Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Daar vergeet je zelf ook iets; (veel) mensen die EV lease rijden , maakt dat echt niet uit . Alles wordt door de werkgever betaald. Dus lekker kilometer knallenAurora schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:01:
[...]
Waarom zou je in godsnaam, of ERE nou wel of niet is, ergens anders 2 tot 4x meer willen betalen dan thuis? Tenzij, zoals je zelf zegt, inderdaad langere reizen moet maken. ERE is gewoon voordeel op voordeel. Maar zoals al gezegd is, het is inderdaad allemaal persoonsgebonden.
[...]
[...]
Ai.. daar gaan behoorlijk veel mensen de mist in. Iedereen weet het, maar vergeet het op 1 of andere manier. Een EV heeft nog steeds onderhoud nodig, er is nog steeds sprake van slijtage onderdelen en daardoor helaas nog steeds afschrijvingskosten, elke kilometer weer
Voor een vergoeding van maar zo'n 12 cent/ kWh. Hoe zinvol is je leven ....MaStar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:23:
[...]
Daar vergeet je zelf ook iets; (veel) mensen die EV lease rijden , maakt dat echt niet uit . Alles wordt door de werkgever betaald. Dus lekker kilometer knallen
Zijn er ook partijen die dat nu al doen?
Inmiddels rijdt ruim 40% privé EV. Dus de dagen dat 'iedereen met een tankpas van de baas rijdt' zijn voorbij.MaStar schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:23:
[...]
Daar vergeet je zelf ook iets; (veel) mensen die EV lease rijden , maakt dat echt niet uit . Alles wordt door de werkgever betaald. Dus lekker kilometer knallen
Los van het feit dat mijn eerste werkgever, een leasemaatschappij, al 15 jaar geleden voor wagenparkbeheerders bijhield hoe het stond met het tankgedrag/verbruik van werknemers, inclusief beloningen voor zuinige rijders.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Het verhaal gaat verder. Blijkbaar is er binnen de organisatie toch wat backlash geweest, dus het volgende bericht is binnengekomen:WP_Pj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:44:
Mijn werkgever stuurt ons een interne regeling waarbij ze de ERE-opbrengsten van thuisladen opeisen omdat zij de leaseauto faciliteren en de laadkosten vergoeden. Is dat juridisch houdbaar, of zijn de ERE's niet gewoon van de aansluitinghouder? Persoonlijk vind ik het een zeer bijzondere regeling en aangezien er een publieke laadpaal zo'n 200 meter van mijn woning ligt ben ik nu zeker niet van plan om een laadpaal van de zaak te nemen, of zolang ik zelf nog geen EV op het oog heb om onze ICE te vervangen, zelf een paal te plaatsen.
***members only***
Ja, die zijn er.DarkShadow schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:28:
Wie heeft goede ervaring met stekker.com? Via energienergs een vrij goede aanbieding. Vanaf volgend jaar gaan ze per kwartaal uitbetalen.
Zijn er ook partijen die dat nu al doen?
https://www.ere-vergelijk...t=1&features=1&proscons=1
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Lijkt me vanuit de werkgever ook wel een slimme zet. Hoeft de laadvergoeding de komende jaren niet verhoogd te worden en scheelt ze een hoop administratie. Ze hoeven niet bij iedere werknemer de ERE-opbrengsten te gaan innen en bijhouden.WP_Pj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Het verhaal gaat verder. Blijkbaar is er binnen de organisatie toch wat backlash geweest, dus het volgende bericht is binnengekomen:
***members only***
Toch een behoorlijke 180-graden draai, mooi voor degene met een paal. Al lijkt me dat als je zelf een paal hebt en die zakelijk uitbuit dat nog interessanter is, maar dat is voer voor een andere discussie.
Via de tesla app kan je het max amperage gewoon instellen.FlowDesign schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:01:
Ik had bij Wallboxdiscounter de inruilactie gezien voor een Raedian Neo, en m'n pa had nog zo'n oud ding van Newmotion liggen wat ik in had kunnen ruilen, maar dan nog wil ik niet 3 jaar vastzitten aan die fee van 25% want dat is echt verreweg de duurste vergeleken met andere fees. https://energienerds.nl/i...ijking-aanbieders#korting
Ik heb nu via Wallboxcenter Duitsland de 11 kW Raedian Neo met 7,5 meter kabel besteld voor ongeveer €675, deze heeft ook MID. Iemand hier reeds ervaring met deze lader?
M'n pa heeft nu een Tesla Charger 3 MID. Volgens mij de goedkoopste MID meter die er te koop is, echter kun je daarvan het Ampèrage niet on the fly of via een schedule terugschroeven waardoor het altijd 11 kW is. Dat is niet ideaal icm zonnepanelen.
"Als je kunt aantonen dat de energie voor de laapalen met zonnestroom is opgewekt en je een dubbele vergoeding wilt ontvangen, moeten de zonnepanelen voorzien zijn van een Bruto Productie Meter (BPM), zodat de data beschikbaar is voor registratie."
Is hier iemand die ERE met de BPM al voor elkaar heeft gekregen?
[ Voor 5% gewijzigd door Reaper.JA2 op 22-06-2026 12:42 ]
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Kon het bewuste artikel niet zo terugvinden. Maar dit artikel van een jaar oud geeft wel een idee. nieuws: CBS: Nederland heeft bijna 600.000 elektrische auto's en 410.000 plug-inhybrides
Plug-in zijn de particulieren zelfs in de meerderheid.
Dit artikel spreekt over 258k particuliere EV (volledig elektrisch) versus 342k zakelijk. Op een totaal van 600k is dat dus al 43% particulieren.
[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 22-06-2026 12:45 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ben ik ook wel benieuwd naar! Ik kan me voorstellen dat het lastig te controleren/verdedigen is dat er op zonne-energie is geladen.Reaper.JA2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:41:
De regels rondom de Belasting Productie Meter blijken nog wat dubbelzinnig te zijn. De ene zegt dat het wel kan, maar als onderneming, waar de ander inboekdienstverlening schrijft dat het niet kan, en de BOVAG schrijft dat het wel kan.
"Als je kunt aantonen dat de energie voor de laapalen met zonnestroom is opgewekt en je een dubbele vergoeding wilt ontvangen, moeten de zonnepanelen voorzien zijn van een Bruto Productie Meter (BPM), zodat de data beschikbaar is voor registratie."
