• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:50
Martinez- schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:03:
[...]
Ja, want het vuurwerk vindt inderdaad zelf zijn weg naar de hulpverlener. Ik zag laatst iemand een vuurpijl opsteken en die vloog regelrecht naar de dichtstbijzijnde politieauto/ambulance.

/s

Het gaat om gedrag, niets meer, niets minder! Of zijn alle alcoholdrinkers ook per definitie lastpakken?
Gedrag kan de overlast die vuurwerk geeft verergeren. De knallen en vervuiling hebben verder weinig met gedrag te maken. Vuurwerk geeft dus hoe dan ook overlast.
Vwb huisdieren: daar kies je zelf voor en je kan maatregelen nemen. Waarom moeten anderen weer iets laten door de keuze die je zelf hebt gemaakt voor het huisdier?
Die is natuurlijk net zo goed om te keren: waarom moet iemand/een huisdier/de natuur/etc. overlast ondervinden omdat een ander zo nodig de keuze moet maken om vuurwerk af te steken. ;)
Ander leuk alternatief dat visueel spektakel oplevert, projection mapping op gebouwen eventueel gecombineerd met andere (licht)effecten: YouTube: Projection Mapping My House with an 8,000 Lumen MONSTER

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
Je kan nog zoveel alternatieve gezamenlijke shows/evenementen verzinnen, maar in de wat kleinere gemeenten zullen daar niet veel mensen op af komen. Oud en Nieuw is voor een redelijk groot deel van de goegemeente een traditionele gezellige avond: familie, bij elkaar, oliebollen, hapjes, drankjes, aftellen naar 24.00, glaasje champagne en even naar buiten om wat vuurwerk af te steken en weer naar binnen om de rest van de champagne op te drinken. Die mensen gaan niet om 23.00 uur de straat op om iets mee te gaan maken waar ze niet om gevraagd hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:36
Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:38:
Vuurwerkshows zullen voor een groep niet volledig het zelf afsteken van vuurwerk vervangen, omdat die groep dit als onderdeel van de lol ziet. En dat is niet echt op te vangen met een alternatief.
En niet te vergeten er een aanleiding in zien om er een grote teringbende van te maken en dan ook nog brandweer en andere hulpverleners hinderen en hopen op een veldslag met de politie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:06:
[...]

Tenzij er iets grondig verandert ben ik dat inderdaad met je eens. Het zal wel een tijdje onrustig zijn.

.... maar dan geloof ik ook dat we het er over eens zijn dat het vuurwerkverbod netto een goede zaak is, en dat we onze maatschappij niet moeten laten gijzelen door die mensen die daar zo het hunne van denken. En, bovendien, dat die groep mensen géén goede reden is af te zien van het vuurwerkverbod.

:Y)
Dat ben ik niet zo zwart-wit met je eens, maar die discussie die hoort niet in dit topic over alternatieven.
JukeboxBill schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:32:
[...]

En niet te vergeten er een aanleiding in zien om er een grote teringbende van te maken en dan ook nog brandweer en andere hulpverleners hinderen en hopen op een veldslag met de politie.
Dat is voor een specifieke subgroepje daarvan waarschijnlijk onderdeel van de lol. En die vinden op een andere manier hun uitlaatklep. Maar ik bedoelde meer de mensen die gewoon zelf willen afsteken als onderdeel van de lol. Als je die groep een alternatief geeft dan zal het soepeler verlopen. De alternatieven in deze draad zijn geen alternatief voor het afsteken.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29
Yaksa schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:45:
Die mensen gaan niet om 23.00 uur de straat op om iets mee te gaan maken waar ze niet om gevraagd hebben.
Als je in buurtverband iets bedenkt en organiseert is dat niet iets ongevraagds, dat is een initiatief van onderop. De keuze om zielig te gaan doen omdat er iets is "afgepakt" of om er al dan niet samen iets van te maken is aan eenieder zelf.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Yaksa
Bananenplant schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:19:
[...]Als je in buurtverband iets bedenkt en organiseert is dat niet iets ongevraagds, dat is een initiatief van onderop. De keuze om zielig te gaan doen omdat er iets is "afgepakt" of om er al dan niet samen iets van te maken is aan eenieder zelf.
Da's het nadeel van selectief quoten want het merendeel van de mensen die Oud en Nieuw vieren maken er al iets van, samen met hun familie en die zitten niet te wachten op iets 'nieuws' midden in de nacht. Het enige wat hun is 'afgepakt' is het moment om even buiten wat vuurwerk af te steken rond 0.00 uur.
Overigens is het in buurtverband iets organiseren makkelijker in een wat gunstiger jaargetijde en tijdstip.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09-02 17:15
Roenie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:38:
Vuurwerkshows zullen voor een groep niet volledig het zelf afsteken van vuurwerk vervangen, omdat die groep dit als onderdeel van de lol ziet. En dat is niet echt op te vangen met een alternatief.
Die groep wordt vanzelf kleiner. Er komt een nieuwe generatie die niet is opgegroeid met vuurwerk afsteken. Voor hun is oud&nieuw naar een alternatief gaan kijken ipv zelf afsteken. Dat zie je altijd met veranderingen.

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:31
R_Zwart schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 05:51:
Die groep wordt vanzelf kleiner. Er komt een nieuwe generatie die niet is opgegroeid met vuurwerk afsteken. Voor hun is oud&nieuw naar een alternatief gaan kijken ipv zelf afsteken. Dat zie je altijd met veranderingen.
Als ik zo het nieuws lees, dan is de verandering voorlopig vooral meer rellen. Ben benieuwd of die trend zonder vuurwerk ook doorzet.

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Nou het was weer een top nacht zo te lezen.

Man, blij als dit vuurwerk gezeik verdwijnt. Weer mensen overleden.

En de <knip> niet nodig dit maar blijven roepen dat vuurwerk traditie is en moet blijven. Traditie m’n reet, er overlijden mensen. Sommigen zijn echt verschrikkelijk DOM

[ Voor 6% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:35
Sleehond schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:35:

En de <knip> maar blijven roepen dat vuurwerk traditie is en moet blijven. Traditie m’n reet, er overlijden mensen. Sommigen zijn echt verschrikkelijk DOM
Droom maar lekker verder.
Volgend jaar is er nog genoeg vuurwerk....

Waar komt al dat zware vuurwerk vandaan? Niet hier.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:30

En de <knip> maar blijven roepen dat vuurwerk traditie is en moet blijven. Traditie m’n reet, er overlijden mensen. Sommigen zijn echt verschrikkelijk DOM
Ik ben helemaal niet perse tegen een verbod ofzo maar met jouw argument kan je ook elektrische fietsen verbieden ;)

Iedere gewonde of erger is natuurlijk een teveel. Zonder de situatie te kennen kan je niet stellen dat het door vuurwerk komt.

Tokkies gonna tokkie. Met of zonder vuurwerk.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

XXXVI

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online

Erg kort door de bocht en onnodig om dergelijke terminologie te gebruiken. Ook dit jaar helaas vermijdbare doden gehad, maar het verbieden gaat deze generatie niet helpen.

Wij hebben wederom gister genoten van een prachtige rustige nacht met een spektakel in de lucht.

[ Voor 1% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:28 ]

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online

Je weet ook dat dit in Nijmegen gebeurd is, een stad waar een vuurwerkverbod van kracht was.. Het verbod gaat helaas weinig / niets uithalen behalve dat vanaf volgend jaar er alleen nog maar zwaar vuurwerk (niet NL gecontroleerd vuurwerk) zal zijn.

Er is gewoonweg geen alternatief voor handen wat dit op kan vangen. Een mentaliteitsverandering is nodig en dat kan je 2 kanten op doen:
- of je gaat als NL keihard optreden tegen de extreme excessen en roeit daarmee dat gedrag uit
- of je verbiedt het vuurwerk, biedt een alternatief en wacht jaren totdat dit effect heeft

[ Voor 0% gewijzigd door darkrain op 01-01-2026 10:29 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:21
Aggressor schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:54:
[...]

Droom maar lekker verder.
Volgend jaar is er nog genoeg vuurwerk....

Waar komt al dat zware vuurwerk vandaan? Niet hier.
Prima, laat het in de loop der jaren dan maar uitsterven. Ieder jaar minder, juich ik enorm toe.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:30
forzav schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:28:
[...]

- of je gaat als NL keihard optreden tegen de extreme excessen en roeit daarmee dat gedrag uit
Het feit is dat de Politie onderbezet is en allang blij is dat ze de reguliere planning rondkrijgen. Handhaven lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

XXXVI

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:55
forzav schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Je weet ook dat dit in Nijmegen gebeurd is, een stad waar een vuurwerkverbod van kracht was.. Het verbod gaat helaas weinig / niets uithalen behalve dat vanaf volgend jaar er alleen nog maar zwaar vuurwerk (niet NL gecontroleerd vuurwerk) zal zijn.
Zo een verbod helpt zeker niet als het per gemeente of zelfs wijk/staat anders is en er verkoop plaats vindt. Ik denk dat een algeheel verbod op dat vlak wel gaat helpen. Want dan is gewoon alles illegaal, geen discussie.
Er is gewoonweg geen alternatief voor handen wat dit op kan vangen. Een mentaliteitsverandering is nodig en dat kan je 2 kanten op doen:
- of je verbiedt het vuurwerk, biedt een alternatief en wacht jaren totdat dit effect heeft
Ook dan helpt een algeheel verbod wel, vuurwerk afsteken wordt dan minder normaal en geeft op termijn steun aan alternatieven en strenger optreden.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Zo, we hebben de nacht weer doorstaan in het pittoreske tilburg. Nu hebben we hier al een aantal jaar een vuurwerkverbod (2023) maar het lijkt erop dat dit langzamerhand zijn vruchten begint af te werpen. Waar ik vorig jaar al een voorzichtige conclusie durfde te trekken dat het rustiger op straat was, leek het dit jaar allemaal nog een stuk minder dramatisch. Ik weet het n=1.... maar het begint wel vorm te krijgen. Kwestie van lange adem..... we komen er wel.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 18:24
Alternatieve zijn drone/licht shows, of centrale vuurwerkshows op afgelegen industrieterreinen.

Heel blij met het vuurwerkverbod, voor mens (ptss, hulpverleners ed), dier (natuur en huisdieren) en milieu. Het zal een cultuurshift moeten worden, maar die komt er wel. Kijk naar roken in de horeca bv.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• Bananenplant
Wat mij nu juist deel van de charme van zelf afsteken lijkt is dat talloze mensen om je heen dat op hetzelfde moment ook doen en je daarmee deel hebt aan een groter geheel. Naarmate dat grotere geheel steeds meer wegvalt lijkt het me dat die charme ook steeds verder afkalft.

Wel jammer dat alles nu dicht is, want als je dan toch vrij bent op 1 januari zou dat een leuke gelegenheid zijn om te gaan winkelen of sporten of iets dergelijks. De lokale sportschool hier zat bijvoorbeeld op tweede kerstdag ook al ramvol.

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
De grote vraag is of vuurwerk nog wel bij deze tijd hoort. Denk met name aan milieu, de stress die huisdieren ervaren en de ellende van alles wat leeft in de natuur omdat "wij" ons moeten kunnen vermaken.
Een show met drones kan net zo leuk zijn en nuttig (bijvoorbeeld voor defensie) om hiermee te trainen en ervaring op te doen.
Ik gok dat het nog wel een aantal jaren zal duren voordat vuurwerk volledig uit de maatschappij verdwenen zal zijn.

Make Europe Great Again

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:07
In Breda zijn ze ook druk bezig met het zoeken/experimenteren naar vuurwerk alternatieven:
Politie bekogeld met molotovcocktails in Breda

De politie is in Breda bekogeld met molotovcocktails en stoeptegels, zegt de politie op X. Ook is er een politievoertuig vernield. Volgens de politie is het al uren onrustig in de wijk Tuinzigt. Er staan meerdere auto's in brand en er ontstonden vechtpartijen. De ME en de waterwerper zijn ingezet. Tot nu toe is er 1 persoon aangehouden.
Via https://nos.nl/liveblog/2...arde-wind#UPDATE-91273419

Denk dat de twee grootste pijnpunten van het hele feest al benoemd zijn: onderbezetting van politie en de verdere vertokkiesering van Nederland van het paupervolk.

De afgelopen pakweg 15-20 jaar hebben we ingezet op minder politie ter faveure van lagere belasting voor het volk/de bedrijven. De laatste pakweg 3-4 jaar zijn de budgetten politie wel weer wat omhoog gekrikt maar het is nog steeds te weinig. En voor 95-99% van de mensen is politie ook niet nodig. Die hebben de intrinsieke motivatie om zich netjes te gedragen. Maar voor die laatste 5-1% van de mensen is het een vrijbrief. Als de pakkans laag is en er zitten nagenoeg geen consequenties aan de acties die de paupers uitvoeren, dan wordt het alleen maar erger en erger.

Die lui die de ellende afroepen moeten opnieuw opgevoed worden en gecorrigeerd worden als ze de mist in gaan. En dat kost veel tijd en geld. Maar gok niet dat dit heel hoog op de politieke agenda staat dus we glijden alleen maar verder af. En dan gaan we symboolpolitiek voeren met een vuurwerkverbod. Maar dan vindt men wel andere manieren: Cobras via het illegale circuit, de stoeptegels van de gemeentegrond of de 5 euro lege fles “champagne” ombouwen tot een molotov.

• Bananenplant
@Robkazoe, ik denk dat de problematiek bij zulke groepen inderdaad versterkt is door decennia aan afbraakbeleid door de VVD, net als het gebrek aan handhavingscapaciteit. En met populistisch rechts is het al snel "afgepakt" als iets niet meer kan, zoals het verbieden van vuren in Floradorp.

Dat maakt dat, ook al heb ik er persoonlijk weinig behoefte aan, ik wel een groot voorstander ben van initiatieven van onderop om vooral in zulke buurten een beetje een gezellig oud en nieuw te vieren. Je kunt dat zien als een vorm van deep canvassing, dat je met mensen in gesprek gaat of dat gerel nu echt nodig is en er gezamenlijk iets voor in de plaats te zetten dat de sociale cohesie en onderling begrip in de buurt verbetert. Minder heibel, minder gemakkelijk te mobiliseren voor extreem rechts: win-win.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Robkazoe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:50:
In Breda zijn ze ook druk bezig met het zoeken/experimenteren naar vuurwerk alternatieven:

[...]

Ik las het net ook: Bewoners Bredase wijk vol ongeloof na gewelddadige nieuwjaarsnacht: ‘Ik vind het gewoon eng’

Echt, als je ziet hoe het er daar aan toeging:

Afbeeldingslocatie: https://images.bndestem.nl/NTZmMGVlNDBjZTIyNGY3OGQ5YWUvZGlvLzI2ODE1NzgzMS9maWxsLzE1OTgvOTAw/de-gevolgen-van-relschoppers-zijn-groot-in-de-bredase-wijk-tuinzigt-op-1-januari

Wat een leuke traditie is die Oud&Nieuw toch ook. Dit soort beelden verwacht ik in Oekraïne direct na een Russische drone-/raket-aanval. Niet met een jaarwisseling in Nederland....

Ik zat de P2000-meldingen nog eens terug te kijken, en naar die straat zijn in totaal 11 (!) brandweerwagens en 17 (!) politieauto's naartoe gestuurd. Dan heb je het dus over één straat. Naar de hele wijk (andere straten) werden nog meer hulpdiensten naartoe gestuurd.

Ik heb geen alternatief helaas, maar ik denk we na het steeds extremer worden van de jaarwisselingen de laatste 5 jaar we wel kunnen concluderen dat het geen houdbare zaak meer is op deze manier.

Virussen? Scan ze hier!

• Bananenplant
Ik heb net even de uitslagen van wat stembureaus in Hoogkerk bekeken, met oud en nieuw een probleemgebied hier in de regio. Overal de PVV met stip bovenaan. Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen :) .

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Bananenplant schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:27:
Ik heb net even de uitslagen van wat stembureaus in Hoogkerk bekeken, met oud en nieuw een probleemgebied hier in de regio. Overal de PVV met stip bovenaan. Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen :) .
Hier in Amsterdam in West en Oost de meeste problemen afgelopen nacht.
Denk is daar de politieke partij met de meeste aanhang.

Dat lijkt mijn vermoeden te bevestigen :)

Wat is je punt?

• Bananenplant
Dat je, ook in jouw voorbeeld, te maken hebt met een groot aandeel afgehaakten en dat er veel mee te winnen is als je die weer aangehaakt krijgt. Vandaar mijn idee voor een cross-over tussen deep canvassing en het van onderop organiseren van activiteiten bij bijvoorbeeld oud en nieuw.

[ Voor 19% gewijzigd door Bananenplant op 01-01-2026 12:46 ]

• Martinez-
  • Niet online
Robkazoe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:50:

[...]

Denk dat de twee grootste pijnpunten van het hele feest al benoemd zijn: onderbezetting van politie en de verdere vertokkiesering van Nederland van het paupervolk.

De afgelopen pakweg 15-20 jaar hebben we ingezet op minder politie ter faveure van lagere belasting voor het volk/de bedrijven. De laatste pakweg 3-4 jaar zijn de budgetten politie wel weer wat omhoog gekrikt maar het is nog steeds te weinig. En voor 95-99% van de mensen is politie ook niet nodig. Die hebben de intrinsieke motivatie om zich netjes te gedragen. Maar voor die laatste 5-1% van de mensen is het een vrijbrief. Als de pakkans laag is en er zitten nagenoeg geen consequenties aan de acties die de paupers uitvoeren, dan wordt het alleen maar erger en erger.

Die lui die de ellende afroepen moeten opnieuw opgevoed worden en gecorrigeerd worden als ze de mist in gaan. En dat kost veel tijd en geld. Maar gok niet dat dit heel hoog op de politieke agenda staat dus we glijden alleen maar verder af. En dan gaan we symboolpolitiek voeren met een vuurwerkverbod. Maar dan vindt men wel andere manieren: Cobras via het illegale circuit, de stoeptegels van de gemeentegrond of de 5 euro lege fles “champagne” ombouwen tot een molotov.
Exact het punt dat ik probeerde te maken de afgelopen dagen. Het is gedrag - en dat gedrag moet aangepakt worden. Dat ze daarnaast ook nog vuurwerk in het 'wapenarsenaal' legaal kunnen hebben nu is een symptoom, geen oorzaak.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

wildhagen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:18:
[...]

Ik las het net ook: Bewoners Bredase wijk vol ongeloof na gewelddadige nieuwjaarsnacht: ‘Ik vind het gewoon eng’

Echt, als je ziet hoe het er daar aan toeging:

[Afbeelding]

Wat een leuke traditie is die Oud&Nieuw toch ook. Dit soort beelden verwacht ik in Oekraïne direct na een Russische drone-/raket-aanval. Niet met een jaarwisseling in Nederland....

Ik zat de P2000-meldingen nog eens terug te kijken, en naar die straat zijn in totaal 11 (!) brandweerwagens en 17 (!) politieauto's naartoe gestuurd. Dan heb je het dus over één straat. Naar de hele wijk (andere straten) werden nog meer hulpdiensten naartoe gestuurd.

Ik heb geen alternatief helaas, maar ik denk we na het steeds extremer worden van de jaarwisselingen de laatste 5 jaar we wel kunnen concluderen dat het geen houdbare zaak meer is op deze manier.
Tja, Tuinzigt. Tokkiewijk doet tokkiedingen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Trishul
  • Laatst online: 10-02 01:10
Ook de komende jaren zal er genoeg vuurwerk worden afgestoken. Zeker in de grensregio's. Die mensen doen al graag boodschappen en tanken over de grens, en ze kunnen nog volop vuurwerk krijgen daar.
De Duitse en Belgische vuurwerkbranche zal verder groeien.

Voor minder overlast tijdens oud & nieuw zaten we juist op het goede spoor; vuurpijlen en knalvuurwerk zijn al sinds 2020 verboden.
De overlast verder inperken en als bijkomend voordeel daar de rest van het jaar ook profijt van hebben, daar is het sentiment niet voor geprepareerd. Een simpel alcohol verbod zou namelijk zo enorm veel schade, overlast, doden enz. schelen op jaarbasis. Maar de alcohol lobby is natuurlijk veel sterker dan de vuurwerk lobby.

Een alternatief voor vuurwerk bestaat niet. Ook geen drone of lichtshows. Het is simpelweg statisch en geluidloos, niet alles kun je digitaliseren. Het zegt ook al genoeg dat China, grootste producent van zowel vuurwerk als drones, laatstgenoemde ook niet ziet als vervanging.

[ Voor 16% gewijzigd door Trishul op 01-01-2026 14:44 ]

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
De komende jaren zal er nog genoeg vuurwerk afgestoken worden inderdaad. Het is een kwestie van de lange adem en hopelijk, op een bepaald moment, gaat de groeiende groep mensen die zich neerleggen bij het vuurwerkverbod degenen die nog steeds overal schijt aan denken te hebben corrigeren en aanspreken op hun gedrag. Hopelijk dooft het vuurtje dan langzaam uit.

Zwarte Piet was ook niet in een paar jaar veranderd in een Roetveegpiet.

Edit: alleen inderdaad, je pakt iets af van mensen en daar zal iets tegenover moeten staan. Wat dat dan gaat zijn, zullen we gaan zien.

[ Voor 13% gewijzigd door DutchOwnage op 01-01-2026 14:50 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Trishul schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:41:
Ook de komende jaren zal er genoeg vuurwerk worden afgestoken. Zeker in de grensregio's. Die mensen doen al graag boodschappen en tanken over de grens, en ze kunnen nog volop vuurwerk krijgen daar.
De Duitse en Belgische vuurwerkbranche zal verder groeien.

Voor minder overlast tijdens oud & nieuw zaten we juist op het goede spoor; vuurpijlen en knalvuurwerk zijn al sinds 2020 verboden.
De overlast verder inperken en als bijkomend voordeel daar de rest van het jaar ook profijt van hebben, daar is het sentiment niet voor geprepareerd. Een simpel alcohol verbod zou namelijk zo enorm veel schade, overlast, doden enz. schelen op jaarbasis. Maar de alcohol lobby is natuurlijk veel sterker dan de vuurwerk lobby.

Een alternatief voor vuurwerk bestaat niet. Ook geen drone of lichtshows. Het is simpelweg statisch en geluidloos, niet alles kun je digitaliseren. Het zegt ook al genoeg dat China, grootste producent van zowel vuurwerk als drones, laatstgenoemde ook niet ziet als vervanging.
In Ierland geldt ook een vuurwerkverbod en daar werkt het. Evenals in Portugal. Zo las ik in de krant.

Dus gezien de afgelopen nieuwjaarsnachten is het meer dan goed dat er een verbod op die rotzooi komt. Een paar jaar overgangsfase, beetje zoals met roetveegpieten, en dan weten we niet meer beter.

It’s the economy, stupid!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:54

Dennis1812

Amateur prutser

DutchOwnage schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:48:

Edit: alleen inderdaad, je pakt iets af van mensen en daar zal iets tegenover moeten staan. Wat dat dan gaat zijn, zullen we gaan zien.
Waarom moet daar iets tegenover staan?
Er worden nu al in veel steden vuurwerk/laser/droneshows georganiseerd.

Niet overal hoeft toch compensatie of iets anders voor te komen.
Je kunt ook met je eigen gezin verzinnen hoe je de jaarwisseling leuk kan invullen.
De een gaat naar een show en de ander kijkt top 2000 en de ander speelt thuis Rummikub met champagne.

Hooguit kunnen meer gemeentes iets centraal regelen. Maar elke gemeente is logistiek gewoonweg onhaalbaar.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

DutchOwnage schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:48:

Daar staat al een en ander tegenover:

- Minder aangerichte schade aan diverse gemeentelijke zaken (die uit belastinggeld betaald worden!)
- Minder milieuvervuiling
- Minder geluidsoverlast
- Minder overlast voor (huis)dieren
- Minder gevaar voor hulpverleners en andere mensen

Etc.

Virussen? Scan ze hier!

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
Dat zijn inderdaad zeer legitieme punten. Genoeg winst is er dan al behaald.

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

wildhagen schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Daar staat al een en ander tegenover:

- Minder aangerichte schade aan diverse gemeentelijke zaken (die uit belastinggeld betaald worden!)
- Minder milieuvervuiling
- Minder geluidsoverlast
- Minder overlast voor (huis)dieren
- Minder gevaar voor hulpverleners en andere mensen

Etc.
Exact. Er wordt niets afgepakt. Er wordt iets teruggegeven.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En je kan de straat op zonder je in klein Aleppo of Oekraïne te wanen. Ook best prettig.
En als je wat oudere ouders of grootouders hebt in een verpleeghuis die oorlogen hebben meegemaakt slapen die ook een stuk beter.

Die zijn ook vaak ontzettend onrustig door herbelevingen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Zolang er geen Europees verbod komt en het vuurwerk in Duitsland tussen de bloemkolen ligt verwacht ik dat er de aankomende jaren gewoon nog vuurwerk afgestoken wordt.
Dat is iig wel mijn plan :P

Ik denk ook niet dat een totaalverbod een oplossing is. Om te rellen heb je geen legaal vuurwerk nodig

Vaak bu'j te bang!

• Trishul
dawg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:49:
[...]

In Ierland geldt ook een vuurwerkverbod en daar werkt het. Evenals in Portugal. Zo las ik in de krant.

Dus gezien de afgelopen nieuwjaarsnachten is het meer dan goed dat er een verbod op die rotzooi komt. Een paar jaar overgangsfase, beetje zoals met roetveegpieten, en dan weten we niet meer beter.
Het is natuurlijk speculeren, maar ik geloof echt niet dat we over een paar jaar een rustige oud & nieuw zullen hebben. We hebben veel mensen hier die roekeloos zijn met alcohol bijvoorbeeld.
Voetbalwedstrijden vragen ook al veel inzet van hulpverleners het hele jaar door. Dit soort excessen zijn helaas onderdeel van de Nederlandse samenleving, vuurwerk of niet.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:57
-tom-562 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:01:
Zolang er geen Europees verbod komt en het vuurwerk in Duitsland tussen de bloemkolen ligt verwacht ik dat er de aankomende jaren gewoon nog vuurwerk afgestoken wordt.
Dat is iig wel mijn plan :P

Ik denk ook niet dat een totaalverbod een oplossing is. Om te rellen heb je geen legaal vuurwerk nodig
Iedereen begrijpt dat het niet in één keer weg is maar je buren gaan misschien niks halen. Die gaan jou de volgende dag erop aanspreken wanneer je gaat schoonmaken. Je hebt daar volgend jaar geen zin en geeft het op.

Uiteindelijk gaat de gemiddelde burger geen vuurwerk halen. De totale hoeveelheid neemt af, de sociale acceptatie neemt af en na een paar jaar heb je alleen nog wat “die hards” over

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-02 18:36
Misschien moeten we beginnen met op Europees niveau iets regelen. Ik woon op een paar honderd meter van de grens, als je hier België in rijdt heb je letterlijk 20 meter over de grens een winkel met de naam VUURWERK HEEL HET JAAR VERKOOP. Op 31 december begint de rij voor die zaak op Nederlands grondgebied (vond ik met het landelijk verbod tijdens covid altijd heel ironisch). Daar staat geen Belg tussen hoor. Zolang dat mogelijk is dan heeft een verbod in Nederland toch geen nut.

[ Voor 7% gewijzigd door Vld1989 op 01-01-2026 15:34 ]

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Vld1989 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:31:
Misschien moeten we beginnen met op Europees niveau iets regelen. Ik woon op een paar honderd meter van de grens, als je hier België in rijdt heb je letterlijk 20 meter over de grens een winkel met de naam VUURWERK HEEL HET JAAR VERKOOP. Op 31 december begint de rij voor die zaak op Nederlands grondgebied (vond ik met het landelijk verbod tijdens covid altijd heel ironisch). Daar staat geen Belg tussen hoor. Zolang dat mogelijk is dan heeft een verbod in Nederland toch geen nut.
Dit proces is al gaande. Nederland heeft samen met Frankrijk de Europese Commissie gevraagd maatregelen te nemen. Er zijn na Nederland steeds meer lidstaten waar cobra’s en ander F4 vuurwerk door criminelen gebruikt worden om aanslagen te plegen.

De EC kennende gaat het even duren maar men is er dus wel mee bezig.

• Robkazoe
Trishul schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Het is natuurlijk speculeren, maar ik geloof echt niet dat we over een paar jaar een rustige oud & nieuw zullen hebben. We hebben veel mensen hier die roekeloos zijn met alcohol bijvoorbeeld.
Voetbalwedstrijden vragen ook al veel inzet van hulpverleners het hele jaar door. Dit soort excessen zijn helaas onderdeel van de Nederlandse samenleving, vuurwerk of niet.
De parallellen met voetbalwedstrijden en oud en nieuw zijn waarschijnlijk groot. Een hele hoop aannames maar:
- Bij beide evenementen zit een heel groot deel van het publiek gewoon braaf en doen geen vlieg kwaad.
- Bij beide heb je last van illegaal vuurwerk
- Bij beide loopt het regelmatig uit de hand.
- Bij beide is de handhaving niet op orde.
En ik durf mijn handen wel in het vuur te steken dat de rellende voetbal hoolies waarschijnlijk dezelfde personen zijn die jouw straat op z’n kop zetten met oud en nieuw.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:38

Tuxie

En WeL nU!

Ik denk dat we de komende jaren alleen maar meer extremen zullen zien (meer mensen gaan illegaal halen, meer mensen naar DUI/BE/POL), maar het vuurwerk in de breedste zin zal minder worden (vuurwerkverbod). En de vraag is: welk probleem los je dan hiermee op? Als je niet genadeloos straft, meer capaciteit inzet en zero tolerance toepast is het vuurwerkverbod een wassen neus. En ja, ook legaal vuurwerk zorgt voor overlast (huisdieren, je kunt niet meer over straat) en druk op gezondheidszorg. Echter alle politici hebben het over de aso's a la Breda/Den Haag en Amsterdam-gebeurtenissen, maar die ga je niet eenzijdig oplossen. Er is meer nodig, veel meer....

• Bananenplant
Ik denk dat er een deel van de bevolking een zekere behoefte heeft aan een keer ruig kunnen doen. Ik vraag me af of je zoiets niet zou kunnen faciliteren met een feest dat lijkt op Sunneklaas, met verkleden, onherkenbaar zijn, omkering van normale rollen, terugkijken naar wat er in de gemeenschap gebeurd is in het afgelopen jaar... Als je zoiets inbedt in een feest met spelregels die de handel kanaliseren zou dat best kunnen werken, ware het niet dat iets dat voor een kleine, hechte gemeenschap als eilandbewoners werkt waarschijnlijk niet per se zal werken voor een plek als een stadswijk waar mensen een relatief anoniem bestaan leiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 01-01-2026 16:12 ]

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Tuxie schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:58:
Als je niet genadeloos straft, meer capaciteit inzet en zero tolerance toepast is het vuurwerkverbod een wassen neus.
waarom blijft dat vuurwerktuig het jaar op jaar gewoon doen; ik gok op een minimale pakkans en een straf waar dat tuig letterlijk om lacht. Waarom doen ze het anders jaar op jaar, op jaar....?
Statusverhogend is in die kringen ook zeer relevant.

Alle talloze projecten zoals die van ''Van onze hulpverleners blijf je af'' (ik meen medio 2011-2012) komen echt niet aan bij de daarvoor bedoelde doelgroep.

ik heb de Gouden Oplossing zeker niet; maar dat wat er nu aan gereedschap is aan strafmaatregelen of de hoogte ervan heeft ongeveer 0 effect op dat tuig. Dat is gewoon de harde praktijk.

[ Voor 10% gewijzigd door _Bailey_ op 01-01-2026 16:51 ]

• R_Zwart
Ik denk dat we de komende jaren alleen maar meer extremen zullen zien (meer mensen gaan illegaal halen, meer mensen naar DUI/BE/POL), maar het vuurwerk in de breedste zin zal minder worden (vuurwerkverbod). En de vraag is: welk probleem los je dan hiermee op? Als je niet genadeloos straft, meer capaciteit inzet en zero tolerance toepast is het vuurwerkverbod een wassen neus. En ja, ook legaal vuurwerk zorgt voor overlast (huisdieren, je kunt niet meer over straat) en druk op gezondheidszorg. Echter alle politici hebben het over de aso's a la Breda/Den Haag en Amsterdam-gebeurtenissen, maar die ga je niet eenzijdig oplossen. Er is meer nodig, veel meer....
Zo'n beetje al het personeel is al ingezet. Hoe zou jij het willen organiseren dat je veel meer mensen kunt oppakken en straffen? Zelfs als je het leger inzet heb je nog niet genoeg mensen om iedere hoek van Nederland te beveiligen. Als iets makkelijk zou zijn was er geen probleem.

• tiswat
  • Laatst online: 06:21
Dan hoop ik dat ze zichzelf wat aandoen met het illegale vuurwerk en de rest van de mensen rond 00:00 lekker binnen blijven.

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02 18:24
Pendora schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Iedereen begrijpt dat het niet in één keer weg is maar je buren gaan misschien niks halen. Die gaan jou de volgende dag erop aanspreken wanneer je gaat schoonmaken. Je hebt daar volgend jaar geen zin en geeft het op.

Uiteindelijk gaat de gemiddelde burger geen vuurwerk halen. De totale hoeveelheid neemt af, de sociale acceptatie neemt af en na een paar jaar heb je alleen nog wat “die hards” over
Dit is inderdaad precies hoe het met voorgaande cultuurshifts is verlopen. Denk aan roken in horeca. Er zijn vast nog talloze andere voorbeelden.

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:14
dawg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Dit proces is al gaande. Nederland heeft samen met Frankrijk de Europese Commissie gevraagd maatregelen te nemen. Er zijn na Nederland steeds meer lidstaten waar cobra’s en ander F4 vuurwerk door criminelen gebruikt worden om aanslagen te plegen.

De EC kennende gaat het even duren maar men is er dus wel mee bezig.
Met een verbod op consumenten vuurwerk en wijziging in wetgeving wordt het langzamerhand natuurlijk ook makkelijker om bepaalde zaken aan te gaan pakken. Langzaam zal het ook uitfaseren om te spreken over illegaal vuurwerk. Maar te gaan spreken over explosieven, en passend te gaan bestraffen.

Zie hierin ook van eerder dit jaar de volgende brief van de minister van justitie:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28684-770.html

Indien een taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners en handhavers, en gevangenisstraffen van vele jaren inderdaad gerealiseerd wordt, is dat natuurlijk goud.

• Robkazoe
psychodude schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Met een verbod op consumenten vuurwerk en wijziging in wetgeving wordt het langzamerhand natuurlijk ook makkelijker om bepaalde zaken aan te gaan pakken. Langzaam zal het ook uitfaseren om te spreken over illegaal vuurwerk. Maar te gaan spreken over explosieven, en passend te gaan bestraffen.

Zie hierin ook van eerder dit jaar de volgende brief van de minister van justitie:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28684-770.html

Indien een taakstrafverbod bij geweld tegen hulpverleners en handhavers, en gevangenisstraffen van vele jaren inderdaad gerealiseerd wordt, is dat natuurlijk goud.
Ik ben hier echt mega sceptisch in dat dit iets gaat oplossen. In december was het in mijn buurt al meerdere keren raak met zwaar illegaal vuurwerk. De politie geeft geen prioriteit aan het probleem want “we kunnen niet overal aanwezig zijn” en “andere belangrijkere zaken”.

https://nos.nl/artikel/25...met-vuurwerk-mitrailleurs

Dit filmpje in het artikel is ook wel weer fraai. Waar is de tijd gebleven van rubberen kogels?

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 18:57
Ik denk dat carbidschieten een vlucht gaat nemen als vervanging van vuurwerk. Net als vreugdevuren.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:14
Robkazoe schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Ik ben hier echt mega sceptisch in dat dit iets gaat oplossen. In december was het in mijn buurt al meerdere keren raak met zwaar illegaal vuurwerk. De politie geeft geen prioriteit aan het probleem want “we kunnen niet overal aanwezig zijn” en “andere belangrijkere zaken”.

https://nos.nl/artikel/25...met-vuurwerk-mitrailleurs

Dit filmpje in het artikel is ook wel weer fraai. Waar is de tijd gebleven van rubberen kogels?
Het actuele probleem zit hem in het feit dat vuurwerk op dit moment dat het bezit alleen van dit soort vuurwerk, niet onder de wapenwet valt. En derhalve bestraffing van een totaal andere, lees absoluut zinloze, orde is:
https://www.om.nl/onderwe...vuurwerkdelicten-2024r011

Zoals het er nu dus voor staat qua wens vanuit het ministerie, komt dit dus drastisch te veranderen.
Als het gaat over de Wet wapens en munitie kan F4-vuurwerk gezien worden als wapen van categorie II onder 7° Wwm. Hierop staat een maximumstraf van 8 jaar gevangenisstraf of geldboete van de vijfde categorie.
Dit gaat dus enkel en alleen al om import, tot 8 jaar gevangenisstraf of 87.000 Euro boete. Nog los van dat dit soort strafmaten alleen al het risico voor sommigen het sowieso al niet waard zal gaan laten zijn, zal na daadwerkelijke eerste bestraffingen van dit soort orde, het aantal mensen dat zich hier aan gaat branden alleen maar verder gaan laten dalen.

De gemiddelde Nederlander met meer dan 2 hersencellen gaat echt niet de bak in willen draaien of bijna een ton willen betalen omdat ze een aantal cobra's wilde bezitten, nog los van daadwerkelijk afsteken.

Naast de herpositionering binnen wetgeving, komt het taakstrafverbod natuurlijk ook ten goede.

Het beleid wordt tenslotte zero-tolerance. Je kunt je afvragen waar de tijd van rubberen kogels is gebleven. Maar je kunt je ook afvragen waarom het mogelijk is dat wanneer men gepakt is wegens geweldpleging jegens bijvoorbeeld politie, brandweer of ambulancepersoneel, men hier met een taakstraf vanaf kan komen.

Dit is natuurlijk niet enkel een pijnpunt rondom de jaarwisseling alleen, maar speelt veel frequenter. Waarmee de pakkans dan ook groter is.

Je moet verder natuurlijk niet vergeten dat veel mensen zich ook helemaal niet dusdanig willen criminaliseren. Zelfs niet binnen de categorie tuig. Veelal zoekt men gewoonweg de grenzen op. Waarbij deze grenzen momenteel gewoonweg te ruim zijn om een acceptabele plaats te kennen binnen de samenleving.
Dennis1812 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:42:
Die groep sterft vanzelf uit. Geef het een jaar of 10.
Ga nu in een cafe roken en iedereen kijkt je raar aan. Precies wat er met vuurwerk gaat gebeuren.
Dit. Nog even los van het feit dat de maatschappelijke acceptatie voor vuurwerk sowieso al dalende was, zal dit komende jaren natuurlijk enkel en alleen nog maar versterken doordat meer legitiem vuurwerk inzet in lijn van de oude traditie het veld heeft mogen ruimen. En in toenemende mate dus enkel overlast resteert.

Voor je deur staan, vuurwerk afsteken. Zit er natuurlijk ook niet bepaald meer bij. Het is openlijk en in het zicht. Politie is snel gebeld. En zeker niet 100% van deze oproepen zullen simpelweg genegeerd gaan worden.

Langzamerhand vervalt het gehele concept "traditie" in deze dan ook gewoon.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 09:31

En de [mbr]<knip> niet nodig dit[/mbr] maar blijven roepen dat vuurwerk traditie is en moet blijven. Traditie m’n reet, er overlijden mensen. Sommigen zijn echt verschrikkelijk DOM
De meeste ingrijpende ellende komt door illegaal vuurwerk. Dat ga je niet oplossen met een verbod. Sterker, mensen die perse vuurwerk willen zijn vanaf nu aangewezen op de illegale handel. En op die producten is geen enkel toezicht.

Bij drugs wordt al lang onderkent dat een gereguleerd legaal aanbod beter is dan dat gebruikers illegale producten moeten kopen. Dat geldt dan toch ook voor vuurwerk?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:48
In België is men bang dat er Nederlanders vuurwerk in België gaan afsteken. Het lijkt mij wat vergezocht om de traditie elders voort te zetten, wellicht voor mensen die tegen de grens aan wonen dat dit een uitwijkmogelijkheid kan worden maar anders zie ik het nog niet gebeuren. Maar goed, zowel België als Duitsland zullen zich dus ook moeten herbezinnen.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 09:31
dawg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:49:
[...]

In Ierland wip je niet zo makkelijk over de grens om je wagen vol te laden met vuurwerk :).

Woon in de grensregio en 'iedereen' koopt al sinds jaar en dag al z'n vuurwerk in Duitsland. Zie niet hoe dat volgend jaar anders gaat worden.

Was voor mij trouwens wel de laatste keer. Vind het zelf wel mooi (en richt zeker geen schade aan met het vuurwerk dat ik afsteek), maar we hebben ons nu eenmaal aan de wet te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door alexbl69 op 01-01-2026 22:07 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Yaksa
Maar hoe zit het nou eigenlijk met dat aangenomen amendement?
Dat een buurtvereniging een ontheffing kan krijgen om op een veilige plek verantwoord toch vuurwerk af kan steken?
Want dat is dan toch ook een 'alternatief'?

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02:41
psychodude schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:33:
[...]

Het actuele probleem zit hem in het feit dat vuurwerk op dit moment dat het bezit alleen van dit soort vuurwerk, niet onder de wapenwet valt. En derhalve bestraffing van een totaal andere, lees absoluut zinloze, orde is:
https://www.om.nl/onderwe...vuurwerkdelicten-2024r011

Zoals het er nu dus voor staat qua wens vanuit het ministerie, komt dit dus drastisch te veranderen.

[...]

Dit gaat dus enkel en alleen al om import, tot 8 jaar gevangenisstraf of 87.000 Euro boete. Nog los van dat dit soort strafmaten alleen al het risico voor sommigen het sowieso al niet waard zal gaan laten zijn, zal na daadwerkelijke eerste bestraffingen van dit soort orde, het aantal mensen dat zich hier aan gaat branden alleen maar verder gaan laten dalen.

De gemiddelde Nederlander met meer dan 2 hersencellen gaat echt niet de bak in willen draaien of bijna een ton willen betalen omdat ze een aantal cobra's wilde bezitten, nog los van daadwerkelijk afsteken.

Naast de herpositionering binnen wetgeving, komt het taakstrafverbod natuurlijk ook ten goede.

Het beleid wordt tenslotte zero-tolerance. Je kunt je afvragen waar de tijd van rubberen kogels is gebleven. Maar je kunt je ook afvragen waarom het mogelijk is dat wanneer men gepakt is wegens geweldpleging jegens bijvoorbeeld politie, brandweer of ambulancepersoneel, men hier met een taakstraf vanaf kan komen.

Dit is natuurlijk niet enkel een pijnpunt rondom de jaarwisseling alleen, maar speelt veel frequenter. Waarmee de pakkans dan ook groter is.

Je moet verder natuurlijk niet vergeten dat veel mensen zich ook helemaal niet dusdanig willen criminaliseren. Zelfs niet binnen de categorie tuig. Veelal zoekt men gewoonweg de grenzen op. Waarbij deze grenzen momenteel gewoonweg te ruim zijn om een acceptabele plaats te kennen binnen de samenleving.

[...]

Dit. Nog even los van het feit dat de maatschappelijke acceptatie voor vuurwerk sowieso al dalende was, zal dit komende jaren natuurlijk enkel en alleen nog maar versterken doordat meer legitiem vuurwerk inzet in lijn van de oude traditie het veld heeft mogen ruimen. En in toenemende mate dus enkel overlast resteert.

Voor je deur staan, vuurwerk afsteken. Zit er natuurlijk ook niet bepaald meer bij. Het is openlijk en in het zicht. Politie is snel gebeld. En zeker niet 100% van deze oproepen zullen simpelweg genegeerd gaan worden.

Langzamerhand vervalt het gehele concept "traditie" in deze dan ook gewoon.
Succes met het controleren of heterdaad betrappen van vuurwerk afsteken voor eigen huis. Tenzij ze je het zien aansteken valt er in praktijk weinig te beginnen door de politie.

of er moet massa surveillance komen door overal cameras en elke ring deurbel camera te utiliseren om te gaan achterhalen of papa voor huis een siervuurwerk cake gekocht bij de lidle heeft afgestoken.

Je moet je alleen gaan afvragen of dat allemaal grenst is. Vooralsnog lijkt het verbod gewoon een papieren tijger met alle nadelen daarbij.

• Palindrome
Yaksa schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:37:
Maar hoe zit het nou eigenlijk met dat aangenomen amendement?
Dat een buurtvereniging een ontheffing kan krijgen om op een veilige plek verantwoord toch vuurwerk af kan steken?
Want dat is dan toch ook een 'alternatief'?
Dat is ook een voorwaarde van het totaal verbod waar een plan voor moet komen.

• Palindrome
alexbl69 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:05:
[...]

In Ierland wip je niet zo makkelijk over de grens om je wagen vol te laden met vuurwerk :).

Woon in de grensregio en 'iedereen' koopt al sinds jaar en dag al z'n vuurwerk in Duitsland. Zie niet hoe dat volgend jaar anders gaat worden.

Was voor mij trouwens wel de laatste keer. Vind het zelf wel mooi (en richt zeker geen schade aan met het vuurwerk dat ik afsteek), maar we hebben ons nu eenmaal aan de wet te houden.
Op Hawaï is ook een verbod maar heel veel vuurwerk tijdens de jaarwisseling.

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:24

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Iedereen ziet in Duitsland een vuurwerkwalhalla, maar:

Ook in Duitsland groeit de roep om een vuurwerkverbod.

In veel Duitse steden veroorzaakt vuurwerk grote problemen tijdens de jaarwisseling. Volgens peilingen is zo’n 60 procent van de Duitsers inmiddels voor een verbod, maar politici hikken daar tegenaan.
Groepen jongeren bestoken elkaar en omstanders met Böller, zoals rotjes in het Duits worden genoemd, en allerlei ander vuurwerk. En steeds vaker worden ook politieagenten, brandweerlieden en medische hulpverleners bestookt.

Het meest omstreden zijn in Duitsland de zogenoemde Kugelbomben (kogelbommen), vuurwerk dat zwaar genoeg is om tot op de vierde verdieping de ruiten van een flat te laten springen. Deze ‘bommen’ zijn in Duitsland verboden, maar worden binnengesmokkeld vanuit Polen en Tsjechië.

Vorig jaar kwamen er met oud en nieuw in Duitsland vijf mensen om door incidenten met vuurwerk. In de hoofdstad Berlijn raakten meer dan 360 mensen gewond en ontstonden honderden branden. Hulpdiensten, die de stroom slachtoffers hier en daar maar net aankonden, spraken van een ‘horrornacht’.

Het artikel is nog wat langer, maar het lijkt mij niet juist het integraal te plaatsen

Bron: https://www.trouw.nl/buit...-vuurwerkverbod~ba0285da/ (betaalmuur,dat wel)_

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:50
alexbl69 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:57:
[...]

De meeste ingrijpende ellende komt door illegaal vuurwerk. Dat ga je niet oplossen met een verbod. Sterker, mensen die perse vuurwerk willen zijn vanaf nu aangewezen op de illegale handel. En op die producten is geen enkel toezicht.
Alleen zien we dat het gereguleerde legale aanbod dat er al die jaren is geweest niet meer voldoende baten voor de maatschappij opleveren.

Gerichte beschietingen op hulpverleners, meerdere doden onder onschuldige bijstanders, enorme schade in meerdere wijken, de ME die op meerdere plaatsen op moet draven. Het wordt elk jaar erger en erger. En dan hebben we die jaren dus gewoon legaal aanbod gehad... Daarbij heb ik voldoende mensen ook met legaal vuurwerk abnormale dingen zien doen.

Ja, je neemt iets af van de brave burger die er normaal mee om kan gaan. Maar er zijn helaas te veel onverantwoorde en asociale mensen die dat niet meer kunnen. Ja, ongetwijfeld blijven mensen naar Belgie/Duitsland rijden, maar heel veel mensen die naar de lokale vuurwerkwinkel gingen ook niet en dat verschil zal je direct merken. Daarbij kan je de excessen daarmee ook een heel stuk makkelijker aanpakken.
alexbl69 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:57:
[...]
Bij drugs wordt al lang onderkent dat een gereguleerd legaal aanbod beter is dan dat gebruikers illegale producten moeten kopen. Dat geldt dan toch ook voor vuurwerk?
En er wordt vziw enkel actief naar legalisering van softdrugs gekeken. En laten er al minder (geen) doden door cannabis zijn dan met vuurwerk. Als er dan al een sterfgeval zou zijn heb je jezelf en geen onschuldige omstanders.
Er zijn enkele partijen die partydrugs als XTC/mdma ook zouden willen legaliseren. Maar ook daarvan is al aangetoond dat er vrijwel geen sterfgevallen zijn en ook geen gevaar tot verslaving. Cocaine/heroine, opiaten e.d. maken wel slachtoffers en zijn enorm verslavingsgevoelig, dus ik zie die ook niet zo snel legaal worden (als andere drugs dat wel worden).

m.i. is de vergelijking met drugs dus incorrect. Ik zie mensen ook niet zo snel drugsbommen naar hulpverleners gooien...

• Palindrome
Yankovic schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 01:36:
[...]

Alleen zien we dat het gereguleerde legale aanbod dat er al die jaren is geweest niet meer voldoende baten voor de maatschappij opleveren.

Gerichte beschietingen op hulpverleners, meerdere doden onder onschuldige bijstanders, enorme schade in meerdere wijken, de ME die op meerdere plaatsen op moet draven. Het wordt elk jaar erger en erger. En dan hebben we die jaren dus gewoon legaal aanbod gehad...
Een aanbod wat door de jaren sterk is verminderd, zoals een paar jaar geleden het knalvuurwerk verbod. Resultaat: meer zwaar illegale knaller zoals cobra''s nitraten etc onder de jeugd die voorheen wat met rotjes en astronauten liepen te knallen.
maar heel veel mensen die naar de lokale vuurwerkwinkel gingen ook niet en dat verschil zal je direct merken.
Die mensen zijn doorgaans ook niet het probleem...

[ Voor 10% gewijzigd door Palindrome op 02-01-2026 01:43 ]

• KroeT
  • Laatst online: 19:15

KroeT

[...]

Palindrome schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 01:42:
[...]

Een aanbod wat door de jaren sterk is verminderd, zoals een paar jaar geleden het knalvuurwerk verbod. Resultaat: meer zwaar illegale knaller zoals cobra''s nitraten etc onder de jeugd die voorheen wat met rotjes en astronauten liepen te knallen.
Is de toename van illegaal knalvuurwerk ontstaan door het verbod op knalvuurwerk? Ik ben niet zo zeker van de causaliteit. Ten eerste ben ik niet zeker dat het in de tijdlijn kloppend is: was er niet al een toename van illegaal knalvuurwerk voor het verbod? En wat was precies de aanleiding van dat verbod?
Ten tweede kan het heel goed zo zijn dat de toename van illegaal knalvuurwerk er anders ook was geweest. Zie ook vergelijkbare toenames in Duitsland en België.

Het klinkt logisch hoor. Maar ik kon er geen onderzoeksresultaten over vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door KroeT op 02-01-2026 04:38 ]

Peace is not simply the absence of war.

• Martinez-
  • Niet online
Yankovic schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 01:36:

[...]

En er wordt vziw enkel actief naar legalisering van softdrugs gekeken. En laten er al minder (geen) doden door cannabis zijn dan met vuurwerk. Als er dan al een sterfgeval zou zijn heb je jezelf en geen onschuldige omstanders.
Er zijn enkele partijen die partydrugs als XTC/mdma ook zouden willen legaliseren. Maar ook daarvan is al aangetoond dat er vrijwel geen sterfgevallen zijn en ook geen gevaar tot verslaving. Cocaine/heroine, opiaten e.d. maken wel slachtoffers en zijn enorm verslavingsgevoelig, dus ik zie die ook niet zo snel legaal worden (als andere drugs dat wel worden).

m.i. is de vergelijking met drugs dus incorrect. Ik zie mensen ook niet zo snel drugsbommen naar hulpverleners gooien...
Stel je voor: een alternatief nieuwjaarsfeest waar je XTC uitdeelt in de tokkiewijken. Worden de hulpverleners dadelijk in een knuffelhinderlaag gelokt.

Helaas te concluderen dat het vuurwerk niet meer houdbaar is voor de hele goegemeente. Jammer, maar helaas.

• Palindrome
KroeT schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 04:34:
[...]

Is de toename van illegaal knalvuurwerk ontstaan door het verbod op knalvuurwerk? Ik ben niet zo zeker van de causaliteit. Ten eerste ben ik niet zeker dat het in de tijdlijn kloppend is: was er niet al een toename van illegaal knalvuurwerk voor het verbod? En wat was precies de aanleiding van dat verbod?
Ten tweede kan het heel goed zo zijn dat de toename van illegaal knalvuurwerk er anders ook was geweest. Zie ook vergelijkbare toenames in Duitsland en België.

Het klinkt logisch hoor. Maar ik kon er geen onderzoeksresultaten over vinden.
Sinds het knalvuurwerk verbod zie je een toename in zwaarder letsel en ook toename in zwaarder knalvuurwerk onder kinderen.
En wat was precies de aanleiding van dat verbod?
overlast tegen gaan vermoed ik, echter heb je minder last van buskruit knallers dan van knaller met flitspoeder zoals cobras en nitraten.

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:13

darkrain

Moderator Discord / General Chat

Geniet. Punt.

Modbreak:We hebben het gisteren en tot nu even op z'n beloop gelaten, maar het wordt tijd dat het hier weer over alternatieven voor vuurwerk gaat en dus niet meer over vuurwerk zelf.
Discussie over de agressie tegen hulpverleners (met of zonder vuurwerk) mag hier Agressie en omgangsvormen in de Nederlandse maatschappij

Tweakers Discord

• Trishul
Lijkt bijna onmogelijk om tot een zinnig antwoord te komen op de topic vraag.
Door overheden georganiseerde vuurwerkshows zijn onbetrouwbaar gebleken en droneshows zijn geen vervanging omdat ze simpelweg te statisch zijn en niet meerdere zintuigen tegelijk prikkelen.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:42
Sineplex schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:02:
In België is men bang dat er Nederlanders vuurwerk in België gaan afsteken. Het lijkt mij wat vergezocht om de traditie elders voort te zetten, wellicht voor mensen die tegen de grens aan wonen dat dit een uitwijkmogelijkheid kan worden maar anders zie ik het nog niet gebeuren. Maar goed, zowel België als Duitsland zullen zich dus ook moeten herbezinnen.
ik denk dat Duitsland en België graag een deel van de €120.000.000 vuurwerkomzet willen overnemen van Nederland

• crisp
  • Registratie: Februari 2000

crisp

Devver

Pixelated

Bushie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:25:
[...]

ik denk dat Duitsland en België graag een deel van de €120.000.000 vuurwerkomzet willen overnemen van Nederland
Ik denk dat de maatschappelijke kosten hoger zijn dan het beetje winst dat daarop wordt gemaakt.

Intentionally left blank

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:42
de winst komt in Duitsland en België terecht, de overlast blijft in Nederland

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Er wordt toch juist geschreven dat België denkt dat Nederlanders IN België gaan afsteken omdat het hier niet mag.

Als je in Antwerpen je hand eraf blaast en 5 autos in de fik zet mag Antwerpen dat oplossen. Dan komt er geen Nederlandse brandweer en politie. De vervolging en verhalen van schade is aan het Belgische rechtssysteem.

Hooguit beland je in Nederland in het ziekenhuis omdat je prima met een taxi of trein naar Nederland kan als er een goed drukverband omheen zit.
Dus heeft enkel het ziekenhuis nog last van je.

• Bananenplant
Op zich is een vakantiereis naar een plaats waar zelf vuurwerk afsteken mag en deel van de cultuur is natuurlijk een prima alternatief voor de liefhebber nu het in Nederland niet meer mag :) .

• R_Zwart
Bushie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:25:
[...]

De vuurwerkhandelaren wel. Maar een steeds groter deel van de bevolking niet. In Duitsland zijn ook bijna 50% van de mensen voor een vuurwerkverbod. O.a. vanwege dezelfde problemen als in Nederland.

• R_Zwart
Bananenplant schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:54:
Op zich is een vakantiereis naar een plaats waar zelf vuurwerk afsteken mag en deel van de cultuur is natuurlijk een prima alternatief voor de liefhebber nu het in Nederland niet meer mag :) .
Ik denk alleen niet dat die bestemmingen op dit soort Nederlandse toeristen zitten te wachten.

• R_Zwart
Martinez- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Stel je voor: een alternatief nieuwjaarsfeest waar je XTC uitdeelt in de tokkiewijken. Worden de hulpverleners dadelijk in een knuffelhinderlaag gelokt.

Helaas te concluderen dat het vuurwerk niet meer houdbaar is voor de hele goegemeente. Jammer, maar helaas.
Ik moest even heel hard lachen over de XTC. Geniale oplossing!

• Punkrocker
  • Laatst online: 23:56

Punkrocker

Mostly harmless

R_Zwart schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:42:
[...]

Ik denk alleen niet dat die bestemmingen op dit soort Nederlandse toeristen zitten te wachten.
En hoe meer rotzooi/schade/slachtoffers ze daar maken des te sneller krijgen we een Europees breed vuurwerkverbod. Zo blijven alleen de criminelen/randdebielen over die het zware werk proberen te kopen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Trishul
Laatste reacties gaan weer over anti-vuurwerk argumenten. Er wordt wederom geen antwoord gegeven op de topic vraag. Zo zie je maar; er is geen alternatief voor vuurwerk. Nu niet, en ook niet over 10 jaar.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bananenplant schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:11:
Ik denk dat er een deel van de bevolking een zekere behoefte heeft aan een keer ruig kunnen doen. Ik vraag me af of je zoiets niet zou kunnen faciliteren met een feest dat lijkt op Sunneklaas, met verkleden, onherkenbaar zijn, omkering van normale rollen, terugkijken naar wat er in de gemeenschap gebeurd is in het afgelopen jaar... Als je zoiets inbedt in een feest met spelregels die de handel kanaliseren zou dat best kunnen werken, ware het niet dat iets dat voor een kleine, hechte gemeenschap als eilandbewoners werkt waarschijnlijk niet per se zal werken voor een plek als een stadswijk waar mensen een relatief anoniem bestaan leiden.
Carnaval dus :D _/-\o_

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nee, bij sunneklaas mag je elkaar in elkaar trappen en vrouwen als vuilnis behandelen.

Dat wordt met carnaval niet gewaardeerd.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Trishul schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:03:
Laatste reacties gaan weer over anti-vuurwerk argumenten. Er wordt wederom geen antwoord gegeven op de topic vraag. Zo zie je maar; er is geen alternatief voor vuurwerk. Nu niet, en ook niet over 10 jaar.
Tuurlijk wel, er zijn altijd alternatieven, probleem is dat mensen geen fantasie hebben. Ze hebben altijd grote boem gehad en inzicht dat het anders kan bestaat niet.
Er is een slag volk dat als ze iets niet weten, het niet bestaat.
We zitten nu nog in een overgangsfase waar mensen moeilijk doen om dingen die ze niet snappen.
Was ook met Corona, en de overstap van kolen naar gas, of de introductie van elektriciteit of de autogordel.

Alles wat nieuw of anders is is eng en moeten ze boos en angstig op reageren.

• Trishul
Schway schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:56:
[...]

Tuurlijk wel, er zijn altijd alternatieven, probleem is dat mensen geen fantasie hebben. Ze hebben altijd grote boem gehad en inzicht dat het anders kan bestaat niet.
Er is een slag volk dat als ze iets niet weten, het niet bestaat.
We zitten nu nog in een overgangsfase waar mensen moeilijk doen om dingen die ze niet snappen.
Was ook met Corona, en de overstap van kolen naar gas, of de introductie van elektriciteit of de autogordel.

Alles wat nieuw of anders is is eng en moeten ze boos en angstig op reageren.
Wat zijn die alternatieven dan?
Met vuurwerk gaan mensen naar buiten en worden emoties anders beleefd. Buren ontmoeten de hele straat in een keer, wensen elkaar het beste toe.
Ik moet nog zien of dat ook zonder vuurwerk gaat gebeuren. Er is dan namelijk geen reden om naar buiten te gaan, je blijft binnen en viert het met de mensen in je huis.

Gewoon een simpel voorbeeld. Om antwoord te geven op de topic vraag: nee, er is geen alternatief voor vuurwerk. Vraag het maar aan drone- en vuurwerkland China.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Trishul schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Wat zijn die alternatieven dan?
Met vuurwerk gaan mensen naar buiten en worden emoties anders beleefd. Buren ontmoeten de hele straat in een keer, wensen elkaar het beste toe.
Ik moet nog zien of dat ook zonder vuurwerk gaat gebeuren. Er is dan namelijk geen reden om naar buiten te gaan, je blijft binnen en viert het met de mensen in je huis.

Gewoon een simpel voorbeeld. Om antwoord te geven op de topic vraag: nee, er is geen alternatief voor vuurwerk. Vraag het maar aan drone- en vuurwerkland China.
Ik heb het idee dat jij niet weet wat 'alternatief' betekend. Wij denken na over dingen die geen vuurwerk zijn, want dat wordt verboden. Jij schiet alle ideeën af omdat het geen vuurwerk is.
Dat is juist de bedoeling, dat het geen vuurwerk is.

Als of vuurwerk de enige reden is om naar buiten te gaan. Kijk eens uit het raam, hoeveel mensen zie jij buiten nu er geen vuurwerk is? Ben jij nog buiten geweest de afgelopen dagen? Denk je nou echt, serieus, dat niemand nu buiten is omdat er geen vuurwerk is?

• Trishul
Schway schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:32:
[...]

Ik heb het idee dat jij niet weet wat 'alternatief' betekend. Wij denken na over dingen die geen vuurwerk zijn, want dat wordt verboden. Jij schiet alle ideeën af omdat het geen vuurwerk is.
Dat is juist de bedoeling, dat het geen vuurwerk is.

Als of vuurwerk de enige reden is om naar buiten te gaan. Kijk eens uit het raam, hoeveel mensen zie jij buiten nu er geen vuurwerk is? Ben jij nog buiten geweest de afgelopen dagen? Denk je nou echt, serieus, dat niemand nu buiten is omdat er geen vuurwerk is?
Ik heb ook het idee dat jij even tot 10 moet tellen. En niet zo belachelijk hoeft te reageren in met name je laatste alinea. Het is niet nodig om mijn verhaal compleet uit context te trekken namelijk om je eigen punt kracht proberen bij te zetten.

Niemand komt hier met alternatieven voor vuurwerk. Ja, geen vuurwerk, dat lijkt me nogal logisch gezien het landelijke verbod. Of nou ja, het alternatief is een jaarwisseling zonder vuurwerk en dus minder feestelijk want geen gekleurde lucht en knallen. Over dat laatste kun je natuurlijk discussiëren, maar zonder vuurwerk is het hoe dan ook minder feestelijk, los van wat je vindt van vuurwerk.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Trishul schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:09:
Met vuurwerk blijf ik juist binnen. Maar met een buurt BBQ ga ik wel naar buiten. Veel minder groot risico op (ernstig) letsel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Trishul schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Ik heb ook het idee dat jij even tot 10 moet tellen. En niet zo belachelijk hoeft te reageren in met name je laatste alinea. Het is niet nodig om mijn verhaal compleet uit context te trekken namelijk om je eigen punt kracht proberen bij te zetten.

Niemand komt hier met alternatieven voor vuurwerk. Ja, geen vuurwerk, dat lijkt me nogal logisch gezien het landelijke verbod. Of nou ja, het alternatief is een jaarwisseling zonder vuurwerk en dus minder feestelijk want geen gekleurde lucht en knallen. Over dat laatste kun je natuurlijk discussiëren, maar zonder vuurwerk is het hoe dan ook minder feestelijk, los van wat je vindt van vuurwerk.
Ik vind echt helemaal niets feestelijks aan vuurwerk. Herrie, vervuiling en een hoop gewonden en schade. Wat een feest

• LordSinclair
  • Nu online
jeroenkb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Ik vind echt helemaal niets feestelijks aan vuurwerk. Herrie, vervuiling en een hoop gewonden en schade. Wat een feest
En daarnaast is het magische moment van vuurwerk om 12 uur 's nachts al verloren gegaan omdat het al de hele middag/avond ruimschoots wordt afgestoken.

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:37:
Nee, bij sunneklaas mag je elkaar in elkaar trappen en vrouwen als vuilnis behandelen.

Dat wordt met carnaval niet gewaardeerd.
Daar heb ik het toch niet over :F . Zie het dikgedrukte stuk tekst.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Trishul schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Of het is feestelijker en drukker buiten omdat mensen met longproblemen naar buiten kunnen, huisdieren rustig zijn en mensen ze een uurtje alleen kunnen laten, het veiliger is, een deel van de acute hulpverlening niet hoeft te werken omdat normale bezetting afdoende is. Dus er meer mensen thuis zijn.

En kan je met de hele straat oliebollen eten en champagne drinken en toasten op het nieuwe jaar. Ook met de mensen die normaliter opgesloten zitten vanwege vuurwerkproblemen.

Het is net hoe je naar het begrip feestelijk kijkt.
Als dat enkel jij + je vuurwerkbuddys is met knallen en gedoe zal het minder zijn. Maar je opent de feestelijkheden voor meer mensen door dat vuurwerk achterwege te laten.

• Trishul
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Of het is feestelijker en drukker buiten omdat mensen met longproblemen naar buiten kunnen, huisdieren rustig zijn en mensen ze een uurtje alleen kunnen laten, het veiliger is, een deel van de acute hulpverlening niet hoeft te werken omdat normale bezetting afdoende is. Dus er meer mensen thuis zijn.

En kan je met de hele straat oliebollen eten en champagne drinken en toasten op het nieuwe jaar. Ook met de mensen die normaliter opgesloten zitten vanwege vuurwerkproblemen.

Het is net hoe je naar het begrip feestelijk kijkt.
Als dat enkel jij + je vuurwerkbuddys is met knallen en gedoe zal het minder zijn. Maar je opent de feestelijkheden voor meer mensen door dat vuurwerk achterwege te laten.
Dat zou zomaar kunnen, veel mensen hebben niks met vuurwerk of hebben er zelfs last van natuurlijk. Voor hun is het vuurwerkverbod een zegen.

Ik ben heel benieuwd hoe de eerstvolgende jaarwisseling gaat zijn. Ik verwacht nog steeds een grote belasting op acute hulpverlening omdat er nog steeds enorm veel alcohol genuttigd wordt.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zeker. En er zullen nog genoeg bommen en granaten gegooid worden.
Maar dat zal met de tijd afnemen.

Ik hoop dat we met een jaar of 5 op een "carnavals bezetting" kunnen werken.
Dus wel een extra centralist en wat extra ambulances. Maar niet zo extreem als nu.

• Trishul
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:16:
Zeker. En er zullen nog genoeg bommen en granaten gegooid worden.
Maar dat zal met de tijd afnemen.

Ik hoop dat we met een jaar of 5 op een "carnavals bezetting" kunnen werken.
Dus wel een extra centralist en wat extra ambulances. Maar niet zo extreem als nu.
Helaas zullen die dingen die al illegaal zijn, blijven. De politie weet wat voor groepen dol zijn op dat zwaar illegaal spul (o.a. hooligans en aanslagplegers). Het verschil met vuurwapens is dat zwaar illegaal vuurwerk eenvoudig te koop is in oost-Europa.

En laat dat zwaar illegaal spul (categorie F4) nou net dusdanig krachtig zijn en verantwoordelijk zijn voor alle hevige schade en ernstig letsel. Gecombineerd met alcohol en drugs verwacht ik nog steeds flinke belasting op hulpdiensten.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Alle hevige schade en letsel is aanzienlijk overdreven gelukkig.

Overigens is een vuurwapen net zo makkelijk te krijgen. Maar die sociale acceptatie ligt lager.
Die van vuurwerk komt door de tijd ook lager te liggen en zal steeds meer verdwijnen in het verdomhoekje voor enkele vrienden van zware criminelen.

Criminelen blijf je houden.
Zie het als maatregelen tegen covid. Die waren nooit gericht op compleet stoppen van covid. Maar het dempen van de effecten op de zorg en hulpdiensten zodat ieder zijn werk kon doen en reguliere zorg ook kon plaatsvinden.

Dat lukt niet met vuurwerk. Dus ja, dronken mensen blijven. Maar die kunnen straks wel gewoon gehecht worden binnen reguliere wachttijden.

• Bananenplant
Als je meer op jezelf bent en een gamergezin hebt kun je ook aftellen in Animal Crossing ;) .

Ik vraag me af of de onderliggende vraag van de TS ook niet gaat over een wens naar meer sociale cohesie in de buurt. Als je vanaf nul naar een jaarlijkse burendag gaat, misschien wel twee, heb je dan niet iets veel beters dan koukleumend vuurwerk kijken?

Waar het hoe dan ook op gaat hangen is dat iemand voor zoiets de kar moet gaan trekken. Maar zeker als dat gepaard gaat met een stuk gezamenlijke inzet denk ik dat je er qua cohesie in de buurt wel flink op vooruit gaat. Wat ook weer goed is in het huidige gure politieke klimaat.

Ik zie het hier alleen nog niet gebeuren en ik ben er ook niet geschikt voor :o .

• Trishul
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:46:
Alle hevige schade en letsel is aanzienlijk overdreven gelukkig.

Overigens is een vuurwapen net zo makkelijk te krijgen. Maar die sociale acceptatie ligt lager.
Die van vuurwerk komt door de tijd ook lager te liggen en zal steeds meer verdwijnen in het verdomhoekje voor enkele vrienden van zware criminelen.

Criminelen blijf je houden.
Zie het als maatregelen tegen covid. Die waren nooit gericht op compleet stoppen van covid. Maar het dempen van de effecten op de zorg en hulpdiensten zodat ieder zijn werk kon doen en reguliere zorg ook kon plaatsvinden.

Dat lukt niet met vuurwerk. Dus ja, dronken mensen blijven. Maar die kunnen straks wel gewoon gehecht worden binnen reguliere wachttijden.
Nuance: een vuurwapen is niet net zo makkelijk te krijgen als illegaal vuurwerk. In meerdere Europese landen is dat vuurwerk gewoon te koop zonder vergunning, een vuurwapen niet. Vandaar ook dat je minder vuurwapens ziet en meer illegaal vuurwerk. Even los van de sociale acceptatie en drempel tot het kopen ervan.

• LordSinclair
  • Nu online
Deze kwam ik tegen bij m'n moeder thuis. Die past hier wel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fBEEcSBvwojfXUwzgRBAt0s1Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sGzvq1ivETTnE7Y6fMHypDHD.jpg?f=fotoalbum_large

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:21
President schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:31:
[...]

Kijk en dat is inderdaad een goede discussie. Als mensen het in de nacht willen vieren: helemaal prima. Maar wat staat er in de apv over geluid in de nacht? Want volgens mij moet het van 22u tot 7u stil zijn en is daar op een of andere manier een uitzondering voor vanwege vuurwerk.... Dus dat feestje buiten vieren: geen idee of dat zo iets is wat men oke vindt? Laat de buurt of gemeente daar vooral over stemmen.

Maar goed, we hebben natuurlijk al wat alternatieve activiteiten:
- de nieuwjaarsduik
- de vreugde vuren in Scheveningen/den haag

Dus wie weet straks een vuur in elke straat? En dan je briefjes erin? Misschien dat de gemeente kan kijken of ze dan op geschikte locatie een grote betonnen plaat op een handige plaats neerleggen om schade te voorkomen?
Weinig discussie aan, als je het niet wilt dan doe je het niet en ga je lekker om 10 uur op straat staan met een broodje. Veel anderen zullen het wel blijven vieren om middennacht en daar zal geen vuurwerk weinig aan veranderen.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Trishul schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:03:
Zullen we iedereen voor zichzelf laten praten? Wel zo netjes.

Voor mij zijn er zat alternatieven.

Laten we eerst eens bestuderen hoe een baby nieuwjaarsnacht ervaart. Vinden ze het leuk, dat vuurwerk? Neen. Als je geluk hebt slapen ze erdoorheen. Heb je pech, worden ze wakker van het helse kabaal. Heb je nog meer pech dan blijven ze wakker, bang, ontroostbaar, of worden ze cobtinu wakker omdat een stelletje VIPs moeten laten weten dat ze belangrijk zijn. Wat een fun, kersverse ouder met nieuwjaar. Weet je ook meteen wat dieren er van vinden. Je zou je ook bijna af gaan vragen hoe we 1500 jaar geleden in vredesnaam overleefden met jaarwisselingen zonder vuurwerk. Dat we het konden redden tot de Chinezen dit uitvonden is nog net geen wereldwonder. Dat brengt me naar de volgende vervangende oplossing:

1) Niets. Fantastisch alternatief, kost niets extra. Ik ben geen Christen, het zal me -behalve praktische communicatie- jeuken of het volgens een of andere Gregoriaanse kalender 2025 of 2026 is. Het is een (egocentrisch) feest van niets. Als je het wilt vieren, dan is het vernielen van het milieu wel het domste wat je kunt doen indien we als mensheid 2100 nog willen halen zonder ark van Noah taferelen. Bovendien is het een feest dat we een week eerder ook al vierden (Kerst), wat weer deels overlap heeft met Sinterklaas. Zo kun je blijven vieren. Verzin iets (dag van ..) en olé. Volksvermaak, we hebben daar zat van, kan ook best met wat minder.

2) Vuurwerkshow door professionals, livestreams met meerdere vuurwerkshows zodat je kunt switchen, een opgenomen show op TV, een of andere screensaver met vuurwerk (had ik twintig jaar geleden al op Linux, een Onyx kon het ook al :z), een werkje middels AI, een leuke drone show, Blinkenlights, een drankje drinken in een of andere bar in het centrum, of samen met familie een toastje met een oliebol samen cabaret kijken. Je kunt ook naar een lanparty gaan, op IRC vieren, of gewoon gezellig met familie en vrienden oude dia's kijken. Ik vind het oprecht getuigen van een intellectueel faillissement dat wij niet een manier zouden kunnen verzinnen om een leuke avond of nacht te hebben. Want dat kunnen we wel. Dat bewijzen al die andere 364 (en soms 365) dagen. Ieder jaar heeft 52 weekenden waarin hele volksstammen los gaan. De een doet dat met vrienden of familie, de ander met drugs (alcohol is ook een drug), weer een ander met een VR/AR/XR headset, of een computer, tv, of -heaven forbids- een goed boek. Ja, het zal je verbazen. Er bestaan goede boeken die je kunt (voor)lezen.

Ik snap ook echt niet wat er lollig is om ieder jaar vuurwerk af te steken. Na één keer had ik het wel gezien. Oersaai, zonde van mijn centen, een valse thrill (omdat je geen schade wilt), en bovenal een ronduit stupide traditie die zo bij Idiocracy deel zoveel erin kan. Laat deze onzinnigheid lekker in China. Leuk toch? Kun je naar een land gaan met nul komma één vrijheid van meningsuiting waar je vuurwerk af mag steken. Ruimen zij de rommel nog op ook (als ze net als wij zo stom zijn om er zelf voor op te draaien). Ben benieuwd hoe het er aan toe gaat voor mensen met gehoorschade of oogletsel aldaar. Maar dat is dan het probleem van China en deze (wat mij betreft onverstandige) avonturiers. NIMBY. Maar misschien is dat ook wel een oplossing op micro niveau. Gemeenten waar het wel mag, en gemeenten waar het niet mag. Wel graag zelf je onzin financieren.

Mocht men onverhoopt wensen te leren gooien of schieten met granaten, dat kan ik wel begrijpen. Probleem is, het hoeft maar één keer fout te gaan met zo'n explosief. Dus dan moet je het wel met goede begeleiding en goed materiaal leren (en dus niet met het Chinese spul met te hoge foutmarge want cha bu duo). Nou, er is fantastisch nieuws voor deze gegadigden: Defensie zoekt nog aanwas. Hebben we ook meteen een mooie alternatieve straf voor degenen die gepakt worden met vuurwerk. Bij voorbaat dank voor je dienst.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Trishul
Jerie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Zullen we iedereen voor zichzelf laten praten? Wel zo netjes.

Voor mij zijn er zat alternatieven.

Laten we eerst eens bestuderen hoe een baby nieuwjaarsnacht ervaart. Vinden ze het leuk, dat vuurwerk? Neen. Als je geluk hebt slapen ze erdoorheen. Heb je pech, worden ze wakker van het helse kabaal. Heb je nog meer pech dan blijven ze wakker, bang, ontroostbaar, of worden ze cobtinu wakker omdat een stelletje VIPs moeten laten weten dat ze belangrijk zijn. Wat een fun, kersverse ouder met nieuwjaar. Weet je ook meteen wat dieren er van vinden. Je zou je ook bijna af gaan vragen hoe we 1500 jaar geleden in vredesnaam overleefden met jaarwisselingen zonder vuurwerk. Dat we het konden redden tot de Chinezen dit uitvonden is nog net geen wereldwonder. Dat brengt me naar de volgende vervangende oplossing:

1) Niets. Fantastisch alternatief, kost niets extra. Ik ben geen Christen, het zal me -behalve praktische communicatie- jeuken of het volgens een of andere Gregoriaanse kalender 2025 of 2026 is. Het is een (egocentrisch) feest van niets. Als je het wilt vieren, dan is het vernielen van het milieu wel het domste wat je kunt doen indien we als mensheid 2100 nog willen halen zonder ark van Noah taferelen. Bovendien is het een feest dat we een week eerder ook al vierden (Kerst), wat weer deels overlap heeft met Sinterklaas. Zo kun je blijven vieren. Verzin iets (dag van ..) en olé. Volksvermaak, we hebben daar zat van, kan ook best met wat minder.

2) Vuurwerkshow door professionals, livestreams met meerdere vuurwerkshows zodat je kunt switchen, een opgenomen show op TV, een of andere screensaver met vuurwerk (had ik twintig jaar geleden al op Linux, een Onyx kon het ook al :z), een werkje middels AI, een leuke drone show, Blinkenlights, een drankje drinken in een of andere bar in het centrum, of samen met familie een toastje met een oliebol samen cabaret kijken. Je kunt ook naar een lanparty gaan, op IRC vieren, of gewoon gezellig met familie en vrienden oude dia's kijken. Ik vind het oprecht getuigen van een intellectueel faillissement dat wij niet een manier zouden kunnen verzinnen om een leuke avond of nacht te hebben. Want dat kunnen we wel. Dat bewijzen al die andere 364 (en soms 365) dagen. Ieder jaar heeft 52 weekenden waarin hele volksstammen los gaan. De een doet dat met vrienden of familie, de ander met drugs (alcohol is ook een drug), weer een ander met een VR/AR/XR headset, of een computer, tv, of -heaven forbids- een goed boek. Ja, het zal je verbazen. Er bestaan goede boeken die je kunt (voor)lezen.

Ik snap ook echt niet wat er lollig is om ieder jaar vuurwerk af te steken. Na één keer had ik het wel gezien. Oersaai, zonde van mijn centen, een valse thrill (omdat je geen schade wilt), en bovenal een ronduit stupide traditie die zo bij Idiocracy deel zoveel erin kan. Laat deze onzinnigheid lekker in China. Leuk toch? Kun je naar een land gaan met nul komma één vrijheid van meningsuiting waar je vuurwerk af mag steken. Ruimen zij de rommel nog op ook (als ze net als wij zo stom zijn om er zelf voor op te draaien). Ben benieuwd hoe het er aan toe gaat voor mensen met gehoorschade of oogletsel aldaar. Maar dat is dan het probleem van China en deze (wat mij betreft onverstandige) avonturiers. NIMBY. Maar misschien is dat ook wel een oplossing op micro niveau. Gemeenten waar het wel mag, en gemeenten waar het niet mag. Wel graag zelf je onzin financieren.

Mocht men onverhoopt wensen te leren gooien of schieten met granaten, dat kan ik wel begrijpen. Probleem is, het hoeft maar één keer fout te gaan met zo'n explosief. Dus dan moet je het wel met goede begeleiding en goed materiaal leren (en dus niet met het Chinese spul met te hoge foutmarge want cha bu duo). Nou, er is fantastisch nieuws voor deze gegadigden: Defensie zoekt nog aanwas. Hebben we ook meteen een mooie alternatieve straf voor degenen die gepakt worden met vuurwerk. Bij voorbaat dank voor je dienst.
Ik kan je reactie begrijpen, het is duidelijk dat je niks moet hebben van vuurwerk en dat is natuurlijk prima. Maar wat ik niet begrijp, is het doen alsof vuurwerk dat hier legaal verkocht wordt, verantwoordelijk is voor de schade die veroorzaakt wordt door illegaal vuurwerk. Je hebt het over 'handgranaten', dat is retoriek uit de media gevoed door de politie, terwijl het stuk vuurwerk waar ze naar verwijzen, de Cobra 6, lang niet de kracht van een handgranaat heeft. En bovendien, klasse F4 vuurwerk hebben we het dan over dat al hartstikke illegaal is hier, inclusief onze buurlanden overigens.

Vuurwerk veroorzaakt schade, ja. Hoewel legaal vuurwerk nauwelijks tot geen schade veroorzaakt, die missen simpelweg kracht (bevat geen flashpowder).
Alcohol veroorzaakt het hele jaar door schade. Honden veroorzaken ook elk jaar weer tig bijtwonden.
Ik heb (bijna) niks met die twee dingen. Moeten we die dingen dan ook maar verbieden?
Ik vind van niet. Maar goed ik kan leven met een vuurwerkverbod, het is er toch al.
Ik ben benieuwd hoe komende jaarwisseling zal uitpakken, maar verwacht alsnog dat men vuurwerk zal afsteken. Want een trip naar België of Duitsland is toch zo gedaan, zeker in de grensregio's.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als het merendeel van het land iets tegen honden of alcohol heeft zal een verbod daarop besproken worden.
Zo is het kabinet aan diverse maatregelen bezig om bijtincidenten tegen te gaan ( https://www.rijksoverheid...k-gedrag-honden-voorkomen )
En in sommige landen is er al een verbod op honden met een vergroot risico, of een muilkorfplicht in elk geval.

En alcohol zijn talloze campagnes voor, denk aan NIX18. Wat echt zijn effectiviteit al bewezen heeft.
Jongeren beginnen later met drinken en drinken gemiddeld genomen minder. En er is een negatiever beeld over alcohol onder jongeren.

Een landelijk alcoholverbod zie ik nog niet snel komen.
Als je dronken bent én vervelend kan de politie je sowieso een bon geven voor openbaar dronkenschap. Bij <18 jarigen die in het ziekenhuis belanden volgt een veilig thuis melding en meestal een heel traject met alcoholpoli etc.

Dus jouw onderwerpen hebben ook de aandacht.

Na jarenlang discussiëren is er alleen op vuurwerk een landelijke meerderheid gevonden inmiddels. De tweede Kamer is een afspiegeling van de maatschappij. Immers kiezen we zelf wie erin zit. Als daar een meerderheid voor stemt is dat met een reden.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

LordSinclair schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Met vuurwerk blijf ik juist binnen. Maar met een buurt BBQ ga ik wel naar buiten. Veel minder groot risico op (ernstig) letsel.
In wat voor extreme tokkiewijk woon je dan dat vuurwerk voor jou groot risico op ernstig letsel oplevert?
Hier is dit jaar een bushokje voor onze deur opgeblazen met zo'n zwaar explosief waarvan onze radiatoren beginnen gingen rammelen, dat hoeft natuurlijk van mij ook niet, maar het is toch heel jammer dat we door dat (nu ook al zwaar illegale) soort vuurwerk ineens niet meer het kwartiertje mooi siervuurwerk mogen hebben.

Ik denk dat er vooralsnog weinig verandert, handhaving op dat extreme vuurwerk is afgelopen jaren nul geweest. Politie hier heeft niet eens onderzoek gedaan naar het bushokje, er is gewoon iemand van de gemeente het glas komen opruimen en dat was het. Vanaf 29 december t/m 5-6 januari wordt er flink geknald met die asociale dingen en er rijdt niet eens meer politie rond dan normaal. Beetje absurde gedachte dat dat komend oud&nieuw ineens anders zou zijn.

Maar het is vooral heel jammer. Beetje hetzelfde als wanneer je alcohol niet nodig vindt bij het uitgaan; je zou het niet als harde basis nodig moeten hebben, maar het maakt het allemaal wel leuker en gezelliger, tot een bepaalde hoogte. Het mooie siervuurwerk maakt de jaarwisseling gewoon leuker voor iedereen die een gezond stel hersenen heeft, het zijn alleen de mensen die persé met explosieven aan de gang moeten gaan en op de EH belanden die het verpesten voor iedereen.

Regels aanscherpen prima (alleen siervuurwerk onder bepaald aantal decibel ofzo, en alleen na 10u op 31 december tot 3u op 1 januari), meer handhaven prima, hogere boetes of andere straffen voor misbruik prima, maar laat de mooie lichtflitsen waar jong & oud zo van kunnen genieten en waar niemand last van heeft (ook huisdieren niet, tenzij je om 12u 's nachts gaat wandelen..) gewoon met rust.

Andere dingen die je kunt doen tijdens de jaarwisseling zijn er wel, maar alternatieven voor vuurwerk niet.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over alternatieven voor vuurwerk om de jaarwisseling te vieren. We gaan hier niet de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren.