PisPix schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:00:
Voor de twijfelaars (waar ik er 1 van was). Ik heb thuis een Peblar Business welke ik (afgelopen weekend) via OCPP met Joulo verbonden heb (dit is eenvoudig zelf te doen). Na het leggen van de koppeling stuurt Joulo een set commando's naar je laadpaal die ervoor zorgen dat de paal ook in een offline situatie direct start met laden en niet op autorisatie van Joulo wacht. Hierdoor ben je dus NIET afhankelijk van Joulo/Internet voor het starten van een laadsessie. Ik wilde eerst met een OCPP proxy aan de slag maar na wat onderzoek bleek dit niet nodig te zijn. Voor de details, deze instructies stuurt Joulo naar je laadpaal (indien ondersteund).
* AuthorizeMode=Automatic
* AllowOfflineTxForUnknownId=true:
* LocalAuthorizeOffline
* LocalPreAuthorize
* AuthorizationCacheEnabled
Ik heb deze functie ook getest door een deny rule aan te maken in de firewall voor de laadpaal. Je ziet de pogingen gedropt worden maar het laden begint gewoon zonder vertraging.
Heb je hier meer info over?
1. Als een sessie pasloos start via AuthorizeMode=Automatic, welke idTag draagt die sessie dan? Zie je in je sessieoverzicht een token staan, en zo ja: een vaste waarde, iets gegenereerds, of een leeg veld?
2. Ben je AutoAuthorizeId ergens tegengekomen? Die zat niet in jouw lijstje — weet je of Joulo hem niet stuurt, of dat de Peblar hem niet ondersteunt?
3. Werken je RFID-passen nog gewoon náást de pasloze start, of vervalt het tikken daarmee?
4. Hangt er bij jou nog een CPO/backoffice naast Joulo, of is Joulo je enige OCPP-partij?
De achtergrond: ik wil pasloos kunnen laden én de sessie moet op een specifieke laadpas gefactureerd worden. (De laadpaal hangt binnen in de garage bij ons, het is niet te doen om telkens naar binnen te moeten lopen..) Als een pasloze start geen bruikbaar token meedraagt, gaat gaat het niet werken zegmaar. (In het ergste geval moet ik dan de laadpaal omhangen, waar ik écht geen zin in heb

)