Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:07
Deze jaarwisseling is er op de meeste plaatsen nog gewoon vuurwerk toegestaan, 20 gemeenten hebben dit jaar al en vuurwerkverbod: (https://www.rtl.nl/nieuws...elijk-vuurwerkverbod-voor)

Nu is een plaatselijk verbod lastig te handhaven, als ik de nieuwsartikelen lees is de kans reëel dat dit wel de laatste jaarwisseling is met vuurwerk. Een reële kans, want de wetgeving is nog niet compleet. Dat is een discussie die ik liever niet wil voeren. En ik wil hier ook geen welles/nietes over vuurwerk. Ik ben vooral benieuwd naar hoe we een alternatieve jaarwisseling zonder vuurwerk met elkaar kunnen vormgeven.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: wat gaan we doen om 00:00 als er straks geen vuurwerk meer is? Op dit moment gaan we met het gezin naar buiten, waar veel buren ook buiten staan en je elkaar een gelukkig nieuwjaar wenst en even contact hebt. We kijken ook uit naar de wisseling, het moment dat het buiten los gaat.

Maar straks is er geen vuurwerk meer. En een gemeentelijke show (vuurwerk of drones) is een leuk idee, maar zal vanwege het weer en andere omstandigheden naar mijn mening niet praktisch zijn. Ik ga er dus vanuit dat er om 00:00u niks gaat gebeuren.

Ik ben dus benieuwd of er momenteel al straten zijn waarbij men met de straat iets doet om 00:00 als viering! een bbq, iets met veilige vreugde vuren (waarbij de straattegels er niet aangaan)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:02
Voor mij houd het op, het wordt gewoon een reguliere nacht. Ik stak geen vuurwerk af, maar vind het altijd mooi om te zien. Wat mij betreft gaat de verplichte vrije dag op 1 januari bij mijn werkgever ook af, geef mij die uren maar op een dag naar eigen keuze.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat er voor ons veel verandert, eigenlijk. Aftellen, champagne, hapjes, radio 2, spelletjes spelen, gezelligheid.

Die vijf minuten koukleumen buiten is niet zo cruciaal dat het veel impact zal hebben op de rest avond, eigenlijk. Dus een alternatief zal niet echt nodig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 23-11-2025 18:42 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

Er zijn ontzettend veel landen waar oud&nieuw zeer uitbundig gevierd wordt zonder dat iedereen zijn pyromane neigingen hoeft bot te vieren door zijn vakantiegeld op te blazen, hoor.
Ooit gehoord van de "ball drop" op Times Square in New York? Eén van de beroemdste vieringen van oud&nieuw, en niemand steekt vuurwerk af.

Het wordt nog steed gewoon een keer 00:00 uur, en niets houdt je tegen om dat moment te vieren, al dan niet met een fles bubbels, al dan niet buiten met je buren.

Enkele jaren geleden was ik in London op dat moment, in een pub, en daar stond de TV aan waarop het centraal georganiseerde vuurwerk te zien was, terwijl in de kroeg het Auld Lang Syne werd ingezet. Hartstikke gezellig :)
Ook in België en Frankrijk oud&nieuw meegemaakt, en gezien dat dat ook zonder vuurwerk heel feestelijk kan zijn.

De afgelopen jaren gingen we ofwel naar Belgie met de honden, om het vuurwerk te ontlopen - of we zaten binnen naar de TV te kijken (ouderjaarconference bijvoorbeeld), om om middernacht een glaasje chamagne te nuttigen en daarna te switchen naar de BBC voor Jools Holland's Hootenanny (goede muziek / artiesten en een aftelmoment zonder spruitjeslucht maar met Auld Lang Syne.)

Wat betekent mijn avatar?

