• Ral23087
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:23
Meer mensen met melding dat storing watermeter.

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:38

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

Ral23087 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:07:
Meer mensen met melding dat storing watermeter.
Hier staat een melding over in de App. Op het Display is helemaal niets meer van de watermeter te zien.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prisma16 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:11:
[...]

Dit schiet dus ook niet erg op. We zijn nu 12 uur verder en storing staat nog steeds voor.
Weekend? Dat kun je toch niet verwachten dat ze op zondag hiervoor aan de slag gaan\?

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
St00mwals schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:59:
[...]

Mogen de mensen van HomeWizard ook weekend hebben?
Nee, als je een online product in de markt zet dat 24/7 zou moeten werken moet je ook een storingsdienst hebben die 24/7 actief is

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:55
Prisma16 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Nee, als je een online product in de markt zet dat 24/7 zou moeten werken moet je ook een storingsdienst hebben die 24/7 actief is
Dat kan, maar dan moet je er ook voor gaan betalen; laten we zeggen €5 per maand ofzo. Nu is de basisfunctionaliteit gratis dus lijkt het me onder best effort te vallen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-04 21:44
dhrto schreef op maandag 30 maart 2026 @ 08:05:
[...]

Ook geprobeerd om de HW P1 rechtstreeks aan te sluiten op de slimme meter, zonder splitter, om het koppelen te testen?
Ja, ik denk dat ik alles geprobeerd heb. Ik doelde echt op manieren om de koppeling tot stand te brengen.
5G uitzetten, en zo van die trucjes…

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:38

Yucko

One clown to rule them all !

raar, in NU overzicht (app en website) staat mijn P1 meter als offline maar in het dagoverzicht zie ik gewoon alle data :?

Meer mensen die dit hebben?

[ Voor 9% gewijzigd door Yucko op 30-03-2026 14:44 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:59
Taro schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Onze wasmachine heeft ook Home Connect. Nadeel: De timing vanuit de HomeWizard App gaat uit van 1 wasbeurt ipv meerdere én als de starttijd te ver in de toekomst ligt is er een kans dat het apparaat inmiddels uit is gegaan en dat die dus niet automatisch start.

Ja het werkt, maar zeker niet optimaal. Ik zorg er wel voor dat de volgende wasdroger en vaatwasser het ook hebben, want grote kans dat ze de werking via de HW App in de toekomst wel verder optimaliseren.
Twee weken geleden gaf mijn vrouw aan dat zowel de wasmachine en de droger niet meer goed functioneerden. Afgelopen vrijdag twee Siemens producten gekocht en natuurlijk :) ondersteuning voor Home Connect. Hopelijk krijgen we ze eind deze week binnen. Kunnen we nog meer eigen stroom verbruiken.

• dhrto
  • Laatst online: 14:40
Bossi13 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Ja, ik denk dat ik alles geprobeerd heb. Ik doelde echt op manieren om de koppeling tot stand te brengen.
5G uitzetten, en zo van die trucjes…
Even over een andere boeg dan... heeft jouw vriend mogelijk een mac-adres filter aanstaan op zijn wifi netwerk? Dat alleen (vooraf ingevoerde en dus) bekende apparaten verbinding mogen maken?

• Mexflex1980
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 20-04 20:37
Yucko schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:57:
raar, in NU overzicht (app en website) staat mijn P1 meter als offline maar in het dagoverzicht zie ik gewoon alle data :?

Meer mensen die dit hebben?
Had ik gisteren ook. Reboot P1 en hij stond weer online

• Bossi13
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20-04 21:44
dhrto schreef op maandag 30 maart 2026 @ 17:31:
[...]

Even over een andere boeg dan... heeft jouw vriend mogelijk een mac-adres filter aanstaan op zijn wifi netwerk? Dat alleen (vooraf ingevoerde en dus) bekende apparaten verbinding mogen maken?
Zo gesofisticeerd zal zijn netwerk niet zijn aangezien de Marstek P1 en Marstek Batterij probleemloos konden verbinden.
We hebben de P1 ook al rechtstreeks in de digitale meter gestoken maar helaas. Bij het toevoegen van de nieuwe P1 in HW app blijft hij zoeken en vindt hij geen P1.

2 x MT Venus E V3.0 v147.117.112 + CT003, UCG-Fiber + Pro max 24PoE + 2xU6+

• IJsbeer
  • Niet online
Bossi13 schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Setup is dezelfde als bij mij. Een HW Splitter op de usb van Marstek. Daar zitten beide P1 in. Hij heeft een Sagemcom S211 meter.
De Marstek P1 werkte direct. HW wil maar niet lukken
Toch kan het zijn dat soms een externe voeding helpt. We hebben ook voorbeelden gezien waarbij het jaren goed heeft gewerkt en dan ineens een externe voeding nodig heeft.. het zal, maar kan helpen.

Ook een tweede telefoon doet soms wonderen. Lukt het met de ene niet, de andere wel. Geen idee waar dat aan kan liggen, but worth a shot :)

• dhrto
Bossi13 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:38:
[...]

Zo gesofisticeerd zal zijn netwerk niet zijn aangezien de Marstek P1 en Marstek Batterij probleemloos konden verbinden.
We hebben de P1 ook al rechtstreeks in de digitale meter gestoken maar helaas. Bij het toevoegen van de nieuwe P1 in HW app blijft hij zoeken en vindt hij geen P1.
Het is voor mij even geleden, dus ik heb ook niet 100% scherp hoe het ging. Maar ik meen me te herinneren dat je bluetooth en locatie toegang aan moet hebben voor de App, en dat je verbinding moet maken met de hotspot van de P1 voor koppelen. Wellicht het proberen waard met een andere telefoon?

<off topic>
Zelf ben ik voor een tweede locatie overgestapt naar een andere P1 meter, waar geen 'App' voor nodig is met koppelen. Alleen verbinden met de hotspot van de P1 en webadres in browser invoeren (kan dus ook met een laptop/PC met wifi), vervolgens in webinterface wifi gegevens invoeren. Daarna is de P1 gewoon via de webinterface bereikbaar voor verder instellen (zoals MQTT etc.). Mocht HW ooit het onderspit delven en de App uit de store verdwijnen, dan kun je tenminste nog wat met het apparaat.
</off topic>

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 23:53
Hoi,

Gisteren een nieuwe P1 Meter ontvangen, helaas met software 5.19, welke ik met geen mogelijkheid geüpdate krijg. Telkens “Device Failed to Update”. Verder lijkt ie goed te werken en krijg ik goede grafieken te zien.

Over de update fout wordt ook geschreven medio december 2025 in het oude topic: https://gathering.tweaker...message/84099092#84099092

Echter er is geen echte oplossing gemeld. Ook vind ik het vreemd dat er weinig / geen recente meldingen zijn van dit probleem. Bij sommige is het remote opgelost na een support request bij homewizard. Die heb ik sinds gisteren ook uit staan, maar nog geen reactie.

Twee vragen:
- met welke software hebben jullie de P1 meter recent ontvangen? Ook 5.19 of heb ik pech gehad en kan ik deze beter retour sturen.
- is er een oplossing bekend die ik gemist heb en zelf kan uitvoeren?
- USB-C power hielp niet
- reset hielp niet
- Unify Intrusion Prevention uitzetten hielp
Niet.

Hotspot op de telefoon moet ik nog testen, maar aangezien er weinig recente meldingen van dit probleem zijn vraag ik mij af of een bepaalde batch niet gewoon verkeerd uitgeleverd is? Dus deze retour en erop gokken dat een nieuwe bestelling een recentere software of stabielere hardware heeft?

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05:10
awhatever schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:01:
Hoi,

Gisteren een nieuwe P1 Meter ontvangen, helaas met software 5.19, welke ik met geen mogelijkheid geüpdate krijg. Telkens “Device Failed to Update”. Verder lijkt ie goed te werken en krijg ik goede grafieken te zien.

Over de update fout wordt ook geschreven medio december 2025 in het oude topic: https://gathering.tweaker...message/84099092#84099092

Echter er is geen echte oplossing gemeld. Ook vind ik het vreemd dat er weinig / geen recente meldingen zijn van dit probleem. Bij sommige is het remote opgelost na een support request bij homewizard. Die heb ik sinds gisteren ook uit staan, maar nog geen reactie.

Twee vragen:
- met welke software hebben jullie de P1 meter recent ontvangen? Ook 5.19 of heb ik pech gehad en kan ik deze beter retour sturen.
- USB-C power hielp niet
- reset hielp niet
Niet.

Hotspot op de telefoon moet ik nog testen, maar aangezien er weinig recente meldingen van dit probleem zijn vraag ik mij af of een bepaalde batch niet gewoon verkeerd uitgeleverd is? Dus deze retour en erop gokken dat een nieuwe bestelling een recentere software of stabielere hardware heeft?
Wacht even een nachtje af. Ik heb ook iets soortgelijks gehad, Ik heb de volgende dag geprobeerd en toen lukte het updaten direct. Misschien heb je het te vaak geprobeerd ;)

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04 23:40
Hoi,

Twee vragen:
- USB-C power hielp niet
- reset hielp niet
Niet.

Hier hetzelfde gehad, na drie weken telkens proberen contact opgenomen met de helpdesk en binnen een half uur hebben ze hem remote naar de laatste versie ge-update.

• awhatever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-04 23:53
Hoi,

De update is vannacht magisch remote uitgevoerd.... Nog geen antwoord gehad op mijn supportvraag. Maar hij draait nu ineens versie 6.0305.

Bedankt voor het meedenken! Blijkbaar is een supportvraag indienen de oplossing, en doen ze remote iets.

[ Voor 10% gewijzigd door awhatever op 01-04-2026 08:28 ]

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
awhatever schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:27:
[...]

De update is vannacht magisch remote uitgevoerd.... Nog geen antwoord gehad op mijn supportvraag. Maar hij draait nu ineens versie 6.0305.

Bedankt voor het meedenken! Blijkbaar is een supportvraag indienen de oplossing, en doen ze remote iets.
Kan ook gewoon toeval geweest zijn. Bijvoorbeeld dat jouw IP/MAC adres toevallig vannacht op de lijst stond voor firmware-check.

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 14:19
@henkzelf @Propheticus @TFX77
Wat betreft de Sluipverbruik grafiek: Ik heb vandaag bericht van HomeWizard gekregen met de mededeling dat het helaas om een bug gaat en ze gaan het onderzoeken om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• dhrto
Prisma16 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:38:
[...]

Kan ook gewoon toeval geweest zijn. Bijvoorbeeld dat jouw IP/MAC adres toevallig vannacht op de lijst stond voor firmware-check.
Ik mag hopen dat HW niet zomaar op afstand updates doorvoert, met het risico dat als dit fout gaat, de meter niet meer werkt. In de app zie ik verder geen opties voor automatisch updaten aan/uit.

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-04 15:36

joeri1

Cloud Engineer

dhrto schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:44:
[...]

Ik mag hopen dat HW niet zomaar op afstand updates doorvoert, met het risico dat als dit fout gaat, de meter niet meer werkt. In de app zie ik verder geen opties voor automatisch updaten aan/uit.
HW doet, op afstand, automatische updates vaak in batches, dit geldt voor alle apparaten.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:53
joeri1 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:55:
[...]

HW doet, op afstand, automatische updates vaak in batches, dit geldt voor alle apparaten.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb alle spullen behalve het display in huis. Ze stellenupdates wel in batches beschikbaar voor handmatige update, De app zelf zou een uitzondering kunnen zijn als je Playstore updates op automatisch updaten hebt staan. Maar dat heb ik nooit.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• henkzelf
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
Wat betreft de Sluipverbruik grafiek: Ik heb vandaag bericht van HomeWizard gekregen met de mededeling dat het helaas om een bug gaat en ze gaan het onderzoeken om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Hier hetzelfde bericht en grappig genoeg zag ik vanmorgen (eindelijk) weer eens een normale sluipverbruik grafiek.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

henkzelf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dit heb ik nog nooit meegemaakt en ik heb alle spullen behalve het display in huis. Ze stellenupdates wel in batches beschikbaar voor handmatige update, De app zelf zou een uitzondering kunnen zijn als je Playstore updates op automatisch updaten hebt staan. Maar dat heb ik nooit.
In het PiB topic is al vaker voorbij gekomen dat updates uiteindelijk automatisch worden uitgerold. Lijkt mij gek dat als je dit zelf niet doet apparaten nooit een update krijgen.

• IJsbeer
  • Niet online
henkzelf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:16:
[...]

Dat doen ze als sinds het begin. Updates worden gepushed door HW, en terecht in mijn opinie, niet alleen vanwege hun visie om het laagdrempelig te houden.

• Olie_B_Bommel
henkzelf schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:17:
[...]

Hier hetzelfde bericht en grappig genoeg zag ik vanmorgen (eindelijk) weer eens een normale sluipverbruik grafiek.
Dat is wel vreemd. Bij mij niet. Hier nog steeds dezelfde foute grafiek.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:37
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:02:
Das mooi! Klopt het dat ze nu de grafiek uitgezet hebbden? Heb als test even de grafiek geactiveerd geeft wel een kWh en doekoe waarde maar geen grafiek.

77 kWh EV | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | 2x Technaxx 300W Solar | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100 liter QH Boiler

• Olie_B_Bommel
TFX77 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:47:
[...]

Das mooi! Klopt het dat ze nu de grafiek uitgezet hebbden? Heb als test even de grafiek geactiveerd geeft wel een kWh en doekoe waarde maar geen grafiek.
Bij mij wel een grafiek, maar geen goede met 0.0 kWh.

• henkzelf
TFX77 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:47:
[...]

Als je hem net overdag hebt aan gezet, ga je denk ik pas morgen om 08:00 iets bruikbaars zien ( of niet).
Die piek om 5:45 is de koelkast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Kij5S4zVi6SlO4ZtqnvdQ5GI8U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SpPExS2Cz1Mc5l3jyeHbgWIF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door henkzelf op 01-04-2026 15:24 ]

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 21:20
Ligt homewizard er bij jullie toevallig ook uit>?

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:43

Matjan

:D

Renegade666 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:52:
Ligt homewizard er bij jullie toevallig ook uit>?
Yep

Schiedam | 4050 Wp ZZO

• Holvoetn
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:25
Nope. Alles ok.

• Matjan
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:43

Matjan

:D

Hier ook weer alles oke

Schiedam | 4050 Wp ZZO

• Joeri
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:24
Ik zit net even door de app te scrollen en ik zie dat er sinds een paar dagen weer grafiekjes verschijnen van de GoodWe.
Zal eens kijken of dat zo blijft de komende dagen. Zou heel fijn zijn. _/-\o_

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Nu online
Joeri schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 07:34:
Ik zit net even door de app te scrollen en ik zie dat er sinds een paar dagen weer grafiekjes verschijnen van de GoodWe.
Zal eens kijken of dat zo blijft de komende dagen. Zou heel fijn zijn. _/-\o_
Bij mij ook, alleen nog niet heel betrouwbaar, vaak uurtje of 13 smiddags kapt ie ermee om snachts dat weer te corrigeren

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:17
Kan iemand mij uitleggen hoe een 3 fase KWh meter werkt? En dan specifiek of de neutraaldraad invloed heeft op de metingen.

Situatie: 3 1-fase omvormers. Elk door een eigen Aardlekautomaat/installatie automaat aangesloten op respectievelijk L1, L2, L3 en N.

Wat ik mij afvraag is moet ik nu 3 1-fase Kwh meters gebruiken. Of kan ik 1 3-fase Kwh meter gebruiken? Waarbij ik van slechts 1 van de drie omvormers/groepen de neutraal gebruik, maar wel alle 3 de fase draden door de meter laat lopen. De andere twee N's zullen ononderbroken direct doorlopen naar de automaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEuAUBy_bV5Cd9PflzAaTN2mhAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akbjiEEOTO3LDufRFYQeVzM0.jpg?f=fotoalbum_large

Bonus vraag. Zie ik het goed dat omvormer 2 en 3 met een ABB C20 installatie automaat, nu niet beveiligd zijn tegen aardlek? Zou het dan ook niet beter zijn om de drie omvormers op een 3P+N 300mA of 30mA B16 alamat te zetten?

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:04
Ik zou de Homewizzard graag gebruiken om via de app te monitoren hoeveel de zonnepanelen terugleveren. Zodat ik via een signaal op de app, mijn auto kan gaan laden bijvoorbeeld of handmatig de wasmachine kan aanzetten. Op de pieken van teruglevering.

Ik heb Enphase zonnepanelen en weinig technische kennis.

Is hiervoor de P1 meter via de LAN poort op de slimme meter al voldoende of advisren jullie een KWH meter ?

[ Voor 19% gewijzigd door MaStar op 05-04-2026 19:20 ]

• Toby-Wan
  • Laatst online: 10:25
analogworm schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:40:
Kan iemand mij uitleggen hoe een 3 fase KWh meter werkt? En dan specifiek of de neutraaldraad invloed heeft op de metingen.

Situatie: 3 1-fase omvormers. Elk door een eigen Aardlekautomaat/installatie automaat aangesloten op respectievelijk L1, L2, L3 en N.

Wat ik mij afvraag is moet ik nu 3 1-fase Kwh meters gebruiken. Of kan ik 1 3-fase Kwh meter gebruiken? Waarbij ik van slechts 1 van de drie omvormers/groepen de neutraal gebruik, maar wel alle 3 de fase draden door de meter laat lopen. De andere twee N's zullen ononderbroken direct doorlopen naar de automaten.

[Afbeelding]

Bonus vraag. Zie ik het goed dat omvormer 2 en 3 met een ABB C20 installatie automaat, nu niet beveiligd zijn tegen aardlek? Zou het dan ook niet beter zijn om de drie omvormers op een 3P+N 300mA of 30mA B16 alamat te zetten?
Je kan alleen de 3F kWh meter kunnen gebruiken wanneer je ze ná de hoofschakelaar en vóór de individuele automaten gebruikt.

Wil je kWh meter ná de automaten, dan is 3x 1F kWh meter de enige optie.

Zou best kunnen dat er 2 PV groepen zonder aardlek zitten als ze niet nog langs een losse aardlekschakelaar gaat

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:38
Toby-Wan schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:25:
[...]

Je kan alleen de 3F kWh meter kunnen gebruiken wanneer je ze ná de hoofschakelaar en vóór de individuele automaten gebruikt.

Zou best kunnen dat er 2 PV groepen zonder aardlek zitten als ze niet nog langs een losse aardlekschakelaar gaat
Een drie fasen kWh meter voor automaten zetten is zeer ongewenst, als je deze na de hoofdschakelasr zet is deze onbeschermd.

Als je drie losse omvormers hebt zou ik kiezen voor drie aparte kWh meters. En uitzoeken of de twee groepen wel achter aardlek zitten want dat is bij mijn weten verplicht. Of je bouwt je groepenkast om en zet er één driefasen aardlekschakelaar in met één driefasen kWh meter en daarachter drie losse automaten.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

MaStar schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:18:
Ik zou de Homewizzard graag gebruiken om via de app te monitoren hoeveel de zonnepanelen terugleveren. Zodat ik via een signaal op de app, mijn auto kan gaan laden bijvoorbeeld of handmatig de wasmachine kan aanzetten. Op de pieken van teruglevering.

Is hiervoor de P1 meter via de LAN poort op de slimme meter al voldoende of advisren jullie een KWH meter ?
Ik zou je zeker aanraden om ook voor een kWh meter te gaan, want als je je omvormer via de app gaat koppelen loopt dat via 2 verschillende servers die er allebei uit kunnen liggen en regelmatig uit liggen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
fredhuizinga schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:46:
Een drie fasen kWh meter voor automaten zetten is zeer ongewenst, als je deze na de hoofdschakelasr zet is deze onbeschermd.
Dat geldt alleen voor een evt. aardlek. Tegen overstroom wordt de kWh-meter immers door de hoofdzekeringen beschermd. De kWh meter moet dus wel minimaal die stroom aan kunnen, maar de meeste gaan wel tot 40 of zelfs 80 A, dus dat lijkt me geen probleem.

Ik zie alleen het nut er niet van in, want de slimme meter meet precies hetzelfde, en die meetwaardes kun je gewoon via de P1-aansluiting in HW binnenhalen. Veel gemakkelijker, veiliger en goedkoper.

Je bent namelijk niet geïnteresseerd in hoeveel je PV opbrengt, maar in wat de huidige teruglevering naar het net is.

[ Voor 25% gewijzigd door Andrehj op 05-04-2026 20:02 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MaStar
Oon schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:48:
[...]

Ik zou je zeker aanraden om ook voor een kWh meter te gaan, want als je je omvormer via de app gaat koppelen loopt dat via 2 verschillende servers die er allebei uit kunnen liggen en regelmatig uit liggen.
1 fase of 3 fase meter ? Ik heb 3 fasemeter maar is misschien niet nodig ? En eenvoudig te installeren ?

• analogworm
Andrehj schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:00:
[...]
....

Ik zie alleen het nut er niet van in, want de slimme meter meet precies hetzelfde, en die meetwaardes kun je gewoon via de P1-aansluiting in HW binnenhalen. Veel gemakkelijker, veiliger en goedkoper.

Je bent namelijk niet geïnteresseerd in hoeveel je PV opbrengt, maar in wat de huidige teruglevering naar het net is.
Opbrengst van zonnepanelen + Afname danwel -teruglevering = eigen gebruik inzichtelijk. Ivm oude omvormers zonder internet aansluiting en ook omdat een kwh meter sneller meet is dat de reden om deze weg te gaan.
Toby-Wan schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:25:
[...]

Omdat de nul dus kennelijk ook van belang is bij de meting? Helder, 3x 1fase kwh meter levert hetzelfde op en is makkelijker te bewerkstelligen. Omvormers zitten in dezelfde kast. Waar de drie kabels praktisch langs elkaar lopen. Daar zou t kunnen met een extra groepenkastje. Of ze ergens in de meterkast er bij proppen.

Tussen hoofdschakelaar en automaten in, geeft een gedeelde nul. Logisch. Maar ookal snap ik dat t zou moeten kunnen, zou ik in de weer moeten met 4 of 6mm2 draad, en die heb ik niet beschikbaar. Na de 16A/20A automaten is het sowieso al 2.5mm2 en dat heb ik wel.

Goed om te horen dat ik kennelijk wel op het goeie spoor zit mbt de twee automaten kennelijk zonder aardlekschakelaar.

Thanks ook aan @fredhuizinga

• Toby-Wan
fredhuizinga schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:46:
[...]

Ze mogen 100A hebben en kunnen ook direct na een hoofdschakelaar gebruikt worden om een volledige meterkast te meten (IPV bijv een P1), dus wat mis ik?

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Toby-Wan
analogworm schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:57:
[...]
Omdat de nul dus kennelijk ook van belang is bij de meting?
De nul is van belang voor je aardlek, dus na je aardlek(automaten) mag je de 3 nul draden niet meer samen knopen, deze moeten gescheiden blijven

• blueman85
Zullen we svp weer on-topic blijven voordat we veel te veel afdwalen naar 20 fasen kWh meters...... Dank

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

• analogworm
Toby-Wan schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:08:
[...]

De nul is van belang voor je aardlek, dus na je aardlek(automaten) mag je de 3 nul draden niet meer samen knopen, deze moeten gescheiden blijven
Fair, maar dat is niet wat ik voorstelde. De KWh meter zou van omvormer 1 L1 en N krijgen, en van omvormer 2 en 3 zou enkel L2 en respectievelijk L3 via de KWh meter lopen. Maar hun eigen N, zou direct naar hun eigen automaat blijven gaan. Maar goed dat kan dan dus ook niet?

t is wat jammer dat ik een shelly EM niet in de homewizard app kan krijgen. CT ring om de fase en klaar.. dat is ook waarom ik dacht dat de N niet heel belangrijk zou zijn voor de meting en best van 1vd3 omvormers/groepen geleend kon worden.

@blueman85 excuus dat ik om hulp vraag voor de installatie van homewizard apparaat in het homewizard topic.

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 05-04-2026 21:29 ]

• Toby-Wan
analogworm schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:28:
[...]

Fair, maar dat is niet wat ik voorstelde. De KWh meter zou van omvormer 1 L1 en N krijgen, en van omvormer 2 en 3 zou enkel L2 en respectievelijk L3 via de KWh meter lopen. Maar hun eigen N, zou direct naar hun eigen automaat blijven gaan. Maar goed dat kan dan dus ook niet?

t is wat jammer dat ik een shelly EM niet in de homewizard app kan krijgen. CT ring om de fase en klaar.. dat is ook waarom ik dacht dat de N niet heel belangrijk zou zijn voor de meting en best van 1vd3 omvormers/groepen geleend kon worden.

@blueman85 excuus dat ik om hulp vraag voor de installatie van homewizard apparaat in het homewizard topic.
Dan had ik je originele idee verkeerd begrepen, my bad
Of je originele idee kan alsnog kan, dat durf ik niet te zeggen. Weet niet of de meter iets met de nul doet of die direct doorlust..

• blueman85
analogworm schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:28:
[...]

Ik zou in dit geval een DM sturen, zodat de rest van de posts on-topic blijven :)

• pixels66
  • Laatst online: 22-04 21:48
blueman85 schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:26:
[...]

Ik zou in dit geval een DM sturen, zodat de rest van de posts on-topic blijven :)
Wat een onzin. Dit is hartstikke ontopic man. Goeie info om voor anderen ook weer terug te vinden, zoals ik. Dit off topic noemen is wel heel streberig..

• MaStar
Dit is mijn situatie in de meterkast . Iemand die mij kan helpen wat richting te geven wat hier het beste past qua kWh meter? Mag ook via DM!

Ik heb 3 F en Enhpase meter voor zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5jbtRXOfC0oJrjZQUwLmeZhNo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHFBfYU4cxudkgKjb5Hh2vQI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door MaStar op 06-04-2026 09:29 ]

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:45
Geinig , vanacht in de hw app melding dat p1 meter offline was , terwijl p1 in app van batterij leverancier gewoon online stond
Maar nu ik app van hw open krijg ik dus de melding , dat er bij hw een storing is en dat er aan gewerkt wordt

• analogworm
MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:29:
Dit is mijn situatie in de meterkast . Iemand die mij kan helpen wat richting te geven wat hier het beste past qua kWh meter? Mag ook via DM!

Ik heb 3 F en Enhpase meter voor zonnepanelen

[Afbeelding]
Op mijn eigen systeem (de meterkast van vorige post is van familie), heb ik met een energy+ abbonement de enphase iq gateway gekoppeld. Voor overzichten over de dag werkt dat in principe prima. Al snap ik het eerdere advies van @Oon wel, dat kwh meter directer werkt en het via de servers soms wat trager. Via de koppeling is wél simpeler, dus dat kan je natuurlijk ook nog overwegen want echt veel ruimte in je meterkast zie ik niet.

Maar goed als antwoord op je vraag, zal zo'n 3 fase kwh meter tussen de (aardlek)automaat van je zonnepanelen en de IQ relay moeten komen. Kwa te gebruiken draaddikte zal hetzelfde als wat er nu tussen zit prima zijn, dikker kan nooit kwaad.

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 06-04-2026 10:31 ]

• Oon
  • Niet online

Oon

analogworm schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:26:
[...]

Op mijn eigen systeem (de meterkast van vorige post is van familie), heb ik met een energy+ abbonement de enphase iq gateway gekoppeld. Voor overzichten over de dag werkt dat in principe prima. Al snap ik het eerdere advies van @Oon wel, dat kwh meter directer werkt en het via de servers soms wat trager. Via de koppeling is wél simpeler, dus dat kan je natuurlijk ook nog overwegen want echt veel ruimte in je meterkast zie ik niet.
Ik heb het hier thuis via de modbus van mijn SolarEdge omvormer gedaan, bij mijn ouders had ik op het begin ook via Energy+ gekoppeld maar dat werkte echt voor geen meter vond ik.
Wat mij betreft is die hele cloud koppeling leuk als je een klein beetje inzicht wil maar waardeloos als je echt iets wil kunnen met de cijfers.

Voor @MaStar misschien wel een optie om gewoon een klein kastje bij de omvormer te plaatsen, dat is hier ook vaker voorbij gekomen,

• analogworm
Oon schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:28:
[...]

Ik heb het hier thuis via de modbus van mijn SolarEdge omvormer gedaan, bij mijn ouders had ik op het begin ook via Energy+ gekoppeld maar dat werkte echt voor geen meter vond ik.
Wat mij betreft is die hele cloud koppeling leuk als je een klein beetje inzicht wil maar waardeloos als je echt iets wil kunnen met de cijfers.

Voor @MaStar misschien wel een optie om gewoon een klein kastje bij de omvormer te plaatsen, dat is hier ook vaker voorbij gekomen,
Fair, via de servers gaat met 15min updates. Is ook stront irritant. Via modbus zou ik nog eens in kunnen duiken, schijnt ook een gedoe te zijn om op te zetten. Maar goed, nu gaan we wel off topic richting enphase.. @blueman85 :+

• MaStar
Oon schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:28:
[...]

Thanks ! Welk kastje zou dat dan kunnen zijn ? En is dat zelf aan te sluiten ?

• Oon
  • Niet online

Oon

MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:46:
[...]

Het is gewoon een groepenkast, maar als je zelf weinig ervaring hebt hiermee zou ik er voor kiezen om hier gewoon iemand voor in te huren. Lokaal elektrabedrijf vragen of die je hiermee kunnen helpen, dan ben je voor een maand aan PV-opbrengst klaar.

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22-04 21:35
ivo1969 schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:36:
Geinig , vanacht in de hw app melding dat p1 meter offline was , terwijl p1 in app van batterij leverancier gewoon online stond
Maar nu ik app van hw open krijg ik dus de melding , dat er bij hw een storing is en dat er aan gewerkt wordt
al-weer

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:02
Nieuwe week nieuwe @HomeWizard_NL storing. Onbegrijpelijk.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• MaStar
Oon schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:48:
[...]

Het is gewoon een groepenkast, maar als je zelf weinig ervaring hebt hiermee zou ik er voor kiezen om hier gewoon iemand voor in te huren. Lokaal elektrabedrijf vragen of die je hiermee kunnen helpen, dan ben je voor een maand aan PV-opbrengst klaar.
En toegevoegde waarde is dat je dan je cijfers kan inzien ? Realtime via een app

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 23:31
MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:02:
[...]

En toegevoegde waarde is dat je dan je cijfers kan inzien ? Realtime via een app
Met de kWh meter zie je wat je panelen exact opleveren. Met alleen de P1 meter zie je wat de panelen betreft alleen wat je terug levert. Het verschil is je eigen verbruik en dat is wat je juist inzichtelijk wilt krijgen.

In mijn geval is het duidelijk geworden dat ik veel te veel panelen heb en dat de ene PiB die ik nu heb niet genoeg is om op nul uit te komen. Groen is de opwek van de panelen, lichtblauw is het eigen gebruik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egDIMtCydpfGNrFNmgdPR4Nqyw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oh4oyX1kncOdhZidi3Q1pfG7.jpg?f=fotoalbum_large

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:59
Gelukkig had ik gisteren Home Connect al toegevoegd. Dat wilde ik vandaag doen. HW kennende zal het wel spoedig opgelost zijn.

• analogworm
MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:46:
[...]

Dat zou bijvoorbeeld zo'n installatiekast kunnen zijn. Deze is toevallig ip65, maar dat hoeft natuurlijk niet. De HW 1 fase kwh meter is 2 modules breed en de 3 fase is volgens mij 4 modules breed.
(Voor mijn eerdere vraag kom ik hier waarschijnlijk op uit, 3x 1 fase meter in een 6module breed kastje met misschien nog een werkschakelaar er voor oid.).

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-04 21:33

HE1

MaStar schreef op zondag 5 april 2026 @ 19:18:

Voor monitoren van terugleveren in de app is de p1 meter voldoende. Je kan notificaties instellen voor bepaalde waardes van teruglevering. Automatisch schakelen via de energy sockets kan ook maar voor sommige zaken heb je een abbo nodig van 0,99eur / mnd.

Als je exact wilt monitoren wat je zonnepanelen opleveren (en dat is wat anders dan terugleveren) zou ik de kwh meter installeren. Het mooie daarvan is dat je een extra grafiek krijgt met daarin inzicht in welk deel van je zonnepanelen opwek direct in huis verbruikt wordt en (wat over is) teruggeleverd wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door HE1 op 06-04-2026 16:29 ]

• pixels66
HE1 schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:26:
[...]

Voor monitoren van terugleveren in de app is de p1 meter voldoende. Je kan notificaties instellen voor bepaalde waardes van teruglevering. Automatisch schakelen via de energy sockets kan ook maar voor sommige zaken heb je een abbo nodig van 0,99eur / mnd.

Als je exact wilt monitoren wat je zonnepanelen opleveren (en dat is wat anders dan terugleveren) zou ik de kwh meter installeren. Het mooie daarvan is dat je een extra grafiek krijgt met daarin inzicht in welk deel van je zonnepanelen opwek direct in huis verbruikt wordt en (wat over is) teruggeleverd wordt.
En als aanvulling; bij plug en play panelen op het WCD (stopcontact) kun je er een HW energy socket voor gebruiken. Werkt hier feilloos!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

Duurt wel lang inmiddels...

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:02
Ja, je zou zeggen dat ze inmiddels wel ervaring hebben in het fixen van vele storingen. @HomeWizard_NL

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• pixels66
Hier is die storing al enkele uren voorbij.

• ..Christiaan..
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

pixels66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:19:
[...]

Hier is die storing al enkele uren voorbij.
Meter al even van de stroom gehad en opnieuw laten verbinden...niks. Knippert een tijdje groen en dan rood. In de app de melding dat er een storing is en dat er aan gewerkt word.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• MaStar
pixels66 schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:04:
[...]

En als aanvulling; bij plug en play panelen op het WCD (stopcontact) kun je er een HW energy socket voor gebruiken. Werkt hier feilloos!
Wat betekent of is dit precies ?

• MaStar
Blurk62 schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:49:
[...]

Met de kWh meter zie je wat je panelen exact opleveren. Met alleen de P1 meter zie je wat de panelen betreft alleen wat je terug levert. Het verschil is je eigen verbruik en dat is wat je juist inzichtelijk wilt krijgen.
Waarom wil je dat inzichtelijk krijgen ? Zodat je de zonen energie optimaal kan gebruiken, als er niet meer gesaldeerd wordt ?

En hoe heb jij zo’n kWh meter laten installeren ? En welke kosten ? 50 euro?

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 06-04-2026 18:18 ]

• ..Christiaan..
  • Nu online

..Christiaan..

..zwll..

..Christiaan.. schreef op maandag 6 april 2026 @ 17:28:
[...]

Meter al even van de stroom gehad en opnieuw laten verbinden...niks. Knippert een tijdje groen en dan rood. In de app de melding dat er een storing is en dat er aan gewerkt word.
Alles opnieuw ingesteld; verbinding opgezet en het lijkt weer te werken.

MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:17:
[...]

Waarom wil je dat inzichtelijk krijgen ? Zodat je de zonen energie optimaal kan gebruiken, als er niet meer gesaldeerd wordt ?

De meter zelf kost 60 euro bij HW als je nog plek vrij hebt in je meterkast kan hij zo tussen de automaat en de pv omvormer bedraad worden.
Wat dat kost is afhankelijk van je eigen kennis en kunde of iemand in je vriendenkring.
En anders moet je een elektricien regelen dan wordt het alweer snel wat duurder.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• MaStar
Ronald.42 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:26:
[...]

De meter zelf kost 60 euro bij HW als je nog plek vrij hebt in je meterkast kan hij zo tussen de automaat en de pv omvormer bedraad worden.
Wat dat kost is afhankelijk van je eigen kennis en kunde of iemand in je vriendenkring.
En anders moet je een elektricien regelen dan wordt het alweer snel wat duurder.
Wat is het belangrijkste voordeel van zo’n inzicht tussen verbruik zonnepanelen en verbruik in huis?

• MaStar
Ronald.42 schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:26:
[...]

Thanks. Ik ken inderdaad niet iemand die dit zo kan doen helaas .

• pixels66
MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:04:
[...]

Wat betekent of is dit precies ?
Ik heb plug and play zonnepanelen, met een omvormer die in het stopcontact gaat en op die wijze teruglevert ( eigen groep in de schuur, voordat die vraag komt). Ik gebruik een HW P1 meter. Tussen de stekker van de omvormer en het stopcontact heb ik een energy socket van HW, en deze in de app ingesteld als “zonnepanelen” setting. Zo krijg ik dus de opbrengst hiervan inzichtelijk.
MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:48:
[...]

Wat is het belangrijkste voordeel van zo’n inzicht tussen verbruik zonnepanelen en verbruik in huis?
Ik vind het vooral prettig omdat ik hier 5 pv omvormers heb en niet allemaal van hetzelfde merk.
Dus ik heb nu mooi alles in de HW app.
Daarnaast nog 3 Marstek batterijen met ook elk een eigen hw kwh meter.
Dan zie je in één oogopslag of ergens iets afwijkt en het vergelijkt makkelijk met een periode vorig jaar.
Dan zie je meteen ook of er ergens een pv set ineens afwijkt (degradatie of een kapot paneel etc.)
Idem voor de warmtepomp airco en wpb.
Het is gewoon een snel en simpel middel om alles even snel te bekijken op onregelmatigheden.

Je kunt ook prima de omvormer uitlezen met bijbehorende app van die omvormer en vervolgens met de p1 data uitrekenen wat je aan direct verbruik hebt uit je pv installatie.

Maar met alles in één app heb je daar geen werk van.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
Moet de watermeter ook bij “nu” live iets kunnen weergeven? Heb de watermeter via stroomkabel gevoed maar nog nooit een live verbruik gezien bij “nu”.

• IJsbeer
  • Niet online
michaelw1998 schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:18:
Moet de watermeter ook bij “nu” live iets kunnen weergeven? Heb de watermeter via stroomkabel gevoed maar nog nooit een live verbruik gezien bij “nu”.
De watermeter hoort wat te tonen bij de NU weergave als deze via USB gevoedt is. Staat nota bene in de OP
Heb je wel een kraan open dan?
Ding op nu, kraan open en dan moet je liters zien

• wdr
  • Registratie: Februari 2024
  • Niet online

wdr

Dit staat in de OP:
"Batterij gevoed zal de data 1x per uur worden doorgeven, dan is er dus geen data beschikbaar in de NU weergave van de app"

Dus niet beschikbaar in de NU weergave.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:41
wdr schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:27:
[...]

Dit staat in de OP:
"Batterij gevoed zal de data 1x per uur worden doorgeven, dan is er dus geen data beschikbaar in de NU weergave van de app"

Dus met een stroomkabel aangesloten zie je gewoon waterverbruik in de "Nu" weergave.
@michaelw1998 heeft hem met een stroomkabel aangesloten.
Ik zie wel verbruik in de "Nu" weergave.
Dit gebruik ik ook in de flows met Homey.

• wdr
  • Niet online

wdr

mike123 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:36:
[...]

Dus met een stroomkabel aangesloten zie je gewoon waterverbruik in de "Nu" weergave.
OK mooi

• michaelw1998
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:29
mike123 schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:36:
[...]

Hmm dat werkt bij mij niet. Uiteraard met kraan open.
Zal het ding straks eens resetten.

• squashedraven
  • Nu online
hier heeft het display het begeven. Er brand wel licht maar er is niemand thuis (met andere woorden alleen het backlight staan aan).

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:00
Display werkt het hier wel, maar ik zie een rare waarde. Eén elektrische verwarming (die helemaal niet aan is geweest) zou vandaag al zo'n 5400 kWh verstookt hebben.
Topprestatie op mijn 1-fase huisinstallatie 👍🏻

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:00
Display werkt het hier wel, maar ik zie een rare waarde. Eén elektrische verwarming (die helemaal niet aan is geweest) zou vandaag al zo'n 5400 kWh verstookt hebben.
Topprestatie op mijn 1-fase huisinstallatie 👍🏻
Display al spanningsloos gehad en een andere plug geprobeerd.

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-04 23:31
MaStar schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:17:
[...]

Even terug naar je oorspronkelijke vraag: "Ik zou de Homewizzard graag gebruiken om via de app te monitoren hoeveel de zonnepanelen terugleveren."
Aha, terugleveren. Dat is iets anders dan opleveren.
Wat je teruglevert zie je met de P1 meter, dat is dus al voldoende voor wat je wilt. Een kWh meter is helemaal niet nodig. In de Enphase Enlighten app kun je trouwens de opwek zien van je panelen.
Op je foto zie ik een volle groepenkast en een 3-fase Q-relay. Het plaatsen van een 3-fase kWh meter in een apart kastje door een gekwalificeerde elektricien gaat je gauw €200-€250 kosten en doe je dan alleen omdat het leuk is om alles in 1 app te zien.

Ik had toevallig nog plek in mijn groepenkast en het was helemaal niet moeilijk om die kWh meter zelf te plaatsen. Niet nodig, wel leuk. Je ben tweaker of niet ;)

Tweak bonus: in de Enlighten app kun je instellen dat je panelen automatisch uitgaan bij een negatieve stroomprijs. Gisteren voor het eerst gezien, werkt prima.

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:01
Meer mensen die vreemde data doorkrijgen?
Ik zou vandaag 40kWh opgewekt hebben met m'n 11 paneeltjes 😄

• wdr
  • Niet online

wdr

keroner schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 15:47:
Meer mensen die vreemde data doorkrijgen?
Ik zou vandaag 40kWh opgewekt hebben met m'n 11 paneeltjes 😄
Ik weet niet wat voor omvormer je hebt. In mijn geval geeft mijn Growatt omvormer om de 5 minuten de opbrengst door aan de database van Growatt in China. HW app leest die waarde dan weer uit vanuit de database in China, tot nu toe ruim 17KWh vandaag. En dat klopt hier als een bus.
Ik zou dus checken met de app van je omvormer wat jouw omvormer naar de database van die omvormer stuurt.

• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:01
wdr schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:37:
[...]

Ik weet niet wat voor omvormer je hebt. In mijn geval geeft mijn Growatt omvormer om de 5 minuten de opbrengst door aan de database van Growatt in China. HW app leest die waarde dan weer uit vanuit de database in China, tot nu toe ruim 17KWh vandaag. En dat klopt hier als een bus.
Ik zou dus checken met de app van je omvormer wat jouw omvormer naar de database van die omvormer stuurt.
Werk hier ook met een growatt omvormer, maar die hangt helemaal niet aan het netwerk/internet (expres dom gehouden omdat ik geen Chinese toegang wil).
De metingen worden bij mij gedaan door een homewizard kWh meter.
Probleem zit/zat bij mij dus echt in homewizard.

[ Voor 4% gewijzigd door keroner op 07-04-2026 18:06 ]

• wdr
  • Niet online

wdr

keroner schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 18:05:
[...]

Werk hier ook met een growatt omvormer, maar die hangt helemaal niet aan het netwerk/internet (expres dom gehouden omdat ik geen Chinese toegang wil).
De metingen worden bij mij gedaan door een homewizard kWh meter.
Probleem zit/zat bij mij dus echt in homewizard.
Duidelijk, dan kan ik je helaas niet helpen.
Overigens kan Growatt hier ook niet in het systeem komen (tenminste daar ga ik van uit), gebruikersnaam en ww 12 jaar geleden al gewijzigd.

Als ik het goed lees is het dus eigenlijk een probleem met een KWh-meter.

[ Voor 6% gewijzigd door wdr op 07-04-2026 19:10 ]

• Qualixo
  • Laatst online: 09:03
Het is de laatste weken wel vervelend.. watermeter die geen data geeft. Wel goede verbinding.

Energy display om de haverklap geen verbinding.

P1 meter ook soms geen verbinding en moet dan resetten.

Het is geen wifi of verbindings probleem. Rest werkt prima.

Certified Drone Pilot A1/A3+A2

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-04 16:08
Omdat ik een ander e-mailadres wilde gebruiken voor mijn enphase account heb ik dat via enhpase gewijzigd. Daarna wilde ik dat e-mailadres ook wijzigen in de HomeWizard app omdat deze na de e-mailwijziging geen data meer ophaalde van mijn omvormer (logisch, want de app kon met de gewijzigde logingegevens niet meer communiceren met de enhpase servers). In de HW-app kon ik echter niet simpel de logingegegevens wijzigen, dus heb ik de enphase verwijderd en opnieuw toegevoegd met de juiste inloggegegevens. Nu haalt hij weer netjes de data op. Alleen voorzag ik even niet dat de oude data nu verdwenen is. Ik was in de veronderstelling dat de HW-app deze ook weer zou kunnen opvragen bij de servers van Enphase, maar helaas is dat niet zo.

Weet iemand een manier om die data toch weer terug te krijgen? Of is het helaas-pindakaas?

• joeri1

joeri1

Cloud Engineer

kadoendra schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:14:
Omdat ik een ander e-mailadres wilde gebruiken voor mijn enphase account heb ik dat via enhpase gewijzigd. Daarna wilde ik dat e-mailadres ook wijzigen in de HomeWizard app omdat deze na de e-mailwijziging geen data meer ophaalde van mijn omvormer (logisch, want de app kon met de gewijzigde logingegevens niet meer communiceren met de enhpase servers). In de HW-app kon ik echter niet simpel de logingegegevens wijzigen, dus heb ik de enphase verwijderd en opnieuw toegevoegd met de juiste inloggegegevens. Nu haalt hij weer netjes de data op. Alleen voorzag ik even niet dat de oude data nu verdwenen is. Ik was in de veronderstelling dat de HW-app deze ook weer zou kunnen opvragen bij de servers van Enphase, maar helaas is dat niet zo.

Weet iemand een manier om die data toch weer terug te krijgen? Of is het helaas-pindakaas?
Bericht sturen naar HW, via Wizzi, en afwachten.

• IJsbeer
  • Niet online
wdr schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:27:
[...]

Dit staat in de OP:

Als dat jou conclusie uit de zin is, dan zal ik hem verduidelijken.

//Edit: Mijn idee duidelijk als je de zin erna ook leest. Daar staat dat er constante wifi verbinding is als hij batterij gevoed is.

[ Voor 15% gewijzigd door IJsbeer op 08-04-2026 16:57 ]

• wdr
  • Niet online

wdr

IJsbeer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:55:
[...]

//Edit: Mijn idee duidelijk als je de zin erna ook leest. Daar staat dat er constante wifi verbinding is als hij batterij gevoed is.
Ja dank, had ik al begrepen van een van de andere forumleden

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 23:21

SaN

Ik heb mijn "stroom totaal" data geexporteerd via de app om in te voeren op Jeroen.nl. Helaas geeft jeroen.nl vervolgens aan dat de "stroom opwek" ontbreekt in dit csv bestand. Ik heb in de HomeWizard app mijn SMA omvormer al jaren gekoppeld staan en de app geeft aan dat die verbinding goed is.

Iemand enig idee of deze gegevens gewoon altijd ontbreken in deze datadump of dat er bij mij iets verkeerd zit?

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:41
IJsbeer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 16:55:
[...]

Ik heb nog even gekeken op de pagina van de HW bij de watermeter en daar staat nu dat er 4x per dag data word doorgestuurd als de watermeter batterij gevoed is.

"Is er geen stroompunt in de buurt van de watermeter? Geen probleem! Onze Watermeter werkt ook op batterijen die je mee kunt bestellen. Met één batterijset gaat de meter maar liefst een jaar mee en kan het tot 30 liter per minuut meten. De gegevens worden in dit geval vier keer per dag naar de app gestuurd.".
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2

In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.