• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:54
Deze jaarwisseling is er op de meeste plaatsen nog gewoon vuurwerk toegestaan, 20 gemeenten hebben dit jaar al en vuurwerkverbod: (https://www.rtl.nl/nieuws...elijk-vuurwerkverbod-voor)

Nu is een plaatselijk verbod lastig te handhaven, als ik de nieuwsartikelen lees is de kans reëel dat dit wel de laatste jaarwisseling is met vuurwerk. Een reële kans, want de wetgeving is nog niet compleet. Dat is een discussie die ik liever niet wil voeren. En ik wil hier ook geen welles/nietes over vuurwerk. Ik ben vooral benieuwd naar hoe we een alternatieve jaarwisseling zonder vuurwerk met elkaar kunnen vormgeven.

Waar ik vooral benieuwd naar ben: wat gaan we doen om 00:00 als er straks geen vuurwerk meer is? Op dit moment gaan we met het gezin naar buiten, waar veel buren ook buiten staan en je elkaar een gelukkig nieuwjaar wenst en even contact hebt. We kijken ook uit naar de wisseling, het moment dat het buiten los gaat.

Maar straks is er geen vuurwerk meer. En een gemeentelijke show (vuurwerk of drones) is een leuk idee, maar zal vanwege het weer en andere omstandigheden naar mijn mening niet praktisch zijn. Ik ga er dus vanuit dat er om 00:00u niks gaat gebeuren.

Ik ben dus benieuwd of er momenteel al straten zijn waarbij men met de straat iets doet om 00:00 als viering! een bbq, iets met veilige vreugde vuren (waarbij de straattegels er niet aangaan)

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:45
Voor mij houd het op, het wordt gewoon een reguliere nacht. Ik stak geen vuurwerk af, maar vind het altijd mooi om te zien. Wat mij betreft gaat de verplichte vrije dag op 1 januari bij mijn werkgever ook af, geef mij die uren maar op een dag naar eigen keuze.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat er voor ons veel verandert, eigenlijk. Aftellen, champagne, hapjes, radio 2, spelletjes spelen, gezelligheid.

Die vijf minuten koukleumen buiten is niet zo cruciaal dat het veel impact zal hebben op de rest avond, eigenlijk. Dus een alternatief zal niet echt nodig zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 23-11-2025 18:42 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

Er zijn ontzettend veel landen waar oud&nieuw zeer uitbundig gevierd wordt zonder dat iedereen zijn pyromane neigingen hoeft bot te vieren door zijn vakantiegeld op te blazen, hoor.
Ooit gehoord van de "ball drop" op Times Square in New York? Eén van de beroemdste vieringen van oud&nieuw, en niemand steekt vuurwerk af.

Het wordt nog steed gewoon een keer 00:00 uur, en niets houdt je tegen om dat moment te vieren, al dan niet met een fles bubbels, al dan niet buiten met je buren.

Enkele jaren geleden was ik in London op dat moment, in een pub, en daar stond de TV aan waarop het centraal georganiseerde vuurwerk te zien was, terwijl in de kroeg het Auld Lang Syne werd ingezet. Hartstikke gezellig :)
Ook in België en Frankrijk oud&nieuw meegemaakt, en gezien dat dat ook zonder vuurwerk heel feestelijk kan zijn.

De afgelopen jaren gingen we ofwel naar Belgie met de honden, om het vuurwerk te ontlopen - of we zaten binnen naar de TV te kijken (ouderjaarconference bijvoorbeeld), om om middernacht een glaasje chamagne te nuttigen en daarna te switchen naar de BBC voor Jools Holland's Hootenanny (goede muziek / artiesten en een aftelmoment zonder spruitjeslucht maar met Auld Lang Syne.)

Wat betekent mijn avatar?

• Dido

Dido

heforshe

President schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:
Waar ik vooral benieuwd naar ben: wat gaan we doen om 00:00 als er straks geen vuurwerk meer is? Op dit moment gaan we met het gezin naar buiten, waar veel buren ook buiten staan en je elkaar een gelukkig nieuwjaar wenst en even contact hebt. We kijken ook uit naar de wisseling, het moment dat het buiten los gaat.
Ook zonder vuurwerk kan je naar buiten om je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen, lijkt me?
Maar straks is er geen vuurwerk meer. En een gemeentelijke show (vuurwerk of drones) is een leuk idee, maar zal vanwege het weer en andere omstandigheden naar mijn mening niet praktisch zijn. Ik ga er dus vanuit dat er om 00:00u niks gaat gebeuren.
In Groot-Britannië wordt om 00:00 uur de vuurwerkshow in London uitgezonden op TV. Niet hetzelfde als er zelf bij zijn, maar toch.
Wellicht komt er in Nederland wel iets vergelijkbaars (vuurwerk bij de Erasmusbrug op de NPO?)
Ik ben dus benieuwd of er momenteel al straten zijn waarbij men met de straat iets doet om 00:00 als viering! een bbq, iets met veilige vreugde vuren (waarbij de straattegels er niet aangaan)
Er zijn hele landen waar ze zonder zelf vuurwerk af te steken een feest kunnen bouwen, ik zou niet weten waarom Nederlanders dat niet zouden kunnen :+

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:53
President schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:
Deze jaarwisseling is er op de meeste plaatsen nog gewoon vuurwerk toegestaan, 20 gemeenten hebben dit jaar al en vuurwerkverbod: (https://www.rtl.nl/nieuws...elijk-vuurwerkverbod-voor)

Nu is een plaatselijk verbod lastig te handhaven, als ik de nieuwsartikelen lees is de kans reëel dat dit wel de laatste jaarwisseling is met vuurwerk. Een reële kans, want de wetgeving is nog niet compleet. Dat is een discussie die ik liever niet wil voeren. En ik wil hier ook geen welles/nietes over vuurwerk. Ik ben vooral benieuwd naar hoe we een alternatieve jaarwisseling zonder vuurwerk met elkaar kunnen vormgeven.

Wat houd je tegen om het alsnog gezellig te maken met de buurt? En vraag 2, waarom is vuurwerk daar zo belangrijk voor?

• stylezzz
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:54:
[...]

Ook zonder vuurwerk kan je naar buiten om je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen, lijkt me.

Er zijn hele landen waar ze zonder zelf vuurwerk af te steken een feest kunnen bouwen, ik zou niet weten waarom Nederlanders dat niet zouden kunnen :+
Hoef je niet eens heel ver weg voor. Rij vanuit tilburg naar poppel en je komt in een andere wereld terecht lijkt wel. Natuurlijk word ook daar een vuurpijltje en een pakketje afgestoken. Maar rond 1 uur in de nacht is het al zo goed als gedaan en word er nog wat nageborreld en ligt 3 kwart van het dorp al op 1 oor.... gekke hollanders ook denken ze daar.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:05

Barrycade

Through the...

Tja neem een Koningsnacht maar dan met in Den Haag enzo een leuk vuurtje er bij en zolang Cobra's gewoon net zo illegaal zijn als ze al waren wat leuke fat bikertjes die gewoon die bommen blijven afsteken. Al vanaf oktober.

Dus tja denk dat we de komende jaren nog wat af zullen moeten / kunnen kicken.

Politie heeft toch niet voldoende capaciteit om dit op te vangen als een hele straat nog zijn in Duitsland gehaalde potten afsteekt.

Maar ik vind het jammer dat ik als brave ik koop voor 150 euro bij de lokale fietsenmaker wat legaal vuurwerk dit stukje op moet geven/accepteren dat tegenwoordig kleine groepen de boel verstieren.

Denk wel dat ik dan ook niet naar buiten ga volgend jaar.

• Dido

Dido

heforshe

stylezzz schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:01:
Hoef je niet eens heel ver weg voor. Rij vanuit tilburg naar poppel en je komt in een andere wereld terecht lijkt wel.
Da's handig als je al in Tilburg bent, maar wij wonen ten noorden van Rotterdam :P
Een rotend gaan rijden met de honden op 31 december gaat hem niet worden.

Maar goed, we hebben een aantal keer wat gehuurd in de Ardennen, en dan is het meestal rustig zat. Enige is dat we accommodatie nodig hebben waar we met twee honden in kunnen verblijven :)

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:51:
Er zijn ontzettend veel landen waar oud&nieuw zeer uitbundig gevierd wordt zonder dat iedereen zijn pyromane neigingen hoeft bot te vieren door zijn vakantiegeld op te blazen, hoor.
Ooit gehoord van de "ball drop" op Times Square in New York? Eén van de beroemdste vieringen van oud&nieuw, en niemand steekt vuurwerk af.
Er zijn ook ontzettende veel landen waar wel vuurwerk af wordt gestoken, daarnaast is het een beetje flauw om New York te noemen; die steken al het vuurwerk af op 4th of July, dus het is heus geen principiële kwestie daar. Genoeg Amerikaanse steden die wel aan vuurwerk op oud-op-nieuw doen trouwens.

Ook wel mooi dat je eigenlijk het probleem al zelf weergeeft: Je hebt het gezellig in de stad, en anders moet je maar op TV kijken hoe anderen het wel leuk hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Marrtijn op 23-11-2025 19:10 ]

• stylezzz
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:04:
[...]

Da's handig als je al in Tilburg bent, maar wij wonen ten noorden van Rotterdam :P
Een rotend gaan rijden met de honden op 31 december gaat hem niet worden.

Maar goed, we hebben een aantal keer wat gehuurd in de Ardennen, en dan is het meestal rustig zat. Enige is dat we accommodatie nodig hebben waar we met twee honden in kunnen verblijven :)
Haha ja het heeft zo zijn voordelen dichtbij een landsgrens te wonen. Moet zeggen dat ik de vuurwerkellende wel jaar op jaar zie afnemen lokaal. Probleem is alleen dat wij een paar deuren verder een paar buren hebben die elke sociale ontwikkeling lijken gemist hebben de afgelopen jaren. Kortom... feest tot 5am, 10 x politie bellen die even langsrijden en weer een vinkje zetten. Gotta live with em.....

• stylezzz
Marrtijn schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:09:
[...]

Er zijn ook ontzettende veel landen waar wel vuurwerk af wordt gestoken, daarnaast is het een beetje flauw om New York te noemen; die steken al het vuurwerk af op 4th of July, dus het is heus geen principiële kwestie daar. Genoeg Amerikaanse steden die wel aan vuurwerk op oud-op-nieuw doen trouwens.

Ook wel mooi dat je eigenlijk het probleem al zelf weergeeft: Je hebt het gezellig in de stad, en anders moet je maar op TV kijken hoe anderen het wel leuk hebben.
Kromme vergelijking.... zo ongeveer elk nederlands festival heeft ook een closing act met vuurwerk. En dat zijn er honderden verspreid over het land. Het gaat maar om het moment en de lengte... die vuurwerkshow duurt een paar minuten en basta, iedereen loopt richting de uitgang om huiswaarts te gaan. De oud en nieuw vuurwerkshow is 1.5 maand terug al begonnen... en duurt tot ergens in de eerste dagen van het nieuwe jaar.

• Marrtijn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:05
stylezzz schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:13:
[...]

Kromme vergelijking.... zo ongeveer elk nederlands festival heeft ook een closing act met vuurwerk. En dat zijn er honderden verspreid over het land. Het gaat maar om het moment en de lengte... die vuurwerkshow duurt een paar minuten en basta, iedereen loopt richting de uitgang om huiswaarts te gaan. De oud en nieuw vuurwerkshow is 1.5 maand terug al begonnen... en duurt tot ergens in de eerste dagen van het nieuwe jaar.
Dat is pas een drogreden. Dat vuurwerk is nu ook illegaal en wordt ook in geen enkele winkel verkocht. Dat er niet gehandhaafd wordt is een ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Marrtijn op 23-11-2025 19:15 ]

• stylezzz
Marrtijn schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:15:
[...]

Dat is pas een drogreden. Dat vuurwerk is nu ook illegaal en wordt ook in geen enkele winkel verkocht. Dat er niet gehandhaafd wordt is een ander verhaal.
Dat argument komen we ook elk jaar tegen en noem ik inmiddels een drogreden. Het zijn allemaal factoren in het grote feest wat vuurwerk heet. Juist omdat er blijkbaar een dermate grote groep nederlanders niet met die vrijheid om kan gaan word de regelgeving daarom aangepast. Ik heb niet de illusie dat ik komende oud en nieuw (of zelfs die van 2026 of 2027) in mijn eigen bed kan doorbrengen hoor, daarvoor hebben we echt nog een lang traject te gaan. Vergelijk het met alcohol op rijden of roken in openbare gelegenheden, daar hebben we decennia over gedaan om dat voor elkaar te krijgen.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-12-2025
Dit kun je zien als de vuurwerkshow van New York. In plaats van vuurwerk, een bal met wat lichtjes.
En vuurwerk afsteken is daar geen ding, omdat het de rest vsn het jaar niet verboden is.
Dido schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:54:
[...]
Ook zonder vuurwerk kan je naar buiten om je buren een gelukkig nieuwjaar te wensen, lijkt me?
[...]
Wellicht komt er in Nederland wel iets vergelijkbaars (vuurwerk bij de Erasmusbrug op de NPO?)
Heb je het niet gehoord? Die gaat niet door. Eerst in heel de gemeente vuurwerk afschaffen en claimen dat de centrale vuurwerkshow hét alternatief is. Om die vervolgens te cancellen, vanwege "overlast". Dus puur omdat er nu veel meer mensen naartoe gaan, gaat het niet door.

Dus ja, ik snap die gedachte wel. In plaats van elkaar buiten opzoeken en vuurwerk afsteken, is er geen motivatie meer om naar buiten te gaan. Met een half uur afsteken is de kans groot dat je elkaar tegenkomt. Voor alleen je buren gelukkig nieuwjaar te wensen ga je niet zolang wachten totdat die ook naar buiten komen. Dan moet je het echt van lokale initiatieven hebben. Of een event in de stad/dorp om mensen bij elkaar te brengen. En dan zal er op veel plekken niets gedaan worden.

let the past be the past.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:14

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het heeft natuurlijk geen zin om die zeurdiscussie over vuurwerk weer over te doen, met dezelfde afgezaagde drogredenen van de voorstanders en dezelfde argumenten van de tegenstanders (ja, daar zit verschil tussen).

Hier in het VK is er vuurwerk rondom Guy Fawkes Day en daar maak ik me geen enkele zorgen dat ik rotjes naar me gegooid krijg of dat de brievenbus opgeblazen gaat worden. Het kan dus wel. Met Oud en Nieuw gaan we gewoon naar buiten, praatje maken en daarna gaat het feestje gewoon door.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• stylezzz
SPee schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:31:
[...]

Heb je het niet gehoord? Die gaat niet door. Eerst in heel de gemeente vuurwerk afschaffen en claimen dat de centrale vuurwerkshow hét alternatief is. Om die vervolgens te cancellen, vanwege "overlast". Dus puur omdat er nu veel meer mensen naartoe gaan, gaat het niet door.

Dus ja, ik snap die gedachte wel. In plaats van elkaar buiten opzoeken en vuurwerk afsteken, is er geen motivatie meer om naar buiten te gaan. Met een half uur afsteken is de kans groot dat je elkaar tegenkomt. Voor alleen je buren gelukkig nieuwjaar te wensen ga je niet zolang wachten totdat die ook naar buiten komen. Dan moet je het echt van lokale initiatieven hebben. Of een event in de stad/dorp om mensen bij elkaar te brengen. En dan zal er op veel plekken niets gedaan worden.
Klopt, hier heel lokaal (tilburg, wijk reeshof) is er al een aantal jaar een vuurwerkverbod. En word er een vuurwerkshow georganiseerd ter vermaak in het centraal gelegen park. Goed initiatief zul je denken..... ware het niet dat deze show eigenlijk nog nooit op 31 december middernacht heeft kunnen plaatsvinden. Reden? Geen ambetelijk falen, maar gewoonweg het weer.... boven de windkracht 3a4 is het niet verantwoord om zo'n show te laten plaatsvinden ivm veiligheid. Nu word er wel een alternatief gezocht op het laatste moment, zoals het afsteken op nieuwsjaarsdag (stiekem net zo leuk!). Maakt het eigenlijk des te gekker dat we het toestaan om dronken burgers met windkracht 7 nog hun pakketje laten afsteken. ;)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

gambieter schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:45:

Hier in het VK is er vuurwerk rondom Guy Fawkes Day en daar maak ik me geen enkele zorgen dat ik rotjes naar me gegooid krijg of dat de brievenbus opgeblazen gaat worden. Het kan dus wel. Met Oud en Nieuw gaan we gewoon naar buiten, praatje maken en daarna gaat het feestje gewoon door.
Ja, dat is daar. Maar hier in Nederland moet je je wel zorgen maken dat er vuurwerk naar je wordt gegooid en is er ieder jaar voor miljoenen aan schade, minstens een dode en tientallen gewonden waarvan een deel blijvend letsel heeft. En niet alleen met oud en nieuw maar al weken voorafgaand. Hier kan het dus duidelijk niet.

Maar ik heb niet de illusie dat het na een verbod ophoudt. Zolang je elders in EU gewoon die meuk kunt inslaan gaat een deel (het deel wat nu ook al de meeste overlast veroorzaakt) alsnog los want ondanks dat we al decennia een law and order partij aan de macht hebben is handhaving een lachertje.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• stylezzz
evilution schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:13:
[...]

Ja, dat is daar. Maar hier in Nederland moet je je wel zorgen maken dat er vuurwerk naar je wordt gegooid en is er ieder jaar voor miljoenen aan schade, minstens een dode en tientallen gewonden waarvan een deel blijvend letsel heeft. En niet alleen met oud en nieuw maar al weken voorafgaand. Hier kan het dus duidelijk niet.

Maar ik heb niet de illusie dat het na een verbod ophoudt. Zolang je elders in EU gewoon die meuk kunt inslaan gaat een deel (het deel wat nu ook al de meeste overlast veroorzaakt) alsnog los want ondanks dat we al decennia een law and order partij aan de macht hebben is handhaving een lachertje.
Daar gaat het niet om. We zullen als maatschappij naar een vuurwerkloos oud en nieuw moeten gaan. Een algeheel vuurwerkverbod is daar onderdeel, en waarschijnlijk een goede basis voor. Is het dan compleet gedaan met vuurwerk op 31 december 2026, 2027 of zelfs 2028? Nee, dat niet.... maar ooit was het ook normaal om met drank op achter het stuur te kruipen, of in een bomvol restaurant of cafe je peukje op te steken. Dit moet aansluiten in die rij.... Handhaving gaat niet werken, het is een stukje collectief bewustzijn. En daar gaat gewoon veel tijd in zitten....

Persoonlijk wissel ik mijn oud en nieuw af bij vrienden in het dichtbij gelegen poppel of bij mijn schoonouders in twente. Bij mijn schoonouders is er een soort traditie dat bij toerbeurt de bewuste avond over de buurt rouleert. (Zeg een huishouden of 8 tot 10) altijd leuk, en raad eens.... 0 vuurwerk. Navraag leert, het is er nooit geweest als onderdeel... dus heeft men er ook geen behoefte aan. Men drinkt liever een pilsje meer, als dat het budget ook nog een post vuurwerk moet gaan bevatten.

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 23-11-2025 20:29 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Hierbij het vriendelijke verzoek om niet @President zijn topic te kapen om de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren; hij vroeg om alternatieven voor vuurwerk. Bij voorbaat dank. :)

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41
Zoals het nu ingestoken is gaan we er allemaal vanuit dat er dan iets voor in de plaats moet zijn. De politiek zegt dan vervolgens "Geen budget, regel het zelf" en dan zullen er vast buurten zijn die iets bij elkaar krijgen maar in een steeds meer egocentrische/individualistische samenleving zal het gros zich terugtrekken in eigen huis/familiekring en dan is het inderdaad een avond zoals alle anderen met om 12 uur een momentje

En dat momentje wordt zal ook steeds kleiner worden.....

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:31

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
Afgelopen jaar hebben we met wat buren een partytent neergezet, en een oliedrum met een kuub hout erbij. Lekker een drankje doen en ondertussen vuurwerk afsteken.
Zoals het er naar uit ziet blijven we dat de aankomende jaren gewoon doen (inclusief vuurwerk, wel makkelijk als je aan de Duitse grens woont :P)

Vaak bu'j te bang!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:45
Ik ben benieuwd, we wonen nu wat meer achteraf, ik wil graag het glas heffen met mijn buren, maar vuurwerk kan me gestolen worden. De overlast die het geeft, de kat die een week in de voering van de bank verstopt zit, en de milieu-effecten. Gezelligheid graag, vuurwerk nee.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik ga nu eigenlijk ook niet naar buiten om mijn buren een gelukkig nieuwjaar te wensen... Sowieso zijn we zelden thuis, vaak bij vrienden óf familie. Dat is vanwege praktische redenen eigenlijk nooit bij ons thuis, en dus zie ik mijn buren sowieso pas de volgende dag op zijn vroegst.
Voor een kind is het hele moment (waarop er veel vuurwerk te zien / horen is) best 'magisch', die geven juist een stuk minder om dat kleffe gezellige gedoe binnen.
Eerder heb ik ook in een klein dorp gewoond, daar stond een grote tent aan de rand van het dorp, met buiten twee grote houtkachels waar complete pallets in pasten. En een kleine generator erbij voor muziek en frituur. Daar werd eigenlijk weinig 'vuurwerk' afgestoken, alleen wat carbid.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:55
Het is dat ik nul vertrouwen heb in de mentaliteit in het dorp, er zal geen cobra minder worden afgestoken, maar in een hypothetische situatie zou ik dus om 12 uur gezellig met een drankje in de hand naar buiten kunnen gaan, zonder oordoppen en constant over m’n schouder te hoeven kijken waar de volgende bom afgaat of waarvandaan de eerstvolgende horizontale vuurpijl te verwachten is.

Het siervuurwerk zal ik wel missen, maar dat streep ik graag weg tegen de uren aan papierwerk en schadereparaties aan de auto die nu komen te vervallen.

Het soort weemoed als in de OP is voor mij echt uit de categorie “waarom zou ik naar de verjaardag van m’n maat gaan wanneer ik met de auto moet en geen alcohol kan drinken”. Gezelligheid maak je zelf hoor, misschien tref je nu juist de buren weer eens een keertje die anders binnen bij de hond bleven.

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:36
Gewoon oliebollen eten, spelletje spelen, om 12 uur de champagne poppen, stoelen aan de kant en een feestje bouwen tot een uurtje of 3 met muziek, wat bitterballen en alcoholische versnapering naar keuze.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
Vuurwerk is in de stad waar ik woon al een paar jaar verboden en ik kan je zeggen dat de burgerlijke ongehoorzaamheid hier welig tiert. Het beeld is wel veranderd; vooral wijken met een hoge uitkeringsdichtheid laten trots hun traditie zien. In het verleden deed ik zelf ook mee, met een mooie vuurpijl per persoon - niks geks. Het feit dat die is verdwenen maakt geen groot verschil voor mij maken.

Er blijven genoeg tradities over om het toch nog gezellig te maken. Lekker eten; oliebollen; muziek; drank; dansen; gezelligheid. Als je je daarop focust, is er eigenlijk niks aan de hand.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Cheezborger
Vanaf volgend jaar ga ik gewoon met de fiets naar het georganiseerde vuurwerkmoment in onze gemeente (als dat er dan is), een paar oliebollen eten, het glas heffen, de buren en familie groeten en daarna lekker naar bed. Wat dat betreft verandert er voor mij niet veel.

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01:34
stylezzz schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:20:
[...]

Dat argument komen we ook elk jaar tegen en noem ik inmiddels een drogreden. Het zijn allemaal factoren in het grote feest wat vuurwerk heet. Juist omdat er blijkbaar een dermate grote groep nederlanders niet met die vrijheid om kan gaan word de regelgeving daarom aangepast. Ik heb niet de illusie dat ik komende oud en nieuw (of zelfs die van 2026 of 2027) in mijn eigen bed kan doorbrengen hoor, daarvoor hebben we echt nog een lang traject te gaan. Vergelijk het met alcohol op rijden of roken in openbare gelegenheden, daar hebben we decennia over gedaan om dat voor elkaar te krijgen.
Ik vind het erg bijzonder dat men denk dat 1 wet die niet te handhaven is op grote schaal veel gaat veranderen, de geest is al uit de fles.

Alternatieven zijn voor velen gewoon alsnog vuurwerk maar dan uit duitsland/belgie of illegale bronnen.

Buurtfeesten in de straten met een show door een vereniging zoals er door de politiek wordt geroepen lijken mij nog ver weg. Dat zie je overigens in de zomer zuid europese landen wel op bepaalde plekken.

[ Voor 14% gewijzigd door Palindrome op 25-12-2025 16:11 ]

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een winterbarbecue is altijd erg gezellig, ook een aantal keer gedaan met familie. Partytentje en een ketel glühwein erbij voor de koukleumen. Als het ineens regent moet je wel wat anders verzinnen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000

Crazy D

I think we should take a look.

Als je enkel een leuke oud en nieuw kunt hebben met vuurwerk vind ik dat wel categorie “zonder drank geen leuke zaterdag”. Er zijn zat plaatsen waar sowieso al amper vuurwerk is. En ook zat plaatsen waar dat wel is maar waar je amper buiten rond kunt lopen vanwege dat vuurwerk…

persoonlijk ben ik blij met het verbod. De shitzooi die het achterlaat door mensen die te beroerd zijn hun zooi op te ruimen. De dieren die dagen in doodsangst zitten. Verplicht tot 3 uur wakker omdat de buurt vuurwerk blijft afsteken… ik ga het niet missen.

Alternatieven? Party tent, buiten, drankje. Buren uitnodigen. Je kunt toch ook op andere momenten in het jaar een feestje hebben waar geen vuurwerk bij komt kijken? Misschien wel juist gezelliger omdat je niet continue bang hoeft te zijn voor een pijl in je nek of andere onhandigheden.

Exact expert nodig?

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Crazy D schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:44:
persoonlijk ben ik blij met het verbod. De shitzooi die het achterlaat door mensen die te beroerd zijn hun zooi op te ruimen. De dieren die dagen in doodsangst zitten. Verplicht tot 3 uur wakker omdat de buurt vuurwerk blijft afsteken… ik ga het niet missen.
Dit. Wat me vooral tegenstaat is dat er in de huidige situatie voor je beslist wordt dat je een slechte nacht gaat hebben. Daar lijkt me bij alternatieven een potentieel winstpunt te liggen: dat je iets gezelligs in de buurt doen een stuk naar voren haalt waardoor mensen zelf kunnen kiezen of ze zin hebben om tot na 0:00 wakker te blijven of niet. Mensen zullen immers al voor middernacht honger hebben, dus een bbq zal bijvoorbeeld eerder zijn.

Daarbij ook de vraag: waarom überhaupt die focus op dat aftelmoment? Waarom niet iets leuks op oudejaars- of nieuwjaarsdag doen? Met je buren in een weiland carbidschieten ofzo ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 26-12-2025 08:24 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:29
Bananenplant schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:23:
Daarbij ook de vraag: waarom überhaupt die focus op dat aftelmoment? Waarom niet iets leuks op oudejaars- of nieuwjaarsdag doen? Met je buren in een weiland carbidschieten ofzo ;) .
Omdat je de jaarwisseling viert en dat vindt plaats om 0.00 's nachts, wanneer de datum van 31 december naar 1 januari gaat.

Dat je andere leuke dingen kunt doen is logisch, maar dat is slechts tijdverdrijf tot aan het moment van de jaarwisseling. Dat kun je in principe iedere dag van het jaar doen, dat maakt de avond van de jaarwisseling niet specifiek speciaal.

Persoonlijk vind ik het jammer dat (sier)vuurwerk helemaal verdwijnt. Ik kan me ook geen passend alternatief bedenken wat een vergelijkbaar spectaculair effect heeft.

Echter zoals het nu gebruikt wordt (de hele dag/week ervoor en erna vuurwerk afsteken met gevaarlijke situaties), dat is niet zoals het zou moeten zijn (op 0.00, of net erna, een spectaculaire vuurwerkshow).

• Bananenplant
  • Nu online
LA-384 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:19:
[...]

Omdat je de jaarwisseling viert en dat vindt plaats om 0.00 's nachts, wanneer de datum van 31 december naar 1 januari gaat.
Een cijfertje dat op de kalender verandert, toevallig op dat moment vanwege onze tijdzone, daar is toch eigenlijk weinig boeiends aan?

Ik snap wel dat een nieuw jaar gelegenheid geeft tot reflectie en vooruitkijken enzo, maar zeker als je doel van de avond is om iets gezelligs met je buren te doen heb je wellicht meer opties als je de fixatie op 0:00 loslaat.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

LA-384 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:19:
[...]
Persoonlijk vind ik het jammer dat (sier)vuurwerk helemaal verdwijnt. Ik kan me ook geen passend alternatief bedenken wat een vergelijkbaar spectaculair effect heeft.

Echter zoals het nu gebruikt wordt (de hele dag/week ervoor en erna vuurwerk afsteken met gevaarlijke situaties), dat is niet zoals het zou moeten zijn (op 0.00, of net erna, een spectaculaire vuurwerkshow).
Ik heb niet de illusie dat het veel anders wordt, het vuurwerk wat hier in de buurt al vanaf Augustus wordt afgestoken was toch al illegaal.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• nwagenaar
  • Laatst online: 10:32

nwagenaar

God, root. What's the differen

Afgezien dat ik zelf al jaren iets van een winter bbq doe al dan niet icm wat spelletjes (de TV gaat pas aan bij de aftelling) koop ik al jaren geen sier- en-of knalvuurwerk meer. Daarbij is hier (in het oosten) carbid al sinds jaar en dag een populair alternatief.

Het knalt harder dan een cobra/strijker, het is spotgoedkoop (2,5kg is zo’n beetje 20 euro) en daarom begint ook steeds meer populairder te worden sinds dat knal vuurwerk niet meer verkocht mag worden: Ik vermoed dat dit door het vuurwerkverbod populairder gaat worden.

Waar ik voorheen carbid afstak in de weilanden (compleet met tentje, eten, vuurkorfje erbij terwijl de oudere buurmannen de oliebollen en appelflappen maakte) is dit tegenwoordig in de stad zelf; in Kampen is het cultureel erfgoed en hebben ze 60+ locaties aangewezen (compleet met hekken) voor het afsteken van carbid (ook in woonwijken) waarbij minimaal 2 personen bij zijn om een oogje in het zeil te houden en hebben ze meestal een party tent met iets van een warmtebron en muziek erbij.

Uiteraard wordt hier ook alcohol bij genuttigd, maar tot op heden is dit nooit verkeerd gegaan en iedereen houdt rekening met elkaar tijdens het afsteken (ze maken hier gebruik van een natte spijkerbroek aan een deksel en zitten in een rij op de melkbus).

De locaties werken volgens vergunningen en de buurt kan hier bezwaar tegen maken. Voor de rest is het gecontroleerd (de stewards zorgen ervoor dat het veilig gebeurt en dat er geen gedoe is) en de volgende dag zijn de locaties opgeruimd.

Met uitzondering van enkele wijken (Brunnepe) zijn de meeste carbid locaties op nieuwsjaarsdag al ruim voor 01:00 stil. In Brunnepe (Noordweg) mogen ze al met carbid sinds de 27e bezig en dat brengt behoorlijk wat mensen op de been (https://www.brugnieuws.nl...elkbusschieten-af-op-noor)

Mijn Neo Geo MVS collectie

• Helixes
@nwagenaar Ik wijs er graag wel even op dat carbidschieten in Nederland verboden is, maar vanwege de culturele traditie die er omheen hangt in bepaalde gebieden onder voorwaarden wordt toegestaan.

Carbid is trouwens een afkorting voor calciumcarbide - een mineraal dat feitelijk carbokation verbindt met calcium. Het reageert met water tot ethyngas en kalk. Die eerste gaat van knal in aanwezigheid van zuurstof en een vlammetje - zeker in een afgesloten ruimte, zoals een oude melkbus.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Helixes schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:52:
@nwagenaar Ik wijs er graag wel even op dat carbidschieten in Nederland verboden is, maar vanwege de culturele traditie die er omheen hangt in bepaalde gebieden onder voorwaarden wordt toegestaan.

Carbid is trouwens een afkorting voor calciumcarbide - een mineraal dat feitelijk carbokation verbindt met calcium. Het reageert met water tot ethyngas en kalk. Die eerste gaat van knal in aanwezigheid van zuurstof en een vlammetje - zeker in een afgesloten ruimte, zoals een oude melkbus.
Ik wijs je er graag op dat er geen landelijk verbod geldt. Het is aan de APV om het te reguleren.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
https://www.destentor.nl/...-vuurwerkverbod~af671207/

Helaas premium, maar in Kampen lukt het ze om in afstemming met de lokale inwoners het carbidschieten heel goed te reguleren en op die manier de overlast te beperken.

Het lijkt mij dat dit in veel plaatsen moet lukken met lokaal georganiseerde vuurwerkshows bijvoorbeeld. Of andere activiteiten rondom oud-en-nieuw. En door juist jong- en oud te betrekken versterk je zelfregulerend vermogen en beperk je overlast omdat er een activiteit is.

Ik moet wel zeggen dat ik erg benieuwd ben hoe de jaarwisseling zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

• Helixes
Vorkie schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:56:
Ik wijs je er graag op dat er geen landelijk verbod geldt. Het is aan de APV om het te reguleren.
Hmm - mijn kennis inderdaad niet helemaal up-to-date.

Het is een interessant grijs gebied, dat in ieder geval niet gedekt wordt door de vuurwerkwet. Dat wil niet zeggen dat je dan per definitie ook maar geluidshinder mag veroorzaken ver boven de 110 dB. Voor wat ik begrijp instrueert de rijksoverheid de gemeenten om in APV carbidschieten te regelen.

En daar valt wat voor te zeggen.

De enige harde beperking is dat, voor zover ik begrijp, er een ontheffing is van 5kg voor particulier gebruik. Voor de rest geldt het als gevaarlijke stof, met allerlei haken en ogen.

• nwagenaar

nwagenaar

Vorkie schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:56:
[...]
Dat gezegd hebbende zie ik dit wel op den duur gebeuren, ten tijde van corona wilde de VNG dit eigenlijk al (samenscholing) en de laatste tijd hebben de branche organisaties van de BOA en Politie dezelfde zaken geuit: carbid is gevaarlijk en moet ook worden verboden zoals vuurwerk.

Diverse gemeentes hebben al een verbod (meende Arnhem en Nijmegen) via een APV terwijl andere gemeentes diverse regels hebben: verplichte aanmelding, zoveel xxxM van huizen vandaan, alleen buiten de bebouwde kom en-of alleen van 10:00 t/m 18:00 uur bijvoorbeeld.

Daar is uiteraard wel wat voor te zeggen; in Kampen is het dus NIET toegestaan om in het (oude) centrum carbid af te steken bijvoorbeeld, het mag dus alleen op de aangegeven en aangevraagde locaties waarbij stewards vanuit de buurt ervoor zorgen dat het veilig, verantwoord en plezier verloopt. Mocht er trammelant zijn of komen: dan hebben de stewards een snel linkje naar handhaving en de politie komt met regelmaat buurten bij de diverse locaties om polshoogte te nemen.

Aangezien dat carbid schieten hier toch echt als een traditie en belangrijk onderdeel van (Gemeente) Kampen wordt ervaren; houden de mensen uit de buurt en de stewards de boel goed in de gaten, ze hebben er niets aan dat een paar raddraaiers de boel vernachelen en dus wordt er zo goed als direct ingegrepen door omstanders/kijkers, de buurtbewoners en de stewards.

• Helixes
nwagenaar schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:42:
Dat gezegd hebbende zie ik dit wel op den duur gebeuren, ten tijde van corona wilde de VNG dit eigenlijk al (samenscholing) en de laatste tijd hebben de branche organisaties van de BOA en Politie dezelfde zaken geuit: carbid is gevaarlijk en moet ook worden verboden zoals vuurwerk.
Voor wat ik er van begrijp is vuurwerk ongeveer net zo verboden als carbid, in die zin dat er sprake is van steeds meer structurering rond beide. Carbid wordt georganiseerd op specifieke plaatsen, onder toezicht. Vuurwerk mag ook nog steeds - in professioneel- of verenigingsverband. De randvoorwaarden worden steeds professioneler.

Als carbid steeds populairder wordt als alternatief voor het bevredigen van de knaldrang, dan is het redelijk voorspelbaar dat het aantal incidenten toe gaat nemen. Het blijft natuurlijk spelen met explosieve krachten. Dat leidt dan vrijwel automatisch tot herzieningen en professionalisering van standaarden en randvoorwaarden.

Maar goed. De strijd is een langzame. Volgt er iemand de vorderingen in Floradorp? Ik verwacht niet dat carbid overal geruisloos zou kunnen worden uitgefaseerd - omdat we nu eenmaal niet in een tijd leven waarin we de keuzes van onze gekozen volksvertegenwoordigers zondermeer accepteren.

• nwagenaar

nwagenaar

@Helixes
Volgens de website van Rijksoverheid (nog) niet ;)

Ik heb inderdaad diverse artikelen gelezen over de situatie en onregelmatigheden in de wijk Floradorp; maar volgens mij was de aanleiding een verbod op een groot vreugdevuur, ik leg niet zo even 1,2,3 de link naar carbid afsteken terwijl we meer dan genoeg bronnen aangeven dat er gegooid wordt met (illegale) pijlen en knalvuurwerk.

Wel een grappig iets: ik heb begrepen is dat de huidige manier en beleid van carbid afsteken het resultaat was van onregelmatigheden na kerst t/m nieuwjaarsdag in Brunnepe (van vroeger dus). Diverse malen is hierbij de ME betrokken geweest en resulteerde dit in confrontaties met de handhavers omdat er grote groepen in die wijk waren en massaal carbid/knalguurwerk afstaken met bijbehorende vuren; uiteindelijk heeft dit (na diverse gesprekken tussen verschillende betrokkenen) geleidt tot een compromis en het beleid wat we nu hebben.

Als buitenstaander (ik kom niet uit Kampen) lijkt het wel erg goed te werken: er zijn geen ongeregeldheden meer, het gaat allemaal gemoedelijk en het is gewoon gezellig.

• Helixes
nwagenaar schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:16:
@Helixes
Volgens de website van Rijksoverheid (nog) niet ;)

Ik heb inderdaad diverse artikelen gelezen over de situatie en onregelmatigheden in de wijk Floradorp; maar volgens mij was de aanleiding een verbod op een groot vreugdevuur, ik leg niet zo even 1,2,3 de link naar carbid afsteken terwijl we meer dan genoeg bronnen aangeven dat er gegooid wordt met (illegale) pijlen en knalvuurwerk.
Het gaat om het wegnemen van verworvenheden.

Ik heb geen idee precies wat het is, maar blijkbaar is vooral met oud en nieuw de drang tot vernietiging bijna niet te onderdrukken. Als mensen niet mogen wat ze normaal doen, wordt dat vrij snel botgevierd op de autoriteiten. Geen idee.
Wel een grappig iets: ik heb begrepen is dat de huidige manier en beleid van carbid afsteken het resultaat was van onregelmatigheden na kerst t/m nieuwjaarsdag in Brunnepe (van vroeger dus). Diverse malen is hierbij de ME betrokken geweest en resulteerde dit in confrontaties met de handhavers omdat er grote groepen in die wijk waren en massaal carbid/knalguurwerk afstaken met bijbehorende vuren; uiteindelijk heeft dit (na diverse gesprekken tussen verschillende betrokkenen) geleidt tot een compromis en het beleid wat we nu hebben.

Als buitenstaander (ik kom niet uit Kampen) lijkt het wel erg goed te werken: er zijn geen ongeregeldheden meer, het gaat allemaal gemoedelijk en het is gewoon gezellig.
Inderdaad, en dat geldt voor heel veel van onze tradities rond Oud en Nieuw. Het is vooral om de baldadige jeugd (van alle leeftijden) af te leiden van de baldadigheid en vernielzucht. Kanaliseren en centreren.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@Helixes ik ben opgegroeid met volwassen familie die mens, dier en bezit heeft beschadigd in een dronken vlaag van 'moet toch kunnen' en een betere aversie tegen (illegaal) vuurwerk had ik niet kunnen krijgen. Tuurlijk, ik vind de vuurwerkshow in mijn stad in de zomer prachtig en vind ook tof om dingen in de fik te steken, maar ergens in mijn prefrontale cortex is ook het besef ingedaald dat schade door mijn handelen niet in ene ok is omdat het oudjaar is. Mensen die vluchten naar natuurgebieden voor zichzelf of hun huisdieren, mensen die niet naar buiten kunnen of durven, het is sinds mijn jeugd nou niet bepaald beter geworden.

Qua viering: mijn omgeving gaat voor gezelligheid en voor 00:00 aftellen, toasten en naar buiten om de buren een gelukkig nieuwjaar te wensen. Ipv vuurwerk kijken is er van alles mogelijk, wellicht moet dat nog uitgevonden worden, of niet, maar echt missen zullen we het niet. Ik zat al te denken om wat met muziek en licht te doen - tis normaal met buurtborrels altijd wel gezellig buiten en dat gaat met oudjaar niet vanwege.. vuurwerk.

Overigens verwacht ik de komende jaren nog elk jaar een lading mensen die wel vuurwerk blijven afsteken, dus zal niet zomaar over zijn gok ik. Als we die mensen nu allemaal een mooi grasveldje aanbieden hebben we die vuurwerkshow ook geregeld. Wel daarna je zooi even opruimen svp.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Bananenplant
  • Nu online
Ik heb laatst gelezen dat professionele pyrotechnici minimaal 2×/jaar moeten afsteken om bevoegd te blijven. Ik denk dus niet dat je het van de professionalisering van vuurwerk moet verwachten.

Carbidschieten rond middernacht heb ik trouwens nog nooit van gehoord? Dat doen ze hier overdag in een weiland.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Er zijn trouwens ook genoeg landen waar vuurwerk wel binnen de lijnen van de wet gewoon wordt afgestoken, zonder dat er excessen zijn zoals in Nederland. Ook landen waar vuurwerk het hele jaar gewoon in de winkel ligt maar je toch niet wordt opgeblazen elke dag. Kwa cultuur is er ergens iets vreemds gegroeid in NL waardoor er niet fatsoenlijk meer met vuurwerk omgegaan kan worden.

Wat je met de straat kan doen? Een beetje rond hangen en iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen. Eventueel met het delen van wat eten (oliebollen, etc. etc.) maar een volle bbq wordt toch wel wat fris in december voor uren. Eventueel nog een straat disco, maar er zullen genoeg mensen zijn die daar niet voor staan te springen, en dat als overlast ervaren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• SunnieNL
  • Laatst online: 14:22
De straat waar ik in woon is bij de jaarswissel over het algemeen helemaal uitgestorven.
Ben vaak zelf ook niet thuis en als ik dat wel ben zijn er vrienden op bezoek en vergeten we vaak zelfs dat het 12 uur is. Gezellig borrelen, hapje, spelletje komen we de avond gewoon mee door. Vuurwerk doen we al jaren niet meer aan. Hooguit kijken vanuit het huis.
Wat dat betreft is vuurwerk niet nodig om een leuke en gezellige jaarwisseling te hebben.

Enfin, dit jaar gaan we met de groep weer eens naar de Efteling. Is al weer even geleden dat we daar waren met oud en nieuw. Gaan we nog steeds spelletjes doen (bingo bij grootmoeder) en hebben we een hapje en een drankje. En de Efteling heeft over het algemeen ook zeer goede vuurwerkshows om naar te kijken.

Zie dat ook nog wel ontstaan na dit jaar. Op meerdere locaties gewoon goede vuurwerkshows die je kan bekijken. Er zijn vast ook andere pretparken of initiatieven die gaan ontstaan nu met oud en nieuw. En ik begreep dat er een addemdum is gemaakt aan de nieuwe wet die het mogelijk maakt dat buurtverenigingen nog wel vuurwerk mogen afsteken. Dus misschien kun je daar iets mee. Richt een buurtvereninging op, vraag een vergunning aan bij de gemeente en heb een leuke avond met een klein vuurwerkshowtje die een paar -niet dronken- man/vrouw mogen aansteken.

• Bananenplant
  • Nu online
-tom-562 schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:00:
Afgelopen jaar hebben we met wat buren een partytent neergezet, en een oliedrum met een kuub hout erbij.
Langzaamaan beginnen gemeentes houtstook te verbieden op momenten dat het RIVM een stookalert afgeeft O-) .

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Janpietertje89 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:13:
Gewoon oliebollen eten, spelletje spelen, om 12 uur de champagne poppen, stoelen aan de kant en een feestje bouwen tot een uurtje of 3 met muziek, wat bitterballen en alcoholische versnapering naar keuze.
Dit klinkt echt als een immens slecht alternatief. Wij kijken vooral vuurwerk (ja, het hoogtepunt van de avond wat ons betreft, zeker met kleine kinderen die er immens van genieten) en gaan daarna lekker slapen.

Het hoogtepunt vervalt nu, dus denk dat ik voortaan lekker vroeg ga tukken. Ik hoop niet dat iedereen het idee krijgt om muziek te draaien in de nacht: dan ga maar lekker naar een café zou ik zeggen. ;)

• Bananenplant
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:13:
Als ik ergens geen behoefte aan heb is dat de ene nachtrustverstorende gewoonte vervangen door de andere. Niet iedereen heeft er behoefte aan om gedwongen laat te gaan slapen omdat de buren herrie zitten te maken. Dat hele "het is oud en nieuw, dus niet zeuren" is nu net onderdeel van dat hele mentaliteitsprobleem.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Bananenplant schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:41:
[...]
Als ik ergens geen behoefte aan heb is dat de ene nachtrustverstorende gewoonte vervangen door de andere. Niet iedereen heeft er behoefte aan om gedwongen laat te gaan slapen omdat de buren herrie zitten te maken. Dat hele "het is oud en nieuw, dus niet zeuren" is nu net onderdeel van dat hele mentaliteitsprobleem.
Tja, aan de andere kant is de mentaliteit "ik heb er last van, dus verbiedt 't maar" ook niet persé helpend. Het is bij alles leven en laten leven.
Al is dat waarschijnlijk wat makkelijker voor me te zeggen als ik gewoon om half 1 in bed kan kruipen met O&N omdat ik in een rustige wijk woon wat dat betreft.

Alles is de balans zoeken in bijvoorbeeld het beperken van vrijheid van de één t.o.v. het beperken van overlast van de ander.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
[...]

Jij hebt er geen behoefte aan, een hoop andere mensen wel
Bananenplant schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:32:
[...]

Langzaamaan beginnen gemeentes houtstook te verbieden op momenten dat het RIVM een stookalert afgeeft O-) .
Helpt vast met die uitgebreide handhaving in Nederland :+

Vaak bu'j te bang!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ben dit jaar verhuist en heb dus nog geen flauw idee hoe het hier gaat zijn.
Eerlijk gezegd hoop ik dat het een beetje rustig(er) blijft, nu ik niet meer met uitzicht op Duindorp woon ;)
Dat gezegd hebbende: ik heb niets tegen mooi vuurwerk (met mate), en ook een olievat met wat hout op straat en een glaasje met de buren is niet een onoverkomelijk probleem. En mijns inziens is dat vuurtje op straat veel minder belastend dan vuurwerk (waarbij ik (bewust) geen onderscheid maak tussen de sier- of de knalvariant).
Het moet wel een stukje 'leven en laten leven' zijn. Dus inderdaad niet tot diep in de nacht herrie schoppen, omdat het toevallig 31 december is. Maar je aan de andere kant ook niet opstellen als buurman Bolderbast die per definitie last heeft (of meent te moeten, dan wel mogen hebben) van de buren. Uiteindelijk is oud en nieuw gewoon een algemene feestdagnacht.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Janpietertje89
[...]

We zeggen niet voor niets dat we nieuwjaar "vieren". Nu weet ik niet wat jij onder "vieren" verstaat, maar voor mij komen daar vrienden, een hapje, een drankje, en een feestje bij kijken. Dat dit tijdens nieuwjaar wat langer doorgaat dan 23.00 lijkt me volkomen logisch en wat mij betreft ben je een enorme zuurpruim als je daar die éne dag per jaar moeilijk over gaat doen.

En voordat we zaken uit zn verband trekken, ik bedoel echt niet een enorme subwoofer op standje burenruzie.

• Bananenplant
  • Nu online
Janpietertje89 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:56:
[...]

We zeggen niet voor niets dat we nieuwjaar "vieren". Nu weet ik niet wat jij onder "vieren" verstaat, maar voor mij komen daar vrienden, een hapje, een drankje, en een feestje bij kijken. Dat dit tijdens nieuwjaar wat langer doorgaat dan 23.00 lijkt me volkomen logisch en wat mij betreft ben je een enorme zuurpruim als je daar die éne dag per jaar moeilijk over gaat doen.
In waar ik op reageerde ging het over tot 3 uur 's nachts. Dat is niet "wat langer dan 23:00".

• Martinez-
  • Niet online
rik86 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:47:
[...]

Tja, aan de andere kant is de mentaliteit "ik heb er last van, dus verbiedt 't maar" ook niet persé helpend. Het is bij alles leven en laten leven.
Al is dat waarschijnlijk wat makkelijker voor me te zeggen als ik gewoon om half 1 in bed kan kruipen met O&N omdat ik in een rustige wijk woon wat dat betreft.

Alles is de balans zoeken in bijvoorbeeld het beperken van vrijheid van de één t.o.v. het beperken van overlast van de ander.
Van mij hadden ze het vuurwerk niet hoeven te verbieden - knallers wel, sier niet. Het probleem is dat we, zo lijkt het, in Nederland alles naar 0 willen krijgen qua vermijdbare zaken, maar op die manier kan je zo goed als alles verbieden. Dat is namelijk een onhaalbare kaart. Bij bepaalde keuzes horen bepaalde risico's - en ja gewonden horen daar ook bij (helaas).

'Ja maar de kosten hiervan dragen we allemaal!'

Natuurlijk - maar dat is ook het geval bij alcohol, tabaksgebruik, sporten en zo verder. En toch dragen we, zonder klagen, ook die kosten.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
nwagenaar schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:16:

Daar zit nog wel een gat van 20-30 jaar tussen, ik ben van na het ME tijdperk, maar in mijn actieve jaren was er niks geregeld en schoten we ook nog gewoon op de Oudestraat 's nachts _O-
Het hele verhaal van het huidige beleid en immaterieel erfgoed is van na 2016, wel goed dat ze dat gedaan hebben trouwens.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Pathogen

Shoop Da Whoop

Veel meer dan knalerwten, sterretjes en fonteintjes willen de kinderen hier toch niet, dus eigenlijk verandert er niet veel. Vuurkorfje als het weer een beetje OK is en anders blijven we lekker binnen.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47
[...]

Leven en laten leven. Hetzelfde geld voor Koningsnacht en dag, EK/WK eind toernooiwedstrijden en andere meer plaatselijke belevingen van sport, Carnaval (dat weet je sowieso als je in die regio's gaat wonen) om maar wat zaken te noemen. Ik snap heel goed dat mensen er niets mee kunnen hebben, maar om het dan voor anderen maar zuur te maken. Het is niet zo dat het allemaal dagen duurt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Jumpman
Pathogen schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:50:
Veel meer dan knalerwten, sterretjes en fonteintjes willen de kinderen hier toch niet, dus eigenlijk verandert er niet veel. Vuurkorfje als het weer een beetje OK is en anders blijven we lekker binnen.
Dit hier ook. Maar ik ben zelf ook jong geweest en weet nog goed hoe machtig mooi ik het vond wat vuurwerk af te steken met familie en vrienden, dus gun het de jongeren van nu ook. Mensen die met Cobra's en Shells rondlopen om bewust de samenleving te traineren, daar kan ik geen begrip voor opbrengen.

• Janpietertje89
Bananenplant schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:00:
[...]

In waar ik op reageerde ging het over tot 3 uur 's nachts. Dat is niet "wat langer dan 23:00".
Tja we kunnen discussiëren over 2.00 of 3.00 maar feit blijft dat de champagne pas om 00.00 gepopt wordt.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:17

Typhone

Who Dares Wins

Martinez- schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:35:
[...]

Dit klinkt echt als een immens slecht alternatief. Wij kijken vooral vuurwerk (ja, het hoogtepunt van de avond wat ons betreft, zeker met kleine kinderen die er immens van genieten) en gaan daarna lekker slapen.

Het hoogtepunt vervalt nu, dus denk dat ik voortaan lekker vroeg ga tukken. Ik hoop niet dat iedereen het idee krijgt om muziek te draaien in de nacht: dan ga maar lekker naar een café zou ik zeggen. ;)
Wij hebben tussen 2007 en 2020 elk jaar voor meerdere duizend euro’s vuurwerk geschoten. Dat was voor ons en de hele straat genieten geblazen. Van tevoren netjes mensen ingelicht altijd vuurwerkbrilletjes uitgedeeld en dat ging altijd prima met heel veel kijkers in de straat erbij.

Hoe pro vuurwerk ik altijd was hoe “gevoelloos” het nu geworden is. Het kijken naar grote shows heb ik niet zo’n zin in en de komende jaren is het kommer en kwel vrees ik aangezien het illegale gewoon blijft.

Ik maakte vanochtend de grote fout in Duitsland te gaan shoppen maar aangezien daar elke winkel vuurwerk verkoopt was het een komen en gaan van Nederlandse ‘sociale onderklasse’ en een hoog tokkiegehalte. Op elke parkeerplaats stonden ze te kloten met vuurwerk en het imago wordt er niet beter op.

De herinneringen pakt niemand mij meer af en ik hoop dat het vernielen stopgezet wordt. Ik verwacht wel dat de excessen tegen hulpverleners gewoon doorgaan wat zogenaamd de schuld van het vuurwerk was natuurlijk. Protip: bij de oosterburen is het doorgaans zeer rustig met vuurwerk mocht je rust en kalmte willen. In veel plaatsen met het woordje “Bad” erin (Bad Sassendorf bijv) is vuurwerk compleet verboden.

Doe er je voordeel mee en een fijne jaarwisseling gewenst allen :) Echte alternatieven voor vuurwerk zijn er niet denk ik zo :)

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

Pathogen

Shoop Da Whoop

Typhone schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:17:
[...]

Wij hebben tussen 2007 en 2020 elk jaar voor meerdere duizend euro’s vuurwerk geschoten. Dat was voor ons en de hele straat genieten geblazen. Van tevoren netjes mensen ingelicht altijd vuurwerkbrilletjes uitgedeeld en dat ging altijd prima met heel veel kijkers in de straat erbij.

Hoe pro vuurwerk ik altijd was hoe “gevoelloos” het nu geworden is. Het kijken naar grote shows heb ik niet zo’n zin in en de komende jaren is het kommer en kwel vrees ik aangezien het illegale gewoon blijft.

Ik maakte vanochtend de grote fout in Duitsland te gaan shoppen maar aangezien daar elke winkel vuurwerk verkoopt was het een komen en gaan van Nederlandse ‘sociale onderklasse’ en een hoog tokkiegehalte. Op elke parkeerplaats stonden ze te kloten met vuurwerk en het imago wordt er niet beter op.

De herinneringen pakt niemand mij meer af en ik hoop dat het vernielen stopgezet wordt. Ik verwacht wel dat de excessen tegen hulpverleners gewoon doorgaan wat zogenaamd de schuld van het vuurwerk was natuurlijk. Protip: bij de oosterburen is het doorgaans zeer rustig met vuurwerk mocht je rust en kalmte willen. In veel plaatsen met het woordje “Bad” erin (Bad Sassendorf bijv) is vuurwerk compleet verboden.

Doe er je voordeel mee en een fijne jaarwisseling gewenst allen :) Echte alternatieven voor vuurwerk zijn er niet denk ik zo :)
Misschien wel een mooie ontmaskering wanneer we inderdaad gaan zien dat sommige mensen zonder vuurwerk ook gewoon kl**tzakken zijn tegen hulpverleners. Volgende verbod: alcohol op straat? (oh wacht)

Maar goed, die discussie gaat het hier niet echt om. Ik ga het vuurwerk tussen 0:00 en 1:00 wel missen hoor, dat blijft toch een machtig spektakel om mee te maken :Y

Het vuurwerk tussen grofweg september (niet overdreven hier helaas) en vandaag kan me al jaren gestolen worden.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Welk alternatief wordt verzonnen, het kan niet want het wordt toch wel verknalt door lui die toch vuurwerk afsteken.

Alternatieve shows? Wie gaat dat betalen? Moet dat uit gemeenschapsgeld gefinancierd worden? Moet het zwembad of de bibliotheek dicht om dit te bekostigen, gaat de WOZ omhoog, worden de parkeerzones uitgebreid en de tarieven verhoogd, moeten de uitkeringen worden verlaagd, krijgen de ambtenaren geen indexering, of iets anders. Ergens gaat het pijn doen op de gemeentelijke begroting en moeten er ergens anders bezuinigingen worden gevonden.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
*knip*, offtopic.

[ Voor 91% gewijzigd door NMH op 29-12-2025 17:30 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:37:
Wie gaat dat betalen? Moet dat uit gemeenschapsgeld gefinancierd worden? Moet het zwembad of de bibliotheek dicht om dit te bekostigen, gaat de WOZ omhoog, worden de parkeerzones uitgebreid en de tarieven verhoogd, moeten de uitkeringen worden verlaagd, krijgen de ambtenaren geen indexering, of iets anders. Ergens gaat het pijn doen op de gemeentelijke begroting en moeten er ergens anders bezuinigingen worden gevonden.
Schoonmaakkosten gaan omlaag. Minder reparaties. Minder brand, minder ongelukken, minder politie, minder ambulances, minder handhaving, minder dokters, minder SEH.

Volgens mij kunnen ze daar wel een paar euro missen voor een alternatief.

En je kan nooit alle pyromanen in de kast tevreden houden. Leven en laten leven werkt alleen in een samen leving waar mensen samen leven. Niet één waar we alle pyromanen in de kast een hand boven het hoofd moeten houden. Kost alleen maar vingers.

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
*knip*, graag geen integrale AI content.

[ Voor 82% gewijzigd door NMH op 29-12-2025 17:30 ]

• Jumpman
*knip*, offtopic.

[ Voor 95% gewijzigd door NMH op 29-12-2025 17:32 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:51

Nox

Noxiuz

Schway schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:07:
[...]

Schoonmaakkosten gaan omlaag. Minder reparaties. Minder brand, minder ongelukken, minder politie, minder ambulances, minder handhaving, minder dokters, minder SEH.

Volgens mij kunnen ze daar wel een paar euro missen voor een alternatief.

En je kan nooit alle pyromanen in de kast tevreden houden. Leven en laten leven werkt alleen in een samen leving waar mensen samen leven. Niet één waar we alle pyromanen in de kast een hand boven het hoofd moeten houden. Kost alleen maar vingers.
*knip*, offtopic.

Ik verwacht niet een enorme impact, de kosten voor vuurwerkshows zijn dan wel iets waardoor er andere dingen komen te vervallen. Ergens las ik een alternatief dat buurten zelf iets van een show mochten organiseren, geen idee of dat er door is. Dat lijkt me een prima plan, legaal siervuurwerk voor de buurt met registratie e.d. Zowel politiek te verantwoorden als voor de liefhebber toch nog vuurwerk kunnen afsteken.

[ Voor 33% gewijzigd door NMH op 29-12-2025 17:33 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:Gelieve even op de topicwarning te letten en niet de discussie over vuurwerk hier over te doen. De topicstarter is op zoek naar alternatieven. :)

• President
aljooge schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:37:
Welk alternatief wordt verzonnen, het kan niet want het wordt toch wel verknalt door lui die toch vuurwerk afsteken.

Alternatieve shows? Wie gaat dat betalen? Moet dat uit gemeenschapsgeld gefinancierd worden? Moet het zwembad of de bibliotheek dicht om dit te bekostigen, gaat de WOZ omhoog, worden de parkeerzones uitgebreid en de tarieven verhoogd, moeten de uitkeringen worden verlaagd, krijgen de ambtenaren geen indexering, of iets anders. Ergens gaat het pijn doen op de gemeentelijke begroting en moeten er ergens anders bezuinigingen worden gevonden.
Ik geloof echt niet dat het vuurwerk direct over is. Net als de pieten discussie gaat het een aantal jaar duren en er zullen altijd nog mensen zijn die zich niet aan de regels/wetten houden. Net zoals dat er nog steeds mensen met alcohol achter het stuur kruipen.

Dat is niet echt relevant voor de discussie...

En wie weet is 00:00 inderdaad over een aantal jaar niks bijzonders meer, net zoals je verjaardag niet om 00:00 draait

• President
Nox schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:52:
[...]

[mbr]*knip*, offtopic.[/mbr]

Ik verwacht niet een enorme impact, de kosten voor vuurwerkshows zijn dan wel iets waardoor er andere dingen komen te vervallen. Ergens las ik een alternatief dat buurten zelf iets van een show mochten organiseren, geen idee of dat er door is. Dat lijkt me een prima plan, legaal siervuurwerk voor de buurt met registratie e.d. Zowel politiek te verantwoorden als voor de liefhebber toch nog vuurwerk kunnen afsteken.
Hoeveel mensen moeten er dan wel niet geschoold worden? Los dat er dan denk ik ook een verzekeringsbedrijf hier bepaalde verzekeringen voor moet gaan aanbieden?

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
[...]

Voor velen is het een afsluiting van een oud jaar en het begin van een nieuw jaar. En daar hoort een feestje bij. Die ene keer per jaar dat jij er wellicht een paar uur langer last van hebt, heftig hoor.

Leven en laten leven zou ik zeggen. Zuurpruimen hebben we genoeg :)

Zucht...

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Janpietertje89 schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:17:
[...]

Tja we kunnen discussiëren over 2.00 of 3.00 maar feit blijft dat de champagne pas om 00.00 gepopt wordt.
Ik ben van de lekkere dingen... en als ik een Champagne (of een andere (goeie) bubbel heb) dan wacht ik echt niet tot 0:00 (om ondertussen met smaakpapillen met allerlei mindere meuk te verdoven)... Ik open mijn fles met alle plezier aan het begin van de avond, om er op mijn gemak van te kunnen genieten :>

Maar als jij er blijer van wordt om dat om middernacht pas te doen (en daarbij de kurk als het eerste vuurwerk te gebruiken)... Santé!! ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Martinez-
  • Niet online
SgtElPotato schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:51:
[...]

Voor velen is het een afsluiting van een oud jaar en het begin van een nieuw jaar. En daar hoort een feestje bij. Die ene keer per jaar dat jij er wellicht een paar uur langer last van hebt, heftig hoor.

Volgens velen hoeft dat ook niet per se een feestje te zijn: maar die worden direct weggezet als zuurpruim. Live and let live werkt twee kanten op natuurlijk. ;)

• aljooge
  • Nu online
President schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:47:
[...]

Ik geloof echt niet dat het vuurwerk direct over is. Net als de pieten discussie gaat het een aantal jaar duren en er zullen altijd nog mensen zijn die zich niet aan de regels/wetten houden. Net zoals dat er nog steeds mensen met alcohol achter het stuur kruipen.

Dat is niet echt relevant voor de discussie...

En wie weet is 00:00 inderdaad over een aantal jaar niks bijzonders meer, net zoals je verjaardag niet om 00:00 draait
Het is wel relevant voor de discussie: alles waar mensen samen gaan komen, zal in combinatie zijn met een groep die rotzooi wil trappen, omdat ze het er niet mee eens zijn, omdat ze dronken zijn, of voor de lol.

Een stuk vuurwerk is makkelijk onopgemerkt naar binnen te smokkelen, zelfs Ajax lukt het niet om het buiten het stadion te houden. De waarheid is dat elk alternatief nieuwe incidenten gaat krijgen.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:42
Papieren zakken opblazen en met een flinke klap stukslaan maakt ook herrie.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Bananenplant
  • Nu online
SgtElPotato schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:51:
[...]

Er werd gesuggereerd een feest te houden met (naar ik aanneem luide) muziek tot 3 uur 's nachts. Dat je iets gezelligs rond 0:00 wilt doen snap ik, dat het niet muisstil is snap ik ook. Maar als er na 1:00 nog steeds herrie moet zijn verdampt mijn begrip snel. Dan ga je toch lekker in een kroeg zitten ofzo :? ?

• Metallize
  • Registratie: September 2008
Ikzelf woon al plus 10 jaar in Ierland , alhoewel het verboden is in de republiek.. kan je simpelweg de grens over steken naar het VK , de politie controleert niet echt hierop , omdat het op de kronkelwegentjes hier gewoon niet te doen is .

Dus ja , je ziet om middernacht wel vuurwerk in de lucht (op bepaalde plekken), maar dat is meestal een half uur max , maar t blijft meestal rustig, ik verwacht dat dit uiteindelijk ook wel in Nederland zo gebeurd ;)

Traditiegetrouw , maak ik gewoon een lekker nieuwjaars dinee, en drinken we lekker tot t nieuwe jaar ;)
Andere mensen gaan naar een pub met vrienden/familie , of doen gewoon hetzelfde.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
Bananenplant schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:21:
[...]

Er werd gesuggereerd een feest te houden met (naar ik aanneem luide) muziek tot 3 uur 's nachts. Dat je iets gezelligs rond 0:00 wilt doen snap ik, dat het niet muisstil is snap ik ook. Maar als er na 1:00 nog steeds herrie moet zijn verdampt mijn begrip snel. Dan ga je toch lekker in een kroeg zitten ofzo :? ?
Ach op mijn verjaardag vier ik het ook in de tuin tot in de late uurtjes. Moet kunnen. Als mijn buren dat een paar keer doen, ook prima.

In mijn ogen niks mis mee. Maar wellicht heb ik er meer begrip voor of minder moeite mee?

Zucht...

• SMSfreakie
  • Niet online
nadeel van prof vuurwerkshows, droneshows etc is dat de weersomstandigheden een enorme factor zijn..
want vaak heb je een groter terein nodig, en daar heb je meer wind invloeden dan thuis tussen de bebouwing.
laser/licht shows zou een optie kunnen zijn.. alleen moet je dan ook wel een geschikt terrein hebben, en opletten dat je niet de lucht in schijnt.. want tja daar hebben piloten weer mogelijke hinder van.. (zeker in het geval van lasers..)

en zou het verbod daadwerkelijk helpen tegen het (vuurwerk) geweld tegen hulp verleners?
straks nog meer vreugde vuren in de wijken? (met alles er in wat maar branden kan?) minder materiële schade?
ik heb mijn twijfels maar we zullen het gaan zien in 2027

404 Signature not found

• Bananenplant
  • Nu online
SgtElPotato schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:12:
[...]

Ach op mijn verjaardag vier ik het ook in de tuin tot in de late uurtjes. Moet kunnen. Als mijn buren dat een paar keer doen, ook prima.

In mijn ogen niks mis mee. Maar wellicht heb ik er meer begrip voor of minder moeite mee?
Stel nu dat je in een rijtjeshuis woont met achterburen, daarmee met 5 aangrenzende tuinen. Als al die buren stellen zijn en net zo redeneren als jij, dan zit je 10×/jaar tot in de kleine uurtjes in de herrie van de buren. Als je daar oud & nieuw bij optelt en voetbaltoernooi, dan kom je op meer dan eens per maand gemiddeld uit.

Gelukkig woon ik niet in een volkse buurt en gebeurt dit hier eigenlijk nooit :) .

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bananenplant schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:25:
[...]

Stel nu dat je in een rijtjeshuis woont met achterburen, daarmee met 5 aangrenzende tuinen. Als al die buren stellen zijn en net zo redeneren als jij, dan zit je 10×/jaar tot in de kleine uurtjes in de herrie van de buren. Als je daar oud & nieuw bij optelt en voetbaltoernooi, dan kom je op meer dan eens per maand gemiddeld uit.

Gelukkig woon ik niet in een volkse buurt en gebeurt dit hier eigenlijk nooit :) .
Je kan ook wel door blijven zagen zeg. Het is wel duidelijk dat jij er tegen bent.

Hier gaat het alternatief zijn wat we altijd al doen, achter in de tuin of op de oprit met vele buren gezellig met een vuurkorf, oliebollen appelflappen, biertjes etc lekker keuvelen over van alles en nog wat. De kids willen graag wat F1 vuurwerk, knalerwten en kleine fonteintjes etc, dat zou nog steeds kunnen.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:17

Typhone

Who Dares Wins

stylezzz schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:13:
[...]

Maar dat is allemaal al illegaal vuurwerk en heeft niets met “ons” vuurwerk te maken. Het nadeel voor de TS is dat als er normale feestjes zijn waar ook mensen komen die vinden dat een ‘knal’ moet kunnen dat meteen oostblok rotzooi is wat niet eens te vergelijken is met de illegale knallers van België van weleer.

Ik denk dat we een jaartje of wat moeten wachten alvorens de alternatieven komen maar ik vrees dat dat ‘dure’ georganiseerde events gaan zijn. Tot die tijd zijn spelletjesavonden leuk denk ik als je met een grote groep bent.

In het verleden hebben wij ons ook goed vermaakt met die sociale games die je met veel mensen kon spelen op de PlayStation als ik me niet vergis. Dat is wel een gat in de markt voor Nederland voor komend jaar ;)

• Bananenplant
  • Nu online
SMSfreakie schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:21:
nadeel van prof vuurwerkshows, droneshows etc is dat de weersomstandigheden een enorme factor zijn..
Niet alleen dat: Nu mag vuurwerk nog. Hoe ziet volgend jaar eruit?
Ron de Koster zegt: „De overheid roept te makkelijk dat de professionele branche het gat kan opvullen.” Hij vertelt dat er in Nederland 25 pyrotechnische bedrijven zijn die een vergunning hebben om meer dan 200 kilo vuurwerk te bezitten en te vervoeren, aan Arbo- en opslagregels en veiligheidswetten voldoen, en verzekerd zijn.

Als professionals die zijn gespecialiseerd in theatervuurwerk niet worden meegeteld, zijn er volgens De Koster nu „130, 140 man” die, om hun certificering te behouden, minimaal twee keer per jaar een evenement moeten doen. Per evenement zijn er twee pyrotechnici nodig. „Aan zzp’ers die alleen met de jaarwisseling werken, heb je dus niets. Bovendien wil niet iedereen oudejaarsavond werken”, zegt De Koster. Zelf produceert hij al tien jaar de familieshow op Efteling.

Over de ontheffing voor zogenoemde vuurwerkclubs heeft De Koster vooral veel vragen: „Waar kopen die clubs vuurwerk als dat voor consumenten niet meer verkrijgbaar is in Nederland? Waar moeten ze het dan opslaan? Wat worden de veiligheids- en opleidingseisen?”

Hij vertelt dat het niet zo makkelijk is om een vuurwerkshow te organiseren. Zo moet er een veiligheidszone zijn, waarbinnen alleen de afstekers komen. „De afstand waarop het publiek moet staan, is zo groot geworden dat het moeilijk is om goede locaties te vinden.” Door wind en weer werd er de afgelopen jaarwisselingen een aantal grote shows afgeblazen: „Dat vuurwerk mag je dan niet meer inzetten als je al ontstekers hebt aangebracht. Je moet vervolgens naar Duitsland om het te laten vernietigen.”
Ik zou vuurwerk gewoon maar uit mijn hoofd zetten. ...of juist niet, omdat het verbod conditioneel is gemaakt op een ontheffing voor vuurwerkclubs.

• SMSfreakie
  • Niet online
*knip* offtopic, onderwerp gaat over alternatieven voor vuurwerk

[ Voor 98% gewijzigd door polthemol op 30-12-2025 09:10 ]

404 Signature not found

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
*knip* offtopic

Gewoon een beetje bieren, slap ouwehoeren stukje muziek erbij en uur of 1 half twee op bed struikelen.

[ Voor 81% gewijzigd door polthemol op 30-12-2025 09:11 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• stylezzz
Typhone schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:34:
[...]

Maar dat is allemaal al illegaal vuurwerk en heeft niets met “ons” vuurwerk te maken.
Ah het bekende 'jamaar das toch allemaal illegaal spul' waar natuurlijk een kern van waarheid in zit. De waarheid is echter dat in nederland gewoon legaal dikke compounds te koop zijn met op een paar gram na 4 KILO kruit.

https://www.vuurwerkbeste...vuurwerk/exceptional.html

Het spul uit belgie is grosso modo niet zwaarder, maar wel goedkoper (minder veiligheidseisen) en langer verkriigbaar.
Ik heb niks tegen mensen die om 12 uur wat sierpotjes gaan afsteken, maar we hebben de afgelopen jaren collectief laten zien niet meer met die vrijheid om te kunnen gaan.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:44
JukeboxBill schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:19:Papieren zakken opblazen en met een flinke klap stukslaan maakt ook herrie.
25 kg dubbele papieren zakken (van de kunstmest of zo) vullen met acetyleengas en zuurstof en dan aansteken. Knalt ook lekker en is geen vuurwerk. En met grote flessen gas van de snijbrander en een stapel zakken kom je een heel eind.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bananenplant
  • Nu online
Buiten de doos gedacht: een buurtnieuwjaarsbootcamp om 7 uur 's ochtends, met een paar van die JBL-dreununits erbij. Knallend het nieuwe jaar in :+ .

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

(jarig!)
stylezzz schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:57:
[...]

Ah het bekende 'jamaar das toch allemaal illegaal spul' waar natuurlijk een kern van waarheid in zit. De waarheid is echter dat in nederland gewoon legaal dikke compounds te koop zijn met op een paar gram na 4 KILO kruit.

https://www.vuurwerkbeste...vuurwerk/exceptional.html

Het spul uit belgie is grosso modo niet zwaarder, maar wel goedkoper (minder veiligheidseisen) en langer verkriigbaar.
Ik heb niks tegen mensen die om 12 uur wat sierpotjes gaan afsteken, maar we hebben de afgelopen jaren collectief laten zien niet meer met die vrijheid om te kunnen gaan.
MAar je snapt natuurlijk ook wel dat dit soort compoundboxen niet de het vuurwerk is wat de overlast veroorzaakt. Een pakje nitraten of wat cobra's koop je voor een paar euro's het hele jaar door (ik weet niet meer wat de prijzen tegenwoordig zijn, maar VrOeGah was het iets van een tientje voor 20 nitraten en 7,5 euro voor een Cobra). Zo'n compoundbox is natuuurlijk wel heel specifiek en heeft een kleine afzetmarkt

Vaak bu'j te bang!

• aljooge
  • Nu online
Bananenplant schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:09:
Buiten de doos gedacht: een buurtnieuwjaarsbootcamp om 7 uur 's ochtends, met een paar van die JBL-dreununits erbij. Knallend het nieuwe jaar in :+ .
Wie gaat er nou om 7 uur ‘s ochtends op nieuwjaarsdag varen? Het is vroeg, super koud op het water, je moet ‘s ochtends naar dat donkere meer en als je pech hebt is die bevroren zoals vorige week, en niemand is uitgeslapen.

De meeste boten liggen trouwens in de winter opslag.

[ Voor 5% gewijzigd door aljooge op 29-12-2025 20:41 ]

• stylezzz
-tom-562 schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:34:
[...]

MAar je snapt natuurlijk ook wel dat dit soort compoundboxen niet de het vuurwerk is wat de overlast veroorzaakt. Een pakje nitraten of wat cobra's koop je voor een paar euro's het hele jaar door (ik weet niet meer wat de prijzen tegenwoordig zijn, maar VrOeGah was het iets van een tientje voor 20 nitraten en 7,5 euro voor een Cobra). Zo'n compoundbox is natuuurlijk wel heel specifiek en heeft een kleine afzetmarkt
Is dat zo? Volgens mij zie ik vaak zat filmpjes van mensen die het stoer vinden om zo'n ding op zijn kant te leggen om to te kijken hoe ver dat ding de straat in schiet. (Of eger) wat ik ermee aan wil geven is dat het niet zozeer illegaal of legaal vuurwerk is wat overlast veroorzaakt. In de handen van de verkeerde personen zijn het allemaal moordwapens. Daar zit de crux....

• SMSfreakie
  • Niet online
*knip* offtopic

[ Voor 76% gewijzigd door polthemol op 30-12-2025 09:12 ]

404 Signature not found

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je om 0.00 uur per se iets milieuonvriendelijks wil doen met de buren kun je met de buurt allemaal wensballonen oplaten. Stuk goedkoper ook dan vuurpijlen en ze geven veel langer licht.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:07

Reinier

\o/

aljooge schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:39:
[...]

Wie gaat er nou om 7 uur ‘s ochtends op nieuwjaarsdag varen? Het is vroeg, super koud op het water, je moet ‘s ochtends naar dat donkere meer en als je pech hebt is die bevroren zoals vorige week, en niemand is uitgeslapen.

De meeste boten liggen trouwens in de winter opslag.
Bootcamp :D

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17:30
Jester-NL schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:07:
[...]

Ik ben van de lekkere dingen... en als ik een Champagne (of een andere (goeie) bubbel heb) dan wacht ik echt niet tot 0:00 (om ondertussen met smaakpapillen met allerlei mindere meuk te verdoven)... Ik open mijn fles met alle plezier aan het begin van de avond, om er op mijn gemak van te kunnen genieten :>

Maar als jij er blijer van wordt om dat om middernacht pas te doen (en daarbij de kurk als het eerste vuurwerk te gebruiken)... Santé!! ;)
Wij doen precies hetzelfde. Zonde om pas om middernacht champagne o.i.d. te gaan drinken. Bijkomend voordeel: als je de hele avond (en nacht) alleen maar bubbels drinkt krijg je geen kater. Een paar jaar terug hadden we ca. 3 flessen cava per persoon op en iedereen was de andere ochtend fris.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dat is nu ook al, tenminste je moet hier een aanvraag indienen.
Er zijn verschillende groepen of keten in de buurt die dat doen.
Oudjaarsdag staat er dan een partytent en wat vreeterij en drinken met een kampvuurtje erbij.
Meestal doe ik in de middag wel even een rondje, even her en der een biertje en wat slap ouwehoeren en weer door.

2 jaar terug hier ook al eens een miniatuur versie met tennisbal gemaakt.
Hebben ze de hele middag lol en gevaar is nagenoeg nul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB3gRxpo3n6dIvXjieB5_Evlk4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zuXcHNSnogmJ8CrGPxeEo0s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1R3RQvjGtNkPAIyIFMqEtvG7Ulc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qp5ZnZ8wUx0STJqKTO9SivXu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door polthemol op 30-12-2025 09:13 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over alternatieven voor vuurwerk om de jaarwisseling te vieren. We gaan hier niet de pro/antivuurwerk discussie nog eens voeren.