• BartjeBoos
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-05 13:46
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Het zal wel aan mij liggen, maar als een werkgever de stroomkosten volledig terugbetaalt vind ik het vrij normaal dat hij ook de kortingen en subsidies krijgt.
Waarom zou een werknemer de moeite nemen om zich aan te melden voor de ere regeling als hij "achteraf" de vergoeding volledig aan zijn werkgever moet overdragen?
Zeker als hij persoonlijke gegevens moet overdragen zoals jaarnota energie rekening.

• osluis
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:05
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:43:
[...]

Bij publieke laadpalen leidt de ERE-regeling op termijn tot lagere prijzen. Die concurreren immers met andere aanbieders.
Geloof ik weinig van. De aanbieders koppelen hun prijzen aan de olieprijzen. Prijs aan de pomp omhoog, prijs aan de laadpaal gaat mee. Ik voorzie zelfs dat de ERE-regeling prijsopdrijvend werkt, want de een Shell en Total zullen certificaten moeten inkopen --> prijs omhoog. Wat denken de laadpaal exploitanten, verhip we worden te goedkoop, we kunnen de prijs best een beetje opdrijven.

Kijk maar wat er gebeurd is met de laadtarieven het afgelopen jaar. Overdag zijn de epex prijzen soms zwaar negatief, toch is de prijs aan de paal tot een recordhoogte gestegen.

• pzijde
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:33
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 12:59:
[...]

Hoezo leidt dit tot lagere prijzen? Voor de ere regeling was er de HBE regeling. Dit heeft niet aantoonbaar geleid tot lagere prijzen bij openbare laadpalen.
Dat is nou juist het hele idee van CO2-certificaten: fossiele energie wordt duurder en groene energie goedkoper. Laadpaalexploitanten hebben kosten en gooien daar wat winst bovenop. Als hun kosten lager zijn dan zullen de prijzen op termijn dus ook lager worden. Anders doen de concurrenten het en raken ze kanten kwijt.

• pzijde
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:00:
[...]

Waarom zou een werknemer de moeite nemen om zich aan te melden voor de ere regeling als hij "achteraf" de vergoeding volledig aan zijn werkgever moet overdragen?
Zeker als hij persoonlijke gegevens moet overdragen zoals jaarnota energie rekening.
Omdat je wilt dat je werkgever niet onnodig veel kosten maakt misschien? Ik kan me ook voorstellen dat werkgevers in het contract gaan zetten dat werknemers die de thuislaadkosten vergoed krijgen zich verplicht moeten aanmelden.

• pzijde
osluis schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:01:
[...]

Geloof ik weinig van. De aanbieders koppelen hun prijzen aan de olieprijzen. Prijs aan de pomp omhoog, prijs aan de laadpaal gaat mee. Ik voorzie zelfs dat de ERE-regeling prijsopdrijvend werkt, want de een Shell en Total zullen certificaten moeten inkopen --> prijs omhoog. Wat denken de laadpaal exploitanten, verhip we worden te goedkoop, we kunnen de prijs best een beetje opdrijven.

Kijk maar wat er gebeurd is met de laadtarieven het afgelopen jaar. Overdag zijn de epex prijzen soms zwaar negatief, toch is de prijs aan de paal tot een recordhoogte gestegen.
Het hele idee van CO2-certificaten is juist dat fossiele energie duurder wordt en groene energie goedkoper. Snelladen is bij bepaalde aanbieders (met abonnement) nu best goedkoop en er wordt flink geconcurreerd om klanten binnen te halen. Lagere kostprijzen helpen daar zeker bij.

• BartjeBoos
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Dat is nou juist het hele idee van CO2-certificaten: fossiele energie wordt duurder en groene energie goedkoper. Laadpaalexploitanten hebben kosten en gooien daar wat winst bovenop. Als hun kosten lager zijn dan zullen de prijzen op termijn dus ook lager worden. Anders doen de concurrenten het en raken ze kanten kwijt.
Nogmaals: voor de ere regeling was er de hbe regeling.
Toon dan eerst aan dat de hbe regeling voor een lagere kWh tarief zorgde bij openbare laadpalen

• BartjeBoos
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:15:
[...]

Omdat je wilt dat je werkgever niet onnodig veel kosten maakt misschien? Ik kan me ook voorstellen dat werkgevers in het contract gaan zetten dat werknemers die de thuislaadkosten vergoed krijgen zich verplicht moeten aanmelden.
Dat is kansloos. Niet iedere werknemer heeft een laadpal via zijn werkgever die op zijn huisaansluiting zit aangesloten.
Die van mij staat bij een parkeerplek in de vve. De vve bepaalt het tarief en ontvangt de ere vergoeding.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:56
Pr088 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 07:47:
[...]

Op straat had je die omzettingsverliezen ook gehad?
Maar dat betaal ik niet, de werkgever betaald die. Thuislaadpaal betaald ik de standby verbruik wel zelf.

• pzijde
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Nogmaals: voor de ere regeling was er de hbe regeling.
Toon dan eerst aan dat de hbe regeling voor een lagere kWh tarief zorgde bij openbare laadpalen
Het zijn geen twee scenario's die je kunt testen of zo. Aantonen door vergelijken kan dus niet. Maar dat is hoe een concurrerende markt werkt. Een kwestie van logisch denken.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:04
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Die van mij staat bij een parkeerplek in de vve. De vve bepaalt het tarief en ontvangt de ere vergoeding.
Oh, maar dan weet ik een mooie oplossing. Ik laad met mijn leaseauto bij de buurman en de buurman met zijn leaseauto bij mij. Werkgever(s) betaalt het volle pond en de buurman en ik krijgen ERE subsidie.

• pzijde
BartjeBoos schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Dat is kansloos. Niet iedere werknemer heeft een laadpal via zijn werkgever die op zijn huisaansluiting zit aangesloten.
Als de VVE minder kosten heeft dan is het logisch dat het tarief omlaag gaat. Of minder omhoog als de stroomkosten hoger worden, bijvoorbeeld door het wegvallen van de salderingsregeling. Als lid van de VVE zou ik daar in ieder geval voor pleiten.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:55
pzijde schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:07:
[...]

Als de VVE minder kosten heeft dan is het logisch dat het tarief omlaag gaat. Of minder omhoog als de stroomkosten hoger worden, bijvoorbeeld door het wegvallen van de salderingsregeling. Als lid van de VVE zou ik daar in ieder geval voor pleiten.
Als je lid bent met een EV wel, als ik lid was zonder EV zou ik juist willen dat de extra opbrengst te goede komt aan de VVE. ALs de meerderheid van de leden geen EV heeft lijkt me helder wat er gebeurt.

Aanvulling:
Zelf als ik een EV heb en de baas betaalt de stroom heb ik misschien liever dat de ERE opbrengst ten goede van de VVE komt.

[ Voor 10% gewijzigd door deejeebv op 08-05-2026 15:16 ]

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:32
onzenuub schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:09:
[...]

Bidirectioneel werkt nog niet in Nederland.
Waarom kijkt de hele EV-wereld naar vijftig Renault 5’s in Utrecht?

Renault brengt in eerste helft van 2026 v2g-dienst voor thuisgebruik in NL uit - Tweakers

De dienst werkt alleen met Renault-EV's die voorzien zijn van een v2g-bidirectionele boordlader. 'In eerste instantie' zijn dat de Renault 5 E-Tech electric, de Renault 4 E-Tech electric en de Alpine A290. Klanten kunnen via de dealer controleren of hun EV geschikt is voor v2g. Klanten moeten ook de Solar Life-wallbox van We Drive Solar hebben. Deze kan de auto met maximaal 22kW laden en het terugladen gaat met maximaal 11kW. De auto kan dus sneller opgeladen worden dan deze kan terugleveren.

Onze nieuwe Renault 5 zou het ook moeten kunnen. (Alle nieuwe uitgeleverde 5's hebben standaard V2G ingebouwd)
Het probleem is alle voorwaarden die er nu nog zijn...

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
asing schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:13:
[...]

Ik zit te kijken op de site van lekkerladen. Zij hebben een FAQ en onder punt 2 staat dat ze ook koppelen als je betaalt via een backoffice als e-flux en last mile.

Zou dat kloppen dan hoef je niet te wachten op lms of ecotap.
Ik dacht, ik meldt me aan bij lekkerladen :) . Ik kwam tot stap 2 : welk merk laadpaal heeft u? Ecotap 8) . En toen werd het een jammer maar helaas. Automatische verwerking is niet mogelijk. Je kan wel de gegevens uploaden, dus ik heb de facturen geupload. Volgens de website moet dat nu handmatig verwerkt worden en dan krijg ik te zien wat het op zou leveren.

De eerste 3 maanden was een slordige 1400kWh. Ben benieuwd!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:17

mdeiman

Projet 45

Ik baal wel dat ik straks een EV krijg die een stuk zuiniger is dan de huidige. Daar gaat een deel van de opbrengst...
;-)

Shit happens.

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:56
mdeiman schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 21:17:
Ik baal wel dat ik straks een EV krijg die een stuk zuiniger is dan de huidige. Daar gaat een deel van de opbrengst...
;-)
Ik rij tegenwoordig ook met de ramen open en de kachel op zijn hoogst!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:22
Ik ben neem ik aan niet de enige waarbij de batterij vannacht gewoon leegloopt op de verwarming. Morgen weer gratis vullen met PV en dus EREs opstrijken. Alles voor de emissie reductie!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:24
[...]

8)7 Een werkgever die gaat ‘verplichten’ wat ik wel of niet privé moet doen. Moest er even om lachen en dat blijf ik dan ook maar doen. 8)7

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:36
[...]

Beetje onzinnig. Mijn werkgever vergoed de stroomkosten, net als dat de werkgever de ICE rijders een tankpas geeft. Had ik geen plek voor een paaltje gehad dan was ook het feest niet doorgegaan. Ik rijdt teveel. Ik zal iedere nacht moeten laden. Als de straatpalen allemaal volhangen met klevers of defect zijn heb ik een uitdaging. Vandaar dat paaltje.

De stroomkosten zijn gedekt. Dat is geregeld, net als de aansluiting van het paaltje en het paaltje. De 3 fase conversie heb ik zelf moeten betalen, net als de complete vervanging van de meterkast. Dat zijn kosten die je wel hebt maar die niet vergoed worden.

Verder is het mijn aansluiting en als ik daar ERE certificaten mee kan genereren dan heeft mijn werkgever daar niets mee te maken. Een ERE is iets virteels, het bestaat niet echt. Je kan het niet stelen, niet in brand steken, en niet overdragen naar 2027. Vergelijk het met een ICE. De werkgever betaalt de benzine. Een collega van je opdracht woont 2 straten verder. Dus jullie carpoolen. Heeft je werkgever dan recht op geld van de collega omdat die mee mag rijden? Nog gekker, als het initiatief vanuit de werknemers zelf komt heeft de carpoolende collega ook recht op reiskostenvergoeding. Als de werkgever het initiatief neemt heeft de collega dat recht niet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• -PeeWee-
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:58
Laten we eerlijk zijn, er is geen werkgever die zich hier tegenaan gaat bemoeien. De overhead en administratie van het hele geheel kost meer dan het eventueel op zou brengen. Die geloven het wel.

AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10
Zo links en rechts lees ik wat berichten over het (deels) uit handen geven van het beheer van je eigen laadpaal wanneer een ERE inboeker gaat gebruiken.
Voor mijn gevoel is het complete onzin. Het gaat toch alleen om de meterstanden?

In dit topic kom ik TAP, Zeres, Joulo veel tegen en vanwege bestaand Zonneplan dynamische energie is voor mij Lekkerladen ook interessant.

Met deze 2 punten heb ik Gemini ook een geraadpleegd en kreeg het volgende antwoord. Aangezien je AI niet blindelings volledig kan vertrouwen, graag ook jullie input over het antwoord.

Samenvatting antwoord Gemini.

1.
Koppeling met inboeker loop via OCPP. Waarover de autorisatie ook loopt. Volgens de regels zijn schijnt de inboeker aan te moeten kunnen tonen (als er om gevraagd wordt) dat de verbruikte energie ook echt een EV in gegaan is en niet bijvoorbeeld om een zwembad mee te verwarmen. Daarvoor is het beheer over de autorisatie nodig.

2.
Volgens Gemini nemen Zeres en Joulo vergaand het beheer van je laadpaal over. Waardoor je zelf eigenlijk niet meer kan met je laadpaal. Alles moet via de portal/app van Zeres of Joulo.
Bij TAP en Lekkerladen zou je alleen het beheer over de autorisatie kwijt. Wat gezien punt 1 dus eigenlijk de minimaal noodzakelijk beheer over je laadpaal is.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2

Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.

Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden of vragen is niet toegestaan