Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Wie is wij? Nederland? Europa??HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:47:
[...]
Dat gaat echt geen land doen. De VS heeft zoveel arsenaal, daar kunnen we gewoon niets tegen doen.
We gaan zoals nu wegkijken, Tweede Kamer gaat debatteren, en gaat los op X. Ik geloof er echt niets van dat wij iets voorstellen, we kunnen nog niet eens èèn drone tegenhouden.
Want daar doe je Europa echt te kort mee. We kunnen echt wel wat, maar de EU is meer van het pappen en nathouden dan in actie komen.
Volgens dat NOS artikel halen wij 27% van ons LNG uit de VS. Dus 73% van elders( Noorwegen voornamelijk, en die infrastructuur is kwetsbaar).HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:47:
[...]
Nee Amerika kan andere afnemers zoeken, wij kunnen geen andere toeleveranciers vinden. Bovendien schiet Trump zich dikwijls in de voet als hij zijn woede wil botvieren. Wij zijn afhankelijk van de V.S., de V.S. is hier niet afhankelijk van Europa.
Is er werkelijk geen alternatief voor die 27% te vinden, behalve Groningen weer open gooien?
Andere afnemers.. zoals? noem eens een grote groep landen met genoeg cash om dat te betalen en ook een behoefte hebben aan LNG.HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:47:
[...]
Nee Amerika kan andere afnemers zoeken, wij kunnen geen andere toeleveranciers vinden. Bovendien schiet Trump zich dikwijls in de voet als hij zijn woede wil botvieren. Wij zijn afhankelijk van de V.S., de V.S. is hier niet afhankelijk van Europa.
wij halen dan meer gas uit Noorwegen of uit Qatar (halen we nu ook veel LNG weg, kunnen we opschroeven)
Amerika haalt voor €334.8 billion uit de EU, wij voor 532billion van hun. (totaal aan goederen)
die half triljoen laten ze even liggen? sure
A wise man's life is based around fuck you
Ik hoop het echt, maar zelfs in de EU zitten bestuurders, die minstens even fout zijn dan een Trump.P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:50:
[...]
Wie is wij? Nederland? Europa??
Want daar doe je Europa echt te kort mee. We kunnen echt wel wat, maar de EU is meer van het pappen en nathouden dan in actie komen.
Verder hebben we jarenlang niet geïnvesteerd in defensie, ook als EU. En problemen in de onze regio worden ook steeds groter. Ik wil graag je optimisme delen, maar wat nu in VE is gebeurd, kan prima hier ook.
Toen het russisch gas stopte heeft de V.S. dit gat gedicht. Dat heeft even tijd gekost en een flinke energie crisis. Er is niet nog een V.S. die in dit gat gat kan stappen. Het is zeker niet iets dat snel georganiseerd kan worden. Het zal op zijn mildst een tweede (waarschijnlijk grotere) energie crisis triggeren hier. En een deel van de bedrijven zal wederom failliet gaan en het leven zou hier fors duurder worden weer. Iets wat we niet willen verteren hier. Als je naar de energie strategie van de EU kijkt dan is er maar een weg vooruit en dat is zon en wind (mogelijk kernergie, maar dat duurt erg lang). En een keer raden welke sympathieen er bestaan bij partijen die dit beleid voortdurend pootje haken.DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:51:
[...]
Volgens dat NOS artikel halen wij 27% van ons LNG uit de VS. Dus 73% van elders( Noorwegen voornamelijk, en die infrastructuur is kwetsbaar).
Is er werkelijk geen alternatief voor die 27% te vinden, behalve Groningen weer open gooien?
Theoretisch kan dat, praktisch gezien niet, iedereen weet dat wij art. 5 NAVO hebben.HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:57:
[...]
Ik hoop het echt, maar zelfs in de EU zitten bestuurders, die minstens even fout zijn dan een Trump.
Verder hebben we jarenlang niet geïnvesteerd in defensie, ook als EU. En problemen in de onze regio worden ook steeds groter. Ik wil graag je optimisme delen, maar wat nu in VE is gebeurd, kan prima hier ook.
Dat artikel beschouwt een aanval als ... papieren tijger dus.Wispe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:59:
[...]
Theoretisch kan dat, praktisch gezien niet, iedereen weet dat wij art. 5 NAVO hebben.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat verplicht de aangesloten leden om het aangevallen land bij te staan met alle middelen, inclusief militair geweld, om de veiligheid te herstellen.franssie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:00:
[...]
Dat artikel beschouwt een aanval als ... papieren tijger dus.
DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:51:[...]Volgens dat NOS artikel halen wij 27% van ons LNG uit de VS. Dus 73% van elders( Noorwegen voornamelijk, en die infrastructuur is kwetsbaar).
Jawel, de thermostaat naar beneden zetten, minder lang douchen en een extra trui aantrekken.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Zo leest niet iedereen dat. Ik lees wat anders, ik lees een voornemen maar geen verplichting. En met al die Osstblok landen in de EU en Navo is het niet beter geworden dat dat ook gaat gebeuren.Wispe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:01:
[...]
Wat verplicht de aangesloten leden om het aangevallen land bij te staan met alle middelen, inclusief militair geweld, om de veiligheid te herstellen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die verplichting kan ontstaan, maar bij een machtscoup in Nederland zoals in VE vandaag verwacht ik niet dat het bij een praatje blijft.franssie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:03:
[...]
Zo leest niet iedereen dat. Ik lees wat anders, ik lees een voornemen maar geen verplichting. En met al die Osstblok landen in de EU en Navo is het niet beter geworden dat dat ook gaat gebeuren.
Voordat Europa het kocht ging het naar China. Ik zie geen reden waarom het niet weer naar China kan. Er is genoeg wat China heeft en noodzakelijk is voor de V.S. als ruilmiddelZwelgje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:54:
[...]
Andere afnemers.. zoals? noem eens een grote groep landen met genoeg cash om dat te betalen en ook een behoefte hebben aan LNG.
wij halen dan meer gas uit Noorwegen of uit Qatar (halen we nu ook veel LNG weg, kunnen we opschroeven)
Amerika haalt voor €334.8 billion uit de EU, wij voor 532billion van hun. (totaal aan goederen)
die half triljoen laten ze even liggen? sure
dát is dus niet waar. je moet het land bijstaan met middelen die jij nodig acht. (en ja dat mag militair maar hoeft niet)Wispe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:01:
[...]
Wat verplicht de aangesloten leden om het aangevallen land bij te staan met alle middelen, inclusief militair geweld, om de veiligheid te herstellen.
"The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area."
een zeecontainer met helmen is dus ook bijstaan en is ook voldoende.
China krijgt gas met flinke kortingen van de Russen.HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:06:
[...]
Voordat Europa het kocht ging het naar China. Ik zie geen reden waarom het niet weer naar China kan. Er is genoeg wat China heeft en noodzakelijk is voor de V.S. als ruilmiddel
https://www.reuters.com/b...projects-2025-2026-01-02/
er is net een nieuwe LNG terminal aangelegd in die regio
Dat is alvast niet gelukt. Op LinkedIn:_Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:56:
[...]
von der Leyen zal het veroordelen met woorden. Niets meer, niets minder.
Ik lees: mwah, allemaal niet zo erg, dit. Verder lief spelen, beloofd?Following very closely the situation in Venezuela. We stand by the people of Venezuela and support a peaceful and democratic transition. Any solution must respect international law and the UN Charter.
With HRVP Kaja Kallas and in coordination with EU Member States, we are making sure that EU citizens in the country can count on our full support.
Succes de komende tijd, Cuba en Groenland!
De EU is geen tandeloze tijger maar niet meer dan een bejaarde huiskat. Vooral niet te veel vinden van de wereld, das slecht voor de herverkiezing. Ik ben enorm fan van een Europese Unie, maar wel eentje met ballen.
[ Voor 10% gewijzigd door Bundin op 03-01-2026 21:14 ]
Dat is wat er ook staat naar mijn interpretatie.Zwelgje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:08:
[...]
dát is dus niet waar. je moet het land bijstaan met middelen die jij nodig acht. (en ja dat mag militair maar hoeft niet)
"The Parties agree that an armed attack against one or more of them in Europe or North America shall be considered an attack against them all and consequently they agree that, if such an armed attack occurs, each of them, in exercise of the right of individual or collective self-defence recognised by Article 51 of the Charter of the United Nations, will assist the Party or Parties so attacked by taking forthwith, individually and in concert with the other Parties, such action as it deems necessary, including the use of armed force, to restore and maintain the security of the North Atlantic area."
een zeecontainer met helmen is dus ook bijstaan en is ook voldoende.
jij geeft aan met 'alle middelen' dat is niet correct, het zijn middelen die 'noodzakelijk worden geacht'Wispe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Dat is wat er ook staat naar mijn interpretatie.
dat is toch echt wat anders.
Tegen dan zeggen landen als Frankrijk Engeland en Duitsland, nou bekijk het maar, wij gaan meevechten met de Russen.DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:35:
[...]
Exact. Als de tijd ons gegund is, en we de eenheid weten te bewaren, kunnen we over 5 jaar zowel een economisch als militair powerhouse zijn. Zo veel mogelijk de militaire afhankelijkheid van de VS proberen in te perken lijkt het devies.
EU moet grondig aangepakt worden, de Verenigde Staten van Europa!
En je kan hier niet uitstappen of meeheulen met de vijand.
En dat gaat vrees ik niet lukken.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Er zijn tot nu toe vanuit landen wat gematigde reacties. Mede omdat bijna niemand Maduro officieel erkende. Men sprak met hem want met wie moet je dan anders spreken, maar dat terzijde.
Dat Maduro niet erkent werd is mede koren op de molen voor Trump om dit nu te kunnen doen.
Maar parallel daaraan komt er vanuit de USA een bak aan geluid dat wij hier in Europa de grip op onze eigen landen aan het verliezen zijn. O.a. Misk die laats iets tweette over dat er straks ergens meer buitenlanders zijn dan volbloed autochtonen.
Gaan we straks de kant op dat Trum, en putin, en Xi andere leiders niet meer gaan erkennen. Ook al zijn deze leiders wel echt democratisch gekozen. Maar dat dit de modus operandi gaat worden om andere landen binnen te vallen. En dat hij straks komt met een excuus om de Deense verkiezingsuitslag niet te erkennen om zo Groenland "legitiem" in te pikken. Even het deense koningshuis daargelaten, daar verzint hij vast ook wel wat op.
Maar goed. Het niet zo erg vinden van Maduro dat dit gebeurt is zet de deur verder open voor elende elders.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Waar Trump veel zegt en maar deels doet (helaas meer dan wat iedereen verwacht...), zegt de EU weinig maar is op de achtergrond wel druk bezig.Bundin schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Dat is alvast niet gelukt. Op LinkedIn:
[...]
Ik lees: mwah, allemaal niet zo erg, dit. Verder lief spelen, beloofd?
De EU is geen tandeloze tijger maar niet meer dan een bejaarde huiskat. Vooral niet te veel vinden van de wereld, das slecht voor de herverkiezing. Ik ben enorm fan van een Europese Unie, maar wel eentje met ballen.
Maar dat is telkens op de achtergrond, buiten het zicht van de gewone burger.
Wat er uit komt, blijkt op de lange termijn verrassend veel pijn te doen. Helaas zijn dictators niet gevoelig voor pijn op de lange termijn (zie Putin, of Iran).
Ik hoop maar dat ze genoeg doen om toch op niet al te lange termijn afscheid te nemen van de VS en dat dit de zoveelste herinnering/aanmoediging is
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ah ja, we vertrouwen onze partners niet, dus moeten we nog meer op hun bouwen.C00P schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:41:
[...]
Tegen dan zeggen landen als Frankrijk Engeland en Duitsland, nou bekijk het maar, wij gaan meevechten met de Russen.
EU moet grondig aangepakt worden, de Verenigde Staten van Europa!
En je kan hier niet uitstappen of meeheulen met de vijand.
En dat gaat vrees ik niet lukken.
De logica van de federalisten is soms ver te zoeken.
De VS erkent het ICC (al heel lang) niet.YakuzA schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:21:
[...]
Putin en Netanyahu zijn ook gezocht door het ICC, maar daar zie ik de blackhawks nog niet aan komen vliegen
Rules for them, but not for me.
Verder eens qua rules for thee but not for me
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Rubio sends warning to Cuba’s leaders after Maduro’s removal: ‘I’d be concerned’
Wordt een bijzonder jaar zo ...Rubio spoke to reporters at a press conference at President Trump’s Mar-a-Lago resort in Florida. The secretary accused Cuba of being “run by incompetent, senile men, and in some cases not seen now, but incompetent nonetheless.” He claimed Maduro’s guards and Venezuela’s “whole spy agency” were “full of Cubans,” and that “this poor island took over Venezuela.”
“In some cases, one of the biggest problems Venezuelans have is they have to declare independence from Cuba,” Rubio added. “They tried to basically colonize it from a security standpoint. So, yeah, look, if I lived in Havana and I was in the government, I’d be concerned at least a little bit.”
Nog sterker, ze hebben een Act dieNiGeLaToR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:48:
[...]
De VS erkent het ICC (al heel lang) niet.
Verder eens qua rules for thee but not for me
Dus als ze netanyahu arresteren en naar Den Haag brengen, kunnen de Amerikanen op de stoep staan (en gaan ze in ieder geval goed dreigen)all means necessary and appropriate to bring about the release of any U.S. or allied personnel being detained or imprisoned by, on behalf of, or at the request of the International Criminal Court
Het ICC speelt geen rol, of worden buitengesloten. Maduro gaat hier niet berecht worden, en Amerikanen gaan niet vervolgd worden zonder repressiemaatregelen vanuit de VS.
[ Voor 11% gewijzigd door gorgi_19 op 03-01-2026 22:07 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Ik ben totaal niet verbaasd. De EU is in mijn ogen een slappe hap, al geruime tijdBundin schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Dat is alvast niet gelukt. Op LinkedIn:
[...]
Ik lees: mwah, allemaal niet zo erg, dit. Verder lief spelen, beloofd?
I know, er gebeurt niet niks, maar af en toe gewoon publiek een lijn trekken zou me helpen het geloof in de wereld niet volledig te verliezen. Het is al zo'n effing puinzooi.DropjesLover schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Waar Trump veel zegt en maar deels doet (helaas meer dan wat iedereen verwacht...), zegt de EU weinig maar is op de achtergrond wel druk bezig.
Wat er uit komt, blijkt op de lange termijn verrassend veel pijn te doen. Helaas zijn dictators niet gevoelig voor pijn op de lange termijn (zie Putin, of Iran).
Ik hoop maar dat ze genoeg doen om toch op niet al te lange termijn afscheid te nemen van de VS en dat dit de zoveelste herinnering/aanmoediging is
Kan je wat voorbeelden noemen? Volgens mij komen ze ieder keer met hetzelfde aka een handelsverbod en bevriezingen van geld/goud op Europese banken. That’s it.DropjesLover schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Waar Trump veel zegt en maar deels doet (helaas meer dan wat iedereen verwacht...), zegt de EU weinig maar is op de achtergrond wel druk bezig.
En die handelsverboden, zijn eigenlijk ook gewoon een papieren tijger want die kunnen ze makkelijk omzeilen. Net zoals dat Rusland nogsteeds onze chips krijgt, al dan niet via een omweg (een derde land die niet gesanctioneerd is en dus als doorvoerland fungeert).
Ik ben met vele Tweakers eens dat zowel EU als NAVO gewoon steeds meer gebakken lucht is. Te veel verdeeldheid met VETO-stemmen/recht maar met name ook het meten met twee maten (ga de land niet noemen maar waar momenteel al 2 jaar een genocide plaatsvindt). Hierdoor heeft EU op internationaal vlak enorm gezichtsverlies geleden.
Stel dat Amerika volgende maand Groenland annexeert gaat heel Europa weer “overleggen” en gaat simpelweg niets gebeuren. Zoals een sterke pestkop op de schoolplein, die gaat pas tot stoppen gedwongen worden als er een sterker persoon tegen hem opstaat.
USA met trump zijn echt de weg kwijt maar nog meer dat ik ieder graantje respect van EU en NAVO compleet ben verloren. Hoe kan je navo überhaupt nog serieus nemen als de hoofd van NAVO trump een “Daddy” noemt.
Wens de mensen uit Venuzuela enorm veel sterkte de komende tijd. Van ene ellende naar t ander.
Dat komt door het hoge democratische gehalte en souvereiniteit van de lidstaten..._Bailey_ schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:07:
[...]
Ik ben totaal niet verbaasd. De EU is in mijn ogen een slappe hap, al geruime tijd
Willen we een daadkrachtigere EU, dan moeten lidstaten souvereiniteit opgeven zodat de EU meer zelf en directer kan beslissen.
Maar dat ligt nogal gevoelig, gezien de verkiezingsuitslagen in meerdere landen afgelopen jaren.
Terwijl die anti-EU partijen de huidige EU ook slappe hap vinden, maar ook tegen de oplossing zijn.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Soevereiniteit moet het woord van het jaar worden in 2026. Vorig jaar halfbakken, dit jaar full pull.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Een Reuters artikel van een aantal jaar terug beantwoordt het best prima:
The Maduro mystery: Why the armed forces still stand by Venezuela’s beleaguered president
https://www.reuters.com/i...eport/venezuela-military/
Wat ontzettend interessante citaten uit het artikel:
The country’s roughly 150,000 Army, Navy, Air Force and National Guard troops are a fraction of the more than 1 million who make up the U.S. armed forces. Yet Venezuela, with as many as 2,000 admirals and generals, now boasts as much as twice the top brass as the U.S. military – more than 10 times as many flag officers as existed when Chávez became president. The estimate is according to calculations by former Venezuelan officers and the U.S. military.
In 2010, a general then serving in the Andes, a western region on the Colombian border, was overseeing a complex mobilization of 5,000 troops for a month of combat training. The general spoke on condition that he not be named.
Another general, from a nearby command, called and asked him to halt the exercises. The state governor, the other officer told the general, wanted to reroute the troops - to install energy-efficient light bulbs in homes.
When the general refused, Army Commander Euclides Campos issued a formal order to scrap the training. “This would sound shocking to any military professional, but it’s exactly how the Venezuelan armed forces work,” the former general said.
Het voelt voor mij ontzettend erg aan als de SAA (Syrische Leger) in de laatste jaren oplopend aan Dec 2024, maar ondanks alle corruptie en nepotisme had men in ieder geval wel gevechtservaring. Dit is beyond triestig.In the Andes command, which oversees three states, six generals once oversaw roughly 13,000 troops, according to officers familiar with the region. Today, at least 20 generals are now managing ranks that have dwindled to as few as 3,000 soldiers, according to officers familiar with the region.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Volgens dit krantenartikel was het oud materiaal:Yakolev schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:32:
Je vliegt met een paar helikopters de hoofdstad in, zonder dat er ook maar één wordt neergehaald en zonder slachtoffers aan jouw kant. Hoe kan dat überhaupt? Venezuela mag dan normaal geen partij zijn voor de VS, het beschikt toch over een redelijk moderne strijdmacht met diverse geavanceerde Russische wapens.
In het artikel staat ook de werkwijze die ze hanteerden:Veel tegenstand lijken de Amerikanen niet te krijgen van de Venezolaanse krijgsmacht, waarvan bekend is dat die overwegend werkt met verouderde Russische wapensystemen.
Het lijkt erop dat de Amerikanen een methode hanteren die gebruikelijk is aan het begin van een militaire operatie: het uitschakelen van Venezolaanse radar- en luchtverdedigingsinstallaties om het luchtruim vrij te maken voor de Amerikaanse luchtmacht en gevechtshelikopters, waaronder Chinooks.
Servië en de Republiek Srpska beschikten in de jaren 90/00 ook over verouderd materieel, met hier en daar wat moderns tussendoor. Wisten het de NAVO strijdkrachten best moeilijk te maken.gorgi_19 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:37:
[...]
Volgens dit krantenartikel was het oud materiaal:
[...]
In het artikel staat ook de werkwijze die ze hanteerden:
[...]
Venezuela had duizenden Igla-S manpads en beschikten over relatief moderne Buk luchtverdediging systemen. Je zou toch denken dat er ook maar een enkele soldaat iets zou kunnen afschieten op een relatief langzaam vliegende helicopter. De helicopters vlogen over dichtbevolkt gebied, daar is geen radar voor nodig. (voor een manpad dan..)
Voor mij is het (naast de dodelijke effectiviteit van de Amerikanen) een geval van een leger alleen gemaakt om je eigen bevolking te onderdrukken, niet om dreigingen buiten de deur te houden.
Ik vind het knap.
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
De bedoeling doorgaans is om de leiders te raken en niet de bevolking. Vandaar dus sancties op (ondersteunende) personen en hun assets. Een paar miljoen waar je niet bij kan of woningen waar je niet heen kan, is behoorlijk vervelend.FireBladeX schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Kan je wat voorbeelden noemen? Volgens mij komen ze ieder keer met hetzelfde aka een handelsverbod en bevriezingen van geld/goud op Europese banken. That’s it.
En die handelsverboden, zijn eigenlijk ook gewoon een papieren tijger want die kunnen ze makkelijk omzeilen. Net zoals dat Rusland nogsteeds onze chips krijgt, al dan niet via een omweg (een derde land die niet gesanctioneerd is en dus als doorvoerland fungeert).
Ik ben met vele Tweakers eens dat zowel EU als NAVO gewoon steeds meer gebakken lucht is. Te veel verdeeldheid met VETO-stemmen/recht maar met name ook het meten met twee maten (ga de land niet noemen maar waar momenteel al 2 jaar een genocide plaatsvindt). Hierdoor heeft EU op internationaal vlak enorm gezichtsverlies geleden.
Stel dat Amerika volgende maand Groenland annexeert gaat heel Europa weer “overleggen” en gaat simpelweg niets gebeuren. Zoals een sterke pestkop op de schoolplein, die gaat pas tot stoppen gedwongen worden als er een sterker persoon tegen hem opstaat.
USA met trump zijn echt de weg kwijt maar nog meer dat ik ieder graantje respect van EU en NAVO compleet ben verloren. Hoe kan je navo überhaupt nog serieus nemen als de hoofd van NAVO trump een “Daddy” noemt.![]()
Wens de mensen uit Venuzuela enorm veel sterkte de komende tijd. Van ene ellende naar t ander.
Andere sancties, zoals handelsverboden voor goederen maar ook diensten, knijpen de economie af. Dat zorgt voor minder economische groei, die wij wel hebben. Op een duur loopt die economie dus (flink) achter ten opzichte van de onze.
Oorlog doet flinke schade aan gebouwen, goederen, hogere uitgaven aan defensie en dus niet aan de rest van het land, en natuurlijk mensenlevens. Al helemaal in de factor tijd. Dat is allemaal uit te drukken in geld / economische waarde.
"Wij" doen met onze sancties dezelfde economische schade als een oorlog. In Rusland begint dat behoorlijk door te dringen.
Echter een dictatuur maakt daar niet om, de bevolking is collectief arm, de elite kan toch blijven harken. Zie de elite in Noord Korea or Iran.
BThGvNeOA
Trump says Machado ‘doesn’t have the support’ in Venezuela, wasn’t consulted
Het zit hem vast niet lekker dat zij WEL de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen en Trump als "vredespresident" niet.“I think it would be very tough for her to be the leader,” Trump said at a press conference from his Mar-a-Lago resort hours after the attack. “She doesn’t have the support within or the respect within the country.”
Zelf was ze wel blij met de ingreep:
Venezolanos, llegó la hora de la libertad. pic.twitter.com/ehy20V1xm9
— María Corina Machado (@MariaCorinaYA) 3 januari 2026

Helaas niet 100% te bevestigen omdat de bron gesloten data lijkt te zijn en voor mooie bedragen van de hand wordt gedaan.
Canada is letterlijk de volgende op het lijstje dat in de buurt ligt.
Dat zit wel Schnorr.
Voornamelijk omdat er helemaal geen geld meer was. Dus ook niet voor het VE leger.Je vliegt met een paar helikopters de hoofdstad in, zonder dat er ook maar één wordt neergehaald en zonder slachtoffers aan jouw kant. Hoe kan dat überhaupt?
Desastreus economisch beleid voor 27 jaar (Chavez + Maduro) maakte het land in feite al failliet.
Daar kwamen sancties nog eens bovenop. Tel de onderdrukking van het volk erbij op: => Failed State.
Miljoenen waren al gevlucht en nog eens miljoenen willen nog steeds vluchten uit Venezuela.
Trump schroefde recent de laatste inkomsten via illegale olie export dicht, dan is het einde oefening.
Militair:
De kleine hoeveelheid luchtafweer was heel makkelijk uitgeschakeld waarna de helikopters vrij spel hadden.
Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.
Dus dat Venezuela niks heeft kunnen uitvoeren moet eigenlijk niemand met ook maar een beetje weet van doctrines verbazen. Het is ook mede hoe en waarom Israel Iran zo te pakken heeft genomen. Eerst alle AA uitschakelen, kun je daarna praktisch doen wat je wil.
De VS wist waarschijnlijk exact waar iig. de grote batterijen stonden, die rol je op met Tomahawks, gronddoelrakketten of als je helemaal kan doen en laten wat je wil, een JDAM.
En mochten verdekt opgestelde batterijen besluiten hun radar aan te zetten, op zoek naar de F-15's of whatever de VS heeft gebruikt, daar heb je HARM voor, een gronddoelraket die specifiek op radar afgaat, dus je hoeft je doelwit niet eens zelf te zien.
Eventuele "manpads", draagbare luchtafweerraketten: Die hebben een érg korte range, plus Venezuela zal vooral ouwe meuk hebben die je prima op allerlei manieren kan verstoren.
Het is geen Rusland vs Oekraine waar beide partijen qua materieel behoorlijk gelijkwaardig zijn, het is de VS die stealth-jets heeft tegen een land wat export-versies heeft van oude systemen. Beetje zoals de keren dat de VS het aan de stok had met Saddam.
Mocht het een echte invasie worden, dan wordt het een ander verhaal. Dat wordt gewoon weer een Afghanistan/Vietnam.
People as things, that’s where it starts.
Alleen wel naïef. Het is Amerika puur te doen om macht, controle en de grondstoffen. Het idee dat het land beter wordt wanneer buitenlandse bedrijven de grondstoffen voor eigen gewin gaan uitbuiten is naar mijn inziens niet realistisch. De olie export van Venezuela is jarenlang geboycot. Dus het land werd bewust klein gehouden om de winst elders te maximaliseren. Nu heeft Trump het over Amerikaanse bedrijven die de olie infrastructuur weer op orde gaan brengen. Amerika geeft dit ook glashelder aan.duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 01:29:
En de volgende persoon wordt door Trump onder de bus gegooid:
Trump says Machado ‘doesn’t have the support’ in Venezuela, wasn’t consulted
[...]
Het zit hem vast niet lekker dat zij WEL de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen en Trump als "vredespresident" niet.
Zelf was ze wel blij met de ingreep:
[Embed]
< dit stukje webruimte is te huur >
Het is gewoon een illegale greep en hoe vervelend het ook is, we kunnen er niets aan doen. Grote sterke landen heersen gewoon - de rest moet aanzien.aex351 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 04:11:
[...]
Alleen wel naïef. Het is Amerika puur te doen om macht, controle en de grondstoffen. Het idee dat het land beter wordt wanneer buitenlandse bedrijven de grondstoffen voor eigen gewin gaan uitbuiten is naar mijn inziens niet realistisch. De olie export van Venezuela is jarenlang geboycot. Dus het land werd bewust klein gehouden om de winst elders te maximaliseren. Nu heeft Trump het over Amerikaanse bedrijven die de olie infrastructuur weer op orde gaan brengen. Amerika geeft dit ook glashelder aan.
*knip*, dit is zo niet te lezen.
[ Voor 8% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 16:29 ]
Cuba, Mexico, Colombia kunnen de volgende landen zijn als het aan Trump ligt.. echt helemaal losgeslagen die gek. Cuba is nog wel redelijk makkelijk aan te vallen, maar Mexico en Colombia zijn toch wel een andere orde.
Het komt ook deels door hoe de EU is ingericht.DropjesLover schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:13:
[...]
Dat komt door het hoge democratische gehalte en souvereiniteit van de lidstaten...
Willen we een daadkrachtigere EU, dan moeten lidstaten souvereiniteit opgeven zodat de EU meer zelf en directer kan beslissen.
Maar dat ligt nogal gevoelig, gezien de verkiezingsuitslagen in meerdere landen afgelopen jaren.
Terwijl die anti-EU partijen de huidige EU ook slappe hap vinden, maar ook tegen de oplossing zijn.
*knip*, niet onderbouwd.
Soms komen er dan goede wetten uit, maar vaak is het onduidelijk en nietszeggend.
Gelukkig konden ze wel het dopjes aan plastic flesjes vastmaken beslissen. 🤡 maar met belangrijke zaken zoals dit: daar blijven het vaak bij woorden. Woorden online, op social media, want het blijft marketing ipv bestuur.
[ Voor 35% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 16:10 ]
Nee, dat is het niet. Het is het resultaat van compromissen die nodig zijn (geweest) om alle landen aan boord te krijgen en houden.Bestseller schreef op zondag 4 januari 2026 @ 06:25:
[...]
Het komt ook deels door hoe de EU is ingericht.
*knip*
Soms komen er dan goede wetten uit, maar vaak is het onduidelijk en nietszeggend.
Gelukkig konden ze wel het dopjes aan plastic flesjes vastmaken beslissen. 🤡 maar met belangrijke zaken zoals dit: daar blijven het vaak bij woorden. Woorden online, op social media, want het blijft marketing ipv bestuur.
*knip*, reactie op geknipt deel. Let wel, alles moet met meerderheid en grote besluiten met unanimiteit. Gods onmogelijk met 27 landen en iedereen veto recht. Maar zonder veto wilden velen niet mee doen. En we hebben net velen nodig om daadwerkelijk een groot blok te zijn en niet gepiepeld te worden door China/VS/Rusland.
[ Voor 28% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 16:09 ]
BThGvNeOA
In minder dan een etmaal heeft de VS aanvallen uitgevoerd op doelen in Venezuela, de president gevangengenomen én plannen aangekondigd om het bestuur over te nemen. De ontwikkelingen volgden elkaar gisteren snel op. De grote vraag die rijst is: mag de VS dit allemaal doen?
Het korte antwoord is 'nee'. "Wat we hier zien druist volledig in tegen het internationaal recht", zegt Marieke de Hoon, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam.
Dat de Amerikaanse president Donald Trump zich niets van die internationale regels lijkt aan te trekken, is volgens De Hoon bovendien een gevaarlijk signaal. "193 landen hebben met elkaar afgesproken die rechtsregels te handhaven, ter bescherming van zichzelf en elkaar. Dat de VS die ongestraft kan schenden, is een waarschuwing aan landen die zichzelf niet tegen de Amerikaanse overmacht kunnen verdedigen, zoals wij in Nederland."
-------------------------------
Het is toch geen verrassing voor deze docent dat de VS met Trump 0,0 opheeft met Internationaal Recht?
Ben een beetje klaar met iedereen in de EU die maar blijft roeptoeteren ''het mag nie!''...ja en nu dan?
Gauw nog meer overleggen plegen/ vergaderingen? Nog meer afschuw uitspreken middels tweets van EU leiders?
Heb echt 0 indicatie dat wij hier in de EU (of NAVO) ook meer een millimeter kunnen en gaan doen aan Trump's acties. Wij aanschouwen Trump's acties, niets minder niets meer.
Ook als ,zoals Rubio al nu mee dreigt, in Mexico een soortgelijke actie gaat uitvoeren.
[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 04-01-2026 09:26 ]
Heb je een link naar de originele bron?_Bailey_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:22:
ik heb heel erg het gevoel; ''ja, so what, wat nu dan?'' bij het lezen van de duiding van deze docent van de UVA
In minder dan een etmaal heeft de VS aanvallen uitgevoerd op doelen in Venezuela, de president gevangengenomen én plannen aangekondigd om het bestuur over te nemen. De ontwikkelingen volgden elkaar gisteren snel op. De grote vraag die rijst is: mag de VS dit allemaal doen?
Het korte antwoord is 'nee'. "Wat we hier zien druist volledig in tegen het internationaal recht", zegt Marieke de Hoon, universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam.
Dat de Amerikaanse president Donald Trump zich niets van die internationale regels lijkt aan te trekken, is volgens De Hoon bovendien een gevaarlijk signaal. "193 landen hebben met elkaar afgesproken die rechtsregels te handhaven, ter bescherming van zichzelf en elkaar. Dat de VS die ongestraft kan schenden, is een waarschuwing aan landen die zichzelf niet tegen de Amerikaanse overmacht kunnen verdedigen, zoals wij in Nederland."
Het is toch geen verrassing voor deze docent dat de VS met Trump 0,0 opheeft met Internationaal Recht?
Ben een beetje klaar met iedereen in de EU die maar blijft roeptoeteren ''het mag nie!''...ja en nu dan?
Gauw nog meer overleggen plegen/ vergaderingen? Nog meer afschuw uitspreken middels tweets van EU leiders?
Heb echt 0 indicatie dat wij hier in de EU (of NAVO) ook meer een millimeter kunnen en gaan doen aan Trump's acties. Wij aanschouwen Trump's acties, niets minder niets meer.
Ook als ,zoals Rubio al nu mee dreigt, in Mexico een soortgelijke actie gaat uitvoeren.
Even serieus: maar wat kunnen de VN, NAVO en-of EU nu eigenlijk doen?
Militair ingrijpen is gewoon onmogelijk.
Economische sancties? Dat heeft geen nut, de US heeft teveel invloed waardoor het geen deuk in een pakje boter zal slaan en uiteindelijk zullen de consequenties te hoog zij waardoor het proportioneel niet in verhouding staat.
Blijft dus over diplomatieke “sancties” en dat zal nooit en te nimmer zonder een veto op EU en-of VN niveau gaan gebeuren, dus blijft het bij dit soort berichten.
Laten we even serieus zijn: wij als EU hebben geen middelen om hier serieus op te reageren zonder andere grootmachten die op verschillende niveaus de US wel kunnen aankunnen, toevallig dezelfde grootmachten waar wij niet in het krijt willen staan voor verschillende reden.
ik begrijp je verhaal. Deze Maduro actie legt wederom weer erg bloot dat de EU/NAVO op dat vlak weinig kan cq voorstelt.nwagenaar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:58:
@_Bailey_
Economische sancties? Dat heeft geen nut, de US heeft teveel invloed waardoor het geen deuk in een pakje boter zal slaan en uiteindelijk zullen de consequenties te hoog zij waardoor het proportioneel niet in verhouding staat.
Blijft dus over diplomatieke “sancties” en dat zal nooit en te nimmer zonder een veto op EU en-of VN niveau gaan gebeuren, dus blijft het bij dit soort berichten.
Laten we even serieus zijn: wij als EU hebben geen middelen om hier serieus op te reageren zonder andere grootmachten die op verschillende niveaus de US wel kunnen aankunnen, toevallig dezelfde grootmachten waar wij niet in het krijt willen staan voor verschillende reden.
Het énige wat er dus hier kan gedaan worden is het keer op keer op keer afschuw uitspreken en foei roepen. De harde realiteit helaas.
edit: wellicht om ook maar iets van een uiterst magere tegenreactie is als alle EU landen terug te trekken uit het WK voetbal dit jaar in de VS.
Maar dat is wishful thinking, daar is veel geld mee te verdienen voor ook EU landen die deelnemen. Geld = key
En acties als deze met Maduro niet boeiend voor een FIFA/UEFA/ NL elftal / KNVB etc etc...
[ Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 04-01-2026 10:10 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Can the U.S. Legally ‘Run’ Venezuela After Maduro’s Capture? Here’s What to Know.
The United States’ seizure of President Nicolás Maduro of Venezuela and President Trump’s declaration that the United States will “run the country” for now raise a host of extraordinary legal issues at the intersection of international law and presidential power.
The Trump administration has not yet publicly detailed its legal reasoning. But earlier operations and comments by Marco Rubio, the secretary of state and President Trump’s national security adviser, offer potential insights.
Volgens mij is het geen ingewikkelde discussie of het allemaal kan.duvekot schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:15:
Hier een achtergrond artikel van de NY Times (share artikel linkd dus voor iedereen te lezen) over de ingewikkelde discussie over de vraag of dit allemaal kan:
Can the U.S. Legally ‘Run’ Venezuela After Maduro’s Capture? Here’s What to Know.
[...]
Precies. Tis immers net gebeurd.HEY_DUDE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Volgens mij is het geen ingewikkelde discussie of het allemaal kan.
En het kan zowel niet legaal en verwerpelijk zijn, als een verbetering voor de mensen in Venezuela.
Een regime change is altijd bijltjes dag. En het zal de eerste dictator niet zijn die wordt vervangen voor de volgende.NiGeLaToR schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:22:
[...]
, als een verbetering voor de mensen in Venezuela.
Gecertificeerd ongeleid projectiel
Deels. Het zal de VS weinig interesseren, als ze maar:Edgenumber schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:27:
[...]
Een regime change is altijd bijltjes dag. En het zal de eerste dictator niet zijn die wordt vervangen voor de volgende.
- Geld verdienen
- Instroom vluchtelingen vanuit venezuela verminderen
- Huidige migraten uit venezuela kunnen terugsturen, want het is een veilig land
- Geen instroom van drugs meer krijgen naar de VS.
- Niet te veel gedoe oplevert onder hun 'formele' verantwoordelijkheid; hou het gedoe minder zichtbaar.
Het is meer wat onze reactie zou moeten zijn. We hebben al door dat we digitaal behoorlijk afhankelijk zijn van de VS. En we weten ook dat Trump niet altijd rationeel reageert. Dus nog sterker inzetten op digitale soevereiniteit. Zorgen dat we zelfstandig onze ict draaiend kunnen houden.HEY_DUDE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:19:
[...]
Volgens mij is het geen ingewikkelde discussie of het allemaal kan.
A'dam PVOutput
Je mist één groot argument waarom de EU en de NAVO wel belangrijk zijn voor Amerika, bondgenootschap. In de voorgaande oorlogen en andere conflicten hielp de EU en/of de NAVO bondgenoten mee met beschikbaar stellen van allerlei militaire faciliteiten (denk aan openstellen luchtruim, brandstof voorzieningen) maar ook opleggen van allerlei economische sancties en meer waardoor Amerika daadwerkelijk invloed had. Wat Amerika nu doet is zich zeer sterk isoleren en alle goed banden die het had in sneltreinvaart verbrand waardoor ze straks volledig op zichzelf zijn aangewezen.nwagenaar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:58:
@_Bailey_
Met eenvoudige conflicten kan Amerika zich prima bedruipen maar bij complexe ingewikkelde situaties zullen de bondgenoten niet meer zo snel te hulp schieten. Op de korte termijn zal Amerika zich gesterkt voelen maar voor de lange termijn is dit desastreus voor de macht en invloed in de wereld. Ook economisch zal het op de lange termijn ontzettend veel impact hebben doordat de rest van de wereld beseft dat Amerika niet meer te vertrouwen is. Het handelstekort waar Trump op hamert zal alleen maar toenemen doordat de oude bondgenoten gestimuleerd en (extra) gemotiveerd zullen worden om hun eigen producten en diensten te organiseren.
Waarschijnlijk zullen we over een jaar of 20 hierop terug kijken als de overschatting van het Amerikaanse exceptionalisme en de val van de supermacht Amerika.
digitale afhankelijkheid is het grootste probleem niet, dat is energie. Zie ook mijn eerdere posts.ericplan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Het is meer wat onze reactie zou moeten zijn. We hebben al door dat we digitaal behoorlijk afhankelijk zijn van de VS. En we weten ook dat Trump niet altijd rationeel reageert. Dus nog sterker inzetten op digitale soevereiniteit. Zorgen dat we zelfstandig onze ict draaiend kunnen houden.
Dus populisten zijn anti verduurzaming, dus moet Venezuela geannexeerd worden en kunnen we nog een tijdje verder in energie afhankelijkheid.HEY_DUDE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:40:
[...]
digitale afhankelijkheid is het grootste probleem niet, dat is energie. Zie ook mijn eerdere posts.
China snapt dit al een tijdje. En nu de VS bezit neemt van de olie die China gebruikt zal China nog meer vaart maken om de eigen soevereiniteit te borgen.
We zijn getuige van het einde van het post WO2 tijdperk. Ben benieuwd welke naam dit krijgt in de toekomstige geschiedenis.
Fixed that for you. 'Drugs' doet het goed bij het publiek maar interesseert ze geen bal - zie bijvoorbeeld die Hernández van Honduras die hij pas gratie heeft verleend ondanks invoeren van drugs naar de VS. Migranten kunnen net zo goed naar een land als El Salvador worden gestuurd.gorgi_19 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:32:
Deels. Het zal de VS weinig interesseren, als ze maar:
- Geld verdienen
- Instroom vluchtelingen vanuit venezuela verminderen
- Huidige migraten uit venezuela kunnen terugsturen, want het is een veilig land
- Geen instroom van drugs meer krijgen naar de VS.
- Niet te veel gedoe oplevert onder hun 'formele' verantwoordelijkheid; hou het gedoe minder zichtbaar.
Less alienation, more cooperation.
Hij moet wat hebben voor de midterms.user109731 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:58:
[...]
Fixed that for you. 'Drugs' doet het goed bij het publiek maar interesseert ze geen bal - zie bijvoorbeeld die Hernández van Honduras die hij pas gratie heeft verleend ondanks invoeren van drugs naar de VS. Migranten kunnen net zo goed naar een land als El Salvador worden gestuurd.
"Kijk eens hoeveel mensen we terug hebben gestuurd naar venezuela! Kijk eens hoeveel drugsboten we daar hebben vernield. Ik heb dat probleem opgelost!"
Al was het maar voor de beeldvorming.
Maduro maakte er ook een enorme bende van, zoveel is duidelijk.
Vraag is nu, wie vind hij dat er nog meer een bende van maakt. Denemarken vwbt Groenland, Oekraïne vwbt.. Oekraïne.. Von der Leyen in de EU. Canada, Mexico, Nigeria. Allemaal maken ze er een zooitje van.
Kwestie van de vliegdekschepen volgen dus? Of zal het hier nu echt bij blijven
*knip*, vermoedelijk AI content._Bailey_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:22:
ik heb heel erg het gevoel; ''ja, so what, wat nu dan?'' bij het lezen van de duiding van deze docent van de UVA
[ Voor 39% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 16:00 ]
Bij de val van het regime van Egypte stonden hier de migranten ook op de tafels te dansen in de talkshows. Uiteindelijk zijn we er niets mee opgeschoten. Ik gun ze van harte een vrij Venezuela, maar deze vreugde is vroeg en naief, maar wel begrijpelijk.
*knip*, vermoedelijk AI content._Bailey_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:22:
[ Voor 41% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 16:00 ]
Het is natuurlijk ook lastig om je land economisch te leiden als er enorme sancties zijn opgelegd. Net zoals in Cuba voor de laatste 60 jaar.NiGeLaToR schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:18:
[...]
Maduro maakte er ook een enorme bende van, zoveel is duidelijk.
Als de journalisten eerder dergelijke reacties hadden opgevraagd omtrent de vermeende inmenging van China en Rusland in Venezuela dan hadden ze ook hetzelfde gehoord. Toen de oppositie leider buitenspel werd gezet waren er ook harde veroordelingen. Deze heeft later de nobelprijs gekregen. Het is niet dat er een dubbele standaard is die jij wel suggereerd.
Je hebt vrij veel woorden nodig om de nieuwe internationale orde te beschrijven "might makes right". Dit is altijd al de wereldorde geweest, alleen hebben we na de tweede wereldoorlog een poging ondernomen om het anders te doen. Ik denk dat we nu inderdaad moeten vaststellen dat de rule based internationale gemeenschap ophoudt te bestaan.
[ Voor 58% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 15:59 ]
Hoewel dat waar is, kreeg hij die sancties ook met een reden. Tijdens de Obama tijd werd dat opgelegd voor machtsmisbruik, onderdrukking van oppositie en persvrijheid en daarna weer door Biden gelift en opnieuw opgelegd door uitblijven van vrije verkiezingen. De ineenstorting van de economie en de olie export wordt toch echt gezien als veroorzaakt door Maduro's economische (wan)beleid en niet de opgelegde sancties?Sandor_Clegane schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:30:
[...]
Het is natuurlijk ook lastig om je land economisch te leiden als er enorme sancties zijn opgelegd. Net zoals in Cuba voor de laatste 60 jaar.
@HEY_DUDE gaat alleen weer te lang duren voor ook wij accepteren dat dit de nieuwe realiteit is.
[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 04-01-2026 11:44 ]
Ze staan al een tijdje op de shitlist en als je op de shitlist staat is je toekomst onzeker. Zie het verleden. (Irak, Libie, Iran, Chili, Grenada, Vietnam etc.). Natuurlijk kan je fouten maken in je economie maar sancties helpen natuurlijk niet en doen vaak de meest kwetsbaren in de samenleving pijn.NiGeLaToR schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:43:
[...]
Hoewel dat waar is, kreeg hij die sancties ook met een reden. Tijdens de Obama tijd werd dat opgelegd voor machtsmisbruik, onderdrukking van oppositie en persvrijheid en daarna weer door Biden gelift en opnieuw opgelegd door uitblijven van vrije verkiezingen. De ineenstorting van de economie en de olie export wordt toch echt gezien als veroorzaakt door Maduro's economische (wan)beleid en niet de opgelegde sancties?
@HEY_DUDE gaat alleen weer te lang duren voor ook wij accepteren dat dit de nieuwe realiteit is.
https://thetricontinental...anctions-venezuela-chile/
Dit gaat al jaren. Kies je de verkeerde leider, kom je op de shitlist.
Het gaat iets verder dan aanschouwen, want zelfs in woord keuren we de acties niet af en praten ze zelfs goed. Behalve Spanje dan. Europa is niets meer dan een vazal, we gaan mee met de wind van de VS wat die ook doet rechtmatig of onrechtmatig, of iemand anders als de VS de troon verliest._Bailey_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:22:
Omdat de VS ons digitaal en militair bij de ballen heeft...Brazos schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Het gaat iets verder dan aanschouwen, want zelfs in woord keuren we de acties niet af en praten ze zelfs goed. Behalve Spanje dan. Europa is niets meer dan een vazal, we gaan mee met de wind van de VS wat die ook doet rechtmatig of onrechtmatig, of iemand anders als de VS de troon verliest.
Yep, dat viel me ook al op. Beetje van "oh, nou dat is ook een ding". Als er al afkeuring is in de media dan is het meestal het quoten van iemand anders.Brazos schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:18:
[...]
Het gaat iets verder dan aanschouwen, want zelfs in woord keuren we de acties niet af en praten ze zelfs goed. Behalve Spanje dan. Europa is niets meer dan een vazal, we gaan mee met de wind van de VS wat die ook doet rechtmatig of onrechtmatig, of iemand anders als de VS de troon verliest.
Is dat een oorzaak of gevolg? Hebben we dat niet allemaal bewust uit handen gegeven?olafmol schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:19:
[...]
Omdat de VS ons digitaal en militair bij de ballen heeft...
Dat is inderdaad waar wij in het westen uitstekend in zijn; symboolpolitiek. Met de ene hand vingerwappen en op de andere hand blijven zitten.HEY_DUDE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:36:
[...]
Als de journalisten eerder dergelijke reacties hadden opgevraagd omtrent de vermeende inmenging van China en Rusland in Venezuela dan hadden ze ook hetzelfde gehoord. Toen de oppositie leider buitenspel werd gezet waren er ook harde veroordelingen. Deze heeft later de nobelprijs gekregen. Het is niet dat er een dubbele standaard is die jij wel suggereerd.
Machado moest maandenlang onderduiken en kon niet weg vanwege een uitreisverbod, ze is meerdere keren in elkaar gebeukt en haar kinderen leefden in het buitenland omdat ze constant bedreigd werden. Maar wij hebben haar een kek symbolisch Nobel-muntje gegeven en zelfs een of andere vage EU-prijs voor de vrijheid; wat kan ze nog meer wensen?
[ Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 04-01-2026 12:27 ]
En ze wordt ook door Trump doodleuk aan de kant gezet.Marrtijn schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:26:
[...]
Dat is inderdaad waar wij in het westen uitstekend in zijn; symboolpolitiek. Met de ene hand vingerwappen en op de andere hand blijven zitten.
Machado moest maandenlang onderduiken en kon niet weg vanwege een uitreisverbod, ze is meerdere keren in elkaar gebeukt en haar kinderen leefden in het buitenland omdat ze constant bedreigd werden. Maar wij hebben haar een kek symbolisch Nobel-muntje gegeven en zelfs een of andere vage EU-prijs voor de vrijheid; wat kan ze nog meer wensen?
Ik kan genoeg bedenken wat ze zou willen wensen, maar militair ingrijpen in Venezuela door de V.S. om de nummer 2 stevig in het zadel te helpen, zodat de V.S. het land kan leegroven, stond vast niet in haar top 10.
"might makes right"
Ik snap je betoog, alleen gaat het om proportionaliteit in verhouding met (internationaal) recht en de mogelijkheden die daarbij horen.
Maduro was en is geen lieverdje, hetzelfde geldt voor zijn voorganger. Daarom hebben wij diverse internationale en diplomatieke consequenties gerealiseerd dat draagvlak had binnen een meerderheid van de internationale (diplomatieke) wereld.
Dat is en zou de route moeten zijn, eventuele militaire acties moet wettelijk worden onderbouwd en die onderbouwing is er simpelweg niet; effectief gezien is door de woorden die Trump gisteravond heeft geuit sprake van een UK-RUS situatie waarbij in dit geval een westerse bondgenoot met (in theorie) westerse democratische waarden gewoon zegt niet de soevereiniteit van een land te erkennen (en andere landen ook niet) en daarbij het land te gaan besturen zolang het hun zint vanwege [insert absurde en niet bewijsbare redenen].
Persoonlijk gezien is Trump uit hetzelfde hout gesneden als Putin en andere autocraten/dictators; geen oog voor nationaal en-of internationaal recht en dat alleen voor macht en resources.
Om het probleem nog groter te maken: hij had nog een verdedigbaar narratief kunnen ophangen over het beschermen van de bevolking en het feit dat Maduro stelselmatig internationale wetten schendt, en dat dit de aanleiding was voor ingrijpen.nwagenaar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:34:
@badbadpresident
Ik snap je betoog, alleen gaat het om proportionaliteit in verhouding met (internationaal) recht en de mogelijkheden die daarbij horen.
Maduro was en is geen lieverdje, hetzelfde geldt voor zijn voorganger. Daarom hebben wij diverse internationale en diplomatieke consequenties gerealiseerd dat draagvlak had binnen een meerderheid van de internationale (diplomatieke) wereld.
Dat is en zou de route moeten zijn, eventuele militaire acties moet wettelijk worden onderbouwd en die onderbouwing is er simpelweg niet; effectief gezien is door de woorden die Trump gisteravond heeft geuit sprake van een UK-RUS situatie waarbij in dit geval een westerse bondgenoot met (in theorie) westerse democratische waarden gewoon zegt niet de soevereiniteit van een land te erkennen (en andere landen ook niet) en daarbij het land te gaan besturen zolang het hun zint vanwege [insert absurde en niet bewijsbare redenen].
Persoonlijk gezien is Trump uit hetzelfde hout gesneden als Putin en andere autocraten/dictators; geen oog voor nationaal en-of internationaal recht en dat alleen voor macht en resources.
In plaats daarvan stelt hij in zijn betoog expliciet dat het om olie gaat en dat de VS het land overneemt. Daarmee verdwijnt zelfs de schijn van legitimiteit. Hoe dan ook er zijn meerdere dingen waar op dit moment:
- Wat Trump heeft gedaan is onwettig en ontbeert elke juridische basis. Daarmee begeeft hij zich op hetzelfde pad als Poetin bij de inval in Oekraïne.
- Maduro is een dictator die het land systematisch heeft uitgehold; een overweldigende meerderheid van de Venezolanen en veel Latino’s zullen deze actie dan ook toejuichen.
- De kans is groot dat er fundamenteel weinig verandert. Er komt een nieuw poppetje aan de top, terwijl het volledige machtsapparaat achter Maduro intact blijft. Dat is ook in hun eigen belang: echte hervormingen zouden voor velen vervolging of erger betekenen.
Volg je het nieuws over de VS? Weet je op welke wijze er op dit moment aan de democratische stam van de VS wordt gezaagd? In hoeverre kun je de VS nog wel rekenen tot het vrije westen? Er ontstaat een nieuw soort politiek van divide et impera, het verdeel en heers. Trump intereseert de Venezolaanse burger geen bal. Het is puur eigenbelang. Of de gemiddelde Venezolaan hier op termijn beter van wordt is maar zeer de vraag. Dat de VS hier beter van wordt staat echter buiten kijf.
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Maduro heeft wellicht gefraudeerd bij de verkiezingen maar dat heeft Trump natuurlijk zelf ook geprobeerd. Trump of Maduro: qua autocratische neigingen zal het elkaar niet zoveel ontlopen. Dus welk land gaat binnenkort Trump arresteren?Herman schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:02:
[...]
In hoeverre kun je de VS nog wel rekenen tot het vrije westen?
Dat de VS er beter van wordt is natuurlijk de bedoeling, maar de vraag is natuurlijk of dat ook echt gaat gebeuren.Herman schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:02:
[...]
Dat de VS hier beter van wordt staat echter buiten kijf.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
De VS heeft geen boot in the ground daar, dus of Trump denkt dat de vice president uit dankbaarheid wel naar hem luistert. Of er moet nog een volgende fase gebeuren voordat het daar echt anders wordt.
Na de dood van Chavez was er ook hoop op vrije verkiezingen. Maar ja de partij wilde de macht niet uit handen geven. Zal nu weinig anders zijn tenzij de VS Venezuela bezet en een puppet regering installeert.
Wij mensen hebben een vrije keuze in ons gedrag en handelen en doen dit op basis van normen en waarden. Je ziet dat in de geopolitieke/international relations kringen er scholen zijn die pretenderen dat bepaalde soort gedrag een wetmatigheid is en altijd onvermijdbaar. John Mearsheimer is een van de bekendste vertegenwoordigers van de z.g.n. "realisme" school die zegt dat geopolitiek alleen draait om o.a. macht, eigenbelang en veiligheid.HEY_DUDE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:32:
"might makes right"
Echter dat is een keuze, landen kunnen kiezen voor hun eigen belang, ze hoeven dat echter niet te doen. Er is geen wetmatigheid dat ze dwingt. Na de WW2 zijn er bijvoorbeeld andere keuzes gemaakt, de EU is een goed voorbeeld waarin de "realisme" school niet van toepassing is, want dan zouden we nog steeds bezig zijn met oorlogen/might makes right i.p.v. het democratisch/rechtsstatelijke rule based op te lossen.
Wat de "realisme" school probeert is het morele/ethische component van menselijke keuzes los te koppelen van de zogenaamde wetmatigheid van macht en eigenbelang. Zo kan je alles verklaren als onvermijdbare machtsstrijd. Amerika (maar ook Rusland/China) zij nu eenmaal sterker, daaruit volgt onvermijdelijk dat ze hun wil opleggen aan andere landen, might makes right.
De bedoeling daarmee is dus een rechtvaardiging voor acties af te dwingen zonder een moreel oordeel. Het feit dat de realisme school bestaat om het moreel oordeel te vermijden/ontwijken, is juist een bevestiging ervan.
Zie hoeveel moeite autocratische landen doen om hun acties te rechtvaardigheden, de tegenstrijdige lijst voor bijvoorbeeld de Russische invasie in Oekraïne is lang. Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen: we vallen jullie gewoon binnen omdat we de macht willen hebben, punt. Alleen dan weten ze dat steun verliezen in de propaganda strijd, ze weten dat mensen een moreel oordeel vellen en dit zullen afkeuren.
Bottom line is dat een invasie uit pure macht en eigenbelang moreel fout is, daar is geen rechtvaardiging voor.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
Trump gaat daar niet de boel overnemen als er geen geld te halen is, ik denk dat ze die ruwe olie wel kwijt geraken aan de Russen of Chinezen.HandyLumberjack schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Dat de VS er beter van wordt is natuurlijk de bedoeling, maar de vraag is natuurlijk of dat ook echt gaat gebeuren.
AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600
Ik hoor daar merkwaardig weinig over. Aruba, Curaçao, en Bonaire liggen 15-70km van Venezuela af.R_Zwart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 10:53:
Wat als Aruba, Bonaire of Curacao getroffen worden in de strijd? Hoe reageren we dan?
Vrijwel niets in Nederland? (Ondanks dat we wel de verantwoordelijkheid hebben voor de verdediging van het Koninkrijk.)
En ook verder niet, terwijl als het huidige regime in Venezuela (dat vooralsnog gewoon nog aan de macht is) terug wil slaan naar "het Westen" of "de NAVO" we met een Artikel 5 situatie te maken krijgen.
Iets dat niemand in het Witte Huis voor ook maar een seconde overwogen lijkt te hebben (of de moeite genomen heeft om Nederland een heads up te geven).
Trump is toch begonnen? Dan is het toch zijn probleem?
Als iemand beslist oorlogje te willen spelen kan je verwachten dat iemand anders terug gaat schieten..
Als er een verdwaalde raket op 1 van de ABC eilanden komt zullen we wel moeten. Dat is precies ons koninkrijk. Daar zal onze legerleiding ook as we speak wel overleg over hebben.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nogal overdreven want;C00P schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Trump gaat daar niet de boel overnemen als er geen geld te halen is, ik denk dat ze die ruwe olie wel kwijt geraken aan de Russen of Chinezen.
[Afbeelding]
- usa heeft nog nergens de macht over
- er zal steeds minder olie gebruikt worden in de wereld dus een groot deel zal nooit ontgonnen worden
Hij heeft op geen enkele manier controle over de olie. Daar is heel veel meer voor nodig dan een showproces met Maduro. Het leger had wel een deftig plan om Maduro te ontvoeren, maar er is nog geen begin van een plan hoe verder met Venezuela.C00P schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:27:
[...]
Trump gaat daar niet de boel overnemen als er geen geld te halen is, ik denk dat ze die ruwe olie wel kwijt geraken aan de Russen of Chinezen.
[Afbeelding]
De olie is een mooi show element in. de grote Trump show, een show waarin werkelijk alles alleen voor de show is.
Die olie krijgt niemand zomaar uit de grond. Trump kan claimen wat hij wilt, als die 29 miljoen inwoners niets meerwerken komt er geen druppel uit de grond.C00P schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:27:
[...]
[Afbeelding]
Geloof me dat de inwoners het waarschijnlijk prima zouden vinden als USA de macht over neemt in ruil voor veiligheid en een functionerende overheid.Delerium schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:52:
[...]
Die olie krijgt niemand zomaar uit de grond. Trump kan claimen wat hij wilt, als die 29 miljoen inwoners niets meerwerken komt er geen druppel uit de grond.
Het probleem is het zittende machtapparatus
Mwah... wie zegt dat er geen heads-up gegeven is?PowerFlower schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:35:
Iets dat niemand in het Witte Huis voor ook maar een seconde overwogen lijkt te hebben (of de moeite genomen heeft om Nederland een heads up te geven).
Als Washington Nederland, de EU of de NAVO van te voren ingelicht heeft, verwacht je dan dat Schoof, Von der Leyen of Rutte nu gaat roepen dat ze op de hoogte waren?
Het is artikel 5 als Venezuela Nederland aanvalt.Dennis1812 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:50:
Is het artikel 5 als Venezuela terugslaat?
Als Venezuela Nederland aanvalt, is het óns probleem; en daarmee de NAVO. Dat is precies waar de Amerikanen niet over nagedacht lijken te hebben.Trump is toch begonnen? Dan is het toch zijn probleem?
De Amerikanen gebruiken ook de vliegvelden op de Antillen, dus Venezuela zou zomaar kunnen denken dat dit een makkelijke manier is om terug te slaan naar de Amerikanen.
Gelukkig allemaal voornamelijk theoretisch, natuurlijk. Maar indicatief voor hoe ondoordacht deze hele actie is.
Starmer. Daardoor vermoed ik dat de rest ook niet ingelicht was.Dido schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:54:
Mwah... wie zegt dat er geen heads-up gegeven is?
[ Voor 13% gewijzigd door PowerFlower op 04-01-2026 14:57 ]
Wat een onzin.R.van.M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Geloof me dat de inwoners het waarschijnlijk prima zouden vinden als USA de macht over neemt in ruil voor veiligheid en een functionerende overheid.
Het probleem is het zittende machtapparatus
Het is natuurlijk niet zo dat er allerlei vaten olie ergens liggen te wachten om verscheept te worden. Deze olie moet nog gewonnen worden en kan daarna pas verkocht worden.C00P schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:27:
[...]
[Afbeelding]
En juist dat winnen is heel lang problematisch geweest, onder een stabiel regime zal dit vermoedelijk allemaal wel makkelijk(er) gaan, maar hoe makkelijk/moeilijk dat zal gaan onder 'usa leiding' (hoe dat er dan ook uit mag zien) als ze geen boots on the ground hebben is nog maar afwachten.
Overigens deze info vanuit Wikipedia (Wikipedia: Oil reserves in Venezuela) wat ook de bron van die tweet lijkt grofweg.
1 januari begin ik echt! en daarna weer elke maandag!
Wat Chavez zo populair maakte, was dat hij de olie-industrie privatiseerde en daarmee het geld weer naar Venezuela ging. (Wat daarbij fout ging is dat hij geld over de balk ging smijten, en vervolgens de olieprijs halveerde waarmee dat volledig onhoudbaar werd.)R.van.M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:53:
Geloof me dat de inwoners het waarschijnlijk prima zouden vinden als USA de macht over neemt in ruil voor veiligheid en een functionerende overheid.
De voornaamste reden dat Maduro nog aanhangers heeft, is precies dat: Venezolaans oliegeld voor Venezuela.
Op z'n Trumps gaan roepen dat al dat oliegeld nu voor de Amerikanen is, is de beste boost die je de huidige Venezolaanse regering kunt geven.
Jammer maar het Navo verdragsgebied is alles boven de Kreeftskeerkring en niet eronder..PowerFlower schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Het is artikel 5 als Venezuela Nederland aanvalt.
[...]
Als Venezuela Nederland aanvalt, is het óns probleem; en daarmee de NAVO. Dat is precies waar de Amerikanen niet over nagedacht lijken te hebben.
en laat Venezuela nu net onder die kring liggen..
zie ook Artikel 6 van het NAVO handvest
Dat snap ik. Maar zoals ik de comments hier las werd er aangegeven dat als Venezuela terugslaat op Trump zn hoofd dat het dan ook een artikel 5 is.PowerFlower schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:55:
[...]
Het is artikel 5 als Venezuela Nederland aanvalt.
[...]
Als Venezuela Nederland aanvalt, is het óns probleem; en daarmee de NAVO. Dat is precies waar de Amerikanen niet over nagedacht lijken te hebben.
De Amerikanen gebruiken ook de vliegvelden op de Antillen, dus Venezuela zou zomaar kunnen denken dat dit een makkelijke manier is om terug te slaan naar de Amerikanen.
Gelukkig allemaal voornamelijk theoretisch, natuurlijk. Maar indicatief voor hoe ondoordacht deze hele actie is.
[...]
Starmer. Daardoor vermoed ik dat de rest ook niet ingelicht was.
Als ik dan Navo baas zou zijn zou ik simpelweg aangeven. Jij begint, eigen schuld.
Maar als ze Nederlands grondgebied aanvallen is het inderdaad meteen een world war van NAVO excl VS versus Venezuela en VS. dan komt je noodpakket nog van pas.
Edit: @Zwelgje dus als ze Nederlands grondgebied aanvallen (ABC eilanden) hoeven wij niet op steun van de NAVO te rekenen? Maar moet ons leger het zelf oplossen?
Noem de mensen gewoon bij de naam graag.
[ Voor 9% gewijzigd door NMH op 04-01-2026 16:38 ]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.