• Dido

Dido

heforshe

President schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:
Waar ik vooral benieuwd naar ben: wat gaan we doen om 00:00 als er straks geen vuurwerk meer is? Op dit moment gaan we met het gezin naar buiten, waar veel buren ook buiten staan en je elkaar een gelukkig nieuwjaar wenst en even contact hebt. We kijken ook uit naar de wisseling, het moment dat het buiten los gaat.
Ook zonder vuurwerk kan je naar buiten om je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen, lijkt me?
Maar straks is er geen vuurwerk meer. En een gemeentelijke show (vuurwerk of drones) is een leuk idee, maar zal vanwege het weer en andere omstandigheden naar mijn mening niet praktisch zijn. Ik ga er dus vanuit dat er om 00:00u niks gaat gebeuren.
In Groot-Britannië wordt om 00:00 uur de vuurwerkshow in London uitgezonden op TV. Niet hetzelfde als er zelf bij zijn, maar toch.
Wellicht komt er in Nederland wel iets vergelijkbaars (vuurwerk bij de Erasmusbrug op de NPO?)
Ik ben dus benieuwd of er momenteel al straten zijn waarbij men met de straat iets doet om 00:00 als viering! een bbq, iets met veilige vreugde vuren (waarbij de straattegels er niet aangaan)
Er zijn hele landen waar ze zonder zelf vuurwerk af te steken een feest kunnen bouwen, ik zou niet weten waarom Nederlanders dat niet zouden kunnen :+

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21
President schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:
Deze jaarwisseling is er op de meeste plaatsen nog gewoon vuurwerk toegestaan, 20 gemeenten hebben dit jaar al en vuurwerkverbod: (https://www.rtl.nl/nieuws...elijk-vuurwerkverbod-voor)

Nu is een plaatselijk verbod lastig te handhaven, als ik de nieuwsartikelen lees is de kans reëel dat dit wel de laatste jaarwisseling is met vuurwerk. Een reële kans, want de wetgeving is nog niet compleet. Dat is een discussie die ik liever niet wil voeren. En ik wil hier ook geen welles/nietes over vuurwerk. Ik ben vooral benieuwd naar hoe we een alternatieve jaarwisseling zonder vuurwerk met elkaar kunnen vormgeven.

Wat houd je tegen om het alsnog gezellig te maken met de buurt? En vraag 2, waarom is vuurwerk daar zo belangrijk voor?

• stylezzz
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:54:
[...]

Ook zonder vuurwerk kan je naar buiten om je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen, lijkt me.

Er zijn hele landen waar ze zonder zelf vuurwerk af te steken een feest kunnen bouwen, ik zou niet weten waarom Nederlanders dat niet zouden kunnen :+
Hoef je niet eens heel ver weg voor. Rij vanuit tilburg naar poppel en je komt in een andere wereld terecht lijkt wel. Natuurlijk word ook daar een vuurpijltje en een pakketje afgestoken. Maar rond 1 uur in de nacht is het al zo goed als gedaan en word er nog wat nageborreld en ligt 3 kwart van het dorp al op 1 oor.... gekke hollanders ook denken ze daar.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:01

Barrycade

Through the...

Tja neem een Koningsnacht maar dan met in Den Haag enzo een leuk vuurtje er bij en zolang Cobra's gewoon net zo illegaal zijn als ze al waren wat leuke fat bikertjes die gewoon die bommen blijven afsteken. Al vanaf oktober.

Dus tja denk dat we de komende jaren nog wat af zullen moeten / kunnen kicken.

Politie heeft toch niet voldoende capaciteit om dit op te vangen als een hele straat nog zijn in Duitsland gehaalde potten afsteekt.

Maar ik vind het jammer dat ik als brave ik koop voor 150 euro bij de lokale fietsenmaker wat legaal vuurwerk dit stukje op moet geven/accepteren dat tegenwoordig kleine groepen de boel verstieren.

Denk wel dat ik dan ook niet naar buiten ga volgend jaar.

• Dido

Dido

heforshe

stylezzz schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:01:
Hoef je niet eens heel ver weg voor. Rij vanuit tilburg naar poppel en je komt in een andere wereld terecht lijkt wel.
Da's handig als je al in Tilburg bent, maar wij wonen ten noorden van Rotterdam :P
Een rotend gaan rijden met de honden op 31 december gaat hem niet worden.

Maar goed, we hebben een aantal keer wat gehuurd in de Ardennen, en dan is het meestal rustig zat. Enige is dat we accommodatie nodig hebben waar we met twee honden in kunnen verblijven :)

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:15
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:51:
Er zijn ontzettend veel landen waar oud&nieuw zeer uitbundig gevierd wordt zonder dat iedereen zijn pyromane neigingen hoeft bot te vieren door zijn vakantiegeld op te blazen, hoor.
Ooit gehoord van de "ball drop" op Times Square in New York? Eén van de beroemdste vieringen van oud&nieuw, en niemand steekt vuurwerk af.
Er zijn ook ontzettende veel landen waar wel vuurwerk af wordt gestoken, daarnaast is het een beetje flauw om New York te noemen; die steken al het vuurwerk af op 4th of July, dus het is heus geen principiële kwestie daar. Genoeg Amerikaanse steden die wel aan vuurwerk op oud-op-nieuw doen trouwens.

Ook wel mooi dat je eigenlijk het probleem al zelf weergeeft: Je hebt het gezellig in de stad, en anders moet je maar op TV kijken hoe anderen het wel leuk hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Marrtijn op 23-11-2025 19:10 ]

• stylezzz
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:04:
[...]

Da's handig als je al in Tilburg bent, maar wij wonen ten noorden van Rotterdam :P
Een rotend gaan rijden met de honden op 31 december gaat hem niet worden.

Maar goed, we hebben een aantal keer wat gehuurd in de Ardennen, en dan is het meestal rustig zat. Enige is dat we accommodatie nodig hebben waar we met twee honden in kunnen verblijven :)
Haha ja het heeft zo zijn voordelen dichtbij een landsgrens te wonen. Moet zeggen dat ik de vuurwerkellende wel jaar op jaar zie afnemen lokaal. Probleem is alleen dat wij een paar deuren verder een paar buren hebben die elke sociale ontwikkeling lijken gemist hebben de afgelopen jaren. Kortom... feest tot 5am, 10 x politie bellen die even langsrijden en weer een vinkje zetten. Gotta live with em.....

• stylezzz
Marrtijn schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:09:
[...]

Er zijn ook ontzettende veel landen waar wel vuurwerk af wordt gestoken, daarnaast is het een beetje flauw om New York te noemen; die steken al het vuurwerk af op 4th of July, dus het is heus geen principiële kwestie daar. Genoeg Amerikaanse steden die wel aan vuurwerk op oud-op-nieuw doen trouwens.

Ook wel mooi dat je eigenlijk het probleem al zelf weergeeft: Je hebt het gezellig in de stad, en anders moet je maar op TV kijken hoe anderen het wel leuk hebben.
Kromme vergelijking.... zo ongeveer elk nederlands festival heeft ook een closing act met vuurwerk. En dat zijn er honderden verspreid over het land. Het gaat maar om het moment en de lengte... die vuurwerkshow duurt een paar minuten en basta, iedereen loopt richting de uitgang om huiswaarts te gaan. De oud en nieuw vuurwerkshow is 1.5 maand terug al begonnen... en duurt tot ergens in de eerste dagen van het nieuwe jaar.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:15
stylezzz schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:13:
[...]

Kromme vergelijking.... zo ongeveer elk nederlands festival heeft ook een closing act met vuurwerk. En dat zijn er honderden verspreid over het land. Het gaat maar om het moment en de lengte... die vuurwerkshow duurt een paar minuten en basta, iedereen loopt richting de uitgang om huiswaarts te gaan. De oud en nieuw vuurwerkshow is 1.5 maand terug al begonnen... en duurt tot ergens in de eerste dagen van het nieuwe jaar.
Dat is pas een drogreden. Dat vuurwerk is nu ook illegaal en wordt ook in geen enkele winkel verkocht. Dat er niet gehandhaafd wordt is een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 23-11-2025 19:15 ]

• stylezzz
Marrtijn schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:15:
[...]

Dat is pas een drogreden. Dat vuurwerk is nu ook illegaal en wordt ook in geen enkele winkel verkocht. Dat er niet gehandhaafd wordt is een ander verhaal.
Dat argument komen we ook elk jaar tegen en noem ik inmiddels een drogreden. Het zijn allemaal factoren in het grote feest wat vuurwerk heet. Juist omdat er blijkbaar een dermate grote groep nederlanders niet met die vrijheid om kan gaan word de regelgeving daarom aangepast. Ik heb niet de illusie dat ik komende oud en nieuw (of zelfs die van 2026 of 2027) in mijn eigen bed kan doorbrengen hoor, daarvoor hebben we echt nog een lang traject te gaan. Vergelijk het met alcohol op rijden of roken in openbare gelegenheden, daar hebben we decennia over gedaan om dat voor elkaar te krijgen.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:47
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:51:
Dit kun je zien als de vuurwerkshow van New York. In plaats van vuurwerk, een bal met wat lichtjes.
En vuurwerk afsteken is daar geen ding, omdat het de rest vsn het jaar niet verboden is.
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:54:
[...]
Ook zonder vuurwerk kan je naar buiten om je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen, lijkt me?
[...]
Wellicht komt er in Nederland wel iets vergelijkbaars (vuurwerk bij de Erasmusbrug op de NPO?)
Heb je het niet gehoord? Die gaat niet door. Eerst in heel de gemeente vuurwerk afschaffen en claimen dat de centrale vuurwerkshow hét alternatief is. Om die vervolgens te cancellen, vanwege "overlast". Dus puur omdat er nu veel meer mensen naartoe gaan, gaat het niet door.

Dus ja, ik snap die gedachte wel. In plaats van elkaar buiten opzoeken en vuurwerk afsteken, is er geen motivatie meer om naar buiten te gaan. Met een half uur afsteken is de kans groot dat je elkaar tegenkomt. Voor alleen je buren gelukkig nieuwjaar te wensen ga je niet zolang wachten totdat die ook naar buiten komen. Dan moet je het echt van lokale initiatieven hebben. Of een event in de stad/dorp om mensen bij elkaar te brengen. En dan zal er op veel plekken niets gedaan worden.

let the past be the past.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:44

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het heeft natuurlijk geen zin om die zeurdiscussie over vuurwerk weer over te doen, met dezelfde afgezaagde drogredenen van de voorstanders en dezelfde argumenten van de tegenstanders (ja, daar zit verschil tussen).

Hier in het VK is er vuurwerk rondom Guy Fawkes Day en daar maak ik me geen enkele zorgen dat ik rotjes naar me gegooid krijg of dat de brievenbus opgeblazen gaat worden. Het kan dus wel. Met Oud en Nieuw gaan we gewoon naar buiten, praatje maken en daarna gaat het feestje gewoon door.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• stylezzz
SPee schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:31:
[...]

Heb je het niet gehoord? Die gaat niet door. Eerst in heel de gemeente vuurwerk afschaffen en claimen dat de centrale vuurwerkshow hét alternatief is. Om die vervolgens te cancellen, vanwege "overlast". Dus puur omdat er nu veel meer mensen naartoe gaan, gaat het niet door.

Dus ja, ik snap die gedachte wel. In plaats van elkaar buiten opzoeken en vuurwerk afsteken, is er geen motivatie meer om naar buiten te gaan. Met een half uur afsteken is de kans groot dat je elkaar tegenkomt. Voor alleen je buren gelukkig nieuwjaar te wensen ga je niet zolang wachten totdat die ook naar buiten komen. Dan moet je het echt van lokale initiatieven hebben. Of een event in de stad/dorp om mensen bij elkaar te brengen. En dan zal er op veel plekken niets gedaan worden.
Klopt, hier heel lokaal (tilburg, wijk reeshof) is er al een aantal jaar een vuurwerkverbod. En word er een vuurwerkshow georganiseerd ter vermaak in het centraal gelegen park. Goed initiatief zul je denken..... ware het niet dat deze show eigenlijk nog nooit op 31 december middernacht heeft kunnen plaatsvinden. Reden? Geen ambetelijk falen, maar gewoonweg het weer.... boven de windkracht 3a4 is het niet verantwoord om zo'n show te laten plaatsvinden ivm veiligheid. Nu word er wel een alternatief gezocht op het laatste moment, zoals het afsteken op nieuwsjaarsdag (stiekem net zo leuk!). Maakt het eigenlijk des te gekker dat we het toestaan om dronken burgers met windkracht 7 nog hun pakketje laten afsteken. ;)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

gambieter schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:45:

Hier in het VK is er vuurwerk rondom Guy Fawkes Day en daar maak ik me geen enkele zorgen dat ik rotjes naar me gegooid krijg of dat de brievenbus opgeblazen gaat worden. Het kan dus wel. Met Oud en Nieuw gaan we gewoon naar buiten, praatje maken en daarna gaat het feestje gewoon door.
Ja, dat is daar. Maar hier in Nederland moet je je wel zorgen maken dat er vuurwerk naar je wordt gegooid en is er ieder jaar voor miljoenen aan schade, minstens een dode en tientallen gewonden waarvan een deel blijvend letsel heeft. En niet alleen met oud en nieuw maar al weken voorafgaand. Hier kan het dus duidelijk niet.

Maar ik heb niet de illusie dat het na een verbod ophoudt. Zolang je elders in EU gewoon die meuk kunt inslaan gaat een deel (het deel wat nu ook al de meeste overlast veroorzaakt) alsnog los want ondanks dat we al decennia een law and order partij aan de macht hebben is handhaving een lachertje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• stylezzz
evilution schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:13:
[...]

Ja, dat is daar. Maar hier in Nederland moet je je wel zorgen maken dat er vuurwerk naar je wordt gegooid en is er ieder jaar voor miljoenen aan schade, minstens een dode en tientallen gewonden waarvan een deel blijvend letsel heeft. En niet alleen met oud en nieuw maar al weken voorafgaand. Hier kan het dus duidelijk niet.

Maar ik heb niet de illusie dat het na een verbod ophoudt. Zolang je elders in EU gewoon die meuk kunt inslaan gaat een deel (het deel wat nu ook al de meeste overlast veroorzaakt) alsnog los want ondanks dat we al decennia een law and order partij aan de macht hebben is handhaving een lachertje.
Daar gaat het niet om. We zullen als maatschappij naar een vuurwerkloos oud en nieuw moeten gaan. Een algeheel vuurwerkverbod is daar onderdeel, en waarschijnlijk een goede basis voor. Is het dan compleet gedaan met vuurwerk op 31 december 2026, 2027 of zelfs 2028? Nee, dat niet.... maar ooit was het ook normaal om met drank op achter het stuur te kruipen, of in een bomvol restaurant of cafe je peukje op te steken. Dit moet aansluiten in die rij.... Handhaving gaat niet werken, het is een stukje collectief bewustzijn. En daar gaat gewoon veel tijd in zitten....

Persoonlijk wissel ik mijn oud en nieuw af bij vrienden in het dichtbij gelegen poppel of bij mijn schoonouders in twente. Bij mijn schoonouders is er een soort traditie dat bij toerbeurt de bewuste avond over de buurt rouleert. (Zeg een huishouden of 8 tot 10) altijd leuk, en raad eens.... 0 vuurwerk. Navraag leert, het is er nooit geweest als onderdeel... dus heeft men er ook geen behoefte aan. Men drinkt liever een pilsje meer, als dat het budget ook nog een post vuurwerk moet gaan bevatten.

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 23-11-2025 20:29 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:04

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Hierbij het vriendelijke verzoek om niet @President zijn topic te kapen om de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren; hij vroeg om alternatieven voor vuurwerk. Bij voorbaat dank. :)
Pagina: 1

Let op:
Dit topic gaat over alternatieven voor vuurwerk om de jaarwisseling te vieren. We gaan hier niet de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren.