• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:37
De missende info van de SE loopt langzaam binnen, ik zie inmiddels een 0,3 kWh erin verschijnen.

Mischien heb ik het eerder over het hoofd gezien, maar is de "Zelfvoorzienend" nieuw in het kopje waar ook mijn airco staat van het "huisje"?

Ik zie trouwens het kopje "zelfvoorzienend" trouwens ook verderop in de app staan, achtereen volgend:

zelfvoorzienend, net, teruglevering, verbruik, opwek.

Ik heb er een SE 10 kWh accu achter hangen, misschien soort koppeling die ze intern voor hun HWZ accu zelf ook erin hebben staan, mits je die PIB van ze zou gebruiken?

Update donderdag ochtend: nog even terug gekeken naar de weergave van mijn zon opbrengst van gisteren. De kWh meter, eerder geinstalleerd toen er nog geen rechtstreekse koppeling met de SE omvormer mogelijk was, geeft een 10,2 kWh weer. Terwijl in de app de SE omvormer slechts doorgeteld heeft tot een 2,2 kWh, dus er is nog een verschil van 8 kWh die nog nergens terug te vinden is in het HWZ overzicht van gisteren.

De SE app zelf geeft aan dat er gisteren 9,56 kWh aan, dus toch wel wat afwijkende waarden.

[ Voor 31% gewijzigd door dinandus op 11-03-2026 09:30 . Reden: update van donderdag ochtend ]

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:10
dinandus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 19:39:
De missende info van de SE loopt langzaam binnen, ik zie inmiddels een 0,3 kWh erin verschijnen.

Mischien heb ik het eerder over het hoofd gezien, maar is de "Zelfvoorzienend" nieuw in het kopje waar ook mijn airco staat van het "huisje"?

Ik zie trouwens het kopje "zelfvoorzienend" trouwens ook verderop in de app staan, achtereen volgend:

zelfvoorzienend, net, teruglevering, verbruik, opwek.

Ik heb er een SE 10 kWh accu achter hangen, misschien soort koppeling die ze intern voor hun HWZ accu zelf ook erin hebben staan, mits je die PIB van ze zou gebruiken?
Dat zelf voorzienend is voor mij ook nieuw in de app , het is dat jij het hier benoemd, grappig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giOZ4aG9MO01KJ602bP346u-El0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7pwerC6RAvgi9oKpPTFLxUhN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ivo1969 op 10-03-2026 19:48 ]

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:11
Kees_frl schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:38:
[...]
Ontopic, het is inderdaad opvallend hoe slecht HW de zaken de laatste tijd op orde heeft. Ik mag hopen dat ze het eindelijk eens op de rit krijgen.
Het lijkt zich wel voornamelijk te concentreren rond de omvormer koppeling. Als ik HW was zou ik het uit Energy+ halen en vervolgens handen ervan af trekken. Voordat het meer gaat kosten dan het oplevert..

Hier geen centje pijn met meterkast vol kWh meters

WP: Quatt Mono (v1) + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler 250L, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

Winkiller

De Mopperpot

Toby-Wan schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:07:
[...]
Hier geen centje pijn met meterkast vol kWh meters
Ja de oplossing, ik heb er ook een HW kWH meter tussen gezet, werkt prima en geen gezeur met Growatt :)

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:57

fxs81

Julianadorp

Ik denk dat de problemen van de laatste tijd niet eens zozeer met de nieuwe server te maken hebben maar meer met alle nieuwe funcionaliteit die wij er graag in willen zien, voor een deel word daar gehoor aan gegeven en voor zover ik heb begrepen zijn ze daar erg druk mee, ik denk eerder dat het daarmee te maken heeft en dat ze tegen problemen aanlopen (en wij dus ook). Hier ook energy+ (eigenlijk puur zodat ik na een jaar de data niet kwijtraak). Ik zelf maak me er niet zo druk om, de apparatuur zelf werkt hier vlekkeloos en dat vind ik belangrijker, neemt niet weg dat ik snap dat het irritaties op kan wekken. Wacht al maanden op een herstel van de Goodwe integratie, zijn ze mee bezig, komt vast wel weer goed.
Voor de rest, adem in, adem uit, repeat.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Olie_B_Bommel
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 19:31
In de HW app doet de Enphase en stroomverbruik grafiek het weer, maar de standby-verbruik nog steeds niet.
En waarom moet het zonverbruik in eens zelfvoorzienend heten? Dat begrijp ik niet. Al die veranderingen zijn alleen naar verwarrend.

2 HomeWizard PIB’s | 5400 wp | Homey Pro 2019 | Homey Pro 2023

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:34
Hier heeft de Enphase in de HW app de hele dag niks opgewekt, 0 kWh. Al laat de grafiek wel opwek zien.
In de HW app is er dan wel weer 2,1 kWh teruggeleverd.
Maar het maandtotaal klopt dan weer wel.
In de Enphase app en in Homey staat dat er 7,5 kWh is opgewekt en er is teruggeleverd.

[ Voor 7% gewijzigd door mike123 op 11-03-2026 00:13 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:37
Modbreak:Bezem is er doorheen geweest. Nu is het weer klaar met moddergooien. Hopelijk weten jullie zelf wie bedoeld wordt.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:42:
En waarom moet het zonverbruik in eens zelfvoorzienend heten? Dat begrijp ik niet. Al die veranderingen zijn alleen naar verwarrend.
Naam kan je zelf aanpassen, ga naar instellingen, grafieken, kies zelfvoorzienend en pas aan. :)

• Olie_B_Bommel
Winkiller schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:51:
[...]

Naam kan je zelf aanpassen, ga naar instellingen, grafieken, kies zelfvoorzienend en pas aan. :)
Dank, dat wist ik niet. Aangepast :)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 21:45
@HomeWizard_NL Word er al gewerkt aan het editen van data? Want het blijft best wen een drama met incorrecte data. Gister ook weer. De zonnestroom grafiek laat wel de inkomende stroom zien maar er staat 0.0 waardoor het totaal voor opwel en ook het eigen verbruik getal en ook totaal verbruik dus weer niet kloppen.

De data is binnen gekomen maar duidelijk niet verwerkt. Het lijkt echt een consistent probleem op jullie servers want data komt binnen maar vervolgens gebeurt er niets mee. Alleen deze maand al 3 dagen met incorrecte standen :-( .

[ Voor 26% gewijzigd door computerjunky op 11-03-2026 13:39 ]

• Cliors40
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-03 14:35
(jarig!)
Hier ook problemen met zonnepanelen data van Apsystems. In eigen app werk het perfect. De enige fix die werkt voor even is hem opnieuw toevoegen aan homewizard

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
computerjunky schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 13:35:
@HomeWizard_NL Word er al gewerkt aan het editen van data? Want het blijft best wen een drama met incorrecte data. Gister ook weer. De zonnestroom grafiek laat wel de inkomende stroom zien maar er staat 0.0 waardoor het totaal voor opwel en ook het eigen verbruik getal en ook totaal verbruik dus weer niet kloppen.

De data is binnen gekomen maar duidelijk niet verwerkt. Het lijkt echt een consistent probleem op jullie servers want data komt binnen maar vervolgens gebeurt er niets mee. Alleen deze maand al 3 dagen met incorrecte standen :-( .
Hoi computerjunky

Onze systemen werken met de meterstanden van apparaten. Dit betekent dat data niet handmatig aangepast kan worden; een meterstand is immers een continue totaalmeting met een vaste waarheid.

Wanneer een koppeling tijdelijk geen data doorgeeft, wordt dit later automatisch rechtgetrokken zodra er een nieuwe meterstand binnenkomt. Hierdoor blijft het grotere overzicht altijd correct.

Specifiek bij zonnepanelen bestaat dit mechanisme uit twee onderdelen: het ophalen van de daggrafieken voor visueel inzicht en het ophalen van de actuele meterstand voor het dagtotaal. Beide acties vinden elk kwartier plaats.

Een resultaat waarbij wel een grafiek zichtbaar is, maar de totaalstand op nul blijft staan, komt meestal doordat de omvormer een onjuiste meterstand doorgeeft. Dit gebeurt wanneer een stand wordt aangeleverd die gelijk is aan of lager is dan de vorige stand. (We zien dit bijvoorbeeld de laatste tijd bij Solis voorkomen waarmee we in gesprek zijn)

Helaas kunnen wij dit niet zelf verhelpen. Het is aan de fabrikant van de omvormer om ervoor te zorgen dat hun systemen de correcte data aanleveren. We hebben hier contact over met fabrikanten als we zien dat het vaker misgaat, soms worden er verbeteringen toegepast, niet elke fabrikant is hiertoe bereid, of beloofd verbetering (Voornamelijk de goedkopere en minder populaire omvormers).

Waarom gebruiken we geen dagtotaal metingen?deze is eigenlijk altijd minder correct dan meterstanden. En zorgt voor veel grotere afwijkingen.

Bij een zonnepaneel koppeling blijf je altijd afhankelijk van de software stabiliteit van je omvormer. Als je deze afhankelijkheid echt niet wilt, dan kun je een kWh meter plaatsen.

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:53
@HomeWizard_NL Op 10 maart lijkt het er op dat klanten met verschillende merken omvormers hetzelfde ervaren. (Enphase, Growatt, SME, SolarEdge,..) Dit lijkt dus geen probleem met verkeerde meterstanden vanuit 1 of een paar merken.
Ikzelf heb een Growatt omvormer en ook ik zie nu wel een grafiek, maar het dagtotaal staat op 0.0
De Shinephone app van Growatt laat 2.7kWh zien.

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:53

HomeWizard_NL

bedrijfsaccount
Propheticus schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:41:
@HomeWizard_NL Op 10 maart lijkt het er op dat klanten met verschillende merken omvormers hetzelfde ervaren. (Enphase, Growatt, SME, SolarEdge,..) Dit lijkt dus geen probleem met verkeerde meterstanden vanuit 1 of een paar merken.
Ikzelf heb een Growatt omvormer en ook ik zie nu wel een grafiek, maar het dagtotaal staat op 0.0
De Shinephone app van Growatt laat 2.7kWh zien.
Op 9 maart was er inderdaad een probleem aan onze kant ontstaan. Dit is op de middag van 10 maart weer hersteld. Hiervan was op die dag ook een melding in de app te zien voor gebruikers met een gekoppelde omvormer die niet werkte. Mocht je nu nog steeds problemen ervaren, neem dan contact op met support.

[ Voor 5% gewijzigd door HomeWizard_NL op 12-03-2026 11:05 ]

• ivo1969
Ik zelf heb een omvormer van SMA en sinds gisteren kloppen hier de gegevens weer, dus ook de totalen.

• Propheticus
Vanaf 11 maart werkt het allemaal weer, dus ervaar in die zin geen problemen meer.
Het enige punt is dat 9 maart 0.7kWh mist en 10 maart volledig op 0 staat. Dit komt niet door verkeerd aangeleverde data vanuit de omvormer & is niet (zelf) te corrigeren.

edit: Zie nu dat het weektotaal wel klopt, dus voor de lange termijn totalen is er geen probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door Propheticus op 12-03-2026 11:33 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 21:45
Vandaag het omgekeerde. 6.6 kWh maar geen grafiek. Ik heb ook met grote regelmaat maar een halve grafiek.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:52
rasper schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:26:
[...]

@japie06 Is het bij jou nog gelukt? Ik heb hetzefde probleem, ook op software versie 5.19. P1 meter werkt prima maar updaten lukt niet. Ik heb hem nu een week en de hele week geprobeerd maar geen succes.

De app zegt dat de P1 online is en goed werkt, ik zie ook de P1 metingen, grafieken e.d. Ik krijg netjes te zien dat er een update is maar installatie faalt telkens weer.

Van alles geprobeerd:
- HW van USB voeding voorzien
- Andere modem aangesloten en direct daarop de wifi gebruikt met firewall uit
- Mobiele hotspot (tip van @fxs81 )
- App op iphone en ipad geprobeerd
- Apparaat verwijderd en weer toegevoegd, ik krijg dan bij installatie een timeout error ipv ‘update failed’.
- Nieuw wifi netwerk met enkel 2.4Ghz. Wifi bereik is volgens de P1 100% en internet werkt prima, maar geen succes

Iemand nog een ander idee? Weet iemand misschien de server waar de HW zijn update vandaan haalt; dan kan ik kijken of ik die kan pingen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb contact gehad met de support van HomeWizard en zij hebben remote de update gedaan. Mijn P1 meter zit nu op versie 6.0305. Volgens mij is dit de laatste versie.

• ivo1969
japie06 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Ik heb contact gehad met de support van HomeWizard en zij hebben remote de update gedaan. Mijn P1 meter zit nu op versie 6.0305. Volgens mij is dit de laatste versie.
dat is inderdaad de laatste versie, maar die had ik al

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:09
HomeWizard_NL schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Op 9 maart was er inderdaad een probleem aan onze kant ontstaan. Dit is op de middag van 10 maart weer hersteld. Hiervan was op die dag ook een melding in de app te zien voor gebruikers met een gekoppelde omvormer die niet werkte. Mocht je nu nog steeds problemen ervaren, neem dan contact op met support.
Heb jij toevallig al inzicht wanneer de koppeling met GoodWe weer zal werken?

Overigens zou ik prima bereid zijn een kWh meter aan te schaffen van HomeWizard, echter heb ik een huurwoning en een elektricien inschakelen is vrij duur. Ik denk dat dit dus lastig wordt. Volgens mij zitten mijn groepen ook vol (waar je zo'n kWh meter in plaatst), dus er moet ook nog een (extern?) kastje bijgeplaatst worden waar hij dan in kan.

[ Voor 25% gewijzigd door knorde op 13-03-2026 07:33 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:28
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:23:
[...]

Heb jij toevallig al inzicht wanneer de koppeling met GoodWe weer zal werken?

Overigens zou ik prima bereid zijn een kWh meter aan te schaffen van HomeWizard, echter heb ik een huurwoning en een elektricien inschakelen is vrij duur. Ik denk dat dit dus lastig wordt. Volgens mij zitten mijn groepen ook vol (waar je zo'n kWh meter in plaatst), dus er moet ook nog een (extern?) kastje bijgeplaatst worden waar hij dan in kan.
Je kunt die kWh meter ook in een los kastje bij de werkschakelaar van de panelen plaatsen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
henkzelf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:34:
[...]

Je kunt die kWh meter ook in een los kastje bij de werkschakelaar van de panelen plaatsen.
Een lost kastje, met exact de vereiste ruimte voor de kWh meter, kost ook nog eens geen drol.

Voor de 3fase kWh meter: https://www.sandervunderi...nkast-leeg-4-modules.html
Voor de 1fase kWh meter: https://www.sandervunderi...nkast-leeg-2-modules.html

Om het netjes te doen neem je er twee wartels bij maar dan nog blijft het geheel onder de €10,-. Het grootste probleem voor velen zal wel liggen aan het feit dat het eng is om met elektra kabels te werken. Als je niet weet wat je doet dan is het ook niet verstandig om dit zelf te doen en lopen de kosten al snel op als je iemand in moet schakelen.

• knorde
henkzelf schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:34:
[...]

Bedoel je de omvormer of bedoel je wat anders?

• knorde
Caayn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Een lost kastje, met exact de vereiste ruimte voor de kWh meter, kost ook nog eens geen drol.

Voor de 3fase kWh meter: https://www.sandervunderi...nkast-leeg-4-modules.html

Om het netjes te doen neem je er twee wartels bij maar dan nog blijft het geheel onder de €10,-. Het grootste probleem voor velen zal wel liggen aan het feit dat het eng is om met elektra kabels te werken. Als je niet weet wat je doet dan is het ook niet verstandig om dit zelf te doen en lopen de kosten al snel op als je iemand in moet schakelen.
Ik vind het absoluut niet eng, en ben wel bekend met stopcontacten plaatsen etc. Het gaat mij er meer om wat je mag (ik mag zelf de meterkast niet openmaken).

Daarnaast is dit wel iets anders dan een stopcontact plaatsen, spannend vind ik het niet maar ik wil geen gedoe met de verzekering hebben als er ooit eens wat gebeurt.

Ik heb een 1 fase aansluiting, volgens mij is een kWh meter 2 modules?

Ik maak vanmiddag wel even een paar foto's van de huidige situatie.

• fxs81

fxs81

Julianadorp

knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Ja klopt.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• knorde
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:51:
[...]

Ik vind het absoluut niet eng, en ben wel bekend met stopcontacten plaatsen etc. Het gaat mij er meer om wat je mag (ik mag zelf de meterkast niet openmaken).

Daarnaast is dit wel iets anders dan een stopcontact plaatsen, spannend vind ik het niet maar ik wil geen gedoe met de verzekering hebben als er ooit eens wat gebeurt.

Ik maak vanmiddag wel even een paar foto's van de huidige situatie.
Hierbij de foto's:

Meterkast (beneden).
In dat rechter kastje zit een (dubbele) kookzone (links) en de zonnepanelen (rechts).
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meterkast.jpg
Op zolder hangt de omvormer van de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/omvormer.jpg

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:18
@knorde : kWh meter hoeft niet perse in of bij de groepenkast, kan ook bij de omvormer bijvoorbeeld. Als je daar maar wifi bereik hebt.

• knorde
BGFG schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:43:
@knorde : kWh meter hoeft niet perse in of bij de groepenkast, kan ook bij de omvormer bijvoorbeeld. Als je daar maar wifi bereik hebt.
Wifi bereik is er perfect, heb een Deco M5 systeem met meerdere acces points allemaal bedraad aangesloten.
Op zolder kom je er alleen klote bij, ivm hoog trapgat. Maar daar vind ik wel een oplossing voor.

Hoe zouden jullie dat doen, tussen de schakelaar en omvormer?

• BGFG
Ik heb inmiddels homeassistant geïnstalleerd en lees de data van de P1 meter en 2 kWh meters uit via de api koppeling. Werkt prima. Wat is dan eigenlijk de toegevoegde waarde van Energy+ nog? Of verdwijnen er gegevens uit de api uitwisseling als ik dat niet meer heb?

• fxs81

fxs81

Julianadorp

knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Wifi bereik is er perfect, heb een Deco M5 systeem met meerdere acces points allemaal bedraad aangesloten.
Op zolder kom je er alleen klote bij, ivm hoog trapgat. Maar daar vind ik wel een oplossing voor.

Ja, gewoon vanaf de schakelaar bovenop het rechtergat gebruiken en daar de kWh meter op aansluiten in een kastje ernaast.

• knorde
fxs81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Ja, gewoon vanaf de schakelaar bovenop het rechtergat gebruiken en daar de kWh meter op aansluiten in een kastje ernaast.
Het moet er toch tussen komen, of kan ik de binnenkomende kabel en de kabel die eruit gaat gewoon laten zitten? Dat zou het al veel makkelijker maken.

• BGFG
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:46:
[...]

Zo….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLMe9hKRxb8TqFk5wvKaZFoTZ3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7LQrHcsiRxl2HHcoX4fbJK1f.jpg?f=fotoalbum_large

• knorde
Moet hij er echt tussenkomen of kan hij ook apart zoals @fxs81 lijkt te zeggen?

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:29
Hij moet er tussen, dus vanaf werkschakelaar naar kWh meter en vanaf daar naar de omvormer. Hoeft niet persé tegen de werkschakelaar aan.

Samsung Galaxy S26 ultra 1TB black

• knorde
fredhuizinga schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:00:
[...]

Hij moet er tussen, dus vanaf werkschakelaar naar kWh meter en vanaf daar naar de omvormer. Hoeft niet persé tegen de werkschakelaar aan.
fxs81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:47:
[...]

Dus dit kan/ klopt niet?

• fxs81

fxs81

Julianadorp

knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:49:
[...]

Het moet er toch tussen komen, of kan ik de binnenkomende kabel en de kabel die eruit gaat gewoon laten zitten? Dat zou het al veel makkelijker maken.
Ja hij moet ertussen maar dat kan met de kabels gedaan worden, kijk maar op de site bij de handleiding, hij hoeft er dus niet "letterlijk" tussen te zitten, kan wel zoals op de foto hierboven maar hoeft niet.
Dit is mijn meterkast, de kWh meter is van de airco en niet van de zonnepanelen, de airco zit op groep 10, de kWh meter zit "er tussen" maar in de kast naast de PV groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYN6WUSyu9Y5PwHn1BENRc9z4no=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QA1tTiOo3EaCSDlb8x2NLFWf.jpg?f=fotoalbum_large

ZIt er trouwens ook aan te denken om nog een kWh meter erbij te zetten voor de PV, dan is het Goodwe probleem voorgoed voorbij.

• fredhuizinga
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:01:
[...]

[...]

Dus dit kan/ klopt niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEShRRX9X_HNHxtK9topRgQUqn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvIbouyebEXEY4P3MAOl0kES.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets zeg maar.

Je kan het kastje strak tegen je werkschakelaar plaatsen zodat je misschien de bedrading intern door kan halen en geen andere kabel nodig hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUwx5qjY7YWP3zo7z_gNc2vv7dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPbixDEbdFJfiiMB7GLfrlhf.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje creatief met paint...

[ Voor 33% gewijzigd door fredhuizinga op 13-03-2026 17:17 ]

• BGFG
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:55:
[...]

Moet hij er echt tussenkomen of kan hij ook apart zoals @fxs81 lijkt te zeggen?
Hij moet ergens tussen de omvormer en de groepenkast. Waar maakt niet uit, maar ik heb hem direct tegen de schakelaar gemonteerd. Dat was bij mij het makkelijkst met bedraden.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

fredhuizinga schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:03:
[...]
Zoiets zeg maar.
Beetje creatief met paint...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PiToQvxtuTIYDx7Cs18Hfym0RUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PSgNGbHxS20l02Dslk1CdddR.png?f=fotoalbum_large

• fredhuizinga
Aansluiting 3 en 4 zijn intern doorverbonden, dus de nul van de omvormer zou ook samen op de automaat mogen mochten draden niet lang genoeg zijn...

• knorde
Alleen nog even de vraag, hoe kom je hier fatsoenlijk bij haha :)
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/trap1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/trap2.jpg
Wat ik mij ook nog afvraag, is het mogelijk om de teller weer op 0 te zetten van de kwh meter? Stel deze is helemaal vol (99999) kan je hem dan weer op 0 zetten of moet hij dan vervangen worden (is hij dan niet meer bruikbaar), of kom je daar niet zo snel aan?

Ik zie daar niets over terug in de handleiding.
Caayn schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:42:
[...]

Waar zitten hier de wartels voor de kabels, aan de onderkant? Kan dat op internet nergens vinden :)

[ Voor 79% gewijzigd door knorde op 13-03-2026 18:48 ]

• fredhuizinga
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:15:
Alleen nog even de vraag, hoe kom je hier fatsoenlijk bij haha :)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat ik mij ook nog afvraag, is het mogelijk om de teller weer op 0 te zetten van de kwh meter? Stel deze is helemaal vol (99999) kan je hem dan weer op 0 zetten of moet hij dan vervangen worden (is hij dan niet meer bruikbaar), of kom je daar niet zo snel aan?

[...]

Waar zitten hier de wartels voor de kabels, aan de onderkant? Kan dat op internet nergens vinden :)
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ys5hftZBOe79z6Sm8FZhtyKaQU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CZvDirVepClKggTkeo49y0TZ.jpg?f=fotoalbum_large
:+

• knorde
Haha, echt heel creatief (moest er oprecht om lachen :P).
Ik ga wel even kijken wat haalbaar is en hou jouw tekening erbij :D

• fredhuizinga
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Haha, echt heel creatief (moest er oprecht om lachen :P).
Ik ga wel even kijken wat haalbaar is en hou jouw tekening erbij :D
En een hotline naar de eerste hulp!

• knorde
fredhuizinga schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:32:
[...]

En een hotline naar de eerste hulp!
Haha zal ik doen :D

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 13-03-2026 19:39 ]

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Daar zit je niet zo snel aan maar volgens Wizzi (de HW chatbot) blijft de teller gewoon werken, grappig is dan wel weer dat Wizzi zelf niet zeker weet of hij naar nul springt of niet, hij geeft wel aan dat in de app alles gewoon blijft door tellen.Je kan hem niet zelf resetten zegt hij. Misschien kan HW dat wel op afstand doen maar dat zou je even moeten vragen als je dat zeker wil weten. Je hoeft hem dus niet te vervangen. 99 Megawatt duurt ok wel even voor je dat bereikt hebt (wel afhankelijk van hoeveel er op je dak ligt natuurlijk).

[ Voor 7% gewijzigd door fxs81 op 13-03-2026 19:40 ]

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 07:53

rik

Gisteren een HW Smart Energy Socket in gebruik genomen. Ingesteld dat deze inschakelt als er meer dan 3700W teruglevering plaats vindt, en minimaal 5m moet doorlopen voordat deze uit mag. Geen andere regels, en het schakelslot uit.

Toch zie ik nu in de app dat de plug aan is, terwijl de zon al uren onder is. Is dit bekend gedrag? Kapotte plug?

• BGFG
fxs81 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:39:
[...]

Daar zit je niet zo snel aan maar volgens Wizzi (de HW chatbot) blijft de teller gewoon werken, grappig is dan wel weer dat Wizzi zelf niet zeker weet of hij naar nul springt of niet, hij geeft wel aan dat in de app alles gewoon blijft door tellen.Je kan hem niet zelf resetten zegt hij. Misschien kan HW dat wel op afstand doen maar dat zou je even moeten vragen als je dat zeker wil weten. Je hoeft hem dus niet te vervangen. 99 Megawatt duurt ok wel even voor je dat bereikt hebt (wel afhankelijk van hoeveel er op je dak ligt natuurlijk).
Nee, kan en mag niet worden gereset. Is een officiële MID gecertificeerde meter namelijk….

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Standaard aan de achterzijde. Maar, met een beetje creativiteit, en bijv een speedboor, heb je twee nette gaten voor wartels op een plek naar keuze. Zoals onder en bovenop :)

Zie de 360 animatie van Abb zelf: https://new.abb.com/products/M124220000/1slm012422a0000

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:34
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:24:
[...]

Hierbij de foto's:

Meterkast (beneden).
In dat rechter kastje zit een (dubbele) kookzone (links) en de zonnepanelen (rechts).
[Afbeelding]
Klopt het dat in die grijze buis tussen de 2 kasten de kabels lopen van de zonnepanelen en de kookgroep?
Zo ja, als beiden zijn aangesloten met 2,5mm², dan zitten er misschien wel te veel draden in.
In een 19 mm buis mogen 5x 2,5mm² draden in.
Nu dus 2x nul, 2x fase en 1 aarde voor de kookgroep en 1x fase, 1x nul en aarde voor de zonnepanelen.
Dat zou dan teveel zijn.
En het zijn nu ook 2 groepen in 1 buis.
Of zit ik er helemaal naast?

• knorde
mike123 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:40:
[...]

Klopt het dat in die grijze buis tussen de 2 kasten de kabels lopen van de zonnepanelen en de kookgroep?
Zo ja, als beiden zijn aangesloten met 2,5mm², dan zitten er misschien wel te veel draden in.
Nu dus 2x nul, 2x fase en 1 aarde voor de kookgroep en 1x fase, 1x nul en aarde voor de zonnepanelen.
Dat zou dan teveel zijn.
In 2019 zijn de zonnepanelen geplaatst en toen is dat extra kastje erbij gekomen.
Een aantal jaar later is de (dubbele) kookgroep (voor inductie) erbij gekomen, dat precies nog paste in dat extra kastje. Die grijze buis loopt inderdaad van de meterkast naar dat extra kastje.

Beide is door een erkend elektricien geplaatst, gecontroleerd door de woningstichting en goed bevonden.
Ik ga er dus vanuit dat dat gedaan is op een verantwoorde manier.

• fredhuizinga
mike123 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 23:40:
[...]

Dat zou dan teveel zijn.
Als het een apart groepenkastje is hoeft er alleen maar één fase en één nul door het buisje te lopen. Alleen zit je kookgroep dan niet achter een aardlek? En ik zie ook geen hoofdschakelaar. De zonnepanelen zijn wel aangesloten op en aardlekautomaat, dan is die dikke kabel naar beneden voor de kookgroep en ik zie bovenop het tweede kastje een afgaande kabel voor de zonnepanelen?

• knorde
fredhuizinga schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 04:50:
[...]

Als het een apart groepenkastje is hoeft er alleen maar één fase en één nul door het buisje te lopen. Alleen zit je kookgroep dan niet achter een aardlek? En ik zie ook geen hoofdschakelaar. De zonnepanelen zijn wel aangesloten op en aardlekautomaat, dan is die dikke kabel naar beneden voor de kookgroep en ik zie bovenop het tweede kastje een afgaande kabel voor de zonnepanelen?
Klopt, die kabel die in een lus loopt (onder uit dat rechter kastje komt) is van de kookgroep. De kabel bovenop het rechterkastje gaan inderdaad naar de omvormer van de zonnepanelen.

Ik durf niet te zeggen hoe het verder aangesloten zit, kan het ook zijn dat de kookgroep de aardlek deelt met de zonnepanelen? Of dat de aardlek wordt gebruikt die in de meterkast zelf zit?

Er is trouwens 1 hoofdschakelaar van de hele meterkast, die staat niet op de foto maar die zit wat naar onderen in de meterkast. Als ik die omzet is het hele huis, inclusief de kookgroep en de zonnepanelen uit.

• henkzelf
knorde schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Bedoel je de omvormer of bedoel je wat anders?
Ja die.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant / 1 x Homewizard PiB

• henkzelf
rik schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 19:46:
Gisteren een HW Smart Energy Socket in gebruik genomen. Ingesteld dat deze inschakelt als er meer dan 3700W teruglevering plaats vindt, en minimaal 5m moet doorlopen voordat deze uit mag. Geen andere regels, en het schakelslot uit.

Toch zie ik nu in de app dat de plug aan is, terwijl de zon al uren onder is. Is dit bekend gedrag? Kapotte plug?
Nee hoor, plug is goed. Maar je moet ook een uitschakel actie instellen.

• rik

rik

@henkzelf ik wil graag de overtollige stroom de EV in laten gaan. Dus de plug aan als er -zeg- 3700 terugvloeit naar het net, en uit als dat niet meer het geval is. Het verbruik van de apparaten achter de plug (EV) moet dan ook wel worden meegenomen natuurlijk, die zorgt er immers voor dat de teruglevering duikt richting 0. Het zou niet handig zijn als de plug daardoor weer uitschakelt.

De zonnetaak heeft het zelf over uitschakelen als het verbruik minder wordt (na instelbare periode), wordt daar ook rekening gehouden met het gebruik door/achter de plug?

• henkzelf
rik schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:46:
@henkzelf ik wil graag de overtollige stroom de EV in laten gaan. Dus de plug aan als er -zeg- 3700 terugvloeit naar het net, en uit als dat niet meer het geval is. Het verbruik van de apparaten achter de plug (EV) moet dan ook wel worden meegenomen natuurlijk, die zorgt er immers voor dat de teruglevering duikt richting 0. Het zou niet handig zijn als de plug daardoor weer uitschakelt.

De zonnetaak heeft het zelf over uitschakelen als het verbruik minder wordt (na instelbare periode), wordt daar ook rekening gehouden met het gebruik door/achter de plug?
Ik zou dan een meettaak gebaseerd op de P1 erbij zetten met een uitschakelcommando, bijv. als de p1 ziet dat er meer dan xxx watt wordt geïmporteerd gedurende xx minuten.
Maar ik heb geen verstand van autoladers en EV accu's. Ik weet niet of die het fijn vinden om (te) vaak aan en uit te worden geschakeld tijdens het nog niet voltooide laadproces..

• rik

rik

Dank, ga ik dat proberen.
Wel snap ik deze tekst dan niet goed, getoond op op het zonnetaakscherm:
Autoplug zal aan gaan wanneer er meer dan 3600W
overtollige zonne-energie (netaansluiting)
beschikbaar is. Hij blijft 15 minuten aan en gaat dan uit als er minder beschikbaar is.

• henkzelf
rik schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:16:
Dank, ga ik dat proberen.
Wel snap ik deze tekst dan niet goed, getoond op op het zonnetaakscherm:

[...]
Dat zou ook moeten werken dan. Misschien als je hem 's middags activeert en aanzet dat hij pas de volgende dag zelfstandig het goed oppikt. Ik heb wel eens zoiets gemerkt bij nieuwe taken. Je mag hem dan uiteraard wel handmatig uitzetten als de zon onder gaat.

Maar welk vermogen neemt die autolader dan?

En het probleem van dit inschakelcommando is dat de meting meteen beïnvloedt wordt. Daarom gebruik ik toch mijn panelen opbrengst als indicator. Bijvoorbeeld: bij meer dan 1000 watt gedurende 10 minuten, gemeten met de kWh zonnepaneel meter, mag de autolader aan voor minstens één uur. En juit als de productie daalt onder 500 watt.

In voor jou dan vermogen autolader plus basislast van zeg 300 watt overdag.

• knorde
Nog even terugkomend op mijn eerdere vraag om dit op zolder bij de omvormer te plaatsen.
Aangezien je daar nogal lastig bij kunt heb ik beneden bij de meterkast nog even naar de opties gekeken.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meterkast1.jpg
Linksboven uit dat rechter kastje gaan een bruine en blauwe draad naar de omvormer van de zonnepanelen. Is het mogelijk om die bruine en blauwe kabel te verlengen met een kroonsteentje of iets dergelijks? Is daar iets simpels voor maar wat wel veilig is? Dan kan ik hem namelijk in de meterkast maken. Die 2 draden rechts boven moeten dan naar de kWh meter en vanuit de kWh meter ga ik dan weer terug naar hier.
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meterkast2.jpg
Dan maak ik de kWh meter eronder in een eigen behuizing.
Ik besef dat het mooier is om de 4 din behuizing te vervangen voor een 6 din behuizing maar dat brengt ook wel weer een hoop gedoe met zich mee, vandaar dat ik naar deze optie kijk.

Kan dat bijvoorbeeld met dit:
https://www.gamma.nl/asso...c0dqd7FKrwe8aAme4EALw_wcB

[ Voor 16% gewijzigd door knorde op 15-03-2026 15:44 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@knorde

Ja, je kan ook las klemmen of ook wel wago klemmen genoemd gebruiken.
Correct me if I am wrong :)

• fredhuizinga
knorde schreef op zondag 15 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Nog even terugkomend op mijn eerdere vraag om dit op zolder bij de omvormer te plaatsen.
Aangezien je daar nogal lastig bij kunt heb ik beneden bij de meterkast nog even naar de opties gekeken.
[Afbeelding]
Linksboven uit dat rechter kastje gaan een bruine en blauwe draad naar de omvormer van de zonnepanelen. Is het mogelijk om die bruine en blauwe kabel te verlengen met een kroonsteentje of iets dergelijks? Is daar iets simpels voor maar wat wel veilig is? Dan kan ik hem namelijk in de meterkast maken. Die 2 draden rechts boven moeten dan naar de kWh meter en vanuit de kWh meter ga ik dan weer terug naar hier.
[Afbeelding]
Dan maak ik de kWh meter eronder in een eigen behuizing.
Ik besef dat het mooier is om de 4 din behuizing te vervangen voor een 6 din behuizing maar dat brengt ook wel weer een hoop gedoe met zich mee, vandaar dat ik naar deze optie kijk.

Kan dat bijvoorbeeld met dit:
https://www.gamma.nl/asso...c0dqd7FKrwe8aAme4EALw_wcB
Een zonnepanelengroep zou ik niet verlengen met lasdoppen of iets, kan je dan niet beter de kWh meter op de plek van de aardlek zetten en de aardlek in een apart kastje eronder plaatsen? Die bruine en blauwe draad kun je makkelijker verlengen lijkt me.

• knorde
fredhuizinga schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:02:
[...]

Een zonnepanelengroep zou ik niet verlengen met lasdoppen of iets, kan je dan niet beter de kWh meter op de plek van de aardlek zetten en de aardlek in een apart kastje eronder plaatsen? Die bruine en blauwe draad kun je makkelijker verlengen lijkt me.
Kun je mij ook uitleggen waarom dat af te raden is?
De nieuwe situatie zou dan worden aardlek -> kWh meter -> lasklem -> omvormer.
Is er een reden om dit niet te doen?

• fredhuizinga
knorde schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Ik weet niet hoe groot jouw omvormer is, ik zit zelf niet in de thuisinstallaties maar een omvormer kan al snel in de zomer richting 3kWh opwekken. Hangt ook nog af hoever de omvormer van de groepenkast zit, hoe lang je kabel is. Zelf thuis heb ik ook nog gekozen voor een 4mm² kabel naar de omvormer, dit zorgt er ook voor dat de piekspanning minder snel omhoog gaat. Als je zorgt voor echt een goede verbinding zal je het misschien niet merken maar ik weet zeker dat de meeste electriciens het bij zonnepanelen afraden om kabels te lassen of andere verbruikers op dezelfde groep te zetten.

• knorde
fredhuizinga schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:22:
[...]

Ik weet niet hoe groot jouw omvormer is, ik zit zelf niet in de thuisinstallaties maar een omvormer kan al snel in de zomer richting 3kWh opwekken. Hangt ook nog af hoever de omvormer van de groepenkast zit, hoe lang je kabel is. Zelf thuis heb ik ook nog gekozen voor een 4mm² kabel naar de omvormer, dit zorgt er ook voor dat de piekspanning minder snel omhoog gaat. Als je zorgt voor echt een goede verbinding zal je het misschien niet merken maar ik weet zeker dat de meeste electriciens het bij zonnepanelen afraden om kabels te lassen of andere verbruikers op dezelfde groep te zetten.
Ok, ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken, dit zou voor mij het meest praktisch zijn zonder teveel gedoe. Maar als dit inderdaad sterk wordt afgeraden doe ik het uiteraard niet. Hoe denken anderen hierover?

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

knorde schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Ok, ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken, dit zou voor mij het meest praktisch zijn zonder teveel gedoe. Maar als dit inderdaad sterk wordt afgeraden doe ik het uiteraard niet. Hoe denken anderen hierover?
Bij ons zit de 1 fase kWh meter ook tussen de schakelaar en omvormer, de blauwe draad heeft een las klem.
Ik zag vanmiddag dat er 2404 watt door heen ging, hij zit er al meer dan een jaar en geen problemen.
2 Homewizard Plug in Batterij zijn vandaag 100% geladen via die draden, 14kWh totaal op dit moment.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BGFG schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Nee, kan en mag niet worden gereset. Is een officiële MID gecertificeerde meter namelijk….
Goed punt. In TS toegeveogd, thx!

• BGFG
knorde schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Sorry, maar misschien is het beter om hier een installateur naar te laten kijken. Kroonsteentjes icm PV is echt een no-go :(

• knorde
BGFG schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:02:
[...]

Sorry, maar misschien is het beter om hier een installateur naar te laten kijken. Kroonsteentjes icm PV is echt een no-go :(
Ik bedoel uiteraard de wago klemmen. Kon eerst even niet op de naam komen.

• BGFG
knorde schreef op zondag 15 maart 2026 @ 21:43:
[...]

Ik bedoel uiteraard de wago klemmen. Kon eerst even niet op de naam komen.
Ook die moet je zoveel mogelijk vermijden. Je PV wekken nogal wat op, die opbrengst wil je zo snel mogelijk en zonder teveel “lassen” onderweg in je groepenkast hebben.

• knorde
BGFG schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:27:
[...]

Ook die moet je zoveel mogelijk vermijden. Je PV wekken nogal wat op, die opbrengst wil je zo snel mogelijk en zonder teveel “lassen” onderweg in je groepenkast hebben.
Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten oplossen. Is dat echt zo sterk af te raden?

Ik heb overigens 6 zonnepanelen, maakt dat nog verschil?
Ik heb een GW-1500-NS omvormer.

EDIT

Misschien kan ik het toch zonder die klemmen aansluiten met een beetje creativiteit.
Als ik tussen de meterkast en dat rechter kastje een 2 module kastje plaats red ik het misschien net.

Optie 1: kastje daar tussen proppen en geen klemmen nodig.
Optie 2: verlengen met WAGO klemmen en netjes eronder maken.

Welke optie zouden jullie aanraden?
Afbeeldingslocatie: https://kene.nl/meterkast3.jpg
Ook nog even een vraagje voor mijn schoonouders die ook een kWh meter willen plaatsen voor de zonnepanelen, zij hebben een 3 fase aansluiting maar ze willen alleen maar de zonnepanelen meten. Dit kan toch gewoon met een 1 fase kWh meter?

Zij hebben een GW-3000-NS omvormer (ik kan niet vinden of dit een 1 fase of een 3 fase omvormer is. Ik kan dit hele type niet vinden, alleen de GW-3000-DNS

[ Voor 50% gewijzigd door knorde op 16-03-2026 10:58 ]

• carpcatcher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:54
Zijn er meer mensen die vanaf woensdag een "iets" hoger overvoltage meten ? :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZSguAtuVv8WIO7hhgB8fkt7XEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BoNYft2zMuoOMKqrge8Sx6uw.png?f=fotoalbum_large

Wizzi zegt dat het aan mijn omvormer ligt. Ik heb twee batterijen, maar eerlijk gezegd denk ik eerder aan een bug. Anders was hier allang iets spectaculair misgegaan *O*

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:22
carpcatcher schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:18:
Zijn er meer mensen die vanaf woensdag een "iets" hoger overvoltage meten ? :D

[Afbeelding]

Wizzi zegt dat het aan mijn omvormer ligt. Ik heb twee batterijen, maar eerlijk gezegd denk ik eerder aan een bug. Anders was hier allang iets spectaculair misgegaan *O*
Is hier de laatste tijd vrij stabiel, heb wel eens spikes gehad dat er ineens 8 a 900 volt door het net gegaan zou zijn. Alles doet het nog dus ik denk eerder aan een meetfout van de homewizard

• IJsbeer
  • Niet online
knorde schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:45:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten oplossen. Is dat echt zo sterk af te raden?

Ik heb overigens 6 zonnepanelen, maakt dat nog verschil?
Ik heb een GW-1500-NS omvormer.

EDIT

Misschien kan ik het toch zonder die klemmen aansluiten met een beetje creativiteit.
Als ik tussen de meterkast en dat rechter kastje een 2 module kastje plaats red ik het misschien net.

Optie 1: kastje daar tussen proppen en geen klemmen nodig.
Optie 2: verlengen met WAGO klemmen en netjes eronder maken.

Welke optie zouden jullie aanraden?
[Afbeelding]
Ook nog even een vraagje voor mijn schoonouders die ook een kWh meter willen plaatsen voor de zonnepanelen, zij hebben een 3 fase aansluiting maar ze willen alleen maar de zonnepanelen meten. Dit kan toch gewoon met een 1 fase kWh meter?

Zij hebben een GW-3000-NS omvormer (ik kan niet vinden of dit een 1 fase of een 3 fase omvormer is. Ik kan dit hele type niet vinden, alleen de GW-3000-DNS
Ik vraag me af of het verstandig is dat je dit zelf gaat doen gezien de vragen die je tot nu toe stelt.

Over de vraag van je schoonouders over welke kWh meter, zie TS. Die is er niet voor neits. Je zult moeten weten wat voor omvormer daar hangt.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

BGFG schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:27:
[...]
Ja maar toch zou ik een betere onderbouwing willen zien waarom je dit zegt, ik snap je punt maar;

De WAGO 221 verbindingsklemmen voor alle soorten geleiders (0,5 tot 6 mm) mogen 450 V / 41 A hebben, onze PV is afgezekerd met een aardlekschakelaar van 16 A. Op een zonnige middag kan de omvormer gedurende langere tijd bijna het volledige vermogen richting de 3.000 Watt leveren.

3500 watt bij de standaard 230 volt netspanning in Nederland is gelijk aan ongeveer 15 Ampère. Dit zit dicht tegen de maximale belastbaarheid van een standaard 16 Ampère huisgroep aan, wat in de praktijk vaak als de limiet wordt aangehouden en dus zou die verbinding klem ook geen probleem moeten zijn.

• knorde
IJsbeer schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:42:
[...]

Ik vraag me af of het verstandig is dat je dit zelf gaat doen gezien de vragen die je tot nu toe stelt.

Over de vraag van je schoonouders over welke kWh meter, zie TS. Die is er niet voor neits. Je zult moeten weten wat voor omvormer daar hangt.
Ik heb al vaak stopcontacten aangelegd, dus het is absoluut niet zo dat ik voor de eerste keer met stroom en bedrading te maken krijg. Echter wou ik via deze weg even goed informeren omdat het hier zonnepanelen betreffen en dat misschien anders 'behandeld' moet worden dan gewone stopcontacten/ lampen/ schakelaars etc.

Ik heb inmiddels contact gehad met een elektricien en hem de situatie voorgelegd. Hij geeft aan dat je prima lasklemmen kan gebruiken als je maar goede en voor de juiste draaddikte koopt. Hij zou dus dat extra groepenkastje onder de andere zetten, en dat ga ik dan ook doen.

Voor wat betreft mijn schoonouders, zij hebben een 3 fase aansluiting maar het type omvormer had ik al gedeeld, en dat is een 1 fase omvormer dus daar kan dan ook een 1 fase kWh meter bij tussen geplaatst worden.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

knorde schreef op maandag 16 maart 2026 @ 14:53:
[...]
Ik heb inmiddels contact gehad met een elektricien en hem de situatie voorgelegd. Hij geeft aan dat je prima lasklemmen kan gebruiken als je maar goede en voor de juiste draaddikte koopt. Hij zou dus dat extra groepenkastje onder de andere zetten, en dat ga ik dan ook doen.
Aha fijn dan zit ik ook goed met mijn gedachten omtrent die las klemmen, _/-\o_

• fxs81

fxs81

Julianadorp

[...]

De NS serie heeft maar 1 mppt tracker (dit zijn oudere series die niet meer in het assortiment zitten volgens google) en de DNS serie heeft er 2. Beide series zijn 1 fase dus ze kunnen prima monitoren met een 1 fase kWh meter.

• henkzelf
[...]

Enkelfase: https://www.austraenergy....oodWe+GW-NS-datasheet.pdf

• knorde
Even iets heel anders, ervaren meer mensen dat de 'klantenservice' nogal minimaal is?
3 dagen geleden een mail gestuurd dat ik graag gebruik maak van hun aanbod om de kWh meter met 20% korting te kopen i.v.m. de langdurige GoodWe storing.

Geen enkele reactie tot nu toe.

Ook al via Facebook proberen contact te krijgen maar het blijft heel erg stil.
Is dit de 'klantenservice' van Homewizard of is dit niet gebruikelijk?

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
knorde schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:43:

3 dagen geleden een mail gestuurd dat ik graag gebruik maak van hun aanbod om de kWh meter met 20% korting te kopen i.v.m. de langdurige GoodWe storing.
Deze heb ik gemist; is hier een mail over verstuurd?

• knorde
Teleluvr schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Deze heb ik gemist; is hier een mail over verstuurd?
Nee geen mail over verstuurd, ik had gevraagd of er al meer bekend was over de GoodWe storing en dat ik het allemaal wel erg lang vind duren. Daarop krijg ik een mail terug met het aanbod de kWh meter met 20% korting te mogen aanschaffen.

Echter, om het dan daadwerkelijk te kunnen bestellen is punt 2, ik krijg tot nu toe totaal geen reactie meer. Ik vind de gang van zaken alles behalve netjes en zeer frustrerend.

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 13:15

Niwla

dat dus....

knorde schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:04:
[...]

Nee geen mail over verstuurd, ik had gevraagd of er al meer bekend was over de GoodWe storing en dat ik het allemaal wel erg lang vind duren. Daarop krijg ik een mail terug met het aanbod de kWh meter met 20% korting te mogen aanschaffen.

Echter, om het dan daadwerkelijk te kunnen bestellen is punt 2, ik krijg tot nu toe totaal geen reactie meer. Ik vind de gang van zaken alles behalve netjes en zeer frustrerend.
Ik volg ook graag want het hangt mij inmiddels enorm de keel uit

niets moet......behalve adem halen

• knorde
Niwla schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Ik volg ook graag want het hangt mij inmiddels enorm de keel uit
Zojuist dan eindelijk de kortingscode ontvangen (een link met de korting) en gelijk besteld.
De code is slechts eenmalig te gebruiken, je zult dus zelf even contact op moeten nemen met Homewizard om mogelijk ook 20% korting te kunnen krijgen i.v.m. de langdurige storing van GoodWe.

Ik ben benieuwd wanneer hij verzonden wordt :)

• Olie_B_Bommel
Vanaf 2 maart heb ik bijna iedere dag geen goede grafiek van het Standby-verbruik. Met tussen door een ekele dag dat het wel goed gaat. Ik ben gisteren meer dan een kwartier met die reselijke chatbox van HW in de weer geweest. Resultaat eerst: het lag aan mij. Toen ik vertelde dat ik ook met Homey monitor en dat daar het sluipverbruik gewoon goed weergegeven werd kwam de chatbox uiteindelijk tot de conclusie dat het aan hun kant moet liggen. Echter daarna blijft het bij Homewizard stil. Geen enkele reactie en ook vandaag weer een gekke grafiek. Hebben meer mensen hier last van?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aB6LKba8B-JMgyvPhj8P0f1PqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vCBs6rypQSCGJKQCcTnAilDg.png?f=fotoalbum_large

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Olie_B_Bommel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSeVTagVPLYl2HW3Dup7M8ydlN0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WUYYGriIkqeCW1PL95UtrZWm.jpg?f=user_large

Hier gaat het goed :)

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:34

joeri1

Cloud Engineer

Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:56:
Vanaf 2 maart heb ik bijna iedere dag geen goede grafiek van het Standby-verbruik. Met tussen door een ekele dag dat het wel goed gaat. Ik ben gisteren meer dan een kwartier met die reselijke chatbox van HW in de weer geweest. Resultaat eerst: het lag aan mij. Toen ik vertelde dat ik ook met Homey monitor en dat daar het sluipverbruik gewoon goed weergegeven werd kwam de chatbox uiteindelijk tot de conclusie dat het aan hun kant moet liggen. Echter daarna blijft het bij Homewizard stil. Geen enkele reactie en ook vandaag weer een gekke grafiek. Hebben meer mensen hier last van?

[Afbeelding]
Dat gebeurt hier ook wel eens en is ook al eens eerder gemeld (dit topic of het PiB topic).

• Propheticus

[Afbeelding]
Ja. Zie het ook.
Gebeurt als de PIBattery de nachtelijke uren welke worden gebruikt voor de sluipverbruik schatting op nul (NOM) houdt. Dit 'verbruik' is al eerder geteld tijdens het opladen van de batterij. Door dit vooruit geteld verbruik, zie je in de nacht zogenaamd 0 gebruik en dus 0 standby.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Wat @Propheticus zegt.

Stand-by verbruik is een benadering op basis van verbruik in de nachtelijke uren. Aan de kant van HomeWizard zouden ze er goed aan doen om de geleverde stroom door de PiB (ze hebben de info immers) mee te nemen in de berekening. Als er puur naar het net import wordt gekeken, krijg je dit.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Olie_B_Bommel
JanHenk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:13:
Wat @Propheticus zegt.

Stand-by verbruik is een benadering op basis van verbruik in de nachtelijke uren. Aan de kant van HomeWizard zouden ze er goed aan doen om de geleverde stroom door de PiB (ze hebben de info immers) mee te nemen in de berekening. Als er puur naar het net import wordt gekeken, krijg je dit.
Voor 2 maart is het altijd goed gegaan en ik heb de PiB’s inmiddels bijna 1 jaar. Vanaf 2 maart dit jaar gaat het mis.
Op deze manier heeft Energie+ abonnement geen enkele zin.

[ Voor 5% gewijzigd door Olie_B_Bommel op 18-03-2026 12:21 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

<knip> Alleen sneren hoeft niet

[ Voor 103% gewijzigd door Septillion op 18-03-2026 13:43 ]

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:44

[Afbeelding]
Ik heb hier geen last van. Ik heb de standby-verbruik grafiek namelijk al lang geleden uit mijn overzicht verwijderd. Totaal oninteressant. Er worden "slimme algoritmes" gebruikt voor de "berekening" en dat op basis van de nachtelijke uren. Dus oogjes dicht voor 0:00 en vooral niet de afwasmachine laten draaien voor 6:00 uur, anders klopt de berekening volgens het slimme algoritme niet.

Net weer even naar gekeken, tijdens een weekje vakantie stond mijn standby-verbruik iedere dag op exact 3,0 kWh. Het dagverbruik was altijd hoger en varieerde, je zou misschien verwachten dat ál het verbruik tijdens afwezigheid standby-verbruik zou zijn. Het échte dagverbruik is echter onmogelijk te bepalen omdat het laden van de PiB wel wordt meegeteld in het stroomverbruik en het ontladen niet als negatief verbruik maar als 0 verbruik. Het ontladen kan overigens doorlopen naar de volgende dag.

Ik heb een HW kWh meter voor het meten van de zonnepanelen (scheelt een hoop gezeur over niet werkende koppelingen) en dat zorgt ervoor dat de in mijn ogen enige echt relevante grafiek klopt, namelijk die van de hoofdaansluiting: hoeveel heb ik uit het net gehaald en hoeveel heb ik teruggeleverd.

Terug naar het standby-verbruik: er staat in huis niets aan wat ik kan of wil uitzetten dus wat moet je eigenlijk met die informatie? Een stukje groene bewustwording?

• Olie_B_Bommel
JanHenk schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:13:
Wat @Propheticus zegt.

Is dat wel zo wat je schrijft? Op 14 maart was de Standby-verbruik grafiek goed. De dag daarvoor en de dagen daarna niet. De PiB’s waren 100% geladen en hebben die nacht tot de volgende ochtend 7:05 ontladen. Toen waren ze leeg. Bovendien heb ik voorheen hier nooit last van gehad. Ik had altijd een goede grafiek.

Ik heb in het verleden mijn sluipverbruik op basis van deze grafiek behoorlijk naar beneden gekregen, door allerlei zaken, zoals b.v. computers, TV, Audioapparatuur achter slimme stekkers te zetten. Nassen niet meer in de nacht continue aan te laten staan, etc. Dus ik vind deze grafiek wel informatief.

• IJsbeer
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:12:
[...]

Is dat wel zo wat je schrijft? Op 14 maart was de Standby-verbruik grafiek goed. De dag daarvoor en de dagen daarna niet. De PiB’s waren 100% geladen en hebben die nacht tot de volgende ochtend 7:05 ontladen. Toen waren ze leeg. Bovendien heb ik voorheen hier nooit last van gehad. Ik had altijd een goede grafiek.

Ik heb in het verleden mijn sluipverbruik op basis van deze grafiek behoorlijk naar beneden gekregen, door allerlei zaken, zoals b.v. computers, TV, Audioapparatuur achter slimme stekkers te zetten. Nassen niet meer in de nacht continue aan te laten staan, etc. Dus ik vind deze grafiek wel informatief.
Dit lijkt me meer een vraag voor de helpdesk. Wij weten niet waarom iets ineens niet meer werkt.
Wel zal ik je adviseren duidelijker te zijn. In je vorige bericht schrijf je dat het vanaf 2 maart niet goed is en nu ineens is de 14e wel goed.Dus maak het concreet en meldt het bij de helpdeks.
Mocht je een duidelijk antwoord hebben horen we het graag.

[ Voor 13% gewijzigd door IJsbeer op 18-03-2026 15:07 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

<knip> Nee, zo ook niet

[ Voor 116% gewijzigd door Septillion op 18-03-2026 15:56 ]

• Olie_B_Bommel
IJsbeer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 14:36:
[...]

Dit lijkt me meer een vraag voor de helpdesk. Wij weten niet waarom iets ineens niet meer werkt.
Gisteren een kwartier met de chatbox van HW gestoeid. Eerst lag het volgens de bot aan mij. Uiteindelijk na vele heen en weer gechat gaf de chatbox aan dat het dan een storing in de app zou moeten zijn. Daarna blijft het bij HW hierover stil.

• IJsbeer
  • Niet online
Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:08:
[...]

Gisteren een kwartier met de chatbox van HW gestoeid. Eerst lag het volgens de bot aan mij. Uiteindelijk na vele heen en weer gechat gaf de chatbox aan dat het dan een storing in de app zou moeten zijn. Daarna blijft het bij HW hierover stil.
Prima, maar wij kunnen je ook niet helpen hiermee.

• Olie_B_Bommel
IJsbeer schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:09:
[...]

Prima, maar wij kunnen je ook niet helpen hiermee.
Dat begrijp ik. Maar ik vroeg in eerste instantie of er meer mensen dit probleem hebben. En die zijn er, dus ik ga het weer bij HW proberen en val jullie er niet meer mee lastig.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Olie_B_Bommel schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 15:11:
[...]
dus ik ga het weer bij HW proberen en val jullie er niet meer mee lastig.
Yo mocht er nog iets positiefs uitkomen wil je dan zo vriendelijk zijn om het met ons te delen ?
Op die manier hoeven wij dan niet aan de gang met Wizzy, ik blijf daar ook liever van weg.
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Let op:
Werkt iets niet en/of vermoed je een storing? Of werkt de GoodWe integratie niet goed? Kijk dan op: https://allestoringen.nl/storing/homewizard/ en meld het daar ipv hier. Dit topic is geen "storing slowchat".
Klagen over storingen doe je bij homewizard zelf; zij kunnen er iets aan doen.

Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic #2

In de vorige versie van dit topic kan je ook veel informatie vinden, gebruik daar ook even de zoekfunctie: HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter.