• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:
Als je nou je laadpaal via OCPP koppelt (en dan dus niet je Peblar met LekkerLaden) en je wilt zoiets als DAO of EVCC op je HA gebruiken, dan gaat dat dus altijd via het internet en kan dat niet lokaal?

En gaat dat dan snel genoeg?
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Van wat ik weet (maar vraag het even in Peblar topic) kan de Peblar juist dubbel aangestuurd worden zowel lokaal (modbus) als via OCPP.
Savagegek in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

avdwerf in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

crryp in "[Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie"

[ Voor 97% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:10 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Even in een aparte reactie zodat quotes alleen dit oppakken:

Verder heeft EVCC ook een OCPP forward proxy, dus ook dat zou nog een mogelijkheid kunnen zijn. https://docs.evcc.io/en/integrations/ocpp-forwarding/

Daarin is het ook mogelijk om external commands te negeren en alleen sessies door te geven aan een externe partij. Ik ben heel erg benieuwd of iemand dat al eens met ERE providers heeft gedaan. Dat zou namelijk alle nadelen van OCPP gekoppelde ERE bedrijven weghalen.

laat maar 1, De discussie op github is recent gevoerd, en deze forward functie is niet geschikt voor ERE, omdat het je verplicht de lader met OCPP aan EVCC te hangen. https://github.com/evcc-io/evcc/issues/30232

edit2:

Toch een feature request met ERE en OCPP via EVCC: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/32989

Daarom ook een pull-request waarin al code beschikbaar is die getest wordt momenteel. Hoopvol!

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/33320

Alsnog hoopvol: wel OCPP koppeling, geen remote control voor slim laden en geen blokkering van je lader door externe partijen.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 21-09-2026 17:13 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04:04
Mbt OCPP koppelingen voor ERE is het volgens mij heel makkelijk: de eerste particulier die niet kon laden door de schuld van een OCPP koppeling met een ERE-inboekdienstverlener meldt dat hier. Vervolgens stappen alle klanten over op een andere ERE-inboekdienstverlener. Probleem opgelost. :+ Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Hippe Lip schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:29:
Als je nou je laadpaal via OCPP koppelt (en dan dus niet je Peblar met LekkerLaden) en je wilt zoiets als DAO of EVCC op je HA gebruiken, dan gaat dat dus altijd via het internet en kan dat niet lokaal?

En gaat dat dan snel genoeg?
Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Wat is je doel? Zonneladen of smart price laden? Want evcc praat gewoon lokaal via de modbus om dit aan te sturen dus dit blijft lokaal. Enige wat via de cloud gaat is de laad sessie autorisatie.

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:16:
Mbt OCPP koppelingen voor ERE is het volgens mij heel makkelijk: de eerste particulier die niet kon laden door de schuld van een OCPP koppeling met een ERE-inboekdienstverlener meldt dat hier. Vervolgens stappen alle klanten over op een andere ERE-inboekdienstverlener. Probleem opgelost. :+ Soms moet je het niet moeilijker maken dan het is.
Waar doel je op, @RichieB?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• RichieB
@Hippe Lip Dat hangt van je laadpaal af. EVCC gebruikt voor Peblar de lokale modbus over TCP aansturing. Die werkt ook gewoon als je OCPP hebt aan staan. Voor laadpalen met een cloud API zal het inderdaad over internet gaan.

• RichieB
Er wordt hier met alle macht gezocht naar een manier om OCPP te gebruiken voor ERE-certificaten zonder de inboekdienstverlener schrijfrechten te geven op de laadpaal. Mijn punt is dat de eerste inboekdienstverlener die zo'n koppeling misbruikt direct aan de schandpaal wordt genageld en daardoor zijn klanten zal verliezen. Het risico lijkt me vrij klein en de impact ook. Je kan immers gewoon de OCPP instellingen aanpassen als dit gebeurt..

• crryp
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:43:
@Hippe Lip Dat hangt van je laadpaal af. EVCC gebruikt voor Peblar de lokale modbus over TCP aansturing. Die werkt ook gewoon als je OCPP hebt aan staan. Voor laadpalen met een cloud API zal het inderdaad over internet gaan.
Ik dacht even dat we op het peblar thread zaten @Hippe Lip dus wat @RichieB zegt! Maar bij peblar is dit inderdaad lokaal via modbus en heb ik goeie ervaring mee. Zowel zonladen als price laden en loadbalancing werkt snel!

Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD

• Hippe Lip

Hippe Lip

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:43:
Dank, @RichieB, dat had ik nog niet door. Ik dacht dat EVCC juist OCPP gebruikte voor de koppeling met Peblar.

Ik heb nog geen Peblar, maar ben nu aan het inlezen over Peblar (die ik wel al bij iemand geïnstalleerd heb en daardoor een beetje ken), EVCC en DAO. Dat vooral ook als voorbereiding op 2027 = ex-salderingsregeling.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:46:
Er wordt hier met alle macht gezocht naar een manier om OCPP te gebruiken voor ERE-certificaten zonder de inboekdienstverlener schrijfrechten te geven op de laadpaal. Mijn punt is dat de eerste inboekdienstverlener die zo'n koppeling misbruikt direct aan de schandpaal wordt genageld en daardoor zijn klanten zal verliezen. Het risico lijkt me vrij klein en de impact ook. Je kan immers gewoon de OCPP instellingen aanpassen als dit gebeurt..
Het gaat mij niet zozeer om die schrijfrechten, als wel om het vaststellen wat er wel of juist niet meer kan als je je ERE-provider via OCPP koppelt.
Bovendien stuur ik mijn laadpaal liefst lokaal aan, zodat ik de minste kans op storingen of zo heb. Dat zit me met mijn huidige Zappi bijvoorbeeld niet lekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-09-2026 18:01 ]

<John O`Mill>

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:24
RichieB schreef op maandag 21 september 2026 @ 17:46:
[...]

Sja, je zou ook kunnen stellen dat de eerste en beste bank waarvan een medewerker misbruik maakt van mijn pincode ook aan de schandpaal genageld wordt. De schade is bij mij ook minimaal, saldo herstellen en gaan toch? Toch geeft niemand publiekelijk het advies om je pincode aan bankmedewerkers te verstrekken.

Dienstverleners dienen te werken op een "need to know" basis. Ze krijgen van mij de data die ze nodig hebben en geen bit meer.

[ Voor 6% gewijzigd door osluis op 21-09-2026 19:11 ]

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:10
chielmi schreef op maandag 21 september 2026 @ 16:42:
Ik heb mijn Easee Charge Max sinds een week of 6 gekoppeld bij Zeres. Sindsdien zo'n 440 kWh geladen, maar in het Zeres customer portal zie ik hier niets van terug. Ik zie het juiste serienummer en de laadpaal staat gemarkeerd als "verbonden".

Of is het zo dat ik pas aan het eind van het kwartaal het daadwerkelijke verbruik zie?
Hier net zo. Eerste en tweede kwartaal alles via CSV doorgestuurd naar de portal. Ook sinds dat het weer mogelijk was, via de koppeling aangemeld voor uitlezing. Zoals het er nu naar uitziet, lezen ze pas in de aangifte periode de meter uit. Verder weinig communicatie vanuit Zeres.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
jurgen purgen schreef op maandag 21 september 2026 @ 20:51:
[...]

Hier net zo. Eerste en tweede kwartaal alles via CSV doorgestuurd naar de portal. Ook sinds dat het weer mogelijk was, via de koppeling aangemeld voor uitlezing. Zoals het er nu naar uitziet, lezen ze pas in de aangifte periode de meter uit. Verder weinig communicatie vanuit Zeres.
Hier ook Zeres. Communicatie is zeer matig, verdere zie je ook geen ontwikkelingen op de site. Bv percentage commissie zie je nergens, en wat ze uit betaald hebben en hoe ze tot dat bedrag komen is ook zeer onduidelijk. Hopelijk verandert dat op korte termijn.
Pagina: 1 ... 54 55 Laatste

Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.