• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:07
Oon schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:07:
[...]

In wat voor extreme tokkiewijk woon je dan dat vuurwerk voor jou groot risico op ernstig letsel oplevert?
Hier is dit jaar een bushokje voor onze deur opgeblazen met zo'n zwaar explosief waarvan onze radiatoren beginnen gingen rammelen, dat hoeft natuurlijk van mij ook niet, maar het is toch heel jammer dat we door dat (nu ook al zwaar illegale) soort vuurwerk ineens niet meer het kwartiertje mooi siervuurwerk mogen hebben.

Ik denk dat er vooralsnog weinig verandert, handhaving op dat extreme vuurwerk is afgelopen jaren nul geweest. Politie hier heeft niet eens onderzoek gedaan naar het bushokje, er is gewoon iemand van de gemeente het glas komen opruimen en dat was het. Vanaf 29 december t/m 5-6 januari wordt er flink geknald met die asociale dingen en er rijdt niet eens meer politie rond dan normaal. Beetje absurde gedachte dat dat komend oud&nieuw ineens anders zou zijn.

Maar het is vooral heel jammer. Beetje hetzelfde als wanneer je alcohol niet nodig vindt bij het uitgaan; je zou het niet als harde basis nodig moeten hebben, maar het maakt het allemaal wel leuker en gezelliger, tot een bepaalde hoogte. Het mooie siervuurwerk maakt de jaarwisseling gewoon leuker voor iedereen die een gezond stel hersenen heeft, het zijn alleen de mensen die persé met explosieven aan de gang moeten gaan en op de EH belanden die het verpesten voor iedereen.

Regels aanscherpen prima (alleen siervuurwerk onder bepaald aantal decibel ofzo, en alleen na 10u op 31 december tot 3u op 1 januari), meer handhaven prima, hogere boetes of andere straffen voor misbruik prima, maar laat de mooie lichtflitsen waar jong & oud zo van kunnen genieten en waar niemand last van heeft (ook huisdieren niet, tenzij je om 12u 's nachts gaat wandelen..) gewoon met rust.

Andere dingen die je kunt doen tijdens de jaarwisseling zijn er wel, maar alternatieven voor vuurwerk niet.
Jij vindt blijkbaar andere zaken normaal dan ik. Er worden niet voor niets (verplicht) vuurwerkbrillen uitgedeeld aan de kopers van vuurwerk. Helaas heb je als omstander niks aan die bril (of je moet je er ook een kopen). Ook voor legaal vuurwerk valt er wel eens wat om en komt dan horizontaal door de straten.
Misverstand 1: “Mij overkomt het niet”
Veel mensen denken dat het wel goed gaat. Tot het misgaat. Oogletsel door vuurwerk gebeurt vaak onverwacht. En het treft niet alleen de persoon die afsteekt.

Misverstand 2: “Ik steek niks af, dus ik ben veilig”
Ook als je alleen kijkt, kun je gewond raken. Nic Reus ziet dat ongeveer de helft van het oogletsel door vuurwerk bij omstanders is. Zij staken zelf niets af.
En juist de combinatie met "gezellig" (?) alcohol drinken maakt vuurwerk extra gevaarlijk.

Nee hoor, ik blijf wel binnen. Dat werkt beter dan welk vuurwerkbrilletje dan ook.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:24
Oon schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:07:
[...]

Andere dingen die je kunt doen tijdens de jaarwisseling zijn er wel, maar alternatieven voor vuurwerk niet.
Gelukkig gaat dit topic niet over alternatieven voor vuurwerk, maar over alternatieven om te doen tijdens de jaarwisseling.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
Dennis1812 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 21:55:
Als het merendeel van het land iets tegen honden of alcohol heeft zal een verbod daarop besproken worden.
Zo is het kabinet aan diverse maatregelen bezig om bijtincidenten tegen te gaan ( https://www.rijksoverheid...k-gedrag-honden-voorkomen )
En in sommige landen is er al een verbod op honden met een vergroot risico, of een muilkorfplicht in elk geval.

En alcohol zijn talloze campagnes voor, denk aan NIX18. Wat echt zijn effectiviteit al bewezen heeft.
Jongeren beginnen later met drinken en drinken gemiddeld genomen minder. En er is een negatiever beeld over alcohol onder jongeren.

Een landelijk alcoholverbod zie ik nog niet snel komen.
Als je dronken bent én vervelend kan de politie je sowieso een bon geven voor openbaar dronkenschap. Bij <18 jarigen die in het ziekenhuis belanden volgt een veilig thuis melding en meestal een heel traject met alcoholpoli etc.

Dus jouw onderwerpen hebben ook de aandacht.

Na jarenlang discussiëren is er alleen op vuurwerk een landelijke meerderheid gevonden inmiddels. De tweede Kamer is een afspiegeling van de maatschappij. Immers kiezen we zelf wie erin zit. Als daar een meerderheid voor stemt is dat met een reden.
Ik vraag me af of er een meerderheid is. Voor veel mensen is het onderwerp (gelukkig) niet zo zwaar dat ze daarom een andere partij stemmen.

Zelf heb ik niets met vuurwerk maar ik gun een ieder die het leuk is een paar dagen rondom oud en nieuw.

Zelf heb ik moeite met allerlei dingen maar verbieden omdat ik me afvraag of het effectief is. De overlastgevende groep blijft met of zonder vuurwerk vervelend. Pak problemen eens bij de kern aan.

Hier in Oost Nederland heb je talloze groepen met jongeren die oudejaarsdag de hele dag drinken, carbid schieten en vuurwerk afsteken. Hartstikke gezellig en weinig incidenten.

[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 16-01-2026 09:26 ]

XXXVI

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:24
https://nos.nl/artikel/25...lubs-en-buurtverenigingen

Blijft mogelijk onder specifieke voorwaarden lijkt het. Ben benieuwd wat de concrete eisen worden.

• ephymerous
Trishul schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52:

Blijft mogelijk onder specifieke voorwaarden lijkt het. Ben benieuwd wat de concrete eisen worden.
Dat haalt mogelijk het argument van eenvoudig handhaven op oudejaarsdag onderuit. Want dan hebben in potentie legio buurtverenigingen toestemming. Typisch dit… een niet te handhaven verbod nog lastiger te handhaven maken :+

XXXVI

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ephymerous schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:50:
[...]
Dat haalt mogelijk het argument van eenvoudig handhaven op oudejaarsdag onderuit. Want dan hebben in potentie legio buurtverenigingen toestemming. Typisch dit… een niet te handhaven verbod nog lastiger te handhaven maken :+
Met een beetje geluk krijg je ook nog een beetje subsidie om vuurwerk af te steken als je het kenmerkt als een 'straatfeest' :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• ephymerous
YakuzA schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Met een beetje geluk krijg je ook nog een beetje subsidie om vuurwerk af te steken als je het kenmerkt als een 'straatfeest' :+
Haha om de “sociale cohesie” te bevorderen :o :P

XXXVI

• Trishul
  • Laatst online: 17:24
ephymerous schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:50:
[...]

Hm ik weet het niet. Ik denk niet dat steden bijvoorbeeld zo happig zullen zijn op het uitdelen van vergunningen.

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:17

HaterFrame

Well... Poo came out!

ephymerous schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:23:
[...]
Hier in Oost Nederland heb je talloze groepen met jongeren die oudejaarsdag de hele dag drinken, carbid schieten en vuurwerk afsteken. Hartstikke gezellig en weinig incidenten.
Tsja de nuchtere Twentse mentaliteit icm met een dosis zelf correctie (die groep jongeren houden elkaar redelijk goed in de hand en in de gaten) maakt dat het hier wel mee valt idd. Het is een specifieke groep die er een zooitje van maakt, afkomst speelt daar wel een rol in. Het is in Den Haag dan een specifieke Tokkie wijk, hier in het oosten jongeren van voornamelijk een specifieke afkomst.

I am the great Cornholio!

• Yaksa
  • Laatst online: 21:28
Trishul schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:52:

Dat staat toch in het artikel wat je linkt: 'Voorwaarden zijn dat maximaal 200 kilo vuurwerk van het type F2 wordt afgestoken, dat het op een buitenlocatie gebeurt en dat het terrein goed bereikbaar is voor hulpdiensten. De personen die het vuurwerk afsteken krijgen het vuurwerk pas aangeleverd op 31 december. Zij mogen niet onder invloed zijn van alcohol of drugs. Bovendien moet de vereniging ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.'
De grootste hobbel zal waarschijnlijk de inschrijving bij de KvK zijn. Hier in het oosten verwacht ik verder geen tegenwerking van B&W.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over alternatieven voor vuurwerk om de jaarwisseling te vieren. We gaan hier niet de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren.