• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
stftweaker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:38:
[...]
De grote vraag is: Wie zijn nu grote afnemers van venu olie? En wat doet dit op de markt?
De VS zelf.
Hoewel zij zelf veel olie produceren (op dit moment de #1 in de wereld) betreft het met name lichte olie uit fracking. Echter, de raffinaderijen in Texas - een belangrijke economische activiteit alsook een belangrijke bron voor geraffineerde brandstof (Jet-2, Kerosine, benzine) zijn ontworpen voor zware olie.

Venenzuela zit op de grootste reserve zware olie in de wereld. Daar komt bij dat het strategisch handig ligt (De Golf van Mexico - ahem de Golf van America - is goed door de VS te controleren en afstand van olietankers tussen Venezuela en Texas is relatief kort.

Sinds Maduro komt er al vrijwel geen Venezuelaanse olie meer op de markt. Dit zal voorlopig, tot de infrastructuur is herstelt - nog niet gebeuren.

Uiteindelijk betekent het dat de VS minder zware olie uit andere landen zal halen. Mogelijk daalt daardoor de prijs van olie. Er zal weinig onrust in de markt zijn, juist omdat de VS de olieproductie gaat controlleren.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Meg schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Ik kan het echt niet meer volgen, gaat het nu over zijn eerste termijn? Hoe blijft die man op de achtergrond zo serieus?

iemand zeg me alsjeblieft dat deze man niet opnieuw president mag worden.
MAg niet maar in het land van de onbeperkte mogelijkheden….

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-01 15:34

jdh009

FP ProMod
ehtweak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:50:
"we have no crime in Washington"

Die man is echt de weg kwijt! 8)7 8)7
Warcrimes tellen denk ik niet :P

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:49
steveman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:55:
[...]

"Het heeft helemaal niets met de gebeurtenissen in Venezuela te maken, maar Trump maakt graag van de gelegenheid gebruik om zichzelf te complimenteren met die inzet." :D
Je kunt als journalist toch niet meer neutraal blijven als je hier verslag van moet uitbrengen? Heeft Trump het ook weer over het ondergoed van z'n vrouw gehad of is nu zijn dochter aan de beurt?

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a Teapot”

Ligt het aan mij of kijkt Trump nu naar die man die nu praat: "Als je het niet goed doet, stuur ik je naar een kamp in Noord-Korea voor heropvoeding"?

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Beste President Trump: Waarom doet u zo'n grote interventie in Venezuela, maar geeft u pardon aan een al veroordeelde drugdealende president?

Simpele vraag lijkt me toch.

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:45
Wat een bizar slechte persconferentie waarin hij het vooral heeft over hoe goed ze zijn en hij de grootste piemel heeft. Wat een kinderen! Nemen die Amerikanen dit echt allemaal serieus? Is er niemand die zegt deze man is dementerend en moet weg voor onze veiligheid?

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

niki_lauda schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:59:
Die Marco Rubio moet zich toch kapot schamen
Daar snap ik echt niets van. Als je speeches van hem uit het verleden terug ziet heeft hij echt wel enig talent. Maar om dan zo je ziel aan de duivel te verkopen. Absurd.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:51
[...]

U bent verrast? Ik mag hopen van niet. Dit was te verwachten nadat de olietankers in beslag werden genomen. En de olie ook, vooral nadat hier vragen over kwamen.

De grote vraag is: Wie zijn nu grote afnemers van venu olie? En wat doet dit op de markt?
China met name.

Quote NOS:
China is een grote afnemer van Venezolaanse olie. Dat blijft zo, als het aan Trump ligt. "China zal geen moeite met deze operatie hebben, ze krijgen hun olie."

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Trump wil dat de VS tijdelijk het bestuur van Venezuela overneemt en wil er Amerikaanse oliebedrijven naartoe sturen.

Oftewel: het is een ordinaire roofoverval om de olie.

Catch a smile out there!

• renegrunn
Glenfiddich schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:12:
Trump wil dat de VS tijdelijk het bestuur van Venezuela overneemt en wil er Amerikaanse oliebedrijven naartoe sturen.

Oftewel: het is een ordinaire roofoverval om de olie.
Geschiedenis herhaalt zich?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-01 21:27
Wel een persconferentie van borstklopperij. Ik heb schoolpresentaties gezien die beter qua inhoud waren

• Meg
  • Niet online

Meg

wisselwerking schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:14:
Wel een persconferentie van borstklopperij. Ik heb schoolpresentaties gezien die beter qua inhoud waren
Dit inderdaad, wou haast weg zappen halverwege zijn preek.

"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:01
Rubio, die erachter staat kijkt tenminste nog normaal uit zijn ogen. Hij of Newsom zijn de hoop op beter VS, helaas nog 3 jaar wachten ja.
Als Trump nu dood neervalt krijg je Vance, dat lijkt me erger.

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 15:19
niki_lauda schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:59:
Die Marco Rubio moet zich toch kapot schamen
Die staat volgens mij van binnen echt te juichen en dansen. Zijn ouders waren natuurlijk Cubaanse vluchtelingen dus die zal vast aardig lepeltje haat richting de ultra linkse bewegingen in die regio hebben binnen gekregen terwijl hij opgroeide. Verder ook bekend dat hij laatst nog vond dat Maduro hoe dan ook weg moest, dus voor hem nu missie geslaagd.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:32
Wat ik niet snap. Venezuela heeft toch nog een zittende regering. Alleen de president is missend.
Hoe kan de VS claimen dat ze het land nu gaan regeren?

Ook een tweede inval vind ik twijfelachtig. Dit was een verrassing. Een tweede golf zal meer overeenstemming moeten hebben. (Denk ik dan). Dat gaat wereldwijd toch veel weerstand geven. Je ziet het nu al vanuit diverse hoeken afkeuring en neutrale berichten.

Grz D.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-01 21:08
Eigenlijk zegt hij nu dat ze er een puppetstate van maken.

• Grunwold
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12:40
Wat ik mij afvraag is waarom Amerika per se olie uit Venezuela wilt hebben? Was het niet zware olie die moeilijk te kraken is? En hebben de Amerikanen niet genoeg olie (van hoogwaardige kwaliteit) op eigen grondgebied?

Edit: of willen ze misschien China onder druk zetten door hun olie toevoer af te snijden?

[ Voor 24% gewijzigd door Grunwold op 03-01-2026 18:26 ]

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:43
renegrunn schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:12:
[...]

China met name.

Quote NOS:
China is een grote afnemer van Venezolaanse olie. Dat blijft zo, als het aan Trump ligt. "China zal geen moeite met deze operatie hebben, ze krijgen hun olie."
Tuurlijk krijgen ze hun olie, alleen tegen welke prijs... Want daar gaat het om toch? Misschien is dit dan het plan om de staatsschuld een beetje te verlichten? ;)

How are you doing?

• renegrunn
stftweaker schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:26:
[...]

Tuurlijk krijgen ze hun olie, alleen tegen welke prijs... Want daar gaat het om toch? Misschien is dit dan het plan om de staatsschuld een beetje te verlichten? ;)
Gaat mij ook om de uitspraak zelf. Conclusie: olie Venezuela is nu olie US.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01 14:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

DomiGijzen schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:20:
Wat ik niet snap. Venezuela heeft toch nog een zittende regering. Alleen de president is missend.
Hoe kan de VS claimen dat ze het land nu gaan regeren?
Ze zeggen dat Rubio contact heeft gehad met de vice president, en die heeft aangegeven al volledig mee te gaan werken. Trump gaf ook aan dat ze niet heel veel keus heeft, dat terzijde.

Ze willen met een team gaan werken waar oa Rubio in gaat zitten. Die gaan dus dat land
'aansturen'. Puppetstate lijkt dan ook een prima omschrijving, ze mogen prima gaan uitvoeren wat in Washington (of Mar-a-Lago) wordt besloten.
Ook een tweede inval vind ik twijfelachtig. Dit was een verrassing. Een tweede golf zal meer overeenstemming moeten hebben. (Denk ik dan). Dat gaat wereldwijd toch veel weerstand geven. Je ziet het nu al vanuit diverse hoeken afkeuring en neutrale berichten.
Wat wil de wereld doen, dat hebben we gezien met Rusland en Oekraine. De VS zit in de veiligheidsraad, dus die gaan iedere resolutie veto'en. Internationaal gerechtshoven erkennen ze niet, dus die gaan ook niks doen.

Het leger van Venezuela stelde ook niet veel meer voor, sterk verouderd, dus die kon ook niks uitrichten.

[ Voor 54% gewijzigd door gorgi_19 op 03-01-2026 18:35 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

PLAE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:21:
Eigenlijk zegt hij nu dat ze er een puppetstate van maken.
Ook tot verrassing van niemand natuurlijk.

Heeft de VS natuurlijk ook nog wel wat ervaring mee uit eerdere tijden.

Dit is gewoon de heropleving van de Munroe Doctrine en alles wat er daar tijdens de koude oorlog is gebeurd. Succesnummer als Pinochet bijvoorbeeld.

Kan werkelijk absoluut niet helemaal fout gaan. Gelukkig is ons koninkrijkje heeeeeuuuuul ver van Venezuela dus gaan wij hier helemaal niks van merken :z

People as things, that’s where it starts.

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

gorgi_19 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:28:
[...]

Ze zeggen dat Rubio contact heeft gehad met de vice president, en die heeft aangegeven al volledig mee te gaan werken. Trump gaf ook aan dat ze niet heel veel keus heeft, dat terzijde.

Ze willen met een team gaan werken waar oa Rubio in gaat zitten. Die gaan dus dat land
'aansturen'. Puppetstate lijkt dan ook een prima omschrijving, ze mogen prima gaan uitvoeren wat in Washington (of Mar-a-Lago) wordt besloten.
Het is werkelijk niet te geloven. Als het een film was zou je de bioscoop uitlopen, zo ongeloofwaardig.

Less alienation, more cooperation.

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-01 23:44
Grunwold schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:22:
Wat ik mij afvraag is waarom Amerika per se olie uit Venezuela wilt hebben? Was het niet zware olie die moeilijk te kraken is? En hebben de Amerikanen niet genoeg olie (van hoogwaardige kwaliteit) op eigen grondgebied?

Edit: of willen ze misschien China onder druk zetten door hun olie toevoer af te snijden?
Het is juist de goede zware olie waar de raffinaderijen in florida geschikt voor zijn die venezuela en Canada hebben. In de usa zelf winnen ze nu enorme hoeveelheden schalieolie die veel lichter is en juist niet geschikt is voor hun eigen raffinaderijen.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:12

Auredium

Informaticus Chaoticus

Nou de eerste van mijn 2026 voorspellingen is uitgekomen. De druk zit erop met de komende midterms in de VS.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

Killjoy

Klingon lawn products

Something is gonna have to be done about Mexico. Zijn ze de volgende?

https://x.com/NikkiMcR/st..._69491e85e4b099a75cbd695a

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Trishul
  • Laatst online: 13:11
Grunwold schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:22:

Net op NPO1 werd uitgelegd dat de grootste zware olie reserves liggen in Venezuela, Rusland en Canada. Controle over de Venezolaanse oliereserves is dus niet alleen financieel interessant voor de VS, maar ook strategisch. Hiermee staan ze strategisch sterker t.o.v. Rusland, China en Canada. China is een grote afnemer van Venezolaanse olie, dus dat is extra interessant met het oog op het inperken van Chinese macht.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Killjoy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:40:

Heel plat gezegd weet je alleen zeker dat je niet de volgende bent als je nukes hebt.

De VS kan overmorgen Groenland binnentrekken en de EU kan dan ook niks, tenzij Frankrijk het in de bol krijgt.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:17
RobinHood schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Heel plat gezegd weet je alleen zeker dat je niet de volgende bent als je nukes hebt.

De VS kan overmorgen Groenland binnentrekken en de EU kan dan ook niks, tenzij Frankrijk het in de bol krijgt.
Dit inderdaad.

• HEY_DUDE
  • Laatst online: 13:42
Samenvatting hij heeft geen flauw idee wat hij aan het doen is en denkt in zijn kleuterbrein dat hij nu de baas is in Venezuela. De oliebedrijven in de V.S. moeten de portemonnee trekken voor investeringen in een geopolitieke ramp. Die hadden al eerder aangegeven daar geen trek in te hebben.

Op naar de volgende ramp die Trump gaat aanrichten.

[ Voor 4% gewijzigd door HEY_DUDE op 03-01-2026 18:48 ]

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:50

ManiacsHouse

Scheisse!

Jep en als we er wat van vinden dan trekt meneer eventueel de stekker uit Google/Microsoft/whatever...
Aan de andere kant zijn de verhoudingen dan dusdanig compleet verkloot dat ze van ons ook niks meer hoeven te verwachten lijkt mij.

• Yaksa
  • Laatst online: 13:45
Was er voor de kust van Suriname onlangs ook niet een grote hoeveelheid olie gevonden?
Dan hoeven die Amerikaanse vliegdekschepen nog maar een klein stukje verder te varen.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ManiacsHouse schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Jep en als we er wat van vinden dan trekt meneer eventueel de stekker uit Google/Microsoft/whatever...
Aan de andere kant zijn de verhoudingen dan dusdanig compleet verkloot dat ze van ons ook niks meer hoeven te verwachten lijkt mij.
En wat dacht je van alle LNG die wij importeren, en Trump kan ook wel genoeg druk uitoefenen op menig petrostaat dat hij gewoon een nieuwe oliecrisis kan afdwingen.

Deze aanval op Venezuela is gewoon deeltje zoveel in "gooi alle internationale regels en verdragen maar in de prullenbak, en doe wat je wil want niemand zal je echt stoppen"
Yaksa schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:51:
Was er voor de kust van Suriname onlangs ook niet een grote hoeveelheid olie gevonden?
Dan hoeven die Amerikaanse vliegdekschepen nog maar een klein stukje verder te varen.......
Guyana meer, maar ja, dat land zal ook wel flink gaan moeten opletten.

• HEY_DUDE
ManiacsHouse schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:47:
[...]

En als hij geen gas meer levert aan de EU vallen de weinige datacentra die we nu hebben ook uit.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ze kunnen ook gewoon even naar de Noordzee.

• Meg
  • Niet online

Meg

*knip* memes/grappige plaatjes zijn hier op deze manier niet op zijn plaats

[ Voor 71% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2026 19:53 ]

• Trishul
Guyana heeft grotere reserves, dichterbij. Suriname kan ook een interessant doelwit zijn later, aangezien China veel invloed heeft in de huidige regering (hout concessies, leningen, goud, enz).

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:38

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Killjoy schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:40:

En dit is exact waar wij hier in Mexico bang voor zijn, hij heeft de kartels als terroristische organisaties benoemd en de oorlog daarin verklaard. Gelukkig woon ik ver weg van de grens 1709 km 22 hr 14 minuten rijden maar toch…..

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

• backupdevice
  • Laatst online: 13:39

backupdevice

No Risk , Full Push

Sr Juan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:02:
[...]

En dit is exact waar wij hier in Mexico bang voor zijn, hij heeft de kartels als terroristische organisaties benoemd en de oorlog daarin verklaard. Gelukkig woon ik ver weg van de grens 1709 km 22 hr 14 minuten rijden maar toch…..
Is ook niet dat als daar de president weggehaald wordt er ook maar iets veranderd. Oorlog tegen de kartels betekent gewoon boots on the ground

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Edgenumber
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-01 18:05
[...]

En dan is nog maar de vraag of je wat kan met die nukes. Heeft frankrijk icbms? Kan frankrijk met een sub dichtbij amerika komen en ze zo afschieten voor de Amerikanen reageren?

Als frankrijk ze onder een rafale moet hangen en ze naar de usa moet vliegen is dit nog steeds geen serieuze bedrijging voor de Amerikanen.

Maar of je de volgende bent is denk ik vrij makkelijk uit te meten aan of je strategisch belangrijk bent of niet.

Gecertificeerd ongeleid projectiel

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
backupdevice schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Is ook niet dat als daar de president weggehaald wordt er ook maar iets veranderd. Oorlog tegen de kartels betekent gewoon boots on the ground
Of je gaat gewoon één van de kartels steunen en laat ze het onderling uitvechten.

• Sr Juan

Sr Juan

backupdevice schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:04:
[...]

Het klopt wat je zegt, zelf hier in een kleine stad is het eigenlijk twee families die iedere keer winnen, maar dat komt omdat ze gewoon geld geven voor je stem.

Ik heb helemaal niets tegen boots on the ground, hell ik heb zelf 7 maanden in voormalige Joegoslavië gediend onder NATO verband, maar,er deze clown aan de macht zal het niet helemaal fijn zijn, en we hebben ook olie in de grond….

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

• Sr Juan

Sr Juan

Waaj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Of je gaat gewoon één van de kartels steunen en laat ze het onderling uitvechten.
Je bedoelt zoals een paar jaar geleden met de CIA en el Chapo…..

• Trishul
Edgenumber schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:06:
[...]

En dan is nog maar de vraag of je wat kan met die nukes. Heeft frankrijk icbms? Kan frankrijk met een sub dichtbij amerika komen en ze zo afschieten voor de Amerikanen reageren?

Als frankrijk ze onder een rafale moet hangen en ze naar de usa moet vliegen is dit nog steeds geen serieuze bedrijging voor de Amerikanen.

Maar of je de volgende bent is denk ik vrij makkelijk uit te meten aan of je strategisch belangrijk bent of niet.
Gaat een beetje offtopic, maar theoretisch gezien heeft Frankrijk de capaciteiten. De M51 SLBM heeft een bereik van bijna 10.000km, afgevuurd vanuit de Franse kernonderzeeërs. Daarmee hoef je dus niet eens zo dichtbij de VS te komen.

Er zijn nog meer landen die niet zo bang hoeven te zijn voor militaire agressie van de VS dankzij kernwapens en ICBM's: Rusland, China en India.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:30

franssie

Save the albatross

Waaj schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:08:
[...]

Dat zou een vorm van legalisatie inhouden, en dat vind de achterban van meneer Trump niet zo fijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:46

BeaM-R

Powerrrrr

[...]

*knip*, graag geen AI gegenereerde antwoorden.

[ Voor 60% gewijzigd door NMH op 03-01-2026 19:38 ]

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• PWM
  • Niet online

PWM

Sr Juan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:02:
[...]

En dit is exact waar wij hier in Mexico bang voor zijn, hij heeft de kartels als terroristische organisaties benoemd
Misschien is het handig als Amerikanen, gewoon geen poeder in hun neus stoppen. Op het moment dat Amerikanen stoppen met cocaine, is het spul niets meer waard.

Beetje hetzelfde in Nederland. Allemaal janken om een doodgeschoten Derk Wiersum, maar ondertussen in het weekend pillen slikken.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Helixes schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Good for them.

De VS heeft aangegeven verder niet in te grijpen, en bovendien is daar akkoord van het Congres voor nodig. De sleutelposities in Caracas zijn intact. Het leger lijkt op dit moment loyaal. Er is een staat van beleg afgekondigd.

Zoals de stukken nu op het bord staan is de VS niet in staat te dicteren wie Maduro opvolgt.
Trump heeft toch andere plannen, zo klinkt het tenminste:
Trump suggereert een tijdelijke machtsovername van Venezuela door de Amerikanen. Dat zei hij in een persconferentie.

,,Wij gaan het land besturen totdat we op een veilige, zorgvuldige en verstandige manier de macht kunnen overdragen", verklaarde hij.

Trump zei dat de VS niet het risico kan lopen dat de macht wordt overgenomen door een partij die niet in het belang van het Venezolaanse volk handelt.
Een bezettingsmacht wordt nog niet helemaal uitgesloten.
Trump heeft nog niet duidelijk laten weten hoe hij het bestuur van Venezuela voor zich ziet. Onduidelijk is bijvoorbeeld of er een bezettingsmacht komt.
,,Wij zijn niet bang voor troepeninzet", zegt hij wel.

[ Voor 12% gewijzigd door XWB op 03-01-2026 19:40 ]

March of the Eagles

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:33
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:47:
Samenvatting hij heeft geen flauw idee wat hij aan het doen is en denkt in zijn kleuterbrein dat hij nu de baas is in Venezuela. De oliebedrijven in de V.S. moeten de portemonnee trekken voor investeringen in een geopolitieke ramp. Die hadden al eerder aangegeven daar geen trek in te hebben.

Op naar de volgende ramp die Trump gaat aanrichten.
Zou hij dit echt in z’n eentje allemaal bedenken? Is het puur persoonlijke wrok? Of zit er ergens nog een “follow the money” strategie achter?

Overigens zag ik eerder in deze thread dat China helemaal niet zoveel olie uit Venezuela koopt.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:40
@XWB precies, geen woord meer over drugs en alleen maar over olie. Zoals verwacht.
Ook ging Trump in op olie-industrie in Venezuela. "We sturen onze grote oliebedrijven naar Venezuela", zegt hij daarover, waarbij hij benadrukte dat Venezuela door wanbeheer nog maar heel weinig olie oppompt.
Nos.nl liveblog.

[ Voor 59% gewijzigd door NiGeLaToR op 03-01-2026 19:50 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Helixes schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 12:35:
[...]

Good for them.

De VS heeft aangegeven verder niet in te grijpen, en bovendien is daar akkoord van het Congres voor nodig.
Daar heeft trump echt maling aan, want voor deze actie had hij ook toestemming nodig of niet?

Elect a clown, expect a circus.

• NiGeLaToR
Slasher schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Daar heeft trump echt maling aan, want voor deze actie had hij ook toestemming nodig of niet?
Maduro is geoormerkt als terrorist, dus denk dat dit woordenspelletje wordt gebruikt. Staatshoofd telt dan blijkbaar niet meer. Ook al weet vriend en vijand dat ie niet verkozen is.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:49:
@XWB precies, geen woord meer over drugs en alleen maar over olie. Zoals verwacht.

[...]

Nos.nl liveblog.
Yep, olie maar ook macht over zuid en midden Amerika. Ordinair machtsvertoon van het eerste uur, waarmee een gevaarlijk precedent wordt geschapen waar China en Rusland op hun beurt weer van kunnen profiteren.

• NiGeLaToR
Sineplex schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:53:
[...]

Yep, olie maar ook macht over zuid en midden Amerika. Ordinair machtsvertoon van het eerste uur, waarmee een gevaarlijk precedent wordt geschapen waar China en Rusland op hun beurt weer van kunnen profiteren.
Dat gebeurt al. Zie de ‘vredesonderhandelingen’ over de Donbas. Quid pro quo.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
olafmol schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Zou hij dit echt in z’n eentje allemaal bedenken? Is het puur persoonlijke wrok? Of zit er ergens nog een “follow the money” strategie achter?

Overigens zag ik eerder in deze thread dat China helemaal niet zoveel olie uit Venezuela koopt.
Nee, dat wordt bedacht door een groep om hem heen. Combinatie van ideologen (Thiel etc) en zakenlieden.

Deze gebruiken Trump gewoon, zowel als front naar de buitenwereld en als fall guy.

De mensen die je nooit op de voorgrond ziet zijn het gevaarlijkst…

• Requiem19
  • Nu online
Nu.nl:
VS maakten replica van safehouse Maduro
Aan de operatie om de Venezolaanse leider Nicolás Maduro op te pakken, gingen naar verluidt maandenlange voorbereidingen vooraf. Elitetroepen oefenden volgens bronnen van persbureau Reuters met een replica van het safehouse van Maduro.

Inlichtingendienst CIA zou sinds augustus een team in Venezuela hebben gehad. Dat onderzocht zijn dagelijkse routine zodat hij eenvoudig opgepakt kon worden. De CIA had naar verluidt ook een informant rond Maduro die informatie moest verstrekken over zijn locatie.
Realiseer je: augustus al CIA team daar. Beslissing om Maduro te onvoeren is ws al (stuk) eerder genomen.

Juli / juni / mei?

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:22
[...]

Stephen Miller, de *knip* geen bijnamen/verbasteringen s.v.p van het Witte Huis, bespeelt Trump als een marionet. Hij is het grote brein en de architect achter de meeste acties van Trump.

*knip* offtopic/speculatie.

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 03-01-2026 21:09 ]

• Standeman
  • Laatst online: 11:48

Standeman

Prutser 1e klasse

Requiem19 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:03:
Nu.nl:

[...]

Realiseer je: augustus al CIA team daar. Beslissing om Maduro te onvoeren is ws al (stuk) eerder genomen.

Juli / juni / mei?
Realiseer je dat er een hoop van dit soort scenarios al op de plank liggen in het Pentagon. Of het nu om Maduro of Putin gaat.. of het binnenvallen van Den Haag om Amerikaanse militairen op te halen die terecht staan bij het ICC.
Pas wanneer een scenario van de plank wordt gehaald, wordt het serieus.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Maar... Ze gaan nu dus Venezuela besturen. Aldus Trump.

En dat baseren ze op het wegnemen van Maduro. Hoe werkt dat? 1 poppetje weg en nu op afstand per decreet het land besturen ofzo? Zonder een overweldigende troepenmacht?

Hoe dan?

• P-Rock
MikeyMan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:13:

En dat baseren ze op het wegnemen van Maduro. Hoe werkt dat? 1 poppetje weg en nu op afstand per decreet het land besturen ofzo? Zonder een overweldigende troepenmacht?

Hoe dan?
Precies. de vice-president zit er nog en die sloeg toch aardige oorlogstaal uit vanmiddag.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
[...]

Wat is nou echt zo interessant van Groenland? Er is dacht ik vrijwel niets, dus alles zul je vanaf 0 moeten opbouwen, en het lijkt zo random gekozen. Je hebt er geen arme bevolking zoals bij VE, maar gok ook niet dat de VS zich daar echt mee bezig gaat houden.

Ik had dit niet voorspeld, en denk vele experts ook niet. Is er al een reactie van de NAVO? Die stelde al niet veel voor, maar nu met Trump eigenlijk al helemaal niet meer.

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 03-01-2026 20:18 ]

• Requiem19
  • Nu online
Standeman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Realiseer je dat er een hoop van dit soort scenarios al op de plank liggen in het Pentagon. Of het nu om Maduroof Putin gaat.. of het binnenvallen van Den Haag om Amerikaanse militairen op te halen die terecht staan bij het ICC.
Pas wanneer e n scenario van de plank wordt gehaald, wordt het serieus.
Ha, denk je echt dat er een safe house van iedere leider is nagebouwd?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:14:
[...]

Precies. de vice-president zit er nog en die sloeg toch aardige oorlogstaal uit vanmiddag.
Als de vice president niet luistert dan volgt ontvoering of de dood.

Het hebben van de grootste stok heeft nogal een effect op mensen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• PWM
  • Niet online

PWM

Delcy Rodríguez $25 miljoen dollar aanbieden onder de tafel? (Klein)Kinderen toelaten op Amerikaanse universiteiten en een uitweg wanneer het misgaat.

• R_Zwart
XWB schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:37:
[...]

Een bezettingsmacht wordt nog niet helemaal uitgesloten.

[...]
Dan weten we in ieder geval dat het een zooitje wordt. De VS is niet echt succesvol geweest met dat soort acties....

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik de persconferentie van Trump werd de mogelijkheid van een (veel zwaardere) 2e aanval niet uitgesloten dacht ik?

Wellicht wordt dat als drukmiddel gebruikt nu om een regime change te bewerkstelligen.

Of ben ik nu abuis, en bedoelde hij dat die 2e aanval een mogelijkheid zou zijn mocht de eerste aanval niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd.

[ Voor 37% gewijzigd door DutchOwnage op 03-01-2026 20:23 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Requiem19 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Het zou me nieteens een beetje verbazen eerlijk gezegd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PWM schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Delcy Rodríguez $25 miljoen dollar aanbieden onder de tafel? (Klein)Kinderen toelaten op Amerikaanse universiteiten en een uitweg wanneer het misgaat.
Hou je daar een heel volk mee onder de duim? Tis ook geen klein volk... 29 miljoen...

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 03-01-2026 20:19 ]

• Wispe
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Wat is nou echt zo interessant van Groenland? Er is dacht ik vrijwel niets, dus alles zul je vanaf 0 moeten opbouwen, en het lijkt zo random gekozen. Je hebt we geen arme bevolking zoals bij VE, maar gok ook niet dat de VS zich daar echt mee bezig gaat houden.

Ik had dit wel niet voorspeld, en denk vele experts ook niet. Is er al een reactie van de NAVO? Die stelde al niet veel voor, maar nu met Trump eigenlijk al helemaal niet meer.
Het eiland is om meerdere redenen interessant: militair-strategisch, geografisch en grondstoffen.

https://specials.app.nos.nl/groenland/

• HollowGamer
  • Niet online
DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:18:
Ik de persconferentie van Trump werd de mogelijkheid van een (veel zwaardere) 2e aanval niet uitgesloten dacht ik?

Wellicht wordt dat als drukmiddel gebruikt nu.
Wat ik heb gelezen, zei die eerder dat er geen tweede aanval nodig is, en ook geen militaire eenheden? Al denk ik bij olievelden dat dit wel wordt gedaan.

• R_Zwart
MikeyMan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:13:

Hoe dan?
Misschien denken ze dat de hele bevolking ze met open armen ontvangt. Zoals in al die andere landen waar de VS het wel even ging regelen....

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R_Zwart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:20:
[...]

Misschien denken ze dat de hele bevolking ze met open armen ontvangt. Zoals in al die andere landen waar de VS het wel even ging regelen....
Dat dachten de Russen ook over Oekraïne. Ze zullen toch zeker niet dezelfde...
Oh wacht... :X

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:52:
[...]
Maduro is geoormerkt als terrorist, dus denk dat dit woordenspelletje wordt gebruikt. Staatshoofd telt dan blijkbaar niet meer. Ook al weet vriend en vijand dat ie niet verkozen is.
Putin en Netanyahu zijn ook gezocht door het ICC, maar daar zie ik de blackhawks nog niet aan komen vliegen ;)
Rules for them, but not for me.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• HollowGamer
  • Niet online
Wispe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Het eiland is om meerdere redenen interessant: militair-strategisch, geografisch en grondstoffen.

https://specials.app.nos.nl/groenland/
Ik bedoelde dat hij de grondstoffen dan wel nog eruit moet gaan halen. Geen idee hoe eenvoudig dat zal zijn? De rest is zeker interessant, maar hij gaat dan wel de Denen en ook Rusland tegen het hoofd stoten.

Helaas stellen wij echt niets voor, we zullen het gewoon accepteren, net zoals we vandaag hebben gedaan. Ook al is het goed voor VE dat hij weg is, dan kan je ook in Rotterdam binnenvallen, er gebeurt veel met drugs in onze havens (niet bedoelt als grap, want ik vind het maar eng).

• Standeman
  • Laatst online: 11:48

Standeman

Prutser 1e klasse

Requiem19 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:16:
[...]

Dat zeker niet. Dat gebeurt pas, zoals ik al zei, een scenario van de plank wordt gehaald. Dan begint de daadwerkelijke uitwerking, worden mensen getrained en cia Teams op pad gestuurd.
Maar de standaard war game scenarios zijn er daadwerkelijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DutchOwnage
  • Nu online
Maar even los van Trump en zo. Het is wel ontzettend bad ass van die Delta Force dat ze gewoon een president uit z'n huis halen. Midden in een fort waar ook nog het ministerie van defensie is gehuisvest....

Jammer alleen dat zij nu de gevaarlijkste gek van de wereld als opperbevelhebber hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchOwnage op 03-01-2026 20:27 ]

• P-Rock
Maduro zal vast geen eerlijk proces krijgen onder de regering Trump.

• R_Zwart
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Ik bedoelde dat hij de grondstoffen dan wel nog eruit moet gaan halen. Geen idee hoe eenvoudig dat zal zijn? De rest is zeker interessant, maar hij gaat dan wel de Denen en ook Rusland tegen het hoofd stoten.

Helaas stellen wij echt niets voor, we zullen het gewoon accepteren, net zoals we vandaag hebben gedaan. Ook al is het goed voor VE dat hij weg is, dan kan je ook in Rotterdam binnenvallen, er gebeurt veel met drugs in onze havens (niet bedoelt als grap, want ik vind het maar eng).
Het wordt vaak gezegd dat wij niet veel voorstellen maar waarom willen dan zowel Poetin als Trump de EU uit elkaar spelen? Als we echt onbelangrijk waren gaan ze daar toch geen energie in steken?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:26:
Maar even los van Trump en zo. Het is wel ontzettend bad ass van die Delta Force dat ze gewoon een president uit z'n huis halen. Midden in een fort waar ook nog het ministerie van defensie is gehuisvest....

Jammer alleen dat zij nu de gevaarlijkste gek van de wereld als opperbevelhebber hebben.
Ja de operatie is meer dan netjes. Dat ze erin mee gegaan zijn is wel laakbaar.

En wat het venozelaanse leger heeft zitten doen is mij een raadsel.

• R_Zwart
MikeyMan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Dat dachten de Russen ook over Oekraïne. Ze zullen toch zeker niet dezelfde...
Oh wacht... :X
Of de Russen in Afghanistan (oeps, ik word oud als dat opeens naar boven komt....).

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Zuid Amerika kennende vraag ik me af hoe Trump er voor gaat zorgen dat de Amerikaanse olie bedrijven veilig olie uit Venezuela gaan halen. De geschiedenis van Zuid Amerika is letterlijk opgebouwd door strijdende milities in de vorm van allerlei revoluties tegen dictatuur. Ze zijn niet vies van het plegen van bomaanslagen en kidnapping-en, daarover kan Colombia dat er naast ligt al een paar decennia over meepraten. Het kan nog een dure les worden voor Trump als hij denkt dit even zo klaar te gaan spelen.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:24:
[...]

Dat stuk interesseert Trump totaal niet.
Hetzelfde als de deals mbt de Oekraïnse bodemschatten. Of deals willen sluiten met Rusland over hun bodemschatten (die in onbewoond, onherbergzaam, afgelegen gebied liggen).
Alles wat je daar wilt doen kost 10+ jaar om op te bouwen, en begin je vandaag.

Het gaat Trump om deals van 1 a4tje (voor meer heeft hij geen aandachtsspanne) met grote getallen. En bij gebrek aan verdere invulling niks over eigenaarschap, tijdlijnen, verantwoordelijkheden, echte invulling.

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 03-01-2026 20:32 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• R_Zwart
HollowGamer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Wat ik heb gelezen, zei die eerder dat er geen tweede aanval nodig is, en ook geen militaire eenheden? Al denk ik bij olievelden dat dit wel wordt gedaan.
Als blijkt dat er toch een redelijk deel van de bevolking het niet met de Amerikaanse interventie eens is, zou een tweede aanval zomaar kunnen gebeuren.

• HollowGamer
  • Niet online
R_Zwart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:27:
[...]

Het wordt vaak gezegd dat wij niet veel voorstellen maar waarom willen dan zowel Poetin als Trump de EU uit elkaar spelen? Als we echt onbelangrijk waren gaan ze daar toch geen energie in steken?
Steekt hij er echt veel energie in dan? Hier hebben we ook gewoon datacenters staan, meeste voor AI/big data, en nog niet eens voor onszelf.

Ik denk ook dat het wel fijn is dat wij ons toch overal mee bemoeien als EU, bijvoorbeeld ook met UA. Hoewel ik dat een goede zaak vind, profiteert de VS ook van onze investeringen daar en hier.

Dus nee, ik deel niet echt dat wij iets voorstellen. Wij hebben een grote afhankelijkheid van de VS, we kunnen niet zonder ze.

• Zwelgje
  • Laatst online: 13:34
[...]

de EU is het grootste handelsblok van de wereld, hoezo we stellen niks voor. economisch zijn we gigantisch maar militair wat minder (al heeft Frankrijk gewoon kernwapens die ingezet kunnen/moeten worden conform artikel 42 lid 7 van het verdrag van EU.

"Indien een EU-lidstaat op zijn grondgebied doelwit is van een gewapende agressie, rust op de andere EU-lidstaten de plicht om deze lidstaat met alle middelen waarover zij beschikken hulp en bijstand te verlenen."

stuk harder dan NAVO artikel 5.

dus ja ze willen ons graag doen geloven dat we klein zijn en ons uit elkaar drijven, stuk makkelijker om zaken te doen met 1 land dan met een heel block

nb: Amerika kan ook niet zonder ons, wij zijn een van hun grootste afnemers van diensten en goederen, wij zitten aan hen vast maar zij ook aan ons

[ Voor 7% gewijzigd door Zwelgje op 03-01-2026 20:33 ]

A wise man's life is based around fuck you

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R_Zwart schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Als blijkt dat er toch een redelijk deel van de bevolking het niet met de Amerikaanse interventie eens is, zou een tweede aanval zomaar kunnen gebeuren.
En dan?

Je gaat geen 29 miljoen mensen naar je pijpen laten dansen met een paar aanvallen..

• HEY_DUDE
[...]

Cijfers over olie zijn makkelijk te vinden. Venezuela heeft 17% van de oliereserves wereldwijd, dat is volgens mij de grootste reserve die een enkel land heeft. 300 miljard vaten. Dat is echt gigantisch. De V.S. heeft op dit moment 44 miljard vaten bewezen reserves en kan daar naar schatting nog tot 2050-2060 mee vooruit.

Venezuela produceert iets minder dan 1 miljoen vaten per dag, daarvan word ca. 85% door China gekocht. China consumeert 16 miljoen vaten per dag (2024). China's olie consumptie neemt jaar na jaar af, door over te stappen op ander vormen van energie. Grofweg is 5% van de olieconsumptie in China uit Venezuela, bij een al afnemende consumptie niet het grootste probleem voor China.

Echter is het potentieel vele male groter. Dat kan een kleuter ook bedenken. Maduro is het grootste obstakel en dan is een banaal plan snel gemaakt.

De infrastructuur in Venezuela is oud en om productie te continueren of op te schalen praat je over miljarden en miljarden Euro's. Welk oliebedrijf gaat die investering maken? De CEO's zullen wel van hersencapaciteit voorzien zijn en zien ook wel dat de kans dat er een stabiele situatie ontstaat dat gunstig is voor Amerikaanse bedrijven nihil is. Gecombineerd met grote afschrijvingen in het verleden in Venezuela door de vorige Dictator, zie ik niet dat hier geinvesteerd gaat worden. Je zou dan als overheid garant moeten staan of het voortouw trekken, waarmee je defecto een socialistisch project gaat optuigen in de V.S. en de belasting betaler laat opdraaien voor de verliezen. Iets wat wel een scenario is denk ik.

Bovendien lijkt Trump nu het regime van Maduro te gaan steunen door steun uit te spreken aan de nummer 2 en gaat Trump zeker niet de populaire democratische kandidaat steunen die de verkiezingen gewonnen zou hebben en momenteel veel steun van het volk heeft. (Mogelijk wegens persoonlijke wrok inverband met de nobelprijs). Welke mafketel gaat er in dit geopolitieke drijfzand miljarden en miljarden investeren?

Trump heeft geen flauw idee waar hij aan begonnen is. In de persconferentie was er geen spoor van enige vorm van realiteits besef.

• DutchOwnage
  • Nu online
Zwelgje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:32:
[...]

de EU is het grootste handelsblok van de wereld, hoezo we stellen niks voor. economisch zijn we gigantisch maar militair wat minder (al heeft Frankrijk gewoon kernwapens die ingezet kunnen/moeten worden conform artikel 42 lid 7 van het verdrag van EU.

"Indien een EU-lidstaat op zijn grondgebied doelwit is van een gewapende agressie, rust op de andere EU-lidstaten de plicht om deze lidstaat met alle middelen waarover zij beschikken hulp en bijstand te verlenen."

dus ja ze willen ons graag doen geloven dat we klein zijn en ons uit elkaar drijven, stuk makkelijker om zaken te doen met 1 land dan met een heel block
Exact. Als de tijd ons gegund is, en we de eenheid weten te bewaren, kunnen we over 5 jaar zowel een economisch als militair powerhouse zijn. Zo veel mogelijk de militaire afhankelijkheid van de VS proberen in te perken lijkt het devies.

• Trishul
DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:26:

Nou, zo indrukwekkend is dat nu ook weer niet. Dit klinkt misschien heel gek.

Maar modus operandi van de VS en specifiek de CIA in dit soort situaties (Irak & Saddam, Pakistan & Bin Laden) is om met enorme bergen dollars (letterlijk) corrupte lokale mensen om te kopen. Als je dat genoeg doet, dan kun je doen wat je wil.

Achtergrondinformatie over gand van zaken tijdens de Irak oorlog: https://www.theguardian.c...MP=Share_AndroidApp_Other

• Wispe
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Welke mafketel gaat er in dit geopolitieke drijfzand miljarden en miljarden investeren?
We hebben het over Trump…

• P-Rock
Zwelgje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:32:
[...]

nb: Amerika kan ook niet zonder ons, wij zijn een van hun grootste afnemers van diensten en goederen, wij zitten aan hen vast maar zij ook aan ons
Maar wat nou als het een NAVO-lidstaat is die een ander NAVO-lid aanvalt? In dit geval Amerika die Groenland annexeert, en Denemarken die daarna artikel 5 in werking stelt? Dan hebben we gewoon WO3.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Wispe schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:36:
[...]

We hebben het over Trump…
Trump gaat het niet zelf doen.
De Amerikaanse olie-CEO's zullen wel wat papieren tekenen waarin ze miljarden investeringen toezeggen, maar echt niet werkelijk gaan doen.
Zie ook de andere beloftes van CEO's.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Natuurlijk heeft Trump geennplan. Hij heeft net als in ‘89 het staatshoofd eruit gehaald en de rest is iemand anders probleem.
Het bestuur overnemen vraagt toch echt om Amerikanen in dat land maar die zijn er niet. En welke factie wijs je dan aan als proxy?
Zoals gebruikelijk wordt het gewoon weer een puinhoop maar dat boeit niet, want evil-Maduro is tenminste weg.

* Delerium denkt dat het gebrek aan vervolgstappen van Trump een godsgeschenk aan Venezuela is.
De weg van de minste puinhoop tenminste. De VS kunnen absoluut geen nation-building doen, laat staan het huidige regime

• HEY_DUDE
DutchOwnage schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:35:
[...]

Exact. Als de tijd ons gegund is, en we de eenheid weten te bewaren, kunnen we over 5 jaar zowel een economisch als militair powerhouse zijn. Zo veel mogelijk de militaire afhankelijkheid van de VS proberen in te perken lijkt het devies.
Dan heb ik slecht nieuws voor je. Onze energie komt voor een groot deel uit de V.S. en we hebben daar geen alternatieven voor (of je moet russisch gas gaan kopen). Als Trump met een enkel decreet de volledige Europes economie kan stil leggen door de LNG schepen de andere kant op te sturen, dan maakt het geen bal uit dat er op onze wapens made in the US staat. En zijn we zeker niet in staat om een onafhankelijk 'powerhouse' te worden.

https://nos.nl/artikel/25...t-inzetten-als-drukmiddel

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Omdat wij takke rijk zijn en ze bakken met geld aan ons willen verdienen.

Als de EU dan allerlei regeltjes/beperkingen/boetes etc gaan opleggen staat de EU in de weg. Het is veel makkelijker als de EU nul macht heeft. Alle EU landen los staan veel minder sterk.

• HollowGamer
  • Niet online
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:33:
[...]

Cijfers over olie zijn makkelijk te vinden. Venezuela heeft 17% van de oliereserves wereldwijd, dat is volgens mij de grootste reserve die een enkel land heeft. 300 miljard vaten. Dat is echt gigantisch. De V.S. heeft op dit moment 44 miljard vaten bewezen reserves en kan daar naar schatting nog tot 2050-2060 mee vooruit.

Venezuela produceert iets minder dan 1 miljoen vaten per dag, daarvan word ca. 85% door China gekocht. China consumeert 16 miljoen vaten per dag (2024). China's olie consumptie neemt jaar na jaar af, door over te stappen op ander vormen van energie. Grofweg is 5% van de olieconsumptie in China uit Venezuela, bij een al afnemende consumptie niet het grootste probleem voor China.

Echter is het potentieel vele male groter. Dat kan een kleuter ook bedenken. Maduro is het grootste obstakel en dan is een banaal plan snel gemaakt.

De infrastructuur in Venezuela is oud en om productie te continueren of op te schalen praat je over miljarden en miljarden Euro's. Welk oliebedrijf gaat die investering maken? De CEO's zullen wel van hersencapaciteit voorzien zijn en zien ook wel dat de kans dat er een stabiele situatie ontstaat dat gunstig is voor Amerikaanse bedrijven nihil is. Gecombineerd met grote afschrijvingen in het verleden in Venezuela door de vorige Dictator, zie ik niet dat hier geinvesteerd gaat worden. Je zou dan als overheid garant moeten staan of het voortouw trekken, waarmee je defecto een socialistisch project gaat optuigen in de V.S. en de belasting betaler laat opdraaien voor de verliezen. Iets wat wel een scenario is denk ik.

Bovendien lijkt Trump nu het regime van Maduro te gaan steunen door steun uit te spreken aan de nummer 2 en gaat Trump zeker niet de populaire democratische kandidaat steunen die de verkiezingen gewonnen zou hebben en momenteel veel steun van het volk heeft. (Mogelijk wegens persoonlijke wrok inverband met de nobelprijs). Welke mafketel gaat er in dit geopolitieke drijfzand miljarden en miljarden investeren?

Trump heeft geen flauw idee waar hij aan begonnen is. In de persconferentie was er geen spoor van enige vorm van realiteits besef.
Het zou kunnen zijn dat hij bedrijven/investeerders al heeft gevonden. Trump steekt enkel zijn geld erin als hij mensen daarvoor heeft, zelf heeft hij namelijk niet veel (op papier, maar eigenlijk is die failliet).

Dus het zou zomaar kunnen zijn dat de Shell's al klaar staan om het daar over te nemen. Misschien hebben zij hem ook gek gemaakt ervoor?

Het blijft een gekke tijd, niemand heeft echt een idee volgens mij.

• Zwelgje
  • Laatst online: 13:34
HEY_DUDE schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Dan heb ik slecht nieuws voor je. Onze energie komt voor een groot deel uit de V.S. en we hebben daar geen alternatieven voor (of je moet russisch gas gaan kopen). Als Trump met een enkel decreet de volledige Europes economie kan stil leggen door de LNG schepen de andere kant op te sturen, dan maakt het geen bal uit dat er op onze wapens made in the US staat. En zijn we zeker niet in staat om een onafhankelijk 'powerhouse' te worden.

https://nos.nl/artikel/25...t-inzetten-als-drukmiddel
je vergeet even dat als er geen LNG meer onze kant op komt dat er dan ook geen geld naar Amerika gaat :>

we zijn grote handelspartners van elkaar, als zij ons pijn doen schiet hij zichzelf ook in de voet..

A wise man's life is based around fuck you

• DutchOwnage
  • Nu online
Zwelgje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:43:
[...]

je vergeet even dat als er geen LNG meer onze kant op komt dat er dan ook geen geld naar Amerika gaat :>

we zijn grote handelspartners van elkaar, als zij ons pijn doen schiet hij zichzelf ook in de voet..
En daar is Trump uiterst gevoelig voor. Die heeft geen lenzen maar dollartekens in z'n ogen zitten.

• HollowGamer
  • Niet online
P-Rock schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:36:
[...]

Maar wat nou als het een NAVO-lidstaat is die een ander NAVO-lid aanvalt? In dit geval Amerika die Groenland annexeert, en Denemarken die daarna artikel 5 in werking stelt? Dan hebben we gewoon WO3.
Dat gaat echt geen land doen. De VS heeft zoveel arsenaal, daar kunnen we gewoon niets tegen doen.

We gaan zoals nu wegkijken, Tweede Kamer gaat debatteren, en gaat los op X. Ik geloof er echt niets van dat wij iets voorstellen, we kunnen nog niet eens èèn drone tegenhouden.

• HEY_DUDE
Zwelgje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Nee Amerika kan andere afnemers zoeken, wij kunnen geen andere toeleveranciers vinden. Bovendien schiet Trump zich dikwijls in de voet als hij zijn woede wil botvieren. Wij zijn afhankelijk van de V.S., de V.S. is hier niet afhankelijk van Europa.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste