Je hebt groot gelijk, maar toch smul ik vaak van de201WD schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:32:
Wat een discussies hier....dat levert niks op dat kost jullie alleen maar tijd....Zorg dat je een wallbox hebt met ingebouwde mid meter en meld je ergens aan.Geef je laadsessies door 1 keer in de drie maanden of laat ze uitlezen.Vervolgens krijg je een keer betaald.Wat wil je nog meer. Alles wat je terugkrijgt is meegenomen. Probeer het voor een jaar, niet tevreden stap je over of stop je er mee. Maar stop aub met al die ellenlange discussies. Ga je auto laden op de gunstige momenten ... of ga op benzine of diesel rijden.
IEC 61851-1 en ISO 15118.FlowDesign schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:31:
[...]
Iets anders waar ik nog aan zat te denken, een EV communiceert met een lader via de (Type 2) kabel volgens mij bepaalde gegevens uit, voordat het laden start. Misschien is dat geen onderdeel van de OCPP standaard, maar ik denk dat het wel in de lader wordt gelogd. Daaruit zou best af te kunnen leiden zijn wat voor voertuig geladen heeft.
De laatste is veel uitgebreider dan de eerste maar de eerste wordt in vrijwel alle situaties vandaag de dag gebruikt. Die communicatie is echt extreem basic: feitelijk gaat er niet meer over de lijn dan hoeveel stroom het laadstation ter beschikking stelt en of de auto wenst te laden of niet.
Uit het laadprofiel valt genoeg op te maken verder inderdaad.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hoe bedoel je dat? Het laadprofiel van hoe de sessie verlopen is?Glashelder schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:30:
[...]
Uit het laadprofiel valt genoeg op te maken verder inderdaad.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Als je OCPP gebruikt dan krijgt de backend in te specificeren intervallen updates over de gebruikte energie. Elektrische auto’s verbruiken nogal wat energie en eigenlijk nooit minder dan 6A tenzij de auto aan het afbouwen is.Ronald.42 schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:43:
[...]
Hoe bedoel je dat? Het laadprofiel van hoe de sessie verlopen is?
Een ander apparaat dan een auto is met die informatie wel te identificeren. Alleen met een thuisaccu zou je het profiel van een auto wel kunnen simuleren.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja juist, want als ik bijv. kijk naar 16 augustus waar de auto op puur pv laad dan heb ik een mooi wispelturig plaatje.Glashelder schreef op zondag 6 september 2026 @ 09:51:
[...]
Als je OCPP gebruikt dan krijgt de backend in te specificeren intervallen updates over de gebruikte energie. Elektrische auto’s verbruiken nogal wat energie en eigenlijk nooit minder dan 6A tenzij de auto aan het afbouwen is.
Een ander apparaat dan een auto is met die informatie wel te identificeren. Alleen met een thuisaccu zou je het profiel van een auto wel kunnen simuleren.
maar inderdaad niet onder de 6 amp. Kijk ik naar een late dienst waarbij ik ook nog consignatie heb en dus de auto vol wil hebben dan laad ik op standaard waarbij ik de auto heb begrensd op 6Kw, dan pak ik de pv opwek van dat moment mee en wordt het verschil aangevuld uit de thuisaccu's of bij veel opwek laad ik nog de thuisaccu's mee op.
de laatste kan ik prima simuleren door de thuisaccu's te laden via de laadpaal, dat ziet er minder onbetrouwbaar uit dan de auto op puur solar laden in de grafiek. Je moet de communicatie tussen auto en laadpaal vice versa er dan al naast kunnen leggen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Wat fijn als je zo in het leven kan staan!201WD schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 23:32:
Wat een discussies hier....dat levert niks op dat kost jullie alleen maar tijd....Zorg dat je een wallbox hebt met ingebouwde mid meter en meld je ergens aan.Geef je laadsessies door 1 keer in de drie maanden of laat ze uitlezen.Vervolgens krijg je een keer betaald.Wat wil je nog meer. Alles wat je terugkrijgt is meegenomen. Probeer het voor een jaar, niet tevreden stap je over of stop je er mee. Maar stop aub met al die ellenlange discussies. Ga je auto laden op de gunstige momenten ... of ga op benzine of diesel rijden.
Ik twijfelde of ik moest reageren, maar hé het is wel tweakers. Begrijpen hoe de regeling werkt, is voor ons allemaal van belang, anders weten we niet waar en hoe te optimaliseren/tweaken. En zelfs na 200 pagina's is er behoorlijk wat onduidelijkheid. Onder andere omdat er dingen geroepen die niet waar zijn, of waar nog geen duidelijkheid over is.
Dit bijvoorbeeld:
Voor je het weet gaan mensen het herhalen, erin geloven, verloopstekkers kopen etc.En als je een elektrische fiets aansluit dan is dat gewoon vervoer.
Ik vind een elektrische fiets ook vervoer. Wat ik vind is echter niet zo heel relevant. De regeling definieert vervoer als 'wegvoertuigen'. (artikel 9.7.1.1) Wat wegvoertuigen zijn staat binnen de regelingen niet gespecificeerd, maar als we kijken naar wat de wetgever elders met 'wegvoertuigen' bedoelt, dan zou je de wegenverkeerswet als kern aan kunnen wijzen en daar staat dat 'wegvoertuigen' gemotoriseerde voertuigen zijn. Dus brommer of zwaarder...
Deze opmerking vind ik ook interessant. Type2 naar ChaDeMo,valt te verdedigen. Met Type2 naar Schuko is mijn inschatting dat een eventuele audit gedoe op gaat leveren.m00 schreef op zondag 6 september 2026 @ 08:13:
Als je met een verloopje je non-type 2 voertuig oplaadt, is dat gewoon nog steeds een bemeterd punt met een voertuigaansluiting dat energie aan een voertuig levert.
Punt.
Je bron noemt de voorwaarde welke gegevens een zelfstandige leverancier of inboeker moeten aanleveren als ze in het rev willen inboeken. Dit kan bijvoorbeeld voor een vve zijn met 20 laadpalen op 1 aansluiting.J82 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 15:52:
[...]
Exact en dat is mijn bron ook. En als je hier de eerste dag van een kwartaal als begin- en de laatste dag van een kwartaal als einddatum inzet, dan voldoe je ook. Kortom: sessiedata volstaat, maar is niet vereist.
Niet over welke gegevens de inboeker hoort bij de houden die achteraf nodig zijn voor een audit.
Wel bijzonder dat je in je eerste gedeelte nog zegt wat jij denkt niet relevant is en in je tweede gedeelte je mening geeft over welk type volgens jou verdedigbaar isJ82 schreef op zondag 6 september 2026 @ 10:21:
[...]
Wat fijn als je zo in het leven kan staan!
Ik twijfelde of ik moest reageren, maar hé het is wel tweakers. Begrijpen hoe de regeling werkt, is voor ons allemaal van belang, anders weten we niet waar en hoe te optimaliseren/tweaken. En zelfs na 200 pagina's is er behoorlijk wat onduidelijkheid. Onder andere omdat er dingen geroepen die niet waar zijn, of waar nog geen duidelijkheid over is.
Dit bijvoorbeeld:
[...]
Voor je het weet gaan mensen het herhalen, erin geloven, verloopstekkers kopen etc.
Ik vind een elektrische fiets ook vervoer. Wat ik vind is echter niet zo heel relevant. De regeling definieert vervoer als 'wegvoertuigen'. (artikel 9.7.1.1) Wat wegvoertuigen zijn staat binnen de regelingen niet gespecificeerd, maar als we kijken naar wat de wetgever elders met 'wegvoertuigen' bedoelt, dan zou je de wegenverkeerswet als kern aan kunnen wijzen en daar staat dat 'wegvoertuigen' gemotoriseerde voertuigen zijn. Dus brommer of zwaarder...
[...]
Deze opmerking vind ik ook interessant. Type2 naar ChaDeMo,valt te verdedigen. Met Type2 naar Schuko is mijn inschatting dat een eventuele audit gedoe op gaat leveren.
Wat wij in deze vinden of denken is überhaupt niet relevant. Wat de wetgeving bepaald over de uitvoering is van belang. Er zullen vast nog her en der wat aanvullingen volgen om "fraude" tegen te gaan. Dat kan ook betekenen dat er een deel buiten de boot gaat vallen omdat hun laderij niet binnen de regels valt. Pech noemen ze dat
Het punt is niet dat het niet de bedoeling is maar dat het wordt gedaan ook bij openbare laadpunten waar een eigenaar van de laadpaal dat niet kan voorkomen.FlowDesign schreef op zondag 6 september 2026 @ 07:31:
[...]
Helemaal met je eens. Waar ze denk ik een beetje vaagheid hebben gecreëerd, is met het woordje "voertuigaansluiting". Ze hebben denk ik hier niet iets willen schrijven als "Type 2 aansluiting" omdat er verschillende aansluitingen bestaan (zoals op oudere EV's als de Leaf) en omdat een standaard kan veranderen. Ze hadden hier mijns inziens gewoon een verwijzing erbij moeten zetten naar welk type aansluitingen dit zijn, bijvoorbeeld door te verwijzen naar de AFID of rechtstreeks de IEC/ISO standaarden in een bijlage te benoemen oid.
Iets anders waar ik nog aan zat te denken, een EV communiceert met een lader via de (Type 2) kabel volgens mij bepaalde gegevens uit, voordat het laden start. Misschien is dat geen onderdeel van de OCPP standaard, maar ik denk dat het wel in de lader wordt gelogd. Daaruit zou best af te kunnen leiden zijn wat voor voertuig geladen heeft.
Maar goed, genoeg gelult hierover. Het is gewoon niet de bedoeling om een stopcontact aan je laadstekker te frommelen, punt.
snip: niet constructief
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 06-09-2026 18:46 ]
snip: niet nodig
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 06-09-2026 18:47 ]
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:32
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
[ Voor 84% gewijzigd door We Are Borg op 06-09-2026 18:49 ]
Voor de joulo gebruikers ik heb zojuist mijn intergratie voor homeassistant geupdate zodat je nog beter het dashboard in de joulo website kan matchen.
Helaas wacht ik nog altijd op de PR van HACS.
Bij deze de repo:
https://github.com/crryp/joulo-ha
Helaas wacht ik nog altijd op de PR van HACS.
Bij deze de repo:
https://github.com/crryp/joulo-ha
[ Voor 15% gewijzigd door crryp op 06-09-2026 22:26 ]
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Hier precies het zelfde, inmiddels al nieuws? alles ziet er gelikt uit, maar geld ho maar..r0el schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:51:
Mijn Oplaadgeschiedenis bij ERE-registratie.nl staat sinds enkele weken op 0 en bij de individuele laadsessies staat "On-Hold". Ik download zelf de laadpunt transacties uit de 50Five omgeving (per maand, sinds januari), en upload ze naar ere-registratie.nl.
Desgevraagd antwoordt Ere-registratie: "We zijn nog in gesprek met de NEa over hoe de audit er van hun kant gaat uitzien. Voor nu lijkt het zelf opvoeren van de gegevens voldoende. Maar wellicht dat dit dus nog verandert of dat we nog wat extra informatie van je nodig hebben. Vandaar dat de gegevens on hold staan."
Zijn er meer gebruikers die dit hebben?
Begin nu wel wat ongedurig te worden..
Bij mij zijn alle kWh’s en bedragen inmiddels weer terug.Hoowgii schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:12:
[...]
Hier precies het zelfde, inmiddels al nieuws? alles ziet er gelikt uit, maar geld ho maar..
Begin nu wel wat ongedurig te worden..
Voor uitbetalen: Via de chat begrepen dat als ze automatisch gegevens uitlezen, dat ze per kwartaal uitbetalen. Anders per februari/maart komend jaar.
*knip* nee
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 08-09-2026 17:16 ]
*knip*
[ Voor 104% gewijzigd door twain4me op 08-09-2026 17:17 . Reden: dien liever een TR in :) ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC+ 16.32 kWh. Testen Accumate 4.8 kWh Plug-In Battery. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
snip: topicwarning
[ Voor 93% gewijzigd door We Are Borg op 08-09-2026 22:04 ]
5950Wp PV (APSystems), ECODAN Warmtepomp, 51kwh EV(Volvo EX30), HomeAssistant, Ubiquiti netwerk, vanaf dec Tibber
snip: maak dan een TR
[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 08-09-2026 22:06 ]
Homeassistant, 3x HW battery, PV 4440WP Solis inverter, 5x Daikin Aircos, Peblar business, Tesla model Y AWD
Vanaf de Zeres website:
Uitbetaling Q1 & Q2
Het rapport over het tweede kwartaal is beschikbaar in uw account in de portal. Hierin ziet u het volume aan laadstroom dat wij gaan inboeken bij de NEa. Het inboeken gebeurt eerdaags, nu de NEa eindelijk het register heeft geopend. U ontvangt de formele volmachten voor de NEa, verificateur en Zeres om de inboeking te doen en vervolgens betalen wij u uit. De uitbetaling gebeurt begin oktober.
Uitbetaling Q1 & Q2
Het rapport over het tweede kwartaal is beschikbaar in uw account in de portal. Hierin ziet u het volume aan laadstroom dat wij gaan inboeken bij de NEa. Het inboeken gebeurt eerdaags, nu de NEa eindelijk het register heeft geopend. U ontvangt de formele volmachten voor de NEa, verificateur en Zeres om de inboeking te doen en vervolgens betalen wij u uit. De uitbetaling gebeurt begin oktober.
IK ben mij aan het orienteren bij welke aanbieder ik mij wil aansluiten. Twijfel nu tussen Zeres en Joulo. Ik lees hier en daar dat je als Tiberr klant nog extra korting krijgt. Hoe maak je hier gebruik van?
Bij Joulo geef je aan dat Tibber je energiemaatschappij is en dan wordt het automatisch verwerktGlitchBug schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:29:
IK ben mij aan het orienteren bij welke aanbieder ik mij wil aansluiten. Twijfel nu tussen Zeres en Joulo. Ik lees hier en daar dat je als Tiberr klant nog extra korting krijgt. Hoe maak je hier gebruik van?
Aangeven welke energieleverancier je hebt. Dan heb je 10% vaste fee ipv 20%GlitchBug schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:29:
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als ik Tibber ingeef terwijl ik dat niet heb. Kan men dat controleren of ?
Aangezien ze een samenwerking met Tibber lijkt het me wel dat ze dit (kunnen) controlerenB R M schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:06:
Ben wel benieuwd wat er gebeurd als ik Tibber ingeef terwijl ik dat niet heb. Kan men dat controleren of ?
Vraag me dat privacy technisch af of dat zomaar zou mogen zonder toestemmingOne-eye864 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:23:
[...]
Aangezien ze een samenwerking met Tibber lijkt het me wel dat ze dit (kunnen) controleren
(Zonder de voorwaarden gelezen te hebben) zullen ze het vast in de voorwaarden van de korting afdekken. Net als dat je een zorgverzekeraar toestemming geeft om te checken of je onder het door jou opgegeven collectief valtcrryp schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:29:
[...]
Vraag me dat privacy technisch af of dat zomaar zou mogen zonder toestemming
EDIT: Ik bedenk me net dat je ook aan moet tonen dat het energiecontract op jouw naam staat dus daarbij moet je ook al bewijs aanleveren en is je energiemaatschappij ook bekend (in iedergeval tijdens afsluiten/aanvragen)
[ Voor 43% gewijzigd door One-eye864 op 12-09-2026 17:37 ]
Zijn er meer inboekdienstverleners die korting geven als je bij een bepaalde energieprovider zit? Ik zie dat niet terug (ook niet van Tibber) in de tabel op de OP.GlitchBug schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 16:29:
Ik zit niet bij Tibber (en ga ook niet overstappen).
[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 12-09-2026 17:53 ]
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Via Tibber is dan wel voor Joule een grote korting fee, ik zit zelf bij Vattenfall, en dat levert mij een 1% korting fee op. Blijf trouwens voorlopig een jaar bij VFall, heb daar een TijdPrijsTrend afgesloten. Het dynamische vindt ik toch net iets te riski, nu mooie vaste prijs stelling, in 6 tijdzones verdeeld, laagste is dan 0,11 Euro/kWh.
Nvm
[ Voor 99% gewijzigd door Bezzerk op 12-09-2026 23:18 ]
Lekkerladen i.c.m Zonneplan levert ook wat korting op.Hippe Lip schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 17:53:
[...]
Zijn er meer inboekdienstverleners die korting geven als je bij een bepaalde energieprovider zit? Ik zie dat niet terug (ook niet van Tibber) in de tabel op de OP.
Ik zit niet bij Tibber (en ga ook niet overstappen).
Vraag: Mijn baas wil geen laadpaal aanleggen, maar ik mag wel laden op het werk.
Mag ik een driefasen snoer aan mijn wallbox monteren, die meenemen naar mijn werk en via die constructie laden, en ERE's claimen?
Mag ik een driefasen snoer aan mijn wallbox monteren, die meenemen naar mijn werk en via die constructie laden, en ERE's claimen?
[ Voor 7% gewijzigd door coolmos op 13-09-2026 10:02 ]
Nee, ERE is gekoppeld aan het EAN nummer van je aansluiting.coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:58:
Vraag: Mijn baas wil geen laadpaal aanleggen, maar ik mag wel laden op het werk.
Nee natuurlijk niet. Daarbij is de aansluiting waar je laad niet van jou == GEEN EREscoolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:58:
Mijn boefje is liev!
laadpaal op eigen kosten laten aanleggen, zelf EREs claimen.coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:58:
Kan dus niet, de netaansluiting is niet van mij. Het zal wel zoiets worden:jpiscaer schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:20:
[...]
laadpaal op eigen kosten laten aanleggen, zelf EREs claimen.
Van wie is die wel dan?coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:26:
[...]
Kan dus niet, de netaansluiting is niet van mij. Het zal wel zoiets worden:
[Afbeelding]
Die is blijkbaar van Noeifevo, maar er zijn veel aanbieders voor. Valt een beetje buiten het topic denk ik.
De netaansluiting is van mijn baas.
[ Voor 7% gewijzigd door coolmos op 13-09-2026 10:41 ]
Je energie contract en energiemeter in de meterkast gaat het over.. dat is je ean en die moet op dezelfde naam staan als de laadpaal ere aanvrager.coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:33:
[...]
Die is blijkbaar van Noeifevo, maar er zijn veel aanbieders voor. Valt een beetje buiten het topic denk ik.
edit:
Dus thuis zelf een paal plaatsen je baas de kwh's laten betalen en zelf de ERE opstrijken.
Dus thuis zelf een paal plaatsen je baas de kwh's laten betalen en zelf de ERE opstrijken.
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald.42 op 13-09-2026 10:45 ]
Maar woon je dan bij je ouders? Dan wellicht iets met ze regelen? Of wellicht op een vakantiepark of in een studentenhuis? Dan wordt het lastiger, maar dat zal wel niet, want dan had je ook niet zonder overleg je baas om een laadpaal 'thuis' gevraagd (althans zo begreep ik het). Als je aan afspraak kunt maken met degene die het energiecontract op je thuisaansluiting heeft afgesloten, dan kun je wellicht de ERE's (laten) claimen. Ik probeer vooral even je situatie te begrijpen zodat we beter advies kunnen geven (hopelijk geen gedoe met je excoolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:26:
[...]
Kan dus niet, de netaansluiting is niet van mij. Het zal wel zoiets worden:
[Afbeelding]
Wellicht ook even de topicstart en de relevante artikelen waarnaar gelinkt wordt doornemen.
[ Voor 11% gewijzigd door Batilan op 13-09-2026 11:05 ]
Nee, ik woon niet bij mijn ouders 😂Batilan schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:01:
[...]
Maar woon je dan bij je ouders? Dan wellicht iets met ze regelen? Of wellicht op een vakantiepark of in een studentenhuis? Dan wordt het lastiger, maar dat zal wel niet, want dan had je ook niet zonder overleg je baas om een laadpaal 'thuis' gevraagd (althans zo begreep ik het). Als je aan afspraak kunt maken met degene die het energiecontract op je thuisaansluiting heeft afgesloten, dan kun je wellicht de ERE's (laten) claimen. Ik probeer vooral even je situatie te begrijpen zodat we beter advies kunnen geven (hopelijk geen gedoe met je ex).
Wellicht ook even de topicstart en de relevante artikelen waarnaar gelinkt wordt doornemen.
Ik kan thuis laden of op mijn werk. Thuis kan ik gewoon ERE's claimen, maar op mijn werk dus niet.
Mijn baas vindt het prima als ik mijn auto oplaad op het werk, maar wil er geen laadpaal voor installeren. Dus moet ik een keuze maken, 230V Schuko of 3-fasen externe lader.
Zn paal heb je er toch zo uit! Tap electric er achter hangen betaald je baas jou voor opladen en de eres er nog bovenop!coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:30:
[...]
Nee, ik woon niet bij mijn ouders 😂
Ik kan thuis laden of op mijn werk. Thuis kan ik gewoon ERE's claimen, maar op mijn werk dus niet.
Mijn baas vindt het prima als ik mijn auto oplaad op het werk, maar wil er geen laadpaal voor installeren. Dus moet ik een keuze maken, 230V Schuko of 3-fasen externe lader.
EREs zijn alleen voor particulieren. Om EREs te kunnen claimen zijn er een aantal technische vereisten, o.a. dat er een MID-gecertificeerde kWh-meter in de lader zit. Op beide fronten kan je dus niet op je werk EREs claimen.coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:30:
[...]
Dan laad je toch thuis, wat is het probleem daarmee?coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:30:
[...]
Thuis betaal ik de stroom, op het werk betaald mijn baas. Geen probleem, wel een verschilASW1 schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:44:
[...]
Dan laad je toch thuis, wat is het probleem daarmee?
ERE’s zijn ook voor bedrijven. Feitelijk is de ERE regeling de nieuwe HBE regeling alleen nu óók voor burgers.jpiscaer schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:42:
[...]
EREs zijn alleen voor particulieren. Om EREs te kunnen claimen zijn er een aantal technische vereisten, o.a. dat er een MID-gecertificeerde kWh-meter in de lader zit. Op beide fronten kan je dus niet op je werk EREs claimen.
Het verschil is wel dat burgers alleen ‘grijze’ ERE’s kunnen claimen. Bedrijven daarentegen kunnen ook groene ERE’s claimen als ze met een energie management systeem kunnen aantonen dat ze in blokken van (ik geloof) een uur energie hebben opgewekt die aantoonbaar in een voertuig is beland.
Het probleem is dus dat je geen laadpas van je werk hebt, regel die met je baas en je kunt thuis laden (bijvoorbeeld met Tap zoals eerder aangegeven)coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:09:
[...]
Thuis betaal ik de stroom, op het werk betaald mijn baas. Geen probleem, wel een verschil
Of laat het zo en accepteer dat je gewoon bij je werkgever op kan laden
Mijn boefje is liev!
Er zijn voor jou twee scenarios:coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:09:
[...]
Thuis betaal ik de stroom, op het werk betaald mijn baas. Geen probleem, wel een verschil
- Je laadt thuis: je kunt EREs claimen als je aan alle voorwaarden voldoet,
- Je laadt elders: je kunt nooit EREs claimen.
Maar je schreef eerder:coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:30:
[...]
Dat de netaansluiting niet van jou is klopt dus niet? Met een 230V Schuko lader kun je dus geen ERE's claimen, dus je moet in een "echte" laadpaal investeren (kan ook 1 fase zijn, maar 3-fase is fijner). Zo te lezen wil je de kosten minimaal houden, zoek dan even op Webasto Unite, vergt wel een klein beetje tweaking, maar daar draait een Tweaker zijn hand niet voor omKan dus niet, de netaansluiting is niet van mij. Het zal wel zoiets worden:
Aangezien je baas het laden op de zaak effectief al vergoed, wil hij dan geen vergoeding geven voor je thuis geladen kWh's? Als je ook zonnepanelen hebt, en effectief intussen geen teruglever vergoeding meer hebt kun je wellicht thuis ook al deels "gratis" laden? Ik weet natuurlijk niet precies wat je werktijden/dagen zijn en hoeveel km je rijdt, hoeveel PV vermogen je hebt, wat voor energiecontract je hebt, dus kan nog steeds geen optimaal advies geven. Hoe meer (juiste!) info je deelt, hoe beter het advies zal worden
Maar als het idee is om ERE's te claimen zonder zelf enige investering te doen en je baas de laadpaal niet wil betalen (wat ik me goed voor kan stellen), dan gaat dat dus niet lukken.
Thuis: 5500Wp PV, 7kW thuisbatterij, Hyundai Kona Electric, MID gecertificeerde wallbox, binnenkort (?) 3x25ABatilan schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:34:
[...]
Maar je schreef eerder:
[...]
Dat de netaansluiting niet van jou is klopt dus niet? Met een 230V Schuko lader kun je dus geen ERE's claimen, dus je moet in een "echte" laadpaal investeren (kan ook 1 fase zijn, maar 3-fase is fijner). Zo te lezen wil je de kosten minimaal houden, zoek dan even op Webasto Unite, vergt wel een klein beetje tweaking, maar daar draait een Tweaker zijn hand niet voor om![]()
Aangezien je baas het laden op de zaak effectief al vergoed, wil hij dan geen vergoeding geven voor je thuis geladen kWh's? Als je ook zonnepanelen hebt, en effectief intussen geen teruglever vergoeding meer hebt kun je wellicht thuis ook al deels "gratis" laden? Ik weet natuurlijk niet precies wat je werktijden/dagen zijn en hoeveel km je rijdt, hoeveel PV vermogen je hebt, wat voor energiecontract je hebt, dus kan nog steeds geen optimaal advies geven. Hoe meer (juiste!) info je deelt, hoe beter het advies zal worden
Maar als het idee is om ERE's te claimen zonder zelf enige investering te doen en je baas de laadpaal niet wil betalen (wat ik me goed voor kan stellen), dan gaat dat dus niet lukken.
Werk: geen voorzieningen, alleen krachtstroom. Geen laadpas van werk aangezien ik niet voor werk rij behalve woon-werk. Mag er wel aan de stekker.
Op het werk staat de stroomaansluiting (EAN) niet op jouw naam, dus in principe kun jij helemaal geen ERE's daar claimen.coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:53:
[...]
Thuis: 5500Wp PV, 7kW thuisbatterij, Hyundai Kona Electric, MID gecertificeerde wallbox, binnenkort (?) 3x25A
Werk: geen voorzieningen, alleen krachtstroom. Geen laadpas van werk aangezien ik niet voor werk rij behalve woon-werk. Mag er wel aan de stekker.
Als je toch al gratis stroom krijgt op je werk, dan zou ik mij daar ook niet druk om maken.
Overigens bestaan er ook mobiele laders voor een krachtstroom stekker die niet gek duur zijn, waarmee je best snel kunt laden.
Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)
Dus privé auto en geen lease? Hoe gaat dat met je reiskosten vergoeding als je op het werk mag laden? Als je die gewoon ook nog krijgt en op je werk laad dan krijg je meer dan de ere op leverd denk ik. Hoe dat belasting technisch goed komt weet ik dan weer niet, hij betaald je immers dan ook nog in natura in de vorm van stroom uit naast je salaris en reiskosten vergoeding. Wat niet weet wat niet deerd natuurlijkcoolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:53:
[...]
Thuis: 5500Wp PV, 7kW thuisbatterij, Hyundai Kona Electric, MID gecertificeerde wallbox, binnenkort (?) 3x25A
ERE is er ook voor bedrijven hoor. Dus met een MID meter zou je werkgever dit ook kunnen verdienen.jpiscaer schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:42:
[...]
EREs zijn alleen voor particulieren. Om EREs te kunnen claimen zijn er een aantal technische vereisten, o.a. dat er een MID-gecertificeerde kWh-meter in de lader zit. Op beide fronten kan je dus niet op je werk EREs claimen.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Is de 't' van je toetsenbord kapot?Ronald.42 schreef op zondag 13 september 2026 @ 14:38:
[...]
Dus privé auto en geen lease? Hoe gaat dat met je reiskosten vergoeding als je op het werk mag laden? Als je die gewoon ook nog krijgt en op je werk laad dan krijg je meer dan de ere op leverd denk ik. Hoe dat belasting technisch goed komt weet ik dan weer niet, hij betaald je immers dan ook nog in natura in de vorm van stroom uit naast je salaris en reiskosten vergoeding. Wat niet weet wat niet deerd natuurlijk
Geen idee, de laatste les Nederlands is meer dan 35 jaar terug
Dus je investeert zelf al in een MID-gecertificeerde laadpaal voor thuis? En je hebt een privé EAN thuis? Dan zou ik eens rekenen aan eem dynamisch contract. Er zijn zat momenten waarop je zonnestroom waardeloos is (0 cent per kWh opbrengst), die kWh leveren je wel rijberijk én ERE op. Leveren je panelen op enig moment niets op, en is de marktprijs hoog? Dan bij je baas laden met je schuko-kabellader.coolmos schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:53:
[...]
Zoals al gesteld: elke kWh die je niet thuis laadt, ongeacht de wijze of apparaat of constructie, geven geen recht op ERE.
snip: offtopic
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 13-09-2026 21:24 ]
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 13-09-2026 21:25 ]
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 13-09-2026 21:26 ]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:32
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
snip: ezelsbruggetje, offtopic
[ Voor 80% gewijzigd door We Are Borg op 14-09-2026 07:16 ]
Weet iemand hoe de verrekening van ere's plaats vind met een tweedehands paal waarbij de geschiedenis wordt ingelezen of wanneer je een paal verkoopt met geschiedenis?
bla?
@Q-bone Dan geef je bij de inboeker aan vanaf welke datum jij de paal in bezit hebt. Zo worden alleen de kWh die je zelf hebt geladen ingeboekt.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het gaat niet alleen om de lader, maar ook om de EAN van de stroomaansluiting.Q-bone schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:48:
Weet iemand hoe de verrekening van ere's plaats vind met een tweedehands paal waarbij de geschiedenis wordt ingelezen of wanneer je een paal verkoopt met geschiedenis?
Je kunt dus niet op marktplaats een tweedehands lader met MID kopen en de historie gebruiken om ERE's te claimen op een stroomaansluiting die niet van jou was.
Denk dat dit wel erg lastig is te controleren. Ook of de laadpaal vrijgegeven is door de partij van wie je hem overneemt...FlowDesign schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:57:
[...]
Het gaat niet alleen om de lader, maar ook om de EAN van de stroomaansluiting.
Je kunt dus niet op marktplaats een tweedehands lader met MID kopen en de historie gebruiken om ERE's te claimen op een stroomaansluiting die niet van jou was.
bla?
Ik doe de aanname (!) dat iedere paal een eigen uniek nummer heeft (al dan niet per merk). Dus dan is het vrij eenvoudig te achterhalen.Q-bone schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:08:
[...]
Denk dat dit wel erg lastig is te controleren. Ook of de laadpaal vrijgegeven is door de partij van wie je hem overneemt...
Overigens wil je wijzen op de note uit het topicwarning:
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Dit soort vragen zijn al eerder afgekapt, zoals je hebt kunnen lezen toen je de search gebruikte.
Ik geef alleen aan hoe het officieel zou moeten, maar ben het met je eens dat het wellicht niet of moeilijk te controleren valt door een inboeker.Q-bone schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:08:
[...]
Denk dat dit wel erg lastig is te controleren. Ook of de laadpaal vrijgegeven is door de partij van wie je hem overneemt...
Als ik bijvoorbeeld kijk wat er aan data in de CSV bestanden staat die Joulo accepteert, dan zie ik een soort van merkafhankelijke productcode/verkort serienummer van m'n lader die ik gekoppeld heb, maar verder helemaal niks van een serienummer van de MID meter of EAN.
En als iemand onwetend zijn/haar paal verkoopt, zonder de EREs te hebben geclaimd, ook
Mijn boefje is liev!
Dat snap ik, maar ik wil niet dat bij de verkoop van mij paal, iemand anders er met mijn certificaten vandoor gaatIJsbeer schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:18:
[...]
Ik doe de aanname (!) dat iedere paal een eigen uniek nummer heeft (al dan niet per merk). Dus dan is het vrij eenvoudig te achterhalen.
Overigens wil je wijzen op de note uit het topicwarning:
Note: Het aanzetten tot, of het bespreken van, dubieuze manieren om een winst te slaan uit deze regeling zijn uit den boze.
Dit soort vragen zijn al eerder afgekapt, zoals je hebt kunnen lezen toen je de search gebruikte.
bla?
Dan geef je dat ding toch een factory reset? Dan staat er geen historie meer in en kan de nieuwe eigenaar dus ook neits claimen.Q-bone schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:22:
[...]
Dat snap ik, maar ik wil niet dat bij de verkoop van mij paal, iemand anders er met mijn certificaten vandoor gaat
[ Voor 13% gewijzigd door IJsbeer op 14-09-2026 12:25 ]
Zo werkt dat niet met een mid meter, die is niet te resettenIJsbeer schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:25:
[...]
Dan geef je dat ding toch een factory reset? Dan staat er geen historie meer in en kan de nieuwe eigenaar dus ook neits claimen.
@crryp Een MID meter hoeft alleen de huidige stand te onthouden. Je kan prima alle sessies wissen en nog steeds aan de MID eisen voldoen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is per meter verschillend. Bij sommige kan het niet, bij andere wel.crryp schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:31:
[...]
Zo werkt dat niet met een mid meter, die is niet te resetten
Dat is waar, weet alleen niet of ze dat dan wel of niet mogen boeken. Maar zou logisch zijn van nietRichieB schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:43:
@crryp Een MID meter hoeft alleen de huidige stand te onthouden. Je kan prima alle sessies wissen en nog steeds aan de MID eisen voldoen.
De meterstand elkgeval niet dat was het idee van mid toch.FlowDesign schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:45:
[...]
Dat is per meter verschillend. Bij sommige kan het niet, bij andere wel.
Een MID meter in een laadpaal is per definitie niet te resetten. Hoe de laadpaal software vervolgens omgaat met de sessies bij een factory reset kan inderdaad verschillen, maar ik zou verwachten dat ze verdwijnen, bij een factory reset wil je immers niet dat dat soort gegevens blijven staan.FlowDesign schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:45:
[...]
Dat is per meter verschillend. Bij sommige kan het niet, bij andere wel.
Let op:
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.
Delen van of vragen naar referral codes is niet toegestaan.
Zie ook: twain4me in "[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen"
De ERE schrijft een interne MID meter voor, dus vragen of jouw laadpunt-zonder-mid ook mee kan doen heeft geen zin. Ook is hier geen ondersteuning voor specifieke laadpunten, daarvoor zijn de desbetreffende topics meer geschikt. Begin daarvoor eens met Thuisladen van je EV deel 2
Speciale aandacht voor een van onze huisregels: referrals aanbieden, er naar vragen of bespreken op wat voor manier dan ook is niet toegestaan c.q wordt als verstorend ervaren.
/f/image/cPwYICBKF5XnaGCTxkIzfdyo.png?f=fotoalbum_large)