• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@nietwijk Webasto Unite Laadstation

Heeft wel wat problemen met 1/3 fase schakelen, maar kost nog niet eens de helft van wat de Zaptec kost.

https://www.bol.com/nl/nl...fi-rfid/9300000128869685/ => € 335. € 434 goedkoper. Ik zou het 1/3 fase wissel probleem voor lief nemen en die € 434 in je zak houden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 22:18

bebopper

I'm an absolute beginner...

nietwijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Dat klinkt beter dan wat ik lees. Onderstaande herken je niet?

https://www.wallboxdiscounter.com/nl/zaptec-go-2-22-kw-type-2-socket-laadpaal-v2g.html

Voor de Zaptec Go 2 is een gecertificeerd installateursaccount verplicht om de laadpaal te configureren en te activeren.

De installatie en configuratie van de Zaptec Go 2 is namelijk expliciet bedoeld voor gecertificeerde installateurs.

Dit betekent:
  • Je moet inloggen met een Zaptec installateursaccount
  • Alleen installateurs hebben toegang tot installatie- en activatie-instellingen
  • Zonder dit account kun je de laadpaal niet configureren of activeren.
Dit heeft directe gevolgen:
  • De laadpaal blijft in installatiemodus staan
  • Je kunt geen laadvermogen instellen
  • Je kunt de laadpaal niet koppelen aan een gebruiker
  • De laadpaal is niet bruikbaar om mee te laden
Zonder installateursaccount is het in de praktijk onmogelijk om de Zaptec Go 2 zelf werkend te krijgen.
Heb er vorige week 1 gekocht bij wallboxdiscounter en gewoon zelf geinstalleerd. Daar is helemaal geen speciale account voor nodig, gewoon de Zaptec app installeren en onderaan klikken op "Ben je installateur" (oid) - dan door de stappen lopen. Staat ook in het installatie boekje. Na installatie dan inloggen op de Zaptec app en de lader toevoegen aan je account. Werkt helemaal prima hier :*)

Snap eigenlijk niet waarom ze er zo'n gestresste waarschuwing bij hebben staan op de product pagina.

[ Voor 3% gewijzigd door bebopper op 19-08-2026 15:05 ]

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:46
nietwijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Thx, ik lees wel dat de lader moeite heeft met automatisch schakelen 1-/3-fasen? Maar verder sluit het aan bij mijn wensen.
Niet het geval, maar afhankelijk van de loadbalancer, dat is hetzelfde bij Zaptec. Gebruik je de Tibber Pulse als loadbalancer dan is die functie beperkt tot wat Tibber ondersteund. Gebruik je de merk eigen loadbalancer dan wisselt ie netjes tussen 3F-1F en terug en zelfs naar de fase (L1, L2 of L3) waar de meeste ruimte op over is. Dit kan ik bevestigen, ik heb een Easee Equalizer.

M3P - M3LR - 6320Wp

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:21
nietwijk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:37:
Goedemorgen, ik heb de laatste pagina's van dit topic en wat andere topics doorgenomen alvorens een bericht te plaatsen. Ik overweeg een nieuwe laadpaal met MID meter te installeren om ERE's te verkopen. Wat zouden jullie op dit moment voor lader kiezen? Wensen:
  • MID-meter voor ERE's
  • 1-/3-fase schakelen ivm zonneladen
  • Tibber grid rewards
  • Vergeet ik iets?
Situatie:
  • Thuis op oprit prive laden
  • 8.500 kWh opbrengst PV per jaar
  • 4.500 kWh laden (IONIQ5)
  • Piekvermogen van PV-installatie +/- 7 kW
  • 01-07-2027 stap ik over op een dynamisch contract (Tibber?)
  • Momenteel heb ik een Wallbox Pulsar Plus
  • Ik voer de installatie graag zelf uit
De Zaptec Go 2 trekt mijn aandacht, maar moet via een installateur geactiveerd worden. Na een e-cursus aan de Zaptec Academy ben ik weliswaar Zaptec-gecertificeerd :+ , maar dan moet je nog aan een gebruikersgroep (bedrijf) toegevoegd worden en dat lijkt me niet realistisch. Ik lees wat over de Raedian Neo, maar dat werkt nog niet helemaal lekker met Tibber grid rewards? En de Webaste Unite die ik zojuist voorbij zie komen is natuurlijk super scherp geprijsd. Ik lees heel veel functies en mogelijkheden, maar geen fijne gebruikerservaringen en app en dan betaal ik liever meer.
Het is alweer een jaar terug maar ik heb mijn Zaptec Go 2 zelf geplaatst zonder tussenkomst van Zaptec zelf, dus geen cursus oid. Gewoon de handleiding volgen. Daarin wordt aangegeven de app (via QR🤷‍♂️? Weet ik ff niet meer) te downloaden en de stappen in de handleiding te volgen.

Omdat ik een installateur, die Zaptec's ophangt, volg op YT heb ik dus bijna als zijn installaties gezien. Was idd erg simpel zelf te doen.

Ook de vervanging van de eerste laadpaal zelf gedaan. Zaptec wilde mn kabel niet meer loslaten.

Wat mij betreft een aanrader. Maar zo zal de eigenaar van een andere laadpaal wss ook reageren.

Zonneladen gaat bij mij goed. Vandaag de laadpaal weer ingevoerd bij Tibber ivm Grid Rewards en doet dat nu samen met de thuisaccu.

De Nibe wil zich niet laten koppelen bij Tibber. Was vorig jaar al zo en nu nog steeds.

Ik heb sinds het voorjaar tot twee weken terug bij Zonneplan gezeten. Maar t gras leek alleen groener daar. Voor velen is het wat ze zoeken en erg duidelijk in wat ze leveren. Ik wilde echter zelf mn accu uitkiezen en dat gaat niet bij ZP.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:30
Vanmorgen mijn SE ONE Pro Wall Box geinstalleerd, nu net me bij Joulo aangemeld, zit op 16 % Fee.

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:09
dinandus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:00:
Vanmorgen mijn SE ONE Pro Wall Box geinstalleerd, nu net me bij Joulo aangemeld, zit op 16 % Fee.
En dat is dan omdat je referentiekorting hebt ontvangen en gedeeld, en daardoor zelf ook weer extra korting hebt ontvangen?

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:30
testmanager schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:07:
[...]

En dat is dan omdat je referentiekorting hebt ontvangen en gedeeld, en daardoor zelf ook weer extra korting hebt ontvangen?
Heb me met de EV rijders club aangemeld, en daarnaast mijn huidige energie leverancier.

Nu nog op zoek in de vrienden kring en aanverwanten.

• 201WD
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12:59
Graag bij het onderwerp blijven, Ere .

Wallbox vragen etc horen naar mijn mening elders thuis

• sliver_bert
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 20-08 20:06
snip: nee dus

[ Voor 89% gewijzigd door We Are Borg op 20-08-2026 18:55 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-08 23:54
snip: maak dan een TR

[ Voor 76% gewijzigd door We Are Borg op 20-08-2026 18:55 ]

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:51
Kleine update wat betreft de ontwikkelingen rondom ERE’s bij de NEa:

De rekeningen voor inboekdienstverleners die voldoen aan de eisen bij de NEa worden geopend. Lekkerladen heeft inmiddels een rekening toegewezen gekregen in het Register Energie voor Vervoer (REV). Met het openen van de rekeningen wordt een stap gezet richting het daadwerkelijk kunnen inboeken van de kWh’s uit thuisladen door inboekdienstverleners.

Voor de duidelijkheid: dit betekent nog niet dat er al ERE’s kunnen worden ingeboekt. Daarvoor moet het betreffende deel van het register nog worden opengesteld. Zodra dat gebeurt, kunnen de gevalideerde kWh's daadwerkelijk het REV in en kunnen daar ERE’s uit ontstaan. Dit verwacht de NEa klaar te hebben in september.

Volgende stap is dus vooral wachten op de mogelijkheid om daadwerkelijk in te boeken. Dan wordt het voor alle betrokken partijen pas echt interessant om te zien hoe het in de praktijk gaat werken.

Goed weekend all!

• Spixo
  • Laatst online: 15:28
Bob Lieftink schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:08:
Kleine update wat betreft de ontwikkelingen rondom ERE’s bij de NEa:

De rekeningen voor inboekdienstverleners die voldoen aan de eisen bij de NEa worden geopend. Lekkerladen heeft inmiddels een rekening toegewezen gekregen in het Register Energie voor Vervoer (REV). Met het openen van de rekeningen wordt een stap gezet richting het daadwerkelijk kunnen inboeken van de kWh’s uit thuisladen door inboekdienstverleners.

Voor de duidelijkheid: dit betekent nog niet dat er al ERE’s kunnen worden ingeboekt. Daarvoor moet het betreffende deel van het register nog worden opengesteld. Zodra dat gebeurt, kunnen de gevalideerde kWh's daadwerkelijk het REV in en kunnen daar ERE’s uit ontstaan. Dit verwacht de NEa klaar te hebben in september.

Volgende stap is dus vooral wachten op de mogelijkheid om daadwerkelijk in te boeken. Dan wordt het voor alle betrokken partijen pas echt interessant om te zien hoe het in de praktijk gaat werken.

Goed weekend all!
Dank voor de update!

Kan je ook verklappen wanneer de “laad je straatje” actie live gaat bij Lekkerladen? 😊

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-08 22:16

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

FlowDesign schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:33:
@I_PANDA_I Hoe heb jij deze trouwens ingesteld? Ik vind het een beetje gek dat Joulo via de OCPP deze instelling überhaupt overschrijft, maar als je 'm op deze zet (zie screenshot) dan blijft ie wel op starten met RFID of via de app staan. De 2 meegeleverde RFIDs zijn al gekoppeld in de Raedian zelf, dus dat hoeven we denk ik niet apart ook nog in Joulo in te stellen (niet dat ik die RFIDs gebruik overigens).

~~~~~~~[Afbeelding]
Begrijp ik nou uit deze post dat Joulo zich bemoeit met de toegang tot je paal? Het gaat toch om ERE-registratie en dan hebben ze met die toegang toch helemaal nix te maken?
Die zou ik graag voor mezelf houden, er 100% zelf controle over houden en mogelijk aanpassen, zonder dat Joulo zich ermee bemoeit.

Ik snap bovendien niet dat Joulo schrijfrechten zou hebben op je paal. Het gaat toch alleen om uitlezen wat er geladen wordt en meer niet?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:15
@Hippe Lip OCPP is een protocol voor het koppelen van een backend met je laadpaal. Je geeft per definitie daarmee de autorisatie uit handen. Er is niet iets zoals “read-only OCPP”.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

En Joulo bemoeit zich nergens mee.. je kan alles gewoon zelf bepalen vanuit de portal van Joulo.

Als je al reeds een backend had dan kan je zelfs OCPP forwarden naar die andere partij. Dan bepaald die de autorisatie.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:04
Glashelder schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:46:
En Joulo bemoeit zich nergens mee.. je kan alles gewoon zelf bepalen vanuit de portal van Joulo.

Als je al reeds een backend had dan kan je zelfs OCPP forwarden naar die andere partij. Dan bepaald die de autorisatie.
Peblar - Tap - Joulo werkt idd dat Tap gewoon je Peblar bestuurd en Joulo de data inleest

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48
Hippe Lip schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Begrijp ik nou uit deze post dat Joulo zich bemoeit met de toegang tot je paal? Het gaat toch om ERE-registratie en dan hebben ze met die toegang toch helemaal nix te maken?
Die zou ik graag voor mezelf houden, er 100% zelf controle over houden en mogelijk aanpassen, zonder dat Joulo zich ermee bemoeit.

Ik snap bovendien niet dat Joulo schrijfrechten zou hebben op je paal. Het gaat toch alleen om uitlezen wat er geladen wordt en meer niet?
Je kunt in je Joulo dashboard het naar jouw wens instellen.

Maar ik snap ook niet waarom Joulo überhaupt deze functie toe heeft gevoegd. Als ERE inboeker hoef je je via OCPP helemaal niet met die instelling op de laadpaal te bemoeien zou ik zeggen.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• 0xygen500
FlowDesign schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Maar ik snap ook niet waarom Joulo überhaupt deze functie toe heeft gevoegd. Als ERE inboeker hoef je je via OCPP helemaal niet met die instelling op de laadpaal te bemoeien zou ik zeggen.
Kan je Joulo ook niet je backoffice laten beheren? Hoeft neit als ERE inboeker, maar is dacht ik een aparte functie van ze

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-08 21:42
FlowDesign schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:09:
[...]

Dat ligt er aan. Als je op een Peblar een OCPP-verbinding instelt, wordt de lokale autorisatiepagina onbereikbaar gemaakt. Dan moet je de autorisatie wel bij de OCPP-provider regelen. Doe je dat niet, doet je laadpaal niks. Je moet dus minstens aanbieden:
  • Plug & Charge, laadkabel er in en gaan
  • (RFID-)autorisatie: alleen bepaalde passen mogen een laadsessie starten
En daarnaast in veel gevallen nog de derde optie: laden en de sessie factureren aan de MSP. Die eerste twee kan Joulo zelf, de derde optie kan middels de proxy.

Punt is en blijft dat OCPP gebruikt wordt voor iets waar het oorspronkelijk niet voor bedacht is, waardoor het niet de ideale oplossing is om het probleem op te lossen, maar het is wel de snelste om te implementeren, waardoor het de meest gekozen oplossing is.

• FlowDesign
Sandro! schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Dat ligt er aan. Als je op een Peblar een OCPP-verbinding instelt, wordt de lokale autorisatiepagina onbereikbaar gemaakt. Dan moet je de autorisatie wel bij de OCPP-provider regelen. Doe je dat niet, doet je laadpaal niks. Je moet dus minstens aanbieden:
En daarnaast in veel gevallen nog de derde optie: laden en de sessie factureren aan de MSP. Die eerste twee kan Joulo zelf, de derde optie kan middels de proxy.

Punt is en blijft dat OCPP gebruikt wordt voor iets waar het oorspronkelijk niet voor bedacht is, waardoor het niet de ideale oplossing is om het probleem op te lossen, maar het is wel de snelste om te implementeren, waardoor het de meest gekozen oplossing is.
Waarom wordt de lokale autorisatiepagina onbereikbaar gemaakt op de Peblar? Ligt dat aan Peblar of aan Joulo?

Bij mijn Raedian Neo en Joulo kan ik nml. beide gewoon door elkaar gebruiken.

• 0xygen500
FlowDesign schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Waarom wordt de lokale autorisatiepagina onbereikbaar gemaakt op de Peblar? Ligt dat aan Peblar of aan Joulo?

Dit ligt aan Peblar. Als die managed is, dan kan die niet meer via de Peblar interface authorizeren.

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:27

I_PANDA_I

Boe!

FlowDesign schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Volgens mij bij de Raedian Neo ook niet, tenminste niet tegelijk een OCCP verbinding met Joulo hebben en tegelijkertijd online verbinding maken voor configuratie instellingen.

Je kunt alleen nog het info dashboard openen via Bluetooth.

Blaatschaap

• Bob Lieftink
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 12:51
Spixo schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:10:
[...]

Dank voor de update!

Kan je ook verklappen wanneer de “laad je straatje” actie live gaat bij Lekkerladen? 😊
Zeker, die gaat over 1,5 week live, een extra voor jou en degene die je aandraagt :*)

• FlowDesign
I_PANDA_I schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Volgens mij bij de Raedian Neo ook niet, tenminste niet tegelijk een OCCP verbinding met Joulo hebben en tegelijkertijd online verbinding maken voor configuratie instellingen.

Je kunt alleen nog het info dashboard openen via Bluetooth.
Ik had ook voordat ik 'm met Joulo had gekoppeld al dat ie een Bluetooth verbinding nodig had om instellingen aan te passen.

Wat ik met name bedoelde is dat ik in Joulo de autorisatie op RFID tag kan laten staan en de autorisatie dan volledig in de Raedian zelf kan doen zonder Joulo.

Edit: Kom er net achter dat via de app het laden niet wilde starten. Moest ik deze blijkbaar eerst als "tag" goedkeuren in het Joulo dashboard. Hij bemoeit zich er dus toch meer mee dan ik dacht.

[ Voor 14% gewijzigd door FlowDesign op 22-08-2026 19:46 ]

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-08 17:58
Ik kom op internet een laadpaal tegen van Nederlandse makelij met MID-meter en dynamische 1-3 fase switching voor zonnepanelen. Echter, ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Ook op dit forum heeft niemand het er nog over gehad. Is dit iets? Of raden jullie dit af? Het gaat om de volgende: https://www.bluebirdpower.com/products/bluesky-socket-thuislader

Cupra Born Performance 58 kWh

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sandro! schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Dat is dan wel een mooie reden om LekkerLaden te gebruiken. Die hebben een API koppeling met Peblar, buiten OCPP om. (voor zover ik weet de enige partij tot nu toe).

Dus LekkerLaden krijgt wel de laaddata, maar alles blijft verder lokaal op de paal. Geen internetverbinding nodig om laadsessie (incl autherisatie) te starten.

Jammer dat ze relatief hoge kosten hebben.

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

FlowDesign schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:44:
[...]

Ik had ook voordat ik 'm met Joulo had gekoppeld al dat ie een Bluetooth verbinding nodig had om instellingen aan te passen.

Wat ik met name bedoelde is dat ik in Joulo de autorisatie op RFID tag kan laten staan en de autorisatie dan volledig in de Raedian zelf kan doen zonder Joulo.

Edit: Kom er net achter dat via de app het laden niet wilde starten. Moest ik deze blijkbaar eerst als "tag" goedkeuren in het Joulo dashboard. Hij bemoeit zich er dus toch meer mee dan ik dacht.
Inderdaad wat @Sandro! ook al zei, na de OCCP koppeling met Joulo, moet je dat instellen bij Joulo. Niet omdat Joulo dat graag wil, maar puur omdat het OCCP systeem zo bedacht is.

Verder staat er expliciet dat ze alleen laadgegevens inlezen en verder geen start/stop commando's zenden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B64HPQ-cWd5RvxW0cJqRZ5O1OPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5xXkRWauH2li2gH4Dapz9sf.jpg?f=fotoalbum_large

Blaatschaap

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Joulo is in ieder geval ook ism Zaptec bezig met oAuth voor de Zaptec Go. Dan zouden we meer mogelijkheden moeten hebben mbt authenticatie. Wellicht zijn ze met Peblar ook bezig om dit anders mogelijk te maken?

Mijn boefje is liev!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:05
nathalia schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 19:15:
Ik kom op internet een laadpaal tegen van Nederlandse makelij met MID-meter en dynamische 1-3 fase switching voor zonnepanelen. Echter, ik heb nog nooit van dit merk gehoord. Ook op dit forum heeft niemand het er nog over gehad. Is dit iets? Of raden jullie dit af? Het gaat om de volgende: https://www.bluebirdpower.com/products/bluesky-socket-thuislader
Blijkbaar een nieuwe startup:

Zie deze post: Zizou in "Laadpaal & loadbalancing vragen"

Geen ervaringen enz gevonden. Wel Mid-meter voor ERE, of je het risico wil nemen, mag je zelf bepalen ;) Op hun youtube kanaal staat 1 Short tot nu toe: https://www.youtube.com/@BlueBirdPower_HQ

• Penny Lane
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 24-08 12:35
Ik kom op internet een laadpaal tegen van Nederlandse makelij met MID-meter en dynamische 1-3 fase switching voor zonnepanelen.
kunt ook eens kijken naar de Smappee EV wall home. Die doet deze dingen ook. En is erg goed in te stellen. Ook de verschillende laad modi en een fatsoenlijke app EN portal.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:10
Ik ken het ook niet. Ik gebruik na tevredenheid een Easee die ook kan switchen op 1-3 fase, weliswaar met aansturing van Tibber.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Hippe Lip

Hippe Lip

RichieB schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:37:
@Hippe Lip OCPP is een protocol voor het koppelen van een backend met je laadpaal. Je geeft per definitie daarmee de autorisatie uit handen. Er is niet iets zoals “read-only OCPP”.
een van de sterke punten van Peblar (er zijn er meer) vind ik juist dat die volledig lokaal kan werken en aan te sturen is. Als ik via OCPP de boel uit handen moet geven om ERE's te kunnen registreren, dan kan ik de paal dus alleen nog maar via internet aansturen (ik gebruik HA).
Dat heb ik nu ook met mijn Zappi en ik zou juist zo blij zijn met een volledig lokale aansturing, omdat via het internet niet altijd vlekkeloos gaat.

<John O`Mill>

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Hippe Lip Niet 'alleen maar' via ocpp. De autorisatie van de laadsessie wordt doorgestuurd naar de ocpp backoffice (welke dat dan ook is). Voor de rest blijft Modbus en REST gewoon werken voor het aansturen (pauzeren, hervatten, instellen vermogen, 1p/3p en alle andere settings).

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 24-08-2026 16:10 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Hippe Lip

Hippe Lip

JanHenk schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:10:
@Hippe Lip Niet 'alleen maar' via ocpp. De autorisatie van de laadsessie wordt doorgestuurd naar de ocpp backoffice (welke dat dan ook is). Voor de rest blijft Modbus en REST gewoon werken voor het aansturen (pauzeren, hervatten, instellen vermogen, 1p/3p en alle andere settings).
@JanHenk Wat kun je dan niet meer als je via OCPP koppelt met Joulo en wat kun je nog wel met je Peblar Business? Ik merk dat ik een aantal dingen wel begrijp, maar nog niet alles.
Inmiddels heb ik een klein beetje ervaring met Peblar Busines omdat ik er eentje bij iemand heb geïnstalleerd, maar zelf nog niet in gebruik. Als ik dat zou doen heb ik (nog) geen behoefte aan een backoffice (ik rijd privé) maar zou wel graag controle houden over wie er wel en niet kan en mag laden. Daar heeft Peblar een nogal goed systeem voor, dacht ik. Dan kan ik met HA dat zelf besturen door herkenning van de tag.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 24-08-2026 16:21 ]

<John O`Mill>

• IJsbeer
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

@JanHenk Wat kun je dan niet meer als je via OCPP koppelt met Joulo en wat kun je nog wel met je Peblar Business? Ik merk dat ik een aantal dingen wel begrijp, maar nog niet alles.
Inmiddels heb ik een klein beetje ervaring met Peblar Busines omdat ik er eentje bij iemand heb geïnstalleerd, maar zelf nog niet in gebruik. Als ik dat zou doen heb ik (nog) geen behoefte aan een backoffice (ik rijd privé) maar zou wel graag controle houden over wie er wel en niet kan en mag laden. Daar heeft Peblar een nogal goed systeem voor, dacht ik.
Voor zover ik weet is alleen LekkerLaden die een API gebruikt van Peblar, dus de enige partij die kan kopellen zonder OCPP (correct me if I'm wrong!).

Als je met OCPP koppelt, dan gaat de authorisatie van de sessie per definitie via de backend van de partij waarmee je koppelt. De authorisatie pagina in de Peblar webinterface wordt disabled. Dan MOET je dus ook een werkende internet verbidning hebben als je een sessie wilt starten.

LoadBalancing lijft nog wel lokaal.

Aansturing kan lokaal nog prima via ModBus idd, dus er zijn wegen omheen. Prima voor tweakers met een HomeAssist, maar niet voor Truus & Henk.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Maar ISO 15118 kan ik dan sowieso niet meer lokaal gebruiken? De Peblar gaat niet meer aan HA doorgeven welke tag er aangeboden wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 24-08-2026 16:31 ]

<John O`Mill>

• IJsbeer
  • Niet online
Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:30:
Maar ISO 15118 kan ik dan sowieso niet meer lokaal gebruiken? De Peblar gaat niet meer aan HA doorgeven welke tag er aangeboden wordt?
Ik heb niet zo'n luxe auto :P
Maar ik DENK dat je die dan via de OCPP provider moet authoriseren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Nederlands fabrikaat klint aardig, maar ik vind de informatie op de site nog wel heel erg karig.

Ik mis vrijwel alle technische info:
  1. Wat betekent "Bidirectional ready"?
  2. Wordt ISO 15118-2 ondersteund?
  3. Is de paal zelf aan te sturen met bijvoorbeeld HA?
  4. Zo ja, welke parameters zijn ui te lezen en welke zijn te schrijven naar de paal?
  5. Kan het 1- en 3-fase laden behalve automatisch ook handmatig geschakeld worden?
  6. Kan ik behalve automatisch, ook zelf sturen op goedkoopste periodes?
  7. Is load balancing een optie?
  8. IS de 6 mA DC-beveiliging ingebouwd?
En zo nog wel meer vragen.

<John O`Mill>

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-08 21:42
IJsbeer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:23:
[...]
Dan MOET je dus ook een werkende internet verbidning hebben als je een sessie wilt starten.
Voor sessies met een compleet onbekende (voor de laadpaal) tag wel. Er zitten in het OCPP-protocol opties om bekende tags te laten starten met laden zonder internetverbinding, zodra de verbinding is hersteld zal die data alsnog richting backoffice gaan.

• ThewillemkeP
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:31
IJsbeer schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:23:
[...]

Dat is dan wel een mooie reden om LekkerLaden te gebruiken. Die hebben een API koppeling met Peblar, buiten OCPP om. (voor zover ik weet de enige partij tot nu toe).

Dus LekkerLaden krijgt wel de laaddata, maar alles blijft verder lokaal op de paal. Geen internetverbinding nodig om laadsessie (incl autherisatie) te starten.

Jammer dat ze relatief hoge kosten hebben.
Ik ben redelijk technisch onderlegd, maar leg mij toch eens in relatieve lekentermen uit waarom ik liever geen OCPP wil gebruiken?
Dit protocol is toch in essentie bedoeld om laadpalen met backoffice administraties te laten communiceren? En dat is toch precies wat we voor ERE ook willen?

• johndoe73
  • Laatst online: 12:21
Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Inmiddels heb ik een klein beetje ervaring met Peblar Busines omdat ik er eentje bij iemand heb geïnstalleerd, maar zelf nog niet in gebruik. Als ik dat zou doen heb ik (nog) geen behoefte aan een backoffice (ik rijd privé) maar zou wel graag controle houden over wie er wel en niet kan en mag laden. Daar heeft Peblar een nogal goed systeem voor, dacht ik. Dan kan ik met HA dat zelf besturen door herkenning van de tag.
Ik heb een Peblar Business met Homey home automation en Joulo via OCPP, dus ik kan zaken voor je uitproberen als je dat wilt. Volgens mij kan ik alles nog steeds via de lokale API's (via Homey). Het enige wat verdwijnt uit de Peblar web interface als je OCPP aansluit is de keuze of een RFID wel/niet verplicht is en welke tags dan geautoriseerd zijn. Dat gaat dus om de Instellingen > Autorisatie pagina. Voor zover ik heb begrepen, is het een keuze van Peblar geweest om die features uit de UI te halen als OCPP aan staat. Als reactie daarop heeft Joulo dat deel in hun portaal gebouwd zodat je die zaken vanuit Joulo via OCPP nog steeds kunt instellen op je Peblar Business.

[ Voor 12% gewijzigd door johndoe73 op 24-08-2026 18:21 ]

• Athome
  • Nu online
ThewillemkeP schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 17:05:
[...]

Ik ben redelijk technisch onderlegd, maar leg mij toch eens in relatieve lekentermen uit waarom ik liever geen OCPP wil gebruiken?
Dit protocol is toch in essentie bedoeld om laadpalen met backoffice administraties te laten communiceren? En dat is toch precies wat we voor ERE ook willen?
Voor de ERE wil je alleen de kWh doorgeven. Meer niet. Daar is in principe geen OCPP voor nodig. Lekkerladen met Peblar bewijzen dat.
Als je in een prive omgeving je tag's voor autorisatie wilt beheren, heb je met de OCPP koppeling voor de ERE dus een probleem.
Tag authorisatie zal dan via de backoffice van de ERE inboeker gaan lopen. Je geeft dus meer uit handen dan in gedachten had.

Zelf ik heb ik de Peblar Business en heb dynamische energie van Zonneplan. Dat zorgt ervoor dat ik Lekkerladen kan gebruiken met een fee 20%. Geen OCPP koppeling en nette fee.
Het beheer voor het laden van de auto gaat via EVCC. Ben geen tags nodig om het laden te starten en te stoppen. Bij onze auto wordt het laden automatisch gestart en gestopt. Bij iedere andere auto zal de lader helemaal niets doen. Dan moet ik het laden handmatig in EVCC activeren.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:58
Athome schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Voor de ERE wil je alleen de kWh doorgeven. Meer niet. Daar is in principe geen OCPP voor nodig.
OCPP kan een hoop maar je hoeft het niet allemaal te gebruiken. 99% van de tijd gebruik je ook maar 1 stoel in de auto en OCPP is nu eenmaal het enige protocol dat de meeste laadpalen ondersteund en over internet bruikbaar is.

Je kunt gewoon instellen dat er geen authorisatie hoeft plaats te vinden of juist wel en dat ieder of een beperkt aantal passen toegang heeft. De opties zijn eindeloos en dat veroorzaakt denk ik de frictie om het te gebruiken.

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Onlangs aangemeld bij Jouro. Kwam tot de ontdekking dat ze een directe koppeling hebben met Groendus (tegenwoordig PowerD).

Joulo heeft dus geen directe toegang tot mijn Alfen Eve laadpaal, maar haalt de sessies gewoon direct op vanuit de Groendus portal.

• Claude
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

@Hippe Lip Jouw Peblar Business blijft ook met een OCCP koppeling met Joulo nog steeds benader- en instelbaar met de lokale webinterface. Koppeling met HA blijft ook werken.
Het toevoegen van (nieuwe) tags kun je eenvoudig zelf via het Joulo portaal doen.

Als je ook dat laatste per se lokaal wilt doen, kun je de Peblar even herconfigureren naar "unmanaged" en dan de nieuwe tag lokaal instellen. Na die aanpassing de Peblar dan weer op "managed" zetten.

Voor die enkele keer dat er aan tags gesleuteld moet worden, zou ik gewoon even de Joulo site bezoeken en de lokale workaround niet gebruiken. Maar het kán dus wel.

• J82
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online

J82

Het hele punt is dat OCPP volledige toegang en beheer weggeeft. Mij, de eigenaar, wordt zelfs rechten ontnomen en moet dit nu elders maar zien te regelen.

Hartstikke leuk dat partijen plechtig beloven read-only te werken. Zeer attent ook dat ze een portal bouwen waarmee ik in het vervolg toch nog iets kan doen. Feit is en blijft dat de volledige sleutelbos is weggegeven voor iets wat door de brievenbus naar buiten geduwd had kunnen worden.

De vraag is niet of het erg is dat inboekdienstverleners deze toegang/rechten hebben. De vraag is waarom geven wij het zomaar weg? Zijn principes zo weinig waard?

Zoals je merkt: security technisch vind ik hier iets van.

[ Voor 14% gewijzigd door J82 op 24-08-2026 19:41 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Af en toe moet je roeien met de riemen die je hebt.

Sommige lieden hier hebben het zoeken naar spijkers op laag water tot een enorme kunst verheven als je het mij vraagt.

Alsof die ‘OCPP controle’ permanent is en je nooit meer toegang kan krijgen tot de eigen laadpaal :')

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:03

Ersus

Zuid-Limburg

Ik oriënteer me op dit moment ook voor een Peblar business laadpaal icm met ERE registratie en tegelijk het thuisladen, middels een MTC van de werkgever, af te rekenen via een OCPP backoffice.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

J82 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:37:
Het hele punt is dat OCPP volledige toegang en beheer weggeeft. Mij, de eigenaar, wordt zelfs rechten ontnomen en moet dit nu elders maar zien te regelen.

Hartstikke leuk dat partijen plechtig beloven read-only te werken. Zeer attent ook dat ze een portal bouwen waarmee ik in het vervolg toch nog iets kan doen. Feit is en blijft dat de volledige sleutelbos is weggegeven voor iets wat door de brievenbus naar buiten geduwd had kunnen worden.

De vraag is niet of het erg is dat inboekdienstverleners deze toegang/rechten hebben. De vraag is waarom geven wij het zomaar weg? Zijn principes zo weinig waard?

Ik denk dat 9/10 mensen dit in dit geval geen probleem vinden omdat je in principe weinig weggeeft. Ja, je kunt in sommige gevallen niet meer direct bij sommige instellingen. Maar goed, ik denk ook dat een groot deel van de particuliere gebruikers na het eenmalig instellen van de laadpaal er nooit meer naar omkijken als het eenmaal werkt.
Daarnaast heeft de inboeker er ook weinig baat bij om laadsessies te pauzeren o.i.d. tenzij ze gaan samenwerken of worden aangestuurd door energiemaatschappijen om netpieken op te vangen. Maar zodra dat op gaat vallen bij klanten zijn ze die ook kwijt.
De enige "angst" die ik heb is misschien het massaal uitzetten van laders bij een hack, maar goed dat kan ook gebeuren via de laadpaal app zelf. In dat geval kun je gewoon de OCCP koppeling stoppen en laden (tijdelijk) lokaal regelen.
Verder heb ik niet zoveel te verbergen en je laadgegevens geef je toch al weg.

Blaatschaap

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ersus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:13:
Ik oriënteer me op dit moment ook voor een Peblar business laadpaal icm met ERE registratie en tegelijk het thuisladen, middels een MTC van de werkgever, af te rekenen via een OCPP backoffice.
Dat heb ik kort geleden voor iemand ingericht bij TAP. Daar heb je de hele backoffice PLUS de ERE-registratie in één hand. De eigenaar van de laadpaal hoefde niet per sé de laatste paar centen uit die ERE's te halen en was dus tevreden met de 20% commissie bij TAP. Het voordeel is dat je lekker alles bij elkaar hebt.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

J82 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:37:
Feit is en blijft dat de volledige sleutelbos is weggegeven voor iets wat door de brievenbus naar buiten geduwd had kunnen worden.

Dat is precies ook mijn punt. Ik heb geen backoffice nodig, dus wil die OCPP-toegang dus ook helemaal niet weggeven. Zeker niet omdat het ook anders kan.
Ik vind het vreemd dat Peblar, die op heel veel vlakken erg goed nagedacht heeft over zowel de hardware als het IT-gedeelte, hier toch een steek laat vallen.

En nee, @Glashelder, dat heeft nix met spijkers op laag water te maken. Dit heten principes. Net zoal je een keukenmes niet moet gebruiken om een verfblik open te maken (ja, het gaat je er vast wel mee lukken, maar het is er niet voor gemaakt), is het gebruik van OCPP een totaal verkeerd tool om alleen een beetje data uit te lezen voor die ERE's. En dus niet alleen leesrechten weg te geven, maar nota bene ook schrijfrechten! Helemaal nergens voor nodig!

<John O`Mill>

• 0xygen500
Athome schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 18:07:
[...]

Voor de ERE wil je alleen de kWh doorgeven. Meer niet. Daar is in principe geen OCPP voor nodig. Lekkerladen met Peblar bewijzen dat.
Als je in een prive omgeving je tag's voor autorisatie wilt beheren, heb je met de OCPP koppeling voor de ERE dus een probleem.
Tag authorisatie zal dan via de backoffice van de ERE inboeker gaan lopen. Je geeft dus meer uit handen dan in gedachten had.

Zelf ik heb ik de Peblar Business en heb dynamische energie van Zonneplan. Dat zorgt ervoor dat ik Lekkerladen kan gebruiken met een fee 20%. Geen OCPP koppeling en nette fee.
Het beheer voor het laden van de auto gaat via EVCC. Ben geen tags nodig om het laden te starten en te stoppen. Bij onze auto wordt het laden automatisch gestart en gestopt. Bij iedere andere auto zal de lader helemaal niets doen. Dan moet ik het laden handmatig in EVCC activeren.
Je kan toch gewoon instellen dat er geen autorisatie is? Dan laadt die toch gewoon zonder tag?

• Hippe Lip

Hippe Lip

0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:11:
[...]

Je kan toch gewoon instellen dat er geen autorisatie is? Dan laadt die toch gewoon zonder tag?
En waarom zou je dat moeten doen? Waarom zou je het moeten uitschakelen als je helemaal geen toegangscontrole buiten de deur wil laten doen?
Je geeft aan de glazenwasser toch ook niet je voordeursleutel om de ramen aan de buitenkant te wassen?
Ja, ik weet het, niet helemaal correcte vergelijking, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

[ Voor 10% gewijzigd door Hippe Lip op 24-08-2026 21:19 ]

<John O`Mill>

• 0xygen500
Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:18:
[...]

En waarom zou je dat moeten doen? Waarom zou je het moeten uitschakelen als je helemaal geen toegangscontrole buiten de deur wil laten doen?
Je geeft aan de glazenwasser toch ook niet je voordeursleutel om de ramen aan de buitenkant te wassen?
Ja, ik weet het, niet helemaal correcte vergelijking, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.
Ik snap je niet helemaal. Als ik iedereen zou willen laten laden kan je dat gewoon instellen in Peblar. Als je een ocpp koppeling met Joulo of wie dan ook doet, dan geef je het autorisatiebeheer uit handen. Hoeft geen probleem te zijn, dan kan je als nog instellen dat iedereen mag laden of niemand of alleen mensen met een pasje. Zelf heb ik er voor gekozen dat ik zelf gratis kan laden en andere mensen moeten betalen als ze bij mij laden. Verder maakt het voor de ERE ook niet uit, want de data komt gewoon bij Joulo. Dit lijkt mij verder ook redelijk offtopic gaan.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:54:
[...]

Dat heb ik kort geleden voor iemand ingericht bij TAP. Daar heb je de hele backoffice PLUS de ERE-registratie in één hand. De eigenaar van de laadpaal hoefde niet per sé de laatste paar centen uit die ERE's te halen en was dus tevreden met de 20% commissie bij TAP. Het voordeel is dat je lekker alles bij elkaar hebt.
Dan kan MTC afrekenen dus wel via Tap electric.
Werkt van Joulo de proxy niet naar bijvoorbeeld Tap electric en dan joulo voor ERE en Tap voor de MTC afrekening?

Verwarrend vind ik dat ik via googlen telkens naar E flux als backoffice voor de MTC afrekening wordt verwezen.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• 0xygen500
Ersus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Werkt van Joulo de proxy niet naar bijvoorbeeld Tap electric en dan joulo voor ERE en Tap voor de MTC afrekening?

Verwarrend vind ik dat ik via googlen telkens naar E flux als backoffice voor de MTC afrekening wordt verwezen.
Je kan gewoon TAP hebben en dan ene koppeling met Joulo. TAP regelt alles en stuurt de geladen kWh naar Joulo voor de afwikkeling van de ERE certificaten.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:33:
[...]

Je kan gewoon TAP hebben en dan ene koppeling met Joulo. TAP regelt alles en stuurt de geladen kWh naar Joulo voor de afwikkeling van de ERE certificaten.
Dus exact andersom, tap als backoffice die dan doorstuurt naar Joulo ofwel Joulo haalt bij tap via api op voor de ERE?

Misschien moet ik de laadpaal maar gewoon bestellen en installeren. Een nadeel is de EV is vanuit het werk besteld, voorlopig tuf ik met een benzine lease.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ersus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:32:
[...]

Dat werkt prima. Ik heb twee laadpalen: eentje forward via Joulo naar TAP en de ander naar E-flux. Beiden koppelingen werken goed met MTC kaarten.
Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:18:
[...]

Er is geen alternatief universeel protocol wat dit kan. Jouw probleem is gewoon een beperking in OCPP en dat is dat het een beetje een alles of niets protocol is.

Als inboekdienstverlener is het gewoon k** dat je voor een handjevol mensen die gewetensbezwaren hebt koppelingen moet gaan optuigen met 50 laadpaal fabrikanten.

Tegen de tijd dat ze allemaal live zijn is de ERE regeling alweer begraven :+

• 0xygen500
Ersus schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:37:
[...]

Dus exact andersom, tap als backoffice die dan doorstuurt naar Joulo ofwel Joulo haalt bij tap via api op voor de ERE?

Misschien moet ik de laadpaal maar gewoon bestellen en installeren. Een nadeel is de EV is vanuit het werk besteld, voorlopig tuf ik met een benzine lease.
Peblar Business - Tap Electric (via OCPP) - Joulo via hun integratie met Tap Electric.

Zet de Peblar Business tijdens de installatie direct op managed (is gewoon een instelling)

https://docs.tapelectric.app/en/articles/11424762-peblar-onboarding-guide

Tap - Joulo is gewoon in Joulo tap electric aanklikken en dan wordt de koppeling gelegd dacht ik.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:42:
[...]

Peblar Business - Tap Electric (via OCPP) - Joulo via hun integratie met Tap Electric.

Zet de Peblar Business tijdens de installatie direct op managed (is gewoon een instelling)

https://docs.tapelectric.app/en/articles/11424762-peblar-onboarding-guide

Tap - Joulo is gewoon in Joulo tap electric aanklikken en dan wordt de koppeling gelegd dacht ik.
Thanks.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dan zal ik het je uitleggen, @0xygen500
Als ik iedereen zou willen laten laden kan je dat gewoon instellen in Peblar.
Dat is niet het punt waar ik het over heb.
Als je een ocpp koppeling met Joulo of wie dan ook doet, dan geef je het autorisatiebeheer uit handen.
Precies DIT is waar het over gaat.
Waarom zou ik mijn voordeursleutel afgeven als je kunt volstaan om toegang te geven tot een ruitje waardoor er gelezen kan worden en dus verder niemand ergens bij kan.

Het gaat dus niet over vertrouwen, het gaat over het principe. Je hoort en leest de voorbeelden steeds vaker dat het mis gaat doordat partijen toegang hebben tot dingen die helemaal niet nodig zijn om hun taak correct uit te voeren. Geef ze dan die toegang ook niet.
DAT is de kern!
Verder maakt het voor de ERE ook niet uit, want de data komt gewoon bij Joulo. Dit lijkt mij verder ook redelijk offtopic gaan.
Zeker niet off topic, want het raakt hier aan hoe je de koppeling maakt met de ERE-provider. Nogal essentieel hier.

<John O`Mill>

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:52
Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:06:
[...]

een van de sterke punten van Peblar (er zijn er meer) vind ik juist dat die volledig lokaal kan werken en aan te sturen is. Als ik via OCPP de boel uit handen moet geven om ERE's te kunnen registreren, dan kan ik de paal dus alleen nog maar via internet aansturen (ik gebruik HA).
Dat heb ik nu ook met mijn Zappi en ik zou juist zo blij zijn met een volledig lokale aansturing, omdat via het internet niet altijd vlekkeloos gaat.
Ocpp heb ik aan joulo zitten, maar is nog gewoon lokaal aan te sturen hoor! Heb evcc er nu aan en homeassitant ervaar null problemen. Netjes pushmelding welke auto we aansluit etc.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• 0xygen500
Hippe Lip schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:14:
[...]

Dan zal ik het je uitleggen, @0xygen500

[...]

Dat is niet het punt waar ik het over heb.

[...]

Precies DIT is waar het over gaat.
Waarom zou ik mijn voordeursleutel afgeven als je kunt volstaan om toegang te geven tot een ruitje waardoor er gelezen kan worden en dus verder niemand ergens bij kan.

Het gaat dus niet over vertrouwen, het gaat over het principe. Je hoort en leest de voorbeelden steeds vaker dat het mis gaat doordat partijen toegang hebben tot dingen die helemaal niet nodig zijn om hun taak correct uit te voeren. Geef ze dan die toegang ook niet.
DAT is de kern!

[...]

Zeker niet off topic, want het raakt hier aan hoe je de koppeling maakt met de ERE-provider. Nogal essentieel hier.
Oke en wat kunnen ze met die sleutel behalve bepalen wie er bij je laadt? Klinkt redelijk als spijkers zoeken op laag water

• IJsbeer
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:25:
[...]

Oke en wat kunnen ze met die sleutel behalve bepalen wie er bij je laadt? Klinkt redelijk als spijkers zoeken op laag water
Ze kunnen je hele sessie beheren. Dus of en hoe snel je laadt. Firmware updates doorvoeren (iig in geval van Peblar). En het is een stukje privacy, ze hoeven helemaal niet te weten welke auto bij mij laadt, het gaat alleen om HOEVEEL er geladen is.

• J82
  • Nu online

J82

Glashelder schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:39:
Er is geen alternatief universeel protocol wat dit kan. Jouw probleem is gewoon een beperking in OCPP en dat is dat het een beetje een alles of niets protocol is.

Als inboekdienstverlener is het gewoon k** dat je voor een handjevol mensen die gewetensbezwaren hebt koppelingen moet gaan optuigen met 50 laadpaal fabrikanten.
En zo moeilijk is dat ook weer niet hè? Het probleem is nu vooral dat we het niet willen omdat het gros het accepteert dat ze dingen open zetten terwijl dat nergens voor nodig is.

Daarnaast is het niet het probleem van één iemand maar van ons allemaal. Qua beveiliging en integriteit is het altijd beter om zo min mogelijk open te hebben staan. En we kunnen de impact klein noemen, maar door het uiteindelijk vrij forse aantal laders praten we alsnog over een groot probleem.

• J82
  • Nu online

J82

0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:25:
De een noemt het spijkers, de ander naïef.

Google zelf even wat je er allemaal mee kan. Enkele scenario’s: je kan buitengesloten worden, iedereen kan toegang krijgen, limieten kunnen aangepast worden (succes met je loadbalancer), kabel gelocked/ge-unlocker, etc.

Ik kan zoveel bezwaren bedenken. Wat ik echter het meest opvallend vind is dat dit protocol op zo’n grote schaal, zo achteloos hiervoor wordt toegepast. Het geeft consumenten het idee dat het ‘OK’ is. Ik snap de praktische kant, maar securitywise hoort dit echt niet. Je geeft NOOIT schrijfrechten weg voor iets dat alleen leesrechten nodig heeft. En in dit geval is het ook nog voor een zeer specifiek onderwerp.

• IJsbeer
  • Niet online
J82 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:06:
[...]

De een noemt het spijkers, de ander naïef.

Google zelf even wat je er allemaal mee kan. Enkele scenario’s: je kan buitengesloten worden, iedereen kan toegang krijgen, limieten kunnen aangepast worden (succes met je loadbalancer), kabel gelocked/ge-unlocker, etc.

Ik kan zoveel bezwaren bedenken. Wat ik echter het meest opvallend vind is dat dit protocol op zo’n grote schaal, zo achteloos wordt toegepast. Het geeft consumenten het idee dat het ‘OK’ is. Ik snap de praktische kant, maar securitywise hoort dit echt niet. Je geeft NOOIT schrijfrechten weg voor iets dat alleen leesrechten nodig heeft. En in dit geval is het ook nog voor een zeer specifiek onderwerp.
Volgende stap: 3000Hier heb je mijn pinpas en pincode. Maar alleen gebruiken om het saldo af te lezen! Ik vertrouw je op je blauwe ogen..

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
*laat maar*

[ Voor 85% gewijzigd door Ecological op 25-08-2026 00:30 ]

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• testmanager
  • Laatst online: 09:09
Ecological schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:49:
Ik heb de start post gelezen - en de laatste pagina’s, is er al een nieuwe aanbieder die op 15% zit?
Had je na het lezen van die eerste en laatste pagina(’s) ook al even een Google zoekactie gedaan? (Ik weet het; met al die AI klinkt Googlen ouderwets en iets voor Boomers?)

https://www.google.com/search?q=ere+aanbieder+15%

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
testmanager schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 23:59:
[...]

Had je na het lezen van die eerste en laatste pagina(’s) ook al even een Google zoekactie gedaan? (Ik weet het; met al die AI klinkt Googlen ouderwets en iets voor Boomers?)

https://www.google.com/search?q=ere+aanbieder+15%
Laat maar, AI is behulpzamer. Je link laat ook niet de goedkoopste aanbieder zien en deze aanbieder staat ook niet in de OP post. Google is al jaren niet meer relevant.

[ Voor 6% gewijzigd door Ecological op 25-08-2026 00:37 ]

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• AA42
  • Nu online
0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:33:
[...]

Ik heb het precies andersom en werkt perfect.

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:52
AA42 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 02:41:
[...]

Joulo aan ocpp en dan tap verbinding begrijp ik dat goed?

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• 0xygen500
AA42 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 02:41:
[...]

Waarom heb je dat zo gedaan dan? Nu kan tap nog bepalen wat de prijzen zijn waarvoor mensen kunnen laden.

• FlowDesign
0xygen500 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:31:
[...]
Zelf heb ik er voor gekozen dat ik zelf gratis kan laden en andere mensen moeten betalen als ze bij mij laden.
Waar heb je dat ingesteld? In Joulo? Of ergens anders?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Joulo doet geen facturering. Dat moet dus bij een partij zijn als E-flux, TAP of een andere CPO.

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

FlowDesign schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Bij je backoffice. Je koopt een losse RFID tag en die “white-list” je voor “gratis laden” zodat die sessies niet doorbelast worden.

Mijn boefje is liev!

• FlowDesign
JB schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:45:
[...]
Bij je backoffice. Je koopt een losse RFID tag en die “white-list” je voor “gratis laden” zodat die sessies niet doorbelast worden.
Ok, bij bijvoorbeeld TAP dus.
Dacht even dat hij dat in Joulo voor elkaar had gekregen.

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:06
ik heb het zelf niet getest, maar als je je echt zorgen maakt kan je het uitproberen: https://github.com/michael-adler/ha-ocpp-relay via HA OCPP relay. soort van doorstuurluik van de essentiele informatie. Of het wordt geaccepteerd door ERE providers weet ik niet, maar het is het waard om te proberen.

En anders gewoon handmatig je waardes opgeven, iig Joulo en Zeres ondersteunen dat.

• 0xygen500
FlowDesign schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:29:
[...]

Dit bij tap ingesteld. Eigen pasje is gratis, de rest betaald.

• Claude
  • Niet online

Claude

greg-a schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:51:
[...]
En anders gewoon handmatig je waardes opgeven, iig Joulo en Zeres ondersteunen dat.
Maar niet meer na het overgangsjaar 2026...

• Claude
  • Niet online

Claude

IJsbeer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:37:
[...]

Ze kunnen je hele sessie beheren. Dus of en hoe snel je laadt. Firmware updates doorvoeren (iig in geval van Peblar). En het is een stukje privacy, ze hoeven helemaal niet te weten welke auto bij mij laadt, het gaat alleen om HOEVEEL er geladen is.
Tja, als het echt over privacy gaat, dan snap ik niet dat je überhaupt online bent >:)
Hoe lang denk je, dat OCPP- en ERE-partijen nog in de markt blijven als ze de genoemde grollen uithalen en het standaard OCPP protocol misbruiken?? Dan schieten ze zichzelf in de voet.

• paoper
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:05
Claude schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:12:
[...]

Tja, als het echt over privacy gaat, dan snap ik niet dat je überhaupt online bent >:)
Hoe lang denk je, dat OCPP- en ERE-partijen nog in de markt blijven als ze de genoemde grollen uithalen en het standaard OCPP protocol misbruiken?? Dan schieten ze zichzelf in de voet.
Op mijn beurt blijf ik mij altijd maar verbazen over het argument van 'goede wil' dat de bedrijven zal voorkomen om misbruik te maken. Dat lijkt mij inderdaad de minst verwachtte inbreuk. Veel waarschijnlijker is een datalek of andersoortige hack (of zelfs na jaren ooit een overname van data door een minder goedwillende entiteit) waarbij er toch data of controle verdwijnt. Alle 'goede wil' ten spijt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:58
Zullen we de discussie overcontrole en privacy in een ander topic voortzetten?

Bijvoorbeeld: Persoonlijke Privacy Topic

Je kunt daar ook gelijk terecht voor alternatieven als je nog gebruik maakt van big tech

[ Voor 56% gewijzigd door denneappel op 25-08-2026 12:32 ]

• 0xygen500
denneappel schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:30:
Zullen we de discussie overcontrole en privacy in een ander topic voortzetten?

Bijvoorbeeld: Persoonlijke Privacy Topic

Je kunt daar ook gelijk terecht voor alternatieven als je nog gebruik maakt van big tech
Direct maar stoppen met tpg 👀

• J82
  • Nu online

J82

Oef, van een Tweaker verwacht ik meer. Zeker betreffende de lollige opmerkingen over online zijn en big tech. En het raakt wel degelijk de kern van ERE, juist omdat op zo’n grote schaal een standaard protocol zo verkeerd wordt ingezet.

En natuurlijk kan ik (of willekeurig welk individu) het met een proxy oplossen. En inderdaad deze bedrijven zijn er zelf bij gebaat netjes hiermee om te gaan. Klopt allemaal… En het is allemaal volledig besides the point.

Het probleem is dat een kwaadwillende zich via een inboekdienstverlener toegang kan verschaffen tot vele duizenden laders. Dat er daar een paar tussen zitten waarbij er een proxy tussenzit en dus buiten bereik zijn, zal de kwaadwillende een zorg zijn.

Grote kans dat tussen iedereen die zegt ’niet ideaal, maar het werkt toch’, mensen zitten die bij een zekere telecomhack begin dit jaar de mond vol hadden over ‘bedrijven die hun sh*t op orde moeten hebben’. Voila, zie hier level 1 van je sh*t op orde hebben.

Vorig week nog in het nieuws dat een hackersgroep claimt toegang te hebben (gehad) tot servers van Phillips en Shell. Clubs met veel meer power om hackers buiten de deur te houden redden het al niet. Dus waarom iets willen genezen, dat je kan voorkomen? Denk je serieus dat een willekeurige inboekdienstverlener dit niet gaat overkomen?

Ik houd erover op. Als we het niet willen zien, ook goed. Niet achteraf jammeren. We wisten het, of hadden het kunnen weten. We wilden het alleen niet zien, want het kostte een paar cent meer commissie.
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.