Is hier iemand die ERE met de BPM al voor elkaar heeft gekregen?
Wel? Ok, kan zijn dat m'n pa niet goed heeft gekeken, maar ik dacht dat je het amperage op je Tesla auto instelt via de app en niet op de lader.ybos schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:22:
[...]
Via de tesla app kan je het max amperage gewoon instellen.
Voor de zekerheid: ik bedoel niet het max amperage van de lader instellen via de installer app.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Dat is dus eigenlijk niet. Met de BPM (Bruto Productie Meter) wordt op een eenduidige manier doorgegeven hoeveel opbrengst er was en op welk tijdstip, dat kunnen ze tegen de laadtijden en -hoeveelheden aanhouden om te zien hoeveel laadvermogen daadwerkelijk met eigen PV was.verkeerslicht schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:00:
[...]
Ben ik ook wel benieuwd naar! Ik kan me voorstellen dat het lastig te controleren/verdedigen is dat er op zonne-energie is geladen.
"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards
Precies. Als de data via een officiële meetmethode (zoals met MID) wordt geregistreerd op kwartierbasis, dan is het een kwestie van tegen elkaar wegstrepen. Niet zo heel erg complex.Reaper.JA2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:11:
[...]
Dat is dus eigenlijk niet. Met de BPM (Bruto Productie Meter) wordt op een eenduidige manier doorgegeven hoeveel opbrengst er was en op welk tijdstip, dat kunnen ze tegen de laadtijden en -hoeveelheden aanhouden om te zien hoeveel laadvermogen daadwerkelijk met eigen PV was.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Ik zou alleen maar denken dat dit scheven gezichten geeft.WP_Pj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Het verhaal gaat verder. Blijkbaar is er binnen de organisatie toch wat backlash geweest, dus het volgende bericht is binnengekomen:
***members only***
Toch een behoorlijke 180-graden draai, mooi voor degene met een paal. Al lijkt me dat als je zelf een paal hebt en die zakelijk uitbuit dat nog interessanter is, maar dat is voer voor een andere discussie.
Idd de een betaald 20ct de Kwh de andere 28ct. De een moet telkens 20Kwh bij laden de ander 40Kwh.
Eerlijkste lijkt mij dat de daadwerkelijke kosten vergoed zouden worden, ipv geschatte.
Dan nog niet spreken over puur zonne laden. Kan me niet voorstellen dat de overheid dit niet verder aan banden zal gaan leggen. Lijkt zo wel een stuk extra loon? of zie ik dat verkeerd?
A Soldiers manual and a pair of boots.
Als je de eigen zon productie met een eigen kWh meter, een geijkte van o.a. HWZ monitort, zou het in pricipe toch moeten kunnen worden aangetoondFlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:15:
[...]
Precies. Als de data via een officiële meetmethode (zoals met MID) wordt geregistreerd op kwartierbasis, dan is het een kwestie van tegen elkaar wegstrepen. Niet zo heel erg complex.
Het gaat om de tijdigheid. Je moet aan kunnen tonen wanneer je een hoeveelheid kW aan het opwekken was, terwijl je hetzelfde moment een hoeveelheid kW aan het opladen was.dinandus schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:28:
[...]
Als je de eigen zon productie met een eigen kWh meter, een geijkte van o.a. HWZ monitort, zou het in pricipe toch moeten kunnen worden aangetoond
Ik vermoed dat ze de opwek dan ook middels een goedgekeurde meter in een extern register opgeslagen willen hebben.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Want er wordt vereist dat je een ingebouwde MID-meter hebt voor registratie (in basis), en dan is te verwachten dat er een vergelijkbare eis wordt gesteld (of in ieder geval een gestandaardiseerde methode) om aan te tonen welk deel op zonne-energie is geladen. Ik verwacht niet dat je wegkomt met een uitdraai van je home-wizard kWh-meter als bewijs.
Ik moet mezelf even corrigerenFlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:06:
[...]
Wel? Ok, kan zijn dat m'n pa niet goed heeft gekeken, maar ik dacht dat je het amperage op je Tesla auto instelt via de app en niet op de lader.
Voor de zekerheid: ik bedoel niet het max amperage van de lader instellen via de installer app.
Ben benieuwd wanneer we meer horen.neek schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:42:
Wellicht goed om de volgende update even te delen, geeft ook voor de tweakers hier wat duidelijkheid;
Op 22 juni worden bedrijven (o.a. inboekdienstverleners) bijgepraat over de inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving (ERE-regeling) en eventuele wijzigingen. Hierin worden ook geldende voorwaarden voor inboekdienstverleners toegelicht.
Verder zal het aanvragen van rekeningen in het handelsregister (dus o.a. voor inboekdienstverleners) naar verwachting begin juli plaatsvinden
Mijn boefje is liev!
Goed om te horen dat de werkgever de keutel heeft ingetrokken. Blijkbaar hadden ze de regels rondom ere vergoeding niet goed gelezen. Dus op deze manier breien ze het goed.WP_Pj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Het verhaal gaat verder. Blijkbaar is er binnen de organisatie toch wat backlash geweest, dus het volgende bericht is binnengekomen:
***members only***
Toch een behoorlijke 180-graden draai, mooi voor degene met een paal. Al lijkt me dat als je zelf een paal hebt en die zakelijk uitbuit dat nog interessanter is, maar dat is voer voor een andere discussie.
Goed om te horen dat het voor jou goed is. Bij mijn werkgever hebben ze aangegeven dat het idd voor de werknemer is. Dus ook goed.
Als je de hoofdmeter en de laadpaal naast elkaar legt dan is toch wel duidelijk dat het niet uit het net komt, dus dan moet het pv zijn... of een accu dat kan natuurlijk ook.. ik zit met 5 omvormers en 5 meters dat wordt al een hele toer als dat bewezen moet worden.FlowDesign schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:36:
[...]
Het gaat om de tijdigheid. Je moet aan kunnen tonen wanneer je op een hoeveelheid kW aan het opwekken was, terwijl je hetzelfde moment een hoeveelheid kW aan het opladen was.
Ik vermoed dat ze de opwek dan ook middels een goedgekeurde meter in een extern register opgeslagen willen hebben.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Of een dieselaggregaatRonald.42 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:26:
[...]
Als je de hoofdmeter en de laadpaal naast elkaar legt dan is toch wel duidelijk dat het niet uit het net komt, dus dan moet het pv zijn... of een accu dat kan natuurlijk ook.. ik zit met 5 omvormers en 5 meters dat wordt al een hele toer als dat bewezen moet worden.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Voor de extra dure kwh's dat schiet niet op.. of je moet er frituurvet in gooien uit de patat/friet zaak om de hoek.
Op zich is dit plaatje duidelijk genoeg maar het moet geaccepteerd worden als echt waar.
Auto om 3 uur ingeprikt.
[ Voor 47% gewijzigd door Ronald.42 op 22-06-2026 15:37 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
De NEA geeft op hun website aan dat voor particulieren die thuis laden altijd een vast percentage gebruikt wordt als het hernieuwbare aandeel (in 2026 is dit 50,56%). Ongeacht of ze zonnepanelen hebben of niet.Reaper.JA2 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:41:
De regels rondom de Belasting Productie Meter blijken nog wat dubbelzinnig te zijn. De ene zegt dat het wel kan, maar als onderneming, waar de ander inboekdienstverlening schrijft dat het niet kan, en de BOVAG schrijft dat het wel kan.
"Als je kunt aantonen dat de energie voor de laapalen met zonnestroom is opgewekt en je een dubbele vergoeding wilt ontvangen, moeten de zonnepanelen voorzien zijn van een Bruto Productie Meter (BPM), zodat de data beschikbaar is voor registratie."
Is hier iemand die ERE met de BPM al voor elkaar heeft gekregen?
Onder "veel voorkomende misverstanden": https://www.emissieautoriteit.nl/documenten/2026/02/02/inboeken-elektriciteit-particulieren
Zakelijk kan je wel meer ere's krijgen per kWh als je kan aantonen dat de stroom van je zonnepanelen komt (met een door Verticer goedgekeurde bruto productiemeter, gecertificeerde en gecontroleerde installatie)
[ Voor 8% gewijzigd door BartjeBoos op 22-06-2026 16:42 ]
Ik kan "de keutel intrekken" niet lezen zonder het te visualiseren. Is er iets mis met mij?internet4me schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:21:
[...]
Goed om te horen dat de werkgever de keutel heeft ingetrokken. Blijkbaar hadden ze de regels rondom ere vergoeding niet goed gelezen. Dus op deze manier breien ze het goed.
Goed om te horen dat het voor jou goed is. Bij mijn werkgever hebben ze aangegeven dat het idd voor de werknemer is. Dus ook goed.
Is al uitgebreid discussie over gevoerd. Hier zal dan een model voor bedacht moeten worden, die fair is naar alle soorten setups en contracten. En die is er niet. Enige manier is net als bij benzine gewoon vergoeding per km gaan bepalen op het gemiddelde verbruik van een EV. Dat in combinatie met een km registratie. Dat loont het weer een zuinigere auto te nemen.To_Tall schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:23:
[...]
Ik zou alleen maar denken dat dit scheven gezichten geeft.
Idd de een betaald 20ct de Kwh de andere 28ct. De een moet telkens 20Kwh bij laden de ander 40Kwh.
Eerlijkste lijkt mij dat de daadwerkelijke kosten vergoed zouden worden, ipv geschatte.
Dan nog niet spreken over puur zonne laden. Kan me niet voorstellen dat de overheid dit niet verder aan banden zal gaan leggen. Lijkt zo wel een stuk extra loon? of zie ik dat verkeerd?
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Oftewel, de werkgever heeft ingezien dat dit:WP_Pj schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Het verhaal gaat verder. Blijkbaar is er binnen de organisatie toch wat backlash geweest, dus het volgende bericht is binnengekomen:
***members only***
Toch een behoorlijke 180-graden draai, mooi voor degene met een paal. Al lijkt me dat als je zelf een paal hebt en die zakelijk uitbuit dat nog interessanter is, maar dat is voer voor een andere discussie.
a) juridisch niet houdbaar is
b) als ze er al voor zouden gaan, dit een enorme overhead zou veroorzaken die niet noodzakelijk leidt tot winst
c) er een excuus verzonnen moet worden om dit weer recht te breien wat verder een f*ck up eerste klas is.
De situatie is nu verder zoals deze ervoor is. Of de werknemer nu wel of niet voor ERE aanmeldt is hun zaak. Sterker, mocht je nu een laadpaal hebben die dat niet mogelijk maakt, gaan zij dat regelen voor je.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
- Ik heb me bij Zeres geregistreerd via VZR zodat ik 17% afsta voor de ERE. Ander partij ook mogelijk als ze maar klein percentage pakken
- Ik heb een Webasto Unite-laadpaal waar ik zelf de OCPP kan instellen.
- Custom tarieven om zakelijk thuis laden dmv rfid badge en dat door te belasten naar werkgever (tegen redelijke maandelijkse betaling)
- OCPP proxy om Zeres te koppelen
- Eventueel loadbalacing
Ik lees dat Joulo wel een proxy aanbiedt, maar op de website kan ik niet duidelijk vinden hoe en wat, en of dat bv met elke ander backoffice werkt.
Welke backoffice providers zijn aan te raden in mijn situatie?
Die begrijp ik niet er moet een model gekozen worden? De laadpaal wordt privé geplaatst. Enige echte eerlijke is dat de baas jou gelade KWh 1 op 1 vergoed. De baas is goedkoper uit dan bij een publieke paal en jij wordt 100% vergoed. Zoals dat ook bij tanken ging. Je had dan een mooie tankpas die of je nu voor 1.60 of 2,20 tankt geen onderscheid maakt.-PeeWee- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:02:
[...]
Is al uitgebreid discussie over gevoerd. Hier zal dan een model voor bedacht moeten worden, die fair is naar alle soorten setups en contracten. En die is er niet. Enige manier is net als bij benzine gewoon vergoeding per km gaan bepalen op het gemiddelde verbruik van een EV. Dat in combinatie met een km registratie. Dat loont het weer een zuinigere auto te nemen.
Gaat het om een privé auto. Ook daar is een regeling al lang en breed. 25ct gereden km belasting vrij. Ook hier hoef geen onderscheid gemaakt te worden.
De constructie die deze werkgever bedenkt is er alleen om zelf beter van te worden. Niet voor de medewerker.
A Soldiers manual and a pair of boots.
TAP Electric? Prima partij. Je kunt zelf je tarief instellen. Als je dan gaat laden met de laadkaart van de baas heb jij er geen werk aan, want de verrekening gaat (voor de werkgever) net als bij elke andere paal op straat.The Source schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:41:
Welke backoffice providers zijn aan te raden in mijn situatie?
En jij hebt er geen abo-kosten aan.
En je kunt dan ook een eigen pasje aanmelden met een nultarief. Voor bezoek of een privé-auto bijvoorbeeld.
[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 22-06-2026 22:51 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Helaas kan ik daar niet instellen dat ERE via een 3rde partij loopt, TAP ondersteunt geen OCPP proxy (of ik heb niet goed gekeken). Mocht dit zo zijn, zou je dan willen aangeven waar ik moet zoeken, ik heb er al een account.Hippe Lip schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:50:
[...]
TAP Electric? Prima partij. Je kunt zelf je tarief instellen. Als je dan gaat laden met de laadkaart van de baas heb jij er geen werk aan, want de verrekening gaat (voor de werkgever) net als bij elke andere paal op straat.
En jij hebt er geen abo-kosten aan.
Met TAP heb ik nog geen eigen ervaring. Binnenkort ga ik een Peblar Business bij iemand installeren en die bij TAP aanmelden (en daar meteen ook de ERE, wel zo eenvoudig). Dan zal ik meer weten.The Source schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:51:
[...]
Helaas kan ik daar niet instellen dat ERE via een 3rde partij loopt, TAP ondersteunt geen OCPP proxy (of ik heb niet goed gekeken). Mocht dit zo zijn, zou je dan willen aangeven waar ik moet zoeken, ik heb er al een account.
Heb je de vraag al eens aan TAP zelf voorgelegd? Zij zullen die het beste kunnen beantwoorden, lijkt me.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Je kan even terugzoeken in dit topic. Dit is niet altijd mogelijk. Eigenlijk alleen bij een vast contract en zonder zonnepanelen.To_Tall schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:47:
[...]
Die begrijp ik niet er moet een model gekozen worden? De laadpaal wordt privé geplaatst. Enige echte eerlijke is dat de baas jou gelade KWh 1 op 1 vergoed. De baas is goedkoper uit dan bij een publieke paal en jij wordt 100% vergoed. Zoals dat ook bij tanken ging. Je had dan een mooie tankpas die of je nu voor 1.60 of 2,20 tankt geen onderscheid maakt.
Gaat het om een privé auto. Ook daar is een regeling al lang en breed. 25ct gereden km belasting vrij. Ook hier hoef geen onderscheid gemaakt te worden.
De constructie die deze werkgever bedenkt is er alleen om zelf beter van te worden. Niet voor de medewerker.
Alleen dan weet je wat de prijs is van de kWh die je 'tankt'. De energiemarkt is echter nogal veranderd. Zonnepanelen, thuisbatterijen, variabele contracten, dynamische contracten. Die energiemix maakt het onmogelijk te bepalen wat nu precies de prijs is van de kWh die je in de auto laadt.
Dat is wat ik bedoel met model. Er zal dus een rekenmodel moeten komen die over al deze verschillende vormen eenduidig berekent wat dan precies de kosten zijn per kWh voor alle setups en contracten.
Aangezien dat grofweg schier onmogelijk is en altijd lijdt tot situaties die niet voldoen, is het enige wat rest 2 manieren:
1) De vergoeding vaststellen op de gemiddelde prijs per kWh over alle leveranciers, inclusief kosten (die ook al lastig zijn te bepalen zonder deze insteek, met terugleververgoedingen/boetes, inkoop en verkoop vergoedingen etc).
2) De vergoeding vaststellen op gemiddeld verbruik en vergoeding per km, zoals bij benzine.
Ook voor die laatste is het niet eenvoudig, omdat het verbruik bij EV's sterk kan schommelen, door rijgedrag, weersomstandigheden, locatie en route.
Tot slot zijn er ook plannen om een piektarief (voor stroom tijdens piekuren 18-21 en 06-09) in te stellen, wat een en ander nog lastiger maakt.
Het verschil met de tankpas is natuurlijk evident. Voor nagenoeg iedereen is het onmogelijk zelf brandstof te maken waar je auto op kan rijden :-) Dus moest je naar een tankstation. Stroom kan men wel degelijk zelf produceren, relatief eenvoudig en tegen extreem lage kosten (i.e. geen). Die situaties kan je dus niet vergelijken.
[ Voor 10% gewijzigd door -PeeWee- op 22-06-2026 23:44 ]
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Heb eenzelfde constructie bij 50Five, al zou ik die niet aanraden :-). Die kreeg ik kado. Staan 2 laadpassen ingesteld op de paal, 1 zakelijk, 1 prive. Nadeel, hiervoor stak ik gewoon de stekker er in, nu moet ik even het pasje er tegenaan houden. Maar ach, klein ongemak.Hippe Lip schreef op maandag 22 juni 2026 @ 22:50:
[...]
TAP Electric? Prima partij. Je kunt zelf je tarief instellen. Als je dan gaat laden met de laadkaart van de baas heb jij er geen werk aan, want de verrekening gaat (voor de werkgever) net als bij elke andere paal op straat.
En jij hebt er geen abo-kosten aan.
En je kunt dan ook een eigen pasje aanmelden met een nultarief. Voor bezoek of een privé-auto bijvoorbeeld.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Heb zelf (gelukkig) geen ervaring met die lui, maar het schijnt echt een chaotische bagger te zijn. Ook een enorm drama toen ze Newmotion (Shell) gebruikers over gingen nemen.-PeeWee- schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:46:
[...]
Heb eenzelfde constructie bij 50Five, al zou ik die niet aanraden :-). Die kreeg ik kado. Staan 2 laadpassen ingesteld op de paal, 1 zakelijk, 1 prive. Nadeel, hiervoor stak ik gewoon de stekker er in, nu moet ik even het pasje er tegenaan houden. Maar ach, klein ongemak.
Anyway, sommige wallboxen kunnen ook het ID van een auto herkennen en dan automatisch starten met laden (ISO 15118 Plug & Charge). Misschien heb je dat toevallig ook.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
De eerste release van het handelsregister zal begin Q3 ergens live gaan, waarna nog veel aanpassingen en updates gedaan zullen worden. Alle inboekdienstverleners krijgen binnen 1 a 2 weken een bericht over het aanmaken/aanvragen van een rekening. Gezien de grote verwachte drukte is de doorlooptijd voor toegang tot register 2 - 3 maanden, zo werd aangegeven. De eerste ERE verkopen zullen eind augustus plaats gaan vinden.
Korte samenvatting, met name gericht op handelsregister en verkoop.
Als ik me nu aanmeld bij een inboeker, worden dan de voorgaande laadsessies niet meegenomen ?
Het is inmiddels al een beetje een oerwoud aan inboekers maar stekker.com Joule en Zeres staan op de shortlist maar kan niet een sluitend argument vinden voor een keuze. Iemand nog advies ?
Alle sessies met een MID gecertificeerde laadrobot worden over geheel 2026 meegenomen.sebas1977 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 09:32:
Sinds kort hebben wij ook een EV bij huis icm met een Zaptec go 2.
Als ik me nu aanmeld bij een inboeker, worden dan de voorgaande laadsessies niet meegenomen ?
Het is inmiddels al een beetje een oerwoud aan inboekers maar stekker.com Joule en Zeres staan op de shortlist maar kan niet een sluitend argument vinden voor een keuze. Iemand nog advies ?
Mijn boefje is liev!
Hebben jullie nog tips waar ik aan moet denken voordat ik mijn keuze definitief maak?
©2004
Mijn keuze is puur gebaseerd op een aantal zaken:hk12nl schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:10:
Mijn Peblar Business laadpaal is inmiddels geïnstalleerd en werkend. Ik wil mij nu graag aanmelden bij een partij en twijfel nog tussen LekkerLaden en Zeres. Zeres omdat het merendeel van de Tweakers hier voor kiest als ik naar de poll in de OP kijk, Lekkerladen omdat Centraal Beheer hier zich ook in mengt en dat voelt toch enigszins vertrouwd als zo'n grote partij hierop inzet. Aangezien het aanbod vrij groot is en ik het gewoon geregeld wil hebben, lijkt 1 van deze 2 partijen mij een prima betrouwbare keuze.
Hebben jullie nog tips waar ik aan moet denken voordat ik mijn keuze definitief maak?
* Contractduur --> 1 jaar, niemand kan in de toekomst kijken en ik leg me niet langer vast dan dat
* Uitbetaling --> Voor mij per kwartaal, geen gezeik over rentetrekken, gewoon na elk kwartaal
* Fee --> Is een beetje om het even, aangezien dit ook afhankeklijk is van de verkoopprijs die de partij bedingt. Grotere partijen krijgen ws een betere prijs, maar dat is koffiedik kijken. Fee's liggen wat dat betreft dicht bij elkaar en maakt geen noemenswaardig verschil.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Thx. Een jaar is inderdaad lang genoeg. Dat doe ik met de meeste van mijn contracten, dus dat wil ik hier ook toepassen. Goed om daar nog even naar te kijken.-PeeWee- schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:24:
[...]
Mijn keuze is puur gebaseerd op een aantal zaken:
* Contractduur --> 1 jaar, niemand kan in de toekomst kijken en ik leg me niet langer vast dan dat
* Uitbetaling --> Voor mij per kwartaal, geen gezeik over rentetrekken, gewoon na elk kwartaal
* Fee --> Is een beetje om het even, aangezien dit ook afhankeklijk is van de verkoopprijs die de partij bedingt. Grotere partijen krijgen ws een betere prijs, maar dat is koffiedik kijken. Fee's liggen wat dat betreft dicht bij elkaar en maakt geen noemenswaardig verschil.
©2004
Ze maken dus inderdaad gebruik van de Peblar "Connect Hub" voor het ophalen van de laadsessies bij Peblar zelf. Echter, die is schijnbaar opnieuw opgezet in het kader van het ontsluiten van de laadsessies t.b.v. inboekers van ERE-certificaten. Er komt nog een firmware update (begin juli) van Peblar, zodat die laadsessies vanaf 1 januari 2026 kan ophalen van de paal om te delen met de inboekers (voorlopig alleen LekkerLaden). Dus krijgt LekkerLaden na je aanmelding, enkel en alleen een read-only toegang tot de laadsessies en verder niets
Prima oplossing. Geen OCPP backoffice nodig en de laadpaal kan gewoon in unmanaged blijven staan voor de privé-thuisladers die gewoon willen inpluggen en laden. Of juist wel managed, als je dat wil, met een backoffice naar keuze zonder proxy of lock-in, etc.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Dat is er bij Zeres ook wel, maar niet zo mooi ws. Ze geven iig een indicatie van het aantal ERE's. Aan de hand daarvan is vrij eenvoudig een inschatting te maken van de uitbetaling.DarkShadow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:54:
Nu net bij Zeres aangemeld, maar vind dat qua UI wel wat minder allemaal dan Joulo, daar kon ik direct inloggen op mn laadpaal en zie ik ook direct indicatief wat ik krijg uitbetaald.
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Ah, dit is wel handig. Dat valt de keuze op LekkerLaden in mijn gevalJanHenk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:11:
Even navraag gedaan bij @Bob Lieftink over de (hier eerder besproken) koppeling tussen LekkerLaden en de Peblar.
Ze maken dus inderdaad gebruik van de Peblar "Connect Hub" voor het ophalen van de laadsessies bij Peblar zelf. Echter, die is schijnbaar opnieuw opgezet in het kader van het ontsluiten van de laadsessies t.b.v. inboekers van ERE-certificaten. Er komt nog een firmware update (begin juli) van Peblar, zodat die laadsessies vanaf 1 januari 2026 kan ophalen van de paal om te delen met de inboekers (voorlopig alleen LekkerLaden). Dus krijgt LekkerLaden na je aanmelding, enkel en alleen een read-only toegang tot de laadsessies en verder niets
Prima oplossing. Geen OCPP backoffice nodig en de laadpaal kan gewoon in unmanaged blijven staan voor de privé-thuisladers die gewoon willen inpluggen en laden. Of juist wel managed, als je dat wil, met een backoffice naar keuze zonder proxy of lock-in, etc.
©2004
Hmm, vind dat een beter userinterface zoals Joulo ook wel fijn.-PeeWee- schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:41:
[...]
Dat is er bij Zeres ook wel, maar niet zo mooi ws. Ze geven iig een indicatie van het aantal ERE's. Aan de hand daarvan is vrij eenvoudig een inschatting te maken van de uitbetaling.
Maar lees bij de vergelijkingswebsite dit: standaard, auditbijdrage €150 mogelijk. Per kwartaal uitbetaald.
Weet iemand hier iets van, niet zo zin in een auditbijdrage...
Geldt alleen zakelijk.DarkShadow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:13:
[...]
Hmm, vind dat een beter userinterface zoals Joulo ook wel fijn.
Maar lees bij de vergelijkingswebsite dit: standaard, auditbijdrage €150 mogelijk. Per kwartaal uitbetaald.
Weet iemand hier iets van, niet zo zin in een auditbijdrage...
AlphaESS 19,25 kWh / 10 kW | Tesla Model Y Long Range 4WD | 5 kWp PV
Ok, en als je zzper bent, of een VOF bent. Doe je dit dan zakelijk of particulier?
Gaat erom of de netaansluiting op naam staat van een particulier of anders.DarkShadow schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:03:
[...]
Ok, en als je zzper bent, of een VOF bent. Doe je dit dan zakelijk of particulier?
Niet enkel en alleen read-only toegang, maar ook de download faciliteit van de gegevens.JanHenk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:11:
Even navraag gedaan bij @Bob Lieftink over de (hier eerder besproken) koppeling tussen LekkerLaden en de Peblar.
Ze maken dus inderdaad gebruik van de Peblar "Connect Hub" voor het ophalen van de laadsessies bij Peblar zelf. Echter, die is schijnbaar opnieuw opgezet in het kader van het ontsluiten van de laadsessies t.b.v. inboekers van ERE-certificaten. Er komt nog een firmware update (begin juli) van Peblar, zodat die laadsessies vanaf 1 januari 2026 kan ophalen van de paal om te delen met de inboekers (voorlopig alleen LekkerLaden). Dus krijgt LekkerLaden na je aanmelding, enkel en alleen een read-only toegang tot de laadsessies en verder niets
Prima oplossing. Geen OCPP backoffice nodig en de laadpaal kan gewoon in unmanaged blijven staan voor de privé-thuisladers die gewoon willen inpluggen en laden. Of juist wel managed, als je dat wil, met een backoffice naar keuze zonder proxy of lock-in, etc.
Voor die download mogelijkheid was het voorheen nodig, dat de gemachtigde de hoogste autorisatie (manager) krijgt. Dat laatste zal wel met de wijziging van de Connect Hub worden aangepast.
Overigens blijft de Peblar bij gebruik van een OCPP-koppeling altijd nog met de lokale webinterface bereikbaar en instelbaar.
[ Voor 91% gewijzigd door GieltjE op 23-06-2026 22:22 ]
Hell / 0
20% fee en jaarlijks opzegbaar. Op zich niet slecht.Thank you for your interest in the new Emission Reduction Units (EREs) opportunities in the Netherlands. Following our previous update, we are pleased to announce that E-Flux by Road has launched a partnership with our preferred EREs partner, Voltico. Together we simplify claiming EREs so you turn your charging sessions into recurring income.
We selected Voltico as our trusted partner because of their track record, regulatory expertise and fully automated approach. Their proprietary platform has already processed over 22 million kWh for clients including Crisp, KNVB and Colruyt Group.
How our platform supports you
Whether you are an existing E-Flux by Road customer or new to the platform, our solution provides the foundation required for EREs registration. Our platform generates high-precision charging session data, including verified kWh volumes, timestamps, MID-meter and hardware identifiers. Every session is captured with the transparency and integrity required for successful verification, so your data is audit-ready from the moment you charge.
The Road and Voltico solution
We have established a formal partnership that offers a specialised, end-to-end service to turn data into revenue for eligible charge point owners:
Expert management: Voltico handles the full lifecycle, from the Dutch Emissions Authority (NEa) registration and certificate trading to automated payouts.
Automated income: once live, Voltico fully manages your compliance certificates to deliver hassle-free, regular payouts directly via SEPA transfer. You retain 80% of your annual EREs yield (Voltico takes a 20% service fee), with the complete flexibility to cancel your agreement annually.
Secure connection: our teams are currently finalising a secure way to link your E-Flux account to Voltico. This protected data exchange allows your audit-proof records to transfer safely, without you ever needing to share your password.
What happens next?
There is no action required from your side today, as sign-ups will open soon. We wanted to share this news with you first so you know a hassle-free automation solution is on the way for the 2026 cycle and beyond, and we will update you the moment it goes live.
In the meantime, you can learn more about how this integration works by visiting our E-Flux by Road x Voltico partnership page.
Kind regards,
Team E-Flux by Road
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb hier info over opgevraagd bij Alphabet en deze schrijven hetvolgende: "Optie: abonnement bij je eigen laadpuntleverancier Je kunt ervoor kiezen om een hostingabonnement af te nemen bij je laadpuntleverancier. De abonnementskosten zijn dan voor jouw rekening, maar de automatische laadvergoeding heb je dan wel geregeld. (jouw leverancier vergoedt jou je kosten per kWh en belast deze kosten vervolgens aan de eigenaar van de laadpas die je gebruikt)."
Klopt het dat ik dit hostingabbonnement hetzelfde is als een "backoffice"?
Zijn er die wellicht zowel de verrekening als de ERE's kunnen regelen?
Of kunnen ze naast elkaar bestaand? Bijvoorbeeld ERE's via Joulo en de verrekening met werkgever via een ander?
TAP kan direct ERE's afhandelen. Je kan ook ERE's via Joulo af laten handelen. Je laat je laadpaal verbinden met de OCPP proxy van Joulo en je stelt TAP in als OCPP backend in Joulo. Autorisaties en facturatie worden dan door TAP afgehandeld. Joulo kijkt alleen mee in de datastream naar de hoeveelheid geladen kWh's en rekent diengevolg de ERE's met je af.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:53:
Met hosting bedoelen ze gewoon een backend provider. Meld je gewoon aan bij TAP. Geen maandelijkse kosten voor jou, de fee wordt betaald door de mensen die laden (paar cent opslag per kWh).
TAP kan direct ERE's afhandelen. Je kan ook ERE's via Joulo af laten handelen. Je laat je laadpaal verbinden met de OCPP proxy van Joulo en je stelt TAP in als OCPP backend in Joulo. Autorisaties en facturatie worden dan door TAP afgehandeld. Joulo kijkt alleen mee in de datastream naar de hoeveelheid geladen kWh's en rekent diengevolg de ERE's met je af.
Dank voor je reactie! Misschien een domme vraag, maar hoe start ik dan straks de laadsessies? Doe ik dit met de Alphabet laadpas of zoals nu nog door met mijn prive telefoon te ontgrendelen?Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:53:
Met hosting bedoelen ze gewoon een backend provider. Meld je gewoon aan bij TAP. Geen maandelijkse kosten voor jou, de fee wordt betaald door de mensen die laden (paar cent opslag per kWh).
TAP kan direct ERE's afhandelen. Je kan ook ERE's via Joulo af laten handelen. Je laat je laadpaal verbinden met de OCPP proxy van Joulo en je stelt TAP in als OCPP backend in Joulo. Autorisaties en facturatie worden dan door TAP afgehandeld. Joulo kijkt alleen mee in de datastream naar de hoeveelheid geladen kWh's en rekent diengevolg de ERE's met je af.
TAP regelt dan de facturering voor je. Alphabet krijgt de rekening van TAP. TAP keert jou maandelijks een vergoeding uit.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Maar ik lees ook dit in hun voorwaarden:
Betekent dit dat ik nu alsnog kan opzeggen en vanaf 2027 mijn ERE registratie kan doen met een andere partij? Of zit ik er nu echt 3 jaar aan vast? Ik snap deze voorwaarden namelijk niet.5.6 De klant verleent aan Blue Current een exclusieve toestemming om Emissie Reductie Eenheden te boeken voor een periode van drie (3) jaar, ingaande op het moment van het aangaan van de overeenkomst. Na afloop van deze periode wordt de verleende toestemming automatisch verlengd voor de duur van het abonnement, tenzij de klant of Blue Current de overeenkomst rechtsgeldig beëindigd met inachtneming van de daarvoor geldende voorwaarden. Indien de overeenkomst eindigt, eindigt tevens van rechtswege en per direct de verleende toestemming om Emissie Reductie Eenheden te boeken, zonder dat enige aanvullende handelingen of mededeling vereist is. In afwijking van het voorgaande geldt dat indien de klant het abonnement beëindigt gedurende een lopend kalenderjaar, de verleende toestemming om Emissie Reductie Eenheden te boeken voor dat kalenderjaar van kracht blijft tot en met het einde van dat kalenderjaar. De beëindiging van het abonnement heeft in dat geval geen terugwerkende kracht ten aanzien van reeds gerealiseerde of nog te realiseren Emissie Reductie Eenheden binnen dat kalenderjaar. Voor de uitvoering van de inboekingen maken wij gebruik van een externe inboekdienstverlener, te weten Drive Green. Door akkoord te gaan met deze algemene voorwaarden geeft de klant toestemming dat Drive Green de benodigde inboekingen verricht. Indien deze inboekdienstverlener voor een volgend kalenderjaar wijzigt, zal de klant hierover tijdig per e-mail worden geïnformeerd. Blue Current is gerechtigd veertig procent van de verdiensten in te houden ter dekking van de op de website vermelde kosten.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
In de voorwaarden staat 3 jaar en 40%, het lijkt me een probleem om daar zonder kosten vanaf te komen. Maar een jurist kan je daar een beter antwoord opgeven, dat ben ik niet. Ik heb geen idee of dit als onredelijk gezien kan worden.
Leuke pdf om eens te lezen: https://www.ictrecht.nl/hubfs/Kennisdocumenten/Factsheets/Factsheet%20Algemene%20Voorwaarden.pdf
Als je "verhuist" en geen laadpaal op je nieuwe adres ean hebt.. dan zet je de huidige over op je wederhelft en klaar is klara.. of is dat te simpel gedachtfrank_b schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:30:
@B R M geeft aan enkele maanden geleden, dus wettelijke bedenktijd ruim voorbij helaas.
In de voorwaarden staat 3 jaar en 40%, het lijkt me een probleem om daar zonder kosten vanaf te komen. Maar een jurist kan je daar een beter antwoord opgeven, dat ben ik niet. Ik heb geen idee of dit als onredelijk gezien kan worden.
Leuke pdf om eens te lezen: https://www.ictrecht.nl/hubfs/Kennisdocumenten/Factsheets/Factsheet%20Algemene%20Voorwaarden.pdf
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Hier kun je wat mee misschien:
Deze toestemming is gekoppeld aan je abonnement. Als je het abonnement rechtsgeldig beëindigt, eindigt de toestemming per direct (van rechtswege), behalve voor het lopende kalenderjaar
Advies altijd:
Lees voorwaarden enz voor je tekent of toestemming geeft, echt altijd! Bij verzekering en geldzaken is dit echt een must. Voorkomen altijd beter dan genezen.
En over de wederhelft optie, let ook op dat je voor ERE inboeken de naam op het ERE contract gelijk moet zijn aan de naam op het energiecontract bij je thuis. Anders wordt je daar op afgerekend.
Het lijkt mij wel een legitieme optie. Je verhuist en hebt op je nieuwe adres geen laadpaal derhalve kun je ook niet voldoen aan het laden van je auto dus beëindigd de overeenkomst vervolgens zet je je energie contract op naam van je wederhelft en opent bij een andere inboeker ook op die naam de nieuwe overeenkomst. Dat werkte voor de kor en subsidies voor bepaalde zaken ook prima.frank_b schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:49:
Zou kunnen, maar ik zou toch iemand opzoeken die hier echt verstand van heeft.
Hier kun je wat mee misschien:
Deze toestemming is gekoppeld aan je abonnement. Als je het abonnement rechtsgeldig beëindigt, eindigt de toestemming per direct (van rechtswege), behalve voor het lopende kalenderjaar
Advies altijd:
Lees voorwaarden enz voor je tekent of toestemming geeft, echt altijd! Bij verzekering en geldzaken is dit echt een must. Voorkomen altijd beter dan genezen.
En over de wederhelft optie, let ook op dat je voor ERE inboeken de naam op het ERE contract gelijk moet zijn aan de naam op het energiecontract bij je thuis. Anders wordt je daar op afgerekend.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Grote dank tot dusver, ik heb mijn lader toegevoegd via OCCP aan Tap. Deze is netjes zichtbaar, online.Glashelder schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:43:
@Dubbeldanger dat kan gewoon met de Alphabet laadpas. Net zoals het bij elke openbare laadpaal ook werkt.
TAP regelt dan de facturering voor je. Alphabet krijgt de rekening van TAP. TAP keert jou maandelijks een vergoeding uit.
Zojuist heb ik geprobeerd om mijn auto te laden door mijn Alphabet kaart tegen de Zaptec Go 2 te houden, deze geeft echter een rode ring en een weigering. Kijk ik vervolgens in de Tap omgeving dan zie ik inderdaad netjes mijn poging(en) om de lader te "ontgrendelen" met deze laadpas van de leasemaatschappij. In TAP staat dan bij Autorisaties "Toegang geweigerd Provider: Eneco mobility".
Ergens heb ik het vermoeden dat ik deze pas nog toe moet voegen of autoriseren? In TAP of in Zaptec zelf? Ik krijg het alleen niet gevonden.
Even toevoegen Tap optie bij paal beheren , autorisatie ofzo via de app.Dubbeldanger schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:57:
[...]
Grote dank tot dusver, ik heb mijn lader toegevoegd via OCCP aan Tap. Deze is netjes zichtbaar, online.
Zojuist heb ik geprobeerd om mijn auto te laden door mijn Alphabet kaart tegen de Zaptec Go 2 te houden, deze geeft echter een rode ring en een weigering. Kijk ik vervolgens in de Tap omgeving dan zie ik inderdaad netjes mijn poging(en) om de lader te "ontgrendelen" met deze laadpas van de leasemaatschappij. In TAP staat dan bij Autorisaties "Toegang geweigerd Provider: Eneco mobility".
Ergens heb ik het vermoeden dat ik deze pas nog toe moet voegen of autoriseren? In TAP of in Zaptec zelf? Ik krijg het alleen niet gevonden.
Via website kon ik het ook niet vinden
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Bij profiel in de app kun je ondersteuning en feedback en daarna chat support kiezen. Je krijgt dan een chatbot die mij nog niet heeft teleurgesteld. Deze zal je door de stappen leiden om de kaart te activeren.Dubbeldanger schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:57:
[...]
Grote dank tot dusver, ik heb mijn lader toegevoegd via OCCP aan Tap. Deze is netjes zichtbaar, online.
Zojuist heb ik geprobeerd om mijn auto te laden door mijn Alphabet kaart tegen de Zaptec Go 2 te houden, deze geeft echter een rode ring en een weigering. Kijk ik vervolgens in de Tap omgeving dan zie ik inderdaad netjes mijn poging(en) om de lader te "ontgrendelen" met deze laadpas van de leasemaatschappij. In TAP staat dan bij Autorisaties "Toegang geweigerd Provider: Eneco mobility".
Ergens heb ik het vermoeden dat ik deze pas nog toe moet voegen of autoriseren? In TAP of in Zaptec zelf? Ik krijg het alleen niet gevonden.
Dank voor de reactie, maar ik kom hier niet verder mee. Ik krijg nergens een optie om de laadpas te autoriseren of ik kan hem niet vindenmversluis schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:01:
[...]
Even toevoegen Tap optie bij paal beheren , autorisatie ofzo via de app.
Via website kon ik het ook niet vinden
Opzich is de AI support prima, maar ook deze zit in een soort loop (of ik stel niet de juiste vraag)jboerma100 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:02:
[...]
Bij profiel in de app kun je ondersteuning en feedback en daarna chat support kiezen. Je krijgt dan een chatbot die mij nog niet heeft teleurgesteld. Deze zal je door de stappen leiden om de kaart te activeren.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Ik vind in geen enkel menu het woord roaming? Kun je aangeven waar dit staat of de stappen ernaartoe?JanHenk schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:34:
@Dubbeldanger Je dient “roaming” aan te zetten in de instellingen van de locatie of lader.
Tabblad beheer , toegang, "laadpaal naam" toegang ,keys voor gratis gebruik
Of betaald zit daar ook ergens
An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture
Locaties, Locatie aanklikken, Andere locatie instellingen, Toegang, Roaming, Roaming hier aanzetten.Dubbeldanger schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:40:
[...]
Ik vind in geen enkel menu het woord roaming? Kun je aangeven waar dit staat of de stappen ernaartoe?
En inderdaad, het is hier het ERE topic, dus laten we er hier verder mee stoppen.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dank voor de update. Hierop zat ik te wachten. Mooi dat dat zo gaat kunnen. Goed argument om met Lekkerladen in zee te gaan.JanHenk schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:11:
Even navraag gedaan bij @Bob Lieftink over de (hier eerder besproken) koppeling tussen LekkerLaden en de Peblar.
Ze maken dus inderdaad gebruik van de Peblar "Connect Hub" voor het ophalen van de laadsessies bij Peblar zelf. Echter, die is schijnbaar opnieuw opgezet in het kader van het ontsluiten van de laadsessies t.b.v. inboekers van ERE-certificaten. Er komt nog een firmware update (begin juli) van Peblar, zodat die laadsessies vanaf 1 januari 2026 kan ophalen van de paal om te delen met de inboekers (voorlopig alleen LekkerLaden). Dus krijgt LekkerLaden na je aanmelding, enkel en alleen een read-only toegang tot de laadsessies en verder niets
Prima oplossing. Geen OCPP backoffice nodig en de laadpaal kan gewoon in unmanaged blijven staan voor de privé-thuisladers die gewoon willen inpluggen en laden. Of juist wel managed, als je dat wil, met een backoffice naar keuze zonder proxy of lock-in, etc.
Nibe F2120-16/SMO40/300L / Home Assistant / Peblar EV lader / 8000Wp Enphase
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.