winwiz schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:55:
[...]
Je vergeet even dat je dan dubbel verlies hebt. De vaste accu wordt geladen wat +/- 10 % verlies heeft. Dan zou de PiB geladen worden met 10% verlies door de vaste accu met ook weer 10% verlies. En straks haal je die stroom weer uit de PiB ook weer met 10% verlies. Kortom je zit veel onnodige warmte te produceren. Het werkt natuurlijk wel, maar je moet zien te voorkomen dat de ene accu de andere accu oplaadt.
Die 10% is heel globaal genomen en is sterk afhankelijk van het systeem wat je gebruikt.
Klopt, hoewel ik dat niet vergeten was, ik weet dat er zo'n 10% verlies is bij laadcycli.
De reden dat ik nog een extra PiB overweeg is om de overschot zonnestroom op te vangen die ik nu op zonnige dagen over heb nadat de vaste thuisbatterij vol is, dus die PiB zou (vooral) door zon opgeladen worden, maar vermits ze onderling niet communiceren kan ik dus (zonder iets als Home Assistant) niet voorkomen dat mijn vaste thuisbatterij op minder zonnige tijdstippen mijn PiB staat op te laden.... het scenario dat je hierboven schetst idd.
...maar als dat het enige potentiële nadeel is, dan sta ik ervoor open, dan kan ik (denk ik toch?) op die momenten nog steeds de HW PiB via de app verhinderen om op te laden en instellen dat ie pas terug oplaadt op moment dat mijn P1 meter een overschot zonnestroom meet, want overschot zonnestroom langs P1 = vaste thuisaccu vol
Enfin, ik dénk dat het zo werkt, ik zou het in principe best gewoon uittesten maar zo'n PiB kopen om even iets uit te testen vind ik wat gek, vandaar mijn vraag hier dus...
...misschien is het handig dat ik hier kort schets wat er nu gebeurt, om te beoordelen hoe een PiB zal reageren
- zonnige dagen (zoals vandaag): Vaste accu staat op te laden
...terwijl...
- in de Homewizard app mijn P1 meter géén zonnestroom waarneemt, wànt, de 1,3 kW die momenteel door de panelen wordt opgewekt, gaat integraal naar de vaste thuisaccu. (die vaste thuisaccu communiceert niét met de P1 meter, voor de P1 meter staat er nu gewoon 0 op de meter)
Dus stél, ik heb nu ook een HW PiB, die via de homewizard app staat ingesteld om alléén op te laden wanneer er zonnestroom binnenkomt, (en dus wanneer P1 meter die zonnestroom ook waarneemt)
- dat laatste kan alléén als vaste accu dus al vol is (gesteld dat er op dat moment nog zon is), en pas dàn gaat de PiB gaan opladen want bij een volle vaste accu, gaat de overschot zonnestroom dus door de meter en wordt die door de P1 meter waargenomen.
Dat is hoe ik denk dat het zou werken en dat is mijn bedoeling... Alleen weet ik het niet 100% zeker...
[
Voor 23% gewijzigd door
PinusRigida op 05-03-2026 13:26
]