Trishul schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:03:
Laatste reacties gaan weer over anti-vuurwerk argumenten. Er wordt wederom geen antwoord gegeven op de topic vraag. Zo zie je maar; er is geen alternatief voor vuurwerk. Nu niet, en ook niet over 10 jaar.
Zullen we iedereen voor zichzelf laten praten? Wel zo netjes.
Voor mij zijn er zat alternatieven.
Laten we eerst eens bestuderen hoe een baby nieuwjaarsnacht ervaart. Vinden ze het leuk, dat vuurwerk? Neen. Als je geluk hebt slapen ze erdoorheen. Heb je pech, worden ze wakker van het helse kabaal. Heb je nog meer pech dan blijven ze wakker, bang, ontroostbaar, of worden ze cobtinu wakker omdat een stelletje VIPs moeten laten weten dat ze belangrijk zijn. Wat een fun, kersverse ouder met nieuwjaar. Weet je ook meteen wat dieren er van vinden. Je zou je ook bijna af gaan vragen hoe we 1500 jaar geleden in vredesnaam overleefden met jaarwisselingen zonder vuurwerk. Dat we het konden redden tot de Chinezen dit uitvonden is nog net geen wereldwonder. Dat brengt me naar de volgende vervangende oplossing:
1) Niets. Fantastisch alternatief, kost niets extra. Ik ben geen Christen, het zal me -behalve praktische communicatie- jeuken of het volgens een of andere Gregoriaanse kalender 2025 of 2026 is. Het is een (egocentrisch) feest van niets. Als je het wilt vieren, dan is het vernielen van het milieu wel het domste wat je kunt doen indien we als mensheid 2100 nog willen halen zonder ark van Noah taferelen. Bovendien is het een feest dat we een week eerder ook al vierden (Kerst), wat weer deels overlap heeft met Sinterklaas. Zo kun je blijven vieren. Verzin iets (dag van ..) en olé. Volksvermaak, we hebben daar zat van, kan ook best met wat minder.
2) Vuurwerkshow door professionals, livestreams met meerdere vuurwerkshows zodat je kunt switchen, een opgenomen show op TV, een of andere screensaver met vuurwerk (had ik twintig jaar geleden al op Linux, een Onyx kon het ook al

), een werkje middels AI, een leuke drone show, Blinkenlights, een drankje drinken in een of andere bar in het centrum, of samen met familie een toastje met een oliebol samen cabaret kijken. Je kunt ook naar een lanparty gaan, op IRC vieren, of gewoon gezellig met familie en vrienden oude dia's kijken. Ik vind het oprecht getuigen van een intellectueel faillissement dat wij niet een manier zouden kunnen verzinnen om een leuke avond of nacht te hebben. Want dat kunnen we
wel. Dat bewijzen al die andere 364 (en soms 365) dagen. Ieder jaar heeft 52 weekenden waarin hele volksstammen los gaan. De een doet dat met vrienden of familie, de ander met drugs (alcohol is ook een drug), weer een ander met een VR/AR/XR headset, of een computer, tv, of -heaven forbids- een goed boek. Ja, het zal je verbazen. Er bestaan goede boeken die je kunt (voor)lezen.
Ik snap ook echt niet wat er lollig is om ieder jaar vuurwerk af te steken. Na één keer had ik het wel gezien. Oersaai, zonde van mijn centen, een valse thrill (omdat je geen schade wilt), en bovenal een ronduit stupide traditie die zo bij Idiocracy deel zoveel erin kan. Laat deze onzinnigheid lekker in China. Leuk toch? Kun je naar een land gaan met nul komma één vrijheid van meningsuiting waar je vuurwerk af mag steken. Ruimen zij de rommel nog op ook (als ze net als wij zo stom zijn om er zelf voor op te draaien). Ben benieuwd hoe het er aan toe gaat voor mensen met gehoorschade of oogletsel aldaar. Maar dat is dan het probleem van China en deze (wat mij betreft onverstandige) avonturiers. NIMBY. Maar misschien is dat ook wel een oplossing op micro niveau. Gemeenten waar het wel mag, en gemeenten waar het niet mag. Wel graag zelf je onzin financieren.
Mocht men onverhoopt wensen te leren gooien of schieten met granaten, dat kan ik wel begrijpen. Probleem is, het hoeft maar één keer fout te gaan met zo'n explosief. Dus dan moet je het wel met goede begeleiding en goed materiaal leren (en dus niet met het Chinese spul met te hoge foutmarge want cha bu duo). Nou, er is fantastisch nieuws voor deze gegadigden: Defensie zoekt nog aanwas. Hebben we ook meteen een mooie alternatieve straf voor degenen die gepakt worden met vuurwerk. Bij voorbaat dank voor je dienst.