floor-is

Floor-is

5.2

elektriekert schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:18:
[...]

Geinig dingetje, net een te hoog nerd gehalte met te weinig use-cases voor mijzelf :p

Deze toch?
[Afbeelding]
Ik gebruik hem voor werk, maar eigenlijk ook te weinig om de aanschafprijs echt te verantwoorden. Maar zo leuk om met een tooltje in de hand deuren te openen, om NFC passen te clonen/na te bootsen etc. :)

Bericht hierboven

• Leanderr
asing schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:30:
[...]

Het is een grijs gebied. Vroeger toen we nog met benzine of diesel reden kreeg je een tankpas. De baas betaalde de brandstof. Maar wat nu als je bij je tankstation een spaarkaart haalt en de punten van je tankbeurten op je eigen spaarkaart laat zetten? Van wie zijn die dan? Of mag je baas je verbieden om bij Shell te tanken? Moet je je volle spaarkaart aan het einde van het jaar inleveren bij de baas? En wat als je nou helemaal geen zin hebt in dat extra pasje en denkt "laat maar lekker zitten"? Ik ken werkgevers waar je een pasje kreeg voor een regionaal tankstation om daar te tanken. Ook die het tanken aan de snelweg ontmoedigen. Maar daar blijft het toch wel bij.

Aan de andere kant, wat als je werkgever je laadvergoeding met 12 cent verlaagt en roept dat je je maar aan moet melden voor ERE zodat je op hetzelfde bedrag uit komt? Of je ERE vergoeding wordt achteraf ingehouden van je salaris en je moet de ERE vergoeding opgeven bij je werkgever? En wat als je dan zegt dat je helemaal geen zin hebt in die rompslomp en daarom geen ERE aanvraag doet?

De ERE vergoeding hoort toe aan degene die het contract op de stroomaansluiting heeft. Dat is alles wat wettelijk geregeld is en de rest is grijs gebied. ERE is in dit geval je Shell spaarkaart, het sparen gaat alleen harder ;) .
Ik heb eerder een heel stuk geschreven over het al dan niet mogelijk belasten van ERE certificaten. Helaas is het ondanks dat ik verschillende standpunten had vermeld met onderbouwingen toch volledig verwijderd.

Mini Cooper SE 2022 - ZapTec Go 2 - 19 zonnepanelen - 2x HW PIB - huis verwarmen met airco (Daikin/MHI)

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:17
dacoon schreef op maandag 27 juli 2026 @ 17:33:
Ik ben zelf aan de gang met Zeres om met PlugChoice als intermediate om de laadsessies van mijn laadpalen via OCPP automatisch richting Zeres te krijgen. Bij het koppelen viel me op dat Zeres bij PlugChoice echter full admin rechten aan vraagt (ook al zegt de begeleidende text in hun portal "Selecteer het merk laadpaal. U geeft daarna eenmalig toestemming om de laadgegevens met Zeres te delen."):

[Afbeelding]

Is dit standaard bij alle ERE handelaren?

Ik vind het vrij slecht plan om de partij die alleen wat getallen op moet halen het recht te geven om de authorisatie op mijn laadpalen aan te passen, de maximale stroomlimieten te bewerken (leuk als door een hack aan hun kant mijn laadpalen de hoofdzekering eruit trekken) of het financiele stuk aan te passen (dat men facturatie per laadsessie in kan stellen en de opbrengsten naar een andere partij kan sturen).
Zou het anders niet mogelijk zijn om een OCPP proxy in te richten. Ik ben daar momenteel naar aan het kijken, want heb helemaal geen zin alles inclusief instellingen en beheer met de tussenpersoon te delen.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:52
Leanderr schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Ik heb eerder een heel stuk geschreven over het al dan niet mogelijk belasten van ERE certificaten. Helaas is het ondanks dat ik verschillende standpunten had vermeld met onderbouwingen toch volledig verwijderd.
Ja ik vond het ook jammer dat die thread rücksichtslos verwijderd is, er is blijkbaar wel behoefte aan meer duidelijkheid hierover, of in ieder geval meer inzicht. Al leveren de discussies vaak niet die gewenste duidelijkheid of inzicht op, en worden het vaak heen-en-weer discussies. Ik heb toen voorgesteld om er een separaat topic van te maken, maar dat had ik wellicht beter via een TR kunnen doen. En inderdaad vond ik jouw bijdragen zeer waardevol (zoals je kunt lezen in mijn reactie :)).

Wellicht nog eens een balletje opgooien via een TR, of gewoon een topic maken?

• asing
Leanderr schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:35:
[...]

Daar is wat voor te zeggen, of de belastingdienst er een mening over heeft is toekomstmuziek. Het valt een beetje buiten het topic en het is meer "we'll cross that bridge when we get there" idee.

Mocht het overigens zover komen dat er weer van alles geregeld en opgegeven moet worden voor een paar euro waar de Staat dan weer de helft van graait dan was het ook meteen mijn laatste jaar van deelname.

• Leanderr
Batilan schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Ja ik vond het ook jammer dat die thread rücksichtslos verwijderd is, er is blijkbaar wel behoefte aan meer duidelijkheid hierover, of in ieder geval meer inzicht. Al leveren de discussies vaak niet die gewenste duidelijkheid of inzicht op, en worden het vaak heen-en-weer discussies. Ik heb toen voorgesteld om er een separaat topic van te maken, maar dat had ik wellicht beter via een TR kunnen doen. En inderdaad vond ik jouw bijdragen zeer waardevol (zoals je kunt lezen in mijn reactie :)).

Wellicht nog eens een balletje opgooien via een TR, of gewoon een topic maken?
[EV][ERE] Mogelijke belastingrisico's/heffingen op ERE Cer. - Mobiliteit - GoT

misschien dat @rogervdh deze even wil delen in de TS.

[ Voor 3% gewijzigd door Leanderr op 28-07-2026 12:17 ]

• Leanderr
asing schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Daar is wat voor te zeggen, of de belastingdienst er een mening over heeft is toekomstmuziek. Het valt een beetje buiten het topic en het is meer "we'll cross that bridge when we get there" idee.

Mocht het overigens zover komen dat er weer van alles geregeld en opgegeven moet worden voor een paar euro waar de Staat dan weer de helft van graait dan was het ook meteen mijn laatste jaar van deelname.
Denk dat de wet al wel redelijk duidelijk is. Maar daarover kunnen we verdergaan in het eigen topic.

• dacoon
osluis schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Zou het anders niet mogelijk zijn om een OCPP proxy in te richten. Ik ben daar momenteel naar aan het kijken, want heb helemaal geen zin alles inclusief instellingen en beheer met de tussenpersoon te delen.
Die OCPP proxy is inderdaad zelf in te regelen maar dan zit je alsnog met de koppeling naar de ERE inboeker die je in moet regelen. Ik heb echter gezien dat mijn laadpaal mooie csv bestanden kan genereren met alle laadsessies zonder OCPP koppeling, dus ik denk dat we het maar houden bij elk kwartaal een upload daarvan als bewijs gaan regelen.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02:17
dacoon schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 12:48:
[...]

Die OCPP proxy is inderdaad zelf in te regelen maar dan zit je alsnog met de koppeling naar de ERE inboeker die je in moet regelen. Ik heb echter gezien dat mijn laadpaal mooie csv bestanden kan genereren met alle laadsessies zonder OCPP koppeling, dus ik denk dat we het maar houden bij elk kwartaal een upload daarvan als bewijs gaan regelen.
De mijn kan dat inderdaad ook. Ik ben er ondertussen wel achter dat als ik de OCPP proxy ga gebruiken ik waarschijnlijk weer in de problemen ga komen met de backoffice van het werk. Voorlopig ga ik de CSV file blijven aanleveren. Hopelijk komt Zeres met een API waarmee ik vanuit mijn homelab een automatische upload kan doen. Scheelt toch weel 5 keer klikken.

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Dat zou voor mij een EXTRA reden zijn daar NOOIT klant te worden !

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:44
AA42 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 18:00:
[...]

Dat zou voor mij een EXTRA reden zijn daar NOOIT klant te worden !
Werkt toch bij heel veel, zo niet alle bedrijven zo? Opzeggen is klant proberen binnen boord te houden.

• AA42
  • Nu online
danny.s schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 20:30:
[...]

Werkt toch bij heel veel, zo niet alle bedrijven zo? Opzeggen is klant proberen binnen boord te houden.
Dat maakt nog niet dat ik dat een fraaie praktijk vind. Het is belazeren van je vaste klanten.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:28
Voor de eigenaren met een Peblar Business laadpaal met de socket variant is er het goede nieuws dat vandaag de 1.9.2 firmware variant uitgebracht is. Deze versie lost het probleem op voor gebruikers die gebruik willen maken van de 'keep locked setting'. Daarnaast biedt deze versie ook de mogelijkheid om te connecten met Lekkerladen ERE aanbieder. Heb zojuist de update doorgevoerd de connectie succesvol gemaakt. Morgenochtend bekijken of de data naar lekkerladen is verzonden (gebeurt 's-nachts).

• walsan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 22:38
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind het allemaal erg technisch worden, met OCCP proxy, API, TAP, Hosting Backend, etc.

Als ik mijn huidige laadpaal vervang door een MID gecertificeerde versie, kan ik dan zelf de benodigde gegevens 'downloaden' en deze aanbieden aan een van de genoemde inboekdienstverleners (indien deze handmatig aanleveren toestaan) en hoe controleren ze deze data?

En bepaalt de soort laadpaal of de inboekdienstverlener de data accepteert?

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:04
walsan schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:38:
Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik vind het allemaal erg technisch worden, met OCCP proxy, API, TAP, Hosting Backend, etc.

Als ik mijn huidige laadpaal vervang door een MID gecertificeerde versie, kan ik dan zelf de benodigde gegevens 'downloaden' en deze aanbieden aan een van de genoemde inboekdienstverleners (indien deze handmatig aanleveren toestaan) en hoe controleren ze deze data?

Kort antwoord: ja

Eigenlijk kun je met alle MID meter laadpalen bij alle inboekers terecht maar ligt het per paal/inboeker HOE je dan terecht kan. Alles automatisch of exports en foto’s sturen als uiterste.

Bij de meeste inboekers staat op hun website vermeld hoe zo’n laadpaal te koppelen is om je keuze te begeleiden

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:02

Een voorbeeld van geaccepteerde laadpalen.
Op Energienerds staat ook veel nuttige informatie.

[ Voor 11% gewijzigd door tukker999 op 29-07-2026 23:49 ]

21,9 kWh/100km

• Mad_Manic
Mad_Manic schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:13:
Voor de eigenaren met een Peblar Business laadpaal met de socket variant is er het goede nieuws dat vandaag de 1.9.2 firmware variant uitgebracht is. Deze versie lost het probleem op voor gebruikers die gebruik willen maken van de 'keep locked setting'. Daarnaast biedt deze versie ook de mogelijkheid om te connecten met Lekkerladen ERE aanbieder. Heb zojuist de update doorgevoerd de connectie succesvol gemaakt. Morgenochtend bekijken of de data naar lekkerladen is verzonden (gebeurt 's-nachts).
En vanochtend om 05.00 uur een e-mail ontvangen van lekkerladen dat het gelukt is om de historische laadgegevens succesvol op te halen en te verwerken. Daarna ingelogd en gezien wat voor bedrag er voor me klaar staat.

• onzenuub
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:07
Mad_Manic schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:58:
[...]

En vanochtend om 05.00 uur een e-mail ontvangen van lekkerladen dat het gelukt is om de historische laadgegevens succesvol op te halen en te verwerken. Daarna ingelogd en gezien wat voor bedrag er voor me klaar staat.
En nu? Stoppen met werken? :P

• Mad_Manic
onzenuub schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:39:
[...]

En nu? Stoppen met werken? :P
Ik kon 10 minuten later beginnen met werken vandaag nadat ik het bedrag had gezien ;)

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door mrme12345 op 30-07-2026 12:43 ]

energienerds.nl

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

De algemene voorwaarden van veel van deze aanbieders zijn best wel extreem of soms tegenstrijdig, zeker ook van een aantal favorieten hier. Heeft niemand hier moeite mee....?

Moeilijk om een keuze te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door ELD op 30-07-2026 15:19 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@ELD : Dit vraagt natuurlijk om uitleg/voorbeelden.

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:43
Zaptec gaat zo te zien de backend aanpassen met nieuwe endpoints. Mogelijk komt dan ook de noodzaak te vervallen om een ERE-inboeker alle rechten te geven op je laadpaal.
Summary

We are introducing new public API endpoints for accessing closed charging sessions.

In the future, the existing public session endpoints will only provide access to open sessions. Existing endpoints used to access closed sessions will be removed.

The new API for closed sessions will require some query changes:
  • You must provide an installation ID, charging station ID, or user ID.
  • You must provide a time range.
  • The API will not return a total page count. Instead, pagination will be handled using a page cursor.

• Michaf
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:00
-

[ Voor 100% gewijzigd door Michaf op 01-08-2026 09:10 ]

• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:09
jvdmeer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:03:
Zaptec gaat zo te zien de backend aanpassen met nieuwe endpoints. Mogelijk komt dan ook de noodzaak te vervallen om een ERE-inboeker alle rechten te geven op je laadpaal.

[...]
In het artikel lees ik nu niet dat er de mogelijkheid komt voor inboekers om je laadpaal uit te lezen via een api.

• b.sturm
  • Registratie: Januari 2003
b.sturm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 17:45:
[...]

Inmiddels is de Cabur sinds 2 weken geinstalleerd door de elektricien. Alles werkt, echter ik krijg de OCPP niet werkend via TAP electric. Heb alles goed ingesteld, maar geen connectie via de TAP app... Na meermaals contact gehad te hebben met TAP klantenservice geef ik het nu op. OCPP is geen must voor mij.

Inboekdienstverlener Laadloon.nl heeft bevestigd dat de Cabur voldoet aan de voorwaarden voor ERE certificaten. De gevraagde bewijsstukken kan ik t.z.t. aanleveren, dus ben er klaar voor.
De OCPP van de Cabur heb ik nu wel werkend gekregen via Plugchoice:
  • wss://ocpp.plugchoice.com/[ChargepointID]/
ChargepointID is het nummer op de tweede regel van de sticker aan de binnenkant van de lader aan de linkerzijde. Hierna direct connectie met Chargepoint. Wel even laadkaart(en) registreren op de website.

• AA42
  • Nu online

Ik denk dat dit geen praktijk voor de toekomst gaat worden. Veel te fraudegevoelig. Sommige ERE inboekverleners doen er sowieso niet aan (TapElectric). Anderen (bijv. Joulo) accepteert het eenmalig om de "oude" transacties toe te voegen via hun portal.

Overigens zo technisch is het niet. Een goede inboekdienstverlender kan je hier goed mee helpen. Ik heb een "via via" constructie met twee partijen en dat was allemaal best simpel met een beetje hulp in te stellen. Daarna heb je er dus verder geen omkijken meer naar, alleen maar praktisch.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:46

JB

Cédric roelt!

BartjeBoos schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

In het artikel lees ik nu niet dat er de mogelijkheid komt voor inboekers om je laadpaal uit te lezen via een api.
Daar zijn ze dus wel degelijk mee bezig aldus Joulo;
Ja, gesprek met Zaptec is al tijdje lopend; we verwachten voor september met oAuth te komen.

Mijn boefje is liev!

• jvdmeer
BartjeBoos schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Ik lees dat er een API komt om op basis van een laadpaalID (en misschien aanvullende autorisaties) de afgesloten laadsessies over specifieke periode te kunnen inlezen.
En volgens mij is dat wat een ERE-inboeker nodig heeft.
Klinkt in ieder geval beter als volledige toegang tot een laadpaal moeten verlenen.

• BartjeBoos
jvdmeer schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:21:
[...]

Ik lees dat er een API komt om op basis van een laadpaalID (en misschien aanvullende autorisaties) de afgesloten laadsessies over specifieke periode te kunnen inlezen.
En volgens mij is dat wat een ERE-inboeker nodig heeft.
Klinkt in ieder geval beter als volledige toegang tot een laadpaal moeten verlenen.
Niet in het artikel waar je naar verwijst. Dat gaat over "In de toekomst zullen de bestaande openbare sessie-endpoints alleen toegang bieden tot open sessies. Bestaande endpoints die worden gebruikt voor toegang tot gesloten sessies zullen worden verwijderd.".

• jvdmeer
BartjeBoos schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:00:
[...]

Niet in het artikel waar je naar verwijst. Dat gaat over "In de toekomst zullen de bestaande openbare sessie-endpoints alleen toegang bieden tot open sessies. Bestaande endpoints die worden gebruikt voor toegang tot gesloten sessies zullen worden verwijderd.".
De eerste zin is toch:
We are introducing new public API endpoints for accessing closed charging sessions.
Met daarnaast nog wat opmerkingen inderdaad over het verwijderen/veranderen van bestaande endpoints in de toekomst.

• BartjeBoos
jvdmeer schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:55:
[...]

De eerste zin is toch:

[...]

Met daarnaast nog wat opmerkingen inderdaad over het verwijderen/veranderen van bestaande endpoints in de toekomst.
Ze zullen er vast mee bezig zijn maar daar gaat deze api wijziging niet over.
Omdat "De nieuwe API voor gesloten sessies vereist enkele wijzigingen in de query's:
-U moet een installatie-ID, laadstation-ID of gebruikers-ID opgeven."

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:46

JB

Cédric roelt!

BartjeBoos schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Ze zullen er vast mee bezig zijn maar daar gaat deze api wijziging niet over.
Omdat "De nieuwe API voor gesloten sessies vereist enkele wijzigingen in de query's:
-U moet een installatie-ID, laadstation-ID of gebruikers-ID opgeven."
Je kunt inderdaad gewoon over mijn quote heen lezen. Wat wil je nu precies horen?

Mijn boefje is liev!

• BartjeBoos
JB schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 11:34:
[...]

Je kunt inderdaad gewoon over mijn quote heen lezen. Wat wil je nu precies horen?
Het artikel gaat over een "bestaande api wijziging". Het artikel vertelt "niet" dat het hierdoor voor inboekers e.d. mogelijk wordt om een laadpaal uit te lezen.

• BartjeBoos
JB schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 23:46:
[...]

Daar zijn ze dus wel degelijk mee bezig aldus Joulo;

[...]
Zaptec is daar vast mee bezig maar op hun help website staat o.a.:
"Uw toegang via de API volgt uw toegang in Zaptec Portal. Als u een installatie niet kunt zien in het Portal, kunt u er ook niet via de API bij.".

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:36
Zijn er tweakers die voor 50five ERE-registratie hebben gekozen? Heb geen abonnemt bij 50five maar wel gratis en kan in de portal nog gewoon inloggen.

Ik heb geen zin in die newmotion paal te laten hacken.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.