• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Martinez- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:03:
[...]
Ja, want het vuurwerk vindt inderdaad zelf zijn weg naar de hulpverlener. Ik zag laatst iemand een vuurpijl opsteken en die vloog regelrecht naar de dichtstbijzijnde politieauto/ambulance.

/s

Het gaat om gedrag, niets meer, niets minder! Of zijn alle alcoholdrinkers ook per definitie lastpakken?
Gedrag kan de overlast die vuurwerk geeft verergeren. De knallen en vervuiling hebben verder weinig met gedrag te maken. Vuurwerk geeft dus hoe dan ook overlast.
Vwb huisdieren: daar kies je zelf voor en je kan maatregelen nemen. Waarom moeten anderen weer iets laten door de keuze die je zelf hebt gemaakt voor het huisdier?
Die is natuurlijk net zo goed om te keren: waarom moet iemand/een huisdier/de natuur/etc. overlast ondervinden omdat een ander zo nodig de keuze moet maken om vuurwerk af te steken. ;)
Ander leuk alternatief dat visueel spektakel oplevert, projection mapping op gebouwen eventueel gecombineerd met andere (licht)effecten: YouTube: Projection Mapping My House with an 8,000 Lumen MONSTER

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:44
Je kan nog zoveel alternatieve gezamenlijke shows/evenementen verzinnen, maar in de wat kleinere gemeenten zullen daar niet veel mensen op af komen. Oud en Nieuw is voor een redelijk groot deel van de goegemeente een traditionele gezellige avond: familie, bij elkaar, oliebollen, hapjes, drankjes, aftellen naar 24.00, glaasje champagne en even naar buiten om wat vuurwerk af te steken en weer naar binnen om de rest van de champagne op te drinken. Die mensen gaan niet om 23.00 uur de straat op om iets mee te gaan maken waar ze niet om gevraagd hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:42
Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:38:
Vuurwerkshows zullen voor een groep niet volledig het zelf afsteken van vuurwerk vervangen, omdat die groep dit als onderdeel van de lol ziet. En dat is niet echt op te vangen met een alternatief.
En niet te vergeten er een aanleiding in zien om er een grote teringbende van te maken en dan ook nog brandweer en andere hulpverleners hinderen en hopen op een veldslag met de politie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:06:
[...]

Tenzij er iets grondig verandert ben ik dat inderdaad met je eens. Het zal wel een tijdje onrustig zijn.

.... maar dan geloof ik ook dat we het er over eens zijn dat het vuurwerkverbod netto een goede zaak is, en dat we onze maatschappij niet moeten laten gijzelen door die mensen die daar zo het hunne van denken. En, bovendien, dat die groep mensen géén goede reden is af te zien van het vuurwerkverbod.

:Y)
Dat ben ik niet zo zwart-wit met je eens, maar die discussie die hoort niet in dit topic over alternatieven.
JukeboxBill schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:32:
[...]

En niet te vergeten er een aanleiding in zien om er een grote teringbende van te maken en dan ook nog brandweer en andere hulpverleners hinderen en hopen op een veldslag met de politie.
Dat is voor een specifieke subgroepje daarvan waarschijnlijk onderdeel van de lol. En die vinden op een andere manier hun uitlaatklep. Maar ik bedoelde meer de mensen die gewoon zelf willen afsteken als onderdeel van de lol. Als je die groep een alternatief geeft dan zal het soepeler verlopen. De alternatieven in deze draad zijn geen alternatief voor het afsteken.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Yaksa schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:45:
Die mensen gaan niet om 23.00 uur de straat op om iets mee te gaan maken waar ze niet om gevraagd hebben.
Als je in buurtverband iets bedenkt en organiseert is dat niet iets ongevraagds, dat is een initiatief van onderop. De keuze om zielig te gaan doen omdat er iets is "afgepakt" of om er al dan niet samen iets van te maken is aan eenieder zelf.

đŸ’¶ Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. đŸ™…đŸ»â€â™‚ïž

• Yaksa
  • Laatst online: 17:44
Bananenplant schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:19:
[...]Als je in buurtverband iets bedenkt en organiseert is dat niet iets ongevraagds, dat is een initiatief van onderop. De keuze om zielig te gaan doen omdat er iets is "afgepakt" of om er al dan niet samen iets van te maken is aan eenieder zelf.
Da's het nadeel van selectief quoten want het merendeel van de mensen die Oud en Nieuw vieren maken er al iets van, samen met hun familie en die zitten niet te wachten op iets 'nieuws' midden in de nacht. Het enige wat hun is 'afgepakt' is het moment om even buiten wat vuurwerk af te steken rond 0.00 uur.
Overigens is het in buurtverband iets organiseren makkelijker in een wat gunstiger jaargetijde en tijdstip.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:30
Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:38:
Vuurwerkshows zullen voor een groep niet volledig het zelf afsteken van vuurwerk vervangen, omdat die groep dit als onderdeel van de lol ziet. En dat is niet echt op te vangen met een alternatief.
Die groep wordt vanzelf kleiner. Er komt een nieuwe generatie die niet is opgegroeid met vuurwerk afsteken. Voor hun is oud&nieuw naar een alternatief gaan kijken ipv zelf afsteken. Dat zie je altijd met veranderingen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:45
R_Zwart schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 05:51:
Die groep wordt vanzelf kleiner. Er komt een nieuwe generatie die niet is opgegroeid met vuurwerk afsteken. Voor hun is oud&nieuw naar een alternatief gaan kijken ipv zelf afsteken. Dat zie je altijd met veranderingen.
Als ik zo het nieuws lees, dan is de verandering voorlopig vooral meer rellen. Ben benieuwd of die trend zonder vuurwerk ook doorzet.

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Nou het was weer een top nacht zo te lezen.

Man, blij als dit vuurwerk gezeik verdwijnt. Weer mensen overleden.

En de <knip> niet nodig dit maar blijven roepen dat vuurwerk traditie is en moet blijven. Traditie m’n reet, er overlijden mensen. Sommigen zijn echt verschrikkelijk DOM

[ Voor 6% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:56
Sleehond schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:35:

En de <knip> maar blijven roepen dat vuurwerk traditie is en moet blijven. Traditie m’n reet, er overlijden mensen. Sommigen zijn echt verschrikkelijk DOM
Droom maar lekker verder.
Volgend jaar is er nog genoeg vuurwerk....

Waar komt al dat zware vuurwerk vandaan? Niet hier.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:46

En de <knip> maar blijven roepen dat vuurwerk traditie is en moet blijven. Traditie m’n reet, er overlijden mensen. Sommigen zijn echt verschrikkelijk DOM
Ik ben helemaal niet perse tegen een verbod ofzo maar met jouw argument kan je ook elektrische fietsen verbieden ;)

Iedere gewonde of erger is natuurlijk een teveel. Zonder de situatie te kennen kan je niet stellen dat het door vuurwerk komt.

Tokkies gonna tokkie. Met of zonder vuurwerk.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

XXXVI

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Erg kort door de bocht en onnodig om dergelijke terminologie te gebruiken. Ook dit jaar helaas vermijdbare doden gehad, maar het verbieden gaat deze generatie niet helpen.

Wij hebben wederom gister genoten van een prachtige rustige nacht met een spektakel in de lucht.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:28 ]

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Je weet ook dat dit in Nijmegen gebeurd is, een stad waar een vuurwerkverbod van kracht was.. Het verbod gaat helaas weinig / niets uithalen behalve dat vanaf volgend jaar er alleen nog maar zwaar vuurwerk (niet NL gecontroleerd vuurwerk) zal zijn.

Er is gewoonweg geen alternatief voor handen wat dit op kan vangen. Een mentaliteitsverandering is nodig en dat kan je 2 kanten op doen:
- of je gaat als NL keihard optreden tegen de extreme excessen en roeit daarmee dat gedrag uit
- of je verbiedt het vuurwerk, biedt een alternatief en wacht jaren totdat dit effect heeft

[ Voor 0% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:57
Aggressor schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Droom maar lekker verder.
Volgend jaar is er nog genoeg vuurwerk....

Waar komt al dat zware vuurwerk vandaan? Niet hier.
Prima, laat het in de loop der jaren dan maar uitsterven. Ieder jaar minder, juich ik enorm toe.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:46
forzav schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:28:
[...]

- of je gaat als NL keihard optreden tegen de extreme excessen en roeit daarmee dat gedrag uit
Het feit is dat de Politie onderbezet is en allang blij is dat ze de reguliere planning rondkrijgen. Handhaven lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

XXXVI

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:18
forzav schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Je weet ook dat dit in Nijmegen gebeurd is, een stad waar een vuurwerkverbod van kracht was.. Het verbod gaat helaas weinig / niets uithalen behalve dat vanaf volgend jaar er alleen nog maar zwaar vuurwerk (niet NL gecontroleerd vuurwerk) zal zijn.
Zo een verbod helpt zeker niet als het per gemeente of zelfs wijk/staat anders is en er verkoop plaats vindt. Ik denk dat een algeheel verbod op dat vlak wel gaat helpen. Want dan is gewoon alles illegaal, geen discussie.
Er is gewoonweg geen alternatief voor handen wat dit op kan vangen. Een mentaliteitsverandering is nodig en dat kan je 2 kanten op doen:
- of je verbiedt het vuurwerk, biedt een alternatief en wacht jaren totdat dit effect heeft
Ook dan helpt een algeheel verbod wel, vuurwerk afsteken wordt dan minder normaal en geeft op termijn steun aan alternatieven en strenger optreden.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:53
Zo, we hebben de nacht weer doorstaan in het pittoreske tilburg. Nu hebben we hier al een aantal jaar een vuurwerkverbod (2023) maar het lijkt erop dat dit langzamerhand zijn vruchten begint af te werpen. Waar ik vorig jaar al een voorzichtige conclusie durfde te trekken dat het rustiger op straat was, leek het dit jaar allemaal nog een stuk minder dramatisch. Ik weet het n=1.... maar het begint wel vorm te krijgen. Kwestie van lange adem..... we komen er wel.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:11
Alternatieve zijn drone/licht shows, of centrale vuurwerkshows op afgelegen industrieterreinen.

Heel blij met het vuurwerkverbod, voor mens (ptss, hulpverleners ed), dier (natuur en huisdieren) en milieu. Het zal een cultuurshift moeten worden, maar die komt er wel. Kijk naar roken in de horeca bv.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Bananenplant
  • Nu online
Wat mij nu juist deel van de charme van zelf afsteken lijkt is dat talloze mensen om je heen dat op hetzelfde moment ook doen en je daarmee deel hebt aan een groter geheel. Naarmate dat grotere geheel steeds meer wegvalt lijkt het me dat die charme ook steeds verder afkalft.

Wel jammer dat alles nu dicht is, want als je dan toch vrij bent op 1 januari zou dat een leuke gelegenheid zijn om te gaan winkelen of sporten of iets dergelijks. De lokale sportschool hier zat bijvoorbeeld op tweede kerstdag ook al ramvol.

❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. đŸ™…đŸ»â€â™‚ïž

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:32
De grote vraag is of vuurwerk nog wel bij deze tijd hoort. Denk met name aan milieu, de stress die huisdieren ervaren en de ellende van alles wat leeft in de natuur omdat "wij" ons moeten kunnen vermaken.
Een show met drones kan net zo leuk zijn en nuttig (bijvoorbeeld voor defensie) om hiermee te trainen en ervaring op te doen.
Ik gok dat het nog wel een aantal jaren zal duren voordat vuurwerk volledig uit de maatschappij verdwenen zal zijn.

Gouwepeer.nl

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:47
In Breda zijn ze ook druk bezig met het zoeken/experimenteren naar vuurwerk alternatieven:
Politie bekogeld met molotovcocktails in Breda

De politie is in Breda bekogeld met molotovcocktails en stoeptegels, zegt de politie op X. Ook is er een politievoertuig vernield. Volgens de politie is het al uren onrustig in de wijk Tuinzigt. Er staan meerdere auto's in brand en er ontstonden vechtpartijen. De ME en de waterwerper zijn ingezet. Tot nu toe is er 1 persoon aangehouden.
Via https://nos.nl/liveblog/2...arde-wind#UPDATE-91273419

Denk dat de twee grootste pijnpunten van het hele feest al benoemd zijn: onderbezetting van politie en de verdere vertokkiesering van Nederland van het paupervolk.

De afgelopen pakweg 15-20 jaar hebben we ingezet op minder politie ter faveure van lagere belasting voor het volk/de bedrijven. De laatste pakweg 3-4 jaar zijn de budgetten politie wel weer wat omhoog gekrikt maar het is nog steeds te weinig. En voor 95-99% van de mensen is politie ook niet nodig. Die hebben de intrinsieke motivatie om zich netjes te gedragen. Maar voor die laatste 5-1% van de mensen is het een vrijbrief. Als de pakkans laag is en er zitten nagenoeg geen consequenties aan de acties die de paupers uitvoeren, dan wordt het alleen maar erger en erger.

Die lui die de ellende afroepen moeten opnieuw opgevoed worden en gecorrigeerd worden als ze de mist in gaan. En dat kost veel tijd en geld. Maar gok niet dat dit heel hoog op de politieke agenda staat dus we glijden alleen maar verder af. En dan gaan we symboolpolitiek voeren met een vuurwerkverbod. Maar dan vindt men wel andere manieren: Cobras via het illegale circuit, de stoeptegels van de gemeentegrond of de 5 euro lege fles “champagne” ombouwen tot een molotov.

• Bananenplant
  • Nu online
@Robkazoe, ik denk dat de problematiek bij zulke groepen inderdaad versterkt is door decennia aan afbraakbeleid door de VVD, net als het gebrek aan handhavingscapaciteit. En met populistisch rechts is het al snel "afgepakt" als iets niet meer kan, zoals het verbieden van vuren in Floradorp.

Dat maakt dat, ook al heb ik er persoonlijk weinig behoefte aan, ik wel een groot voorstander ben van initiatieven van onderop om vooral in zulke buurten een beetje een gezellig oud en nieuw te vieren. Je kunt dat zien als een vorm van deep canvassing, dat je met mensen in gesprek gaat of dat gerel nu echt nodig is en er gezamenlijk iets voor in de plaats te zetten dat de sociale cohesie en onderling begrip in de buurt verbetert. Minder heibel, minder gemakkelijk te mobiliseren voor extreem rechts: win-win.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Robkazoe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:50:
In Breda zijn ze ook druk bezig met het zoeken/experimenteren naar vuurwerk alternatieven:

[...]

Ik las het net ook: Bewoners Bredase wijk vol ongeloof na gewelddadige nieuwjaarsnacht: ‘Ik vind het gewoon eng’

Echt, als je ziet hoe het er daar aan toeging:

Afbeeldingslocatie: https://images.bndestem.nl/NTZmMGVlNDBjZTIyNGY3OGQ5YWUvZGlvLzI2ODE1NzgzMS9maWxsLzE1OTgvOTAw/de-gevolgen-van-relschoppers-zijn-groot-in-de-bredase-wijk-tuinzigt-op-1-januari

Wat een leuke traditie is die Oud&Nieuw toch ook. Dit soort beelden verwacht ik in OekraĂŻne direct na een Russische drone-/raket-aanval. Niet met een jaarwisseling in Nederland....

Ik zat de P2000-meldingen nog eens terug te kijken, en naar die straat zijn in totaal 11 (!) brandweerwagens en 17 (!) politieauto's naartoe gestuurd. Dan heb je het dus over één straat. Naar de hele wijk (andere straten) werden nog meer hulpdiensten naartoe gestuurd.

Ik heb geen alternatief helaas, maar ik denk we na het steeds extremer worden van de jaarwisselingen de laatste 5 jaar we wel kunnen concluderen dat het geen houdbare zaak meer is op deze manier.

Virussen? Scan ze hier!

• Bananenplant
  • Nu online
Ik heb net even de uitslagen van wat stembureaus in Hoogkerk bekeken, met oud en nieuw een probleemgebied hier in de regio. Overal de PVV met stip bovenaan. Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen :) .

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Bananenplant schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:27:
Ik heb net even de uitslagen van wat stembureaus in Hoogkerk bekeken, met oud en nieuw een probleemgebied hier in de regio. Overal de PVV met stip bovenaan. Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen :) .
Hier in Amsterdam in West en Oost de meeste problemen afgelopen nacht.
Denk is daar de politieke partij met de meeste aanhang.

Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen :)

Wat is je punt?

• Bananenplant
  • Nu online
Dat je, ook in jouw voorbeeld, te maken hebt met een groot aandeel afgehaakten en dat er veel mee te winnen is als je die weer aangehaakt krijgt. Vandaar mijn idee voor een cross-over tussen deep canvassing en het van onderop organiseren van activiteiten bij bijvoorbeeld oud en nieuw.

[ Voor 19% gewijzigd door Bananenplant op 01-01-2026 12:46 ]

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:50:

[...]

Denk dat de twee grootste pijnpunten van het hele feest al benoemd zijn: onderbezetting van politie en de verdere vertokkiesering van Nederland van het paupervolk.

De afgelopen pakweg 15-20 jaar hebben we ingezet op minder politie ter faveure van lagere belasting voor het volk/de bedrijven. De laatste pakweg 3-4 jaar zijn de budgetten politie wel weer wat omhoog gekrikt maar het is nog steeds te weinig. En voor 95-99% van de mensen is politie ook niet nodig. Die hebben de intrinsieke motivatie om zich netjes te gedragen. Maar voor die laatste 5-1% van de mensen is het een vrijbrief. Als de pakkans laag is en er zitten nagenoeg geen consequenties aan de acties die de paupers uitvoeren, dan wordt het alleen maar erger en erger.

Die lui die de ellende afroepen moeten opnieuw opgevoed worden en gecorrigeerd worden als ze de mist in gaan. En dat kost veel tijd en geld. Maar gok niet dat dit heel hoog op de politieke agenda staat dus we glijden alleen maar verder af. En dan gaan we symboolpolitiek voeren met een vuurwerkverbod. Maar dan vindt men wel andere manieren: Cobras via het illegale circuit, de stoeptegels van de gemeentegrond of de 5 euro lege fles “champagne” ombouwen tot een molotov.
Exact het punt dat ik probeerde te maken de afgelopen dagen. Het is gedrag - en dat gedrag moet aangepakt worden. Dat ze daarnaast ook nog vuurwerk in het 'wapenarsenaal' legaal kunnen hebben nu is een symptoom, geen oorzaak.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

wildhagen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Ik las het net ook: Bewoners Bredase wijk vol ongeloof na gewelddadige nieuwjaarsnacht: ‘Ik vind het gewoon eng’

Echt, als je ziet hoe het er daar aan toeging:

[Afbeelding]

Wat een leuke traditie is die Oud&Nieuw toch ook. Dit soort beelden verwacht ik in OekraĂŻne direct na een Russische drone-/raket-aanval. Niet met een jaarwisseling in Nederland....

Ik zat de P2000-meldingen nog eens terug te kijken, en naar die straat zijn in totaal 11 (!) brandweerwagens en 17 (!) politieauto's naartoe gestuurd. Dan heb je het dus over één straat. Naar de hele wijk (andere straten) werden nog meer hulpdiensten naartoe gestuurd.

Ik heb geen alternatief helaas, maar ik denk we na het steeds extremer worden van de jaarwisselingen de laatste 5 jaar we wel kunnen concluderen dat het geen houdbare zaak meer is op deze manier.
Tja, Tuinzigt. Tokkiewijk doet tokkiedingen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Trishul
  • Laatst online: 17:59
Ook de komende jaren zal er genoeg vuurwerk worden afgestoken. Zeker in de grensregio's. Die mensen doen al graag boodschappen en tanken over de grens, en ze kunnen nog volop vuurwerk krijgen daar.
De Duitse en Belgische vuurwerkbranche zal verder groeien.

Voor minder overlast tijdens oud & nieuw zaten we juist op het goede spoor; vuurpijlen en knalvuurwerk zijn al sinds 2020 verboden.
De overlast verder inperken en als bijkomend voordeel daar de rest van het jaar ook profijt van hebben, daar is het sentiment niet voor geprepareerd. Een simpel alcohol verbod zou namelijk zo enorm veel schade, overlast, doden enz. schelen op jaarbasis. Maar de alcohol lobby is natuurlijk veel sterker dan de vuurwerk lobby.

Een alternatief voor vuurwerk bestaat niet. Ook geen drone of lichtshows. Het is simpelweg statisch en geluidloos, niet alles kun je digitaliseren. Het zegt ook al genoeg dat China, grootste producent van zowel vuurwerk als drones, laatstgenoemde ook niet ziet als vervanging.

[ Voor 16% gewijzigd door Trishul op 01-01-2026 14:44 ]

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
De komende jaren zal er nog genoeg vuurwerk afgestoken worden inderdaad. Het is een kwestie van de lange adem en hopelijk, op een bepaald moment, gaat de groeiende groep mensen die zich neerleggen bij het vuurwerkverbod degenen die nog steeds overal schijt aan denken te hebben corrigeren en aanspreken op hun gedrag. Hopelijk dooft het vuurtje dan langzaam uit.

Zwarte Piet was ook niet in een paar jaar veranderd in een Roetveegpiet.

Edit: alleen inderdaad, je pakt iets af van mensen en daar zal iets tegenover moeten staan. Wat dat dan gaat zijn, zullen we gaan zien.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchOwnage op 01-01-2026 14:50 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

đŸ‡ȘđŸ‡ș đŸ‡łđŸ‡±

Trishul schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:41:
Ook de komende jaren zal er genoeg vuurwerk worden afgestoken. Zeker in de grensregio's. Die mensen doen al graag boodschappen en tanken over de grens, en ze kunnen nog volop vuurwerk krijgen daar.
De Duitse en Belgische vuurwerkbranche zal verder groeien.

Voor minder overlast tijdens oud & nieuw zaten we juist op het goede spoor; vuurpijlen en knalvuurwerk zijn al sinds 2020 verboden.
De overlast verder inperken en als bijkomend voordeel daar de rest van het jaar ook profijt van hebben, daar is het sentiment niet voor geprepareerd. Een simpel alcohol verbod zou namelijk zo enorm veel schade, overlast, doden enz. schelen op jaarbasis. Maar de alcohol lobby is natuurlijk veel sterker dan de vuurwerk lobby.

Een alternatief voor vuurwerk bestaat niet. Ook geen drone of lichtshows. Het is simpelweg statisch en geluidloos, niet alles kun je digitaliseren. Het zegt ook al genoeg dat China, grootste producent van zowel vuurwerk als drones, laatstgenoemde ook niet ziet als vervanging.
In Ierland geldt ook een vuurwerkverbod en daar werkt het. Evenals in Portugal. Zo las ik in de krant.

Dus gezien de afgelopen nieuwjaarsnachten is het meer dan goed dat er een verbod op die rotzooi komt. Een paar jaar overgangsfase, beetje zoals met roetveegpieten, en dan weten we niet meer beter.

It’s the economy, stupid!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DutchOwnage schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:48:

Edit: alleen inderdaad, je pakt iets af van mensen en daar zal iets tegenover moeten staan. Wat dat dan gaat zijn, zullen we gaan zien.
Waarom moet daar iets tegenover staan?
Er worden nu al in veel steden vuurwerk/laser/droneshows georganiseerd.

Niet overal hoeft toch compensatie of iets anders voor te komen.
Je kunt ook met je eigen gezin verzinnen hoe je de jaarwisseling leuk kan invullen.
De een gaat naar een show en de ander kijkt top 2000 en de ander speelt thuis Rummikub met champagne.

Hooguit kunnen meer gemeentes iets centraal regelen. Maar elke gemeente is logistiek gewoonweg onhaalbaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DutchOwnage schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:48:

Daar staat al een en ander tegenover:

- Minder aangerichte schade aan diverse gemeentelijke zaken (die uit belastinggeld betaald worden!)
- Minder milieuvervuiling
- Minder geluidsoverlast
- Minder overlast voor (huis)dieren
- Minder gevaar voor hulpverleners en andere mensen

Etc.

Virussen? Scan ze hier!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Dat zijn inderdaad zeer legitieme punten. Genoeg winst is er dan al behaald.

• dawg
  • Niet online

dawg

đŸ‡ȘđŸ‡ș đŸ‡łđŸ‡±

wildhagen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Daar staat al een en ander tegenover:

- Minder aangerichte schade aan diverse gemeentelijke zaken (die uit belastinggeld betaald worden!)
- Minder milieuvervuiling
- Minder geluidsoverlast
- Minder overlast voor (huis)dieren
- Minder gevaar voor hulpverleners en andere mensen

Etc.
Exact. Er wordt niets afgepakt. Er wordt iets teruggegeven.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En je kan de straat op zonder je in klein Aleppo of OekraĂŻne te wanen. Ook best prettig.
En als je wat oudere ouders of grootouders hebt in een verpleeghuis die oorlogen hebben meegemaakt slapen die ook een stuk beter.

Die zijn ook vaak ontzettend onrustig door herbelevingen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:31

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Zolang er geen Europees verbod komt en het vuurwerk in Duitsland tussen de bloemkolen ligt verwacht ik dat er de aankomende jaren gewoon nog vuurwerk afgestoken wordt.
Dat is iig wel mijn plan :P

Ik denk ook niet dat een totaalverbod een oplossing is. Om te rellen heb je geen legaal vuurwerk nodig

Vaak bu'j te bang!

• Trishul
  • Laatst online: 17:59
dawg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:49:
[...]

In Ierland geldt ook een vuurwerkverbod en daar werkt het. Evenals in Portugal. Zo las ik in de krant.

Dus gezien de afgelopen nieuwjaarsnachten is het meer dan goed dat er een verbod op die rotzooi komt. Een paar jaar overgangsfase, beetje zoals met roetveegpieten, en dan weten we niet meer beter.
Het is natuurlijk speculeren, maar ik geloof echt niet dat we over een paar jaar een rustige oud & nieuw zullen hebben. We hebben veel mensen hier die roekeloos zijn met alcohol bijvoorbeeld.
Voetbalwedstrijden vragen ook al veel inzet van hulpverleners het hele jaar door. Dit soort excessen zijn helaas onderdeel van de Nederlandse samenleving, vuurwerk of niet.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24
-tom-562 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:01:
Zolang er geen Europees verbod komt en het vuurwerk in Duitsland tussen de bloemkolen ligt verwacht ik dat er de aankomende jaren gewoon nog vuurwerk afgestoken wordt.
Dat is iig wel mijn plan :P

Ik denk ook niet dat een totaalverbod een oplossing is. Om te rellen heb je geen legaal vuurwerk nodig
Iedereen begrijpt dat het niet in één keer weg is maar je buren gaan misschien niks halen. Die gaan jou de volgende dag erop aanspreken wanneer je gaat schoonmaken. Je hebt daar volgend jaar geen zin en geeft het op.

Uiteindelijk gaat de gemiddelde burger geen vuurwerk halen. De totale hoeveelheid neemt af, de sociale acceptatie neemt af en na een paar jaar heb je alleen nog wat “die hards” over

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:17
Misschien moeten we beginnen met op Europees niveau iets regelen. Ik woon op een paar honderd meter van de grens, als je hier België in rijdt heb je letterlijk 20 meter over de grens een winkel met de naam VUURWERK HEEL HET JAAR VERKOOP. Op 31 december begint de rij voor die zaak op Nederlands grondgebied (vond ik met het landelijk verbod tijdens covid altijd heel ironisch). Daar staat geen Belg tussen hoor. Zolang dat mogelijk is dan heeft een verbod in Nederland toch geen nut.

[ Voor 7% gewijzigd door Vld1989 op 01-01-2026 15:34 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

đŸ‡ȘđŸ‡ș đŸ‡łđŸ‡±

Vld1989 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:31:
Misschien moeten we beginnen met op Europees niveau iets regelen. Ik woon op een paar honderd meter van de grens, als je hier België in rijdt heb je letterlijk 20 meter over de grens een winkel met de naam VUURWERK HEEL HET JAAR VERKOOP. Op 31 december begint de rij voor die zaak op Nederlands grondgebied (vond ik met het landelijk verbod tijdens covid altijd heel ironisch). Daar staat geen Belg tussen hoor. Zolang dat mogelijk is dan heeft een verbod in Nederland toch geen nut.
Dit proces is al gaande. Nederland heeft samen met Frankrijk de Europese Commissie gevraagd maatregelen te nemen. Er zijn na Nederland steeds meer lidstaten waar cobra’s en ander F4 vuurwerk door criminelen gebruikt worden om aanslagen te plegen.

De EC kennende gaat het even duren maar men is er dus wel mee bezig.

• Robkazoe
  • Laatst online: 15:47
Trishul schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Het is natuurlijk speculeren, maar ik geloof echt niet dat we over een paar jaar een rustige oud & nieuw zullen hebben. We hebben veel mensen hier die roekeloos zijn met alcohol bijvoorbeeld.
Voetbalwedstrijden vragen ook al veel inzet van hulpverleners het hele jaar door. Dit soort excessen zijn helaas onderdeel van de Nederlandse samenleving, vuurwerk of niet.
De parallellen met voetbalwedstrijden en oud en nieuw zijn waarschijnlijk groot. Een hele hoop aannames maar:
- Bij beide evenementen zit een heel groot deel van het publiek gewoon braaf en doen geen vlieg kwaad.
- Bij beide heb je last van illegaal vuurwerk
- Bij beide loopt het regelmatig uit de hand.
- Bij beide is de handhaving niet op orde.
En ik durf mijn handen wel in het vuur te steken dat de rellende voetbal hoolies waarschijnlijk dezelfde personen zijn die jouw straat op z’n kop zetten met oud en nieuw.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:16

Tuxie

En WeL nU!

Ik denk dat we de komende jaren alleen maar meer extremen zullen zien (meer mensen gaan illegaal halen, meer mensen naar DUI/BE/POL), maar het vuurwerk in de breedste zin zal minder worden (vuurwerkverbod). En de vraag is: welk probleem los je dan hiermee op? Als je niet genadeloos straft, meer capaciteit inzet en zero tolerance toepast is het vuurwerkverbod een wassen neus. En ja, ook legaal vuurwerk zorgt voor overlast (huisdieren, je kunt niet meer over straat) en druk op gezondheidszorg. Echter alle politici hebben het over de aso's a la Breda/Den Haag en Amsterdam-gebeurtenissen, maar die ga je niet eenzijdig oplossen. Er is meer nodig, veel meer....

• Bananenplant
  • Nu online
Ik denk dat er een deel van de bevolking een zekere behoefte heeft aan een keer ruig kunnen doen. Ik vraag me af of je zoiets niet zou kunnen faciliteren met een feest dat lijkt op Sunneklaas, met verkleden, onherkenbaar zijn, omkering van normale rollen, terugkijken naar wat er in de gemeenschap gebeurd is in het afgelopen jaar... Als je zoiets inbedt in een feest met spelregels die de handel kanaliseren zou dat best kunnen werken, ware het niet dat iets dat voor een kleine, hechte gemeenschap als eilandbewoners werkt waarschijnlijk niet per se zal werken voor een plek als een stadswijk waar mensen een relatief anoniem bestaan leiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 01-01-2026 16:12 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Tuxie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:58:
Als je niet genadeloos straft, meer capaciteit inzet en zero tolerance toepast is het vuurwerkverbod een wassen neus.
waarom blijft dat vuurwerktuig het jaar op jaar gewoon doen; ik gok op een minimale pakkans en een straf waar dat tuig letterlijk om lacht. Waarom doen ze het anders jaar op jaar, op jaar....?
Statusverhogend is in die kringen ook zeer relevant.

Alle talloze projecten zoals die van ''Van onze hulpverleners blijf je af'' (ik meen medio 2011-2012) komen echt niet aan bij de daarvoor bedoelde doelgroep.

ik heb de Gouden Oplossing zeker niet; maar dat wat er nu aan gereedschap is aan strafmaatregelen of de hoogte ervan heeft ongeveer 0 effect op dat tuig. Dat is gewoon de harde praktijk.

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 01-01-2026 16:51 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:30
Tuxie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:58:
Ik denk dat we de komende jaren alleen maar meer extremen zullen zien (meer mensen gaan illegaal halen, meer mensen naar DUI/BE/POL), maar het vuurwerk in de breedste zin zal minder worden (vuurwerkverbod). En de vraag is: welk probleem los je dan hiermee op? Als je niet genadeloos straft, meer capaciteit inzet en zero tolerance toepast is het vuurwerkverbod een wassen neus. En ja, ook legaal vuurwerk zorgt voor overlast (huisdieren, je kunt niet meer over straat) en druk op gezondheidszorg. Echter alle politici hebben het over de aso's a la Breda/Den Haag en Amsterdam-gebeurtenissen, maar die ga je niet eenzijdig oplossen. Er is meer nodig, veel meer....
Zo'n beetje al het personeel is al ingezet. Hoe zou jij het willen organiseren dat je veel meer mensen kunt oppakken en straffen? Zelfs als je het leger inzet heb je nog niet genoeg mensen om iedere hoek van Nederland te beveiligen. Als iets makkelijk zou zijn was er geen probleem.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over alternatieven voor vuurwerk om de jaarwisseling te vieren. We gaan hier niet de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren.